۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۰, جمعه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: April 30 2010 : بالاترین




گفتگو با مـادر نـدا: چشـم های باز نـدا مرا دیـوانـه کرد (فرشته قاضی)

Posted: 28 Apr 2010 10:14 PM PDT

هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان: تا 8 ماه فیلم را ندیده بودم. جرات نگاه کردنش را نداشتم. تا اینکه یک روز که تنها بودم جرات کردم و نگاه کردم. حالم خیلی بد شد؛ قابل توصیف نیست. آن چشم های باز ندا مرا دیوانه کرد. وقتی کسی می میرد چشم هایش بسته می شود اما چشم های ندای من باز ماند و من مطمئن ام که تا به هدف و خواسته اش نرسد بسته نمی شود. همان یکبار فیلم را کامل دیدم؛ دیگر نتوانسته ام کامل ببینم بااینکه در ماهواره ها و اینترنت و همه جا است اما سعی می کنم نبینم. مدام چشم های باز ندا و خونی که بالا آورد و جان دادن و آخرین حرفش "سوختم" با من است. همه جا و همیشه و به شدت مرا آزار می دهد. از درون ویرانم می کند. چشم های ندا خیلی اذیتم می کند. این چشم ها دنبال چرای زندگی خودش و چرای کشته شدنش می گشت و ... در حالیکه به نوشته "تایم" لحظه جان باختن ندا آقا سلطان در جریان سرکوب اعتراضات مردم ایران به کودتای انتخاباتی، شاید "پربیننده‌ترین لحظه مرگ یک انسان در تاریخ بشریت باشد"، هاجر رستمی مطلق در گفتگو با "روز" و برای اولین بار از لحظاتی سخن گفته است که فیلم جان باختن دختر جوانش را به نظاره نشست. با مادر ندا آقا سلطان در حالی به گفتگو نشسته ام که از 30 خرداد تاکنون بارها ناچار شده است یک تنه در مقابل کسانی بایستد که به انواع دروغ ها متوسل شدند تا حکومت را از کشته شدن ندا، مبرا کنند اما هنوز کسی پای صحبت ها و درددل های این زن داغدار اما صبور و سربلند ننشسته است. زنی که لحظه جان باختن دخترکش را همچون جهانیان به تماشا نشست و عزیز از دست رفته اش سمبل مبارزه آزادیخواهی یک ملت شد. مصاحبه "روز" با هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان را در ذیل بخوانید. خانم رستمی، فیلم جان باختن ندا را چگونه دیدید. ممکن است بگویید از این فیلم و.... با آقای پناهی بارها حرف زده بودم که ندا لحظات آخر چه گفت و چه اتفاقی افتاد اما جرات نمیکردم فیلم را ببینم. آقای پناهی می گفت "از تظاهرات خارج شده بودیم و به سمت ماشین می رفتیم که سوار شده و به منزل برگردیم که یکهو صدای تیر آمد. ندا باورش نشد که گلوله به او خورده؛ خم شد؛ نگاه کرد و فهمید چه اتفاقی افتاده و افتاد. فقط گفت : آقای پناهی من سوختم".
با ۲۷۹ امتیاز و ۱۲۴ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

پیام ویدیویی میر حسین موسوی به مناسبت روز معلم و کارگر

Posted: 29 Apr 2010 01:12 AM PDT

.....یازدهم اردیبهشت هزارو سیصد و هشتاد و نه..
با ۲۳۸ امتیاز و ۹۸ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

کروبی: نترسيد! به خيابان برويد! اشپيگل‌آنلاين، برگردان از الاهه بقراط

Posted: 28 Apr 2010 11:55 PM PDT

اين دولت تا می‌تواند به نارضايتی مردم دامن می‌زند. به همين دليل مردم با وجود همه نگرانی‌ها، در تاريخ اعلام شده بر ضد سياست خارجی تهاجمی و سياست اقتصادی فلاکت‌بار اعتراض خواهند کرد. من از اين‌که باز هم قربانی خواهيم داد متأسفم. شما نمی‌توانيد تصور کنيد که من تا چه اندازه از اين بابت متأثرم. ولی آخر چه کار کنيم؟ تسليم شويم؟ نه! اگر ما از مردم بخواهيم که در خانه بمانند، در اين صورت به شدت مأيوس خواهند شد. مردم می‌خواهند که ما به آن‌ها دل و جرأت بدهيم و بگوييم: نترسيد! به خيابان برويد!
با ۲۰۹ امتیاز و ۱۴ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

مردی که به تنهایی به یک خبرگزاری بدل شد

Posted: 28 Apr 2010 05:52 PM PDT

مهدی سحرخیز هیچگاه خود را فعال سیاسی و یا مخالف حکومت فرض نمیکرد، اما پس از انتخابات 22 خرداد ماه سال گذشته، این طراح گرافیکی و مدیر هنری 28 ساله، به چیزی شبیه یک خبرگزاری تبدیل شده است
با ۱۸۹ امتیاز و ۱۴ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

مهندس موسوي : مشكل كارگران و معلمان ، مسئله همه ملت ايران است ... قانون اساسی وحی منزل نیست

Posted: 29 Apr 2010 02:20 AM PDT

ميرحسين موسوي در پيام ويديويي خود در روز 9 ارديبهشت در خصوص مسايل كارگران و معلمان پيامهايي بسيار مهم ميدهد كه به بخشي از آن ميپردازيم : خدمت كارگران و معلمان عرض ميكنم كه مسائل شما ، مسائل همه ملت ايران است . شما اگر مشكلاتي در زمينه تشكيل تشكلهاي مستقل صنفي داريد و هر حركتي كه ميكنيد با محدوديتهاي شديد روبرو ميشويد ، با دستگيري مواجه ميشويد ، شما كه در زمينه كارگري مشكل داريد ، شما كه با فعاليتهاي صنفي معلمين با اين مشكلات روبرو هستيد و در كلاسهاي مدارس و دانشگاهها با خوف و رجا ميرويد كه آيا ميتوانيد حرف حق را بزنيد در مقابل دانشجويان و دانش آموزان از حق دفاع بكنيد ، و با سينه برآمده و سري افراشته از حق دفاع كنيد ، از سفيدي سفيد تا سياهي سياه شهادت بدهيد و كوتاه نياييد ، وقتي در اين زمينه احساس خوف ميكنيد ، طبيعي است كه اين مسئله ، يك مسئله ملي است . با وعده و وعيد ، اقتصاد صدقه اي و بالا و پايين بردن حقوق و از اين شاخ به آن شاخ پريدن مشكلي حل نميشود . وي در ادامه با دعوت به بازگشت به رعايت قانون اساسي كشور افزود : اگر با قسمتهايي از قانون اساسي را نا كار آمد ميدانيم ، آنرا بايد عوض كنيم . قانون اساسي كه وحي منزل نيست . ولي باز هم از راه همين قانون اساسي بايد شروع كنيم ، همه بايد به قانون برگرديم مخصوصا در خصوص حقوق اساسي مردم كه فراموش شده ترين قسمت قانون اساسي است و بايد رعايت كنيم . آنموقع مشكلات يكي يكي حل خواهد شد .
با ۱۷۳ امتیاز و ۸ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

پیام ویدیویی میرحسین موسوی به مناسبت روز کارگر و معلم /قسمت دوم

Posted: 29 Apr 2010 02:16 AM PDT

مهندس میرحسین موسوی به مناسبت 11 اردیبهشت روز جهانی کارگر و 12 اردیبهشت روز معلم پیام ویدئویی منتشر کرد / قسمت دوم
با ۱۵۶ امتیاز و ۶ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

تکثیر و پخش پیغام موسوی بین قشر کارگران و معلمان از طریق DVD، بلوتوث موبایل و غیره رو فراموش نکنین

Posted: 29 Apr 2010 04:38 AM PDT

(فایل صوتی و تصویری برای دانلود در بخش نظرات و در وبلاگ) ***بهترین راهی که قشر کارگر و معلمان از پیام موسوی با خبر بشن اینه که شما این پیام صوتی و تصویری موسوی رو پخش کنین. فقط رای دادن به لینک های بالاترین کافی نیست. قشر وسیعی از کارگران و معلمان به اینترنت دسترسی ندارن و از حوادث اخیر آگاهی کافی ندارن پس با تکثیر پیغام تصویری یا صوتیِ جناب موسوی در رابطه با روز کارگر و معلم و پخش آن بین این قشر، جنبش سبز رو همراهی کنین. آینده جنبش سبز به فعالیت های تک تک شما وابسته هست. فایل صوی رو میتونین از طریق موبایل بلتوث و پخش کنین و فایل تصویری رو روی DVD تکثیر کنین تا امکان دیدن روی DVD Player باشه
با ۱۴۴ امتیاز و ۱۲ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

کنگره وارد مرحله نهایی تحریم ایران شد (بی بی سی)

Posted: 29 Apr 2010 01:38 AM PDT

مقام های ارشد کنگره آمریکا روند نهایی کردن تحریم بنزین وارداتی، بانک مرکزی و صنایع پتروشیمی ایران را آغاز کرده اند. یک کمیته ویژه، متشکل از سیاستمداران دموکرات و جمهوریخواه از جمله سناتورهای دموکرات، جان کری، جو لیبرمن در کنار ایلیانا راس- لهیتنن، نماینده کوبایی الاصل جمهوریخواه از ایالت فلوریدا و هاورد برمن، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، تدوین جزئیات مجازات های جدید را آغاز کرده اند. آن ها چهارشنبه، هشتم اردیبهشت (۲۸ آوریل) دیدار کردند تا دو طرح تحریمی مجالس نمایندگان و سنا که چند ماه پیش تصویب شد را در قالب یک مصوبه ادغام و آن را آماده ارائه به کاخ سفید کنند. سناتور هری رید، رهبر اکثریت دموکرات سنا پیش بینی کرده است که ارائه مصوبه نهایی به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، حداقل چند هفته طول بکشد. این مصوبه شرکت های خارجی تامین کننده بنزین ایران را از فعالیت در آمریکا منع خواهد کرد و محدودیت های مالی گسترده علیه آن ها در نظر خواهد گرفت. هاورد برمن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان چهارشنبه گفت، کنگره دیگر نمی تواند برای تحریم ایران منتظر تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بماند.
با ۱۳۷ امتیاز و ۳ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

پیام ویدیویی میر حسین موسوی به مناسبت روز معلم و کارگر - قسمت دوم

Posted: 29 Apr 2010 01:52 AM PDT

پیام ویدیویی میر حسین موسوی به مناسبت روز معلم و کارگر - قسمت دوم
با ۱۳۴ امتیاز و ۱۵ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

پیام ویدیویی میر حسین موسوی به مناسبت روز معلم و کارگر- قسمت اول

Posted: 29 Apr 2010 02:02 AM PDT

پیام ویدیویی میر حسین موسوی به مناسبت روز معلم و کارگر
با ۱۲۴ امتیاز و ۵ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

پیام میر حسین موسوی - ویدیو کامل، فایل صوتی، متن و لینک برای دانلود

Posted: 29 Apr 2010 02:58 AM PDT

یازدهم اردیبهشت هزارو سیصد و هشتاد و نه
با ۱۲۴ امتیاز و ۰ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

پیام ویدئویی میرحسین موسوی به مناسبت روز کارگر و روز معلم (کلمه)

Posted: 29 Apr 2010 04:30 AM PDT

کارگران و معلمان تولید کنندگان ثروت و تولیدکنندگان علم و فضیلت و اخلاق در کشور هستند و بدون فعالیت آنها نیل به ارزش های بنیادی در یک نظام امکان پذیر نیست/بازارهای ملی ما پر از کالاهای خارجی شده و در حقیقت ما تمام بازار داخلی خودمان را در رابطه با کالا ، خدمات و سرمایه به بیگانه واگذار کردیم/ کارگر و معلم چه می خواهد؟آنها می خواهند کشور توسعه پیدا کند، آنها آزادی می خواهند، آنها دنبال عدالت هستند/ معلمی به گونه ای بود که باعث می شد فرد مورد اعتماد ملت قرار گیرد که اگر این منزلت از نظر سیاسی تنزل پیدا کرده از نظر ملت تنزل پیدا نکرده است/ اقدامات خلاف تدبیر، تاثیر خود را روی سفره مردم نشون میدهد. عظمت یک کشور در دلبستگی و دلگرمی مردم نسبت به آینده خودشان است. نگاه و امیدواری که نسبت به آینده دارند. صرفا با اسلحه و نیروی نظامی امنیت یک کشور را نمی شود خفظ کرد./ با برگشت به قانون اساسی می توان از فساد جلوگیری کرد و با احیا حقوق مردم می توان مشکلات را برطرف کرد. بدون انتخابات آزاد ،غیر گزینشی، رقابتی و بدون آزادی مطبوعات و زندانی ها و تشکل ها جلوی رویمان راه دیگری وجود ندارد و رفتن به سمت قانون اساسی به نفع همه ملت است. / ما از مردم امضا گرفتیم و امضا دادیم که این قانون را بدون اجتهاد اجرا کنیم. اگر قسمت هایی از آن را ناکارآمد می دانیم باید آنرا اصلاح کنیم.
با ۱۲۰ امتیاز و ۷ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

مردی که مقاومت را معنا کرد ( سبز فوتو)

Posted: 29 Apr 2010 02:07 AM PDT

احمد زیدآبادی را آزاد کنید
با ۱۱۹ امتیاز و ۵ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

پیام تصویری میرحسین موسوی به مناسبت روز کارگر و معلم

Posted: 29 Apr 2010 02:04 AM PDT

به همراه ۳ لینک صوتی تصویری و میرور
با ۱۱۳ امتیاز و ۶ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

کروبی: نترسید! به خیابان بروید! اشپیگل‌آنلاین، برگردان از الاهه بقراط

Posted: 29 Apr 2010 08:51 AM PDT

این دولت تا می‌تواند به نارضایتی مردم دامن می‌زند. به همین دلیل مردم با وجود همه نگرانی‌ها، در تاریخ اعلام شده بر ضد سیاست خارجی تهاجمی و سیاست اقتصادی فلاکت‌بار اعتراض خواهند کرد. من از این‌که باز هم قربانی خواهیم داد متأسفم. شما نمی‌توانید تصور کنید که من تا چه اندازه از این بابت متأثرم. ولی آخر چه کار کنیم؟ تسلیم شویم؟ نه! اگر ما از مردم بخواهیم که در خانه بمانند، در این صورت به شدت مأیوس خواهند شد. مردم می‌خواهند که ما به آن‌ها دل و جرأت بدهیم و بگوییم: نترسید! به خیابان بروید!
با ۱۰۶ امتیاز و ۶ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

موسوى ديگر چه بايد بكند كه نكرده است ؟ او مثل كوه ايستاده است ، اكنون نوبت ماست .

Posted: 29 Apr 2010 08:41 AM PDT

ديگر عذري پذيرفته نيست در دفتر تاريخ بر من و تو . نبود رهبري و نداشتن مديريت هوشمند ، ديگر معني ندارد . موسوي چون كوه ايستاده است . كروبي چون كوه ايستاده است . افق روشن است و حريف خفيف . اكنون نوبت من است كه برخيزم . نوبت توست كه با دشمن بستيزي . اكنون نوبت ماست كه فعل توانستن را به بهترين شكل ممكن ادا كنيم . روز هاي كارگر و معلم در پيش است . نمايشگاه كتاب – تو بخوان قتلگاه مطبوعات – پيش روست . آنجا كه ميتوانيم حضور خود را به يكديگر و بيشماريمان را به حكومت و جهان نشان دهيم . و در پي آن خرداد سرنوشت ساز . موسوي چه بايد ميكرد كه نكرده است . كروبي كجاي كار به قدر قدمي تعلل كرده است ؟ امروز ديگر نوبت ما است . برنامه ريزي و حركت ، با من و تو است . آگاهي بخشي و تعميق خواسته ها بر دوش من و تو است . روزگاري حرفهاي راه دور آن آقا را بر نوارهاي كهنه تكثير ميكردند و بر كنج خانه و مسجد و معبر ميشنيدند . امروز ، راه بسيار است و ابزار گسترش آگاهي ، فراوان . پيام مهندس را بر موبايلها همراه داشته باشيم و روز كارگر به تكثير آن بپردازيم . هزار راه است براي انتقال اطلاعات و يارگيري بيشتر تا خرداد . خرداد سرنوشت ساز . ديگر جاي درنگ نيست . ديگر جاي تفرقه نيست . ديگر توقع بيش از منطق را منطقي نيست . او ، آنچه بايد كرد ، امروز نوبت من است . نوبت توست . نوبت ما شدن ما است . همراه شو عزيز .
با ۱۰۵ امتیاز و ۹ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

اعلمی: در راس امور بودن مجلس شعاری بیش نیست، زیرا مقام رهبری تنها کسی است که در راس امور قرار دارد!

Posted: 29 Apr 2010 03:36 AM PDT

سخنرانی اعلمی در دانشگاه صنعتی اصفهان: در راس امور واقع شدن یک نهاد ،به این معناست که نهاد مورد نظر علاوه بر دارا بودن استعداد بالقوه برای در راس امور قرار گرفتن ،عملا نیز باید در سلسله مراتب قدرت صدرنشین بوده و در اداره کشور و یا نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری ها فصل الخطاب باشد. صدر نشین بودن در سلسله مراتب قدرت و فصل الخطاب بودن در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها ،مستلزم این است که آن نهاد استحقاق و نیز ابزار اعمال قدرت را هم دارا باشد ،و حال آنکه در عمل مجلس در نظام جمهوری اسلامی فاقد چنین امکان و اختیاراتی است. به این اعتباراساسا نظام مبتنی بر ولایت فقیه هیچ وجه تشابهی با جمهوریت و اصل تفکیک قوا به شیوه غربی آن ندارد و با وجود چنین اصلی نمی توان به تحقّق جمهوریت و تفکیک قوای سه گانه به شیوه رایج در غرب دل بست/ به عقیده من در میان فقهاء نوع نگاه شیخ فضل اللّه نوری به مظاهر جمهوریت بویژه مجلس ،صریحترین و درست ترین رویکرد نسبت به غیر قابل جمع بودن نظریه ولایت مطلقه فقیه با مظاهر جمهوریت و دموکراسی و نظریه اصل تفکیک قوا از یکدیگر است و می توان گفت که نظریه او بیشتر منطبق بر نظریه دو شمشیر است که پیش از این به آن اشاره کردم./ اگر مردم در انتخاب نمایندگان دلخواه خود آزاد نباشند ،عناصر شکل دهنده مجلس استعداد و استحقاق در راس امور واقع شدن به عنوان عصاره فضائل مردم و برآینده اراده عمومی را دارا نخواهند بود، زیرا حق انتخاب کردن و حق انتخاب شدن ملت محدود و معطوف به اراده یک جمع 12 نفره منصوب و نیمه منصوب خواهد شد که معرفت و اراده خود را غالب بر معرفت و اراده ملت می پندارد. قهرا در چنین شرایطی نمایندگان مذکور از بیم رد صلاحیت شدن ، طریق احتیاط و تملق گوئی را در پیش خواهند گرفت.
با ۱۰۴ امتیاز و ۸ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

در نقد شادی صدر و البته نه در دفاع از مردان (ورتيگونه)

Posted: 28 Apr 2010 08:59 PM PDT

نوشته شادی صدر را می‌خوانم، همانقدر که واکنش او به جامعه مردسالار ایرانی برایم طبیعی و قابل درک است، واکنش‌ها به این نوشته هم قابل درک است. شادی نوشته‌ش را تلنگری به خودمان می‌نامد و مصداق سوزنی که باید در مقابل جوال دوزی که مثلا به حجت‌الاسلام صدیقی می‌زنیم، به خودمان بزنیم. بر همین منوال من هم به قصد زدن سوزنی به شادی صدر می‌نویسم. به واکنش‌هایی که در مقابل این نوشته مطرح شده‌است، کاری ندارم، به اینکه این استدلال که چون نوجوان تازه به بلوغ رسیده‌ای به دخترکی متلک گفته است پس همانند حجت‌الاسلام صدیقی است چقدر قابل دفاع و قوی است کاری ندارم. به اینکه منظور از «همه» 100 درصد مردان ایرانی است یا 99.7 درصد آنها و ای‌کاش به جای این «همه» از «اکثریت قریب به اتفاق» یا «نزدیک به تمام» استفاده می‌شد بهتر بود و اینکه استثنا درهر جایی وجود دارد و تعمیم دادن اشتباه است هم همچنین. از اینکه بی‌شک خود شادی مردان بسیاری می‌شناسد که با اینکه در نوجوانی‌شان به دخترکانی متلک گفته‌اند اما امروز حقیقتاً همانند حجت‌الاسلام صدیقی نیستند هم می‌گذرم. قهرمان (یاضد قهرمان) فیلم هفت دیوید فینچر همان قاتل زنجیره‌ای با بازی درخشان کوین اسپیسی در یکی از تاثیرگذارترین جمله‌های فیلم می‌گه: «تو این دوره زمونه دیگه نمی‌شه آروم رو شونه‌ی کسی زد و گفت داداش گوش کن، بلکه باید با پتک به شونه‌ش کوبید تا بهت توجه کنه»، لحن نوشته شادی رو به مصداق همون پتک می‌دونم که برای تلنگر زدن ازش استفاده شده و به نظر هم در جلب توجه‌ها موفق عمل کرده. پس فرض می‌کنم که همه‌ی مردان ایرانی، تمامی مطلق مردان ایرانی، همگی (به قول شادی) در روند بزرگ شدن خود و کسب تجربه‌های لازم برای مرد شدن به دختران متلک گفته‌اند و به همین دلیل، همانند حجت‌الاسلام صدیقی هستند، هیچ استثنایی هم قائل نمی‌شوم، حتی بهرام بیضایی (که به باور من، از تک تک زنان مدعی برابری و فمینیزم در ایران، تلاش بسیار بیشتری برای احقاق جایگاه شایسته زن انجام داده) هم همانند حجت‌الاسلام صدیقی فرض می‌کنم. اما در مقابل این همه مردان‌ِ متلک گوی‌ِ همانندِ حجت‌الاسلام صدیقی، زنان چه وضعیتی دارند؟ آن‌ها چه میزان همانند حجت‌الاسلام صدیقی بوده‌اند؟ آیا در میان زنان، حجت‌الاسلام صدیقی‌ها به همان دارو دسته فاطمه‌ رجبی و عشرت شایق تمام می‌شوند؟ چقدر وقتی که گشت ارشادمان مشغول انجام وظیفه شرعی نهی از منکر خود!! و سوار کردن دختران و زنان به ون‌های خود بوده است شنونده سخنان زنانی بودیم که با اشاره به قربانی‌ِ خواهران و برداران ارشاد به یکدیگر می‌گفتند، «خب واقعاً بعضی‌ها دیگه شورش رو درمیارن». چقدر دیده‌ایم که مادران و خواهرانمان وقتی پسر یا برادرشان قصد ازدواج با زنی مطلقه یا با سن بیشتر یا حتی همسن او دارد، آن زن را جادوگر و سلیطه و پتیاره خوانده‌اند که قصد دارد پسر یا بردارشان را با عشوه‌هایش فریب داده و در نهایت خودش رو آویزون او بکند. چقدر شاهد بوده‌ایم که خواهران و مادرانمان وقتی از رابطه همسر یا دوست‌پسر خود با زن دیگری خبردار شده‌اند به جلوی خانه‌ی او رفته‌اند و هرچه فحش بلد بوده‌اند نصیب آن زن کرده‌اند که شوهر و دوست‌پسر‌ِ نجیب و سربراهشان را از راه به در کرده است و به خیال خودشان آبروی دختره لاشی و زنیکه جنده رو جلوی در و همسایه‌اش برده‌اند درحالیکه اوهم از وجود زن دیگری بی‌خبر بوده است. برخورد و نگاه خواهران و مادران ما با زنانی که به هر دلیل از همسر خود جداشده‌اند چگونه است، شانس زن مطلقه‌ای که برای اجاره آپارتمان به خواهر و مادر من معرفی شده‌است در مقابل آن دیگری که همچنان با شوهر خود زندگی می‌کند، چقدر است. آیا نگاه خوهران و مادران ما به چنین زنی جز نگاه به یک خطر بالفوه که ممکن است شوهرشان را از چنگشان برباید چیز دیگری‌ست؟
با ۱۰۰ امتیاز و ۴۷ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

افزایش اختناق با بازداشت هفتمین عضو کانون صنفی معلمان ایران این بار در تبریز / بستن سایت های خبری معلمان

Posted: 29 Apr 2010 02:39 AM PDT

در آستانۀ روز معلم و در راستای فشارهای گسترده بر فعالان فرهنگی، یکی دیگر از اعضای کانون صنفی معلمان در تبریز بازداشت شد و بدین ترتیب کمتر از پنج روز مانده به روز معلم، هفتمین عضو کانون صنفی معلمان ایران، طی روزهای اخیر مشمول حکم دستگیری و انتقال به بازداشتگاه شد. // سامانه خبری گزارشگران هرانا، با انتشار خبر دستگیریِ توفیق مرتضی پور، عضو كانون صنفی معلمان در تبریز، خاطرنشان کرد "این فعال فرهنگی، در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی اش در تبریز بازداشت شد و ماموران پس از ورود به منزل وی، ضمن تفتیش آن محل، كیس کامپیوتر و برخی وسائل شخصی را نیز ضبط کردند." // روز گذشته نیز، علی‌اكبر باغانی و محمد بهشتی لنگرودی ، دبیركل و سخنگوی كانون صنفی معلمان ایران دستگیر شدند . // گفتنی است در اواسط هفته جاری نیز، جلال نادری، علی نجفی و محمد خانی و سعید جهان آرا، چهار فعال حقوق معلمان در شهر همدان احضار و بازداشت شدند . // اوایل هفته احکام جزایی علی صادقی و محمد توکلی، دو تن از اعضای شورای مرکزی کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه نیز صادر گردید که به پرداخت جزای نقدی و جزای بدل از شلاق محکوم شدند. // سایت های خبری کانون صنفی معلمان ایران، سخن معلم و بسیاری از وبلاگ های خبری فعالان فرهنگی نیز، طی هفته جاری مشمولِ فیلترینگ و انسداد شدند.
با ۹۹ امتیاز و ۰ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

شیخ شجاع اصلاحات :‌ نترسید! به خیابان بروید!

Posted: 29 Apr 2010 09:23 AM PDT

مهدی کروبی : این دولت تا می‌تواند به نارضایتی مردم دامن می‌زند. به همین دلیل مردم با وجود همه نگرانی‌ها، در تاریخ اعلام شده بر ضد سیاست خارجی تهاجمی و سیاست اقتصادی فلاکت‌بار اعتراض خواهند کرد. من از این‌که باز هم قربانی خواهیم داد متأسفم. شما نمی‌توانید تصور کنید که من تا چه اندازه از این بابت متأثرم. ولی آخر چه کار کنیم؟ تسلیم شویم؟ نه! اگر ما از مردم بخواهیم که در خانه بمانند، در این صورت به شدت مأیوس خواهند شد. مردم می‌خواهند که ما به آن‌ها دل و جرأت بدهیم و بگوییم: نترسید! به خیابان بروید! این گفتگویی است که مجله اشپیگل در گزارش شماره ۲۶ آوریل زیر عنوان «جمهوری وحشت» به آن اشاره کرده بود و روز ۲۸ آوریل در سایت این مجله، اشپیگل آنلاین، منتشر شد. ترجمه متن کامل این گفتگو در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد. اشپیگل آنلاین در مقدمه می‌نویسد: «رژیم ایران وی را زیر نظر دارد لیکن مهدی کروبی، این روحانی اصلاحات، هراسی به دل راه نمی‌دهد. رهبر برجسته اپوزیسیون در گفتگو با اشپیگل آنلاین درباره شکنجه و تجاوز در زندان‌ها و هم چنین اعتراضات جدید به مناسبت سالگرد تقلب در نتیجه انتخابات سخن می‌گوید.»
با ۹۷ امتیاز و ۱ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

با الله اکبر جمعه شب خواب دیکتاتور را آشفته می کنیم

Posted: 29 Apr 2010 03:36 AM PDT

با الله اکبر جمعه شب خواب دیکتاتور را آشفته کنیم،فرصت محدود است اطلاع رسانی کنیم
با ۹۶ امتیاز و ۱۵ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

نعمت حقيقي درگذشت

Posted: 29 Apr 2010 03:20 AM PDT

نعمت حقيقي، فيلم‌بردار باسابقه‌ي سينماي ايران درگذشت. به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مدير فيلم‌برداري پيش‌كسوت سينماي ايران كه مدت‌ها از عارضه‌ي قلبي رنج مي‌برد، صبح امروز (پنج‌شنبه، نهم ارديبهشت‌ماه) در بيمارستان ايرانمهر تهران درگذشت. حقيقي متولد سال 1318 در تهران بود و مديريت فيلم‌برداري آثاري مانند‌ «گوزن‌ها»، «داش‌آكل»، «بلوچ»، «خاك»، «غزل»، «دشنه»، «تنگسير»، «شازده احتجاب»، «سفير»، «دزد عروسك‌ها»، «عروس»، «ناصرالدين‌شاه آكتور سينما»، «روز فرشته»، «معجزه خنده»، «فصل پنجم»، «جهان پهلوان تختي» و «شوكران» را در كارنامه‌ي هنري خود دارد.
با ۹۵ امتیاز و ۶ نظر هنر و ادبیات فرستاده شده در بخش
نظرات

عمادالدین باقی در زندان به زندانبانانش میگوید: "ما خود حبسیم، صدایمان که حبس نیست."

Posted: 29 Apr 2010 03:43 AM PDT

مریم باقی-پدرم، اگر روزی صدای آزادی خواهی و حق طلبی معدودی به گوش می رسید اینک صداها تکثیر شده اند. با حبس هر صدا صدها و هزارها ندای آزادی از هرجا می خیزد. یکی از هم بندی هایت که چندی است آزاد شده، دو سه سلولی با سلول تو فاصله داشت. گفت گاه صدای تو را می شنید. ماموری گفته بود، صدایت بلند نشود و تو می گویی "ما خود حبسیم، صدایمان که حبس نیست." آری عزیز دلم صدای تو حبس نیست.
با ۹۵ امتیاز و ۱ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

سکولاریسم پیش نیاز برقراری دمکراسی است

Posted: 29 Apr 2010 08:21 AM PDT

در این نوشتار ابتدا تعاریف دمکراسی و سکولاریسم ارائه میگردد. و سپس لزوم پیاده سازی هر کدام از این سیستمها در جامعه بیان میگردد و در آخر رابطه پیش نیازی سکولاریسم نسبت به دمکراسی در جهت نیل به آن بررسی میشود...
با ۹۴ امتیاز و ۳۴ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

شنبه ۱۱ اردیبهشت دانشجویان دانشگاه آزاد تهران مرکز اعتصاب غذا می کنند

Posted: 28 Apr 2010 10:01 PM PDT

دانشجویان شجاع دانشگاه آزاد تهران مرکز که از همان روزهای ابتدایی مهر ماه سال گذشته هر سه شنبه در حمایت از جنبش سبز و رییس جمهور منتخبشان تظاهرات اعتراضی برپا می داشتند حال شنبه ۱۱ اردیبهشت نیز تصمیم به اعتصاب غذای سراسری جهت حمایت از جنبش کارگری را دارند و از دیگر دانشگاهیان نیز جهت حمایت و همدردی با جنبش مظلوم کارگری تقاضای همراهی را دارند. همراه شو ای عزیز. وعده ما ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۲ سلف دانشکده فنی دانشگاه آزاد تهران مرکز.
با ۸۸ امتیاز و ۲ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

كاوه يك كارگر بود و پرچم ايران ، يادگار درفش كاويانى است و سيد علي خامنه اى ضحاك زمان.

Posted: 29 Apr 2010 07:41 AM PDT

چقدر شريف است پرچم ايران كه برگرفته از چرم پاره ايست كه يك كارگر بر سر نيزه كرد و درفش كاوياني نام گرفت . چقدر شريف است تاريخچه چنين پرچمي كه از طغيان كارگري در مقابل مظهر ظلم زمانش ريشه ميابد و چقدر غني است فرهنگ ايران بزرگ ما ، كه چنين اسطوره هايي دارد . چراغهايي اين چنين روشنگر داريم و راهمان تاريك است ؟ آيا نخوانده ايم كه ظلم و ستم ضحاك مار دوش كه به بند ميكشيد و ميكشت و خوراك بقاي خود را تامين ميكرد چقدر نزديك است به اين سيد علي خامنه اي كه بر جوان و پير حكم تعدام ميدهند در بساطش ؟ آيا رواست كه ايران و ايراني آنچنان اسطوره هايي داشته باشد و امروز در چنين خفتي تن به چنين ضحاك زبوني دهد ؟ شنبه اول ماه مي است و 11 ارديبهشت . شنبه روز جهاني كارگر است . كاوه اي پيدا خواهد شد آيا كه فريدون را صدا زند به دادخواهي و خود پرچمي برافرازد به نشان مبارزه با استبداد ؟ كاوه اي بايد . كاوه اي بايد . كاوه اي بايد . خروشيد و زد دست بر سر ز شاه / كه شاها منم كاوه دادخواه‏/ يكى بى‏زيان مرد آهنگرم / ز شاه آتش آيد همى بر سرم‏/ تو شاهى و گر اژدها پيكرى / ببايد بدين داستان داورى‏/ كه گر هفت كشور بشاهى تراست / چرا رنج و سختى همه بهر ماست‏/
با ۸۶ امتیاز و ۲ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

مهندس موسوی: با فساد ، دروغ، سوءمدیریت ، ماجراجوئی و بحران مواجهیم

Posted: 29 Apr 2010 06:36 AM PDT

یکی از رهبران معترضان در ایران به مناسب اول می، روز جهانی کارگر گفت: «در حالی به این دو روز نزدیک می شویم که کشور دارای بحران سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی وسیعی است که تک تک آنها در سرنوشت و گذران زندگی این دو قشر تاثیر مستقیم دارد.» آقای موسوی با اشاره به اهمیت این روز در ایران و در سطح بین المللی تصریح کرد که افزایش تورم، پایین آمدن تولید، فساد روز افزون، رواج دروغ و سوءمدیریت، حقوق معوقه کارگران، تعطیلی کارخانه‌ها و با کاهش تولید کارخانه از مسائلی است که ایران امروز با آن درگیر است.موسوی با اشاره به سلب اعتماد مردم گفت که معلمان و کارگران به‌شدت مخالف فساد هستند خاطرنشان کرد: « آنها می‌دانند که وقتی بحث درآمدهای عظیم نفتی می‌شود که قرار بود سر سفره مردم آورده شود و در خصوص خبرهایی فساد، نارسایی و سو مدیریت در امور اقتصادی می شنوند، متوجه هستند که این مسایل به ضرر امنیت ملی کشور و آتیه همه ماست.» این رهبر معترضان در ایران با اشاره بحران در سیاست خارجی و تاثیر آن در اقتصاد ایران افزود: « که معلمان و کارگران می دانند که بی‌برنامگی، ماجراجویی در سیاست خارجی منافع ملی ما را در خطر قرار می دهد و مردم تاثیر این اقدامات خلاف را روی سفره های خود می‌بیینند.» همچنین میرحسین موسوی با اشاره به واردات بی رویه و تاثیر آن بر بازارهای داخلی ایران افزود: «متاسفانه ما در حال واگذاری بازارهای ملی خود به بیگانگان هستیم و همه ملت می داند تا چه اندازه این مساله در سرنوشت ملت، استقلال و آزادی و زندگی کارگران ما تاثیر می گذارد.»آخرین نخست وزیر ایران از امنیتی شدن فضای کشور ومحدود نمودن آزادی ها و بستن دهان‌ها و پر کردن زندان‌ها انتقاد نمود و افزود: «محدود کردن تشکل‌های صنفی وسیاسی در سرنوشت معلمان و کارگران تاثیر می گذارد. خیلی مهم است که معلمان و کارگران براین حقیقت واقف باشند که هستند که مشکلاتی که آنها در زندگی روزانه خود لمس می‌کنند، ناشی از مسایل کلی و جاری کشور است و یک ارتباط سنگین و مستقیم بین آنها وجود دارد.» وی همچنین تاکید کرد که خواست کارگران و معلمان چیزی جدا از خواسته‌های اساسی و بنیادی مردم کشور نیست و آن «توسعه، آزادی و عدالت» است. موسوی افزود: «دود عدم توسعه کشوربه چشم همه مردم می رود و مهمتر از آن به چشم کارگران در بخشهای مختلف می رود. توسعه کشور به نفع کارگر و معلم است.» وی تصریح کرد: «کارگران و معلمان در پی آزادی هستند، چون به این وسیله می توانند فعالیتهای صنفی خود را داشته باشند.» آقای موسوی سومین خواست را عدالت در همه زمینه ها دانست و گفت: «کارگران و معلمان به دنبال عدالت اقتصادی و معیشتی وعدالت در توزیع منزلت‌های اجتماعی هستند و از این طریق بهتر می‌توانند از استقلال کشور دفاع کنند. عدالت باعث می شود که آنها بتوانند ثروت ایجاد کنند و با خدمات خود بیشتر به جامعه فایده برسانند.»...
با ۸۵ امتیاز و ۰ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات

وضعیت وخیم و نگران کننده زندانیان سیاسی در بند350 / شیوع بیماری های واگیردار / گفتگو با همسر سعید متین پور

Posted: 29 Apr 2010 02:23 AM PDT

ادوار نیوز- گزارش های موثق از وضعیت بسیار نامطلوب شرایط زندگی زندانیان سیاسی در بند 350 زندان اوین حکایت دارد. به گزارش خبرنگار ادوارنیوز، تراکم بیش از اندازه و بی سابقه زندانیان در این بند که به هیچ وجه پذیرش این تعداد از زندانیان را ندارد و از کمترین امکانات رفاهی و بهداشتی نیز برخوردار نیست شرایط سختی را فراهم آورده است. بر اساس این گزارش هم اکنون وضعیت بهداشتی و درمانی زندانیان به حد بحرانی رسیده است و انتشار ویروس آنفلوانزا و سایر بیماری های مسری در این بند تعداد زیادی از زندانیان را بیمار کرده است. کیفیت بسیار پایین غذا، نظافت و تراکم حضور بیش از 40 تا 45 نفر در هر اتاق این بند نیز از دیگر مشکلات زندانیان است. بنا به این گزارش وضعیت ناگوار بند 350 به حدی نگران کننده شده که ظرف روزهای گذشته، دادستان به همراه تعدادی از بازپرس های دادسرای انقلاب با حضور در این بند در جریان مشکلات زندانیان قرار گرفته اند، اما تاکنون اقدامی در راستای حل این مشکلات صورت نپذیرفته است. در روزهای گذشته خبرهایی درباره وخامت حال شماری از زندانیان سیاسی و مدنی مانند هاشم خواستار فعال حقوق معلمان، بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، هنگامه شهیدی روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملی به گوش رسید. در همین حال عطیه طاهری همسر سعید متین پور روزنامه نگار و فعال حقوق بشر از ناراحتی قلبی او ابراز نگرانی می کند. آقای متین پور که سال ۱۳۸۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با بیگانگان به هشت سال زندان محکوم شده در طی سه ماه گذشته دو بار دچار ناراحتی شدید قلبی شده است. عطیه طاهری با اشاره به اینکه همسرش در زندان به پزشک متخصص دسترسی ندارد می گوید : سعید زمانی که دچار مشکل قلبی می شود او را پیش پزشک عمومی می فرستند. پزشک عمومی از فاصله خیلی دور از ایشان می پرسد که مثلا وضعیت جسمانیت چطور است و بعدا او توضیح می دهد و بر اساس این توضیح پزشک برایشان نسخه می نویسد. من واقعا نمی دانم اصلا یک پزشک عمومی می تواند چنین کاری را بکند به طوریکه سعید دو بار که دکتر رفته بود داروها را تحویل نگرفت چون اعتراض داشت و گفت که من مشکل قلبی پیدا کردم چطور یک پزشک عمومی و آنهم بدون اینکه مرا معاینه کند از فاصله دور تشخیص داده که من مثلا این دارو را مصرف کنم. اساسا نحوه معاینه زندانیان بیمار توسط پزشک هم غیر متعارف است و آن طور که من از سعید پرسیدم اطاقی طویل است که دکتر در یک گوشه در ته اطاق می نشیند و بیماری هم که مراجعه می کند در درب ورودی می نشیند. دکتر فقط سوال و جواب می کند بدون اینکه دست به مریض بزند. وی در مورد سایر ناراحتیهای جسمی همسرش ادامه می دهد : الان آخرین صحبتی که با سعید داشتم به شدت دچار سرگیجه می شود و شبها پاهایش بی حس می شود. تهران که رفته بودم با یکی دو نفر از پزشکان متخصص صحبت کردم و این شرح حالی را که سعید گفته بود را برای آنها تشریح کردم. پزشکان گفتند که احتمال دارد که این استرس شدید و یک حمله عصبی شدید باشد که بار اولش مسئله ساز نیست ولی اگر تحت درمان قرار نگیرد در صورت تکرار مسئله ساز می شود.
با ۷۸ امتیاز و ۳ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

نامه دختر عمادالدین باقی به پدرش در صدمین روز بازداشت وی

Posted: 29 Apr 2010 06:40 AM PDT

صدای تو از هزار توی آن دیوارهای بلند و بتونی زندان اوین همه کوچه های شهر را در می نوردد و هم صدا بسیار داری. صدای تو ندای آزادی و عدالت است پس چرا تو را دشمن می پندارند؟! اینک شمار کسانی که دشمن پنداشته می شوند هر روز بیشتر و بیشتر می شوند. بسیاری از خانواده شهیدان، کسانی که هنوز غم به دل دارند برای حفظ و پایداری آرمان های انقلاب چه ناباورانه به ضدیت با آن متهم می شوند. خانواده های شهید بهشتی، شهید رجایی و حتی شهید مطهری، شهید قدوسی، شهید باکری،شهید همت، خانواده امام (ره) و بسیاری از انقلابیون چنین داوری می شوند. کلمه:مریم باقی دختر عمادالدین باقی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر در یکصدمین روز بازداشت پدرش نامه ای خطاب به او نوشت. به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است: بابای خوبم، سلام. به روح بلندت سلام،به وجود پر صلابت و عاشقت سلام، به روحیه قوی ات سلام، به تن بیمارت سلام. قلبم برای سلامتی تو عجیب می تپد. سلامتی که در یک سلول سخت و نامناسب در دوره قبلی زندان عارض تو شد. سال ۸۸ به پایان رسید در حالی که تو نبودی و امروز چهارم دومین ماه بهار، ۱۱۸ روز از بازداشت تو می گذرد. چقدر تا لحظه تحویل سال نو امیدوار بودیم که زنگ در به صدا در آید و تو بیایی اما بعدا شنیدیم که آن شب را میهمان بیمارستان شده بودی… وثیقه گرفته و گفته بودند می آیی.بازداشت+اوین
با ۷۶ امتیاز و ۰ نظر سیاست فرستاده شده در بخش
نظرات

بازداشت یکی از اعضای کانون صنفی معلمان در تبریز

Posted: 29 Apr 2010 01:10 AM PDT

خبرگزاری هرانا – در پی فشارهای فزاینده بر فعالان صنفی معلمان در آستانه ی روز معلم، یکی از اعضای کانون صنفی معلمان در تبریز بازداشت شد. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، "توفيق مرتضي پور" از اعضاي كانون صنفي معلمان در پی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی اش در تبریز بازداشت شد. ماموران امنیتی پس از ورود به منزل آقای مرتضی پور و بازداشت ایشان ضمن تفتیش منزل وی كيس کامپیوتر و برخي وسائل شخصي ديگر ايشان را نيز ضبط کردند. در طی روزهای اخیر فشار بر صنف معلمان به شدت افزایش یافته و دستکم 7 تن از ایشان بازداشت شدند. این در حالیست که کمتر از 5 روز تا آغاز هفته ی معلم باقی مانده است.
با ۷۴ امتیاز و ۰ نظر اجتماعی فرستاده شده در بخش
نظرات


Email delivery powered by Google


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر