۱۳۹۴ فروردین ۲۹, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


سه چالش رسانه ای در میان مسائل اصلی ایران ۱۳۹۴

Posted: 18 Apr 2015 07:44 AM PDT

گزارش «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۴» با هدف توصیف و تحلیل ۱۰۰ مسئله اصلی ایران در سال ۱۳۹۴ و روابط متقابل این متغیرها منتشر شده است که در میان ۱۰۰ مسئله اصلی ایران سه چالش رسانه ای نیز به چشم می خورد.

این گزارش راهبردی به این پرسش پاسخ داده که مسائل و متغیرهای کلیدی ایران در سال آینده ۱۳۹۴ چه موضوعات و چالش‌ هایی هستند؟ پژوهش در چهار مرحله بر اساس اصول علمی آینده پژوهی طراحی و اجرا شده است.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که ایران با شبکه متقابلی از مسائل و چالش ها در سال ۱۳۹۴ مواجه خواهد بود که در میان ۱۰۰ مورد اول سه متغیر رسانه ای شامل «مصرف گسترده سریال‌های ماهواره‌ای»، «استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین در بستر اینترنت همراه» و «وضعیت جریان‌های رسانه‌ای مستقل» دیده می شوند.

علاوه بر این سه مورد، برخی متغیرهای دیگر از جمله «تنش فرهنگ رسمی و غیررسمی در حوزه سبک زندگی» و «تغییر مرجعیت فرهنگی و رهبری فکری به خارج از مرزها در میان گروه‏ های قومی-زبانی» نیز دارای ابعاد رسانه ای هستند.

آینده‏ پژوهی ایران ۱۳۹۴، دومین پروژه‏ آینده ‌پژوهی سالانه ‌‌ای است که گروه پژوهشی-رسانه ای آینده‌ بان در ابتدای هر سال منتشر می‏ کند. این پروژه‏ سالانه در مسیر تحقق هدف کلان آینده‌ بان است که قصد دارد نگاه خردمندانه به آینده را وارد فضای عمومی کشور کند و در مسیر تحقق شعار «آینده بهتر برای همه» قدم بردارد.

در ادامه توضیحات مربوط به سه مسئله رسانه ای به همراه گراف های شبکه روابط متقابل آنها به نقل از گزارش «آینده پژوهی ایران ۱۳۹۴» آمده است.

مسئله ۲۸:
مصرف گسترده سریال‌های ماهواره‌ای

به نظر می‌رسد که مصرف ماهواره در میان مردم ایران کم‌کم به حالت تثبیت می‌رسد. با وجود آن‌که در شهرهای مختلف ایران گاه‌وبیگاه برخوردهایی قانونی و انتظامی با تجهیزات دریافت از ماهواره صورت می‌گیرد، اما کم‌وبیش نمودار تعداد کسانی که تصمیم گرفته‌اند، در خانه ماهواره داشته باشند، به حالت ثابتی میل می‌کند. پس از جنجال‌های تولید و ارسال اخبار از ماهواره توسط شبکه‌هایی چون بی.بی.سی و من‌وتو، به نظر می‌رسد که دریافت اخبار از رسانه‌های بیگانه نیز به وضعیتی نسبتاً باثبات میل کرده است، بدین معنا که مردم کم‌وبیش از چندین رسانه‌ی داخلی و خارجی و اجتماعی، اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. در این شرایط به نظر می‌رسد که بیش از هر چیز باید به تأثیرات گفتمانی ایدئولوژیک و درازمدت سریال‌های ماهواره‌ای توجه کرد که نقشی تعیین‌کننده در آموزش غیررسمی، تغییر ذائقه‌ها و سلائق اجتماعی، دگرگونی در ارزش‌ها و هنجارها و تحول سبک زندگی ایفا می‌کنند.


satellite-series.jpg

مسئله ۶۰:
استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین در بستر اینترنت همراه

فیلترینگ ابزارهای پیام‌رسانی آنلاین مبتنی بر تلفن‏ های همراه مانند وایبر و واتس‌آپ، یکی از چالش‌های جدی دولت با دیگر نهادهای تصمیم‌گیر در سال ۱۳۹۳ بود. هرچند که فیلترینگ رسانه‌های مختلف اجتماعی مانند فیس‏بوک و توییتر همچنان برقرار است، اما چالش‌ها بر سر ادامه‏ی این روند نیز همچنان ادامه دارد. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمار استفاده‌کنندگان از وایبر در ایران به حدود ۱۰ میلیون نفر می‏ رسد که رقم قابل‌توجهی است. در همین حال، با وجود مقاومت‌های مختلف سالیان گذشته، خدمات اینترنت همراه روی گوشی‌های همراه به‌تدریج گسترش پیدا کرده و به معنای آن است که به‌تدریج بستر اینترنت در ایران، به بستری همه‌جایی و همه‌زمانی تبدیل می‌شود و این موضوع، مسائل مرتبط با آن از جمله استفاده از رسانه‌های اجتماعی را به مسئله ‏ای درخور توجه تبدیل می‌کند. مسئله‌ای که می‌تواند برخی حوزه‌ها همانند سبک زندگی، فرهنگ زیرزمینی، تحولات اجتماعی، فضای کسب‌وکار و غیره را متحول سازد. با ابزارهای پیام‏‏ ‏رسان موبایلی همچون وایبر و واتس‌آپ، دیگر شبکه‏ های اجتماعی ابزاری صرفا در دسترس اقشار خاص جامعه از منظر وضعیت اقتصادی و سطح تحصیلات نیست. اپلیکیشن‏ های ارتباطی موبایلی، دسترسی به شبکه‏ های آنلاین را به مسئله ‏ای عمومی بدل کرده‏ اند که فرصت‏ ها و چالش‏ های آن در سال ۱۳۹۴ آشکار خواهد شد.

networks.jpg

مسئله ۷۴:
جریان‌های رسانه‌ای مستقل

جریان‌های رسانه‌ای مستقل در این گزارش، با آنچه در گفتمان جریان‌های مختلف سیاسی «مستقل» نامیده می‌شود، متفاوت است. رسانه‌های مستقل، شبکه‌های رسانه‌ای شکننده، غیرانتفاعی و معمولاً کنشگری در زمینه ‏هایی مانند محیط‌زیست، فرهنگ، نقد اقتصاد و سیاست، میراث فرهنگی و زنان هستند که تلاش می‌کنند تا بدون وابستگی مالی و اقتصادی به دولت و بخش خصوصی و کشورهای خارجی، با مردم ارتباط برقرار کنند. هرچند که وجود رسانه‌های اجتماعی، فعالیت این رسانه‌ها را تسهیل کرده است اما همچنان این رسانه‌ها از فشارهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی رسانه‌ای رنج می‌برند. تشدید تنگناهایی مانند ادامه‌ی وضعیت موجود سیاست‌گذاری رسانه‌ها، گسترش مشکلات مالی، تسخیر فضای رسانه‏ ای کشور توسط رسانه‌های وابسته به جریان‌های سیاسی، درهم‌شکستن مرز محتوا و آگهی در رسانه‏ های تجاری و کاهش اعتماد رسانه‌ای در میان عامه مردم، و غیره، فعالیت این رسانه‌ها را به مسئله‌ای بغرنج‌تر تبدیل کرده است. در شرایطی که کشور نیاز به رسانه‌های مستقل دارد تا فراتر از رقابت‌های سیاسی و کاسب‌کاری‌های تجاری، صداهای مسئولانه در حوزه‌های مختلف را مطرح کنند، به‌نظر می‏رسد که جریان رسانه‌های مستقل در سال ۱۳۹۴ نحیف‌تر از گذشته شود.

media.jpg

این گزارش را آینده بان در ۱۴۸ صفحه و در قالب فایل پی.دی.اف منتشر کرده و متن کامل آن از طریق این وب‏ سایت قابل دریافت است.

اطلاعات بیشتر از طریق نشانی زیر قابل دسترس است:
http://www.ayandeban.ir/iran1394

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر