۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


وب‌سایت «آیینه نشریات ایران» راه‌اندازی شد

Posted: 26 Apr 2010 07:07 AM PDT

وب‌سایت "آیینه نشریات ایران" با هدف تقویت جریان اطلاع‌رسانی مطبوعات در محیط وب راه‌اندازی شد.

در این وب‌سایت مطالب برگزیده نشریات روز کشور با طبقه‌بندی محتوایی و با ذکر منبع منتشر می‌شود.

در سخن اول این سایت با اشاره به حاکمیت عنصر «خبر» بر فضای اطلاع‌رسانی اینترنت، از آسیبی تحت عنوان «خبرزدگی » در محیط وب فارسی سخن گفته شده و توجه به سایر انواع نوشتاری حوزه اطلاع‌رسانی که به‌صورت جامع در نشریات چاپی وجود دارند را ضروری دانسته است.

این سایت همچنین انتخاب بهترین روزنامه سال را به نظر خواهی گذاشته است. «آیینه نشریات ایرانی» با نشانی www.ayenehnashriat.com در محیط وب قابل دسترسی است.

به گزار ایسنا در قسمت درباره ما این وب سایت آورده شده که "آیینه نشریات" رسانه‌ای مستقل است که میکوشد به طور روزانه بهترین مطالب نشریات مختلف داخلی را انتخاب و به مخاطبان ارایه کند.

این سایت با هدف سهولت دسترسی مخاطبان به مطالب متنوع نشریات گوناگون راه‌اندازی شده است، محتوای این سایت صرفا بازتاب مطالب برگزیده نشریات قانونی کشور است و سایت آیینه نشریات، هیچ مسوولیت و یا موضع خاصی در قبال این مطالب ندارد.

دادگاه مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد برگزار شد

Posted: 26 Apr 2010 07:07 AM PDT

دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد در شعبه‌ 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نماینده دادستان تهران براساس کیفرخواست صادره از دادسرای کارکنان دولت و رسانه اتهام مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد در این پرونده را افترا به مقامات و نهادهای رسمی نظام، اشاعه فحشا و انتشار مطالب خلاف عفت عمومی، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ترویج مطالبی که به اساس نظام لطمه وارد می‌کند و نقض مصوبه 28 آبان 1379 شورای عالی امنیت ملی با شکایت مدعی‌العموم و شاکی خصوصی اعلام کرد و خواستار رسیدگی و صدور رای شد.

در ادامه نماینده حقوقی ستاد مشترک نیروهای مسلح با حضور در جایگاه شکایت این ستاد از روزنامه آفتاب یزد را به علت افترا به مقامات و فرماندهان عالی رتبه نظامی مبنی بر دخالت در انتخابات ریاست جمهوری قرائت کرد.

وی افزود: روزنامه آفتاب یزد 19 مرداد سال 88 سرمقاله‌ای با عنوان کهریزک را بی‌ خیال موسوی و کروبی محاکمه شوند در این روزنامه به چاپ رسانده و با چاپ این مطلب اقدام به افترا به مقامات و فرماندهان عالی رتبه نظامی شده است.

نماینده حقوقی ستاد مشترک نیروهای مسلح گفت: مدیر مسئول روزنامه همچنین با چاپ این سرمقاله مصوبه 28 آبان سال 79 شورای عالی امنیت ملی را نقض کرده است.

وی افزود: روشن است که درآن مقطع حساس عده‌ای در صدد بسترسازی برای حمله نظامی آمریکا به نظام جمهوری اسلامی بودند اما به لطف خداوند، سکانداری رهبر فرزانه و هوشیاری مردم ایران، این حیله برملا شد.

وی در ادامه تقاضای رسیدگی و صدور کیفر قانونی برای مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد شد.

مدیر مسوول روزنامه آفتاب یزد نیز در دفاع از خود به خط فکری روزنامه اشاره کرد و گفت: حامیان روزنامه، جریان نزدیک به خط امام و کسانی هستند که برابر تندروهای جریان اصلاحات، ایستادگی می‌کردند.

وی افزود: در ابتدای کار دولت محمود احمدی‌نژاد اصلا به پیش‌داوری نپرداختیم، چون رای ‌17 میلیونی ایران را با خود داشت و هم اکنون نیز رویه‌ انتقادی منصفانه در دستور کار ماست و روال انتقاد از دولت نیز همان است که در دوران مسئولیت‌های آقای خاتمی در پیش گرفته بودیم.

مظفری گفت: در تمام دوره فعالیت آفتاب یزد و از جمله دوره اول مسوولیت دکتر احمدی‌نژاد، حتی یکبار نیز خطوط قرمز را زیرپا نگذاشتیم.

وی افزود: نگاهی به مطالب آفتاب یزد به ویژه در چهار سال نخست فعالیت ما نشان می‌دهد کدام خط را پیگیری کردیم که اینجانب بارها برابر ساختارشکنی‌های تندروهای اصلاح‌طلب، مطلب نوشتم و برای نمونه نخستین روزنامه‌ای که به سخنان هاشم آغاجری اعتراض و آن را محکوم کرد، آفتاب یزد بود.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد به سابقه ‌110 ماه فعالیت آفتاب یزد اشاره کرد و افزود:‌ در طول این ده سال، فقط یک بار به هفت هزار تومان و یک ریال جریمه نقدی شدم که تنها سابقه غیرموثرکیفری بنده است.

وی گفت: همیشه تلاش کرده‌ایم آزادی موجود در فضای رسانه‌ای کشور گسترش هدفمند و منطقی داشته باشد.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد افزود: پس از انتخابات ‌22 خرداد و حوادث مرتبط با آن که برخی از آنها موجب تالم همه دلسوزان نظام و در راس آنها مقام معظم رهبری شد، آفتاب یزد درپی آن بود که به مردم ثابت کند منتقدان برخی حواشی انتخابات، بخشی از نظام هستند و می‌توانند مخالفت یا انتقادهای خود را در چارچوب‌های داخلی نظام منعکس کنند.

وی گفت: آفتاب یزد همچنین مراقب بود تا پس از اعلام نظر قطعی رهبر معظم انقلاب، به هیچ وجه اصل انتخابات زیر سوال نرود.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد افزود‌: این مبنا ما را بر آن داشت که پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات، حتی به نقل از سایر افراد نیز کلامی که القا کننده تقلب در انتخابات باشد را در روزنامه درج نکند زیرا اعتقاد داریم روزنامه آفتاب یزد خط اعتدال را مطابق با اهداف نظام در پیش گرفته است که می‌توانم بگویم در اغتشاشات و دستگیری‌ها، احدی از روزنامه دستگیر نشده است.

وی در ادامه در خصوص چاپ مطلبی با عنوان اراذل و اوباش واقعی که موضوع شکایت یکی از شکات بود گفت: مقدمه، متن و نتیجه‌گیری این سرمقاله نشان می‌دهد که نگارنده درپی آن بود تا رفتار تاسف انگیز چند مامور متخلف را که فرمانده انتظامی تهران صراحتا بر خودسرانه بودن اقدامات آنها تاکید داشت، از مجموعه نظام جدا کند.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد افزود: این خبرنیز به نقل از یکی از خبرگزاری‌‌های رسمی و مجاز در صفحه اول روزنامه 8 / 6 / 88 درج شده است.

وی اضافه کرد: البته فرماندهان نیروی انتظامی، مخاطب سر مقاله قرار گرفتند تا گمان نکنند صرفا با یک خبررسانی کوتاه می‌توانند مسئولیت خود را خاتمه یافته تلقی کنند.

مدیر مسئول روزنامه افتاب یزدگفت: همچنین به صورت ظریف این نکته به مخاطب تفهیم شده است که برابر همه بی‌قانونی‌ها و خودسری‌ها، نظام مدعی اصلی بوده و عالی‌ترین مقام نظام، پاسدار مقابله با این اقدامات هستند.

وی به شکایت ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص یادداشت کهریزک را بی‌خیال اشاره کرد و گفت: نکته مورد اعتراض این است که چرا مقامی نظامی در یک سخنرانی که بازتاب عمومی دارد به صراحت اظهارنظر قضایی می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد افزود: با نخستین تذکر تلفنی اصراری به تکرار چاپ این مطالب نداشتیم و تنها در یک مورد که کروبی ادعاهای در خصوص تجاوز مطرح کرده بود که ادعای وی را چاپ نکردیم اما زمانی که قوه قضاییه هیئت سه نفر تشکیل داد و آنها بعد از تحقیقات اظهار نظر کردند که ادعای کروبی کذب محض است و رسانه‌های بیگانه نیز روی آن مانور دادند، نظر هیئت سه نفره را منتشر کردیم.

وی در آخرین دفاع خود گفت: ‌اگر مطلبی در روزنامه نوشته شده است قصدمان برای استحکام پایه‌های نظام بوده است و قصد تخریب نداشتیم.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد افزود: اگر در این جلسه برای دفاع از خود وکیل نگرفتم به این دلیل است که هیچ کس جز خودم نمی‌تواند نیتم را بیان کند.

وی اضافه کرد: همچنین برخی از وکلا هنوز دادگاه تمام نشده با رسانه های بیگانه مصاحبه می‌کنند که بر همین اساس وکیل نگرفتم.

مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد گفت: در این جلسه، اعضای هیات منصفه و هیات قضایی را وکیل خود می‌دانم.

رئیس شعبه ‌76 دادگاه کیفری استان تهران پس از استماع اظهارات مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد ختم جلسه رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد و اعضای هیئت منصفه مطبوعات وارد شود شدند تا نظر خود را در این باره اعلام کنند.

وقت‌گذرانی کارمندان آمریکا در سایت‌های مستهجن معضل جدید ادارات دولتی

Posted: 26 Apr 2010 07:07 AM PDT

بررسی های آماری نشان می دهد تعداد زیادی از کارمندان دولتی آمریکا در اوقات کاری محتوای نامناسب و مستهجن را از طریق رایانه های خود مشاهده می کنند.

به گزارش فارس به نقل از پی سی مگ، بر اساس گزارش کمیسیون SEC در ایالات متحده 31 مورد تحقیق و بررسی از اماکن کاری دولتی که در 18 شهر مختلف امریکا انجام شده، نشان می دهد که استفاده گسترده از رایانه های دولتی برای مشاهده هرزه نگاری به یک معضل اساسی در آمریکا مبدل شده است.

بر اساس این تحقیق که از سال 2007 آغاز شده و تا نیمه سال 2009 به طول انجامیده مشاهده محتوای مستهجن در اینترنت بین کارمندان ارشدی که سالانه بین 100 تا 222 هزار دلار درآمد دارند، بیشتر است و این امر موجب نگرانی گسترده شده است. البته در گزارش یاد شده به نحوه دستیابی به این نتایج و روش های جستجو اشاره نشده و این اطلاعات محرمانه تلقی شده است.

مدت زمان طولانی مشاده محتوای نامناسب در محل کار نکته دیگری است که در این گزارش به آن اشاره شده، به گونه ای که در برخی موارد کارمندان تا 8 ساعت در روز یعنی کل اوقات کاری خود را صرف مشاهده هرزه نگاری اینترنتی کرده اند و هیچ کار مفید دیگری انجام نداده اند.

برخی از این کارمندان در عرض یک ماه 16 هزار بار به سایت های مستهجن مراجعه کرده و تصاویر و ویدیوهای نامناسب را هم بر روی رایانه های محل کار خود یا بر روی سی دی و دی وی دی ذخیره کرده اند که چنین کاری بر طبق قوانین محلی جرم تلقی می شود.

اداره سینمایی و رادیو تلویزیونی ناجا تاسیس شد

Posted: 26 Apr 2010 07:07 AM PDT

مجوز تصویربرداری فیلم‌های مرتبط با نیروی انتظامی توسط اداره سینمایی و رادیو، تلویزیونی ناجا صادر می‌گردد.

به گزارش روابط عمومی نیروی انتظامی، کلیه فیلم‌های سینمایی و تله‌فیلم‌هایی که مرتبط با نیروی انتظامی است توسط اداره سینمایی و رادیو، تلویزیونی ناجا مجوز تصویربرداری دریافت خواهند کرد.

هفته گذشته دکتر سعید منتظر‌المهدی به عنوان ریاست اداره سینمایی و رادیو، تلویزیونی ناجا منصوب و معرفی شد.

اداره سینمایی و رادیو، تلویزیونی ناجا در خیابان انقلاب، جمالزاده جنوبی، خیابان رشت‌چی، ساختمان معاونت اجتماعی ناجا واقع شده است.

وب ۳، از دنیای مفاهیم تا زندگی مجازی

Posted: 26 Apr 2010 07:02 AM PDT

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، محمدحسین حمصیان اتفاق - دنیای مجازی جهانی است که با ظهور وب و شبکه اینترنت شکل جدیدی به خود گرفت و به صورت جدی به رقابت با دنیای فیزیکی پرداخت.

در ابتدا وب 1، دنیای اطلاعات را متحول ساخت (2000-1990) و با ایجاد دسترسی همگانی به اطلاعات مختلف بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی در دنیای فیزیکی، انقلابی شگرف در زمینه دسترسی به اطلاعات و پیشرفت علم ایجاد نمود.
سپس وب 2 و وب‌سایت‌های دوسویه و شبکه‌های اجتماعی مجازی مطرح شد (2010-2000) و دنیای ارتباطات را متحول ساخت. دیگر کاربران صرفا دریافت‌کننده اطلاعات نبودند و خود آنها خوراک سایت‌ها را فراهم می‌کردند.

این ارتباطات دو طرفه و Interactive و جذابیت ناشی از مشارکت در محصول موجب ایجاد سایت‌های بزرگی همچون Facebook (سومین جامعه بزرگ دنیا)، Amazone (بزرگ‌ترین کتابفروشی دنیا)، Wikipedia (بزرگ‌ترین دایره‌المعارف دنیا)، Ebay (بزرگ‌ترین سوپرمارکت دنیا) و بسیاری سایت‌های وب‌ دویی دیگر در تمام زمینه‌های زندگی بشر نمود و کلیه روابط اجتماعی ما را تحت‌تاثیر خود قرار داد.

اما هنوز بشر خواسته‌های بیشتری از وب‌ داشته و هر روز نیازمندی خود را به آن محسوس‌تر می‌بیند و جنبه‌های بیشتری از زندگی خود را به آن می‌سپارد و به آن وابسته‌تر می‌شود؛ مثلا Meas از دانشگاه MIT در حال کار بر روی آیینه‌هایی است که در حمام به اینترنت متصل می‌شوند و اگر هنگام مسواک زدن به این آیینه‌ها نگاه کنید از آخرین اخبار مطلع می‌شوید و از این رو سرعت و کیفیت بهره‌گیری از این دنیای مجازی روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و همین نیاز است که فردای وب را خواهد ساخت.

اما آینده وب را تحت عنوان «وب 3» معرفی می‌کنند. این نوع جدید از وب که در حال ورود به دنیای مجازی است، وب هوشمند یا وب مفهومی نیز خوانده می‌شود.

اولین بار این موضوع که کامپیوترها بتوانند سایت‌ها را بخوانند، بفهمند و پردازش کنند در سال 2001 در قالب مقاله‌ای در نشریه Scientific American مطرح شد.

برای همه ما بارها و بارها اتفاق افتاده که کلمه یا عبارتی را از طریق یکی از سایت‌های جست‌و‌جو شامل Google، Search کرده؛ اما نتایج مطابق خواست و منظور ما طبقه‌بندی نشده‌اند و در نتیجه در مقابل حجم انبوهی از اطلاعات درهم که بسیاری از آنها کمکی به ما نمی‌کنند سر در گم شده‌ایم. مثلا موتورهای جست‌و‌جوی کنونی تفاوت بین Paris Hilton و Hilton in Paris یا Apple به معنی میوه سیب و Apple به معنی شرکت غول کامپیوتری را درک نمی‌کنند؛ سایپا نادلا (نایب‌رییس جست‌و‌جو، پورتال و تبلیغات مایکروسافت) در این باره می‌گوید: «یک سوم جست‌و‌جوهای امروزی، جواب موردنظر کاربران را در نخستین جست‌و‌جو ارائه نمی‌کنند» و این یکی از جنبه‌هایی است که «وب مفهومی»، «وب 3» یا همان «وب در حال ظهور» به آن پرداخته‌ است.

در واقع پس از آن که وب به ابزاری برای ایجاد ارتباط دوسویه به کاربران خود تبدیل شد (وب 2)، حال در وب 3 تعامل دو سویه بین کاربران و خود وب مورد توجه قرار گرفته است و از وب هوشمند انتظار می‌رود که منظور و مقصود کاربر را درک کرده و او را در راه رسیدن به هدف خود همراهی کند.

تاکنون میلیون‌ها دلار برای بهینه‌سازی شیوه‌های جست‌و‌جو هزینه شده و اکنون Metadataهای لازم همراه با Resourse Descriptionها و Web Ontology Languageها آماده شده و به ابزار اینترنتی نیز راه پیدا کرده‌اند. مثلا Food Site شرکت یاهو ارتباطی مفهومی بین وب‌سایت‌های مختلف تغذیه ایجاد نموده یا مرورگر Blue Organizer شرکت Adaptive Blue تحت شرایطی هنگامی که یک صفحه وب را باز می‌کنید موضوع سایت را می‌فهمد و به طور خودکار اطلاعات پیرامون آن موضوع را از سایت‌های دیگر می‌گیرد. برای نمونه اگر یک وبلاگ مربوط به یک فیلم را باز کنید، بی‌درنگ سایت‌هایی که می‌توانید این فیلم را بخرید یا بیشتر درباره آن بخوانید را دریافت خواهید کرد.

در آینده برای جست‌و‌جو به دنبال فایل‌های رسانه‌ای نیازی به واژه‌ها نخواهد بود. برای پیدا کردن یک عکس کافی است عکس دیگری به کامپیوتر بدهید و برای پیدا کردن یک فایل صوتی، یک فایل صوتی به کامپیوتر معرفی می‌کنید. Like.com نخستین گام برای به‌کارگیری این ایده را برداشته است.

به این ترتیب کامپیوترها به دوستان و همکارانی برای ما تبدیل خواهند شد که می‌توانند در فضای اینترنت به راه افتاده و اطلاعات و مطالب مورد نظر ما را پیدا کنند، اما برای این منظور باید به اطلاعات قابل‌فهم برای کامپیوتر و نزدیک به شیوه خواندن انسانی برسیم. یعنی مثلا اگر در یک صفحه وب بنویسیم که «من محمدحسین حمصیان هستم و این عکس همسر من است». کامپیوتر بفهمد که من یک انسان هستم، نام و نام خانوادگی من را تشخیص دهد و دریابد که من همسری دارم که عکس او را هم در اختیار دارد!
ایجاد ارتباط میان این اطلاعات در وب هوشمند امکان‌پذیر است و در اصل وب 3 به واژه‌ها معنی داده و سپس معانی آنها را با هم مرتبط می‌سازد و این همان انقلاب سوم یعنی دگرگونی ارتباطات اطلاعاتی و یکپارچگی اطلاعات در وب است و این یعنی دمیدن جان در دنیای مجازی.

بسیاری دنیای ظاهری وب را نیز در وب 3 دستخوش تغییر می‌بینند و وب سه بعدی را حاصل این تغییر پیش‌بینی می‌کنند، اما گروهی دیگر این گونه دگرگونی ظاهری را انقلاب چهارم دانسته و نام وب 4 را بر آن نهاده‌اند، اما به هر ترتیب آن را هر چه بگذاریم مهم آن است که وب سه بعدی نیز در راه است و این همان فضای وب است که می‌توانید درون آن قدم بزنید که بسیاری آن را ادامه ایده دنیاهای مجازی (Virtual World) می‌دانند.

این گروه معتقدند که وب در آینده یک نمونه کاملا شبیه‌سازی شده از دنیا و زندگی واقعی خواهد بود.

Google earth نمونه‌ای ابتدایی از این دنیای سه بعدی مجازی است که می‌توانید به کمک آن به مناطق مختلف دنیا سفر کنید،‌ در خیابان‌های آن قدم بزنید و فضای واقعی را احساس کنید.

به مرور و با پیدایش و پیشرفت مانیتورهای سه بعدی این دنیا قدرتمند‌تر شده و واقعیت را برای ما تداعی خواهد نمود.

شرکت بزرگ SAP نرم‌افزاری تولید کرده که به کمک آن شما می‌توانید با ظاهری مجازی درون فروشگاه قدم بزنید، چرخ‌دستی خود را هل بدهید، اجناس را نظاره کنید،‌ بردارید و در سبد خرید خود قرار دهید و به این ترتیب لذت خرید واقعی را در دنیای مجازی تجربه کرده و مایحتاج خود را فراهم نمایید. محیط کار مجازی (Virtual Office)، گردشگری مجازی،‌ ورزش مجازی، گفت‌و‌گوی مجازی و ... نمونه‌هایی دیگر از دنیای پیش روی ما خواهند بود و این نکته است که بسیاری از روانشناسان و جامعه‌شناسان را نگران ساخته است.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری یاهو در مصر

Posted: 26 Apr 2010 07:01 AM PDT

یاهو و یک شرکت مصری با هدف کمک به اجرای ابتکار عمل های تجاری در مصر طرح تازه ای را اجرا می کنند.

به گزارش فارس به نقل از البوابه، هدف از اجرای این طرح کمک به جوانان مصری به منظور راه اندازی کسب و کارهای جدید به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات اعلام شده است.

دو طرف معتقدند استفاده از اینترنت برای انجام فعالیت های نوین تجاری زندگی مردم و اقتصاد کشورهای مختلف را متحول خواهد کرد و از همین رو باید با اجرای ابتکارعمل های جدید به جوانان کمک کرد تا برای زندگی در دنیایی نوین آماده شوند.

یاهو 500 میلیون دلار را به این طرح اختصاص داده و جوانان مصری می توانند با مراجعه به وب سایت این طرح طرح ها و ایده های جالب تجاری خود را مطرح کنند تا در صورت تصویب نهایی مبلغی برای کمک به عملی کردن آنها اختصاص یابد.

این طرح ها می توانند حوزه های سلامت و بهداشت، محیط زیست، آموزش را دربر بگیرند و به ارائه دهنده بهترین طرح نیز جایزه ویژه ای اختصاص می یابد.

حمایت یاهو از 10 طرح برتر برای به نتیجه رسیدن آنها تا سه سال ادامه می یابد.

اینترنت پرسرعت در پروازهای آمریکا

Posted: 26 Apr 2010 07:01 AM PDT

شرکت هواپیمایی American Airlines به صورت آزمایشی فناوری بی‌سیم Wi-Fi را در سفرهای هوایی خود مورد آزمایش قرار می‌دهد تا امکان دسترسی کاربران به اینترنت فراهم شود.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، این شرکت اعلام کرده است که فناوری مذکور را در مرحله نخست به صورت آزمایشی در سفرهای هوایی بین شهرهای "نیویورک- جان اف. کندی " و "لس‌آنجلس- لاسوگاس " در اختیار مسافران قرار گیرد و در صورت موفقیت،‌ در تمامی سفرهای این شرکت هوایی به کار گرفته شود.

در حال حاضر 15 هواپیمای "بوئینگ 767 " در خطوط هوایی American Airlines به فناوری Wi-Fi مجهز شده‌اند تا مسافران حین انجام سفرهای هوایی به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند و بتوانند از طریق لپ‌تاپ خود، در سایت‌های اینترنتی گشت و گذار کنند.

شرکت هواپیمایی American Airlines برای راه‌اندازی خدمات Wi-Fi در هواپیماهای خود از فناوری AirCell استفاده کرده است.

افرادی که در پروازهای کوتاه قصد استفاده از اینترنت پرسرعت American Airlines را دارند باید 10 دلار و مسافران سفرهای طولانی باید 13 دلار پرداخت کنند.

رامین: اولویت‌های سیاسی کشور باید تعیین‌کننده استراتژی رسانه‌ها باشد

Posted: 26 Apr 2010 06:54 AM PDT

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: موقعیت رسانه‌های کشور مناسب نیست و باید تلاش کنیم تا بر اساس فرهنگ اصیل و ارزش‌های اسلامی و انتظار به حق جامعه، هم در محتوا و هم در ساختار و قالب همراه با پرهیز از دنباله‌روی از بیگانگان، جایگاه رسانه‌ها را به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل کنیم.

به گزارش ایسنا، این نشست با عنوان "رسانه‌ها و مطبوعات در سال همت مضاعف - کار مضاعف؛ راه‌کارها و راهبردها" روز 4 اردیبهشت‌ماه جاری در محل این معاونت برگزار شد و حاضران به بررسی وضعیت رسانه‌های کشور و ارائه راهکارهای متناسب با رشد و توسعه رسانه‌ها پرداختند.

محمدعلی رامین - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد - در این جلسه که نخستین نشست هم‌فکری با سردبیــران روزنامه‌ها در سال جدید بود، اظهار کرد: با عدم پذیرش خط دهی‌ها و سلطــه پنهان رسانه های قدرت‌های استکباری و پیروی از اهداف متعالی نظام اسلامی و پیگیری مصالح ملی در رسانه‌های کشور، باید اولویت های سیاسی کشور را در راه الگوسازی رسانه‌یی به کار بگیریم.

رامین تاکید کرد: رسانه‌ها و معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی باید به‌طور جمعی تلاش کنیم تا شأنیتی را که نظام اسلامی برای رسانه‌ها قائل شده با تکیه بر فرهنگ فضیلت‌ها و ارزش‌های اسلامی و اصالت‌های ملی و با گسترش تجربه‌های ارزشمند نویسندگان متعهد، اصل شود.

او دست‌یابی به جایگاه شایسته با افزایش ضریب نفوذ رسانه‌ها را در جامعه که باید از طریق نواندیشی، پشتکار و بلند همتی رسانه‌ها صورت بگیرد، از جمله ضرورت‌های این تحول خواند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بازتاب نامناسب دیدگاه‌های پیشروانه ایران در منطقه همچون خلع سلاح اتمی و پاک‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی گفت: با توجه به فضای رسانه‌یی کشور و ضرورت بازنگری و اصلاح آن، نیاز به هم دلی و هم فکری وجود دارد و باید بتوانیم از تعیین اولویت‌های رسانه‌یی توسط غربی‌ها و صهیونیست‌ها جلوگیری کنیم.

رامین در همین راستا اضافه کرد: باید خط مشی ولایت فقیه که استمرار حاکمیت الله و سیره انبیاء، امامت امت اسلامی و رهبری نظام مقدس جمهوری اسلامی است، برای ایجاد انگیزه‌های الهی در مسیر پیشرفت و عدالت، امید بخشی و نشاط، حمایت از نیروهای انقلابی و آرمان خواه، مقابله با جریان‌های فتنه و انحراف و مرتبطان با بیگانگان به عنوان معیار تشخیص اولویت رسانه‌ها برای پیگیری اولویت‌ها قرار بگیرد تا بتوان فلسفه نامگذاری سال 89 را با عنوان همت مضاعف - کار مضاعف محقق سازیم.

وی افزود: برای ارتقاء جایگاه رسانه‌ها رعایت نظم و قانون‌گرایی در رسانه‌ها دو سوی تعامل مسوولان و رسانه‌ها لازم است و باید با برقراری این فرهنگ اصیل اسلامی هم زمینه حضور افراد متخصصِ متعهد و هم حمایت حاکمیت اسلامی را فراهم آورد. لذا برای ایجاد فضای اعتماد عمومی ضروری است تا افراد اندک هنجارشکن، قانون‌گریز و هرج و مرج‌طلب زنجیره ای توسط خود فعالان و مسوولان رسانه‌ها طرد شوند. در غیر این صورت رسانه‌ها در ایران رشد نخواهند کرد.

رامین هم‌چنین، از رسانه‌ها خواست روند مطالبه‌گری خود را از مسوولان با اهتمام به هدف رشد و پیشرفت همه جانبه کشور، با خیرخواهی و جامع‌نگری و مطابق آموزه‌های اسلامی و آداب ایرانی دنبال کنند.

بر اساس این گزارش، انصاری - مدیر کل دفتر رسانه‌ای معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی - نیز در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی درباره تحلیل محتوای رسانه‌ها و نیز شکل‌گیری گروه‌های کارشناسی متعدد، خواستار ارتباط موثر با مراکز دانشگاهی و علمی برای تدوین نوشتارهای پر بارتر و تحلیلی، آموزش نیروی انسانی حرفه‌یی و پرهیز از تزریق التهاب‌زایی به بدنه اجتماع و پیگیری منظومه فکری امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای شد.

بنا بر اعلام سردبیران حاضر در این نشست همچنین، پس از ارائه بررسی کوتاه دکتر اکبری - استاد ارتباطات دانشگاه - درباره چگونگی وضعیت راهبردها و راهکارهای رسانه‌ها در سال "همت مضاعف - کار مضاعف"؛ اهتمام معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی را در زمینه مسایلی مانند: ترویج گفتمان انقلابی، آموزش خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، عملیاتی شدن ارتباط با مراکز آموزشی و دانشگاهی، شناسایی دست‌های پشت پرده دشمنان و نفوذی‌ها در رسانه‌های کشور، مشخص کردن استراتژی ملی رسانه‌یی، به راه‌اندازی اتاق‌های فکر، مواجهه با مسایل فرهنگی رسانه‌ها، رصد رسانه‌ها از منظر پیگیری منویات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری، مهندسی فرهنگی برای ارتقاء وضعیت رسانه‌های کشور، معاضدت‌های قضایی برای رسانه‌ها و مواردی از این دست را خواستار شدند.

برخی خدمات یوتیوب پولی شد

Posted: 26 Apr 2010 06:54 AM PDT

یوتیوب نسخه ای جدید از خدمات خود را راه اندازی کرده که استفاده از آن با پرداخت پول ممکن است.

به گزارش فارس به نقل از پی سی پرو، این سرویس کرایه ویدیو در حالی راه اندازی می شود که برخی از رقبای یوتوب مانند hulu پیش از این ارائه برخی خدمات خود را منوط به دریافت پول کرده بودند.

یوتیوب از ماه ژانویه به طور آزمایشی دریافت پول برای ارائه برخی خدمات خود را آغاز کرده بود. در این دوره مشاهده کامل 5 فیلم بر روی این سایت پس از پرداخت هزینه مختصری ممکن بود.

در حال حاضر برخی فیلم های کلاسیک و مشهور تاریخ سینما از این طریق قابل دسترس است که برای مشاهده آنلاین آنها باید بین 1.99 تا 3.99 دلار هزینه پرداخت شود. تعدادی فیلم مستند و قسمت های مختلف سریال های تلویزیونی هم با پرداخت 99 سنت برای هر قسمت قابل مشاهده خواهد بود.

کاربران می توانند برای پرداخت هزینه این سرویس از سرویس مالی Google Checkout گوگل استفاده کنند. خدمات یاد شده فعلاً تنها در آمریکا در دسترس است، ولی قرار است در آینده به تعداد بیشتری از علاقه‌مندان ارائه شود.

گوگل برای ارائه این خدمات با 500 موسسه رسانه ای و استودیوی فیلم سازی همکاری خواهد کرد.

اعمال رده‌بندی سنی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی

Posted: 26 Apr 2010 06:54 AM PDT

خبرگزاری فارس - یک سرویس دهنده اینترنت در انگلستان استفاده کودکان زیر ۱۲ سال از موتورهای جستجو را محدود کرده است.

به گزارش فارس به نقل از وی تری، این شرکت با همکاری مقامات مربوطه در حال طراحی یک نظام درجه بندی برای استفاده از امکانات موتورهای جستجو است و با ایجاد یک سیستم فیلترینگ امکانات مختلفی را از این طریق در دسترس قرار می دهد این امکانات در قالب گروه های سنی زیر 12، 15 و 18 سال عرضه می شود.

برهمین اساس افراد زیر 12 سال نمی توانند از موتورهای جستجوی عمومی مانند بینگ و گوگل استفاده کنند و برای جلوگیری از دسترسی دیگر گروه های سنی به محتوای نامناسب در این سیستم فیلترینگ محدودیت های خاصی اعمال شده است.

والدین کودکان در منزل می توانند با انجام تنظیمات بیان شده از سوی سرویس دهنده اینترنتی مذکور به آنان امکان دهند تا تنها از محتوای مناسب در اینترنت بهره ببرند.

استفاده از سایت های یوتیوب، فیس بوک و توییتر هم در این سرویس برای کودکان زیر 12 سال ممنوع شده است. همچنین افراد زیر 15 سال دراین سرویس حق استفاده از خدمات وبلاگ نویسی را ندارند و سرویس های خبری نیز بسته به ماهیت آنها دارای درجه بندی های مختلف است.

آغاز شمارش معکوس برای پایان عمر فلاپی دیسک

Posted: 26 Apr 2010 06:53 AM PDT

سونی که 70 درصد بازار فلاپی دیسک 3.5 اینچی را در اختیار خود دارد، اعلام کرد تا ماه مارس 2011 به فروش این ابزار ذخیره‌سازی قدیمی در بازار ژاپن پایان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، فلاپی شاید به اندازه تلگراف، نمادین نبوده اما به مدت نزدیک به سه دهه به‌عنوان ابزار ضروری برای ذخیره‌سازی و جابه‌جایی فایل بین رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار گرفته است.

سونی عرضه فلاپی دیسک 3.5 اینچی را در سال 1981 آغاز کرد که جایگزین فورمت ذخیره‌سازی فلاپی دیسک 5.25 اینچی شد. با این همه با افزایش اندازه فایل‌ها و برنامه‌ها، فلاپی دیسک توسط ابزارهای ذخیره‌سازی بزرگ‌تر و ارزان‌تر به حاشیه رانده شد.

سونی با ایجاد ابزارهای ذخیره‌سازی مانند CDها، DVDها، زیپ و درایوهای USB، شاهد کاهش فروش فلاپی‌ها از 47 میلیون دیسک در سال 2002 به 12 میلیون در سال مالی 2009 بوده است.

اکنون بیش‌تر سازندگان فلاپی دیسک مدت‌هاست از این بازار خارج شده‌اند و سونی نیز فروش فلاپی را در بیش‌تر بازارهای خارجی قطع کرده است.

توصیه‌های برای سلامتی بینندگان تلویزیون‌های سه‌بعدی

Posted: 26 Apr 2010 06:49 AM PDT

گروهی از شرکت‌های ژاپنی کتاب راهنمایی را منتشر کرده‌اند که دربردارنده توصیه‌های ایمنی و سلامتی برای بینندگان تلویزیون‌های سه‌بعدی است تا با عوارضی مانند گیجی، تهوع و خستگی چشم روبه‌رو نشوند.

به گزارش ایسنا، طبق این کتاب راهنما که کنسرسیومی متشکل از هیتاچی، توشیبا، شارپ و سازمان‌های دولتی در تهیه آن مشارکت داشته‌اند، قوانین ابتدایی وجود دارند که برای تماشای بدون خطر تصاویر سه‌بعدی باید درباره آن‌ها اطلاع داشت.

مناظر مختلفی که از هر خط دید چشم مشاهده می‌شوند، مغز را قادر می‌سازد ادراک عمق را پردازش کرده و تصاویر را به شکل سه‌بعدی مشاهده کند.

دستگاه‌های تلویزیون با بهره بردن از این روند و با تاباندن تصاویر اندکی متفاوت به هر چشم از طریق سیستم فیلتری که به شکل یک عینک ویژه است، تصاویر سه‌بعدی را نشان می‌دهند.

این راهنما به مخاطبان توصیه کرده فاصله تماشا را که معمولا سه برابر بلندی صفحه است رعایت کرده و در صورتی که احساس می‌کنند به تماشای تصاویر سه‌بعدی قادر نیستند، از تماشا خودداری کنند.

همچنین با اشاره به این که ادراک به دلایل مختلف در بین افراد بسیار متفاوت است، از بینندگان خواسته شده در صورتی که احساس مریضی یا خستگی می‌کنند، تماشای تلویزیون را متوقف کنند.

والدین نیز در صورتی که کودکانشان تصاویر سه‌بعدی را تماشا می‌کنند، باید کاملا مطلع باشند و تشخیص دهند تماشای آن برای کودکشان مناسب است یا خیر.

همچنین در این کتاب راهنما از سازندگان درخواست شده است اقدامات پیشگیرانه متعددی را در پیش بگیرند تا از عوارض مضر برروی بینندگان غیرمطلع جلوگیری شود.

سامسونگ به‌تازگی درباره خطرات مشاهده تلویزیون سه‌بعدی هشدار داده و به سالمندان، کودکان و زنان باردار توصیه کرد که به هنگام تماشای این نوع تلویزیون‌ها احتیاط کنند. طبق هشدار این سازنده کره‌یی، تماشای این دستگاه ممکن است حمله صرع به دنبال داشته یا موجب ناراحتی‌هایی مانند تغییر دید و سرگیجه یا تهوع، دردهای شکمی، تشنج و حرکات بی‌اختیار مانند پرش چشم یا ماهیچه شود. همچنین کسانی که از خواب محروم شده‌اند یا الکل نوشیده‌اند نیز باید از مشاهده تلویزیون‌های سه‌بعدی خودداری کنند.

شرکت‌های الکترونیکی درشتابند تا تلویزیون‌های سه‌بعدی را با توجه به فشرده شدن رقابت در این بازار تا پیش از تابستان به بازار فروش روانه کنند.

شارپ قصد دارد مدل‌های سه‌بعدی از تلویزیون Aquos خود را در ماه می رونمایی کند و به سامسونگ الکترونیکس و سونی بپیوندد که در این فضا حاضرند و امیدوار است در بحبوحه ارزیابی مجدد کسب و کار نمایشگر کریستال مایع خود بتواند سودآوری این شرکت را بهبود ببخشد.

با انحصار طلبی گوگل مبارزه کنید

Posted: 26 Apr 2010 06:49 AM PDT

یک گروه حامی حقوق مصرف کنندگان در آمریکا از وزارت دادگستری و مقامات قضایی این کشور خواست تا با انحصارطلبی تجاری گوگل مبارزه کنند.

به گزارش فارس به نقل از آی دی جی، این گروه معتقدند وزارت دادگستری و نظام قضایی ایالات متحده باید در این زمینه تحقیقات گسترده و دامنه‌داری را به عمل آورند تا ماهیت عملکرد گوگل برای در دست گرفتن کنترل انحصاری بسیاری از خدمات آنلاین برای همگان ثابت و مشخص شود.

Consumer Watchdog در نامه ای که در همین زمینه برای کمیسیون فدرال ارتباطات امریکا نیز ارسال کرده از رؤسای آن خواسته تا با انحصارگری بی پایان گوگل در فضای مجازی مقابله کنند.

در این نامه به خصوص به برخی اقدامات گوگل برای راه اندازی سرویس کتاب خود اشاره شده که در همین راستا این شرکت علیرغم نارضایتی صریح بسیاری از ناشران و مولفان کتب با پرداخت پول درصدد اسکن کردن میلیون ها کتاب و انتشار آنها در فضای مجازی است.

هم اکنون سهم گوگل از بازار موتورهای جستجو بالغ بر 85.75 درصد است و به نظر می رسد گوگل در صورت تداوم این وضعیت می تواند بسیاری از رفتارهای کاربران را در زمان استفاده از اینترنت زیرنظر بگیرد.

مردم ۳۶ کشور سریال‌های ترکیه‌ای می‌بینند

Posted: 26 Apr 2010 06:49 AM PDT

هم‌اکنون در 36 کشور جهان، سریال‌های تلویزیونی ساخته شده در ترکیه، روی آ‌نتن است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه زمان، یکی از مقامات وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که در سال‌های اخیر، علاقه مردم جهان به ویژه کشورهای منطقه به سریال‌های ساخته شده در کشور ترکیه به شدت افزایش یافته و درحال حاضر، سریال‌های ساخته شده در این کشور در 36 کشور جهان روی آنتن است که این امر می‌تواند جذب بیشتر گردشگران به این کشور و همچنین افزایش شناخت مردم کشورهای دیگر از ترکیه را در پی داشته باشد.

مدتی قبل نیز، دولت ترکیه با بودجه 350 میلیون دلاری شبکه تلویزیونی عرب زبان راه‌اندازی کرد که 24 ساعته به پخش برنامه‌های ورزشی، سیاسی، فیلم‌های سینمایی و ریال‌های تلویزیونی به زبان عربی می‌پردازد.

در سال 2009 نیز، دولت ترکیه یک شبکه تلویزیونی به زبان کردی به نام تی‌آر‌تی 6 (TRT6) راه‌اندازی کرد.

پاکستان شبکه‌های تلویزیونی ادبی راه‌اندازی می‌کند

Posted: 26 Apr 2010 06:49 AM PDT

پاکستان با هدف آشنایی نسل جوان با ادبیات این کشور، شبکه‌های تلویزیونی و ایستگاه‌های رادیویی ادبی راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش ایسنا آکادمی ادبیات پاکستان اعلام کرد که این آکادمی در آینده نزدیک و در راستای افزایش اطلاعات مردم این کشور از ادبیات و ارزش‌های فرهنگی پاکستان، اقدام به راه‌اندازی شبکه تلویزیونی و ایستگاه رادیویی ویژه‌ی پخش برنامه‌های ادبی می‌کند.

به گفته رییس آکادمی ادبیات پاکستان، پروژه‌ی راه‌اندازی شبکه‌ی تلویزیونی و ایستگاه رادیویی که با همکاری رییس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان در حال انجام است. در مراحل پایانی بوده و در آینده نزدیک برنامه‌های آنها به روی آنتن می‌رود.

پاکستان تایمز هم‌چنین گزارشی داده که در ابتدا زمان پخش برنامه‌ها، شش ساعت خواهد بود که با گذشت زمان افزایش می‌یابد.

رییس آکادمی ادبیات پاکستان هدف اصلی راه‌اندازی این شبکه را آشنایی نسل جوان پاکستان با ادبیات این کشور اعلام کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر