۱۳۹۰ مرداد ۲۵, سه‌شنبه

افزایش بینندگان شبكه‌های ماهواره‌ای طی یك سال اخیر

افزایش بینندگان شبكه‌های ماهواره‌ای طی یك سال اخیر

--
mahvareh_amar66.jpg

آینده : در پی انتشار نتایج نظرسنجی یكی از مراكز مهم افكارسنجى ملی  درباره «برنامه  هاى شبكه  هاى ماهواره  اى» كه  در 31 شهر مركز استان انجام شده، «آینده» بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی را منتشر می كند.

نكته نگران كننده این گزارش كه شاید از جمله عوامل برخوردهای فیزیكی اخیر با بشقاب های ماهواره بوده، میزان بینندگان ماهواره در شهرهاى مركز استان در كشور نسبت به سال گذشته با افزایش 8 درصدى از 34 درصد به 42 درصد رسیده است. هم چنین میزان كسانى كه در حد زیاد علاقه مند به تماشاى برنامه هاى ماهواره هستند با افزایش 6 درصدى از 28 درصد به 33 درصد رسیده است و كسانى كه اصلاً علاقه اى به تماشاى ماهواره ندارند با كاهش 5 درصدى از 40 درصد به 35 درصد كاهش یافته است.

اما نكته جالب آن كه برخلاف تصور برخی تحلیلگران رسمی، این نظرسنجی نشان می دهد در حال حاضر میزان رجوع به شبكه هاى ماهواره اى در شهرهاى مركز استان با بینندگان ماهواره در شهر تهران برابرى مى كند.

از نظر پاسخگویان اقدامات ذیل در كاهش تمایل مردم به تماشاى ماهواره در حد زیاد و خیلى زیاد مؤثر است: افزایش كیفیت، تنوع و جذابیت برنامه های صداوسیما، توجه به نیازهاى مردم در تولید برنامه ها و تخصصى شدن شبكه هاى داخلى.

 70 درصد پاسخگویان مهم ترین اهداف شبكه هاى ماهواره اى را اهداف ضد فرهنگى، تضعیف دین و ایجاد اغتشاش در كشور دانسته اند. برخى مواردى كه پاسخگویان ذكر كرده اند عبارتند از: گمراه كردن جوانان، تهاجم فرهنگى، تضعیف دین، اغتشاش در كشور، ترویج بى بندوبارى، منفعت مادى، انحراف اخلاقى، از بین بردن خانواده و از بین بردن اتحاد.

 مهم ترین پیشنهاد پاسخگویان براى استفاده كمتر مردم از ماهواره عبارتست از: تنوع برنامه ها، توجه به كیفیت، توجه به شادى و سرگرمى، جذابیت و «بیان واقعیت».

جذابیت و تنوع برنامه هاى ماهواره رو به افزایش است
رویكرد فرهنگى شبكه هاى ماهواره اى در مقایسه با جذابیت كم برنامه هاى رسانه ملى، مهم ترین دلیل افزایش رویكرد مردم به ماهواره مى باشد. در حال حاضر در حدود 70 شبكه فارسى ماهواره اى وجود دارد كه پرمخاطب ترین آن ها، فارسى وان (نمایش فیلم) و شبكه من و تو (سرگرمى و تفریحى) مى باشد. 23 درصد از كل پاسخگویان، بیننده فارسى وان و 19 درصد، بیننده من و تو هستند.

اگرچه شبكه بى.بى.سى فارسى با رویكرد سیاسى 21 درصد بیننده دارد اما مهم ترین رویكرد مردم به ماهواره، برنامه هاى فرهنگى اجتماعی آن مى باشد كه جدول مقایسه تی زیر نیز بر آن تاكید می كند:

mahvareh_amar65.jpg

قابل توجه است كه حدود 70 درصد همین پاسخگویان، برنامه هاى ماهواره را در بعد فرهنگى و دینى «مخرب» دانسته اند و باعث اغتشاشات سیاسى قلمداد كرده اند. اما با این حال 60 درصد اذعان داشته اند برنامه هاى ماهواره باعث شاد شدن روحیه مردم مى شود!

یعنى بییندگان ماهواره در غیاب برنامه هاى جذاب و متنوع در رسانه ملى به ناچار به سمت ماهواره سوق پیدا مى كنند.








به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید

گروپ اهل ایران
برای عضو شدن به لینک زیر بروید

http://groups.yahoo.com/group/ahleiran20/join

روش ساده تر(اگر جی میل دارید) این است به ایمیل زیر یک ایمیل خالی بفرستید و منتطر ایمیل برگشتی باشید .به محض دریافت ایمیل را پاسخ دهید یعنی کافی است ریپلای کنید
ahleiran20+subscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر