۱۳۸۹ تیر ۲۷, یکشنبه

Re: سوزن دستجمعی

دوست عزیز رادیو گلها آقای سعید و ضمن تشکر از اطلاعاتی که راجه به ساز" شاهکمانگ دادید بسیار تشکر میکنم و در ضمن خواندن متن شما متوجه شدم شما هم "کیهان کلهر" را به اشتباه " کیوان کلهر" نوشته اید. آیا ایشان در ایران اسم کوچکشان را عوض کرده اند؟ تا جایی که من به یاد دارم ایشان از زمانی که در شهر اتاوا زندگی میکردند "کیهان کلهر " بوده و آخرین ایمیلی هم که از ایشان داشتم باز هم به اسم "کیهان" بوده . ولی بقیه مطالبتان را جالب یافتم و حتما بنا به پیشنهادتان وبلاگ و سایت های مربوط به ایشان و آن ساز را مرور خواهم کرد.
موفق باشید
سیما از ونکوور

2010/7/17 Saeed <saeedbahmanian@gmail.com>
 
 

Sent to you by Saeed via Google Reader:

 
 

via آزادنويس by noreply@blogger.com (همايون خيری) on 7/16/10


ما ايرانی‌ها خيلی به علم و هنر در دنيای کهن و جديد خدمت کرده‌ايم منتها سياره زمين خالی از سکنه نبوده که فقط ما همه‌اش خدمت کرده باشيم باقی مردم دنيا زير سايه در حال چرت زدن بوده‌اند. وقتی اينطوری درباره خودمان قضاوت می‌کنيم آنوقت مايه خنده اين و آن می‌شويم. فکر کردم اين را بنويسم که اگر اهل هنر هستيد نرويد اينطرف و آنطرف اطلاعات غلط بدهيد بهتان بخندند.
           
يک عکسی توی وبسايت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده از کيوان کلهر و زير آن نوشته شده "کیهان کلهر با ساز ابداعی اش در تالار وحدت نواخت". 

 
منبع اصلی خبر  فارس نيوز است. اين هم عکس فارس نيوز:

   
اين ساز ابداعی اسمش Tarhuست که ظاهرن در فارسی اسمش را گذاشته‌اند "شاهکمان". اين را کيهان کلهر ابداعش نکرده. خيلی پيش از ايشان ابداع شده. من گاهی می‌نويسم رسانه‌های داخلی دارند بيرونی‌ها را بازی می‌دهند و اطلاعات غلط به خورد بيرونی‌ها می‌دهند بعضی‌ها گله می‌کنند که چرا نوشتی. ‌

برای اين که مبسوط‌ تر موضوع را متوجه بشويد اول برويد توی اين لينک در همين وبلاگ آزادنويس.

نوازنده Tarhu که عبارت باشد از Ros Bandt که استاد دانشگاه RMIT ملبورن هم هست آمده بود بريزبن برای يک کنفرانس که برای اهل کنفرانس Tarhuنوازی کند. من و راضيه سالاری هم برايش چند قطعه از اشعار مثنوی را به زبان فارسی خوانديم که با ساز Tarhu همراه شد. موضوع مربوط است به سال اواخر 2008 يعنی دو سال قبل از کنسرت کيهان کلهر در ايران. عکس را هم خودم گرفتم که شک نکنيد در صحت چيزهايی که می‌نويسم.   


اين سازی که توی همان نوشته وبلاگ می‌بينيد و همانجا هم توضيح داده‌ام نمونه‌ی تازه‌ای از کمانچه Tarhu بود که خيلی پيش از اين‌ها هم توسط هابيل علی‌اف و کيهان کلهر نواخته شده بود.  

سازنده ساز Peter Biffin است نه کيوان کلهر. ايشان يعنی Peter Biffin هم اهل استرالياست و همه‌ی اهل موسيقی مدرن هم کارهای او را می‌شناسند و با انتصاب ساز به کيهان کلهر نه تنها تمام هنر فوق‌العاده کلهر را خراب می‌کنيم بلکه با اين اوضاعی که فعلن هست به فرهنگ‌مان هم صدمه می‌زنيم.   

اين هم وبسايت ايشان که خودتان ببينيدش.  

 توی اين صفحه راديو سراسری ABC که برويد عکس زير را هم می‌بينيد. سمت راست کارتی که زير ساز هست را راضيه نوشته و سمت چپ کارت را من نوشته‌ام. يکی از اشعار مولوی و ترجمه‌اش را نوشتيم توی دفترچه Ros. کنارش هم که ساز را می‌بينيد.



خودمان از اين کارها می‌کنيم بعد که عرب‌ها ابن‌سينا را به خودشان منصوب می‌کنند خون‌مان به جوش می‌آيد که همه چيز ما را دارند می‌برند. خوب ما هم دستجمعی از اين کارها می‌کنيم. اين بيرون که اينترنت بدون دردسر هست. آدم يک سوزن به خودش می‌زند يک جوالدوز به مردم.   



 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر