۱۳۹۳ فروردین ۶, چهارشنبه

از ملک ادب حکم گزاران همه رفتند��

از ملک ادب حکم گزاران همه رفتند»
ابراهیم باستانی پاریزی از تأثیرگذارترین و پرکارترین نویسندگان و مورخان ایران در یکصد سال اخیر، بامداد سه شنبه ۵ فروردین ماه در بیمارستان مهر در تهران درگذشت. وی هنگام مرگ ۸۹ سال داشت.

باستانی پاریزی با نخستین کتاب خود با عنوان «پیغمبر دزدان» یا «نبی السارقین» در سال ۱۳۲۴به شهرتی ایرانگیر دست یافت. این کتاب در طول بیش از ۶۰ سال متجاوز از ۲۰ بار تجدید چاپ شد.

مجموعه آثار ادبی و تاریخی استاد باستانی پاریزی از ۷۰ عنوان می گذرد، برخی از مشهورترین آنها عبارتند از:
«راهنمای آثار تاریخی کرمان»، «تاریخ کرمان»، «سلجوقیان و غز در کرمان»، «وادی هفت واد»، «خاتون هفت قلعه»،  «آسیای هفت سنگ»، «اژدهای هفت سر»،  «کوچه هفت پیچ»، «زیر این هفت آسمان»، «سنگ هفت قلم»، «هشت الهفت»، «ذوالقرنین یا کوروش کبیر»، «یاد و یادبود»، «محیط سیاسی و زندگی مشیرالدوله»، «اصول حکومت آتن»، «تلاش آزادی»، «از پاریز تا پاریس»، «شاهنامه آخرش خوش است»، «حماسه کویر»،  «جامع المقدمات»،  «فرمانفرمای عالم»،  «از سیر تا پیاز»،  «خود مشت مالی»، و «پوست پلنگ».  

آنچه باعث شهرت باستانی شد، شیوه روایی اوست که همچون بزرگان ادب ایران «داستان در داستان» است، همچون مثنوی معنوی مولانا، یا منطق الطیر عطار نیشابوری. شیوه ای که حرف حرف می آورد و بیان یک خاطره یا داستان تاریخی، پای داستان یا واقعه ای دیگر را پیش می کشد، و این شیوه سهل و ممتنع – به خصوص که با چاشنی طنز همراه باشد - با ذهنیت خواننده ایرانی خیلی خوب ارتباط برقرار می کند؛ اما برای موفقیت در آن باید علاوه بر حضور ذهن، از دانشی وسیع در گستره تاریخ و ادبیات و شعر و نثر و مثل و متل و حکایت و روایت برخوردار بود. باستانی پاریزی چنین دانشی مردی بود، و علاوه بر آن حضوری دلنشین و لحنی دلربا داشت. آوردن نمونه در این زمینه کاری بسیار دشوار است، زیرا همه نوشته های او از این ویژگیها برخوردار است



This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر