۱۳۹۴ فروردین ۲۱, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


پیامک یا وایبر! مردم چطور عید را به یکدیگر تبریک گفتند؟

Posted: 10 Apr 2015 08:31 AM PDT

در حالی که مشترکان تلفن همراه براین باورند که نسبت به سال‌های گذشته به مراتب پیامک‌های کمتری دریافت کرده‌ و اکثرا از نرم‌افزارهای پیام رسان رایگان استفاده کرده‌اند، اپراتورهای تلفن همراه از ارسال 19 میلیارد پیامک نوروزی خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سالهای گذشته همواره در لحظه تحویل سال نو و حتی از مدتی قبل از آن و تا پایان نوروز، ارسال پیامک‌های مختلف تبریک نوروزی امری متداول میان مشترکان تلفن همراه بوده است اما طی سال 1393 با گسترش فعالیت شبکه‌های ارتباطی موبایل و استفاده مردم از نرم افزارهای پیام رسان، بخش قابل توجهی از پیام‌های تبریک نوروزی به این شبکه‌ها منتقل شد به گونه‌ای که حتی در ایام نوروز کندی این شبکه‌ها اعتراض کاربران را به همراه داشت. با این حال پس از به پایان رسیدن ایام تعطیلات اپراتورها که سالهای قبل معمولا حدود دو بار در ایام نوروز به اعلام آمار پیامک های ارسال شده خود می پرداختند، پس از 14 روز این آمار را اعلام کردند. اما در نهایت با اعلام این آمارها سوالاتی ایجاد شد؛ زیرا مشاهدات بسیاری از مشترکان گویای آن بود که تعداد پیامک‌های تبریک ارسالی و دریافتی در سال جاری به مراتب کمتر از سال های قبل بوده است.

از سویی آمارهای مقامات رسمی گویای آن است که در حال حاضر بیش از 20 میلیون گوشی هوشمند در دست مشترکان تلفن همراه قرار دارد که طبیعتا این گوشی‌ها به طور بالقوه از امکان اتصال به شبکه های ارتباطی موبایلی برخوردار بوده و به نظر می رسد اکثر مشترکان آنها از نرم افزارهای ارتباطی استفاده کنند و این در حالی است که بنا بر آمارهای رسمی موجود در کشور حدود 70 میلیون سیم کارت فعال وجود دارد.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که حدود یک سوم مشترکان موبایل از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و حتی اگر تنها 10 درصد پیام‌های خود را از طریق شبکه های موبایلی ارسال کنند، رقم قابل توجهی از تعداد پیامک‌ها کاسته خواهد شد.

با این حال وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه آمارهای ارائه شده از سوی اپراتورها حقیقی به نظر می رسند اظهار کرد: اگر اپراتورها آمار را به اشتباه منتشر کنند در ازای آن ملزم به پرداخت مبلغی به دولت هستند چرا که به ازای ارسال هر پیامک از سوی اپراتورها مبلغی نیز به عنوان سهم دولت در نظر گرفته می‌شود که اگر اپراتورها آمار اشتباهی در این زمینه منتشر کنند به ازای آن ملزم به پرداخت سهم دولت خواهند بود.

البته محمود واعظی به نکته دیگری نیز اشاره کرده و افزود که طی سال های گذشته با توجه به افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه به طور معمول هر سال تعداد پیامک‌های نوروزی نسبت به سال قبل از آن حداقل 20 درصد افزایش داشت ولی با این حال در سال جاری این افزایش را نداشته‌ایم که شاید عدم افزایش 20 درصدی پیامک‌های ارسال شده به دلیل استفاده مردم از نرم افزارهای ارتباطی بوده باشد.

ناگفته نماند که برخی اپراتورها مانند ایرانسل تلاش کرده بودند با تعریف طرح های تشویقی مختلف مردم را به ارسال پیامک‌های بیشتر ترغیب کنند. بر این اساس اپراتور دوم این گونه اعلام کرده بود که مشترکان ایرانسل می توانند به ازای پرداخت مبلغی معادل هزار تومان پیامک‌های درون شبکه ای خود را تا هر سقف به طور رایگان ارسال کنند.

علاوه بر این از جانب رئیس جمهوری هم مانند سال گذشته پیام تبریکی برای تمام مشترکان تلفن همراه ارسال شده بود که این پیامک در موارد متعدد چندین باره به دست مردم رسیده و در نهایت حداقل 70 میلیون از این آمار را به خود اختصاص می دهد.

نکته دیگر آن که آیا اعلام پیامک‌ها و بالا بردن تعداد آنها سودی برای اپراتورها به دنبال دارد که برای اعلام این اعداد و ارقام در میان آن‌ها رقابت صورت گیرد؟ اما به هرحال به گفته وزیر ارتباطات در ایام نوروز امسال حدود 10 میلیارد پیامک از سوی مشترکان همراه اول، 8.6 میلیارد از سوی مشترکان ایرانسل ارسال شده و مابقی این اس ام اس ها از سوی مشترکان رایتل نقل و انتقال داده شده است و در مجموع بالغ بر 19 میلیارد پیامک در ایام عید جابه جا شده است.

نکته قابل توجه آنکه مجلس نیز اواخر سال گذشته در قالب مصوبه‌ای اعلام کرده بود که از آغاز سال 1394 اپراتورها ملزم خواهند بود به ازای ارسال هر پیامک مبلغ 10 ریال را به خزانه دولت واریز کنند که براین اساس تنها برای ایام نوروز اپراتورها ملزم به واریز رقمی معادل 19 میلیارد تومان به خزانه دولت خواهند بود.

اما بنا بر اعلام وزارت ارتباطات تفکیک آمار پیامک‌های نوروزی اپراتورهای مختلف گویای آن است که در ایام نوروز امسال مشترکان همراه اول 10 میلیارد و 251 میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که این رقم در مشترکان اپراتور دوم ایرانسل به هشت میلیارد و 640 میلیون می رسد. سهم مشترکان رایتل یا اپراتور سوم از پیامک های نوروزی بسیار اندک بوده و تنها 71 میلیون پیامک در میان کاربران این اپراتور رد و بدل شده است.

اما درباره رقم این پیامک‌ها معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات معتقد است این رقم نسبت به نوروز سال 1393 حدود یک میلیارد کاهش داشته است.

علی اصغر عمیدیان در عین حال در این باره اظهار کرده است به طور متوسط لازم بوده است که سالانه 1.3 میلیارد افزایش در تعداد پیامکها را داشته باشیم که این اتفاق نیفتاده و درواقع تعداد پیامکهای امسال 2.3 میلیارد کاهش داشته است که به نظر می رسد بخش مهمی از این موضوع به فعالیت شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی برمی گردد.

به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، لازم است از این پس برنامه ریزی های کافی صورت بگیرد تا شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی نیز مدیریت شوند تا ضربه‌ای به درآمد اپراتورها وارد نکنند.

توصیه معاون مطبوعاتی به خبرنگارانی که بیمه نیستند

Posted: 10 Apr 2015 08:26 AM PDT

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خبرنگارانی که هنوز بیمه آنان توسط رسانه متبوعشان برقرار نشده به اداره خبرنگاران اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی اطلاع دهند.

به گزارش بخش رسانه ایسنا، حسین انتظامی توضیح داد: طبیعی است با توجه به تعامل رسانه‌ها با اداره‌ کل مطبوعات داخلی، احقاق حق این خبرنگاران در فضای منطقی‌تر دنبال می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تاکید کرد: به رسانه‌ها اعلام شده است یکی از شروط پرداخت یارانه بیمه کارکنان و سایر حمایت‌هایی که وزارت ارشاد انجام می‌دهد، نبود اعتراض خبرنگاران تمام وقت آن رسانه است.

وی افزود: در سال گذشته و در جهت هدفمند کردن یارانه‌ مطبوعات حدود چهل میلیارد ریال به مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه های اطلاع‌رسانی دارای مجوز پرداخت شد که همکاران خود را بیمه کرده بودند که این فهرست‌ها با هدف شفافیت و همچنین الگوسازی، به صورت تفکیکی نیز اعلام شده و خواهد شد.

انتظامی درخصوص بیمه تکمیلی خبرنگاران نیز اظهار کرد: برای بیمه تکمیلی روزنامه‌نگاران نیز دو راه را در نظر داریم؛ راه اول، سیاست تشویقی نسبت به رسانه‌هایی که نسبت به بیمه تکمیلی خود توجه داشته‌اند. راه دوم، بیمه تکمیلی خبرنگارانی است که از کمیته حرفه‌ای و از طریق سایت سمان، کارت روزنامه‌نگاری دریافت کرده‌اند.

به نقل از معاونت امور مطبوعاتی وزرات ارشاد، طبق ماده 46 قانون مطبوعات، صاحب امتیاز و مدیر مسئول مکلف هستند که کلیه کارکنان نشریه را بیمه کنند تا در صورتی که به حکم دادگاه یا هیات نظارت یا به هر دلیل دیگر که نشریه تعطیل شد طبق مقررات قانون کار، حقوق آنها پرداخت شود.

بر همین اساس دولت یازدهم با هدف حفظ استقلال حرفه ای و تقویت امنیت شغلی خبرنگاران، با پرداخت یارانه بیمه و بسته های تشویقی در کنار افزایش و یا کاهش یارانه رسانه های مکتوب و الکترونیک، در جهت بیمه خبرنگاران توسط خود رسانه ها گام برداشته است.

سومین جشنواره دانشجویی روز جهانی ارتباطات برگزار می شود

Posted: 10 Apr 2015 08:26 AM PDT

دبیر انجمن علمی ارتباطات دانشگاه تهران اعلام کرد: انجمن علمی ارتباطات دانشگاه تهران سومین جشنواره دانشجویی روزجهانی ارتباطات را با عنوان "ارتباطات و بازار کار" برگزار می کند.

علی رسول زاده در گفتگو با ایسنا، ضمن اعلام خبر فوق گفت: آثار و ایده های نو در زمینه تولید تیزر، پادکست، پوستر و طراحی سایت، مورد داوری قرار گرفته و ضمن تقدیر از برترین آثار در هر کدام از قالب های فوق، این آثار به همراه سایر آثار برگزیده، به منظور حمایت مالی و فراهم آوردن شرایط پرورش آثار و ایده ها به سازمان های مربوط ارجاع داده خواهند شد.

او ادامه داد: آثار در دو بخش تولیدات حرفه ای و تجاری- آثاری که از طریق رسانه ها پخش شده اند و یا به مرحله درآمدزایی رسیده اند- و تولیدات دانشجویی داوری خواهند شد. تولیدات دانشجویی با موضوع فرهنگ شهروندی مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.

او با اشاره به شرایط ارسال آثار و ایده ها به صورت تیمی تصریح کرد: یکی از اعضای گروه، باید دانشجوی لیسانس باشد. ارسال فایل اسکن شده کارت دانشجویی برای پذیرش آثار و ایده ها نیز الزامی است.

به گفته دبیر انجمن علمی ارتباطات دانشگاه تهران، آخرین مهلت ارسال آثار تا 31 فروردین است و دانشجویان می توانند آثار و ایده های نو خود را به festival3msut@gmail.com ارسال کنند.

عدم تاثیر تماشای تلویزیون بر دید کودکان

Posted: 10 Apr 2015 08:26 AM PDT

یافته های جدید محققان امریکایی نشان می دهد که تماشای تلویزیون از فاصله ای نزدیک تاثیری بر میزان دید و بینایی کودکان ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون به کرات این جمله را شنیده ایم: «تماشای بیش از حد تلویزیون از فاصله ای نزدیک باعث کاهش دید و بینایی می شود.»

نتایج مطالعات محققان امریکایی دانشگاه اوهایو در بازه زمانی ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۰ میلادی و مطالعه فعالیت چشمی و میزان بینایی بیش از ۴۵۰۰ کودک بین ۶ تا ۱۳ نشان داد که تماشای طولانی مدت تلویزیون، رایانه و ... تاثیری در میزان دید آنها ندارد.

زیرا چشم انسان دارای یک قطر قدامی خلفی و یک عدسی است که تعیین کننده میزان دید و همینطور بینایی انسان هستند و در صورت اختلال در این دو عامل، نمره عینک برای شخص در نظر گرفته می شود.

محققان معتقدند انسان ها با اطلاعات ژنتیکی متفاوتی متولد می شوند که حتی دید چشمی نیز یکی از همین موارد بوده و در واقع تماشای تلویزیون نمی تواند تغییری در دید ایجاد کند. در نتیجه، می توان گفت باور و تاثیر تلویزیون بر دید کودکان اشتباه است.

اگر کودکی بیش از حد نزدیک به تلویزیون می نشیند و به تماشای برنامه ها می پردازد به دلیل نزدیک بینی او بوده که از زمان تولد ناشی می شود نه ارتباط بین تماشای نزدیک تلویزیون و کاهش دید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر