۱۳۹۲ آذر ۱۱, دوشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


برترین‌های نخستین جشنواره رسانه و ایدز معرفی شدند

Posted: 02 Dec 2013 08:09 AM PST

فرهنگسرای رسانه عصر میزبان جمعی از اساتید روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاران حوزه مسائل اجتماعی و همچنین برخی از مقامات سازمان ملل متحد در ایران بود که برای برگزاری نخستین جشنواره رسانه و ایدز گرد هم آمده بودند.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، نخستین دوره «جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها در حوزه اچ.آی.وی» عصر امروز یکشنبه دهم آذرماه با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر دفتر ریاست جمهوری و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد.

در این جشنواره «گری لوئیس» هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران و «لیک بون وات» نماینده دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد در ایران سخنرانی کردند.

لینک بون وات در سخنان خود، «انگ» و تبعیض علیه افراد مبتلا به ایدز را یکی از جدی ترین مشکلات بیماران مبتلا به اچ.آی.وی ارزیابی کرد و گفت: این واقعیت تلخی است که تاثیری بسیار مخرب بر کیفیت زندگی افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، می گذارد و همچنین مانع ارائه پاسخ مناسب به اچ.آی.وی می شود و راه را بر اقدامات پیشگیرانه می بندد.

اساتید کهنه کار روزنامه نگاری؛ داوران جشنواره جوان

داوری آثار ارسال شده برای جشنواره نوپای ایدز و رسانه بر عهده تعدادی از قدیمی ترین اساتید روزنامه نگاری ایران بود، داورانی که قرار گرفتن نام آنها در کنار نام نخستین جشنواره رسانه و ایدز، نوید بخش برگزاری جشنواره ای قدرتمند در حوزه مطبوعات بود.

«محمدمهدی فرقانی»، «علی اکبر قاضی زاده» و «فریدون صدیقی» از جمله اساتیدی بودند که داوری آثار ارسال شده به این جشنواره را در چهار بخش گزارش، مصاحبه، خبر و یادداشت بر عهده داشتند.

برگزیدگان نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها در حوزه اچ.آی.وی

هیئت داوران نخستین جشنواره رسانه و ایدز در بخش گزارش به ترتیب «مینا عینی فر» ار روزنامه شرق، «بنفشه سام گیس»از هفته نامه آسمان و «الناز محمدی» ار زونامه بهار را به عنوان برترین های این بخش معرفی کردند.

همچنین در بخش مصاحبه «امید کریمی»و «مریم صدرالادبایی» از خبرآنلاین مشترکا موفق به کسب مقام نخست شدند و «مریم خباز» از روزنامه جام جم و «سارا جمال آبادی» از هفته نامه سلامت در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در بخش یادداشت نیز به ترتیب «محمدکیاسالار» از هفته نامه سلامت، «محمدرضا نیک نژاد» از روزنامه شرق و «امین جلالوند» از روزنامه جام جم بعنوان برترین های این جشنواره شناخته شدند.

از نکات جالب بیانیه هیئت داوران این جشنواره، اذعان اساتید روزنامه نگاری به ضعف اخبار منتشر شده در حوزه ایدز بود؛ هیئت داروان این جشنواره هیچ یک از آثار ارسال شده را دارای صلاحیت کسب مقام اول ندانستند. مقام دوم بخش خبر در این جشنواره به «مجید احمدی» از خبرگزاری مهر تعلق گرفت و «بنفشه سام گیس» این بار از روزنامه اعتماد در جایگاه سوم قرار گرفت.

چراغ‌های تحریریه روزنامه «نشاط» خاموش شد

Posted: 02 Dec 2013 08:09 AM PST

خبرگزاری ایسنا - روزنامه‌ی «نشاط» که از شهریورماه امسال فعالیت‌هایش را برای انتشار مستمر آغاز کرده بود، تحریریه‌ی خود را تعطیل کرد.

روزنامه‌ی «نشاط» به مدیرمسوولی لطیف صفری و سردبیری ماشاءالله شمس‌الواعظین شهریورماه امسال اعلام کرد که انتشار خود را در دهه‌ی اول آبان‌ماه از سر می‌گیرد. این روزنامه حتی برای انتشار دوباره‌اش مرامنامه‌ای هم تعیین کرد که در آن بر پرداختن به موضوعات اجتماعی تأکید ویژه‌ای شده بود.

اما در حالی‌ که آبان‌ماه بسیاری منتظر بازگشت «نشاط» به دکه‌ها بودند مدیران این روزنامه، انتشار آن را به تاریخ‌ دیگری موکول کردند که بعد از آن مشخص شد مراجع قضایی در حالی که مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار «نشاط» را بدون مانع دانسته بود اجازه‌ی انتشار این روزنامه را صادر نکردند و این‌گونه شد که سرنوشت روزنامه‌ی «نشاط» در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

درباره‌ی این روزنامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - علی جنتی - نیز اظهار نظر و در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا اعلام کرد که وضعیت روزنامه‌ی «نشاط» را پیگیری می‌کند؛ اما امروز (11 آذرماه) مدیران این روزنامه چراغ‌های تحریریه‌ را پس از نزدیک به چهارماه فعالیت با هدف انتشار مستمر آن، خاموش کردند.

اعضای تحریریه‌ی روزنامه‌ی «نشاط» در این ماه‌ها، هر روز مطالب و اخبار را تهیه و پیگیری می‌کردند و کارها را تا مرحله‌ی صفحه‌بندی پیش می‌بردند. در واقع، این روزنامه فقط روی دکه‌ها نمی‌آمد. البته روزنامه‌ی «نشاط» چندی پیش اقدام به انتشار یک پیش‌شماره کرد که توزیع بیرونی نداشت.

روزنامه‌ی «نشاط» در سال 1377 با مدیرمسوولی لطیف صفری و به سردبیری ماشاءالله شمس‌الواعظین نخستین شماره‌اش را منتشر کرد؛ اما در سال 1378 با شکایت مدعی‌العموم، نیروی انتظامی و سه نفر از نمایندگان وقت مجلس به اتهام توهین به مقدسات، تحریک مردم و دانشجویان به اغتشاش و اهانت به نمایندگان مجلس، پرونده‌ای برای این روزنامه‌ و موجب توقیف آن شد. پس از پیگیری‌ها، سرانجام هیئت منصفه‌ی مطبوعات دی‌ماه 1389 انتشار روزنامه‌ی «نشاط» را بدون مانع اعلام کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر