۱۳۹۳ تیر ۱, یکشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


هشتگ وارد فرهنگ لغت آکسفورد شد

Posted: 22 Jun 2014 08:45 AM PDT

مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد واژه هشتگ(Hashtag) را که در میکروبلاگ‌ها و شبکه اجتماعی فیس‌بوک کاربرد فراوان دارد به مجموعه لغات خود اضافه کرد.

به گزارش ایتنا از رایورز، این مرکز برای به‌روزرسانی فرهنگ لغت آکسفورد و افزایش کارآمدی آن، برای سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۰۰۰ لغت را به این مجموعه اضافه کرد که یکی از این لغات Hashtag بود.

در معنی این لغت در فرهنگ آکسفورد نوشته شده است: «هشتگ در حالت اسم(در سایت‌های اینترنتی شبکه‌های اجتماعی و ابزارها) یک کلمه یا عبارت قبل از ترکیب علامتگذاری می‌شود تا پیام‌های مرتب یا مشخص با این موضوع شناسایی شوند؛ (همچنین) زمانی که به صورت مجزا به‌کار می‌رود نماد # نیز به‌کار گرفته می‌شود.»

مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد به یک پست منتشر شده در شبکه اجتماعی توئیتر در آگوست ۲۰۰۷ اشاره کرد و آن را به عنوان نقطه تولد "هشتگ" معرفی کرد.

این مرکز توضیح داد که یک کلمه یا عبارت پس از آنکه به صورت گسترده در سراسر جامعه استفاده شود، شرایط آن برای ورود به فرهنگ‌های لغت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این روزها همچنین بررسی‌های گسترده آغاز شده است تا واژه Skype به عنوان یک فعل وارد فرهنگ‌های لغت شود.

لازم به ذکر است که پیش از این نیز واژه Google به عنوان یک فعل و با معنی جست‌وجوی اینترنتی در فرهنگ لغت آکسفورد وارد شد.

روزنامه‌هایی که چتر می‌شوند

Posted: 22 Jun 2014 08:45 AM PDT

در اکوادور روزنامه‌های پلاستیکی منتشر می‌شود و مردم از آنها به عنوان چتر استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، گاهی بدون اینکه خبر داشته باشید، باران می‌بارد و بدون اینکه چتری همراه داشته باشید زیر باران خیس می‌شوید؛ نخستین واکنش همه در برابر این حادثه این است که هر چیز در دست دارند، بر سر می‌گیرند.

جالب این است که بدانید در اکوادور، مردم در طول فصل بارانی روزنامه‌ها را بر سر می‌گیرند.

ماجرا اینگونه آغاز شد که روزنامه فروش‌ها که متوجه فروش کم روزنامه‌های خود شده بودند، تصمیم گرفتند روزنامه‌ها را با کاغذی پلاستیکی منتشر کنند و این کار موجب شد فروش روزنامه 16 درصد افزایش یابد.

این ابتکار، برای پیاده‌ها که روزنامه را به عنوان چتر استفاده می‌کردند و هم برای فروشنده‌های روزنامه مفید واقع شد.

خدمات اختصاصی کلود آی.بی.ام برای دولت آمریکا

Posted: 22 Jun 2014 08:41 AM PDT

آی بی ام پس از به روز کردن زیرساخت‌های خدمات کلود خود برای صاحبان مشاغل، شبکه جدیدی از دیتاسنترها به وجود آورده که مبتنی بر پلاتفورم SoftLayer این شرکت است.

به گزارش فارس به نقل از فوربس، این شبکه برای استفاده دولت فدرال آمریکا و مشاغل مرتبط با آن طراحی شده است. شبکه مذکور که بسیار پرسرعت است به کاربرانش کمک می‌کند داده ها را با امنیت و سرعت بالا منتقل کنند.

قرار است اولین مرکز برای بهره برداری از این شبکه از هفته آینده در شهر دالاس تگزاس آغاز به کار کند. پس از آن مرکز دیگری در آشبورن ایالت ویرجینیا تاسیس می شود. تاسیس این دو مرکز بر مبنای استانداردهای درج شده در برنامه های مدیریت سطح دسترسی و مدیریت خطر دولت آمریکا موسوم به FedRAMP و طرح مدیریت امنیت اطلاعات فدرال FISMA صورت می‌گیرد.

در هر یک از این دیتاسنترها سی هزار سرور و شبکه‌‌ای برای پشتیبانی از انتقال 2000 گیگابایت داده در ثانیه میان آنها وجود دارد. اجرای این طرح‌ها در قالب سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری آی بی ام در حوزه کلود صورت می گیرد.

بر همین اساس تا پایان سال 2014 آی بی ام 40 دیتاسنتر را در 5 قاره جهان راه اندازی می کند . از جمله کشورهایی که در این طرح آی بی ام گنجانده شده اند می توان به چین، هنگ کنگ، انگلیس، ژاپن، هند، کانادا و مکزیک اشاره کرد.

مشاهده سوابق پزشکی با عینک هوشمند

Posted: 22 Jun 2014 08:36 AM PDT

یک شرکت سازنده محصولات جانبی پزشکی ابزاری را برای نصب روی عینک گوگل طراحی کرده که با استفاده از آن می‌توان به سرعت سوابق پزشکی بیماران را مشاهده نمود.

به گزارش فارس به نقل از ان بی سی نیوز، شرکت Drchrono می‌گوید برنامه همراه طراحی شده به این منظور برای اولین بار در جهان می تواند به پزشکان امکان دهد بدون نیاز به مراجعه به رایانه یا بایگانی های بیمارستان ها سوابق پزشکی هر بیماری را مشاهده کنند.

البته تنها پزشکان می‌توانند برای استفاده از برنامه همراه یاد شده ثبت نام کنند. برنامه Drchrono برای ثبت رضایت نامه عمل بیماران نیز قابل استفاده است. ویدیوها، عکس‌ها و یادداشت‌های ذخیره شده در مورد هر بیمار با این برنامه همراه بر روی عینک گوگل مشاهده شده و پزشک می‌تواند بر اساس آن بهترین تصمیم را بگیرد.

برای ذخیره این اطلاعات از سرویس ذخیره کلود باکس استفاده می‌شود. البته برای این کار می‌توان از سرویس‌ها و خدمات دیگر نیز استفاده کرد و تنظیمات مربوطه را به گونه ای انجام داد که بیماران یا افراد صاحب صلاحیت دیگر به آنها دسترسی داشته باشند.

به پزشکان علاقمند به استفاده از این برنامه و عینک گوگل هشدار داده شده که اولا رضایت بیماران را برای استفاده از آن جلب کنند و ثانیا تنظیمات امنیتی مربوطه را به درستی اعمال نمایند.

فرهنگ لغت ۸۳ صفحه‌ای پلیس آمریکا برای توییتر

Posted: 22 Jun 2014 08:36 AM PDT

پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی برای فهم معنای اصطلاحات عامیانه و کلید واژه‌های مختلفی که کاربران در سایت توییتر به کار می‌برند از یک فرهنگ لغت 83 صفحه‌ای استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اوتوورلدنیوز، اطلاعات مربوط به این فرهنگ لغت اختصاصی این هفته در اختیار عموم قرار گرفته است. در این فرهنگ لغت حدود 2800 مدخل درج شده است.

مقامات اف بی آی در این مورد گفته اند: با توجه به گسترش استفاده از توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی اینترنتی استفاده از لغات و اصطلاحات خاص گسترش چشمگیری یافته و شناسایی آنها و درک مفهومشان نیز ضرورت دارد.

از جمله اصطلاحاتی که در این فرهنگ لغت وجود دارد می توان به poof به معنای خداحافظی یا ترک اتاق، alotbsol به معنای همیشه نیمه روشن زندگی را ببینیم، GNSTDLTBBB به معنای شب به خیر، خوش بخوابی و ... اشاره کرد.

اف بی آی همچنین در حال تهیه فهرستی از افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی مختلف و بررسی داده های مرتبط با آنها و از جمله نقشه ای از پراکندگی جغرافیایی آنان است. تهیه چنین فهرستی از یکسو باعث حیرت برخی کاربران شده و این مساله را نشان دهنده بی اطلاعی کارکنان اف بی آی از ویژگی های توییتر دانسته اند. از سوی دیگر برخی کاربران هم این اقدام اف بی آی را نشان دهنده اهمیت روزافزون شبکه های اجتماعی می دانند.

ورود ممنوع به عینک گوگل

Posted: 22 Jun 2014 08:36 AM PDT

با افزایش نگرانی ها از نقض حریم خصوصی افراد با عینک هوشمند گوگل، یک هنرمند آلمانی نرم افزاری را طراحی کرده است که دارندگان این عینک ها را شناسایی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نرم افزار می تواند اتصال به اینترنت کاربر عینک گوگل را مسدود و آنها را از دسترسی به شبکه اینترنت منع کند. این کار از طریق شبکه وای فای صورت می گیرد و نرم افزار می تواند به دنبال افراد دارای این عینک که به همان شبکه وای فای متصل هستند، بگردد و در صورت شناسایی حتی قادر است با انتشار صدای هشدار، افرادی که در آن حوالی حضور دارند را از فعالیت این عینک مطلع کند.

جولیان اولیور مجری این طرح می گوید در مهمانی ها، رستوران و یا در زمان بازی با بچه ها می توان گفت نمی خواهم از من فیلم گرفته شود اما با داشتن عینک گوگل مشخص نمی شود که آیا فرد در حال تصویر برداری است یا خیر.

گوگل در حال حاضر عینک هوشمند خود را برای فروش به بازار آمریکا عرضه کرده است. این شرکت در حال عرضه نسخه کاوشگر – آزمایشی 1500 دلاری- برای فروش عمومی است.

عینک هوشمند گوگل که مانند عینک های معمولی به چشم زده می شود با وجود یک صفحه نمایش کوچک در گوشه بالای سمت راست، اطلاعات را به کاربر آن انتقال می‌دهد.

این عینک به کاربران این امکان را می دهد که عکس‌برداری، کنترل دمای هوا، جهت یابی، برقراری یک تماس ویدیویی و مشاهده وب سایت‌ها را از طریق صفحه نمایش کوچک انجام دهد و همه این موارد با استفاده از آیکون ‌هایی کنترل می‌شوند که به وسیله فرمان های صوتی فعال شده و در میدان دید کاربر ظاهر می‌شوند.

این عینک از سیستم عامل اندروید استفاده می کند. همچنین ارتباط اطلاعات 3G و یا 4G ، حسگرهای حرکتی و جهت یاب GPS از دیگر قابلیت‌های این دستگاه به شمار می‌روند.

اولین تماس معطر در جهان انجام شد

Posted: 22 Jun 2014 08:32 AM PDT

اولین تماس معطر فرا اقیانوسی، بین نیویورک و پاریس انجام و طی آن رایحه نوشیدنی و نان بادامی رد و بدل شد.

به گزارش ایسنا، دیوید ادواردز، استاد دانشگاه هاروارد و راشل فیلد به نمایش پلت‌فرم پیام‌رسانی رایحه خود در موزه تاریخ طبیعی آمریکا پرداختند که شامل برچسب‌گذاری تصاویر با رایحه‌های منتخب از میان جعبه‌ای از بوها و ارسال آنها به ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی بود.

این پیامها سپس بر روی یک دستگاه جدید موسوم به «oPhone» پخش شدند.

کریستوف لودامیل و بلیک آرمسترانگ از پاریس بوسیله اسکایپ به همکارانشان در نیویورک پیوسته و یک تصویر دارای برچسب رایحه خوراکی‌ و نوشیدنی فرانسوی که به مناسبت جشن برپایی دستگاه oPhone استفاده کرده بودند را ایمیل کردند. دستگاه موجود در نیویورک با دریافت این پیام، از خود عطر نامحسوسی را پراکنده کرد که دقیقا با تصویر همخوانی داشت.

پیامهای عطردار موسوم به oNotes با یک برنامه آیفون موسوم به oSnap نوشته می‌شوند که آن هم روز سه‌شنبه راه‌اندازی شد. کاربران با استفاده از این برنامه می‌توانند از میان 32 رایحه، یکی را انتخاب کرده و با ترکیب و تطبیق آنها با هم، بیش از 300 هزار عطر منحصربفرد را تولید کنند.

این 32 رایحه در هشت مخزن دستگاه موسوم به oChips قرار خواهند گرفت که مانند جوهر کارتریج یک دستگاه چاپ عمل می‌کنند. هنگامی که دستگاه یک پیام دریافت می‌کند، بوی مرتبط با آن را بر اساس برچسبهای رایحه اختصاص یافته به تصویر منتشر می‌کند.

هر عطر تنها 10 ثانیه باقی می‌ماند که برابر با زمانی است که انسان بوها را حس می‌کند. ادواردز در نشستی خبری در موسسه تاریخ طبیعی آمریکا به خبرنگاران گفت در صورت وجود چند رایحه در یک تصویر، بوها به ترتیب و یکی پس از دیگری ارائه خواهند شد.

این استاد دانشگاه هاروارد پیش از این طرحهای خلاقانه دیگری نیز داشته که از آن میان می‌توان به گیاهان تمیز کننده هوا، بطریهای خوردنی و فناوریهای واکسن برای انتقال دارو به ریه‌ها جهت جلوگیری از عفونت اشاره کرد.

در پروژه ارسال پیام بودار،‌ ادواردز فعلا بر روی خوراکیها تمرکز دارد. دستگاه oPhone در روزهای آینده در کافه‌های پاریس به نمایش گذاشته خواهد شد تا پتانسیل تجاری آن آزمایش شود.

این دستگاه از اوایل سال 2015 با قیمت 149 دلار در دسترس قرار خواهد گرفت.

ابزاری که همه ساعت‌ها را هوشمند می‌کند

Posted: 22 Jun 2014 08:32 AM PDT

نوعی ابزار کوچک مستطیلی‌شکل به نام Glance روی بند یک ساعت مچی معمولی قرار می‌گیرد و به کاربران در یافتن تلفن‌، کنترل دیگر ابزار و رهگیری‌ فعالیتشان کمک کند.

به گزارش ایسنا، یک شرکت در تورنتو به نام Glance مدعی است نخستین ابزار هوشمند جهت تبدیل ساعت‌های موجود به ساعت‌های هوشمند را ارائه داده است؛ در صورت تامین بودجه برای تجاری‌سازی آن، مشتریان می‌توانند این ابزار را از ماه اکتبر به بعد به بهای 38 پوند در اختیار داشته باشند.

سامانه جدید به گونه‌ای طراحی شده که روی مچ قرار می‌گیرد؛ سیستم مزبور نازک و سبک بوده و از آلومینیوم ساخته شده است.

کاربران می‌توانند گوشی هوشمند خود را در جیبشان بگذارند و از «گلانس» برای مشاهده تماس‌گیرنده استفاده کنند. این گجت همچنین پیغام‌های متنی ورودی را نمایش می‌دهد. «گلانس» از نوعی فناوری خوانش سریع موسوم به Spritz استفاده می‌کند که به کاربران امکان خواندن بیش از 450 واژه در دقیقه را می‌دهد. نوعی ال ای دی تمام‌رنگ نیز به فرد امکان آگاهی از داشتن ایمیل، پیغام متنی یا پیغام گروهی ورودی را می‌دهد.

مانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، سامانه ابداعی قادر خواهد بود فعالیت کاربران را با استفاده از یک حسگر حرکتی سه‌بعدی رهگیری کند. می‌توان از این فناوری برای یافتن گوشی‌ هوشمند و فیلترکردن تماس‌های ناخواسته بهره برد. همچنین می‌توان از آن به عنوان نوعی موس هوایی برای تلویزیون هوشمند یا رایانه استفاده کرد.

ابزار ساعت جدید با برنامه اندروید و آی‌فون‌ کار می‌کند و شرکت سازنده مدعی است می‌تواند آن را در آینده برای بلک‌بری و Windows Phones نیز توسعه دهد. مدل‌های آتی مجهز به یک میکروفون و بلندگو خواهند بود تا کاربردهای دیگری نیز به آن‌ها افزوده شود.

چگونه الکترونیکی درخواست مجوز نشریه بدهیم؟

Posted: 22 Jun 2014 08:32 AM PDT

با راه اندازی طرح «سامانه جامع رسانه‌های کشور» روند دریافت مجوز نشریه‌ها الکترونیکی شد و این پرسش برای بسیاری از اهالی رسانه به وجود می‌آید که چگونه می‌توانند درخواست مجوز نشریه خود را به صورت الکترونیکی بدهند؟

به گزارش ایسنا، معاونت امور مطبوعاتی واطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با افزایش تقاضای اخذ امتیاز نشریات و با هدف توزیع عادلانه امکانات و تمرکززدایی در کنار شفافیت و سهولت مراوده با مراکز قانونی، با افتتاح «سامانه جامع رسانه‌های کشور» اقدام به الکترونیکی کردن فرآیند درخواست مجوز نشریه کرد تا متقاضیان بتوانند پس از ثبت اطلاعات و ارسال مدارک بصورت الکترونیکی، ازنحوه رسیدگی به پرونده خود تاحصول نتیجه مطلع شوند.

متقاضیان دریافت مجوز نشریه، از این پس می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی www.e-rasaneh.ir و پس از ثبت نام در این سامانه از خدمات آن بهرمند شوند.

ثبت نام در این سامانه در دو بخش «افراد حقیقی» و «افراد حقوقی» تعریف شده که صاحبان امتیاز، مدیران مسوول، نمایندگان و مدیران عامل چاپخانه‌ها، برای ورود باید گزینه «ثبت نام افراد حقیقی» و مؤسسات، شرکت‌ها، سازمان‌ها وچاپخانه‌ها نیز گزینه «ثبت نام افراد حقوقی» را انتخاب کنند.

متقاضیان پس از دریافت رمز ورود به محیط کاربری و تکمیل فرم اطلاعات شرکت و اطلاعات تماس، یک کد رهگیری دریافت خواهند کرد که می‌توانند با تماس با بخش اعلام وصول (که اطلاعات آن در سامانه موجود است) و ارایه کد رهگیری، از مراحل صدور مجوز نشریه خود اطلاع پیدا کنند.

راه اندازی آی.‌پی مدیا در استان یزد

Posted: 22 Jun 2014 08:24 AM PDT

استان یزد به عنوان اولین استان در کشور به سرویس آی‌پی مدیا مجهز شد.

به گزارش ایسنا، منطقه یزد، راه‌اندازی تجهیزات IP MEDIA در 10 مرکز شهر یزد در نشستی با حضور با حضور معاون رسانه مجازی صدا و سیما، مسوولان شرکت سروش رسانه و توسعه بهنگام غدیر و نیز مسوولان مخابرات استان اعلام و تصمیمات لازم برای واگذاری این سرویس به مشترکین اتخاذ شد.

رسانه IP MEDIA یا رسانه تعاملی مهر، امکان دسترسی مشترکین ADSL مخابرات استان را به کلیه برنامه‌های زنده تلوزیونی، شبکه رادیویی، آرشیو انواع فیلم‌ها و سریال‌ها، بازی‌ها، انتخاب موسیقی دلخواه، امکان توقف و پخش مجدد برنامه‌ها، عقب و جلو بردن تصاویر، تبلیغات هدفمند، خدمات عمومی(هوا شناسی، پرداخت قبوض و غیره) را از طریق تلویزیون فراهم می‌کند.

این رسانه با پیگیری‌های مستمر و تلاش های مسوولان شرکت مخابرات استان، اولین بار در استان یزد به بهره‌برداری رسید. علاوه بر استان یزد، شش استان دیگر نیز به عنوان استان‌های پایلوت در زمینه راه‌اندازی سرویس IP MEDIA انتخاب شدند.

راه‌اندازی «سامانه اشتراک نشریات کشور»

Posted: 22 Jun 2014 08:24 AM PDT

معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با هدف ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی جامعه در کنار گسترش فرهنگ مطالعه «سامانه اشتراک نشریات کشور» را راه‌اندازی کرد؛ به گونه‌ای که امکان اشتراک نشریه‌های مختلف تا سقف ۵۰درصد تخفیف فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد در جهت تحقق افزایش مراجعه مردم به مطبوعات و استفاده هدفمند از یارانه‌های دولتی با هدف ارتقاء سطح دانش عمومی و تخصصی جامعه در کنار گسترش فرهنگ مطالعه و همچنین حمایت از سازمان مطبوعات، «سامانه اشتراک نشریات کشور» را با تسهیلات ویژه راه‌اندازی کرده، تا شهروندان (اشخاص حقیقی) بتوانند با مراجعه به نشانی اینترنتی eshterak.ir و با ثبت نام در این سامانه، نشریه مورد نظر خود را تا سقف 50 درصد تخفیف مشترک شوند و آن را دریافت کنند.

بر اساس این گزارش، تاکنون حدود 100 نشریه (روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و...) به عضویت این سامانه درآمده‌اند که با توجه به کامل شدن سامانه، این تعداد در حال افزایش است. مدیران و صاحبان امتیاز نشریات در صورت تمایل به بهره مندی از تسهیلات پیش بینی شده در این طرح می توانند با یکی از مجریان طرح (اپراتورهای توزیع) قرارداد منعقد کنند و سپس در این سامانه ثبت نام کنند تا در فهرست نشریات دارای تخفیف قرار گیرند.

نکته قابل تامل در این طرح، تخفیف 50 درصدی برای مردم و در عوض ارائه کامل پول اشتراک به صاحبان نشریات آن هم قبل از توزیع است. همچنین در صورت انصراف مخاطب از اشتراک یک نشریه، یا توقف انتشار آن، مشترک می تواند مبلغ باقی مانده در حساب اشتراک خود را به نشریه دیگری منتقل کند.

لازم به ذکر است که توزیع نشریات در این طرح توسط مجریان بخش خصوصی (اپراتورهای توزیع) که هر یک گروهی از نشریات را پوشش می‌دهند انجام می‌شود و همزمان با توسعه در گسترش این فعالیت، مجریان جدید دارای توان و صلاحیت حرفه‌ای نیز به مجموعه اپراتورهای توزیع اضافه خواهند شد.

بالن گوگل در نیوزلند سقوط کرد

Posted: 22 Jun 2014 08:24 AM PDT

سقوط یکی از بالن‌هایی که گوگل برای تسهیل دسترسی به اینترنت بی‌سیم در نیوزلند به کار گرفته، موجب مداخله نیروهای امدادی شد.

به گزارش فارس به نقل از اینکوآیرر، عابری که یکی از این بالن‌ها را در فاصله 12 متری زمین مشاهده کرده بود با تصور اینکه یک هواپیمای سبک در معرض خطر قرار داشته و در حال سقوط است بلافاصله با نیروهای امداد و نجات تماس گرفت.

این نیروها نیز به سرعت هلکوپتری را برای نجات ارسال کرده و به جای هواپیما با یک بالن سبک سقوط کرده مواجه شدند که بعد از صد روز کار مداوم به طور طبیعی به پایان عمر کاری خود رسیده و بر روی زمین سقوط کرده بود. در این میان مقصر اصلی تیم هدایت کننده این بالن ها در گوگل بودند که این مساله را فراموش کرده بودند. جانی لو، سخنگوی گوگل در نیوزلند خود در اظهارنظری این مساله را پذیرفته و به اشتباه گوگل اذعان کرده است.

ارسال بالن به هوا برای ارائه خدمات اینترنت بی‌سیم در نقاط دورافتاده و کوهستانی بخشی از یکی از طرح‌های جاه طلبانه گوگل موسوم به Project Loon است که اجرای آن در سال 2013 آغاز شد. سرعت خدمات اینترنتی که از این طریق در دسترس قرار می گیرد ، به اندازه شبکه های نسل سوم تلفن همراه است.

در قالب طرح Project Loon شبکه ای متشکل از 400 بالون در سراسر جهان خدمات اینترنت وای – فای را به مردم ارائه می کنند. سیگنال های ارسالی این بالون‌ها به راحتی توسط رایانه‌ها و گوشی‌های نقاط مختلف زمین قابل دسترس است.

گزارش خبرگزاری مهر از راه اندازی شبکه تلویزیونی افق

Posted: 22 Jun 2014 08:24 AM PDT

خبرگزاری مهر - شبکه «افق» از گمانه‌زنی تا تبدیل شدن به بیست و دومین شبکه سیما روندی سه ساله را طی کرد؛ از زمانی که قرار بود با عنوان «عصر» نخستین شبکه خصوصی تلویزیون باشد تا اکنون که مدیر آن از بین کارمندان رسانه ملی تعیین شده است.

از مدت‌ها قبل زمزمه‌های تأسیس نخستین شبکه تلویزیونی خصوصی با نام «عصر» شنیده می‌شد؛ شبکه‌ای که خبرهای تایید نشده حاکی از آن بود که فعالان رسانه‌ای همچون اهالی نشریه «9دی» و جبهه پایداری در آن فعالیت خواهند داشت و این شبکه با حضور افرادی چون وحید یامین‌پور، وحید جلیلی، نادر طالب زاده و... آثار مربوط به دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را تولید می‌کند.

شبکه عصر در راه تولید محتوا

و اما تابستان 90 بود که سازمان هنری و رسانه‌ای اوج فعالیت خود را آغاز کرد و بنا بود این سازمان آثار شبکه‌ای را که بنا است به زودی راه‌اندازی شود تا فراهم شدن مقدمات آغاز به کار آن، در بخش‌های مختلفی چون فیلمنامه، فیلم مستند، سرود، فیلم داستانی و انیمیشن تولید کند. همین رویه هم در پیش گرفته شد اما با طولانی شدن مقدمات تاسیس آن شبکه که امکان راه‌اندازی خصوصی آن وجود نداشت و مثل دیگر شبکه‌ها باید در زیرمجموعه سازمان صدا و سیما قرار می‌گرفت، برای پخش برخی آثار سازمان اوج در دیگر شبکه‌ها اقداماتی صورت گرفت.

بعدها مسئول روابط‌ عمومی کل سپاه نیز خصوصی بودن عصر را تکذیب و تأکید کرد این شبکه که سازمان اوج در تأمین و تولید بخشی از نیازمندی‌های آن فعالیت نقش خواهد داشت، زیر نظر سازمان صدا و سیما فعالیت خواهد کرد.

وقتی دارابی جای شبکه انقلاب اسلامی در سیما را خالی می‌داند

گذشت تا اینکه سرانجام انتهای مهر ماه سال گذشته بود که علی دارابی معاون سیما در مراسمی جای شبکه‌ای در حوزه گفتمان‌سازی انقلاب، دفاع مقدس و بیداری اسلامی را در پازل رسانه ملی خالی دانست و اعلام کرد: شبکه تلویزیونی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بیداری اسلامی به زودی کار خود را به صورت آزمایشی آغاز خواهد کرد.

کدام تولیدات اوج به نتیجه نرسید

حرف و حدیث‌ها در این باره بسیار بود اما مدیران سازمان صدا و سیما هیچ نوع اعلام رسمی درباره سرنوشت شبکه انقلاب اسلامی نداشتند. حتی شنیده‌هایی حاکی از این بود که حبیب‌الله والی نژاد مدیر گروه حماسه و مستند شبکه یک سیما مدیریت این شبکه را برعهده خواهد داشت و شنیده می‌شد سریال‌هایی چون «هنگام بیداری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی یا زندگی «امام موسی کاظم (ع)» به کارگردانی شهریار بحرانی در این شبکه تولید خواهند شد و سازمان اوج فیلمنامه سریال «هیچ کس سرباز به دنیا نمی آید» نوشته مرحوم رسول ملاقلی پور را نیز برای تولید خریداری کرده است اما هیچ کدام از این آثار به نتیجه نرسید.

گرچه فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی» درباره شهید علم‌الهدی را نیز که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اکران شد متعلق به این سازمان می‌دانند و شنیده‌ها حاکی از آن است سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج هم به سفارش همین سازمان آخرین مراحل ساخت خود را پشت سر می‌گذارد.

پایان یافتن گمانه‌زنی‌ها با اعلام رسمی ریاست سازمان صداوسیما

سرانجام 23 اردیبهشت ماه 93 بود که عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صداو سیما در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی یک شبکه فرهنگی که او پیشنهاد اسم افق را برای آن داده است، خبر داد و اعلام کرد به زودی پخش آزمایشی این شبکه آغاز خواهد شد.

با پیگیری خبرنگاران،‌ اعلام شد این شبکه خرداد فعالیت‌ آزمایشی خود را آغاز می‌کند که همینطور هم شد و از ساعات پایانی روز اول خرداد مخاطبان تلویزیون با تنظیم مجدد دستگاه‌های ستاپ باکس خود شبکه افق را دریافت کردند.

نگاهت را به افق بسپار

البته در این زمان تنها عبارت «نگاهت را به افق بسپار» در شبکه افق به چشم می‌خورد و در زیر تصویر نیم کره زمین در کهکشان راه شیری جمله «نخستین دیدار 12 خرداد» حک شده بود. 12 خرداد هم از راه رسید و خبری از آغاز پخش برنامه‌های شبکه 22 تلویزیون نبود و بالاخره با آغاز روز سیزدهم خرداد و ساعت 00:00 بامداد شبکه افق پخش روزانه یک ساعت برنامه‌های خود را آغاز کرد.

نماهنگ «ایستاده‌ایم» از اولین برنامه‌های پخش شده در افق بود و تیزر مستندهایی چون «پرونده‌های کی اس»، «دم جنبونک‌ ها»، «سرزمین نخبگان» و... نیز پخش شد.

مدیر شبکه افق کیست؟

امروز یکشنبه اول تیر سرانجام با اعلام نام مدیر این شبکه تلویزیونی حرف و حدیث‌ها در این خصوص نیز به پایان رسید و جواد رمضان‌نژاد مدیر گروه مستند شبکه چهار سیما با حکم علی دارابی مدیر شبکه تلویزیونی «افق» شد.

برنامه‌هایی نظیر «تولد در زمین سوخته» ساخته وحید فرجی، «رادیکال امریکایی»، «سی کی فایلز»، مجموعه تلویزیونی «آسمان من»، «چهارسوق»، «سرزمین نخبگان»، مستند «پرتره فیروزه» با موضوع معرفی شاعران انقلاب اسلامی، «طوفان»، «در قلب برف» و «مدرسه سلما» از جمله آثاری هستند که قرار است در این شبکه به پخش برسند.

شبکه‌های نسل دوم و مشارکت با سازمان‌ها

اقدام سازمان صداوسیما در مشارکت با سازمان‌های دیگر برای تاسیس شبکه‌های نسل دوم، امری است که به منزله حرکت کردن روی لبه تیغ است. از یک سو می‌تواند به تاسیس شبکه‌های تخصصی و در نظر گرفتن همه سلایق و علاقمندی‌ها منجر شود و از سوی دیگر ممکن است اعمال نظرات خارج سازمانی و سفارشی بودن آثار تلویزیونی را به دنبال داشته باشد.

رسانه ملی قرار است در ادامه این مشارکت‌ها شبکه‌های دیگری از جمله شبکه «مدرسه» با همکاری وزارت آموزش و پرورش را نیز تاسیس کند.

وزارت ارشاد سامانه ثبت فعالیت روزنامه‌نگاران را مجددا فعال کرد

Posted: 22 Jun 2014 08:20 AM PDT

معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت دوباره‌ی سامانه‌ی «سمان» با دستورالعمل جدید خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسین انتظامی درباره‌ی جزییات این اقدام، اظهار کرد: اصلاحاتی در نرم‌افزار «سمان» در حال انجام شدن است، ضمن این‌که دستورالعملی برای این سامانه در حال تدوین است که پس از پایان، پیش‌نویس آن روی سایت معاونت مطبوعاتی برای نظرخواهی قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: در این دستورالعمل، اصولی برای سامانه‌ی «سمان» مطرح شده، طبق این دستورالعمل بعضی آیتم‌ها که موجب سختی کار برای کاربرها می‌شد، تغییر می‌کند. همچنین در این دستورالعمل بیمه‌ی خبرنگاران الزاما برعهده‌ی رسانه‌هاست.

به اعتقاد معاون وزیر ارشاد، هدف‌گذاری معاونت مطبوعاتی، تقویت بنیه‌ی موسسات رسانه‌یی است و بسته‌های تشویقی و یارانه‌ها، شاخص‌های مختلفی دارند که بیمه شدن خبرنگاران توسط رسانه‌ها، از آن جمله است.

انتظامی با اشاره به حضور یک کمیته‌ی پنج تا هفت نفره برای مطالعه پرونده‌های ثبت‌شده در سامانه‌ی «سمان» گفت: این کمیته شامل نمایندگان این صنف خواهد بود و فقط یک نفر به نمایندگی از اداره کل مطبوعات داخلی در این کمیته حضور خواهد داشت. در روند قبلی، پنج نفر از سوی اداره کل مطبوعات داخلی صلاحیت افراد را برای ثبت در این سامانه تأیید می‌کردند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که هدف شما به‌عنوان معاون مطبوعاتی دولت یازدهم از راه‌اندازی دوباره‌ی سامانه‌ی «سامان» چیست‌؟ تصریح کرد: من شخصا با این‌که این‌گونه اقدامات توسط دولت انجام شود، موافق نیستم. این بنگاه‌ها و موسسه‌های مطبوعاتی و خود رسانه‌ها هستند که باید معتبر شناخته شوند، البته به شرط این‌که خود رسانه و اهالی رسانه، حرمت کارت و نامش را نگه‌ دارد؛ اما به هر حال، این سامانه با پیگیری خبرنگاران باید به‌روزرسانی و راه‌اندازی می‌شد.

او همچنین با اشاره به بسته‌های حمایتی که در این سامانه قرار می‌گیرند‌، توضیح داد: یک لیست از خدمات رفاهی و حمایتی در آنجا قرار خواهد داشت که اعضای «سمان» بتوانند از آن استفاده کنند، البته بیمه قطعا شامل این بسته نخواهد شد، چراکه بیمه لزوما باید از سوی کارفرما باشد.

انتظامی با اشاره به این‌که تا کنون در سامانه‌ی «سمان» بیش از 21هزار اکانت (حساب کاربری) درست شده است‌، اظهار کرد: طبق دستورالعمل جدید، این 21هزار اکانت بررسی و پالایش خواهند شد.

از هر چهار آمریکایی سه نفر اینترنت چیزها را نمی‌شناسد

Posted: 22 Jun 2014 07:37 AM PDT

بر اساس سنجش انجام ‌شده توسط SOASTA، وقتی به مردم آمریکا در مورد اینترنت چیزها(IoT) گفته می‌شود، اغلب آنان از امکاناتی که از آن فراهم می‌شود شگفت‌زده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، بنا بر سنجشی که اخیراً انجام شده است، از هر چهار آمریکایی سه نفر دربارۀ ماهیت اینترنت چیزها هیچ ایده‌ای ندارد اما این افراد وقتی از امکانات آن مطلع می‌شوند بسیار به هیجان می‌آیند.

بر اساس این سنجش، که OASTA، سازندۀ راهکارهای ابری برای وب‌سایت‌ها و اَپ‌های موبایل مجری آن بود، بیش از هرچیز دیگری انتظار آن می‌رود که در اتومبیل‌ها و وسایل هوشمند خانگی از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت چیزها استفاده شود و حدود 77 درصد از کسانی که از آنان نظرسنجی شد، به محض دریافت توضیح در مورد اینترت چیزها به این نتیجه می ‌رسند که در هر نوع فعالیتی می‌توان از آن سود برد.

بنا بر بیانیه‌ای که مدیرعامل SOASTA، تام لونیباس، منتشر کرده است، "ممکن است که اغلب آمریکایی‌ها با اینترنت چیزها آشنا نباشند اما از نوید حاصل از کاربرد فناوری استقبال می‌ کنند. در بازار امروز می ‌بینیم که با ابداع خانه‌ های هوشمند و وسایل قابل اتصال به اینترنت، این ظرفیت بالقوه توسط شرکت‌های فناوری‌های مصرفی در حال تحقق است."

مشتریان تنها کسانی نیستند که از اینترنت چیزها و ایدۀ کاربرد روزافزون طیف وسیعی از وسایل و سیستم‌های هوشمند – از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا وسایل خانه، دوربین‌های نظارتی، اتومبیل‌ها و سیستم‌های تولید – به هیجان می‌آیند، بلکه توانایی در تبادل حجم عظیم داده‌ها می‌تواند سازمان‌ها را نیز کارآمدتر سازد و تصمیم‌گیری در کسب و کار را سرعت بخشد و به بهبود زندگی مشتریان بینجامد.

فروشندگان فناوری‌ها در حال ارتقاء خود در زمینۀ امکانات اینترنت چیزها هستند و بعضی از آن‌ها (مانند اینتل و سیسکو) کسب و کار خود را بر همین روند متمرکز ساخته ‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که بازار راهکارهای اینترنت چیزها از 1.9 تریلیون دلار در سال 2013 به 7.1 تریلیون دلار در سال 2020 خواهد رسید.

سنجش SASTA - که شرکت هریس پال (Harris Poll) در میان 2051 بزرگسال آمریکایی اجرایش کرد – نشان داد که اگرچه ممکن است بسیاری از آمریکایی‌ها با اینترنت چیزها آشنا نباشند (6 درصد گفتند کاملاً با آن آشنایند)، این گروه خیلی سریع متوجه می‌شوند که اینترنت چیزها چه امکاناتی می‌تواند برایشان فراهم آورد، و این در حالی است که 67 درصد از آنان اعلام کردند که امکاناتی که از فناوری حاصل می‌ شود برایشان بسیار هیجان ‌انگیز است.

در میان کاربردهای اینترنت چیزها، اتومبیل‌ها، با 39 درصد، بیش‌ترین آمار پیشبینی را به خود اختصاص دادند و پس از آن، کاربردهای پیشبینی شده عبارت بودند از: وسایل هوشمند خانگی (34 درصد)، دستگاه‌ های نظارت بر عملکرد قلب (23 درصد)، وسایل نظارت بر حیوانات خانگی، ردیاب جی‌پی‌اس و وسایل ورزشی (در مجموع 22 درصد)، و وسایل نظارت بر کودکان (20 درصد) و اسباب ‌بازی ‌ها (19 درصد).

عینک گوگل در زمرۀ معروف‌ ترین وسایل خانوادۀ اینترنت چیزهاست اما تنها 15 درصد از پاسخگویان به کاربرد آن علاقه‌ای واقعی نشان دادند.

47 درصد از پاسخگویان گفتند که اینترنت چیزها به آنان کمک می‌کند تا سلامت خود را حفظ کنند و 46 درصد گفتند که با کاربرد آن می‌ توانند تولید کربن و مصرف انرژی را کاهش دهند. 31 درصد گفتند در هنگام ورزش از آن استفاده می ‌کنند و 29 درصد نیز اعلام کردند در کار از آن یاری می‌ گیرند. 28 درصد اعلام کردند که در مدرسه از اینترنت چیزها استفاده می‌ کنند.

SOASTA برای آنکه در مورد آینده معیاری به دست آورد، از پاسخگویان سؤال کرد که کدام داستان علمی تخیلی با بیشترین دقت منعکس ‌کنندۀ موج آتی فناوری‌ هاست- البته نه فقط در زمینۀ اینترنت چیزها، بلکه حوزۀ فناوری ابری هم مورد نظر این پرسش بود. "جنگ ستارگان"، با 12 درصد، انتخاب اول بود و بعد از آن "جتسونز" با 9 درصد، "گزارش اقلیت"، "1984"، "او"، "وال-ئی" با 5 درصد و "یادآوری کامل" با 4 درصد به ترتیب انتخاب شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر