۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


همایش «رسانه‌های اجتماعی و کتاب» برگزار می‌شود

Posted: 30 Dec 2010 04:17 AM PST

همایش «رسانه‌های اجتماعی و کتاب» با سخنرانی و ارائه مقاله به‌وسیله جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه رسانه توسط سوره مهر برگزار می‌شود.

این همایش در راستای هم اندیشی و ارائه راهکارها در باره چگونگی استفاده و بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی در بحث کتاب و کتابخوانی با حضور استادان دانشگاه و پژوهشگران این حوزه برگزار می‌شود.

اولین سخنران این همایش مسعود کوثری استاد دانشگاه تهران است که با موضوع "شبکه‌های اجتماعی، اجتماعات تفسیری و رمان‌خوانی در ایران" به ارائه سخنرانی می پردازد.

"نقش رسانه‌های اجتماعی در ترویج کتابخوانی" عنوان سخنرانی محمد سلطانی فر است و حسینعلی افخمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی هم با موضوع "جایگاه نقد و معرفی کتاب در رسانه‌های اجتماعی" سخنرانی خواهد کرد.

همچنین در این همایش دو مقاله با عناوین "رسانه‌های اجتماعی و کتاب؛ بازگشت عموم و بازنشر کتاب" و "شبکه‌های اجتماعی کتاب‌محور و ارائه راهکارهای بومی" توسط جواد افتاده و ابراهیم اسکندری پور پژوهشگران حوزه رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌شود.

سخنرانی محمد سلیمانی‌نیا فعال حوزه نشر و رسانه‌های اجتماعی با موضوع "کاربرد شبکه های اجتماعی برای ناشران ایرانی" از دیگر بخش‌های این همایش است.

بر همین اساس طی فراخوانی از علاقه مندان این حوزه دعوت شد در این زمینه مقالات خود را ارائه دهند که در این مدت مقالات متعددی ارسال شد که تعداد 6 عنوان از این مقاله ها در فصلنامه "کتاب مهر" که همزمان با این همایش منتشر می شود ارائه شده است.

"ویکی‌ها و تولد نسل جدیدی از کتاب" از محمد مهدی مولایی، "فعالیت‌های گروهی کتاب‌محور در شبکه های اجتماعی مجازی" از علی اکبر اکبری‌تبار و "شبکه های اجتماعی؛ پیدایش و تحولات" از مرضیه خلقتی به همراه دو مقاله فوق در این فصلنامه ارائه شده است.

همچنین دو عنوان مقاله "چالش‌ها و فرصت های رسانه های اجتماعی" از آندره کاپلن و مایکل هانلین و "تداوم و تغییر در رسانه های اجتماعی" از برنی هوگان و انابل کوان هسه هم که درباره آخرین دیدگاه ها در زمینه نقش رسانه های اجتماعی است ترجمه و در این فصلنامه منتشر شده است.

همایش "رسانه‌های اجتماعی و کتاب" ساعت ۱۴ تا ۱۷ روز دوشنبه، ۱۳ دی ماه در تالار مهر حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ ،تقاطع سمیه، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

اینترنت در تسخیر کدام زبان است؟

Posted: 30 Dec 2010 04:13 AM PST

خبرآنلاین - هرچند در آغاز ورود اینترنت، این زبان انگلیسی بود که بر دنیای مجازی حکمرانی می‌کرد، اما رشد کاربران چینی و قوانین سخت‌گیرانه دولت این کشور، زبان چینی را به بیشترین سهم در دنیای اینترنت رسانده است.

زبان شبکه جهان‌پیکر در ابتدا انگلیسی بود؛ اما با گذشت زمان تغییرات زیادی صورت گرفته و امروزه هدیه نظامی آمریکا به تمدن بشری هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. پذیرش اینترنت در سراسر جهان چنان تغییراتی در آن به وجود آورده که در حال حاضر زبان چینی در حال تبدیل شدن به زبان پیشتاز در عرصه مجازی است.

البته این بدان معنا نیست که تمام چینی‌ها هم با این زبان راحتند؛ بلکه تاکنون حکمی رسمی در این مورد وجود داشته که تمام واژگان و اصطلاحات انگلیسی در روزنامه‌ها، مجلات و وب‌سایت‌ها باید به چینی ترجمه شوند. با وجود آن‌که همه کشورها با طبیعت بی‌نظم اینترنت در عرصه جهانی و اثر آن در کم کردن ارزش‌های فرهنگی سنتی و یکپارچگی زبان ملی خود کنار آمده‌اند، اما مقامات چینی هم‌چنان بر این عقیده پافشاری می‌کنند که زبان آن‌ها باید خالص و دست نخورده باقی بماند.

در ابتدا اجازه بدهید با اینفوگرافی NextWeb شروع کنیم (برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید) که البته در مورد صحت اعداد اشاره شده در آن تردیدهایی وجود دارد. برای مثال چرا کشور چین باید رشد اینترنت خود را به میزانی که در نمودار اعلام شده پایین بیاورد، در حالی که به نظر می‌رسد تعداد کاربران اینترنت چینی بسیار به تعداد کاربران انگلیسی نزدیک باشند. این در حالی است که چین در حال تبدیل شدن به کشوری پیشتاز در جهان است و با این حال همه رشد این کشور را در تمام زمینه‌ها دست‌کم می‌گیرند.

حکم قانونی دولت چین برای محافظت از زبان چینی بسیار جالب به نظر می‌رسد. هفته گذشته وب سایت سازمان عمومی مطبوعات و انتشارات این کشور، ترکیب کردن لغات خارجی در نشریات و سایت‌های چینی را بدون اضافه کردن معادل چینی آن‌ها ممنوع اعلام کرد. این قانون حتی نام انسان‌ها، مکان‌ها، کلمات اختصاری و عبارات معمول را هم در بر می‌گیرد.

هادی خانیکی: با پدیده ویکی‌لیکس، تاریخ شتاب گرفته است

Posted: 30 Dec 2010 03:59 AM PST

وب‌سایت دیپلماسى ایرانى - در نشست «بررسی ابعاد و نتایج پدیده ویکی‌لیکس»، دکتر هادی خانیکی عضو هیات علمى دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، عنوان «زمینه ها و آثار ارتباطی ویکی لیکس» را برای سخنرانى خود برگزیده بود.

وی ابتدا به بیان این سوال پرداخت که آیا ویکی لیکس یک پدیده فناورانه صرف است؟ به گفته وی، در نگاه جبرگرایانه تافلر، به فناوری با نگاهی خوش بینانه نگاه می شود که حاصل آن نشر آزاد اطلاعات و گفتگوی بیشتر است. خانیکی افزود که باید با نگاه فرصت-تهدید به پدیده ویکی لیکس اشاره کرد.

به گفته او با پدیده ویکی لیکس، تاریخ شتاب گرفته است. وى گفت: بیشترین تحولات در طول تاریخ بشری در همین نسل آخر روی داده است. اگرچه ما دوران طلایی تمدن اسلامی و ایرانی را پشت سر گذاشته ایم اما کانون تغییرات در این اواخر است و نباید اینقدر به گذشته نگاه کرد.

خانیکی به پدیده رسانه های شهروندی اشاره کرد که با ضبط مخفیانه فیلم اعدام صدام رونق گرفت و در انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز شاهد آن بودیم. وی افزود که جنبش های نوین اجتماعی بیشترین موافقان ویکی لیکس و دولت ها بیشترین مخالفان این پدیده هستند. خانیکی با اشاره به سخنان «مانوئل کاستلز»، به پایان دوران رسانه های جمعی و شروع گفتمان رسانه های خودگزین (mass-self communication) گفت: فرایند تولید و توزیع و کنترل خبر را از حالت سنتی آن خارج کرده اند. وی با اشاره به سطح سیاسی-اجتماعی پدیده ویکی لیکس، به شکل گیری سریع جریان های قدرت و ضدقدرت اشاره کرد.

وى در این باره گفت: در ارتباطات گفته می شود که جریان هاى قدرت و ضدقدرت تقریبا هم زمان و خیلی سریع شکل می گیرند. تاثیرگذاری این پدیده ها می توانند متناقض باشند؛ بحث بر سر درستی یا غلطی اطلاعات نیست، بلکه بحث بر سر دسترسی سریع و گسترده به اطلاعات است که واکنش سریعی دارد که به مشارکت گسترده منجر می شود. در صحنه عمل به واکنش های سطحی منجر می شود که در فضای جدید هم گفتمان و هم پادگفتمان تولید می کند. ویکی لیکس دیگر صرفاً سایت منشرکننده اسناد سری دیپلماتیک نخواهد بود، بلکه ابزاری است که حریم های خصوصی و عمومی را در هم می ریزد.

به گفته خانیکی، ویکی لیکس بر پدیده ویکی شدن (مشارکت همگانی در تهیه محتوا) تأثیر خواهد گذاشت، اما جنبه فرهنگی آن بر جنبه فناورانه آن خواهد چربید. کدام جامعه یا کدام گروه های اجتماعی و سیاسی از نشر کردن و درز کردن استقبال می کنند و کدام یک در هراس می افتند. در فضای وب، هم در حوزه روانشناسی اجتماعی و هم جامعه شناسی این بحث ها در گرفته است. نهادهایی مثل نهادهای دولتی در برابر جامعه ای که خواستار افشای اطلاعات است جوامع بسته ای را شکل می دهند که از چالش میان این دو پدیده در حال خلقی را ایجاد می کنند. آقای آسانژ و سایتش بسیاری از جوایز در زمینه ی اطلاع رسانی را طی دو سال گذشته از آن خود کرده اند و این نشان دهنده استقبال به این رویکرد است. ما باید منتظر پدیده تازه ای باشیم.

خانیکی در پایان به رونق روزنامه نگاری شهروندی و سوق داده شدن اهمیت کار از رسانه، به سمت مخاطب به عنوان یکی از پیامدهای ویکی لیکس اشاره کرد.

پیرترین کاربر رایانه همراه: مادر بزرگ ۱۰۳ ساله همیشه آنلاین

Posted: 30 Dec 2010 03:54 AM PST

یک زن سالمند 103 ساله که ساکن یک دهکده کوچک در انگلیس است پیرترین کاربر رایانه همراه و عضو شبکه های اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "لیلین لاو" زن 103 ساله ای است که در "تنبی" واقع در ولز جنوبی انگلیس زندگی می کند. این زن سالمند برای برقراری ارتباط با نوه ها و اعضای خانواده خود روزها را در شبکه های اجتماعی می گذارند.

"استیو" بزرگترین نوه "لیلین" که 47 سال دارد نخستین بار "آی- پد" خود را به این مادر بزرگ 103 ساله قرض داد و به وی کمک کرد که بر روی یک شبکه اجتماعی برای خود یک پروفایل باز کند.

براساس گزارش لارپوبلیکا، این سالمند آنلاین که در حقیقت پیرترین کاربر "آی- پد" نیز است در سال 1907 زمانی که "سر هنری کمپبل- بانرمن" نخست وزیر انگلیس بود متولد شد.

وی می تواند اخبار مربوط به غرق شدن کشتی تایتانیک در سال 1912 را به یاد بیاورد. این مادربزرگ وقتی جنگ جهانی اول شروع شد به مدرسه می رفت و وقتی اولین رادیو به خانه آنها راه یافت 12 سال داشت.

ردیابی شخصیت محبوب شب‌های کریسمس بر روی گوگل

Posted: 30 Dec 2010 03:54 AM PST

گوگل با همکاری مرکز فرماندهی هوا فضای آمریکای شمالی نقشه ای نمادین را از سفر شخصیت محبوب کودکان در شبهای کریسمس ارائه کرده که با استفاده از آن کودکان و حتی بزرگسالان می توانند مسیر احتمالی حرکت وی را بر روی کره زمین مشاهده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این نقشه با استفاده از نشانه های کوچک زرد و قرمز رنگ هدیه های کریسمس مکانهایی که سانتا کلاوس تا به حال از آنها دیدن کرده است را علامت گذاری می کند که با کلیک کردن بر روی هر یک از این نشانه ها می توان اطلاعات بیشتری را درباره موقعیت و مکانی که وی در آن حضور داشته به دست آورد.

همچنین یک نشانه کوچک از سانتا موقعیت کنونی آن را بر روی نقشه نمایش می دهد و شمارش معکوسی در پایین نقشه به کاربران مقصد آینده او را نشان می دهد. اما این ردیاب تعاملی نوراد تنها راه برای یافتن مسیر سفر آقای سانتا کلاوس در تعطیلات کریسمس نیست زیرا گوگل ارث نیز حرکت وی را به همراه گوزنهای پرنده اش بر روی کره زمین به صورت زنده نمایش می دهد.

همچنین با استفاده از گوگل مپ تلفنهای هوشمند نیز می توان مسیر حرکت این شخصیت رویایی را ردیابی کرد. نوراد ردیابی مسیر سانتا کلاوس را از سال 1955 و به این دلیل آغاز کرده است که در این سال بروز اشتباه در تبلیغات یک شرکت منجر به این شد که هزاران کودک به اشتباه با شماره این پایگاه تماس گرفته و سراغ سانتا کلاوس را بگیرند.

بر اساس گزارش سی ان ان، از این رو از آن سال به بعد این مرکز خود ردیابی مسیر این شخصیت محبوب زمستانی را به عهده گرفته است تا به صورت نمادین مسیر سفر وی را بر روی زمین آشکار کرده و در اختیار بچه ها قرار دهد.

زندان در انتظار مردی که ایمیل‌های همسرش را می‌خواند

Posted: 30 Dec 2010 03:54 AM PST

خبرگزاری فارس - لئون واکر از شهروندان شهر راچستر هیلز آمریکا که از طریق مطالعه ایمیل های همسرش به خیانت وی پی برده بود، به 5 سال زندان محکوم شد.

به گزارش دیترویت نیوز، این شهروند 33 ساله زمانی که کلارا واکر همسرش در منزل نبود با استفاده از لپ تاپی که به طور مشترک از آن استفاده می کردند وارد حساب کاربری ایمیل همسرش کلارا واکر شده و ایمیل های او را مطالعه می کرد.

وی که کلمه عبور همسرش را می دانست وارد حساب جیمیل وی شده و از رابطه پنهانی او با مرد دیگری مطلع شده بود. واکر به حکم صادر شده اعتراض کرده و قرار است دادگاه تجدیدنظر در تاریخ 7 فوریه برگزار شود.

وی زمانی که از خیانت همسرش مطلع شد از او درخواست طلاق کرد، اما با این درخواست مخالفت شد و از همین جا بود که دسترسی غیرقانونی این مرد به حساب جیمیل همسرش افشا شد.

این اولین بار است که در آمریکا به علت دسترسی غیرقانونی یک شهروند به حساب ایمیل شهروند دیگری چنین حکم زندان سنگینی صادر می شود. برخی کارشناسان حقوقی این حکم را غیرعادلانه دانسته و افزوده اند برای آن معیار حقوقی مشخص و دقیقی وجود ندارد.

جالب آنکه امروزه در آمریکا در 45 درصد از پرونده های طلاق به مکاتبات انجام شده در ایمیل ها و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک به عنوان سند و مدرک استناد می شود.

فناوری‌های مردود شده سال ۲۰۱۰

Posted: 30 Dec 2010 03:54 AM PST

خبرگزاری مهر - مجله "نیوزوویک" در واپسین روزهای سالهای 2010 چشم اندازی مختصری از فناوریهایی را که در این سال توسعه یافتند اما نتوانستند به توفیق برسند ارائه کرده است.

همزمان با نزدیک شدن به پایان سال، زمان ارائه آمارها می رسد و دنیای انفورماتیک نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

آمارهای مربوط به تلفنهای همراه هوشمند، پخش کننده های کتابهای الکترونیک، لوح- رایانه ها و برنامه های جانبی موبایل از جمله فناوریهایی هستند که درپایان سال 2010 مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این میان مجله "نیوزوویک" این فناوریها را از چشم انداز دیگری مورد بررسی قرار داده و به بررسی محصولاتی پرداخته است که در سال گذشته عرضه شدند اما نتوانستند به توفیقی دست یابند.

تلفن همراه "کین" مایکروسافت

پروژه "کین" تلفن همراه هوشمند مایکروسافت که ویژه جوانان و دسترسی سریع به شبکه های اجتماعی توسعه یافته بود نتوانست موفق شود. به طوریکه پس از تلاشهای مختلف برای بهبود این تلفن همراه، مایکروسافت فروش این محصول را متوقف کرد و ترجیح داد بر روی "ویندوز فن 7" متمرکز شود.

نکسوس- 1 گوگل

بازارتلفنهای همراه همچنین نتوانست میزبان خوبی برای تلفن همراه "نکسوس 1" محصول گوگل باشد. این تلفن همراه هوشمند که در ابتدا به عنوان "قاتل آی- فن" معرفی شده بود در حقیقت قربانی سیاستگذاریهای غلط فروش شد.

به طوریکه گوگل تصمیم گرفت بدون فروش این محصول از طریق ارائه دهندگان و اپراتورهای موبایل مستقیما آن را از طریق سایت گوگل به فروش برساند. همین مسئله موجب شد که این تلفن همراه برپایه سیستم عامل "آندروئید" با توفیق روبه رو نشود و گوگل عرضه آن را متوقف کند.

لوح- رایانه JooJoo

شرکت اپل در ابتدای سال گذشته لوح- رایانه خود را با عنوان "آی- پد" معرفی کرد. پس از آن، بسیاری از شرکتهای فناوری شروع به معرفی رقبایی برای "آی- پد" کردند اما بسیاری از این محصولات مردود شدند و نتوانستند در رقابت با "آی- پد" موفقیتی به دست آورند.

برخی از این محصولات شاید در آینده برای ورود به بازار تلاشهای دوباره ای را آغاز کنند اما برخی دیگر از جمله JooJoo کاملا از رده خارج شدند. این لوح- رایانه محصول Fusion Garage که در یک دوره مشخص مورد توجه رسانه ها قرار بود پس از مدتی بی هیچ موفقیتی از دور خارج شد.

لوح- رایانه Courier مایکروسافت

لوح- رایانه Courier مایکروسافت نیز به بایگانی تاریخ سپرده شد. این لوح رایانه که ترکیبی از دو نمایشگر بود از این توانایی برخوردار بود که نه تنها به عنوان یک رایانه همراه بلکه به عنوان یک پخش کننده کتابهای الکترونیک نیز کاربرد داشته باشد.

پخش کننده کتاب الکترونیک Skiff

به گزارش مهر، همچنین Skiff، یک پخش کننده بزرگ، باریک و انعطاف پذیر ویژه کتابهای الکترونیک که حتی می خواست به عنوان روزنامه الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد نیز نتوانست با اقبالی روبه رو شود و سرانجام مردود شد.

پخش کننده کتاب الکترونیک Cool-er

بی شک بازاری که زیر سلطه غولهای آمازون، اپل و "بارنرز- و- نوبل" قرار دارد نمی تواند میزبان خوبی برای پخش کننده کتاب الکترونیک Cool-er محصول شرکت انگلیسی Interead باشد. این محصول ظاهری شبیه به پخش کننده "کیندل" محصول آمازون دارد که از همان فناوری جوهر الکترونیک بهره می گیرد اما با این تفاوت که صفحه ای رنگی دارد. اما حتی این گزینه بسیار مهم نیز برای رقابت با غول آمریکایی "آمازون" کافی نبود و این محصول نیز از رده خارج شد.

آی- فن 4 سفید

به گزارش مهر، حتی اپل که سال 2010 را با عرضه دو محصول مهم "آی- پد" و "آی- فن 4" به خوشی می گذراند وقتی قرار شد "آی- فن 4 سفید" را عرضه کند از این تصمیم منصرف شد و توسعه این محصول نیز حداقل در سال 2010 متوقف شد.

ابزار Wave گوگل

در پایان این طبقه بندی، ابزار Wave محصول گوگل است که می توانست همکاری آنلاین میان همکاران و یا دانشجویان را به صورت همزمان برقرار کند. اما توسعه این محصول به دلیل استقبال کم کاربران متوقف شد.

تا پایان امسال برخی از برنامه‌های رادیو، تصویری می‌شوند

Posted: 30 Dec 2010 03:44 AM PST

برای مخاطبان کنجکاو تا پایان امسال برخی از برنامه‌های رادیو تصویری می‌شوند.

محمد لبیبی ـ مدیر اداره کل پژوهش معاونت صدا ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس رادیو ایسنا با اعلام خبر بالا گفت: تا پایان امسال قرار است برخی از برنامه‌های منتخب رادیو تصویری شوند و سایت‌های اینترنتی شبکه‌های رادیویی، بخش زنده‌ای را فراهم کنند که استودیوی پخش برنامه را به طور زنده پخش کند.

وی ادامه داد: بحث Visual radio یا رادیو تصویری یک اقدام جدید است که می‌تواند برای مخاطبان رادیو جذاب باشد.

مدیر اداره‌ی کل پژوهش معاونت صدا یاد‌آور شد: در رادیو هم مثل تلویزیون تصویر داریم، اما این تصویر با تصویر‌ تلویزیون کاملا متفاوت است. تلویزیون به تصویر وابسته است ولی رادیو به صدا وابسته است و خیلی فرقی نمی‌کند که تصویری باشد یا نه.

لبیبی افزود: عامل اصلی در رادیو صداست، اما تصویری‌شدن رادیو این امکان را برای مخاطبان کنجکاو فراهم می‌کند تا مجری را در حال اجرای برنامه ببینند و فضای استودیو را طوری درک کنند که گویی در محل ضبط برنامه حضور دارند.

او در ادامه عنوان کرد: تصمیم تصویری‌شدن رادیو توسط معاونت صدا اخذ شده، که نیازمند اقدامات فنی است. مثلا باید در استودیوها دوربین نصب شود و در سایت شبکه‌های رادیویی نرم‌افزار مخصوص پخش تصویر قرار بگیرد. این موارد در حال برنامه‌ریزی است و تا پایان امسال انجام خواهد شد.

مدیر اداره کل پژوهش معاونت صدا تاکید کرد: در ابتدا برخی از برنامه‌ها تصویری می‌شوند و ممکن است تعداد آن‌ها در آینده گسترش پیدا کند.

لبیبی هم‌چنین گفت: مردم کنجکاو هستند که ببینند مجری در حال اجرای برنامه‌ی رادیویی کجا نشسته و فضای اطراف او چگونه است؛ به همین دلیل تصویر می‌تواند تکمیل‌کننده صدا باشد.

وی یاد‌آور شد: این تکنولوژی در کل دنیا هم سابقه‌ی زیادی ندارد. برخی کشور‌ها از رادیو تصویری استفاده می‌کنند امیدوارم ما هم بتوانیم این تکنولوژی را به کار ببریم.

لبیبی ادامه داد: در مرحله‌ی اول سایت‌های اینترنتی شبکه‌های رادیوی در این زمینه فعال می‌شوند. اگر بعد‌ها با مخابرات و شرکت‌های وابسته‌ی آن هماهنگی کنیم، شاید این امکان فراهم شود که رادیو تصویری را روی موبایل هم داشته باشیم، این امر مستلزم اقدامات بیشتر و همکاری با مخابرات است.

وی درباره‌ی اختصاص یک شبکه‌ی تلویزیونی به رادیو تصویری گفت: این امر بستگی به تعامل با تلویزیون دارد و این‌که امکانات تلویزیون به ما اجازه دهد، زیرا به یک فضای مجزا در تلویزیون نیاز داریم.

گوگل به فضا رفت: تصاویر تلفن هوشمند گوگل از زمین

Posted: 30 Dec 2010 03:44 AM PST

تلفن جدید و هوشمند نکسوس S شرکت گوگل به معنی واقعی کلمه به فضا پرتاب شد، البته به همراه عروسک نماد سیستم عامل اندروید.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از کارمندان شرکت گوگل به مناسبت رونمایی از گوشی هوشمند نکسوس S شرکت گوگل هفت بالن کوچک و اسباب بازی مانند ساختند که در هر یک از آنها یک دستگاه از این گوشی تلفن همراه قرار داشته و این بالنها را به فضا فرستادند.

در وبلاگ این شرکت یکی از کارمندان گوگل نوشته است که این پروژه با هدف آزمایش برخی از حسگرهای سخت افزاری نکسوس انجام گرفته اما ظاهرا این تنها بهانه ای بوده است تا این گروه از کارمندان گوگل مدیران خود را قانع کنند مشغول بازیگوشی نبوده اند.

البته گوگل این آزمایش خود را به مذاکراتی که به تازگی با یکی از شرکتهای تولید کننده ماهواره در بریتانیا صورت گرفته نیز ربط داده است. این شرکت قصد دارد از فناوری اصلی به کار گرفته شده در نکسوس S در ساخت ماهواره های کوچک استفاده کند. به اعتقاد مهندسان گوگل این تلفن همراه به اندازه کافی قدرتمند هست که بتوان از آن در ساخت ماهواره های کوچک استفاده کرد.

گوگل اعلام کرده تمامی هفت کپسول متصل به بالنها را پس از سقوط جمع آوری کرده است یکی از این بالنها توانسته به ارتفاع بالاتر از 100 هزار فوتی دست پیدا کند.

تلفنهای نکسوس در ارتفاع 60 هزار فوتی از کار افتادند، ارتفاعی که دو برابر ارتفاع پرواز بسیاری از هواپیماها است که برای حضور در فضا بدون تجهیزات محافظت کننده می تواند رکورد خوبی به شمار رود. با این همه پس از بازگشت به زمین تلفنهای فضایی دوباره به کار افتاده و قابل استفاده شدند.

در ادامه تصاویری از این ماجراجویی کارمندان گوگل را مشاهده می کنید:

عروسک لوگوی اندروید گوگل در یکی از هفت اتاقک آماده پرتاب به فضا



و بالنها برای پرتاب پر از گاز می شوند...


اندروید به فضا پرتاب می شود...


اندروید به فضا می رسد...


اما بالن به سرعت می ترکد...


و اندروید سقوط از ارتفاع چند هزار فوتی را تجربه می کند...


اندروید در برابر خورشید...


اندروید در تاریکی...


سقوط آزاد از اتاقک بالن به سوی زمین



"نقطه سبز کمرنگ" نماد سیستم عامل اندروید گوگل است که به سوی زمین سقوط می کند

شبکه‌های اجتماعی چگونه کسب‌و‌کار را متحول کرده‌اند

Posted: 30 Dec 2010 03:44 AM PST

همکاران سیستم - بکارگیری شبکه‌های اجتماعی در کسب‌و‌کار مهمترین عامل پیشرفت کار تجاری در سال 2010 بود، تا جایی که حتی روحی تازه‌ در صنعت اتومبیل‌سازی آمریکا دمید.

در سال 2010، شبکه‌های اجتماعی از ابزار ارتباطی جوانان به ابزاری برای ارتباط میان مشتریان و کارفرمایان تبدیل شد. به‌ عبارت دیگر، رابطه یک‌سویه‌ی میان مشتری و فروشندگان را تبدیل به ارتباطی دوسویه و متعامل کرد. این یکی از دلایلی است که مجله تایم چهره سال خود را مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک اعلام کرد.

سال گذشته، بسیاری از مردم اگر به فیس‌بوک می‌آمدند برای گشت‌زنی و به اشتراک گذاشتن اخبار و اطلاعات آخرین مهمانی‌ یا جشن‌شان بود. این درحالی است که امروزه بیش از 600 میلیون کاربر از سراسر دنیا در این سایت فعالند. در 40 سال گذشته چنین سرعتی در همه‌گیر شدن یک امر بی‌سابقه بوده است. بیش از 300 میلیون نفر حداقل روزی یک ساعت با فیس‌بوک سر و کار دارند.

با وجود اینکه افراد فقط اجازه تایپ 140 کلمه را در توییتر دارند، اما نزدیک به 200 میلیون نفر نیز در این شبکه فعالند. 100 میلیون نفر دیگر هم سرگرم سایت LinkedIn هستند. این حجم عظیم مخاطب در حالی از ابزارهای شبکه اجتماعی سود می‌برند که اوایل این دهه خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود.

در همین حال، مدیران شرکت‌هایی چون IBM، پپسی، اپل، مایکروسافت و کسانی چون رئیس مدرسه بازرگانی هاروارد نیز عضو این شبکه‌های اجتماعی‌اند. دلیل این استقبال چیست؟

به نظر می‌رسد این شبکه‌های اجتماعی راهی منحصر به فرد برای ارتباط با مخاطبانی‌ است که این مدیران و افراد مشهور می‌خواهند با آنان ارتباط داشته باشند. آن‌ها می‌توانند بدون آنکه واسطه‌ای- همچون روابط‌عمومی، نویسنده متن‌های سخنرانی- در میان باشد، هرجا و هرزمان که خواستند با مخاطبان خود در ارتباط باشند. حال دیگر خبری از پیام ویدئویی ضبط شده و یا نگرانی از مسافرت مدیران با هواپیما و دسترسی نداشتن به ابزار ارتباطی در آن و یا به مقصد نرسیدن پیام صوتی نیست. بدین ترتیب، کلماتی که در صفحه خود بکار می‌برند قابل اعتماد‌تر و از قدرت تاثیرگذاری بیشتر برخوردار است.

در شبکه‌های اجتماعی سلسله مراتب معمول در دسترسی به اطلاعات وجود ندارد.

همه با هم مساوی‌اند و امکان خوبی برای دسترسی به اخبار و اطلاعات جدید وجود دارد.
مهم‌ترین تهدید شبکه‌های اجتماعی ممکن است متوجه مدیران میانی یک سازمان باشد که تا پیش از این کار واسطه‌گری و رساندن اخبار و اطلاعات را نیز برعهده داشتند و اکنون شبکه‌های اجتماعی کار آن‌ها را انجام می‌دهد.

کلید موفقیت در فضای شبکه‌های اجتماعی اختیار دادن به افرادی است که کار واقعی را با سرعت بیشتر و بدون سلسله مراتب ویژه‌ای انجام می‌دهند. یعنی کسانی که کار طراحی، ساخت و فروش و بازاریابی برای تولیدات را برعهده دارند.

بدین ترتیب، شرکت‌های بازاریابی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فرستادن پیام‌هایی که بر اساس ویژگی‌های شخصی مشتریان برای آن‌ها فرستاده می‌شود، با هم رقابت می‌کنند. اکنون، آن‌ها انقلابی در کار بازاریابی خود به‌وجود آورده‌اند؛ یعنی به جای اینکه در رسانه‌ها برای همه مخاطبان آگهی بدهند، سراغ بازار فروش هدفمند و مشتریان خود رفته‌اند و بازاریابی را برای آن دسته از مشتریانی انجام می‌دهند که به محصول آنان نیاز دارند. برای نمونه شرکت پپسی به‌جای تبلیغ محصولات خود در لیگ ملی فوتبال آمریکایی(Super Bowl) برای دسترسی به میلیون‌ها نفر از مشتریان خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. بنابراین از لحاظ رهبری درست یک شرکت تجاری، شبکه‌های اجتماعی راهبردی درست و لازم در قرن 21 محسوب می‌شود و از آنجایی که شفافیت در شبکه‌های اجتماعی برای عضویت در آن ضروری است شما در شبکه‌ای که عضو هستید می‌گویید کیستید، چه علایقی دارید و به چه دیدگاه‌هایی معتقدید.

از سوی دیگر، این پدیده سبب می‌شود تا تاجران بزرگ اطمینان و اعتماد از دست رفته‌شان در 10 سال گذشته را بازیابند. به همین دلیل ابتدای مطلب گفتم بکارگیری شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار مهمترین عامل پیشرفت کار تجارت در سال 2010 بوده است.همکاران سیستم- بکارگیری شبکه‌های اجتماعی در کسب‌و‌کار مهمترین عامل پیشرفت کار تجاری در سال 2010 بود، تا جایی که حتی روحی تازه‌ در صنعت اتومبیل‌سازی آمریکا دمید.

در سال 2010، شبکه‌های اجتماعی از ابزار ارتباطی جوانان به ابزاری برای ارتباط میان مشتریان و کارفرمایان تبدیل شد. به‌ عبارت دیگر، رابطه یک‌سویه‌ی میان مشتری و فروشندگان را تبدیل به ارتباطی دوسویه و متعامل کرد. این یکی از دلایلی است که مجله تایم چهره سال خود را مارک زوکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک اعلام کرد.

سال گذشته، بسیاری از مردم اگر به فیس‌بوک می‌آمدند برای گشت‌زنی و به اشتراک گذاشتن اخبار و اطلاعات آخرین مهمانی‌ یا جشن‌شان بود. این درحالی است که امروزه بیش از 600 میلیون کاربر از سراسر دنیا در این سایت فعالند. در 40 سال گذشته چنین سرعتی در همه‌گیر شدن یک امر بی‌سابقه بوده است. بیش از 300 میلیون نفر حداقل روزی یک ساعت با فیس‌بوک سر و کار دارند.

با وجود اینکه افراد فقط اجازه تایپ 140 کلمه را در توییتر دارند، اما نزدیک به 200 میلیون نفر نیز در این شبکه فعالند. 100 میلیون نفر دیگر هم سرگرم سایت LinkedIn هستند. این حجم عظیم مخاطب در حالی از ابزارهای شبکه اجتماعی سود می‌برند که اوایل این دهه خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود.

در همین حال، مدیران شرکت‌هایی چون IBM، پپسی، اپل، مایکروسافت و کسانی چون رئیس مدرسه بازرگانی هاروارد نیز عضو این شبکه‌های اجتماعی‌اند. دلیل این استقبال چیست؟

به نظر می‌رسد این شبکه‌های اجتماعی راهی منحصر به فرد برای ارتباط با مخاطبانی‌ است که این مدیران و افراد مشهور می‌خواهند با آنان ارتباط داشته باشند. آن‌ها می‌توانند بدون آنکه واسطه‌ای- همچون روابط‌عمومی، نویسنده متن‌های سخنرانی- در میان باشد، هرجا و هرزمان که خواستند با مخاطبان خود در ارتباط باشند. حال دیگر خبری از پیام ویدئویی ضبط شده و یا نگرانی از مسافرت مدیران با هواپیما و دسترسی نداشتن به ابزار ارتباطی در آن و یا به مقصد نرسیدن پیام صوتی نیست. بدین ترتیب، کلماتی که در صفحه خود بکار می‌برند قابل اعتماد‌تر و از قدرت تاثیرگذاری بیشتر برخوردار است.

در شبکه‌های اجتماعی سلسله مراتب معمول در دسترسی به اطلاعات وجود ندارد. همه با هم مساوی‌اند و امکان خوبی برای دسترسی به اخبار و اطلاعات جدید وجود دارد.
مهم‌ترین تهدید شبکه‌های اجتماعی ممکن است متوجه مدیران میانی یک سازمان باشد که تا پیش از این کار واسطه‌گری و رساندن اخبار و اطلاعات را نیز برعهده داشتند و اکنون شبکه‌های اجتماعی کار آن‌ها را انجام می‌دهد.

کلید موفقیت در فضای شبکه‌های اجتماعی اختیار دادن به افرادی است که کار واقعی را با سرعت بیشتر و بدون سلسله مراتب ویژه‌ای انجام می‌دهند. یعنی کسانی که کار طراحی، ساخت و فروش و بازاریابی برای تولیدات را برعهده دارند.

بدین ترتیب، شرکت‌های بازاریابی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فرستادن پیام‌هایی که بر اساس ویژگی‌های شخصی مشتریان برای آن‌ها فرستاده می‌شود، با هم رقابت می‌کنند. اکنون، آن‌ها انقلابی در کار بازاریابی خود به‌وجود آورده‌اند؛ یعنی به جای اینکه در رسانه‌ها برای همه مخاطبان آگهی بدهند، سراغ بازار فروش هدفمند و مشتریان خود رفته‌اند و بازاریابی را برای آن دسته از مشتریانی انجام می‌دهند که به محصول آنان نیاز دارند. برای نمونه شرکت پپسی به‌جای تبلیغ محصولات خود در لیگ ملی فوتبال آمریکایی(Super Bowl) برای دسترسی به میلیون‌ها نفر از مشتریان خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. بنابراین از لحاظ رهبری درست یک شرکت تجاری، شبکه‌های اجتماعی راهبردی درست و لازم در قرن 21 محسوب می‌شود و از آنجایی که شفافیت در شبکه‌های اجتماعی برای عضویت در آن ضروری است شما در شبکه‌ای که عضو هستید می‌گویید کیستید، چه علایقی دارید و به چه دیدگاه‌هایی معتقدید.

از سوی دیگر، این پدیده سبب می‌شود تا تاجران بزرگ اطمینان و اعتماد از دست رفته‌شان در 10 سال گذشته را بازیابند. به همین دلیل ابتدای مطلب گفتم بکارگیری شبکه‌های اجتماعی در کسب و کار مهمترین عامل پیشرفت کار تجارت در سال 2010 بوده است.

نویسنده: یل جرج، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد
مترجم: علی شاکر

Harvard Business School
December 23, 2010

ویکی‌لیکس، نقطه‌عطفی در تاریخ اینترنت

Posted: 30 Dec 2010 03:44 AM PST

ایتنا – برخی کارشناسان معتقدند ویکی‌لیکس به عنوان یک نقطه‌عطف مهم، اینترنت را وارد عصر جدیدی کرده است.

سایت ویکی‌لیکس که این روزها اخبار بسیاری از آن در خبرگزاری ها درج می‌شود، در مدت نسبتاً کوتاهی از یک سایت گمنام به سایتی خطرناک برای عده‌ای و البته خوشایند و قابل احترام برای گروهی دیگر تبدیل شده است.

طوفان سیاسی ناشی از افشاگری‌های ویکی‌لیکس، صرف‌نظر از مثبت یا منفی بودن آثار آن، اینترنت را وارد دوران جدیدی از زندگی خود کرده است.

به گزارش ایتنا به نقل از میدل ایست آنلاین، ماجراهای ویکی‌لیکس تداعی‌گر نرم‌افزار محبوب و معروف «نپستر» در اذهان است.

در سال ۱۹۹۹ تولد نپستر به عنوان اولین شبکه نظیر به نظیر (P۲P) به اشتراک‌گذاری فایل‌های موسیقی، باعث شد انقلاب عظیمی در اینترنت رخ دهد.

کاربران با استفاده از این شبکه می‌توانستند موسیقی‌های مورد علاقه خود را به طور رایگان از رایانه‌های دیگر کاربران دریافت کنند و بدین ترتیب بازار فروش موسیقی را دور بزنند.

هرچند با شکایت شرکت‌های توزیع‌کننده موسیقی، این سیستم در سال ۲۰۰۱ به حکم دادگاه بسته شد ولی راه را برای به وجود آمدن دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز نظیر کازا، لایم‌وایر و آی‌مش باز کرد.

به نظر می‌رسد پدیده نپستر برای همیشه تغییر و تحولی عظیم در نحوه تعامل کاربران با فضای سایبر به وجود آورده است.

نظیر همین قضیه برای ویکی‌لیکس در حال رخ دادن است.

به گزارش ایتنا امروزه این سوال مطرح می‌شود که آیا ویکی‌لیکس در مسیر آزادی بیان و شفافیت سیاسی، گام‌های درستی بر می‌دارد یا خیر؟

این چیزی است که رسانه‌ها، دولت‌ها و کارشناسان هر یک در پی پاسخ دادن به آن است.

برخی کارشناسان بر این باورند هرچند افشای آنچه که پشت پرده می‌گذرد، در مجموع به نفع شهروندان و دولت‌هاست ولی قدر مسلم نمی‌توان تمام اسرار و اسناد را به بهانه آزادی بیان لو داد.

با هر حال احتمالاً ما در سال آینده که چند روزی بیش به شروع آن نمانده است، با سایت‌های متعددی که قصد دارند مشابه ویکی‌لیکس به افشای حقایق البته در حوزه‌های خاص بپردازند مواجه خواهیم شد.

وب اجتماعی، عامل گفتمانی کردن ارتباطات

Posted: 30 Dec 2010 03:44 AM PST

همشهری، جواد افتاده - همان‌طور که از اسم و مفهوم رشته ارتباطات برداشت می‌شود، اساتید و دانشگاه‌های این رشته نباید مشکل ارتباطی با یکدیگر داشته باشند و باید ارتباطی‌ترین روابط دانشگاهی و علمی حداقل در سطح اساتید دانشگاهی وجود داشته باشد اما واقعیت چیز دیگری است!

واقعیت این است که رشته ارتباطات در دانشگاه‌های ایران محل تلاقی رشته‌های گوناگون است. اکثر اساتید این رشته از رشته‌های دیگر وارد این عرصه شده‌اند و این گاهی مواقع مزیت است ولی بیشتر اوقات ضرر محسوب می‌شود، زیرا نوعی آشفتگی ارتباطی در این رشته احساس می‌شود؛ آشفتگی‌ای که مکرر از سوی اساتید در نشست‌ها و جلسات گوناگون مطرح شده اما هیچ وقت حل نشده است.

آخرین بار این آشفتگی ارتباطی در نشست، مطالعات فرهنگی و ارتباطات انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مطرح شد. در این نشست اساتید ارتباطات و مطالعات فرهنگی کشور از دانشگاه‌های تهران (دکتر علیرضا دهقان، دکتر مهدی منتظرقائم و دکتر عبداللهیان)، علامه طباطبایی (دکتر محمد مهدی فرقانی، دکتر هادی خانیکی و دکتر نعمت‌الله فاضلی)، امام صادق(ع) (دکتر حسام الدین آشنا و دکتر حسن بشیر)،دانشگاه آزاد اسلامی (دکتر محمود دادگران)، صدا و سیما (دکتر عبدالله گیویان)، سوره (دکتر امید مسعودی) و بسیاری از اساتید دیگر و دانشجویان حضور داشتند و به جرات می‌توان گفت که همه آنها به این آشفتگی ارتباطی باور و انتقاد داشتند؛ انتقاداتی که در جلسات و سال‌های گذشته مطرح شده اما تاکنون حل نشده و آن‌طور که پیداست امیدی نیست در آینده نیز حل شود.

مرز بین علم و رشته ارتباطات، آشفته است

دکتر مهدی منتظر قائم، استادیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران به‌عنوان نخستین سخنران پنل ارتباطات این نشست، نگاهی اجمالی به حوزه ارتباطات در دنیا و ایران کرد و گفت: طی دهه‌های گذشته شاهد انقلابی در عرصه ارتباطات در دنیا بودیم اما متأسفانه در ایران شاهد افول آن بودیم. نقطه آغاز بحران نیز بستن دانشکده ارتباطات در بعد از انقلاب بود.منتظر قائم با اشاره به اینکه مرز بین علم و رشته ارتباطات آشفته است، افزود: ما هنوز از علم ارتباطات سخن می‌گوییم در حالی که بیشتر نماینده رشته‌های فرعی هستیم. گاهی اوقات به جای آنکه نگاه عالمانه و علمی باشد، نگاه منفی است و هرکسی به‌دنبال این است که سهم بیشتری از این کیک را بردارد.

وی با بیان اینکه دانشکده‌های ارتباطات هنوز در تعاریف پایه ضعف دارند، گفت: جایگاه آکادمی در رشته ارتباطات بسیار آشفته است. جایگاه دانشگاه و ارتباط آن با مطبوعات، صدا و سیما و دولت آشفته است و نبودن یک زبان مشترک بین دستگاه‌های مشترک، اختلافات را تشدید می‌کند.عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه معلم یک رشته، لزوماً صاحب‌نظر در آن رشته نیست، اظهار داشت: معلم ارتباطات نیز متخصص ارتباطات نیست. باید نقش بین معلم و متخصص را تفکیک کنیم. همانطور که نقش پژوهشگر و صاحب‌نظر را باید تفکیک کنیم. وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما باید پژوهشگر تربیت کنند، گفت: هم‌اکنون نظام دانشگاهی ما اگر خیلی موفق باشد، معلم تربیت می‌کند، نه پژوهشگر! بنابراین از این دانشگاه نتایج خوبی بیرون نمی‌آید اما امیدمان این است که پژوهشگران خوبی تربیت کنیم.

منتظر قائم با اشاره به اینکه نظام نظارت و ارزشیابی دانشگاهی دچار مشکل است، اظهار داشت: این وضعیت نه‌تنها نشان‌دهنده بحران است بلکه نشان‌دهنده شرایط اضطرار است. به‌عنوان مثال، ارزیابی مقالات، عملکرد استادها و نظام نظارت بر تصویب طرح‌های پژوهشی گاهی توسط افرادی که نازل‌تر از نویسنده و محقق است، انجام می‌شود. لذا همه جامعه علمی باید روی ارزشیابی و نظارت وقت بگذارند، زیرا کانال ارتقای افراد و ورود یک معرفت به جامعه تنها نظام نظارت و ارزشیابی است.

کاهش وابستگی به دولت

دکتر علیرضا دهقان، مدیرگروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز به‌عنوان سخنران بعدی مقدمه ارتقای رشته ارتباطات را استقلال مالی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دانشگاه از دولت عنوان کرد و گفت: ما باید به سمت کم کردن وابستگی دانشگاه‌ها به دولت حرکت کنیم. وی به ارائه گزارشی از وضعیت رشته ارتباطات در دانشگاه تهران پرداخت و گفت: رشته ارتباطات در دانشگاه تهران از سال 1374 دایر شد، سال 79 کارشناسی ارشد ارتباطات، سال83 کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و ارتباطات و سال 86 دکترای ارتباطات به گروه ارتباطات این دانشگاه اضافه شد و این دانشگاه هم‌اکنون حدود 200 دانشجو و 8 عضو هیأت علمی دارد.

بحران هویت در دانشگاه‌ها

دکتر محمود دادگران، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز درباره گم شدن هویت در حوزه ارتباطات صحبت کرد و گفت: آخرین تهدید گریبانگیر، بحران هویت است. ما باید باهم حرف بزنیم نه تک‌نفری ما باید منسجم رفتار کنیم و دمکراسی انجمنی را افزایش دهیم. باید به تقویت این نوع انجمن‌ها کمک کنیم و فرهنگ دودمانی و قبیله‌ای را دور کنیم. به اعتقاد وی، دانشجویان دانشگاه‌آزاد و دانشکده صدا و سیما برای ورود به دانشگاه دولتی نوعی ترس دارند و این نوعی تبعیض است. زیرا هویت ما را زیر سؤال می‌برد. دانش مثل ابر است. هیچ کس متولی دانش نیست. این دانش روی هم انباشت شده است.

جامعه‌شناسی‌زدگی اساتید ارتباطات

دکتر عبدالله گیویان، عضو هیأت علمی دانشکده صدا و سیما نیز به‌عنوان سخنران بعدی درباره جامعه‌شناسی‌زدگی، اساتید ارتباطات سخن گفت و افزود: جامعه شناسی زدگی بنیان‌های علمی مطالعه ارتباطی و فرهنگی را سوزانده است.

وی مشکلات رشته ارتباطات را به 3دسته کلی تقسیم کرد و گفت: مشکلات درون اجتماعی علمی، مشکلات با دولت و نظام بروکراتیک و مشکلات فرهنگی 3دسته اصلی مشکلات این حوزه است. وی با بیان اینکه دورشدن از نظریه و نظریه‌پردازی یکی از مشکلات علمی حوزه ارتباطات است، اظهار داشت: متأسفانه علم به معنای Sience با رقم و آمار در ذهن ما شکل گرفته است و تا زمانی که در اجتماع علمی ما این مشکل مرتفع نشود، دوباره به همین نقطه بازمی‌گردیم. به گفته وی، مشکل اصلی و جدی رشته ارتباطات در این است که ما باید در دانشکده علوم اجتماعی، درباره علوم ارتباطات حرف بزنیم و یادمان باشد که هرگز تاریخ را عقلا ننوشتند؛ تاریخ را عشاق نوشته‌اند.

بحران ارتباطی ساده اما پیچیده

دکتر هادی خانیکی، استادیار گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان آخرین سخنران پنل ارتباطات با بیان اینکه ما دچار یک بحران ارتباطی در رشته ارتباطات هستیم، اظهار داشت: این بحران یک بحران ساده و از سویی پیچیده است. ساده از این منظر که می‌دانیم اجزای مورد مطالعه هیچ مشکلی ندارند ولی پیچیده است از این نظر که برون‌دادش اصلا گفت‌وگویی نیست. لذا ما دچار یک بحران ارتباطی هستیم. این بحران با گستره علمی ارتباطات اصلا سازگار نیست.

به گفته وی، ما در حوزه ارتباطات پیشاهنگان یک تغییر جدید هستیم. باید خیلی بزرگ شمرده شویم و خودمان را بزرگ ببینیم، زیرا تغییر رخ داده است. اما در هر صورتی گشوده‌شدن ساختار اجتماعی و وضعیت دانش ارتباطات باید ما‌به‌ازای اجتماعی و سازمانی داشته باشد. این ما‌به‌ازا کجا بروز پیدا می‌کند؟ 1- در عرصه عمومی 2- در عرصه رسانه‌ها؛ اما آیا این اتفاق افتاده است؟ آنجاهایی که تغییرات رخ داده است باید به آن توجه کنیم. اما به واقع وضعیت ما در عرصه عمومی و حوزه رسانه‌ها کجاست؟ وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات این است که وقتی سؤال خیلی بزرگ باشد، جوابی برای آن نداریم، اظهار داشت: در عرصه عمومی امکان عملی برای ما وجود ندارد. عمدتا در اجتماعات علمی می‌توانیم به این سؤال‌ها پاسخ دهیم. اما در نهایت این سؤالات باید در کجا پاسخ داده شود؟ اجتماعات علمی به‌نظر من انجمن‌های علمی ماست. اینجا جای سؤال و جواب است. این ظرفیت‌ها را نباید دست‌کم گرفت.

وب اجتماعی عامل گفتمانی کردن ارتباطات

عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در تشریح ما‌به‌ازای دوم یعنی رسانه‌ها گفت: امروز رسانه‌های مجازی یا اجتماعی قابلیت گفت‌وگو دارند؛ گفت‌وگویی که امروز مشکل ارتباطات است. بنابراین برای حرکت در این عرصه به‌طور مشخص باید امکانات بالفعل و حداقلی را فعال‌تر کنیم. با توجه به امکانات مجازی و امکانات اجتماعات علمی، این مسئله را می‌توان به‌عنوان یک رویکرد آتی درنظر گرفت. خانیکی با بیان اینکه وب اجتماعی نسبت به وب 2 موفق‌تر است، گفت: قاعدتا وب 2 نسبت به وب 1 نیز بسیار موفق‌تر است اما مسئله ما بحث گفت‌وگویی کردن و اعتبار بخشیدن به کلام در انجمن علمی است. مسلما وب اجتماعی که رویکرد آن کاملا گفت‌وگویی است می‌تواند راهگشای این مشکل باشد.

فیس‌بوک، ابزار کسب اطلاع خانواده‌های آمریکایی از سربازان

Posted: 30 Dec 2010 03:34 AM PST

ایتنا – بسیاری از آمریکایی‌ها با مراجعه به سایت فیس‌بوک، از سلامت سربازان خود در افغانستان کسب اطلاع می‌کنند.

در سال ۲۰۰۱ که آمریکا به افغانستان حمله‌ور شد هنوز چیزی به نام فیس‌بوک وجود نداشت اما امروزه این شبکه اجتماعی محبوب، به مایه دلگرمی آن دسته از خانواده‌های آمریکایی که فرزندان یا همسرانشان در جبهه‌های مختلف افغانستان به جنگ مشغول هستند تبدیل شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، از دید این عده فیس‌بوک نه فقط یک سرگرمی بلکه یک ضرورت بسیار مهم و انکارناپذیر است.

خانم ملانی مک‌نیکول که همسرش در ماه نوامبر به افغانستان اعزام شده و در واحد ۵۹ خدمت می‌کند، می‌گوید من هر پنج دقیقه یک بار رایانه‌ام را چک می‌کنم.

واحد ۵۹ دارای یک صفحه اختصاصی در فیس‌بوک است که مسئول واحد مرتب آن را با جملات مثبت و امیدبخش به‌روز می‌نماید تا دوستان و خانواده سربازان نگران نشوند.

به عنوان مثال این مسئول نظامی در چهارم دسامبر در صفحه مربوط به واحد در فیس‌بوک نوشت: شما باید به عملیات شگفت‌انگیزی که سربازانتان انجام داده‌اند به خود ببالید...

ارتش آمریکا به منظور حمایت از خانواده‌های نظامیان این کشور، به طور گسترده از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

این خانواده‌ها با ستایش از اقدام ارتش، آن را امری ضروری و مایه آرامش خود قلمداد می‌نمایند.

جست‌وجوی اینترنتی با نگاه کردن: عینک هوشمندی که فکر کاربر خود را می‌خواند

Posted: 30 Dec 2010 03:34 AM PST

محققان موسسه فناوری اطلاعات هلسینکی موفق به ساخت عینک هوشمندی شده اند که نیاز به تایپ کردن برای جستجوهای اینترنتی را از بین برده و کاربر می تواند با متمرکز شدن بر روی یک جسم اطلاعات مورد نیاز خود را درباره آن دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان فنلاندی نمونه آزمایشی عینکی را تکمیل کرده اند که رایانه ای کوچک و دستی به آن وصل شده و می تواند اطلاعات را از پایگاه داده ها به فرد منتقل کند. این عینک هوشمند می تواند مسیر نگاه کاربر را ردیابی کرده و درباره آنچه فرد به آن خیره شده است اطلاعات کافی ارائه کند.

به گفته "ساموئل کاسکی" از موسسه فناوری اطلاعات هلسینکی این عینک می تواند افراد و برخی از اشیا که کاربر به آنها خیره شده است را شناسایی کرده و در صورتی که فرد درباره آنچه می بینید از خود علاقه نشان دهد، عینک اطلاعات بیشتری را در اختیار وی قرار خواهد داد.

اطلاعات داخل شیشه های عینک نمایش داده خواهند شد اما نحوه نمایش به گونه ای است که فرد احساس می کند در جهان واقعی این اطلاعات را در برابر چشمهایش می بیند. محققان رویای عینکهای اطلاعاتی پیشرفته تری را در سر دارند که می تواند با اتصال وایرلس به اینترنت اطلاعات مورد نیاز کاربر را جمع آوری کند.

این عینک می تواند اجسام مورد توجه کاربر را بزرگنمایی کرده و با استفاده از نرم افزار هوش مصنوعی پی به علائق کاربر خود ببرد. تجربه استفاده از این عینک مشابه این است که بدون نیاز به تایپ کردن در اینترنت به جستجو بپردازید.

چنین ابزاری می تواند مسیر امکان پذیرشدن بسیاری از کاربردها را هموار کند، برای مثال می توان درباره فردی که برای اولین بار باید با وی ملاقات کنید اطلاعات به دست آورید و یا اطلاعات مربوط به ارزش غذایی یک کالا در فروشگاه ها را به چشم ببینید.

زمانی که این اطلاعات به دست آمدند بر روی نمایشگری شفاف و کوچک که در نزدیکی چشمان کاربر تعبیه شده به نمایش در خواهد آمد. اینطور به نظر می آیند تصاویر و متنهای نمایش داده شده که در کنار یا بالای جسم مشاهده شده در هوا معلقند. این نوع از فناوری به فناوری "واقعیت تقویت شده" شهرت داشته و در حال حاضر برخی از تلفنهای هوشمند از توانایی خلق نمونه ای کامل از این فناوری را دارند.

بر اساس گزارش ان بی سی، محققان فنلاندی کاملا خوشبین هستند که می توانند این عینکهای پیشرفته را تا 10 سال دیگر در بازارها عرضه کنند.

آی.فون کتاب درسی می‌شود

Posted: 30 Dec 2010 03:34 AM PST

برنامه جانبی ویژه ای برای تلفنهای همراه هوشمند "آی- فن" توسعه یافته است که محتوی تعداد بسیار زیادی از فرمولهای فیزیک، ریاضی و شیمی است و می تواند این دستگاه را به یک کتاب درسی واقعی تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این برنامه جانبی ویژه "آی- فن" که "آی- ساینس" نام دارد یک پایگاه اطلاعاتی جامع از فرمولهای مفید ریاضی، فیزیک و شیمی است.

این فرمولها به روشی ساده برپایه موضوعاتی که کاربر مشغول مطالعه آن است جستجو شده و بر روی نمایشگر "آی- فن" دیده می شوند.

این برنامه، همچنین قادر است فرمولهایی را که بیشتر مورد استفاده کاربر قرار می گیرند به صورت دسته بندی شده سازماندهی کند.

این نرم افزار یک فناوری بسیار مفید برای دانش آموزان مدارس است و به آنها کمک می کند که فرمولهای ریاضی از جبر تا محاسبات دیفرانسیل، هندسه و مثلثات، فرمولهای فیزیک شامل فیزیک آکوستیک، فیزیک اتمی و هسته ای، الکترونیک، مکانیک سیالات و ترمودینامیک و فرمولهای شیمی را در کمترین زمان ممکن پیدا کرده و مسائل این دروس را حل کنند.

در بخش فرمولهای شیمی همچنین می توان به جدول تناوبی عناصر که برپایه اسم، عدد اتمی، طبقه بندی، دوره گروه، ستون و حالت فیزیکی قابل تنظیم شدن است دسترسی پیدا کرد.

کاربر در جدول تناوبی عانصر می تواند یک رنگ خاص را به یک گروه، دوره، خاصیت الکترولیزی منفی، حالت فیزیکی و سایر فاکتورها اختصاص دهد.

این برنامه جانبی که تنها 59/1 یورو قیمت دارد بیش از 2 هزار و 500 فرمول علمی را در خود جای داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر