۱۳۸۹ دی ۳, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


کلمه ویکی‌لیکس وارد لغات زبان انگلیسی شد

Posted: 24 Dec 2010 09:56 AM PST

ایتنا – انتشار اسناد افشاشده توسط ویکی‌لیکس توسط غول‌های رسانه ای غرب و گسترش این اسناد در اینترنت، به کلمه ویکی‌لیکس اعتبار بسیار زیادی بخشیده است.

سازمان دیده‌بان زبان جهانی موسوم به GLM از ورود کلمه «ویکی‌لیکس» به زبان انگلیسی خبر داد.

به گزارش رویترز، به دلیل استفاده گسترده از لغت ویکی‌لیکس، این کلمه جزو لغات درستی قلمداد می‌شود که از قابلیت درج در واژگان زبان انگلیسی برخوردار است.

پیشتر این اتفاق برای کلمات زیراکس، گوگل و توییتر رخ داده بود.

در آن زمان برخی کارشناسان بر این باور بودند که گوگل به چنان شهرتی دست یافته که عبارت گوگل به مفهوم جست‌وجو و پژوهش در اینترنت است و این لزوماً به معنای استفاده کاربر از موتور جست‌وجوگر گوگل نیست.

اکنون شبیه همین قضیه برای ویکی‌لیکس اتفاق افتاده است.

بنا بر اعلام GLM اولین حضور واژه ویکی‌لیکس در رسانه‌های جهانی، به سال ۲۰۰۶ بر می‌گردد و از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون بار این لغت به کار رفته است.

یک لغت برای درج در واژگان انگلیسی باید حداقل ۲۵ هزار بار در رسانه‌های انگلیسی زبان به کار رفته باشد.

لغت ویکی‌لیکس از دو بخش تشکیل شده است که عبارت «ویکی» آن از زبان هاوایی گرفته شده و به معنای سریع است.

عبارت «لیکس» هم به این معناست که وب‌سایت ویکی‌لیکس از انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه، به دنبال کسب درآمد نیست.

سلسله نشست‌های ارائه پایان‌نامه‌های ارتباطاتی با «روزنامه‌نگاری شهروندی» آغاز شد

Posted: 24 Dec 2010 09:56 AM PST

اولین جلسه از سلسله نشست‌های ارائه و نقد و بررسی پایان‌نامه‌های حوزه علوم ارتباطات با موضوع «روزنامه‌نگاری شهروندی» آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این نشست با حضور دکتر هادی خانیکی و پدرام الوندی در روز سه‌شنبه سی‌ام آذرماه 1389 از سوی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر هادی خانیکی در آغاز سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از زنده‌ترین بخش‌ها در دانشگاه‌های ایران عرصه انجام پایان‌نامه‌هاست، گفت: ‌پایان نامه‌ها تحقیقات مستقلی هستند که عناصر اصلی آنها را جمعی از استادان و دانشجویان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: از طرف دیگر یکی دیگر از حوزه‌های زنده در دانشگاه‌های ایران انجمن‌های علمی و تخصصی هستند و بنابراین اگر بتوان این دو پیوندی برقرار کرد آنگاه فضای علمی و آکادمیک و نیز جامعه می‌توانند از نتیجه این تحقیقات دانشگاهی بهره‌های فراوانی ببرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: این نشست اولین نشست از سلسله نشست‌هایی است که با این هدف برگزار می‌شود تا در آنها دانشجو و استاد راهنمای وی پایان نامه‌ای را ارایه کنند و نتایج این تحقیقات و پایان‌نامه‌ها به بحث گذاشته شوند.

پس از این مقدمه پدرام الوندی که پایان نامه خود را با راهنمایی دکتر هادی خانیکی درباره روزنامه‌نگاری شهروندی نگاشته است سخنانش را با تاکید بر این نکته آغاز کرد که روزنامه‌نگاری شهروندی حوزه بسیار گسترده‌ای است که در این پایان‌نامه تنها به بخشی از آن پرداخته شده است.

وی گفت: به لحاظ تاریخی روزنامه‌نگاری شهروندی پدیده جدیدی نیست. اما با ظهور و افزایش دسترسی به اینترنت و نیز افزایش سواد رسانه‌ای این مسئله به پدیده‌ای دست اول تبدیل شده است.

وی افزود: همان طور که می‌دانیم اینترنت محدودیت زمانی و مکانی ندارد و واجد ویژگی فراگیری است که این مسایل مهمترین تاثیرش را در فضای زیست‌رسانه‌ای می‌گذارد یعنی برخلاف رسانه‌های سنتی در رسانه‌های شهروندی فضایی مبتنی بر گفتگو و ارتباط میان افراد وجود دارد .

الوندی ادامه داد: مانوئل کاستلز از سه گونه هویت مسلط، هویت مقاومت و هویت برنامه‌دار سخن می‌گوید و در ذیل آنها مسایل مهمی را طرح می‌ کند. با توجه به بحث وی می‌توان گفت که یکی از کارکردهای روزنامه‌نگاری شهروندی این است که دوگانه سازی و دیگری پنداری از بین می‌رود و بنابراین شما دیگر نمی‌‌توانید دیگری را نبینید.

این پژوهشگر حوزه رسانه تصریح کرد: ساخت روزنامه‌نگاری شهروندی پیش از ظهور اینترنت بیشتر بر هویت مقاومت مبتنی بوده است اما با ظهور اینترنت ما هویت برنامه‌دار را هم در این گونه از روزنامه‌نگاری می‌توانیم ببینیم. اما در این رابطه مشکل دشواری مفهومی یکی از مسایل مهم و مطرح است. مثلاً واژه‌هایی چون رسانه‌های جایگزین، رسانه‌های جماعتی، رسانه‌های مشارکتی، رسانه‌های شخصی، رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های کنشگر، رسانه‌های رادیکال، رسانه‌های مردمی، رسانه‌‌های منبع باز، رسانه‌های سرکش، رسانه‌های خودمختار و رسانه‌های مدنی برای بحث درباره رسانه‌های شهروندی به کار می‌روند.

وی در ادامه به بحث درباره رسانه‌های اجتماعی پرداخت و گفت:‌ مفهوم رسانه اجتماعی با مفهوم شبکه اجتماعی متفاوت است. تولید کننده محتوا و حامیان رسانه‌های اجتماعی افراد خورد هستند ما در این رسانه‌ها علاوه بر تولید محتوا اشتراک محتوا را نیز می‌توانیم ببینم و بنابراین در این جا "شهروند روزنامه‌نگار" کسی است که تجربه روزنامه‌اش را با دیگران به اشتراک می‌گذارد.

این پژوهشگر حوزه رسانه در پایان خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاری شهروندی یک صفت و موصوف و یک ژانر روزنامه نگاری نیست بلکه ظهور یک فضای جدید است. ارتباطات مشارکتی در بحث روزنامه نگاری شهروندی اهمیت بسیاری دارند که این موضوع می تواند بستری برای مدلهای توسعه‌‌های محلی باشد.

در ادامه دکتر هادی خانیکی که استاد راهنمای پدرام الوندی در پایان نامه‌اش بوده است با اشاره به نظریات مانوئل کاستلز جامعه‌شناس معاصر گفت: همان گونه که کاستلز می‌گوید ما در حال گذر از عصر مخاطبان انبوه به شرایطی هستیم که ارتباطات جمعی حاکمیت خود را به نوع دیگری از ارتباطات یعنی ارتباطات خودگزین داده‌اند که از دل آنها رسانه‌های شهروندی سر درآورده‌اند رسانه‌هایی که امکان مشارکت شهروندان در تولید و پخش محتوا را افزایش داده و از سوی دیگر دریافت محتوا را نیز خودگزین کرده اند.

وی افزود: به عنوان یک آینده‌نگری من فکر می‌کنم که ما از یک مرحله سهولت در دسترسی وارد مرحله دیگری خواهیم شد که سهولت در مشارکت را در پی دارد. یعنی همان چیزی که در وب 2 وجود دارد. خودتولیدی، خودگردانی و خودگزینی سه مفهومی هستند که کاستلز در این باره از آنها سخن می‌گوید اما در این جا این سئوال نیز مطرح است که آیا اساساً این رسانه ها قابل استفاده برای همه هستند یا نه؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سپس با اشاره به نگاه هابرماس در حوزه عمومی گفت: اگرچه هابرماس سعی می‌کند به نحو بدبینانه به بحث حوزه عمومی نپردازد اما وی می‌گوید با ظهور این فضای جدید و با نوآوران و نخبگان حضورشان کمرنگ‌تر شده و گویی که این امر سبب سطحی شدن و عام شدن مسایل شده‌اند که نخبگان با حضور در این فضا می‌توانند مشکلات ناشی از این مسئله را کاهش دهند.

وی تصریح کرد: به نظر من درباره آینده روزنامه‌نگاری شهروندی می‌توان به چند نکته اشاره کرد: نخست اینکه فرآیندهای ارتباطی تغییر یافته است و در نتیجه ظهور رسانه‌های نو بر رسانه‌ای دیگر نیز تاثیر گذشته است. در این مرحله سیستم‌های پیچیده و گران به سیسنم های ارزان و قابل استفاده تبدیل شده‌اند.

وی افزود: متاثر از عامل اول فضای رسانه‌ای جدید، فضایی باز، چند ذهنی و متکثر است که به صورت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ظاهر می‌شود و در نتیجه هم گفتمان و هم پادگفتمان تولید می‌کند.

خانیکی ادامه داد: مولفه سوم این است که رسانه‌های جدید امکان ایجاد تجربه‌های گفتگویی را فراهم می‌آورند که مبتنی بر 4 چیز است. یکی دسترسی به رسانه‌ها، دوم دسترسی به اطلاعات، سوم دسترسی به شهروندان دیگر یا دسترسی افقی و چهارم دسترسی عمودی که به رابطه شهروندان و نظام سیاسی مربوط است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد مشارکت از طریق رسانه‌ها نیز موضوع مهمی است به این معنا که روزنامه‌نگاران علاوه بر روزنامه‌نگاری، کنشگر هم هستند و بنابراین ما می توانیم از روزنامه‌‌نگاری کنشگر نیز سخن بگوییم. در این زمینه می‌توان به موضوع میراث فرهنگی در ایران اشاره کرد که در آن اینگونه از روزنامه نگاری به طور جدی مطرح است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه تصریح کرد:‌روزنامه‌نگاری کنش‌گر، مضمون روزنامه‌نگاری را هم تغیر می دهد و بنابراین رسانه‌ها می تواند فضای دموکراتیک متفاوتی در مقایسه با گذشته داشته باشند.

خانیکی در پایان یادآور شد: با این مقدمات روزنامه‌نگاری کنشگر و گفتگویی را می‌توان ژانر جدیدی در روزنامه‌‌نگاری دانست.

گفتنی است این نشست‌ها با هدف به بحث گذاشته شدن پایان‌نامه‌های حوزه علوم ارتباطات، از این پس هر دو هفته یک‌بار در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار خواهد شد.

افزایش اقبال جوانان به وب۲

Posted: 24 Dec 2010 09:44 AM PST

نتایج حاصل از یک بررسی جدید نشان داد که جوانان بیش از دیگر اقشار جامعه به پدیده وب 2 رغبت نشان می‌دهند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، طبق این بررسی‌ها زنان و مردان جوان به صورت یکسان به سمت وب 2 و خدمات وابسته به آن روی می‌آورند، بیشتر زمان خود را در طول زندگی در اینترنت به سر می‌برند و برای اتصال به دنیای مجازی از بیش از یک دستگاه استفاده می‌کنند.

این‌ها همان افرادی هستند که به صورت مستمر فایل‌های تصویری خود را روی سایت یوتیوب منتشر می‌کنند، وبلاگ خود را به‌روز می‌کنند و مقالات خود را با علامت‌های مخصوص در اینترنت به اشتراک می‌گذارد.

نتایج این بررسی‌ها که توسط موسسه تحقیقاتی Netpop Research انجام شد، با عنوان "تغییرات رسانه‌ای اجتماع 2010 " منتشر شده است. این بررسی آن دسته از افرادی را که به گونه‌ای در پدیده وب 2 درگیر بودند و به انتشار عکس روی اینترنت، وبلاگ‌نویسی، اشتراک‌گذاری فایل‌ها مشغول بودند را مورد بررسی قرار داد.

این مطالعات روی 4384 نفری که به خطوط اینترنتی پهن‌باند دسترسی داشتند و میانگین سن آن‌ها بیش از 13 سال بود، بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال جاری صورت گرفت تا عادات جدید رسانه‌ای کاربران برای دنیای تجاری امروز نمایان شود.

از میان شرکت‌کنندگان در این تحقیق، 7 درصد افراد در طول هفته با بیش از 250 نفر به صورت مجازی ارتباط داشته‌اند. بیشتر این افراد جوان بوده‌اند، میانگین سن آن‌ها نیز 33 سال بوده است در بین آن‌ها زنان و مردان به یک میزان از اینترنت استفاده می‌کرده‌اند.

تصویب قانون جدید محدودکننده رسانه‌ها در مجارستان

Posted: 24 Dec 2010 09:43 AM PST

پارلمان مجارستان یک قانون جنجالی جدید به تصویب رساند که بر اساس آن قدرت دولت برای نظارت بر رسانه‌های خصوصی افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، تصویب قانون جدید رسانه‌یی در مجارستان با مخالفت گسترده احزاب اپوزیسیون و جامعه مدنی مواجه شده است.

این قانون با آرای حزب حاکم فیدسز به تصویب رسید و بر اساس آن یک شورای رسانه‌یی تشکیل می‌شود که مجاز به جریمه کردن رسانه‌های آنلاین، روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی است.

اگر این شورا تشخیص دهد که فعالیت‌های رسانه مورد نظر برخلاف منافع ملی، شان انسانی و ارزش‌های اخلاقی باشد، جریمه‌های سنگین تا سقف 950 هزار دلار در نظر می‌گیرد.

در این قانون هم‌چنین ذکر شده درصورت بروز تخلف از سوی روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی، این شورا مجاز است جریمه‌ای تا سقف 119 هزار دلار برای آن‌ها تعیین کند.

پاکستان مرگ‌بارترین کشور برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۰

Posted: 24 Dec 2010 09:43 AM PST

پاکستان به‌عنوان خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران در سال 2010 معرفی شد؛ این درحالیست که سال گذشته فیلیپین دارنده این عنوان بود.

به گزارش ایسنا، کمیته محافظت از خبرنگاران که در نیویورک مستقر است، اعلام کرد: به دنبال افزایش حملات انتحاری و کشته شدن دست کم 8 خبرنگار در پاکستان در سال 2010، این عنوان به این کشور تعلق گرفته است.

شمار خبرنگاران کشته شده در سال 2010 کاهش چشمگیری نسبت به 2009 داشته است. در سال گذشته، 72 خبرنگار کشته شدند و در سال 2010، 42 خبرنگار جان خود را از دست داده‌اند.

در سال 2009 تعداد بسیاری از خبرنگاران فیلیپینی در یک کشتار دسته‌جمعی در منطقه ماگوئیندانائو جان خود را از دست داده‌اند؛ از دیگر کشورهایی که نامشان به‌عنوان خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران اعلام شده می‌توان به عراق با 4 کشته، مکزیک و هندوراس با 4 کشته اشاره کرد.

مدیر اجرایی کمیته محافظت از خبرنگاران - اظهار کرد: از افغانستان تا مکزیک و از تایلند تا روسیه دولت‌ها در انجام وظایف خود در راستای برگذاری تحقیقات جامع درباره قتل خبرنگاران کوتاهی کرده‌اند.

خوئل‌ سیمون خاطرنشان کرد: 90 درصد از قربانیان خبرنگاران محلی بودند که اخبار مجموع به جامعه خود را پوشش می‌دادند.

این کمیته هم‌چنین اعلام کرد: اکثر خبرنگاران کشته شده در سال 2010 به خاطر فعالیت‌های خبرنگاری خود و عمدی کشته شدند. اما 40 درصد از این خبرنگاران در تبادل آتش و اعتراضات خیابانی کشته شدند.

عملیات‌های انتحاری و بمب‌گذاری در پاکستان، افغانستان، تایلند و سومالی دلیل اصلی کشته شدن خبرنگاران در این کشورهاست.

آمریکایی‌ها بدون اینترنت پرسرعت قادر به ادامه‌ زندگی نیستند

Posted: 24 Dec 2010 09:43 AM PST

یک نظرسنجی جدید نشان داد که اینترنت پرسرعت تاثیرگذارترین فن‌آوری بر جامعه آمریکا در طول یک دهه گذشته بوده است و اکثر مردم این کشور می‌گویند بدون اینترنت پرسرعت قادر به ادامه زندگی نیستند.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی یک موسسه معتبر از هزار و 950 آمریکایی نشان داد که 24 درصد از آن‌ها معتقدند اینترنت پرسرعت تاثیرگذارترین فن‌آوری برروی زندگی آن‌ها بوده است؛ 22 درصد نیز اعلام کردند که فیس بوک و 10 درصد دیگر نیز گوگل تاثیرگذارترین فن‌آوری در زندگی آن‌هاست.

هم‌چنین درباره فن‌آوری‌هایی که مردم معتقدند بدون آن‌ها قادر به زندگی نیستند، اینترنت پرسرعت با 28 درصد در جایگاه نخست و ای‌میل نیز با 18 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.

در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فن‌آوری در سال آتی میلادی چه خواهد بود، 24 درصد اظهار کردند که سرگرمی‌های خانگی و 16 درصد نیز معتقدند بودند مهم‌ترین فن‌آوری‌ها در دنیای رایانه اتفاق خواهد افتاد.

افراد مورد نظرسنجی درباره چگونگی روند پیشرفت فن‌آوری در دهه آتی نیز 40 درصد اظهار کردند چیپ‌های رایانه‌یی در بدن انسان کار گذاشته می‌شود تا سلامت او را تحت نظر داشته باشد، 40 درصد نیز معتقد بودند روبات‌هایی با قابلیت انجام مشاغل گوناگون به بازار عرضه می‌شود.

کتابخانه دیجیتال علوم انسانی راه‌اندازی شد

Posted: 24 Dec 2010 09:43 AM PST

شهرداری تهران با مشارکت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتابخانه دیجیتال علوم انسانی را راه‌اندازی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتابخانه هم اکنون با بیش از نود هزار عنوان کتاب الکترونیکی در اختیار علاقمندان به استفاده از این منابع است و قرار است در مرحله دوم این طرح صدها هزار منبع اطلاعاتی دیگر بدان اضافه شود.

کاربران این کتابخانه لازم است برای استفاده از آن نام کاربری و کلمه عبور دریافت کنند و عضویت در این کتابخانه الکترونیکی رایگان است.

این کتابخانه به آدرس http://ebook.tehran.ir دارای چهار بخش اصلی شامل تازه‌ها، پرسش و پاسخ، نقد و بررسی و کتابخانه شخصی است.

در بخش "تازه‌ها" جدیدترین مدارک در قالب پنج گروه کتاب، پایان نامه، مقاله، مجله و منابع دیجیتالی ارائه می‌‌شود و دربخش "نقد و بررسی" نقطه نظرات کاربران در مورد اطلاعات و منابع در ارتقای سطح کیفی اطلاعات موجود در کتابخانه مطرح خواهد شد.

کاربران می توانند در بخش "کتابخانه شخصی" محیطی اختصاصی داشته باشند که براساس نیاز و ساختار مورد علاقه آنها برنامه‌ریزی و طراحی شود. هر کاربر مدارک و منابع مورد نظر را می‌تواند پس از جستجو در کتابخانه شخصی خود قرار دهد.

در بخش "پرسش و پاسخ" هم همانطور که از نامش مشخص شود پرسش‌های کاربران در مورد کاربری سیستم و در قالب گروه‌های موضوعی مشخص در این بخش طرح و پس از بررسی و پاسخ در صورت تایید نمایش داده می‌شود.

طرحی با عنوان «سازماندهی و نظارت بر وبلاگ‌ها» به مجلس می‌آید

Posted: 24 Dec 2010 09:43 AM PST

خبرگزاری فارس - کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان سازماندهی و نظارت بر وبلاگ‌ها به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌آورد.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طرحی را با عنوان سازماندهی و نظارت بر وبلاگ‌ها به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می‌آورد.

ستار هدایت‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اعلام این خبر به فارس گفت: اکنون بیش از یک‌ میلیون ‌و پانصدهزار وبلاگ در فضای مجازی وجود دارد اما متاسفانه هیچ‌ نظارتی به عملکرد آنها نمی‌شود.

وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس تلاش می‌کند تا بعد نظارتی برای وبلاگ‌ها تعریف کند چرا که برخی وبلاگ‌نویس‌ها مباحث اخلاقی را را رعایت نمی‌کنند؛ البته باید گفت وبلاگ‌نویس‌های جوان، امروز در خط مقدم مقابله با دشمن در فضای مجازی قرار دارند.

به گفته هدایت‌خواه، صحن علنی مجلس شورای اسلامی تا یک ماه آینده میزبان این طرح خواهد بود.

«آواتار» رتبه اول تکثیر غیرمجاز فیلم در سال ۲۰۱۰

Posted: 24 Dec 2010 09:33 AM PST

بالاترین میزان تکثیر غیرمجاز یک فیلم در سال ‌‌٢٠١٠ به «آواتار» به کارگردانی «جیمز کامرون» رسید.

به گزارش ایسنا،‌ انیمیشن سه‌بعدی «آواتار» که سال گذشته رکورد فروش جدیدی در تاریخ سینمای جهان به ثبت رساند،

در سال ‌٢٠١٠ بالاترین میزان تکثیر غیرمجاز یک فیلم را به خود اختصاص داد.

براساس یک گزارش منتشر شده، فیلم «آواتار» محصول کمپانی فاکس قرن بیستم در سال ‌٢٠١٠ بیش از ‌٦/١٦ میلیون بار در اینترنت به‌صورت غیرقانونی ازسوی کاربران دانلود شد که این بیشترین میزان تکثیر غیرمجاز فیلم در سال جاری بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، این میزان تکثیر غیرمجاز فیلم «آواتار» در مقایسه با سال گذشته افزایش ‌٣٣ درصدی را نشان می‌دهد که «سفر ستاره‌ای» محصول کمپانی پارامونت ‌‌١١ میلیون‌بار ازسوی کاربران اینترنتی دانلود غیرمجاز شد.

انیمیشن «آواتار» سال گذشته با فروش جهانی ‌٨/٢ میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان نام گرفت که اولین فیلم داستانی جیمز کامرون پس از «تایتانیک» است و ایده ساخت آن به سال ‌‌١٩٩٥ بازمی‌گردد.

«آواتار» که جایزه بهترین کارگردانی جوایز گلدن گلوب ‌‌٢٠٠٩ را برای جیمز کامرون به‌همراه آورد، برنده جایزه‌ اسکار بهترین جلوه‌های ویژه و بهترین فیلم‌برداری است که ساخت آن یکی از مهم‌ترین رویداد‌های هنری و سینمایی سال ‌٢٠٠٩ نام گرفت.

«آواتار» با هزینه ساخت ‌٥٠٠ میلیون دلار عنوان پرهزینه‌ترین تولید تاریخ سینما را یدک می‌کشد و مسوولان فوکس سعی دارند با بودجه‌ای نزدیک به این مبلغ پیش‌تولید بخش دوم آن را آغاز کنند.

جیمز کامرون اعلام کرده است که ایده‌هایی برای خلق «آواتار‌٢» دارد و پیش‌تولید این کار را به‌زودی آغاز خواهد کرد که بخش اعظم این پروژه‌ سینمایی در زیرآب ساخته خواهد شد.

کامرون به لطف فیلم «آواتار» درآمدی بالغ بر ‌‌٢١٠ میلیون دلار به‌دست آورد تا با اختلافی چشم‌گیر در رتبه اول پردرآمدترین فیلم‌سازان هالیوود قرار بگیرد.

۹۵ درصد از اشتراک‌های توییتر طی دو سال گذشته ایجاد شدند

Posted: 24 Dec 2010 09:33 AM PST

آمار جدید موسسه سی‌سوموس نشان می‌دهد که 95 درصد اشتراک‌های توییتر در طول دو سال گذشته ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، توییتر در سال 2006 آغاز به کار کرد و هم اکنون دارای 175 میلیون مشترک است. اما اگر به نمودار فعالیت توییتر نگاه کنیم یک دوره‌ی طولانی مدت از فعالیت کند این شبکه اجتماعی را مشاهده می‌کنیم.

اما از سال 2009 فعالیت توییتر شدت یافت و در نیمه اول سال 2010 نیز این فعالیت به اوج خود رسید؛ موسسه سی‌سوموس اعلام کرد تا پیش از سال 2009 تنها 4.7درصد از مشترکان فعلی توییتر از سرویس‌های آن استفاده می‌کردند.

تصویب قوانین بی‌طرفی شبکه در آمریکا

Posted: 24 Dec 2010 09:33 AM PST

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا که دارای پنج عضو است، قانون جدیدی را در راستای حفاظت از «بی‌طرفی شبکه» به تصویب رساند.

به گزارش ایسنا، هواداران این قانون می‌گویند تصویب آن برای اطمینان یافتن از وجود شبکه باز اینترنت لازم است و مخالفان نیز می‌گویند تصویب این قانون دخالت غیرضروری دولت محسوب می‌شود.

سه عضو دموکرات کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا به این قانون رای مثبت دادند و دو عضو دیگر این کمیسیون که جمهوری خواه بودند با آن مخالفت کردند.

جولیوس جناچوسکی رییس این کمیسیون اظهار کرد: این قانون به ما کمک می‌کند به هدف خود یعنی داشتن پرسرعت‌ترین و آزادترین شبکه‌های اینترنتی جهان دست یابیم.

رییس جمهور آمریکا نیز اظهار کرد که اقدام این کمیسیون به حفظ آزادی اینترنت کمک می‌کند و از سوی دیگر تشویق کننده‌ی نوآوری، محافظت از حق انتخاب کاربران است و از آزادی بیان دفاع می‌کند.

البته جان بوهنر - یک جمهوری‌خواه از ایالت اوهایو که قرار است در ماه ژانویه رییس مجلس نمایندگان آمریکا شود، اظهار کرد: این اقدام کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا دخالت غیرضروری دولتی محسوب می‌شود.

براساس قانون جدید ارائه‌کنندگان سرویس‌های اینترنتی بر طبق مدیریت منطقی شبکه رفتار می‌کنند. هم‌چنین براساس این قانون ارائه‌کنندگان سرویس‌های اینترنتی مجاز نیستند که مانع دسترسی کاربران به مطالب، برنامه‌ها و سرویس‌های قانونی در اینترنت شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قانون هم‌چنین مانع آن می‌شود که ارائه‌کنندگان سرویس‌های اینترنتی فایل‌های ویدیویی خود را با سرعت بیش‌تری نسبت به رقبایشان ارائه کنند.

هزینه‌ی تبلیغات آنلاین از روزنامه پیشی گرفت

Posted: 24 Dec 2010 09:33 AM PST

برای نخستین بار هزینه تبلیغات آنلاین در آمریکا نسبت به هزینه صرف شده برای تبلیغات روزنامه افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس برآورد EMarketer، هزینه تبلیغات آنلاین با رشد 13.9 درصدی در سال 2010 به 25.8 میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که هزینه برروی تبلیغات روزنامه 8.2 درصد کاهش یافته و 22.78 میلیارد دلار خواهد بود.

درآمد تبلیغات اینترنتی، چاپی و درآمد تبلیغات روزنامه آنلاین به 25.7 میلیارد دلار خواهد رسید که هم‌چنان پایین‌تر از 25.8 میلیارد دلاری هزینه آنلاینی است که تبلیغات‌کنندگان صرف خواهند کرد.

بنا بر پیش‌بینی EMarketer، مجموع هزینه‌های تبلیغاتی در آمریکا در سال میلادی جاری سه درصد رشد کرده و به 168.5 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

در مقابل هزینه تبلیغاتی در روزنامه‌های چاپی در سال 2011 تا شش درصد کاهش می‌یابد و به 21.4 میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که هزینه تبلیغات آنلاین 10.5 درصد رشد کرده و به 28.5 میلیارد خواهد بود.

روزنامه‌های آمریکایی هم‌چنان با روی آوردن خوانندگان به اخبار رایگان در وب، کاهش تیراژ و برابر نبودن رشد درآمد تبلیغی آنلاین با ضرر در بخش چاپی مواجه هستند.

۷۹ درصد کاربران برای کلمه‌ی عبور از اطلاعات شخصی استفاده می‌کنند

Posted: 24 Dec 2010 09:33 AM PST

بر اساس بررسی یک شرکت امنیتی، از هر پنج کاربر وب، چهار نفر (79 درصد) از اطلاعات و عبارات شخصی در کلمات عبور استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش شرکت امنیتی "چک پوینت" که سازنده نرم‌افزار "زون آلارم" است، بیش از یک چهارم (26 درصد) کاربران اینترنت از یک کلمه عبور مشترک برای ای‌میل، خدمات بانکی آنلاین یا اشتراک های شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند، در حالی که هشت درصد مدعی هستند کلمات عبور را از فهرست آنلاین کلمات عبور خوب کپی می‌کنند.

به‌علاوه بیش از 22 درصد، اشتراک‌های شبکه اجتماعی هک شده دارند و همین میزان نیز با هک ای‌میلشان مواجه شده‌اند.

به گفته معاون فروش مصرف‌کننده در "چک پوینت"، ایجاد یک کلمه عبور منحصر برای هر اشتراک مهم مصرف‌کنندگان، نخستین خط دفاعی را در برابر سارقان آنلاینی ایجاد می‌کنند که نمی‌توانند برای کسب سود مالی در دسترسی یافتن به اطلاعات حساس آنان، صبر کنند.

این شرکت امنیتی به کاربران اینترنت توصیه کرد از کلمات عبوری استفاده کنند که حداقل هشت تا 10 کاراکتر و ترکیبی از حروف و شماره باشند و هیچ اطلاعات شخصی مانند نام خانوادگی، نشانی، تاریخ تولد یا شماره تلفن نداشته باشند.

حذف برنامه‌ی ویکی‌لیکس از فروشگاه اپل

Posted: 24 Dec 2010 09:32 AM PST

برنامه آیفون و آی‌پد برای وب سایت افشاگر ویکی‌لیکس، از فروشگاه برنامه App Store برداشته شد.

به گزارش ایسنا، این برنامه 1.99 دلاری به کاربران امکان می‌داد محتوای ویکی‌لیکس را مشاهده کرده و این سایت را در اشتراک توییتر آن دنبال کنند.

هنوز هیچ توضیحی درباره برداشته شدن این برنامه از سوی اپل یا طراح آن داده نشده است.

ویکی‌لیکس با انتشار اطلاعات محرمانه و دستگیری و آزادی ژولین آسانژ، بنیانگذار آن مورد توجه قرار گرفته است.

کاغذ الکترونیک با امکان اتصال به اینترنت

Posted: 24 Dec 2010 09:32 AM PST

شرکت فوجیتسو با ساخت دو کاغذ الکترونیکی جدید در اندازه‌های 8 و 12 اینچی اعلام کرد که در آینده نزدیک دنیای کاغذهای الکترونیکی را متحول خواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از گیزمودو، این کاغذها که در یک همایش در ژاپن معرفی شد، بسیار انعطاف‌پذیر است و نسبت به کاغذهای معمولی این تفاوت را دارد که نمی‌توانید آن‌ها را پاره کنید.

کاغذهای الکترونیکی 8 و 12 اینچی به ترتیب 320 و 480 گرم وزن دارند و بر این اساس کارشناسان احتمال می‌دهند که مردم برای حمل این وسیله نسبتا سنگین تمایل چندانی نداشته باشند.

این کاغذها که قابلیت اتصال به اینترنت به صورت بی‌سیم را دارند، می‌توانند به عنوان یک روزنامه الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرند و کلیه امکانات دیجیتالی مورد نیاز را در اختیار کاربر بگذارند.

کاغذهای الکترونیکی جدید به یک قلم مخصوص نیز مجهز شده‌اند تا امکان استفاده از قابلیت‌های داخلی آسان‌تر شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر