۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

گاهشمار ناامنی در سیستان و بلوچستان

 
 

Sent to you by Hot News via Google Reader:

 
 


پارسا پیلتن

بی بی سی فارسی

سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران در چند سال اخیر به یکی از ناامن ترین استانهای مرزی این کشور تبدیل شده است.

آمیخته بودن جمعیت شیعه و سنی، فعالیت گروه های مسلح بلوچ، مرز طولانی با پاکستان، قاچاق سودآور مواد مخدر، تبیعض و نارضایتی اهالی از مسئولان محلی و حکومت مرکزی و دسترسی آسان به سلاح غیرمجاز همگی از عواملی معرفی شده اند که در تضعیف امنیت این استان موثرند.

هرچند سیستان و بلوچستان همواره امنیتی شکننده داشته، اما از سال ۱۳۸۴ با گروگانگیریها و آدمکشیهای گروه جندالله، این استان به دردسری بزرگ برای مقامات امنیتی و قضایی ایران بدل شده و حتی دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر پیشین جندالله، نتوانسته به این حملات پایان دهد.

رهبران جندالله هدف گروه خود را مقاومت مردمی برای احقاق حقوق بلوچها (سنی مذهب) می خوانند، ولی جمهوری اسلامی این گروه را تروریستی و دارای گرایشهای وهابی و سلفی می داند و می گوید آن از سوی آمریکا و بریتانیا حمایت می شود، اتهامی که این دو کشور رد کرده اند.

به موازات خونین تر شدن ناآرامی ها، تلاش برای افزایش کنترل مرز، ایجاد قرارگاه امنیتی بعثت و تشکیل ستاد امنیت شرق کشور همگی از تلاشهای دولت آقای احمدی نژاد برای تقویت امنیت این استان عمدتا سنی نشین بوده است.

گاهشمار تحولات مهم امنیتی استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۸۴ از نظرتان می گذرد. (برای خواندن جزییات تحولات هر سال، روی سال مورد نظر کلیک کنید.)

۱۳۸۴: کشتار در تاسوکی

۱۳۸۵: حمله به اتوبوس سپاه

۱۳۸۶: قطع دست و پا

۱۳۸۷: گروگانگیری در سراوان

۱۳۸۸: بمبگذاریهای مرگبار و به دام افتادن ریگی

۱۳۸۹: اعدام ریگی

۱۳۸۴: کشتار در تاسوکی

تاسوکی

یکی از اولین حملات بزرگ جندالله در تاسوکی صورت گرفت

بیست و سوم شهریور: رسانه های ایران گزارش دادند پیمان فروزش و گلمحمد بامری، نمایندگان شهرستانهای زاهدان و ایرانشهر در مجلس در اعتراض به انتصاب حبیب الله ده مرده به استانداری سیستان و بلوچستان از نمایندگی مجلس استعفا داده اند. آقای فروزش علت اعتراض را "گرایشهای مشخص ناسیونالیستی" آقای ده مرده علیه بلوچهای سنی مذهب عنوان کرده بود.

بیست و سوم آذر: سخنگوی دولت تایید کرد در جریان سفر محمود احمدی نژاد به سیستان و بلوچستان یکی از محافظان وی به نام حجت گرمابدری و راننده اتومبیلش در جاده بین سراوان و چابهار بدست راهزنان کشته شده است.

دوازدهم دی: سخنگوی دولت ایران تایید کرد که در جریان حمله ای به یک پاسگاه در نزدیکی سراوان ۹ مرزبان به گروگان گرفته شده اند. یک روز پیشتر فردی با تماس با شبکه العربیه اعلام کرده بود این گروگانگیری را گروه جندالله انجام داده که تا آن زمان چندان شناخته شده نبود. فیلمی که از شبکه العربیه پخش شد، نشان می داد یک مرد مسلح هشدار می دهد که اگر زندانیان جندالله توسط جمهوری اسلامی آزاد نشوند، گروگانها کشته خواهند شد.

بیست و پنجم دی: ایران تایید کرد که سه کایت سوار ترکیه ای توسط گروه جندالله در استان سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شده اند. بنا به گزارش رسانه ها، گروگانگیران در قبال آزادی این سه نفر خواستار یک میلیون دلار شده بودند. ایران گروگانگیران را وابسته به القاعده معرفی کرد.

دهم بهمن: وزارت کشور ایران خبر داد که مرزبانان سراوان "با تلاش معتمدین و بزرگان طوایف مرتبط" و "بدون دادن هیچ امتیازی" به گروگانگیران بعد از ۳۱ روز اسارت آزاد شدند. در بیانیه وزارت کشور آمده بود که هفت مرزبان آزاد شده اند. در همان روزهای نخست، یکی از گروگانها رها شده بود و گروگانگیرها گفته بودند یکی دیگر را به قتل رسانده اند.

بیست و پنجم اسفند: اعضای گروه جندالله که ملبس به اونیفورم پلیس بودند، حدود ساعت ۹ شب در محور زابل- زاهدان در منطقه تاسوکی، با برپا کردن ایست بازرسی به شش خودرو عبوری حمله کرده و ۲۲ تن را کشتند و شمار دیگری را به گروگان گرفتند. شماری از مسئولان استان از جمله مسئول حراست فرمانداری و مسئول حراست امور آب زاهدان، یکی از روحانیون دفتر رهبر ایران در استان جزو کشته شدگان بودند و حسنعلی نوری، فرماندار زاهدان و ‬معاونش زخمی شدند. اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس، این عملیات را "سفارشی" خواند و گفت که عاملان از ابتدا تا انتهای این حمله را فیلمبرداری کرده و "تحویل نیروهای اطلاعاتی آمریکا داده اند."

بیست و هفتم اسفند: مصطفی پورمحمدی، وزیر وقت کشور، آمریکا و بریتانیا را در حمله تاسوکی مقصر دانست. او گفت که برخی از مقامات سرویسهای امنیتی آمریکا و بریتانیا با "اشرار" ملاقات داشته و "آنها را به این قبیل اعمال تروریستی تشویق کرده اند."

بالا

۱۳۸۵: حمله به اتوبوس سپاه

سربازان ایرانی

جندالله پانزده مامور پاسگاهی در سراوان را به قتل رساند

دوم فروردین: شبکه الجزیره فیلمی را پخش کرد که بنا به اعلام این شبکه، گروگانهای واقعه تاسوکی را نشان می داد. در این فیلم، مردی که خود را عضو جندالله معرفی می کرد، تهدید کرد در صورت آزاد نشدن پنج عضو زندانی این گروه، گروگانها به قتل خواهند رسید.

بیستم فروردین: حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان، در جلسه علنی مجلس گفت که طی دو روز گذشته، "تعداد زیادی" از مردم سیستان و بلوچستان کشته یا به گروگان گرفته شده اند. او خطاب به رییس مجلس گفت که صبر مردم منطقه از ناامنی به سر رسیده است.

نهم اردیبهشت: یک مقام امنیتی از بسته شدن مرز زابل با همکاری نیروهای ارتش، سپاه و نیروی انتظامی خبر داد، ولی گفت که هنوز احساس ناامنی در منطقه زیاد است. او از تشکیل یک قرارگاه تازه به نام بعثت با حضور "نیروهای مردمی" خبر داد.

هفدهم اردیبهشت: وزیر وقت کشور ایران تایید کرد که گروه جندالله یکی از گروگانهای خود را کشته است. مصطفی پورمحمدی تاکید کرد این فرد از گروگانهای واقعه سه ماه پیشتر تاسوکی نبود.

بیست و هشتم اردیبهشت: نیروهای انتظامی، سپاهی و بسیجی مانور "اقتدار" را با هدف سرکوب "اشرار" در غرب زاهدان آغاز کردند.

سی ام اردیبهشت: وزارت خارجه بریتانیا اتهام ایران مبنی بر دخالت سرویسهای اطلاعاتی بریتانیا در ناآرامی های سیستان و بلوچستان را رد کرد. مقامات امنیتی ایران گفته بودند در حمله به پایگاه "اشرار" مدارکی یافته اند که حاکی از ارتباط آنها با بریتانیا و آمریکا بوده است.

ششم خرداد: فرمانده پلیس سیستان و بلوچستان از آزادی چهار گروگان و دستگیری ۱۴ نفر در ارتباط با گروگانگیری در این استان خبر داد. نماینده زاهدان اعلام کرد این چهار نفر از گروگانهای حمله تاسوکی نبودند.

بیست و هشتم مرداد: ده لشکر نیروی زمینی ارتش ایران در رزمایش "ضربت ذوالفقار" در مرز این کشور با پاکستان در استان سیستان و بلوچستان شرکت کردند.

دوازدهم بهمن: در جریان حمله به ماموران نیروی انتظامی در تقاطع بلوارهای بزرگمهر و معلم زاهدان، چهار مامور و یک غیر نظامی کشته شدند. دو نفر به اتهام دخالت در این عملیات مسلحانه اعدام شدند.

بیست و پنجم بهمن: بر اثر انفجار یک خودروی حامل بمب در مسیر اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران در بلوار ثارالله زاهدان، دستکم سیزده نفر کشته و سی نفر مجروح شدند. گروه جندالله ضمن برعهده گرفتن مسئولیت این حمله، اعلام کرد آن را به تلافی اعدامهای پیشتر اعضای خود انجام داده است. سازمان ملل این بمبگذاری را محکوم کرد.

بیست و هفتم بهمن: در پی وقوع صدای انفجار در حوالی بلوار جمهوری زاهدان، فرماندار این شهر منشاء آن را یک نارنجک صوتی توصیف کرد که در "یک عملیات کور" منفجر شده بود. اما شاهدان عینی از شلیک گلوله آر پی جی توسط افراد ناشناس به سمت یک دستگاه خودرو پلیس و اصابت آن به یک پست برق خبر دادند.

سی ام بهمن: به حکم دادگاه انقلاب نصرالله شنبه زهی به جرم "دخالت در بمبگذاری" پنج روز پیشتر بر سر راه اتوبوس سپاه در محل انفجار اعدام شد.

هشتم اسفند: گروهی که اشرار مسلح معرفی شدند، دو مامور مرزبانی ایران را در منطقه مرزی نگور به قتل رساندند و چهار نفر دیگر را به گروگان گرفتند و به پاکستان بردند.

بیست و سوم اسفند: احمد سریر که عضو جندالله معرفی شده بود، به جرم مشارکت در حمله مسلحانه دو سال پیشتر به پاسگاه ناهوک و قتل فرمانده پاسگاه در پارک لاله زاهدان اعدام شد.

بالا

۱۳۸۶: قطع دست و پا

اکبر اعلمی

اکبر اعلمی، نماینده پیشین مجلس، ماموران را به تبانی با جندالله متهم کرده بود

بیست و دوم فروردین: محسن اژه ای، وزیر وقت اطلاعات، در پاسخ به اکبر اعلمی، عضو وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس، اعلام کرد ماموران وزارتخانه اش در ماجرای تاسوکی در ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ تعلل نکرده اند. آقای اعلمی گفته بود که ماموران و مسئولان امنیتی سیستان و بلوچستان در پیش بینی و واکنش سریع به این حمله کوتاهی کرده بودند.

بیست و نهم فروردین: رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح ایران اعلام کرد گروهی از ماموران پلیس به جرم کوتاهی و قصور در انجام وظیفه در جریان واقعه تاسوکی مجازات شدند. این مقام شمار این افراد را اعلام نکرد ولی تاکید کرد آنها با عاملان آن حمله همدستی نکرده بودند.

اول اردیبهشت: دفتر اکبر اعلمی، عضو وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس، که مصرانه پیگیر حمله تاسوکی از طریق طرح سوال از وزرای کشور و اطلاعات بود، پاسخ استانداری سیستان و بلوچستان را در نامه ای داد. آقای اعلمی استاندار سیستان را به بی کفایتی و بی تدبیری در تامین امنیت متهم کرد.

هشتم خرداد: فردی به نام سعید ق. در ارتباط با قتل چهار مامور انتظامی در دوازدهم بهمن ۱۳۸۵ در تقاطع بلور بزرگمهر و معلم زاهدان در این شهر اعدام شد.

بیست و هشتم تیر: در جریان درگیری با گروهی که اشرار و قاچاقچیان مسلح معرفی شدند، یازده مامور سپاه پاسداران در ارتفاعات روستای دومک در منطقه کورین در ۸۰ کیلومتری زاهدان کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شدند.

بیست و هشتم مرداد: مسئولان انتظامی اعلام کردند "اشرار مسلح" با حمله به چند خودرو در جاده چابهار-ایرانشهر و آتش زدن آنها، ۲۱ غیرنظامی را گروگان گرفته و به پاکستان گریخته اند. سه روز بعد گزارش شد که نیروهای پاکستانی با حمله به مخفیگاه این گروه، گروگانها را آزاد کرده و سرکرده آنها، شیرخان، را به قتل رسانده اند. حبیب الله دهمرده، استاندار وقت، در وب سایت خود می گوید که "با دیپلماسی فعال و همکاری خوب حکمران بلوچستان پاکستان" گروگانها ظرف ۱۲ ساعت آزاد شدند که "در تاریخ استان و حتی کشور بی نظیر بوده است." پاکستان اعلام کرد که یکی از گروگانگیرهای بازداشتی را به ایران تحویل می دهد.

دهم مهر: مهدی توکلی، از روحانیون شیعه که برای تبلیغ امور دینی در ماه رمضان از زاهدان به خاش اعزام شده بود، همزمان با ایام ضربت خوردن امام اول شیعیان در یکی از مسجد روستای افتخارآباد خاش توسط "دو شرور موتورسوار" به قتل رسید.

شانزدهم دی: دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد که دست راست و پای چپ پنج نفر متهم به شرکت در ناآرامی های استان قطع شده است. چهار روز بعد شیرین عبادی، فعال حقوق بشر، این نوع مجازات را "نقض بارز حقوق بشر و از مصادیق شکنجه" خواند.

پنجم بهمن: دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد محاکمه دو روحانی و چهار طلبه سنی به اتهام همکاری با گروه جندالله در دادگاه انقلاب زاهدان آغاز شده است. این شش نفر در ۲۲ آذر ۱۳۸۶ در جریان درگیری مسلحانه در مدرسه علمیه روستای چاه جمال در ایرانشهر دستگیر شده بودند.

سی بهمن: سخنگوی قوه قضاییه صدور حکم اعدام برای یعقوب مهرنهاد، فعال بلوچ را تایید کرد. مقامات امنیتی و قضایی ایران آقای مهرنهاد را که در شانزدهم اردیبهشت ۱۳۸۶ بازداشت شده بود، به عضویت در جندالله متهم کرده بودند. اما فعالان بلوچ می گویند او صرفا یک روزنامه نگار و وبلاگ نویس بود که برای احقاق حقوق بلوچها فعالیت مسالمت آمیز می کرد.

بالا

۱۳۸۷: گروگانگیری در سراوان

محمد علی آزاد

محمد علی آزاد، استاندار سیستان و بلوچستان، قبلا استاندار ایلام بود

هفدهم خرداد: بعد از آن که امام جماعت مسجد مکی زاهدان، متعلق به اهل سنت، بر خلاف باور شیعیان، به وفات حضرت فاطمه اشاره کرد نه شهادتش، دو روز ناآرامی در این شهر درگرفت تا این که با دخالت ماموران ضد شورش اوضاع آرام شد.

بیست و سوم خرداد: اعضای جندالله با حمله به یک پاسگاه در سراوان، ۱۶ مامور انتظامی را گروگان گرفتند و به پاکستان بردند.

بیست و پنجم خرداد: دولت پاکستان عبدالحمید ریگی، برادر رهبر وقت جندالله و ۱۵ عضو دیگر این گروه را در فرودگاه اسلام آباد به ایران تحویل داد. مقامات ایران عبدالحمید ریگی را مسئول حمله ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ تاسوکی معرفی کرده اند.

بیست و هفتم خرداد: ابراهیم کریمی، معاون دادگستری سراوان، توسط مردان مسلح کشته شد. مقامات امنیتی و قضایی ایران احتمال دادند این حمله به تلافی تحویل گرفتن عبدالحمید ریگی از پاکستان صورت گرفته باشد. سه نفر در ارتباط با این حمله دستگیر شدند. همچنین در این روز علیرضا براهویی که عضو جندالله معرفی شده بود، در زاهدان اعدام شد.

بیست و سوم تیر: حبیب الله دهمرده، استاندار سیستان و بلوچستان که انتصابش اعتراضهایی را برانگیخته بود، به استانداری کرمان منصوب شد. ناظران می گویند هرچند آقای دهمرده به عنوان مدیری بومی، بخت بلندی برای بهبود مشکلات استان داشت و مدیری پرکار بود، ولی او با انتصاب مدیران کم توان، "قامت مدیریت استان را کوتاه کرد." با این حال، آقای دهمرده در وب سایت خود فهرستی از دستاوردهایش را ذکر کرده که نشان می دهد در بهبود برخی شاخصها در میان استانداران ایران، اول بوده است.

چهاردهم مرداد: دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد یعقوب مهرنهاد و عبدالناصر طاهری صدر به اتهام "محاربه و فساد فی الارض از طریق عضویت در جندالله" در زندان زاهدان اعدام شدند. آقای مهرنهاد که خبرنگار و وبلاگ نویس بود، ضمن برگزاری برنامه های فرهنگی مانند کنسرت برای جوانان منطقه، در نوشته های خود از عملکرد مسئولان انتقاد می کرد.

هفدهم مرداد: عبدالمالک ریگی، رهبر وقت جندالله، در گفتگو با تلویزیون العربیه گفت که حاضر است به صورت مشروط با مقامهای ایران مذاکره کند. او گفت چنانچه حقوق بلوچهای ایران بطور کامل رعایت شود، اعضای جندالله سلاح خود را به زمین خواهند گذاشت و در قالب یک گروه سیاسی فعالیت خواهند کرد. مسئولان ایران این درخواست را رد کردند.

بیست و یکم مرداد: تلویزیون العربیه گزارش داد که جندالله دو سرباز تحت اسارتش را کشته و سه مامور سپاه پاسداران را به گروگان گرفته است.

ششم شهریور: بنا به گزارشها، نیروهای دولتی ساعت سه بامداد با لودر و ماشین آلات سنگین اقدام به تخریب مدرسه دینی "ابوحنیفه" متعلق به اهل سنت در زابل کردند. مولوی عبدالحمید‌‏ اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: "جای تاسف است که برای کتاب و قرآن احترام قائل نشدند."

سیزدهم شهریور: محمد علی آزاد، استاندار پیشین ایلام، به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان منصوب شد. در اردیبهشت ۱۳۸۷ در زمانی که او استاندار ایلام بود، اشتباه در شمارش آرای داریوش قنبری، نماینده اصلاح طلب مجلس، به درگیری در شهرستان ایوان و مرگ دستکم پنج نفر توسط ماموران امنیتی انجامیده بود و شماری از مردم منطقه خواستار عزل او شده بودند.

سی ام شهریور: روزنامه های ایران گزارش دادند که ابراهیم مهرنهاد که برادرش یک ماه پیشتر به اتهام عضویت در جندالله اعدام شده بود، به جرم "اقدام علیه امنیت ملی" به سه سال حبس محکوم شده است. او هنگام بازداشت در اسفند ۱۳۸۶ شانزده سال سن داشت و برای آزادی برادرش تلاش می کرد.

ششم مهر: فضل الله شهبازی، دادستان عمومی و انقلاب خاش توسط افراد ناشناس ترور شد ولی جان سالم بدر برد.

ششم آبان: برخلاف سخنان مقامات ایران، محمد بخش عباسی، سفیر جدید پاکستان در تهران اعلام کرد که عبدالمالک ریگی در پاکستان نیست.

بیستم آبان: مولوی شیخ علی دهواری، امام جمعه مسجد صدیق اکبر سراوان ترور شد. او بعد از اقامه نماز مغرب توسط دو موتورسوار ناشناس کشته شد.

چهاردهم آذر: معاون فرمانده نیروی انتظامی ایران تایید کرد جندالله پانزده نفر از شانزده سربازی را که از پاسگاهی در سراوان به گروگان گرفته بود، به قتل رسانده است. پیشتر یکی از سربازها آزاد شده بود.

هجدهم آذر: کاظم جلالی، مخبر کمیسون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، خبر داد که برخی از "اشرار و اعضای گروه های تروریستی" در شرق ایران دستگیر شده وعده‌ای از آنها تحت محاکمه قرار گرفته اند. در همین روز، وزیر اطلاعات ایران از آنچه عدم همکاری پاکستان در آزاد کردن گروگانهای سراوان خواند، انتقاد کرد.

یازدهم دی: دو روز بعد از یک حمله انتحاری در سراوان، محمود احمدی نژاد به زاهدان رفت. به گفته نماینده سراوان، انفجار در محل صبحگاه مشترک نیروی انتظامی رخ داد و علاوه بر مرگ چهار نفر به جراحت ۱۲ نفر انجامید.

ششم بهمن: خبرگزاریهای ایران گزارش دادند "اشرار" وانت تدارکات پاسگاه‌های مرزی ایران را در مرز پاکستان مورد کمین قرار دادند و پس از کشتن چند پلیس ایرانی دوباره به خاک پاکستان بازگشتند.

سی ام بهمن: یک نارنجک صوتی در مسجد الغدیر زاهدان منفجر شد، ولی تلفاتی دربر نداشت و تنها خساراتی به ساختمان مسجد وارد کرد. مسئولان امنیتی استان گفتند این نارنجک با هدف "ایجاد رعب و وحشت" منفجر شده است.

بالا

۱۳۸۸: بمبگذاریهای مرگبار و به دام افتادن ریگی

هفتم خرداد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، بمبی در یکی از مساجد شیعیان زاهدان منفجر شد که جان ۲۵ نفر را گرفت و بیش از ۱۲۰ نفر را مجروح کرد. جندالله مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و عامل انفجار را یک بمبگذار انتحاری به نام عبدالخالق ملازهی معرفی کرد. رهبر ایران دستگاه های جاسوسی "قدرتهای مداخله گر" را مقصر دانست، ولی آمریکا هرگونه ارتباطی با این بمبگذاری را تکذیب کرد.


هشتم خرداد: مسئول ستاد انتخاباتی محمود احمدی نژاد در زاهدان اعلام کرد در جریان تیراندازی مردان مسلح به این ستاد انتخاباتی سه نفر مجروح شدند.

نهم خرداد: دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد سه نفر در ارتباط با بمبگذاری هفتم خرداد، پیش از خاکسپاری قربانیان، به اتهام افساد فی الارض اعدام شدند، اما جندالله اعلام کرد این افراد عضوش نبودند. در پی این اعدامها و نیز آنچه منابع بلوچ، تعرض به روحانیون اهل سنت در جریان مراسم سوگواری قربانیان می خواندند، مناطقی از زاهدان ناآرام گزارش شد.

یازدهم خرداد: علی لاریجانی، رییس مجلس گفت که برای ایران روشن است که انفجار مسجد زاهدان کار اهل سنت نیست، بلکه کار آمریکاست. او آمریکا را متهم کرد که تروریستها را به انجام "یک سری عملیات کور و رفتار شب پره" علیه جمهوری اسلامی تشویق می کند.

شانزدهم خرداد: دادگستری استان اعلام کرد دو نفر به اتهام عضویت در جندالله و محاربه در زاهدان اعدام شده اند.

بیست و سوم تیر: مسئولان قضایی گفتند ۱۳ عضو جندالله اعدام شده اند، ولی اجرای حکم اعدام عبدالحمید ریگی، برادر رهبر وقت این گروه، برای چند روز به تعویق افتاده است. فعالان بلوچ و سازمانهای مدافع حقوق بشر گفته بودند این افراد عادلانه محاکمه نشده اند.

سی ام تیر: یک مقام قضایی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که اجرای حکم اعدام عبدالحمید ریگی، برادر رهبر وقت جندالله، فعلا اجرا نمی شود.

مطلب مرتبط

سوم مرداد: دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد که دو عضو گروه جندالله به اتهام "محاربه و فساد فی الارض" در محوطه زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

مطلب مرتبط

بیست و ششم مهر: در حمله ای انتحاری به نشست سران طوایف استان سیستان و بلوچستان در منطقه پیشین، چند نفر از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله نورعلی شوشتری، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه، رجبعلی محمدزاده، فرمانده سپاه استان و نیز فرماندهان سپاه ایرانشهر، سپاه سرباز، و تیپ امیرالمومنین کشته شدند. جندالله مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

مطلب مرتبط

بیست و ششم مهر: آمریکا و بریتانیا بمبگذاری پیشین را اقدامی تروریستی دانسته و محکوم کردند. هم زمان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، از دولت پاکستان خواست که فورا برای دستگیری "عوامل اصلی" این بمبگذاری اقدام کند.

مطلب مرتبط

بیست و هفتم مهر: دولت آمریکا می گوید که موضوع "تروریست بودن" گروه جندالله را در دست بررسی دارد، اما هنوز تصمیمی نگرفته است.

مطلب مرتبط

بیست و هفتم مهر: محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، گفت که مدارک دستگاه های امنیتی ایران نشان می دهد گروه عبدالمالک ریگی با "سازمان های اطلاعاتی آمریکا، بریتانیا و متاسفانه پاکستان ارتباط مستقیم دارد." او افزود بزودی هیاتی به پاکستان سفر خواهد کرد تا اسناد و مدارک مربوط به ارتباط گروه جندالله با تشکیلات امنیتی پاکستان را به مقامات آن کشور نشان دهد و خواستار تحویل اعضای این گروه شود.

مطلب مرتبط

بیست و هشتم مهر: شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای عملیات انتحاری در منطقه پیشین واقع در استان سیستان و بلوچستان را اقدامی تروریستی خواند و آن را محکوم کرد.

مطلب مرتبط

سی ام مهر: مقامات افغانستان حضور عبدالمالک ریگی در خاک این کشور را رد کردند. پیشتر از مقامات ارشد پاکستان نقل شده بود که رهبر وقت جندالله در خاک افغانستان مخفی شده است.

مطلب مرتبط

اول آبان: مصطفی محمد نجار، وزیر کشور، برای درخواست تحویل گرفتن عبدالمالک ریگی به پاکستان رفت. او گفت: "مدارک و شواهدی در دست داریم که عبدالمالک ریگی در پاکستان است و به همین منظور، در دیدار با مقامات پاکستان، در خصوص بازداشت و تحویل عوامل تروریستی به جمهوری اسلامی گفتگو خواهد شد."

مطلب مرتبط

پنجم آبان: دولت پاکستان اعلام کرد که ارتش این کشور یازده مامور مرزبانی ایران را که یک روز پیشتر بازداشت کرده بود، آزاد کرده است. به گفته مقامات ایرانی، بازداشت شدگان از ماموران نیروی انتظامی بودند که در تعقیب قاچاقچیان سوخت ناآگاهانه از مرز عبور کردند و بازداشت شدند. ابتدا اعلام شده بود این افراد عضو سپاه هستند.

مطلب مرتبط

پانزدهم آبان: حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، سازمان اطلاعاتی پاکستان را به حمایت از عبدالمالک ریگی متهم کرد. او گفت که رهبر پیشین جندالله "در روز پنجم مهرماه در یکی از خیابان های شهر کویته دستگیر می شود، اما تنها پس از یک ساعت با مداخله عوامل اطلاعاتی و سرویس های اطلاعاتی کشور همسایه ما" آزاد می شود.

مطلب مرتبط

شانزدهم آبان: اسماعیل کوثری نماینده تهران، اعلام کرد که سپاه پاسداران برنامه ای در دست اجرا دارد تا طوائف سیستان و بلوچستان را به منظور تقویت امنیت مسلح کند.

مطلب مرتبط

بیست و پنجم آذر: ابراهیم حمیدی، رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان، گفت که بخشی از مستندات همکاری برخی از سرویسهای اطلاعاتی پاکستان با گروه جندالله که از عبدالحمید ریگی، برادر رهبر وقت این گروه، به دست آمده در اختیار مقامات پاکستانی قرار گرفته است.

مطلب مرتبط

ریگی

دستگاه های اطلاعاتی ایران دستگیری عبدالمالک ریگی را یک دستاورد بزرگ توصیف کردند

چهارم اسفند: رادیو دولتی ایران گزارش داد که نیروهای وزارت اطلاعات عبدالمالک ریگی، رهبر وقت جندالله، را در یک "عملیات مهم" به دام انداخته اند.

مطلب مرتبط

چهارم اسفند: دولت بریتانیا از دستگیری عبدالمالک ریگی استقبال کرد و آن را ضربه ای به تروریسم دانست.

مطلب مرتبط

پنجم اسفند: ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان، گفت که عبدالمالک ریگی در یک دادگاه علنی محاکمه خواهد شد، هرچند در نهایت این دادگاه غیر علنی برگزار شد.

مطلب مرتبط

پنجم اسفند: محمد عباسی، سفیر پاکستان در تهران گفت که کشورش در دستگیری عبدالمالک ریگی به ایران کمک کرده، هرچند او "خارج از پاکستان" بازداشت شده است.

مطلب مرتبط

ششم اسفند: جندالله خبر بازداشت عبدالمالک ریگی را تایید کرد و آن را ناشی از همکاری سازمانهای اطلاعاتی غرب با ایران خواند. همچنین محمد ظاهر بلوچ به عنوان رهبر جدید جندالله معرفی شد.

مطلب مرتبط

ششم اسفند: پس از آن که عبدالمالک ریگی در تلویزیون ایرانی پرس تی وی گفت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به جندالله پیشنهاد کمک داده بود، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با رد این ادعا، آن را "ساختگی و مضحک" خواند.

مطلب مرتبط

یازدهم اسفند: دولت ایران نسبت به اظهارات منابع رسمی قرقیزستان در تکذیب بازداشت عبدالمالک ریگی در یک هواپیمای قرقیزی اعتراض کرد. دولت قرقیزستان اعلام کرده بود هیچ شهروند خارجی در هواپیمای شرکت هواپیمایی قرقیزی عازم بیشکک، پایتخت آن کشور، بازداشت نشده است.

مطلب مرتبط

بیست و هفتم اسفند: سپاه پاسداران از کشته شدن چند تن از اعضای جندالله، از جمله یکی از عاملان اصلی عملیات انتحاری مهرماه گذشته که به کشته شدن تعدادی از فرماندهان سپاه منجر شده بود، خبرداد.

مطلب مرتبط

بالا

۱۳۸۹: اعدام ریگی

سوم خرداد: حکم اعدام عبدالحمید ریگی، برادر رهبر وقت جندالله، در زندان زاهدان اجرا شد. برخی از اتهامات او عبارت بودند از "راهبندی و سرقت مسلحانه، آدم ربایی، حمله به پاسگاه مرزی و کشتن تعدادی از نفرات نیروی انتظامی، ربودن دو تبعه هندی و دو تبعه ایرلندی و آلمانی و مشارکت در یک رشته عملیات دیگر و تحصیل مبلغ پانزده میلیارد ریال مال نا مشروع از آدم ربایی های مورد نظر."

مطلب مرتبط

ششم خرداد: نخستین جلسه محاکمه عبدالمالک ریگی در تهران به اتهام ارتکاب ۷۹ مورد نقض قانون از جمله به قتل رساندن شهروندان غیرنظامی و ماموران دولتی برگزار شد.

مطلب مرتبط

سی ام خرداد: خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد عبدالمالک ریگی، رهبر وقت جندالله به اتهام "محاربه و افساد فی الارض" به دار آویخته شد. بنا به این گزارش، خانواده برخی از قربانیان جندالله نیز در مراسم اعدام حضور داشتند.

مطلب مرتبط

دوم تیر: گروهی از بلوچهای پاکستان در اعتراض به اعدام عبدالمالک ریگی در کراچی تظاهرات کردند. این راهپیمایی را "جبهه ملی بلوچ" که خود را یک سازمان مدافع حقوق اقلیت بلوچ در پاکستان می خواند، سازماندهی کرده بود.

مطلب مرتبط

زاهدان

بر اثر انفجار در مسجد جامع زاهدان، دهها نفر کشته و زخمی شدند

بیست و چهارم تیر: بر اثر حمله ای انتحاری در مسجد جامع زاهدان دهها نفر کشته و زخمی شدند. در بین کشته شدگان شماری از اعضای سپاه پاسداران حضور داشتند. جندالله مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه ای بمبگذاری زاهدان را "تروریستی" دانست و آن را به شدت محکوم کرد.

مطلب مرتبط

بیست و پنجم تیر: مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، تعداد قربانیان انفجار زاهدان را بیست و هفت کشته و دویست و هفتاد زخمی اعلام کرد و گفت که حال یازده تن از زخمی ها وخیم است.

مطلب مرتبط

بیست و پنجم تیر: در پی وقوع دو انفجار مرگبار در زاهدان، حسینعلی شهریاری، نماینده این شهر در مجلس ایران از سمت خود کناره گیری کرد و دو نماینده دیگر استان سیستان و بلوچستان هم تهدید به استعفا کردند.

مطلب مرتبط

بیست و ششم تیر: احمد رضا رادان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، گفت: "همسایگان شرقی ایران بدانند صبر و تحمل جمهوری اسلامی مدت دارد و نباید گذاشت که این صبر و تحمل سر آید."

مطلب مرتبط

بیست و ششم تیر: روزنامه "جمهوری اسلامی" نوشت که انفجارهای زاهدان این نظر کارشناسان را به اثبات رساند که معتقد بودند اعدام عبدالمالک ریگی "می‌بایست تا ریشه کن شدن کلیه عوامل گروهک وی به تأخیر می‌افتاد."

مطلب مرتبط

بیست و هفتم تیر: پیمان فروزش نماینده زاهدان در اعتراض به ضعف مدیریتی مدیران امنیتی منطقه سیستان و بلوچستان به عنوان سومین نماینده این شهر، از سمت نمایندگی استعفا کرده است. پیش از این حسینعلی شهریاری و عباسعلی نورا دیگر نمایندگان زاهدان از سمت خود استعفا کرده بودند. آنها چند روز بعد اعلام کردند که "به توصیه رهبری" استعفای خود را پس گرفتند.

مطلب مرتبط

سی ام تیر: آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران انفجارهای زاهدان را "توطئه" آمریکا، بریتانیا و اسرائیل دانست و هدف از آن را ایجاد جنگ میان شیعه و سنی در این منطقه عنوان کرد.

مطلب مرتبط

ششم مرداد: وزیر کشور ایران از از دستگیری ۹ نفر به اتهام نقش داشتن در انفجار مسجد جامع زاهدان خبر داد.

مطلب مرتبط

بیست و پنجم شهریور: مقامهای امنیتی اعلام کردند شش نفر از پرسنل نظامی و اداری استان سیستان و بلوچستان در جاده چهابهار-زاهدان به گروگان افراد مسلح درآمده اند.

مطلب مرتبط

بیست و هفتم شهریور: جلال سیاح، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان، گفت که پنج نفر از شش گروگان در عملیات نیروهای سپاه پاسداران آزاد شدند، اما نفر ششم کشته شد. این مقام امنیتی افزود که گروگانگیرها ارتباطی با جندالله نداشتند و "اشرار" بودند.

مطلب مرتبط

اول مهر: سپاه پاسداران ایران از کشته شدن خدابخش شه بخش، یکی از فرماندهان جندالله، در جریان عملیات آزاد کردن گروگان ها در جنوب شرق ایران خبر داد.

مطلب مرتبط

هفدهم مهر: مقامات ایران اعلام کردند شخصی که گروه جندالله مدعی ربودن او شده بود، دیگر با سازمان انرژی اتمی ارتباط ندارد. جندالله گفته بود امیرحسین شیرانی، کارمند تاسیسات اتمی اصفهان را ربوده است.

مطلب مرتبط

دوازدهم آبان: وزارت امور خارجه آمریکا گروه "جندالله " را به دلیل حملات سالهای اخیر، در فهرست گروه های تروریستی قرار داد.

مطلب مرتبط

بیست و چهارم آذر: رسانه های ایران گزارش دادند بر اثر دو انفجار در مسجد امام حسین چابهار دهها نفر کشته و زخمی شدند. شبکه العربیه اعلام کرد که گروه جندالله مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

مطلب مرتبط

بالا


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
این پیام از گروه اخبار داغ رسیده است
"HOT NEWS" group.
برای عضویت ایمیل بزنید به:
hotreads@gmail.com
برای حذف عضویت ایمیل بزنید به
hotreads+unsubscribe@googlegroups.com
برای تنظیمات بیشتر
http://groups.google.com/group/hotreads?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر