۱۳۹۱ خرداد ۷, یکشنبه

{تفريح و سرگرمي}, [15834] 18 To0Nel MonHaseR be FarDe 2nyA



18 تــــونل منـــحصر به فــــرد در جــــــهان

 
1. تونل لائردال
محل: سون اوگ فیوردان، نروژ
پیش زمینه: حدوداً 5,000 انفجار مختلف در جریان مرحله ی ساخت این تونل انجام شده. تونل لائردال به طول 15 مایل در زیر کوه های نروژ قرار دارد و طولانی ترین زمان ساخت تونل را تا به حال داشته است.
دلیل منحصر به فرد بودن: معمولاً رانندگی در تونل ها یکنواخت و خسته کننده است مخصوصاً اگر حدود 20 دقیقه طول بکشد. بنابراین گروه روانشناسان و مهندسان برای ایجاد تمرکز هرچه بیشتر در رانندگان تلاش کردند. پروفسور یوسف هشاش از دانشگاه ایلینویز می گوید "عکس العمل روانی یک فرد در تونل بسیار مهم است و باعث می شود افرادی که از امکانات تونل استفاده می کنند از کسانی که آنها را در نظر نمی گیرند جدا شوند. با توجه به طول این تونل، فضای آن باید با دقت و شبکه ی نور رسانی مناسب طراحی شود." برخی از راه حل هایی که در این تونل استفاده شده عبارتند از قوس های نور آبی و پیچ های ملایم که باعث می شوند حواس راننده متمرکز باشد. علاوه بر این تونل لائردال از قسمت های مختلفی تشکیل شده که مسافران با گذشتن از آنها احساس می کنند که از تونل های کوچک تری عبور کرده اند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
2. تونل کانال
محل: کوکلز، فرانسه
پیش زمینه: عموماً آن را به نام چانل می شناسند و انگلستان را به فرانسه متصل می کند. این تونل 31 مایلی که در سال 1994 تکمیل شده بیش از 20 میلیارد دلار هزینه داشته است.
دلیل منحصر به فرد بودن: ایده ی تونل زدن بین انگلستان و فرانسه از سالها پیش وجود داشته است. پروفسور هشاش می گوید "قبلاً هم تلاش شده بود که تونلی در اینجا ساخته شود اما به دلایل متعدد فنی و سیاسی ساخت آن متوقف شد." بعد از تولد تکنولوژی جدید و در نظر گرفتن منافعی که دو کشور در صورت مرتبط بودن داشتند، این پروژه ی عظیم آغاز شد. به دلیل طول زیاد این تونل، طراحان یک تونل کوچک تر هم برای مواقع اضطراری مثل آتش سوزی یا تصادف ساختند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
3. تونل زیون مونت کارامل
محل: دره ی زیون، ایالت یوتاه
پیش زمینه: این بنا در پارک ملی کوه زیون در ایالت یوتاه و همچنین پارک ملی برایس کنیون دیده می شود.
دلیل منحصر به فرد بودن: یک سری پنجره ی تزئینی در دو طرف این تونل زیبایی آن را بیشتر کرده اند و رانندگان می توانند از تماشای مناظر لذت ببرند. پروفسور هشاش می گوید "وقتی از زیون به سمت برایس می روید از تونلی به این زیبایی عبور می کنید و میتوانید اشکال صخره ها و مناظر زیبا را تماشا کنید." از آنجایی که این تونل از بین سنگ های ماسه ای ساخته شده و سنگ های ماسه ای نوعی سنگ نرم هستند لازم بوده که مهندسان در طول 80 سال گذشته چندین بار بنای آن را تقویت کنند؛ آنها کمربند های بتنی به این تونل اضافه کرده اند و یک سیستم مراقبت 24 ساعته برای آن قرار داده اند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
4. تونل قاچاق
محل: تیجوانا، مکزیک
پیش زمینه: تبهکاران همیشه از تونل برای انجام کارهای خلاف خود استفاده کرده اند از سرقت بانک گرفته تا جابجایی مواد مخدر. در طی دهه ی گذشته چندین تونل زیرزمینی در آمریکا پیدا شده اند که به کانادا و مکزیک میرسند.
دلیل منحصر به فرد بودن: در ماه دسامبر گذشته مأموران دولتی آمریکا و مکزیک یک تونل 300 متری پیدا کردند که به آمریکا می رسید. البته این تونل هنوز تکمیل نشده است اما مجهز به سیستم روشنایی و برق، تهویه و حتی آسانسور می باشد. گفته می شود که این تونل در طی 2 سال گذشته ساخته شده است.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
5. تونل مرمره
محل: استانبول، ترکیه
پیش زمینه: ساخت این تونل بین قاره ای در سال 2004 شروع شد اما کشف شهر زیر زمینی بیزانتین و موانع دیگر تکمیل شدن آن را به تأخیر انداخته است.
دلیل منحصر به فرد بودن: این اولین تونل لوله ای غوطه ور درآب است که دو قاره را به هم متصل می کند. تونل مرمره در زیر تنگه ی بوسفرقرار دارد تا بخش اروپایی استانبول را به بخش آسیایی مرتبط کند. این تونل که در عمق 180 متری قرار دارد عمیق ترین تونل لوله ای در جهان است.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
6. تونل تایمز
محل: لندن، انگلستان
پیش زمینه: این تونل با طول 400 و عمق 23 متر در نگاه اول چندان جالب توجه نیست. اما تونل تایمز سنگ بنای مهندسی تونل است.
دلیل منحصر به فرد بودن: این تونل اولین تونل زیر آبی بوده و برای اولین بار از مفهوم پوششی در تونل سازی استفاده شده است. تونل پوششی وسیله ای است که توسط سر مارک ایزامبارد برونل ایجاد شد؛ در این روش تونل یک بنای حمایتی موقت است و بوسیله ی آن کارگران به راحتی یک سیستم دائمی را در زیر آب ایجاد می کنند. ساخت این تونل در اوایل قرن نوزدهم چنان دستاورد بزرگی بود که بازدیدکنندگان برای دیدار از آن پول پرداخت می کردند و برنامه های هنری مثل کنسرت و میهمانی ها در ساختمان نیمه تمام آن برگذار می شد. وقتی ساخت این تونل در سال 1843 به پایان رسید، ملکه ویکتوریا به خاطر خدمات برونل در زمینه ی مهندسی به وی نشان شوالیه ای اعطا کرد.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
7. تونل سیکان
محل: هونشو، ژاپن
پیش زمینه: این تونل 33,5 مایلی جزیره ی هونشو را به جزیره ی هوکایدو متصل می کند و ساخت آن در سال 1988 به پایان رسیده است.
دلیل منحصر به فرد بودن: این تونل در عمق 787 متری از سطح دریا قرار دارد و بنابراین عمیق ترین تونل جهان است.همچنین با طول 33,5 مایل، طولانی ترین تونلی است که در حال حاضر مورد استفاده است. به دلیل وجود صخره های آتش فشانی و اکوسیستم دریا مهندسان مجبور بودند از تجهیزات خاصی برای کندن این تونل استفاده کنند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
8. تونل جزیره ی یربا بوئنا
محل: خلیج کالیفرنیا
پیش زمینه: جزیره ی یربا بوئنا یک تکه زمین خالی از سکنه در خلیج سان فرانسیسکو، بین اوکلند و سانفرانسیسکو است. یک پل 5 لاینی در یک طرف و 2 پل معلق هم در طرف دیگر این جزیره قرار دارد.
دلیل منحصر به فرد بودن: این تونل با عرض 23 متر بزرگ ترین تونل یک رشته ای در جهان است و در سال 1936 ساخته شده است. پروفسور هشاش معتقد است که ساخت این تونل در مقایسه با ساخت یک پل، کم هزینه تر و بهترین راه گذشتن از جزیره است.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
9. تونل های نفوذی
محل: مرز بین کره ی شمالی و جنوبی
پیش زمینه: در دهه ی 1970 میلادی، 3 تونل مجزا در زیر منطقه ی مرزی بین دو کره ی شمالی و جنوبی ایجاد شدند که همگی از طرف کره ی شمالی کنده شده بودند. تونل چهارمی هم در سال 1990 کشف شد.
دلیل منحصر به فرد بودن: سومین تونل نفوذی در فاصله ی 26 مایلی سئول در کره ی جنوبی در واقع مسیر زیر زمینی کره ی شمالی برای حمله ی نظامی بزرگی به کره ی جنوبی بوده است. این تونل ها به قدری بزرگ هستند که یک ارتش نظامی به راحتی از آنها می گذرد. تخمین زده می شود که حدود 20 نمونه از این تونل ها در فاصله ی 2 کشور وجود داشته باشد تا در زمان درگیری دو کره از آنها استفاده شود.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
10. تونل طبیعی
محل: پارک ایالتی تونل طبیعی، ایالت ویرجینیا
پیش زمینه: ساخت این تونل میلیون ها سال قبل و زمانی که اسید های کربونیک شروع به خوردن سنگ آهک و دولومیت بستر آن نمودند آغاز شده. مقاله ای که در سال 1832 در مجله ی زمین شناسی چاپ شده، اولین سند در مورد وجود این تونل است.
دلیل منحصر به فرد بودن: این تونل با عرض 60 متر قابلیت جا دادن قطار را در خود دارد بنابراین در سال 1906 خط آهن مسافربری جنوبی را از داخل این تونل کشیدند. امروزه از این تونل برای جابجایی مسافران استفاده نمی شود اما حمل زغال سنگ به طور مرتب ادامه دارد. به خاطر حالت خارق العاده ی این تونل طبیعی، برخی آن را هشتمین عجایب جهان خوانده اند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
11. تونل یادگار آیزن هاور- جانسون
محل: کلیر کریک، ایالت کلورادو
پیش زمینه: این تونل 1,67 مایلی به فاصله ی یک ساعت از غرب دنور و در میان کوه های راکی قرار دارد؛ این تونل در سال 1973 ساخته شده و در مقایسه با مسیر جاده ای، یک ساعت سریع تر به مقصد می رسد.
دلیل منحصر به فرد بودن: عوامل زیادی باعث می شوند این تونل مهم باشد، از جمله اینکه در ارتفاع 3400 متری قرار گرفته و یکی از بلند ترین تونل های جهان است، علاوه بر این طولانی ترین تونل کوهستانی آمریکا نیز می باشد. همچنین این تونل در جایی قرار دارد که آب های اقیانوس آرام واطلس از هم جدا می شوند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
12. مجموعه ی کوهستان چه ین
محل: ال پاسو، ایالت کلورادو
پیش زمینه: درعمق کوه های چه ین یک مجموعه ی نظامی شبیه به یک شهر وجود دارد که زمانی مرکز دفاعی نیروی هوا و فضای آمریکا بوده است.این مجموعه که در دوران جنگ سرد ساخته شده بسیار مجهز است و توانایی مقابله با انفجارهای اتمی را نیز دارد.
دلیل منحصر به فرد بودن: کارمندان این مجموعه هرروز یک مسیر 600 متری را از درون تونل طی می کنند تا به محل کارشان برسند درون این تونل درهای بسیار بزرگ 25 تنی وجود دارد و تمام تونل از دل سنگ های گرانیتی کنده شده است. گرانیت سنگ بسیار سختی است و بنابراین برای ساخت یک بنای حفاظتی بسیار مناسب است. این مجموعه در سال 1966 ساخته شده است.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
13. راه آهن پستی
محل: لندن، انگلستان
پیش زمینه: از اوایل قرن نوزدهم شهر لندن یک خط آهن زیر زمینی ایجاد کرده و از آن تنها برای رساندن بسته های پستی استفاده می کند.
دلیل منحصر به فرد بودن: طول این خط آهن 37 کیلومتر است و 70 متر زیر زمین و به دور از سر و صدا و شلوغی ماشین ها در خیابان های لندن قرار دارد. در زمان اوج استفاده از این سیستم قطار های برقی چیزی حدود 4 میلیون نامه را در طول روز جابجا می کردند. این قطار ها در زمانی کمتر از 30 دقیقه 10 کیلومتر حرکت می کنند و در طول مسیر خود در 9 ایستگاه توقف می کنند. استفاده از این تونل ها به تدریج کم شد تا اینکه در سال 2003 به دلیل هزینه ی بالا به کلی بی استفاده ماند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
14. خط آبی خلیج توکیو
محل: شهر کاواساکی، ژاپن
پیش زمینه: در منطقه ی زلزله خیز، پلی به طول حدود 5 کیلومتر در ادامه ی یک تونل 9 کیلومتری ساخته شد. این سازه در سال 1997 افتتاح شد و دو شهر کاواساکی و کیسارازو را با فاصله ی 45 دقیقه به هم مرتبط می کند.
دلیل منحصر به فرد بودن: وجود یک پل در ادامه ی تونل چیز عجیبی نیست و در سراسر جهان وجود دارد اما آنچه که این سازه را متمایز می کند وجود مکان های استراحت بزرگی است که بر روی یک جزیره ی مصنوعی و در ورودی این تونل ساخته شده اند. این جزیره ی مصنوعی به نام اونی هوتارو که به معنی "کرم شبتاب دریایی" است صرفاً به عنوان استراحتگاه ساخته شده و شامل مغازه، رستوران و سکو هایی برای تماشای مناظر اطراف است.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
15. شبکه ی تونلی پت
محل: تورنتو، کانادا
پیش زمینه: زمستان های کانادا بسیار سخت و خشن هستند اما وجود یک شبکه ی تونلی در زیر زمین که بزرگ و گرم باشد راه مناسبی برای رسیدن به مرکز شهر تورنتو در هوای سرد زمستان است. روزانه بیش از 100 هزار مسافر از درون این شبکه ی تونلی که شبیه به یک فروشگاه بزرگ است عبور می کنند. در این مجموعه بیش از 1200 مغازه وجود دارد.
دلیل منحصر به فرد بودن: برخی از شهر های دیگر نیز سیستم مشابهی را دارند اما تونل زیرزمینی تورنتو از همه بزرگ تر و به طول 25 کیلومتر است. علاوه بر این توجه به عوامل روان شناختی هم در ساخت این تونل نقش داشته اند چون افراد پیاده از این مجموعه استفاده می کنند. شهر تورنتو در دهه ی 1990 یک سیستم نشانه گذاری برای این تونل ابداع کرد و حروفی که هر یک رنگ های مختلفی دارند، جهت مشخصی را نشان می دهند. وقتی افراد در این تونل از قسمت های قرمز رنگ عبور کنند به این معنی است که به سمت جنوب در حال حرکت هستند و وقتی رنگ نارنجی را می بینند یعنی به طرف غرب می روند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
16. تونل های سو چی
محل: سو چی، ویتنام
پیش زمینه: طول این مجموعه ی گشترده ی تونل ها بیش از 240 کیلومتر است و در جریان جنگ ویتنام و جنگ فرانسوی ها با ایندوچین از نظر استراتجیکی بسیار مههم بوده است.
دلیل منحصر به فرد بودن: این سیستم تونلی در تمام ویتنام کنده شده اما تونل سوچی در سال های اخیر به یک جاذبه ی گردشگری مهم تبدیل شده است. بازدیدکنندگان از راه های باریک عبور می کنند و حتی مرکز فرماندهی زیرزمینی، جایی که حمله های ارتشی طرح ریزی می شدند را می بینند. بعضی از این تونل ها فقط چند متر هستند در حالی که به طول بعضی از آنها اضافه شده تا توریست های بیشتری را در خود جا دهند.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
17. تونل گوتارد بیس
محل: ارست فلد، سوئیس
پیش زمینه: اگر این تونل تکمیل شده باشد با طول بیش از 35 کیلومتر، طولانی ترین تونلی است که مخصوص حمل و نقل ساخته شده. کندن تونل در کوه های آلپ کار ساده ای نیست و بنابراین اتمام این تونل چندین بار به تعویق افتاده و هزینه ی آن به میلیاردها یورو رسیده است.
دلیل منحصر به فرد بودن: قطاری که این تونل حرکت می کند در تمام طول مسیر کم و بیش در یک ارتفاع قرار دارد. پروفسور هشاش می گوید " اگر بخواهید به سرعت بالایی دست یابید لازم است که شیبی در مسیر وجود نداشته باشد". با وجود اینکه هزینه ی ساخت این تونل بسیار بالا بوده است اما این پروژه نقش مهمی در افزایش تجارت بین سوئیس با ایتالیا، آلمان، اتریش و بسیاری کشور های اروپایی دیگر خواهد داشت.
 
www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌
18. تونل جیوسیودانگ
محل:
پارک ملی تاروکو، تایوان
پیش زمینه: این سازه ساخت دست بشر است و به نام تونل 9 پیچی هم معروف است. پیچ های این تونل اشاره ای است به شکل بدن اژدها که در فرهنگ بومی و اسطوره های چینی بسیار مشهور است.
دلیل منحصر به فرد بودن: این تونل در بین صخره ها و در طول رودخانه ای در پارک ملی تاروکو امتداد دارد. این منطقه از نظر زمین شناسی و همچنین نوعی سنگ یشم که بومی تایوان است بسیار مشهور است. دراین تونل که ساخت آن در سال 1996 به پایان رسیده است می توان گوشه ای از شکل گیری سنگ مرمر طبیعی و ریزش صخره ها را دید. البته این ریزش ها خطر چندانی ندارند اما گردشگران باید کلاه ایمنی بر سر بگذارند.
 



--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر