۱۳۹۰ شهریور ۴, جمعه

{تفريح و سرگرمي}, [11792] به پا ...تو نتم هوا پسه




امان از بشر دو پا


 

بنا به گفته کارشناسان در حالیکه روز به روز بر قربانیان فریب‌های اینترنتی افزوده می‌شود و تعداد بیشتری پول‌های خود را از دست می‌دهند، افراد کمتری تمایل برای گزارش رخداد آن را دارند. علت این امر می‌تواند احتمال بسیار کم بازگشت پول باشد زیرا کلاهبرداران حرفه ای خود را در دنیای وب مخفی می‌کنند و بهترین دفاع در این مواقع آموزش به کاربران برای شناسایی چنین فریب‌هایی و اجتناب از آن‌ها است.

از آنجا که طی سال‌های اخیر بسیاری از کاربران اینترنت، ایمیل‌هایی را از طرف شاهزاده خلع شده نیجریه‌ای دریافت کرده‌اند که در آن از دریافت‌کننده ایمیل خواسته شده که در ازای دریافت مبلغ قابل توجهی، برای خارج کردن مقدار بسیار زیادی پول از نیجریه، با ارسال کننده ایمیل همکاری کند.

این اتفاق تنها یکی از هزاران فریبی است که هر روزه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد؛ مرکز امداد و هماهنگی رایانه‌ ای کشور (ماهر) به نقل از شرکت امنیتی پاندا لیستی از متداول‌ترین فریب‌های آنلاین در دهه گذشته منتشر کرده است که این گزارش برگرفته از آن است.

این فریب‌های با اعتماد به نفس که هنوز هم در اینترنت جریان دارند، همگی یک هدف را دنبال می‌کنند: کلاهبرداری از کاربران از مبلغ ۵۰۰ دلار تا هزاران دلار ! و مهمتر اینکه این فریب‌ها نوعاً از یک الگوی مشابه پیروی می‌کنند: تماس اولیه از طریق ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. از قربانیان خواسته می‌شود از طریق ایمیل، تلفن، فکس و غیره به تماس مذکور پاسخ دهند.

بعد از اینکه در اولین گام طعمه به دام شکارچیان افتاد، آن‌ها سعی می‌کنند اعتماد قربانی را جلب کرده و در انتها به بهانه‌ای از او درخواست پول می‌کنند …

در زیر لیست شش فریب برتر اینترنتی را از دیدگاه شرکت امنیتی پاندا از نظر خواهید گذراند:

۱- فریب نیجریه ای

به‌عنوان نخستین فریب اینترنتی، حقه نیجریه‌ای همچنان پرطرفدارترین شیوه کلاهبرداران است. در این حقه به شما قول یک جایزه و یا ارائه درصدی از پول کلانی داده می‌شود که قرار است آن را از کشور نیجریه خارج کنید. معمولاً در ابتدا از شما خواسته می‌شود تا یک مبلغ اولیه را برای پوشش هزینه‌های بانکی ارائه دهید. "مسلم است که به محض دادن پول کلاهبرداران غیب می‌شوند".

شروع مکاتبات ایمیلی از این نوع فریب ها اغلب شبیه متن ایمیل زیر (بصورت تصویر) است که در این ایمیل آقایی از بورکینافاسو که خودش رو مدیر بانک توسعه آفریقا معرفی کرده از گیرنده ایمیل خواسته تا در خارج کردن مبلغی بیش از ۱۵ میلیون دلار از یک حساب خاص همکاری داشته باشد :

 

و همینطور این هم یکی دیگه از این مکاتبات فربیکارانه که در این ایمیل (بصورت تصویر) هم خانمی از بانکوک تایلند میخواد گیرنده ایمیل رو با ارثیه بیش از ۲۱ میلیون دلاری شوهر مرحومش سهیم کند :

 

 

2- فریب در قرعه‌کشی‌ها

در این فریب هم مشابه با فریب نیجریه ای، ایمیلی را دریافت می‌کنید که در آن ادعا شده است شما برنده یک قرعه‌کشی شده‌اید. نظیر لاتاری یا حتی قرعه کشی هایی که بصورت دوره ای از سوی مایکروسافت یا یاهو برگزار می شود یا حتی بعضا خودشان را مرتبط با برخی ارگان های مرتبط با سازمان ملل، حقوق بشر و … معرفی می کنند. اما برای دریافت پول جایزه، باید مبالغی را جهت هزینه‌های بانک و انتقال پولی پرداخت کنید "که هرگز روی آن را نخواهید دید!"

نمونه ای از این نوع فریب هم شبیه متن ایمیل زیر (بصورت تصویر) است که مدعی شده گیرنده ایمیل در قرعه کشی یاهو برنده شده:

۳- فریب در پیشنهاد کاری

یک پیشنهاد کاری از کشوری خارجی را دریافت می‌کنید مبنی بر اینکه می‌توانید تنها با چند ساعت کار در خانه هزاران دلار درآمد داشته باشید. مثلا شرکت نوکیا برای یک پروژه تحقیقاتی از شما مشارکت میخواد و در قبال این کار دستمزد زیادی هم رو پرداخت می کنه! حتی پیشنهادی مبنی بر ویزای رایگان کاری هم داده می شود که پس از یکسری توافقات و جلب اعتماد چنان قول مساعدی به شما می دهند که انگار همین امروز فردا این کار محقق می شود! این پیشنهادهای به ظاهرا واقعی بسیار هم فریبنده هستند و در صورتی که آن را قبول کنید، آن‌ها از شما درخواست اطلاعات حساب بانکی‌تان را می‌کنند. سپس کلاهبرداران از حساب شما برای ذخیره کردن پول‌هایی که از حساب‌های دیگر سرقت کرده‌اند، سوءاستفاده می‌کنند "و شما را بدون اینکه بخواهید شریک جرم می‌کنند".

نمونه ای از این نوع فریب نیز شبیه متن ایمیل زیر (بصورت تصویر) است که حاوی یک پیشنهاد کاری در گراند هتل ‏کانادا برای گیرنده ایمیل می باشد :

۴- سوء استفاده از فیس‌بوک و هات‌میل

کلاهبردان اطلاعات نام کاربری و کلمه عبور فیس بوک، هات میل و دیگر وب سایت‌های مشابه را سرقت کرده و رمز عبور شما را تغییر می‌دهند. سپس برای همه دوستان شما ایمیلی را ارسال می‌کنند که در آن آمده است در حالی که در مسافرت بوده‌اید همه پول‌های شما به سرقت رفته است و در حال حاضر نیازمند پول برای پرداخت هزینه‌های هتل هستید.

۵- ارسال غرامت

اخیراً فریبی هوشمندانه بر پایه فریب نیجریه ایجاد شده است که در آن ایمیلی برای شما ارسال می‌شود مبنی بر اینکه مبلغی برای دلجویی از قربانیان کلاهبرداری نیجریه در نظر گرفته شده است و شما یکی از قربانیان خوش‌شانس هستید. سپس کلاهبرداران برای ارسال غرامت، از شما درخواست ۱۰۰۰ دلار پول می‌کنند!

۶- اشتباه در صدور چک

در این فریب شایع، کلاهبرداران در صورتی که شما فروشنده چیزهای با ارزشی همچون خانه، ماشین و غیره باشید، با شما تماس می‌گیرند. آن‌ها کالای مذکور را از طریق چک خریداری می‌کنند ولی چکی با مبلغی بالاتر را برای شما ارسال می‌کنند، سپس درخواست می‌کنند تا باقیمانده پول آن‌ها را برایشان ارسال کنید. در حالی که پس از اقدامات شما نتیجه این خواهد شد که "چک مذکور تقلبی بوده و یا برگشت می‌خورد و شما همه پولی را که نقداً پرداخت کرده‌اید، از دست خواهید داد".

قابل توجه شما دوستان در گروه پرشین استار که به هر تقدیر همه روزه با ایمیل سروکار دارید و در هر صورت اجتناب ناپذیر است که چنین ایمیل هایی را تابحال دریافت نکرده باشید یا در آینده چشمتان به جمال اینگونه ایمیل ها روشن نشود و از قضا غفلتا تحت تاثیر قرار نگیرید؛ چون از این هرزنامه ها و پیشنهادات هوس انگیز و محرک یا به نوعی پیامهای بودار در اینترنت زیاده خصوصا اینکه بیشترین انتشار اونها از طریق ایمیل هست. ولی به خاطر سپردن آنچه در این ایمیل به آن اشاره شد شاید تنها موجب شود تا قدری صبورانه تر و هوشیارانه تر عمل نموده تا خدای ناکرده طعمه فریب هایی از این دست نشوید. موفق باشید





 

--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد، روي خط پايين كليك كنند تا براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
اين ايميل بدليل عضويت شما در گروه تفريح و سرگرمي است.
ايميل گروه اين است. taf_sar@googlegroups.com
اگر از دست ما ناراحت هستيد و نمي خواهيد مطالب ما بدست شما برسد پس خط پايين را كليك كنيد.
taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر