۱۳۸۹ آذر ۲۸, یکشنبه

حمله به معابدشیعی جهاد نیست فساد است




دارالعلوم کراچی: حمله به معابدشیعی جهاد نیست فساد است


 مدتیست بحث حمله مسلحانه به معابد اهل تشیع به موضوع داغ برخی محافل تبدیل شده است.

علمای اهل سنت در ایران موضع خود را بیش از یکبار بیان کرده اند ولی دیدگاه مفتیان و علمای برجسته پاکستان کمتر به سمع و نظر مسلمانان فارسی زبان رسیده است.

درهمین موضوع دارالافتاء بزرگترین حوزه علمیه اهل سنت پاکستان "دارالعلوم کراچی" به استفتای یکی از بازدیدکنندگان سایت پاسخ داده که ترجمه آن جهت تنویرافکار و زدودن تشویش اذهان تقدیم می گردد.

لازم به یادآوریست بسیاری از علمای شاخص اهل سنت شرق کشور فارغ التحصیل دانشگاه تاریخی و شخصیت ساز دارالعلوم کراچی هستند. ریاست این حوزه بر عهده "مفتی محمدرفیع عثمانی"، مفتی اعظم پاکستان می باشد و مفکر نامور اسلامی و کارشناس مسائل فقهی مفتی محمدتقی عثمانی نائب رئیس وشیخ الحدیث دارالعلوم کراچی هستند که سرپرستی دارالافتاء دارالعلوم نیز بر عهده ایشان می باشد.

متن استفتاء و فتوا:

چه می فرمایند علمای دین متین در مورد این مسئله که برخی ها معابد و حسینیه های اهل تشیع را به "مسجدضرار" زمان پیامبراسلام علیه السلام تشبیه می دهند وحمله به این معابد را مجاز قرار می دهند؛ سوال این است که حکم حمله مسلحانه به این قبیل عبادتگاهها در ایران و سایر کشورها چیست؟ آیا این قبیل حملات "جهاد" محسوب می شود و آیا این مسئله ربطی به تکفیر و عدم تکفیر شیعیان دارد یا خیر؟

اجرکم عندالله

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحيم

الجواب حامدا و مصليا

درصورت مسئوله حمله به امام بارگاهها (حسینیه ها) جائز نیست. این جهاد نیست فساد فی الارض است. همچنین این مسئله هیچ ربطی به مسئله تکفیر(کافرخواندن) شیعه ندارد.

والله أعلم

مفتی محمدسلمان سکهروی

 الجواب صحیح     مفتی عبدالرئوف سکهروی   نایب مفتی حوزه دارالعلوم کراچی.
1-2.jpg

1-1.jpg


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر