۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


سرمایه‌گذاری ناشران روزنامه در یک سایت جمع‌آوری خبر

Posted: 02 Oct 2010 03:26 PM PDT

واشنگتن پست، نیویورک تایمز و ناشر روزنامه یو اس ای تودی 12 میلیون دلار در یک شرکت نوپای جمع‌آوری خبر سرمایه‌گذاری کردند.

به گزارش ایسنا، شرکت نوپای Ongo مستقر در کالیفرنیا قصد دارد تا پیش از پایان سال جاری، یک سرویس برای خواندن و اشتراک‌گذاری اخبار دیجیتالی از سوی ناشران متعدد راه‌اندازی کند.

طبق اعلام واشنگتن پست، این سه شرکت هر یک چهار میلیون دلار در Ongo سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ روزنامه‌های آمریکایی به دنبال منابع درآمد جدید و محصولات وب برای جبران کاهش مداوم در درآمد تبلیغاتی و تیراژ هستند.

نیویورک تایمز قصد دارد از ابتدای سال آینده برای وب سایت NYTimes.com سیستم اشتراک پولی ایجاد کند و ممکن است شرکت تایمز مانند شرکت‌های روزنامه دیگر، برنامه‌های خبری برای دستگاه‌هایی مانند آی پد بسازد.

حمله هکرها به سرور ثبت دامنه‌های ایران

Posted: 02 Oct 2010 02:54 PM PDT

هکرها به سرور مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه اول کشوری «.ir» و «.ایران» حمله کردند.

به گزارش عصر ارتباط، DOS Attack صورت گرفته روی سرور مرکز ثبت دامنه‌های ایران از چند نقطه مختلف صورت گرفته و تا لحظه نگارش این خبر هنوز منشا آن پیدا نشده است.

علیرضا صالح مدیر ثبت دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در این باره به خبرنگار ما گفت: «حمله صورت گرفته موجب شده است تا سطح ارایه سرویس به مشترکان کاهش یابد.»

او با اشاره به اینکه برای حل مشکلات ناشی از این حمله و شناسایی حمله‌کنندگان با شرکت‌‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی مذاکره شده تا برای شناسایی منشا این حملات کمک کنند، از کاربران سایت مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه اول کشوری خواست تا حل این مشکل کمی صبر و تحمل پیشه کنند.

صالح افزود: «حمله صورت گرفته روی سرور مرکز ثبت دامنه‌ها رخ داده و همین امر موجب شده است تا صفحات کاربران با تاخیر بارگذاری شود.»

گوگل فورمت تصویری WebP را به‌عنوان جایگزین JPEG معرفی کرد

Posted: 02 Oct 2010 02:54 PM PDT

فورمت تصویری جدیدی به نام WebP از سوی گوگل معرفی شد که به ادعای این شرکت به اندازه فایل کوچک‌تر برای اشتراک‌گذاری تصاویر کوچک منتهی می‌شود.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام گوگل، عکس‌ها و تصاویر دیگر 65 درصد از کل محتوایی را تشکیل می‌دهند که از طریق وب دسترس‌پذیرند و بنابراین کل ترافیک وب را تشکیل می‌دهند.

این فایل‌ها با نوشته شدن به فورمت WebP، فایل‌هایی را ایجاد می‌کنند که به‌طور متوسط 39 درصد کوچک‌تر از فورمت‌های دیگرند و زمان بارگذاری شدن در سرورهای ارایه‌کنندگان خدمات اینترنتی از جمله اپراتورهای تلفن همراه و مرورگرهای وب را کاهش می‌دهند.

در حال حاضر فایل‌های تصویری معمولا در فورمت JPEG هستند که استاندارد منتشر شده در سال 1992 است. JPEG یک استاندارد اتلاف‌کننده است؛ یعنی ممکن است وقتی یک تصویر نوشته یا بازنویسی می‌شود، خراب شود. فورمت‌های فایل دیگر مانند PNG از روندهای فشرده‌سازی استفاده می‌کنند که داده‌های اولیه تصویر را حفظ می‌کند.

فورمت جدید پیشنهاد شده از سوی ظاهرا با مخالفت از سوی عده‌ای از جمله استیو جابز، مدیر اجرایی اپل روبه‌رو شده است.

رشد خوانندگان روزنامه‌های پولی

Posted: 02 Oct 2010 02:54 PM PDT

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره نظارت بر تیراژ مطبوعات در ایتالیا نشان می‌دهد مخاطبان نشریه‌های پولی رشد کرده‌اند، در حالی که روزنامه‌های رایگان تنزل داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، نشریه "لا گزتا دلو اسپورت" با متوسط چهار میلیون و 132 هزار خواننده، محبوب‌ترین نشریه در ایتالیا باقی مانده است.

اما این نشریه ورزشی که شاهد رشد 3.4 درصدی خوانندگی در سه ماهه دوم سال 2010 بود، تنها روزنامه‌ای نیست که خوانندگانش افزایش یافته است. به‌عنوان مثال "لا رپوبلیکا" با سه میلیون و 269 هزار خواننده و رشد 1.9 درصدی خوانندگی، دومین جایگاه را حفظ کرد.

در حالی‌ که "لا استمپا" با 12.7 درصد و رسیدن شمار خوانندگانش به یک میلیون و 908 هزار نفر، بزرگ‌ترین رشد را در میان چهار نشریه ملی ایتالیا داشت و "کوریره دلا سرا" تنها نشریه‌ای بود که با کاهش 5.1 درصدی خوانندگان روبه‌رو شد اما با دو میلیون و 725 هزار خواننده، موفق شد جایگاه سوم را حفظ کند.

روزنامه رایگان "لگو" شاهد کاهش 9.4 درصدی خوانندگانش و رسیدن آن‌ها از دو میلیون و 300 هزار نفر به یک میلیون و 998 هزار نفر بود و به‌دنبال آن نشریه‌های رایگان "سیتی" با 8.8 درصد کاهش، "مترو" با 12.5 درصد کاهش و "ال پولیس" با 9.1 درصد کاهش قرار گرفتند.

با این همه نشریه "لگو" هم‌چنان چهارمین روزنامه محبوب در ایتالیا پس از لا گزتا دلو اسپورت، کوریره دلا سرا و لا رپوبلیکا است.

«شازده کوچولو» سریال انیمیشن می‌شود

Posted: 02 Oct 2010 02:54 PM PDT

کتاب «شازده کوچولو» اثر معروف «آنتوان دو سنت اگزوپری» در قالب سریال انیمیشن به تلویزیون خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، کتاب «شازده کوچولو» که پرفروش‌ترین کتاب تاریخ ادبیات فرانسه است، با موافقت نوادگان خالق آن در تلویزیون فرانسه و چند کشور دیگر به‌روی آنتن خواهد رفت.

این کتاب در سال 1943 به زبان انگلیسی منتشر شد و در سال 1946 به زبان فرانسه وارد بازار کتاب شد.

سریال 52 قسمتی که در قالب انیمیشن براساس این کتاب ساخته شده است، از کریسمس در تلویزیون فرانسه نمایش خواهد یافت.

درحالی که دیسنی و چند کمپانی هالیوودی دیگر تلاش‌های نافرجامی برای ساخت فیلم سینمایی از این کتاب داشته‌اند، این سریال انیمیشن قرار است در تلویزیون سراسر دنیا، از استرالیا تا ژاپن نمایش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کتاب «شازده کوچولو» تاکنون 134 میلیون نسخه فروش جهانی داشته است و 220 زبان و گویش ترجمه شده است.

«الکساندر دی‌لا پاتلیره» از نویسندگان فیلم‌نامه این سریال اعلام کرد، اقتباس از این کتاب بسیار دشوار بود، چون هم کتاب کوچکی بود و هم مانند جعبه پاندورا، عمیق بود.

این سریال انیمیشن که ساخت آن سه سال به طول انجامید، با هزینه‌ 25 میلیون دلاری و تیم 450 نفره آماده‌ نمایش شده است.

فرمان تشکیل قرارگاه سایبری ارتش آمریکا صادر شد

Posted: 02 Oct 2010 02:54 PM PDT

وب‌سایت مشرق‌نیوز - 'رابرت گیتس' وزیر دفاع آمریکا طی نامه‌ای رسمی به فرماندهی قرارگاه استراتژیک این کشور دستور داد تا قرارگاه سایبری آمریکا را به منظور عملیات‌های سایبری نظامی همه جانبه تأسیس کنند.

فرماندهی سایبری ایالات متحده آمریکا موسوم به سایبرکام (CYBERCOM) در ژوئن 2009 تصویب شد و 11 ماه پس از آن تاریخ به مرحله‌ای رسید که پنتاگون آن را قابلیت اولیه انجام عملیات می‌نامد.ارتش آمریکا با دارا بودن شبکه‌های رایانه‌ای پیشرفته و گروه‌های نظامی متخصص در همه حوزه‌های سایبری، اولین فرماندهی سایبری را تاسیس کرده است.

متن زیر ترجمه سند وزارت دفاع آمریکا درمورد تشکیل این فرماندهی است:

وزیر دفاع در 23 ژوئن 2009، به فرماندهی قرارگاه استراتژیک آمریکا (USSTRACOM) دستور داد تا قرارگاه سایبری آمریکا را تأسیس نمایند.

-نام رسمی قرارگاه: قرارگاه سایبری آمریکا

-فرمانده: ژنرال کیث الکساندر

-مأموریت: قرارگاه سایبری وظیفه برنامه‌ریزی،‌ هماهنگ‌سازی، ادغام، همگام‌سازی و انجام فعالیت‌هایی خاص را بر عهده دارد تا: عملیات‌ها و دفاع شبکه‌های اطلاعاتی ویژه وزارت دفاع را هدایت کرده و؛ پس از برنامه‌ریزی، مقدمات لازم را آماده سازد تا عملیات‌های سایبری نظامی همه جانبه را به منظور توانمندسازی نیروهای آمریکایی در تمام حوزه‌ها به انجام رساند، آزادی عمل نیروهای آمریکایی و متحدین این کشور را در فضای سایبری تضمین نموده و متقابلا دشمن را از این توانایی محروم کند.

-حوزه فعالیت: قرارگاه سایبری بر عملیات‌های سایبری وزارت دفاع متمرکز بوده و فعالیت‌های مربوطه را هماهنگ‌سازی، ‌ادغام، همگام‌سازی و اجراء خواهد نمود تا: دفاع و حفاظت روزمره از شبکه‌های اطلاعاتی وزارت دفاع را هدایت کند؛ عملیات‌های وزارت دفاع برای پشتیبانی از مأموریت‌های نظامی را هماهنگ کند؛ دفاع و حفاظت از شبکه‌های اطلاعاتی ویژه وزارت دفاع را هدایت کند و؛ پس از برنامه‌ریزی، مقدمات لازم برای انجام عملیات‌های سایبری نظامی همه‌جانبه را فراهم آورد.

قرارگاه سایبری فرماندهی عملیات‌های سایبری را به شکل متمرکز درخواهد آورد، توانمندی‌های وزارت دفاع را در حوزه فضای سایبری تقویت خواهد کرد و تخصص سایبری وزارت دفاع را یکپارچه کرده و توسعه خواهد داد. بدین ترتیب، قرارگاه سایبری توانایی‌های وزارت دفاع را تقویت خواهد نمود تا حضور شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی سریع و قابل اعتماد را تضمین نماید، با تهدیدهای موجود در فضای سایبری مقابله کند، و دسترسی به فضای سایبری را تضمین کند.

قرارگاه سایبری می‌تواند از توانمندی‌های نیروهای نظامی نیز پشتیبانی بکند تا آنها بتوانند با اطمینان عملیات‌هایی سریع و تأثیرگذار انجام دهند، و همچنین از اخلال، دستکاری و حمله به سیستم‌های فرماندهی و کنترلی و نیز فضای سایبری که پشتیبانی پلت‌فرم‌های سیستم‌های تسلیحاتی را برعهده دارد، جلوگیری نمایند.
-سازمان: قرارگاه سایبری یکی از زیرمجموعه‌های قرارگاه استراتژیک آمریکا است. عناصر تشکیل دهنده این قرارگاه عبارتند از: قرارگاه سایبری نیرهای نظامی (ARFORCYBER)؛‌ نیروی هوایی بیست‌و‌چهارم ارتش آمریکا؛ قرارگاه سایبری ناوگان دریایی (FLTCYBERCOM)؛ و قرارگاه سایبری نیروی تفنگداران دریایی (MARFORCYBER)
-مهر: عقاب، یا نماد ملی آمریکا، به خاطر بینایی قوی که می‌تواند در تاریکی‌ها رسوخ کرده و همیشه هشیار مانده و از ما محافظت کند، مورد احترام است.

اعتصاب خبرنگاران پرخواننده‌ترین روزنامه‌ی ایتالیا

Posted: 01 Oct 2010 02:54 PM PDT

روزنامه پرتیراژ ایتالیایی "کوریره دلا سرا" به‌دنبال اعتصاب خبرنگارانش علیه شیوه‌های به‌کارگیری مولتی مدیا، روزهای جمعه و شنبه منتشر نشد.

به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه کمیته تحریریه این روزنامه، "کوریره" در روزنامه‌فروشی‌ها توزیع نشده و وب سایت corriere.it نیز به‌روز نمی‌شود.

فروچیو دی بورتولی، دبیر این روزنامه در نامه سرگشاده‌ای اعلام کرد که بینش محدود و تشکل‌گرا از حرفه ما دیگر قابل قبول نیست. وی هم‌چنین خواستار مذاکراتی با کمیته تحریری شده است.

"کوریره دلا سرا" در سال 1876 بنیان‌گذاری شد و روزانه حدود 500 هزار خواننده دارد که بیش از هر روزنامه دیگری در این کشور است. این روزنامه به گروه ناشر RCS تعلق دارد که در نشریه اسپانیایی "ال موندو" نیز سهم دارد.

روزنامه «ملت ما» منتشر شد

Posted: 01 Oct 2010 02:54 PM PDT

نخستین شماره روزنامه ملت ما روی گیشه رونامه فروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در شناسنامه روزنامه ملت ما به عنوان روزنامه‌ای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی صبح ایران، عبدالحسین روح‌الامینی به‌عنوان صاحب امتیاز و امیرحسین مروی مدیر مسؤول این روزنامه معرفی شده‌اند که زیر نظر شورای سردبیری منتشر می‌شود.

امیرحسین مروی در بیان دلیل انتشار این روزنامه گفت:‌ بنا بر خلایی که احساس می کردیم دست به انتشار روزنامه زدیم.

او ادامه داد: در این روزنامه می‌خواهیم با تحلیل رویدادها، تعریف درستی از حوزه منافع ملی ارائه کرده و از این موضوع مراقبت کنیم و اگر این خلا احساس نمی‌شد، دلیلی برای انتشار این روزنامه در کنار روزنامه‌های موجود وجود نداشت.

وی افزود: ‌یکی از اهداف انتشار روزنامه ملت ما اطلاع‌رسانی و تحلیل رویدادهاست تا فضای گفت‌وگو و تعامل را بین نخبگان باز کنیم. فضای مورد نظر ایجاد نمی‌شود؛ مگر آن که منافع ملی را اصل قرار دهیم و خارج از خطوط رایج سیاسی به انعکاس افکار صاحب نظران اقدام کنیم.

او با تاکید براین‌که ایجاد قضای گفت‌وگو و تعامل بین نخبگان در مطبوعات بستر توسعه است، ‌گفت: باید فرهنگ مسؤولیت‌پذیری در مردم و مسؤولان بالا برده شود. باید میراث معنوی و فکری ایران را در این روزنامه بیشتر مطرح کنیم و شاید از این رو نام روزنامه ملت ما شد.

مدیر مسؤول روزنامه ملت ما همچنین به صفحه‌ای با نام دفاع در این روزنامه اشاره و اظهار کرد: در ‌ این صفحه که توسط متخصصان دفاع و استراتژی سیاست‌گذاری تهیه می‌شود، عمیق‌ترین زوایای دفاع مقدس ایران، جنگ‌های بزرگ تاریخ ایران و جهان، جنگ ابزارهای جدید و کاربرد آن‌ها و نیز اخبار تخصصی ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج منتشر خواهد شد.

او با بیان این که صفحه دفاع به‌زودی در روزنامه ملت ما منتشر خواهد شد، به کار جدید دیگری اشاره و خاطرنشان کرد: انتشار گزارش گرافیکی که اخبار و تحلیل‌ها از طریق گرافیک ارایه می‌کند، کار بدیعی است که برای اولین‌بار در این روزنامه شاهد آن خواهیم بود.

وزیر ارشاد: دستگاه‌های دولتی می‌توانند خبرگزاری داشته باشند

Posted: 01 Oct 2010 02:40 PM PDT

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دستگاههای دولتی می‌توانند برای گرفتن مجوز خبرگزاری درخواست خود را در هئیت دولت مطرح کنند

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمدحسینی در کنفرانس مطبوعاتی جشنواره رسانه‌های دیجیتال افزود: نظام جامع رسانه‌ای درحال تدوین است و ما امیدواریم همه بحث‌های حمایتی و سیاستگذاری‌ها در آن گنجانیده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این امر که دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند خبرگزاری داشته باشند انحصار نیست و مواردی چون خبرگزاری برنا در هیات دولت مطرح شد و مجوز گرفت.

وی افزود: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، دیدگاهی حمایتی در این بخش دارد.

حسینی با تقدیر و تحسین از دیپلماسی احمدی ن‍ژاد در بهره‌گیری از رسانه‌های غربی برای رساندن پیام جمهوری اسلامی ایران گفت: روی سایت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کمیته حقیقت‌یاب به سازمان ملل، به صورت یک سوال سه گزینه‌ای قرار گرفته است و ما ابتدا ازمردم کشور و در مراحل بعدی از مردم دنیا خواهیم پرسید که کدام گزینه به واقعیت نزدیکتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنفرانس خبری در باره صادرات نرم افزار و حذف نشریات غیر ضرور دستگاههای دولتی در پاسخ به خبرنگاران گفت: سال گذشته 110 میلیون دلار صادرات نرم افزار کشور بوده است و از این پس با وسواس بیشتری روی مجوزهای مطبوعات درخواستی دستگاههای دولتی نظارت می‌شود.

حسینی افزود: نظارت بر فضای مجازی و سایت‌ها به هیات نظارت بر مطبوعات محول شده است و همچنین کمیته‌ای در دادستانی وجود دارد که نماینده‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در آن عضویت دارد.

استاکس‌نت؛ از داستان استر تا توطئه‌ای صهیونیستی

Posted: 01 Oct 2010 02:39 PM PDT

خبرگزاری مهرِ، عبدالحمید بیاتی - کرم جاسوسی Stuxnet (استاکس نت) چند صباحی است که تبدیل به عنوان اول اغلب خبرگزاری های مهم بین المللی شده و در این میان مواردی مطرح می شود که نیازمند بررسی دقیقتر است.

در تاریخ دوم مردادماه سال جاری بود که خبرگزاری مهر برای اولین بار خبری درباره یک کرم جاسوسی جدید منتشر کرد که در آن به نقل از موسسات خارجی عنوان شده بود ایران قربانی اصلی این کرم جاسوسی جدید است.

در آن تاریخ شرکت "سایمنتک" اعلام کرد: رایانه های ایران مورد هجوم شدید کرم خطرناک رایانه ای به نام Stuxnet قرار گرفته اند که تلاش می کند اطلاعات سیستمهای کنترل صنعتی را به سرقت برده و آنها را بر روی اینترنت قرار دهد. اندونزی و هندوستان نیز به واسطه این نرم افزار مخرب مورد هجوم قرار گرفته اند.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط شرکت "سایمنتک" در حدود 60 درصد از سیستمهای رایانه ای که به این ویروس آلوده شده اند در ایران قرار دارند. اندونزی و هندوستان نیز به واسطه این نرم افزار مخرب که به Stuxnet شهرت دارد مورد هجوم قرار گرفته اند.

به گفته "الیاس لووی" مدیر ارشد فنی بخش "پاسخگویی ایمنی سایمنتک" با توجه به تاریخ نشانه های دیجیتالی که از این کرم رایانه ای به جا مانده، می توان گفت این نرم افزار از ماه ژانویه سال جاری میان رایانه ها در گردش بوده است.

Stuxnet در تیرماه سال جاری توسط شرکتی به نام VirusBlockAda که اعلام کرد نرم افزاری را بر روی سیستم رایانه یکی از مشتریان ایرانی خود مشاهده کرده، کشف شد. این کرم به دنبال سیستم مدیریتی SCADA زیمنس که معمولا در کارخانه های بزرگ تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد بوده و تلاش می کند اسرار صنعتی رایانه های این کارخانه ها را بر روی اینترنت بارگذاری (Upload) کند.

سایمنتک اعلام کرده نمی داند چرا ایران و دیگر کشورها به این اندازه تحت تاثیر آلودگی های ویروسی قرار دارند. به گفته لووی تنها می توان گفت افرادی که این نرم افزارهای خاص را ساخته اند، آن را ویژه حمله به این نقاط جغرافیایی خاص طراحی کرده اند.

خبرگزاری فرانسه در تشریح این کرم جاسوسی می نویسد : Stuxnet قادر به تخریب لوله های گاز، ایجاد خلل در فعالیت های تاسیسات هسته ای و حتی انفجار دیگهای بخار کارخانجات مختلف است.

این کرم جاسوسی توانسته در سیستم کنترلهای ساخته شده توسط شرکت زیمنس آلمان که در تاسیسات صنعتی و همچنین تاسیات تامین آب شرب، چاه های نفت، نیروگاه های برق و دیگر تاسیسات صنعتی نصب شده اند نفوذ کند.

Stuxnet قادر به تکثیر خود و انتقال از طریق شبکه های رایانه ای است. این کرم جاسوسی نخستین بار در تاریخ 15 جولای توسط شرکت زیمنس گزارش شد.
اقدامات امنیتی ایران برای مقابله با استاکس نت

پس از آن خبرهای متعددی درباره استاکس نت منتشر شد تا اینکه در تاریخ 3 مهر ماه اعلام شد: با توجه به اینکه سازمانها و واحدهای صنعتی کشور دیر متوجه نفوذ ویروس جاسوسی به سیستمهای خود شده اند، آخرین اخبار نشان می دهد که حدود 30 هزارIP در کشور شناسایی شده اند که به این ویروس آلوده اند.

"محمود لیالی" دبیر شورای فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن از شناسایی این 30 هزار IP صنعتی آلوده به ویروس جاسوس "استاکس نت" خبر داده و اعلام کرده که هدف ‌گیری این ویروس در راستای جنگ الکترونیکی علیه ایران است و این ویروس، اطلاعات مربوط به خطوط تولید را به خارج از کشور منتقل می‌کند.

وی همچنین از تجهیز سیستم‌های صنعتی به آنتی ویروس خاص برای مبارزه با این ویروس خبر داده و به صنعتگران توصیه کرده که از آنتی ویروس شرکت اسکادا زیمنس استفاده نکنند زیرا ممکن است حتی در این آنتی ویروسها نیز نسخه‌های جدید ویروس و یا برنامه به روز‌رسانی ویروس قبلی وجود داشته باشد.

چین قربانی جدید

اما دیروز جمعه خبرگزاری رسمی چین خبری را منتشر کرد که در آن اعلام شده بود "ویروس استاکس نت در بیش از شش میلیون رایانه چینی نفوذ کرده و مقامات پکن نگران آن هستند که این ویروس رایانه های بیشتری را در چین مورد حمله قرار دهد."

روسیه یا اسرائیل، تولید کننده استاکس نت کیست؟

هند همانند ایران از همان ابتدا با بحران استاکس نت مواجه شد و مقامات این کشور روز گذشته بطور مستقیم رژیم صهیونیستی را عامل تولید این ویروس سایبری معرفی کردند و حتی روزنامه "ایندیا تایمز" نیز گزارش مفصلی را با تیتر " آیا اسرائیل در پشت پرده حمله سایبری به ایران قرار دارد؟" منتشر کرد.

علاوه بر این روزنامه هندی، روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن نیز گزارشی را درباره احتمال دست داشتن اسرائیل در طراحی استاکس نت منتشر کرد.

نکته ای که در گزارش هر دوی این روزنامه ها جالب توجه است آن است که هر دو می نویسند: فایل ایجاد شده توسط استاکس نت از نام "Myrtus" برای نفوذ در رایانه ها استفاده می کند.

میرتاس چیست

Myrtus کلمه ای است با ریشه عبری که اشاره به داستان "استر" دارد . استر زن دوم خشایارشاه در ایران باستان است که زنی یهودی بوده و با وساطت عموی خود مردخای که از مشاوران پادشاه ایران بود، خشایار شاه راضی به ازدواج با او می شود.

بر اساس این گزارش، استر به نوعی ملکه یهودیان جهان شناخته می شود و به نوشته این دو روزنامه، رژیم اسرائیل با الهام گرفتن از این شخصیت تاریخی در پی نفوذ در تاسیسات ایران بوده است.

اما در این میان شرکت آلمانی "رالف لانگر" که یک شرکت امنیت رایانه ای است فرضیه جدیدی را مطرح می کند. این شرکت مدعی شده که ممکن است کرم جاسوسی استاکس نت توسط پیمانکاران روسی به تاسیسات هسته ای ایران منتقل شده باشد.

نقش احتمالی روسیه

در اینکه رژیم صهیونیستی با ایران خصومتی دیرینه داشته و از هر فرصتی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده می کند شکی نیست اما نگاهی به لیست قربانیان کرم جاسوسی استاکس نت موجب می شود تا در مورد فرضیه شرکت رالف لانگر دقت بیشتری به خرج بدهیم.

ایران، هند، چین و اندونزی قربانیان اصلی این کرم جاسوس هستند. فراموش نکنیم که در سالهای اخیر آمریکا مرتبا با انتشار گزارش هایی نگرانی خود را از جاسوسی سایبر روسیه از تاسیسات مختلف خود اعلام کرده است.

تکمیل و راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر برعهده روسیه بوده و روسها بارها در تکمیل این نیروگاه بدقولی کرد. نگاهی به عملکرد روسیه در تکمیل نیروگاه بوشهر و همچنین اقدامات روسها در برخورد با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفته شرکت آلمانی را قابل تامل می کند.

موضوع چین و هند

هند و چین در حال تبدل شدن به قدرتهای جدیدی در جهان هستند و شاید به نوعی این دو کشور جای اتحاد جماهیر شوری را در جهان تک قطبی حاضر بگیرند؛ بنابراین اطلاع از تاسیسات مختلف و اقدامات این دو کشور در ابعاد مختلف نکات مثبت زیادی برای روسها به همراه خواهد داشت.

کلام آخر


موضوع ربط دادن کرم جاسوسی استاکس نت به صهیونیستها و روسها موضوعی است که هنوز اثبات نشده اما اطلاع از این موضوع می تواند اقدامات پیشگرانه ایران برای مقابله با استاکس نت را با آگاهی بیشتری همراه کند و این در حالی است که برخی شرکت های رایانه ای بین المللی مدعی شده اند استاکس نت از بین نمی رود و با تغییر حالت و سپس تکثیر خود از رایانه ای به رایانه دیگر منتقل می شود، بر همین اساس در نظر گرفتن موارد فوق می تواند ضریب امنیتی ایران را در جلوگیری از سرقت اطلاعات محرمانه افزایش دهد.

آی.فون در دانشگاه پزشکی انگلیس جایگزین کتاب‌های درسی شد

Posted: 01 Oct 2010 02:39 PM PDT

دانشگاه پزشکی لیدز واقع در انگلستان برای دسترسی دانشجویان پزشکی به مواد آموزشی آنلاین و حفظ بهداشت در محیط داخلی بیمارستان آی-فن را جایگزین منابع راهنمای غیربهداشتی و کتابهای چاپی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این دانشگاه تصمیم گرفته با قرض دادن این تجهیزات به دانشجویان پزشکی، این امکان را فراهم کند که آنها از طریق ایمیل در هر مکانی با همکلاسی‌ها و اساتید خود در هر لحظه در تماس باشند تلفن هوشمند آی-فن با حافظه 16 گیگابایت در اختیار 520 دانشجوی سال چهارم و پنجم پزشکی قرار داده شده تا دانشجویانی که بیشتر وقت خود را در بیمارستانها، اتاق عمل و کلینیکها می‌گذرانند و مشغله کاری دارند، برای دسترسی به کتابهای درسی و کار بر روی پایان نامه های خود از آی-فن استفاده کنند.

این دانشگاه با همکاری شرکت تولید کننده آموزش آنلاین "مای نالج مپ" و تولید کننده مراجع دیجیتال پزشکی "مد هند" بسیاری از اطلاعات مناسب و لازم را در نرم افزارهای آی-فن جای داده است.

شرکت "مای نالج مپ" نرم افزارهایی را ایجاد کرده تا دانشجویان بتوانند یادداشتهای خود را در غالب فایلی به پایان نامه خود اضافه کرده و از طریق نرم افزارهای توسعه یافته "مد هند" نیز نسخه‌های دیجیتالی کتابهای پزشکی منتشر شده مانند کتابهای پزشکی آکسفورد و کتاب مرجع ملی انگلیس را در حین کار مطالعه کنند در ضمن دانشجویان می‌توانند دیگر نرم افزارهای پزشکی مورد نیازشان را دانلود یا خریداری کنند.

تمامی این تلفن های هوشمند از ارتباط پهنای باند آزاد و نامحدود موبایل برخوردار هستند، البته دانشجویان برای مکالمات تلفنی و فرستادن پیام کوتاه ملزم به پرداخت وجه آن به دانشگاه هستند.

به گفته مقامات دانشگاه، استفاده از این تلفن هوشمند در محیط داخلی بیمارستان بهداشتی تر است زیرا با استفاده از مواد ضدعفونی کننده این گوشی ها عاری از هر گونه میکروب خواهند شد اما کتابهای چاپی و وسایل دیگر، مخفیگاه جرم و نوعی از میکروب بیمارستانی معروف به نام MRSA هستند.

بر اساس گزارش دنیای کامپیوتر، مدیر دانشگاه گفت: هدف اولیه ما ایمنی بیمارن بوده و با ادغام آموزش در محیط کاری و استفاده از فناوری یادگیری بوسیله تلفن هوشمند هر روزه تعداد پزشکانی که برای کارشان از این تلفنها استفاده می‌کنند افزایش پیدا می‌کند، بطوریکه طبق گزارش های اخیر، تا به حال در حدود 3 میلیون دکتر فایل iStethoscope را که در واقع آی-فن را به یک گوشی طبی تبدیل می‌کند دانلود کرده اند.

وی اضافه کرد: به دلایل حفاظتی دانشجویان قادر به دسترسی به اطلاعات محرمانه بیمار از طریق آی-فن نبوده و تنها قادر به ثبت جزئیات وضعیت پزشکی آنها هستند در عین حال دانشگاه این امکان را دارد تا در هر لحظه به محض گزارش گم شدن یا دزدیده شدن این تلفنها، تمامی اطلاعات داخل آن را پاک یا از کار بیاندازد.

جست‌وجوهای اینترنتی آینده را پیش‌بینی می‌کنند

Posted: 01 Oct 2010 02:39 PM PDT

محققان برای پیش بینی آینده بسیاری از پدیده ها و رویدادهای جهان که ساده ترین آنها فیلمها، بازی های رایانه ای یا موسیقی هستند، ابزار پیشگویی جدید و دقیقی که همان جستجوهای اینترنتی است را معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان معتقدند جستجوهای اینترنتی پیشگوهای فوق العاده ای برای تعیین موفقیت فیلمها، موسیقی و بازی های ویدیویی به شمار می روند، حتی اگر این مطالب هنوز ارائه نشده باشند.

این یافته در پی تحقیقی که در ماه آوریل انجام گرفت و نشان داد تعداد اشاره به نام یا موضوع فیلمی خاص در شبکه های اجتماعی می تواند میزان موفقیت آن را در آینده پیش بینی کند، انجام گرفته است با این همه در برخی از موارد پیش بینی هایی که بر اساس جستجوهای اینترنتی انجام شده نسبت به پیش بینی هایی که بر اساس دیگر اطلاعات انجام گرفته دقیق تر نیستند.

این مطالعات که توسط تیمی از شرکت یاهو انجام گرفته به مقایسه تعداد کل جستجوهایی که در رابطه با مفهومی خاص، مثلا یک فیلم که به زودی اکران می شود انجام گرفته و میزان ارتباط تعداد این جستجوها با میزان موفقیت فیلم را بررسی کرده است. این مطالعات در زمینه موسیقی ها و بازی های رایانه ای نیز انجام گرفته است.

در هر سه مورد ارتباط میان میزان جستجوها و موفقیت فیلم، موسیقی یا بازی بسیار قوی بوده است و هرچه میزان جستجوها در باره آنها بیشتر بوده موفقیت آنها نیز پس از اکران یا عرضه بالا بوده است.

با این همه در برخی از موارد پیش بینی های ناشی از اطلاعات جستجوهای اینترنتی نسبت به پیش بینی هایی که بر اساس اطلاعاتی مانند بازخورد مخاطبان، سرمایه تولید رسانه و یا دیگر اطلاعات مرتبط به دست آمده بودند، برتری از خود نشان نمی دهد بیشترین میزان تفاوت میان این دو نوع از پیش بینی در مواردی است که اطلاعات محدودی از رسانه ای که قرار است به زودی عرضه شود، در اختیار کاربران قرار می گیرد.

مطالعاتی که پیش از این توسط موتور جستجوی گوگل انجام گرفته بود نیز ارتباط میان جستجوهای اینترنتی و موفقیت تولیدات رسانه ای را نشان داده بود. محققان یاهو معتقدند از این شیوه مطالعاتی می توان در زمینه های متفاوتی، مثلا برای پیش بینی میزان پروازهای آخر هفته به سوی کشوری خاص و یا تعداد هتلهای خالی یک شهر نیز استفاده کرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، با این همه برخی از متخصصان معتقدند شرکتهایی مانند یاهو و گوگل می توانند از این توانایی در پیش بینی رفتار مخاطبان به نفع خود استفاده کنند، نکته ای قابل تامل که می تواند در میزان استفاده از این ابزار محدودیتهایی ایجاد کند.

گوگل جذاب‌ترین کارفرمای جهان شناخته شد

Posted: 01 Oct 2010 02:39 PM PDT

در جدیدترین فهرست شرکت مشاوره یونیورسام، گوگل هدف شغلی شماره یک دانشجویان بازرگانی شناخته شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس نظرسنجی انجام گرفته از 130 هزار جوینده کار دارنده تحصیلات بازرگانی یا مهندسی، گوگل جذاب‌ترین کارفرمای جهان است که این جایگاه را برای دومین سال متوالی حفظ می‌کند، در حالی که مایکروسافت که رقیب این شرکت است، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

مایکروسافت نسبت به رتبه‌بندی سال گذشته سه پله سقوط کرده اما هم‌چنان دومین شرکت مهندسی جذاب است. در رتبه‌بندی جداگانه یونیورسام از شرکت‌های مهندسی، مایکروسافت پس از گوگل قرار گرفت و IBM، سونی، BMW، اینتل، جنرال الکتریک، زیمنس، پروکتر اند گمبل و اپل نیز جزء 10 شرکت برتر از این نظر قرار گرفتند.

سیسکو به‌عنوان جذاب‌ترین کارفرمای مهندسی در رتبه یازدهم قرار گرفت و سایر فروشندگان IT که در این فهرست قرار داشتند، شامل هیولت پاکارد در رتبه سیزدهم، دل بیست و دوم و اوراکل در رتبه سی و یکم بودند.

گوگل که به تازگی دوازدهمین سال تاسیس خود را جشن گرفت، تا نیمه اول سال 2010 و پس از افزودن دو هزار کارمند در ظرف شش ماه، 21 هزار و 805 کارمند تمام وقت دارد.

مایکروسافت 80 هزار کارمند دارد اما از سال 2009 پنج هزار کارمند را اخراج کرده که شاید یکی از دلایل سقوط مایکروسافت به جایگاه هفتم باشد.

اپل نیز 34 هزار کارمند دارد اما هر سه این شرکت‌ها پس از IBM قرار دارند که حدود 400 هزار نفر را در جهان در خدمت دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر