۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

Fw: همایون خرم



----- Forwarded Message ----
From: Mohsen Saeedpour <mohsen.saeedpour@yahoo.com>
To: fsamii@yahoo.com
Sent: Thu, December 9, 2010 2:21:14 PM
Subject: همایون خرم



گزارش مهر/
همایون خرم با " گلها" مردم را به گذشته های دور برد
نخستین شب از کنسرت همایون خرم پس از 10 سال دوری از صحنه با اجرای قطعاتی از برنامه "گلها" شامگاه گذشته در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، مجموع قطعات این کنسرت با آهنگسازی و تکنوازی ویولن همایون خرم و با همراهی سامان احتشامی ( پیانو)، حسن آزاده فر( تنبک) و امیرحسین رضا( تار) در دو بخش به اجرا درآمد؛ قطعات این کنسرت که اجرای قطعات معروف برنامه "گلها"ی رادیو بود با استقبال گرم مخاطبان مواجه شد و آنها را به سالهای دهه چهل و پنجاه برد به طوری که بسیاری از حاضران با شنیدن این قطعات با آن زمزمه کردند وخاطراتشان زنده شد.

 بخش نخست این برنامه با مقدمه "غوغای ستارگان " آغاز شد و با دکلمه قطعاتی با صدای ژاله صادقیان با اجرای قطعه "غوغای ستارگان" با تغییر مقام به دستگاه شور، چهارمضراب ، مقدمه "عشق و انتظار"، دکلمه و اجرای قطعه "عشق و انتظار" ادامه پیدا کرد.                                       

درادامه قطعات این بخش به "چهارمضراب"،گوشه بیداد،ضربی در بیداد ،مقدمه "موج دل" ،دکلمه و قطعه "موج دل" اختصاص داشت؛ همایون خرم در پایان بخش نخست این کنسرت دو قطعه "ساغرم شکست ای ساقی" و "زرد ملیجه" (از آثار ابوالحسن صبا) را با یادکردی از صبا وشاگردانش، خالدی ،تجویدی ،بدیعی،یاحقی و ملک اجرا که با استقبال حاضرین در سالن مواجه شد. 

پس از پایان این بخش از اجرا قسمت دوم کنسرت با پانزده دقیقه وقت استراحت باردیگر از سر گرفته شد؛ در این بخش دوضربی در مخالف سه گاه آغازگر مجموع قطعات بود و پس از آن با قطعات "گوشه مخالف"، دکلمه، مقدمه "رسوای زمانه"، دکلمه ، قطعه "رسوای زمانه" با تغییر مقام به بیات اصفهان و فرود در همایون ادامه پیدا کرد. 

ادامه بخش دوم از کنسرت همایون خرم به اجرای قطعه" سرگشته" (تو ای پری کجایی)، "نغمه ارکستر" ،دکلمه، "گوشه بیداد"،دکلمه،"بوی باران"(مقام وصال) و تغییر مقام به بیات اصفهان اختصاص داشت، نخستین شب از کنسرت همایون خرم با اجرای قطعه "دیدم به خواب" به پایان رسید.

دومین و آخرین شب این کنسرت امشب از ساعت 21 در تالار میلاد برگزار می شود.

 درحاشیه 

*نخستین حضورهمایون خرم پس از ده سال دوری از صحنه با استقبال مخاطب مواجه شد و زمانی که او روی صحنه حاضر شد حاضرین درسالن با تشویق فراوان از او استقبال کردند. 

* با نگاهی گذرا به دفترچه راهنمای کنسرت بیش از هر چیز نام اسپانسر برنامه جلوه می کرد که اسامی نوازندگان این اجرا و همچنین حضور استاد خرم را تحت الشعاع قرار داده بود. 

* از نکات  قابل توجه در دفترچه معرفی آثار، علاوه بر تبلیغات در معرفی افراد، تبلیغ  اخصاصی و شغلی برای اعضای گروه بود.

*یکی از ویژگی این کنسرت حضور مخاطبین با میانگین سنی 40 سال به بالا بود که در اجرای هرقطعه، کلام را زیر لب زمزمه می کردند؛ که صدای این زمزمه ها دراجرای قطعات و ترانه ها به خوبی شنیده می شد. 

*متن اشعار که قرار بود با صدای ژاله صادقیان دکلمه شود علی رغم حضور او، از قبل ضبط شده و توسط دستگاه پخش می شد.

*اگر چه می توان به لحاظ فنی و اجرایی برای این اجرا نقد نوشت اما حضورنغمه پردازی توانا وهنرمندی هشتاد ساله به روی صحنه به تنهایی دلیل خوبی است برای انصراف از ارائه این نقد.


 امانت داری و اخلاق مداری 

استفاده از این خبر فقط با ذکر منبع  "خبرگزاری مهر"  مجاز است. 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر