۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

{تفريح و سرگرمي}, [7051] کدام فست‌ فود (پيتزا/ساندويچ/مخلفات) را انتخاب کنيم؟


؟




 
 



فست‌فودها، چه خوب چه بد، چه خوشمان بيايد چه خوشمان نيايد، واقعيت دنياي امروز هستند و رژيم غذايي ما را تغيير داده‌اند.

دکتر مسعود کيمياگر در گفتگو با هفته نامه سلامت اظهار داشت:

 در بسياري از مواقع حتي بر خلاف ميل باطني خود باز هم مجبور به استفاده از اين غذاها هستيم اما اگر مي‌خواهيد فست‌فود کم‌خطرتري بخوريد، بهتر است به برخي نکات توجه کنيد:

 منوي فست‌فود، جذاب و رنگارنگ است و طيف وسيعي از خوراکي‌ها را دربرمي‌گيرد. اين منو آنقدر متنوع است که گاهي در انتخاب غذاي مناسب سردرگم مي‌شويم. فراموش نکنيد که اين دستورات براي افراد کاملا سالم است و افرادي که از بيماري‌هاي خاص رنج مي‌برند، بايد رژيم غذايي خاص خود را داشته باشند.


1 - ساندويچ برگر
به‌طور کلي
همبرگرها به مراتب از سوسيس‌ها و کالباس‌ها بهتر هستند زيرا مواد نگهدارنده ندارند ولي بايد سعي کنيم برگرهايي انتخاب کنيم که از نوع مرغوب باشند.

2 - پيتزاي مخصوص
پيتزاي مخصوص، پيتزايي است که همه چيز در‌ آن به چشم مي‌خورد. بنابراين حجم و کالري بالايي دارد که باعث چاقي مي‌شود. از سوي ديگر ماده‌ اصلي اين پيتزاها، سوسيس و کالباس است که مورد تاييد متخصصان تغذيه نيست. فلفل سبز، گوشت‌قرمز و سبزيجاتي که در اين پيتزاها به کار مي‌رود از موارد خوب اين دسته از پيتزاهاست. يک پيتزاي مخلوط تقريبا 1200 کالري انرژي دارد. بنابراين
بايد در مصرف آن محتاط بود تا به چربي دور شکم‌مان اضافه نشود.

3 - دوبل‌ برگر
ميزان استاندارد مصرف روزانه گوشت بين 80 تا 100 گرم است ولي دوبل برگر تقريبا 180 گرم گوشت دارد. اين گوشت اضافي در بدن تجمع پيدا مي‌کند و باعث چاقي و ديگر مشکل‌ها مي‌شود. اگر کسي گرسنه است بهتر است نان بيشتري بخورد و از مصرف بيشتر گوشت پرهيز کند.

4 - پيتزاي پپروني
ماده اصلي پيتزاي پپروني، سوسيس است که
به دليل داشتن چربي، نمک و مواد نگهدارنده، مصرف آن به هيچ‌وجه به صلاح نيست.


5 - پيتزاي مرغ و قارچ / پيتزاي قارچ و گوشت
با يک درجه تخفيف نسبت به پيتزاي سبزي‌ها، بهترين نوع پيتزا به شمار مي‌آيد. فقط افرادي که نسبت به مصرف گوشت‌ قرمز محدوديت يا حساسيت دارند بايد در مصرف اين نوع پيتزا محتاط باشند. اما به‌طور کلي چون مصرف گوشت بخشي از يک رژيم غذايي سالم است، فرد مي‌تواند گوشت مورد نياز روزانه خود را از اين طريق به دست بياورد.

6 - قارچ برگر
قارچ يک نوع شکم پرکن است و براي افرادي که گرسنه هستند، يک انتخاب مناسب است.
بعضي‌ها به اشتباه قارچ را جايگزين گوشت مي‌دانند، اين در حالي است که قارچ به هيچ عنوان جاي گوشت را نمي‌گيرد و اين شعار را بيشتر توليدکنندگان قارچ رواج مي‌دهند.

7 - پيتزاي سبزيجات
بي‌نظيرترين نوع پيتزا است و براي کساني که به دنبال يک فست‌فود نسبتا سالم هستند، بهترين انتخاب به شمار مي‌آيد.

8 - پيتزاي چيپس و پنير
بدترين نوع پيتزا است. زيرا چيپس از وحشتناک‌ترين خوراکي‌هايي است که بشر اختراع کرده است. به دليل ترکيب‌هاي مضري که در اثر سرخ کردن سيب‌زميني ايجاد مي‌شود و چربي و ترانس بالايي که دارد خوردن حتي يک حلقه سيب‌زميني سرخ شده خيانت نابخشودني در حق بدن است. پايه پيتزا خود، ناسالم است و چيپس و پنير آن را ناسالم‌تر مي‌کند و به اصطلاح گل بودن و به سبزه نيز آراسته شدن است.

9 - چيزبرگر
اگر فرد مشکل چربي و اضافه وزن نداشته باشد، نسبت به همبرگر معمولي به خصوص براي جوانان غذاي کامل‌تري به حساب مي‌آيد. زيرا
چيزبرگر مي‌تواند براي جواناني که کمتر لبنيات مصرف مي‌کنند، تامين‌کننده کلسيم باشد. يک ساندويچ چيزبرگر داراي هر 4 گروه غذايي يعني پروتئين، لبنيات، غلات و سبزي‌ها است.

10 - ساندويچ هات‌داگ
به دليل اينکه سوسيس ساندويچ هات‌داگ در روغن سرخ نمي‌شود و معمولا آن را کبابي مي‌کنند، نسبت به ساندويچ سوسيس که در روغن سرخ مي‌شود، انتخاب بهتري است.

11 - ساندويچ ژامبون
کالباس‌ها نيز داراي مواد نگهدارنده و چربي فراوان هستند و همان مشکلات سوسيس‌ها را دارند. علاوه بر اين، ساندويچ‌ها دو مشکل ديگر نيز دارند؛ اول اينکه خيارشور فراوان دارند که مي‌تواند سبب افزايش فشارخون، سرطان و مشکل‌هاي ديگر شود و دوم اينکه در آنها از نان سفيد استفاده مي‌شود که مصرف آنها توصيه نمي‌شود. بهتر است در ساندويچ‌ها به جاي خيارشور از گوجه، کلم، کاهو و ديگر سبزيجات استفاده شود.

12 - مرغ‌هاي سوخاري و برياني
تلاش ما بايد اين باشد که از موادي که با روغن داغ سرخ مي‌شوند دوري کنيم. بنابراين
مرغ‌هاي برياني يک غذاي سالم و مقوي محسوب مي‌شوند. مرغ سوخاري هم بايد با حداقل روغن و در روغن مناسب سرخ شود. معيار بدي روغن هم اين است که يا سياه شود يا دود از آن بلند شود يا بدبو شود.

13 - ژامبون تنوري
ژامبون معمولي از ژامبون تنوري بهتر است چون در اثر تنوري کردن، ممکن است ترکيب‌هاي حلقوي در ژامبون ايجاد شود که اين ترکيب‌ها سرطان‌زا هستند.

14 - ساندويچ سوسيس
سوسيس‌ها به دليل دارا بودن نمک، چربي و مواد نگهدارنده براي سلامت فرد مضر هستند و مصرف زياد آنها توصيه نمي‌شود. مواد نگهدارنده باعث توليد نيتروزآمين در بدن مي‌شوند که سرطان‌زا بودن آنها اثبات شده است. اين مواد داراي آثار تجمعي هستند و اگر مرتبا استفاده شوند، در درازمدت مي‌توانند باعث سرطان شوند.

15 - ساندويچ کباب‌ترکي
سالم‌ترين ساندويچ‌ها به‌شمار مي‌آيند به شرط‌ اينکه هنگام سرو به آنها سس مايونز اضافه نشود و بدون خيارشور سرو شوند. در مجموع کباب ترکي مرغ از کباب ترکي گوشت بهتر است.

16 - ساندويچ رست‌بيف/ استيک
جزو
ساندويچ‌هاي خوب طبقه‌بندي مي‌شوند و ايراد آنها اين است که در روغن سرخ مي‌شوند.

17 - سيب‌زميني سرخ‌کرده
بدي‌ها و مضرات سيب‌زميني سرخ‌کرده تمامي ندارد. در اثر سرخ کردن سيب‌زميني علاوه بر اسيدهاي چرب ترانس دو ترکيب آکريلاميد و پروکسيد نيز در سيب‌زميني توليد مي‌شود که سرطان‌زا و براي کبد نيز مضر هستند.

18 - قارچ سوخاري / ميگوي سوخاري
ايراد سوخاري‌ها اين است که خيلي سرخ مي‌شوند و آرد فراواني دارند. ولي نکته مهم اين است که خاصيت ميگوي سوخاري به دليل اينکه در يک پوشش قرار مي‌گيرد و غيرمستقيم حرارت مي‌بيند، نسبت به ميگوي معمولي بيشتر حفظ مي‌شود.

19 - زيتون
زيتون يکي از بهترين‌ ميوه‌ها است و روغن آن نيز مفيد است. زيتون يکي از خوراکي‌هاي اصلي در بهترين رژيم غذايي دنيا، يعني رژيم غذايي مديترانه‌اي است و گفته مي‌شود که به همين دليل است که ايتاليايي‌ها عمر طولاني‌ دارند و اين کشور جايي براي زندگي پيرمردها است. زيتون داراي اسيد اوليک است و ماده غذايي خيلي خوبي به‌شمار مي‌آيد به شرط اينکه خيلي شور نباشد.

20 - دوغ، نوشابه، آب‌ميوه و ماء الشعير
پادشاه اين دسته از نوشيدني‌ها، ماء الشعير است، زيرا سرشار از ويتامين‌هاي خانواده B است و بعد از آن نيز دوغ قرار مي‌گيرد. دليل اينکه آبجو از دوغ بهتر است اين است كه به نمک زياد دوغ مربوط مي‌شود. اگر دوغ کم‌نمک باشد بهترين نوشيدني‌ به حساب مي‌آيد. بعد از اين دو هم آب‌ميوه قرار مي‌گيرد و نوشابه و مضرات آن هم که کاملا روشن است.

     





--



















--
Taybeh Toosi

--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر