۱۳۹۲ آذر ۲۲, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


برگزاري مراسم بزرگداشت پروفسور معتمد نژاد در خراسان جنوبي

Posted: 13 Dec 2013 06:56 AM PST

مراسم نکوداشت پروفسور معتمد نژاد پدر علم ارتباطات ایران در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند برگزار شد.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو در این مراسم با اشاره به اینکه پروفسور معتمد نژاد از مفاخر علمی ایران و به ویژه خراسان جنوبی است خواستار معرفی بیشتر و شناساندن این چهره بزرگ علمی کشور به جوانان و نسلهای آینده شد.

مجیدی همچنین بر استفاده بیشتر دانشگاهها از کتب و مقالات دکتر معتمد نژاد تأکید کرد و افزود : باید این آثار را بیش از پیش به جامعه علمی کشور بشناسانیم.

سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو افزود : مسئولان باید برای شناسایی مفاخر و نخبگان استان گام های عملی بردارند.

دکتر کاظم معتمدنژاد در اردیبهشت 1313 در شهر مود شهرستان سربیشه خراسان جنوبی متولد شد.

تحصیلات ابتدایی و قسمتی از تحصیلات متوسطه خود را در زادگاهش و قسمت دیگر را در بیرجند و سال ششم ادبی را در دبیرستان مروی تهران گذراند.

مرحوم معتمد نژاد 14 آذرماه 1392 در تهران دارفانی را وداع گفت.

فرزانه فروتن؛ نکوداشتی برای زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد

Posted: 13 Dec 2013 06:29 AM PST

همزمان با هفتمین شب درگذشت زنده یاد دکتر کاظم معتمدنژاد، بزرگداشتی با حضور استادان، محققان و صاحبنظران علوم ارتباطات روز شنبه ۲۳ آذرماه در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

به گزارش مدیانیوز، برگزاری این همایش پیش از درگذشت استاد پیش‌بینی شده و قرار بود این مراسم ۲۳ آذرماه در نخستین روز هفته پژوهش با عنوان «نکوداشت استاد معتمدنژاد؛ زمینه‌ها و مسائل مطالعات ایرانی ارتباطات و فرهنگ» برگزار شود، اما با درگذشت او در روز ۱۴ آذرماه این مراسم به بزرگداشت وی با عنوان «فرزانه فروتن» بدل شد.

این مراسم با سخنرانی، پخش کلیپ زندگینامه و خاطرات دانشجویان و شاگردان استاد و همچنین برگزاری میزگردهای تخصصی در زمینه ارتباطات برگزار می شود.

در این همایش شمار زیادی از اساتید دانشگاهی و چهره‌های فرهنگی کشور سخنرانی خواهند کرد.

در بخش میزگردهای تخصصی استادان و صاحبنظران علوم ارتباطات به بررسی نقش بی‌بدیل و تأثیرگذار دکتر معتمدنژاد در حوزه‌هایی با محوریت ارتباطات، روزنامه‌نگاری و جامعه اطلاعاتی خواهند پرداخت.

این مراسم ساعت ۱۴ روز شنبه در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی واقع در سه‌راه ضرابخانه، خیابان شهید گل‌نبی برگزار می شود.

همچنین همزمان با آغاز این همایش، وب‌سایت بزرگ‌داشت پدر علوم ارتباطات ایران با عنوان «فرزانه فروتن» به نشانی www.drmotamednejad.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

قانون تاسیس شبکه های خصوصی تلویزیون در مجلس

Posted: 13 Dec 2013 06:29 AM PST

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جامع اداره صداوسیما پس از تصویب کمیسیون فرهنگی به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است، گفت: در این طرح شبکه های خصوصی می توانند با مجوز صداوسیما تاسیس شوند.

«سیدرمضان شجاعی کیاسری» در گفت وگو باخبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به اتمام بررسی طرح جامع اداره صدا وسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس و ارسال آن به هیات رییسه برای طرح در صحن علنی، گفت: پیشنهاد شده که شبکه های خصوصی با مجوز صدا وسیما تاسیس شود، اما تولید برنامه ها و پخش آن تحت نظارت صدا وسیما باشد.

وی با تاکید براینکه ممیزی و اجازه پخش تولیدات شبکه های خصوصی در اختیار صداوسیما خواهد بود، اظهار داشت: برای بررسی محتوای برنامه ها، صداوسیما وجهی دریافت نمی کند، اما اگر بخواهد برنامه های تولیدی شرکت ها و یا شبکه های خصوصی را پخش کند، در قبال آن هزینه پخشی را دریافت می کند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید و پخش برنامه شبکه های خصوصی باید با مجوز و تایید سازمان صدا وسیما باشد، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد به هیچ عنوان مخالف قانون اساسی نیست، زیرا برنامه های تولیدی صدا وسیما نباید مغایر با مبانی فرهنگی، اعتقادی و ملی کشور باشد.

وی با تاکید براینکه نمی توان با فناوری مقابله کرد، درباره قانون جامع رسانه ها گفت: مثلا 25سال پیش گفتیم ویدیو ممنوع است، اما همه دیدیم که چه اتفاقی برای این قانون افتاد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشرفت فناوری به شکلی است که نمی توان با فیلترکردن فیس بوک و اینترنت محدودیت ایجاد کرد، اظهار داشت: می توان با هزینه ناچیز و یا به صورت رایگان فیلترشکن بر روی رایانه نصب کرد و فیلتر را دور زد.

وی درباره طرح استفاده از ماهواره نیز خاطر نشان کرد: درباره ماهواره نیز پیشنهاد شده که اجازه استفاده مراکز آموزشی، علمی و تحقیقاتی از برنامه های مفید داده شود.

آی.پد در مجلس اوگاندا جانشین کاغذ شد

Posted: 13 Dec 2013 06:26 AM PST

پارلمان اوگاندا برای تمام نمایندگان مجلس آی پدهایی با قیمت 370 دلار خریداری کرده تا در میان اهداف دیگر بودجه کاغذ را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امانوئل دومبو عضو پارلمان اوگاندا اظهار داشت که همه نمایندگان پارلمان اوگاندا با استفاده از آی پدهای خود می توانند هنگام سفر به اسناد رسمی دسترسی داشته باشند.

وی همچنین اظهار داشت که این بودجه با هدف کاهش بودجه کاغذ و امورات مربوط به آن به خرید آی پد اختصاص داده شد.

این اقدام فناورانه در پارلمان اوگاندا توسط بسیاری از مردم این کشور به عنوان هزینه های غیرضروری مورد انتقاد قرار گرفته است، اما براساس اظهارات دومبو این اقدام یک تصمیم اجرایی بوده است.

375 نماینده پارلمانی اوگاندا درحال حاضر نیز حقوق ماهیانه خود را 38 درصد افزایش داده و آن را به 8 هزار دلار در ماه رسانده اند و به خود سهم 41 هزار دلاری برای خرید اتومبیل اختصاص داده اند.

ساخت یک بازی آنلاین برای هشدار خطر افشای اطلاعات شخصی

Posted: 13 Dec 2013 06:22 AM PST

محققان یک بازی آنلاین جدید تولید کرده اند که به کاربران این امکان را می دهد تا دریابند که اطلاعات شخصی آنها چقدر در معرض خطر افشا شدن قرار داشته و این اطلاعات اندک چقدر می تواند برای عده ای مهم باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این بازی آنلاین با نام " دلال اطلاعات" شبیه بازی "فارم‌ویل" است و در آن از کاربران خواسته می شود هزاران پروفایل ساختگی جمع کنند که این امر مواجه با کاراکترهای مختلفی را در پی دارد، برای مثال یکی از این کاراکترها پرستاری است که سوابق بیمارانش را می فروشد و یا مدیر یک سالن ورزشی که جزئیات مربوط به مشتریان خود را در ازای دریافت پول افشا می کند.

اطلاعات جمع آوری شده دربرگیرنده جزئیات غیرقابل تصوری درباره عادات مربوط به رژیم غذایی، تولدها، اسامی، آدرسها و مسائل خصوصی بسیاری است.

درجریان این بازی آنلاین، بازیکن می تواند اطلاعات جمع آوری شده را به یک سازمان امنیتی یا یک کارفرمای اصلی بفروشد تا پول نقد به دست آورد و به یک دلال بزرگ اطلاعات تبدیل شود.

ولفی کریستل به عنوان یکی از طراحان این بازی اظهار داشت: اکثر مردم نمی توانند تصور کنند که نه تنها جمع کردن بلکه ترکیب کردن این حجم قابل توجه از اطلاعات چه معنایی دارد.

این پروژه غیر انتفاعی مورد حمایت محافل قانونی و دولتی قرار گرفته است و به زودی به صورت رایگان و آنلاین ارائه می شود.

بش از ۵۰۰ نویسنده برجسته جاسوسی اینترنتی را محکوم کردند

Posted: 13 Dec 2013 06:22 AM PST

بیش از 500 نویسنده از 81 کشور مختلف جهان با محکومیت سطح جاسوسیهای دولتی در فضای اینترنتی خواستار تصویب یک منشور بین المللی شدند که حقوق دیجیتال افراد را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، 500 نفر از نویسندگان برجسته دنیا جاسوسیهای دولتی را محکوم کرده و به سازمانهای جاسوسی نسبت به نقب زدن دموکراسی هشدار دادند.

در بیانیه ای که توسط نویسندگان 81 کشور مختلف جهان چون ژولین بارنس، ایروین ولش، آیان مک‌ایوان، مارتین امیس امضا شده آنها خواستار تصویب یک منشور بین المللی شده اند که حقوق دیجیتال را مورد تأکید قرار می دهد.

این نویسندگان نسبت به سطح جاسوسیها هشدار داده و اظهار داشتند که این اقدامات، تلاش مردم را برای اینکه دیده نشوند و افکار و ارتباطات آنها به صورت عمومی مدنظر قرار نگیرد، از بین برده است.

این نامه در شرایطی منتشر شده است که پیش از این هشت شرکت بزرگ فناوری از جمله گوگل، اپل، فیسبوک، تویتر، ای او ال (AOL)،مایکروسافت، لینکدین و یاهو طی نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و همچنین کنگره این کشور خواستار اصلاح قوانین جاسوسی و تجسس شده اند. این نامه مشترک نخستین جبهه مشترک شرکتهایی بود که رقبای سرسخت یکدیگر تلقی می شوند.

این بیانیه به صورت همزمان در 27 کشور جهان منتشر شده و اعلام کرده است که افشاسازی جاسوسیها توسط ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان امنیت ملی آمریکا به حق انسانها برای آزادی در جوامع خود صدمه زد. این حق بنیادین انسانها از طریق راهکارهای فناورانه شرکتها و دولتها برای اهداف جاسوسیهای گسترده باطل و بی اثر شمرده شده است. فردی که در معرض جاسوسی قرار دارد هرگز آزاد نیست و جامعه ای که در آن جاسوسی صورت می گیرد دیگر دموکرات نیست.

نویسندگان همچنین خواستار یک تصویب توافق حقوق دیجیتال شدند که کشورها امضا کرده و از آن تبعیت کنند.

در بخشی از این نامه آمده است: جاسوسی دزدی است، اطلاعات اموال عمومی نیست، به ما تعلق دارد وقتی که این اطلاعات برای پیش بینی رفتار ما استفاده می شود، اصول آزادی اراده که برای آزادی دموکراتیک مهم است به یغما می رود.

درمیان نویسندگان این نامه 5 برنده جایزه نوبل و نویسندگان مشهوری چون مارگارت اتوود، دان دليلو و گونتر گراس به چشم می خورند.

محصول جدید پروژه ایران‌هراسی: بازی «انقلاب ۱۹۷۹» سال ۲۰۱۴ به بازار می‌آید

Posted: 13 Dec 2013 06:22 AM PST

بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در مورد انتشار و توزیع غیرمجاز بازی رایانه ای 1979 که برگرفته از روایت جعلی فیلم آرگو است و قرار است بهار سال 2014 میلادی وارد بازار شود هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنیاد ملی بازیهای رایانه ای اعلام کرد: دنیای غرب با بهره گیری از اهرم فرهنگ و به تعبیری تشدید جنگ نرم در طول سالیان اخیر و تولید و ارائه کالاهای فرهنگی در فرمت سینما و دنیای گیم، مقابله با انقلاب اسلامی را در دستور کار دارد.

براین اساس بازخوانی حرکت غرب در حوزه گیم در طول این سالها منجر به ارائه تولیداتی بوده که "ایران هراسی" و "اسلام ستیزی" را برای گمراهی و تحریف واقعیت های کنونی جهان که بسیاری از مشکلات آن از مغرب زمین کلید خورده را در تولیدات مرکز سرگرمی استکبار به دنبال داشته است که از جمله نمونه های آن می توان به بازی رایانه ای 1979 در پی تولید فیلم جعلی و موهن "آرگو" که برگرفته از تسخیرلانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام بوده است اشاره کرد.

بازی (Revolution: 1979) درباره رویدادهای اوایل انقلاب اسامی ایران، تسخیر لانه جاسوسی، دستگیری اعضای سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام و مأموریت آزادسازی افراد دستگیر شده توسط نیروهای آمریکایی است.

ساخت این بازی توسط شرکت Ink Stories که یک شرکت آمریکایی است، کلید خورده و موسس و مدیر عامل شرکت شخصی ایرانی به نام نوید خوانساری است. این شخص که اکنون 41 سال سن دارد تا 10 سالگی در ایران زندگی کرده و بعد از انقلاب اسلامی به همراه خانواده اش به کانادا رفته است. وی از سازندگان و طراحان اصلی بازی GTA بوده است.

بر اساس اطلاعات سایت IGN این بازی درباره جوانی تهرانی به نام رضا است که بدون هیچ ایده سیاسی و تحت تأثیر جو حاکم، وارد جریان مبارزات برای سرنگونی رژیم شاه می شود که پس از خیانت نیروهای انقلابی به او، تصمیم می گیرد در ماموریت "چنگال عقاب" که برای آزادسازی کارکنان سفارت آمریکا توسط نیروهای آمریکایی طراحی شده، به طور مخفیانه کمک کند.

خوانساری در مصاحبه با شبکه تلویزیونی Russia Today عنوان کرده است که می خواهد در این بازی به مسایلی در ایران از قبیل حجاب، نظارت و سانسور بپردازد. وی همچنین می گوید که در این بازی سعی شده نشان داده شود که چگونه یک فرد می تواند فریب بخورد و به یک فرد تندروی ضد آمریکایی تبدیل شده، به مبارزه با شاه بپردازد.

وی در ساخت این بازی از افراد ایرانی دیگری از قبیل فرشاد فراحت (از عوامل ساخت فیلم آرگو) و نوید نگهبان استفاده کرده است.

این بازی که برگرفته از روایت جعلی فیلم آرگو است عنوان می شود که بهار سال 2014 میلادی منتشر خواهد شد.

به عقیده بسیاری از صاحب نظران، تولید فیلم و گیم با موضوع ایران هراسی در سالیان اخیر نشانگر ترس استکبار از ایران قدرتمند و مستقل و تلاش برای تضعیف آن با اهرم فرهنگ و و مخدوش کردن چهره صلح طلب و پیشرفته این کشور با رنگ و لعاب خشونت مجازی است.

استفاده از ابزار گیم به قصد تاثیرگذاری و تحریف وقایع انقلاب اسلامی و پنهان کردن نقش استکبار در تحمیل رنج و درد بر مردم ایران که خود قربانی پدیده جنگ، خونریزی، خشونت و تروریست هستند، از اهدافی است که کمپانی های سرگرمی ساز غربی آن را دنبال می کنند.

کارشناسان همچنین عقیده دارند در صورت اختصاص بودجه مناسب و توجه جدی دولت به صنعت گیم و فعالان این حوزه ، شرکت های ایرانی از توانایی لازم برای تولید و عرضه بازیهای جذاب ، تکینکی و پر مخاطب برخوردارند.

صنعت گیم ایران در طول سالیان اخیر و به رغم محدودیت های بسیار در عرصه منابع و امکانات مالی و تحریم های تکنیکی و ظالمانه استکبار، بازیهای ارزشمندو مناسبی نظیر «گرشاسب»، «میرمهنا»، «شبگرد»،«بیداری»، »دوران افتخار»، «ارتشهای فرا زمینی» ،« جاده های نبرد» و غیره تولید و عرضه کرده است.

اکنون که جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای صاحب صنعت گیم در دنیا شناخته می شود و به عنوان نخستین کشور جهان اسلام از این توانایی برخوردار است، جا دارد که مسیر ترسیم شده با تاکید بر توفیق های به دست آمده تداوم و مسوولان به این حوزه که از ارکان صنعت پرمخاطب سرگرمی به شمار می رود، اهتمام و التفات مضاعف ورزند.

رونمایی از چهار پروژه بانکداری الکترونیکی

Posted: 13 Dec 2013 06:22 AM PST

چهار پروژه ملي "سپاس"، "آريا "، چكاوك" و "سامانه هاي نوين همراه بانكي"در حوزه خدمات بانكداري الكترونيك رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این چهار پروژه ملي با حضور دبير كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران توسط شركت خدمات انفورماتيك رونمایی شد.

سامانه پرداخت الكترونيكي سيار "سپاس" به منظور مديريت تراكنش هاي تلفن همراه, كيف پول الكترونيكي و ساير فناوري هاي بانكداري الكترونيكي سيار در شركت خدمات انفورماتيك طراحي و پياده سازي شده است.

سامانه "آريا "كه در واقع سامانه بومي سازي شده و جايگزين ساتنا است نيز با تكيه بر دانش فني متخصصان شركت خدمات انفورماتيك و به منظور مديريت پرداخت ها و وجوه بين بانكي در شركت خدمات انفورماتيك طراحي و به اجرا درآمده است.

با راه اندازی سامانه "چكاوك " از نقل و انتقال لاشه چك در شبكه بانكي جلوگيري کرده و اعمال نظارت و كنترل هاي بانك مركزي بر روي چك هاي بين بانكي تسهيل خواهد شد و همچنين امكان مديريت تسويه حساب بين بانكها را نيز بيش از پيش براي بانك مركزي فراهم مي آورد.

در سامانه فناوري هاي نوين بانكي نیز محصولات مبتني بر فناوري هاي موبايل و سرويس احراز هويت با امكان توليد رمز يكبار مصرف مربوط مي شود.

در مراسم رونمایی از این پروژه ها، محمود احمدي دبير كل بانك مركزي با بیان اینکه شكل گيري و تحقق این پروژه هاي بزرگ ملي در بحراني ترين شرايط تحريمي محقق شده گفت: شركت خدمات انفورماتيك در اين راستا به خود باوري رسيده و امروز نقش مهمي را در راهبري اهداف بلند بانك مركزي به منظور توسعه بانكداري الكترونيك برعهده دارد.

استقرار و ايجاد مديريت امنيت، ايجاد سرويس هاي حاكميتي جديد شاپرك، كاشف، نسيم, اعتبارات اسنادي، سپام، سوئيفت، شفق و ظرفيت سازي در شتاب تا مرز 50 ميليون تراكنش روزانه و نیز بكارگيري شبكه جديد DVB/RCS از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت خدمات انفورماتیک است.

اعضای هیئت مدیره انجمن روزنامه‌های غیردولتی مشخص شد

Posted: 13 Dec 2013 06:11 AM PST

امروز در اولین جلسه‌ی مجمع عمومی مدیران روزنامه‌های غیردولتی، انتخاباتی با هدف انتخاب اعضای هیئت مدیره‌ی انجام انجام شد.

به گزارش ایسنا، در انتخاباتی که در روزنامه‌ی فرهیختگان و با حضور نماینده‌ی وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شد افراد زیر به‌عنوان اعضای هیئت مدیر‌یه این انجمن انتخاب شدند؟

1- محمدعلی وکیلی - مدیرمسوول روزنامه‌ی ابتکار با 29 أای

2- مصطفی کواکبیان مدیر مسوول مردمؤسالاری با 22 رأی

3- علیرضا بختیاری - مدیرمسئول روزنامه‌ی دنیای اقتصاد با 21 رأی

4- نعمت‌الله شهبازی - مدیرمسئول روزنامه‌ی گل با 19 رأی

5- سیف‌الله یزدانی - مدیرمسوول روزنامه‌ی عصر اقتصاد با 15 رأی

6- اسرافیل عبادتی - مدیرمسوول روزنامه‌ی کار و کارگر با 15 رأی

7- سعید تقی‌پور - صاحب امتیاز روزنامه‌ی جهان اقتصاد با 14 رأی.

همچنین در این جلسه، محمدرضا راه‌چمنی مدیرمسوول روزنامه‌ی اسرار، حسین عبدالهی - مدیرمسول روزنامه‌ی آرمان‌ -، مینا مهرنوش مدیرمسوول روزنامه‌ی کسب و کار‌ به‌عنوان اعضای علی‌البدل هیئت مدیره انتخاب شدند

یحیایی از روزنامه‌ی ‌تفاهم و رضا صابری از روزنامه‌ی اعتدال نیز به‌عنوان بازرسان این انجمن برگزیده شدند.

انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی نزدیک به 10 سال است که فعالیت می‌کنند، اما تا کنون جنبه‌ی رسمی به خود نگرفته بود. با برگزاری انتخابات امروز این انجمن در وزارت کار و امور اجتماعی ثبت کرد و از این پس به‌صورت رسمی و قانونی با هدف تعقیب،‌ تأمین و دفاع از مطالبات صنفی روزنام‌ های سراسری به فعالیت می‌پردازند.

روزنامه‌نگاری تحقیقی و انتقادی مد نظر دکتر معتمدنژاد بود

Posted: 13 Dec 2013 06:11 AM PST

دکتر حسین پاکدهی، هئیت علمی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه و استاد ارتباطات، بیش از یک دهه از عمر خود در محضر پدر علم ارتباطات، دکتر معتمد‌نژاد سپری کرده است.

به اعتقاد حسین پاکدهی،‌ دکتر معتمدنژاد، به معنای واقعی کلمه یک معلم بود و خصوصا از لحاظ اخلاقی تواضع، فروتنی و مناعت طبعشان زبان زد خاص و عام بودند.

دکتر حسین پاکدهی، خصوصیات اخلاقی دکتر معتمدنژاد را یکی از دلایل مهم جذب دانشجویان به ادامه تحصیل در رشته ارتباطات دانست و تصریح کرد: من یکی از شاگردان کوچک ایشان بودم که علی رغم برخی مشکلات، ‌به خاطر تشویق‌های پدرانه و مشفقانه ایشان در مقطع دکتری در حوزه ارتباطات ادامه تحصیل دادم.

وی در خصوص دیدگاه دکتر معتمد نژاد در خصوص نوع روزنامه‌نگاری مطلوب گفت: برداشت من این است که روزنامه‌نگاری که ایشان مد نظرشان بود یک روزنامه‌نگاری تحقیقی و انتقادی بوده است.

وی ادامه داد: روزنامه‌نگاری که ضمن سلامت اخلاقی حرفه‌ی، واقعیت‌های موجود را در جهت بهبود وضعیت و بدون در نظر گرفتن منافع تجاری و غیره منعکس کند،‌ مدنظر دکتر معتمدنژاد بود.

عضو هئیت علمی دانشکده ارتباطات در پاسخ به این سوال که جایگاه آموزش روزنامه‌نگاری از دیدگاه دکتر معتمدنژاد کجاست؟ اظهارداشت: به نظر من در اینجا یک بحث کلی‌تر مطرح است و آن هم جایگاه رسانه‌ها در دنیای کنونی است که ایشون حداقل نیم قرن قبل به درستی اهمیتش را به معنای اخص کلمه درک کرده بودند.

وی با بیان این مطلب که به همین منظور هم در سال 1346 دانشکده علوم ارتباطات را در ایران پایه گذاری کردند، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب جمهوری اسلامی که انقلاب فرهنگی داشت اتفاق می‌افتاد، شورای انقلاب فرهنگی قصد این رشته رو به طور کلی از رشته‌های مورد تدریس در دانشگاه حذف کند اما با توجه به تلاش های مجدانه‌ی ایشان این رشته را توانستند حداقل به عنوان یک گرایش حفظ بکنند و بعد به تدریج زمینه مستقل شدن رشته را فراهم کنند.

حسین پاکدهی ادامه داد: دلسوزی‌ها و پیگیری‌ها مجدانه ایشان توانست به گونه‌ای باشد که دانشگاه‌های مهم کشور الان این رشته رو داشته باشند.

وی در خصوص نظر دکتر معتمد‌نژاد در خصوص حقوق رسانه‌ای و اخلاق حرفه‌ای تصریح کرد: دکتر معتمد‌نژاد صرفا به روزنامه‌نگاری توجه نداشتند بلکه به رسانه‌ها و ابعاد آن در دنیای کنونی توجه داشتند.

وی ادامه داد: روزنامه‌نگاری که دکتر معتمدنژاد تمایل داشتند شکل بگیرد،‌ این بود که به جای یک روزنامه‌نگاری مدّاح و ستایشگر، یک روزنامه‌نگاری مجدانه، محققانه و انتقادی باشد که بتواند جامعه را به سوی اصلاح و بهبود در جهت مناسب هدایت کند.

همایش نکوداشت استاد کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران 23 آذر ماه در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی از ساعت 14 تا 19 برگزار می‌شود.

نقدی بر رفتارهای پس از درگذشت دکتر معتمدنژاد؛ پدر را در عمل باید دید

Posted: 13 Dec 2013 06:11 AM PST

رضا یغمایی - این روزها برخی تنها وقتی که سودی می‌جویند می‌نویسند و در عمل نمی‌بینند و نمی‌خواهند ببینند ...

دکتر کاظم معتمدنژاد سه روز پیش دنیای ارتباطات را با همه متن و حاشیه‌هایش تنها گذاشت. از زمان درگذشت بزرگمرد ارتباطات تا امروز علاوه بر شاگردان دیروز و امروزش، روسای قوا، سیاسیون، مدیران رسانه‌ای و ... در مدح و رثای استاد نوشتند تا یادش را گرامی بدارند. این حقیر که خود را یک تازه ارتباطاتی و در آغاز راه پر پیچ و خم ارتباطات می‌دانم، تهی از جایگاهی هستم که بخواهم برای استاد قلم بزنم اما چند نکته را از آنچه پس از بسته شدن چشمان استاد بر ارتباطات رخ داد قابل تامل می‌دانم.

دکتر معتمدنژاد را در همایش‌های علمی دیده بودم و از آرا و نظرهایش بهره جسته بودم اما هیچگاه در کلاس درسش افتخار شاگردی‌ نداشته‌ام. کتاب‌هایش را ورق زده‌ام و از حقوق ارتباطاتش، ارتباطات بین‌المللش، وسایل ارتباط جمعی‌اش اندک آموخته‌ام و بارها خواهم خواند تا بیشتر بیاموزم. علاوه بر این شناخت جزئی؛ سه سالی است در خدمت سردبیری هستم از شاگردانش؛ که از بودن در کنارش می‌آموزم و به داشته‌هایم می‌افزایم و در این آموخته‌ها بیش از آنکه ارتباطات و روزنامه‌نگاری حضوری پررنگ داشته باشند اخلاق و رادمردی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. در یکی از روزهای درس و کلاس در پشت میزهای تحریریه، تلفن سردبیر زنگ می‌خورَد. سردبیر به یکباره برمی‌خیزد و چونان دانشجویان و دانش پژوهان می‌گوید: «چشم استاد؛ حتما استاد؛ نظر شما محقق خواهد شد؛ امر دیگری اگر هست در خدمتیم».

آن روز بیش از هر زمان دیگری دکتر معتمدنژاد را شناختم. شناخت استاد از استاد؛ شناخت استاد از شاگرد. اتاق سردبیری آن روز برای من بزرگترین کلاس بود و مکالمه آن روز اتاق سردبیری درسی بزرگ. یک طرف تلفن دکتر یونس شکرخواه - سردبیر همشهری آنلاین و شاگرد روزهای دور و نزدیک استاد معتمدنژاد بود و آن سوی دیگر خود استاد. بزرگی را از آن آموختم که استاد بزرگی چون شکرخواه همچنان خود را شاگردی کوچک برای استادش می‌داند ...

اما دو نکته درباره روزهای پس از پدر علم ارتباطات که به نظرم قابل تامل است:

1- روزنامه‌های روز شنبه برای من تجربه‌ای تلخ از ارتباطات بودند. پدر علم ارتباطات دنیای فانی را بدرود گفت اما صاحبان رسانه‌ها حتی حاضر نشدند یک روز از عالم سیاست دوری گزینند و تیتر یک خود را به دنیای خودی‌ها و آن هم پدر خود اختصاص دهند؛ پدری که روزنامه نگاری و ارتباطات آکادمیک مدیون اوست.

2- بسیاری از سیاستمداران و مدیران رسانه‌ها از استاد معتمدنژاد گفتند و نوشتند و در مراسمش حضور یافتند. حضور پررنگی که قابل ستایش است اما آیا این سیاستمداران و مدیران رسانه‌ای که گاه از سیاسیون نیز هستند به آثار معتمدنژاد توجه کرده‌اند و سعی داشته‌اند در محیط تحریریه خود آن را بکار گیرند تا دنیای روزنامه‌نگاران دنیای تنگ نظری‌ها نشود؟

استاد معتمدنژاد به قرارداد مشخص، آزادی بیان بالا، دستمزد مناسب، حق مولف برای روزنامه نگاران، مشارکت روزنامه‌نگاران در مدیریت و مالکیت رسانه‌ها، استقلال تحریریه‌ای، تدوین مقررات ویژه برای استخدام، کار، بازنشستگی و اخراج و بازخرید روزنامه‌نگاران، استعفای روزنامه‌نگاران بر اساس قید وجدانی و ... معتقد بود.

او در کتاب «حقوق حرفه‌ای روزنامه نگاران» نوشته است: «روزنامه‌نگار که یک کارگر فکری شناخته می‌شود، معمولا در نوشته‌ها، گزارش‌ها و مقاله‌های خویش در برابر منافع و مصالح جامعه احساس تعهد و مسوولیت می‌کند. به همین جهت، باید در بررسی‌ها و اظهارنظرهای خود، استقلال عمل داشته باشد و اگر ناچار باشد در موسسه مطبوعاتی یا موسسه رسانه‌ای دیگری که طبیعت فعالیت‌ها یا گرایش عملکردهای آن دگرگون شده است به کار خود ادامه دهد، به آزادی، شرافت و منزلت او لطمه وارد می‌شود.»1

او تاکید کرده است باید حق اقدام برای انقطاع قرارداد بین او و کارفرما با استفاده از غرامت‌های پرداختی به فرد برکنار شده (روزنامه نگار) را تعریف کرد.

این تنها بخش کوتاهی از حقوقی است که او برای روزنامه نگاران خواستار است. پدر همه ارتباطاتی‌ها که این روزها در میان ما نیست آنچنان نگاه جامعی به روزنامه نگاری و روزنامه نگاران داشته که به خوبی حقوق آنها را ترسیم کرده است اما آیا آنان که در مقام او نوشتند و امروز صاحبان رسانه و مسئولان این دستگاه و آن سازمانند به خواسته‌های او احترام می‌گذارند؟! آیا روزنامه‌نگار بدون بیمه‌ در همین رسانه‌هایی که مدیرانشان در مدح استاد نوشتند وجود ندارد؛ حقوق عقب مانده‌ای، فشار بر پذیرش عقیده‌ای و ...

گویا این روزها برخی تنها وقتی که سودی می‌جویند می‌نویسند و در عمل نمی‌بینند و نمی‌خواهند ببینند ...

---------------------

1.حقوق حرفه‌ای روزنامه نگاران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، 1386، صفحه 305

منبع: همشهری آنلاین

کمیسیون ملی یونسکو درگذشت پدر علم ارتباطات ایران را تسلیت گفت

Posted: 13 Dec 2013 06:11 AM PST

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در پیامی در گذشت پرفسور کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات ایران را تسلیت گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از کمیسیون ملی یونسکو، دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیر این کمیسیون روزسه شنبه در پیامی درگذشت کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات ایران را به جامعه علمی تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: درگذشت دکتر کاظم معتمد نژاد استاد مسلم روزنامه نگاری نوین و پدر علم ارتباطات ایران برای دوستداران وی و جامعه علمی کشور ضایعه ای جبران ناپذیر است. مرحوم معتمد نژاد با تاسیس دانشکده علوم ارتباطات، نقش مهمی در توسعه علوم ارتباطات در کشور داشت و برای اولین بار مفاهیمی همچون «حقوق ارتباطات»، «ارتباطات و توسعه» و «جامعه اطلاعاتی» را وارد ادبیات این حوزه کرد.

تاسیس کمیته ملی ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو- ایران و انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی از دیگر خدمات این استاد گرانقدر ارتباطات به کشورمان است.

مرحوم معتمد نژاد از چهره های ماندگار ارتباطات، از سال 1372 تا 1386 ریاست «کمیته ملی ارتباطات» کمیسیون ملی یونسکو را برعهده داشت و در این دوران، کمیسیون از نظرات و دیدگاه های جامع خود در حوزه ارتباطات بهره مند کرد.

کمیسیون ملی یونسکو درگذشت این استاد برجسته و دانشمند بین المللی را به خانواده محترم او، فعالان رسانه ای و جامعه علمی کشور تسلیت می گوید و از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان وی صبر و شکیبایی را آرزومند است.

دکتر کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات ایران چهاردهم آذرماه در اثر بیماری و در آستانه 80 سالگی درگذشت و پیکر وی 16 آذرماه در قطعه نام آوران به خاک سپرده شد.

صدور مجوز برای ۵۰ نشریه و پایگاه اینترنتی

Posted: 13 Dec 2013 06:11 AM PST

در جلسه روز دوشنبه هیئت نظارت بر مطبوعات، شماری از تقاضاهای صدور مجوز نشریات مورد بررسی قرار گرفت که طی آن ۵۰ نشریه و پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی مجوز انتشار دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این جلسه با تقاضای اخذ پروانه انتشار روزنامه «تهران الیوم» به صاحب امتیازی «موسسه خبرگزاری مهر» و مدیر مسئولی «رضا مقدسی»، هفته نامه «هموطن سلام» به صاحب امتیازی «علی آقا محمدی» و مدیر مسئولی نامبرده، هفته نامه «جمعیت» به صاحب امتیازی «جمعیت مستقل ایران اسلامی» و مدیر مسئولی «قدرت علی حشمتیان»، هفته نامه «همکاری ملی» به صاحب امتیازی «حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی» و مدیر مسوولی «سید علی موسوی»، هفته نامه «ارم» به صاحب امتیازی «انجمن روزنامه نگاران مسلمان» و مدیر مسئولی «حسن اختری»، هفته نامه «شکرستان» به صاحب امتیازی «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» و مدیر مسوولی «محمد حمزه زاده»، دوهفته نامه «دانش و سلامت» به صاحب امتیازی «فرهاد صدیق تنکابنی» و مدیر مسوولی نامبرده، دو هفته نامه «اقتصاد مرجع» به صاحب امتیازی «محمد ودود حیدری» و مدیر مسئولی نامبرده موافقت شد.

همچنین دوهفته نامه «هنر و سینما» به صاحب امتیازی «کیوان کثیریان» و مدیر مسئولی نامبرده، دوهفته نامه «جنوب فردا» به صاحب امتیازی «منصور قمر» و مدیر مسئولی نامبرده، دوهفته نامه «نسیم کرمان» به صاحب امتیازی «بنیاد خیریه فرهنگی و تربیتی حاج علی اکبر صنعتی» و مدیر مسئولی «مسعود نیک پور»، دو هفته نامه «نگاه ما» به صاحب امتیازی «سعید سعیدی» و مدیر مسئولی نامبرده، دو هفته نامه «افق میهن» به صاحب امتیازی «سعید جابری انصاری» و مدیر مسئولی نامبرده، دو هفته نامه «اجاق» به صاحب امتیازی «سید فرید پیمان» و مدیر مسئولی نامبرده، دو هفته نامه «دارالولایه» به صاحب امتیازی «مهدی میجانی» و مدیر مسئولی نامبرده، دو هفته نامه «داد» به صاحب امتیازی «موسسه بین المللی تبیین اندیشه ولایت» و مدیر مسئولی «مسعود زریبافان»، ماهنامه «پایژه» به صاحب امتیازی «پرویز صمدی مقدم» و مدیر مسئولی نامبرده، ماهنامه «بعد از بازی» به صاحب امتیازی «محمد رضا بامدادیان» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «آوای لاله زرد» به صاحب امتیازی «موسسه خیریه حسینعلی اخوان رضایت» و مدیر مسئولی «نسیم عظیم زاده»، ماهنامه «دوستان» به صاحب امتیازی «حمید رضا زاهدی کهنه گورابی» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «سمن یار» به صاحب امتیازی «موسسه انجمن حمایت از ورزشکاران، قهرمانان و مربیان نوآوران استان مازندران » و مدیر مسئولی «عباد اسدی آهنگر کلایی» مجوز انتشار گرفتند.

در جلسه امروز هیئت نظارت بر مطبوعات با انتشار ماهنامه «سیاق» به صاحب امتیازی «محمد جعفر ایرانی» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «روزگار وصل» به صاحب امتیازی «ناصر بزرگمهر» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «یاران میهن» به صاحب امتیازی «حجت الله نیکی ملکی» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «مجال» به صاحب امتیازی «رضا حسن زاده اشرفی» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «فروشگاه» به صاحب امتیازی «محمد رضا محمد یوسفی» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «کفشدوزک» به صاحب امتیازی «کوروش اسعدی بیگی» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «بازخورد» به صاحب امتیازی «سعید اردکان زاده یزدی» و مدیر مسئولی «نامبرده»، ماهنامه «نبات کوچولو» به صاحب امتیازی «مجتبی سادات سرکی» و مدیر مسئولی «نامبرده»، دوماهنامه «تشریفات» به صاحب امتیازی «علیرضا بیژنی اول» و مدیر مسئولی «نامبرده»، فصلنامه «Journal Of Applied Pairy Science» به صاحب امتیازی «دانشگاه صنعتی اصفهان» و مدیر مسئولی «احمد ارزانی»، فصلنامه «اخلاق در علوم فناوری» به صاحب امتیازی «انجمن اخلاق در علوم و فناوری» و مدیر مسوولی «مصطفی معین»، فصلنامه «راهنمای کار آفرینان و مدیران» به صاحب امتیازی «سید شجاع الدین امامی رئوف» و مدیر مسئولی «نامبرده»، فصلنامه «اضواء الحکمه» به صاحب امتیازی «مجمع جهانی اهل بیت (ع)» و مدیر مسوولی «سید ابوالحسن مخزن موسوی»، دوفصلنامه «اشارات» به صاحب امتیازی «دانشگاه خوارزمی» و مدیر مسئولی «محمد جواد رضایی ره»، دوفصلنامه «Journal Of Multi Component Reactions» به صاحب امتیازی «دانشگاه گیلان» و مدیر مسئولی «کوروش راد مقدم»، دوفصلنامه «Caspian Journal Of Obstetric & Gyncology» به صاحب امتیازی «دانشگاه علوم پزشکی بابل» و مدیر مسئولی «مینا مطلب نژاد»، دوفصلنامه «علوم ورزشی قم» به صاحب امتیازی «دانشگاه قم» و مدیر مسئولی «محسن اکبر پور»، دوفصلنامه «Journal Of Heat And Mass Transfer Research» به صاحب امتیازی «دانشگاه سمنان» و مدیر مسئولی «محمد صادق ولی پور» موافقت شد.

در این جلسه همچنین با فعالیت «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی ماهین نیوز» به صاحب امتیازی و مدیر مسوولی «سید احمد حسینی ماهینی»، «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی صنعت مرغداری و دامپروری» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی «سید علی حسینی»، «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی مردم ساوه و زرندیه» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی «سکینه منصوری»، «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی 55 آنلاین» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی «سید محمد زهیر غرضی»، «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی باز انتخاب» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی «فرحناز قاضی پور»، «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی سیاسی نیوز» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی«حسن عبدل»، «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی حامی هنر» به صاحب امتیازی و مدیر مسوولی«امیر فراز»، «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی فره مشاور» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی«احمد رضا فتوت»، «پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی معدن نیوز» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی«امید رضا طالشیان» موافقت شد.

همچنین در این جلسه تقاضای تغییر وضعیت 19 نشریه مورد رسیدگی قرار گرفت.

فهرست اسامی نامزدهای جوایز تلویزیونی گلدن گلوب ۲۰۱۴ اعلام شد

Posted: 13 Dec 2013 06:11 AM PST

به گزارش ایسنا، آثار برگزیده هفتادویکمین جوایز معتبر هنری گلدن گلوب در بخش‌های مختلف تلویزیونی معرفی شدند.

در بخش بهترین سریال تلویزیونی ژانر کمدی، سریال‌های بنامی چون «تئوری بیگ بنگ»، «دختران»، «خانواده مدرن»، «پارک‌ها و تفریحات» و «بروکلین99» نامزد دریافت این جایزه شدند.

«داستان ترسناک آمریکایی»، «پشت چلچراغ»، «رقص روی لبه»، «بالای رودخانه» و «ملکه سفید» نامزدهای بخش بهترین تله‌فیلم یا مینی‌سریال گلدن گلوب 2014 هستند.

«جولیانو مارگولیز» (همسر خوب)‌، «تاتیانا ماسلانی» (بلک یتیم)‌، «تیلر شیلینگ» (نارنجی مشکی جدید است)‌، «کری واشنگتن» (رسوایی) و «رابین راک» (خانه کاغذی) به عنوان نامزدهای بخش بهترین بازیگر نقش اول زن سریال‌های درام تلویزیونی اعلام شدند.

به گزارش هالیوود ریپورتر،‌ در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد همین سریال‌ها نام «برایان کرنستون» (Breaking Bad)، «لیو شریبر» (ری دونابان)، «مایکل شی» (اساتید جنسیت)، «کوین اسپیسی» (خانه کاغذی) و «جیمز اسپیدر» (لیست سیاه) جزء نامزدهای گلدن گلوب امسال هستند.

«زویی دشانل‌«، «لنا دونهم»،‌ «ادی فالکو»،‌ «جولیا لوییس دریفوس» و «ایوی پولر» به عنوان نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن سریال‌های کمدی اعلام شد.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد همین ژانر نیز «جیسون بیتمن‌»، «دن چیدل»،‌ «مایکل جی فاکس‌»، «جیم پارسونز» و «اندی سمبرگ» به عنوان نامزدهای هفتادویکمین دوره گلدن گلوب اعلام شد.

نسل جدید اینترنت بی‌سیم Li-Fi ساخته شد

Posted: 13 Dec 2013 06:05 AM PST

دانشمندان انگلیسی نسل جدید اینترنت بی‌سیم (Li-Fi) ساخته‌اند که می‌تواند داده‌ها را با استفاده از نور مریی انتقال دهد.

به گزارش ایسنا، نسل بعدی اینترنت بی‌سیم می‌تواند از لامپ‌های حبابی (LED) به جای پهنای باند استفاده و سرعت انتقال داده‌ها را تا ۲۵۰ برابر سریع‌تر کند.

به گفته‌ی دانشمندان سرعت انتقال داده در این نوع اینترنت بی‌سیم ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است. سریع‌ترین سرعت انتقال داده که تاکنون گزارش شده سه گیگابیت بر ثانیه است که توسط موسسه هاینریش هرتز فرانهوفر آلمان و در اوایل امسال به‌دست آمد.

محققان چینی نیز به تازگی ادعا کرده که اتصالی با سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه تولید کرده‌اند. اما برخی کارشناسان در درست بودن این ادعا شک دارند.

بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات اصطلاح (Li-Fi) که نخستین بار توسط پروفسور هارالدهاس از دانشگاه ادینبورگ ابداع شده به‌عنوان ارتباطات نور مرئی (VLC) شناخته می شود .

بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که این نوع ارتباطات (Li-Fi) در آینده می‌تواند هزینه‌های خود را کاهش دهد و در مقایسه با اینترنت بی‌سیم (Wi-Fi) بهره وری بالاتری داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر