۱۳۸۹ اردیبهشت ۵, یکشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


همایش «حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط» امروز برگزار می‌شود

Posted: 25 Apr 2010 03:39 PM PDT

نخستین همایش دو روزه "حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط" امروز دوشنبه در مرکز همایشهای بین‌المللی صدا و سیما آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ در این همایش محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس جمهور و سید مرتضی بختیاری وزیر دادگستری حضور خواهند داشت.

در اولین روز این همایش علاوه بر سخنرانی مسئولان کشوری دکتر سید حسن میر حسینی درباره وضعیت حقوق مالکیت فکری در ایران با تاکید بر جنبه منفی تقنینی سخن خواهد گفت.

"حقوق مالکیتهای فکری در فقه امامیه با تاکید بر تجربه‌ قانونگذاری در ایران" عنوان سخنرانی دکتر محسن اسماعیلی است که در عصر روز دوشنبه برای حاضران در این همایش ایراد می‌شود.

"مسائل کلی فلسفه مالکیت ادبی- هنری در تحولات جدید جهانی"، "تعدیل قلمرو حقوق مالکیت ادبی و هنری در نظام حقوقی کنونی" و "مالکیت معنوی به مثابه افزایش اقتدار ملی" از دیگر عناوین سخنرانیهایی است که از سوی دکتر محمود حکمت‌نیا، دکتر زهرا شاکری و دکتر شهروز شریعتی انجام می‌شود.

روز سه‌شنبه در دومین روز این همایش دکتر مسعود طارم‌سری درباره "نظام حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری در سازمان جهانی تجارت"، دکتر سعید حبیبا درباره "بررسی تطبیقی آثار الحاقی به کنوانسیون برن در حوزه کتاب در چند کشور در حال توسعه" و دکتر محمود صادقی درخصوص " حقوق مرتبط با کپی‌رایت؛ کنوانسیونهای بین‌المللی و حقوق داخلی ایران" سخن خواهند گفت.

"حق دسترسی به اطلاعات و مالکیت فکر"، "حقوق مالکیت فکری ناشی از پخش مستقیم برنامه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای" و "نقدی بر قانون تجارت الکترونیکی ایران از منظر حمایت از مالکیت ادبی و هنری در محیط دیجیتالی" از دیگر موضوعاتی هستند که از سوی دکتر باقری انصاری، دکتر سید قاسم زمانی و دکتر محسن صادقی بررسی می‌شوند.

در عصر دومین روز همایش "حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط" شرکت کنندگان می‌توانند از سخنرانیهای دکتر پژمان محمدی با موضوع "بررسی قراردادهای نشر در ایران"، دکتر ستار زرکلام در خصوص "نقائص و خلاءهای موجود در قوانین فعلی مرتبط با مالکیت ادبی و هنری"، دکتر غلامرضا رفیعی با موضوع "فناوری نوین ارتباطی و چالشهای مالکیت فکری" و همچنین حسینی مجد با عنوان "سیاستهای کیفری ایران در حمایت از حقوق مالکیت ادبی- هنری" استفاده کنند.

اجرای زنده موسیقی، سخنرانی دکتر حداد عادل ،اهدای گواهینامه و جوایز و همچنین قرائت بیانیه، از دیگر برنامه‌های نخستین همایش "حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط" خواهد بود.

نشست «سینما، تلویزیون و اصلاح الگوی مصرف» امروز برگزار می‌شود

Posted: 25 Apr 2010 03:39 PM PDT

درنشست «سینما، تلویزیون و اصلاح الگوی مصرف» علی معلم، اسماعیل میرفخرایی و دکترمجید ملکی تبار به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، در این نشست که از سوی موسسه رسانه‌های تصویری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دانشکده صداوسیما و درآستانه برپایی نخستین مسابقه ملی فیلم‌های یک دقیقه ای با موضوع اصلاح الگوی مصرف برگزار می‌شود، علی معلم،اسماعیل میرفخرایی و دکترمجید ملکی تبار به ایفای سخن خواهند پرداخت.

نشست «سینما،تلویزیون و اصلاح الگوی مصرف» امروز دوشنبه از ساعت 10 لغایت 13 در دانشکده صدا و سیما برگزار می‌شود.

مراسم معرفی برگزیدگان نخستین مسابقه ملی فیلم‌های یک دقیقه‌ای با موضوع «اصلاح الگوی مصرف» توسط موسسه رسانه های تصویری اول خرداد 89 همزمان با روز" بهره وری و بهینه سازی مصرف" در تهران برگزار می‌شود.

درآمد ۳۲۱۱ میلیارد تومانی همراه اول از مشترکان

Posted: 25 Apr 2010 03:34 PM PDT

هفته‌نامه‌ی عصر ارتباط - درآمد شرکت ارتباطات سیار ایران از محل کارکرد سیم کارت‌های دائمی و اعتباری در سال 88 به 3211 میلیارد و 189 میلیون و 300 هزار تومان رسید.

مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده 12 ماهه شرکت ارتباطات سیار ایران منتهی به 29 اسفند ماه 88 که از سوی بورس منتشر شده، درآمد تفکیکی این شرکت از کارکرد مشترکین خطوط دائمی 19 میلیون و 526 هزار و 331 میلیون ریال بوده که شامل درآمدهای حاصل از آبونمان، ارتباطات شهری، بین شهری و بین‌المللی، پیام کوتاه، جابه‌جایی بین شهری، جابه‌جایی بین‌المللی، پیام صوتی و سایر خدمات ارایه شده است.

درآمد این شرکت از فروش رمز شارژ خطوط اعتباری نیز 12 میلیون و 585 هزار و 562 میلیون ریال در سال 88 بود که شامل درآمد حاصل از فروش رمز شارژ به شکل فیزیکی و الکترونیکی به صورت عمده فروشی و خرده فروشی، توسط بخش خصوصی و شرکت‌های مخابرات استانی و بانک‌های عامل کشور به مشترکین خطوط اعتباری می‌شود.

درآمد سه هزار و211 میلیارد تومان همراه اول از بیش از 37 میلیون مشترک سیم کارت دائمی و اعتباری این اپراتور به‌دست آمده است.

درآمد استفاده از امکانات شبکه همراه اول توسط سایر شرکت‌های تلفن‌همراه یا اپراتورهای دیگر نیز یک میلیون و 983هزار و 733 میلیون ریال است که شامل درآمد حاصل از اتصال فیزیکی شبکه شرکت‌های تلفن‌همراه داخلی با شبکه این شرکت و نیز رومینگ داخلی مشترکین شرکت‌های تلفن‌همراه داخلی و مشترکین رومینگ بین‌المللی در شبکه این شرکت است.

درآمد این شرکت از مجموع فروش خطوط تلفن‌همراه نیز به یک میلیون و 103 هزار و 978 میلیون ریال رسید که یک میلیون و 53 هزار و 170 میلیون ریال آن از محل فروش خطوط اعتباری، 49 هزار و 346 میلیون ریال از درآمد فروش خطوط دائمی و یک هزار و 362 میلیون ریال از درآمد فروش شماره‌های رند بوده است. همچنین ارسال پیام‌های کوتاه متنی انبوه در سال 88 برای این شرکت 30 هزار و 437 میلیون ریال درآمد داشته است. در واقع این میزان درآمد مربوط به درآمدی است که این اپراتور از پیمانکاران ارسال انبوه پیامک‌های متنی (SMS) دریافت کرده است. ازهمین رو درآمد حاصل از پیامک‌هایی که مشترکان به یکدیگر ارسال می‌کنند به عنوان درآمد کارکرد مشترکان منظور شده است.

شرکت ارتباطات سیار به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه مخابرات ایران به‌دلیل ارایه خدمات تلفن سیار به مشترکان همواره سودزا بوده است. این شرکت که با نام تجاری همراه اول فعالیت می‌کند پیش از خصوصی‌سازی تجمیعی مخابرات ایران به‌دلیل سودزایی‌اش بهترین گزینه برای خصوصی سازی و ورود به بورس به شمار می‌رفت. این درحالی است که اکنون شرکت ارتباطات سیار در قالب پروانه اپراتور اول در زیر مجموعه شرکت مخابرات ایران واگذار شده است.

بستانکاری‌ها

شرکت ارتباطات سیار از محل حساب‌های دریافتنی تجاری خود مبلغ 5 میلیون و 999 هزار و 263 میلیون ریال از مشترکین خود طلبکار است که از این مبلغ 3میلیون و 388 هزار و 599 میلیون ریال مربوط به کارکرد سیکل ششم است و در 9 روز اول فروردین ماه سال 89 مبلغ 59 هزار و 888 میلیون ریال وصول شده است. همچنین از شرکت‌های تلفن‌همراه داخلی مبلغ 12 هزار و 210 میلیون ریال طلبکار است که این مبالغ شامل مطالبات ناشی از درآمد فراگردی مشترکین شرکت‌های TKC کیش و اسپادان اصفهان در شبکه این شرکت (رومینگ داخلی) است. طلب همراه اول از متقاضیان تلفن‌همراه 192 هزار و 354 میلیون ریال است که بخش عمده این مبلغ مربوط به بدهی مشترکین فعلی شرکت بابت قسمتی از بهای پرداخت نشده خطوطی است که در سال‌های 84 و 85 خریداری و به ترتیب مبالغ 148 هزار و 310 میلیون ریال و 37 هزار و 205 میلیون ریال آن‌ها تاکنون تسویه نشده است.

ابهامات

در یادداشت‌های توضیحی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بورس آمده است که اقدامات هیات مدیره این شرکت در ارتباط با تکالیف مجامع عمومی عادی مورخ دوم تیر ماه 88 و قبل از آن تا تاریخ این گزارش به نتیجه نهایی نرسیده است که شامل تسویه و استرداد مبالغ 3/192، 31 هزار و 5/172 و 86/212 میلیارد ریال از مطالبات شرکت پست بانک، وزارت امور اقتصاد و دارایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان امور مالیاتی بابت اضافه پرداخت‌های مالیاتی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تسویه و به حداقل رساندن موجودی کالای سرمایه‌ای نزد ادارات و معاونت‌های مختلف می‌شود. از دیگر این موارد می‌توان به انتقال مالکین قانونی درخصوص مبلغ 38 میلیارد ریال از دارایی‌های ثابت مشهود و انشعابات برق سایت‌های BTS از شرکت مخابرات ایران و سایر اشخاص به نام شرکت و پیگیری موثر نسبت به رفع مغایرت سنواتی حساب‌ها با شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کرد. حق‌السهم پروانه ارایه خدمات تلفن همراه، تلفن ثابت و ارتباطات داده‌ها مجموعا سه میلیون و 896 هزار و 667 میلیون ریال است که بابت حق السهم این شرکت از امتیاز پروانه ارایه خدمات تلفن‌همراه که سالانه به اقساط مساوی تا پایان سال 1391 پرداخت می‌شود، همراه اول باید دو میلیون و 191 هزار و 875 میلیون ریال در سال 88 پرداخت می‌کرده است.طبق یادداشت توضیحی 29 صورت‌های مالی بابت هزینه‌های تعیین شده در موافقتنامه پروانه فعالیت صادره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جمعا مبلغ 5 هزار و 776 میلیارد ریال (سال قبل 6/547 میلیارد ریال) بابت حق‌السهم رگولاتوری از درآمدهای ارایه خدمات به مشترکین توسط شرکت در صورت‌های مالی درج شده است اما به موجب اطلاعات موجود، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هزینه متعلقه را بیش از مبلغ مذکور اعلام کرده است و تا تاریخ این گزارش، نتایج توافقات نهایی انجام شده در ارتباط با این موضوع، در اختیار بورس قرار نگرفته و تعیین تاثیر تعدیلات احتمالی بر صورت‌های مالی مورد گزارش برای سازمان بورس ممکن نبوده است.

دست دادن فیزیکی از راه اینترنت میسر شد!

Posted: 25 Apr 2010 03:27 PM PDT

گروهی از پژوهشگران چینی ابزار ویژه ای را توسعه دادند که به کاربران اجازه می دهد از طریق اینترنت به صورت فیزیکی با یکدیگر دست دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروزه از طریق نرم افزارهایی چون اسکایپ می توان به صورت صوتی و تصویری و با کمترین هزینه با دوستان و آشنایانی که در کشورهای دور زندگی می کنند تماس گرفت.

اکنون دانشمندان دانشگاه هنگ کنگ در چین دستگاهی را ایجاد کرده اند که امکان دست دادن از راه دور و از طریق اینترنت را فراهم می کند. این دستگاه از یک گونه مچ بند که به ضربان نبض متصل می شود (برای فرستنده) و یک دست روباتیک (برای گیرنده) تشکیل شده است.

این مچ بند یک الکترومیوگراف است که ضربان ساخته شده از ماهیچه ها را تجزیه می کند. این پالسها توسط یک برنامه پیشرفته به صورت یک سری از داده ها پردازش شده و از راه اینترنت ارسال می شوند. سپس دست مصنوعی کاربر گیرنده این اطلاعات را دریافت کرده و آنها را به دست دادن فیزیکی تبدیل می کند.

ایده پردازان این دستگاه در این خصوص توضیح دادند: "دست روباتیک می تواند تقریبا به صورت فوری حرکات اصلی دست انسان را تقلید کند و با کاربر دست دهد.

براساس گزارش تلگراف، امکان ارسال دست دادن فشرده و یا ضعیف و یا درست کردن علامت OK به معنی تائید و یا V به معنی پیروزی و آشتی با انگشتان دست و سپس فرستادن آنها از طریق اینترنت بر روی دست روباتیک وجود دارد.

این اندام مصنوعی کنترل از راه اینترنت می تواند به عنوان یک اسباب بازی از کریسمس آینده به قیمت 74 یورو وارد بازار شود.

مهمترین مشکل در توسعه این دستگاه این است که دست انسان دارای آزادی حرکت بسیار بالاتر از حرکت دست روباتیک است. به منظور کاهش این مشکل می توان تعداد حرکات حاضر در دست مصنوعی را افزایش دهد.

چشم‌داشت غول‌های فن‌آوری به بازار اینترنت عربی

Posted: 25 Apr 2010 03:27 PM PDT

به گفته مدیران مایکروسافت و گوگل، یکپارچگی بیش‌تر قابلیت‌های زبان عربی در اینترنت و معماری فن‌آوری دسترسی میلیون‌ها کاربر عربی‌زبان به دنیای دیجیتال را تضمین می‌کند.

به گزارش ایسنا، به گفته آنان با وافرتر شدن دستگاه‌ها و برنامه‌ها در کشورهای کمتر توسعه‌یافته محتوای آن‌ها رشد کرده و یک اقتصاد الکترونیکی نورس شکوفا می‌شود.

به گفته کرگ ماندی، مدیر پژوهش و استراتژی مایکروسافت، با اینکه استفاده از اینترنت دنیای عربی از سال 2000 رشد سریع‌تری نسبت به نقاط دیگر داشته و هزینه‌های دسترسی در آن کم‌تر شده اما محتوا به این زبان هم‌چنان پایین‌تر از اهمیت آن و درآمد تبلیغاتی اندک مانده است.

محتوای عربی کم‌تر از یک درصد از کل اطلاعات را تشکیل می‌دهد، در حالی که عرب‌زبانان پنج درصد از کل جمعیت جهان محسوب می‌شوند.

به گفته مدیر بازاریابی منطقه‌ای گوگل، پورتال عربی‌زبان دایره‌المعارف ویکی‌پدیا، کلمات کم‌تری از وب‌سایت کاتالانی آن دارد و یکی از طرح‌های بزرگ این شرکت قادر ساختن کاربران عرب‌زبان برای یافتن ابزار مناسب به‌منظور غنی کردن محتوای عربی است.

درآمد منطقه‌ای در تبلیغات آنلاین در سال 2009 در حدود 90 میلیون دلار بود که بیش‌تر از 66.5 میلیون دلار در سال 2008 و 38 میلیون دلار در سال 2007 است اما هم‌چنان در مقایسه با 5.3 میلیارد دلار در انگلیس ناچیز محسوب می‌شود.

هر دو شرکت گوگل و مایکروسافت عربی را برای توجه ویژه به آن‌ها در صدر 10 زبان در اولویت قرار داده‌اند.

شرکت خارجی ایمیل زده کابل اینترنت پنجشنبه رفع خرابی می‌شود

Posted: 25 Apr 2010 03:27 PM PDT

مدیر کل مهندسی عملیات و هماهنگی شبکه دیتای شرکت ارتباطات زیرساخت از برطرف شدن قطعی کابل دریایی شبکه اینترنت بین‌الملل در روز پنج‌شنبه هفته جاری (9 اردیبهشت‌ماه) خبر داد.

حسن کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دائما با طرف خارجی قراردادمان درباره این قطعی در حال مذاکره هستیم و بر اساس آخرین ای‌میلی که داشتیم، این کابل تا پایان هفته جاری به‌طور کامل رفع خرابی خواهد شد که البته این قطعی تا به امروز نیز تا حد زیادی برطرف شده است.

وی گفت: به‌واسطه قطعی کابل دریایی شبکه اینترنت بین‌الملل، حدود 20 درصد ارتباطات کشور دچار مشکل شده است که متاسفانه به دلیل این که این قطعی در یکی از فیبرهای اصلی و بین‌المللی است که شرکت از آن اینترنت دریافت می‌کند، فعلا نمی‌توان مسیر پشتیبان و جایگزین برای آن در نظر گرفت و این قطعی را جبران کرد.

به گزارش ایسنا وی پیش از این نیز گفته بود: در قالب قرارداد و بر اساس تفاهم‌نامه‌ی موجود باید میزان خسارت وارد شده در این زمینه به کشور ما بررسی و محاسبه و بر آن اساس میزان خسارت توسط شرکت مربوطه به ما داده شود.

به گفته وی بر اساس ای‌میلی که طرف خارجی برایمان ارسال کرده، قرار بود که این قطعی در تاریخ 31 فروردین‌ماه برطرف شود اما هنوز برطرف نشده است.

طبق اعلام نظر اپراتور SWM4 قطعی جدید در جنوب ایتالیا و در منطقه پالرمو رخ داده است؛ SWM4 به عنوان یکی از خطوط مهم ارتباطات بین‌الملل مخابراتی میان اروپا و خاورمیانه، از تامین‌کننده‌های اصلی مخابراتی منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش شرکت اتصالات به‌عنوان یکی از اپراتورهای اصلی مخابراتی در منطقه خاورمیانه اما از قطعی این کابل تعبیر دیگری دارد؛ این شرکت که دفتر مرکزی فعالیت آن در امارات متحده عربی است از ترافیک شدید به وجود آمده در اثر آسیب دیدن SWM4 شکایت دارد و معتقد است ارائه کلیه سرویس‌های اینترنتی‌اش با مشکل مواجه شده است، ایران هم به‌عنوان یکی از کشورهای تغذیه شونده مخابراتی از این کابل طی روزهای جاری با مشکلاتی در زمینه سرعت اینترنت مواجه شده است و چون این کابل یکی از مسیرهای اصلی دریافت اینترنت بین‌الملل ایران است، امکان تعریف خط جایگزین برای آن وجود ندارد.

وزیر ارشاد: سعی می‌کنیم در توقیف نشریات عجله نکنیم

Posted: 25 Apr 2010 03:27 PM PDT

وزیر ارشاد در جمع مدیران مسوول مطبوعات و مدیران عامل خبرگزاری‌ها هدف از نظارت بر فعالیت رسانه‌ها را ارتقاء پایگاه آنان در میان مردم عنوان کرد.

سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در سلسله نشست‌های دوره‌ای خود با مدیران مسوول مطبوعات و مدیران عامل خبرگزاری‌های کشور ارتقاء سطح کیفی و محتوایی رسانه‌ها را سیاست اصلی این وزارتخانه در حوزه رسانه‌ها عنوان و بر پایبندی هرچه بیش‌تر رسانه‌ها به اصول نظام، آرمان‌های انقلاب، حفظ منافع ملت و رعایت اخلاق حرفه‌یی تاکید کرد.

او با بیان این که مبنای ارتباط ما با رسانه‌ها رفاقت، دوستی و صمیمیت است افزود: در عین حال متعهد به حوزه وظایف خود هستیم و اجازه نمی‌دهیم برخی نشریات با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و در تضاد با منافع ملت فضای رسانه‌یی کشور را دستخوش بحران سازند.

وی با اشاره به برخی تصمیمات هیات نظارت بر مطبوعات درباره توقیف نشریات گفت: گاهی موارد ممکن است ما با این تصمیات مخالف باشیم اما در نهایت باید به تصمیم جمعی احترام گذاشت.

حسینی هدف وزارت ارشاد از نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت رسانه‌ها را ارتقاء پایگاه مردمی آنان دانست و گفت: اگر رسانه‌ها مطالب خلاف واقع را منتشر کنند و یا به بزرگنمایی مسائل حاشیه‌یی بپردازند به اعتبار منبع خود در میان مردم لطمه جدی وارد می‌سازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقد سازنده و مبتنی بر واقعیات را ضرورت یک جامعه پویا و زنده برشمرد و تاکید کرد: اگر کسانی با هر نوع گرایش سیاسی و حزبی خارج از چارچوب‌های نظام و کشور حرکت کنند، هیچ تعهدی نداریم که از آن‌ها حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه هدف اصلاح است و نه تخریب و تحدید، از مدیران مسوول مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور خواست با نگاه ملی به منافع کشور سیاست‌های رسانه‌یی و خبری خود را پایه‌ریزی کنند و با انعکاس دقیق و بدون غرض، دولت را در تحقق اهداف و برنامه‌هایش یاری سازند.

حسینی به حجم و ابعاد گسترده برنامه‌های دولت در تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و خطاب به مدیران مسوول از آنان خواست با نظارت بیش‌تر بر محتوای مطالب و فعالیت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران زمینه نقدهای منصفانه و نه شخصی و سلیقگی را فراهم آورند.

وی احساس تعهد و مسوولیت و امانتداری در نشر اخبار را رکن اصلی فعالیت در این حرفه دانست و گفت: انتظار می‌رود روزنامه نگاران و فعالان پیشکسوت مطبوعاتی در این زمینه بیش از گذشته همت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به طرح‌های دولت در زمینه کاهش مصرف انرژی و هدفمندسازی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی این دو طرح بزرگ می‌توانند نقش محوری ایفا کنند و با گزارش‌ها و اخبار دقیق و کارشناسی روند اجرایی این طرح‌ها را تسهیل سازند.

حسینی همچنین از حمایت مطبوعات در مصوبات استانی خبر داد و بیان کرد: علاوه بر اعتبارات وزارتخانه، زمینه‌ای فراهم کرده‌ایم تا مسوولان استان‌ها هم بتوانند از مطبوعات حمایت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تا آنجا که بتوانیم سعی می‌کنیم در توقیف نشریات عجله نکنیم و کار را با تعامل، تذکر و گفت‌وگو پیش ببریم.

بر اساس این گزارش پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران مسوول مطبوعات و مدیران عامل خبرگزاری‌ها به طرح دیدگاه‌های خود در مسائل مختلف حوزه رسانه پرداختند.

کشورهای برتر دنیا در اینترنت پرسرعت: کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، ژاپن و رومانی

Posted: 25 Apr 2010 12:34 PM PDT

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، ندا لهردی - ارتباطات این روزها دیگر به عنصر اصلی زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. همین موضوع اهمیت اینترنت را در دنیای امروزی دو چندان کرده است.

با این اوصاف است که رشد همه‌جانبه دولت‌ها، کشورها و اقتصادهای جهان در گرو رشد استفاده از اینترنت و کاربری‌های آن است. به همین علت هم موسسات تحقیقاتی مختلف به بررسی رشد استفاده از اینترنت، سرعت اینترنت و حملات اینترنتی می‌پردازند.

Akamai Technologies هم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه حمایت آنلاین از فیلم و کاربردهای تجاری اینترنت است که در هر فصل گزارشی جهانی در زمینه اینترنت منتشر می‌کند. اطلاعات مربوط به این گزارش‌ها از سرورهای Akamai در سرتاسر جهان جمع‌آوری می‌شوند.

این شرکت به تازگی جدیدترین گزارش خودش را در زمینه اینترنت پر سرعت، ضریب نفوذ و حملات اینترنتی در فصل چهارم و تا پایان سال 2009 منتشر کرده است. این گزارش وضعیت اینترنت در 234 کشور دنیا را بررسی کرده است و در نهایت نشان می‌دهد که80 درصد از کشورهای جهان در فصل پایانی سال 2009 سطح پهنای باند خودشان را برای جست‌و‌جو در شبکه افزایش داده‌اند.

در حقیقت کشورهای دنیا به دنبال درک تاثیر مستقیم کاربری‌های اینترنت در رشد و توسعه جهانی، در جهت پیشرفت در این زمینه تلاش می‌کنند.

روسیه هدف اصلی حملات اینترنتی

بخشی از گزارش موسسه Akamai به بررسی کشورهای مختلف جهان در زمینه میزان حملات اینترنتی پرداخته است. در این قسمت کارشناسان این موسسه تشخیص دادند در آخرین فصل سال 2009 تنها 198 کشور از میان کشورهای جهان مورد حملات اینترنتی قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که تعداد این کشورها در فصل سوم سال 2009 برابر 207 کشور بوده است. با این اوصاف کشورها برای کاهش حملات اینترنتی تلاش کرده و بعضی از آنها حتی میزان این حملات را به صفر رسانده‌اند.

با این همه، اما گویا در میان این کشورها روسیه همچنان مانند چند فصل اخیر بیشترین تعداد این حملات را به خودش اختصاص داده است. اگرچه درصد ترافیک حملات اینترنتی در این کشور نسبت به فصل سوم سال 2009 هیچ تغییری نکرده و در همان 13 درصد باقی مانده است، اما گویا همین درصد هم برای حفظ جایگاه اول این کشور کافی بوده است. بعد از روسیه، دو کشور ایالات متحده و چین به ترتیب با درصد ترافیک 12 و 5/7 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

این دو کشور در فصل سوم این سال به ترتیب با درصد ترافیک 9/6 و 5/6 درصد در جایگاه‌های پایین‌تری قرار گرفته بودند. این در حالی است که کشور برزیل که در فصل سوم 6/8 درصد از ترافیک حملات اینترنتی را در اختیار داشت، با برنامه ریزی دقیق برای کاهش این حملات، درصد ترافیک آنها را در فصل چهارم به 4/6 درصد رسانده است تا در جایگاه چهارم این کشورها قرار بگیرد.

بعد از این کشورها به ترتیب کشورهای تایوان، ایتالیا، آلمان، هند، آرژانتین و رومانی در جایگاه‌های بعدی در جدول برترین کشورها از نظر میزان ترافیک حملات اینترنتی قرار گرفته‌اند. بر اساس تحقیقات این موسسه، ترافیک حملات اینترنتی در فصل پایانی سال 2009 در بیش از 10 هزار پورت این شرکت در کشورهای مختلف بررسی شده است، این در حالی است که تعداد این پورت‌ها در فصل سوم تنها برابر 3800 بوده است.

نروژ با بیشترین شهر مرتبط و بالاترین ضریب نفوذ اینترنت

این گزارش همچنین به بررسی اینترنت به صورت شهر به شهر در سطح جهان پرداخته است. در نهایت این گزارش نشان می‌دهد که تعداد آدرس‌های IP که از سرتاسر جهان به شبکه این شرکت متصل می‌شوند در فصل چهارم سال 2009 با افزایش 7/4 درصدی همراه بوده است. در پایان این سال این شرکت 465 میلیون آدرس IP متصل از 234 کشور را با یک رشد 16 درصدی نسبت به 410 میلیون آدرس در پایان سال 2008 به ثبت رسانده است که نسبت به 312 میلیون آدرس ثبت شده در پایان سال 2007 تا حدود 54 درصد رشد داشته است.

بر اساس این بررسی‌ها، تعداد186 کشور دنیا کمتر از یک میلیون IP آدرس، تعداد 145 کشور کمتر از 100 هزار IP آدرس و تعداد 32 کشور کمتر از هزار IP آدرس از این شبکه را در اختیار دارند.

بر این اساس، می‌توان میزان ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای مختلف را ارزیابی کرد. به این ترتیب ایالات متحده آمریکا و چین برای هفتمین فصل متوالی توانستند 40 درصد از IP آدرس‌های بررسی شده را به خودشان اختصاص بدهند.

این در حالی است که از نظر ضریب نفوذ در میان این کشورها 35 کشور ضریب نفوذی بیشتر از 25 درصد دارند، در حالی که 73 کشور دیگر ضریب نفوذ خودشان را به بیش از 10 درصد افزایش داده‌اند.

طبق این تحقیقات تا پایان سال 2009 نروژ07/0 آدرس IP در هر شهر خودش بیشترین ضریب نفوذ را در اختیار دارد و به این ترتیب کشورهای فنلاند، سوئد، موناکو، هلند، آمریکا، دانمارک، ایسلند، آلمان و استرالیا به ترتیب کشورهای بعدی از نظر میزان ضریب نفوذ اینترنت بر اساس تعداد آدرس‌های IP در هر شهر آن کشور قرار گرفته‌اند.

نیمی از شهرهای مجهز به اینترنت پر سرعت در آسیا

در بخش مربوط به بررسی سرعت اینترنت و اینترنت پر سرعت یا Broadband این گزارش نشان می‌دهد که تلاش کشورها برای افزایش سرعت اینترنت در این سال تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده است تا جایی که از میان 10 کشور پرسرعت، 8 کشور افزایش سرعت را هم از نظر رشد فصلی و هم از نظر رشد سالانه به ثبت رسانده‌اند.

این گزارش از طرفی به توصیف سرعت اینترنت استاندارد در الگوهای مختلف پرداخته است. بر این اساس اینترنت پر سرعت یا Broadband به اینترنتی با سرعت بیشتر از 2 مگابیت در هر ثانیه گفته می‌شود که با توجه به رشد رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه‌های تصویری تنها برای تماشای محتوای ویدئویی با وضوح استاندارد معمولی کفایت می‌کند. این در حالی است که به اینترنت با سرعتی بیش از 5 مگابیت در هر ثانیه، اینترنت فوق پر سرعت یا High Broadband گفته می‌شود و برای تماشای محتوای ویدئویی با وضوح DVD مناسب است. در مقابل، اما اینترنت کم سرعت یا Narrowband به اینترنتی با سرعت کمتر از 256 کیلوبیت در هر ثانیه می‌گویند که امروزه نمی‌تواند برای تماشای محتوای ویدئویی حتی با استاندارد معمولی هم به کار برود. این در حالی است که برای تماشای محتوای Blu-Ray یعنی 1080 پیکسلی باید حداقل اینترنتی با سرعت 40 مگابیت در هر ثانیه را در اختیار داشت.

بر اساس این تعاریف و آمار منتشر شده از سوی این شرکت تحقیقاتی، کره جنوبی با متوسط سرعت 7/11 مگابیت در هر ثانیه در فصل چهارم سال 2009 پرسرعت‌ترین کشور در سطح جهان است.

با این وجود، این گزارش نشان می‌دهد متوسط سرعت اینترنت در سرتاسر جهان در فصل پایانی سال میلادی گذشته برابر 7/1 مگابیت در هر ثانیه بوده است. بعد از کره دو کشور هنگ‌کنگ و ژاپن به ترتیب با متوسط سرعت اینترنت 6/8 و 6/7 مگابیت در هر ثانیه در این زمان نشان می‌دهد کشورهای آسیایی در سال‌های اخیر تمرکز خوبی بر افزایش متوسط سرعت اینترنت خود کرده و در این زمینه موفق هم بوده‌اند.

در این سه کشور متوسط سرعت اینترنت در فصل چهارم سال 2009 برابر 5/7 مگابیت در هر ثانیه بوده است. در این میان جالب است که کشوری مانند ایالات متحده آمریکا با متوسط سرعت اینترنت 8/3 مگابیت در هر ثانیه در جایگاه بیست و دوم جهان قرار گرفته است.

در این میان، اما گویا قرار نیست هیچ خبری از ایران باشد. هر چه باشد کاربران ایرانی همچنان با روند رشد اینترنت در کشورهای دیگر دنیا فاصله زیادی دارند؛ فاصله‌ای که حتی اجازه قرار گرفتن در قعر این جداول و فهرست‌ها را هم به آن نمی‌دهد.

ضرغامی: طنز همانند روغن است و چرخ زندگی بدون طنز نمی‌چرخد

Posted: 24 Apr 2010 03:34 PM PDT

عزت الله ضرغامی در مراسم نخستین هم اندیشی طنز رادیویی تاکید کرد: در طنز محدودیتی نداریم و بهتر است مدیران صدا از ظرفیت های طنز نهایت استفاده را ببرند و نباید از این حوزه غافل شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نخستین هم اندیشی طنز رادیویی با حضور عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما، محمد حسینی صوفی معاون صدا، مدیران شبکه های رادیویی، برنامه سازان و هنرمندان پیشکسوت جوان و با اجرای امیر حسین مدرس عصر امروز یکشنبه در سالن کوثر ساختمان اداری جام جم برگزار شد.

در بخشی از این مراسم عزت الله ضرغامی ضمن تبریک به حاضران به مناسبت هفتاد سالگی رادیو گفت: طنز مثل روغنی است در میان چرخ دهنده های یک ماشین گرچه آن ماشین دقیق طراحی شده باشد اما اگر روغن خوب نباشد مطمئنا با مشکل روبرو می شود. بنابراین طنز همانند روغن است و چرخ زندگی بدون طنز نمی چرخد البته مباحث طنز، هجو، کمدی، شوخی، فکاهی و ... تعاریف خودشان را دارند و من هم وارد این مباحث نمی شوم.

وی در ادامه افزود: در یک جمله می توان گفت طنز هنری است که می تواند عدم تناسب را در همه عرصه های زندگی اجتماعی انسان ترسیم کند. کار کردن در عرصه طنز دشوار است. البته طنز هنری است که قابلیتهای بسیاری دارد و می توان در همه ساختارها وارد شد. طنز هنری تاثیر گذار است و کسانی که کار طنز انجام می دهند خیلی دشوار است چرا که خندان مردم کار سختی است.

ضرغامی خاطرنشان کرد: ادبیات ما سابقه طولانی در عرصه طنز دارد. ما در این باره گنجینه عمیقی داریم که می توان به آثار عبید زاکانی ، سعدی ، عطار و ... اشاره کرد و از پیشکسوتان رادیو می توان به مرحوم نوذری و ... اشاره کرد. ما امروز سرمایه های گرانقدری در دست داریم. بنابراین مدیران صدا باید سعی کنند بهترین بهره برداری را از این گنجینه داشته باشند.

رئیس سازمان صدا و سیما یادآور شد: در سیما کارهای فاخری در حوزه طنز پخش شده است البته در برخی سکانس های مجموعه های طنزصحنه های دیده شده که مایه طنز نداشته است. بنابراین باید سعی کنیم کارهای فاخر طنز تهیه کنیم. البته باید اشاره کنم ظرفیت های خوبی در زمینه طنز در رادیو داریم که باید از آنها نهایت استفاده را برد و نباید از این حوزه غافل شویم.

وی در ادامه گفت: طنز مرز ندارد چرا که متعهدانه است و هنرمندان می توانند به راحتی در این عرصه کار کنند چرا که در طنز محدودیت نداریم. برخی اشاره می کنند در طنز خطوط قرمز است. من می خواهم بدانم کجا خطوط قرمز وجود دارد. ما می توانیم مجموعه های طنز خوبی در حوزه اجتماعی تهیه کنیم و آسیب شناسی درستی از مسائل داشته باشیم. وقتی این قضیه درست رعایت شود دچار مشکل نمی شویم و تمامی این مسائل ارتباطی به خطوط قرمز ندارد.

ضرغامی تصریح کرد: زبان ما ایهام دارد و گاهی اوقات از صحبت هایی که از مجموعه ها می شود حرف های نادرستی برداشته می شود. چندی پیش یکی از وزرای محترم حرفی درباره مجموعه زن بابا به من زد. او گفت: علی صادقی در یکی از سکانس های این مجموعه وقتی در کنار نامزدش پریسا بود، گفت: این ساعت شبرنگ من است. من هر چه به ذهن خود فشار آوردم معنی بد آن را ندانستم بعد به او گفتم چه کسی این حرف را به شما زده است و او گفت پسرم گفته این حرف معنی بدی دارد و بعدی از مدتی در یکی دیگر از جلسات همان وزیر محترم برای من توضیح داد که هرگز تصور نمی کردم چنین برداشتی باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم حریم ها را نگه داریم. یکی از ویژگی های رادیو زنده کردن نوستالوژی خاطرات ما است. رادیو ظرفیت های فراوانی دارد اما باید سعی کنیم ظرفیت ها را بشناسیم و آن را به فعلیت برسانیم. برخی از همکاران رسانه ای ما درباره سانسورهایی که انجام می شود انتقاد می کنند و بعد از مدتی می بینیم که همان دوستان به گونه ای دیگر سانسور را بزرگنمایی می کنند و خود آنها هنرمندان را تخریب می کنند.

وی در ادامه افزود: ما ظرفیت عظیمی در حوزه صدا داریم بنابراین باید هر کاری که لازم است انجام دهیم. در جمع امروز گروه فتیله ای ها حضور دارند. این گروه چندین سال است برنامه موفق و پربیننده را اجرا می کنند. بنابراین باید سعی کنیم در کنار حس گروه های قدیمی زمینه را برای حضور گروه های جدید فراهم کنیم. ما هنرمندان خوبی داریم که می توانیم از هنر آنها نهایت استفاده را ببریم. رادیو در حوزه طنز می تواند فعالیت های خوبی داشته باشد بنابراین از جناب آقای صوفی معاون محترم صدا می خواهم این قابلیت ها را شناسایی و مشکلات و موانع را در این عرصه پیدا کرده و آن را برطرف کنیم. وظیفه مدیران خدمتگزاری و برداشتن موانع برای هنرمندان است. امیدوارم روز به روز کارهای فاخرتر بیشتر شود.

در بخشی دیگر از این مراسم محمد حسین صوفی معاون صدا گفت: ارائه تعریف دقیق از طنز کار ساده ای نیست. طنز شاخه ای از ادبیات و هنر ما است که با هدف نقد، تخطئه، کوتاهی ها، نابسامانی ها و غیره تهیه می شود. هدف نهایی طنز فقط خندیدن نیست بلکه برانگیختن و گشودن راهی برای نقد موقعیت های مختلف است.

وی خاطرنشان ساخت: خوشبختانه کشور ما در زمینه طنز سابقه طولانی ای دارد که می توان به آثار شعرا و نویسندگان بزرگ همچون فردوسی، سعدی، عبید زاکانی و ... اشاره کرد. در شبکه های مختلف رادیویی برنامه های طنز تاثیر گذار است و کاهش دهنده دردها است. خوشبختانه در سالیان اخیر برنامه های مطلوب طنز تولید و پخش شده است. در واقع می توان گفت ژانر طنز همانند یک رنگین کمان است.

معاون صدا یادآور شد: البته در برنامه سازی طنز در زمینه نیروی انسانی کمبودهایی داریم که باید این مسئله را جبران کنیم. همچنین برای تولید برنامه های طنز باید زمان بیشتری بگذاریم تا طنزهای مطلوبی تولید شود. من هم به دوستان یادآور شده ام برنامه های طنز قوی مثل جمعه ایرانی داشته باشند. همچنین بخشی از نمایش های رادیویی به مقوله طنز اختصاص پیدا کرده است.

صوفی ادامه داد: برنامه های طنز همیشه با استقبال خوبی روبرو می شود اما ما هنوز با استانداردهای این حوزه فاصله داریم و باید سعی کنیم فاصله ها را کم کنیم و کیفیت برنامه ها را افزایش دهیم. طنز رادیویی باید زبان قوی داشته باشد. البته طنز نباید وحدت اجتماعی را به مخاطره بیاندازد. بنابراین با دقت و وسواس بیشتری باید تولید شود.

وی در پایان سخنان خود یادی از زنده یاد منوچهر نوذری، عزت الله مقبلی و ... کرد.

در ادامه این مراسم کامران کاظم زاده مدیر رادیو فرهنگ و دبیر نخستین هم اندیشی طنز رادیویی گفت: طنز در فرهنگ ما ریشه عمیق دارد. در روزگاران پیشین برای طنز پرداز و طنز نویس از عناوین مختلفی همچون طنازان، لطیفان، فکاهیان و ... استفاده می شد. رادیو به عنوان رسانه ای پیشتاز در همه عرصه ها بویژه طنز است.

وی اضافه کرد: برگزاری نخستین هم اندیشی طنز رادیویی در آبان ماه سال 88 در دستورکار معاونت صدا قرار گرفت. بعد از انتشار فراخوان این هم اندیشی، شبکه های مختلف رادیویی از این طرح استقبال کردند. آثار زیادی با موضوع طنز ارسال شد و داوران به دقت آثار را مورد بررسی قرار دادند.

کاظم زاده گفت: برگزاری نخستین هم اندیشی طنز رادیویی گام خوبی بود و امیدواریم در آینده حرکت های بیشتری در این زمینه صورت گیرد. همچنین شورای عالی طنز در معاونت صدا تشکیل شد و بخشی از نمایش های رادیویی به مقوله طنز اختصاص یافته است. طنز بیان شیرین تلخکامی ها است امیدوارم این حرکت آغازین ادامه داشته باشد.

امیر حسین مدرس، احسان کرمی و مهران امامیه در بخشی از این مراسم قطعا نمایشی را اجرا کردند. در بخشی از این مراسم مدیر عامل فرش پایتخت یک تابلو فرش با چهره زنده یاد منوچهر نوذری به ایرج نوذری پسر او اهدا کرد و نوذری نیز در این مراسم از برگزار کنندگان این مراسم قدردانی کرد.

در پایان این مراسم از خانواده های عزت الله مقبلی، منوچهر نوذری، منوچهر احترامی، حمید منوچهری، فرهنگ مهرپرور، حسین مدنی و عمران صالحی تجلیل به عمل آمد.

همچنین از پیشکسوتان عرصه طنز رادیو رضا عبدی، احمد شیشه گران، صادق عبداللهی، محمد حاجی حسینی، داریوش کاردان، منوچهر آذری، علیرضا جاویدنیا، سعید توکل، ابوالقاسم صادقی، عباس محبی، مهران امامیه، تورج نصر، شهلا ناظریان، فرهنگ جولایی و توران مهرزاد تقدیر شد.

برگزیدگان نخستین هم اندیشی طنز رادیویی که مورد تقدیر گرفتند عبارتند از: نوذر استوار، رضا بحرایی، ابراهیم جواهریان، فرزانه رنجبری، حمیدرضا کاشی، شهرام میکائیلی، فاطمه منصوری، سهیلا علی، احمد طاهری، مرتضی سید محمدی، هومن حاج عبداللهی، افشین حسین خانی، فرزاد حسنی، هادی ابوالفضلی، حمیدرضا شکارسری، علیرضا دباغ، سید مهدی موسوی، مریم قاسمی، مریم رحیمی زاده، امید بحری نژاد، مجید نبیری، علی سیفی، حبیب الله مازندرانی و مزروعی مدیر عامل فرش پایتخت.

حاشیه:

* ایرج نوذری بعد از پخش تصاویری از پدرش به روی سن آمد و گفت: در آن تصاویر عکس سربازی پدرم نشان داده شد که اصلا این عکس برای پدرم نیست و نمی دانم شما این عکس را از کجا پیدا کردید اگر علاقه مند هستید عکس سربازی پدر را داشته باشید از خودم بگیریم. او بعد از گفتن این جمله با خنده گفت: نشان دادن این عکس که ربطی به زمان سربازی پدرم ندارد باعث طنز این هم اندیشی شد.

* وقتی از منوچهر آذری به عنوان پیشکسوت تقدیر شد او قبل از آمدن روی سن به سمت حاضران سوت بلبلی خاص خودش را زد و بعد از اینکه به روی سن آمد دوباره سوت زدن خود را تکرار کرد. او بعد از گرفتن هدیه اش از عزت الله ضرغامی به او گفت متاسفانه سیما زیاد به ما کار نمی دهد و ضرغامی به شوخی در پاسخ به او گفت: خدا ذلیلشان کند.

* وقتی از توران مهرزاد به عنوان پیشکسوت تقدیر شد او به روی سن آمد و گفت: آقای ضرغامی آدم فوق العاده ای است. او باسواد و با شعور است. خدا او را زنده نگهدارد و من به او افتخار می کنم.

زمان ‌فروش سیم‌کارت‌های خانواده تمدید شد

Posted: 24 Apr 2010 03:27 PM PDT

شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد که به منظور بهره‌مندی تعداد بیش‌تری از هموطنان از مزایای فروش سیم‌کارت‌های خانواده همراه اول، زمان فروش این سیم‌کارت‌ها تمدید شد.

براساس این اطلاعیه، زمان فروش سیم‌کارت‌های خانواده (دو سیم‌کارت اعتباری با شماره‌های پشت سر هم) با قیمت 300 هزار ریال و اعتبار هر کدام 50 هزار ریال تا پایان اسفندماه سال گذشته بود که با این تصمیم شرکت ارتباطات سیار ایران تمدید شد.

طبق اعلام روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار ایران، فروش سیم‌کارت‌های خانواده تا روز دوشنبه 27 اردیبهشت‌ماه، مقارن با روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی تمدید شد. گفتنی است تخفیف ویژه 10 درصدی مکالمه بین این سیم‌کارت‌ها تا آخر خردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

مایکروسافت بحران ویستا را پشت سرگذاشته است

Posted: 24 Apr 2010 03:21 PM PDT

کارشناسان معتقدند شرکت مایکروسافت بحران حاصل از عدم وفقیت ویندوز ویستا را به طور کامل پشت سرگذاشته و با ویندوز 7 به دور جدیدی از موفقیت دست یافته است.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، ویندوز ویستا که در سال 2007 عرضه شد اولین نسخه از سیستم عامل ویندوز بود که در بازار و در میان کاربران با عدم استقبال و شکست جدی مواجه شد.

مهم ترین عامل این عدم استقبال، ناسازگاری ویستا با سخت افزارها و نرم افزارهای عرضه شده قبل از خود بود که دسترسی بسیاری از کاربران به برنامه های مورد نظر و انجام امور روزمره را برای آنها غیرممکن کرد و در نتیجه بسیاری ترجیح دادند کماکان از ویندوز قدیمی XP استفاده کنند.

اگر چه ویندوز XP کماکان کنترل بیش از 60 درصد بازار سیستم های عامل را در اختیار دارد، اما تحلیل گران و ناظران امور معتقدند که ظرف چند سال آینده ویندوز 7 حاکم بلامنازع بازار سیستم های عامل خواهد شد.

بخش عمده این استقبال مربوط به کاربران خانگی است و کاربران تجاری کماکان با سرعت کمتری به استفاده از ویندوز 7 و جایگزینی آن با ویندوزهای قدیمی می پردازند.

آی‌.پد خواب شما را حرام می‌کند

Posted: 24 Apr 2010 03:21 PM PDT

به گفته کارشناسان، استفاده از آی‌پد پیش از خوابیدن ممکن است برخلاف سایر دستگاه‌های کتابخوان برروی عادت‌های خواب تاثیر بگذارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش لس‌آنجلس تایمز، دستگاه‌هایی مانند کیندل و نوک و سایر کتابخوان‌های معروف از فن‌آوری به‌نام کاغذ الکترونیک استفاده می‌کنند.

این فن‌آوری موجب می‌شود کاربران تجربه خواندن یک کتاب کاغذی را در دستگاه‌های الکترونیکی داشته باشند زیرا این دستگاه‌ها نور ساطع نمی‌کنند و به‌همین دلیل در زیر نور خورشید نیز به‌راحتی قابل خواندن هستند. اما آی‌پد دارای نمایشگر صفحه لمسی کریستال مایع است و مانند صفحه‌های نمایش رایانه‌ها و تلویزیون‌ها نور ساطع می‌کند.

به گفته کارشناسان متعدد، خیره نگاه کردن به صفحه آی‌پد در تختخواب موجب می‌شود بدن فرد هم‌چنان بیدار بماند زیرا قرار گرفتن در معرض یک منبع نور غیرطبیعی مانع ترشح ملاتونین می‌شود.

سیگنال‌های ملاتونین از طریق مغز به‌عنوان واکنش به تاریکی ارسال شده و نشان می‌دهند بدن آماده است تا برای شب فعالیتش را متوقف کند. در حالی که دستگاه‌های ساطع‌کننده نور مانند تلفن همراه و آی‌پد به مغز می‌گویند به حالت آماده بماند زیرا کاربران آن‌ها را نزدیک صورت قرار داده و مستقیما به نور نگاه می‌کنند.

اپراتور سوم تلفن همراه در نهایت به تامین اجتماعی رسید

Posted: 24 Apr 2010 03:21 PM PDT

ایلنا - اپراتور سوم در نهایت به شرکت تامین تله‌کام رسید.

بعد از کش و قوس‌های بسیار قرارداد اجرای اپراتور سوم تلفن همراه کشور به وسیله تقی‌پور وزیر ارتباطات و صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی امضا شد که براساس آن شرکت تامین تله‌کام متعلق به سازمان تامین اجتماعی به عنوان اپراتور سوم تلفن همراه کشور انتخاب شد. این در حالی است که پیش از این قرار بود تا بخش خصوصی اپراتور سوم را در اختیار بگیرد اما به نظر می‌رسد که در این سناریو یکبار دیگر دولت ها برنده شدند.

در حالی که این خبر صبح امروز از سوی مهندس رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد که نزدیک به یک سال است گمانه‌زنی‌های حاکی از واگذاری مجوز اپراتور سوم به ارتباطات تامین شمس نوین از سوی سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات رد می‌شد.

سازمان تنظیم مقررات با رد مطلبی که پروژه اپراتور سوم به تامین تله‌کام نخواهد رسید هیچ اظهار نظری در این مورد نکرده بودند چندی پیش وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران از اجرایی شدن این پروژه قبل از پایان سال گذشته خبر داده بود و باز هم وی با رد رسیدن اپراتور سوم به تامین تله‌کام ادعا کرده بود که این اپراتور به شرکت دیگه‌ای خواهد رسید.

شرکت ارتباطات شمس نوین (تامین تله‌کام) با سرمایه‌گذاری تامین شمس تاسیس شده و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا (سازمان تامین اجتماعی) است که ابتدا با اپراتور اماراتی اتصالات برای حضور در مزایده اپراتور سوم تشکیل کنسرسیوم داده بودند اما به دلیل برخی مشکلات بین دو مدیرعامل این کنسرسیوم منحل شد و شرکت تامین تله‌کام به تنهایی اقدام به دریافت اپراتور سوم کرده بود.

لازم به ذکر است که سال گذشته این شرکت با عدم پرداخت مجوز به صورت رسمی از این پروژه کنار گذاشته شده بود.

در حال حاضر هنوز این خبر از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان مجری و متولی پروژه انتخاب اپراتور سوم تلفن همراه کشور به صورت رسمی اعلام نشده و رئیس این سازمان ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه را به برگزاری یک نشست خبری موکول کرده است.

براساس این گزارش چندی قبل نیز مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در یک نشست خبری با وجود سازمان تنظیم مقررات اعلام کرده بود که مالک اپراتور سوم است که در نهایت نیز این پروژه به این شرکت دولتی علی‌رغم وعده‌های داده شده در مورد اپراتور سوم خصوصی اهدا شد.

چینی‌ها مشابه آی.پد را هم ساختند: APad

Posted: 24 Apr 2010 03:21 PM PDT

یک شرکت چینی برای رقابت با شرکت اپل رایانه لوحی جدیدی روانه بازار کرده است که شباهت زیادی به iPad دارد و با نام APad شناخته می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از الکترونیستا، این رایانه لوحی چینی بر پایه سیستم‌عامل متن‌باز اندروید ساخته شده و به پردازنده دوهسته‌ای Rockchip مجهز شده است.
شرکت چینی یاد شده این رایانه لوحی را در مدل‌های مختلف و با حافظه‌ داخلی فلش 2 تا 32 گیگابایتی تولید کرده است که البته تمام مدل‌های مختلف این محصول رم 128 مگابایتی دارند.

علاوه بر این، ورودی کارت حافظه TF تا ظرفیت 16 گیگابایت نیز برای این رایانه لوحی لمسی در نظر گرفته شده است.

این رایانه لوحی نمایشگر لمسی 7 اینچی دارد که تصاویر را با کیفیت 800 در 400 پیکسل به نمایش می‌گذارد و از شبکه بی‌سیم Wi-Fi نیز پتشیبانی می‌کند.

از مهم‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزاری به کار رفته در این رایانه قابل حمل چینی می‌توان به مرورگر اینترنتی و سرویس Maps گوگل اشاره کرد.

در رایانه لوحی APad انوع فایل‌های ویدیویی با فرمت‌های مختلف پخش می‌شوند و شرکت سازنده قیمت آن را 210 دلار اعلام کرده است.

مطبوعات محبوب دانشگاهیان: جام‌جم، همشهری، کیهان، ایران، خانواده سبز، اعتماد ملی، موفقیت و اعتماد

Posted: 24 Apr 2010 03:21 PM PDT

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نتایج یک نظرسنجی در میان دانشگاهیان را درباره نظر دانشگاهیان درباره خودسانسوری مطبوعات، جهت دار بودن تلویزیون و میزان علاقه دانشجویان به سیاست و ... را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حبیب محمدنژاد با اشاره به اینکه که طرح پژوهشی رصد فرهنگی دانشگاههای کشور در سال تحصیلی 88-87 از سوی اعضای هیئت ‌علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران انجام شده است، گفت: این پژوهش به آینده ‌نگری فرهنگی، شناسایی به‌ موقع جریان‌ها، مسائل فرهنگی جامعه دانشگاهی و ارائه راهبردهای مواجهه صحیح و هدفمند با آنها می‌پردازد.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: مخاطبان این پژوهش دانشگاهیان شامل اساتید، دانشجویان و کارمندان بودند و از روشهای مطالعاتی مرکب کمی و کیفی شامل پیمایشی، مصاحبه کیفی و تحلیل متحوا (بررسی مجلات و وبلاگ‌های دانشگاهی) استفاده شده تا سطح باورپذیری تحقیق افزایش یابد.

67 درصد وبلاگ‌های دانشجویی را مردان می‌نویسند

وی درباره علاقه دانشجویان به وبلاگ گفت: 67 درصد وبلاگ‌های دانشجویی را مردان می نویسند و فقط 19 درصد آنها توسط زنان نوشته می‌شوند. داده‌های به دست آمده نشان داد که نویسندگان وبلاگ‌های دانشجویی به ترتیب بیشتر متأثر از مقام معظم رهبری و در مراتب بعدی از روشنفکران، فعالین سیاسی داخل و خارج از کشور هستند و باقی تحت تأثیر دوستان، همکلاسی، فامیل، روحانیون، ورزشکاران و شعرا قرار دارند.

8/55 درصد دانشگاهیان خودسانسوری روزنامه‌ها را زیاد دانسته اند

وی با بیان این که 8/55 درصد پاسخگویان خودسانسوری روزنامه‌ها را زیاد و 5/11 درصد کم ارزیابی کرده‌اند اظهار داشت: روزنامه‌های جام‌جم، همشهری، کیهان، ایران، مجله خانواده سبز، اعتماد ملی، مجله موفقیت و اعتماد به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین دانشجویان به خود اختصاص داده اند.

شبکه سوم محبوب ترین شبکه در میان دانشگاهیان

محمد نژاد خاطرنشان کرد: از بین تولیدات سیما فیلم‌هایی سینمایی، برنامه‌های خبری، سریال‌های تلویزیونی، مسابقات ورزشی و فیلم مستند به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین دانشجویان داشته‌اند و شبکه سوم نیز محبوب‌ترین کانال تلویزیونی در بین این قشر است.

32 درصد دانشگاهیان اعتقاد دارند که تلویزیون جهت‌دار است

وی اضافه کرد: 5/53 درصد پاسخگویان اعتقاد دارند که تلویزیون تنها به تبلیغ گفتمان رسمی و حاکم بر جامعه می‌پردازد. 9/10 درصد نیز تلویزیون را نسبت به گفتمان‌های جامعه بی‌طرف می‌دانند و 32 درصد آنها اعتقاد دارند که تلویزیون جهت‌دار است اما هر دسته و گروهی می تواند تا حدودی علایق خود را در تلویزیون دنبال کند.

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی افزود: در برنامه‌های ماهواره‌ای؛ فیلم سینمایی، موسیقی و برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی، گفتگوی سیاسی و مستندهای تلویزیونی به ترتیب بیشتر مورد علاقه پاسخگویان هستند.

محمدنژاد گفت: کتاب با موضوعات ادبیات، شعر، داستان، تاریخی، روانشناسی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فلسفه به ترتیب بیشتر مورد علاقه پاسخگویان هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر