۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


روزنامه‌نگاری کفش چرمی

Posted: 14 Sep 2012 01:29 PM PDT

در پیاده روهای شهر با کفش های چرمین قدم می زنی و سوژه پیدا می کنی. مصاحبه انجام می دهی. منابع دسته اول پیدا می کنی و در نهایت کار روزنامه نگاری کفش چرمی را به خوبی انجام می دهی. روزنامه نگاری که با گام هایش در دل رخداد خبری است.

می گویند «روبرت نواک»، خبرنگار پرآوازه آمریکایی مبدع این نوع خبرنگاری است. حال اگر هم نباشد در نوشتن گزارش های این چنینی مهارت بسیار دارد. به طوریکه وقتی گزارش هایش معروف شد، رسانه ای که او در آن فعالیت داشت بزرگ در بالای صفحه تیتر زد: «آخرین گزارش از بزرگترین گزارشگر کفش چرمی» و تصویری از نواک جوان را در خیابان ضمیمه این تیتر کرد. گزارش های پر سر و صدا از آنچه که در بطن جامعه می گذشت.

گزارش «تپش در پیاده رو» نمونه ای از گزارش های کفش چرمی است که در جست و جوی حقیقت بود و برنده سال جایزه پولیتزر شد. یک خبرنگار در این باره می گوید: «گزارش ها تغییر نکرده است. من چنین فکری هرگز نمی کنم. اساسا آنها گزارش های کفش چرمی هستند که منابع را شکار می کنند، سندسازی می کنند و دنبال صحت اخبار می روند. این همیشه بوده است.» اما برخی دیگر فکر می کنند این نوع گزارشگری سبکی قدیمی و در حال کم رنگ تر شدن است.

به سراغ لغت نامه وبستر می رویم. عبارت «روزنامه نگاری کفش چرمی» را جست و جو می کنیم و به ما می گوید: «گرفتار شدن یا استفاده پایه ای و مستقیم از منابع با روش های قدیمی از مد افتاده.» هیچ توضیح بیشتری نمی دهد اما این نوع روزنامه نگاری را اینگونه تشریح می کند.

اما آیا «روزنامه نگاری کفش چرمی» به معنای روزنامه نگاری قدیمی از مد افتاده یا به سبک گزارش های کلیشه ای است؟ آیا آنگونه گزارشگری است که سیستم حاکم بر یک کشور می خواهد انجام دهد؟ منشا اصلی روزنامه نگاری کفش چرمی چیست؟

بسیاری از روزنامه نگاران و کارشناسان رسانه معتقدند که روزنامه نگاری کفش چرمی یک کار گزارشگری واقعی است که با پیاده روی در خیابان، تحقیق و صحبت کردن با منابع دست اول یک گزارش بسیار خوب می سازد. این گزارشگری در مقابل خبرنگاری رسانه های جدیدی است که خبرنگاران می توانند با بررسی آنلاین اخبار یا اطلاعات را جمع آوری کنند.

«جیسون والش» روزنامه نگار ایرلندی در وبلاگ شخصی اش از تجربیاتش درباره روزنامه نگاری کفش چرمی می نویسد. به طور مثال او، 460 کیلومتر مسیر را رانندگی کرد تا تنها چند سوال از منبع خبری خود بپرسد در حالیکه می توانست تماس تلفنی داشته باشد اما چون احساس می کرد با حضور در محل بهتر در فضای گزارشی که می خواهد بنویسد قرار می گیرد رنج این راه طولانی را به نشستن پشت میزهای تحریریه خرید.

اما روزنامه نگار دیگری تجربه خود را جور دیگر بیان می کند. او که یادداشتی برای سایت پوینتر نوشته بود معتقد است که در مدرسه روزنامه نگاری، بارها درباره اهمیت روزنامه نگاری کفش چرمی سخن گفته شده است اما تجربه عملیاتی کردن آن نوع دیگر است.

«رایان بک ویث» اینگونه سخن خود را درباره روزنامه نگاری کفش چرمی آغاز می کند و در یادداشتی با عنوان «بزرگترین تور کفش چرمی» می نویسد: «وقتی در رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه فارغ التحصیل شدم بیکار ماندم. بنابراین تصمیم گرفتم که این نوع روزنامه نگاری را به طور عملی تجربه کنم.»

اما تجربه او درباره تحقیق در زمینه روزنامه نگاری بود. پس از پشت میز کارش بلند شد و 5 ماه را در جاده ها برای انجام مصاحبه گذراند. به 34 ایالت مختلف آمریکا سرک کشید و با روزنامه نگاران، کارکنان تحریریه ، مدیران مسئول و ... صحبت کرد. از نیویورک به سیاتل و از اینور به آنور.

او می گوید: «من در این مدت با واقعیت های بیشتری درباره شغل روزنامه نگاری آشنا شدم بیش از آنچه که در مدرسه روزنامه نگاری کلمبیا آموخته بودم.»

ایران و خبرنگاران پشت میزی

حقیقت روزنامه نگاری کفش چرمی حضور در خیابان و شهر است و ارتباط مستقیم و رودررو با سوژه و منابع خبری مان. موضوعی که در تحریریه های خبری ایران این روزها کمتر دیده می شود.

با یکی از خبرنگارانی که در حوزه شهری فعالیت می کند، موضوع روزنامه نگاری کفش چرمی را درمیان می گذارم. برایش واژه تازه ای است. درباره معنی اش سوال می کند و وقتی معنی را می فهمد می گوید: « باآنکه خبرنگار حوزه شهری هستم اما بیشتر ایام هفته را در تحریریه می گذرانم مگر اینکه برنامه خبری خاصی مانند افتتاحیه ها یا همایش در کار باشد تا از تحریریه خارج شوم.»

از او می پرسم که چه میزان سوژه هایش را با قدم زدن در شهر پیدا می کند که می گوید: «خیلی کم. چه بخواهم چه نخواهم در شهر روزانه جابجا می شوم و سوژه هایی را هم می بینم و گاهی دنبال می کنم اما هیچگاه نشده است که برای پیدا کردن سوژه مثلا مدتی را در یک محله بگذرانم که البته به نظر کار جذابی می رسد اما برای ما که در روزمرگی های کار قرار گرفته ایم بی معنا شده است.»

این خبرنگار در عین حال می گوید: «نمی توان به طور قطع گفت که خبرنگاران اینگونه سراغ سوژه ها نمی روند اما واقعیت این است که در چند سال اخیر تحریریه رسانه ها کمی دچار رکود شده اند.»

کار روزنامه نگار متوقف نمی شود. او با کفش های چرمین می رود تا سوژه هایش را شکار کند گاه این شکار سوژه ها در خیابان است و رو در رو و گاه در فضای مجازی. اما این را از یاد نبریم روزنامه نگار همیشه باید کفش چرمین به پا داشته باشد.

منبع: وب‌سایت خبرنگاران ایران

تیتر؛ قلابی برای جذب مخاطب

Posted: 14 Sep 2012 01:29 PM PDT

مطالب زیادی در روزنامه ها و مجله ها وجود دارند که معمولا ما همه آن ها را نمی خوانیم و سراغ آن هایی می‌رویم که برایمان جذاب تر هستند.

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که تنها نگاهی گذرا به برخی مصاحبه ها داشته باشید و برخی دیگر را ریز به ریز و با تمام جزئیات خوانده باشید.

این مسئله دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد ولی یکی از مهم ترین عوامل انکار ناپذیر که شما را جذب خواندن یک مصاحبه می‌کند تیتر خوب آن مصاحبه است.

«فریدون صدیقی» استاد و پیشکسوت روزنامه نگاری در این گفت و گو به تیتر مصاحبه پرداخته است.

***

* آنچه که ذهن بسیاری از خبرنگاران و روزنامه نگاران تازه کار را به خود مشغول می‌کند تیتر مصاحبه است، تیتر باید چه ویژگی داشته باشد؟

پیش از هر چیز باید گفت که تیتر متعلق به مصاحبه شونده است پس باید دید که مصاحبه شونده چه چیزهایی گفته و بر اساس آن تیتر مناسب را انتخاب کرد. تیتر، یک عبارت نیست، این خطایی است که خیلی ها انجام می‌دهند و نتیجه این می‌شود که بسیاری از تیتر ها فاقد وزن، ضرب آهنگ کلمات، موسیقی کلمات و . . . خواهند شد. کنار هم قرار دادن کلمات تیتر نیست، تیتر باید وزن و موسیقی، حرکت و جذابیت داشته باشد تا بتواند مثل قلاب عمل کند و مخاطب را درگیر خود کند. بنا بر این تیتر زنی کار سختی است چه این تیتر برای خبر باشد و چه برای مصاحبه و یا گزارش چندان فرقی نمی کند.

* اشاره کردید به این مسئله که خیلی ها جمله یا عبارت را به جای تیتر استفاده می‌کنند برای آن مثالی می‌زنید؟

مثال های زیادی برای این مسئله وجود دارد برای مثال وقتی شما می‌نویسید

-نگاهی به موقعیت کنونی متروی تهران-، این تیتر نیست و تنها می‌توان از آن به عنوان رو تیتر استفاده کرد. حتی ظرفیت تعداد کلمات هم در تیتر زدن معنی دارد. گاهی اوقات وقتی مطالب را نگاه می‌کنم، می‌بینم برای یک موضوعی، تیتر 7-8 کلمه ای زده اند در حالی که خود شرح متن بیش از 6 و یا 7 کلمه نیست. مثلا اگر تیتر بزنید- نمایشگاه آثار عکاسان برتر استان همدان-

بعد یک صفحه داشته باشید که بخش بیشتر آن مصور، و توضحیحاتی هم در کنار آن نوشته باشید انتخاب چنین تیتری را برای آن خبر کار اشتباهی است.

* پس چه طور باید تیتر زد، آیا انتخاب یک تیتر کوتاه کفایت می‌کند؟

می توان به جای زدن تیتر نمایشگاه آثار عکاسان برتر استان همدان از تیترهایی چون عکس های برتر و یا عکاسان برتر کمک گرفت. کوتاه بودن تیتر به این دلیل است که خود عکس ها گویا هستند و توضیحات کوتاهی که در متن وجود دارد می‌تواند مخاطب را آگاه کند پس نیازی نیست که یک تیتر طولانی و غیر جذاب برای چنین صفحه ای انتخاب کرد.

* یک‌سری از خبرنگاران عینا اطلاعاتی را که در متن آورده اند به عنوان تیتر استفاده می‌کنند، به نظرتان این کار ایرادی دارد؟

این خطایی است که خیلی ها آن را انجام می‌دهند و نمی توان اطلاعاتی را که عینا در متن آمده دوباره تبدیل به تیتر کرد. درست است که تیتر متعلق به مصاحبه شونده است و باید از گفته های او برای زدن تیتر استفاده کرد ولی این بدین معنا نیست که یک جمله را که در مصاحبه آورده اید عینا بردارید و به جای تیتر بگذارید.

* چقدر باید برای زدن تیتر به حجم و یا سوژه مصاحبه دقت کرد، اگر حجم مصاحبه زیاد باشد باید الزما تیتر طولانی بزنیم؟

همانطور که اشاره کردم تیتر متعلق به مصاحبه شونده است و باید دید مصاحبه شونده چه چیزهایی گفته است. اگر مصاحبه شونده ای 2 یا 3 کلمه خیلی مهم گفته باشد شما باید همان را تیتر کنید چون تیتر متعلق به او است. مثلا مصاحبه شونده گفته : تا هفته آینده می‌میرم، همین را می‌توانید تیتر کنید. البته باید ببینید مصاحبه از نوع خبری است یا غیر خبری. شاید این سئوال به ذهن شما برسد که مگر همه مصاحبه ها خبری هستند که ما برای آن ها این‌گونه تیتر بزنیم، در جواب باید گفت نه . مصاحبه ها یا خبری هستند و یا غیر خبری ولی این بدین معنی نیست که از یک مصاحبه غیر خبری نمی توان خبر در آورد. برای زدن تیتر باید به سوژه (موضوع) هم دقت کرد ولی در مثالی که زده شد مردن آن فرد مهم تر است پس باید همان را تیتر کرد.

* یعنی پس از مواجه شدن با یک خبر مهم موضوع اصلی مصاحبه را باید تغییر بدهیم؟

هر انتخابی برای زدن تیتر از سوی ما قطعا و یقینا به رسانه و مخاطب هم بستگی دارد. باید دید آن تیتر برای کدام مخاطب و کدام رسانه است. کوتاهی یا بلندی تیتر و محتوای تیتری که می‌زنیم به رسانه یا مخاطب باز می‌گردد. اگر از درون یک مصاحبه غیر خبری یک خبر بیرون آمد از آن خبر هم استفاده می‌کنیم ولی نباید موضوع مصاحبه را به کلی تغییر داد. وقتی یک خبر مهم از دل یک مصاحبه در آمد و قصد داشتید خبر شما نسوزد آن را تبدیل به سوتیتر کنید.

* چه موارد دیگری را برای زدن یک تیتر خوب باید در نظر داشت؟

انتخاب تیترها صرف نظر از جذابیت، دامنه تاثیر گذاری، فزونی مخاطب و اسیر کردن مخاطب به رسانه ای که در آن کار می‌کنید هم بستگی دارد. اما در عین حال به جایگاه مصاحبه شونده و موضوع هم بستگی دارد. به عبارت روشن تر برای داشتن یک تیتر خوب باید همه این موارد را در کنار هم در نظر گرفت.

* همه تیترهایی که برای مصاحبه ها زده می‌شوند باید حتما فعل داشته باشند؟

ترجیحا تیتر باید مستقیم از خود مصاحبه بیرون بیاید پس حتما فعل هم دارد. مثال ساده ای برای آن می‌توان زد - من فردا خواهم رفت- و یا - من دانشگاه را دوست ندارم- این ها گفته های مصاحبه شونده هستند که تبدیل به تیتر شده اند. بین تیتر و روتیتری که برای مصاحبه انتخاب می‌کنید حتما باید یکی فعل داشته باشد مگر در موارد استثنا. یک مثال در این رابطه می‌زنم روتیتر: شهردار تهران خبر داد، در زیر آن تیتر - بهره برداری از بخش دوم بوستان آب تا پایان خرداد ماه. همانطور که می‌بینید رو تیتر فعل دارد و تیتر فعل ندارد. اگر تیتر نقل قول باشد حتما باید فعل داشته باشد ولی در موارد دیگر برای آهنگین کردن تیتر و کوتاه تر کردن آن سعی کنید فعل را در روتیتر بیاورید.

* چه کارهای دیگری برای جذاب تر شدن تیتر می‌توان انجام داد؟

من بر این باور هستم که مصاحبه اگر پرسش و پاسخ است پس تیتر آن را می‌توان تبدیل به پرسش و پاسخ کرد. تیتر ها در چنین حالتی دو خطی می‌شوند به این معنا که موضوع اصلی و عمده مصاحبه را کوتاه، و تبدیل به پرسش می‌کنیم و مهم ترین نکته‌ای که مصاحبه شونده گفته است را تبدیل به پاسخ می‌کنیم. یعنی خود تیتر تبدیل به پرسش و پاسخ می‌شود. برای مصاحبه های طولانی می‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم مثلا روزنامه ها معمولا 8 ستون دارند و اگر حجم مصاحبه شما طولانی و به صورت چالشی است می‌توانید از این سبک بهره بگیرید. البته در یک مصاحبه کوتاه که به شکل تلفنی گرفته شده است نباید چنین کاری را انجام دهید و باز هم تاکید می‌کنم این کار برای یک مصاحبه طولانی چالشی مناسب است.

* برای این نوع تیتر زنی مثالی می‌زنید؟

کلیدی ترین موضوع را تبدیل به پرسش و پاسخ کنید مثلا روتیتر بزنید- شهردار تهران در گفتگو با ما از ساماندهی خیابان ها می‌گوید یا روتیتر بزنید گفتگو با شهردار تهران. تیتر سئوال جوابی هم به این شکل می‌شود- چاله چوله خیابان تا کی؟- در زیر سئوال، جواب می‌آید - تا زمانی که دولت به ما پول بدهد- این سئوال و جواب که در 2 خط مجزا قرار می‌گیرد تیتر ما خواهد بود. گاهی برای یک مصاحبه یک صفحه ای هم می‌توان این کار را انجام داد منتها منظور این نیست که کل مصاحبه هایی را که انجام می‌دهید به این شکل در بیاورید یا در تمام صفحه ها به این شکل تیتر بزنید. اگر با چنین نشریه ای مواجه شدید که تیتر های تمام مصاحبه های آن به این شکل بودند بدانید که ویژگی آن نشریه اینچنین است.

* چه قدر در زدن تیتر باید تعداد کلمات را در نظر بگیریم؟

تعداد کلمات در زدن تیتر قاعده و قانون دارد و همانطور که در قبل هم اشاره کردم برای یک صفحه گویای عکس محور که یک خبر کوتاه هم دارد نمی توان یک تیتر طولانی زد. طول تیتر با حجم مصاحبه ارتباط دارد. خیلی وقت ها هم برای کوتاه زدن تیتر این خطا دیده می‌شود که تیترها ابهام پیدا می‌کنند. برای مثال روتیتر :شهردار تهران در مهار سیل و تیتر - قطعا موفق خواهم شد- چنین تیتری ابهام دارد و باید به این مسئله هم توجه داشت که روتیتر پوشش و مکملی برای تیتر است پس موضوع اصلی که در این مثال سیل است باید در تیتر بیاید و نه در رو تیتر. برای این‌که تیتر را کوتاه کنیم از روتیتر کمک می‌گیریم.

* به عنوان سئوال آخر، اگر روتیتر، مکمل تیتر است پس زیر تیتر چه کاربردی دارد؟

زیرتیتر هم مثل روتیتر به عنوان پوشش و مکمل عمل می‌کند و زمانی از آن استفاده می‌کنیم که بخواهیم یک عنصر دیگر را وارد بازی کنیم. یک مثال برای تیتر، روتیتر و زیر تیتر با هم می‌زنم.

روتیتر: شهردار تهران:

تیتر: قطعا سیل را مهار می‌کنیم

زیر تیتر: اما سیل بعدی غیر قابل مهار است

همان‌طور که می‌بینید در این مثال موضوع اصلی در تیتر آمده و موارد کامل کننده مثل رو تیتر و زیر تیتر در خدمت تیتر هستند. مبحث تیتر زدن در مصاحبه به مواردی که گفته شد محدود نمی شود و این ها تنها بخش هایی از مواردی بود که در هنگام زدن تیتر باید به آن ها دقت کافی داشت.

بهاره جلالوند
منبع: وب‌سایت مرکز آموزش و پژوهش همشهری

اینترنت آزادتر، رای بیشتر

Posted: 14 Sep 2012 01:29 PM PDT

هر چقدر که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، رقابت دو کاندیدا برای جلب توجه شهروندان و به ویژه جوانان داغ‌تر می‌شود. این دو کاندیدا هر بار ترفندی را برای مطرح کردن خود در فضای مجازی و پشت سر گذاشتن دیگری رو می‌کند.

این رقابت تا به آنجا رسیده که باراک اوباما و رقیبش میت رامنی در مورد ایده‌ها و برنامه‌های خود در مورد آزادی اینترنت صحبت کرده‌اند.

حزب رامنی یعنی حزب جمهوری‌خواه آمریکا به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده که تمرکز خود را روی حذف قوانینی گذاشته که آزادی بیان کاربران را در اینترنت نقض می‌کند و همچنین اعلام کرده که تمام سعی خود را می‌کند تا از اطلاعات شخصی کاربران در اینترنت حمایت کند.

نمایندگان مجمع ملی جمهوری‌خواهان در تامپای فلوریدا هفته گذشته با پلات‌فورمی (اصول اساسی یک حزب سیاسی) موافقت کردند که شامل استقلال داخلی بخش خصوصی در اینترنت می‌شود و با تلاش‌هایی برای به دست گرفتن راهبری اینترنت از سوی سازمان ملل یا سازمان‌های بین‌المللی دیگر مخالفت می‌کند.

براساس این پلات‌فورم؛ اینترنت مهد بروز نوآوری است و باعث رشد و توسعه می‌شود و بیشتر و سریع‌تر از هر پیشرفت فناورانه‌ای در تاریخ بشر الهام‌بخش آزادی است. در واقع، غیر وابسته بودن این شبکه جهانی نشانه قدرت آن است. اینترنت سیستم ارتباطی را ارایه می‌دهد که به طور منحصر به‌فردی از مداخله دولت‌ها مبری است.

جمهوری‌خواهان همچنین اعلام کرده‌اند که این حزب تضمین خواهد کرد که اطلاعات شخصی افراد از دستکاری دولت‌ها در امان باشد و افراد خود حق کنترل استفاده از اطلاعات‌شان را داشته باشند. اما قوانین یا آیین‌نامه‌های جدید نمی‌توانند این اهداف را دنبال کنند. تنها «روش برای حراست یا بهبود این سیستم‌ها به واسطه بخش خصوصی» است.

واکنش‌های درهم

گروه‌های متعددی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات خواسته‌اند تا از اصول آزادی اینترنت در پلات‌فورم‌های حزب‌شان حمایت کنند. در همین راستا، همایش حزب دموکرات هفته آینده برگزار خواهد شد. Demand Progress یکی از این گروه‌هاست که پلات‌فورم جمهوری‌خواه را حسابی تمجید کرده است.

قانونگذاران روی اسنادی دست گذاشته‌اند که ممکن است به مخالفت با قانون سوپا (قانون توقف سرقت آنلاین) بپردازد؛ لایحه‌ای که به آژانس‌های آمریکایی امکان می‌دهد موتورهای جست‌وجو و کسب‌وکارهای آنلاین دیگر را مجبور به قطع همکاری با وب‌سایت‌هایی کند که قانون کپی‌رایت را رعایت نمی‌کنند. به بیان دیگر، بر اساس این طرح تمام سایت‌هایی که به هر نحو محتوای دارای حق ‌تالیف را بدون اجازه انتشار دهند مسدود شده و همه شرکت‌ها و سرویس‌های آنلاین حتی ارایه دهندگان خدمات اینترنتی هم اجازه ارایه خدمات به این وبگاه‌ها را ندارند. قانونگذاران موافقت کرده‌اند که این پلات‌فورم همچنین می‌تواند با قانون حمایت و به‌اشتراک‌گذاری هوش سایبری یا سیسپا (CISPA) مخالف باشد. این قانون به شرکت‌های بخش خصوصی امکان می‌دهد که حجم اطلاعات بیشتری را در مورد مشتریان خود در اختیار آژانس‌های آمریکایی بگذارند تا از این طریق با تهدیدات سایبری مقابله کنند.

دیوید سگال، مدیر اجرایی گروهDemand Progress می‌گوید: برای سیاستمداران بسیار مهم است که بدانند آیا مخالف این اصول آزادی اینترنت اقدام می‌کنند یا نه. زیرا ممکن است با این کار خشم حزب خود را برانگیزند. وی می‌افزاید: واضح است که امروزه سانسور اینترنت و مانیتورینگ کاربران اینترنت کار منفوری است و در همین راستا، به دموکرات‌ها پیشنهاد می‌کنیم که برای مقابله با این اقدامات پلات‌فورمی را برای خود تعریف کنند.

اوبامای یخ زده

حزب باراک اوباما یعنی دموکرات‌ها نه مزایده‌ای برای طیف بی‌سیم راه انداخته و نه اپراتوری را ترغیب به سرمایه‌گذاری کرده و نه قانون بی‌طرفی اینترنت کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا را تایید کرده است.

به نظر می‌رسد که پلات‌فورم اوباما از چندی پیش تاکنون هیچ پیشرفتی در رسیدن به اهداف پوشش‌دهی پهن‌باند جهانی نداشته است. براساس این پلات‌فورم، فقط با شرط‌بندی‌های اینترنتی مقابله شده و برنامه‌های سرسختی برای اجرای قوانین موجود در زمینه مقابله با پورنوگرافی آنلاین در نظر گرفته شده است. البته هفته گذشته، اوباما قول داد که پلات‌فورم حزب دموکرات از آزادی اینترنت حمایت خواهد کرد. وی در جلسات پرسش و پاسخ خود در سایت Reddit.com نوشت: آزادی اینترنت موضوعی است که همه شما نسبت به آن حساسیت دارید و من هم دلم می‌خواهد که این مقوله اجرا شود.
وی افزود: ما به شدت با موارد خاص مقابله می‌کنیم تا اینترنت به عنوان یک پایگاه باز و آزاد برای همه افراد باقی بماند؛ از افرادی که می‌خواهند ایده‌های خود را در اینترنت به اشتراک بگذارند تا کسانی که می‌خواهند کسب‌وکاری را در این فضا شروع کنند.

تاثیر توییتر در انتخابات ریاست جمهوری

توییتر و دیگر شبکه‌‌ها یا رسانه‌های اجتماعی به خدمت کاندیدا‌های انتخاباتی آمده‌اند تا به هواداران خود انرژی بدهند. این شبکه‌ها از سویی دیگر سبب افزایش پشتوانه و سرمایه کاندیداها می‌شوند و از طرفی تمرکز مناظره‌های عمومی را به سمت آنچه بعضی‌ها نخستین «انتخابات اجتماعی» می‌نامند، تغییر می‌دهند.

زاک گرین، رییس مشاوران ۱۴۰Elect در همین راستا، ضمن توصیه به کاندیداها به نحوه‌ استفاده از توییتر می‌گوید: توییتر پتانسیل این را دارد که در روایت ملی از این رویداد نوسان ایجاد کند. علت این حرف این است که توییتر انتقال اطلاعات را دموکراتیزه کرده؛ توییت‌ها می‌توانند به کمک یک کاندیدا بیایند تا پیامی را که ممکن است فرصت دیده شدن در یک رسانه سنتی همچون روزنامه و تلویزیون را پیدا نکند، منتشر کنند. گرین در این خصوص می‌گوید که توییتر راهی برای تزریق یک پیغام به گفت‌وگوی ملی است.

تونی فراتو، سخنگوی پیشین خزانه‌داری آمریکا و کاخ سفید در دوران جورج دبلیو بوش و از شرکای شرکت مشاوره استراتژی‌های همیلتون پلس از توییتر به عنوان «تغییردهنده بازی» نام می‌برد و می‌گوید:توییتر برای کمپین‌ها این موقعیت را فراهم آورده تا بلافاصله با تعداد زیادی از کسانی که به صورت بالقوه می‌توانند رای‌دهنده باشند از طریق ارزان‌ترین روشی که می‌توان تصور کرد، رابطه برقرار کنند.

وی می‌افزاید: نه تنها این امکان وجود دارد که یک پیغام را برای میلیون‌ها نفر به نمایش بگذارید، بلکه همچنین می‌توان به اتهامات به سرعت پاسخ داد،. در گذشته، برای پاسخ‌گویی در برابر اتهاماتی که در یک تبلیغ تلویزیونی زده می‌شد، زمان زیادی می‌گذشت تا یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار و یا یک آگهی تازه منتشر شود.

رییس‌جمهور فعلی آمریکا، باراک اوباما از رقیب جمهوری‌خواه خود میت‌رامنی به طرز چشم‌گیری در زمینه تعداد دنبال‌کنندگان توییتر خود برتری دارد. اکانت توییتر اوباما ۶/۱۸ حدود میلیون دوست یا follower دارد، در حالی که میت رامنی حدود ۹۰۰ هزار دوست دارد.
از طرفی دیگر به روز رسانی توییت‌های رییس جمهور آمریکا بیش از ۱۰ برابر میت رامنی است و توییت‌های رامنی بیشتر مربوط به محتواهایی می‌شود که به اشتراک گذاشته شده‌اند و یا محتوایی را دوباره توییت کرده‌اند.

جانت کست، استاد دانشگاه ایالت فلوریدا با تخصص رسانه‌های دیجیتال می‌گوید که در انتخابات سال ۲۰۰۸، توییتر تازه آغاز به کار کرده بود و تاثیر محدودی داشت. چرا که کاربران کمتری داشت که عمده آنها جوانان بودند و به عنوان رسانه‌ای خبری اهمیت چندانی نداشت.

در گزارش مرکز تحقیقات Pew آمده که کاندیداهایی که از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند، نشان خواهند داد که با زمانه‌ خود حرکت می‌کنند. در این گزارش آمده: از زمان استفاده فرانکلین روزولت از رادیو، تا در آغوش‌گیری تلویزیون توسط جان اف کندی و تشخیص رونالد ریگان برای پتانسیل رویدادهای کمپین‌ در زمانه ماهواره‌ها و نوارهای ویدیویی، کاندیداها سریع‌تر به تصاحب قدرت فناوری‌های نوین می‌پردازند تا این حس را بیان کنند، که نمایندگی نسلی را دارند که با سمت و سویی که کشور به آن می‌رود هماهنگ هستند.

چت آنلاین باراک اوباما با کاربران در شبکه اجتماعی Reddit

«من باراک اوباما هستم، رییس‌جمهور آمریکا، هر چه می‌خواهید از من بپرسید»! این جمله‌ای بود که شامگاه چهارشنبه ۲۹ اوت در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) نوشته شد و حجم مراجعه به این وب‌سایت محبوب را با چنان افزایش شدیدی مواجه کرد که سایت برای دقایقی از دسترس خارج شد.

باراک اوباما به‌سرعت از طریق حساب رسمی خود در توییتر تایید کرد که واقعا خود اوست که در ردیت حضور یافته است. این موضوع از سوی مدیران ردیت نیز تایید شد. بر اساس اطلاعات سایت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در زمان واقعی پرسش و پاسخ در صفحه سوال و جواب اوباما حضور داشتند. اما به صفحه سوال و جواب آقای اوباما در کل بیش از ۸/۱ میلیون نفر تاکنون وارد شده‌اند تا مطالعه کنند.

این اتفاق قابل ملاحظه‌ای در زمینه ایجاد ارتباط یک سیاستمدار با مردم قلمداد می‌شود؛ اتفاقی که اگر قرار بود مشابه آن در دنیای واقعی انجام شود به ساعت‌ها برنامه‌ریزی و هزینه مالی هنگفت نیاز بود. اما برای این کار تنها یک لپ‌تاپ استفاده شد و عکس اوباما با لپ‌تاپ هنگام پاسخ به پرسش‌ها در ردیت به‌سرعت در دیگر صفحات اینترنت پخش شد و این امر به عنوان لحظه‌ای مهم در «درهم‌آمیختگی اینترنت و سیاست» در تاریخ اینترنت شمرده می‌شود.

«هر سوالی می‌خواهی بپرس» (Ask me anything) بخشی در ردیت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از افرادی که در آن حاضر می‌شوند سوالات خود را بپرسند. معمولا سوالات و جواب‌ها با رای کاربران در بالا یا پایین صفحه رده‌بندی و در نتیجه اولویت‌بندی نیز می‌شوند.

در واقع، باراک اوباما نخستین رییس‌جمهور دنیاست که با زیرکی‌اش از این امکان وب‌سایت ردیت استفاده کرده است. بر اساس اطلاعات سایت ردیت در کل برای پست باراک اوباما ۲۱ هزار و ۱۴۰ کامنت نوشته شده است که رقمی بی‌نظیر است. البته این اقدام به ردیت محدود نماند و توییتر را نیز با انتشار فورانی توییت درباره حضور رییس‌جمهور در ردیت مواجه کرد. آنچنانکه این موضوع به‌سرعت در توییتر تبدیل به ترند (trend) شد. ترند موضوع یا توییتی است که در زمینه خاصی ارسال و دارای بیشترین مشارکت‌کننده در واحد زمانی می‌‍‌‌‌شود.

ترندها یکی از پرکاربردترین ابزارهای توییتر، مخصوصا در زمینه اطلاع‌رسانی از طریق توییتر، محسوب می‌شوند. سوال‌ها از باراک اوباما در ‌ردیت از جدی تا شوخی و هجو در هم آمیخته بود که رییس‌ جمهور جز در مواردی به سوالات جدی پاسخ گفت؛ سوالاتی از قبیل آزادی اینترنت و بیکاری. البته اوباما وقتی صحبت از بازیکن مورد علاقه‌اش در بسکتبال شد به شوخی جواب هر سوال را داد. اما بسیاری از دیگر سوالات که شوخی یا تمسخرآمیز بودند بی‌جواب ماندند. با این‌ همه وی که در تلاش است تا ریاست دوره آینده دولت را برای بار دیگر عهده‌دار شود، به دقت به سوالات کاربران در دیگر موارد پاسخ داد.

حضور اوباما در شبکه اجتماعی ردیت از ساعت ۴:۳۰ بعداز ظهر روز چهارشنبه ۲۹ اوت به وقت آمریکا آغاز شد. طولانی‌ترین پاسخ اوباما به سوال درباره بیکاری بود. وی در پاسخ به این سوال ۲۹۷ کلمه نوشت و ۱۵ دقیقه وقت صرف شد تا جواب آقای رییس‌ جمهور به این پرسش پست شود. با وجود آنکه پاسخ به پرسش‌ها درباره قانونی کردن مواد مخدر و سایر مسایل بحث‌برانگیز بود، اما کاربران سایت ردیت که ردیتور نامیده می‌شوند، آن را مثبت ارزیابی کردند.

اوباما در انتهای جلسه نیم‌ ساعته پرسش و پاسخ آنلاین، ضمن تشکر از کاربران، این کار را نمونه‌ای از کمک فناوری و اینترنت به انجام گفت‌وگوهایی خواند که دستیابی به دموکراسی را در دراز مدت آسان‌تر می‌کنند. جالب است بدانید که اوباما همچنین از امکان پاتوق کلیک گوگل پلاس برای کنفرانس ویدیویی و شبکه‌های اجتماعی کلیک پینترست و کلیک اینستاگرام نیز استفاده می‌کند.

گفتنی است که سایت ردیت که در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد، در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سایت‌های جمع‌آوری اخبار در دنیاست. ردیت در حال حاضر نزدیک به ۴۰ میلیون بازدیدکننده یکتا (یونیک) در ماه دارد.

کمک‌های اقتصادی شرکت‌های فناوری به باراک اوباما

براساس گزارش سایت Open Secrets ، در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۲، شرکت‌های مایکروسافت و گوگل به ترتیب با ۴۴۳ هزار دلار و ۳۵۷ هزار دلار در رتبه دوم و سوم اهداکنندگان کمک‌های اقتصادی به باراک اوباما قرار دارند.

البته سایت تاکید کرده است که این کمک‌ها به طور مستقیم از سوی این شرکت‌ها و شرکت‌های دیگر انجام نشده است، بلکه از سوی اعضا، کارمندان و دارندگان سهام و اقوام درجه یک آنها صورت گرفته است.

بر اساس آمار این سایت، اوباما در جمع‌آوری کمک‌های مالی بسیار موفق‌تر از رامنی عمل کرده است. اوباما توانسته است حدود ۳۴۸ میلیون دلار کمک جمع‌آوری کند، در صورتی که رامنی حدود ۱۹۳ میلیون دلار کمک دریافت کرده است.

گفته می‌شود که در انتخابات چهار سال پیش هم شرکت‌های فناوری اوباما را ترجیح داده بودند، تا جایی که مدیرعامل وقت گوگل یعنی اریک اشمیت در کارزار انتخاباتی اوباما شرکت کرد و به عنوان مشاور وی فعالیت کرد. استیو بالمر، مدیر اجرایی مایکروسافت هم چهار سال اخیر، حامی اوباما بوده است.

به طور کلی، بعد از انتخابات چند عضو گوگل وارد دستگاه اداری اوباما شدند و اریک اشمیت به همراه کریک موندی، رییس بخش پژوهش و راهبردی مایکروسافت عضو شورای مشورتی اقتصادی شدند.

به این ترتیب به صورت خلاصه حامیان اوباما، شرکت‌های فناوری، دانشگاه‌ها و تشکیلات حقوقی هستند. در صورتی که بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری از رامنی حمایت می‌کنند.

فیس‌بوک هم تا حالا بیشتر حامی اوباما بوده است، اما موضع جدید اپل مشخص نیست و از آنجا که مطابق برنامه‌های اقتصادی اوباما مجبور به پرداخت مالیات بیشتری خواهد شد، معلوم نیست، عملا موضعش چگونه باشد.

کمپین رامنی، ترند توییتر خرید

کارزار انتخاباتی میت رامنی برای نخستین بار در تاریخ شبکه‌های اجتماعی یک موضوع ترند شده ملی توییتر را به عنوان یک کمپین تبلیغاتی برای خود خریدند.

حزب جمهوری‌خواه آمریکا حساب کاربری #RomneyRyan2012 را به عنوان یک نشانی ارتباطی رسمی برای کمپین خود خریداری کردند که در کنار ترندهای دیگر در توییتر به نمایش در می‌آید. به هر حال، از آن زمان تاکنون این ترند سفارشی در کنار عناوین دیگر قرار گرفته است. شرکت توییتر البته پیش از این هم هشتگ‌هایی را از سال ۲۰۱۰ تاکنون از ۱۲۰ هزار دلار به بالا فروخته بود، ولی استفاده سیاسی از آن برای نخستین بار صورت می‌گیرد.

زک موفات، مدیر امور دیجیتال میت رامنی به سایت Mashabale گفته است که ما واقعا فکر می‌کنیم که دسترس بودن می‌تواند رویکردی که خودمان را برای آن آماده کرده‌ایم و آن دسترسی بدون دیوار است، نشان بدهد. او اظهار امیدواری کرده که این یک آغاز برای تغییر باشد.

نسترن صائبی
منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

طبقه‌بندی کشورها بر اساس میزان کارآیی استفاده‌شان از اینترنت

Posted: 14 Sep 2012 01:29 PM PDT

گزارش جدیدی به نام WebIndex که تیم برنرز لی، خالق وب بنیانگذار آن بوده است، کشور سوئد را بهترین کشور جهان در به‌کارگیری وب معرفی کرده‌است.

رتبه دوم در این گزارش که در روز چهارشنبه در وب‌سایت انجمن World Wide Web منتشر شد، به ایالات متحده آمریکا اختصاص یافته است.

گزارش Web Index که برای اولین بار منتشر شده و در نوع خود بی‌نظیر است، 61 کشور را در هفت بخش مختلف از قبیل زیرساختارهای ارتباطاتی، کاربری وب، محتوی وب و تاثیرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اینترنت بر روی این کشورها دسته‌بندی کرده‌است.

وب ایندکس (Web Index) چیست؟

این گزارش که توسط بنیاد WWW طراحی و تهیه شده، اولین گزارش چند بعدی جهان است که میزان رشد وب، سودمندی و تاثیر آن بر روی مردم و کشورها را محاسبه کرده‌است. در این گزارش 61 کشور توسعه یافته و درحال توسعه جهان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که بر اساس از شاخص‌هایی از قبیل تاثیر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وب بر روی کشورها، و همچنین شاخص‌های میزان اتصال و زیرساختارها رتبه‌بندی شده‌اند.

بر اساس گزارش وب‌ایندکس سال 2012 ، 10 کشور برتر جهان از نظر به کارگرفتن وب به ترتیب کشورهای سوئد،‌آمریکا، بریتانیا، کانادا، فنلاند، سوئیس، نیوزیلند، استرالیا، نروژ و ایرلند هستند. در سوی دیگر این جدول، کشورهای یمن، زیمبابوه، بورکینافاسو، بنین، اتیوپی، نامیبیا، بنگلادش، مالی، کامرون و نپال بدترین کشورها در استفاده از وب اعلام شده‌اند.

این گزارش که با همکاری گروه اقتصادی آکسفورد تهیه شده، و هزینه یک میلیون دلاری آن توسط شرکت گوگل تامین شده‌است، پنج سال اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و برای نتیجه‌گیری از اطلاعات به دست آمده یک سال زمان صرف کرده‌است.

بر اساس این گزارش،‌ از هر سه نفر یک نفر در سرتاسر جهان از اینترنت استفاده می‌کند،‌ اما استفاده از وب در سرتاسر جهان یکدست نیست،‌ برای مثال از هر 6 آفریقایی یک نفر از وب استفاده می‌کند.

به دلیل اینکه تعداد کاربران آنلاین در آمریکا پایین‌تر از سوئد تخمین زده‌شده است، کشور سوئد توانسته از نظر کاربری وب در جهان رتبه اول را به دست بیاورد. در حدود سه چهارم آمریکایی‌ها کاربر اینترنت هستند در حالی‌که 90 درصد از جمعیت سوئد از اینترنت استفاده می‌کنند.

از سویی دیگر تعداد خانوار‌های مالک رایانه در آمریکا نسبت به کشورهای کانادا، ایرلند، ژاپن و نروژ بسیار کمتر است. همچنین ایالات متحده نسبت به دیگر‌ کشورها از جمله سوئد، ایسلند و سنگاپور پهنای باند محدود‌تری را در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌دهد.

با این‌همه در این گزارش رتبه اول دسترسی به محتوی وب به آمریکا اختصاص یافته است، این گزینه با استفاده از تعداد مقاله‌های ویکی‌پدیا به زبان‌های مختلف و نوع داده‌ها و اطلاعات که در هر کشوری قابل دسترسی هستند، محاسبه شده‌است.

کشوری که در زمینه زیرساختارهای اینترنتی و کاربری وب رتبه اول را به دست آورده،‌ ایسلند است. در این کشور در حدود 96 درصد از جمعیت از اینترنت استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش سریعترین اینترنت جهان به سنگاپور اختصاص دارد و اقتصاد کشور ایرلند بیشترین بهره را از وب می‌برد. صادرات مرتبط با اینترنت و ارتباطات، 15 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را بین سال‌های 2007 تا 2010 تشکیل داده‌است، درصدی که هیچ کشور دیگری تا کنون موفق به دستیابی به آن نشده است.

سخنان پدر وب

تیم برنرز لی،‌پدر وب،‌ در مراسم رونمایی از این گزارش در لندن اعلام کرد اینترنت هیچ کلید خاموشی ندارد و این بسیار خوشحال کننده است زیرا تلاش دولت‌هایی که تلاش دارند آن را به سیستمی متمرکز تبدیل کنند، ناکام باقی خواهد ماند. برنرز لی این سخنان درباره کلید خاموشی اینترنت را در راستای نگرانی‌هایی که سال گذشته درپی محدود کردن استفاده از اینترنت در کشور مصر توسط رژیم حسنی‌مبارک برای خاموش کردن انقلاب مصر به وجود آمده بود،‌ بیان کرد.

وی در این مراسم گفت: اینترنت به شکل سیستمی غیرمتمرکز طراحی شده‌است. و در حال حاضر،‌ از آنجایی که کشورهای جهان از مسیرهای بسیار متفاوتی به یکدیگر متصل شده‌اند، هیچ کلید خاموشی برای آن وجود ندراد، یعنی هیچ مکان مرکزی که بتوان از طریق آن اینترنت را خاموش کرد،‌ وجود ندارد. برای اینکه بتوان کل اینترنت را از کار انداخت، کشورها و دولت‌ها باید گرد‌هم آمده و به توافق رسیده و همکاری کنند و این سیستم را از سیستمی غیر متمرکز به متمرکز تبدیل کنند؛ و اگر چنین چیزی رخ دهد،‌مبارزه همه انسان‌ها علیه چنین کاری بسیار مهم است.

برنرز لی همچنین اعلام کرد وب پدیده‌ای جهانی‌ است، افزایش محدودیت و ممنوعیت آزادی بیان، به صورت آنلاین و آفلاین، بزرگترین چالشی است که آینده وب را تهدید می‌کند. وی همچنین معتقد است هزینه‌های موجود از دسترسی بسیاری از افراد به اینترنت جلوگیری می‌کند. به گفته وی هزینه بالای اتصال به اینترنت میلیاردها انسان را از دستیابی به حق دانستن و مشارکت باز‌ می‌دارد و از این رو هزینه‌ها باید به اندازه قابل توجهی کاسته شوند.

در این گزارش آمده است که دسترسی به اینترنت که برای بسیاری از انسانهای جهان امری اشرافی و مجلل به شمار می‌رود، بیشتر از همیشه به عنوان یکی از حقوق بشر و ابزاری حیاتی برای مشارکت کامل در جامعه مدرن شناخته شده است.

ترجمه: سمیرا مصطفی نژاد
منبع: همشهری آنلاین

بیماران مجازی به کمک روان‌پزشکان آمدند

Posted: 14 Sep 2012 01:29 PM PDT

در حال حاضر در دنیای واقعی، دانشجویان و کارآموزان رشته‌های روانپزشکی با بازی کردن نقش‌های مختلف (منظور بازی نقش‌های مختلف بیماران و حالت‌ها و حس‌های آنها) با سایر دانشجویان برای تشخیص و درمان بیماران، تمرین و تجربه کسب می‌کنند.

بعد از این تمرین‌ها است که فارغ التحصیل روانپزشکی با بیماران واقعی می‌تواند با شناخت و تجربه وارد مشاور و گفتگو شود.

حال تکنولوژی دنیای مجازی، این تمرین‌ها و کسب تجربه‌ها را در دنیای مجازی با شخصیت‌های مجازی بسیار راحت‌تر و در ابعاد وسیع‌تری در اختیار دانشجویان و کار‌آموزان این رشته روانپزشکی و روانکاوی قرار داده است.

به عبارتی، محقیقین و مهندسین دنیای مجازی، تکنولوژی ارائه داده‌اند که می‌تواند در عرصه روانپزشکی و روانشناسی، کمک شایانی به دانشمندان، پزشکان و دانشجویان این رشته کرده تا فرایند تشخیص و درمان بیماران را بهبود و سرعت بخشند.

این دانشمندان، برنامه‌ نرم‌افزاری از شخصیت‌های مجازی روانشاسی را به بازار عرضه کرده‌اند که می‌توانند، شبیه یک انسان در باره مشکلات روحی، روانی و تخیلاتشان با پزشکان صبحت کنند.

این شخصیت‌های مجازی از روی شخصیت‌های واقعی انسان با شرایط و موقعیت اجتماعی چون؛ شخصیت‌های نظامی، پزشکی، وکیل، هنرمند، افراد عادی و... الگو گرفته شده است.

شخصیت‌های مجازی دارای هوش مصنوعی که می‌توانند به وسیله صفحه نمایش کامپیوتر با روانشناس صحبت و مکالمه کرده به سوال‌های آنها پاسخ دهند و بسیار طبیعی، علائم و رفتار‌های یک بیمار؛ اعم از اختلالات روانی، روحی، پریشانی، خشم، ترس، اضطراب، افسردگی و... را از خود نشان دهند.

از نظر دانشمندان روان پزشک این تکنولوژی می‌تواند تاثیرات شگرفی در زمینه رشد، پیشرفت و چگونگی آموزش متخصصان امر در عرصه علم روانشانسی داشته باشد.

کلیپ و فیلم‌هایی از دانشجویان و کارآموزان روانکاوی که در حال گفتگو با دو بیمار مجازی انسان نما به نام‌های "جاستین" شخصیت مجازی که دارای نوعی اختلال روانی است و "جاستینا" قربانی تجاوز جنسی است که در بیست و یکمین کنوانسیون روانشناسی امریکا به نمایش گذاشته شد.

این دوشخصیت مجازی که پیشرفته‌ترین فناوری در این عرصه است، برای تمرین‌های روانشناسی بالینی دانشجویان، طراحی شده است.

تکنولوژی جاستین شخصیت و بیمار مجازی 16 ساله با اختلال روانی که به اصرار خانواده‌اش در این درمان شرکت کرده بود و جاستینا، شخصیت و یا بیمار مجازی که دارای علائم اختلالات استرسی پساتروماتیک با دقت و ظرافت هر چه تمام تر ساخته و پرداخت شده بود.

از 15 متخصص و دستیار روانپزشکی که شش نفر آنها زن بودند در آزمایشی خواسته شد که یک گفتگو یا مشاوره‌ای 15 دقیقه‌یی با این دو شخصیت مجازی انجام دهند. در نهایت یکی از دانشجویان با طرح سوالات گوناگون موفق به تشخیص بیماری اولیه برای ارائه راهکار شد.

جاستینا شخصیت مجازی، توسط نرم‌افزار تشخیص کلام، برنامه‌ریزی شده است، او می تواند بر اساس داده‌های از پیش، توسط دانشمندان روان‌پزشک به سوالات گوناگون پاسخ دهد.

این برنامه روانپزشکی، در واقع یک لابراتوار مجازی برای تمرین پزشکان و دانشجویان در تشخصیص صحیح بیماری فرد طراحی شده است. در حال حاضر، دانشمندان در حال کار و شخصیت‌ سازی از روی بیمار‌های مختلف چون بیماران افسرده، روانی و... هستند.

دانشمندان امیدوار هستند با جمع آوری اطلاعات بدست آمده از این آزمایش‌ها بتوانند به بیماران بسیاری در این زمینه کمک کنند.

یکی دیگر از کاربردهای این برنامه، البته با ایجاد تغییراتی در شخصیت‌سازی، با هدف آموزش‌های بالینی، نیروی نظامی وزارت دفاع امریکا است.

بیماران نیروی نظامی وزارت دفاع آمریکا، همان سرباز‌های از جنگ برگشته‌، مبتلا به افسردگی شدید با افکار خودکشی هستند. این برنامه با ایجاد تغییر در شخصیت‌ سازی مجازی و تبدیل آنها به شخصیت‌های مشابه این بیماران یا این سرباز‌ها در صدد کمک و آموزش این سربازهای بیمار است.

چرا که از طریق این برنامه می‌توان، بیماری افسردگی، خشونت و قصد خودکشی آنها را به موقع تشخیص داده و در صدد مداوای آن بر آمد.

البته این برنامه تنها به این مرحله محدود نخواهد شد چرا که انسان واقعی بسیار باهوش، زیرک و غیر قابل پیش بینی است. به همین خاطر این برنامه‌ها باید هر ازگاهی با اطلاعات بدست آمده از بیماران واقعی به روز شود. به عبارتی باید تمامی اطلاعات حاصل از یک بیمار در یک محیط سالم را به برنام منتقل کرد تا نتیجه بهتر و دقیقتری بدست آورد.

دانشمندان همچنین معتقدند که با تغییر کاربری و طراحی شخصیت‌های مختلف از بیمار‌های مختلف در دنیای مجازی، می‌توان در زمینه آموزش روانپزشکی، روانکاوی و روانشناسی کمک بسزایی کرد. این برنامه‌ها هم به صورت جمعی در داخل کلاس و هم بصورت فردی در خانه، قابل استفاده است.

از این زمان به بعد، تنها وسیله‌ای که دانشجویان و پزشکان آینده این رشته برای تمرین و کسب تجربه نیاز دارند، تهیه یک کامپیوتر و نصب این برنامه است.

کسب مهارت‌های مصاحبه، گفتگو، تعامل، تشخیص و درمان بیماران مجازی در این برنامه به پزشکان آینده کمک می کند تا با بیماران واقعی در دنیای واقعی، برخوردی مناسب، تشخیصی درست و روشی صحیح را دنبال کنند.

هلن صدیق بنای
منبع: همشهری آنلاین

پایان‌‏نامه‌‏ای دربارۀ روزنامه‌‏‏نگاری محلی-ملی در ایران دفاع می‌‏شود

Posted: 14 Sep 2012 01:24 PM PDT

جلسه دفاع از پایان ‏نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ روزنامه ‏نگاری با عنوان «روزنامه ‏‏نگاری محلی-ملی در ایران: مطالعۀ موردی ملک ‏الشعرای بهار» برگزار خواهد شد.

وحید اقدسی این پایان‏نامه را با راهنمایی دکتر هادی خانیکی و مشاورۀ دکتر داریوش رحمانیان به نگارش درآورده است. داور جلسۀ دفاع از پایان‏نامه دکتر رضا نقیب ‏السادات خواهد بود.

جلسه دفاع روز یک‏شنبه 26 شهریورماه 1391 ساعت 14:30 در سالن ارشاد دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.

دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در تعاطع بزرگراه همت و خیابان شریعتی، بالاتر از سه راه ضرابخانه، خیابان گل نبی واقع شده است.

ویکی‌پدیا امن‌تر می‌شود

Posted: 14 Sep 2012 01:24 PM PDT

احتمال می‌رود این قرارداد همکاری، سایت‌هایی را که تقریباً ۴۸۹ میلیون نفر در ماه بازدیدکننده دارد، تحت پوشش خود قرار دهد.

بنیاد ویکی‌مدیا قراردادی با شرکت امنیتی دیجی‌سرت (DigiCert) امضا کرده است که طبق آن خدمات امنیتی جدیدی از این شرکت آمریکایی دریافت خواهد کرد.


به گزارش شماران سیستم به نقل از وی‌تری، این توافق‌نامه باعث می‌شود ویکی‌پدیا و دیگر سایت‌های وابسته به ویکی‌مدیا، به SSL مجهز گردد.

SSL روشی برای برقراری ارتباطات ایمن میان یک سرویس‌دهنده و یک سرویس‌گیرنده است.

احتمال می‌رود این قرارداد همکاری، سایت‌هایی را که تقریباً ۴۸۹ میلیون نفر در ماه بازدیدکننده دارد، تحت پوشش خود قرار دهد.

CT Woo، یکی از مدیران ویکی‌مدیا، با ابراز خرسندی از همکاری بنیاد ویکی‌مدیا با دیجی‌سرت، گفت: این قرارداد باعث می‌شود توانایی ما در تامین امنیت میلیون‌ها تبادلاتی که روزانه در سایت‌های‌مان رخ می‌دهد افزایش یابد.

بر پایه این گزارش، اکنون در سایت‌های کاربرساخت و شبکه‌های اجتماعی، پروتکل امنیتی SSL یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های دفاع در فضای سایبر به شمار می‌رود.
به گونه‌ای که حتی شرکت‌های معظمی همچون گوگل و فیس‌بوک نیز به ارائه خدمات پشتیبانی کامل از فرمت‌های اتصال امن روی آورده‌اند.

بنا به اعلام دیجی‌سرت، این شرکت در حال حاضر تامین امنیت چهار سایت از ده سایت پربیننده جهان را بر عهده دارد.

وزارتخانه‌های ارتباطات و راه ادغام می‌شوند؟!

Posted: 14 Sep 2012 01:24 PM PDT

انتشار خبر ادغام وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در سال گذشته مطرح و باعث تعجب کارشناسان، تحلیلگران و فعالان این حوزه شد هرچند در آن زمان این موضوع به تصویب نرسید اما در روزهای گذشته بار دیگر بحث ادغام این وزارتخانه در راه و شهرسازی بار دیگر مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، دهم خردادماه سال 90 بود که خبر تقدیم لایحه ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه از جانب دولت به مجلس، منتشر شد و اعلام شد که در کمیسیون اجتماعی مجلس با اعمال اصلاحاتی این موضوع را تصویب کرده و وزارت ارتباطات هم به ادغام مذکور اضافه شده تا این سه وزارتخانه در همدیگر ادغام شوند و وزارتخانه‌ جدیدی تحت عنوان وزارت امور زیربنایی و ارتباطات تشکیل شود.

اما پس از طرح این لایحه در روز دهم خردادماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی 11 خردادماه در بررسی لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی و ارتباطات به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مبنی بر حذف عنوان "ارتباطات" از نام این لایحه رای دادند.

در همان زمان سخنگوی شورای نگهبان از مخالفت این شورا با تشکیل وزارتخانه امور زیربنایی که شامل ادغام وزارتخانه‌های مذکور خبر داده و آن را مغایر اصل 133 قانون اساسی اعلام کرد.

داستان ادغام وزارتخانه‌ها ادامه دارد ...

اما اواخر هفته گذشته بازهم خبری منتشر شد که اعلام می‌کرد دولت برای ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی و ارتباطات تصمیم‌هایی گرفته است.

در این زمینه محمد حسین‌پور ـ مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها درخصوص ادغام وزارت ارتباطات که بدون منبع موثقی ذکر شده، صحت نداشته و وزارت ارتباطات همانند گذشته برنامه‌های خود را پیگیری می‌کند.

او در عین حال وزارت ICT را از جمله وزارت‌خانه‌های مهم و کلیدی دولت برشمرد و افزود: با توجه به رشد روزافزون توسعه خدمات الکترونیکی و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در سطوح مختلف وظایف زیادی از سوی قانون‌گذاران برعهده این وزارتخانه قرار داده شده است و بر همین اساس وزارت ارتباطات برنامه‌های خود در راستای پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و فراهم آوری زیرساخت‌های مورد نیاز در این حوزه را پیگیری و اجرایی می‌کند.

قاسم بی‌نیاز ـ مدیرکل روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی ـ نیز درباره ادغام دو وزارتخانه اظهار بی اطلاعی کرد.

وی همچنین افزود: ادغام گذشته وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن پس از بررسی‌های بسیار و با مقدمات فراوان انجام شد.

او با تاکید بر اینکه از این موضوع کاملا بی‌اطلاع است خاطر نشان کرد: اگر هم این موضوع مطرح شده باشد باید دلیل و صحت آن را از شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت جویا شد.

در ادامه مروری می‌شود به اظهارات برخی مسوولان وزارتخانه‌های مربوطه پس از طرح موضوع ادغام دو وزارتخانه راه و ارتباطات در سال 90.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرده بود: ادغام وزارتخانه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، کیفیت سرویس‌های ارتباطی را کاهش می‌دهد.

محمود خسروی گفته بود: نقش زیرساختی وزارتخانه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بسیار حائز اهمیت است و اینترنت ملی، e-government و سایر سرویس‌های جدید، این وزارتخانه را از یک بسترساز فیزیکی به یک بسترساز اطلاعاتی تبدیل کرده است.

به گفته او طبق آمار از میان کشورهای دنیا، حدود 90 کشور وزارتخانه مستقل ICT دارند و 35 کشور دارای وزارتخانه ارتباطات و حمل و نقل هستند که این امر از اهمیت موضوع ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در جهان نشان دارد.

اما محمد خواجه‌پور ـ معاون پیشین حقوقی و امور مجلس وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ـ با اشاره به اینکه طرح ادغام وزارتخانه ارتباطات در وزارتخانه‌های راه و مسکن با عجله تصویب شد، اظهار کرده بود:‌ ظاهرا بین مجلس و دولت بر سر این موضوع هماهنگی وجود داشته که به این سرعت توانست در مجلس مطرح شود و رای بیاورد؛ حتی برخی نمایندگان نیز تعجب کردند طرحی که تا یکشنبه یک فوریتی بود، به چه شکل توانست درجا مطرح شده و رای هم بیاورد.

او تصریح کرده بود: با توجه به اینکه هر چهار بند این طرح رای آورد و به تصویب رسید، مصوبه باید به شورای نگهبان فرستاده شود تا مغایرتی با قانون اساسی و شرع مقدس نداشته باشد.

او درباره روند ادغام نیز اظهار کرده بود: براساس رای مجلس دولت موظف است تا سه ماه آینده آیین‌نامه شرح وظایف وزارتخانه جدید را به مجلس ارسال کند تا نمایندگان مجلس نظر خود را درباره آن اعلام و وزیر مربوطه را انتخاب کنند.

خواجه‌پور درباره دیدگاهش نسبت به این ادغام گفته بود:‌ ادغام کار خوبی است زیرا کوچک شدن دولت را به همراه دارد اما انتظار می‌رفت این اقدام با وجود سه وزارتخانه تخصصی کمی با دقت و کار بیش‌تری پیش می‌رفت، هرچند برخی نمایندگان معتقد بودند که تمامی شرح وظایف وزارتخانه‌ها را در وزارتخانه جدید ببریم اما به عقیده من این کار راحتی نخواهد بود و نواقصی را به دنبال خواهد داشت.

به گفته او همیشه انجام هر کاری نقاط مثبت و منفی را به دنبال دارد که باید تلاش کرد تا نقاط ضعف هم به قوت تبدیل شود که این کار در راستای ادغام وزارتخانه‌ی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با راه و مسکن این است که وزارت ارتباطات را یک سازمان با یک سری زیربخش‌ها ببینند زیرا برنامه‌های این حوزه بسیار اساسی است و شرکت‌هایی از قبیل مخابرات که لبه‌ تکنولوژی است،‌ زیرساخت و شرکت فن‌آوری اطلاعات در زیرمجموعه آن قرار دارند.

رشته تحصیلی سلامت و رسانه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ایجاد می‌شود

Posted: 14 Sep 2012 01:24 PM PDT

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ایجاد رشته تحصیلی سلامت و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایرنا، شاهین شیرانی در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز اصفهان اظهار داشت: این رشته تحصیلی با هدف اطلاع رسانی بهتر و تخصصی تر در حوزه سلامت، اولین بار در این استان ارایه خواهد شد.

وی گفت: پذیرش دانشجو برای این رشته در سال تحصیلی آینده و از طریق کنکور سراسری صورت خواهد گرفت.

شیرانی افزود: حوزه سلامت با سایر حوزه های خبری تفاوت بسیار دارد و به همین دلیل نیازمند تربیت خبرنگاران و فعالان رسانه ای متخصص در این زمینه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: لازم است اطلاع رسانی مناسب و دقیق درباره حوزه سلامت توسط رسانه ها صورت گیرد تا مردم احساس امنیت و آرامش کنند.

تبلت روسی و جلوگیری از سرقت اطلاعات توسط گوگل

Posted: 14 Sep 2012 01:24 PM PDT

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد مدل خاصی از رایانه های تبلت را طراحی کرده که جلوی سرقت اطلاعات شخصی کاربران از سوی گوگل را می گیرد.

به گزارش فارس به نقل از پی سی ورلد، سیستم عامل آندروید که در بسیاری از گوشی های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اطلاعات شخصی فراوانی را در اختیار شرکت طراح خود گوگل قرار می گیرد و روس ها برای درامان ماندن از جاسوسی گوگل بر روی این تبلت 466 دلاری سیستم عامل خاصی را بر روی آن نصب کرده اند که اطلاعات را رمزگذاری می کند.

این سیستم عامل که سیستم عامل روسی یا Russian Mobile Operating System یا (RoMOS) نام دارد ضدهک نامیده شده و البته از نظر ظاهری شباهت زیادی با آندروید دارد. RoMOS به جای جی پی اس از سیستم ماهواره ای خاص روس ها به نام GLONASS پشتیبانی می کند. گفتنی است آیفون 4 هم از این سیستم موقعیت یابی پشتیبانی می کند.

روسیه امیدوار است با استفاده از این تبلت بتواند نیازهای حرفه ای و شخصی کاربران و علاقمندان به استفاده از این نوع رایانه ها را برطرف کند. اگر چه این تبلت در روسیه ساخته شده ولی بخش اعظم قطعات به کار رفته در آن خارجی است.

گوگل برای نمایش آگهی های مرتبط با نیازهای کاربران، حجم زیادی از اطلاعات شخصی آنها و داده های مربوط به شیوه استفاده افراد از تبلت یا گوشیشان را جمع آوری کرده و بر روی سرورهای خود نگهداری می کند. روس ها تبلت خود را در دو نوع طراحی کرده اند، یکی مدلی که صرفاً کاربرد نظامی دارد و دیگری مدلی که برای عموم قابل استفاده است.

این تبلت 10 اینچی که تا اوائل زمستان عرضه می شود توسط دانشگاه روسی MIFI National Atomic Research طراحی شده است.

بالاترین حقوق و مزایا در اختیار مهندسان مخابرات و آی.‌تی

Posted: 14 Sep 2012 01:13 PM PDT

در میان فارغ التحصیلان رشته های گوناگون مهندسی، مهندسان رشته مخابرات و دیگر گرایش هایی که با فناوری های همراه سروکار دارند، درآمد بیشتری دارند.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، متوسط حقوق سالانه این مهندسان در آمریکا در سال گذشته میلادی برابر با 135.087 دلار محسوب می شود که با توجه به رکود اقتصادی فعلی و وضعیت نابسامان بسیاری از شرکت های فناوری رقم مناسبی محسوب می شود.

کمترین رقم پرداختی برای مهندسان آمریکایی مربوط به مهندسان شاغل در بخش انرژی و مهندسی برق بوده است. متوسط پرداختی به این مهندسان 107.820 دلار اعلام شده است. تحقیقات یاد شده توسط موسسه مهندسان الکترونیک آمریکا موسوم به IEEE انجام شده است.

از سوی دیگر مهندسان بخش الکتروتکنولوژی و آی تی هم سالانه به طور متوسط 120 هزار دلار درآمد داشته اند. صاحب نظران معتقدند این وضعیت برای مهندسان آی تی و به خصوص مهندسان بخش مخابرات در آینده نزدیک هم ادامه می یابد. علت اصلی این رونق اقبال گسترده مردم به گوشی های هوشمند دانسته شده است.

کلیک دزدی در اینترنت، روشی مجرمانه برای کسب درآمد

Posted: 14 Sep 2012 01:13 PM PDT

اغلب کاربران اینترنت در جست‌وجوهای خود به سایت‌هایی که هیچ ارتباطی با موضوع جست‌وجو شده ندارد، وارد شده‌اند، این موضوع که دیگر برای کاربران عادی شده، به کیک دزدی معروف و روشی مجرمانه برای کسب درآمد است.

به گزارش فارس، تمام کاربران در جست‌وجوهای اینترنتی خود به سایت‌های نامرتبطی که هیچ سنخیت و نشانه‌ای از موضوع جست‌وجو شده ندارد، وارد شده‌اند.

اگرچه این موضوع امروز دیگر برای کاربران به یک امر عادی تبدیل شده، اما این امر عادی و هر روزه، روشی برای کسب درآمد است.

این کار پیش پا افتاده به "کلیک دزدی" معروف است و از نگاه قانون نیز جرم محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، این کار از آنجا ناشی می‌شود که برخی ‌سایت‌ها برای افزایش رنکینگ خود در موتورهای جستجو، تلاش می‌کنند که کلیک ها را از موتورهای جستجو به وب‌سایت خود هدایت کنند.

نام این کار "کلیک دزدی" است. این وب سایت‌ها این کار را با استفاده از درج کلمات کلیدی نامرتبط در وب سایت خود انجام می‌دهند.

تمام این سایت‌های کلیک دزد نیز، غرق در تبلیغات رنگارنگ و صفحاتی صرفا تبلیغی هستند.

هر میزان افزایش رنکینگ در موتورهای جست‌وجو، شانس گرفتن تبلیغ را نیز برای این سایت‌ها بیشتر می‌کند و در نتیجه کیک دزدی ارتباط مستقیمی با کسب سود و درآمد برای وب‌سایت‌های کیک دزد دارد.

اما از نگاه قانون این اقدام جرم محسوب می‌شود؛ زیرا منجر به اتلاف وقت و هزینه کاربران می‌شود.

بر اساس قانون، هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از "داده پیام"و "برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای" و با وسایل ارتباط از راه دور، دیگران را فریب دهد، یا موجب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق وجوه، اموال یا امتیازات مالی بدست آورد، مجرم محسوب شده که علاوه بر برگشت اموال به صاحبان آن، به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود، اما مقابله با این عادت، روشی نیز دارد.

هم‌اکنون کاربران می‌توانند در مواجهه با وب‌سایت‌های کلیک‌دزد، گزارش این سایت‌های مجرم را به صورت الکترونیکی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) به آدرس cyberpolice.ir اطلاع دهند.

سرقت اطلاعات شخصی در رده نخست جرایم رایانه‌ای قرار دارد

Posted: 14 Sep 2012 01:13 PM PDT

عضو شورای حل اختلاف جرایم رایانه ای و اینترنتی دادگستری کل استان تهران گفت: بیشترین شکایات فضای مجازی ارایه شده به این شورا در مورد سرقت اطلاعات شخصی، نامه های الکترونیکی و حساب های بانکی است.

ˈباقر افخمیˈ در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: اغلب این جرایم رایانه ای به دلیل کم توجهی کاربران رخ می دهد و در برخی از موارد نیز مجرمان با انگیزه انتقام شخصی و خانوادگی به این کار اقدام می کنند.

به گفته وی سرقت اطلاعات بانکی در رده آخر جرایم رایانه ای قرار دارد ولی جوانان باید بدانند که از برقراری ارتباط با افرادناشناس در فضای وب و از قرار دادن اطلاعات شخصی بر روی تلفن همراه خود خودداری کنند.

وی افزود : کاربران نباید بلوتوث تلفن همراه خود را در مکان های عمومی روشن نکنند چراکه این یکی از راه های سرقت اطلاعات شخصی از تلفن همراه افراد است.

عضو شورای حل اختلاف جرایم رایانه ای خاطرنشان کرد که اقامه دعوی در جرایم رایانه ای رو به افزایش است ولی این به معنی افزایش بزه های رایانه ای نیست بلکه آگاهی مردم از اینکه محلی برای پیگیری و رسیدگی به شکایاتشان وجود دارد ،‌ افزایش یافته است.

وی گفت: رسیدگی به بسیاری از جرایم رایانه ای نیازمند وجود شاکی خصوصی است که این امر در گذشته کمتر دیده می شد اما در حال حاضر با افزایش آگاهی مردم به وجود محلی برای طرح دعوی، بسیاری از جرایم شاکی خصوصی پیدا کرده اند.

افخمی یادآور شد : با توجه به استفاده روزافزون از تکنولوژی های جدید شاهد افزایش تنوع در اقامه دعوی نسبت به سالهای گذشته هستیم.

شرکت فناوری اطلاعات ایران «سازمان» شد

Posted: 14 Sep 2012 01:13 PM PDT

معاون وزیر ارتباطات گفت: با ابلاغ اساسنامه در 21 شهریور، شرکت فناوری اطلاعات به طور رسمی به سازمان فناوری اطلاعات تغییر کرد.

علی حکیم جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، اظهار داشت: اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات ابلاغ شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اساسنامه 21 شهریورماه ابلاغ شده است و به این ترتیب رسما نام "سازمان فناوری اطلاعات ایران" اعلام شد.

وی ادامه داد: تغییرات چارت سازمانی نیز در آینده اعلام خواهد شد.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات توضیح داد: "شرکت فناوری اطلاعات" در سال 88 و با منفک شدن از شرکت مخابرات، در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شد که موضوع تغییر ساختار آن از شرکت به سازمان، چندی پیش در شورای عالی اداری مصوب و ابلاغ شد.

حکیم جوادی گفت: پس از ابلاغ مصوبه شورا، اساسنامه برای اعلام نظر به معانت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری ارسال شد که با اعلام نظر این معاونت در آخرین روزهای سال گذشته، اساسنامه سازمان تایید شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: در شهریور ماه 91 نیز اساسنامه ابلاغ شد.

شرکت ایرانی در ترکیه درخواست دامنه‌های ایرانی اسلامی را در آیکن به ثبت رساند

Posted: 14 Sep 2012 01:13 PM PDT

در حالی که موسسه آیکن، ایران را از ثبت درخواست دامنه‌های سطح بالا منع کرد، یک شرکت ایرانی در ترکیه با استفاده از تابعیت ترکیه، دامنه‌های ایرانی و اسلامی مهمی از جمله خلیج فارس، شیعه، اسلام و نوروز را درخواست داد.

به گزارش فارس، موسسه آیکن (ICANN) پس از حدود 10 سال، از 22 دی‌ماه 1390 تا 10 خرداد 1391 امکان ارسال درخواست های ثبت دامنه‌های سطح بالای جدید را باز کرد.

دو هفته پس از مهلت مقرر نیز، پسوندهای درخواستی اعلام عمومی شد.

بر اساس این گزارش، پس از اعلام عمومی درخواست‌ها مشخص شد: از مجموع کشورهای منطقه خاورمیانه 62 درخواست برای ثبت دامنه های سطح بالا، ارسال شده است.

از این درخواست‌ها، 36 مورد از امارات، 10 مورد از ترکیه، 5 مورد از بحرین، 5 مورد از عربستان، 3 مورد از بحرین، 2 مورد از کویت و یک مورد از عراق است.

در مورد عدم ارائه درخواست از سوی ایران، پیش از این اعلام شده بود که آیکن ایران را از ثبت درخواست منع کرده است.

اما در بین تمام دامنه‌های پیشنهاد شده، یک شرکت ایرانی در ترکیه، اقدام به ثبت دامنه‌های ایرانی اسلامی که شاید قرار بود از سوی ایران درخواست شود، کرده است.

این دامنه‌ها عبارتند از: .islam""، ".shia"، ".pars"،".Halal" ، "".PersianGulf و "Nowruz. ".

به نظر می رسد اگر ایران از ارائه درخواست برای دامنه های سطح بالا منع نمی شد، احتمالا در فکر درخواست همین دامنه ها بوده است.

این شرکت ایرانی ترکیه‌‌ای AGIT نام دارد. (Asia Green IT system) که سه سال پیش در ترکیه تاسیس شده است.

به گفته عباس نیا، مدیر عامل AGIT، " این شرکت با اینکه شرکای ترک دارد، اما سرمایه‌گذاران و صاحبان آن همگی تاجران ایرانی فعال در ترکیه هستند."

وی می گوید: "مالکیت شرکت صد درصد ایرانی است، اما برای افزایش نفوذ در بازارهای مختلف از همکاری با شرکت‌های با سابقه و دارای دانش فنی ترک استقبال می‌کند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر