حجتالاسلام و المسلمين قاسم روانبخش و دكتر صادق زيباكلام هفته گذشته در دانشگاه بوعلي همدان با موضوع حجتالاسلام قاسم روانبخش: خدمت دانشجويان عزيز و اساتيد گرانقدر سلام عرض ميکنم و عيد مبارک غدير را تبريک و تهنيت ميگويم. از اينکه خداوند توفيق عنايت فرمود تا در چنين روزي مهمان شما دانشجويان عزيز باشم، خدا را شاکرم. اين دومين نشست ما با جناب آقاي زيباکلام است. اولين نشست در مشهد برگزار شد و حاصل آن در هفتهنامه پرتوسخن بهچاپ رسيد. اميدوارم در اين جلسه هم حرفهايي که رد و بدل ميکنيم، فايدهاي براي همه دوستان داشته باشد. ما مناظرههاي متعددي داشتيم (مناظره با ايشان، آقايان محمدرضا خاتمي، تاجزاده، قابل و مرعشي) بايد توجه کنيم که مناظره براي مقابله نيست؛ بلکه فراهمکردن فضا بهمنظور روشنشدن مطالب و مواضع است؛ مناظره محيط کشتي گرفتن نيست که در صدد باشيم کسي را زمين بزنيم. کرسيهاي آزادانديشي که مقام معظم رهبري منادي آن هستند، براي اين است که باهم حرف بزنيم تا شبهات و سؤالات دوستان حل شود. نکته ديگر اينکه فضاي سياسي، فضاي آبي و قرمز نيست که ما جرياني را آبي بدانيم و جريان ديگر را قرمز. مثل طرفداران تيم استقلال و پيروزي که اگر کسي بپرسد شما چرا طرفدار فلان تيم هستيد، دليل خاصي برايش نداشته باشيد. اگر هم تيم مورد علاقهتان شکست بخورد، به خودتان مربوط شود و اتفاق خاصي نيفتد. ممکن است انسان در جرياني قرار گيرد که مشکلاتي جدي براي خودش و يا انقلاب پيش آورد. بنابراين بايد در مسائل، منطقي و استدلالي برخورد کرد. به هر حال در موضوع مورد بحث ما موضوع فلسطين که يکي از مسائل مهم انقلاب اسلامي است، سعي ميکنيم از مبناي منطق و برهان خارج نشويم. اميدوار هستم چنانچه منطق ما محکم و درست بود، بپذيريد؛ و اگر صحيح نبود، از نقدهاي آقاي دکتر صادق زيباکلام استفاده خواهيم کرد. دكتر صادق زيباکلام: با نام و ياد حضرت حق و با عرض سلام و ادب خدمت خواهران و برادران عزيز. بنده هم پيشاپيش عيد غدير خم را به همه شما عزيزان تبريک و تهنيت ميگويم. در عين حال خدمت جناب حجت الاسلام روانبخش عرض سلام و ادب دارم. از دوستان عزيز در بسيج هم که متولي اين کار بودند، تشکر ميکنم. روانبخش: بنده قبلاز آغاز بحث از همه دوستاني که سرپا ايستادهاند عذرخواهي ميکنم. موضوع بحث، «کمک به فلسطين؛ منافع ايران يا منافع اسلام؟» سخن در اينباره است که کمک به فلسطين که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تا کنون شدت يافته، در جهت مصالح و منافع ايران است يا درجهت مصالح اسلام؟ آيا اين کار لازم است؟ کمابيش مباحثي در گوشه و کنار مطرح ميشود و در ايام انتخابات و ميزگردهاي تلويزيوني کانديداها هم بحث شد. برخي ميگويند «چراغي که به خانه رواست به مسجد حرام است.» عمدهترين دليل مخالفان کمک به فلسطين اين است که خودمان در کشور مشکلات زيادي داريم، و در اين شرايط مجاز نيستيم پول و اعتبار کشور را در جايي صرف کنيم که ربطي به ما ندارد. ميگويند کشورهاي عربي که همزبان مردم فلسطين هستند به آنها کمک کنند. عمده شبهاتي که مطرح ميکنند، از اين دست است. به اعتقاد من، موضوع فلسطين از سياست خارجي جمهوري اسلامي و آنچه در قانون اساسي آمده جدا نيست؛ هم مبناي ديني دارد و هم مبناي بشري. ضربالمثل «چراغي که به خانه رواست به مسجد حرام است» مبناي ديني و عقلاني ندارد. مقابل اين ضربالمثل، شعري هم داريم که از سعدي است: بنيآدم اعضاي يکديگرند که در آفرينش ز يک گوهرند چوعضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت ديگران بيغمي نشايد که نامت نهند آدمي خوب! اگر آن ضرب المثل هست، اين هم شعر سعدي است. اتفاقاً اين شعر مبنا دارد؛ ما براساس تعاليم اسلامي مکلف هستيم که از هر مظلومي حتي غيرمسلمان در هر گوشه دنيا حمايت کنيم؛ البته اگر مسلمان باشد، در اولويت خواهد بود. اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب(ع) وقتي خبردار شد که معاويه به شهر انبار حمله کرده، و سربازانش، خلخال و دستبند زني يهودي را از دستش درآوردهاند، فرمود: اگر کسي از شنيدن اين خبر جان دهد، حق دارد. اينجا بحث اسلام نيست؛ بحث درباره زن مظلومي است که به او تعدي شده است. فلذا حال اگر کسي مسلمان باشد و مورد تعرض قرار گيرد، علاوه بر جنبه انسانيت، بايد جنبه ديني آن برادر و خواهر ديني را نيز مدنظر قرار داد و وظيفه سنگينتر ميشود. پيامبر خدا فرمود: «من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم؛ کسي که صبح کند و اهتمامي به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نيست.» مسلمان بودن فقط به نماز خواندن و روزه گرفتن و حج رفتن نيست. در سيل اخير پاکستان، عده فراوان بيخانمان شدند که اغلب آنها غيرشيعه هستند؛ اما رهبر ما وقتي احساس ميکند کمک لازم به آنها انجام نشده است، در نماز جمعه مردم را به اين کار مهم دعوت ميکند و حتي براي آنها گريه ميکند و از همه ميخواهد که کمک کنند. حتي در ديدار دست اندرکاران حج، به مردم ميفرمايند که شما براي سفر حجتان هزينههايي که براي مهمانيهايتان ميخواهيد داشته باشيد بهترين جايش همينجاست، شما هزينهها را کاهش دهيد و به سيل زدگان پاکستان کمک کنيد. وقتي کشورها و دولتهاي ديگر کمک نميکنند، آيا ما وظيفهاي نداريم؟! در شرايطي که NGOها و گروههاي بشري در دنيا براي کمک به سيلزدگان و زلزله زدگان و جنگزدگان اقدام ميکنند و چهبسا بسياري از آنها مبناي ديني هم نداشته باشند و فقط در راستاي اهداف بشر دوستانه کمک ميکنند، آيا ما که مسلمان هستيم و اسلام ولايي داريم، بايد کمتر از ديگران باشيم؟! درباره مسلمانان فلسطين که در دلخراشترين وضعيت قرار دارند و بدترين جنايتها نسبت به آنها روا داشته ميشود، هم جنبه بشري اقتضاء ميکند به آنها کمک کنيم و هم جنبه ديني. بنابراين عملکرد جمهوري اسلامي ايران در قبال مردم فلسطين مبني بر مباني ديني و عقلاني است و مخالفان، هم در مقابل وجدان پاک بشري موضع گرفتهاند و هم در برابر آموزههاي ديني.(تشويق حضار) زيباکلام: من معتقدم به عکس آنچه که جناب آقاي روانبخش گفتهاند مسأله ارتباط ما با فلسطين به هيچ وجه مسأله خيرخواهانه و بشردوستانه نيست. بياييم بحث را از اين زاويه نگاه بکنيم که ما فقط پي مصالح و انگيزههاي خيرخواهانه و بشردوستانه در درجه اول و در درجه بعدي عرق اسلامي و اسلاميت داريم به فلسطينيها کمک ميکنيم. من بحث را اين جوري نميبينم در واقع ايضاً اشکالي که ايشان وارد ميکنند که بعضيها در ايران ميگويند ما خودمان نداريم ما خودمان کم داريم چرا بايد به فلسطينيها داده بشود، به نظر من اين هم بحث بيپايه و اساسي است. در رابطه با مسأله فلسطين دو سه تا بحث بنيادين و اساسي مطرح ميشود که اصلاً صورت مسأله از بني آدم اعضاي يک پيکرند بيرون ميآيد چون بني آدم فقط فلسطينيها نيستند چينيها هم هستند.(تشويق جمعي از حضار) بعد مسلمانان اريتره هستند مسلمانان آفريقا هستند مسلمانان چچن هستند مسلمانان زنگبار هستند و ما نسبت به تجاوز به اين مسلمانان يا وضعيتي که اين مسلمانان در آن به سر ميبرند اصلاً ککمان هم نميگزد. طوري صحبت ميکنيم که انگار نه انگار که اينها مسلمان هستند. مسلمانان چين توسط نيروهاي چيني ها قتل عام شدند ما حتي زحمت يک اعتراض به حکومت چين را نکشيديم البته واضح است به خاطر مشکلات و مسائلي که با همه دنيا پيدا کرديم مجبوريم که به چينيها هر کاري ديگر که کردند چيزي نگوييم. آقاي رجب طيب اردوغان که حالا ما حداقل تا چندي پيش معتقد بوديم ايشان آمريکايي هست و حکومتهاي ترکيه آمريکايي هست؛ ايشان با اينکه هيچ يک از ادعاهاي ما را ندارد و عليرغم اينکه کروات هم ميزند لااقل سفير چين در آنکارا را خواست و حالا به لحاظ اخلاقي و در عبارات و کلمات دو دور گوش سفير چين را پيچاند که شما چرا مسلمانان را کشتار کرديد من همان موقعها يادداشتي نوشتم براي سر مقاله يکي از روزنامهها تحت اين عنوان که زنده باد کروات اردوغان. خوب حالا تيترش را عوض کردند و يک چيز ديگر کردند و حالا بماند. اما مسأله رابطه ما با فلسطين حالا که به صورت کمک دارد مطرح ميشود بحثي نيست که بيايد از زاويه تکليف انساني به آن نگاه بشود بلکه بايد بهعنوان يکي از عناصر سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در نظر گرفته بشود رابطه ما با فلسطين همچنان که رابطه ما با هر کشور ديگري، هر بخش ديگري از جهان بايد يک بحث بنيادي تر و کليتري صورت بگيرد به اسم منافع ملي؛ منافع ملي چه حکم ميکند؟ آيا منافع ملي ما حکم ميکند که به مسلمانان چچن کمک بکنيم آيا منافع ملي ما حکم ميکند که وقتي مسلمانان چين مورد ستم قرار ميگيرند ما به حکومت چين اعتراض بکنيم. اينها را منافع ملي ما رقم ميزند نه شعر سعدي که مال هفتصد سال پيش است و ميگويد بنيآدم اعضاي يک پيکرند. اما تا آنجايي که مربوط به منافع ملي ميشود جمله معروفي است از يکي از نخست وزيرهاي انگليسي که ميگويد هيچ کشوري دوستان و دشمنان ثابت ندارد ما امروز ممکن است با يک کشور دوست باشيم فردا ممکن است به دلايل اقتصادي و غيره روابطمان خيلي دوستانه نباشد. به عکس ممکن است امروز با يک کشوري دشمن باشيم و فردا ممکن است به دلايل ديگري آن وضعيت فرق کرده باشد. بعد ادامه ميدهد که چيزي که همواره براي هر کشوري و براي همه کشورها ثابت است منافع کشورش هست بنابراين هرجور رابطه هر جور کمک هر جور وضعيتي که ما در مورد فلسطين داشته باشيم بايد ببينيم که منافع ملي ما چه ميگويد. آيا منافع ملي ما به نفعش هست يا خير؟ و صلاح نظام جمهوري اسلامي است که به فلسطينيها کمک بکند يا نه؟ چه جوري کمک بکند؟ کمکهاي بشردوستانه بکند يا اينکه نه به اشکال ديگري اسلحه و مهمات در اختيارشان بگذارد؟ کدام وجهش را منافع ملي ما ايجاب ميکند؟ نکته ديگر اينکه ما بالاخره يک روزي بايد به يک مسأله اساسي و بنيادي حداقل در سطح آموزشي در کشورمان بپردازيم که فلسطين چيست و اسرائيل کدام است و به لحاظ تاريخي چه اتفاقي افتاده است اين روايتها، تئوريها، نظريهها و فرضياتي که ما در ايران چه قبل از پيروزي انقلاب و چه بعد از پيروزي انقلاب براي خودمان در رابطه با فلسطين و اسرائيل ايجاد کردهايم عليالاغلب غيرواقع بينانه است و مبناي تاريخي ندارد مقصودم اين است که ما به هيچ وجه نخواستيم مناقشه اعراب و اسرائيل در پيدايش کشور اسرائيل را از يک منظر و از يک جايگاه تاريخي و واقع بينانه نگاه بکنيم عادت و تصور ما در خصوص تراژدي فلسطين اين است که قريب به شصت سال پيش استکبار جهاني و استعمارگران صهيونيست جمع ميشوند در يک جايي در يک مکان مرموزي و تصميم ميگيرند براي خنجر زدن به اسلام براي اينکه جاي پايي در يک منطقه از جهان به نام خاورميانه پيدا بکنند و انگيزههاي ديگري که ما داريم نسبت به استعماري دهيم که تصميم ميگيرند کشور اسرائيل را ايجاد بکنند و بعد هم براي اينکه افکار عمومي در دنيا را بفريبند اينجور وانمود ميکنند که شش ميليون يهودي در جريان چهار سال جنگ جهاني دوم از بين رفته که افکار و احساسات اروپاييها را جريحه دار بکنند و يک حالتي به وجود بيايد که به وجود آمدن کشور اسرائيل يک جور توجيه اخلاقي داشته باشد براي سرآغاز اينها همه قابل بحث است که اسرائيل چگونه به وجود آمد آيا به وجود آمدن اسرائيل توطئه بود توطئه انگليس بود توطئه صهيونيست بينالملل بود توطئه انگليس و آمريکا بود چه شد که قريب به شصت سال پيش اسرائيل به وجود آمد آيا به وجود آمدن اسرائيل اساساً ربطي به اين پيدا ميکند با مسأله هولوکاست که ما در ايران آمدهايم اين را چسبانديم به مسأله پيدايش اسرائيل آيا زمينههاي به وجود آمدن کشور اسرائيل خيلي خيلي پيش تر از جنگ جهاني دوم به وجود نيامده بود؟ اينها سؤالاتي است که متاسفانه در ايران مغفول مانده و به آن درست پرداخته نشده است بنابراين تصويري که به وجود آمده اين است که در يک طرف حقي است به اسم فلسطين و فلسطينيها و در يک طرف ديگر ظالمي است به اسم يهوديها، صهيونيستها، اسرائيليها و خوب وظيفه بشري ما وظيفه اسلامي ما وظيفه ديني ما وظيفه اخلاقي ما ايجاب ميکند که ما خصم ظالم باشيم و يار مظلوم باشيم اين سياه و سفيدي که ما براي خودمان ايجاد کرديم آن تصوير خير و شر نور و ظلمتي که ما براي خودمان به وجود آورديم در رابطه با مسأله فلسطينيها و اسرائيليها واقعيت اين است که تصورات خودمان است و واقعيات موجود خيلي هم اينجور نيست بعلاوه تا آنجايي که مربوط به فلسطين ميشود من هيچ جوري نميتوانم ثابت بکنم ولي اگر کسي به من بگويد که عربستان سعودي که ما ميگوييم که نوکر آمريکاست، کويت و امارات چندين برابر ما به فلسطينيها کمک ميکنند من نميگويم که حرف مفت دارد ميزند و سخن واهي ميگويد يادمان باشد ما به مجموعه فلسطينيها کمک نميکنيم ما به يک گروه و يک جريان خاصي از فلسطينيها کمک ميکنيم که آنها همسو و هم جهت با افکار و عقايد ما هستند؛ خود اين هم باز قابل بحث است که اگر موضوع فلسطين است چرا ما داريم فقط به يک گروه و يک جريان خاص کمک ميکنيم؟ خوب اينها جزئيات هست اصل بحث همان بحث منافع ملي است که آيا منافع جمهوري اسلامي ايران به خير و صلاحش است که حتي به آن جريان خاص کمک بکند يا خير.(تشويق حضار) روانبخش: راجع به نکاتي که حضرت عالي فرمودند که چرا ما به فلسطينيها کمک ميکنيم و اين که از باب ترحم است ما اين را نميخواهيم بگوييم؛ گاهي وظيفه ديني اقتضا ميکند به جايي کمک کنيم، خوب هم بحث ترحم است و هم وظيفه دينيمان هست و هم قلب رئوف ما اقتضا ميکند که به يک آدم درماندهاي کمک کنيم اما مسأله فلسطين از اين مسأله بسيار بالاتر است دليلش هم اين است که خود حضرت امام رحمتا... عليه که يک مرجع تقليد است و رهبر جهان اسلام و رهبر انقلاب اسلامي، بيست سال قبل از تشکيل انقلاب اسلامي نسبت به اين موضوع فرياد زدند آن موقعي که امام خميني فرياد ميزد اصلاً جمهوري اسلامي شکل نگرفته بود، يک مرجع تقليد است که وظيفه ديني مردم را تعيين ميکند و ميفرمايد «در شرايط اسف انگيز فعلي بر هر مسلماني لازم است که کليه نيروهاي خويش را براي آزاد کردن سرزمينهاي اشغال شده و انتقام از اشغالگران به کار گيرد وا... ولي التوفيق و جاي ترديد نيست که وظيفه يک نفر مسلماني که در دورترين نقطههاي جهان به سر ميبرد همان وظيفهاي است که خلق مسلمان فلسطين امروز به آن مسؤول است؛ مسلمانان به مثابه دست يکديگرند و همه در مسؤوليت عمومي يکساند. (صحيفه نور، ج2، ص202) اين حکم مربوط به سال 1347 شمسي 10 سال مانده به انقلاب اسلامي است، وقتي که امام در نجف تبعيد بودند اين حکم را براي همه مسلمانان صادر کردهاند. نظام اسلامي هم هنوز تشکيل نشده بود که شما ميگوييد اين استراتژي نظام اسلامي است يا نه، در جايي ديگر ايشان ميفرمايند «اسرائيل با تباني و همفکري دولتهاي غرب و شرق زائيده شد اين جملهاي که جناب دکتر در بحث منافع ملي ميفرمايند، ببنيد حضرت امام منافع ملي ما را قبل از انقلاب هم دارد تعيين ميکند تا برسد به اينکه انقلابي شکل بگيرد و نظامي شکل بگيريد» اسرائيل با تباني و همفکري دولتهاي استعماري غرب و شرق زاييده شد و براي سرکوبي و استعمار ملل اسلامي به وجود آمد و امروز از طرف همه استعمارگران حمايت و پشتيباني ميشود انگليس و آمريکا با تقويت نظامي و سياسي و با در اختيار گذاشتن اسلحههاي مرگبار اسرائيل را به تجاوزات پي در پي بر عليه اعراب و مسلمين و ادامه اشغال فلسطين و ديگر سرزمينهاي اسلامي تحريص و وادار ميسازد (فقط بنا نيست به فلسطين اکتفا کند شايد از نيل به فرات بيايد) و شوروي (آن وقتي که رژيم اتحاديه جماهير شوروي هنوز بوده است) با جلوگيري از مجهز شدن مسلمانان و با فريب و خيانت و سياست سازشکارانه موجوديت اسرائيل را تضمين مينمايد، اگر دول اسلامي و ملل مسلمان به جاي تکيه به بلوک شرق و غرب به اسلام تکيه ميکردند و تعاليم نوراني و رهايي بخش قرآن کريم را نصب عين خود قرار داده و به کار ميبستند امروز اسير تجاوزگران صهيونيست و مرعوب فانتوم آمريکا و مقهور اراده سازش کارانه و نيرنگ بازيهاي شيطاني شوروي نميشدند دوري دول اسلامي از قرآن کريم ملت اسلام را به اين وضع سياه نکبتبار مواجه ساخته و سرنوشت ملتهاي مسلمان را دستخوش سياستهاي سازش کارانه استعمار چپ و راست قرار داده است (همان، ج 2، ص 439، 17 مرداد 1351) ببينيد هنوز انقلابي صورت نگرفته امام دارد هشدار ميدهد که تکيه بر شوروي و اينها نکنيد جمال عبدالناصر با تکيه بر شوروي ميخواست با اسرائيل بجنگد در وسط راه او را زمين زدند سکته کرد و مرد. اما امام ميفرمايد ما روي پاي خودمان بايد بايستيم. از سوي ديگر فلسطين مثل چچن نيست چچن استاني است در داخل روسيه، ميخواست استقلال پيدا کند، خوب آنجا بحث داخلي است يک بحث جهاني نيست البته کشتار مردم چچن بارها توسط جمهوري اسلامي محکوم شد ما در مقابل شوروي و در برابر روسيه قدرت خود نشان دادهايم الان هم در بحث تحريم ايستاديم. در زمان حضرت امام وقتي در شوروي به سفير ايران سيلي زدند و گزارش آن به حضرت امام داده شد، امام فرمودند سفير شوروي را بياوريد و يک پاسداري که دست محکمي داشته باشد همان سيلي را به او بزند، سفير را خواستند و يکي از پاسداران چنان به صورتش سيلي زد که از صندلياش به زمين افتاد. (تشويق حضار) بعد به او گفتند برو به اربابت بگو سيلي جواب سيلي است اينطور نيست که شما فکر کنيد به خاطر يک قضيهاي در برابر چين يا در برابر روسيه کوتاه بياييم مواضع جمهوري اسلامي از ابتدا معلوم بوده است «نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي» در قانون اساسي ما هم آمده است. آنچه درباره منافع ملي فرموديد منافع ملي فقط در همدان تعيين نميشود منافع ملي با سياست خارجي ما گره خورده است اگر اسرائيل -اين اژدها- رها شود جهان اسلام را مورد تعدي و تجاوز قرار ميدهد و به همين دليل آمريکا به آن کمک ميکند. براي همين هم امام ميفرمايند«بدانيد که مقصود دول بزرگ استعمار از ايجاد اسرائيل تنها اشغال فلسطين نيست بلکه اگر به آنان فرصت داده شود تمام کشورهاي عربي –العياذ بالله- به سرنوشت فلسطين دچار خواهند شد، اکنون که گروهي از مردان فداکار فلسطين (من هم نگفتم همهاشان) گروهي از مردان فداکار فلسطين که مسؤول تعيين سرنوشت خويش به دست خويش - که همانا آزادي فلسطين است - بر ضد مشتي غاصب متجاوز قيام کردهاند و به جان براي رهايي اراضي مغصوبه و سرزمينهاي اشغال شده کوشش ميکنند ميبينيم که عمال استعمار ديروز با آنها در اردن چه کردند.» (همان، ج 2، ص 439) اگر اسرائيل از مشکلات داخلياش رها شود اولين برخوردش با ايران است دارند جار ميزنند، فرياد ميزنند که هدف ما ايران است. همين اخيراً بوش مگر رسماً نگفت که گزينه نظامي روي ميز من بود يکي از سايتهاي طرفدار آقاي محسن رضايي هم از اين جمله خيلي لذت برد گفت که آنوقت ايشان در تلويزيون آمد و گفت که آمريکا بناست حمله کند آقاي احمدينژاد در مناظره به ايشان گفته، بود که چرا توي دل مردم را خالي کردي؟ اين سايت ميخواست بگويد آن موقع که ايشان گفته درست بوده است. الآن که بوش رسماً گفت ميخواستم اين کار را بکنم تاييد آن مدعاست که البته جوابش را دادند که بله ميخواست ولي نتوانست. آقاي دکتر! آيا منافع ملي ما اقتضا ميکند که اجازه بدهيم اسرائيل بيايد در بوشهر، با آنها بجنگيم اگر هيچ انگيزه ديني هم نباشد منافع ملي اقتضا ميکند که کشور خودمان را در معرض تهديد دشمن قرار ندهيم کساني که هستند در آنجا دارند با اسرائيل ميجنگند پدرش را هم در ميآورند؛ حداقل ما کمکشان کنيم؛ از جهت سياسي و غيره تا آنها بتوانند بيني اسرائيل را به خاک بمالند که مالاندند. آيا حق اسرائيل بود که از نيل تا فرات بيايد؟ بله يکي از اهدافش ايران بود که حتي همدان را ميخواست بگيرد ولي امروز در داخل سرزمينهاي اشغالي در باتلاق خودش فرو رفته و ناتوان شده است اخيراً يکي از فرماندهان ارتش اسرائيل گفته بود که ما اگر بخواهيم دست به ماشه ببريم ميدانيم در معرض هزاران موشک از سوي حماس و از سوي حزبا...، سوريه و ايران قرار خواهيم گرفت خودشان اينها را ميفهمند. يعني چي؟ يعني اگر ميتوانستند به ما حمله کنند لحظهاي درنگ نميکردند. اين سياست امام است اسرائيل نابود خواهد شد و طولي نخواهد کشيد که نابود ميشود.(تشويق حضار) بنابراين درباره کمک به فلسطين هم يک تکليف شرعي است که حضرت امام مرجع تقليد ما تعيين کرده است امام و ولي فقيه نائب حضرت بقيها... است به همه مسلمانان تکليف کرده و همه بايد اطاعت کنيم. هم منافع ملي ما آن را اقتضا ميکند. اما بحثي که شما راجع به چچن و آفريقا و... مطرح کرديد اتفاقاً نسبت به اين کشورهاي آفريقايي که شما نام برديد ايران اسلامي بيشترين حمايت را از آنها داشته است. و زير بالشان را گرفته است؛ کمکهاي فکري به آنها ميدهد برايشان سد ميسازد برايشان فعاليت ميکند آنها دارند فعال ميشوند تا بتوانند روي پاي خودشان بايستند جناب آقاي دکتر! شما ميفرماييد که ما داريم يک طرف را حق ميبينيم و طرف ديگر را باطل؛ اين طور نيست نبايد سياه و سفيد ديد، يعني شما اسرائيل را هم مقداري حق ميدانيد؟ خوب اينکه کراوات رجب طيب اردوغان نيز آن را قبول ندارد و آن را محکوم ميکند(تشويق حضار) ما بايد بگوييم زنده باد کراوات رجب طيب اردوغان؛ اين مسأله شبيه حرف آن بنده خدايي است که به هنگام مرگ ميگفت ما نفهميديم که بالاخره حق با علي بود يا معاويه!! مسأله فلسطين مسألهاي است که امروز همه دنيا حتي کفار به آن اعتراف دارند. نميدانم شما چطور تحليل ميکنيد که اين طور نيست که يک طرف حق باشد و يک طرف باطل محض؛ نبايد سياه و سفيد ديد! اين را مقداري توضيح بدهيد. اما راجع به کمک کويت و عربستان که شما ادعا کرديد چند برابر ما کمک کردهاند؛ کدام کمک؟ به چه کسي؟ مگر وزير جنگ عربستان سعودي نبود که بعد از جنگ سي و سه روز لبنان، نخست وزير اسرائيل را تشويقکرد که به لبنان حمله مجدد نمايد و اظهار داشت هزينه آن را خواهد پرداخت ولي اسرائيل جرأت نکرد؟ کدام حمايت؟ غزه ماهها در محاصره بود، در جنگ بيست و دو روز چه کمکي کردند؟ مصر کمک کرد که حتي آن چندتا تونل را هم بست؟ عربستان کمک کرد؟ کدامشان حاضر شدند کمک مالي يا سياسي بکنند؟ تنها اين جمهوري اسلامي بود که مرد و مردانه ايستاد آقاي احمدينژاد رئيس جمهور ايران آن روزها نهايت تلاش خود را کرد همايش «دوحه» در قطر را راه انداخت تا کشورهاي قطر و عربي را آوردند و از غزه حمايت کردند ولي عربستان حاضر نشد حتي در اين در کنفرانس دوحه شرکت بکند! مردم عربستان ميگويند که دولت ما هم پيمان با اسرائيل است، نه هم پيمان با حزب ا... و مردم فلسطين. فکر نميکنم حتي خود مردم عربستان نيز با شما هم موضع باشند.(تشويق حضار) زيبا کلام: من نميخواستم حقيقتش را بخواهيد وارد کالبد شکافي تفکرات سياسي آقاي روانبخش و همفکرانشان نسبت به مسائل خاورميانه بشوم چون فکر ميکردم بحث بيشتر در جنبه منافع ملي حرکت بکند در اين حال مجبورم به دليل مسائلي که ايشان گفتند من يک سري چيزها را مطرح بکنم توي مطالبي که آقاي روان بخش گفتند، فرمودند که اسرائيل را به وجود آوردند که ضربه بزند به اسلام و کشورهاي اسلامي و جبنشهاي اسلامي خوب اين نکته را اين حرف را اين سخن را بارها و بارها شما شنديد که استکبار جهاني و استعمار، اسرائيل را در قلب خاورميانه به وجود آورده براي ضربه زدن به جنبشها و جنبشهاي اسرائيل؛ اسرائيل در سال 1327 يعني 62 سال پيش تأسيس شده است؛ سؤال من از آقاي روانبخش اين است در طي اين 62 سال جنبشهاي اسلامي که در کشورهاي خاورميانه به وجود آمده است چندتا از آنها از سوي اسرائيليها مورد هجوم قرار گرفته مستقيم يا غير مستقيم؟ انقلاب اسلامي ايران را بياييد نگاه بکنيم؛ سالهاي 56 تا 57 که انقلاب داشت ميشد، رژيم محمدرضا پهلوي مناسبات گستردهاي با اسرائيليها داشتند به صورت دو پهلو يا غير مستقيم اسرائيل را به رسميت شناخته بودند جايي سفارت فلسطين است سفارت اسرائيل بود شرکتهاي اسرائيلي در ايران توي کارهاي صنعتي و اقتصادي و عمدتاً کشاورزي يکي از بزرگترين پروژهايي که دولت ايران داشت با اسرائيل پروژهي معروف به دشت قزوين بود بنابراين اسرائيليها کم نبودند در ايران سؤال، اين جنبش اسلامي که به راه افتاده سال 56 سال 57 براي محمدرضا پهلوي چه کار توانستند بکنند چه سرکوبي کردند از جنبش اسلامي که به وجود آمده بود؟ آقاي روانبخش! چه کار کردند اين اسرائيليها؟ اين يک نمونه، که يک حرکت اسلامي به وجود آمده و حسب تئوري شما که معتقديد اسرائيل براي اين به وجود آمده بود خوب اسرائيليها بايد خيليها کار ميکردند ولي ميدانيد اسرائيليها خيلي زودتر از آمريکاييها خيلي زودتر از انگليسيها خيلي زودتر از ساير اروپاييها از ايران خارج شدند يعني وقتي انقلاب شده بود هيچ چيزي از اسرائيل اينجا باقي نمانده بود. سليمان در خاطراتش ميگويد از سال 56 که هر وقت مهماني بود سفرا جمع ميشدند يورني دخراني کاردار يعني نفر اول اسرائيليها در ايران به ما ميگفت ايران اوضاعش نابسامان است و من قوياً به شما توصيه ميکنم از ايران خارج بشويد و خودشان شروع کرده بودند به خارج شدن. حسب تئوري آقاي روانبخش که اسرائيل به وجود آمده براي ضربه زدن به جنبشهاي اسلامي ما وقتي مي-بينيم جنبش اسلامي در ايران به وجود ميآيد اسرائيليها اينجا را زودتر از همه ترک ميکنند البته ما در دوران انقلاب به دليل همان احساسات ضد يهودي که داريم به دليل همان احساسات پاکي که نسبت به فلسطينيها داريم، قطعاً آقاي روانبخش بايد يادشان بيايد اگرچه خيلي از شما نبوديد آن موقع يا حداکثر طفل خردسالي بوديد در جريان 17 شهريور، مردم ايران خيلي جدي ميکفتند يک گروه کماندويي ويژه از اسرائيل آمده بود اينها هم از بالا با هليکوپتر به مردم حمله کرده اند و هم کماندوهايشان روي زمين بودهاند و خيليها مي-گفتند ما مکالمهي اينها را شنيدهايم تو بيسيم با هم صحبت ميکردند يک زبان عجيبي بوده که شبيه زبان عبري و خيلي جدي گفته ميشده که کشتار 17 شهريور را يک نيروي ويژهاي که از اسرائيل آمده بود انجام داده است. اگر اشتباه نکنم حتي برخي از روزنامهها يک چيزي شبيه يونيفرم علامتهايي که نظامي براي کشورهاي مختلف ميزنند عکس آن را در روزنامه کيهان چاپ کرده بودند گفته بودند آن کماندوهايي که آمده بودند 17 شهريور کشتار کردند اين علامت به اصطلاح نظامي اشان بوده است که براي يکي از واحدهاي ويژهي اسرائيل است، بعد از 22 بهمن روزنامهها نوشتند که آن واحدي که کشتار 17 شهريور را انجام داده است دستگير شده است و از مردمي که در 17 شهريور بودند و يا عزيزانشان به شهادت رسيده بود خواستند در صبح جمعه 17 شهريور در ميدان ژاله بيايند در دادستاني انقلاب بيايند به اوين بيايند. آنها، نه اسرائيلي بودند، نه سوئيسي بودند، نه آمريکايي بودند نه فرانسوي بودند؛ آنها هموطنان شريف من و شما بودند که در ارتش شاهنشاهي ايران بودند.... (تشويق جمعي از حضار) البته بر اساس اعلام روز پنج شنبه 16 شهريور ساعت 10:30 11 شب سران رژيم شاه جمع ميشوند و با توجه به راهپيماييهايي که روز عيد فطر و 5 شنبهاش روز 16 صورت گرفته بوده تصميم گرفتند در تهران و هفت، هشت تا شهر ديگر اعلام حکومت نظامي بکنند اعلام حکومت نظامي ميشود، از ساعت 12 آن شب يعني از ساعت 12 هفده شهريور در تهران و چند شهر ديگر اعلام حکومت نظامي ميشود آن واحدي که آمده بود به ميدان ژاله آن روز صبح 17 شهريور دستور تير داشت فرماندهشان به آنها گفته بودند که متفرق ميکنيد به آنها اخطار ميکنيد اگر که متفرق نشدند شليک ميکنيد خيلي ساده و آنها هم دقيقاً همين کار را کردند آنها به کساني که در ميدان ژاله جمع شده بودند آن روز صبح جمعه گفتند متفرق بشويد و وقتي متفرق نشدند گلن گدنگ را کشيدند و دست به تير شدند بچهها فکر ميکردند مثل هميشه است حداکثر گاز اشک آور شليک ميکنند چون از فروردين ارديبهشت آن سال مرتباً در تهران تظاهرات بود و اصلاً سابقه نداشت که اينجوري ببندند به رگبار و خوب بستند به رگبار و البته شد 17 شهريور ببينيد، تنها چيزي که معلوم شد وجود نداشته در عالم واقعيت وجود يک نيروي ويژه از اسرائيل بوده که هواپيما يا هليکوپتر آمده بودند به ايران من چقدر ديگر وقت دارم آقاي مجري؟ مجري: وقتتان باز است خودتان ميتوانيد انتخاب کنيد من باز کورنومتر دارم آخرش به شما اعلام ميکنم زيبا کلام: اتفاقاً من ميخواهم يک مرحله بروم جلوتر بگويم که اگر اسرائيليها صهيونيستها خيلي بيل زن بودند دو تا بيل دم باغچهي خودشان ميزدند اگر عرضه داشتند ميزدند. يعني چي؟ يعني آقاي روانبخش نه تنها اسرائيليها اصلاً وظيفهاي نداشتند هدفي نداشتند ماموريتي نداشتند يا حتي داشند، به آنها واگذار شده است ولي عرضه نداشتند انجام بدهند، آقاي روانبخش! اسرائيليها اگر خيلي همت داشتند که جنبشهاي اسلامي را در ايران و ترکيه و اردن و لبنان و مصر و در جاهاي ديگر سرکوب کنند، بروند خود حماس را سرکوب بکنند که از کنار گوششان في الواقع يک جنش اسلامي صورت گرفته است... (تشويق حضار) متاسفانه ما يک سري کليها را ميبافيم و چون در ايران راديو و تلويزيون و مطبوعات همه چيز و همه ارگانها همه دست يک خط يک جناح هست حقايق پنهان مانده است. (تشويق جمعي از حضار) همين مطالب را هي تکرار ميکنيم و بدبختي اين است که خودمان هم باورمان ميشود که مطالب حقيقت دارد (تشويق جمعي از حضار) اسرائيل را به وجود آوردهاند براي اينکه ضربه بزند به اين جوري که آقاي روانبخش گفتهاند ضربه بزند به جمهوري اسلامي (تشويق جمعي از حضار) من واقعاً ميخواهم اصرار دارم که آقاي روانبخش نشان بدهند در اين شصت سال چند تا مورد را نشان بدهند که اسرائيليها ضربه زدند به جنبشهاي اسلامي حالا در ايران و در جاهاي ديگر که به وجود آمده است؟ بخش آخر عرايضم يا بسا ما شنيديم که گفته ميشود که يکي از دلايلي که صهيونيستها استکبار جهاني اسرائيل را به وجود آوردهاند اين است که منطقه خاور ميانه را منطقه بسيار بسيار مهمي از نظر انرژي از نظر نفت و گاز ما فکر ميکنيم اين آدمي که آمده تحصيل کرده است نفت و گاز که انرژي درست است صحبت ميکند خاورميانه از نظر نفت و گاز اينها خيلي مهم است و اينها غرب که به شدت نيازمند نفت و گاز خاورميانه است اينهم باز درست است غرب که مصرف کننده اصلي نفت و گاز خاورميانه است پيش بيني کردهاند آيندهنگري کردهاندکه چون وابستگي غرب و جهان صنعتي دارد به نفت و گاز خاورميانه دارد بيشتر و بيشتر ميشود پس بنابراين اسرائيل را بهعنوان يک جاي پا به وجود آوردهاند کاري ندارم کدام يک از شماها اين حرفها را نشنيدهايد توي اين چه ميدانم سالها من از شما يک سؤال ميکنم ممکن است که واقعاً يک عدهاي نشسته باشند و اسرائيل را به وجود آورده باشند براي پاسداري از نفت و گاز خاورميانه براي اينکه غرب جا پا داشه باشد در نفت و گاز خاورميانه اما فقط يک احتمال ميتواند اين چيز را ممکن کرده باشد آن هم کساني که جمع شده بودند حدود 60 الي 62 سال پيش ميخواستند اسرائيل را به وجود بياورند نقشه خاورميانه را چپکي گرفته بودند اين جوري گرفته بودند ميدانيد چرا چون نفت و گاز خاورميانه در جنوب آن است در خليج فارس است نه در آنجا. در عراق است در شمال عراق است در کويت است در امارات است در خوزستان است شما از اين درب که بيرون رفتيد يک نگاه بکنيد ببينيد آنجايي که نفت و گاز خاورميانه است منتها اليه جنوب خاورميانه است اسرائيل در منتها اليه شمال خاورميانه ايجاد شده است يعني آنجايي که اسرائيل ايجاد شده است به فاصلهي صدها کيلومتر است نه يک کپسول گاز وجود دارد نه يک بشکه نفت، منتهي خوب مثل همان بحث سرکوب کردن جنبشهاي اسلامي حرکتهاي اسلامي اين هم گفته ميشود خوب آدمهايي که ميگويند تحصيل کرده هستند در راديو ميآيند ميگويند در تلويزيون ميآيند ميگويند ما ميگوييم که عجب! پس اينجوري بوده، مرگ بر اسرائيل و.... ولي واقع مطلب اين است. خواهران و برادران به خاطر خدا به خاطر دين به خاطر قرآن به خاطر پيغمبر به خاطر هرچي برايتان مقدس است يک مقداري تاريخ را مطالعه کنيد ببينيد اصلاً اسرائيل چي بوده است فلسطين چي بوده است خاورميانه کجا بوده است اصلاً تاريخ چه جور بوده است و اينقدر نرويد دنبال تئوريهاي دايي جان ناپلئوني که به خاطر اين که اسلام را آزاد بکنيم...
|
--
دریافتـ اینـ پیامـ بدلیلـ اینکهـ شما یکیـ از بهترینـ اعضایـ شناختهـ شدهـ در گروهـ لـــــــیـــــــمــــــو هستید.
-----------------------------------------------
برایـ دیدنـ از گروهـ :
http://groups.google.com/group/lymoo
-----------------------------------------------
ساده ترینـ راهـ برایـ گذاشتنـ یکـ مطلبـ و فرستادنـ آنـ برایـ همهـ ، استفادهـ از لینکـ زیر استـ ، (مطلب را آماده کنید و به آدرس زیر بفرست) :
(اینـ بهترهـ)
lymoo@googlegroups.com
-----------------------------------------------
برایـ سایر گزینهـ ها ، بهـ اینـ گروهـ مراجعهـ کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa
-----------------------------------------------
ویرایشـ عضویتــ ::
http://groups.google.com/group/lymoo/subscribe?hl=fa_US
-----------------------------------------------
با تشکر:
مـــدیــریــتــــ گروهـــ
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر