۱۳۸۹ تیر ۱۱, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


گزارش‌های خودآگاه؛ نسل جدید خبر

Posted: 02 Jul 2010 11:30 AM PDT

به تازگی در یک کنفرانس چگونگی استفاده از وب معنایی برای متصل کردن اخبار و قابل دسترس‌تر کردن گزارش‌ها مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در کنفرانسی که با شرکت افرادی از دنیای رسانه هم‌چون تام تگ، معاون تامسون رویترز به همراه ایوان سانهوس، متخصص سمانتیک نیویورک تایمز، امرا تارین، مدیر اجرایی Allvoices و نیت واینر، خالق Read It Later برگزار شد، استفاده از وب معنایی (سمانتیک) در اخبار مورد بحث قرار گرفت.

وب سمانتیک استراتژی برای امکان‌پذیر کردن ارتباطات بین پایگاه‌های داده مستقل در وب است؛ فن‌آوری سمانتیک برای روزنامه‌ها، مشارکت خواننده‌ها را از طریق مرتبط کردن رسانه‌های مربوط به یکدیگر بهبود می‌دهد و برای خوانندگان به معنی محتوای بیش‌تر در هر گزارش و تجربه شخصی‌تر و برای تبلیغ‌کنندگان به معنی داده‌های آمارگیری بهتر از قبل است.

شرکت‌هایی که در این کنفرانس حاضر بودند از فن‌آوری سمانتیک برای مرتب کردن هوشمندانه اطلاعات در سیستم‌های یک شکل بسته یا نیمه بسته (مانند پایگاه داده آهنگ یا فیدهای خبری RSS) استفاده می‌کنند.

اما تنها پنج روز قبل، کنسرسیوم وب گسترده جهانی (W3C) انتشار استانداردهای پروتکلی را برای ساخت سیستم‌های حاکم در وب اعلام کرد که احتمالا جست‌وجوی سمانتیک در کل اینترنت را امکان‌پذیر می‌کند.

بر اساس گزارش ادیتور وبلاگ، W3C در حال کار برای اختصاص دادن برچسب‌هایی بر اطلاعات است که در هر وب سایتی ذخیره خواهند شد.

حداد عادل: امروز هر شهروند یک رسانه است

Posted: 02 Jul 2010 11:30 AM PDT

خبرگزاری ایلنا - نشست خبری همایش مطبوعات و فرهنگستان صبح روز پنجشنبه 10 خردادماه باحضور غلامعلی حداد عادل، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، محمددبیر مقدم عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، احمد سمیعی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و یدالله ثمره استاد دانشگاه در رشته زیان شناسی در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل ضمن اعلام اهداف همایش مطبوعات و فرهنگستان گفت: آشنایی مطبوعات با فرهنگستان و فعالیت های آن از سوی دیگر طرح برخی اشکالات که از حیث زبان فارسی، مطبوعات امروز با آن مواجهندو برقراری ارتباط بین فرهنگستان و مطبوعات در جهت رفع این اشکالات، از اهداف همایش مطبوعات و رسانه است.

وی افزود:دغدغه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دفع آفت های زبان فارسی است که مطبوعات هم در حفظ زبان می توانند موثر واقع شوند وهم در تخریب زبان.

مدیر شورای واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین اذعان داشت:حکم نهایی در روند واژه گزینی ،بر عهده شورای واژه گزینی است و پس از آن جهت تصویب به ریاست جمهوری ارائه می شود.

وی در خصوص پرسشی در زمینه ضمانت اجرای واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت:در دهه 20 ما شاهد شدت عمل دوره اول فرهنگستان زبان و ادب فارسی در راستای اعمال واژگان جدید در سطح جامعه هستیم که ناکامی های عدیده ای را در پی داشت و در عین حال نباید شرایط دنیای امروز را با دنیای 75 سال پیش مورد قیاس قرار داد که تفاوتهای بسیاری این دو با هم دارند.امروزه هر شهروندی یک رسانه است و این رسانه ای بودن ذاتی است و نه می توان آن را با زور و اجبار از بین برد و ایجاد محدودیت برای آن با روح جمهوری اسلامی سازگاری ندارد.

وی ادامه داد:البته در طی زمان و در دراز مدت، با همت فرهنگستان و اهتمام مردم در خصوص پالایش زبان،واژه های جایگزین ، جایگاه خود را در زبان فارسی خواهند یافت.
محمد دبیر مقدم ضمن اشاره به گونه های زبان فارسی گفت:یکی از گونه های زبان فارسی ،زبان مطبوعات است که در غرب مطالعات فراوانی حول محور گفتمان رسانه ای انجام شده است که از آن جمله می توان از گفتمان فوکو و ادوارد سعید نام برد.
وی ادامه داد:در همین راستا و در پی آشنایی اقشار قابل توجه مردم با زبان فارسی از طریق رسانه ها ، جایگاه مطبوعات برای فرهنگستان زبان و ادب فارسی حائز اهمیت است.و از این حیث ، در همایش مطبوعات و فرهنگستان،مطبوعات کشور در ابعاد گوناکون مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرند که به برگزیده آنها جوایزی اهدا خواهد شد.

نسرین پرویزی معاون گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی،با اشاره به گروه های تخصصی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حوزه واژه گزینی گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی حدود 57 گروه تخصصی در حوزه واژه گزینی دارد که این گروه ها هرکدام شامل 5-7 نفر هیات موسس هستند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:در شورای واژه گزینی ،اشکالات زبانی و گاهی هم اشکالات علمی واژگان مرتفع می شود و چهار شورای واژه گزینی ،هر هفته یک جلسه دایر می کنند که نتیجه آن طرح حدود 30 واژه در هفته است.

همایش مطبوعات و فرهنگستان قرار است در پاییز 89 برگزار شود.

روستائیان فنلاند سال ۲۰۱۵ اینترنت ۱۰۰ مگابیتی را تجربه می‌کنند

Posted: 02 Jul 2010 11:29 AM PDT

دولت فنلاند اعلام کرد که در سال 2015 میلادی سرعت دسترسی همه مردم فنلاند، حتی ساکنان روستاهای دورافتاده به 100 مگابیت در ثانیه می‌رسد.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، طبق قانون جدید تصویب شده در دولت فنلاند، کلیه شرکت‌های مخابراتی و ارتباطی این کشور از این پس می‌توانند امکان اتصال به اینترنت با حداقل سرعت یک مگابیت در ثانیه را برای همه مردم ارایه دهند.

"سوی لیندن " وزیر ارتباطات فنلاند در این خصوص توضیح داد: ما هم‌اکنون به نقش اینترنت در زندگی روزمره مردم می‌نگریم. خدمات اینترنت دیگر به عنوان ابزاری برای سرگرمی به کار نمی‌روند. کشور فنلاند تلاش فراوانی برای گسترش جامعه اطلاعاتی انجام داده است تا در حالی که طی چند سال قبل تعداد زیادی از مردم به اینترنت دسترسی نداشتند، هم‌اکنون عموم ساکنان کشور فنلاند بتوانند با حداقل سرعت یک مگابیت در ثانیه وارد اینترنت شوند.

دولت فنلاند اعلام کرد که در سال 2015 میلادی سرعت دسترسی همه مردم فنلاند، حتی ساکنان روستاهای دورافتاده به 100 مگابیت در ثانیه می‌رسد. گفته می‌شود که در حال حاضر بیش از 96 درصد ساکنان کشور فنلاند به اینترنت با سرعت یک مگابیت در ثانیه دسترسی دارند.

انگلیس نیز که سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را در زمینه افزایش دسترسی مردم به اینترنت انجام داده، هنوز نتوانسته است در این زمینه با فنلاند رقابت کند.

در حال حاضر 73 درصد مردم انگلستان در دنیای آنلاین حضور دارند. دولت این کشور پیش‌تر اعلام کرده بود که طرح گسترده خود برای دسترسی عموم مردم به اینترنت با سرعت 2 مگابیت در ثانیه را دنبال می‌کند.

سونی نیم میلیون لپ‌تاپ معیوب را از بازار جمع آوری می‌کند

Posted: 02 Jul 2010 11:18 AM PDT

سونی و "کمیسیون امنیت محصولات آمریکا " طی گزارشی اعلام کردند که بیش از نیم میلیون لپ‌تاپ‌ تولید شده در این شرکت ژاپنی که به کاربران جهانی فروخته شده‌اند، در معرض افزایش بیش از اندازه دما و حتی آتش‌سوزی قرار دارند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، شرکت سونی نرم‌افزار ویژه‌ای را برای سیستم BIOS لپ‌تاپ‌های خود ارایه کرده است که ادعا می‌کند اگر کاربران آن را روی سیستم خود نصب کنند، مشکل افزایش دما در این لپ‌تاپ‌ها از بین می‌رود.

در حالی که هم‌اکنون طرح جمع‌آوری و رفع مشکل یاد شده در این لپ‌تاپ‌ها آغاز شده است، سونی اعلام کرد که کاربران می‌توانند بدون مراجعه به شعبات این شرکت در سراسر دنیا و با نصب این نرم‌افزار به‌روز رسان، مشکل افزایش دما را از بین ببرند.

طرح جمع‌آوری و رفع مشکل افزایش دمای لپ‌تاپ‌های سری Vaio سونی مربوط به مدل‌های VPCF11 و VPCWW2 می‌شود که بین ژانویه تا آوریل 2010 با قیمت بین 800 تا 1500 دلار در کشورهای مختلف فروخته شده‌اند.

شرکت سونی اعلام کرد که در حال حاضر 535 هزار دستگاه لپ‌تاپ شامل این مشکل می‌شوند که از بین آن‌ها 259 هزار لپ‌تاپ به کاربران آمریکایی فروخته شده‌اند.

تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر جراحت کاربران ناشی از افزایش دمای لپ‌تاپ‌ها منتشر نشده است، اما سونی اعلام کرد که در برخی موارد این افزایش دما به قدری زیاد بوده که باعث تغییر حالت بدنه لپ‌تاپ شده است.

نشست معماری و رسانه برگزار می‌شود

Posted: 02 Jul 2010 11:18 AM PDT

نشست رابطه میان معماری و رسانه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر ایران به خبرنگار مهر گفت: سلسله نشست‌هایی را در مورد رابطه میان معماری و موضوع‌های دیگر در خانه هنرمندان آغاز کرده‌ایم که روزهای چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه نهم تیر نشستی با عنوان "معماری برای صنایع" برگزار شد، افزود: 16 تیر نشست معماری و رسانه در تالار امیرخانی از ساعت 18 تا 20 برگزار می‌شود.

قهاری همچنین گفت که نشست صنعتی سازان ساختمان هم 23 تیر از سوی این انجمن برپا خواهد شد.

سرویس اخبار گوگل متحول شد

Posted: 02 Jul 2010 11:17 AM PDT

سرویس اخبار گوگل یا Google News باز هم دستخوش تغییراتی شده و امکانات تازه ای به آن اضافه شده است.

به گزارش فارس به نقل از اینفورمیشن ویک، این اولین بار است که از سال 2002 بدین سو سرویس اخبار گوگل به طور اساسی متحول می شود. این سرویس حاوی سرخط اخبار سایت ها و خبرگزاری های مختلف است که در دسته های مختلف طبقه بندی می شوند.

مهم ترین مزیت این سرویس افزایش تعداد مراجعان به وب سایت های خبری است این سایت هر ماه یک میلیارد بازدیدکننده را روانه وب سایت های مختلف می کند تا اخبار متنوعی را از منابع مختلف مطالعه کنند. شخصی سازی این سرویس بر حسب نیازهای کاربران مهم ترین علت اعمال تغییرات تازه عنوان شده است.

یکی از مهم ترین بخش های اضافه شده اخبار برای شما یا news for you نام دارد و به کاربران امکان می دهد تا با مشخص کردن میزان علاقه خود به اخبار بخش های مختلف، ترتیب و چینش آنها را مشخص کنند.

تسهیل به اشتراک گذاری اخبار، امکان دسته بندی دقیق تر اخبار و مشخص کردن تعداد آنها در هر بخش از جمله امکانات تازه سرویس اخبار گوگل است.

کاربران همچنین می توانند از این پس مشخص کنند که اخبار از کدام منابع خبری برای آنها انتخاب شده و به نمایش درآید. درجه بندی منابع خبری بر اساس علاقه کاربر به آنان امکان می دهد تا به اخبار بر حسب سلیقه خود دسترسی پیدا کنند.

شبکه انگلیسی زبان شینهوا راه‌اندازی شد

Posted: 02 Jul 2010 11:17 AM PDT

شبکه‌ی تلویزیونی 24 ساعته انگلیسی‌زبان شینهوا آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، روز پنجشنبه، شبکه 24 ساعته انگلیسی‌زبان شینهوا که "سی‌.ان.سی" نام دارد، پخش برنامه‌های خود را از شهر پکن، پایتخت چین، آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنامه‌های این شبکه انگلیسی‌زبان از طریق ماهواره‌های مختلف در تمامی دنیا قابل دریافت بوده و هم‌چنین از طریق شبکه‌های کابلی تلویزیونی،تلفن‌های همراه و شبکه‌ی جهانی اینترنت نیز می توان به برنامه‌های این شبکه دسترسی داشت.

مسؤولان این شبکه همچنین قصد دارند تا در آینده نزدیک، شبکه‌هایی به زبان‌های فرانسه، اسپانیایی، عربی و روسی نیز راه اندازی کنند.

راه اندازی خبرگزاری شینهوا با هدف رقابت در عرصه رسانه‌، قصد نزدیک شدن به فضای چند رسانه‌یی را دارد و راه‌اندازی این شبکه نیز با هدف تحقق این امر صورت گرفته‌است.

در روزهای نخستین ماه ژانویه نیز دولت ترکیه اقدام به راه‌اندازی شبکه‌ی تلویزیونی 24 ساعته به زبان عربی برای 350 میلیون بیننده عرب زبان کرد.

این درحالی است که دولت ترکیه در سال 2009 یک شبکه تلویزیونی کرد زبان به نام (تی ارتی 6) را نیز راه‌اندازی کرد.

تلویزیون ملی چین نیز در جولای 2009 با هدف به تصویر‌کشیدن چهره واقعی این کشور برای مردم خاورمیانه و شمال آفریقا، شبکه‌ی تلویزیونی عرب‌زبان راه‌اندازی کرده که برنامه‌های آن در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا، منطقه‌ی آسیا - اقیانوسیه قابل دریافت است.

در آوریل 2009 نیز اعلام شد که دولت عربستان با هدف ارتباط با فارس‌ها، ترک‌ها و اردوزبان‌ها و شناساندن حقایق اجتماعی، اقتصادی و امنیتی این کشور شبکه‌ی تلویزیونی فارسی و ترکی زبان راه‌اندازی می‌کند.

فایرفاکس مرورگر پیش‌فرض آی.‌بی.‌ام شد

Posted: 02 Jul 2010 11:17 AM PDT

شرکت آی بی ام اعلام کرد که مرورگر فایرفاکس شرکت موزیلا را به عنوان مرورگر پیش فرض برای کارکنان خود انتخاب کرده است.

به گزارش فارس به نقل از سی نت، با توجه به اینکه آی بی ام بیش از 400 هزار کارمند در نقاط مختلف جهان دارد، این موفقیت دستاوردی بسیار مهم برای شرکت آی بی ام محسوب می شود.

موزیلا به دنبال مذاکراتی با ای بی ام تغییراتی را برای رفع نیازهای کاربران این شرکت در مرورگر فایرفاکس به وجود آورده است. قرار است این تصمیم از هفته آینده اعمال شود.
مقامات این شرکت بر این باورند که هم اکنون در نقاط مختلف جهان بیش از 400 میلیون نفر از مرورگر فایرفاکس برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند.

ارائه آموزش های رایگان در زمینه استفاده از مرورگر آی بی ام، تشویق شرکت های همکار و وابسته به استفاده از این مرورگر و کاربرد فایرفاکس برای ارائه خدمات کلود و شبکه ای از جمله مزایای این همکاری دوجانبه است.

فایرفاکس هم اکنون بعد از مرورگر IE مایکروسافت دومین مرورگر محبوب اینترنتی جهان است.

درآمد ۱۶ هزار میلیارد تومانی اپراتور سوم برای دولت

Posted: 02 Jul 2010 11:07 AM PDT

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت که بر اساس طرح تجاری ارائه شده توسط اپراتور سوم تلفن همراه پیش‌بینی می‌شود که این اپراتور در طول 15 سال فعالیت 67 هزار میلیارد تومان درآمد به‌دست آورد که میزان حق‌السهم دولت از رقم 67 هزار میلیارد تومان 6/23 درصد است که رقمی معادل 16 هزار میلیارد تومان می‌شود.

رضا تقی‌پور در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: برای تضمین و اطمینان خاطر از استیفای حقوق دولت، چنانچه اپراتور به درآمد پیش‌بینی شده در طرح تجاری نرسد، هرگز درآمد دولت از میزان 52/16 درصد 67 هزار میلیارد تومان کم‌تر نخواهد شد. این بدان معنی است که درآمد دولت قریب به 12 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

او درباره جزئیات سیم‌کارت‌های اپراتور سوم تلفن همراه، بهاء، نحوه واگذاری، تعرفه‌ها و پیش‌شماره آن اظهار کرد: طبق پروانه اپراتور سوم باید 9 ماه بعد از فعال شدن قرارداد، سیم‌کارت‌ها را به متقاضیان تحویل دهد و امیدواریم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سیم‌کارت‌ها از بهمن‌ماه سال جاری در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: توزیع سیم‌کارت‌های نسل سوم تلفن همراه به‌صورت هم‌زمان در تهران و کلانشهرها است و درنهایت به تدریج در تمام کشور، عرضه خواهد شد و پیش شماره آن هم به احتمال زیاد کد 092 خواهد بود.

وزیر ارتباطات با بیان این که البته هنوز بهای این سیم‌کارت‌ها مشخص نیست، تصریح کرد: سقف سیم‌کارتهای دائمی این اپراتور در پروانه، 120 هزار تومان دیده شده و قیمت احتمالی سیم‌کارت‌های اپراتور سوم حداکثر همین میزان خواهد بود، ضمن این که می‌تواند سیم‌کارت اعتباری هم داشته باشد.

تقی‌پور گفت: البته شرکت تامین تله‌کام در حال مطالعه استراتژی بازار است و تا زمانی که این مطالعات مشخص نشود و شرایط بازار با توجه به رقبای موجود سنجیده نشود، نمی‌توان بهای این سیم‌کارت‌ها را مشخص کرد.

وی ادامه داد: در مورد تعرفه هم به محض این که تعرفه‌ی مکالمه با سیم‌کارت نسل سوم درخواست شود، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره بررسی و اظهارنظر خواهد کرد.

او با بیان این که خوشبختانه بر اساس وعده‌ای که دادیم و با پیش‌بینی زمانی، صدور پروانه و واگذاری امتیاز اپراتور سوم تلفن همراه صورت گرفت بیان کرد: البته موضوع اپراتور سوم تلفن همراه با مسائل و مشکلاتی رو به رو شد که آغاز به کار آن و انجام مراحل بعدی فعالیت آن را با تاخیر مواجه کرد. در نهایت، پس از باطل شدن مزایده مربوطه، هیات دولت بر اساس مصوبه‌ای تصمیم گرفت با ترک تشریفات و با هدف حداکثر استفاده از توان داخل و تسریع در فرآیند اجرایی این اپراتور، لیسانس سومین اپراتور تلفن همراه کشور را به شرکت تأمین تلکام اعطا کند.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: اپراتور سوم با شرایط ترک مناقصه و رعایت قانون واگذار شد که صدور پروانه آن یک توفیق است. البته، لازم است که مجلس و دولت کمک کنند تا اپراتور سوم جنبه اجرایی پیدا کند، زیرا راه‌اندازی اپراتور سوم موجب ایجاد فضای رقابت و افزایش کیفیت در کشور می‌شود.

تقی‌پور درباره انتخاب شریک برای اپراتور سوم هم گفت: اجرای پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کار چندان پیچیده‌ای نیست و شرکت‌های داخلی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند؛ در عین حال این شرایط فرصتی برای پرورش شرکت‌های ایرانی و اپراتورهای داخلی است.

او ادامه داد: البته در اپراتور سوم بحث سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال تکنولوژی روز مطرح است که با وجود بازار فن‌آوری اطلاعات در جهان، شرکت تأمین تلکام مجبور است از اپراتورها و شرکت‌های بزرگ خارجی برای این مهم استفاده کند.

به گفته وی خوشبختانه در بحث اپراتور سوم توجه به جذب سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد، بنابراین این اپراتور می‌تواند برای تأمین نیازهای فنی از امکانات فنی خارجی استفاه کند و تصور می‌کنم اپراتور سوم با انتخاب مشاور خارجی در این خصوص تلاش می‌کند.

تقی‌پور ادامه داد: اپراتورهای اول و دوم صرفا می‌توانند سرویس‌های مبتنی بر نسل تا 75/2 ارائه کنند، در حالی که امتیاز واگذاری سرویس‌های نسل سوم تا 2 سال به‌صورت انحصاری برای اپراتور سوم منظور شده است. بنابراین این اپراتور می‌تواند خدمات ارزش افزوده متنوعی را با پهنای باند بالا به مشترکان خود ارائه کند و این خدمات زمینه لازم را برای خدمات دولت الکترونیک، پرداخت الکترونیک، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی و... فراهم می‌کند.

وزیر ارتباطات درباره نقش اپراتور سوم تلفن همراه در توسعه کشور تصریح کرد: اپراتور سوم تلفن همراه برای این که فضای رقابتی در حوزه ارتباطات سیار در کشور احیا و تقویت شود، ضروری است و در تعهدات صورت گرفته، پیمانکار موظف به اجرای صحیح قانون شده که این کار به بومی شدن تکنولوژی و افزایش تولیدات و کیفیت منجر می‌شود.

او درباره اهداف اپراتور سوم هم ابراز کرد: تحقق دو هدف ارائه خدمات ارزش افزوده با پهنای باند زیاد و جذب سرمایه خارجی و انتقال دانش به داخل کشور در پروژه اپراتور سوم، دنبال می‌شود. این اپراتور حداقل باید نسل 3 را ارائه کند و مجاز است از اپراتورهای بزرگ دنیا کمک بگیرند که با توجه به زمان‌بندی که ارائه دادند، می‌توانیم بگوییم حتماً مجبور خواهند بود از وجود شرکاء و اپراتورهای بزرگ خارجی برای عمل به موقع به تعهدات خود استفاده کنند.

۱۰ هزار رایانه قربانی مشکل ایکس.‌پی شدند

Posted: 02 Jul 2010 11:07 AM PDT

مایکروسافت رسماً اعلام کرد که بیش از 10 هزار رایانه شخصی با سوءاستفاده از یک نقص امنیتی در سیستم عامل ویندوز XP مورد حمله قرار گرفته اند.

به گزارش فارس به نقل از بتانیوز، این نقص مربوط به حفره ای خطرناک در بخش کمک و پشتیبانی این نسخه از سیستم عامل ویندوز است. این نوع از حملات از تاریخ 10 ژوئن آغاز شده و روز به روز در حال گسترش است.

اگر چه در آغاز دامنه این حملات چندان گسترده نبود، اما بعد از گذشت چند روز افزایش یافت و رایانه های زیادی را آلوده کرد. کوتاهی مایکروسافت در عرضه وصله نرم افزاری برای مقابله با این آسیب پذیری نیز موجب شده تا میزان آلودگی بیشتر و بیشتر شود.

جالب آنکه اولین بار یکی از مهندسان شرکت گوگل به نام تاویس اورماندی از وجود این حفره خبر داد اما مایکروسافت نسبت به هشدارهای او بی اعتنایی کرد.

البته همکاران وی او را به علت اینکه قبل از عرضه وصله نرم افزاری توسط مایکروسافت جزئیات این حفره را اعلام کرد، سرزنش کردند.

مدیر سینما آزادی: بلیت‌ یک‌چهارم‌نهایی جام‌‌جهانی تمام شد / فروش نیمه‌نهایی از شنبه

Posted: 02 Jul 2010 11:07 AM PDT

در پی استقبال زیاد مخاطبان از نمایش بازی‌های فوتبال در سینماها،تمام بلیت‌ بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی در سینما آزادی پیش‌فروش شده و پیش‌فروش بازی‌های مرحله‌ نیمه‌نهایی هم از شنبه آغاز می‌شود.

رضا سعیدی‌پور، مدیر سینما آزادی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود از چند روز قبل بلیت‌ بازی‌های روز شنبه 12 تیرماه پیش‌فروش شده و به پایان رسیده، گفت: از یک هفته پیش‌ بلیت‌های بازی آلمان _ آرژانتین پیش‌فروش شده و تمام بلیت‌های این بازی تمام شده است.

وی در ادامه با اشاره به استقبال گسترد‌ه مخاطبان از طرح نمایش فوتبال در سینماها اظهار کرد: ابتدا این بازی‌ها را در یکی از سالن‌های کوچک سینما پخش می‌کردیم، اما حجم استقبال مخاطبان به گونه‌ای بود که اکنون سالن اصلی سینما یعنی سالن آزادی را به این برنامه اختصاص داده‌ایم.

سعیدی‌پور با بیان این‌که از مرحله‌ یک هشتم نهایی تمام بازی‌ها در این سینما پخش‌شده درباره‌ پیش خرید بلیت‌ها توضیح داد: لازم است علاقه‌مندان برای تهیه بلیت به طور حضوری به گیشه مراجعه کنند و بلیت بازی‌های مورد علاقه خود را پیش خرید کنند.

مدیر سینما آزادی در پایان درباره‌ی تفاوت قیمت بلیت در بازی‌های مراحل مختلف توضیح داد: ممکن است در مراحل بعدی کمی افزایش بها داشته باشیم.

سخت‌تر شدن قوانین مالکیت رسانه در فیجی

Posted: 02 Jul 2010 11:07 AM PDT

دولت نظامی فیجی قوانین جدیدی صادر کرد که بر اساس آن‌ها، 90 درصد مالکیت رسانه‌ها در این کشور باید به افراد بومی متعلق باشد.

به گزارش ایسنا، دولت فیجی که توسط یک نظامی و رهبر کودتا اداره می‌شود، بیانیه‌ای را صادر و بر قوانین رسانه‌یی سخت‌گیرانه‌تری تاکید کرد که مدعی است گزارش امور این کشور را به صورت متوازن‌تر، تضمین می‌کند.

طبق این بیانیه، تمامی مدیران و دست کم 90 درصد از سهامداران هر سازمان رسانه‌یی باید شهروندان فیجی باشند که به صورت دایم در این کشور اقامت دارند. به تمامی رسانه‌ها در فیجی سه ماه فرصت داده شده تا به قوانین مالکیت جدید عمل کرده یا با تعطیلی مواجه شوند.

این اقدام غول رسانه‌یی نیوزکورپ را مجبور خواهد کرد روزنامه فیجی تایمز را پس از 23 سال بفروشد. بنابراین فرمان، فیجی تایمز سازمان رسانه‌یی است که باید از شرایط مالکیت جدید متابعت کند.

فیجی تایمز، قدیمی‌ترین روزنامه این کشور جزیره‌ای واقع در اقیانوس آرام است که در سال 1869 شروع به انتشار کرد.

بر اساس این گزارش دولت استرالیا و نیوزکورپ روپرت مرداک محدودیت رسانه‌یی جدید در فیجی را محکوم کردند.

آغاز فعالیت سیستم اشتراک سه روزنامه‌ی آمریکایی

Posted: 02 Jul 2010 10:56 AM PDT

سه روزنامه آمریکایی در بخشی از آزمایش سیستم اشتراک شرکت گانت، تا چند روز آینده سیستم اشتراک خود را معرفی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، تالاهاس دموکرات در فلوریدا، اسپکترام در یوتاه و گرین ویل نیوز در کالیفرنیای جنوبی از اول ماه ژوییه مجموعه بسته‌های اشتراکی را به خوانندگانشان ارایه می‌کنند.

گرین ویل آنلاین به خوانندگان سه گزینه برای دسترسی ارایه می‌کند که شامل وب سایت، نسخه چاپی و کپی دیجیتالی در ازای 16.46 دلار در ماه، دسترسی آنلاین و نسخه الکترونیکی به قیمت 14.95 دلار و تنها دسترسی آنلاین به قیمت 9.95 دلار در ماه است؛ دسترسی روزانه نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

دموکرات برای دسترسی به محتوای این روزنامه نرخ‌های مشابهی را تعیین کرده و امکان دسترسی روزانه به قیمت دو دلار نیز دارد. اسپکترام نیز طرح‌هایی را برای بسته‌های مشابه تهیه کرده اما هنوز میزان هزینه اشتراک خود را اعلام نکرده است.

ناشران روزنامه‌های آمریکایی که با کاهش درآمد تبلیغات چاپی، افت تیراژ و روی آوردن خوانندگان به اخبار رایگان در اینترنت مواجه شده‌اند، در تلاش برای یافتن منابع درآمد جدید هستند که شامل سیستم اشتراک برای دسترسی به محتوای آنلاین روزنامه‌هاست.

اینترنت یک گیگابیتی ماهانه ۵۱ دلار در ژاپن

Posted: 02 Jul 2010 10:56 AM PDT

شرکت KDDI هم‌اکنون سرویسی را برای کل مردم ژاپن ارایه کرده که بر مبنای آن می‌توانند با پرداخت ماهانه 51.40 دلار به اینترنت مبتنی بر شبکه فیبر نوری با سرعت یک گیگابیت در ثانیه متصل شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ژاپن کشوری آسیایی در شرقی‌ترین بخش خاور دور است که بزرگترین شهر و پایتخت آن را توکیو تشکیل می‌دهد. ژاپنی‌ها به کشور خود نیهون(Nihon) می‌گویند. نیهون از دو واژه NICHI به معنای خورشید و روز و HON به معنای ریشه و آغاز تشکیل شده است. با توجه به اینکه ژاپن اولین سرزمینی است که خورشید از آن طلوع می‌کند و روز از آنجا آغاز می‌شود، به آن سرزمین آفتاب یا سرزمین آفتاب تابان می‌گویند.

ژاپن طی چند دهه اخیر به یکی از بزرگترین قطب‌های تحقیقاتی جهان، به‌خصوص در حوزه فناوری، ماشین‌ آلات هوشمند و بیوپزشکی تبدیل شده است و سالانه بیش از 700 هزار محقق در این کشور بودجه 130 میلیارد دلاری را صرف انجام پژوهش در زمینه‌های مختلف می‌کنند و این تمرکز بر عرصه تحقیق و توسعه موجب شده است تا ژاپن رتبه سوم در جهان را در این حوزه به‌دست آورد. ژاپن از نظر تحقیقات علمی پایه‌ای برترین کشور جهان محسوب می‌شود و تاکنون 13 جایزه نوبل در زمینه‌های فیزیک، شیمی و داروسازی، کسب کرده است.

برخی از زیرمجموعه‌های صنعت فناوری که کشور ژاپن هم‌اکنون در آن به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است شامل سیستم‌های الکترونیکی، اتومبیل‌سازی، ماشین‌آلان هوشمند، سیستم‌های مهندسی زلزله‌شناسی، ربوت‌های صنعتی، فیبرهای نوری، مواد شیمیایی و محصولات نیمه‌رسانا می‌شوند.

ژاپن از نظر ساخت ربوت مقام نخست در دنیا را به خود اختصاص داده است و بیش از نیمی از ربوت‌های صنعتی دنیا در این کشور به تولید می‌رسند. این کشور عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان را نیز از آن خود کرده و از 15 شرکت خودروسازی برتر جهان 4 شرکت در ژاپن قرار گرفته است. همچنین گفته می‌شود که از 20 شرکت برتر تولیدکننده محصولات نیمه‌هادی در جهان، 7 شرکت در کشور ژاپن واقع شده‌اند.

یکی از بخش‌های فناوری در کشور ژاپن که طی چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، توسعه خطوط پهن‌باند اینترنتی و افزایش دسترسی مردم به این خدمات با حداقل قیمت بوده است.

شرکت مخابراتی NTT ژاپن نخستین بار سرویس اتصال به اینترنت بر مبنای شبکه Dial-Up با سرعت 56 کیلوبیت در ثانیه، سرویس ISDN با سرعت 64 کیلوبیت در ثانیه و سرانجام سرویس فیبرهای نوری(FTTH) را برای کاربران خانگی عرضه کرد. در اواخر دهه 1990 برای نخستین بار امکان اتصال به اینترنت بر اساس خطوط پهن‌باند در کشور ژاپن فراهم شد و سرانجام در سال 1999 نخستین خط اینترنتی مبتنی بر ADSL در این کشور به کار رفت.

پس از این اقدام شرکت NTT با دیگر همکاران خود این شبکه را گسترش دادند تا آنکه در سال 2001 شرکت مخابراتی SoftBank برای نخستین بار امکان اتصال به اینترنت با سرعت 12 مگابیت در ثانیه را برای مردم ژاپن ارایه داد که این بزرگترین تحول اینترنتی ژاپن تا آن زمان بود. این اتفاق دنیای عرضه خدمات اینترنتی در ژاپن را متحول کرد، زیرا مردم می‌توانستند با پرداخت ماهانه 3 هزار ین(30 دلار) که دقیقا نصف هزینه شرکت‌های دیگر بود، این سرویس را در اختیار بگیرند. با این اتفاق رقابت شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت بر سر کاهش قیمت سرویس‌ها آغاز شد و سرعت دسترسی مردم به اینترنت از 12 به 24 و در نهایت به 50 مگابیت در ثانیه رسید.

کشور ژاپن در سال 2004 عنوان ارایه دهنده بهترین سرویس ADSL با ارزان‌ترین قیمت در سراسر جهان را به دست آورد. در آن زمان هر شهروند ژاپنی می‌توانست با پرداخت ماهانه 35 دلار با سرعت 50 مگابیت در ثانیه وارد اینترنت شود. در همان زمان بود که شرکت NTT سرویس اینترنتی فیبرنوری خود موسوم به FTTH را با هزینه ماهانه 50 دلار و با سرعت 100 مگابیت در ثانیه راه‌اندازی کرد که با این وجود مردم ژاپن باز هم ترجیح می‌دادند از طریق شبکه ADSL وارد اینترنت شوند.

در سال 2005 نیز شرکت Kansai Electric Power نیز سرویس ارایه کرد که به موجب آن مردم می‌توانستند با سرعت یک گیگابیت در ثانیه وارد اینترنت شوند و در مقابل برای هر ماه استفاده از این سرویس 90 دلار پرداخت کنند.

افزایش رقابت شرکت‌های ارتباطی ژاپن در ارایه خدمات اینترنتی پرسرعت و ارزان موجب شد تا در سال 2004 میلادی بیش از 1/52 درصد خانه‌های این کشور به اینترنت دسترسی داشته باشند و نیمی از آن‌ها از طریق خطوط پهن‌باند وارد اینترنت شوند. در مارس 2005 شبکه DSL ژاپن بیش از 6/13 میلیون مشترک داشت و شبکه فیبر نوری FTTH روز به روز گسترده‌تر می‌شد. در حال حاضر هر کاربر خانگی ژاپنی می‌تواند با پرداخت ماهانه 30 دلار به اینترنت با سرعت 100 مگابیت در ثانیه دسترسی داشته باشد که این رقم رکوردی تازه در ارایه اینترنت پرسرعت با قیمت ارزان محسوب می‌شود.

شرکت KDDI که یکی از مراکز بزرگ ارایه دهنده خدمات مخابراتی و ارتباطی در کشور ژاپن محسوب می‌شود، از اکتبر سال گذشته امکان اتصال به اینترنت با سرعت یک گیگابیت در ثانیه را از طریق شبکه فیبر نوری فراهم کرد. این سرویس که برای تمام شهرهای بزرگ و کوچک ژاپن عرضه شده است، به ساکنان یک آپارتمان امکان می‌دهد تا با دریافت هر یک کابل فیبر نوری یک گیگابایتی، این سرویس را بین ساکنان سه طبقه به اشتراک بگذارند.
شرکت KDDI اعلام کرده است که مردم ژاپن می‌توانند با پرداخت ماهانه 5460 ین(40/51 دلار) به اینترنت مبتنی بر شبکه فیبر نوری با سرعت یک گیگابیت در ثانیه متصل شوند. مشترکان این شبکه می‌توانند از خدمات پایه‌ای تلفن و همچنین تلویزیون کابلی نیز بهره ببرند.

طبق آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه، میانگین سرعت اتصال به شبکه جهانی اینترنت برای کاربران عادی در ژاپن 61 مگابیت در ثانیه است و بر این اساس هر ژاپنی می‌تواند 30 برابر از یک کاربر آمریکایی به اینترنت متصل شود. میانگین سرعت اتصال به اینترنت در آمریکا 1.97 مگابیت در ثانیه است. دیگر کشورهایی که امکان اتصال به اینترنت با سرعت بالاتر از آمریکا را برای کاربران خود فراهم می‌کنند شامل کره جنوبی(45 مگابیت در ثانیه)، فرانسه(17 مگابیت در ثانیه) و کانادا(7 مگابیت در ثانیه) می‌شوند.

در شبکه‌ای اینترنتی که سرعت اتصال به آن 5 مگابیت در ثانیه باشد، بارگذاری یک فایل 10 مگابایتی 15 ثانیه طول می‌کشد. در این میان اگر قرار باشد همین فایل را در یک شبکه اینترنتی با سرعت 545 کیلوبیت در ثانیه بارگذاری کنیم 2.5 دقیقه طول می‌کشد. بارگذاری همین فایل با سرعت 60 مگابیت در ثانیه که هم‌اکنون کاربران ژاپنی به آن دسترسی دارند فقط 0.16 ثانیه به طول می‌انجامد.

این روزها بارگذاری فیلم‌های سینمایی از اینترنت به امری معمول تبدیل شده است و کاربران جهانی علاقه فراوانی به این جریان نشان می‌دهند. بر این اساس، اگر یک کاربر آمریکایی در نظر داشته باشد یک فیلم 4.5 گیگابایتی را با سرعت 5 مگابیتی اینترنت بارگذاری کند، باید 15 دقیقه منتظر بماند؛ در صورتی که هر کاربر ژاپنی می‌تواند همین فایل را با سرعت 60 مگابیت در ثانیه در 1.25 ثانیه بارگذاری کند.

طبق آمار موجود سرعت دسترسی به اینترنت، جمعیت کلی و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ژاپن بین سال‌های 2000 تا 2010 به قرار زیر بوده است

سال 2000: تعداد کاربران اینترنتی 47 میلیون و 80 هزار نفر، جمعیت کل ژاپن126.92 میلیون نفر، ضریب نفوذ اینترنت 37.1 درصد

سال 2005: تعداد کاربران اینترنتی 78 میلیون و 50 هزار نفر، جمعیت 128.13 میلیون نفر، ضریب نفوذ اینترنت 60.9 درصد

سال 2007: تعداد کاربران اینترنتی 87 میلیون و 54 هزار نفر، جمعیت ژاپن 128.38 میلیون نفر، ضریب نفوذ اینترنت 68 درصد

سال 2008: تعداد کاربران اینترنتی 94 میلیون نفر، جمعیت 127.28 میلیون نفر، ضریب نفوذ اینترنت 73.8 درصد

سال 2009: تعداد کاربران اینترنتی 95 میلیون و 97 هزار نفر، جمعیت کل ژاپن 127.07 میلیون نفر، ضریب نفوذ اینترنت 73.8 درصد

سال 2010: تعداد کاربران اینترنتی 99 میلیون و 14 هزار نفر، جمعیت کل ژاپن 126.80 میلیون نفر، ضریب نفوذ اینترنت 78.2 درصد

رونمایی از اولین قرآن لمسی دیجیتالی در کشور: صادرات به سه کشور اسلامی

Posted: 02 Jul 2010 10:56 AM PDT

قرآن دیجیتالی تمام لمسی برای اولین بار توسط یک شرکت ایرانی تولید شد که این محصول تا دو هفته آینده رونمایی خواهد شد و علاوه بر فروش آن در داخل کشور به قیمت 80 هزار تومان صادرات آن به کشورهای مختلف از جمله ترکیه، بحرین و عراق آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، این نمونه قرآن دیجیتالی با قابلیت صفحه تمام لمسی مانند یک تبلت PC عمل کرده و دارای صفحه نمایشگر بزرگ 3/4 اینچی است که امکان ورق زدن صفحات قرآن را با تماس دست با این صفحه نمایشگر فراهم می کند.

ترتیل قرآن کریم همراه با متن عربی، تفسیر کل قرآن، امکان جستجوی کلمه بر حسب مصحف و یا تایپ کلمه و جستجو در آیات، ترجمه ها و تفاسیر و نیز امکان برنامه ریزی روزانه برای حفظ قرآن از جمله ویژگیهای این قرآن دیجیتالی است.

سعید نخعی مدیر سازنده قرآن دیجیتالی لمسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به زودی اختراع این دستگاه به عنوان نمونه منحصر بفرد ثبت می شود گفت: قرآن لمسی دیجیتالی از ماه رمضان با قیمت حدود 80 هزار تومان در نمایشگاه قرآن عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این نمونه قرآن دیجیتالی با توجه به صفحه نمایشگر بزرگ خود دارای امکاناتی چون GPS برای مکان یابی، تعیین اوقات شرعی، جهت یاب قبله و فناوری ارسال صدا از طریق فرستنده FM رادیو است اضافه کرد: فناوری تلویزیون دیجیتال (DVB-T) روی این سیستم نیز به زودی پیاده سازی می شود تا امکان پخش برنامه های تلویزیونی از طریق آن ممکن شود.

مدیرعامل شرکت ابرا تهران گفت: هم اکنون سفارشات مختلفی برای صادرات این قرآن دیجیتالی از کشورهای مختلفی چون ترکیه، بحرین و عراق دریافت کردیم و با وجود شناخت از بازارهای مختلف جهانی، صادرات این فناوری را به کشورهای اروپایی نیز در دستور کار داریم.

وی گفت: قابلیت صفحه تمام لمسی قرآن دیجیتالی، امکان ورق زدن صفحات قرآن و دریافت فهرست کامل تمامی آیات و سوره ها را به کاربر می دهد. همچنین با وجودی که در بسیاری از کشورها تعیین اوقات شرعی و تشخیص قبله به راحتی ممکن نیست این فناوری بسیار قابل استفاده خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر