MediaNews.ir |
- هادی خانیکی: اخلاق رسانهای با چندصدایی و آزادی بیان تقویت میشود
- پاپ خطاب به کاتولیکها: معنویات را در جهان مجازی ترویج کنید
- بایدها و نبایدهای تبلیغات آنلاین در ایران
- تعداد سناتورهای معترض به فیسبوک به چهار نفر رسید
- تصویب سند سیستم عامل ملی/ لینوکس فارسی جایگزین ویندوز
- راهاندازی سرویس خودکشی پیامک!
- تغییرات در حوزهی مدیریت فرهنگی: حوزهی هنری، پژوهشکده هنر و سازمان فرهنگی-هنری شهرداری
- ۸۲ درصد کاربران اینترنتی آمریکا سراغ سایتهای دولتی میروند
- آشنایی با خبرنگاری و گزارشگری آنلاین
- هشدار کارشناسان نسبت به حضور کارمندان در شبکههای اجتماعی
- بررسی برنامههای کودک: رویای فراموش شده کودکان در تلویزیون
- «تلویزیون به جای خرید فیلمهای حیات وحش خارجی برای مستندهای داخلی سرمایهگذاری کند»
- نخستین همایش وبلاگنویسان پارسیبلاگ برگزار میشود
- مهلت ارسال اثر به بخش رسانه «جشنواره ملی جوان ایران» ۲۰ خرداد
- محدودیت ۱۴۰ کاراکتری هوگو چاوز پس از پیوستن به توییتر
هادی خانیکی: اخلاق رسانهای با چندصدایی و آزادی بیان تقویت میشود Posted: 28 Apr 2010 02:46 PM PDT نشست اخلاق و رسانه، هفت اردیبهشت با حضور جمعی از اساتید دانشگاه در مرکز پژوهش و توسعه مدیریت برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی خانیکی (کارشناس رسانه و استاد ارتباطات) با اشاره به اهمیت نقش اخلاق در رسانه گفت: اخلاق در رسانه به سه بخش تاثیر اخلاق بر رسانه، رسانه بر اخلاق جامعه و نقش اخلاق رسانهای تقسیم میشود. وی ادامه داد: امروز رسانههای خودگزین به عنوان رسانه واسطی که بین رسانههای جمعی و مردم قرار میگیرند؛ نقش جدی دارند و امروز روزنامهنگاری شهروندی تاثیرات بسیار متفاوتی از روزنامهنگاری بر جامعه دارد. امروز شدت انتقال اطلاعات و فشردگی مکان و زمان باعث شده است تا تفکیک بین سیاست و فرهنگ و اقتصاد بسیار دشوار شود. خانیکی، با اشاره به گسترده شدن رسانهها در کشور گفت: تا دو سال گذشته وقتی از رسانه صحبت میکردیم؛ رسانه؛ معادل مطبوعات، رادیو و تلویزیون محسوب میشد اما امروز دیگر اینگونه نیست. خانیکی با توضیح روند تاثیر رسانه بر اخلاق جامعه گفت: متاسفانه در جامعه امروز ایران هرجا مشکلی پیش میآید رسانهها را به میان میآورند و اعلام میکنند که اخلاق رسانهای رعایت نشده است و همیشه این سئوال مطرح بوده است که رسانهها چه تاثیری بر جامعه دارد. این استاد دانشگاه با اشاره به بحث اخلاق در رسانهها افزود: اینکه اخلاق در اهداف و اجرای کارهای رسانهای چه نقشی دارد؛ یکی از سئوالات همیشگی است. وی درجای دیگری با اشاره به پیشرفت و گستردگی تکنولوژیهای ارتباطی در جهان گفت: امروز در مباحث آکادمیک؛ بحث حضور در حریم خصوصی و اینکه خبرنگار تا چه میزان میتواند وارد حریم دیگران شود، یکی از بحثهای جدی است. حتی بعضی معتقدند تعیین نشدن میزان حق خبرنگار در ورود به حریم شخصی؛ یکی از معایب رسانه است که موجب روزنامهنگار در حرفه خود به عوامپسندی دچار شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که: گروهی که نقش رسانه را در تخریب بنیادهای جامعه مدنظر قرار میدهند؛ معتقدند وقتی آسیبهای اخلاقی؛ رسانهای میشوند؛ جامعه آسیب میبینند. خانیکی به ذکر مثالهایی نیز پرداخت و گفت: بهعنوان مثال؛ زمانی که مجری تلویزیون خطاب به کودکان میگوید دلش برای آنها تنگ شده است فقط کافی است که کودک بداند مجری نمیتواند دلش برای تکتک افراد تنگ شود از این رو این امر تبدیل به یک دروغ میشود. به همین دلیل زندگی اخلاقی اهالی رسانه تاثیر اخلاقی رسانه را افزایش میدهد و زندگی اخلاقی حرفهای تاثیر مستقیم بر افزایش تاثیر رسانه دارد. خانیکی با اشاره به لزوم اعتماد متقابل بین رسانه و مخاطبان آن گفت: هرچه رسانهها نتوانند اعتماد مخاطبان را جلب کنند به همان میزان اخلاقی زیستن دشوارتر میشود و هرقدر ابهام و آشفتگی بیشتر شود به همان میزان اخلاق کم میشود. وی با اشاره به نقش امید در عملکرد اخلاقی رسانهها گفت: هرقدر امید به آینده کم شود؛ در امر اجتماعی نیز تاثیر میگذارد. در رویکرد مدرن بر اخلاق؛ درکنار نیت اخلاقی و فعل اخلاقی بحث نهادهای اجتماعی و حمایتکننده اخلاقی نیز اهمیت دارد. اینکه از روزنامهنگار انتظار داشته باشیم فرد اخلاقی باشد کافی نیست بلکه نهاد اجتماعی و اخلاقی نیز باید از وی حمایت کند و در این میان؛ دولت باید به عنوان یک نهاد از رسانه حمایت کند. وی با طرح یک پرسش ادامه داد: زمانی که وضعیت جامعه؛ وضعیت اخلاقی نیست، آیا میشود از یک نظام اخلاقی در رسانه سخن گفت. اخلاق رسانهای امروز؛ فراتر از مفهوم اخلاق فردی روزنامهنگاران است و به جای آنکه همه چیز را از روزنامه بخواهیم که خبر را درست دنبال کند؛ باید به این فکر باشیم که دولت و نهادهای حرفهای چه میزان به اخلاق متعهد باشند. خانیکی با اشاره به وظائف رسانهها گفت: آگاهی و اطلاع رسانهای حرفهای و اخلاقی، انتقاد و بازتاب اخبار درست، از وظایف اهالی رسانه است حال اگر رسانههای متعدد وجود نداشته باشند و جامعه فقط یکصدا باشد؛ در آن زمان تعهدی به رعایت اصول اخلاقی در رسانه وجود ندارد و اخلاق در رسانه زمانی به وجود میآید که آزادی بیان نیز وجود دارد. خانیکی با انتقاد از وضعیت برخورد با مطبوعات در کشور نیز گفت: درحالیکه باتوجه به قانون مطبوعات یک فرد میتواند با یک شکایت؛ روزنامهای را تعطیل کند، صدا و سیما میتواند هر چه دوست دارد پخش کند و پاسخگو نیز نباشد. وی درپایان گفت: جامعه اخلاقی؛ جامعه گزینهها است نه جامعه گزیدهها و اگر جامعه را به سمت گزیدهها پیش ببریم؛ دچار زوال میشود و زوال اخلاقی جامعه؛ زوال سیاسی و فرهنگی را به دنبال دارد. |
پاپ خطاب به کاتولیکها: معنویات را در جهان مجازی ترویج کنید Posted: 28 Apr 2010 02:46 PM PDT پاپ بندیکت شانزدهم از مسیحیان جهان خواسته تا از فناوری های نوین بیشتر استفاده کنند و به دنیای اینترنت روح ببخشند. به گزارش فارس به نقل از وی تری، وی که در همایش شاهدان دیجیتال: چهره ها و زبان ها سخن می گفت از پیروان خود خواست تا بیشتر با دنیای آنلاین در ارتباط باشند و معنویات را در جهان مجازی ترویج نمایند. وی فعالان رسانه ای که در این زمینه تلاش می کنند، را ستود و از اقدامات آنها تقدیر به عمل آورد. پاپ افزود: من از شما می خواهم تا راه های منتهی به قاره دیجیتال را بپیمائید و روحیه معنوی را به این جهان تزریق کنید. ما بدون ترس باید خواستار در آغوش گرفتن این دریای دیجیتال باشیم و تجربیات 2000 ساله دینی را به این دنیا نیز منتقل کنیم. پاپ بندیکت همچنین در مورد شکاف دیجیتال که کشورهای فقیر و غنی را از یکدیگر جدا می کند هشدار داد و خواستار افزایش سطح دسترسی کشورهای عقب مانده به اینترنت شد. |
بایدها و نبایدهای تبلیغات آنلاین در ایران Posted: 28 Apr 2010 02:44 PM PDT همشهری، حمید ضیاییپرور - سالانه میلیاردها دلار در صنعت تبلیغات آنلاین هزینه میشود اما با وجود این در ایران هنوز این نوع تبلیغات برای صاحبان مشاغل و تجارت، متداول و شناخته شده نیست. حتی میتوان اذعان کرد هنوز تبلیغات در محیط آنلاین و فضای سایبر خیلی از سوی کنسرسیومهای تبلیغاتی به رسمیت شناخته نشده است. اگر از شرکتهای تبلیغات بخواهید لیست تبلیغاتی خود را ارائه دهند به شما خواهند گفت که برای تبلیغات در سطح شهر قرارداد داریم اماهیچ جا و ردیفی برای تبلیغات سایبر در ایران وجود ندارد. عنوان تبلیغات آنلاین در لیست شرکتهای تبلیغاتی ایران کاملاً خالی است. علت این امر عمدتا، به ویژگی وبسایتهای ایرانی باز میگردد که عموماً بازدیدکننده زیادی ندارند، یعنی کاربران اینترنت در ایران سایتهای مختلف را بهصورت پراکنده بازدید میکنند. هیچ سایتی در ایران نیست که بهصورت ثابت بازدیدکننده داشته باشد. اغلب سایتها معمولاً بین 5هزار تا 10هزار بازدیدکننده در روز دارند. این ویژگی سبب میشود که تأثیرگذاری سایتها برای تبلیغات خیلی کم باشد، درحالیکه در تبلیغات محیطی، روزانه چند میلیون نفر تابلو و بیلبورد را میبینند. پس مشکل نخست، عدمتمرکز بازدیدکننده در وبسایتهاست که یک سایت محوری یا سایتهای بزرگ حمایتکننده را در اختیار ندارند. این خلأ را وبلاگسرویسها سعی کردهاند جبران کنند. مثلاًپرشین بلاگ و بلاگفا یک بستة تبلیغاتی را دریافت و روی هزاران و بلاگ آن را به نمایش میگذارد. هیچ شرکت تبلیغاتی لیست blogfa یا برخی سرویسدهندههای تبلیغاتی را بهعنوان فضای تبلیغاتی نمیشناسد. این سرویسدهندهها خود مستقیم بهعنوان رسانه تبلیغات را جذب میکنند. برخی برای حل مشکل پیشنهادی ارائه دادند که سایتها تشکیل کنسرسیوم بدهند. چندین سایت بهصورت مشترک تبلیغ خاصی را نمایش دهند. در ازای آن از آن مؤسسه یا مجتمع مبلغ را دریافت کنند. این طرح نیز تاکنون موفق نبوده است. سایتهای بزرگ رسانه هم که انتظار میرود که پیشگام تبلیغات آنلاین باشند، متأسفانه به اندازه کافی بازدیدکننده ندارند. مثلا سایتهای صدا و سیما به قدری متکثر و مختلف هستند که بازدیدکننده با سایتهای پراکنده مواجه است و در نتیجه بازدیدکنندگان پراکنده میشوند. رسانههای بزرگ دنیا نظیر CNN، BBC، فاکس نیوز به تنهایی خود حجم عظیمی از تبلیغات را جذب و ارائه میدهند. ما در کشور رسانههای غول پیکر نداریم تا به تنهایی وظیفه تبلیغاتی را انجام دهند. متأسفانه این خلأها آسیبهای بزرگی به محیط سایبر وارد کرده است. چرا که تبلیغات نبض درآمدی یک رسانه است. اگر یک رسانه تبلیغات مناسب را در اختیار نداشته باشد، آسیب میبیند. آگهیدهندگان نیز حاضر نیستند در فضای سایبر تبلیغ کنند و در واقع به Feed back و بازتاب آن اطمینان ندارند. از سوی دیگر تبلیغات در محیط سایبر محدودیتهای ذاتی دارد. برخی کالاها را نمیتوان در محیط سایبر تبلیغ کرد. نوع تبلیغات در محیط سایبر باید از نوع آنلاین باشد. مثلاً خدماتISP و وبسایتهای سازمانهای گوناگون را میتوان در محیط سایبر تبلیغ کرد. بانکها میتوانند از طریق تبلیغ در وبسایتها، مخاطب را به سمت وبسایت الکترونیکی خود جذب کنند. بهطور کلی تمام سازمانهایی که خدمات الکترونیک دارند میتوانند تبلیغات خود را در محیط آنلاین به سایر وبسایتها ارائه دهند. تبلیغات کالاهای واقعی در محیط سایبر خیلی جذاب نیست. کاربران اینترنتی برای اتصال به اینترنت هزینه میپردازند، پس به راحتی حاضر نیستند زمان خود را صرف دیدن تبلیغات کنند. تنها حاضرند تبلیغاتی را دنبال کنند که برای آنها نفع داشته باشد. شرکتهای تبلیغاتی کمپانیها و ناشران براساس واقعیت بازار عمل میکنند. معمولاً کمپانیهای تبلیغاتی به بازخورد و Feed back از سوی مخاطبان توجه دارند. اگر تبلیغات را روی بیلبوردها و در رسانههای شهری انجام میدهند به سبب افزایش فروش آن کالا پس از تبلیغ است. در واقع آنها حاضرند دوباره برای رسانههای شهری هزینه بپردازند. سنجش تأثیر تبلیغ در محیط سایبر بسیار دشوار است. نمیتوان به راحتی اظهارنظر کرد که تبلیغ خاص کالا چند درصد بر فروش کالای تبلیغی تأثیر گذاشته است. به راحتی نمیتوان گفت چنددرصد از افزایش فروش یک نوع کالای تبلیغی مربوط به تبلیغات آنلاین است. این امر در مورد تلویزیون به راحتی قابل سنجش است. در محیط آنلاین این سنجش بسیار دشوار و تأثیرگذاری تبلیغ نیز طولانی مدت است. میتوان به مشکلات زیرساختهای اینترنت در کشور نیز اشاره کرد. در کرهجنوبی اینترنت رایگان راحت در اختیار افراد قرار دارد و افراد با چندین دسترسی راحتتر به سمت تبلیغات آنلاین میروند. مشکل دیگر آن است که کاربران دچار تبلیغات ناخواسته و Spam میشوند. این امر موجب حس انزجار و مزاحمت در محیط سایبر میشود. هوشیارانهترین تبلیغات اینترنتی را گوگل انجام میدهد. معمولا اغلب کاربران محتوای خاصی را مبادله میکنند و آنگاه گوگل تبلیغی را برای فرد نمایش میدهد که متناسب با محتواهای مبادله شده است. این نوع تبلیغات بهگونهای سفارشی و پالایش شده در اختیار کاربر قرار میگیرد که برای کاربر احساس مزاحمت ایجاد نمیکند و کاربر آن را به راحتی میپذیرد. باید تبلیغات در فضای سایبر از حالت مزاحمت خارج و با توجه به علایق و سلایق افراد برای آنها تبلیغ شود. همچنین رسانه سایبر نیز مخاطبان خاص خود را دارد. خیلی از افراد معتقدند که رسانههای دیجیتال موجب شکاف طبقاتی بین افراد میشودچرا که همه اقشار دسترسی به اینترنت و تبلیغات آنلاین ندارند. تبلیغات آنلاین، مخاطبانی را هدف قرار میدهد که از سطح سواد و درآمد بالاتری برخوردارند. طبیعتاً کسانی که خواهان تبلیغ کالای تولیدی هستند، هیچ تمایلی به این طبقهبندی ندارند. درحالیکه تبلیغات آنلاین با مخاطبان خاص خود اقشار دیگری نظیر کودکان، زنان خانه دار و افراد بیسواد را در بر نمیگیرد. البته این امر مزیتی را نیز به همراه دارد و ارائهدهنده تبلیغ با مخاطب پالایش شده در تبلیغات اینترنتی روبهرو است. تبلیغات آموزشی نظیر آموزش کلاس زبان و... در محیط سایبر بهتر میتواند عمل کند. تبلیغات مرتبط با خدمات آنلاین و الکترونیک در محیط سایبر بهتر از تبلیغ در سطح شهرو روی بدنه اتوبوس است. تعاملی بودن بهعنوان ویژگی اصلی رسانههای آنلاین است که اکثر دانشمندان و صاحبنظران ارتباطات از آن بهعنوان بهترین ویژگی محیط سایبر یاد میکنند. تعاملی بودن به بازخورد و Feed back مخاطب اشاره میکند به این ترتیب که مخاطب تبلیغ را دنبال و نسبت به آن واکنش نشان میدهد. این نوع تبلیغ از طریق تکنولوژیهای گوناگون نظیر ارسال Email، انتشار پیام و حضور در chat room و شبکههای اجتماعی انجام میشود. این امکانات در فضای سایبر به کاربر اجازه میدهد با منتشر کننده پیام تبلیغاتی ارتباط برقرار کند و کاربر در خدمات آنلاین مستقیماً به سراغ کالای مورد نظر رفته و خرید لازم را انجام دهد. مثلا یک فروشگاه کتاب میتواند تبلیغات خود را در فضای سایبر قرار دهد و در نهایت، کاربر با چند کلیک، ثبت نام و پرداخت هزینه، کالای خود را خریداری کند. این امر همان قابلیت تعاملی و interactive بودن است. سرعت خرید و بازخورد از سوی مخاطب بسیار بالا میرود. خیلی از ناشران تبلیغاتی، تبلیغات را در فضای سایبر به نمایش میگذارند ولی قابلیت دنبال کردن آن تبلیغ برای مخاطب امکان پذیر نیست. این تبلیغ، تبلیغ در محیط سایبر با دیدگاه سنتی است. مقتضیات تبلیغ در دنیای سنتی، اکنون در محیط سایبر قابل رؤیت است. اگر تبلیغات در محیط سایبر هدفمند باشد و ویژگیهای تعاملی بودن، دنبال کردن، واکنش نشان دادن رعایت شود، یقیناً یکی از مؤثرترین نوع تبلیغات خواهد بود. در محیط عمومی امکان دسترسی به صاحب تبلیغ برای مخاطب فراهم نیست، مگر آنکه گوشهای از آن تبلیغ شماره پیامک و سایت مورد نظر ذکر شده باشد و مخاطب بتواند در خرید، قرعه کشی آن کالا پیگیری و مشارکت داشته باشد. آگاهی از فضای سایبر در کشورهای غربی بهخوبی از ویژگی تعاملی بودن تبلیغات در فضای سایبر بهرهمند میشوند. همچنین سیستم پرداخت الکترونیک از طریق کارتهای هوشمند و credit card بسیار قوی است. بسیاری از شرکتها، خدمات و سرویسهای خود را در فضای سایبر ارائه میدهند، بسیاری از کالاها در فضای آنلاین تبلیغ میشود و بعد به فروش میرسد. آن فعالیتی که در محیط عادی قابل انجام است امروزه به محیط آنلاین راه یافته و افراد با تبلیغ همان کالا در محیط سایبر مواجهاند.در کشور ایران این تبلیغ بسیار انگشت شمار و در غرب بسیار فراوان است. این امر به سبب زیرساختهای بانکی در کشور است. یکی از آسیبهای اصلی در تبلیغات الکترونیک وآنلاین، فقدان زیرساختهای بانکی و سیستمهای پرداخت الکترونیک است. در بسیاری از کشورهای دنیا هر نوع کالا و خدمات را میتوان با پرداخت الکترونیک دریافت کرد و تنها به خدمات آنلاین محدود نمیشود. در کشور ایران با رشد سیستم پرداخت الکترونیک میتوان شاهد رشد تبلیغات آنلاین بود بنابر این بسیاری از آسیبها ناشی از نبود سیستم تجارت الکترونیک است. واقعا چند شرکت در کشور موجود است که از طریق وب با یکدیگر آشنا شده و مبادله میکنند. متأسفانه هنوز اعتماد به چنین سیستمهایی در کشور وجود ندارد حتی زیرساخت کپیرایت و زیرساخت قوانین، نیز چندان مناسب نیست. متأسفانه بسیاری از سازمانها حتی شیوههایی نظیر ایمیل و فاکس را هنوز نپذیرفتهاند و باید حتما تأییدیه فاکس را فرستاد. هنوز اعتماد کافی به ابزارهای الکترونیک وجود ندارد. زیرساختها به چند بخش فنی، آموزشی، حقوقی و قانون تقسیم میشوند. تا زمانی که در کشور بانکداری و تجارت الکترونیک نباشد، چگونه میتوان خواهان رشد تبلیغات الکترونیک شد؟ تبلیغات سایبر پدیدهای مجزا نیست و مرتبط با سایر بخشهای الکترونیکی کشور است. برای دستیابی به این هدف، افراد باید آموزش لازم را دیده و همچنین به پرداخت الکترونیک دسترسی داشته باشند، شرکتها و بخشهای تجاری نیز با ابزارهای الکترونیک آشنایی داشته تا مبادلات انجام شود و مشتری از طریق وب با شرکتها و کالاها آشنا شده باشد. در واقع تبلیغات بهخودی خود هدف نیست بلکه هدف کسب و کار و تجارت است. مطمئن باشید حجم عددی تبلیغات سایبر و الکترونیک در ایران بیتناسب با حجم عددی تجارت الکترونیک نیست. |
تعداد سناتورهای معترض به فیسبوک به چهار نفر رسید Posted: 28 Apr 2010 01:28 PM PDT در حالی که مدیران سایت فیس بوک کماکان بر اجرای سیاست های قبلی خود در حوزه حریم شخصی کاربران این سایت اصرار دارند، سناتورهای آمریکایی خواستار تجدید نظر در این زمینه هستند. به گزارش فارس به نقل از یواس ای تودی، سناتورهای مجلس سنای آمریکا و بسیاری از صاحب نظران عرصه فناوری معتقدند فیس بوک با سیاست های نه چندان سختگیرانه خود امنیت 400 میلیون نفری را که از امکانات این شبکه اجتماعی استفاده می کنند به خطر انداخته است. فیس بوک جستجوی اطلاعات کاربران این سایت را ساده تر کرده و حتی اگر کاربران تمایلی به این امر نداشته باشند برخی از اطلاعات آنها در دسترس اشخاص ثالث قرار می گیرد. مدیران فیس بوک معتقدند در عصر دیجیتال تعریف حریم شخصی تغییر کرده و نباید مانند گذشته در این مورد سخت گیری کرد. اما بسیاری هم هستند که این ایده را تایید نمی کنند. روز سه شنبه چهار سناتور امریکایی دموکرات از فیس بوک خواستند تا به کاربران خود امکان دهد کنترل بیشتری بر روی نحوه نمایش اطلاعات شخصیشان برای اشخاص ثالث داشته باشند و رضایت آنان را در این زمینه جلب کند. به نظر می رسد فشارهای سیاسی بر فیس بوک سرانجام این شرکت را وادار به تغییر سیاست گذاری های خود کند، هر چند در این زمینه تردید هایی وجود دارد. |
تصویب سند سیستم عامل ملی/ لینوکس فارسی جایگزین ویندوز Posted: 28 Apr 2010 01:28 PM PDT رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف از آماده سازی سند ملی استفاده از سیستم عامل لینوکس فارسی خبر داد و گفت: مراحل نهایی تصویب این سند در هیئت دولت در حال طی شدن است تا استفاده از سیستم عامل ملی یک قانون راهبردی شود. حمیدرضا ربیعی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بومی سازی سیستم عامل پایه و نرم افزارهای متن باز (اپن سورس) در کشور گفت: بومی سازی سیستم عامل لینوکس فارسی سالها است که انجام شده اما نهادینه کردن و جایگزین کردن آن با سیستم عاملهایی چون ویندوز نیازمند تصویب سند ملی از سوی دولت است. وی ادامه داد: هم اکنون تصویب سند ملی توسعه ای نرم افزارهای آزاد / متن باز مراحل نهایی خود را طی می کند که با تصویب آن استفاده از سیستم عامل ملی به عنوان یک قانون راهبردی نهادینه می شود. مشاور طرح سیستم عامل ملی با اشاره به حمایتهای مرکز تحقیقات مخابرات ایران و همکاری بخش خصوصی و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف از این طرح گفت: نسخه های مختلف لینوکس فارسی از نظر فنی آماده توزیع است و در برخی شرکتهای بزرگ نیز جایگزین سیستم عامل ویندوز شده است اما با تصویب این سند وظایف تمامی دستگاهها و نهادها در کشور برای استفاده از آن به صورت اجرایی مشخص می شود. ربیعی با اشاره به تشکیل ستاد نرم افزارهای آزاد/ متن باز در دفتر همکاریهای فناوری اطلاعات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: سیاستهای در نظر گرفته شده در طرح سیستم عامل ملی شامل سیاستهای مهاجرتی، توسعه ای و اجباری است و دارای سندهای پشتیبانی در این زمینه نیز است. به گزارش مهر، فراهم کردن بستر تولید یک سیستم عامل ایرانی با پشتیبانی داخلی به همراه نرمافزارهای آزاد / متن باز کاربردی، رفع مشکلات پایه ای و اساسی مرتبط با زبان فارسی در بخشهای مختلف سیستم عامل و سایر نرم افزارهای آزاد / متن باز پر کاربرد و افزایش سطح آگاهی افراد و ترویج استفاده از نرم افزارهای آزاد متن باز از جمله اهداف طرح یاد شده است. حدود پنجسال پیش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق مصوبه هیئت وزیران مکلف شد برای توسعه منابع و سهولت دسترسی به نرمافزار و سختافزار ویژه تجارت الکترونیکی برای ذینفعان عمومی و متخصصان، آموزش افراد و افزایش سرمایهگذاری در بخش فناوری اطلاعات اقداماتی از جمله پشتیبانی از کاربرد برنامههای متن باز در سازمانهای دولتی و شرکتهای بزرگ خصوصی را انجام دهد و در همین راستا پشتیبانی از حقوق مالکیت معنوی مورد نیاز، حمایت از ایجاد و توسعه صنعت مهندسی نرم افزار مبتنی بر راه حل های متن باز را اجرایی کند. |
راهاندازی سرویس خودکشی پیامک! Posted: 28 Apr 2010 01:28 PM PDT سرویس جدیدی بهنام Safe Text راهاندازی شده که امکان حذف خودکار پیامهای کوتاهی را که به تلفنهای همراه ارسال میشوند، امکانپذیر میکند. به گزارش ایسنا، این سیستم پیامهایی را به تلفنهای همراه ارسال میکند که پس از خوانده شدن خود را از بین میبرند. کاربران برای عضویت در این سرویس باید یک پیام کوتاه معمولی را که تنها کلمه وایرد در آن نوشته شده به شماره 83118 ارسال کنند. سپس میتوانند به صفحه وبی دسترسی داشته باشند که در تمامی تلفنهای همراه قابل مشاهده بوده و دارای اتصال داده است. بر اساس این گزارش کاربران میتوانند پیامهای خود را از آنجا ارسال کرده و هنگامی که پیام دریافت میشود، به کاربران هشدار داده میشود که تنها یک بار فرصت دارند پیام را پیش از حذف شدن آن بخوانند. این سرویس در حال حاضر امکان ارسال روزانه تا 10 پیام رایگان و ناشناس را به کاربران عرضه میکند و برای تبلیغ نخستین سالگرد مجله فنآوری وایرد راهاندازی شده است. این مجله اعلام کرده این سرویس بهطور قطع بهصورت رایگان به فعالیت ادامه خواهد داد اما ممکن است درصورتی که طرفداران زیادی پیدا کند، در شکل فعالیت آن تجدیدنظر صورت بگیرد. |
تغییرات در حوزهی مدیریت فرهنگی: حوزهی هنری، پژوهشکده هنر و سازمان فرهنگی-هنری شهرداری Posted: 28 Apr 2010 01:28 PM PDT محسن مؤمنی بهعنوان رییس حوزهی هنری معرفی شد محسن مؤمنی ریاست حوزهی هنری را عهدهدار میشود. مراسم تودیع و معارفهی ریاست قدیم و جدید حوزهی هنری شنبه (25 اردیبهشتماه) در تالار اندیشه برگزار خواهد شد. این مراسم با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی ـ رییس سازمان تبلیغات اسلامی ـ، حسن بنیانیان، محسن مؤمنی، مدیران و مسؤولان فرهنگی کشور و جمعی از هنرمندان برگزار میشود. محسن مؤمنی از نویسندگان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس است و از جمله سوابق اجرایی او میتوان به ریاست مرکز آفرینشهای ادبی حوزهی هنری اشاره کرد. حسن بنیانیان از سال 1381 بهمدت دو دورهی چهار ساله، ریاست حوزه هنری را برعهده داشت. خوراکیان رئیس جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شد شهردار تهران روز چهارشنبه طی حکمی امیر خوراکیان را به سمت ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منصوب کرد. سید محمد جواد شوشتری سرپرست سابق این سازمان به سمت مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران منصوب شد. امیر خوراکیان پیش از این معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی بود. حسن بلخاری از ریاست پژوهشکده هنر برکنار شد حسن بلخاری از ریاست پژوهشکده هنر برکنار شد. حسن بلخاری در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با تایید این مطلب اعلام کرد که حدود 12 روز است که از ریاست پژوهشکده هنر برکنار شده است. هم اکنون هادی ربیعی به عنوان سرپرست، مدیریت پژوهشکده هنر را بر عهده دارد. |
۸۲ درصد کاربران اینترنتی آمریکا سراغ سایتهای دولتی میروند Posted: 28 Apr 2010 01:28 PM PDT نتایج حاصل از یک نظرسنجی جدید بین شهروندان آمریکایی نشان داد که میزان مراجعه آنها به خدمات اینترنتی ارایه شده توسط دولت و استفاده از این خدمات افزایش چشمگیری یافته است. به گزارش فارس به نقل از سینت، این نظرسنجی در اواخر سال گذشته روی بیش از 2 هزار آمریکایی بزرگسال انجام شد و کارشناسان در پایان دریافتند که 82 درصد کاربران اینترنتی که معادل 61 درصد کل بزرگسالان ساکن آمریکا هستند، در فضای مجازی اطلاعات ارایه شده از سوی سایتهای دولتی را دریافت میکنند و یا خدمات ارایه شده در این سایتها را مورد استفاده قرار میدهند. این نظرسنجی توسط موسسه تحقیقاتی Pew Internet انجام شد و نتایج حاصل از آن هماکنون طی گزارشی منتشر شده است. این مرکز دریافت که میزان مراجعه مردم آمریکا به خدمات اینترنتی ارایه شده از سوی دولت برای برقراری ارتباط بیشتر با مقامات محلی و دولتی افزایش قابل ملاحظهای یافته است. طبق آمار منتشر شده، 33 درصد شرکتکنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که از اینترنت برای تمدید گواهینامه رانندگی خود و یا دریافت گواهینامه جدید استفاده میکنند، 41 درصد اظهار داشتند که این فضای مجازی را برای بارگذاری فرمهای دولتی مورد استفاده قرار میدهند و 23 درصد آن را برای استفاده از خدمات و مزایای ارایه شده از سوی دولت به کار میگیرند. در این میان، میزان مراجعه مردم به سایتهای دولتی برای پرداخت مالیات نیز بسیار افزایش یافته است. از بین شرکتکنندگان در این تحقیق، 23 درصد خاطرنشان ساختند که به اینترنت مراجعه میکنند تا دریابند که بودجههای دولت فدرال چگونه خرج میشود، 22 درصد برای بارگذاری متنها و قوانین دولتی سراغ این فضا میروند و 14 درصد نیز سایتهای اینترنتی دولتی را رصد میکنند تا دریابند که چه اشخاصی در حوزه سیاست و تصمیمگیریهای کلان سیاسی حضور دارند. |
آشنایی با خبرنگاری و گزارشگری آنلاین Posted: 28 Apr 2010 01:28 PM PDT همشهری آنلاین - خبرنگاری آنلاین دارای برخی از ویژگیهای روزنامهنگاری مطبوعاتی و خبرنگاری برای شبکههای رادیویی و تلویزیونی است، و ویژگیهای دیگری نیز دارد که مختص اینترنت هستند. جاناتان دوب ناشر سایبر جورنالیست دات نت در این مورد میگوبد: «خبرنگار آنلاین باید به طور همزمان در سطوح مختلف فکر کند: کلمات، ایدهها، ساختار گزارش، طراحی، ابزارهای تعاملی، عکسها و قضاوتهای خبری.» او اضافه میکند: «کار تلویزیون نشان دادن اخبار است، کار مطبوعات بیشتر به شرح و توضیح اخبار مربوط میشود، گزارش آنلاین یعنی نمایش، تعریف، شرح و تعامل خبر.» برای امکان پذیر ساختن این موارد، خبرنگار آنلاین اطلاعات را در لایههای مختلف با استفاده از قالبهای گزارشی متنوع ارائه میکند. قالبهای گزارشی آنلاین اصلیترین قالب گزارشی آنلاین شکل «پرینت پلاس» است. این گزارش یک متن نوشتاری است که شامل عناصر اضافه دیگری از قبیل عکس، صوت و ویدیو یا هایپرلینکهای دیگر به اطلاعات بیشتر است. با تعبیر لینکهای مختلف، خبرنگار میتواند مخاطب را در مسیر کسب اطلاعات بیشتر در تارنماهای جداگانه هدایت کند، که برخی از آنها ممکن است از منابعی به غیر از آن سازمان خبری با سابقه یا پیشینه خبری بیشتر ارائه شده باشند. گزارشهای آنلاین را میتوان با اضافه کردن لینکهای دیگر به پایگاه دادههایی که کاربر میتواند در آنها به جستجو بپردازد، بهتر و غنیتر ساخت. گزارشگری مبتنی بر منبع باز طبق رسوم، روزنامه نگاران موضوع گزارشهای در دست تهیه را مخفی نگه می دارند. آنها نمیخواهند با اعلام سوژه فرصت تهیه گزارش اختصاصی خود را به رقیب بدهند. رویکرد گزارشگری مبتنی بر منبع باز (open source reporting) درست برعکس است. گزارشگر موضوع گزارش مورد نظرش را اعلام میکند و از خوانندگان میخواهد برای موضوع لید، منبع و ایده بفرستند. گزارشگری منبع باز مبتنی بر الگوی همکاری متقابل است و نشات گرفته از آرمانی که باور دارد منابع و اطلاعات یک جامعه متشکل از خوانندگان، بیشتر از یک خبرنگار یا تحریریه است. گزارشگری توزیع شده گزارشگری توزیع شده یا توزیعی (distributed reporting) یا تکیه بر سهم خوانندگان در فرستادن اطلاعات، گزارشگری منبع باز را یک گام فراتر میبرد. در این الگو خوانندگان خود به گزارشگر تبدیل می شوند. آنها اطلاعات را در یک پایگاه دادهای از گزارشهای پراکنده منتشر میکنند که پس از گردآوری برای نشر نهایی آماده میشود. به طور قطع ویکی پیدیا مشهورترین نمونه این نوع گزارشگری در جهان است. نویسندگی آنلاین جاناتان دوب میگوید: نویسندگی آنلاین پیوندی است بین نویسندگی برای مطبوعات و نوشتن گزارشهای مخصوص شبکههای پخش اخبار. او اشاره میکند که سبک کوتاه و ساده ای که گویندگان خبری ترجیح می دهند از آن استفاده کنند، نویسندگی آنلاین را ساده تر کرده است. او میگوید ولی تعداد زیادی از تارنماها قواعد اصلی خوب نوشتن را نادیده می گیرند. دوب اضافه میکند، استفاده از لحن گفتاری مناسب است، ولی هنوز هم باید به قوائد دستوری و دیکته توجه کرد. اسکات اتکینسون مدیر اخبار تلویزیون میگوید: بهترین توصیه اش این است که همانجوری برای اینترنت بنویسید که مثلا دارید برای دوستتان میل مینویسید. او اضافه می کند، «معنیاش این نیست که میتوانید غلط های دیکتهای داشته باشید یا به ساختار داستانی خود توجه نکنید یا موضوع اصلی را فراموش کنید. برعکس، معنیاش این است که باید به صمیمی ترین شکلی که می توانید بنویسید.» |
هشدار کارشناسان نسبت به حضور کارمندان در شبکههای اجتماعی Posted: 28 Apr 2010 01:23 PM PDT این روزها شبکههای اجتماعی بیشترین محبوبیت را نزد کارکنان سازمانها و ادارات دارند و در این میان، مراکز امنیتی هشدار دادهاند که افزایش حضور کارمندان در شبکههای اجتماعی میتواند مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشد. به گزارش فارس به نقل از پیسیورلد، مرکز nCircle با انجام تحقیقات جدید روی 257 کارشناس امنیتی اعلام کرد که افزایش حضور کارمندان در شبکههای اجتماعی میتواند مشکلات عدیدهای را متوجه سازمان مربوطه کند. به گفته این مرکز، از بین کارمندانی که وارد شبکههای اجتماعی میشوند و خدمات آنها را مورد استفاده قرار میدهند، تنها 59 درصد قوانین شرکت خود برای حضور در رسانههای اجتماعی را رعایت میکنند. در این بررسی مشخص شد که 39 درصد سازمانها استفاده از شبکههای اجتماعی و خدمات مربوط به آنها را برای کارمندان خود ممنوع کردهاند. همچنین، 46 درصد کارشناسان امنیتی شرکت کننده در این تحقیق از رعایت قوانین مربوطه برای حضور یا عدم حضور کارمندان در شبکههای اجتماعی تردید داشتند. "اندرو استورمز " مدیر عملیاتهای امنیتی مرکز nCircle گفت: اگرچه حدود 40 درصد سازمانها حضور کارمندان خود در شبکههای اجتماعی را ممنوع کردهاند، اما این اقدام به عنوان یک عکسالعمل سریع و ناکافی در مقابل خطرات شبکههای اجتماعی محسوب میشود و چندان کارآمد و اثرگذار نیست. نگرانی اصلی در مورد حضور کارمندان در شبکههای اجتماعی با نحوه حضور آنها در این مراکز پررنگتر میشود و مدیران باید در مقابل این اقدامات کارمندان خود عکسالعمل مناسب نشان دهند. بررسی حاضر نشان داد که در حال حاضر 60 درصد سازمانها و ادارات برای حضور کارمندان خود در شبکههای اجتماعی قوانین واحد تنظیم کردهاند. |
بررسی برنامههای کودک: رویای فراموش شده کودکان در تلویزیون Posted: 28 Apr 2010 01:23 PM PDT خبرگزاری مهر، فاطمه عودباشی - وقتی برنامههای تلویزیون یکی دو دهه پیش را با امروز مقایسه میکنیم به این نتیجه میرسیم عشق ،علاقه و احترام به دنیای کودکان اکنون کمتر وجود دارد. دوران کودکی از تاثیرگذارترین و تعیینکنندهترین دوران عمر هر فرد است. دورانی که خوب، بد، زشت و زیبا زندگی آینده تمام کودکان را رقم می زند، به همین علت رسانههای عمومی به ویژه صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه ارتباط جمعی باید به این دوران توجه ویژه داشته باشند. اکنون که به دوران کودکی همنسلانمان نگاه و برنامههای تلویزیون آن زمان را با برنامههایی که امروز برای بچهها پخش میشود، مقایسه میکنیم به این نتیجه میرسیم که شاید از لحاظ فرم در این برنامهها تفاوت و گاهی پیشرفت حاصل شده باشد.ولی عشق و علاقهای که در آن دوران در برنامه سازان دیده می شد، اکنون آشکارا کمتر شده و در تولید برنامه های کودکان به رج زدن تعدادی موضوع از پیش تعیین شده اکتفا میشود. در حالی که کار هنری خصوصاً برای کودکان بیش از هر چیز کار دل است. از جمله اتفاقاتی که موجب جذابیت کلاه قرمزی شد، ویژگیهای رفتاری او بود. کلاه قرمزی از نظر تمام خصوصیات غیر از ظاهر به کودکان شبیه بود. او شعار نمیداد. مانند بسیاری از بچهها دروغ میگفت، شیطنت میکرد و در رویه کار تمام حوادث را به نفع خود تمام میکرد. متاسفانه ایراد عمدهای که بسیاری از برنامههای عروسکی دارند، گذاشتن حرف های تکراری و بزرگ در دهان آدمهایی است که گوینده مناسبی برای این عروسکها نیستند وبا جست و خیزها و لحن غلو شده فکر میکنندمیتوانند باکودکان ارتباط برقرار کنند. این نقصان مهمترین دلیلی است که باعث ایجاد دافعه در کودکان میشود، حتی اگر این نوع عملکردها نتیجه بخش هم باشد، مسلماً نتیجه مثبتی نخواهد داشت و نتیجه آن مشاهده کودکانی است که رفتاری بزرگسالانه و متظاهرانه دارند. |
«تلویزیون به جای خرید فیلمهای حیات وحش خارجی برای مستندهای داخلی سرمایهگذاری کند» Posted: 28 Apr 2010 01:23 PM PDT دکتر اسماعیل کهرم گفت: همکاری بین دو رأس کارشناسان محیط زیست و رسانه یک امر ضروری است و این دو مانند لولاهای یک در به هم نیاز دارند. این مدرس دانشگاه و کارشناس محیط زیست در گفتوگو با ایسنا، درباره ضرورت و اهمیت تعامل میان دانشگاه و رسانه در جهت ساخت مستندهای بهتر در زمینه محیط زیست، گفت: هیچ موضوعی مانند محیط زیست به همکاری مردم نیاز ندارد و این همکاری در گرو آگاهی مردم است و این آگاهی نیز با اطلاعرسانی درست فراهم میشود. وی ادامه داد: مردم به حدی درگیر مشغلههای زندگی روزمره خود هستند که به مسائل محیطزیستی توجه نمیکنند؛ بنابراین این کارشناسان و متخصصان هستند که باید به پژوهش و تحقیق در زمینه جنبههای گوناگون محیط زیست بپردازند و آن را به صورت یک گنجینه دربیاورد. سپس وظیفه رسانه است که این گنجینه را در اختیار مردم قرار دهد چراکه تا زمانی که این گنجینه در ذهن و دل کارشناس است جز کلاسهای درس کاربرد دیگری ندارد. این مدرس دانشگاه تأکید کرد: همکاری بین این دو رأس، یعنی کارشناسان و متخصصان محیط زیست و رسانه، شامل دیداری، شنیداری و مکتوب ضروری است. وی اظهار کرد: امروز بحث محیط زیست در دنیا آنقدر ضروری شده است که روزنامههایی که از تیراژ میلیونی برخوردارند خبرنگار ویژه حوزه منابع طبیعی و محیط زیست میگذارند تا تعامل با کارشناسان به بهترین شکل انجام شده و به نحوی مطلوب به اطلاع مردم برسد. دکتر کهرم با بیان اینکه یک فیلم محیط زیستی حتی بیشتر از مقاله میتواند تأثیرگذار باشد، گفت: اکنون با کاهش حوصله مردم برای خواندن، میل به دیدن بیشتر شدهاست و امروزه یک فیلم نیمساعته راز بقا به اندازه یک کتاب چندصد صفحهیی میتواند اثرگذار باشد. وی ادامه داد: اما بسیار متأسفم که رسانه ملی از این قابلیتها اصلا استفاده نمیکند، اگر یک عزم جدی در تلویزیون وجود داشته باشد بسیاری از معضلات محیط زیستی را میتوان حل کرد. این کارشناس محیط زیست گفت: فقط حدود چهارصدم درصد از وقت تلویزیون به آموزش اختصاص داده میشود که از این میزان شاید درصد بسیار ناچیزی به محیط زیست اختصاص داده شود. وی در ارزیابی خود از مستندهای محیط زیستی که از تلویزیون پخش میشود اظهار کرد: من تا آن جایی که میتوانم این مستندها را دنبال میکنم و متأسفانه باید بگویم که ما در این زمینه خیلی ضعیف کار میکنیم به عبارت دیگر تلاشی که صورت میگیرد در خور نیست و باید بیشتر شود. وی با بیان اینکه مسأله محیط زیست یک مسأله جهانی است و به مراتب آموزشی آن نیز یک مسأله جهانی است ابراز عقیده کرد: تلویزیون بهتر است به جای اینکه فیلمهای حیات وحشی خارجی بخرد و پخش کند برای ساخت مستندهای محیطزیستی با کیفیت بهتر سرمایهگذاری کند. دکتر کهرم با انتقاد از تعامل محدود رسانه با اساتید حوزه محیط زیست گفت: متأسفانه این ارتباط بسیار کم است و اگر هم ارتباطی باشد به افرادی خاص که شاید بعضا متخصص هم نباشند محدود میشود. وی اظهار کرد: اکنون زما آن گذشته است که یک نفر در صفحه تلویزیون ظاهر شود و صحبت دربارهی مسایل مختلف محیط زیست بپردازد، این روش دیگر خستهکننده است و تلویزیون باید در قالب تصاویر جذاب و کارشناسی شده به شکلی غیرمستقیم مسایل را به مردم آموزش دهد. این استاد دانشگاه درباره تمایل اساتید و متخصصان محیط زیست برای همکاری با رسانه گفت: این اشتیاق به ویژه در میان اساتیدی که میخواهند کارشان را به مردم ارایه دهند، وجود دارد؛ ولی تمایل آنچنانی از سوی تلویزیون نشان داده نمیشود. وی ادامه داد: من به عنوان کارشناس و پژوهشگر طرحی را برای فیلمسازی ارایه میکنم ولی چون کار سخت و زمانبر است و بودجه آنچنانی ندارد کمتر فیلمسازی از آن استقبال میکند. دکتر کهرم ابراز عقیده کرد: درحالی که در کشور ما همهچیز ارزش دارد، متأسفانه به علم هیچ بهایی داده نمیشود. وی ادامه داد: مدیران تلویزیون توقع دارند که اساتید با کمترین هزینه مادی یا معنوی علمشان را در اختیار آنها قرار دهند که این اصلا درست نیست. این کارشناس محیط زیست تأکید کرد: تلویزیون باید بهای بیشتری به مستندسازی و تحقیق و پژوهش در امر محیط زیست بدهد. کهرم در پایان درباره مسایلی که ضرورت دارد رسانه بیشتر به آنها بپردازد، گفت: مسایل ضروری محیط زیست را به دو بعد انسانی و طبیعی تقسیم میکنم؛ در بعد انسانی کمبود آب و آلودگی روزافزون هوا مطرح است و در بعد طبیعی مسأله جنگلها، تالابها و حیاتوحش وجود دارد که ما از نظر اطلاعات درباره آنها فقیریم و باید بیشتر به آنها بپردازیم و آگاهی مردم را نسبت به آنها بالا ببریم. |
نخستین همایش وبلاگنویسان پارسیبلاگ برگزار میشود Posted: 28 Apr 2010 01:23 PM PDT به گزارش ایسنا، همایش وبلاگنویسان پارسیبلاگ، 30 اردیبهشتماه با حضور جمعی از هنرمندان و وبلاگنویسان پارسیبلاگ و سایر سرویسهای وبلاگنویسی برگزار میشود. رونمایی از امکانات جدید سرویس پارسیبلاگ، پرسش و پاسخ و دیگر برنامههای فرهنگی و هنری از جمله برنامههای این همایش است. همچنین شرکت در مسابقهی برترین یادداشتهای پارسیبلاگ از دیگر برنامههای این همایش اعلام شده است. گفتنی است ثبتنام برای وبلاگنویسان همهی سرویسهای وبلاگنویسی آزاد است و وبلاگنویسان پارسیبلاگ میتوانند دو یادداشت دلخواه خود را برای شرکت در جشنوارهی برترین یادداشتهای پارسیبلاگ ثبت کنند. کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانند به وبلاگ همایش پارسیبلاگ به نشانی http://hamayesh.parsiblog.com مراجعه کنند. |
مهلت ارسال اثر به بخش رسانه «جشنواره ملی جوان ایران» ۲۰ خرداد Posted: 28 Apr 2010 01:23 PM PDT نشست خبری بخش جوان و رسانه و ادبیات و طنز جوان جشنواره ملی جوان ایرانی صبح امروز در محل سازمان ملی جوانان برگزار شد. به گزارش ایسنا، امیر حسین مدرس ــ دبیر بخش ادبیات و طنز جشنواره ـ در این نشست شناخت، تشویق و معرفی جوانان صاحب قلم در سطح کشور، حمایت از نشر آثار فاخر تقویت گنجینه ادبی جوانان کشور، بهرهگیری از دیدگاه ادبی جوانان برای بررسی و برنامهریزی در مسیر رفع مشکلات نسل جوان و ایجاد انگیزه و امیدافزایی در نسل جوان را از اهداف این جشنواره برشمرد. وی با بیان این که این آثار در دو بخش جدی و طنز بررسی خواهند شد، اظهار کرد: جوان و جوانی چالشهای فراروی جوانان، نشاط و امیدافزایی، نگاه نسل جوان به جامعه امروز و هویت ایرانی و اسلامی از مهمترین موضوعات آثار شرکتکننده خواهد بود، با این حال شرکت کنندگان میتوانند آثار خود را به صورت آزاد نیز به جشنواره ارسال کنند. دبیر بخش ادبیات و طنز در ادامه شعر، ادبیات داستانی، پژوهش و نثر ادبی را از بخشها و شاخههای این جشنواره برشمرد و افزود: تمامی جوانان صاحب قلم در محدوده سنی 14 تا 24 سال با هر عقیده و سلیقهای میتوانند در این جشنواره شرکت کنند. وی ادامه داد: شاعران و نویسندگانی که آثارشان در مطبوعات و یا به صورت کتاب منتشر شده است نیز، امکان شرکت دادن همان آثار در جشنواره را دارند. مدرس با اشاره به این که در بخش شعر، شاخههای کلاسیک، نو، ترانه و تصنیف و نوحه وجود دارد، یادآور شد: در حوزه ادبیات داستانی آثار رسیده در شاخههای رمان، داستانهای بلند و کوتاه و داستانک به رقابت خواهند پرداخت. وی با بیان این که در این جشنواره تاکید ویژهای بر پژوهش بوده است ، تصریح کرد: بن و ریشه ادبیات در پژوهش است و از این رو جشنواره ملی جوان ایرانی نگاه ویژهای به حوزه پژوهش در شاخههای مقاله و کتاب، تحقیقی و تالیفی، تصحیح متون ادبی، مباحث نظری ادبیات، فهرست نگاری موضوعی، شرح متن و نقد ادبی داشته است. به گزارش ایسنا، دبیر بخش ادبیات و طنز در ادامه با اشاره به همکاری بخش ادبیات و طنز جشنواره با بخش جوانان خارج از کشور، تشریح کرد: پژوهشگران و فهرستنگاران جوان بسیاری در خارج از کشور زندگی میکنند که آثار آنان با بیمهری مسوولان فرهنگی ایران در این کشورها مواجه شده است که با همکاری صورت گرفته با دبیر بخش ویژه جشنواره این افراد میتوانند آثار خود را در بخش ادبیات و طنز شرکت دهند. وی ادامه داد: در بخش پژوهش شاخههای تصحیح متون ادبی، شرح متن و نقد ادبی ضروری است که اصل متنی ضمیمه اثر باشد. مدرس در ادامه با تاکید بر این که کلیه داوران این جشنواره از اساتید صاحب نام و جوان عرصه ادبیات هستند، بیان کرد: البته از چهرههای پیشکسوت این عرصه نیز بنا به ضرورت استفاده شده است. وی در عین حال از اعلام اسامی هیات داوران خودداری کرد. دبیر بخش ادبیات و طنز با بیان این که داوری آثار در دو مرحله توسط هیات انتخاب و هیات داوری نهایی صورت خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: از میان 300 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره تاکنون هیات انتخاب یکصد و 20 اثر را واجد شرایط راه یابی به مرحله نهایی داوری دانسته است. وی مهلت آثار در این بخش را 17 خرداد ماه عنوان و اضافه کرد: آیین پایانی جشنواره همزمان در تاریخ پنجم تیر ماه همزمان با میلاد حضرت «علی (ع)» برگزار خواهد شد. مدرس در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این که در هر بخش سه اثر برگزیده خواهد شد هیات داوران مختار است از پنج اثر دیگر نیز بر اساس صلاحدید خود تقدیر کند. به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست شکیبا در مورد محدودیتها و خط قرمزهای حوزه طنز این طور توضیح داد: اگر خطوط قرمز را که بیشتر اخلاقی هستند بیشتر بشناسیم و در حیطه سیاسی و دینی به حوزه مقدساتی که برای عموم مردم محترم هستند وارد نشویم، هیچ منعی در نوشتن طنز وجود ندارد و طنز سیاسی اساسا شیرینتر از هر نوع طنز دیگری است. وی ادامه داد: طنزپردازان هوشیارترین جماعت منتقد هستند و سیاست بدون نقد نیز سیاست پویا نیست، بنابراین هیچ محدودیتی برای شرکت آثار طنز سیاسی در این جشنواره که بن فرهنگی دارد، وجود نخواهد داشت. شکیبا در ادامه با اشاره به این که در جشنواره ملی باید با نگاه ملی و سعه صدر امکان عرضه همه تفکرات مختلف وجود داشته باشد، اذعان کرد: در حوزه طنز جشنواره قطعا چهرههای جوان و خلاقی معرفی خواهند شد و این اتفاق خجستهای برای ادبیات طنز کشور است. به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست محمدرضا حسینیان ـ دبیر بخش جوان و رسانه جشنواره ملی جوان ایرانی ـ مهلت ارسال آثار به جشنواره در دو بخش مطبوعات و خبرگزاریها و نرمافزار و رسانههای دیجیتال را 20 خرداد ماه عنوان کرد و تاکید کرد: در بخش نخست شاخههای خبر، گزارش خبری، گزارش توصیفی، تحلیلی و تحقیقی، سرمقاله و یادداشت، مقاله، گفتوگو، تیتر، عکس، گزارش تصویری و صفحه آرایی وجود دارد. وی ادامه داد: در حوزه رسانههای دیجیتال شرکت کنندگان در شاخههای سایت، وبلاگ، بازی و مولتی مدیا بار دیگر به رقابت خواهد پرداخت. دبیر بخش جوان و رسانه جشنواره ملی جوان ایرانی با بیان این که محدودیت زمانی تولید آثار از سال 86 به بعد خواهد بود، اظهار کرد: آثار ارسالی در بخش مطبوعات و خبرگزاریها باید در فاصله زمانی تعیین شده در یکی از نشریات دانشجویی، سراسری، محلی، مجلات و خبرگزاریها منتشر شده باشد. حسینیان با بیان این که پیشانی موضوعی آثار حوزه نشاط اجتماعی، امید به آینده و هویت ایرانی ـ اسلامی است، بیان کرد: با این حال آثار مکتوب جوانان در همه عرصهها نیز پذیرفته خواهد شد. وی اعلام فراخوان جشنواره به نقاط مختلف کشور را امتیاز این جشنواره عنوان کرد و افزود: سازمان ملی جوانان به کمک دفاتر استانی خود، فراخوان همه بخشهای جشنواره را به دورترین نقاط کشور نیز رسانده است. دبیر بخش جوان و رسانه جشنواره ملی جوان ایرانی تاریخ آیین پایانی جشنواره را 20 تیر ماه ذکر کرد و یادآور شد: داوران این بخش نیز از اساتید حرفهای و نام آشنای عرصه رسانه هستند. وی با بیان این که در بخش رسانههای دیجیتال ممکن است جوانان صاحب اثر نباشند، اظهار کرد: کلیه سایتها، وبلاگها و مجلات اینترنتی میتوانند با معرفی نماینده جوان در این جشنواره شرکت کنند. حسینیان در پایان ابراز امیدواری کرد: هر کدام از برگزیدگان مانند سفیر و پیامبری پس از بازگشت به استان خود باعث زایش صدها جشنواره از دل جشنواره ملی جوان ایرانی شوند. |
محدودیت ۱۴۰ کاراکتری هوگو چاوز پس از پیوستن به توییتر Posted: 28 Apr 2010 01:10 PM PDT هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا با ایجاد یک اشتراک توییتر برای مبارزه با مخالفانی که از این سرویس میکرووبلاگ نویسی برای انتقاد از دولت وی استفاده می کند، وارد این دنیای دیجیتالی شد. به گزارش ایسنا، هوگو چاوز که برای سخنرانی های طولانی اش معروف است اکنون مجبور است صحبتهایش را در پیامهای با محدودیت 140 کاراکتری توییتر جای دهد. صفحه @chavezcandanga تا روز سه شنبه و بدون اینکه چاوز مطلبی را در سایت توییتر ارسال کرده باشد در حدود 12 هزار هوادار داشت. توییتر شاهد افزایش فوق العاده در استفاده از این سایت به بیش از 200 هزار اشتراک فعال در ونزوئلا بوده و این کشور با رشد بیش از هزار درصدی در سال 2009 اکنون دارنده یکی از بالاترین سرانه کاربران این سایت در آمریکای لاتین است. شخصیتهای سیاسی و افراد مشهوری زیادی در توییتر فعالیت میکنند. به عنوان مثال رییس جمهور آمریکا نزدیک به چهار میلیون هوادار در توییتر دارد در حالی که هواداران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به چهار هزار نفر هم نمیرسد. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر