۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

[PERSIANU] Matalebe Jaleb Va Khandani SHomareye 2





 


 

مطالب جالب و خواندنی شماره 2

 


 لطفا تا باز شدن كامل عكسها شكيبا باشيد
در صورتي که هر يک از عکس ها باز نشد بر روي آن راست کليک کرده و گزينه Show Picture را انتخاب كنيد

 

 

آیا میدانید؟ دانستنیهای جدید و جالب مهر ماه

آیا میدانید؟ دانستنیهای جدید و جالب مهر ماه


آیا می دانید : زنبور از بوی عرق بدش می آید و به کسی که بدنش بو بدهد یا عطر زده باشد حمله می کند؟

آیا می دانید : کتاب رکوردهای گینس ، رکورددار دزیده شدن از کتابخانه های عمومی است.

آیا می دانید : نعناع سکسکه و تنگی نفس را شفا می دهد؟

آیا می دانید : زمین با سرعتی معادل صدوهشتاد هزار کیلو در ساعت دور خورشید می چرخد.

آیا می دانید : خوردن یک سیب اول صبح ، بیشتر از قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می شود؟

آیا می دانید : که موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند.

آیا می دانید : برای جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی باید درون سبد آن یک عدد سیب قرار دهید؟

آیا می دانید : مارها ناشنوا هستند و احساس آنها از محیط اطرافشان براساس ارتعاشاتی است که از زمین دریافت میکنند.

آیا می دانید : فنلاند بهترین آب نوشیدنی و هندوستان بدترین آب نوشیدنی را دارد.

آیا می دانید : نوزاد بیش از ۳۰۰ استخوان دارد که با رشد بعضی از آنها به یکدیگر جوش می خورند؟

آیا می دانید : لایه بیرونی پوست انسان هر ۲ هفته یکبار با سلول های جدید تعویض میشود؟

آیا می دانید : قدمت سیلک کاشان در ایران به ۱۰ هزار سال پیش بازمی گردد.

آیا می دانید : والت دیسنی از موش می ترسید.

آیا می دانید : چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد ، چین با ۱۳ کشور هم مرز است؟

آیا می دانید : مادر و همسر گراهم بل ، مخترع تلفن ، هر دو ناشنوا هستند.

آیا می دانید : بدن انسان قادر است در ظرف یک ساعت دو لیتر عرق تولید کند!؟

آیا می دانید : با چشم غیرمجهز به دوربین یا تلسکوپ ، شش هزار ستاره را در آسمان می توان مشاهده کرد؟

آیا می دانید : در سال ۱۹۹۶ ، ۳۱۵ مورد اشتباه در دیکشنری معروف وبستر وجود داشت.

آیا می دانید : شکلات بر عصب و قلب سگ تاثیر بدی دارد ، با کمی شکلات می تواین یک سگ را کشت.

آیا می دانید : یک قطره الکل ، عقرب را دیوانه می کند و سبب می شود خودش را نیش بزند و بکشد.

آیا می دانید : مایع موجود در نارگیل نارس را می توان به جای پلاسمای خون استفاده کرد.

آیا می دانید : درخت بلوط تا قبل از پنجاه سالگی میوه نمی دهد.

آیا می دانید : بنای برج دوقولوی تجارت جهانی نیویورک به دست ۲ ایرانی بنا شد.

آیا می دانید : عریض ترین آبشار جهان ، آبشار "خن " در لائوس است که ۱۰ کیلومتر عرض و ۱۵ تا ۲۰ متر ارتفاع دارد.

آیا می دانید : نیکوتین سیگار به سرعت جذب خون می شود و در مدت سی ثانیه به مغز می رسد و بر سلول های عصبی اثر می گذارد؟

آیا می دانید : علت شناور شدن یخ روی آب این است که مولکول آب در حالت یخ زده جای بیشتری می گیرد ؛ بدین علت ، آب یخ زده سبک تر از اب جاری است.

 

 


در این مطلب قصد داریم در مورد رازهای پنهان در نشان های برخی شرکت های معروف صحبت کنیم.

 



Amazon

 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


‎شاید نشان سایت آمازون در نگاه اول هیچ مورد پنهانی در خود نداشته باشد، اما پشت ظاهر ساده این شرکت، رازی نهفته است. به فلشی که زیر کلمه amazon قرار دارد دقت کنید. این لبخند زیبا در حقیقت حرف a را به z وصل می کند تا با اعتماد به نفسی خاص به بیننده القا کند که هر چیزی در آمازون پیدا می شود.



Eighty20

 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


Eighty20 موسسه ای در زمینه مشاوره های تجاری است. اکثر افراد با دیدن این لوگو شاید تصور کنند این لوگو هیچ پیامی را نمی رساند. اما تمام پیام در مربع های خاکستری و آبی ای است که نقش صفر و یک را بازی می کنند. پس اگر دوباره به این لوگو نگاه کنید، خواهید دید که ردیف اول 1010000 و ردیف دوم 0010100 را ساخته اند که اعداد ۸۰ و ۲۰ را به باینری نمایش می دهند.


FedEx

 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


‎لوگوی شرکت FedEx را شاید بتوان بهترین نمونه از نشان هایی با مضمون های پنهان برشمرد. اگر با دقت در این لوگو دقت کنید، متوجه نمادی که بین دو حرف E و x ساخته شده، خواهید شد. این فلش نشانگر سرعت و دقت است. مهمترین فاکتورهای شرکتی مانند FedEx.


Toblerone


 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


‎همانطور که احتمالاً می دانید، توبلرون یک شرکت شکلات سازی در شهر برن واقع در سوئیس است. این شهر به «شهر خرس ها» نیز معروف است. بدین ترتیب طراحان نشان این شرکت حداکثر استفاده را از این شهرت کرده و اگر با دقت به کوهی که در نماد این شرکت است، نگاه کنید، خرسی در حالت ایستاده خواهید دید.


Sony Vaio

 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


‎وایو را که حتماً می شناسید. نامی تجاری که سونی بر لپ تاپ هایش نهاده است. فکر می کنید در لوگوی وایو پیامی نهان وجود دارد؟ اگر کمی هوشمند باشید، پاسختان «بله» است.
‎دو حرف اول Vaio نمایانگر سیگنال های آنالوگ و دو حرف دوم آن که شبیه 0 و 1 هستند، سیگنال های دیجیتال را نشان می دهند.


Sun Microsystems

 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


‎لوگوی شرکت Sun از شناخته شده ترین نشان های دنیای فناوری است. این نشان را از هر جهتی که بخوانید، Sun خوانده می شود. طراحی این نشان را پروفسور Vaughan Pratt از دانشگاه استنفورد انجام داده است.


GreenLabs

 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


‎این لوگو درختی معمولی را نشان می دهد که در نگاه اول زیاد هم جالب به نظر نمی رسد. اما اگر کمی دقت کنید، می توانید برگ های آن را شبیه یک مغز نیز تصور کنید. بدین ترتیب این لوگو استعداد، هوشمندی و قدرت مشورت و همفکری کارمندان شرکت را به خوبی القا می کند.


NBC

 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


‎شبکه National Broadcasting Company) NBC) یکی از بزرگترین شبکه های تلویزیونی در آمریکا است. با دقت در نشان رنگارنگ این شبکه احتمالاً طاووسی که در این نشان وجود دارد تشخیص می دهید. طاووسی با دم شش رنگ که نشان دهنده این است که این لوگو در شش زمان طراحی و تکمیل شده است. همچنین سر طاووس به سمت راست اشاره دارد که نمایانگر رو به جلو بودن آن است.


Formula 1

 
‎حرف های پنهان در لوگوهای مشهور


‎با اولین نگاه به این لوگو شاید مورد خاصی توجه شما را جلب نکند. اما با کمی دقت متوجه وجود 1 بین حرف F و قسمت قرمز رنگ، می شوید. القای حس سرعت در این لوگو با دقت و ظرافتی خاص انجام شده است.

 

 

گزارشی تکان دهنده از فاصله واقعی فقیر و غنی در تهران!!


 
گزارشی تکان دهنده از فاصله واقعی فقیر و غنی در تهران!!


برخی قیمت ها بیشتر شبیه شوخی هستند و باور بعض از آنها هم از جمله كار های سخت است. ولی باید بپذیرید و باور كنید، كفش 3 میلیون تومانی، عطر یك میلیونی، كیف 18 میلیونی و ... خودروی 600 میلیون تومانی در همین شهر خودمان به فروش رفته است و البته خواندن این گزارش به بیماران قلبی و اعصاب و روان توصیه نمی‌شود.
تمایل به زندگی اشرافی و تجملات در جامعه ما كم كم به یك پدیده عادی تبدیل می‌شود. کافی است تا کمی‌در خیابان‌های مرکزی و شمالی شهر تهران قدم بزنید تا با یك مشاهده ساده تفاوت قیمت دو خودروی ایستاده در كنار هم را که گاها به 300 میلیون تومان می‌رسد متوجه شوید. این موضوع در مورد بهای محصولات لوکسی چون كیف، كفش، عینك، گوشی موبایل و ... نیز صادق است.

در شهری که در برخی مناطق جنوبی آن خانواده‌های پرجمعیتی با درآمدهای کمتر از 200 هزارتومان زندگی می‌کنند و کودکانی هستند که شب‌ها را در آرزوی داشتن یک توپ چرمی‌فوتبال و یا یک عروسک کوچک به بالین می‌روند، خانواده‌هایی هستند که از فرط استیصال برای خرج کردن ثروت‌های کلانی که گاهاً یک‌شبه به دست آورده‌اند، روی به خرید کالاهای لوکسی می‌آورند که حتی فروشنده آن‌ها هم می‌داند ارزش چنین قیمتی را ندارند.
در این گزارش سعی شده، گرانترین خرید های انجام شده در مورد كالاهای مختلف معرفی شوند تا مشخص شود ثروتمندان شهر تا چند برابر همشهریان فقیرشان خرج می‌کنند.

گرانترین خودرو ؛
در شهری که برخی مردان آن با یک پیکان مدل 50 از خروس‌خوان صبح تا پاسی از شب برای کسب روزی حلال خیابان‌های شهر را در زمستان و تابستان گز می‌کنند تا مسافری را جابجا کنند و کرایه 200-300 تومانی او را به دخل اضافه کنند، گرانترین خودرویی كه به صورت معمول و با مجوز وزارت بازرگانی وارد كشور می‌شود خودروی بنز S500 با قیمتی حدود 330 میلیون تومان است. البته باید به واردات انگشت شمار خودروهایی نظیر فراری ؛ لامبورگینی، هامر و ... اشاره كرد كه از این میان گفته می‌شود ركورد دار فهرست گرانترین خودرو یك لامبورگینی زرد رنگ با قیمت حدود 600 میلیون تومان است. یعنی معادل بهای هفتاد و دو دستگاه پراید!

گرانترین كیف ؛
اگر سری به اینترنت بزنید و با برند های عرضه های كننده كیف های درست شده از چرم حیواناتی نظیر مار و كوركودیل و ... آشنا شوید متوجه می‌شوید پرداخت چند هزار دلار ناقابل برای خرید یك چنین كیف هایی امری معمول است كه در تهران خودمان هم اتفاق افتاده كه البته باید برای سفارش آن حدود دو ماهی هم صبر كرد. گرانترین كیف های كوركودیل با مارك هرمس را حدود 64 هزار دلار قیمت گذاری كرده اند كه البته بررسی ها نشان می‌دهد دو كیف با همین مارك در تهران به قیمت های 12 و 18 هزار دلار به فروش رفته است.
اگر قیمت‌های نجومی‌برای کیف‌های لوکس و تزئینی برق از کله‌ شما پرانده است، می‌توانید چند روزی صبر کنید تا در اول مهرماه کودکانی را در همین شهر مشاهده کنید که چگونه کیف‌های مندرس و پاره خود را از همکلاسی‌ها و دوستان خود پنهان می‌کنند، شاید برق کله شما به محل اصلی خود بازگردد.

گرانترین عینك آفتابی؛
اگر عینك های 2 و 3 هزار تومانی با مارك های البته تقلبی در كوچه و خیابان فروخته می‌شوند و خریدار هم بعضا سالها از آن استفاده می‌كند، لازم است بدانید گرانترین عینك های معمول بازار قیمت هایی حدود 3 تا 5 میلیون تومان دارند كه البته مدیر یكی از معروف ترین فروشگاه های عینك از فروش یك عینك 25 میلیون تومانی مارك كارتیه با فریم تمام طلا و نگین های برلیان خبر می‌دهد . هرچند گفته می‌شود گران ترین عینك فروخته شده در ایران رقمی‌حدود 40 میلیون تومان داشته است.

گرانترین گوشی موبایل
لازم نیست بابت پرداخت چند ده هزار یا چند صد هزار تومان ناقابل برای خرید گوشی جدیدتان خود خوری كنید، چراكه تا بحال در شهر تهران گوشی DIOR با قیمت 6 میلیون تومان، بلك بری با برلیان به قیمت 19 میلیون تومان و جورجیو آرمانی با قیمت 21 میلیون تومان به فروش رفته و جواهر فروشی هایی هم هستند كه روكش طلا و جواهر مخصوص گوشی موبایل برای مشتریان خود تهیه می‌كنند.
به نظر شما با 21 میلیون تومان کلیه چند فروشنده نیازمند کلیه را که اطلاعیه فروش کلیه خود را بر در و دیوار همین شهر آویزان کرده‌اند، می‌توان خرید؟ ما هم مثل شما نمی‌دانیم، چون هنوز به کلیه‌فروشی نیفتاده‌ایم.


گرانترین عطر
شما می‌توانید با با مبلغی کمتر از 3000 تومان هم یک عطر کوچک و البته خوشبو برای خود و یا عزیزانتان از صدها عطرفروشی شهرتهران بخرید. اما جالب است بدانید که یك مرد مهربان! عطر یك میلیون و 200 هزار تومانیLAILIQUE را برای همسرش از یك عطر فروشی مشهور تهران خریده است و از خود این ركورد عجیب را بر جای گذاشته است، نكته جالب اینجا است كه از این عطر تنها 40 عدد در دنیا وجود دارد.

گرانترین روسری؛
هرچند روسری با هر ماركی كه دلتان بخواهد را می‌توانید از فروشگاه های تهران به قیمت 4-5 هزار تومان بخرید ولی یك بوتیك معروف تهران روسری با مارك های اصل شانل، لویی ویتون و ... را به قیمت های 600 هزار تومان تا 1 میلیون تومان به فروش می‌رساند.

گرانترین كفش؛
تصویر کودک خردسال حاشیه‌نشین را در حالی که دمپایی‌های لنگه به لنگه‌ای را به پاکرده است در خاطر بیاورید و پاراگراف آخر این گزارش عجیب را مطالعه کنید.
خیابان فرشته، یكی از گرانترین خیابان ها و البته محلات پایتخت است، بوتیك‌های این خیابان عرضه كننده كفشهای فرانسوی و ایتالیایی هستند كه البته قیمت مارك DIOR آنها بین 800 هزار تا 1 میلیون تومان است. با یک میلیون تومان چند تا کفش زمستانی بچه‌گانه می‌توان خرید تا پای کودکان فقیر تهرانی از سرمای استخوان‌سوز زمستان تهران که به زودی فرخواهد رسید در امان بمانند؟

 

20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال

 

به گزارش اداره پخش چند رسانه ای واحد مرکزی خبر پس از برخورد عجیب و غریب جروم بواتنگ با میز چرخدار نوشیدنی و مصدومیت او پاتریک رایلی در وب سایت گل ۲۰ مورد از مصدومیت های عجیب و غریب در دنیای فوتبال را بررسی کرده که در ادامه می خوانید.


۲۰) دیوید بتی – عامل مصدومیت: سه چرخه کودک (دهه ۹۰)

 

20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


بازیکن دهه ۹۰ انگلستان و مشهور به ارائه بازی قدرتی هنگامی که به دلیل مصدومیت مچ پا در خانه اش استراحت می کرد دوباره مصدوم شد. علت مصدومیت دوباره بتی دختر سه ساله او بود که با سه چرخه از روی پای بتی رد شد.

۱۹) الیور کان – عامل مصدومیت: میشائیل رنسینگ (۲۰۰۶)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


پیش از دیدار با آرمنیا بیلفلد و هنگامیکه بازیکنان بایرن مشغول گرم کردن بودند، شوت سنگین میشائیل رنسینگ دروازه بان ذخیره بایرن به صورت مرد شماره یک بایرن خورد و موجب کبودی چشم او شد. مصدومیت آنقدر شدید بود که کان جای خود را به دروازه بان ذخیره تیم داد که البته در نتیجه بازی موثر نبود و بایرن پیروز آن میدان شد.

۱۸) رابی کین/کارلو کودیچینی/دیوید جیمز/ دیویدسیمن – عامل مصدومیت: دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


هر چهار نفر این بازیکنان به هنگامی که دست خود را دراز کردند تا کنترل از راه دور را بردارند دچار مصدومیت شدند!

کین و کودچینی به هنگام برداشتن کنترل از راه دور تلویزیون دچار مصدومیت زانو و دیوید جیمز در حالی که تلاش می کرد کنترل را بقاپد دچار کشیدگی عضله پشت شد.

دیوید سیمن دروازه بان افسانه ای انگلستان هم وقتی می خواست یک سریال پربیننده تلویزیونی را ضبط کند دچار کشیدگی عضله شد. سیمن پیش از این به هنگام ماهیگیری و هنگامی که سعی داشت یک ماهی عظیم الجثه را با قلاب صید کند کتفش در رفت.

۱۷) رافائل فان در فارت – علت مصدومیت: بغل کردن پسرش


 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


هافبک هلندی هامبورگ سال ۲۰۰۷ یعنی زمانی که به هر دری میزد تا موافقت مسئولین هامبورک را جهت پیوستن به والنسیا به دست آورد از شرکت در مسابقات اروپایی امتناع کرد و علت آن را هم مصدومیت به هنگام بغل کردن پسرش عنوان کرد. البته هیچ کس ادعای او را باور نکرد و این ماجرا در رسانه های آلمان به "Fan Der Farce" شهرت پیدا کرد. "Farce" به معنی "هجو "و "فکاهی" به جای Vaart که قسمت سوم نام فان در فارت است به کار رفته است.

۱۶) درایوش واسل- علت مصدومیت: خود درمانی (۲۰۰۳)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


مهاجم سابق انگلیس به دلیل عفونت قسمتی از ناخن پای خود را از دست داد. ماجرا از این قرار بود که واسل تصمیم گرفت تا خون لخته شده در پایش را با دریل خارج کند! اما پس از مدتی پایش عفونت کرد و اومجبور شد به بیماستان مراجعه کند.

۱۵) خولیو آرکا – عامل مصدومیت: عروس دریایی (۲۰۰۴)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


آرژانتینی سرسخت ساندرلند در زمان اردوی آمادگی این تیم در شمال شرق انگلستان هنگام شنا در دریا توسط یک عروس دریایی گزیده شد. آرکا در حالی که تمام بدنش کهیر زده بود به بیمارستان انتقال یافت. ادعا ها مبنی بر اینکه عروس دریایی از هواداران تاتنهام بوده هنوز تایید نشده است!

۱۴) نوربرت نیبیر – مصدومیت به هنگام بلند شدن (۱۹۸۰)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


همه چیز آماده بود تا نوربرت مرد شماره یک تیم فوتبال آلمان غربی در جام قهرمانی اروپا باشد. نوربرت به همراه نامزدش به رستوران رفتند تا این موفقیت را جشن بگیرند. پس از صرف غذا وقتی نوربرت می خواست ازجایش بلند شود به دلیل پاره شدن مینیسک پا از درد فریاد کشید. هارولد شوماخر جانشین نوربرت در تیم ملی آلمان غربی شد.

۱۳) کوین کایل- مصدومیت با آب جوش (۲۰۰۶)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


کوین کایل بازیکن لیگ برتر انگلستان مشغول گرم کردن شیشه شیر پسر کوچکش بود که کودک نوپا به ظرف آب جوش برخورد کرده و آب جوش بر روی پا و اندامهای تناسلی کایل ریخت. کایل دیدار آتی ساندرلند را از دست داد و سخنگوی این باشگاه اعلام کرد که کایل تا چند روز پس از واقعه مجبور بوده مانند جان وین راه برود!

۱۲) شیک برودی- عامل مصدومیت: سگ نگهبان گله (۱۹۷۰)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


دروازه بان برنتفورد در اثر تصادم با سگ گله ای که برای گرفتن توپ به داخل زمین آمده بود کشکک زانویش شکست و فوتبال را برای همیشه کنار گذاشت. برودی چندین سال بعد در خصوص این مصدومیت می گوید که "سگ به ظاهر کوچک اما بسیار محکمی بود."

۱۱)خوان کارلوس سیلوا – اصابت گلوله به ران (۲۰۱۰)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


سیلوا دومین عضو "کلاب آمریکا" بود که در یک هفته مورد اصابت گلوله قرار می گرفت. پیش از این هم باشگاهی او سالوادور کاباناس علی رغم اصابت گلوله به سرش به نحو معجزه آسایی از مرگ نجات یافته بود. سیلوا در یک سرقت مسلحانه خودرو مصدوم شد.

مسئول رسانه ای کلاب آمریکا درخصوص این واقعه می گوید: " گلوله پس از اصابت به ران از طرف دیگر خارج شده و آسیب جدی به ران وارد نکرده است."

۱۰) ایوان بونتی- علت مصدومیت خوراک بال مرغ (۱۹۹۶)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


درگیری بازیکن ایتالیایی گریمزبی تاون با مربی این تیم در جلسه ای پس از شکست ۲ بر ۳ مقابل لوتن موجب شد تا برایان لاوز مربی این تیم بشقاب خوراک بال مرغ را به سوی بونتی پرتاب کرده و نتیجه آن ترک خوردن استخوان گونه بونتی بود.

۹) امرسون – علت مصدومیت: تقلید از دروازه بان

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


اگر امرسون داوطلبانه درون دروازه نمی ایستاد او به جای کافو کاپ قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۲ را بالای سر می برد. داستان از این قراربود که امرسون وقتی می خواست ضربه ریوالدو را مهار کند از ناحیه کتف آسیب دید وجام جهانی ۲۰۰۲ را از دست داد.

8) سون گروندالن- عامل مصدومیت گوزن شمالی (دهه ۷۰)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


فوتبالیست بین المللی نروژ یک دیدار تیم ملی کشورش را به دلیل برخورد با یک گوزن شمالی سرگردان درهنگام ورزش صبحگاهی از دست داد.

۷) رامالیو – علت مصدومیت :بلعیدن داروی ضد عفونت دندان

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


این بازیکن برزیلی به دلیل بلعیدن یک قرص بزرگ چرک خشک کن سه روز در بیمارستان بستری شد. علت این بود که این قرص مصرف خوراکی نداشت!

۶) میلان راپاییچ- عامل مصدومیت ؛ کارت پرواز (دهه ۹۰)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


فوتبالیست های امروزی به سفر های هوایی عادت دارند. البته نه همگی آنها. میلان راپاییچ بازیکن کلیدی تیم هایدوک اسپلیت کرواسی نخستین بازی تیمش درلیگ کرواسی را تنها به دلیل انکه کارت پرواز به چشمش برخورد کرده بود از دست داد.

۵) دیوید بکهام – عامل مصدومیت : کفش فوتبال (۲۰۰۳)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


پس از شکست مقابل آرسنال و خروج از جام حذفی انگلستان درسال ۲۰۰۳ سرمربی منچستر یونایتد دیوید بکهام کاپیتان وقت تیم ملی انگلستان را با کفش هدف قرار داد که به ابروی او برخورد کرد.

فرگوسن که از عذرخواهی امتناع می کرد دراین باره گفت: اگر صد بار دیگر هم این کار را تکرار کنم به هدف نخواهد خورد.اگر به هدف می خورد باز هم این کار را انجام می دادم. چند ماه بعد بکهام منچستر یونایتد را به مقصد رئال مادرید ترک کرد.

۴) رونالدو- عامل مصدومیت میکروفن (۲۰۰۹)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


بازیکن افسانه ای برزیل درجلسه معارفه در مقام بازیکن جدید کورنتیانس مورد حمله قرار گرفت ودر اثر اصابت میکروفن چشمش کبود شد.

۳) سانتیاگو کانیزارس – عامل مصدومیت ادوکلن مردانه

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


جام جهانی ۲۰۰۲ علاوه بر امرسون سال خوبی برای مصدومیت های عجیب وغریب بود. دروازه بان شماره یک اسپانیا مجبور شد جای خود را به ایکر کاسیاس جوان بدهد تنها به این دلیل که شیشه ادوکلن از دستش افتاد و تکه های ریز شیشه باعث پارگی تاندون شصت پای او شد.

۲) دیگو مارودونا – گازگرفتگی سگ (۲۰۱۰)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


اگر می خواهید بدانید چرا مارادونا در مسابقات جام جهانی آفریقای جنوبی ریشی شبیه فیدل کاسترو گذاشته بود علتش آن بود که سگ عزیز او صورت بازیکن افسانه ای شماره ۱۰ آرژانتین را گاز گرفته بود. دیگو بزرگ مجبور شد علاوه بر عمل جراحی واکسن هاری هم تزریق کند.

۱) پائولو دیوگو- عامل مصدومیت حلقه ازدواج (۲۰۰۴)

 
20 مصدومیت عجیب و غریب در دنیای فوتبال


هیچ چیز برای یک بازیکن بهتر از آن نیست که ازدواج خود را با به ثمر رساندن یک گل جشن بگیرد. اما این در خصوص بازیکن سابق تیم سروت سوئیس صدق نمی کند. دیوگو پس از به ثمر رساندن گل برابر شوف هاوزن به میان تماشاگران رفت اما انگشتر او در فنس اطراف زمین گیر کرد و نیمی از انگشت او کنده شد.

دیوگو که از درد به خود می پیچید به دنبال تکه گم شده انگشت خود می گشت اما داور بی احساس او را به دلیل شادی بیش از حد جریمه کرد.

قضیه به همین جا ختم نشد و بد بیاری دیوگو وقتی کامل شد که جراحان نتوانستند انگشت او را بخیه بزنند و به او توصیه کردند که بقیه آن را هم قطع کند!

 

 

گزارشی خواندنی از حیوانات نظامی در طول تاریخ جنگ‌های انسانی!


 
گزارشی خواندنی از حیوانات نظامی در طول تاریخ جنگ‌های انسانی!


انسانها از زمان آغاز جنگها در تاریخ از حیوانات مختلفی برای کمک در مبارزه استفاده کرده اند و امروز ارتشهای مختلف از دامنه گسترده تری از موجودات زنده برای فعالیتهای مختلفی از ردیابی بمبها گرفته تا گشت زنی ساحلی استفاده می‌کنند.
این موضوع با در نظر گرفتن اینکه حیواناتی مانند اسبها، سگها و دیگر جانداران با هدف حضور در مبارزات انسانی تکامل نیافته اند، جالب توجه است.


خفاشهای بمب افکن: این پستانداران شب زنده دار پرنده، طی جنگ جهانی دوم در آزمایش عجیبی به کار گرفته شدند. یک دندانپزشک جراح خشمگین از حمله ژاپنی‌ها به بندر پرل، طرح اتصال بمبهای کوچک و آتشزایی را به خفاشها ارائه کرد. برنامه این بود که این پرندگان کوچک مانند هزاران شعله آتش در سرتاسر شهرهای ژاپن پرواز کرده و همه جا را به آتش بکشند. اما این ایده پس از دریافت مجوز از روزولت با مشکل مواجه شد زیرا بسیاری از 6 هزار خفاشی که ارتش آمریکا از آنها استفاده کرده بود، مانند سنگ از آسمان سقوط کردند و یا متواری شدند. نیروی دریایی آمریکا قبل از پذیرفتن شکست خود، بیش از دو میلیون دلار صرف غلبه بر مشکلات به وجود آمده کرد. در واقع خفاشهای بمب افکن تنها توانستند از پس بمباران روستای شبیه سازی شده ژاپنی، یک آشیانه هواپیمای آمریکایی‌ها و خودروی یک ژنرال ارتش بر آید.

سوار نظام شترها: شترها در ارتشهای مدرن نقش چندان جدی به عهده ندارند اما زمانی بود که سواره نظامهایی از شترها در مناطق خاصی از جهان به وجود آمده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در زمانهای قدیم شترها بیشتر در صحراهای آفریقای شمالی و خاورمیانه استفاده می‌شدند زیرا این حیوانات به توانایی بالا در دوام آوردن در شرایط خشک و بی آب شهرت دارند. همچنین گفته می‌شود که بوی شترها، حتی اگر خود دشمن را نمی‌ترساند، موجب وحشت اسبهای سواره نظامهای دشمن می‌شده است. پارتها و ساسانیان گاه به صورتی زیرکانه شترهای خود را با استفاده از زره های قدیمی‌پوشش می‌داده‌اند و جنگجویان عرب نیز هنگام تاخت و تاز و حمله به قبیله های دیگر و یا هنگام فتح خاورمیانه یا شمال آفریقا توسط مسلمانان بر شترها سوار بوده اند. نقش شترها در کارزارها با توسعه سلاح های گرم در دهه 1700 و 1800 کم رنگ تر شد اما تا زمان جنگ جهانی اول نیز نشانه هایی از حضور این جانداران در میدانهای جنگ دیده شده است.

زنبورهای خشمگین: زنبورهای نیش دار در صورت تحریک و خشمگین شدن می‌توانند سلاحهای تاثیرگذار و آزاردهنده ای به شمار روند. یونانیان باستان، رومی‌ها و دیگر تمدنها گاه از حشراتی مانند زنبور به عنوان سلاحی جنگی استفاده می‌کردند تا نفرات دشمن را بترسانند. گاه محاصره کنندگان کندوهایی مملو از زنبور را با کمک منجنیق به سوی دیوارهای شهرهای تحت محاصره پرتاب می‌کردند و مدافعان یونانی نیز با استفاده از همین کندوها مهاجمان را به رگبار می‌بستند. حتی گاهی ساکنان منطقه ترابوزان در ترکیه سربازان رومی‌تحت فرمان پومپی را به وسیله انبوهی از زنبورهای سمی‌مورد هجوم قرار می‌دادند و منجر به عقب نشینی سربازان مسموم و از خود بی خود رومی‌می‌شدند. از اخیر ترین موارد استفاده از زنبورهای خشمگین در جنگها می‌توان به به فتح قلعه ها در قرون وسطی، جنگ جهانی اول و جنگ ویتنام اشاره کرد.

شیرهای دریایی نگهبان: شیرهای دریایی کالیفرنیا که در کنار دلفینها و والهای خاویار در خدمت نیروی دریایی آمریکا قرار دارند، با حضور در برنامه پستانداران دریایی به شهرت عجیبی رسیده اند. پستانداران دریایی از دید در تاریکی و شنوایی زیر آبی خارق العاده ای برخوردارند و می‌توانند با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت شنا کرده و یا به صورت متوالی در اعماق بالا شیرجه بزنند. نیروی دریایی آمریکا بر اساس همین توانایی ها شیرهای دریایی را به عنوان نیروهای مین جمع کن آموزش داده است که می‌توانند مینهای دریایی را شناسایی و نشانه گذاری کنند. این جاندارن حتی قادرند به قواصان یا مضنونین پابندهای مخصوصی بزنند تا افراد نیروی دریایی بتوانند این مضنونین را به سطح آب بکشانند. نیروهای ویژه شیرهای دریایی به دوربینهای پیشرفته ای مجهزند که تصاویر زنده را از زیر دریا در اختیار انسانها قرار می‌دهند. تنها یکی از این شیرهای دریایی، دو مربی و یک قایق لاستیکی می‌تواند جایگزین یک ناو کوچک، سرنشینان و قواصانی شود که در بستر اقیانوس در جستجوی جسمی‌خاص هستند.

کبوترهای نامه بر: در بخش بزرگی از تاریخ نبردهای انسانی، کبوترهای پیغام رسان با توجه به توانایی لانه یابی و مسیریابی قوی که به آنها این قدرت را می‌دهد پس از طی کردن صدها کیلومتر به راحتی به خانه بازگردند، پیامهایی مهم و تاریخی را از مقامات و ژنرالهای ارتشهای مختلف حمل کرده اند. اما این پرندگان زیبا در طول جنگ جهانی اول، زمانی که نیروهای متفقین از بیش از 200 هزار کبوتر استفاده کردند، به شهرتی باورنکردنی رسیدند. حتی یکی از این کبوترها به نام Cher Ami)دوست عزیز) به دلیل حمل 12 پیام به استحکامات وردن در فرانسه مدال افتخار "کروکس دی گوئر" (عبور از جنگ) فرانسه را دریافت کرد.Cher Ami آخرین پیام خود را با وجود جراحت شدید گلوله به مقصد رساند و عنوان ناجی گردان گمشده هفتاد و هفتمین لشگر پیاده نظام آمریکا که توسط نیروهای آلمان از هم گسیخته شده بود را دریافت کرد. پیشرفت در تکنولوژی ارتباطات نیاز به این پرندگان را که در جهان سمبلی برای صلح به شمار می‌روند، در میدانهای جنگ از بین برده است.

فیلهای جنگی: عظیم ترین پستاندار زنده روی زمین با توانایی بالای تخریب صفوف و استحکامات دشمن، ردپای پررنگی را از خود در کارزارهای تاریخی به جا گذاشته است. فیلها از پاها، عاجها و حتی خرطوم خود در از هم پاشیدن لشگرها استفاده می‌کردند. گاه بر تن این جانداران زره های مخصوص و زوبین انداز پوشانده می‌شده است. شاید فرمانروایان باستانی هند اولین افرادی بوده اند که فیلها را به عنوان ماشینهای زنده اهلی کرده اند اما پس از آنها ایرانیها نیز در خاورمیانه از فیلها استفاده کردند. اسکندر در نبردهای تاریخی خود با فیلهای زیادی از سپاه مقابل برخورد کرد و به تدریج یونانی‌ها و رومی‌ها در زمانهای خاصی از فیلهای جنگی استفاده کردند. اسبها از بو و شکل فیلها هراسان بوده و نیروهای انسانی نیز باید در هنگام مقابله با چنین عظمتی پیآمدهای آن را در نظر می‌گرفتند. به تدریج استفاده از توپها به عنوان سلاح مخرب نقش جنگجویانه فیلها را در تاریخ جنگهای بیهوده و خونین انسانها به پایان رساند.

قاطرهای ارتشی: قاطرها در طول تاریخ جنگهای انسانی نقشی کم سرو صدا اما حیاتی به عهده داشته اند زیرا وظیفه حمل و نقل سلاح، غذا و دیگر مایحتاج نیروهای نظامی‌را به عهده آنها می‌گذاشته اند. این جاندارن برای حمل بار به اسبها برتری دارند زیرا از توان بدنی بالاتری برخوردارند. همچنین این جانداران نسبت به اسبها از هوش و بی میلی بیشتری برای نافرمانی برخوردارند. لژیونهای رومی در ازای هر 10 نیرو یک قاطر به همراه داشتند و ناپلئون بناپارت نیز برای عبور از کوهستان آلپ بر یک قاطر سوار شده بود. ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی اول به تنهایی از 571 هزار اسب و قاطر استفاده کرده بود که در حدود 68 هزار راس از این جانداران در نبردها از بین رفته بودند. امروزه نیز بخشهای مختلفی از نیروهای نظامی‌آمریکا برای حمل و نقل تجهیزات از میان کوهستانها از این جانداران استفاده می‌کنند.

سگهای جنگ: از هزاران سال پیش تا کنون نسلهای بزرگی از سگهای جنگی در میدانهای جنگ به عنوان نگهبانان مدافع برای ملیتهای مختلف از مصری‌ها گرفته تا بومیان آمریکا خدمت کرده اند. رومی‌ها سگهای جنگی خود را به نوعی قلاده میخدار و زره مجهز می‌کردند و جنگجویان اسپانیایی نیز در حین حمله و تهاجم آمریکای جنوبی در دهه 1500 از سگهای جنگی زرهپوش استفاده می‌کرده اند. بسیاری از قومهای اروپایی نیز در مبارزات خود در طول قرون وسطی از سگهای جنگی استفاده می‌کردند، اما گسترش جنگ افزارهای متعدد نقشهای متعدد این جانداران را کاهش داد و اکنون سگها بیشتر به عنوان ماموران ردیاب بمب و مواد منفجره به کار گرفته می‌شوند.
اسبها: شاید هیچ جانداری به اندازه اسب در تاریخ جنگهای انسانی تاثیرگذار نبوده باشد. انسانها در حدود 5500 سال پیش اسبها را در قزاقستان اهلی کردند و گسترش اسبها در میان اروپا-آسیا استفاده از آنها را در میدانهای بزرگ جنگ افزایش داد. مصری ها و چینی های باستان قبل از ابداع زین و رکاب کاربردی از ارابه های اسبدار به عنوان پایگاهی ثابت برای جنگیدن استفاده می‌کردند. شوالیه های زره پوش و اسب سوار حملات مخربی را به نیروهای مهاجم وارد می‌کردند. ثبات و پایداری که زین و رکاب به جنگجویان می‌بخشید به مغولها توانایی تیراندازی و نشانه گیری دقیق از روی زین اسب را می‌داد و در نهایت نیروی محرکه کافی برای تهاجم به جهان شناخته شده زمان خودشان را فراهم آورد. جایگاه اسبها به عنوان ابزار و وسیله نقلیه جنگی تا زمان آغاز دوره جدید جنگها، زمانی که تانکها و ماشینهای زره پوش ساخته شدند دچار تزلزل نشد.

 

مطالبی جالب و خواندنی درباره " عدد 7 " و عجایب آن...!!


 
عدد 7  و عجایب آن...!!


عدد هفت عددی است که شاید مثل همه ی عدد های دیگر در نظر ما عادی جلوه کند اما نگرش ما وقتی متبلور می شود که خواص عدد هفت را بدانیم و ببینیم چه «هفت» هایی در زندگی ما وجود دارند و ما در گیر و دار زندگی ماشینی و با بی تفاوتی از کنار آن ها رد می شویم مثلا شاید جالب باشد که بدانیم، رنگین کمان دارای هفت رنگ است .


عجایب جهان، هفت تا هستند.(که به عجایب هفت گانه معروفند ) یا در یونان باستان، اسطوره ای با نام هفت خدای، در ذهن مردم نقش بسته است، ویا شهر عشق، که دراشعار عطار آمده است، هفت شهر می باشد، سوره ی مبارکه حمد، که اوّلین سوره ی قرآن کریم است، هفت آیه دارد. آسمان دارای هفت طبقه است. بهشت وجهنم هر کدام دارای هفت طبقه و درجه هستند و طواف خانه خدا هفت دور است، موسیقی ایران و یونان هفت دستگاه داد، هفت نوع ساز بادی وجود دارد و علاوه بر این هفت نت موسیقی وجود دارد(دو، ر، می، فا، سل، لا، سی) و…



تاریخچه:
در سال ۱۸۸۹ میلادی کتابی ار یک جهان گرد منتشر شد که، از جمله روش شمردن را در میان قبیله ای از تورس شرح داده است. اینها برای شمردن تنها از دو واژه استفاده می کردند: یک و دو. برای عدد سه می گفتند «دو و یک » برای چهار «دو و دو»، برای پنج «دو و دو یک » و برای شش «دو و دو و دو» ولی برای عددهای بزرگ تر از ۶، هر قدر بود، می گفتند «خیلی ». گرچه این آگاهی مربوط به پایان سده ی نوزدهم است ولی می تواند گواهی بر شیوه ی شمردن در آغاز شکل گیری مفهوم عدد در میان انسان های نخستین باشد.

بعد ها که برای عددهای بزرگتر هم نامی در نظر گرفتند به احتمالی برای عدد «هفت» از همان واژه ی قبلی «خیلی» یا «بسیار» استفاده کردند. عدد هفت که سده های متوالی برای آنها نا شناخته بود، اندک اندک به صورت عددی مقدس در آمد. وقتی که مصری ها، بابلی ها و دیگر امت ها توانستند پنج سیاره ی نزدیک تر به خورشید را بشناسند، با اضافه کردن ماه و خورشید، به عدد هفت رسیدند و این بر تقدس عدد ۷ افزود وقتی در قصه های کهن تر، که تا زمان ما هم ادامه پیدا کرده است، صحبت از شهری می شود که هفت برج و هفت بارو داشت، به معنای آن است که این شهر برج و باروهای بسیار داشت. هفت آسمان و هفت دریا و هفت کشور، به معنای آسمان ها و کشور ها و دریاهای بزرگ است نه هفت آسمان و هفت دریا (نه کم و نه زیاد ).

هنوز در زبان فارسی اندرز می دهند « هفت بار گز کن یک بار پارچه کن ». این جمله به معنای آن نیست که برای دقت کار و کم کردن اشتباه در اندازه گیری یا هر کار دیگری باید درست ۷ بار آزمایش کرد، نه شش یا هشت بار. در اینجا هم هفت به معنی «بسیار» است. عدد۱۳ هم چنین سرنوشتی دارد….



تعدادي از مشهورترين 7 هاي جهان عبارتند از:

هفت طبقه بهشت:
بر اساس آيات قرآن و مفسران احاديث، بالاترين درجه سعادت معنوي، ورود به طبقه هفتم بهشت است. مسلمانان به وجود هفت طبقه يا مرحله آمرزش و بهشتي شدن اعتقاد دارند. اين طبقات هفتگانه همانهايي هستند كه طي شده است.

هفت گناه كبيره:
هفت گناه كبيره گناهاني هستند كه در زمان تاريخ بسيار قديم رهبانيت مسيحي مشخص شده و در قرن ششم ميلادي توسط پاپ گرگوري اول يا گرگوري كبير در يك دسته قرار گرفته اند. اين گناهان عبارتند از: تكبر، طمعكاري، شهوت در معناي تمايل بيش از حد يا نامشروع جنسي، حسادت، شكم پرستي كه معمولا مستي نيز در آن منظور ميشود و تنبلي. همف گناه كبيره از موضوعات مورد علاقه در وعظ و خطابه ها، نمايشنامه هاي اخلاقي و هنر اروپاي قرون وسطي بوده است.


هفت كلمه آخر:
هفت كلمه آخر، به آخرين جمله حضرت عيسي بر صليب اشاره دارد. اين كلمات از اين قرارند:
خداي من، چرا مرا به خود واگذاشتي؟


هفت علم انساني ( علوم سبعه ):
طبقه بندي آزاد موضوعاتي كه از قرن پنجم ميلادي به بعد، دربرگيرنده برنامه آموزشي غرب در قرون وسطا بود. به نظر ميرسد كه نام "علوم انساني" برگرفته از رساله "سياست" ارسطو باشد كه در آن از "شاخه هايي از دانش كه شايسته انسان آزاد است" ، يعني دانش اوليه اي كه براي يك شهروند با تحصيلات مناسب لازم است، سخن گفته است. اين علوم عبارتند از علوم سه گانه: دستور زبان ( ادبيات ) ، علم بيان و ديالكتيك ( مباحثه و مكالمه ) و علوم چهارگانه كه پيشرفته تر بوده و از اين قرارند: حساب، هندسه، موسيقي و نجوم.


عجايب هفتگانه طبيعي:
كوه اورست در مرز نپال و چين، آبشار ويكتوريا در آفريقا، گرند كنيون Grand Canyon آمريكا، ساحل مرجان بزرگ استراليا، سپيده دم شمالي قطب شمال، آتشفشان و پاريكوتين Paricutin در مكزيك و بندر ريو دوژانيرو برزيل.


هفت مرد فرزانه:
نامي كه در سنت يوناني به هفت تن از سياستمداران، قانونگذاران و فيلسوفان قرن 7 و 6 قبل از ميلاد داده شد. اين فرزانگان عبارتند از: "سولون" قانونگذار يوناني، "تالس" فيلسوف اهل ميلتوس، "پيتاكوس" فرمانده نظامي اهل ميتيلن، "كلئوبولوس" فيلسوف اهل رودس، "شيلون اسپارتي" از ناظران شاه، "بياس" فرزانه ترين هفت فرزانه، اهل پري ين و"پرياندر" حاكم مستبد كورنتي.


هفت دريا:
شامل درياهاي قطب شمال و قطب جنوب، اقيانوس آرام شمالي و جنوبي، اقيانوس اطلس شمالي و جنوبي و اقيانوس هند.


هفت حس:
بر اساس تعليمات باستاني، روح انسان يا "بدن مقدس درون" او مركب از هفت خاصيت است كه هر يك تحت تاثير يكي از سيارات هفتگانه اند. "آتش" موجب زندگي، "خام" به وجود آورنده توانايي احساس كردن، "آب" موجب قدرت بيان، "هوا" حس چشايي، "مه" موجد حس بينايي، "گلها" به وجود آورنده حس شنوايي و " باد جنوب" به وجود آورنده حس بويايي.


هفتمين پسر از هفتمين پسر:
همانطور كه گفتيم هفت جادويي ترين اعداد است و در معرفت قومي، هفتمين فرزند پسر از هفتمين پسر يك خانواده با نيروهاي قدرتمند جادويي و شفادهندگي متولد ميشود. او پيشگو است و از قدرت هاي عجيبي برخوردار است.


عجايب هفتگانه قرون وسطي:
آمفي تئاتر روم، كاتاكومبهاي (سرداب) اسكندريه مصر، ديوار بزرگ چين، استون هنج در ويلتشاير انگلستان، برج كج پيزا، برج چيني (از جنس چيني) نانكينگ، مسجد اياصوفيه در استانبول.





هفت و…
نزد بسیاری از اقوام عهد باستان «هفت» عدد ویژه ای بود. در فلسفه و نجوم مصریان و بابلی ها، عدد هفت به عنوان مجموع هر دو زندگی، سه و چهار، جایگاه ویژه ای داشت.(پدر و مادر و فرزند؛ یعنی سه انسان، پایه و اساس زندگی هستند و عدد چهار مجموع چهار جهت آسمان و باد است.)

ایرانیان قدیم در آیین زرتشت، اهورامزدا را مظهر پاکی میدانستند و برای او هفت صفت را بر می شمردند و در مقابل او اهریمن را پدید آورنده ی پلیدیها می دانستند و می گفتند در پیرامون اهورامزدا فرشتگانی هستند که مظاهر صفات حسنه هستند و برای احترام به آن ها که اول هرکدامشان سین بود هنگام سال تحویل سفره می گستراندند و هفت قسم خوراکی که نام هریک با سین شروع می شود: سیر، سرکه، سیب، سماق، سمنو، سنجد، سکه، و سبزی را سر سفره می گذاردند که به سفره ی هفت سین معروف بود.

برای فیلسوف و ریاضیدان یونانی«فیثاغورث» نیز عدد هفت، مفهموم ویژه ی خود را داشت که از مجموع دو عدد سه و چهار تشکیل می شود: مثلث و مربع نزد ریاضیدانان عهد باستان اشکال هندسی کامل محسوب می شدند، از این رو عدد هفت به عنوان مجموع سه و چهار برای آن ها عدد مقدسی بود. علاوه بر این در یونان هر هفت سیاره را خدایی میدانستند : سلن، هیلیوس،آرس،هرمس، زئوس، آفرودیت و کرونوس.
یهودیان قدیم نیز برای عدد هفت معنای ویژه ای قایل بودند. در کتاب اول عهد عتیق (تورات) آمده است که خداوند جهان را در شش روز خلق کرد، در روز هفتم خالق به استراحت پرداخت. موسی در ده فرمان خود از پیروانش می خواهد که این روز آرامش را مقدس بدارند(روز شنبه و روز تعطیل یهودیان). علاوه بر این در آن کتاب مقدس هفت با عنوان عدد تام و کامل نیز استعمال شده است. از آن زمان عدد هفت نزد یهودیان و بعد ها نیز نزد مسیحیان که عهد عتیق را قبول کردند، به عنوان عددی مقدس محسوب می شد.

به این ترتیب بود که از دوران باستان هفتگانه های بیشماری تشکیل شدند: یونانیان باستان همه ساله هفت تن از بهترین هنرپیشگان نقش های سنگین و غمناک و نقش های طنز و کمدی را انتخاب میکردند. آن ها مانند رومی های باستان به هفت هنر احترام میگذاشتند. روم بر روی هفت تپه بنا شده بود. در تعلیمات کلیسای کاتولیک هفت گناه کبیره(غرور، آزمندی، بی عفتی، حسد، افراط، خشم و کاهلی) و هفت پیمان مقدس(غسل تعمید، تسلیم و تصدیق، تقدیس و بلوغ، ازدواج، استغفار و توبه، غسل قبل از مرگ با روغن مقدس، در آمدن به لباس روحانیون مسیحی) وجود دارد.

برای پیروان محمد(ص) آخرین مکان عروج، آسمان هفتم محسوب می شود. در بیست و هفتم ژوئن هر سال، روز «هفت انسان خوابیده » مسیحیان یاد آن هفت برادری را که در سال ۲۵۱ بعد از میلاد، برای عقیده و ایمان خود، زنده زنده لای دیوار نهاده شده و شهید شدند، گرامی می دارند؛ مردم عامه می گویند که اگر در این روز باران ببارد، به مدت هفت هفته بعد از آن هوا بد خواهد بود، آن گاه انسان باید هفت وسیله ی مورد نیازش را بسته بندی کند و با چکمه های هفت فرسخی خود به آن دورها سفر کند.

صور فلکی خوشه ی پروین یا ثریا به عنوان «هفت ستاره» معروف است، در حالی که حتی با چشم های غیر مسلح میتوان در این صورت فلکی تا یازده ستاره را دید. عرفای بزرگ عشق و وصال را در هفت مرحله و هفت وادی نشان داده اند و فاصله ی بین هستی و تباهی را پنچ مرحله دانسته اند.

در افسانه ها نیز با هفت سحر آمیز برخورد می کنیم: هفت هری پاتر (قسمت هفتم)،سوار ریش آبی هفت همسر داشت، سفید برفی با هفت کوتوله پشت هفت کوه زندگی می گرد و افسانه ی اژدهای هفت سر…

علاوه بر این می توان به هفت پلکان مقبره کورش بزگ،هقت اقلیم، هفت اورنگ، هفت دفتر شاهنامه، هفت پیکر، هفت هیکل، هفت گناه کبیره، هفت خان رستم، هفت الوان، هفت گنج، هفت رکن نماز،هفت تحلیل و هفت طواف (در اعمال حج)، هفت قبله(مکه، مدینه،نجف،کربلا،کاظمین،سا مرا،مشهد) و… اشاره کرد و به این ترتیب بود که تعداد بیشماری هفتگانه در دنیا بوجود آمد و به عدد هفت تقدس خاصی بخشید




منابع:
- هفت در قلمرو تمدن و فرهنگ بشری/زهره والی-تهران:اساطیر، ۱۳۷۹.
- هفت در قلمرو فرهنگ جهان/موید شریف محلاتی، سال ۱۳۳۷.
- سرگذشت ریاضیات/ پرویز شهریاری_تهران: نشر مهاجر، ۱۳۷۹.
- دهکده ی ریاضی(گاهنامه)/شماره ی اول_مهرماه ۸۱.

 

 

مطالبی جالب درباره اینکه چرا برگ درختان در پاییز زرد و قرمز میشود..؟!


 
چرا برگ درختان در پاییز زرد و قرمز میشود..؟!


با آغاز فصل برگریزان یعنی پاییز زیبا برای این بار در بخش گوناگون مطلبی با عنوان : " مطالبی جالب درباره اینکه چرا برگ درختان در پاییز زرد و قرمز میشود..؟! " در نظر گرفته ایم!


سرخی و زردی برگهای درختان در فصل پاییز علاوه بر زیبایی شگفت انگیزی که دارند نشانه ای از تکامل گیاهان هستند که ۳۵ میلیون سال قبل آغاز شده است. یک ماه تا فرا رسیدن فصل پاییز باقی است. از گذشتههای دور رنگهای زرد و سرخ برگهای درختان در سومین فصل سال مورد توجه هنرمندان بوده است.

جالب است که رنگهای درختان براساس نوع منطقه ای که در آن قرار گرفته اند با یکدیگر متفاوت هستند. به طوری که لباس پاییزی درختان در آمریکا و آسیای شرقی به رنگ سرخ و اروپای مرکزی و جنوبی به رنگ زرد است. در حقیقت درختان براساس قاره و عرض جغرافیایی که در آن قرار گرفته اند رفتار ویژه ای را در پوشیدن لباس پاییزی بروز میدهند.

منشاء تفاوت رنگ برگ درختان در پاییز
"یارمو هولوپانین" از دانشگاه کوپیو در فنلاند تئوری جدیدی را در مجله علمی "نیو فیتولوژیست" منتشر کرده است که نشان می دهد تغییرات آب و هوایی و مهاجرتهای بزرگی که میلیونها سال قبل زمین را دگرگون کرده اند علت اصلی رنگهای متفاوت برگهای درختان در مناطق مختلف دنیا است.

زرد
رنگدانه های زرد در برگها حضور دارند و زمانی که رنگ سبز کلروفیل کاهش مییابد در برگ درخت قدرت می گیرند. برای رنگ سرخ شرایط کمی پیچیده تر است. به طوری که رنگدانههای قرمز رنگ آنتوسیانین در برگها وجود ندارند اما با فرارسیدن پاییز تولید میشوند. این رقابت به تازگی کشف شده است و بعضی تحقیقات نشان می دهند که چرا درختان برای ایجاد رنگدانه های سرخ در برگها از منابع مختلفی بهره میگیرند.

سرخ
توضیحات متفاوتی برای قرمز شدن برگهای درختان ارائه شده است. از پخش دوباره آمینو اسیدها به بخشهای دیگر درخت تا استراتژی دفاعی گیاه در مبارزه با حشرات از جمله این توضیحات هستند. در حقیقت شته ها که مولکولهای آلی را میمکند جذب رنگ زرد درختان میشوند درحالی که به شدت از رنگ قرمز واهمه دارند. بنابراین رنگ سرخ برگهای بعضی از درختان ثمره یک مبارزه طولانی تکامل میان گیاهان و حشرات است.



تئوری
پروفسور یارمو هولوپانین در این خصوص توضیح داده است که تفاوتهای رنگهای برگ درختان در پاییز از ۳۵ میلیون سال قبل آغاز شده است. در آن زمان مناطق وسیعی از زمین پوشیده از جنگهای همیشه سبز یا درختان حاره ای بودند. در هزاره های یخبندان و دوره های خشک بسیاری از درختان دستخوش تکامل شده و به درختان برگ ریز تبدیل شدند.

در ادامه، درختان فرایند تولید رنگدانههای سرخ را برای مبارزه با حشرات توسعه دادند. در آمریکای شمالی و آسیای شرقی، سلسله جبالی که در جهت شمال به جنوب امتداد می یافتند این امکان را فراهم میکردند که گیاهان و حیوانات از عرضهای جغرافیایی پایین تر به عرضهای جغرافیایی بالاتر مهاجرت کنند و به این ترتیب توانستند از مناطق پوشیده از یخ عصرهای یخبندان خارج شوند. همراه با این گیاهان حشرات دشمن نیز مهاجرت خود را آغاز کردند. به این ترتیب جنگ برای بقا بدون وقفه ادامه یافت.

این درحالی است که در قاره اروپا، کوهها به خصوص سلسله جبال آلپ در جهت شرق به غرب امتداد یافته اند و همین مسئله مانعی بر سر راه مهاجرت بود. به طوری که بسیاری از گونه های درختان در دوره های مختلف سرد عصر یخبندان امکان ادامه بقا را از دست دادند و به این ترتیب حشراتی که به این گیاهان وابسته بودند نیز مردند. اما گیاهانی که موفق شدند از این نبرد پیروز بیرون بیایند مزیتهایی پیدا کردند. این مبارزه با انقراض بسیاری از حشرات پایان یافت و بنابراین دیگر نیازی به تولید رنگدانههای سرخ نبود.

استثناء
به گفته دانشمندان، یکی از شواهد حمایت از این تئوری در بوتههای کوچک و درخچههایی است که در اسکاندیناوی رشد میکنند. برگهای این بوتهها در پاییز به رنگ سرخ در میآیند. در حقیقت در تفاوت با درختان، این گیاهان کوچک در عصر یخبندان زیر لایه ای از برف که از آنها در برابر دماهای سردتر محافظت میکرد به حیات خود ادامه می دادند. به علاوه، این پوشش سفید از آنها در برابر حشرات دشمن نیز محافظت می کرد و به این ترتیب در پایان عصر یخبندان، مبارزه این گیاهان با حشرات ادامه یافت. نتیجه این مبارزه در لباس پاییزی سرخ رنگ این بوته ها جلوه مییابد.

 

 

 





 

لطفا  پیشنهادات و انتقادات خود را در ما با در میان بگذارید حتی نظرتان راجع به همین ایمیل ...

persianu@googlegroups.com



 

 




--
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google
Groups "iraniha".
 
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به persianu@googlegroups.com
جهت عضويت در گروه روي لينك مقابل كليك كنيد http://groups.google.com/group/persianu
 
شما هم به جمعیت 35 هزار نفری ما بپیوندید
 
همچنین چنانچه مایل به همکاری با ما در ارسال ایمیل میباشید با پست الکنرونیک FarsKids@Gmail.com تماس حاصل فرمائید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر