۱۳۹۲ تیر ۹, یکشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


گراميداشت روز جهاني رسانه هاي اجتماعي در ايران

Posted: 30 Jun 2013 05:24 AM PDT

روز جهانی رسانه های اجتماعی با برگزاری دومین همایش رسانه های اجتماعی در ایران گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، روز جهانی رسانه های اجتماعی (30 ژوئن) در جهان عمری چهار ساله دارد. این همایش با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با رویکرد رسانه های اجتماعی در سازمان برگزار شد.

نقش کلیدی مردم و جامعه در رسانه‌های اجتماعی موجب شده است این رسانه‌های نوین در سال‌های اخیر، به رده پربیننده‌ترین ‎سایت‌های جهان و ایران راه یابند و در این میان شرکت‌های خصوصی و دولتی، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره می‌توانند از ظرفیت‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند.

کارکردهای رسانه‌های اجتماعی برای سازمان‌ها، طراحی، توسعه و کاربرد رسانه‌های اجتماعی سازمانی ، فرهنگ سازمانی، آموزش و رسانه‌های اجتماعی ،تبلیغات و بازاریابی با رسانه‌‏های اجتماعی برای رونق کسب‌‏وکارها، بررسی علل و موانع بکارگیری رسانه‌های اجتماعی در سازمان‌های ایرانی،استراتژی و سیاست سازمان‌ها در ایجاد و یا مواجهه با رسانه‌های اجتماعی، روش‌های ترویج رسانه‌های اجتماعی سازمانی در دستگاه‌های همراه، تجارب عملیاتی و پیشینه عملی سازمان‌های ایرانی و خارجی ،راه‌های بررسی اثربخشی و تحلیل بازخورد سازمان‌ها در رسانه‌های اجتماعی از محورهای این همایش است.

این همایش با تبریک روز جهانی رسانه های اجتماعی و تسلیت آخرین روز فعالیت و عمر گوگل ریدر به عنوان یکی از رسانه های دیجیتال آغاز شد.

آذر اسدی کرم اولین سخنران این همایش؛ موانع بکارگیری رسانه اجتماعی در سازمان شهرداری تهران را برشمرد و گفت: تمایل به متقاعد سازی و اطلاع رسانی یک سویه به شهروندان در شهرداری تهران پررنگ تر است.

وی افزود: بررسی ما نشان می دهد عوامل مربوط به ابتکار فردی ، هدایت مدیر، انسجام، تحمل اختلاف سلیقه، خطر پذیری و حمایت در شهرداری پایین است.

اسدی کرم، بالارفتن سطح تعامل در سازمان ، افزایش حس مسئولیت پذیری و پاسخ گویی در سازمان را از مزایای بکارگیری رسانه های اجتماعی در سازمان ها دانست.
حسین امامی دبیر علمی این همایش نیز با مطالعه کشورهای استرالیا ، نیوزیلند و بریتانیا گفت استرالیا با 22 میلیون جمعیت 19و نیم میلیون کاربر اینترنت ؛ 11 میلیون و 680 نفر عضو فیس بوک دارد.

وی افزود: این کشور در سال 2010 برای شفافیت و کارایی دولت ، طرح government 2 را ابلاغ و تعامل آنلاین در قالب پاسخگویی کارکنان دولت را جزیی از حقوق شهروندان اعلام کرده است.

امامی با اشاره به جمعیت 4میلیون و 300 هزار نفری زلاندنو گفت: در این کشور 3 میلیون و 600 هزار نفر کاربر اینترنت و 2 میلیون کاربر فیس بوک هستند.

وی افزود: در این کشور دولت با ارائه نمای کلی از نقاط قوت و ضعف به مزایا و خطرات استفاده از رسانه های اجتماعی پرداخته و بر استفاده از رسانه های اجتماعی، رسانه های اشتراک گذاری، ویکی ها، بلاگ ها، اتاق مباحثه و گفتگو به عنوان 5 ابزار اصلی در این مسیر تاکید کرده است.

دبیر علمی این همایش گفت : فضای آینده کسب و کار تغییر پیدا می کند و رسانه های اجتماعی تمرینی است برای کارکنان دولت و سازمانها ، و تدوین دستورالعمل ها در این راه برای مقابله با مشکلات احتمالی و نه اعمال محدودیت و سانسور است.

امامی گفت: در ایران 78 میلیون جمعیت داریم که 45 میلیون و 500 هزار نفر کاربر اینترنت و بنا بر آمار غیر رسمی 15 میلیون عضو فیس بوک هستند.

وی افزود : سازمان های دولتی نباید درباره استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی بی تفاوت باشند.

یونس شکر خواه رییس موسسه مطالعات امریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران نیز در سخنانی با تاکید بر هم افزایی ارتباطی رسانه های اجتماعی گفت: بنا بر نوع همکاری؛ سازمان های اجتماعی به همکاری جویانه (ویکی پدیا)، وبلاگ ها و میکرو بلاگها (توییتر)، جوامع محتوایی (یوتیوب )، جهان های اجتماعی مجازی (سکند لایف)، جهان های بازی های مجازی (وارکرفت لند) و سایت های شبکه اجتماعی (فیسبوک) طبقه بندی می شوند.

وی افزود: زمانی که شبکه اجتماعی بکارگرفته می شود باید از همان رسانه برای پاسخگویی استفاده کرد و اگر میزان استفاده از ایمیل و تلفن و سایر رسانه ها در آن سازمان کمتر نشود، این امر نشانگر این است که نتوانسته ایم از این ابزار ارتباطی جدید بخوبی استفاده کنیم.

شکرخواه تاکید کرد شبکه اجتماعی هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته واکنش نشان می دهد و امکان تولید و توزیع پیام دارد و به این تمایز آن با رسانه های قدیمی تر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر