۱۳۹۰ فروردین ۱۰, چهارشنبه

این صدای خس وخاشاک است: سخنگوی شورای نگهبان: رهبر، رییس جمهور و وزرا، از شمول طرح بررسی اموال استثنا هستند

سخنگوی شورای نگهبان: رهبر، رییس جمهور و وزرا، از شمول طرح بررسی اموال استثنا هستند

جرس: سخنگوی نهاد فراقانونیِ شورای نگهبان مدعی است "محکومیتی که سران فتنه بین افکار عمومی پیدا کرده اند، به ما اجازه نمی دهد بتوانیم صلاحیت کسانی که رفتار این افراد را تایید کردند را احراز کنیم." وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا از ناظرین بین المللی برای انتخابات و عدم ایجاد شبهه استفاده نمی کنید، مدعی شد "اتفاقا ما حاضریم با توجه به تجاربمان، در هر جای جهان و بر هر انتخاباتی نیز نظارت داشته باشیم."
 
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات سال ٨٨ نیز می گوید "در جلسه ٢۶ خرداد ماه (٨٨) با رهبری، در پایان جلسه که برخی اعضای شورای نگهبان و اعضای ستاد چهارگانه انتخابات حضور داشتند، یکی از اعضا از رهبری درخواستی داشت که خلاف قانون بود، اما ایشان فرمود من خلاف قانون انجام نمی دهم. عین قانون عمل شود."

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "درخواست مطروحه از رهبری چه بود"، و آیا "ابطال انتخابات بود"، ابتدا با بیان اینکه "بگذریم"، قصد عدم پاسخگویی داشت، تا اینکه در مواجهه با این سوال که "اگر نگویید این طور برداشت می شود که همین مسئله بوده"، گفت: "علاوه بر اینها بوده. یکی از اعضای ستاد، درخواست ابطال انتخابات کردند که رهبری تاکید کرد ابطال انتخابات خلاف قانون است."

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به اینکه "چرا آن شورا برخی از اشخاص را از شمول طرح بررسی اموال خارج کرده؟"، گفت "به استناد قانون، اینجا مشخص شده که رهبر، رییس جمهور و وزرا از این مسئله استثنا هستند."

 

به گزارش خبرآنلاین، عباس کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، طی پرسش و پاسخی با این پایگاه اطلاع رسانی و کاربران آن، بعنوان سخنگوی نهاد بررسی کننده صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، پیرامون لایحه اصلاح قانون انتخابات و موضوعاتی چون "مدرک تحصیلی نامزدها" و نیز "طرح استانی شدن انتخابات" که مدت ها در دستور کار مجلس بوده و سپس آن را از دستور کار خارج کرده، می گوید: "...با توجه به سابقه ای که از مصوبه داریم که فکر می کنم در دوره ششم مجلس چنین مصوبه داشتیم اعضای شورای نگهبان نظرشان این بود اگر ما سطح مدرک تحصیلی را زیاد بالا بگیریم موجب محرومیت عده زیادی برای شرکت در انتخابات مجلس خواهد شد و این مسئله به نوعی تبعیض ناروا است. هم اکنون نمی دانم آیا همچنان شورای نگهبان بر چنین وضعیتی اعتقاد دارند یا خیر، با توجه به اینکه تعدادی از اعضا تغییر کردند. اگر اعضای شورا این ایراد را وارد بدانند ممکن است مصوبه تایید نشود."

 

 هنوز کاری عملی روشنی برای انتخابات آتی صورت نداده ایم

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا آن شورا از هم اکنون برایانتخابات مجلس نهم و تشکیل هیات های نظارتبرنامه ریزی داشته است"،گفت "هیات های نظارت طبق قانون باید در زمان خاص خود شکل بگیرد. یعنی در زمانی که قانون پیش بینی کرده از زمان تشکیل هیات های اجرایی و هیات های نظارت. قبل از آن خلاف قانون است."

 

وی در خصوص همایشی تحت عنوان "ناظرین انتخاباتی استان قزوین" نیز گفت "هر از چند گاهی ما از کسانی دعوت می کنیم و ممکن است کسی بیاید سخنرانی داشته باشد ولی الزاما سخنران ها و سخنانی که مطرح می شود موضع رسمی شورای نگهبان نیست..."

 

 نظامیان و شبه نظامیان دخالتی ندارند

 

و در پاسخ به سوالی پیرامون حضور و دخالت نظامیان و شبه نظامیان در انتخابات و اینکه "بعد از هر بار انتخابات این شائبه به وجود می آید که هیات های نظارت از بین افراد شبه نظامی یا بسیجی انتخاب می شوند"، مدعی شد: "واقعی نیست. ما قطعا از مسئولین نظامی دعوت نمی کنیم و در هیات های ما از مسئولین نظامی کسی حضور ندارد. ولی افراد فرهنگی با قشرهای مختلف ارتباط دارند. مثلا بخشی از روحانیت با بدنه نیروهای نظامی(سپاه، ارتش و بسیج) ارتباط دارند. ممکن است آن ها دعوت شوند ولی نه به سبب ارتباطی که با این دست نیروهای نظامی دارند بلکه به سبب شخصیت حقیقی خود آن ها که البته تلاش شده است و ما به دوستان گفتیم که حدالمقدور از کسانی که کمتر این گونه مراودات را دارند دعوت شوند. قطعا برای انتخابات آینده نیز در نظر داریم این روش را ادامه دهیم."

 
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون "موضع شورا نسبت به بسیج" می گوید "بسیج به عنوان نیروی نظامی شناخته شده نیست، بنابراین منعی برای بکار گیری شان برای هیات های نظارت نداریم. ولی اگر فرماندهی بسیج دخالت کند قطعا ما آن را نپذیرفته و اجازه نخواهیم داد که در این بخش ها وارد شود. ولی من، شما و دیگران همه عضو بسیج هستیم. آیا نمی توانم در شورای نگهبان عضو باشم؟!"
 

ادعای این مقام انتصابی در حالیست که برخی سرداران سپاه و نظامی و همچنین مقامات ارشد بسیج، به دخالت و حضور خود در روند انتخابات اذعان داشته و آنرا از ضروریات و افتخارات خود ذکر کرده اند.

 

 بودجه ما مستقل بود

 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص بودجه ٣١ میلیارد تومانی که دولت برای برگزاری انتخابات مجلس در سال آینده درنظر گرفته، می گوید "در دو، سه دوره گذشته بودجه انتخابات شورای نگهبان مستقل بود ولی این بار دولت پیشنهاد داد که بودجه انتخابات مجموعا با بودجه شورای نگهبان یکی شود. که البته از جهت اجرایی برای ما مشکلاتی را خواهد داشت و ما تلاش داریم بودجه همچنان به صورت مستقل در اختیار وزارت کشور و شورای نگهبان باشد، که البته بودجه انتخاباتی که ما پیشنهاد دادیم چیزی حدود بیست میلیارد تومان بیش از آنچه دولت مقرر کرده است، که هنوز تخصیص نیافته است. (اضافه بر بودجه تصویبی ٣١ میلیارد تومانی)

 

 ما رد نمی کنیم اگر در گذشته اشتباهی صورت گرفته باشد

 

عضو و سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به سوالاتی پیرامون انتقادات وارده به آن شورا نیز، با کلی گویی مدعی شد "ما رد نمی کنیم اگر در گذشته اشتباهی صورت گرفته باشد. اما تلاش می کنیم اشتباه مان را جبران کنیم. با روش های جدیدی که داریم. با دسترسی بیشتری که از طریق رسانه ها با مردم داریم. سعی می کنیم اگر جایی تذکری به ما داده شد آن را گوش کرده و به دنبال اصلاح آن برویم. مثلا بخشی به عنوان «بازرسی» طی یکی، دو سال اخیر در شورای نگهبان راه اندازی کردیم. .. اگر هم در حد یک انتقاد و یا سوء برداشت بوده توضیح می دهیم."

 

 دلایل رد صلاحیت را به خود افراد اعلام می کنیم، اما ...

 

سخنگوی نهاد فراقانونی شورای نگهبان، پیرامون نظارت استصوابی و مکانیسم تایید صلاحیت کاندیداها نیز،مدعی شد "طبق قانون ما موظف ایم دلایل کسانی که صلاحیت شان مورد تایید واقع نمی شود را به خودشان اعلام کنیم و این دلایل طبق رویه منظمی که بین شورای نگهبان و وزارت کشور است از طریق فرمانداری ها و از همان طریقی که ثبت نام انجام شده است به افراد اعلام می شود... اما نمی توانیم به فرد دیگری نشان دهیم. چون برخی از دوستان اعلام می کنند که این پرونده ها را در اختیار رسانه ها قرار دهید که ما طبق قانون مجوزی برای این کار نداریم و اگر انجام شود تخلف محسوب می شود."

 

وی در خصوص اینکه "گاهی اوقات افرادی که پرونده رد صلاحیت خود را دیدند، معتقدند اسناد و مدارک شورای نگهبان در رد صلاحیت شان متقن نیست و آیا می توان این موارد خاص را رسانه ای کرد؟"،گفت : "ما در هر صورت نمی توانیم موارد رد صلاحیت افراد را رسانه ای کنیم. این یک حکم کلی است ..."

 

 ممکن است برخی دیدارها و تاییدات در آینده مورد بحث واقع شود

 

سخنگوی شورای نگهبان، بدون اشاره به ادعای برخی مقامات و چهره های حکومتی، مبنی بر اینکه "دیدارها و ملاقات های افراد، تاثیر گذار در رد یا تایید صلاحیت آنها خواهد بود"، گفت "صرف دیدار در این جهت هیچ تاثیری ندارد. ممکن است افراد با خیلی اشخاص دیدار داشته باشند. خیلی از مقامات سیاسی ما با برخی از مقامات کشورهای منطقه که الان سقوط کردند ملاقات داشتند. آیا این می تواند دلیل رد صلاحیت این ها باشد. بنابراین صرف دیدار مطرح نیست. آنچه که من همواره عرض کردم رفتار افراد است. ممکن است با برخی از این افراد ملاقاتی داشته باشید که تذکری به آن ها بدهید یا مطلبی از آن ها بشنوید. ولی گاهی اوقات می روید آن ها را تایید می کنید. شما می روید کسی که تخلفی مرتکب شده و خدشه ای به نظام وارد کرده است را تایید می کنید. اگر کارتان به گونه ای باشد که موید این شخص یا فرد باشد ممکن است در آینده مورد بحث واقع شود."

 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص حملات اصولگرایان و اینکه "فلان طیف سیاسی دیگر حیات ندارد و نباید تایید صلاحیت شود "، گفت "موضع رسمی شورای نگهبان این است که اصولا هیچ گونه نگاهی به جناح ها و گروه هایی که در چهارچوب قانون حرکت می کند ندارد. هیچ گونه مطلبی در این خصوص صحت ندارد ولی اگر کسی مثلا با سازمان منافقین ارتباط دارد قطعا در بررسی صلاحیت شان تاثیر می گذارد."

 
وی به اینکه بسیاری از چهره های مردمی و حاضر در صحنه های اجرایی و مقننه و دانشگاهی، طی سالهای اخیر بدون دلیلی مشخص - توسط همین شورا- رد صلاحیت شده اند، هیچ اشاره ای نکرد.
 

 صلاحیت اینها تایید نخواهد شد

 

سخنگوی نهاد حکومتیِ شورای نگهبان، در پاسخ به سوالی مبنی اینکه "برخی شخصیت ها هستند که علی رغم اینکه هنوز هیچ محکمه قضایی، ساختار شکنی آن ها را تایید نکرده به عنوان ضد انقلاب مطرح هستند. آیا نمایندگان فعلی مجلس صرفا به خاطر دیدار نوروزی با این اشخاص رد صلاحیت می شوند؟"،ادعا کرد:

"مردم تکلیف این افراد را مشخص کردند. دیگر این افراد در جایگاهی نیستند که بخواهند ادعای برگشت به نظام را داشته باشند مگر اینکه در چهارچوب قانونی برخورد دیگری شود. محکومیتی که این ها بین افکار عمومی پیدا کردند  به ما اجازه نمی دهد که در شورای نگهبان بتوانیم صلاحیت کسانی که رفتار این افراد را تایید کردند را برای انتخابات آتی احراز کنیم."

 

 در مورد خواص بی بصیرت، رفتارشان تاثیرگذار است

 

کدخدایی پیرامون اصولگرایان یا چهرهای منتقد دولت، که در قاموس مقامات حکومتی به عنوان "خواص بی بصیرت" مطرح هستند، و آیا "اگر از رفتار و عملکرد سران فتنه اعلام برائت کنند، این اعلام برائت ها می تواند در بررسی صلاحیتشان تاثیرگذار باشد؟"، گفت : "نمی توان الان چیزی عرض کنم. چون پیش گویی از آینده است ولی به هر حال رفتار افراد برای بررسی صلاحیت افراد در آینده مد نظر خواهد بود."

 

 رفتار افراد را مد نظر داریم

 

این مقام انتصابی همچنین پیرامون اینکه "ممکن است گرایش های سیاسی مانع از تایید صلاحیت افراد شود"، ادعا کرد "عرض کردم که ما رفتار افراد را مد نظر داریم نه اینکه وابسته به کدام جناح یا حزب سیاسی هستند. بنابراین افراد و گروه های مختلف خیال شان راحت باشد. شورای نگهبان هیچ نگاه جناحی نخواهد داشت. در گذشته این طور نبوده و در آینده نیز این طور نخواهد بود. من به ضرس قاطع این را عرض می کنم. ولی رفتار فردی اشخاصی که داوطلب هستند قطعا مد نظر قرار خواهد گرفت.

 

 در خصوص نمایندگانی که رد صلاحیت شدند...

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه "ما در دوره های مختلف انتخابات مجلس نمایندگانی داشتیم که صلاحیت شان برای دوره بعد تایید نشد. فکر می کنید هم اکنون نیز نمایندگانی در مجلس هشتم باشند که صلاحیت شان برای دوره نهم تایید نشود؟"، مدعی گردید "این هم می شود پیش گویی، که ما از آن معذوریم. ولی چون رفتار افراد ملاک قرار می گیرد ممکن است الان من در شورای نگهبان حضور داشته باشم و مشکلی نداشته باشم ولی در دور بعد مشکلی داشته باشم و نتوانم صلاحیت های لازم برای ورود به شورای نگهبان را داشته باشم. همین وضعیت برای هر جایگاهی امکانپذیر است. چون همان طور که عرض کردم انسان خطاپذیر است. اگر خدایی نکرده یک نماینده فعلی مرتکب یکی از جرایم شود که در قانون است، مثلا حکم محکومیت در خصوص آن صادر شود قطعا آن مد نظر ما قرار خواهد گرفت... کسی علیه نظام رفتار کند قطعا در بررسی صلاحیت ها آن را مد نظر قرار خواهیم داد."

 

 در بررسی صلاحیت ها مصلحت ها شخصی خواهد بود

 

کدخدایی در خصوص اینکه "چقدر مصلحت ها در نظر اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها تاثیرگذار است؟"، گفت "در بررسی صلاحیت ها مصلحت ها شخصی خواهد بود. چون دوازده نفری که هستند پرونده ها را از زاویه ای خاص بررسی می کنند. ممکن است در یک مورد یک نفر نظر مثبت داشته باشد و دیگری نظر منفی. این در رای انفرادی فرد تاثیر گذار است."

 

 جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب منحل شده اند

 

این مقام انتصابی، در خصوص بررسی صلاحیت افرادی از سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت، که با نفوذ و دخالت حامیان دولت، مشمول محدودیت فعالیت و سپس انحلال غیر قانونی شده اند، مدعی شد "این دو حزب منحل شده و دیگر عضوی ندارد."

 

 رهبری مخالف ابطال بود و ...

 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص "ارجحیت قانون" و تاکید رهبری بر آن، اظهار داشت "خوب است اینجا  خاطره ای از جلسه ٢۶ خرداد ماه (٨٨) با رهبری عرض کنم. در پایان این جلسه که برخی اعضای شورای نگهبان و اعضای ستاد چهارگانه انتخابات حضور داشتند، یکی از اعضا از رهبری درخواستی داشت که خلاف قانون بود،اما ایشان فرمودند من خلاف قانون انجام نمی دهم. عین قانون عمل شود."

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "درخواست مطروحه از رهبری چه بود"، و آیا "ابطال انتخابات بود"، ابتدا با بیان اینکه "بگذریم"، قصد عدم پاسخگویی داشت، تا اینکه در پاسخ به اینکه "اگر نگویید این طور برداشت می شود که این مسئله بوده"، گفت: "علاوه بر این ها بود. یکی از اعضای ستاد، درخواست ابطال انتخابات کردند که ایشان تاکید کردند که این خلاف قانون است."

 

 اساس کار شورای نگهبان بر بی طرفی است

 

سخنگوی شورای نگهبان، در بخش سوالات کاربران و شهروندان نیز، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "شورای نگهبان معمولا بطور رسمی اعلام می کند در انجام وظایف خود کار جناحی نمی کند. اما در انتخابات مختلف برخی اعضای شورای نگهبان صراحتا از یک یا چند کاندیدا حمایت می کنند. این تناقض چگونه قابل حل است؟"، مدعی شد: "این گونه مسایل جناحی و سیاسی مد نظر شورای نگهبان قرار نمی گیرد. ولی به هر حال شخصیت های شورای نگهبان هر کدام در جایگاه های متعددی حضور و مشغول هستند و نظراتی را به حسب شخصیت غیر شورای نگهبانی شان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کردند. البته به این افراد تذکر داده شد که نبایستی چنین کاری می کردند.

اما اساس کار شورای نگهبان بر بی طرفی است و در تمام مراحل کار خود نظرات شخصی افراد را دخالت نمی دهد. در همین انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز بارها عرض کردم اگر اعضای شورای نگهبان قصد تاثیرگذاری داشتند در بررسی و تایید صلاحیت ها این کار را می کردند. چطور آن جا صلاحیت ها را تایید کردند ولی در برگزاری انتخابات دخالت کردند؟! بنابراین باید دوستان ما که این سوال را مطرح کردند این تناقض را پاسخ دهند."

 

 اگر قابل جبران نباشد باید خدا ما را ببخشد

 

کدخدایی در پاسخ به اینکه "اگر کسی را اشتباها رد صلاحیت کردید و بعد فهمیدید اشتباه بود چه کار می کنید؟"، گفت "مثل این است که یک قاضی برای یک فرد حکم مجازات می دهد و بعد از سال ها متوجه می شود که حکم شان اشتباه بوده است. اگر ما بتوانیم جبران کنیم قطعا جبران می کنیم ولی اگر قابل جبران نباشد باید خدا ما را ببخشد."

  

این ها شغل محسوب نمی شود

 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اینکه "چرا احمد جنتی چندین و چند پست کلیدی دارد؟ شورای نگهبان و خبرگان و امام جمعه، مجمع تشخیص و..."، مدعی شد "شغل تعریف خاص دارد. گاهی اوقات این ها از جهت حقوقی سمت های سیاسی است. سمت های سیاسی الزاما شغل نیست. مثلا رییس جمهور رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز است. عضو مجمع تشخیص مصلت نیز است، عضو شورای عالی امنیت ملی نیز است و ... این ها شغل محسوب نمی شود. این ها سمت هایی است که باید در صحنه باشند."

 

 رهبر، رییس جمهور و وزرا از طرح بررسی اموال استثنا هستند

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به اینکه "چرا آن شورا برخی از اشخاص را از شمول طرح بررسی اموال خارج کرده و چرا با طرح اولیه مجلس مخالفت نمود؟"، گفت "به استناد قانون، اینجا مشخص شده که رهبر، رییس جمهور و وزرا از این مسئله استثنا هستند. نظر اعضای شورای نگهبان این است که این جایگاه ها در قانون تصریح شده است."

 

 آماده ایم بر انتخابات هر کشوری که بخواهد نظارت کنیم

 

این مقام انتصابی، در حالیکه شبهات بسیاری در خصوص روند و نظارت و اعلام نتایج انتخابات در ایران وجود دارد، در پاسخ به اینکه "چرا برای انتخابات از سازمان بین الملل برای ناظر استفاده نمی کنید که برای کسی شبهه وجود نداشته باشد ؟"، با پوشاندن پوستین وارونه و قلب واقعیت، گفت "قانون به ما چنین اجازه ای نمی دهد. با توجه به تجربه ای که داریم به ضرس قاطع اعلام می کنیم که آماده ایم بر انتخابات هر کشوری که بخواهد نظارت کنیم."

 

 شما به ما مراجعه کنید تا برایتان توضیح دهیم

 

کدخدایی در پاسخ به سوال یکی از کاربران که پرسید "خداوکیلی در رابطه با انتخابات ٨٨، دلایلی را که شورای نگهبان آوردند لاقل برای خودشان قانع کننده بود که از مردم انتظار داشتند تا همه آن را متقن فرض کنند؟"، گفت "اگر (این کاربر) شک دارد می تواند به ما مراجعه کند تا توسط اسناد و مدارک یک بار دیگر برای ایشان توضیح دهیم."

 

 برخی مصالح اجازه برخی کارها را به ما نمی دهد

سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به اینکه "چه نمره ای به عملکرد خود در جریان حوادث پس از انتخابات و اعتراضات به روند رای گیری می دهید ؟ آیا صحبت های شما باعث اقناع افرادی مانند کسانی که به محسن رضائی رای داده بودند، شد ؟"، گفت "اگر می شد تمام این ها را باز می کردیم و گزارش تلفن ها و مذاکرات خود را بازگو می کردیم نسبت به همه شاید فضا باز تر از این می شد. ولی برخی مصالح اجازه این کار را به ما نمی دهد." 

 

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر