۱۳۹۰ شهریور ۵, شنبه

بحران در صنعت شیر ایران

 
 

Sent to you by Hot News via Google Reader:

 
 


شیر

بیشتر از نیمی از دامداری های تهران تعطیلی شده است.

در پی ناتوانی دولت در پرداخت بدهی ۲۸۰ میلیارد تومانی خود به صنایع تولید لبنیات، گزارش شده که نیمی از دامداری های استان تهران به دلیل واردات "بی رویه" شیرخشک و گوشت تعطیل شده اند.

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران به خبرگزاری دانشجویان گفته که "به دلیل سیاست هایی مبنی بر واردات بی رویه شیرخشک خارجی و واردات قاچاق و رسمی گوشت منجمد قرمز، صنعت دامپروری ضربه سنگینی خورده است."

به گفته آقای مقدسی، "از چهار هزار و ۶۰۰ واحد دامی در استان تهران، دوهزار و ۱۸۰ واحد دامی فعال است و بقیه تعطیل شده اند."

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفته که "به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید شیر و هزینه بالای تولید آن ۴۰ درصد از تولید شیر کاسته شده است.

علاوه بر کاهش تولید شیر، دولت بابت یارانه ها ۲۸۰ میلیارد تومان به صنایع و کارخانجات لبنیات بدهکار است و تا به حال مدیران صنایع و کارخانجات لبنیات به دری زده اند اما نتوانسته اند طلب خود را وصول کنند.

پیش از این صاحبان صنایع لبنی چندین بار در اعتراض به طلب های معوقه خود در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس تجمع کرده بودند و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل قول مساعد داده بود.

اما فرویدن احمدی قائم مقام وزیر صنعت وزیر صنعت معدن و تجارت امروز شنبه پنجم شهریور به خبرگزاری فارس گفت که"باید این اعتبار به ما واگذار شود تا بتوانیم آن را پرداخت کنیم، ما که نمی توانیم پول تولید کنیم."

او گفت که مطالبات سال گذشته کارخانجات در ردیف بودجه وزارت بازرگانی نیست و باید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری فکری برای آن بکند.

بدهی کلان دولت به شرکت های تولید لبنیات

شیر

واحدهای تولید لبنیات می گویند که ۲۸۰میلیارد تومان از دولت بابت یارانه طلبکارند.

اتحادیه تولیدکنندگان محصولات لبنی می گوید که کارخانجات لبنی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بابت شیر یارانه ای توزیعی در سال گذشته طلب دارد و با مطالبات امسال در مجموع ۲۸۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید که تا سال گذشته در لایحه بودجه، ردیفی برای یارانه در نظر گرفته می شد در حالی که امسال بعد از حذف یارانه ها، ستاد هدفمندی یارانه ها مسئول است و باید این پول را بپردازد.

این بدهی کلان دولت به صنایع لبنیات مربوط به یارانه شیر است که دولت پیش از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، برای تعدیل قیمت شیر به کارخانه های لبنی پرداخت می کرد.

در پی اجرای برنامه حذف یارانه ها، قیمت هر لیتر شیر که تا تیرماه امسال ۳۵۰ تومان بود به ۶۰۰ تومان در هر لیتر افزایش یافت ولی کارخانجات و صنایع لبنیات و دامداران می گویند که هزینه تولید شیر بسیار بیشتر از این است.

سیروس روستا رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران به خبرگزاری دانشجویان گفته که قیمت علوفه به یکباره افزایش پیدا کرده و در فاصله یک هفته هر کیلو جو با ۱۴۰ تومان افزایش به ۴۷۵ تومان و هر کیلو ذرت با ۷۰ تومان افزایش به کیلویی ۵۵۰ تومان رسیده است.

دولت به شدت قیمت شیر و محصولات لبنی را تحت کنترل دارد و سازمان تعزیرات حکومتی برای قیمت آن نظارت می کند در حالی که به گفته آقای روستا "طی چهار سال اخیر قیمت خرید شیر از دامداران ثابت بوده اما قیمت خوراک و علوفه دام بدون هیچ نظارتی به صورت روز افزون رو به افزایش است."

آقای روستا می گوید که از سال گذشته به دلیل عدم حمایت از تولید، کنترل بازار فروش محصولات از یک طرف و آزاد بودن قیمت خوراک دام و علوفه از طرف دیگر، دامداری های کشور را به سمت "ورشکستگی" سوق داده است.

اکنون هم واحدها و شرکت های تولید لبنیات و هم دامداران با مشکل مواجه شده اند و احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران تهران می گوید که اگر مسئولان مربوط می خواهند مردم ارزان بخورند، باید یارانه بدهند نه این که هزینه ارزان خوردن مصرف کننده از جیب تولید تامین شود.


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
این پیام از گروه اخبار داغ رسیده است
"HOT NEWS" group.
برای عضویت ایمیل بزنید به:
hotreads@gmail.com
برای حذف عضویت ایمیل بزنید به
hotreads+unsubscribe@googlegroups.com
برای تنظیمات بیشتر
http://groups.google.com/group/hotreads?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر