۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

Fw: همایون خرم



-----

خاطرات قدیمی با ویولن «همایون خرم» زنده شد
تعداد بازدید: 57

خاطرات قدیمی با ویولن «همایون خرم» زنده شد

پس از تشویق‌های بسیار زیاد و پی‌درپی حاضران در سالن که خاطرات برنامه‌های «گلها» برای آن‌ها پس از سال‌ها زنده شده بود، همایون خرم همراه گروهش و با همراهی...
 
همایون خرم پس از یك دهه دوری از صحنه، نوای ویولن خود را در حالی در سالن همایش‌های برج میلاد به صدا درآورد كه مردم در یك شب به‌یادماندنی خاطرات خود را با او و برنامه‌ی «گلها» مرور كردند. 
به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در كنسرتی كه روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (10 و 11 آذرماه) به همت مؤسسه‌ی فرهنگی ـ هنری گلچین آوای شرق برپا شده بود، گروه اجرایی در نبود «همایون خرم» یکی از ساخته‌های این هنرمند برجسته را اجرا کرد و پس از پایان دکلمه، خرم در میان تشویق بسیار حاضران روی صحنه آمد و در حالی که گروه اجرا برنامه را قطع نکرده بود، به آن‌ها پیوست. 
اجرای این قطعه با تک‌نوازی «همایون خرم» همراه بود و در پایان، با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد. در ادامه‌ی این برنامه، قطعه‌ی «غوغای ستارگان» از ساخته‌های قدیمی همایون خرم در مقام وصال، به اجرا درآمد. اجرای این قطعه با تک‌نوازی تار، پیانو و هم‌نوازی تار و پیانو و دونوازی ویلون و تنبک و در نهایت، همراهی دیگر سازها همراه بود. 
ترانه‌ی مربوط به این قطعه‌ی موسیقی با دکلمه‌ی ژاله صادقیان اجرا شد؛ «امشب در سر شوری دارم / امشب در دل نوری دارم ...». 
در ادامه‌ی این كنسرت، قطعه‌ی «عشق و انتظار» یکی دیگر از ساخته‌های قدیمی استاد، اجرا شد و با دکلمه‌ی اشعاری نیز همراه بود. 
«تو رفتی و دلم غمین شد، قرین آه آتشین شد، از آن شبی که برنگشتی، جهان که شادی‌آفرین بود به چشم من غم‌آفرین شد ...». 
تک‌نوازی همایون خرم در این قطعه، حاضران در سالن را به وجد آورد. بسیاری از تماشاگران از هم‌نسلان همایون خرم بودند که با قطعاتی که اجرا می‌شد، خاطرات فراوان داشتند و با زمزمه‌ی ترانه‌ها، استاد و گروهش را همراهی می‌کردند. اجرای این قعطه با تغییر مقام به بیات اصفهان، چهار مضراب و گوشه بیداد و ضربی در بیداد ادامه یافت تا به اجرای مقدمه‌ی «موج دل» و دکلمه‌ی ترانه‌ی «همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی، چه زیان تو را که من هم برسم به آرزویی» رسید. 
با تمام شدن این قطعه، بخش نخست برنامه نیز به پایان رسید و «همایون خرم» با یاد کردن از استادش ابوالحسن خان صبا گفت: یاد استاد بزرگوارم ابوالحسن خان صبا و تعدادی از شاگردان این استاد بزرگ هم‌چون زنده‌یادان مهدی خالدی، علی تجویدی، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی و اسدلله ملک را گرامی می‌دارم و قطعه‌ی «زرد ملیجه» را که توسط استادم تنظیم شده است، اجرا می‌کنم. 
بخش نخست برنامه با اجرای «زرد ملیجه» با تک‌نوازی «همایون خرم» به پایان رسید. 
بخش دوم برنامه پس از چند دقیقه استراحت، با اجرای یکی دیگر از ساخته‌های همایون خرم و تک‌نوازی ویولون و همراهی پیانو با این ساز و دکلمه‌ی ترانه‌ی «خوشتر از ایام عشق ایام نیست، بامداد عاشقان را شام نیست ...» و هم‌نوازی سازها ادامه یافت و به اجرای مقدمه‌ی ترانه‌ی «رسوای زمانه منم» به پایان رسید. 
اجرای این قطعه نیز تماشاگران را به وجد آورد، به‌گونه‌ای كه زمزمه‌ی این ترانه توسط حاضران با صدای سازها درآمیخت. 
«رسوای زمانه منم، دیوانه منم، از خود بیگانه منم، مست میخانه منم ...» اجرای این ترانه با تغییر مقام به بیات اصفهان و فرود در همایون ادامه یافت و به اجرای قطعه‌ی «سرگشته» یا همان ترانه‌ی به‌یادماندنی «تو ای پری کجایی» به پایان رسید. تک‌نوازی پیانو، تک‌نوازی ویولن و تک‌نوازی تار از بخش‌های مختلف اجرای این ساخته‌ی قدیمی استاد بود. اجرای این قطعه هم شور بسیاری در تماشاگران به‌وجود آورد و همراهی و تشویق بسیار آن‌ها را درپی داشت. 
قطعه‌ی بعدی «بوی باران» در مقام وصال بود. «ای که بوی باران شکفته در هوایت، یاد از آن بهاران که شد خزان به پایت ...». این قطعه با تغییر مقام به بیات اصفهان ادامه پیدا کرد و در پایان به اجرای قطعه‌ی «دیدم به خواب» رسید. 
در پایان این برنامه، پس از تشویق‌های بسیار زیاد و پی‌درپی حاضران در سالن که خاطرات برنامه‌های «گلها» برای آن‌ها پس از سال‌ها زنده شده بود، همایون خرم همراه گروهش و با همراهی ژاله صادقیان که روی صحنه آمده بود، قطعه‌ی «موج آتش» یا همان «اشک من هویدا شد» را اجرا کرد که این قطعه نیز با زمزمه‌ی تماشگران همراه شد. 
«تو که گفتی اگر به آتشم کشی وگر ز غصه‌ام کشی، تو را رها نمی‌کنم، نه کشته‌ام تو را به غم، نه آتشت به جان زدم که می‌کشی ز من تو دامن، اشک من هویدا شد، دیده‌ام چو دریا شد ...». 
در پایان برنامه، تماشاگران این کنسرت با مرور بخشی از خاطرات سه دهه‌ی پیش خود، سالن را در حالی ترک کردند که چند دقیقه از نیمه‌شب گذشته بود. 
در اجرای این برنامه، سامان احتشامی نوازنده‌ی پیانو، امیرحسین رضا نوازنده‌ی تار، حسن آزاده‌فر نوازنده‌ی تنبک و ژاله صادقیان، همایون خرم را همراهی می‌کردند. ژاله صادقیان در طول اجرای برنامه روی صحنه حضور نداشت و فقط با صدایش گروه را همراهی می‌کرد. 
در این اجرا، بزرگ لشکری، محمد سریر، حسین الهی قمشه‌ای، علی مرادخانی، بابک رضایی، تهمینه میلانی و مرتضی کاظمی از جمله حاضران در سالن بودند. در ابتدای برنامه، مدیر مؤسسه‌ی فرهنگی ـ هنری گلچین آوای شرقی از مدیریت مرکز موسیقی و مدیریت مرکز همایش برج میلاد و حامیان این برنامه تشکر کرد.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر