۱۳۸۹ فروردین ۳۱, سه‌شنبه

::لـیـمـو میـ گهـ:: تمام افزونه‌های موردنیاز برای عشاق فایرفاکس و عکس

 
 

Sent to you by Terme via Google Reader:

 
 

via Iranian doxdo (www.doxdo.com) by فتحی on 4/20/10

عکس و فایرفاکس، دو موضوع بسیار جذاب برای من و بسیاری از شما هستند. هنر عکاسی چنان جاذبه قدرتمندی دارد که روز به روز بر شیفتگان آن افزوده می‌شود.
از سویی گسترش روزافزون فایرفاکس بر طبق آمار جهانی، یا حتی بیشتر شدن تعداد بازدیدکنندگان فایرفاکسی یک فتحی ( فعلا 40 درصد از خوانندگان ) همه نشان از این می‌دهد که فایرفاکس هم شیفتگان خاص خود را داراست. اگر شما هنوز نمی‌دانید فایرفاکس چیست؟ ، توصیه می‌کنم مقاله کوتاه «فایرفاکس و اینترنت بهتر» را مطالعه بفرمائید.

http://www.streem.us/assets/picture229305.jpg

اما علت محبوبیت فایرفاکس، در بین دیگر مرورگرها را، در چه می‌بینید؟ من فکر می‌کنم مسلما یکی از دلایل محبوبیت فایرفاکس، افزونه‌های قدرتمند آن است. افزونه‌، به زبان ساده برنامه‌ای است که روی برنامه اصلی سوار می‌شود و امکانات بیشتری را به برنامه اصلی اضافه می‌کند.
حالا که از این مسئله باخبر هستیم، چرا نباید از فایرفاکس، برای بهتر شدن تجربه عکاسی و عکس‌بینی خودمان استفاده کنیم؟ این پست، را تقدیم می‌کنم به تمام فایرفاکسی‌های عزیزی که مثل من، شیفته دنیای پر از رنگ و نور عکس و عکاسی هستند :)

یک پیشنهاد: اگر شما از مرورگرهایی دیگری استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنم نوشته‌های  «چگونه مرورگر خود را حرفه‌‌ای‌تر کنیم» ( برای کاربران اینترنت اکسپلورر ) و «معرفی 6 روش و ابزار برای یک کروم قدرتمند» ( برای کاربران گوگل کروم ) را مطالعه بفرمائید. هر چند فایرفاکس چیز دیگری است :)

  • افزونه‌هایی برای کسانی که فقط در فکر دیدن عکس‌ها هستند
    برای شروع از یک افزونه عالی آغاز می‌کنیم. FireShot یک افزونه عالی و فوق‌العاده است که به شما اجازه می‌دهد از هر صفحه‌ای که دل‌تان می‌خواهد اسکرین‌شات بگیرید. این تصاویر که از صفحات وب شما گرفته شد ممکن است نیاز به اطلاح یا ویرایش هم داشته باشد. با فایرشات شما می‌توانید آن‌ها را ویرایش هم بکنید.

دومین افزونه عالی که معرفی می‌کنم FacePAD است. بهتر است فیس‌پد را قاتل بخش عکس فیس‌بوک دانست. با استفاده از این افزونه می‌توانید هر کاری روی قسمت عکسهای دوستان‌تان انجام بدهید. شاخص‌ترین کار این افزونه به نظر من دانلود سریع و آسان آلبوم‌های عکس دوستان است.

افزونه عالی سوم که لقب کاربردی‌ترین پلاگین این مجموعه برای ما ایرانی‌ها را مال خوش کرد از نظر من، Access Flickr است که به شما اجازه دسترسی به فلیکر را در کشورهایی می‌دهد که دسترسی در آنها به فلیکر محدود شده است! البته همانطور که آقا رضا اشاره فرمود با آخرین نسخه فعلی ( 3.6.3 ) کار نمی‌کند و فقط با نسخه‌های 3.6.1pre به قبل سازگار است.

اگر کاربر فلیکر باشید پلاگین عالی برای شما زیاد است. مثلا فکر کنید عکسی با موبایلی گرفته می‌شود که قابلیت geotagging آن فعال است. اگر آن عکس در فلیکر آپلود بشود آن وقت، شما می‌توانید با پلاگین GMiF به ریز اطلاعات محل عکس گرفتن، مثلا به محل عکس در نقشه دست پیدا کنید. اگر نوشته دوست خوبم حسن را خوانده باشید به نقش تلفن‌های همراه در نقض حریم خصوصی واقف هستید. اما اگر آن را نخوانده باشید توصیه می‌کنم این نوشته را حتما بخوانید.

AutoSlideshow به شما اجازه می‌دهد تمام عکس‌های درون یک صفحه وب را به صورت یک اسلایدشوی بسیار زیبا ببینید.
می‌خواهید یک مرورگر شخصی داشته باشید؟ با Canvas می‌توانید با استفاده از عکسهایی که روی کامپیوتر دارید یا با استفاده از عکسهایی که در نت می‌بینید، یک تم ( قالب )‌ رایگان و بسیار زیبا برای فایرفاکس‌تان بسازید.
عکس دیدن به مانند اپرا ( ImgLikeOpera ) به مانند مرورگر اپرا، اول عکس‌ها را در سرورهای خودشان بارگذاری می‌کنند. برای همین، شما می‌توانید عکسهایی را که دسترسی به آنها مسدود است را دانلود کرده یا در همان صفحه ببینید. بدون این افزونه‌، شما قادر به دیدن آن عکسها در صفحه نخواهید بود.
اگر دقت کرده باشید اکثر سرویس‌ها مانند فلیکر عکس‌ها را به صورت thumbnail نشان می‌دهند. برای دیدن این تصاویر بندانگشتی می‌توانید از Bulk Image Downloader که به شما اجازه دیدن و دانلود کردن عکس‌ها را به صورت فول‌سایز می‌دهد.
حالا این به کنار. می‌خواهید عکس save کنید؟ Save Images تقریبا هر امکانی که در زمینه save کردن عکس باشد را در اختیار شما می‌گذارد. اگر زیاد اهل عکس ذخیره کردن هستید، این پلاگین را فراموش نکنید. کار کردن با آن ساده است و خودتان سریعا به ریزه‌کاری‌هایش وارد می‌شوید.

پلاگین ImageTweak به شما این اجازه را می‌دهد که عکس‌هایی که می‌خواهید را در یک پس‌زمینه دلخواه ببینید و روی آنها تا میزانی که می‌خواهید و به زیباترین شکل، زوم کنید.

ResizR هم یک افزونه است که خیلی سریع کار تغییر اندازه عکس را برای شما انجام می‌دهد.
Aviary Screen Capture & Quick Launch هم مانند فایرشات و کمی معروفتر از آن است. اما من برای اسکرین‌شات گرفتن و ادیت عکس، فایرشات را بیشتر دوست دارم که در اول متن تقدیم شما شد.

شاید دوست داشته باشید از اطلاعات Exif یک عکس سر در بیاورید ولی حوصله نصب نرم‌افزارهای قدرتمند بررسی Exif  را نداشته باشید. پلاگین Exif Viewer دقیقا همان کار را به بهترین نحو برای شما انجام خواهد داد.

  • افزونه‌هایی برای جستجوی عکس
    اما برگ برنده این قسمت در دستان GazoPa Similar Image Search است. این افزونه به شما اجازه می‌دهد براساس یک سری فاکتورها چون الگوی رنگ به جستجو بپردازید. من چیزی ندیدم که کار مشابهی بکند. دوستان طراح وب شاید مشابهاتی برای این سرویس سراغ داشته باشند البته.
    Cooliris به شما اجازه می‌دهد که با سرعت بیشتری در موتورهای جستجوی عکس مانند گوگل، فیسبوک و فلیکر و سایتهای مشابه به جستجوی عکس بپردازید.
    TinEye Reverse Image Search پلاگین اختصاصی TinEye است. احتمالا با TinEye آشنا هستید و می‌دانید که TinEye اولین موتور جستجوی عکسی بود که با جستجو کردن یک سری المان‌ها، قادر به پیدا کردن عکسهای مشابه بود. اگر خدا عمری داد و شما هم مایل بودید یک بار این سرویس را ریز به ریز برای شما معرفی خواهم کرد :)

http://www.streem.us/assets/picture229320.jpg

  • Image Search Options به درد کسانی می‌خورد که خیلی در کار جستجوی عکس هستند. با استفاده از این افزونه شما می‌توانید نتیجه جستجو را پیش از جستجو، شخصی سازی کنید.
  • افزونه‌هایی برای ویرایش عکس
    احتمالا با Picnik هم آشنا شده‌اید این روزها. اگر بخواهید عکس‌هایتان را با پیک‌نیک ادیت کنید، کافی است این پلاگین پیکنیک را نصب کنید و آنوقت با یک کلیک راست، عکس‌تان را در ادیتور پیک‌نیک داشته باشید.

من خودم هم جدیدا با غولی به نام Shrunked آشنا شدم. به سادگی آب خوردن عکسهای شما را تغییر سایز می‌دهد. مثلا می‌توانید به سادگی و با چند کلیک، عکسها را برای صفحه وبلاگ‌تان تنظیم و به میزان دلخواه کوچک کنید. عالی!
Picture2Life مرورگر شما را تبدیل به یک ویرایشگر عکس عالی می‌کند. افکت‌های بسیار زیاد و متنوعی دارد که حتی به شما اجازه می‌دهد با این نرم‌افزار ( فایرفاکس ) انیمیشن هم بسازید !
Dfacer به درد آدم‌های بی‌سوادی عین من می‌خورد. در حقیقت دی‌فیسر یک پینت تحت فایرفاکس است! روی عکس‌های‌تان کار کنید و سپس به سادگی در فیسبوک به اشتراک بگذارید! توی صفحه افزونه چندتا از نمونه کارهای دیفیسر را شاهد هستید.
Lunapic Image Edit هم به این درد می‌خورد که با یک کلیک راست، عکس را ببرید در محیط ادیتور. حدودا 100-150 تا افکت در لوناپیک ایمیج ادیت هست که به شما در ویرایش عکس‌تان کمک می‌کند.

ZoomInto هم در صفحه توضیحاتش توضیحات خوبی ارائه می‌دهد. عکس‌ها را کمک می‌کند که کراپ کنید، ذخیره کنید، زوم کنید، ایمیل کنید، پرینت کنید و احیانا با عکس‌هایتان آب حوض بکشید! همه هم در محیط ساده فایرفاکس‌تان.
اگر هم بخواهید روی تصاویر وکتور کار کنید، svg-edit به درد شما خواهد خورد. اگر وکتورکار نباشید توضیحات بیشتر درباره این پلاگین بی‌معنی است. به جایش یک توضیح کوچک درباره تصاویر وکتور بدهم. تصاویری که با فرمت وکتور ذخیره می‌شوند یک کاربرد خیلی مهم دارند. با تغییر سایز، از کیفیت آنها کاسته نمی‌شود. برای همین است که می‌بینید کوچک یا بزرگ شده یک عکس، از نظر کیفیت با هم تفاوت زیادی ندارند. تا به حال به تصاویر ویکی‌پدیا دقت کرده‌اید؟ بسیاری از تصاویر این دانشنامه با فرمت‌های وکتور ذخیره می‌شوند. تصاویر معمولی که با تغییر سایز، کیفیتشان را از دست می‌دهند را اصطلاحا پیکسلی می‌گوییم.
MeasureIt هم که معرف حضور هست. خط‌کش فایرفاکس هستند ایشان و در کارهای گرافیکی بر روی عکس‌ها، کنار افزونه‌های دیگر، به کمک شما می‌آیند. اگر بدانید موقع طراحی کردن چقدر به کارتان خواهد آمد، لحظه‌ای نصب کردن آن را بر روی فایرفاکس‌تان به تعویق نمی‌اندازید.

  • افزونه‌هایی برای به اشتراک گذاری
    اگر شما هم مانند من از کاربران توییتر باشید ( توییتر چیست؟ / یک فتحی در توییتر ) احتمالا بارها برای‌تان پیش آمده است که عکسی را در توییتر به اشتراک بگذارید. TwitrPix Express به شما این اجازه را می‌دهد که عکس‌ها را بدون این که از آن سایت جاری خارج شوید، در توییتر به اشتراک بگذارید. فقط کافی است یک راست کلیک کنید و دکمه Share photo on Twitter using TwitrPix را فراموش نکنید!
    GPhotospace سرویسی است که با استفاده از امکانات گوگل کار می‌کند. بعد از نصب این Add-on می‌توانید آلبومی از عکس‌های‌تان درست کنید، آن را ویرایش کنید و با دیگران هم به اشتراک بگذارید.

اگر بخواهید همین کار را برای سرویس فوتوباکت انجام بدهید، بهتر است از افزونه اختصاصی Photobucket Uploader استفاده کنید. یک پلاگین عالی برای عشاق Photobucket که به شما اجازه می‌دهد با یک کلیک راست، عکس‌تان را در این سرویس آپلود نمائید.
بسیاری از سرویس‌های اشتراک عکس را در نظر بگیرید. مثلا Smugmug. با Firefox Universal Uploader می‌توانید با استفاده از یک رابط کاربری ساده، در این سرویس‌ها عکس آپلود کنید و با دیگران Share کنید.

اگر می‌خواهید ناگهان به همه سرویس‌های بشریت حمله کنید، آن وقت به Pixelpipe Media Uploader نیاز دارید. عکس‌تان را آپلود کنید و آنوقت در حدودا 100 جا، از وبلاگ و فیسبوک گرفته تا یک سوراخ‌ دره‌هایی که اسمشان را هم به زور ممکن است شنیده‌ باشید با یک کلیک به اشتراک بگذارید :)

  • افزونه‌هایی که بیشتر به درد طراحان وب می‌خورند
    ColorSuckr نام یک افزونه فایرفاکس است که بیشتر به درد طراحان وب می‌خورد. با این افزونه شما می‌توانید رنگهای موجود در عکس را پیدا کنید و به کد رنگ یا الگوی رنگی مجود در عکس دست پیدا کنید.
    اگر طراح وب هستید، پس حتما با ColorZilla آشنا هستید. کالرزیلا همه کارهای مربوط به رنگ را در صفحات وب برای شما آسان می‌کند. فقط حتما قبل از نصب، از همخوانی کالرزیلا با نسخه مرورگرتان مطمئن بشوید.

و … حالا نوبت شماست. نوبت شما 40 درصد از کاربران قدرتمند یک فتحی است که این مطلب را به شما تقدیم می‌کنم :)  در این پست به معرفی تمام افزونه‌هایی پرداخته‌ام که فکر می‌کنم برای یک وبگرد علاقه‌مند به عکس مفید است. اگر شما هم از هر نوع پلاگین ( افزونه ) فایرفاکسی، در ارتباط با عکس استفاده می‌کنید که در این پست معرفی نشده است، لطفا بفرمائید تا این مطلب، واقعا شایسته چنین نامی باشد: تمام افزونه‌های موردنیاز برای عشاق فایرفاکس و عکس ! تقدیم شما !

+ در 5 دقیقه فایرفاکس سریع ‌تری داشته باشیم با about:config
+ ده کلید میانبر در فایرفاکس برای وبگردی
+ دانلود والپیپر عکس اول از اینجا


http://www.streem.us/assets/picture221791.jpg


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
دریافتـ اینـ پیامـ بدلیلـ اینکهـ شما یکیـ از بهترینـ اعضایـ شناختهـ شدهـ در گروهـ لـــــــیـــــــمــــــو هستید.
 
برایـ دیدنـ از گروهـ :
http://groups.google.com/group/lymoo
http://groups.google.com/group/lymoo
http://groups.google.com/group/lymoo
 
 
ساده ترینـ راهـ برایـ گذاشتنـ یکـ مطلبـ و فرستادنـ آنـ برایـ همهـ ، استفادهـ از لینکـ زیر استـ:
http://groups.google.com/group/lymoo/post
 
یا می توانید پستـ خود را به آدرسـ زیر بفرستید :
(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
 
 
وبسایتـ عمومیـ :
http://www.lymoo.wordpress.com
 
 
my mail: mj.shadmehr@gmail.com
 
 
 
برایـ سایر گزینهـ ها ، بهـ اینـ گروهـ مراجعهـ کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa
 
با تشکر:
مـــدیــریــتــــ گروهـــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر