۱۳۹۰ مرداد ۱۲, چهارشنبه

[گروه لیمو:6365] متن كامل گزارش نقض حقوق بشر آمريكا در سال2010

متن كامل گزارش نقض حقوق بشر آمريكا در سال2010


گزارش صليب سرخ درباره شكنجه زندانيان در بازداشتگاه‌هاي سيا

اين گزارش كه در سال 2007 تهيه شده با تاييد وجود شكنجه و رفتارهاي بي‌رحمانه، غير انساني يا تحقير در بازداشتگاه‌هاي سيا نسبت به زندانيان منسوب به القاعده نشان مي‌دهد كه آمريكا قوانين بين‌المللي را نقض كرده است.


* قانوني كردن شكنجه در آمريكا


طبق يادداشت‌هاي وزارت دادگستري آمريكا در زمان بوش؛ «عريان كردن اجباري، زدن ضربه به صورت و شكم، دستكاري در تغذيه افراد، كوبيدن به ديوار كاذب، بستن افراد با زنجير در حالات دردناك و استفاده از حشرات قطعاً شكنجه به حساب نمي‌آيد.

در چهار يادداشتي كه از سال 2002 تا 2005 توسط كارشناسان حقوقي وزارت دادگستري دولت تهيه شده «سيلي زدن، زنجير كردن دست و پاي زندانيان، القاي حس خفگي با آب و ساير رفتارهاي غير قانوني در جريان بازجويي» توجيه قانوني شده‌اند. در اين يادداشت‌ها، به بازجويان اجازه داده شده بود كه زندانيان را در وضعيت‌هاي ايستاده و دردناك نگهدارند و آنها را از غذا و خواب به مدت طولاني محروم كنند.

* 266 بار شكنجه «خفگي مصنوعي» در مورد يك مظنون


بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده وزارت دادگستري آمريكا روش القاي حس خفگي با آب، 266 بار هنگام بازجويي از ابوزبيده و يك مظنون ديگر مورد استفاده قرار گرفته است.


* نظر اوباما مبني بر عدم پيگرد قانوني بازجويان شكنجه گر سيا


باراك اوباما اعلام كرده است: از آنجا كه مأموران سيا مطابق توصيه‌هاي قانون زمان عمل مي‌كردند نبايد محاكمه شوند. او در ادامه گفته است كه: «صرف وقت و انرژي در جهت سرزنش گذشته‌ها چيزي را حل نمي‌كند.»

اين اظهارات مورد اعتراض عفو بين‌الملل، اتحاديه آزادي‌هاي آمريكا و ديده‌بان حقوق بشر قرار گرفت؛ اين گروه‌ها تأكيد كرده‌اند كه اقدامات انجام شده از نظر بين‌المللي شكنجه محسوب شده و مرتكبان بايد مورد پيگيرد قرار گيرند.

اوباما در واكنش به اين مواضع اعلام كرده است كه معافيت بازجويان به معناي عدم امكان محاكمه مقاماتي كه اين روش‌ها را تاييد كرده‌اند نيست. طبق اعلام كميته اطلاعات مجلس سناي آمريكا از جمله افرادي كه روش القاي احساس خفگي اين روش‌ها را تاييد كرده بودند كاندوليزا رايس است.


* ابراز نگراني كميسيون بين‌المللي دادگستري از رفتار غير انساني در قوانين آمريكا


نظر مؤسسه آمريكايي كميسيون بين‌المللي دادگستري در مورد اقدامات اوباما براي منع شكنجه اين نهاد اعلام كرده است كه دستور اوباما مبني بر انجام بازجويي در محدوده راهنمايي ارتش زميني با اينكه دامنه‌اي از روش‌هاي بازجويي متجاوزانه را ممنوع مي‌كند؛ ولي امكان استفاده از برخي فنون شكنجه جسمي و رواني را فراهم آورده است. همچنين اين نهاد از تعاريف محدود از شكنجه و رفتار خشن و غير انساني در قوانين آمريكا ابراز نگراني كرده است.


* زندان‌هاي شناور مخفي در درياي آمريكا


- يك محقق فرانسوي در گزارشي در پايگاه اينترنتي ولترنت از زندان‌هاي شناور و مخفي نيروي دريايي ارتش آمريكا در دريا در زمان بوش پرده برداشت كه در آن قفس‌هايي همانند آنچه در گوانتانامو استفاده مي‌شود براي شكنجه افراد تعبيه شده است.


- پايگاه اينترنتي ولترنت در گزارشي مراحل پنج گانه شستشوي مغزي در زندان‌هاي ارتش آمريكا را تشريح كرد.


- يك مؤسسه خيريه در آمريكا گزارش داد كه زندانيان در يك بازداشگاه مخفي در پايگاه اصلي آمريكايي‌ها در افغانستان مورد شكنجه‌هاي جسمي و روحي قرار گرفته‌اند، از جمله ادعاهاي زندانيان «نگهداري در مكان سرد، تحقير، كتك خوردن مكرر، محروميت از خواب و برهنه شدن» بوده است. اين افراد در فاصله زماني 2009 -2010 در اين زندان به سر برده‌اند، بي بي سي هم وجود زندان‌هاي مخفي آمريكا را در پايگاه‌ هوايي بگرام مورد تاييد قرار داده است.


* 300 مورد مرگ زندانيان در پي استفاده از «شوكر»


- اسناد انتشار يافته از سوي پايگاه‌ها ويكي ليكس حاكي از آن است كه نظاميان عاليرتبه‌ ارتش آمريكا با نقض مسلم قوانين بين‌المللي به اعمالي از جمله شكنجه بازداشت‌شدگان عراقي اقدام كرده‌اند.


- طبق گزارش عفو بين‌الملل در سال 2008، در مراكز حبس و زندان‌هاي ايالات متحده براي كنترل زندانيان از دستگاه شوك دهنده به طور گسترده استفاده مي‌شود. از سال 2001 بيش از 300 مورد مرگ ناشي از اين شوك‌ها گزارش شده كه 69 مورد آن در 2008 بوده است.



 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر