۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

اعتصاب در بازارهای کشور گسترش یافت

 
 

Sent to you by Hot News via Google Reader:

 
 


آرش بهمنی

در حالی که به نظر می‌رسید با توافق دولت و هیات‌های صنفی، بر سر کاهش نرخ مالیات به 15 درصد، اعتصاب بازاریان خاتمه یابد، گزارش‌ها از تهران حاکی از آن است که نه تنها اعتراض بازاریان ادامه یافته بلکه دامنه آن به شهرهایی چون تبریز و اصفهان هم رسیده است.

پیش از این ازجانب هیات‌های صنفی، اطلاعیه‌هایی در بازار تهران نصب شده بود که حاکی از توافق با دولت برای کاهش مالیات‌ها از 70 درصد به 15 درصد بود؛با این وجود، خبرها، حکایت از تعطیلی بازار تهران و دیگر بازارهای کشور می‌دهد.

اعتصاب بازار طلا فروش‌ها و پارچه فروش‌ها از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و دلیل آن اعتراض كسبه به وضع مالیاتی ۷۰ درصد بیشتر از سال گذشته بر اصناف بود. جلسه سازمان مالیات و نماینده وزارت بازرگانی هم در هفته پیش به جایی نرسید و اعتصاب همچنان ادامه یافت، اما ورود لباس شخصی‌ها، اعتصابات را وارد فاز جدیدی كرد. برخی اخبار غیررسمی حکایت از کشته شدن یکی از اعضای صنف دارد؛شنیده شده كه یك نفر از اعضای صنف پارچه فروش‌ها به ضرب چاقو كشته و شخصی دیگر بازداشت شده است.این اخبار را کسی تایید نکرده است.

این البته نخستین بار نیست که بازار تهران در اعتراض به سیاست‌های دولت دست به اعتصاب می‌زند. پیش از این بازار طلا و پارچه نیز همزمان با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، دست به اعتصاب زده بودند؛اعتصابی که باعث شد دولت از اجرای این قانون عقب نشینی کند.

 

آغاز اعتصاب

روز سه شنبه هفته گذشته، به دنبال اعلام دولت مبنی بر افزایش هفتاد درصدی مالیات اصناف، بازار تهران وارد اعتصاب شد. این مساله در پي عدم توافق سازمان امور مالياتي و اصناف در خصوص تعيين ماليات سال ‌اتفاق افتاد. ایسنا در همان زمان خبر داده بود که اكثر واحدهاي صنفي از جمله صنف طلافروش، سراج، نساج و پارچه فروش در اعتراض به عدم توافق سازمان امور مالياتي و اصناف در زمينه ماليات عملكرد سال ‌٨٨، واحدهاي صنفي خود را بسته اند. این اعتصاب ابتدا از بازار پارچه‌فروشان آغاز شد و سپس به بقیه نقاط بازار کشیده شد. نیروی انتظامی در همان ابتدای اعتصاب وارد عمل شد و تلاش کرد از طریق مذاکره با معترضین آنها را وادار به باز کردن مغازه ها کند.

محمد طحان‌پور ـ‌رييس اتحاديه كشوري لوازم خانگي ـ در روز اول اعتصاب با بيان اينكه از مدتها قبل اين هشدار را در انجمن اسلامي اصناف و بازاريان داده بودم، به ایسنا گفته بود: "از همان زمان كه احتمال عدم توافق مطرح شد اين موضوع را پيش بيني مي كردم و بارها به مسئولان ذي‌ربط نيز به صورت مكتوب اعلام كردم كه اثرات و پيامدهاي ناگواري به دنبال خواهد داشت. وقتي چهار هزار ميليارد تومان چك برگشتي تيتر يك روزنامه‌ها مي‌شود ديگر نمي توان ركود اقتصادي را ناديده گرفت. بسياري از مغازه‌ها به دليل ناتواني از پرداخت اجاره‌هاي خود به تعطيلي روي آورده‌اند و مرجوعي دارند با اين حال سازمان امور مالياتي بدون كمترين توجه به اين مساله زبان زور را به كار گرفته و اصناف را تحت فشار قرار داده است. وقتي ظرفيت توليد كشور تنها ‌٢٠ درصد است، چه دليلي دارد كه ماليات دو ميليون توماني به هفت ميليون تومان و ماليات ‌٢٥ ميليون توماني به ‌٦٠ ميليون تومان افزايش مي‌يابد؟"

اعتصاب بازار باعث شد که مسوولان وزارت‌خانه‌های بازرگانی و اقتصاد و همچنین اصناف همان روز تشکیل جلسه دهند و براساس تصمیمات اخذ شده، اعلام کردند که  افزایش 70 درصدی مالیات اصناف منتفی شده است.

محمدعلی ضیغمی،معاون وزیر بازرگانی، بعد از این جلسه به مهر گفت:" افزایش 70 درصدی مالیات اصناف منتفی شده و تنها یک اشتباه در انتقال مطلب و برداشت از قانون بودجه بوده است در حالی که آنچه در بودجه به عنوان افزایش مالیات واحدهای صنفی در سال 89 بیان شده و مبنای ارزیابی قرار گرفته، نسبت به سال قبل کمتر از 30 درصد افزایش داشته است."

این مسایل اما باعث نشد که بازاریان دست از اعتصاب بکشند. در حالی که بحث‌ها درباره امکان اجرایی شدن تصمیم دولت مبنی بر عدم افزایش مالیات ادامه داشت، بعداز ظهر روز چهارشنبه تعدادی لباس شخصی با حضور و پشتیبانی یگان‌های نیروی انتظامی  به حجره‌های پارچه فروشان حمله ور شدند و با تخریب کرکره مغازه ها خسارات زیادی به محل کسب و کار بازاریان در راسته پارچه فروشان وارد آوردند.

این اقدامات باعث اعتراض دیگر افراد به این مساله شد. برخی گزارش‌های تاییدنشده حکایت از آن دارد که در پی درگیری ها یکی از چهره های معروف بازار بنام حاج عزیزالله کاشانی توسط لباس شخصیها با ضربات چاقو به شدت زخمی و دچار خونریزی از ناحیه صورت و کتف شد.  همین گزارش می افزاید وی توسط مردم و حاضرین در محل به بیمارستان منتقل شد. شاهدان عینی و منابع خبری نیز خبر داده بودند که معتمدیان، نماینده صنف بازار پارچه فروشان، در هنگام فراخوان برای تجمع روز پنجشنبه بازاریان، بلافاصله دستگیر شد . نماینده صنف بازار پارچه فروشان، در حالی که از پشت بلندگو وضعیت موجود را محکوم می کرد و از مردم بخصوص بازاریان می خواست در سبزه میدان تجمع کنند،مورد حمله قرار گرفت.

حمله نیروهای لباس شخصی و  مشخص نبودن وضعیت مالیات‌ها، باعث ادامه اعتصاب در روز سوم شد. بازاریان خواستار این بودند که قانون مالیات اصناف به کلی حذف شود، در حالی که دولت چنین خواسته‌ای را بر نمی تابید.

 

تعطیلی برای رفع بحران؟

در حالی که بازار تهران در وضعیت ناآرامی به سر می‌برد، ناگهان دولت اعلام کرد که روزهای شنبه و یک‌شنبه به دلیل "گرمای هوا" تعطیل رسمی است. این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان، علت این امر را اعتصاب بازار می‌دانستند. در واقع باید گفت آنچه در بازار اتفاق افتاد، برای دولت محمود احمدی نژاد غافلگیرانه بود. این نهاد اقتصادی و حامی سنتی جمهوری اسلامی، در تمامی دوران اعتراضات به نتایج انتخابات، هرگز با معترضان همراه نشده بود.

اما برخلاف تصور دولتی ها، پس از پایان تعطیلی ها، نه تنها اعتصاب در بازار تهران خاتمه نیافته، بلکه به شهرهایی هم چون تبریز و اصفهان هم رسیده است. بازار اصفهان و بازار تبریز که پیش از این در جریان مساله مالیات بر ارزش افزوده نیز اعتصاب کرده بودند، این بار دست هم با اعتصاب همراه شده اند. برخی گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که بازار سه شهر تهران، اصفهان و تبریز به طور کامل تعطیل شده است.

بازار همواره، از پشتیبانان سنتی جمهوری اسلامی بوده و گفته می‌شود اعضای حزب موتلفه، نقشی اساسی در آن دارند و نفوذشان در بازار قابل توجه است. اکنون اما با توجه به برخی درگیری‌ها و اختلاف نظرها میان دولت و اصول‌گرایان سنتی، و همچنین هشدار چند روز پیش مرتضی نبوی، مدیرمسوول روزنامه رسالت، به نظر می‌رسد که حزب موتلفه در این تعطیلی ها نقش داشته باشد.

گفته می شود بدون اشاره حزب موتلفه، بازار تهران، قادر به انجام اعتصابی چنین گسترده نبود. بخصوص آنکه پش از این دبیرکل حزب موتلفه خبر از آن داده بود که حمایت آن ها از احمدی نژاد در انتخابات، برای "حفظ نظام" بوده است.


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
این پیام از گروه اخبار داغ رسیده است
"HOT NEWS" group.
برای عضویت ایمیل بزنید به:
hotreads@gmail.com
برای حذف عضویت ایمیل بزنید به
hotreads+unsubscribe@googlegroups.com
برای تنظیمات بیشتر
http://groups.google.com/group/hotreads?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر