۱۳۹۲ خرداد ۲۷, دوشنبه

پاسخ آقایان گچکار و نوذر و خانم صادقی


درود بر گلهای گرامی

بنا به درخواست جناب آقای لطیف گچکار و خانم بهار صادقی منابع را به شرح ذیل اعلام میدارم .
مجلات موزیک ایران به سال یکهزار و سیصد و سی و شش

دوست گرامی جناب آقای نوذر نیر مطالبی را ذکر کردند که شایان توجه و قابل ملاحظه بودند البته چنین است که شما فرمودید جناب آقای نوذر
اما روی صحبت من همانطور که در ابتدای ایمیلهای نوشته بودم با برنامه های گلهای جاویدان بود و همینطور برنامه های ابتدایی گلهای رنگارنگ .

بنده بهیچ وجه نخواسته و نخواهم خواست دیگر بزرگواران خواننده ایران را نادیده بگیرم آنهم اساتیدی چون قوامی یا جناب اقای ذبیحی.
بی شک این عزیزان هر یک به نوبه خود تبهر خاصی در اجرای آوازهای اصیل و مقامی ایران داشته اند .

با تشکر از حسن توجه شما بزرگواران - هادی کاپیتان




Date: Mon, 17 Jun 2013 00:02:06 -0700
From: latifgachkar@yahoo.com
Subject: Re: ارکستر گلها
To: ocean896@hotmail.com

آقا هادی گرامی. درود بر شما. باسپاس از کوشش تان در آگاهی دادن درباره برنامه های گلها و ارکسترهای رادیو. اگر منابعی که مطالب را از آنها استخراج کرده اید اگهی فرمایید بسیار سپاس گزار می شوم. لطیف



From: ocean 896 <ocean896@hotmail.com>
To: "shirazi.nasim@yahoo.com" <shirazi.nasim@yahoo.com>; radio golha <friends-of-radio-golha@googlegroups.com>; "rickplay_1@yahoo.com" <rickplay_1@yahoo.com>; 5959678@gmail.com; arash_bashar@yahoo.com; momid1358@yahoo.com; behdadahmadkhani@gmail.com; nickhah.m@gmail.com; amirtom20@yahoo.de; javad_hamedifar@yahoo.com; kiumars_o@yahoo.com; fater.pajouh@yahoo.com; bondarhamid@yahoo.com; sada1t@yahoo.com; mohsen.soly@gmail.com; mahmoosavi@gmail.com; hshojaadini@gmail.com; ghasedakebaharam@gmail.com; farzamfar@hotmail.com; soleimanimahmood@yahoo.com; erafeie@yahoo.com; mehdisafinia@yahoo.com; alifarzan72@yahoo.com; desezeedouardhenri@yahoo.fr; asgharakbarzadeh2000@gmail.com; jamshid_kordi@yahoo.com; salamsetareh@gmail.com; hadi.homami@gmail.com; jafari52@yahoo.com; mahmoudamirkahriz00@hotmail.com; hjtghrmn@yahoo.com; k_yahyazadeh@yahoo.com; ahmadmfard@gmail.com; pejmanpoorbakhtiar@yahoo.com; g_fakharian@hotmail.com; latifgachkar@yahoo.com; saeid_14400@yahoo.com; moayyed48@yahoo.com; javad_jamshidi@hotmail.com
Sent: Sunday, June 16, 2013 8:37 AM
Subject: ارکستر گلها

البته در این مقاله اطلاعاتی که میخوانید فقط مربوط به دوره مدیریت آقای پیرنیا میباشد . بطور ویژه گلهای جاویدان و برنامه های ابتدایی گلهای رنگارنگ.

گلهای جاویدان بطور معمول از یک رب تا سه رب و گاهی تا یکساعت اجرا میشده و اغلب در طول برنامه یک یا دوساز با خواننده خودنمایی میکرده است . و اشعار شعرای متقدم در اولویت واقع میگردیده .
اما در گلهای رنگارنگ ارکستر تنوع بیشتری بخود گرفت و اشعار نیز از شعرای معاصر مثل رهی معیری که سهم بخصوصی در این برنامه داشت و خانم منیره طه و نواب صفا و گاهی معینی کرمانشاهی  انتخاب میشد .خوانندگان درجه اول مرضیه و بنان بودند و خوانندگان درجه دوم آقایان عبدالعلی وزیری و قوامی و ذبیحی و ملکه حکمت شعار .

آهنگسازان گلها اغلب تجویدی و محجوبی میباشند .


البته دوستان و خوانندگان گرامی مقاله ، این حقیر قصد نداشته و ندارم که زحمات آقای پیرنیا را نادیده بگیرم اما طبق مدارک و مستنداتی که بدست اورده ام آنچه مشخص است نوازندگان گلها می خواسته اند که خانم دلکش هم در این برنامه ها شرکت کند ولی دکتر پیرنیا سرپرست گلها با این امر مخالفت میکرده اند . البته در دوره ای هم نوازندگان گلها دلخوشی از دکتر پیزنیا نداشته اند و بارها در روزنامه ها و مجلات مختلف گفته بودند اقای پیرنیا در موسیقی وارد نیست . در مورد دستمزد خویش نیز بارها شکایت کلامی داشتند که چرا سایر ارکسترهای رادیو هشت هزار ریال دریافت میکنند و چون ایشان برنامه های شان دوبار پخش میشده مجموعاً 16 هزار دریافت میکرده اند اما ارکستر گلها در کل شش هزار دریافت میکرده و برنامه ها نیز ارشیو میشده و پس ماهی یا سالی دوباره در رادیو احتمالاً پخش میشد . هرچند که ارکستر گلها مدعی بوده زحمتی که برای درست کردن برنامه میکشیده بمراتب کاری سخت  تر از سایر ارکسترهای دیگر رادیو بوده است . 


نوازندگان برنامه های گلها در ابتدا بدین شرح بوده اند . 
-ابوالحسن صبا-ویلن
-تجویدی-ویلن
-خالدی-ویلن
-محجوبی-پیانو
-ورزنده-سنتور
-مجد-تار
-عبادی-سه تار
-کسایی-نی
-شیرخدایی-قره نی
-ایزدی-ویلنسل
-احمد مستان-کنترباس
-حسین تهرانی و افتتاح ضرب


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر