۱۳۸۹ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


جدیدترین فهرست ۱۰ نت‌بوک برتر جهان منتشر شد

Posted: 27 Apr 2010 03:16 PM PDT

کارشناسان در آخرین بررسی خود لیست 10 نت‌بوک برتر جهان را منتشر کرده‌اند و قابلیت‌های هر یک از آن‌ها را به اختصار توضیح داده‌اند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، رایانه‌های شخصی همواره بازار داغی داشته‌اند و سود خوبی را از آن تولیدکنندگان کرده‌اند. اما طی چند سال اخیر محبوبیت رایانه‌های قابل‌ حمل یا همان نوت‌بوک‌ها افزایش چشمگیری یافته و در این میان، از سال گذشته بر محبوبیت نسل جدید رایانه‌های قابل حمل موسوم به نت‌بوک‌ها بیشتر شده است.

نت‌بوک‌ها که سری جدید رایانه‌های همراه محسوب می‌شوند، چند خاصیت مشترک دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایشگر کوچک،‌ پردازنده معمولی برای انجام کارهای مقدماتی رایانه‌ای،‌ امکانات ویژه برای اتصال به اینترنت،‌ قیمت ارزان و عدم قابلیت ارتقاء اشاره کرد. این رایانه‌ها که امروزه توسط شرکت‌های مختلف تولید و به فروش می‌رسند، محبوبیت زیادی نزد کاربران دارند و از این رو کارشناسان مرکز پی‌سی‌ورلد در آخرین بررسی خود بهترین و محبوب‌ترین نت‌بوک‌های جهان را مشخص کرده‌اند که در زیر آن‌ها را مرور می‌کنیم.

Eee PC 1201N ایسوس: این نت‌بوک نسبت به مدل‌های مشابه موجود در بازار تصاویر ویدیویی را با کیفیت مناسب‌تر به نمایش می‌گذارد و نمایشگر بزرگ و باکیفیتی را نسبت به عموم نت‌بوک‌ها ارایه می‌دهد. تنها مشکلی که با این محصول وجود دارد، قیمت آن است که اندکی بالا به نظر می‌رسد.

ThinkPad X100e لنوو: روی این نت‌بوک پردازنده پرسرعت Neo ساخت شرکت AMD نصب شده است. اما اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که با یک بار شارژ قصد استفاده از نت‌بوک خود به مدت یک شبانه روز را دارید، این محصول برای شما مفید نیست.

Mini 5102 اچ‌پی: طراحی این نت‌بوک بسیار زیبا است و از نظر ظاهری توجه همه کاربران را در نگاه اول به خود جلب می‌کند. اما در کل شرکت اچ‌پی معتقد است که این محصول بیشتر برای کاربران تجاری و سازمانی مناسب است. زیرا امکانات داخلی آن باعث شده تا قیمت محصول اندکی گران باشد و کاربران خانگی نتوانند آن را به راحتی خریداری کنند.

LT2118u گیت‌وی: این نت‌بوک در اصل نمونه ارتقاء یافته مدل قبلی نت‌بوک گیت‌وی محسوب می‌شود و بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. طراحی زیبا و طول عمر زیاد باتری مهم‌ترین مواردی هستند که کاربر را برای خرید آن ترغیب می‌کنند.

mini NB305-N310 توشیبا: این نت‌بوک که ظاهر آن به رایانه‌های قابل‌ حمل تخصصی و حرفه‌ای می‌نماید، صفحه‌کلید بسیار راحتی دارد که کاربر می‌تواند متن‌های طولانی را به راحتی در آن تایپ کند. برای این صفحه‌کلید یک صفحه لمسی ویژه با اندازه بزرگ نیز در نظر گرفته شده است که امکان استفاده از برنامه‌های داخلی را آسان می‌کند. البته گفته می‌شود که این نت‌بوک برای تماشای تصاویر ویدیویی آنلاین گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

IdeaPad S10-3 لنوو: این محصول از پرفروش‌ترین نت‌بوک‌های جهان محسوب می‌شود و بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. اگر چه قیمت این نت‌بوک اندکی گران است، اما امکانات پیشرفته داخلی آن موجب شده است تا کاربران زیادی نسبت به خرید آن ترغیب شوند.

N210 سامسونگ: این نت‌بوک که نمایشگر منحصر به‌فردی را در خود جا داده است که علاوه بر پخش تصاویر با کیفیت مناسب، امکان تماشای اطلاعات و تصاویر زیر نور مستقیم خورشید را نیز برای کاربر فراهم می‌کند. البته باید اعلام کرد که بدنه این نت‌بوک تنها به رنگ توسی کمرنگ ساخته شده و همین مسئله موجب شده است تا همه کاربران علاقمند به خرید آن نشوند.

LT2120u گیت‌وی: طول عمر باتری این نت‌بوک بسیار زیاد است و به همین خاطر برای آن دسته از کاربرانی که با رایانه‌ قابل‌ حمل خود سفرهای طولانی انجام می‌دهند، مفید است. این نت‌بوک مبتنی بر پردازنده Atom N450 اینتل ساخته شده است و نمایشگر 1/10 اینچی دارد.

Eee PC 1001p-MU17 ایسوس: این نت‌بوک امکان اتصال به شبکه‌های اینترنتی منطقه‌ای و محلی را با قابلیت‌های فراوان خود آسان می‌کند و در این زمینه امکانات بیشتری را نسبت به نمونه‌های مشابه موجود در بازار در خود جا داده است.

NB305-N410BL توشیبا: این نت‌بوک باتری پردوامی دارد و نمایشگر باکیفیت آن امکان تماشای تصاویر با کیفیت مناسب و ایده‌آل را فراهم می‌کند. بدنه این نت‌بوک زیرا طراحی شده است و البته قیمت نسبتا گرانی دارد.

همکاری یاهو با سامسونگ برای مقابله با سلطه گوگل

Posted: 27 Apr 2010 03:06 PM PDT

شرکت یاهو اعلام کرد برنامه‌هایی برای همکاری با دیگر شرکتهای آی‌تی دارد تا بتواند بر سلطه گوگل در دنیای تلفن همراه غلبه کند.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوتر ورلد، یاهو در همین راستا از همکاری گسترده خود با سامسونگ خبر داده تا خدمات متنوع خود مانند پست الکترونیک، تقویم و دهها برنامه کاربردی تحت وب خود را بر روی میلیون ها گوشی هوشمند و دیگر تولیدات الکترونیک سامسونگ به طور پیش فرض بگنجاند.

با توجه به وجود میلیاردها کاربر تلفن همراه در جهان و استفاده صدها میلیون نفر از آنان از خدمات اینترنت همراه به طور دائم، گنجاندن خدمات اینترنتی هر شرکت به طور پیش فرض بر روی گوشی های پرکاربرد باعث افزایش کاربران خدمات آن به طور گسترده ای خواهد شد که درآمد و سود بیشتر را نیز به ارمغان خواهد آورد.

قرار است عرضه اولین مجموعه از گوشی های هوشمند سامسونگ همراه با سرویس های یاهو ظرف چند هفته آینده آغاز شود.

در حال حاضر گوگل در این زمینه رتبه اول را در اختیار دارد.

مرتضی نبوی: روزنامه‌نگاری را از رسالت آغاز کردیم

Posted: 27 Apr 2010 03:06 PM PDT

مرکز آموزش موسسه‌ی همشهری، آرمین زنبوری - سه ماه پیش از پایان سال 88، روزنامه رسالت 25 سالگی خود را جشن گرفت. ربع قرن پیش در اثر اختلافات و دیدگاه‌های متفاوت اکثریت دولت و مجلس آن زمان، عده‌ای از اصول گرایان در جهت انعکاس ایده‌ها و عقاید اقتصادی ـ سیاسی خود دست به تاسیس روزنامه‌ای با عنوان «رسالت» زدند. این روزنامه در 19 دی ماه 1364 ـ هم زمان با قیام 19 دی 1356 شهر قم ـ در ماه‌های پرتب و تاب جنگ منتشر شد. ستون‌ها و مقالات آن در مخالفت با سیاست‌های اقتصادی دولت وقت و بعدها در دولت سازندگی، حملات جدی تئوریک و فقهی را متوجه آن‌ها می‌کرد.

مرحوم آیت‌الله‌آذری قمی، محمدعلی شرعی، راستی کاشانی، کریمی‌جهرمی، مرحوم شفیق به نمایندگی از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از سوی دیگر مهندس مرتضی نبوی، علی اکبر پرورش، احمد توکلی، علی اکبر ولایتی، حبیب الله عسکراولادی، محسن رفیق دوست و محمد غرضی و تنی چند از فعالان سیاسی نزدیک به هیئت‌های موتلفه افراد موثر و ذی نفوذ این روزنامه در ماه‌های نخست تاسیس آن بودند. روزنامه رسالت حزب و یا جریانی را نمایندگی نمی‌کرد اما ارگان کسانی بود که در آن سال‌ها ارگانی نداشتند. روزنامه رسالت قدیمی‌ترین روزنامه جریان اصول گرا در سال‌های پس از انقلاب اسلامی‌است.

***

* جناب آقای نبوی در ابتدا دلایل شکل گیری روزنامه رسالت را در اوج دوران جنگ تشریح کنید و توضیح دهید که در آن فضا چه رویکرد و رهیافتی را برای انتشار چنین روزنامه‌ای برگزیدید؟

ـ در سال‌های دهه 60 همان طور که مطلع هستید من وزیر پست و تلگراف دولت مهندس میرحسین موسوی بودم. کشور پس از ماجرای بنی صدر به تدریج یک ثبات نسبی به خود گرفته بود. در واقع پس از شهادت دکتر باهنر و رجایی به تدریج یک فرصتی پیدا شد که دیدگاه‌های اقتصادی فعالان سیاسی و اقتصادی شکل روشن تری به خود گیرد. در درون کابینه نخست مهندس موسوی ما به طور مشخص 7 نفر بودیم که مخالف تمرکز اقتصاد در دست دولت بودیم. در صورتی که آقای میرحسین موسوی و بهزاد نبوی و دوستان ایشان بیشتر تمایل به تمرکز دولتی داشتند. این اختلاف دیدگاه کم کم جنبه اعتقادی و دینی هم به خودش گرفت. به تعبیر روشن، ما معتقد بودیم که از خاستگاه دینی نمی‌شود که دولت در همه حوزه‌های اقتصادی تا این سطح دخالت کند.

* پشتوانه فکری شما چه کسانی بودند؟

ـ پشتوانه فکری ما اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بودند.

* این مباحث در دولت مطرح بود یا در بیرون از چارچوب کابینه مطرح می‌شد؟

ـ این مباحث بیشتر در شورای عالی اقتصاد طرح می‌شد. اگر چه من وزیر پست و تلگراف بودم اما در این جلسات شرکت می‌کردم.

* آن هفت نفر چه کسانی بودند؟

ـ علی اکبر پرورش، محس رفیق دوست، حبیب الله عسکراولادی، احمد توکلی، علی اکبر ولایتی و محمد غرضی بودند. در ضمن برخی از اعضای جامعه مدرسین قم هم در این جلسات شرکت می‌کردند.

* به طور مشخص چه کسانی در این شورا حضور داشتند؟

ـ آیت الله آذری قمی، آیت الله راستی کاشانی، آیت الله کریمی‌جهرمی

* این آقایان تنها در نظریه‌پردازی و مباحث فکری فعال بودند یا آن که در تاسیس روزنامه هم شرکت داشتند؟

ـ در تاسیس روزنامه هم شرکت داشتند. مرحوم آیت الله آذری قمی، آیت‌الله محمد علی شرعی و آیت‌الله راستی کاشانی و آیت‌الله خزعلی حضور داشتند. غیر از اعضای جامعه مدرسین از همکاران ما آقای عسکراولادی، مرحوم حاج آقای شفیق، احمد توکلی؛ نهاوندیان و علی‌اکبر پرورش در این هیئت شرکت داشتند.

* چگونه آقای آذری قمی‌صاحب امتیاز شدند؟

ـ در ابتدا قرار بود که ‌این روزنامه به نام یک بنیادی ثبت شود، اما تاسیس این بنیاد تا دریافت مجوز آن خیلی طول کشید. بنابراین امتیاز روزنامه به نام آیت الله آذری قمی‌ثبت شد تا آن که بنیاد رسالت مجوز گرفت و ایشان طی نامه‌ای امتیاز را به نام بنیاد رسالت واگذار کردند. من هم از همان روزهای نخست به عنوان مدیر مسئول روزنامه معرفی شدم.

* دقیقا چه زمانی روزنامه رسالت آغاز به کار کرد و چه اهدافی را در انتشار روزنامه مد نظر داشتید؟

ـ آغاز به کار روزنامه رسالت در 19 دی منبعث از حادثه عظیم و مردمی‌قم بود. ما روزنامه را وسیله‌ای موثر برای تبیین دیدگاه‌های سیاسی خبری و ظرایف این کار در بخش‌های گوناگون از ورزشی گرفته تا اجتماعی و بین الملل می‌دانستیم. اما باید گفت اولویت مسئولان رسالت انتشار و ترویج نظریه برخاسته از دین و سیاست و تلفیق حوزه‌های خبری و سیاسی بود.

* برای تشکیل سازمان تحریریه از منابع انسانی کدام روزنامه‌ها یا موسسات فرهنگی جذب کردید؟

ـ در آن روزها چون ماه‌های پایانی وزارت من بود کمتر در جنب و جوش تشکیل تحریریه قرار داشتم. این نوع کارها را بیشتر آقای احمد توکلی ترتیب می‌دادند. حتی سازماندهی صفحات روزنامه را ایشان سامان دادند. اما نویسندگان روزنامه در ماه‌های اول بیشتر خودمان بودیم.

* نیروهای تحریریه معمولا از چه گروههای تشکیل شده بودند؟

ـ در تحریریه نیروی حرفه‌ای نداشتیم. تنها فردی که به لحاظ نگارش می‌توانست بهتر از دیگران بنویسد آقای علی اکبر پرورش بود که مدت‌ها پیش از انقلاب درس انشاء تدریس می‌کرد. حتی من هم نمی‌توانستم همانند روزنامه نگارها مقاله‌ای بنویسم. در روزنامه رسالت همه از صفر شروع کردیم.

* در داخل تحریریه شما چه سمتی داشتید؟

ـ من مدیر بخش داخلی و سرویس سیاسی بودم و تا یکی دو سال خودم از تلکس خبرها را دریافت می‌کردم و آنها را کوتاه می‌کردم و روی صفحات قرار می‌دادم.

* اما سلسله مقالات و یادداشت‌های آقای آذری قمی‌در همان سالهای 65 خیلی بازتاب داشت؟

ـ بله، ایشان مباحثی که در باره ولایت مطلقه فقیه نوشته بودند بعدها سه جلد کتاب شد.

* سرمقاله‌های روزنامه رسالت در همان سال‌ها را چه کسانی بیشتر می‌نوشتند؟

ـ آقایان آذری قمی، علی اکبر پرورش، مرحوم زواره‌ای، علی سعید لو، احمد توکلی و آل اسحاق و گاهی خودم سرمقاله‌های روزنامه را می‌نوشتم.

* همان طور که می‌دانید روزنامه رسالت با سرمقاله‌ها و مقاله‌های آقای آذری قمی‌مشهور شد. بحث‌هایی که‌ایشان با دولت وقت در آن سالها داشت از مباحث مهم آن سال‌ها نیز بود. این محورهای مورد مناقشه بیشتر روی چه موضوعاتی متمرکز بود؟

ـ بیشتر روی مباحث اقتصادی معطوف شده بود. به طور خاص روی لایحه مالیات متمرکز شده بود. در زمانی که آقای آذری قمی‌نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی‌بودند این مباحث خیلی اوج گرفت. اما آنچه که باعث شد نوشته‌های آقای آذری به شهرت عمومی ‌برسد زمانی بود که حضرت امام نظریه ولایت مطلقه فقیه را مطرح کردند. آقای آذری قمی ‌بر پایه همین نظریه و در تایید و تاکید بر نظر حضرت امام در آن زمان طی مقاله‌ای پاسخ فقهی را بر این امر یعنی میزان تصدی‌گری دولت و مباحثی که بر گرد آن شکل گرفته بود به‌این مضمون مطرح کرده بودند «اگر مصلحت نظام در این باشد که دولت در همه وجوه اقتصاد دخالت کند اشکالی ندارد.» البته حضرت امام خودشان هم این امر را ـ دخالت دولت در همه وجوه اقتصاد ـ به مصلحت نمی‌دانستند. ایشان خیلی هم به دولت تذکر می‌دادند حتی جمله معروفی از ایشان است که «من گفتم که مردم را در آموزش و پرورش، کشاورزی، صنعت مشارکت بدهید ولکن اتفاقی نیفتاد» حتی جمله معروف‌تری هم دارد که می‌گویند «اگر مردم می‌توانند کاری را انجام بدهند دولت نیازی نیست که انجام دهد».

* معمولا نظام‌های اقتصادی دوران جنگ در همه کشورها دولتی است. در دوران جنگ چه مسئله مهمتری وجود دارد که بتواند بر جنگ چیره شود تا اقتصاد به سمت خصوصی شدن پیش رود؟

ـ در اقتصاد زمان جنگ بحث ما بر سر خصوصی شدن نبود بلکه معتقد بودیم که اتفاقا کالاهای اساسی باید در دست دولت باشد اما دولت نباید به‌این اندازه خود را گسترده کند و همه چیز را در اختیار خود بگیرد. نگرانی بعدی ثابت نگه داشتن نرخ ارز بود که باعث شد یک چرخه اقتصادی معیوب شکل بگیرد که تا این زمان هنوز درگیر آن هستیم.

* شماره‌های نخست روزنامه رسالت چه میزان تیراژ داشت؟

ـ دقیقا در خاطرم نیست، اما چون ما به عنوان اولین روزنامه منتقد دولت شروع به کار کردیم، استقبال بسیار خوب بود. گرچه از تریبون مجلس فضای سنگینی ایجاد شده بود و حتی تهدیدهایی نیز گاه گاه اتفاق می‌افتاد.

* تا چه سال‌هایی این فضا حاکم بود؟

ـ تا زمانی که قطعنامه پذیرفته شد. البته در جایی حضرت امام تذکر دادند و ما هم متوقف کردیم. از سویی، دولت هم نقد را نمی‌پذیرفت. در واقع اعضای دولت پیش حضرت امام شکوه کرده بودند و ما هم متوجه شدیم که‌این سخن حضرت امام متوجه ماست، به همین دلیل تا پایان قطعنامه انتقاد از دولت را متوقف کردیم.

* نقش روزنامه رسالت در دوران آقای‌ هاشمی‌چگونه بود؟

ـ در دوران آقای ‌هاشمی ‌هم مورد حمله همکاران ایشان به ویژه کسانی که مسئول دستگاه‌های اقتصادی بودند قرار می‌گرفتیم. از جمله سازمان برنامه و بودجه. البته در زمان آقای ‌هاشمی‌هم انتقاد داشتیم و حتی کارگزاران در اعتراض به عملکرد ما در مجلس چهارم شکل گرفتند. ضمن اینکه برخورد ما با دولت مانند برخورد با مجلس سوم نبود. منتهی مصلحانه بود و افراطی‌گری دولت و بعضی همکاران آقای ‌هاشمی‌را در امر تعدیل قبول نداشتیم و البته ما از طرق قانونی عمل می‌کردیم. در نتیجه جامعه تنش بین دولت و مجلس را متوجه نمی‌شد و در عین حال ما از ابزار قانونی با قاطعیت استفاده می‌کردیم.

* برای راه اندازی روزنامه چه میزان سرمایه گذاری اولیه کردید؟

ـ بسیار ناچیز بود. نهایت سرمایه‌گذاری ما یک چاپخانه بسیار کوچک و قدیمی‌بود که با 8 تا 9 میلیون برای چاپ روزنامه تدارک دیده بودیم. این چاپخانه را در ابتدا با صاحب اصلی شریک شدیم و بعدها کل چاپخانه را خریداری کردیم. با این حال بعد از مدتی و به خاطر بدهی‌های بسیار به بانک و بعد از آن که چاپخانه را تجهیز کردیم دو یا سه سال پیش چاپخانه را فروختیم.

* برای خود روزنامه چه قدر سرمایه گذاری کردید؟

ـ همان مبلغ سرمایه‌گذاری در چاپخانه بود. ما جز هزینه چاپخانه هزینه دیگری برای روزنامه صرف نکردیم.

* یکی از موسساتی که در کنار روزنامه رسالت شکل گرفته بود بنیاد رسالت بود. این بنیاد چه کمکی به روزنامه می‌کرد و اساسا چرا شکل گرفته بود؟

ـ بنیاد رسالت به‌این خاطر شکل گرفته بود که بتواند با شرکت در فعالیت‌های اقتصادی هزینه‌های روزنامه را تأمین کند اما به دلیل این که ما مستقل بودیم و با دولت همکاری نمی‌کردیم هرگز چنین اتفاقی نیفتاد. ما همواره با مشکلات مالی رو به رو بوده‌ایم. حتی در زمان مهندس موسوی که آقای خاتمی‌وزیر ارشاد بودند بارها در مرز تعطیلی قرار گرفتیم و دلیل آن هم کمبود کاغذ و مشکلات چاپ بود که مجبور می‌شدیم گاهی به آقای دعایی ـ مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ـ رجوع کنیم. در پرداخت حقوق نیز با مشکلاتی مواجه بودیم زیرا در گذشته یک روزنامه با تعداد بسیار افراد می‌توانست به کار بپردازد و حدود 200 نفر کارمند داشتیم.

* افراد اولیه مانند وزرا و یا افراد مهم دیگری که با هم به همکاری می‌پرداختید، حقوق دریافت می‌کردند؟

ـ خیر، اما به روزنامه نگاران حقوق می‌دادیم.

* متوسط حقوق اولیه شما در آن زمان چه میزان بود؟

ـ به نظرم پایین تر از 100 هزار تومان بود.

* در طول این سالها هرگز کاغذ و چاپ روزنامه رسالت خواننده را ترغیب به خواندن نمی‌کرد. چرا تاکنون اقدام جدی برای ارتقای کیفیت کاغذ و چاپ روزنامه نکرده‌اید؟

ـ در درجه اول حرفه‌ای نبودیم و روزنامه‌نگاری را در رسالت شروع کرده بودیم. دلیل دوم اینکه بیشتر به محتوا فکر می‌کردیم و کمتر به جنبه‌های هنری و گرافیکی کار اهمیت می‌دادیم و دلیل بعدی هم هزینه‌های بالای این کار بود.

* آیا تا به حال به‌این فکر افتاده‌اید که روزنامه را به گروهی بیرون از روزنامه واگذار کنید و شما فقط نظارت داشته باشید؟

ـ خیر. چون ما روزنامه را همان طور که از نامش پیداست رسالت خود می‌دانیم و به دنبال کسب درآمد نیستیم.

* آیا رسالت تاکنون توانسته درآمد زایی کند.

ـ اگر سود مد نظرتان است هیچ گاه به فکر سوداندوزی نبودیم.

* پس چگونه هزینه‌هایش را تامین می‌کنید؟

ـ بر مبنای صحبت آقای انبارلویی این روزنامه همیشه جان بر لب اداره می‌شد.

* در حال حاضر چه تعداد پرسنل دارید؟

ـ بسیار کم، زیر 50 نفر که شامل نیروهای اداری و تعدادی هم نیروی تحریریه که زیر 20 روزنامه‌نگار می‌شود.

* در تمام این سال‌ها آیا نقطه عطف تیراژ داشتید؟

ـ بیشتر در همان اوائل کار بود که از هفتاد هزار نسخه هم گذشتیم. در دوره آقای خاتمی‌هم ما به علت موضع انتقادی که داشتیم اقبال به ما زیاد شد که البته هم زمان با شروع فعالیت آقای امیر محبیان در روزنامه رسالت بود.

* در روزهای تاسیس و آغاز به کار روزنامه چه تعریفی از مخاطبین خودتان داشتید در واقع مخاطبین هدف شما چه کسانی بودند؟

ـ تعریف ما از روزنامه، روزنامه‌ای بود که دغدغه آن نظام سیاسی است و مخاطبین خود را آن طیفی می‌دانستیم که در زمینه نظام سیاسی جدی باشند و بیندیشند و تا امروز نیز تقریبا این مشی را حفظ کرده‌ایم. البته نه به‌این معنی که از دیگر کارکردهای رسانه‌ایی روزنامه چون فرهنگی و هنری، ورزشی و... چشم پوشی کنیم اما همان طور که گفتم دغدغه اصلی ما همیشه مسائل حکومتی اعم از سیاسی و اقتصادی بوده است.

* به نظر می‌رسد که در بیشتر مواقع انتقادها و دغدغه‌های شما متوجه نحوه مدیریت اقتصادی دولتها بوده است؟

ـ در مقطعی بله، چرا که ما در مقاطع مختلف مسائل مختلف را نقد می‌کردیم. در آن سالهای نخستین فعالیت ما که هم زمان بود با دولت دوم آقای موسوی بیشتر تاکید ما بر نقد اقتصادی دولت بود. در دولت آقای‌ هاشمی ‌هم ما این نقد را در مورد سیاست تعدیل اقتصادی داشتیم. ولی نقد ما محدود به اقتصاد نبوده و در مسائل دیگر هم هر وقت که لازم بوده است ورود کرده‌ایم.

* در مورد مخاطبین آیا تعریف شما از مخاطبین تامین شد؟

ـ بله، همان طور که گفتم دوستانی که در تاسیس روزنامه مشارکت داشتند احساس می‌کردند که از پایگاه فقه و فقاهت حرف‌هایی برای گفتن دارند که تریبونی برای ارائه آن نیست. پس رسالت را برای این کار مناسب دیدند. و از این جهت ما تاثیرگذار بودیم چرا که رسالت در جامعه چه از بعد مثبت و یا منفی نماینده‌این تفکر شد، مثلا آن زمان اگر می‌خواستند به اصطلاح کسی را در ادارات سرکوب کنند می‌گفتند طرف رسالتی است و همین روزنامه اسباب اخراج او می‌شد. اگر می‌خواستند بگویند کسی طرفدار اسلام فقاهتی است می‌گفتند فلانی رسالتی است. در حقیقت در آن زمان رسالت نقش یک حزب را ایفا می‌کرد و جریان ساز شده بود.

* آقای نبوی آیا خودتان نمی‌خواستید روزنامه رسالت توسعه پیدا کند یا سازوکار آن فراهم نشد؟

ـ در حقیقت سازو کار آن فراهم نشد. ما می‌خواستیم که رسالت پیش از این توسعه یابد و برای این کار ایده‌هایی هم داشتیم و داریم اما متاسفانه امکان توسعه نداشتیم.

* با واقعیت‌های ملموس اداره روزنامه چگونه کنار می‌آیید؟ هزینه‌ها و چالش‌های سرعت و زمان انتشار روزانه روزنامه در هر بنگاه مطبوعاتی از چالش‌های جدی است؟

ـ این‌ها واقعیت‌های ملموس روزنامه نگاری است. تامین مالی هزینه‌های روزنامه دشوارترین بخش مدیریت یک رسانه است. روزنامه از ابتدا هزینه‌های گوناگونی داشته است و هر چه که ما جلوتر آمده‌ایم میزان این هزینه‌ها افزایش یافته است. بنده در خاطر ندارم روزی را در رسالت بدون دغدغه مالی گذرانده باشیم. به روایت سردبیر روزنامه، اقتصاد روزنامه همیشه اقتصاد جان بر لب بود. دغدغه بقا، دغدغه مهم و حساسی است. بعضا اوضاعی پدید می‌آمد که روزنامه به نقطه سقوط و محو شدن نزدیک می‌شد اما تلاش‌های متعدد برای ادامه حرکت مانع از از این امر می‌شد. تغییر شکل و صفحه بندی و یا رویکرد جدید در ماهیت مطالب و محتوا اقداماتی برای بقای این روزنامه بوده است.

* هیچ وقت به فکر سازمان آگهی‌ها بوده‌اید؟ این آگهی‌هایی که در روزنامه منتشر می‌شود خودتان دست اندرکار آن هستید یا از بیرون شرکت‌های تبلیغاتی آن را جذب می‌کنند؟

ـ همان طور که می‌دانید ما روزنامه‌ای هستیم که به نهاد یا سازمانی وابسته نیستیم و از جایی نیز حمایت نمی‌شویم پس باید خودمان دخل و خرج کنیم و به‌این ترتیب آگهی‌ها برای روزنامه مهم است و اگر توجه کنید صفحات آگهی ما از روزنامه‌های دیگر نسبتا بیشتر است.

* آیا سازمان آگهی‌ها در داخل مجموعه روزنامه است؟

ـ بله، البته سازمانی در کار نیست، چند نفری از همکاران ما هستند که‌این کار را انجام می‌دهند. نمایندگی‌های ما در شهرستانها هم در این رابطه همکاری می‌کنند.

* نوع مدیریت شما در مجموعه روزنامه و چاپخانه رسالت همیشه به نظر می‌رسد که یک مدیریت عاطفی و سنتی بوده است. خود من شاهد بودم که کارمندان چاپخانه رسالت از شما با یک حس قلبی و دلسوزی به عنوان پدر معنوی یاد می‌کردند؟

ـ واقعیت این است که بسیاری در روزنامه رسالت به خاطر همین فضای معنوی و عاطفی ماندند، که اگر می‌خواستند در جای دیگری کار کنند شاید از لحاظ مالی خیلی بیشتر از رسالت تامین بودند. ولی فضای رسالت را یک فضای صمیمی‌و صادقانه یافته بودند و آن را دوست داشتند. نگاه ما هم هبچ وقت اقتصادی نبود و انتظار سازوکار اقتصادی از روزنامه نداشتیم. ما با کسانی که از روزنامه رسالت رفتند هم هنوز رابطه‌ای صمیمی‌داریم.

* آیا از روزنامه رسالت کسانی هستند که در سازمان‌های دیگر فعال باشند؟

ـ البته، ما نیروی زیادی به رسانه‌های دیگر صادر کردیم که بسیاری از آنها اکنون دارای مسوولیت هستند مثلا آقای سرافراز که پیش از کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه بود، اکنون معاون برون مرزی صدا وسیماست. آقای بیژن مقدم که در جام جم هستند از همکاران ما بودند. آقای اکبر نبوی که مجری و تحلیل گر برنامه‌های سینمایی صدا و سیما هستند آن زمان صفحات جنگ ما را منتشر می‌کردند. آقای توانگر که اکنون نفر دوم خبرگزاری فارس هستند از همکاران روزنامه رسالت در بخش اقتصادی بودند.

* چند درصد از همکاران سال‌های آغازین روزنامه هنوز با شما همکاری می‌کنند؟

ـ آقای انبارلویی که از همان ابتدا بودند و هم اکنون سردبیر ما هستند آقای محسن مقدم که مسئول امور اداری هستند از دوستان روزهای اول فعالیت ما هستند. بسیاری هم که رفتند با ما همکاری‌های متفرقه دارند.

* به نظر می‌رسد که آقای محبیان دیگر با شما همکاری نمی‌کنند؟

ـ هنوز هم هستند در جلسه هیئت امنا شرکت می‌کنند و گاهی هم برای روزنامه می‌نویسند. ولی به علت مشغله‌هایی که در دانشگاه دارند و همچنین خبرگزاری آریا که جدیدا تاسیس کرده اند کمتر فرصت نوشتن پیدا می‌کنند.

تیراژ روزنامه‌های آمریکا کاهش یافت

Posted: 26 Apr 2010 03:06 PM PDT

همشهری آنلاین - میانگین تیراژ روزنامه‌های آمریکا 8.74 درصد افت کرده است.

ارقام تیراژ روزنامه‌های آمریکا خبر بد دیگری برای صنعتی است که موجی از ورشکستگی، تعطیلی و کاهش کارکنان اتاق‌های خبر در سراسر این کشور آنرا فرا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اداره بازرسی تیراژ (ABC) در آمریکا اعلام کرد میانگین تیراژ روزنامه‌ها در طول شش‌ماه منتهی به 31 مارس در مقایسه با همین دوره زمانی در سال قبل 8.74 درصد افت کرده است.

میانگین تیراژ یکشنبه در طول دوره اکتبر تا مارس نیز 6.54 درصد افت کرده است.

آخرین ارقام ABC در حالی اعلام می‌شود که روزنامه‌های آمریکا دچار کاهش درآمد ناشی از آگهی‌های چاپی، سقوط تیراژ، و مهاجرت خوانندگان به اخبار رایگان روی وب شده‌اند.
البته آمار امسال اندکی تسلی‌بخش است: 8.74 درصد کاهش تیراژ میانگین روزانه در 602 روزنامه در ماه‌های اکتبر تا مارس، به اندازه کاهش 10.62 درصد کاهش در همین دوره در سال قبل بود.

از میان 25 روزنامه آمریکا، تنها وال استریت ژورنال است که تیراژ دوشنبه تا جمعه‌اش در آخرین دوره زمانی گزارش‌شده افزایش یافته است.

تیراژ وال استریت ژورنال که دوشنبه‌ها یک نسخه برای نیویورک منتشر می‌کند تا نیویورک تایمز در پایگاه خانگی‌اش به چالش بکشد، با 0.5 درصد افزایش به 2.09 میلیون رسیید.
وال استریت ژورنال از معدود روزنامه‌هایی است که از خوانندگان آنلایش پول می‌گیرد و افرادی که مشترک نسخه اینترنتی آن هستند جزو ارقام تیراژ آن به حساب می‌آیند.

جان استورم، رئیس و مدیرکل انجمن روزنامه‌های آمریکا در واکنش به ارقام منتشر شده گفت، آخرین ارقام ABC "نباید موجب تعجب شود"، اما "این آمار آینه تمام‌نمای سرزندگی صنعت روزنامه آمریکا نیستند."

او گفت: "تقریبا 100 میلیون فرد بزرگسال به خواندن روزنامه‌های چاپی ادامه می‌دهند و 168 میلیون بزرگسال در طول یک هفته یک روزنامه را به صورت چاپی یا آنلاین می‌خوانند."

آشنایی با روزنامه‌نگاری آنلاین

Posted: 26 Apr 2010 03:06 PM PDT

همشهری آنلاین - سه واژه روزنامه‌نگاری الکترونیک، روزنامه‌نگاری دیجیتال و روزنامه‌نگاری سایبر به عنوان واژه‌هایی معادل با روزنامه نگاری‌آنلاین،‌ به کار می‌روند

روزنامه نگاری سایبر - دیجیتال - آنلاین، یک کانال تازه برای تحویل، بسته بندی و توزیع اطلاعات از سوی سازمان‌های خبری است.

روزنامه نگاری سایبر، محیطی است که در آن ارائه انواع خبرها امکان پذیر است، در این محیط انواع عناصر رسانه‌ای با یکدیگر ترکیب شده و باعث تعامل دو سویه در تولید و مصرف استفاده کنندگان از محتوا می‌شوند و این امر به تسهیل توزیع و پس‌فرست می‌انجامد.

آنچه باعث تمایز روزنامه نگاری سایبر از روزنامه نگاری سنتی شده است، دوسویه‌گی و قابلیت دسترسی لحظه‌ای به محتوا است. به محض این که محتوای روزنامه‌ها دیجیتال شده و به فضای وب ارسال می‌شود، هر کس از هر جای دنیا می‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد و آنها را بخواند.

همچنین محتوای دیجیتال می‌تواند به طرز پیوسته‌ای روزآمد شود، به طوری که هیچ خبری جنبه آرشیوی به خود نمی‌گیرد. جنبه دیگر این تمایز، ارائه مصاحبه‌های زنده است.

روزنامه نگاری، هر گونه روایت غیرداستانی یا مستند است که حقایق و رویدادهایی را که عمیقاً ریشه در زمان (چه موضوع روز و چه تاریخی) دارند گزارش یا تحلیل می‌کند.

خبرنگاران، نویسندگان و دبیران، این روایت‌ها را انتخاب و تنظیم می‌کنند تا روایتی را از دیدگاهی متفاوت بیان کنند.

روزنامه نگاری آنلاین شامل حوزه‌های متعددی است و اصلی‌ترین بستر آن شبکه جهانی World Wide Web است.

روزنامه نگاری سایبر از نظر برخی از کارشناسان جهانی این عرصه در یک جمله:

* پروفسور مک آدامز (از دانشگاه فلوریدا): روزنامه نگاری سایبر، همان آنلاین ژورنالیسم است.

* پروفسور رالف برنگر(استاد روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه آمریکایی قاهره): روزنامه نگا ری سایبر گردآوری اخبار و حقایق از منابع بین‌المللی، منطقه ای و محلی از طریق اینترنت است.

* برتران پکه ری (سردبیر وبلاگ سردبیران جهان): روزنامه‌نگاری سایبر پدیده‌ای جدید و بسیار مهیج است و بسیار به ژورنالیسم رادیویی شبیه است.

* پروفسور وینسنت ماسکو (رئیس بخش پژوهشی ارتباطات و جامعه در دپارتمان جامعه شناسی دانشگاه کوئینز کانادا): روزنامه نگاری سایبر نوعی از روزنامه‌نگاری است که در آن محتوای آنلاین نشر و توزیع می‌شود.

* نیل نمت (روزنامه نگار و استاد ژورنالیسم دانشگاه پوردو آمریکا): روزنامه نگاری سایبر آینده محصولی کاملا جدا از نسخه چاپی است.

* پروفسور لارنس پینتاک (استاد ژورنالیسم دانشگاه میشیگان، گزارشگر سی بی اس، ای بی سی نیوز و نویسنده امریکن ژورنالیسم ریویو): روزنامه نگاری سایبر، استفاده از اینترنت به عنوان حاملی برای گزارشگری است.

* پروفسور پاول (رئیس انستیتو مطالعات رسانه‌های نوین و مسئول بخش تمرکز بر تاثیرات محیط رسانه‌های مدرن این انستیتو و استاد کالج روزنامه‌نگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه مینه سوتا آمریکا): روزنامه نگاری سایبر نوع تازه‌ای از روزنامه نگاری است که در آن هر کس رسانه خود را دارد.

* پروفسور یحیی کمالی‌پور (رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای خلاقه دانشگاه پوردو آمریکا و سردبیر ژورنال رسانه‌های جهانی): تلاقی رسانه‌های قدیم با کامپیوتر باعث به وجود آمدن روزنامه‌نگاری سایبر یا آنلاین ‌ژورنالیسم شده است.


آشنایی با تاریخچه روزنامه‌نگاری آنلاین

روزنامه شیکاگو تریپون، در سال 1992 اولین روزنامه آنلاینی بود که محتوای خود را به صورت الکترونیک ارائه کرد

ازسال1992، رسانه‌های آنلاین به طورخارق العاده بسط یافته و به تکامل رسیده‌اند.

در ایران، روزنامه همشهری اولین روزنامه‌ای بود که در سال 1373نسخه الکترونیک روزنامه چاپی خود را منتشر کرد. اولین روزنامه الکترونیک محضی که تاکنون در ایران منتشر شده، خانه ملت است که توسط مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر می‌شود. اما نخستین روزنامه‌ای که نسخه اینترنتی را فراتر از نسخه چاپی ارائه کرد جام جم آنلاین بود

مزایای روزنامه نگاری آنلاین

دکتر یونس شکرخواه در این باره آورده است:

* عدم محدودیت زمانی و مکانی:

زمان و مکان هر دو برای روزنامه‌های الکترونیک نابود شده اند، خواننده یک روزنامه الکترونیک هرگز منتظر یک ساعت خاص برای دسترسی به اطلاعات باقی نمی ماندوبه محض نمایش با رسانه خود در اینترنت، در جهان سایبر قرارمی‌گیرد و این یعنی دسترسی سریع و آنلاین به اطلاعات.

درضمن برای رسانه‌های سایبر هیچ مشکلی در نظر توزیع هم وجود ندارد، نه برف،ن ه باران،ن ه کمبود وسایل نقلیه زمینی و دریایی و نه مشکل تنظیم ساعت ارسال نشریه با خطوط هوایی، هیچ کدام مطرح نیست.

* امکان دسترسی به ادبیات جهانی واژه‌ها:

فرامتنی (Hypertext) در رسانه‌های سایبر از دیگر مزایای روزنامه نگاری الکترونیک است.

با این ویژگی متون در جهان رسانه‌های سایبر به یکدیگر گره خورده‌اند و زمان و مکان در این گره خوردگی نابودشده است.

استفاده از این امکان، به معنی دستیابی مخاطب به ادبیات جهانی یک واژه است. این امکان برای هیچ یک از روزنامه‌های نوشتاری حتی در آرشیو خودشان نیز متصور نیست و به یک رویا شبیه است.

* امکان استفاده از گرافیک متحرکُ صداُ تصویرُ نور:

در رسانه‌های چاپی تنها تصویر است که وجود دارد، آن هم البته بدون تغییر می‌ماند و برای هر نسخه روزنامه ثابت است.

اما در روزنامه‌های الکترونیک،گرافیک‌های متعدد و متحرک، تصاویر تغییریابنده، صدا و موزیک به کمک خبرها، مقاله‌ها، گزارش‌ها و... می‌آیند تا تاثیرگذاری مطلب به اوج برسد و کاربران رسانه‌های الکترونیک به هیچ وجه احساس خستگی نکنند.

* امکان ارتباط بی واسطه:

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای روزنامه نگاری الکترونیک این است که بین تولیدکننده و مصرف کننده یا همان رسانه و مخاطب هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و این چیزی شبیه به ارتباط چهره به چهره است.

به عبارت دیگر، هر دو طرف، همیشه به هم دسترسی دارند و امکان پس فرست هم به طور لحظه به لحظه برای طرفین موجود است.

* امکان شخصی شدن:

روزنامه‌های الکترونیک حتی می‌توانند برای یک نفر انتشار یابند. به این معنی که شما می‌توانید به روزنامه خود دستور دهید که چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قراردهد و چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار ندهد.

در این حالت، کاربر روزنامه الکترونیک به جای دریافت کل مطلب، فقط مطلب سفارشی خودش را دریافت می‌کند.

* رفتارهای افقی و بدون سلسله مراتب:

مروری برنظریه‌های ارتباطی متوجه خواهیم شد که ارتباطات جمعی از آغاز حالتی یک طرفه و عمودی داشته است.

از مدل‌های ارتباطی شانون و ویور تا نظریه گلوله‌های جادویی همه و همه جریان‌های یک طرفه بوده اند.

حال آنکه در رسانه‌های الکترونیک، گیرنده یک مشاهده گر فعال است که مانند فرستنده در توزیع اطلاعات شرکت دارد.

رامین: آماده مناظره در صداوسیما با منتقدان تذکر به مطبوعات هستم

Posted: 26 Apr 2010 03:06 PM PDT

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مناظره با منتقدان عملکرد خود اعلام آمادگی کرد.

محمدعلی رامین معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه جامعه فارس با اشاره به ادعاهای اخیر برخی جریان‌های سیاسی مبنی بر تشدید توقیف مطبوعات از زمان انتصاب وی، گفت : معتقدم فضای رسانه ای کشور باید بر اساس فرهنگ اصیل اسلامی و مبتنی بر قانون باشد و مطبوعات صرفا مستند به قانون مطبوعات تذکر گرفته یا توقیف می شوند.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه حرکت سیاسی و فراقانونی در عملکرد این معاونت نیست .البته فضاسازی سیاسی علیه قانون گرایی معاونت مطبوعاتی از سوی متخلفان و حامیان آن ها مشهود و انکارناپذیر است.

رامین در ادامه افزود : بنده کاملا امادگی مناظره در هر شبکه ی صداوسیما با منتقدان را دارم.

هجوم پلیس به منزل یک وبلاگ‌نویس به خاطر آی.فون

Posted: 26 Apr 2010 02:43 PM PDT

ماجرای آیفون مسروقه نسل چهارم شرکت اپل ابعاد پلیسی جنایی جدیدی پیدا کرده است.

به گزارش فارس به نقل از وایرد، هفته گذشته یکی از نمونه های آزمایشی گوشی نسل چهارم آیفون که شرکت اپل بی سر وصدا در حال بررسی آن بود، در یک رستوران پیدا شد.

ظاهراً مالک این گوشی فراموش کرده بود آن را به همراه ببرد. تحقیقات بعدی نشان داد که گردانندگان وبلاگ مشهور فناوری گیزمودو قصد داشته اند با پرداخت مبلغ کلانی این گوشی را خریداری کنند. در این میان اپل که از موضوع باخبر شده بود خواستار تحقیقات قضایی در این زمینه شد.

در جریان تحقیقات پلیس، نیروهای انتظامی به منزل یکی از سردبیران وبلاگ گیزمودو هجوم بردند و رایانه ها و دیگر تجهیزات وی را با خود بردند. این اقدام با واکنش تند این سردبیر و همکارانش مواجه شده که قانونی بودن چنین حرکتی را زیر سوال برده اند. نکته جالب آنکه در زمان حضور پلیس در منزل آن فرد وی در خانه حضور نداشته است.

بر اساس قانون Privacy Protection Act در آمریکا دولت حق ضبط و به همراه بردن آن دسته از اموال روزنامه نگاران و خبرنگاران را که برای ارتباطاتشان به کار می رود، را ندارد و همین قانون عملکرد پلیس را در این پرونده خاص زیر سوال برده است.

انتظار می رود پیگیری قضایی این پرونده ظرف چند ماه آینده ادامه یابد.

سناتور آمریکایی خواستار تحقیق در مورد فیس‌بوک شد

Posted: 26 Apr 2010 02:43 PM PDT

مشکلات امنیتی فیس بوک و بی توجهی مدیران آن به حفاظت از حریم شخصی کاربران سرانجام پای سناتورهای آمریکایی را نیز به میان کشید.

به گزارش فارس به نقل از تک وب، یکی از اعضای برجسته سنای آمریکا خواستار مقابله با سیاست گذاری فیس بوک در زمینه حریم شخصی و جلوگیری از انتقال غیرمجاز اطلاعات کاربران از طریق این سایت به اشخاص ثالث شده است.

سناتور چالز سامر از نیویورک از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا خواست تا برنامه های فیس بوک برای تسهیل دسترسی اشخاص ثالث به اطلاعات کاربران را بررسی کرده و در این مورد تحقیقات مفصلی انجام دهد.

وی هشدار داد که در صورت منفی بودن نتایج این تحقیق فیس بوک باید عواقب آن را هم پذیرا باشد.

به گفته وی، نباید تمامی اطلاعات کاربران این سایت به سادگی و به صورت آنلاین در دسترس باشد و این سایت باید از قبل رضایت آنان را تامین کند و به طور خودسرانه به جای آنان تصمیم گیری نکند.

انتظار می رود نتایج این تحقیقات ظرف یک ماه آینده منتشر شود.

کتابخوان الکترونیکی «نوک» گوی سبقت را از «کیندل» ربود

Posted: 26 Apr 2010 02:42 PM PDT

دستگاه کتابخوان الکترونیکی Nook ساخت شرکت Barnes & Noble که مدت کوتاهی از ورود آن به بازار می‌گذرد، در ماه مارس از سال جاری میلادی بیش از کیندل آمازون فروش داشته است.

به گزارش فارس به نقل از دیجی‌تایمز، کارشناسان در آخرین بررسی خود دریافته‌اند که Nook در ماه مارس از سال جاری میلادی 53 درصد از بازار دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی آمریکا را در دست داشته است.

شرکت تولیدکننده این محصول هنوز آمار دقیقی در مورد فروش آن منتشر نکرده است، اما در این میان گفته می‌شود که در ماه گذشته میلادی نیمی از بازار دستگاه‌های کتابخوان الکترونیکی آمریکا در اختیار این محصول بوده و بر همین اساس می‌توان احتمال داد که فروش آن بیشتر از کیندل بوده است.

البته باید توجه داشت که شرکت آمازون نیز مانند شرکت Barnes & Noble هنوز آمار دقیقی در مورد میزان فروش کتابخوان الکترونیکی کیندل اعلام نکرده است و به همین خاطر کار برای قضاوت در این زمینه اندکی دشوار است.

پایگاه خبری دیجی‌تایمز این اطلاعات را بر مبنای تعداد دستگاه‌های وارد شده به بازار منتشر کرده و توضیح داده است که در مجموع تعداد Nookهای عرضه شده در مارس 2010 بیشتر از تعداد کیندل‌ها بوده است.

چندی پیش شرکت B&N توضیح داده بود که فروش دستگاه کتابخوان الکترونیکی آن‌ها بیشتر از میزان پیش‌بینی شده است و این محصول بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

نقش لنگرکشتی و کوسه‌ها در اینترنت ایران!

Posted: 26 Apr 2010 02:42 PM PDT

خبرگزاری مهر، معصومه بخشی‌پور - ارتباطات اینترنت کشور حدود دو هفته است مختل شده و این اختلال که گفته می شود مربوط به قطعی کابل دریایی در ایتالیا است حدود 20 درصد ارتباطات اینترنت را تحت تاثیر قرار داده و با کندی مواجه کرده است.

قطعی مسیر کابلهای دریایی و زمینی ارتباطات اینترنت کشور موضوع تازه ای نیست و هر از چندگاهی به دلایلی همچون گیر کردن لنگر کشتی، پاره شدن کابل توسط کوسه ها و یا حفاری وزارتخانه هایی چون راه و نیرو اتفاق می افند.

این معضل در کشور ما تا حدی با زندگی کاربران اینترنت عجین شده که کندی سرعت آن نمی تواند تاثیر چندانی در فعالیتهای روزانه آنها ایجاد کند!

شاید هم قطعی اینترنت برای کاربران ایرانی از آن جهت آن طور که باید حائز اهمیت نیست زیرا سرعت اینترنت در شرایط عادی هم دست کمی از شرایط قطعی آن ندارد و به همین دلیل کاربران قطعی کابل دریایی در نقطه ای از کشور ایتالیا و یا گیرکردن لنگر کشتی در آبهای فجیره را آنچنان که باید جدی نمی انگارند یا شاید هم اصلا اگر در خبرها نخوانند خیلی متوجه نمی شوند.

قطعی های مکرر کابلهای ارتباطی در حالی در کشور ما به پدیده ای طبیعی تبدیل شده که در زمان حاضر بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر در دنیا کاربر اینترنت هستند و به جرات می توان گفت 32 درصد جمعیت فعال دنیا به اینترنت دسترسی دارند.

صرفنظر از میزان دسترسی فعلی اینترنت در جهان، میزان رشد این پدیده بین سالهای 2000 تا 2008 در برخی کشورها بسیار جالب توجه است. برای مثال ضریب رشد اینترنت در کشور الجزایر 6 هزار و 900 درصد، کنگو 46 هزار درصد و سومالی 49 هزار درصد اعلام شده که این توسعه با هیچ صنعتی قابل مقایسه نیست.

گفته می شود سرعت خطوط اینترنت در کشوری مانند کره جنوبی چهار هزار برابر بیشتر از سرعت اینترنت در کشور ما است و بعضی کشورها مانند سنگاپور پهنای باند یک گیگا - هزار مگابیت در ثانیه - یعنی 200 هزار برابر بیشتر از آنچه که امروز ما در منزل داریم را در برنامه دارند.

آمار دیگر ارائه شده حجم اطلاعات مبادله شده در جهان در سال 2007 را بیش از 40 اگزا بایت تخمین زده که به گفته کارشناسان این حجم اطلاعات، بیشتر از همه اطلاعات ارائه شده در طول پنج هزار سال پیش از آن است.

باید توجه داشت که 40 اگزا بایت معادل چهار میلیون کتابخانه در حد و اندازه کتابخانه کنگره آمریکا - بزرگترین کتابخانه جهان- با 19میلیون جلد کتاب است که این اطلاعات در تمامی کشورها از طریق اینترنت مبادله می شود.

ورود به فناوری اطلاعات و ارتباطی و بهره گیری مناسب از امکانات آن به حدی در جهان فراگیر شده که کشورهای مختلف سالانه میلیاردها دلار سرمایه گذاری برای دستیابی به آن انجام می دهند و از طریق آن نیز میلیونها شغل تعریف می شود.

فناوری اطلاعات روزانه هزاران و حتی میلیونها نفر در سراسر جهان را به سمت تولید علم و اندیشه سوق می دهد و به نوعی مهم ترین ابزار در جهت توسعه اقتصادی، فرهنگ سازی، آگاهی رسانی و افزایش دانش محسوب می شود.

کارشناسان معتقدند که پهنای باند اینترنت در هر کشور رابطه مستقیم با افزایش درآمد ناخالص ملی دارد و به همین دلیل امروزه هر کشوری که پهنای باند بیشتری در اختیار داشته باشد توسعه یافته تر و موفق تر است.

پس در این صورت اگر بگوییم با انفجار اطلاعات و حرکت کشورها به سمت استفاده از فناوریهای نوین، آنچه به عنوان سرمایه ناخالص ملی در هر کشور تلقی می شود توسعه زیرساخت های فناوری و ارتباطی است بیراه نگفته ایم.

اما به نظر می رسد مسئولان کشور ما آنطور که باید بر اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباط آن توسعه کشور اعتقاد نداشته و به همین دلیل آنطور که باید برای رفع اختلالات و قطعی های کابلهای اینترنت تلاش نمی کنند. این در حالی است که در شرایط فعلی وجود اینترنت از نیاز به سرویسهای دیگر بیشتر احساس می شود و همانطور که قطعی برق در یک شرکتی مانند ایران خودرو و یا شرکت های پتروشیمی تبعات منفی بسیاری خواهد داشت قطعی، اختلال و کندی اینترنت هم می تواند تاثیرات زیان باری بر اقتصاد کشور تحمیل کند.

با این حال این سئوال مطرح می شود که اگر برق کارخانه های بزرگ کشور برای دو هفته قطع می شد آیا این احساس نیاز به وجود نمی آمد که برای رفع این اختلال، همتی مضاعف به کار بسته شود و یا حتی برای قطعی های احتمالی آن اقدامات پیشگیرانه اتخاذ شود؟

به اعتقاد کارشناسان با وجودی که اقتصاد کشور وابستگی مستقیم به فناوری اطلاعات دارد اگر این تاثیر جدی گرفته نشود با نوعی عقب افتادگی در جامعه روبرو خواهیم شد که جبران آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

به هر حال فاصله عقب افتادگی ما نسبت به دیگر کشورها در فناوری اطلاعات روز به روز در حال افزایش است و به نظر نمی رسد برنامه ای برای برون رفت از این چالش وجود داشته باشد. با این اوصاف بهتر آن است که مسئولان صادقانه موضع خود را نسبت به اینترنت روشن کنند و اگر اعتقادی به این فناوری دارند به راهکاری علمی برای توسعه پهنای باند و سرعت آن بیندیشند.

با نقشه‌های گوگل جهان را سه بعدی ببینید

Posted: 26 Apr 2010 02:42 PM PDT

گوگل روز گذشته امکانات جدید و جالبی را به سرویس نقشه خود افزود که با استفاده از آن مشاهده سه بعدی قسمت‌هایی از کره زمین ممکن می شود.

به گزارش فارس به نقل از سی نت، این قابلیت که earth view نام دارد، با استفاده از نرم افزاری طراحی شده که توانایی سه بعدی سازی تصاویر را در محیط ساده مرورگرهای اینترنتی دارد.

برای دسترسی به این قابلیت کاربران باید یک پلاگین را به مرورگر خود اضافه کنند و سپس از امکانات Earth view لذت ببرند. این پلاگین را گوگل در سال 2008 عرضه کرده بود. با افزودن این پلاگین و با کمک موشواره می توان بر روی تصاویر ساختمانها، آسمان خراش ها، برخی بناهای تاریخی، کوه ها و دره ها زوم کرد و از نمای بالا اجزای آنها را به طور سه بعدی مشاهده کرد.

همچنین مشاهده سه بعدی این تصاویر از یک زاویه خاص و مطابق خواست کاربر نیز ممکن است.

گوگل می گوید اگر چه دقت این تصاویر در حال حاضر در حد خوبی است ولی هم این دقت را در آینده افزایش می دهد و هم بر تعداد تصاویر سه بعدی قابل دسترس از این طریق خواهد افزود.

نیمی از شهروندان انگلیسی خریداران الکترونیکی هستند

Posted: 26 Apr 2010 02:29 PM PDT

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان خرید و فروش اینترنت انگلیس (IMRG)، بیش از نیمی از بزرگ‌سالان این کشور اکنون به صورت آنلاین خرید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، 50 درصد بزرگ‌سالان انگلیسی طی سه ماه گذشته کالاهایی از اینترنت خریداری کرده‌اند و اکثر سایت‌های فروشگاه‌های بزرگ 50 درصد سریع‌تر از سایت‌های دیگر رشد می‌کنند.

میزان جمعیت خریداران آنلاین انگلیس برای نخستین بار در ماه فوریه به 50 درصد و در ماه مارس به 51 درصد رسید.

به گفته مدیر اجرایی IMRG، تنها 10 سال از عرضه نخستین اتصال پهنای‌باند برای مصرف‌کنندگان عادی می‌گذرد، درست پس از روزهای بروز بحران دات کام که بیش‌تر دنیای تجارت به این نتیجه رسیده بود که فروش الکترونیکی تمام شده است. از آن زمان ارزش خرید آنلاین انگلیس بیش از شش هزار درصد رشد کرده است.

بنا بر اعلام این سازمان، حدود 76 درصد از جمعیت انگلیس به اینترنت دسترسی دارند.

اینترنت، چگونه اینترنت شد؟

Posted: 26 Apr 2010 02:29 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - باید باور کنیم به دوران تازه‌ای از زندگی بشر وارد شده‌ایم، دورانی که در آن جهان به اندازه موس ماست؛ همین کافی بود تا خبرنگار ایسنا را به جست‌وجویی در اینترنت و منابع وادارد تا ببیند چگونه اینترنت، اینترنت شد؟

هنگامی که "دانیال بل" از ظهور جامعه فراصنعتی صحبت کرد و تاریخ بشر را به سه دوره قبل از انقلاب صنعتی، دوران انقلاب صنعتی و جامعه فراصنعت‌گرایی تقسیم کرد، هرگز گمان نمی‌کرد که ایده‌ها و رویاهای بشر این قدر سریع تحولات جامعه آرمانی او را رقم بزنند. جامعه فرا صنعت‌گرایی، جامعه‌اطلاعاتی یا هر چیز دیگری که نامش را بگذاریم نتیجه ظهور "یقه طلایی‌هاست".

امروز کنترل جامعه ما نه در دستان یقه آبی‌ها و نیروهای صنعتگر، نه یقه سفید‌ها و نیروهای فکری و کارمندها که عصر، عصر ظهور "یقه‌طلایی‌ها" است، "یقه‌طلایی‌هایی" که مهارت‌هایشان جغرافیا نمی‌شناسد و زمان و مکان را منقبض کرده‌اند.

در گذشته اگر شهری در کنار بزرگراه‌ها واقع می‌شد، شهری زنده بود اما امروز شهرهای زنده در کنار بزرگراه‌های اطلاعاتی واقعند؛ همچنین ظهور بازارهای شبکه‌یی که در آن شبکه‌ها اهمیت جریان اطلاعات را نمایان ساخته‌اند، از ویژگی‌های عصر ماست؛ عصر هوشیاری نوین در PIS، پدیدار شدن فزاینده حرفه‌یی‌ها، عصر اهمیت بیش‌تر معلومات و آگاهی و نقش پررنگ‌تر روشنفکران و این نمایی‌ است از عصری که هم اکنون در آن به سر می‌بریم.

چگونگی شکل‌گیری اینترنت

سال 1964؛ دوران جنگ سرد است؛ روس‌ها موشک "اسپونیک" را به فضا می‌فرستند و نشان می‌دهند دارای قدرتی هستند که می‌توانند شبکه‌های ارتباطی آمریکا را از بین ببرند. آمریکا به فکر شبکه‌ای ارتباطی می‌افتد که اگر قسمتی از آن آسیب دید، دیگر نقاط از آسیب در امان باشند تا اینکه در 1966 "آرپانت؛ شبکه عمومی اطلاعات" در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) متولد می‌شود.

"آرپا" ابتدا 2 رایانه را در شرق و غرب آمریکا به هم متصل می‌کند که در ادامه تعداد رایانه‌های متصل به شبکه به چهارعدد افزایش یافته و اخبار سطوح بالای نظامی با آن منتقل می‌شود؛ کم‌کم دانشگاه‌ها و مراکز علمی به "آرپا" متصل شده و با عمومی شدن آن اینترنت متولد می‌شود. به همین دلیل است که "اینترنت را فرزند آنارشیست و هرج و مرج طلب جنگ سرد" می‌خوانند و هرگاه سخن از تولدش به میان می‌آید می‌گویند:‌ "از روس‌ها متشکریم."

"هات‌میل" پایه‌گذار سرویس پست الکترونیکی

اما سال 1972 سال شکل‌گیری ای‌میل است، اما ای‌میل‌هایی که تنها برای یک رایانه در یک محل خاص فرستاده می‌شدند و در مکان‌های دیگر قابل رویت نبودند و تازه برای نگه‌داری باید آن‌ها را در رایانه ذخیره می‌کرد و خبری از Inbox نبود.

ای‌میل به این صورت ماند تا "هات میل" سرویس پست الکترونیکی مبتنی بر وب را پایه‌گذاری کرد و امروز ما از هرجای دنیا با اتصال به "وب" می‌توانیم به ای‌میل‌هایمان دسترسی داشته و نامه‌های مجازی‌مان را در صندوق پستی مجازی‌مان نگه‌داری‌ کنیم.

سال 1989 سال ورود مدرنیته به اینترنت

سال 1989 "تیم برنزلی"؛ پدر اینترنت مدرن، مدرنیته و فرامتن Text را به اینترنت می‌آورد. فرامتن‌ها، متن‌های مستقل و بی‌ارتباط را به هم وصل می‌کنند و امکان جست‌وجوی همزمان و مرتبط دو موضوع را به ما می‌دهند. آغاز مدرنیته جهان یعنی دسترسی به ادبیات جهانی واژه‌ها که این اتفاق بزرگی بود.

همه چیز زیر سر استنفوردی‌ها

دانشگاه "استنفورد"، ایالت کالیفرنیا جایی که به دانش‌آموختگانش علم بارور کردن ایده‌ها و تحقق رویاهایشان را می‌آموزد؛ بسیاری از دانش‌آموختگان چهارمین دانشگاه بزرگ دنیا پیش از اتمام دوران فوق‌لیسانشان درس را رها کرده و به تأسیس شرکتی اقدام می‌کنند تا ایده‌هایشان را در حیطه عمل به آزمایش بگذارند.

ایده‌ها و رویاهایی که بسیاری از شرکت‌های معتبر در زمینه‌ فن‌آوری اطلاعات مانند یاهو، گوگل و... را به ارمغان آورده است.

تحقق رویایی به بزرگی یک و صد صفر در جلوی آن

شاید حالا دیگر بازگو کردن داستان "لری پیج" و "سی‌جی برین" موسسان گوگل داستان تکراری باشد؛ دو دانشجویی 22 و 23 ساله دکترای استنفورد که موتور جست‌وجوگر رایگانی طراحی کردند تا از روی تعداد لینک‌هایی که به یک سایت مشخص می‌رسد، عمل کند.

این دو در سال 1996 موتور جست‌وجویشان را به‌صورت محدود و با نام BachRub به جست‌وجو وا می‌دارند و پس از جست‌وجوهای موفق BachRub، در سال 1998 گوگل متولد می‌شود که درواقع تولد پدیده‌ای بود که بر بسیاری از بخش‌های زندگی ما سایه انداخته است.

اکنون گوگل با استفاده از سیستم "Page Rank "و در کمتر از چند ثانیه میلیاردها صفحه را جست‌وجو می‌کند؛ روزانه به 100 میلیون جست‌وجو از سراسر جهان پاسخ می‌گوید و 8 میلیون سایت را تحت پوشش دارد. البته گوگل تنها محدود به موتور جست‌وجویش نشده و با زیرشبکه‌های بلاگر، یوتیوپ، اندروید، گوگل‌مپ، جی‌میل و... به خلق ایده‌های جدید در حوزه وب می‌پردازد.

"لری پیج" و "سی‌جی برین" با مجتمع عظیم‌شان به نام گوگل و به معنای " یک و صد صفر در جلوی آن" و آرزوی گسترش سرویس‌ها و اهداف، اطلاعات و اطلاع‌رسانی به اندازه این عدد روز به روز به تحقق رویاهایشان نزدیک می‌شوند.

سریع بزرگ‌شو

سریع بزرگ‌شو؛ این شعار زندگی "جف بیزانس" مهندس کامپیوتر و علوم رایانه فارغ‌التحصیل 30 ساله دانشگاه پرینستون بود؛ مردی که هر روز رویاهایی نو در سر دارد و با تحقق رویاهایش زندگی بسیاری را راحت‌تر کرده است.

"بیزاسن" در سال 1994، معاون شرکتی بود اما زمانی که در سایتی خواند اینترنت طی چند سال آینده 2 هزار درصد رشد خواهد داشت، از کارش استعفا داد و به سیاتل رفت و به فرصت‌های بی‌نظیری فکر کرد که اینترنت در اختیارش می‌گذاشت.

فروشگاه اینترنتی و فروش کتاب به‌صورت اینترنتی از میان فهرست 20تایی که ردیف کرده بود، نظرش را جلب کرد زیرا بزرگترین کتابفروشی‌ها هم نمی‌توانند پیش از تعداد معینی کتاب در خود جای دهند و این‌گونه بود که در سال 1995 درون دو اتاق و یک گاراژ به همراه چند سرور سایتی متولد شد که نام بزرگترین رودخانه دنیا را برایش انتخاب کردند؛ "آمازون".

پیش از آمازون، خرید و فروش در وب چندان تفاوتی با خرید پستی نداشت؛ فروشنده بسته را بسته‌بندی می‌کرد و برای خریدار می‌فرستاد اما این سایت‌ با برقراری رابطه گسترده با فروشندگان کوچک بزرگ در هر شهر و کشور فروش اینترنتی را متحول کرد.

اکنون آمازون با عنوان مشتری‌مدارترین شرکت دنیا فضایی است که در آن می‌توان با اعتماد کامل از لوازم آشپزخانه تا زمین و مسکن را خرید و فروش کرد.

فصل، فصل ظهور شهروند - خبرنگارها

حرکت در اینترنت به‌صورت افقی است و سلسله مراتبی ندارد؛ اطلاعات در وب ساختار پایین به بالا دارند و دموکراتیک‌ترین صورت اینترنت همین ساختار است. روزنامه‌نگاری اینترنتی بازتاب اندیشه‌ها و قلب‌های شهروندانی است که اندیشه‌شان در سطح اجتماع بازتاب نمی‌یابد اما در رسانه پست مدرن اینترنت منتشر می‌شود.

فصل، فصل ظهور شهروند - خبرنگارها و شکوفایی سایت‌های دیگ، پوتیوپ، لایوژونال، تویتر، فیس‌بوک و غیره است. شهروند - خبرنگارهایی که در یوتیوپ فیلم‌هایشان را به نمایش می‌گذارند، در لایوژونال، بلاگ اسپات، بلاگر، بلاگفا و پرشین‌بلاگ ناگفته‌هایشان را می‌نویسند و با لینک‌هایشان نقش راهنمایان کوهستان‌های اینترنت را بازی می‌کنند.

مهمترین و جذاب‌ترین اخبار را از دیدگاه خودشان در دیگ منتشر کرده و مراجعان این سایت را به چندین برابر پایگاه‌های خبرگزاری‌ها ارتقا می‌دهند. شبکه‌وندهایی که در توییتر با یک پیام 140 کاراکتری به شیوه مناسبی اطلاع‌رسانی و روزانه 5 میلیون پیام منتشر می‌کنند.

و اما در پایان فراموش نکنیم که تکنولوژی‌های نوین ارتباطی تنها به ما کمک نمی‌کنند بلکه این تکنولوژی‌ها، رسانه‌ها را در موقعیت بهتری برای اقناع مخاطب و شرکت‌های ارتباطی را در وضعیتی مناسب‌تر برای فروش اطلاعات ما به شرکت‌های تجاری قرار می‌دهند و این همان نگرانی رو به افزایشی است که "دالاس اسمایت" از آن به عنوان کالای مخاطب نام برده است.

مبارزه دو روزنامه برای تصاحب نیویورک

Posted: 26 Apr 2010 02:29 PM PDT

با آغاز انتشار نسخه ویژه نیویورک روزنامه وال استریت ژورنال، این نشریه برای رویارویی با نیویورک تایمز می‌شود.

به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال روز دوشنبه نسخه ویژه نیویورک این روزنامه را نمایش داد که وعده می‌دهد رقابت شدیدی برای به دست آوردن خوانندگان و درآمد تبلیغاتی با نشریه‌ای داشته باشد که مدت‌هاست بر این شهر مسلط بوده است.

این شیوه اقدام تهاجمی روپرت مرداک که شرکت نیوزکورپ را به یک غول روزنامه و سرگرمی تبدیل کرد، شناخته شده است.

مرداک 79 ساله که صاحب امپراطوری رسانه‌یی نیوزکورپ است، ماه گذشته با دعوت نیویورک تایمز به مبارزه، اعلام کرده بود که نسخه نیویورک وال استریت ژورنال به صورت تمام رنگی منتشر خواهد شد و تمامی وقایع مربوط به سیاست‌های ایالتی و محلی، کسب و کار، فرهنگ و ورزش را تحت پوشش قرار خواهد داد.

مرداک از زمانی که داوجونز، شرکت مادر وال استریت ژورنال را در سال 2007 به مبلغ پنج میلیارد دلار از خانواده بنکرافت خریداری کرد، این روزنامه را از یک نشریه تقریبا اقتصادی به نشریه عمومی‌تری تبدیل کرده است.

سالزبرگ، ناشر تایمز که خانواده‌اش بیش از یک قرن است، این روزنامه را اداره می‌کنند، وارد بحث با مرداک نشده در عوض این جانت رابینسون، رییس و مدیر اجرایی شرکت تایمز بود که هفته گذشته به چالش مرداک پاسخ داد.

به گفته رابینسون، این شرکت هرگز از رقابت دور نبوده و به خوبی می‌داند که چگونه رقابت کرده و از آن لذت ببرد.

وی در ادامه اظهار کرده است که انتظار ندارد تبلیغ‌کنندگان تایمز را برای ژورنال ترک کنند، حتی اگر آنگونه که گزارش شده این روزنامه نرخ تبلیغات را تا 80 درصد کاهش دهد و از نظر حجم نیز بی‌شک ژورنال با دادن تبلیغات رایگان بسیار، آن را افزایش می‌دهد اما تایمز این کار را انجام نمی‌دهد زیرا تبلیغ‌کنندگان به خوبی می‌دانند تبلیغات رایگان در هر روزنامه‌ای لزوما به اندازه تبلیغات پولی در روزنامه‌ای با مخاطبان بسیار مثبت موثر نخواهد بود.

شرکت تایمز همچنی به تبلیغات دست زده تا شمار مخاطبان زیاد این روزنامه در چاپ و اینترنت را در مقایسه با وال استریت ژورنال برجسته سازد.

تایمز در زمینه شمار خواننده در بازار نیویورک برتری دارد اما اگر قرار باشد مبارزه طولانی در کار باشد مرداک، رییس هیات مدیره نیوزکورپ پول بیش‌تری برای خرج کردن دارد.

انتشار کتاب «آموزش نویسندگی برای مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک»

Posted: 26 Apr 2010 02:29 PM PDT

کتاب «آموزش نویسندگی برای مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک» در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا، این کتاب نوشته «برندن همنسی» با ترجمه «میرحسن رئیس‌زاده» در 520 صفحه، با قیمت 7500 تومان و شمارگان دوهزار نسخه از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

کتاب «آموزش نویسندگی برای مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک» سعی دارد به هر فردی که در هر مرحله زندگی خود قصد ورود به عرصه مطبوعات را دارد - چه به صورت کارمند تحریریه و چه روزنامه‌نگار آزاد - کمک کند و پشتیبان روزنامه‌نگاران شاغلی باشد که می‌خواهند حیطه کارشان را گسترش دهند.

بر اساس این خبر، کتاب یادشده برخلاف بسیاری از کتاب‌های منتشرشده در حوزه نگارش مطبوعاتی که تنها بر برخی تخصص‌ها مانند نوشتن مقاله یا گزارش تأکید دارند، همه تخصص‌های مطبوعاتی را شرح می‌دهد؛ از برقرار کردن ارتباطات شغلی و نوشتن گزارش‌های جهت‌دار گرفته تا گردآوری منابع مصاحبه، ساخت‌بندی و نگارش.

این کتاب دارای سرفصل‌هایی شامل سوژه‌ها و پرداختن به آن‌ها، سفارش مقاله و وظایف سردبیری، پژوهشگری و نویسندگی اینترنتی، گسترش و پرورش اسلوب نگارش، مصورسازی مؤثر، تبلیغ‌نویسی، نقدنویسی، ستون‌نویسی و... است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر