۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

Re: Fw: همایون خرم

جناب آقای سمیعی
شما چه زیبا دین اتان را نسبت به بزرگان موسیقی تاریخ سرزمین آریایی ادا نموده اید
بزرگانی نظیر استاد همایون خرم تکرار نشدنی هستند.همانطور که بتهوون وموتزارت تکرار نشدند
مهتاب آسمانی 
 
 



Forwarded conversation
Subject: Fw: همایون خرم
------------------------

From: faramarz samii <fsamii@yahoo.com>
Date: 2010/12/9
To: friends-of-radio-golha@googlegroups.com









سامان احتشامی:‌
همایون خرم بهترین ملودی‌ساز ایران است

سامان احتشامی ، نوازنده پیانو گفت:‌ من از همان بچگی با ملودی استاد خرم بزرگ شدم و من از ایشان درس اخلاق گرفتم. من به کمک استاد بود که در این حوزه پرورش یافتم.

به گزارش روابط عمومی موسسه گلچین آوای شرق، سامان احتشامی که در اجرای 10 ساله گذشته همایون خرم با وی همراه بوده است، خاطرنشان کرد: باعث افتخار من است که می‌توانم در این کنسرت در کنار ایشان باشم و ایشان را همراهی کنم.

وی افزود: این چهارمین باری است که با استاد همایون خرم روی صحنه می‌روم. اولین باری که من به کمک ایشان روی صحنه رفتم زمانی بود که من فقط 18 سال داشتم که این کار در تالار وحدت برگزار شد.

احتشامی درباره قطعاتی که قرار است در کنسرت جديد وي با همايون خرم اجرا شود، گفت: در این کنسرت آثار استاد همایون خرم با ملودیهای همیشه ماندگار مانند(طاقتم ده) اجرا می‌شوند. همچنین بنابه نظر استاد از همان قطعات قدیمی استفاده می‌شود زیرا از این طریق می‌خواهیم خاطرات برنامه گلها را در دل مخاطبان زنده سازیم.

وی همچنین افزود: در این کنسرت هنرمنداني چون ژاله صادقیان، امیرحسین رضا و حسن آزاد فر ما را همراهی می‌کنند.

کنسرت همایون خرم 10 و 11 آذر ساعت 21 در برج میلاد برگزار می‌شود.




----------
From: faramarz samii <fsamii@yahoo.com>
Date: 2010/12/9
To: friends-of-radio-golha@googlegroups.com


درود .یاران گرامم
میخواستم چندی از راستای نوشتار و گفتار در اینترنت بدور باشم.نیاز های شخصی ونیز امور دیگری که باید بر انها می پرداختم وادارم کرده بود که چندی مسائل یارانم را از حاشیه بیبنم از همان گوشه شاهد تبادل افکار دوستان هنرمندم باشم.چکنم که نشد یاد شعری که اگر دوست ملامتم نکند که سالها کجاست بگویم که سالیان پیش نوشتم. افتادم .چند بیتی ازان است
خواستم عشق ترا حاشا کنم اما نشد
از لهیب اتشش پروا کنم اما نشد
می به ساغر ریزم و مستانه در رویای تو
چاره جویی از می و مینا کنم اما نشد
خواستم تا قید و بند عشق را بر هم زنم
این چنین زنجیر از پا واکنم اما نشد
استاد که تلفن کردند.تمامی این اندیشه ها بر هم ریخت.اینکه از مراتب ارادت من به این اسطوره هنر و مرحمت مداوم او سالها گذشته است ابتدایی ترین کلامی است که بر زبانم جاری میشود
انچه دوستانم درین مطالب میخوانید و انبوه نشریات اعم از روزنامه و مجله نوشتند و دیدیم.گوشه ای از اعجاز های مردی است بنام مهندس همایون خرم که اینک سالیان است که ساز فاخرش همچنان سه گاه مینوازد که شور و ماهور و راست پنجگاه و گاه است که شور ابوعطا میزند و یا شور افشار است و یا همایون که داستان تو ای پری کجاییش را بارها شنیده ایم که گویی تحفه ای اسمانی در ان زمان بر روح استاد نزول کرده انچنان نغمه ای افریده که هنوز که هنوز است پیر و جوان با شنیدنش به اسمانها کشیده میشوند به همانجا که این نغمه ازان سوی به معشوق رسید
اما در ان دو شب این ان مظهر صفای قلب استاد نبود بل انجا که خطاب به جمع اظهار کرد:بیاد استاد بزرگوارم شادروان ابوالحسن صبا و یاران عزیز و شاگردان دیگرش که اکنون در میان ما نیستند.مهدی خالدی.علی تجویدی.حبیب الله بدیعی.پرویز یاحقی.اسد الله ملک قطعه زرد ملیجه استاد صبا را اجرا میکنم
من او را میدیدم که با اوای دشتی استاد به اوج اسمانها میرفت.همان غوغای ستارگان که دیر زمانی پس ازین اهنگش را ساخت در هاله ای ازنواهای اسمانی بدرقه اش میکردند
با او که حرف میزدم و صدایش و کلامش که بگوشم میرسید نوای متین وپر از مهر و صفای باطنی که همواره.از همان سالها که جوان بود تا  این روزها که به اسطوره ای پایان ناپذیر و بی تکرار مبدل شده
هنوز همان اوای ساده پدرانه.محرم و عاشق راستین است که چه هنگام تعلیم و یا تعلم همواره با وجودش عجین بوده است
استاد عزیز و مهربانم.دستت را می بو سم.همواره با تمامی وجودم برایت سلامت و سعادت ارزو دارم با این امید که دعایی را که از قعر قلبم و احساسم بر ان دست به اسمان دارم تو نیز پذیرا باشی
فرامرز سمیعی

 







گزارشی از كنسرت همايون خرم در برج میلاد تهران؛
شور شيدايي همايون خرم در برج ميلاد

آمن خادمی: كنسرت همايون خرم با نوازندگي حسن آزاده‌فر (تومبك) اميرحسين رضا (تار) سامان احتشامي (پيانو) و با دكلمه ژاله صادقيان و نوازندگي و سرپرستي همايون خرم 10 و 11 آذرماه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد.

در شب اول اين كنسرت هرچند اجراي برنامه با نيم ساعت تاخير آغاز شد اما از همان ابتداي آغاز برنامه مخاطبان حاضر در سالن با نوازندگان همراهي مي‌كردند در ابتداي برنامه كه با دكلمه ژاله صادقيان آغاز شد نوازندگان بخش‌هايي از قطعه غوغاي ستارگان (امشب در سر شوري دارم) را اجرا كردند و در ميانه اجراي اين قطعه همايون خرم به روي سن آمد.

با آمدن همايون خرم به روي سن حاضران در سالن به صورت ايستاده او را تشويق كردند و خرم نيز پس از پاسخ به ابراز احساسات همراه با گروه نوازندگان قطعه غوغاي ستارگان را به صورت كامل اجرا كرد پس از اجراي اين قطعه نوازندگان با تغيير برنامه خود به مقام دستگاه‌ شور تغيير دادند و بعد از اجراي چهار مضراب قطعه عشق و انتظار با دكلمه ژاله صادقيان اجرا شد.

براساس اين گزارش هرچند اين اجرا تك خوان نداشت اما از آنجا كه بيشتر ترانه‌ها براي مخاطبان حالت نوستالژيك داشت بيشتر آنها بخش‌هايي از ترانه‌ها را همراه با نوازندگان زمزمه مي‌كردند.

در ادامه بخش اول گوشه بيداد و قطعه موج دل با همراهي دكلمه ژاله صادقيان اجرا شد.

در پايان بخش‌ اول همايون خرم با تشكر از حاضران در سالن گفت: بايد در اينجا ياد اساتیدم ابوالحسن خان صبا و جمعي از شاگردان وي همچون مهدي خالدي، علي تجويدي، حبيب‌الله بديع، پرويز ياحقي، اسدالله ملك را گرامي بدارم و قطعه زرد ملیجه را به ياد آنها اجرا مي‌كنم در اين بخش زماني كه خرم اسامي هر كدام از اساتيد موسيقي را به زبان مي‌آورد حاضران به شدت وي را تشويق مي‌كردند.

بخش دوم مراسم با اجراي قطعه 2 ضربي در مخالف سه گاه و بعد اجراي ترانه رسواي زمانه آغاز شد در ادامه نيز قطعه سرگشته (تو اين پري كجايي) بوي باران اجرا شد و با اجراي قطعه ديدم به خواب اجراي كنسرت به پايان رسيد.

در پايان كنسرت حضار در سالن به شدت همايون خرم را تشويق كردند و عده بسياري نيز اهداي دسته‌هاي گل از او تشكر كرده‌اند.

همايون خرم نيز در پاسخ به احساسات تماشاگران قطعه اشك من هويدا شد را به صورت ويژه اجرا كرد.

براساس اين گزارش تهمينه ميلاني كارگردان سينما، محمد سرير مديرعامل خانه موسيقي، پيرنياكان، مظفر شفيعي، بابك رضايي، محمد موسوي، مهدي الهه قمشه‌اي، مرادخاني از جمله ميهمانان ويژه اين كنسرت بوده‌اند.



























----------
From: faramarz samii <fsamii@yahoo.com>
Date: 2010/12/9
To: friends-of-radio-golha@googlegroups.com




-----




همايون خرم در نشست خبري كنسرت‌اش عنوان کرد؛
اميدوارم هنوز این توان را داشته باشم که خاطرات زيبای آن سال‌ها را زنده كنم

موسیقی ما - حضور خواننده خوب است اما من از اول كنسرت‌هايم با خواننده به صحنه نرفتم چراكه اعتقاد دارم، موسيقي به تنهايي داراي كلام است و مي‌تواند حرف بزند.همايون خرم(آهنگساز) صبح امروز(24 آبان) در نشست مطبوعاتي كه در كانون ادبيات ايران برگزار شد، با اعلام اين مطلب گفت: هيچوقت در فكر اين نبودم كه از طريق موسيقي شهرت پيدا كنم. زماني كه نزد استاد صبا كلاس موسيقي مي‌رفتم ؛ به فكر اين بودم كه بتوانم سه‌گاه و دشتي بنوازم و مثل ايشان باشم، حتي خود ايشان مقدمات حضور من در راديو را فراهم كرد.

وي درباره اينكه چرا بعداز 10 سال دوباره تصميم به اجراي صحنه‌اي گرفته است، افزود: اين كار خودش و به صورت خودجوش در من پديدار گشت تا اينكه من ترغيب شدم كه بعداز يك سكوت چند ساله دوباره به صحنه بيايم.

اين آهنگساز با اشاره به اينكه موسيقي ايراني درون‌گرا است و تا حدي مي‌تواند نيازها را پاسخ دهد، خاطرنشان كرد: موسيقي ايراني حس جالبي را در شنونده ايجاد مي‌كند كه بسيار دقيق است.

خرم درباره اينكه قرار است در كنسرت 10 و11 آذرماه چه قطعاتي را اجرا كند، گفت: در اين كنسرت كارهايي درنظر گرفتم كه در برنامه گلها اجرا كرده‌ام.

اين نوازنده ويلن ادامه داد: موسيقي ما؛ حالتي در شنونده ايجاد مي‌كند كه به نوعي دريافت دقيق است؛ بنابراين اهل موسيقي اگر اين مسير را طي كرده باشد، تمام مكنونات را به مخاطب منتقل مي‌كند.

وي درباره اجراي قطعات اين كنسرت گفت: تمام قطعات اين كنسرت را قبلا در برنامه‌ي گل‌ها اجرا كرده‌ايم كه اميدوارم من آن توانايي را داشته باشيم تا بتوانم همان كارهاي گذشته را به خوبي به مخاطب ارائه كنم چراكه معتقدم موسيقي در لحظه شكل مي‌گيرد و هر آنچه كه هست؛ انرژي‌اش از مخاطب به سوي ما برمي‌گردد.
خرم اظهار داشت: من از ابتدا روي طراحي كار فكر كردم و باتوجه به خواسته مردم عزيزمان و خصوصا جوان‌هايي كه اجراي زنده اين كارها را نديده‌اند، به اين نتيجه رسيدم كه شايد خوب باشد كارهاي گذشته را ارائه دهم.

خالق قطعه‌ي رسواي زمانه ادامه داد: قطعاتي چون تو اي پري كجايي، امشب در سر شوري دارم، رسواي زمانه و ... را در اين كنسرت اجرا خواهيم كرد.

وي درباره دكلمه‌ي آثار توسط ژاله صادقيان گفت: در برنامه گل‌ها موسيقي تلفيقي از شعر و موسيقي بود و اين دو هنر ارتباط تنگاتنگي باهم داشتند بر اين اساس من واقعا به حضور دكلمه در كار رسيدم و دوست داشتم همانند همان برنامه گلها كارها عينا تكرار شوند.

اين آهنگساز با اشاره به عدم حضور خواننده در اين كنسرت افزود: كنسرت‌هايي كه تاكنون ديدم مرتبا با خواننده ارائه ‌شده است. اين درحالي است كه موسيقي خودش حرفي براي گفتن دارد. خود موسيقي بيانگر احساس انسان است و به اين خاطر ما نيز از خواننده بهره نبرديم و با دكلمه اشعار، آثار را ارائه مي‌دهيم. من معتقدم اجراي بدون كلام اين آثار يك مجموعه كلي را ازنظر احساسي براي مخاطب بيان مي‌كند.

همايون خرم درباره ساز‌بندي اين كار نيز گفت: ويلن؛ سازي است كه سال‌هاي سال و حدود بيش از 70 سال پيش به ايران آمده است ولي استادي همانند ابوالحسن صبا با اجراي آثار ايراني آن را كاملاً ايراني كرد به طوري كه اين ساز مي‌تواند نسبت به ساز‌هاي ديگر سه‌گاه را بهتر اجرا كند. من معتقدم حتي اگر سازي از چين بيايد و بتواند بيات ترك را به خوبي اجرا كند اگر از آن استفاده نكنيم به موسيقي ايراني جفا كرده‌ايم.

وي ادامه داد: در گذشته‌هاي دور من و جليل شهناز دونوازي‌هاي را با هم داشتيم كه حال و هواي خاصي را به شنونده القا مي‌كرد. بر اين اساس دونوازي‌هايي را در اين كنسرت خواهيم داشت. حضور تنبك نيز به خاطر اجراي قطعات ضربي است و پيانو نيز سازي است كه مي‌تواند براي مخالف سه‌گاه زده شود در واقع ما در اين اجرا به نوعي پيانو‌نوازي جواد معروفي را مي‌شنويم.

در ادامه علي شجاعي، مدير موسسه گلچين آواي شرق، درباره‌ي قيمت 70 هزار توماني بليت كنسرت همايون خرم گفت: ما در اين كنسرت رسم شادگردي را به‌جا آورديم و تمام كارها زير نظر استاد بوده است. البته بليط‌هاي 70 هزار توماني ما فقط براي چند رديف خاص است. ما بليط‌هاي 15 هزار توماني هم داشته‌ايم كه آنها هم به اساتيد تعلق مي‌گيرند.

مدير موسسه گلچين آواي شرق ادامه داد: ما از تخفيفات برج ميلاد كه براي اجراهاي موسيقي سنتي قائل هستند؛ بسيار محدود برخوردار شديم. ازسوي ديگر هزينه‌ي هنگفت تبليغات باعث شد اين مبالغ را براي بليت‌هايمان انتخاب كنيم.

وي گفت: باوجود تحقيقاتي كه در برج ميلاد براي برگزاري كنسرت‌هاي سنتي فراهم شده است اما هنوز هزينه‌هاي تبليغات بسيار زياد است و دركنار اين موضوع به دو مقوله‌ي عرضه و تقاضا بايد نگاه كرد كه از اين طريق بليت‌ها قيمت‌گذاري مي‌شوند و باتوجه به استقبال مردم معلوم مي‌شود كه سياست ما براي تعيين گذاري قيمت اين كنسرت زياد هم نبوده است.

علي شجاعي با تاكيد بر اين موضوع كه بليت‌هاي 70 هزار توماني فقط بايد مختص به اساتيد باشد، خاطرنشان كرد: باتوجه به مجموعه هزينه‌هاي يك تهيه‌كننده براي برگزاري يك كنسرت اين رقم براي چند رديف صندلي يك رقم منصفانه‌اي بوده است.

وي افزود: بخشي از بليت‌هاي 70 هزار توماني به اساتيد اهدا مي‌شوند و تخفيف 20 درصدي برج ميلاد در مجموع هزينه‌ها عددي را تشكيل نمي‌دهد؛ البته اقبالي كه از پروژه صورت گرفته خود مي‌تواند تأييدي بر سيستم نرخ‌گذاري ما باشد.

شجاعي تاكيد كرد: گزينش هنرمند، كم و كيف كار و تبليغات همه باعث شكل‌گيري روند مالي مي‌شود ما نيز براساس روند كاري كه داشتيم، قيمت‌گذاري‌ها را صورت داديم.

مدير موسسه گلچين آواي شرق در پايان افزود: تاكنون استقبال بسيار خوبي از فروش بليت‌ها صورت گرفته است كه با اين روند شايد بتوانيم برنامه را تمديد كنيم.

كنسرت همايون خرم 10 و 11 آذرماه ساعت 21 در برج ميلاد توسط مؤسسه گلچين آواي شرق برگزار مي‌شود.






منبع : ایلنا




----------
From: faramarz samii <fsamii@yahoo.com>
Date: 2010/12/9
To: friends-of-radio-golha@googlegroups.com








گفت‌وگو با استاد همايون خرم، موسيقيدان و نوازنده ويلن در آستانه کنسرت‌اش؛
سال‌هاست موسیقی سنتی به صورت يكنواخت و بدون نوآوری ارائه می‌شود

موسيقي ما – راضيه غنجي: شايد وقتي مادر شيفته موسيقي، نام فرزندش را همايون مي‌گذاشت، به دلش افتاده بود روزي پسرش مي‌شود همايون خرمي كه نامش در يادها خواهد ماند و گنجينه‌اي خواهد شد براي فرهنگ و موسيقي ايراني. استادش ابوالحسن صبا هم خوب شاگرد را درك كرده بود كه در 14 سالگي به او پيشنهاد داد به راديو برود و حالا امروز آثار راديويي او طرفداران بسياري دارد. همايون خرم، نوازنده ويلن و موسيقيدان، «تو اي پري كجايي»، «امشب در سر شوري دارم» را عاشقانه روايت كرد كه ماندگار شد و امروز جوان و پير مخاطبش هستند. در يك عصر پائيزي با اين هنرمند به گفت‌وگو نشستيم كه ماحصل آن را مي‌خوانيد: 

  • آقاي خرم چطور شد بعد از گذشت 10سال تصميم به برگزاي كنسرت گرفتيد؟
لطف و محبت‌هاي بي‌دريغ مردم، انگيزه برگزاري كنسرت را در من ايجاد كرد. مردم، بخصوص جوان‌ها هر جا كه من را مي‌ديدند، از من درخواست مي‌كردند كه كنسرت بدهم. من هم در پاسخشان مي‌گفتم: از من گذشته و 10سال پيش هم كنسرت داشته‌ام اما آنها قانع نمي‌شدند تا جايي كه اين اصرارها باعث شد من هم در مقابلشان بگويم چشم. 

  • و چرا اين عدم حضور 10 سال به طول انجاميد؟
من به صورت جدي و مستمر درگير موسيقي بوده‌ام و اين فاصله تنها براي كنسرت اتفاق افتاد. در اين سال‌ها با خوانندگاني همچون محمد اصفهاني در آلبوم «تنها ماندم» و در آلبوم «رسواي زمانه» با عليرضا قرباني همكاري كردم و درگير انتشار چندين كتاب بوده‌ و از موسيقي جدا نبوده‌ام تنها كنسرت نداشتم. 


  • شما با خوانندگان مطرحي همكاري كرديد اما اين همكاري ها مستمر نشد و حتي با افراد ديگري هم همكاري نكرديد؟ چرا؟
جوانان بايد بيشتر كار كنند،آقاي اصفهاني و عليرضا قرباني نيز پيگيري مستمري داشتند و ساعت‌ها براي يك قطعه وقت مي گذاشتند و با هم به يك نظر مي رسيديم و زماني كه من صدايشان را شنيدم و استعدادشان را ديدم به اين نتيجه رسيدم مي توان كار مشترك خوبي ارائه داد. از آنجايي كه اين آثار مي‌ماند بايد نهايت تلاش را كرد تا اثري به درستي خلق شود.من گرفتاري‌هاي بسياري دارم كه شايد هم همين نكته باعث شد خيلي همكاري‌هاي اينچنيني نداشته باشم اما همواره خوشحال مي شدم با جوان ها كار كنم و از اين كه جوانان مستعدي داريم بسيار خرسندم 

  • چرا در كنسرت آذرماه خود از خواننده استفاده نكرديد؟
اكثر كنسرت‌ها با خواننده برگزار مي‌شود اما كنسرت قبلي من در تالار وحدت بدون خواننده بود. من معتقدم خود موسيقي به تنهايي حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد، عناصري در موسيقي وجود دارد كه مخاطب را به تفكر وا مي‌دارد، خوشبختانه آن كنسرت هم بشدت مورد استقبال مخاطبان واقع شد تا جايي كه از من خواستند بعد از برگزاري دو شب، يك شب ديگر هم تمديد كنيم و حدود دو ماه بعد همان كنسرت دوباره برگزار شد. يادش گرامي مرحوم علي تجويدي با من تماس گرفت و گفت: «تو نه تنها در اين سالن شاهكار كردي بلكه آبروي ما را خريدي و ثابت كردي همچنان مي‌شود با موسيقي ايراني جوانان را جذب كرد.» البته اين تعريف‌ها آن هم از سوي مرحوم علي تجويدي از لطف ايشان و باعث افتخار بنده بود. در كنسرت آذرماه علاوه بر خودم، چندين نوازنده ديگر هم مي‌نوازند و خانم ژاله صادقيان نيز دكلمه خواهند داشت. 

  • يكي از ابعاد كاري شما بداهه‌نوازي است؛ آقاي خرم! اوج بداهه‌نوازي حاصل فرديت است يا موقعيت؟
وقتي نوازنده‌اي در يك سالن به تنهايي مي‌نوازد، هم فرديت به وجود مي‌آيد هم موقعيت ايجاد مي‌شود. بنابراين حال و هوايي به انسان دست مي‌دهد كه شايد عوامل مختلفي در آن مؤثر باشند. بداهه‌نواز كسي است كه با پايه‌هايي كه كسب كرده و موسيقي ايران را كاملاً هضم كرده است، مي‌نوازد. به قول استاد ابوالحسن صبا، معرفت موسيقي را درك كرده و از موقعيت يادگيري آن طرف‌تر رفته، حالا به مرحله بداهه‌نوازي رسيده است. بداهه‌نوازي يك مقام است و هر كسي كه ساز به دست گرفت، قطعاً بداهه‌نواز نيست؛ بداهه‌نوازي از تسلط شروع مي‌شود تا به پايه ابداع مي‌رسد. هنرمند در لحظه اثري خلق مي‌كند كه اين خلق پشتوانه عميقي داشته است. بحث مهم ديگر، عاشقانه نواختن است. وقتي نوازنده با دل مي‌نوازد، حتماً بر دل هم مي‌نشيند. 

  • مي‌گويند ساز ويلن جزو سخت‌ترين سازها از جهت يادگيري است؛ اين پيچيدگي و سختي از كجا نشأت مي‌گيرد؟
بله، هر وقت شاگرداني براي يادگيري موسيقي سراغ من مي‌آيند، به جاي اين كه آنها را ترغيب كنم، مي‌گويم ويلن كار نكنيد! من نام ويلن را «اسب سركش» گذاشته‌ام چون دقيقاً مثل يك اسب سركش كسي را كه استاد اين ساز است، به زمين مي‌زند. نكته ديگر اين كه اين ساز تنها 4 سيم دارد و بايد با آن 4 سيم همه چيز را بيان كند، همين كار را دشوار مي‌كند. بابك شهركي يكي از شاگردان خوب من، جايي گفته بود كلاس‌هاي همايون خرم اشك‌ها و لبخندهاست. نه اين كه من با كسي بداخلاقي كنم اما وقتي شاگردانم بد ساز مي‌زدند، مي‌گفتم اين جلسه از درس خبري نيست، جلسه بعد هم ممكن است از درس خبري نباشد؛ زماني هم كه خوب بودند، تشويقشان مي‌كردم. واقعاً كسي كه قرار است ويلن بنوازد، بايد صبور باشد تا نواختن اين ساز را به درستي فرا بگيرد. 

  • از همه آثار شما بوي ايراني و شرقي به مشام مي‌رسد؛ چطور از يك ساز غربي به حس ايراني رسيده‌ايد؟
اولين بار استاد ابوالحسن صبا اين كار را كرد. او كمانچه و تار را به خوبي مي‌نواخت و با ويلن هم ايراني مي‌زد. لحظه‌هايي هست كه مي‌توان حتي با يك ساز غير ايراني صداي ايراني به وجود آورد؛ اگر جلوي اين نوآوري را بگيريم، به موسيقي جفا كرده‌ايم. وقتي شما بتوانيد يك ساز جديد را به موسيقي اضافه كنيد، اگر اين كار را نكنيد، به موسيقي جفا كرده‌ايد. اين ابداع و نوآوري باعث بسط موسيقي مي‌شود و هر چقدر ما موسيقي را در كادر قرار دهيم، آن را به سمت خسته كننده شدن برده‌ايم، اين ظلم به موسيقي و فرهنگ ايراني است. 

  • از خسته شدن در موسيقي گفتيد؛ فكر نمي‌كنيد كه جوانان خيلي حوصله موسيقي سنتي را ندارند و از آن فاصله گرفته‌اند؟
بله، اما همين كه مي‌گوييم سنتي، يعني آن را در كادر برده‌ايم در حالي كه كار هنر كادرشكني است و متأسفانه سال‌هاست موسيقي سنتي به صورت يكنواخت و گاهي بدون نوآوري به جوانان ارائه مي‌شود. همين عمل خسته كننده شدن را ايجاد مي‌كند. من تا حدي به جوانان حق مي‌دهم زيرا سال‌هاست تنها محصولي را مي‌شنوند كه يكنواخت است. در صورتي كه خاصيت هنر خلاقيت است، همزمان با بتهوون و موتزارت، موزيسن‌هاي بسياري ساز آنها را مي‌زدند اما تنها آنها ماندگار شدند چون به عالم ابداع رسيدند. 

  • آقاي خرم، شما مهندسي برق خوانديد و در موسيقي هم از هنرمندان مؤثر و ماندگار اين عرصه شديد. چطور اين دو را كنار هم گذاشتيد؟
من براي پاسخ به اين سؤال خاطره‌اي برايتان تعريف مي‌كنم؛ روزي در دانشگاه رشت براي سخنراني با موضوع تئوري موسيقي دعوت شدم. در پايان جلسه پرسش و پاسخ گذاشتند، دانشجويي اين سؤال را مطرح كرده بود كه چه ارتباطي ميان مهندسي برق و موسيقي وجود دارد؟ من هم اين طور پاسخ دادم كه برق و موسيقي هر دو فركانس دارند، اما فركانس موسيقي بسيار بيشتر از برق است، همين طور هر دو اينها نور منتشر مي‌كنند، نور برق با چشم سر و كار دارد و موسيقي با دل! اين نكته را هم بايد بگويم كه تحصيلات عاليه نوعي بازي فكري را ايجاد مي‌كند و بستر را فراهم مي‌كند تا انسان بسيط‌تر به مسائل فكر ‌كند. مثلاً حفظ كردن گوشه كاري ندارد، مهم اين است كه هنرمند بداند اين گوشه چه كاربردي دارد و چگونه به وجود آمده است. 

  • آقاي خرم شما يكي از گنجينه هاي موسيقي ما هستيد ونامتان در موسيقي ثبت خواهد شد و آيندگان از آثار شما بهره مند خواهند شد؟ از اينكه از گنجينه هاي موسيقي هستيد چه حسي داريد؟
(اشك در چشمانش حلقه مي زند‌) نمي خواهم چيزي بگويم كه نشان دهنده غرور باشد كه معتقدم هرجا غرور سراغ هنرمند بيايد او را به زمين مي زند اما از اينكه اين راه را با عشق پيمودم و زحمات بسياري كشيدم و ماحصلش را مي بينم احساس خوبي دارم و معتقدم هنوز هم راه بسياري تا يادگيري مانده است. 


  • تازه‌هاي خرم
همايون خرم متولد 1309 خالق آثاري چون «تو اي پري كجايي» (سرگشته)، «امشب در سر شوري دارم» (غوغاي ستارگان)، «ساغرم شكست اي ساقي» (طاقتم ده)، «رسواي زمانه منم» و «آيا همه شما بي‌گناهيد» اين روزها مشغول نوشتن جلد دوم نواي مهر است (رديف دوم راست كوك؛ شامل تعدادي از پيش درآمدها، چهارمضراب‌ها و رنگ‌هاست) كه هم اكنون در حال آماده‌سازي و چاپ است. بداهه‌نوازي‌هاي استاد نيز توسط شاگردانش نت‌نويسي شده و قرار است در قالب كتابي منتشر شود. 

  • از سبب سازيش من سوداييم
دوست خواهرش به خانه‌شان مي‌آيد و مي بيند او با ويلن عروسكي كه مادرش برايش خريده، خوب مي‌نوازد. شايد او اولين كسي بود كه استعداد او را كشف كرد و از مادرش خواست او را نزد استاد ابوالحسن صبا ببرد. به قول خود خرم، وقتي قرار است اتفاقي بيفتد، همه چيز دست به دست هم مي‌دهد. خانه پدري همايون خرم 11 ساله بر حسب اتفاق فقط يك كوچه با خانه استاد فاصله داشت و همين فرصت شاگردي را براي همايون خرم فراهم كرد و حالا خرم به نقل از شاعر مي‌گويد: از سبب سازيش من سوداييم/ از سبب سوزيش من سوفسطاييم. 

  • كنسرت همايون خرم
اين موسيقيدان و نوازنده ويلن كه عضويت در شوراي عالي موسيقي راديو، رهبري اركستر سازهاي ملي، استاد دانشكده موسيقي ملي و هنرستان شبانه، آهنگساز در برنامه‌هاي موسيقي ايراني و خصوصاً برنامه «گل‌ها»، رهبري اركستر گل‌ها را در كارنامه خود دارد، اين روزها مي‌خواهد بعد از 10 سال كنسرت بدهد و با نوازنده‌هايی مانند سامان احتشامی نوازنده پيانو، حسن آزاده‌فر نوازنده تمبک و اميرحسين رضا نوازنده تار و دكلمه ژاله صادقيان 10 و 11 آذرماه به همت شرکت گلچین آوای شرق به همت شركت گلچين آواي شرق در سالن همايش‌هاي برج ميلاد به روي صحنه مي‌رود.


منبع : روزنامه ایران




----------
From: faramarz samii <fsamii@yahoo.com>
Date: 2010/12/9
To: friends-of-radio-golha@googlegroups.com




-----



همایون خرم:
آثار هنرمندان جوان در جشن خانه موسیقی تحسین برانگیز بود

موسیقی ما - داور جایزه بهترین آلبوم در یازدهمین جشن خانه موسیقی گفت: تلاش هنرمندان جوان برای ارائه آثار ارزنده در زمینه موسیقی ایرانی در بررسی آلبوم های ارسالی به دبیرخانه جشن خانه موسیقی قابل تحسین بود.

همایون خرم ضمن بیان این مطلب در ارزیابی آثار ارسال شده در این بخش  گفت: ورود به عرصه موسیقی و آموختن این هنر کار ساده ای نیست چراکه عشقی عمیق و پشتکار بسیار می خواهد که خوشبختانه جوانان علاقمند در این حوزه کم نداریم از همین رو من به عنوان یکی از داوران جایزه بهترین آلبوم در بررسی آثار این بخش از جشن خانه موسیقی به این حقیقت پی بردم.

نوازنده پیشکسوت ویولن در ادامه افزود: ناگفته نماند که درکنار تلاش و پشتکاری که هنرمندان جوان موسیقی در ارائه آثار به خرج داده بودند این نکته بسیار قابل توجه بود که از موسیقی عمیق فاصله دارند و بیشتر به نوآوری های خارج از آموزه های موسیقی ایران اقبال نشان داده بودند که به اعتقاد من برای رسیده به متن موسیقی اصیل ایرانی باید از انجام حرکت های خارج از فرمول نوآوری فاصله بگیرند.

استاد موسیقی ایران افزود: هنرمندان جوان تلاش بسیار کرده بودند تا متن اثر را با شیوه های آهنگسازی موسیقی ایرانی هماهنگ کنند اما گمان می کنم در این زمینه باید به پختگی بیشتری برسند.


منبع : مهر






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر