۱۳۹۰ مرداد ۷, جمعه

{تفريح و سرگرمي}, [11359] Captain Farshid Maham

 این یه پرواز نمایشی از یه خلبان ایرونی هست که واقعن شاهکار کرده. من پرس و جو کردم اونائی که اطلاع هواپیما دارن بهم گفتن این یه هواپیمای خیلی سنگین 6 یا 7 تنی مخصوص تانکر هوائیه نه آکروباسی ولی این خلبان هموطن ما شاهکار کرده اونم نه یه بار بلکه سه دفعه تو هوا با این هواپیما معلق زده البته جایزه عالی هم گرفته
 

--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

۱۹ نظر:

  1. سلام همگی خسته نباشین دستاتون درد نکنه که بعضی فیلمای دیدنی رو میزارین تا سایرین هم ببینن و لذت ببرن. راستش من خودم دانشجوی خلبانی هستم و هنوز مونده که بتونم درباره این کار قضاوتی داشته باشم اما وقتی موضوع را با استاد مطرح کردم خیلی تعجب کرد و گفت غیرممکنه. ناچارشدم کلیپ رو نشونشون بدم که بعد قبول کردن. استاد خودش کپتین فرشید مهام رو از نزدیک میشناسه و البته خیلی هم تعریفشون رو میکنه گویا چندین سال باهم همکار بودن ایشون میفرمان که کپتن فرشید مهام یکی از خلبانای کم نظیر در هواپیمائی کشور شناخته میشد و گویا یکی دوسال قبل بعضی پرونده سازی ها علیه ایشون درست میکنن و موجب میشن تا ایشون برای همیشه کشور رو ترک کنه. معلوم نیست کجا تشریف دارن ولی من خیلی علاقمندم هرجوری شده با ایشون ارتباط بگیرم. یاد او مقالاتشون تو مجله صنایع پرواز که میافتم جدا دیونه میشم که چرا اوضاع ما به اینجا رسیده که هرچی ادم خدمتگزاره و کشور دوسته میزارن میرن. خدا به داد این کشور و این ملت برسه بقول داریوش کبیر خدا این کشور رو از خشکسالی از دروغ و از تظاهر مصون بکنه انشاا...

    پاسخحذف
  2. سلام همگی خسته نباشین دستاتون درد نکنه که بعضی فیلمای دیدنی رو میزارین تا سایرین هم ببینن و لذت ببرن. راستش من خودم دانشجوی خلبانی هستم و هنوز مونده که بتونم درباره این کار قضاوتی داشته باشم اما وقتی موضوع را با استاد مطرح کردم خیلی تعجب کرد و گفت غیرممکنه. ناچارشدم کلیپ رو نشونشون بدم که بعد قبول کردن. استاد خودش کپتین فرشید مهام رو از نزدیک میشناسه و البته خیلی هم تعریفشون رو میکنه گویا چندین سال باهم همکار بودن ایشون میفرمان که کپتن فرشید مهام یکی از خلبانای کم نظیر در هواپیمائی کشور شناخته میشد و گویا یکی دوسال قبل بعضی پرونده سازی ها علیه ایشون درست میکنن و موجب میشن تا ایشون برای همیشه کشور رو ترک کنه. معلوم نیست کجا تشریف دارن ولی من خیلی علاقمندم هرجوری شده با ایشون ارتباط بگیرم. یاد او مقالاتشون تو مجله صنایع پرواز که میافتم جدا دیونه میشم که چرا اوضاع ما به اینجا رسیده که هرچی ادم خدمتگزاره و کشور دوسته میزارن میرن. خدا به داد این کشور و این ملت برسه بقول داریوش کبیر خدا این کشور رو از خشکسالی از دروغ و از تظاهر مصون بکنه انشاا...
    پاسخحذف

    پاسخحذف
  3. همه دوستان و همکاران و خوانندگان این سایت خسته نباشید ، خدا قوت. به درخواست مصرانه چند نفر از دانشجویان بسیار خوبم که برایشان احترام زیادی قائلم و آینده موفقی هم برایشان پیشبینی میکنم و بخصوص به عنوان یکی از همکاران سابق سرور معظم کاپتان فرشید مهام برآن شدم تا برغم اینهمه تهدید و فشارهای امنیتی که بگونه محسوس همه ما آن را حس میکنیم لذا هرچند بسیار کوتاه اما اشاراتی به این بزرگوار داشته باشم. یادم هست در سال 1369 یا 1370 بود که بنا به کمبود شدید خلبان کشاورزی و آتش نشانی و حسب نیاز مبرم کشور و دولت تعداد بیست نفر از خلبانان جهت طی دوره تخصصی و پرواز عملیاتی با هواپیمای ام هیجده یعنی همین نوع که در این کلیپ مشاهده میفرمائید به کشور لهستان اعزام شدند که در بین این دوستان که اغلبشان هم امروز کاپتان هواپیماهای مسافربری کشور هستند ، کاپتان فرشید مهام همراه با دو نفر از خلبانان جنگنده اف چهار نیروی هوائی و یک خلبان نیروی دریائی(سروان احمد م. ستوان همایون ق ستوان شهرام ع) جای داشتند. بدیهی است مطابق برنامه قرار بر این بود تا خلبانان اعزامی بعداز طی دوره زمینی و آشنائی کلاسیک با کاکپیت هواپیما به همراه استاد لهستانی با هواپیمای دو کابینه آموزشی ام هیجده به مقدار ساعات لازم و ضروری آموزش پرواز مقدماتی با هواپیمای ام هیجده را طی و سپس با تائید استاد ذیربط و نظر مساعد رئیس لهستانی ممتحنین و نماینده سازمان هواپیمائی کشوری لهستان به پرواز آموزشی و مستقل با هواپیمای ام هیجده گمارده شوند. همکاران محترم این را هم بیاد میاورند که کاپتان فرشید مهام اولین خلبان بود که بنا به نظریه سرخلبان لهستانی رئیس ممتحنین، بدون شرکت در هیچگونه کلاس زمینی و بدون شرکت در هیچگونه آموزش عملی پرواز با هواپیمای دوکابینه آموزشی ام هیجده و صرفاً به تشخیص سرخلبان رئیس آموزش لهستانی که یک خلبان بسیار متبحر و قدیمی هم بود مستقیماً برای انجام یک پرواز مستقل روی باند فرودگاه فرستاده شد. البته کاپتان فرشید مهام مطابق دستورالعمل خاصی که برای ایشان با توجه به تجربیات و دانش بالا از پرواز صادر شده بود خودش کتاب راهنمای ام هیجده را مطالعه کرده و مدت حدود نیم ساعت هم در رمپ باند پروازی به تنهائی و شخصاً در کاکپیت ام هیجده نشست و بادر دست داشتن کتاب و تطبیق آن با آلات دقیق و سایر ابزار و ادوات درون کاکپیت خودش را توجیه کرده و سپس با اعلام آمادگی به پرواز درآمد و خلاصه با انجام آن پرواز موفقیت آمیز کاپتان فرشید مهام بعنوان تنها خلبان ( ایرانی و خارجی ) در تاریخ کاربری هواپیماهای ام هیجده شناخته شد که بدون هیچگونه آموزش عملی پروازی توانسته بود فقط به اتکاء دانش و مهارت شخصی خودش با هواپیمای خطرناک ام هیجده که تست پایلوت های کارخانه سازنده آن را Killer یا قاتل مینامند (بدلیل سنگینی و چموشی در پرواز و کنترل بسیار سخت آن) پرواز مستقل و روز بعد هم پرواز عملیات آموزشی انجام بدهد. ایشان طی آن ماموریت در مدت 26 روز توانست کل دوره 65 روزه را پایان داده و الباقی مدت را با هواپیماهای دیگر روسی مثل آنتونف هم پرواز و مجوزهای لازم را دریافت نماید. درحالیکه همه همکاران محترم میدانند که تعدادی از همان خلبانان اعزامی حتی نتوانستند کلاس های زمینی را هم قبول شوند و تعدادی هم در امتحانات عملی پرواز مردود شدند و اکثریت نیز در همان 60-65 روز تعیین شده موفق به اتمام دوره گردیدند. اما نام کاپتان فرشید مهام بعنوان یکی از برجسته ترین و باسوادترین و جسورترین خلبانان ایرانی در تاریخ هوانوردی لهستان نیز ثبت شد. دراینجا وظیفه خودم میدانم یاد کاپتان فرشید مهام ارجمند را گرامی بدارم و بعنوان یک همکار سابق خلبان ایشان افتخار میکنم که در کشورمان چنین اعجوبه های پروازی وجود دارند و در عین حال تاسف میخورم که چرا بجای فراهم آوردن فرصت و ایجاد زمینه مناسب برای خدمتگزاری چنین خلبانان برجسته ایرانی به میهن عزیزمان برعلیه آنها پرونده سازی میکنند و نهایتا موجب ریزش و خروج آنان از کشور میشوند درحالیکه میدانیم هنوز صدها خلبان و مهندس روسی و کره شمالی و چینی در حساس ترین مراکز کشورمان با حقوق های ارزی چشمگیر و باورنکردنی بکار گرفته شده اند. در ضمن برخلاف آنچه عزیزان دانشجو بمن گفته بودند نتوانستم بیش از هشتاد کامنت قبلی را ببینم. بنظرم یا حذف شده اند یا من قادر به بازکردن و مشاهده آنها نشدم. اشکال کجاست؟

    پاسخحذف
  4. بخش اول از پنج بخش
    امروز عزیزی از همکاران با دنیائی اشتیاق این آدرس را داد تا یکی از شاهکارهای خلبانی برادر و همرزم گرانقدرم کپتن فرشید مهام که مدتها در تلاش دیدارش هستم را ببینم و شاید به لطف شما مدیریت محترم این سایت مجازی دوباره تجدید دیدار بشود. بدیهی است خیلی خوشحال شدم و فورا رفتم سراغ اینترنت لاکردار بی خاصیت وطنی که بیش از یکساعت وقتم را گرفت تا عاقبت با چند ترفند و کمک از فیلترشکن بالاخره وارد شدم و توانستم هم فیلم را ببینم و هم این خاطره را به یاد یکی از میهن پرست ترین اسطوره های آسمان ایرانزمین بنویسم. چقدر هم شگفت زده بودم وقتی ده ها شاید نزدیک به یکصد کامنت و نظریه و خاطره سایر دوستان و علاقمندان ایشان را که همین همکار کپی کرده بودم ملاحظه نمودم و از اینکه خلبان فرشید مهام چه بین ما باشند چه نباشند همیشه جایگاه والای خود را در هواپیمائی ایران خواهند داشت نیز اشک شوق بر دیده هایم روانه ساخت. لذا من نیز برای گرامیداشت و قدردانی از مردی که خاطرات او همیشه در آسمان زیبای ایران و قلب هوانوردان فداکار و زحمتکش ایرانی باقی خواهد ماند برآن شدم خاطره از صدها و هزارها خاره با ایشان را قلمی کنم. با آنکه سعی کردم خلاصه بنویسم اما کمتر از این ممکن نبود و ناچارا آن را در چند بخش تقدیم میکنم با این تقاضا که به یاری یزدان پاک مدیریت محترم این سایت نیز مانع درج کامل آن نشوند. زیرا با همه خطرات که اینکار میتواند برای من که یک خلبان نظامی هستم ایجاد کند اما در هرصورت انجام آن را هم بعنوان ادای وظیفه یک همکار و هم اندیش نسبت به یکی از ارزنده ترین و باسوادترین خلبانان میهنم جناب کپتن فرشید مهام میدانم و هم بعنوان یادبود و گرامیداشت خاطره ای فراموش نشدنی از ایشان و شاهکاری که با پرواز بی نظیر آفرید و هرگز فراموش من و هیچیک از بچه های پایگاه دهم شکاری در کنارک و خانواده ها نخواهد شد تلقی میکنم.
    آن سال کپتن فرشید مهام برای انجام ماموریت به پایگاه دهم شکاری در کنارک چابهار اعزام شده بودند و همانجا هم بود که آشنائی قبلی و دوستی ما صمیمانه تر گردید. تا جائیکه بیاد دارم در آن سال از طریق یکی از واحدهای سازمان ملل متحد (فائو) درباره حمله بی امان میلیاردها ملخ دریائی مهاجم به ایران و عواقب وحشتناک حاصله هشدار قرمز داده شده و لذا کلیه یکان های ذیربط در حالت آماده باش کامل قرار گرفته بودند و بر همین اصل نیز کپتن فرشید خان مهام بعنوان سرپرست عملیات منطقه به کنارک اعزام شده بود. البته قبل از رسیدن تیم هوائی به منطقه عملیاتی و حسب راهنمائی های فائو و بخصوص دستور مستقیم از طرف دفتر فرماندهی کل قوا ، پایگاه دهم و شخص امیر سرتیپ زنگنه فرماندهی محترم پایگاه موظف شده بودند تا امکانات لازم را دراختیار کلیه مسئولین ذیصلاح قرار داده و همه گونه همکاری برای جلوگیری از هجوم ملخ ها به کشور را با استانداری و فرمانداری چابهار و همچنین مسئولین اداره کشاورزی منطقه ، و بخصوص با مسئولین اداره اطلاعات استان بمنظور تسهیل انجام ماموریت تیم متخصص هوائی بنمایند. متاسفانه همین مورد موجب شد تا فاجعه بار بودن و گستره نابسامانی مدیریتی و آموزشی در بدنه تنها تشکیلات متولی عملیات ویژه هوائی در کل کشور جمهوری اسلامی ایران که یک تشکیلات دولتی بنام عملیات یا خدمات هوائی ویژه بود با تلخی تمام آشکار شود. گویا مطابق ارزیابی ها و درخواست فائو دستور اعزام ده فروند هواپیما و پرسنل ذیربط به پایگاه صادر گردیده بود تا بتوانند از هجوم و نفوذ میلیاردها ملخ مهاجم و خانمانسوز به کشور و نابود کردن کل کشاورزی و برخی ارکان صنعتی مملکت جلوگیری بشود. اما در عمل ثابت شد که متاسفانه تشکیلات مربوطه بدلیل عدم برخورداری از مدیریت متخصص و نیز آموزش لازم خلبانان آمادگی کافی برای شرایط اضطراری را ندارد. از جمله اینکه با پوزش از همکاران خلبان باید به صراحت بگویم طی این رویداد معلوم شد فقط تعدادی اندک از خلبانان آن تشکیلات که کمتر از انگشتان یکدست میشدند توانائی پرواز در کویر و بخصوص ناوبری مسیر بسیار طولانی تهران چابهار (کنارک) را دارند.

    پاسخحذف
  5. بخش دوم از پنج بخش
    گویا درآن زمان کپتن مهام در حال انجام ماموریتی دیگر در زاهدان بوده که از آنجا هم به همین علت ناتوانی انتقال هواپیما توسط سایر همکارانش ایشان به رفسنجان اعزام میشود ولی همزمان وقتی مقامات کشوری دستور آماده باش از فائو را دریافت و به مسئولین ذیربط ابلاغ میکنند تازه مسئولین متوجه میشوند بعلت نابسامانی آموزش که مثل یک غذه سرطانی سالهای سال دامنگیر تنها تشکیلات متولی عملیات هوائی کشور بوده امکان نقل و انتقال سریع هواپیما و پرسنل ذیربط به کنارک را ندارند لذا بلافاصله تصمیم میگیرند با نیمه کاره رها کردن ماموریت کپتن فرشید مهام در رفسنجان به ایشان دستور داده میشود فورا و در همان روز دریافت دستور وظایفش را به خلبان دیگری تحویل و خود فورا به مرکز برود. بدین ترتیب بود که خلبان جناب کپتن فرشید مهام تحت شرایط بسیار سخت آن روزها مجبور میشود خودش به تنهائی و در خلال فقط سه یا چهار روز تعداد هفت فروند هواپیمای مخصوص عملیات هوائی (از همین نوع که در کلیپ پرواز میکند) را شخصا به کنارک منتقل نماید و پرسنل فنی و پشتیبانی ذیربط هم جداگانه به پایگاه آمدند و مستقر شدند. در پی آن سه فروند هواپیمای دیگر هم توسط سایر خلبانان و با راهنمائی کپتن مهام به پایگاه آمده و مستقر شدند.
    روز بعد اینجانب همراه نماینده پایگاه و نماینده اداره اطلاعات استان و سایر پرسنل ذیصلاح از ادارات دیربط دیگر در استان به همراه کپتن مهام برای بازدید زمینی مسیر احتمالی ورود ملخ های مهاجم تا نوار مرزی با پاکستان و نقطه صفر مرزی رفتیم و در این حین نیز به دستور کپتن فرشید مهام مقرر شد مسئولین ذیربط و بخصوص ادارات کشاورزی با دراختیار داشتن بودجه کلان میلیاردی که منظور شده بود و با استفاده از همه امکانات ترابری و فنی استان که موظف شده بودند دراختیار قرار بدهند حداکثر در چهار الی پنج روز که پیشبینی رسیدن دسته های ملخ مهاجم شده بود در نقاط تعیین شده در بیابانها و شن زارهائی که بازدید و توسط کپتن مهام مشخص شدند باندهای موقت و اضطراری پروازی ایجاد کرده و علائم و تجهیزات لازم و موجود را در آن نقاط نصب و راه اندازی نمایند. سه یا چهار روز بعد بود که از طریق فرمانداری و ریاست اداره کشاورزی آماده بودن همه باندهای اضطراری در نقاط تعیین شده اطلاع داده شد. کپتن فرشید مهام هم بلافاصله با شادمانی زیاد دستور آماده کردن یکی از هواپیماها را داده و بلافاصله هم بعد از هماهنگی با برچ مراقبت پرواز و به هدف بازدید هوائی و حصول اطمینان از تکمیل شدن همه نیازها در باندهای اضطراری از پایگاه کنارک به پرواز درآمدند. اما بعد از حدود دوساعت پرواز بود که هواپیمای ایشان فرود آمد و ما که برغم روزانه پانزده ساعت کار هرگز چهره کپتن عزیز را مکدر ندیده بودیم برای اولین بار با چهره عبوس و ناراحت ایشان مواجه شدیم. در پیگیری ماجرا متوجه شدم کپتن مهام موفق به یافتن باندهای اضطراری نشده است. لذا ایشان در عین تواضع خاصی که داشت تصور کرد شاید بدلیل خستگی زیاد اشتباهاتی در تعیین مسیرها نموده و نتوانسته باندها را شناسائی کند بنابراین از یکی از خلبانان همکار خودش که او را خلبانی باسواد و مسلط میدانست (هم اینک کپتن شرکت آسمان هست) خواست تا دو نفری و با دو فروند هواپیما اقدام به تجدید پرواز و شناسائی باندهای اضطراری بکنند. متاسفانه بازهم بعد از سه ساعت پرواز هیچیک موفق به یافتن باندهای اضطراری نشدند و خلبان فرشید مهام غمگین تر از قبل با اعصابی داغان هواپیما را فرود آورد و با ناراحتی و تکرار اینکه اگر فقط حداقل مشخصات یک نقطه اندازه سوزن در وسط یک بیابان را هم داشته باشد به راحتی قادر به شناسائی آن خواهد بود اما در این جا نه او و نه خلبان دیگر هیچکدام قادر به یافتن حداقل یکی از آن باندهای اضطراری نشده بودند لذا نسبت به دانش خود دچار شک و ابهام شده بود درحالیکه من با شناختی که از کپتن فرشید مهام داشتم مطمئن بودم اشکال بزرگی درکار است که اساسا نمیتواند به خلبان مهام مربوط شود اما هیچ کس نمیدانست موضوع چیست. یادم هست که کپتن مهام عزیز ضمن قدردانی از فداکاری پرسنل زمینی که آن باندهای اضطراری را در طول مدت زمان بسیار کوتاه ساخته بودند دستور داد خودرو و راننده و رئیس مهندسین مسئول صبح اول وقت روز بعد جهت انتقال زمینی کپتن فرشید مهام به محل باندهای اضطراری بمنظور بررسی آخرین وضعیت آنها آماده باشند.

    پاسخحذف
  6. بخش سوم از پنج بخش
    یادم هست که آن روز در دفتر کپتن فرشید مهام نشسته و با ایشان درباره اقدامات بقول مقامات بسیجی وار مسئولین فداکار استان در ساختن سریع باندهای اضطراری صحبت میکردیم که ناگهان رئیس اداره کشاورزی و برخی از مسئولین وقت استان به دفتر کپتن مهام مراجعه نمودند و بعد از مدتی صحبتهای جانبی و بقول خودشان مزاح کردن موضوع را به رفتن کپتن فرشید مهام به محل باندهای اضطراری با خودرو و بازدید و بررسی زمینی آنها در روز بعد کشانیده و صراحتا درخواست کردند بدلیل دریافت گزارشات اداره اطلاعات استان مبنی بر ناامنی و تردد اشرار در آن مناطق و احتمال درگیری مسلحانه و خطرات جانی مصرانه از کپتن درخواست میکردند از تصمیم خود منصرف شود و درعین حال اصرار میکردند ایشان را متقاعد کنند که مختصات و مشخصات باندهای اضطراری عیناً مطابق دستور ایشان احداث شده و آماده استفاده میباشند لذا با توجه به وسعت منطقه و فواصل بسیار زیاد باندها از یکدیگر و نبود جاده مناسب در آن نواحی و بخصوص احتمال زیاد روبرو و درگیر شدن با اشرار مسلح لذا نیازی به بازدید زمینی نیست. بدون تردید طی همین گفتگوها بود که به اوج میهن پرستی و فداکاری کپتن فرشید مهام بیش از پیش واقف شدم که البته بدلیل طولانی شدن موضوع از پرداختن به مباحثه و استدلال کپتن مهام و اصرار ایشان بر رفتن زمینی به منطقه خودداری میکنم اما با تاکید باید اذعان نمایم برایم مسجل شد هدف کپتن فرشید مهام بعنوان یک خلبان ایرانی فقط و فقط نگهبانی و حراست از منافع و مصالح مملکت و ملت شریف ایران میباشد و در این راه نیز از هیچ فداکاری دریغ نکرده و نخواهد هم کرد. خلاصه تر عرض بکنم ، بالاخره در نتیجه استدلال و درخواست مصرانه مسئولین استان از کپتن فرشید مهام مبنی بر انصراف از بازدید زمینی و همزمان اصرار کپتن بر لزوم و ضرورت بازدید زمینی بود که تصمیم گرفته شد با تنظیم یک صورتجلسه کتبی و قید همه هشدارهای امنیتی مسئولین ذیصلاح مبنی بر احتمال درگیری مسلحانه با اشرار منطقه و متقابلا برغم همه خطرات یادشده بخاطر اصرار کپتن مهام بر ضرورت انجام بازدید زمینی مقرر شد بازدید روز بعد با مسئولیت کامل و بی قید و شرط شخص کپتن فرشید مهام صورت پذیرد. قابل توجه اینکه کپتن عزیز و میهن پرست هم بدون کمترین تردید صورتجلسه را امضاء کرد که هنوز رونوشت آن در اختیارم هست.
    اما روز بعد معلوم شد بجز مهندس مسئول ساخت باندها و یک راننده اداره کشاورزی منطقه و یک خودرو پاترول همراه دیگری با اکیپ بازدید کننده زمینی مامور نشده است. خوب یادم هست که کپتن مهام در عین تواضع همیشگی و بدون کمترین اهمیت به این برخورد نامتناسب و غیراداری شخصاً در خودرو نشسته و همراه من و مهندس مسئول و دو مامور مسلح بسوی باندهای اضطراری به حرکت درآمدیم که واقعا یکی از اسف انگیزترین رویدادهای زندگی خدمتی من نیز در همین ساعات رقم خورد. زیرا درون خودرو شاهد بودم مهندس مسئول با بهانه های متعدد و مسخره و تمسک به نا امنی منطقه و اینگونه توجیهات غیرمقبول و یقیناً دروغ بالاخره با صراحت به کپتن فرشید مهام اطلاع داد که هیچ باند اضطراری ساخته نشده است زیرا متخصصین اداره کشاورزی و فرمانداری منطقه اطمینان دارند درصورت شروع عملیات هرگز نیازی به استفاده از باند اضطراری نخواهد بود و پایگاه کنارک قادر به ارائه همه تسهیلات میباشد. خلاصه عرض بکنم که مشخص شد مسئولین مسلمان و مدعی بسیجی بودن استان و منطقه با ساختن صورتحسابهای جعلی چندین میلیون تومانی برای هر باند اضظراری حتی بخودشان زحمت نداده بودند تا بقول کپتن مهام یک نوار ده متر عرض و هزارمتر طول را با لودر مسطح کرده و با غلطک مجانی اداره راه و ترابری استان کوبیده و آماده فرود اضطراری یک هواپیمای درگیر نقص فنی یا جوی بکنند. البته این ماجرا با پیگیری های مستمر کپتن به نوعی درگیری ایشان با تقریبا همه مسئولین عالیرتبه استان که از عوامل خود حمایت میکردند تبدیل شد و بالاخره مسئولین منطقه مجبور شدند در کنار ساحل طیس که در حقیقت غیر لازم ترین و بدرد نخورترین منطقه عملیاتی محسوب میشد یک باند نیمه کاره موقتی آنهم برای نمایش و صحنه سازی بسازند و در این فاصله هم با همه توان سعی کردند و بالاخره هم موفق شدند با هماهنگی های صورت گرفته ماموریت کپتن فرشید مهام در منطقه را خاتمه بدهند و در نتیجه خلبان دلخواهشان جایگزین ایشان گردید که حسب برنامه ریزی های آن خلبان جایگزین نه خودش و نه سایر خلبانان مامور در تمام مدت استقرار در منطقه حتی یکساعت پرواز آمادگی هم انجام ندادند. به معنی دیگر اگر عملیاتی شروع میشد متاسفانه نه هیچیک از خلبانان اعزامی کمترین اطلاعی از وضعیت منطقه عملیات و بخصوص نوار مرزی با پاکستان داشتند و نه کمترین آمادگی پرواز در کویر لایتناهی را در خود احساس میکردند. اما خوشا که اراده خداوند یاری ملت ایران بود.

    پاسخحذف
  7. بخش چهارم از پنج بخش
    خوشبختانه بفاصله تقریبا سه هفته بعد بود که فائو برطرف شدن خطر و تغییر مسیر ملخ ها را به مقامات ایرانی اطلاع داده و بدانصورت عملیات و حالت آماده باش فرساینده خاتمه پذیرفت. اما بدلیل گزارشات متعدد مقامات جمهوری اسلامی به مسئولین سازمان ملل متحد و فائو مبنی بر آمادگی کامل کشور برای رودر روئی با هرگونه خطر حمله ملخ در درون مرز و حتی در بیرون از مرزهای کشور توافق میشود هیئتی به نمایندگی از فائو به ایران آمده و ناظر اجرای یک پرواز نمایشی عملیاتی ایرانی ها باشند و درصورت تائید نیز بودجه لازم برای گسترش توانمندی عملیاتی در اهتیار کشور قرار بگیرد. بدیهی است برای اینکار نیز در کل تشکیلات خلبان با تجربه تر و مسلط تر از کپتن فرشید مهام وجود نداشت لذا به زبانی ایشان را متقاعد کردند که به کلیه گزارشات و شکایات ایشان از مسئولین منطقه رسیدگی کامل خواهد شد اما همزمان ایاشن برای حفظ آبروی نظام باید به منطقه رفته و پروازی را در مقابل هیئت سازمان ملل و فائو انجام بدهد. بدیهی است بالاخره روز موعود کپتن فرشید مهام دوباره وارد منطقه شد و صبح روز بعد در پایگاه کنارک و در حضور هیئت اعزامی سازمان ملل و نماینده رسمی فائو و انبوهی از بلندپایگان نظام یک پرواز نمایشی واقعا تماشائی و دیدنی درباره توانمندی های هوائی برای مبارزه با هجوم ملخ های مهاجم را به اجرا درآورد که فیلم آن نیز هرچند کیفیت مناسب ندارد اما هنوز در آرشیو شخصی من موجود است و بخوبی نشان میدهد که این خلبان جسور و متخصص ایرانی چه توانمندی بینظیری در پرواز دارد که مانورهای صورت گرفته در این کلیپ منتشره در این سایت در مقابل آن اصلا بحساب نمیاید و بمثابه قطره ای کوچک از دریای توانمندی و تخصص یک خلبان ایرانی تلقی میگردد. البته ناگفته نماند که در خاتمه این عملیات پروازی خلبان فرشید مهام مورد تشویق فراوان و تقدیر چشمگیر و حضوری هیئت فائو واقع گردید که بخصوص وقتی بطور رسمی از ایشان دعوت کردند در کنفرانس قاهره حاضر شده و در برنامه آموزشهای عملیاتی مربوطه با هزینه فائو شرکت نماید و یعدا نیز بعنوان خلبان مورد تائید فائو مراحل عملیاتی و نیازها و برنامه ریزی های ضروری برای مبارزه هوائی با هجوم ملخ را در کشورهای در معرض خطر آموزش بدهد دیگ عوامل باند مافیائی حاکم بر ارکان کشور نیز به جوش آمد طوریکه به اصل خدعه و تقیه معروف خودشان روی آورده و در حضور هیئت فائو سازمان ملل متحد با همان لبخندهای اسلامی و بسیجی خاص خودشان آنها نیز خلبان فرشید مهام را بعنوان یکی از بهترین خلبانان متخصص ایرانی شایسته تقدیر و تشویق معرفی کردند. اما بدیهی است بعدها و با رفتن هیئت مزبور از کشور با بهانه گیری ها و مانع تراشی های مختلف از سوی همان مدعیان و سازندگان آن باندهای اضطراری قلابی درخواست فائو در پیچ و خم های عمدی اداری معوق ماند و بالاخره هم به دلایلی که هرگز علنی نشدند منتفی گردید. اما من تا ماه ها بعد که همچنان در پایگاه دهم شکاری حضور داشتم و از طریق دوستان از مسئولین منطقه پیگیر ماجرای باندهای اضطراری نامرعی و ساخته نشده اما هزینه شدن بودجه میلیاردی مربوطه بودم هرگز خبری حتی اندک از هرنوع برخورد و پیگرد با مسئولین ذیربط در سطح هیچ یک از ادارات منطقه نشنیدم درحالیکه با چشمهای خود شاهد ترفیع برخی از دست اندرکاران همان ماجرای شرم آور و درحقیقت غارت علنی نیز بودم. در خاتمه میخواهم نتیجه بگیرم اگر کپتن فرشید مهام واقعاً اراده میکرد به راحتی میتوانست در راس همه آن گروه غارتگر قرار گرفته و نه تنها هفت نسل بعد از خودش را هم تامین مالی بکند بلکه میتوانست با حمایت همان باندهای قدرتمند تا عالیترین مسئولیتهای هواپیمائی نیز ترفیع یابد و همیشه هم مورد لطف مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی باشد.

    پاسخحذف
  8. بخش چهارم از پنج بخش
    خوشبختانه بفاصله تقریبا سه هفته بعد بود که فائو برطرف شدن خطر و تغییر مسیر ملخ ها را به مقامات ایرانی اطلاع داده و بدانصورت عملیات و حالت آماده باش فرساینده خاتمه پذیرفت. اما بدلیل گزارشات متعدد مقامات جمهوری اسلامی به مسئولین سازمان ملل متحد و فائو مبنی بر آمادگی کامل کشور برای رودر روئی با هرگونه خطر حمله ملخ در درون مرز و حتی در بیرون از مرزهای کشور توافق میشود هیئتی به نمایندگی از فائو به ایران آمده و ناظر اجرای یک پرواز نمایشی عملیاتی ایرانی ها باشند و درصورت تائید نیز بودجه لازم برای گسترش توانمندی عملیاتی در اهتیار کشور قرار بگیرد. بدیهی است برای اینکار نیز در کل تشکیلات خلبان با تجربه تر و مسلط تر از کپتن فرشید مهام وجود نداشت لذا به زبانی ایشان را متقاعد کردند که به کلیه گزارشات و شکایات ایشان از مسئولین منطقه رسیدگی کامل خواهد شد اما همزمان ایاشن برای حفظ آبروی نظام باید به منطقه رفته و پروازی را در مقابل هیئت سازمان ملل و فائو انجام بدهد. بدیهی است بالاخره روز موعود کپتن فرشید مهام دوباره وارد منطقه شد و صبح روز بعد در پایگاه کنارک و در حضور هیئت اعزامی سازمان ملل و نماینده رسمی فائو و انبوهی از بلندپایگان نظام یک پرواز نمایشی واقعا تماشائی و دیدنی درباره توانمندی های هوائی برای مبارزه با هجوم ملخ های مهاجم را به اجرا درآورد که فیلم آن نیز هرچند کیفیت مناسب ندارد اما هنوز در آرشیو شخصی من موجود است و بخوبی نشان میدهد که این خلبان جسور و متخصص ایرانی چه توانمندی بینظیری در پرواز دارد که مانورهای صورت گرفته در این کلیپ منتشره در این سایت در مقابل آن اصلا بحساب نمیاید و بمثابه قطره ای کوچک از دریای توانمندی و تخصص یک خلبان ایرانی تلقی میگردد. البته ناگفته نماند که در خاتمه این عملیات پروازی خلبان فرشید مهام مورد تشویق فراوان و تقدیر چشمگیر و حضوری هیئت فائو واقع گردید که بخصوص وقتی بطور رسمی از ایشان دعوت کردند در کنفرانس قاهره حاضر شده و در برنامه آموزشهای عملیاتی مربوطه با هزینه فائو شرکت نماید و یعدا نیز بعنوان خلبان مورد تائید فائو مراحل عملیاتی و نیازها و برنامه ریزی های ضروری برای مبارزه هوائی با هجوم ملخ را در کشورهای در معرض خطر آموزش بدهد دیگ عوامل باند مافیائی حاکم بر ارکان کشور نیز به جوش آمد طوریکه به اصل خدعه و تقیه معروف خودشان روی آورده و در حضور هیئت فائو سازمان ملل متحد با همان لبخندهای اسلامی و بسیجی خاص خودشان آنها نیز خلبان فرشید مهام را بعنوان یکی از بهترین خلبانان متخصص ایرانی شایسته تقدیر و تشویق معرفی کردند. اما بدیهی است بعدها و با رفتن هیئت مزبور از کشور با بهانه گیری ها و مانع تراشی های مختلف از سوی همان مدعیان و سازندگان آن باندهای اضطراری قلابی درخواست فائو در پیچ و خم های عمدی اداری معوق ماند و بالاخره هم به دلایلی که هرگز علنی نشدند منتفی گردید. اما من تا ماه ها بعد که همچنان در پایگاه دهم شکاری حضور داشتم و از طریق دوستان از مسئولین منطقه پیگیر ماجرای باندهای اضطراری نامرعی و ساخته نشده اما هزینه شدن بودجه میلیاردی مربوطه بودم هرگز خبری حتی اندک از هرنوع برخورد و پیگرد با مسئولین ذیربط در سطح هیچ یک از ادارات منطقه نشنیدم درحالیکه با چشمهای خود شاهد ترفیع برخی از دست اندرکاران همان ماجرای شرم آور و درحقیقت غارت علنی نیز بودم. در خاتمه میخواهم نتیجه بگیرم اگر کپتن فرشید مهام واقعاً اراده میکرد به راحتی میتوانست در راس همه آن گروه غارتگر قرار گرفته و نه تنها هفت نسل بعد از خودش را هم تامین مالی بکند بلکه میتوانست با حمایت همان باندهای قدرتمند تا عالیترین مسئولیتهای هواپیمائی نیز ترفیع یابد و همیشه هم مورد لطف مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی باشد.

    پاسخحذف
  9. بخش پنجم از پنج بخش
    در همین دومین با حضور خلبان فرشید مهام در پایگاه کنارک بود که موضوع گزیده شدن ده ها نفر از اعضاء خانواده پرسنل پایگاه توسط حشرات خطرناک و موذی و مارهای سمی به ایشان اطلاع داده شد و کپتن عزیز هم مطابق منش خاص خودش پذیرفت کل پایگاه دهم شامل مناطق مسکونی خانواده ها ، هتل اچ و سایر باشگاه ها ، آشیانه ها ، انبارها و بخصوص تصفیه خانه آب و غیره را با هواپیما سمپاشی نماید. البته مقرر گردید نوع سموم لازم توسط متخصصین مربوطه معین و از طریق اداره کشاورزی که آن سموم را دراختیار داشت تهیه و توسط خلبان مهام به روی پایگاه پاشیده شود. بدیهی هست هشدارهای لازم و ضروری هم به همه ساکنین داده شد و پرسنل کافی نیز دراختیار خلبان مهام قرار گرفت تا به دلخواه توجیهات ضروری و دستورات لازم را بمنظور انجام وظیفه به آنان ابلاغ نماید. متاسفانه در آخرین مرحله مسئولین اداره کشاورزی با برخی بهانه گیری های واقعا باورنکردنی از دادن سم لازم خود داری کردند که البته یقین دارم اصل دلخوری آنها نیز به ماجرای حمایت شخص من از پیگیری ماجرای باندهای تقلبی مورد ادعای آقایان بود. بدان تریتب خلبان مهام که یکروز از وقتش را بخاطر دوستی و علاقه شخصی و بدون هیچ توقع دراختیار پایگاه قرار داده بود با هواپیمایش به تهران بازگشت. اما با پیگیری های مستمر فرماندهی محترم وقت پایگاه و فشارهائی که از طریق فرماندهی محترم نیرو در تهران به مقامات ذیصلاح وارد آوردند سرانجام به دستور وزیر سموم لازمه تامین و در اختیار پایگاه قرار گرفت. منتها برغم هرگونه تلاش من و سایر عوامل پایگاه هیچ کدام از خلبانان عملیات ویژه حاضر به قبول مسئولیت و پرواز سمپاشی روی پایگاه نشدند و متفقا هریک از آنها بعد از بازدید زمنی و مشاهده موانع مختلف زمین از انجام پرواز خود داری میکردند. تا عاقبت حدود دو ماه بعد کپتن فرشید مهام دوباره برای انتقال یکی از هواپیماهای باقیمانده به مرکز به پایگاه دهم اعزام شد و در همان فرصت نیز وقتی از سمپاشی نشدن پایگاه و بخصوص از عقرب گزیدگی دختر خردسال یکی از خلبانان پایگاه مطلع گردید بلافاصله برای انجام سمپاشی اعلام آمادگی نمود و بدانترتیب بود که به دستور فرماندهی محترم وقت همه تجهیزات و پرسنل در اسرع وقت آماده و روز بعد در اختیار خلبان فرشید مهام آماده انجام ماموریت بودند. آن روز تماشائی هم فرا رسید. خلبان فرشید مهام با بارگیری دوازده بشکه دویست لیتری از محلول سم به پرواز درآمد و خلاصه اینکه در خلال سه پرواز پی در پی کل پایگاه را آنچنان سمپاشی دقیق نمود که ساعاتی بعد به تدریج لاشه های صدها مار و عقرب و انواع حشرات موذی و خطرناک در گوشه و کنار منازل و خیابان های پایگاه دیده شدند که با پاکسازی های لازمه آنگونه که اطلاع دارم تا دو سال بعد نیز پایگاه دهم شکاری آنچنان مصون از هرنوع حشرات و خزندگان سمی و موذی بود که حتی یک مورد مار یا عقرب گزیدگی نیز گزارش نشد و بدون استثناء همه خانواده های پرسنل هنوز که هنوز است دعاگوی کپتن فرشید مهام هستند. اما باید اذعان کنم پرواز سمپاشی پایگاه یکی از دیدنی ترین عملیات هوائی بود که من در طول سالها خدمت خلبانی نظامی خویش شاهد بوده ام. درحقیقت میخواهم بگویم پرواز با یک هواپیمای سمپاشی با دوازده بشکه محلول آنهم در لابلای ساختمان ها و آشیانه ها و انواع موانع طبیعی و مصنوعی و بخصوص حفظ فاصله یک متری بالای همه آن اهداف و پیچ و خم خوردن در لابلای موانع و همزمان سمپاشی کردن منطقه واقعا واقعا دل شیر میخواهد و خلبان متبحر و جسور. بعد از این پروازهای بود که ایشان به سمت تهران پرواز کردند.

    پاسخحذف
  10. و بالاخره بخش نهائی و ختم کلام
    اما سال ها دوستی با خلبان فرشید مهام به من اثبات نمود ایشان نه کمترین ارزش برای نظام جمهوری اسلامی قائل بود زیرا آن را یک نظام بدعت گذاری شده و غیر ایرانی میشناخت و نه کمترین اهمیت برای اغلب مقامات و مسئولین عالی نظام جمهوری اسلامی میداد زیرا همیشه و در گفتگوها تاکید میکرد در شرایطی که مثل دوران هجوم مغول ها به ایران اداره امورات کشور بزرگ و باستانی ایران به دست یک باند مافیائی وحشتناک افتاده است وظیفه هر ایرانی و بخصوص یک خلبان ایرانی بر آن است تا با همه توان و در حیطه امکانات خود فقط مصالح و منافع ملت شریف و ماندگار ایرانزمین و مملکت جاویدان و همیشگی ایران را مد نظر و هدف قرار بدهد و از هر اقدامی مغایر آن با همه توان حتی به قیمت از دست دادن جان شیرین خود داری نماید. این است که در همه جا همیشه گفته ام بعنوان یک خلبان نظامی ایرانی دست و پنجه کپتن فرشید مهام را میبوسم و به افکار و عقایدش و راه و اهدافش افتخار میکنم و هرکجا هست امیدوارم در کنار همسر فداکار و محترمش و دو فرزند بسیار دوست داشتنی ، باهوش و با شخصیت خودش که بهترین نمودار پدری با لیاقت،مقتدر و بسیار میهن پرست میباشند همیشه در نهایت صحت و عافیت و موفقیت زندگی کنند و من نیز بعنوان یکی از ارادتمندان و مخلصلان عقاید و اندیشه ها و جسارت و تخصص ایشان ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید 1391 پیوسته بهترین ها را از باریتعالی برای ایشان و خانواده معزز ایشان مسئلت میکنم و بیصبرانه منتظر یافتن راه مناسب و برقرار شدن دوباره همان ارتباط دوستانه و خالصانه با ایشان هستم و از مدیریت محترم این سایت نیز بخاطر درج این خاطرات و گرامیداشت یک خلبان ارزشمند ایرانی صمیمانه سپاسگزاری میکنم و امید دارم آدرس ایمیل من را به ایشان بدهند.

    پاسخحذف
  11. بخش نخست از دو بخش :
    با عذرخواهی از طولانی شدن کامنت !! اما دلم آنقدر پر است که هرکاری کردم نتوانستم کوتاهتر از این بنویسم لذا در دو بخش تقدیم میکنم. هم فیلم را دیدم ، هم کامنتها را خواندم. بنظرم اینگونه پرواز کردن برای یک خلبان با تجربه مثل کاپیتان فرشید مهام که میدانم تسلط کامل و تخصص قابل تقدیر در حوزه علوم و فنون هوانوردی دارد اصلا کار تعجب برانگیزی نیست. تا جائیکه من از نزدیک شاهد بوده و دیده ام و به یقین میدانم ایشان پروازهائی به مراتب شگفت آورتر را در گرگان ، در قزوین ، در دزفول ، در بندرعباس ، در مشهد ، در کنارک چابهار، در دشت ناز ساری ، در سرتاسر کویر زیبای لوت ، در شهید وطن دوست اصفهان ، در دشت زیبای مغان و پارس آباد ، در فرودگاه تربت حیدریه و اطراف تایباد ، در قصر شیرین و ماهی دشت کرمانشاه ، در بندر هندیجان خلیج همیشه فارس ، و در جای جای کشور گسترده و زیبایمان ایرانزمین انجام داده است. بدیهی است کسی که از جان خود هراس نکند و هدفش انجام تمام و کمال ماموریت محوله باشد ، بدون تردید اعمالی هم از او سرمیزند که انجامش برای سایر همکارانش مقدور نخواهد بود و نیست.
    اما میخواهم تاکید داشته باشم خلبانی در ایران یعنی تجربه کردن مرگ در هر پرواز. این است تجربه سی و دو سال خلبانی من در جمهوری اسلامی ایران. دلایلش را هم اینگونه باید عرض کنم که اشکال فقط کمبود قطعات یدکی بر اثر تحریم ها نیست بلکه اشکال اصلی همانا حضور باندهای مخوف مافیائی در مدیریت کلان کشور و بخصوص در مدیریت صنعت هواپیمائی میباشد که در نتیجه آن افرادی بدون داشتن تخصص لازم و با دریافت مدارک تخصصی سفارشی و بدون هیچگونه تجربه یا پشتوانه علمی و تخصصی و فقط با برخورداری از حمایت فلان ملا یا مکلای پرنفوذ یا سپاه پاسداران کافیست تا یک شبه به ریاست کل یا مدیریت های حساس دراین صنعت یتیم برسند. این زوال و بدبختی نه فقط در هواپیمائی سویل بلکه در هواپیمائی نظامی هم به وضوح قابل روئیت است. از بدو انقلاب تا کنون بیش از صد سانحه اعلام شده و بیش از صدها سانحه اعلام نشده را شاهد بوده ایم که بطورکلی در همه آنها مسئولین ذیربط قول داده اند تا دلایل را بعد از بررسی های لازم اعلان کنند اما این بررسی های لازم هرگز و هرگز به نتیجه نرسیده زیرا متاسفانه هیچ فرد متخصص و غیر وابسته در این سیستم مخوف مافیائی هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران نمیتواند در پست های حساس و کلیدی منصوب شود.

    پاسخحذف
  12. بخش آخری از دو بخش
    مثلا سانحه سال 1373 هواپیمای فوکر شرکت آسمان در اصفهان که طی آن 66 انسان بیگناه کشته شدند را نمونه بگیرید بعد از خود بپرسید چرا بعد از گذشت نزدیک بیست سال هنوز هیچ مسئولی علت و دلایل بروز سانحه و مقصرین آن را اعلام نمیکند؟ یادم هست که شخص خلبان فرشید مهام هم بعنوان یک خلبان متخصص برای بررسی سانحه یادشده به کمیسیون ذیربط دعوت شده بود اما آنچه نمیتوانم قبول کنم همانا سکوت ایشان و عدم ابراز نظر صریح ایشان است که بدون تردید مقبول بسیاری متخصصین هم قرار خواهد گرفت ویا به سانحه معروف به سقوط سی صدسی نهاجا حامل خبرنگاران توجه کنید و از خود بپرسید چرا علت آن هرگز اعلام نشد؟ به سانحه برخورد هواپیمای مسافری عازم مشهد مقدس با جنگده شکاری در بالای فرودگاه مهرآباد که طی آن صد و نوزده هموطن بیگناه به قتل رسیدند بنگرید و بعد از خود بپرسید پس چرا بعد از گذشت قریب پانزده سال هنوز هیچ مقامی مقصرین این سانحه را معرفی نکرده و دلایل آن را ابراز نداشته؟ اما من بعنوان یک خلبان نظامی سابق و یکی از خلبانان سابق سازمان هواپیمائی کشورجمهوری اسلامی ایران میگویم البته که مقصر مثلا همین سانحه اخیرالذکر برای همه دست اندرکاران مشخص شد که همانا مسئول وقت و بی لیاقت برج مراقبت پرواز مهرآباد بود بنام فرامرز سروی بود که وابستگی او به مقامات بالا و روحانیون همه کاره در کشور و بخصوص پشتیبانی بی قید و شرط سپاه از او موجب شد نه تنها نامی از او برده نشود بلکه برای دور ماندنش از صحنه بررسی ها او را که خلبان هم نبود برای طی دوره آشنائی با هواپیمای ایرباس به استرالیا اعزام کردند و در نتیجه پاداش بی لیاقتی و بی سوادی و بی اعتقادی او را با یک ماموریت یکساله و دلارهای باد آورده و مصون بودن از هرنوع محاکمه و مجازات دادند.
    در رابطه با این فیلم هم عرض میکنم من با آنکه هیچ رابطه دوستی با خلبان فرشید مهام نداشته و ندارم ولی چون شخصا خلبان فرشید مهام را خوب میشناسم و با روحیه او کاملاً آشنا هستم زیرا بارها و بارها در اقصی فرودگاه های ایران ویا در آسمان ایران با او برخورد ویا گفتگو ویا مکالمه در بیسیم داشته ام. البته احترامی خاص هم برایش قائل نیستم زیرا در نظر من او فرد بسیار مغرور و گستاخ و بددهنی است که بجز شاه سابق و شاهیون و طرفداران شاهنشاهی هیچ حریم و حرمت برای هیچ کس قائل نیست مگر هم رای و هم عقیده خودش باشد اما دراینکه یک خلبان خیلی باتجربه و با دانش بالا و به راستی در رده معدود خلبانان تاپ ایران امروزی میباشد هم تردید ندارم زیرا آن را هم دیده ام. اما این را باید اضافه کنم که من ترجیح میدهم همین خلبان فرشید مهام و امثال او در راس سازمان های تخصصی هواپیمائی باشند تا این مدیریت های بی ایمان و بی تخصص و بی لیاقت و ناتوان فعلی زیرا با آنکه به دلایل شخصی هیچ احترامی برای مهام و مهام ها ندارم اما میدانم اولا دارای تخصص کافی هستند و ثانیا در انجام وظایفی که مسئولیت ملی دارد همیشه مصالح کشور را در نظر میگیرند نه منافع شخصی و باندی. اما هیهات که در جمهوری اسلامی ایران هرگز برای هیچ کس بخصوص برای افراد گستاخ و بی پروا مثل خلبان فرشید مهام ها که بجای اطاعت از سردمداران و سران مافیا به پشتوانه تخصص خودش موی دماغ آنها هم میشود هرگز نه جا و نه مکان و نه فرصت رشد و خدمت وجود ندارد. در جمهوری اسلامی ایران باید مطیع محض و امربر بی قید و شرط روحانیون و بخصوص امنیتی ها باشید تا فرصت نفس کشیدن برایتان فراهم گردد. موئید باشید. رحیم

    پاسخحذف
  13. با سلام خدمت همکاران و دوستان محترم خواننده این سایت. به عنوان یک خلبان نظامی سابق و خلبان سویل امروزی و برخلاف همکار عزیز در بالا که با عنوان SAD INSTRUCTOR در مورخه 14 آوریل 2012 با ابراز نظراتی در حق کپتن فرشید مهام کم لطفی نموده و مدعی عدم احترام به ایشان گردیده و مدعی است که ضمن شناخت از شخصیت کپتن فرشید مهام هنوز هم احترامی برای ایشان قایل نیست باید با تاکید عرض کنم که بنده نیز مثل نود درصد خلبانان ایرانی که ایشان را میشناسند با شناخت پانزده ساله و بسیار نزدیک از تخصص عمیق هواپیمائی و دانش وسیع هوانوردی و از خصوصیات و از شخصیت کپتن فرشید مهام برخلاف ایشان خیلی خیلی برای کپتن عزیز فرشید خان مهام احترام قائلم و درحقیقت خودم را رهرو و مرید ایشان میدانم و تمام نظرات ایشان را بخصوص نسبت به سردمداران حکومت هم میستایم و بینش و آینده نگری ایشان را عمیقا باور دارم. یادم هست در سالهای اوایل هفتاد که نیروی هوائی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تازه سالهای اولیه تاسیس و سازماندهی را طی میکرد مسئولین عالی از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به کپتن فرشید مهام فشار مستمر وارد میکردند تا به عنوان معلم خلبان و مدرس دروس زمینی پروازی به اصفهان رفته و مشغول شود حتی یادم هست به ایشان درجه سرهنگی نیز اعطاء گردید اما کپتن عزیز نه تنها از نصب درجه رسمی خود داری میکرد و علت آن را نیز پاره شدن درجه بخاطر اصطکاک هارنس های صندلی پرواز با شانه ها در حین پرواز قلمداد میکرد و هرگز آن درجات رااستفاده نمی نمود و همزمان بهانه های مختلف برای نپیوستن به نیروی هوائی سپاه نیز میآورد و مدعی بود ترجیحش ادامه خدمت به عنوان خلبان کشاورزی و آتش نشانی (خلبانی غیرنظامی) میباشد و استدلال میکرد بخش کشاورزی بیشتر از هر بخش دیگر نیاز مبرم به خلبان دارد و مستند آن را نیز سوانح پی در پی هواپیماهای کشاورزی در آن سالها و کشته شدن خلبانان و نیز حضور بیش از دویست خلبان و خدمه فنی لهستانی و بلغارستانی و روسی که با قراردادهای ترکمن چائی و حقوق های باور نکردنی ارزی در ایران بودند و اگر یادتان باشد با شورت و بدون هیچ پوشش دیگری در پایگاه های میچرخیدند و عرق میخوردند و مجلات پورنوگرافی میدیدند و به ایرانی ها و سربازان و پرسنل هم میفروختند و انواع جاسوسی ها را مرتکب میشدند اما متاسفانه هیچ کس از حفاظت اطلاعات بی عرضه ویا حراست بی لیاقت یا وزارت نالایق اطلاعات کمترین مقاومتی در قبال آن ها نمیکرد اما کپتن فرشید مهام در آن شرایط بود که عنوان میکرد و میگفت ما ایرانی ها باید با همه توان خود بکوشیم تا اجازه ندهیم فرزندان کمونیستها و مامورین کا گ ب بر صنعت هواپیمائی ایران مسلط شوند و اجازه ندهیم در حین پرواز از روی نقاط حساس کشورمان عکسبرداری و غیره بکنند. البته همین درگیری های ایشان بود که بالاخره یکی از جاسوسان خبره روس را که خلبان پیر هفتاد و سه چهار ساله ای بود که در اطراف قم پرواز میکرد به تور اطلاعاتی های نالایق انداخت ولی خودتان هم شاهد بودید که بجای برخورد با او ترجیح دادند بدون سر و صدا و حتی یک سطر خبر در رسانه ها او را اخراج کنند درحالیکه همزمان سایر همکاران او در ایران آزادانه به کارهایشان ادامه میدادند. بقیه در قسمت بعدی..............

    پاسخحذف
  14. با سلام به ساحت مقدس آقا امام زمان عج الله فرجه شریف و درود به نایب برحقش آقا امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا میخواهم خدمت این آقایان که بنظر میرسد متاسفانه بعضی هم نظامی هستند ولی حتما از نژاد و قوم وطن فروشان طاغوت میباشند باید عرض بکنم اینهمه راجع به این خلبان فاسد ضدانقلاب بی شرف ننویسید زیرا هم بچه های بسیج و هم برادران پلیس فتا و هم سربازان گمنام آقا امام زمان عج الله فرجه شریف شماها را شناسائی و رسوا خواهند کرد. گور پدر این خلبان فرشید مهام شما و هر کسی مثل اون باشه و مثل اون فکر بکنه. برای قلمرو اسلام و امت شریف اسلامی تخصص وقتی با تعهد و ایمان به انقلاب اسلامی و ولایت آقا همراه باشد قابل احترام و تحسین میباشد والا هزارتا هزارتا از این جلومبور های مثل خلبان فرشید مهام آمده و رفته اند و آب هم از آب تکان نخورده و نخواهد خورد. اینجا سرزمین اسلام است و ما هم امت اسلامی و سربازان آقا میباشیم و اجازه عرض اندام به ضدانقلاب در هر قامت و اندازه که باشد نمیدهیم. مرگ بر خلبان فرشید مهام و همه طرفدارانش و همه همفکرانش که همه یا نوکر جیره خور امریکا هستند یا اسرائیل و بجز زیان و ضرر برای اسلام و مسلمین هیچ دست آورد دیگر ندارند. نگهدار این انقلاب و این امت با تقوا و سربازان ولایت آقا امام زمان عج الله فرجه شریف است و نیازی به خلبان ضدانقلاب خیانتکاری مثل فرشید مهام نداریم. خیلی دلم میخواست یک خشاب تو اون کله خائن این مزدور خالی میکردم. انشا...آن روز هم میرسد. دیگر از این مستهجنات ننویسید درغیر اینصورت مسئولیت عواقبش با خودتان است.

    پاسخحذف
  15. inhemeh kalleh khoshki aslan bavar kardani nist. az in bacheh basiji tarikh 26 April miporsam aya baad az gozashtan 33 sal az in enghelab hanooz nefahmidid keh tanha dastavarde an nabudi iran o badbakhti milyoonha irani ast? Aya nemibinid daste kam dah dar sade kolle jamiaate iren dar keshvarhaye khareji avareh hastand o navad o panj dar sade onhaee ham keh to iran mandehand hemeh o hame az in hokoomat motenaferand? Ager hnooz nafahmidehid ke bayad ba sharmandegi begooyam dar shore shoma tardid daram ager ham midanid o hnooz in shoaarha ra midid ham bayed goft shoma ham yeki az gharatgaran hastid ke dastanetan be khoone mellet aloodeh has. Lotfan tovbeh konid va ta dir neshodeh be aghooshe mellat bazgerdid , talebe bakhshesh bekonid. Man yek mohandes keshaverzi hastam o Khalaban farshid maham ra salha mishenakhtam o hamkari dashtam. Ba joraat mitavanam begooyam der 30 sal khedmat o ashenaei ba khayli az khalebanane mohtaram hergez hich kesi ra fadakarter o sakht kooshter o motekhasester az khaleban maham be yad nedarem. In khaleban farshid maham bud ke ba parvazhaye bimanand o jesaret o shojaat kam neziri ke dasht movafagh shod steh hectare saliyaneh 72000 hektar sampashi r aba parvazhaye daghigh o jesaret khse khodesh dar 2 sal be mizane 3000 hectar kahesh bedahad. Eger in agha ke edeaaye diyanet ham dared haghighat ra be door az boghz o kin midid hatman mifahmid ke mantagheh hashtgerd salhaye sal tavasote khalebanane mokhtelefi sampashi havei mishod vali bejaye kahesh o taasir amaliyat sempashi havaei her saleh bar sathe pooshesh sampashi ham afzoodeh migardid amma in faghat o faghat parvazhaye ali ve shojaaneh o binazire khaleban farshid maham bud keh netijeh dad o kolle mantagheh az sharre afat nejat peyda kard o mizan bardasht gandom ham bist barber shod. Hala mifarmaiid marg bar khaleban farshid maham? Man ham bename yek mosalmane irani az samim ghalbam migooyem marg bar khodetan o emsale khodetan ke in mamleket ra be goh keshandid. Dorood o sharaf o eftekhar ham be khaleban farshid maham keh ham hich kodam az shomaha ra hergez adam hesab nemikerd o hamishe jeloye oon dolla mishodid o pacheh kharish ro mikardeid. Yadegarhaye khaleban farshid maham mandegar hastand hamchenan ke name khaleban farshid maham ham hamisheh dar ghalbe hame irandoosatan o makhsoosan keshavarzan javidan ast.

    پاسخحذف
  16. چرا نظرات را حذف میکنید؟ مگر نه اینکه هر کسی تمایل داشت مختار است نظرش را بنویسید و منوط به عدم توهین به این و آن دیدگاه خود را بیان کند؟ خب چرا حذف میکنید؟ بارها نظرم را نوشتم ولی ساعتی بعد دیدم حذف شده. خودتان لابد بهتر از حقیر میدانید که دسترسی به سایت شما در ایران چقدر مشکل است لذا لطفن اینقدر کم لطفی نکنید و نظرات را حذف نفرماییدو متشکرم.

    پاسخحذف
  17. از ملاحظه فیلم کوتاه پروازی حتی تعجب هم نکردم. بعنوان یک خلبان بسیجی که سالیان سال در جبهه های حق علیه باطل شرکت داشته ام و در هواپیمائی هم همکار سالیان سال کپتن فرشید مهام بوده ام و نیز بعنوان کسی که سالهای طولانی افتخار پرواز در آسمان آبی و دلپذیر ایرانزمین را در کنار ایشان داشته ام و بسیار بسیار از ایشان آموخته ام لذا به جرس یقین عرض میکنم اولا پرواز در این فیلم کوتاه درمقابل پروازهائی که کپتن فرشید مهام با هواپیماهای مختلف و بخصوص در زمانیکه آنها را در مقام (تست پایلوت رسمی سازمان هواپیمائی کشوری) تست پروازی میکرد تا برای اخذ گواهی نامه سالانه سلامت پرواز تائید یا مردود تشخیص بدهد واقعا این پرواز و مانورهای آن با آنکه رول زدن با هواپیمای ام هیجده آتش نشانی کار هر خلبانی نیست اما در قیاس با انواع مانورهای پروازی خارق العاده که توسط کپتن فرشید مهام در همین ایران خودمان صورت میگرفت شاهکار تلقی نمیشود ولی هرچه هست یاد ایشان را و نام ایشان را دوباره در دل و جان ما دوستان و همکاران و همراهان ایشان زنده تر کرد. یادشان به خیر و نامشان همیشه پاینده باد. خدماتی که کپتن فرشید مهام به بخش کشاورزی و بخصوص به بخش آموزش هوانوردی در ایران کرد ، کتاب هائی که ایشان در زمینه های تخصصی نوشت یا ترجمه نمود ویا کتاب آئین نامه عملیات پروازی که ایشان با فراست و کیاست و دقت و تیزهوشی خاص خود با درایت تالیف کرد که هنوز هم هنوز است مورد استفاده و تنها مرجع مقررات پروازی واحد سابق ایشان تلقی میشود.....همه و همه یادگارهای ماندگار آن خلبان خستگی ناپذیر و باسواد و مهمتر از همه با ایمان میباشد. متاسفم که در آخرین سالهای خدمتی ایشان اتفاقاتی روی داد که هنوز هم دلایل و چرائی آن ناروشن و در ابهام مانده است اما در هر حال موجب گرفتاریهائی برای این خلبان ارزنده گردید متاسفم که مسئولین مملکتی بیش از آنکه به ایمان و اعتقاد و خدمات صمیمانه و بخصوص تخصص و توانمندی ها بنگرند بیشتر به تظاهر و باندبازیها و خبرچینی ها و پرونده سازی ها تمایل دارند و آن را ملاک قرار میدهند. خلبان جسور کپتن فرشید مهام را سالیان سال در ماموریتهای مختلف در سرتاسر ایران میشناختم. میدانستم و میدانم ایشان گرایشات سیاسی و دلبستگی شدیدی به تاریخ پادشاهی و بخصوص به آخرین پادشاه ایران داشت اما هرگز به یاد ندارم که ایشان برغم اعتقادات و دلبستگی های شخصی خود هرگز هیچ اقدامی سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده باشد. با آنکه بسیار تند خو و گاه به گاه پرخاشگر و مهاجم بود اما میدانم این حالات را پیوسته در قبال آنهائی بروز میداد که تعصبات و تظاهرات بی پایه و اساس خود را ملاک قرار داده و تلاش میکردند به بهانه تعهد و دینداری از انجام وظایف سرباز زنند. کپتن فرشید مهام با آنکه هرگز در هیچ نماز جماعت پایگاه ها یا در هیچ نماز جمعه شهرهای محل ماموریت شرکت نمیکرد اما میدانم مردی بود مسلمان و فرهیخته و بخصوص معتقد به شئونات میهنی و پیوسته تلاش داشت جایگاه ایران و ایرانی در انظار جهانیان هرچه برجسته تر و شکوفان تر بنماید. هزاران درود و سلام خدمتشان تقدیم میکنم و تقاضا دارم درصورت صلاحدید با همکاران خود ارتباط برقرار نمایند زیرا همیشه الگوئی از جسارت و تخصص و میهن پرستی برای همه ما بودند و هستند.

    پاسخحذف
  18. امروز بطور واقعا تصادفی متوجه این سایت در اینترنت شدم و چون اسم خلبان فرشید مهام برایم آشنا و همیشه مورد احترام زیاد بود و هنوز هم هست با اشتیاق هم فیلم را دیدم و هم نقطه نظرات سایرین را خواندم. بنظرم رسید برخی از نظر دهندگان محترم با بعض و کین نسبت به ایشان برخورد و نظرات ناصحیح ارائه کرده اند اما افتخاری از این بالاتر نیست که به برآورد من بیش از نود و پنج درصد نظردهندگان که مشخص است غالبا هم مانند من ایشان را میشناسند نسبت به این خلبان ارزنده ، جسور و بسیار باسواد و فراموش نشدنی در تاریخ هواپیمائی میهن اسلامی حقایق را بروز داده و بدانوسیله ارادت قلبی خود را به ایشان ابراز کرده اند. لابد هموطنان و دوستان عزیز میدانند که کاپتان فرشید مهام در کنار شغل خطرناک پروازهای عملیات هوائی که تقریبا همه ساله بر اثر همین نوع پروازها تنی چند از فرزندان رشید میهن اسلامی جان شیرین فدای شئونات و اعتقادات و خدمت به میهن اسلامی مینمودند ، ایشان مسئولیت های دیگری هم داشتند که از بارزترین آنها سرپرستی اداره خریدهای خارجی در شرکت متبوع بود و علاوه بر آن چندین جلد کتب تخصصی را به فارسی ترجمه کردند که با هزینه دولت محترم چاپ شدند و دوجلد کتاب بسیار ارزشمند را هم تالیف نمودند که با هزینه دولت محترم منتشر شدند و هنوز هم مورد استفاده روزانه میباشند. البته نباید نادیده گرفت که کاپتان فرشید مهام هم مثل همه ما انسان ها دارای برخی خصوصیات بود که به مذاق بعضی ها خوش نمی آمد ازجمله اخلاق بسیار تند و صراحت کلام ایشان است که درست برخلاف آنهائی که همیشه در همه جا سعی میکنند با آویزان شدن به منابع قدرت و در سایه حمایت منابع قدرت برای خود موقعیت خاص رقم بزنند و خودشان را مطرح کنند که نمونه بارز آنها نیز خلبان و همکار خدابیامرز آقای محمود دوبری میباشد که همیشه تلاش داشت تحت حمایت قدرتمداران پنهان شده و با تحریک دیگران مقاصد خود را پیش ببرد درحالیکه خلبان فرشید مهام را بارها شخصاً شاهد بوده ام که چطور با اقتدار خاص خودش در مقابل زورمداران می ایستاد و از حق و حقوق قانونی و شرعی پرسنل دفاع میکرد. آنهائی که کمترین آشنائی با این خلبان بیادماندنی تاریخ هواپیمائی ایران دارند لابد برخوردها ازیاد نرفتنی ایشان با مدیریت عامل وقت مهرداد فتحیه با وزیر وقت کشاورزی عیسی کلانتری با مدیرکل وقت حراست و غیره و غیره را را هم فراموش نکرده اند. درحقیقت اگر بعنوان یک خلبان ایرانی و با تضمین شرافت و اعتقاد خود ادعا بکنم به استثناء خلبان ارزشمند عین الله اردشیری در بازرسی پرواز سازمان هواپیمائی کشوری که میدانید طی پرونده سازی نامردانه و با وضع توهین آمیزی برکنارش کردند اما بازهم همه ما میدانیم که خلبان برجسته و هم بسیار باسوادی بود ولی بازهم اطمینان داریم حتی خلبان اردشیری عزیز هم در مقایسه با کاپتان فرشید مهام قیاس مع الفارق میباشد زیرا نه جسارت ذاتی کاپتان مهام را داشت و نه صداقت خاص ایشان را دارا بود ، لذا این اظهاراتم را غلو گوئی نخواهید پنداشت چراکه بیان این حقایق آنهم از این طریق همگانی هیچ حاصلی بجز احتمال ایجاد برخی درگیری های اداری برایم ندارد. پس قبول کنید که اغراق نکرده ام و حقیقتا تا این لحظه در تاریخ صنعت هواپیمائی کشورمان هنوز نمونه دیگری همطراز با کاپنان فرشید مهام مشاهده نمیشود.
    نام کاپتان فرشید مهام همیشه زنده است و خاطرات شجاعت ها ، پروازهای بی نظیر که واقعاً تعدادی از آنها بعنوان نقطه عطف عملیات هوائی تلقی میشوند ، هشیاری و جسارت خاص خلبانی ، اعتقاد عمیق و قلبی به خدمت به ملت شریف و مملکت جاودانه ایران و دهها خوی و خصلت ویژه دیگر ایشان همه و همه مجموعا از کاپتان فرشید مهام یک اسطوره به معنای واقعی در دنیای هوانوردی و هواپیمائی ایران ساخته است که بدون تردید هیچ نوع غرض ورزی و هیچ نوع اتهام زنی و سیاه کاری پرونده سازی برخی مغرضان نخواهد توانست نام و یاد و خدمات ایشان را از اذهان بزداید. شاید امروز بنا به دلایلی مضحک نام ایشان را هم از همه فهرست ها و نگاره ها و منابع دولتی هواپیمائی ایران حذف کرده اند اما هیچ قدرتی توان حذف یاد و خاطرات کاپتان فرشید مهام را از یادها نخواهد داشت.

    پاسخحذف
  19. آقا من با هزار زحمت نظر خودم رو نوشتم ولی شما حذفش کردید چرا؟ دوباره مینویسم انشاالله حذف نکنید و اجازه بدین همه نظراتشون را آزادنه بنویسن. متشکرم
    امروز بطور واقعا تصادفی متوجه این سایت در اینترنت شدم و چون اسم خلبان فرشید مهام برایم آشنا و همیشه مورد احترام زیاد بود و هنوز هم هست با اشتیاق هم فیلم را دیدم و هم نقطه نظرات سایرین را خواندم. بنظرم رسید برخی از نظر دهندگان محترم با بعض و کین نسبت به ایشان برخورد و نظرات ناصحیح ارائه کرده اند اما افتخاری از این بالاتر نیست که به برآورد من بیش از نود و پنج درصد نظردهندگان که مشخص است غالبا هم مانند من ایشان را میشناسند نسبت به این خلبان ارزنده ، جسور و بسیار باسواد و فراموش نشدنی در تاریخ هواپیمائی میهن اسلامی حقایق را بروز داده و بدانوسیله ارادت قلبی خود را به ایشان ابراز کرده اند. لابد هموطنان و دوستان عزیز میدانند که کاپتان فرشید مهام در کنار شغل خطرناک پروازهای عملیات هوائی که تقریبا همه ساله بر اثر همین نوع پروازها تنی چند از فرزندان رشید میهن اسلامی جان شیرین فدای شئونات و اعتقادات و خدمت به میهن اسلامی مینمودند ، ایشان مسئولیت های دیگری هم داشتند که از بارزترین آنها سرپرستی اداره خریدهای خارجی در شرکت متبوع بود و علاوه بر آن چندین جلد کتب تخصصی را به فارسی ترجمه کردند که با هزینه دولت محترم چاپ شدند و دوجلد کتاب بسیار ارزشمند را هم تالیف نمودند که با هزینه دولت محترم منتشر شدند و هنوز هم مورد استفاده روزانه میباشند. البته نباید نادیده گرفت که کاپتان فرشید مهام هم مثل همه ما انسان ها دارای برخی خصوصیات بود که به مذاق بعضی ها خوش نمی آمد ازجمله اخلاق بسیار تند و صراحت کلام ایشان است که درست برخلاف آنهائی که همیشه در همه جا سعی میکنند با آویزان شدن به منابع قدرت و در سایه حمایت منابع قدرت برای خود موقعیت خاص رقم بزنند و خودشان را مطرح کنند که نمونه بارز آنها نیز خلبان و همکار خدابیامرز آقای محمود دوبری میباشد که همیشه تلاش داشت تحت حمایت قدرتمداران پنهان شده و با تحریک دیگران مقاصد خود را پیش ببرد درحالیکه خلبان فرشید مهام را بارها شخصاً شاهد بوده ام که چطور با اقتدار خاص خودش در مقابل زورمداران می ایستاد و از حق و حقوق قانونی و شرعی پرسنل دفاع میکرد. آنهائی که کمترین آشنائی با این خلبان بیادماندنی تاریخ هواپیمائی ایران دارند لابد برخوردها ازیاد نرفتنی ایشان با مدیریت عامل وقت مهرداد فتحیه با وزیر وقت کشاورزی عیسی کلانتری با مدیرکل وقت حراست و غیره و غیره را را هم فراموش نکرده اند. درحقیقت اگر بعنوان یک خلبان ایرانی و با تضمین شرافت و اعتقاد خود ادعا بکنم به استثناء خلبان ارزشمند عین الله اردشیری در بازرسی پرواز سازمان هواپیمائی کشوری که میدانید طی پرونده سازی نامردانه و با وضع توهین آمیزی برکنارش کردند اما بازهم همه ما میدانیم که خلبان برجسته و هم بسیار باسوادی بود ولی بازهم اطمینان داریم حتی خلبان اردشیری عزیز هم در مقایسه با کاپتان فرشید مهام قیاس مع الفارق میباشد زیرا نه جسارت ذاتی کاپتان مهام را داشت و نه صداقت خاص ایشان را دارا بود ، لذا این اظهاراتم را غلو گوئی نخواهید پنداشت چراکه بیان این حقایق آنهم از این طریق همگانی هیچ حاصلی بجز احتمال ایجاد برخی درگیری های اداری برایم ندارد. پس قبول کنید که اغراق نکرده ام و حقیقتا تا این لحظه در تاریخ صنعت هواپیمائی کشورمان هنوز نمونه دیگری همطراز با کاپنان فرشید مهام مشاهده نمیشود.
    نام کاپتان فرشید مهام همیشه زنده است و خاطرات شجاعت ها ، پروازهای بی نظیر که واقعاً تعدادی از آنها بعنوان نقطه عطف عملیات هوائی تلقی میشوند ، هشیاری و جسارت خاص خلبانی ، اعتقاد عمیق و قلبی به خدمت به ملت شریف و مملکت جاودانه ایران و دهها خوی و خصلت ویژه دیگر ایشان همه و همه مجموعا از کاپتان فرشید مهام یک اسطوره به معنای واقعی در دنیای هوانوردی و هواپیمائی ایران ساخته است که بدون تردید هیچ نوع غرض ورزی و هیچ نوع اتهام زنی و سیاه کاری پرونده سازی برخی مغرضان نخواهد توانست نام و یاد و خدمات ایشان را از اذهان بزداید. شاید امروز بنا به دلایلی مضحک نام ایشان را هم از همه فهرست ها و نگاره ها و منابع دولتی هواپیمائی ایران حذف کرده اند اما هیچ قدرتی توان حذف یاد و خاطرات کاپتان فرشید مهام را از یادها نخواهد داشت.

    پاسخحذف