۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

Fw: همایون خرم



----- Forwarded Message ----
From: Mohsen Saeedpour <mohsen.saeedpour@yahoo.com>
To: fsamii@yahoo.com
Sent: Thu, December 9, 2010 2:11:13 PM
Subject: همایون خرم

 

 

...

گزارش کنسرت همایون خرم چاپ ارسال به دوست
12 آذر 1389

همایون خرم 
امشب در سر شوری دارم......

همايون خرم پس از يك دهه دوري از صحنه، نواي ويولن خود را در حالي در سالن همايش‌هاي برج ميلاد به صدا درآورد كه مردم در يك شب به‌يادماندني خاطرات خود را با او و برنامه‌ي «گلها» مرور كردند. 
، در كنسرتي كه روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه (10 و 11 آذرماه) به همت مؤسسه‌ي فرهنگي ـ هنري گلچين آواي شرق برپا شده بود، گروه اجرايي در نبود «همايون خرم» يکي از ساخته‌هاي اين هنرمند برجسته را اجرا کرد و پس از پايان دکلمه، خرم در ميان تشويق بسيار حاضران روي صحنه آمد و در حالي که گروه اجرا برنامه را قطع نکرده بود، به آن‌ها پيوست.

اجراي اين قطعه با تک‌نوازي «همايون خرم» همراه بود و در پايان، با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد. در ادامه‌ي اين برنامه، قطعه‌ي «غوغاي ستارگان» از ساخته‌هاي قديمي همايون خرم در مقام وصال، به اجرا درآمد. اجراي اين قطعه با تک‌نوازي تار، پيانو و هم‌نوازي تار و پيانو و دونوازي ويلون و تنبک و در نهايت، همراهي ديگر سازها همراه بود.


ترانه‌ي مربوط به اين قطعه‌ي موسيقي با دکلمه‌ي ژاله صادقيان اجرا شد؛ «امشب در سر شوري دارم / امشب در دل نوري دارم ...».

در ادامه‌ي اين كنسرت، قطعه‌ي «عشق و انتظار» يکي ديگر از ساخته‌هاي قديمي استاد، اجرا شد و با دکلمه‌ي اشعاري نيز همراه بود.

«تو رفتي و دلم غمين شد، قرين آه آتشين شد، از آن شبي که برنگشتي، جهان که شادي‌آفرين بود به چشم من غم‌آفرين شد ...».

تک‌نوازي همايون خرم در اين قطعه، حاضران در سالن را به وجد آورد. بسياري از تماشاگران از هم‌نسلان همايون خرم بودند که با قطعاتي که اجرا مي‌شد، خاطرات فراوان داشتند و با زمزمه‌ي ترانه‌ها، استاد و گروهش را همراهي مي‌کردند. اجراي اين قعطه با تغيير مقام به بيات اصفهان، چهار مضراب و گوشه بيداد و ضربي در بيداد ادامه يافت تا به اجراي مقدمه‌ي «موج دل» و دکلمه‌ي ترانه‌ي «همه هست آرزويم که ببينم از تو رويي، چه زيان تو را که من هم برسم به آرزويي» رسيد.

با تمام شدن اين قطعه، بخش نخست برنامه نيز به پايان رسيد و «همايون خرم» با ياد کردن از استادش ابوالحسن خان صبا گفت: ياد استاد بزرگوارم ابوالحسن خان صبا و تعدادي از شاگردان اين استاد بزرگ هم‌چون زنده‌يادان مهدي خالدي، علي تجويدي، حبيب‌الله بديعي، پرويز ياحقي و اسدلله ملک را گرامي مي‌دارم و قطعه‌ي «زرد مليجه» را که توسط استادم تنظيم شده است، اجرا مي‌کنم.

بخش نخست برنامه با اجراي «زرد مليجه» با تک‌نوازي «همايون خرم» به پايان رسيد.

بخش دوم برنامه پس از چند دقيقه استراحت، با اجراي يکي ديگر از ساخته‌هاي همايون خرم و تک‌نوازي ويولون و همراهي پيانو با اين ساز و دکلمه‌ي ترانه‌ي «خوشتر از ايام عشق ايام نيست، بامداد عاشقان را شام نيست ...» و هم‌نوازي سازها ادامه يافت و به اجراي مقدمه‌ي ترانه‌ي «رسواي زمانه منم» به پايان رسيد.

اجراي اين قطعه نيز تماشاگران را به وجد آورد، به‌گونه‌اي كه زمزمه‌ي اين ترانه توسط حاضران با صداي سازها درآميخت.

«رسواي زمانه منم، ديوانه منم، از خود بيگانه منم، مست ميخانه منم ...» اجراي اين ترانه با تغيير مقام به بيات اصفهان و فرود در همايون ادامه يافت و به اجراي قطعه‌ي «سرگشته» يا همان ترانه‌ي به‌يادماندني «تو اي پري کجايي» به پايان رسيد. تک‌نوازي پيانو، تک‌نوازي ويولن و تک‌نوازي تار از بخش‌هاي مختلف اجراي اين ساخته‌ي قديمي استاد بود. اجراي اين قطعه هم شور بسياري در تماشاگران به‌وجود آورد و همراهي و تشويق بسيار آن‌ها را درپي داشت.

قطعه‌ي بعدي «بوي باران» در مقام وصال بود. «اي که بوي باران شکفته در هوايت، ياد از آن بهاران که شد خزان به پايت ...». اين قطعه با تغيير مقام به بيات اصفهان ادامه پيدا کرد و در پايان به اجراي قطعه‌ي «ديدم به خواب» رسيد.

در پايان اين برنامه، پس از تشويق‌هاي بسيار زياد و پي‌درپي حاضران در سالن که خاطرات برنامه‌هاي «گلها» براي آن‌ها پس از سال‌ها زنده شده بود، همايون خرم همراه گروهش و با همراهي ژاله صادقيان که روي صحنه آمده بود، قطعه‌ي «موج آتش» يا همان «اشک من هويدا شد» را اجرا کرد که اين قطعه نيز با زمزمه‌ي تماشگران همراه شد.

«تو که گفتي اگر به آتشم کشي وگر ز غصه‌ام کشي، تو را رها نمي‌کنم، نه کشته‌ام تو را به غم، نه آتشت به جان زدم که مي‌کشي ز من تو دامن، اشک من هويدا شد، ديده‌ام چو دريا شد ...».

در پايان برنامه، تماشاگران اين کنسرت با مرور بخشي از خاطرات سه دهه‌ي پيش خود، سالن را در حالي ترک کردند که چند دقيقه از نيمه‌شب گذشته بود.


در اجراي اين برنامه، سامان احتشامي نوازنده‌ي پيانو، اميرحسين رضا نوازنده‌ي تار، حسن آزاده‌فر نوازنده‌ي تنبک و ژاله صادقيان، همايون خرم را همراهي مي‌کردند. ژاله صادقيان در طول اجراي برنامه روي صحنه حضور نداشت و فقط با صدايش گروه را همراهي مي‌کرد.

در اين اجرا، بزرگ لشکري، محمد سرير، حسين الهي قمشه‌اي، علي مرادخاني، بابک رضايي، تهمينه ميلاني و مرتضي کاظمي از جمله حاضران در سالن بودند. در ابتداي برنامه، مدير مؤسسه‌ي فرهنگي ـ هنري گلچين آواي شرقي از مديريت مرکز موسيقي و مديريت مرکز همايش برج ميلاد و حاميان اين برنامه تشکر کرد. 
ایسنا




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر