۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

چگونه یک ایمیج با فرمت ایزو ( ISO Image ) را بر روی CD یا DVD رایت کنیم؟ [پاسخ به سوالات رایج]

چگونه یک ایمیج با فرمت ایزو ( ISO Image ) را بر روی CD یا DVD رایت کنیم؟ [پاسخ به سوالات رایج]

Link to یک فتحی

چگونه یک ایمیج با فرمت ایزو ( ISO Image ) را بر روی CD یا DVD رایت کنیم؟ [پاسخ به سوالات رایج]

Posted: 12 Apr 2010 11:56 AM PDT

ممکن است زمانی پیش بیاید که شما یک ایمیج ایزو داشته باشید که بخواهید آن را بر روی یک  CD یا DVD رایت کنید تا از آن در کامپیوتر یا یک دستگاه دیگر استفاده کنید. اول برای کسانی که نمی‌دانند بگوییم این ایمیج ایزو چی است؟
بگذارید به صورت غیرتخصصی و ساده بگوییم ISO image چیست؟ کاربردی که عمدتا توی ذهن ماست این است که شما می‌خواهید از محتوای یک CD روی کامپیوترتان یک کپی داشته باشید. این CD یک کاری انجام می‌داد دیگر. درست است؟ ممکن است اگر آن را کپی کنید روی هارد دیسک دیگر نتواند آن کار را انجام بدهد.
مثلا یک فیلم DVD دارید که اگر کپی کنید روی هارد دیسک، دیگر خود به خود با Power DVD اجرا نشود و یا فایل‌های زیرنویس آن دیگر اجرا نشود. یا مثلا اگر یک CD ویندوز را کپی کنید روی هارددیسک، دیگر نمی‌توانید درست با آن ویندوز نصب کنید.
ولی وقتی یک Image بگیرید و با نرم‌افزارهای مخصوص آنرا اجرا کنید دقیقا مانند زمانی که CD یا DVD در CD/DVD Rom است برای شما عمل می‌کند. عمدتا این نوع فایل‌ها که برای آرشیو کردن زیاد استفاده می‌شود معمولا فرمت .iso دارند.
یک موقع‌هایی هم مثلا می‌خواهیم از روی یک DVD کپی برداریم، ولی DVD خام نداریم. این جور وقت‌ها می‌توانیم از DVD یک Image بگیریم و بعدا که DVD خام تهیه کردیم، آن را رایت کنیم  و مطمئن باشیم مانند DVD اصل عمل خواهد کرد.
حالا هدف ما این نیست که بگوییم که چطوری یک فایل image تهیه کنید. هدف ما این است که بگوییم چگونه یک فایل ایمیج ( که مثلا با دانلود کردن به دست شما رسیده است ) با فرمت .iso را بر روی CD یا DVD رایت کنید. اگر دقت کرده باشید جدیدا فیلم‌های زیادی برای دانلود به صورت .iso قرار می‌گیرند که می‌شود فیلم‌ها را بر روی DVD رایت کرد و با خانواده تماشا کرد. نرم‌افزارهایی که با این فرمت ارائه می‌شوند هم زیاد هستند. اگر یادتان باشد زمانی که ویندوز 7 به بازار آمد اول به صورت یک فایل .iso برای دانلود قرار گرفته بود. پس می‌بینید همانطور که Image گرفتن به درد می‌خورد ( مثلا کپی کبرداشتن از یک DVD وقتی DVD خام نداریم )، رایت کردن آن فایل Image هم مهم است.

http://img2.visualizeus.com/thumbs/09/11/03/embrace,gods,love,sunlight,burning,free,girl,sun,breathe-fb8641fa231ee1cbdd389e2f773a1b3b_h.jpg

در این مطلب به شما آموزش خواهیم داد که چگونه این کار ( رایت فایل iso بر روی CD یا DVD ) را با استفاده از سه نرم‌افزار بسیار قوی انجام بدهید. مهم نیست که فایل ایزویی که می‌خواهید رایت کنید چه جور چیزی است. یک فایل ویدیویی یا یک نرم‌افزار یا موسیقی یا هر چیز دیگر. مهم این است که بدانید این کار یک روند ساده و مستقیم است که شما با این سه نرم‌افزار به بهترین نحو می‌توانید انجامش بدهید. من که اطمینان دارم :)

  • استفاده از ImgBurn
    ImgBurn یک ابزار فوق‌العاده عالی است که علاوه بر ابزارهایی برای ایجاد فایل‌های Image، به شما اجازه رایت کردن تقریبا هر چیزی را می‌دهد. البته کلی هم امکانات پیشرفته در ایمیج‌برن وجود دارد اما کلا اگربخواهیم حساب کنیم رایت کردن یک فایل Iso در این نرم‌افزار یک کار خیلی ساده محسوب می‌شود.

آن را دانلود و نصب کنید. تمام تنظیماتی که موقع نصب لازم است را دست نخورده باقی بگذارید. فقط یک جایی از شما می‌پرسد Ask toolbar را می‌خواهید نصب کنید؟ به نظر من تیک‌های این قسمت را کلا بردارید و سپس Install بزنید.

http://www.streem.us/assets/picture228264.jpg

یک راه ساده برای رایت کردن با ImgBurn به شما یاد می‌دهم که خودتان متوجه بشوید چرا می‌گویم رایت کردن با این برنامه خیلی ساده است:

1. CD یا DVD خام را در رایتر قرار بدهید.
2. روی فایل Image ( همان که فرمتش .Iso است کلیک راست کنید.
3.
گزینه اول که Burn using ImgBurn هست را انتخاب کنید :)

http://www.streem.us/assets/picture228267.jpg

تنظیمات پیش فرضش که معلوم است. اگر نخواستید تغییری بدهید فقط کافی است روی دکمه رایت کردن کلیک کنید. یک نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که به صورت پیش‌فرض باید صفحه گزارش (ImgBurn Log  ) باز ‌شود و پیغام‌های مناسبی برای خطاهایی که در حین عملیات رایت کردن ممکن است اتفاق بیافتند را به شما نشان ‌دهد. با دریافت پیغام موفقیت آمیز بودن عملیات ( مانند این عکس )‌ کار شما به پایان می‌رسد :)

دیسک خام را در رایتر قرار دهید و بعد بر روی فایل ISOتان کلیک راست کرده و گزینه‌ی Copy image to CD را از منویی که باز می‌شود انتخاب کنید.

http://www.streem.us/assets/picture228270.jpg

در قسمت Source، آدرس فایل image شما به صورت خودکار وارد شده است. در قسمت رکوردر کافی است آدرس رایترتان را تنظیم کنید. حالا سرعت رایت شدن را انتخاب و Next را فشار بدهید.

http://www.streem.us/assets/picture228271.jpg

همه چیز درست است. عملیات رایت کردن شروع می‌شود و خود به خود وقتی به پایان رسید، CD یا DVD شما از درایوش خارج می‌شود. می‌توانید بروید پی استفاده از آن :)

  • استفاده از Windows 7
    ویندوز سون یک قابلیتی دارد به اسم Windows Disc Image Burner که دقیقا به درد همین کار می‌خورد. روی فایل Imageتان کلیک راست کنید و گزینه Burn Disk Image را بزنید.

http://www.streem.us/assets/picture228272.jpg

با این عمل پنجره‌ی Windows Disc Image Burner باز می‌شود و شما می‌توانید درایوتان را انتخاب کنید ( CD یا DVD فرقی ندارد ) و البته می‌توانید بعد از رایت کردن آن را بررسی کنید.

http://www.streem.us/assets/picture228275.jpg

در مدت زمانی که CD شما در حال آماده شدن است ، پیشرفت کار شما نمایش داده می‌شود و این که چقدر تا پایان عملیات باقی است نمایش داده خواهد شد. مطمئن باشید که ساده تر از این امکان نداشت :) تنها نقطه ضعفش این است که به شما اجازه نمی‌دهد سرعت رایت کردن را انتخاب کنید. ولی کلا عالی عمل می‌کند. بعد بگویید چرا شما را تشویق به انتقال به ویندوز 7 می‌کنم :)

فکر کنم همین سه راه کافی باشد. البته شما که حتما بهتر از من این‌ها را بلد بودید. فقط من دو تا هدف کوچک از نوشتن این پست داشتم. یکی این که متوجه شدم هنوز خیلی‌ها با فایل‌های Image آشنا نیستند. در حالی که این دسته از فایل‌ها خیلی پرکاربرد محسوب می‌شوند.
نکته مهم‌تری که در این نوشته می‌خواستم بگویم این است که بدانید برای بسیاری از کارهایی که در کامپیوتر انجام می‌دهیم نیازی به نرم‌افزارهای تجاری و گرانقیمت نیست. نرم‌افزارهای رایگان بسیاری هستند که کارهای ما را ابه بهترین نحو نجام می‌دهند.
در حالی که اکثریت ( حتی حرفه‌ای‌ها ) برای رایت کردن فایل‌های Image، مخصوصا با فرمت .iso از نرم‌افزارهای گرانقیمت استفاده می‌کنند، دو نرم‌افزاری که در بالا معرفی شده است و قابلیتی که در ویندوز سون بود، هر سه به رایگان در اختیار شماست. این روزها که فیلم‌های روز، بسیار با فرمت .iso برای دانلود ارائه می‌شوند، استفاده از این برنامه‌ها، اوقات خوشی را برای شما خواهد ساخت.

برای دانلود برنامه‌ها از ( Download ImgBurn ) و ( Download ISO Recorder ) استفاده کنید. این پست به درخواست یکی از خوانندگان عزیزمان نوشته شده است. اگر شما هم مشکلی داشتید که فکر می‌کردید لازم است درباره‌اش نوشته شود بفرمائید. وبلاگ خودتان است :)


http://www.streem.us/assets/picture221791.jpg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر