۱۳۹۲ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


جشنواره نقد فرهنگی و اجتماعی سریال‌های تلویزیونی نوروزی

Posted: 18 Mar 2014 03:22 PM PDT

نخستین جشنواره نقد و بررسی برنامه های نمایشی نوروزی تلویزیون از منظر «سبک زندگی اسلامی ایرانی» با عنوان جشنواره ۱۳ توسط پایگاه علوم اجتماعی اسلامی ایرانی برگزار می شود.

به گزارش این پایگاه محورهای اصلی نقد و بررسی شامل حوزه هایی چون

۱. خانواده ایرانی (روابط اعضا ، ارتباط با جامعه ومحیط ،…)
۲. اخلاق اجتماعی( فرهنگ شهروندی، تعاون و همکاری ،…)
۳. فرهنگ اقتصادی ( فرهنگ کار و تلاش و تولید، مصرف و قناعت ،…)
۴. بازنمایی دین در تلویزیون
۵. بازنمایی آسیب های اجتماعی در تلویزیون

است.

در این جشنواره علاوه بر برنامه های نمایشی شبانه شامل سریال های پایتخت ۳ (شبکه یک)، خوب،بد،زشت و کلاه قرمزی (شبکه دو)، روزهای بد به در(شبکه سه)، ما فرشته نیستیم(شبکه تهران) جُنگ ها و برنامه های گفتگو محور تلویزیونی نیز زیر تیغ نقد و بررسی فرهنگی و اجتماعی قرار خواهند گرفت.

علاقمندان می توانند یادداشت ها و مقالات خود را تا تاریخ ۱۵ فروردین از طریق تارنمای علوم اجتماعی اسلامی ایرانی به آدرس www.ejtemaee.ir ارسال نمایند. به آثار برگزیده رسیده به جشنواره جوایز ارزنده ای اهدا خواهد شد. همچنین قرار است بیستم فروردین ماه مصادف با سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با توجه به نظر منتقدان در نشستی از دست اندرکاران ساخت بهترین برنامه نمایشی و نیز غیر نمایشی تلویزیون در ایام نوروز ۹۳ تجلیل شود.

نگاهی بر جولان جاعلان الکسا در وب فارسی

Posted: 18 Mar 2014 03:22 PM PDT

مروری به برترین وب‏ سایت‏ های ۱۳۹۲ در لیست الکسای ایران
و نگاهی بر جولان جاعلان الکسا در وب فارسی

محمد مهدی مولایی - ابزار اینترنتی الکسا که از سال 1996 آغاز به‏فعالیت کرده و به‏عنوان مرجعی در حوزه داده‏های وب شناخته می‏شود، در سال‏های اخیر در فضای وب فارسی به اعتباری بالاتر از آنچه که باید دست یافته است. قابل توجه‏ترین سرویس الکسا، رتبه‏بندی وب‏سایت‏ها است که بر مبنای میزان بازدید آنها انجام می‏شود. هرچند که از ابتدای ارائه این سرویس به این رتبه‏بندی انتقادهای فنی بسیاری وارد بود، اما به‏دلیل وجود نداشتن مرجع معتبرتری که امکان مقایسه وب‏سایت‏ها را فراهم کند، لیست‏ برترین‏های الکسا با پذیرش ایرادهای وارده بر میزان دقت آن، از سوی کارشناسان و تحلیل‏گران وب مورد استناد قرار می‏گرفت.

از همین رو بود که ما نیز از هفت سال پیش که لیست تفکیکی الکسا برای برترین وب‏سایت‏های هرکشور منتشر شد، با استناد به این لیست گزارش سالانه وضعیت پرمراجعه‏ترین‏های وب برای کاربران ایران را منتشر کرده‏ایم.

اما در سه چهار سال اخیر که وب فارسی با رشد قابل توجهی از نظر گردش مالی مواجه شده و گرایش به ارائه آگهی‏های اینترنتی از سوی سازمان‏ها و شرکت‏های خارج از وب گسترش پیدا کرده، به رتبه‏بندی الکسا باید بیشتر از قبل با دیده تردید نگریست. مبنا قرار گرفتن رتبه الکسا برای دریافت آگهی بیشتر باعث شده، تلاش برای دستکاری در نتایج این ابزار اینترنتی به‏منظور ارتقای رتبه و به تبع آن کسب سود بیشتر نیز افزایش پیدا کند.

کافی است به فارسی عبارت «افزایش رتبه آلکسا» را در گوگل جست‏وجو کنید. نتیجه قابل توجه خواهد بود. علاوه بر راهنماها و دستورالعمل‏هایی که نحوه دستکاری و تلقب در آمار الکسا برای بالاتر بردن وب‏سایت را به‏ شما آموزش می‏دهند، ده‏ها وب‏سایت ریز و درشت نیز در نتایج جست‏وجو ظاهر می‏شوند که جعل و تقلب در الکسا را کسب‏وکار خود قرار داده‏اند.

این خدمت‏دهندگان با دریافت هزینه‏ای از صاحبان وب‏سایت‏های دیگر، با استفاده از تکنیک‏های فنیِ جعل بازدیدکننده، رتبه وب‏سایت‏ها را در لیست الکسا به‏صورت تصنعی بالا می‏برند. در واقع برخی صاحبان وب‏سایت‏ها هزینه‏ای را صرف افزایش جعلی رتبه‏ وب‏سایت‏شان می‏کنند و از سوی دیگر با اتکا به رتبه جعلی به‏دست آمده از طریق دریافت آگهی (در میان وب‏سایت‏های خصوصی) و یا نمایشِ ارتقا به کارفرما (در میان وب‏سایت‏های سازمانی) درآمد بیشتری را کسب می‏کنند. این بازی به‏ظاهر «برد-برد» برای خریداران و فروشندگان «رتبه‏های جعل شده»، باخت بزرگ‏تری برای وب فارسی است. اتکا به رتبه‏های جعلی وب‏سایت‏ها، اعتماد به کارآمدی تبلیغات اینترنتی را در میان کارفرمایان و سفارش‏دهندگان خدمات وبی کاهش خواهد داد. راه حل چنین مسئله‏ای نیز استناد کمتر به رتبه الکسا به‏عنوان مرجع نهایی و تعیین‏کننده وضعیت وب‏سایت‏هاست.

در گزارش سال گذشته درباره وعده شورای‏ عالی اطلاع‏رسانی برای راه‏اندازی «الکسای ایرانی» که در آن «تراز برتری وب‏سایت‏ها در فیلدها و شاخص‏های متفاوت‏تری از نظر میزان دسترسی، کیفیت، خدمات و کمیت سنجیده شود » سخن گفتیم و ابراز امیدواری کردیم چنین ابزاری راه‏اندازی شود تا مبنای تحلیل‏مان قرار گیرد. همچون سایر وعده‏های توخالی دولتی‏ها چنین پروژه‏ای هنوز به‏ثمر ننشسته و بعید به‏نظر می‏رسد به‏زودی به نتیجه برسد. در نتیجه برای گزارش سالانۀ ما، همچنان چاره‏ای جز اتکا به نتایج الکسا وجود ندارد. البته این نکته را نیز باید درنظر گرفت که امکان دستکاری و تقلب در وب‏سایت‏های رتبه‏های بالای جدول محدود است. ممکن است بتوان یک وب‏سایت تازه‏تاسیس و بی نام نشان را چند روز در میان 1000 وب‏سایت اول ایران وارد کرد، اما رساندن آن به جمع 20تای اول کار چندان ساده‏ای نیست.

با این مقدمه و تاکید دوباره بر اینکه نتایج رتبه‏بندی الکسا کمتر از گذشته قابل اعتماد و اتکا هستند، و البته براساس همان صورت مسئله قدیمی که متاسفانه هیچ مرجع جایگزینی داده‏های لازم برای تحلیل فعالیت سالیانه وب فارسی را فراهم نمی‏آورد، همانند هفت سال گذشته نگاهی به برترین وب‏سایت‏های ۱۳۹۲ در لیست الکسای ایران داشته‏ایم. 20 وب‏سایت اول لیست در جدول «1» با مشخصات‏شان نشان داده‏شده‏اند. در جدول «2» نیز 20 وب‏سایت اول در هفت سال گذشته نشان داده شده‏اند که امکان مقایسه برترین‏های سال‏های گذشته را ممکن می‏کند. برترین‏ها بر اساس وضعیت روزهای پایانی هر سال انتخاب شده‏اند و گزارش‏های مربوط به هر کدام در پایان سال‏های گذشته منتشر شده که در آرشیو مجله قابل دسترس است.

لیست ایران پایان 1392

مرور نتایج جدول «1» نشان می‏دهد همانند قبل برای ششمین سال متوالی گوگل در صدر جدول بخش ایران در الکسا قرار دارد. صدر این جدول شاهد یک تفاوت قابل توجه است و جایگاه دومی یاهو و سومی بلاگفا که در پنج سال گذشته حفظ شده بود با جابه‏جایی این دو همراه بوده است. بدین ترتیب در هفت سال گذشته جایگاه‏های اول تا سوم بین سه وب‏سایت یاهو، بلاگفا و گوگل دست‏به‏دست شده و هیچ وب‏سایتی دیگری نتوانسته به رقابت صدرجدولی راه پیدا کند.


از سه وب‏سایت نخست که بگذریم و تا رتبه بیستم پایین بیاییم، می‏بینیم که در میان بیست وب‏سایت نخست، 18 تای آنها سال گذشته نیز در میان برترین‏ها بوده‏اند. به‏عبارتی اگر چند رتبه بالا پایین شدن را در نظر نگیریم، جدول 20 وب‏سایت برتر نسبت به سال گذشته تنها 10 درصد تغییرات داشته است. دو وب‎‏سایت اسک.دات.کام و میهن‏.وب.ادز برای نخستین بار وارد لیست 20تای اول شده‏اند و در مقابل نسبت به سال گذشته وب‏سایت‏های بانک ملی و پیکوفایل با چند پله سقوط و قرار گرفتن در رتبه‏های 21 و 23 از لیست 20 تایی خارج شده‏اند.

در میان 18 وب‏سایتی که برای دومین سال پیاپی در لیست برترین ها قرار دارند، قابل توجه‏ترین تغییر مربوط به وب‏سایت «پیوندها» است که از جایگاه ششم به جایگاه چهاردهم رسیده است. وب‏سایت «پیوندها» که بازدید خود را از مسیر فیلترینگ سایر وب‏سایت‏ها و ارجاع اجباری کاربران ایرانی بدست می‏آورد پس از اینکه در سه سال پیاپی در میان شش وب سایت اول قرار داشت با سقوط قابل توجهی مواجه شده که شاید بتوان آن را به کم اثرتر شدن سیستم فیلترینگ کشور و گسترش هرچه بیشتر ابزارهای فیلترشکن مرتبط دانست. سایر وب‏سایت‏ها تغییر قابل توجهی نداشته‏اند و همچنان 20 وب‏سایت اول لیست الکسای ایران ترکیی از وب‏سایت‏های اطلاع‏رسانی، پورتال‏ها، ابزارهای وبلاگ‏نویسی، رسانه‏های اجتماعی و وب‏سایت‏های تجاری است.




منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۱۳۳، اسفندماه ۱۳۹۲

کلید اینترنت در دستان هفت نفر است

Posted: 18 Mar 2014 03:08 PM PDT

شاید کمی سورئال و تخیلی به نظر برسد٬ اما کلید مهم‌ترین دیتابیس اینترنت جهان در دستان هفت نفر است. این هفت نفر با کنار هم قرار دادن کلیدهای هوشمند خود می‌توانند «شاه‌کلید» ورود به «هسته اصلی اینترنت» را بسازند.

هسته اصلی اینترنت در جهان توسط هفت کلید کنترل می‌شود؛ هفت کلید واقعی٬ به شکل کارت‌های هوشمند٬ که در دستان هفت نفر است. این هفت نفر هفت جای‌گزین هم دارند که در مواقع اضطراری وظایف آنها را انجام خواهند داد.

روزنامه گاردین به تازگی گزارشی منتشر کرده از مراسمی موسوم به «مراسم کلید» که تحت تدابیر شدید امنیتی در سازمان «آیکان» (سازمان جهانی تخصیص نام‌ها و اعداد) برگزار می‌شود؛ مراسمی برای تامین امنیت اینترنت در صورت بروز فجایع بزرگ در زمین.

آیکان که در آمریکا مستقر است٬ از مهم‌ترین نهادها در فرآیند حاکمیت اینترنت است و مسئولیت تخصیص آدرس‌های اینترنتی به همه وب‌سایت‌ها٬ سرورها و سیستم‌های کامپیوتری موجود در جهان را برعهده دارد. در واقع مدیریت سیستم تعیین دامنه‌ها (DNS) برعهده آیکان است.

تمام آدرس‌های اینترنتی در جهان (مثلا گوگل دات‌کام) به آدرس‌های آی‌پی مشخصی متصل‌اند و نام دامنه (گوگل دات‌کام) تنها پوششی برای تسهیل کاربری انسان‌ها است٬ چون به خاطر آوردن نام دامنه‌ها به مراتب راحت‌تر از مجموعه‌ای از چهار عدد است که با نقطه از هم جدا شده‌اند٬ مثلا 64.230.160.78 که یکی از آی‌پی‌های گوگل است. به عبارت ساده٬ آیکان مسئولیت ترجمه این اعداد به نام‌ها را برعهده دارد.

اگر کسی به پایگاه عظیم داده‌های آیکان دست پیدا کند٬ می‌تواند کنترل اینترنت را در دست بگیرد٬ به این معنی که مثلا می‌تواند با دریافت درخواست کاربران از طریق مرورگرها٬ آن‌ها را به هرجایی که می‌خواهد هدایت کند.

اینترنت و احتمال فاجعه‌ها

دیتابیس آیکان اگر مهم‌ترین دیتابیس موجود در جهان نباشد٬ بی‌تردید یکی از مهم‌ترین‌ها است. به همین خاطر٬ در صورتی که فاجعه‌ای عظیم در زمین رخ دهد ممکن است نیاز به ری‌ست کردن یا بازسازی این دیتابیس وجود داشته باشد. برای افزایش امنیت٬ آیکان کلید ورود به این دیتابیس‌ها را در اختیار هفت نفر قرار داده تا بتوانند در مواقع ضروری اقدامات لازم را انجام دهند؛ هفت متخصص امنیت اینترنت از کشورهای گوناگون جهان.

هفت نفر دیگر هم به‌عنوان «کلیدداران جای‌گزین» یا «بک‌آپ» انتخاب شده‌اند تا در صورتی که اتفاقی برای هفت نفر اول رخ داد٬ آنها بتوانند وظایف تعریف‌شده را به انجام برسانند. در مجموع ۱۴ نفر کلید ورود به پایگاه عظیم داده‌های آیکان را در اختیار دارند.

این کلیدهای فلزی می‌توانند باکس‌هایی که در نقاط گوناگون در جهان پنهان نگاه داشته شده‌اند را باز کنند. درون این جعبه‌ها کلیدهای دیگری به شکل کارت‌های هوشمند قرار دارد. اگر این هفت کلید هوشمند موجود در باکس‌های گوناگون را هم‌زمان در اختیار داشته باشید آن‌گاه «شاه‌کلید» اینترنت جهان را در دست خواهید داشت. شاه‌کلید در واقع یک کد کامپیوتری است؛ نوعی پسورد که می‌تواند امکان دسترسی به دیتابیس آیکان را فراهم کند.

چهار دیدار سالانه کلیدداران

از سال ۲۰۱۰ این هفت نفر هر سال چهار بار با یکدیگر دیدار می‌کنند تا با حضور در «مراسم کلید» یک «شاه‌کلید» جدید بسازند؛ یعنی در واقع پسورد برای ورود نهایی را تغییر دهند. این مراسم در لس‌آنجلس برگزار می‌شود؛ در اتاقی بی‌پنجره و دور از دیدرس دیگران در جنوب کالیفرنیا.

خبرنگار گاردین می‌گوید ورود به این مراسم فوق‌محرمانه مستلزم عبور از چندین گیت امنیتی بسیار پیچیده است؛ پر از درهای بسته‌ای که با کدهای مخصوص و اثر انگشت و اسکن چشم باز می‌شوند. مکانیسم امنیتی برای ورود به این مجموعه در حد مکانیسم امنیتی اتاق فرمان موشک‌های حامل کلاهک‌های هسته‌ای است.

در نهایت با عبور از این گیت‌ها به اتاقی می‌رسند که هیچ ارتباط الکترونیکی از آن خارج یا به آن وارد نمی‌شود و به همین خاطر امکان نفوذ الکترونیک به آن هم وجود ندارد. ماجرا کمی شبیه به صحنه‌هایی است که در فیلم‌های علمی‌تخیلی دیده‌ایم٬ اما واقعیت دارد.

کنترل اینترنت و سازمان ملل

آیا آن‌طور که در برخی شایعات عنوان شده٬ این هفت نفر می‌توانند اینترنت را در جهان غیرفعال کنند؟ آیا در صورتی که هکرها بتوانند به این سیستم نفوذ و کارکرد آن را مختل کنند٬ آنها می‌توانند سیستم را دوباره به حالت اول برگردانند؟ پاسخ به این سوال‌ها مثبت است. این هفت نفر کنترل کامل هسته اینترنت را در اختیار دارند.

با این حال٬ پس از افشاگری‌های تکان‌دهنده ادوارد اسنودن درباره جاسوسی‌های گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا٬ حالا بسیاری از کشورهای جهان خواستار تحول اساسی فرآیند حاکمیت اینترنت در جهان‌اند. اتحادیه اروپا به تازگی از آمریکا خواسته که «جدول زمانی روشنی برای جهانی‌سازی آیکان» ارائه کند؛ حالا محول کردن وظایف آیکان و انتقال مسئولیت راهبری اینترنت به نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل٬ کف مطالبات اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر است.

منبع: دویچوله

چگونه یک هواپیما در عصر تکنولوژی ناپدید می‌شود؟

Posted: 18 Mar 2014 03:08 PM PDT

بسیاری می‌پرسند هواپیمای گم شده مالزیایی کجا است؟ چگونه ممکن است در جهان تکنولوژی‌زده امروز یک هواپیمای بزرگ مجهز به انواع تجهیزات ارتباطی یک هفته پس از ناپدید شدن از صفحه رادار همچنان هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت آن به دست نیامده باشد؟


ظاهرا رمز و راز این هواپیما همچنان ادامه دارد و مشخص نیست بوئینگ777-200ER با ۲۳۹ مسافر تنها ساعتی پس از برخاستن از فرودگاه کوالالامپور به مقصد پکن از صفحه رادار محو شد.

تاکنون انواع و اقسام تئوری‌های مختلف درباره این هواپیما منتشر شده، از کاهش فشار داخل کابین گرفته تا هواپیماربایی که نخست وزیر مالزی امروز آن را اعلام کرده است. ده‌ها گروه هوایی و دریایی از چندین کشور مشغول جست و جو درباره این هواپیما هستند بسیاری مسیرهای آن را تخمین می‌زنند، اما سوال اصلی این است که اصلا مکان‌یابی یک هواپیما چگونه است و سیستم ردیابی آن چگونه کار می‌کند؟

کنترل ترافیک هوایی (ATC) یک استاندارد بین‌المللی است که با استفاده از دو رادار اصلی و فرعی هواپیماها را کنترل می‌کند. رادار اصلی بر اساس سیستمی درست شده که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۳۰ مورد استفاده قرار گرفت و به طور تخمینی موقعیت هواپیما را بر اساس ارسال و دریافت سیگنال مشخص می‌کند. کارآیی این سیستم وابسته به این است که موضوع (هواپیما) بخواهد مورد ردیابی قرار گیرد یا نه.
رادار دوم که بسته به اینکه هواپیما به دستگاه ترنسپوندر مجهز باشد اطلاعات دیگری شامل شناسایی و موقعیت جغرافیایی آن را نیز دریافت می‌کند.

تمامی هواپیماها امروزه به ترانسپوندر مجهز هستند که به طور اتوماتیک وقتی یک سیگنال راداری دریافت می‌کنند آن را با ارسال یک کد چهار رقمی بازمی‌گردانند. این کد شامل مشخصات هواپیما است و با تجزیه و تحلیل آن سرعت و جهت حرکت آن نشان داده می‌شود. تمامی این اطلاعات به کنترل ترافیک هوایی ارسال می‌شود.
البته وقتی یک هواپیما بیش از ۲۴۰ کیلومتر روی دریا از محدوده رادار دور می‌شود عملا ارتباطات راداری آن از دست رفته و خدمه هواپیما از طریق سیستم رادیویی با فرکانس بالا با کنترل ترافیک هوایی ارتباط برقرار می‌کنند.

هواپیمای مالزیایی MH370 وقتی از صفحه رادار محو شد که سیستم ترنسپوندر آن متوقف شد. آخرین سیگنال رادار که از این هواپیما دریافت شده نشان می‌داد که این هواپیما به سمت شمال شرقی خلیج تایلند در حال حرکت بوده است. آخرین پیامی که از این هواپیما دریافت شد این بود: همه‌چیز تحت کنترل است.

آیا هواپیماها GPS ندارند؟

امروزه GPS روی اغلب دستگاه‌های ساده و موبایل‌های همه ما وجود دارد. سوال این است که هواپیماها آیا از GPSاستفاده نمی‌کنند؟ پاسخ این است که سیستم‌های هوایی به‌رغم وجود تکنولوژی‌هایی چون GPS هنوز رادارمحور باقی مانده‌اند.

امروزه در برخی هواپیماها GPS برای نشان دادن محل هواپیما روی نقشه به خلبان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این اطلاعات معمولا در اختیار کنترل ترافیک هوایی قرار نمی‌گیرد.

امروزه برخی هواپیماهای پیشرفته قادر به ارسال اطلاعات GPS به ماهواره‌ها هستند، اما این تکنولوژی به دلیل حجم اطلاعات پروازی بسیار گران است و معمولا از این تکنولوژی به صورت ریموت در نقاطی که پوشش راداری وجود ندارد استفاده می‌شود.
با این وجود برنامه‌هایی برای جایگزینی این سیستم با سیستم راداری امروزی در یک دهه آینده وجود دارد.

سیستم جدیدی ADS-B امروزه در کنترل ترافیک هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موقعیت هواپیماها را از طریق GPS به زمین و سایر هواپیماها منتقل می‌کند، اما با توجه به وجود پوشش رادار دوم سیستم ADS-B اقیانوس‌ها را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.
امروزه ADS-B توسط سایت‌هایی که مسیریابی هواپیماها (برای مسافران و سایر مردم) را انجام می‌دهند مورد استفاده قرار می‌گیرند. هواپیمای مالزیایی اما درست همزمان با محو شدن از صفحه رادار ترافیک هوایی از روی این سیستم نیز ناپدید شده است. حالا گم شدن این هواپیما نشان‌دهنده ضعف‌های آشکاری در سیستم ردیابی جدید و قدیم هواپیماها است.

آیا ضعف از سیستم‌های اطلاعاتی است؟

وقتی در سال ۲۰۰۹ هواپیمای ایرفرانس ۴۴۷ در اقیانوس آتلانتیک سقوط کرد سیستم ارتباط‌دهی و گزارش‌دهی هوایی (ACARS) خیلی زود به بازرسان نشان داد که مشکل از کجا بوده است. این سیستم سرویسی است که اجازه می‌دهد کامپیوترهای داخل هواپیما با کامپیوترهای روی زمین به طور اتوماتیک ارتباط برقرار کنند و اطلاعاتی در زمینه سلامت سیستم را منتقل کنند. پیام‌های این سیستم می‌تواند توسط سیگنال‌های رادیویی یا دیجیتالی از طریق ماهواره منتقل شود و دایره وسیعی از هر سیستم از موتور هواپیما گرفته تا وضعیت توالت‌های آن را در بر می‌گیرد. این اطلاعات به گروه زمینی اجازه می‌دهد که خیلی زود از مشکلات داخل هواپیما مطلع شوند.در مورد سانحه ایرفرانس سیستم ACARS نشان داد که مشکل از خوانش اشتباه سرعت توسط خدمه پروازی بود.
وال‌استریت ژورنال گزارش داده است که بازرسان آمریکایی معتقدند که سازنده هواپیما یعنی بوئینگ پنج ساعت پس از ناپدید شدن این هواپیما یک پالس از این هواپیما دریافت کرده است. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد یعنی حدودا این هواپیما ۱۶۰۰ کیلومتر پس از آخرین دیده شدن روی رادار به حرکت خود ادامه داده است، اما مقامات مالزیایی این موضوع را تکذیب می‌کنند و می‌گویند آخرین اطلاعاتی که از ACARS دریافت کرده‌اند یک ساعت پس از آغاز پرواز آن بوده است.

جعبه سیاه

راز پرواز هواپیمای مالزیایی احتمالا پس از کشف جعبه سیاه آن کشف خواهد شد. با این حال اگر این هواپیما در دریا سقوط کرده باشد بازیابی اطلاعات آن اصلا ساده نیست. برای مثال بازیابی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای ایرفرانس حدود 2 سال به طول انجامید. اگر جعبه سیاه زیر آب باشد از خود سیگنال‌های اولتراسونیک منتشر می‌کند که قدرت کمی دارد و تنها در محدوده سقوط می‌توان آن را دریافت کرد. امروزه جعبه‌های سیاه هم به هیچ سیستم GPS مجهز نیستند.

آیا تلفن‌های همراه مسافران قابل ردیابی است؟

با کنار گذاشته شدن همه گزینه‌های تکنولوژی صنعت هوایی موضوع تلفن‌های هوشمند و امکانات مربوط به ردیابی آنها مورد بحث تحلیلگران این حادثه قرار گرفته است. امروزه بسیاری از اپلیکیشن‌ها از جمله اپلیکیشن محبوب Find My iPhone به کاربران اجازه می‌دهد جای دوستانشان را در هر نقطه جغرافیایی جهان روی نقشه ببینند. این امکان البته نیاز به اینترنت دارد. از سوی دیگر امکانات شبکه‌های سلولی این اجازه را به اپراتورها می‌دهد در صورت روشن بودن تلفن همراه محل حدودی آن را با محاسبه فاصله آن با دکل‌های BTS تخمین بزنند. مشکل اما آنجا است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در ابتدای پرواز از مسافران خود می‌خواهند که تلفن همراه خود را خاموش کنند، هر چند اخیرا برخی از خطوط هوایی اجازه اتصال تلفن‌های همراه و اینترنت را برای مسافران خود فراهم کرده‌اند، اما هواپیمای مالزیایی فاقد این امکان بوده است. طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر زنگ خوردن شماره تلفن مسافران این هواپیما منتشر شد که این امید را به وجود آورد که شاید از این طریق بتوان به محل این هواپیما دسترسی پیدا کرد. با این حال خیلی زود مشخص شد که این موضوع یک امکان برخی اپراتورها است و لزوما نشان‌دهنده زنگ خوردن گوشی موبایل مقصد نیست.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اینترنت به اشغال نظامی دولت‌ها درآمده‌است

Posted: 18 Mar 2014 03:08 PM PDT

همشهری آنلاین - بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، از درون پناهگاهش در سفارت اکوادور که توسط نیروی پلیس انگلیس تحت نظر است، اعلام کرد به‌زودی همه انسان‌ها به صورت دیجیتالی تحت کنترل کامل قرار می‌گیرند زیرا اینترنت در اشغال نظامی دولت‌هاست.

براساس گزارش CNN، جولیان اسانژ که از طریق اسکایپ برای جمعیت زیادی از حاضران کنفرانس تعاملی جنوب از جنوب غربی سخنرانی می‌کرد گفت: توانایی جاسوسی از همه ساکنان سیاره زمین فراهم آمده و در طول چند سال آینده همه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

اسانژ از سال 2010 به واسطه انتشار نتشار آنلاین اسناد محرمانه دولتی آمریکا به شهرتی جهانی رسیده و تحت پیگرد قانونی آمریکایی‌ها قرار گرفت. او در سال 2012 توانست از کشور اکوادور پناهندگی سیاسی دریافت کند و برای جلوگیری از بازگرداندنش به سوئد و از آنجا به آمریکا، وی به سفارت اکوادور پناه برده و تا امروز ساکن این سفارت است.

اسانژ در این سخنرانی جدید زندگی در سفارت را به زندگی در زندان تشبیه کرد و دیدگاه‌های خود درباره حریم‌شکنی‌های قدرتهای بزرگ جهان در زمینه تجسس آنلاین از شهروندان را تشریح کرد. اسانژ گفت آژانس امنیت ملی آمریکا به اندازه‌ای قدرتمند شده که حتی اگر باراک اوباما نیز بخواهد آن را منحل سازد، احتمال برکناری‌اش وجود دارد.

وی گروه‌های فعالی مانند ویکی‌لیکس را در دورانی که دولت‌ها فضای خصوصی آنلاین شهروندان خود را به اشغال نظامی درآورده‌اند، مبارزان آزادی نامید. به گفته وی اکنون که اینترنت با جوامع انسانی تلفیق شده، باید قانون‌های وابسته به این جوامع درباره اینترنت نیز اجرا شود.

اسانژ گفت ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هیچ درکی از آن نداریم، آنچه که درک می‌کنیم نمایشی خیالی از جهان است،‌ تصوری که در آن حقیقت ساختار قدرت دولت‌ها محو و مبهم است. وی همچنین گوگل و فیس‌بوک را به خاطر همکاری با آژانس‌های جاسوسی در جمع‌آوری اطلاعات کاربران به باد انتقاد گرفت و این کار را سرقتی بزرگ از جمعیت بیشماری از مردم توسط گروهی قدرتمند توصیف کرد، حرکتی که از نظر او منجر به قدرتمند‌تر شدن این گروه خاص خواهد شد.

اسانژ دیگر محصولات گوگل را نیز از انتقادات خود بی‌نصیب نگذاشت و از وجود یک میلیارد کاربر اندروید در جهان به عنوان مشکلی بزرگ نام برد، زیرا به اعتقاد او یک شرکت به واسطه این برنامه می‌تواند به دریایی از اطلاعات افراد دسترسی یابد و این رویکرد انسان‌ها را به ابزار تبدیل خواهد کرد.

سخنرانی اسانژ یکی از مهمترین رویداد‌های این کنفرانس در زمینه حریم خصوصی و شفافیت بود و قرار است روز دوشنبه نیز ادوارد اسنودن از پناهگاه خود در روسیه به صورت آنلاین برای مخاطبان سخنرانی کند.

ساکت‌نشینان و گفتگو کنندگان و ارتباط آن‌ها با غریبه‌ها

Posted: 18 Mar 2014 03:08 PM PDT

صحبت کردن با غریبه‌ها را هنگامی که در یک سفر طولانی در هواپیما در صندلی‌های وسط نشسته‌اید، اغلب یکی از دردسرهای مسافرت هوایی می‌شمارند که باید به هر قیمتی از آن پرهیز کرد.

اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که که این تصور رایج درباره مکالمه با دیگران در وسائل حمل و نقل عمومی کاملا نادرست است.

به گزارش لایو ساینس این بررسی بر خلاف انتظار نشان داد که افراد پس از مکالمه با غریبه‌ها شادتر می‌شوند.

نیکولاس اپلی، سرپرست این پژوهش، استاد علوم رفتاری در دانشکده بازرگانی بوث در دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «دست کم در برخی از موارد مردم حتی در مواردی که به نفع‌شان تمام می‌شود، به اندازه کافی اجتماعی نیستند. آنها فکر می‌کنند که نشستن در تنهایی خوشایندتر از مشارکت در یک مکالمه است. در حالیکه در واقع عکس این قضیه صادق است.»

صحبت کردن با غریبه‌ها

اپلی می‌گوید انسان موجودی اجتماعی است و داشتن ارتباطات هر چه بیشتر و قوی‌تر با دوستان و خانواده با زندگی سالم‌تر پیوند دارد.

اما به گفته او افراد در اتاق‌های انتظار، هواپیماها، قطارها و سایر مکان‌های عمومی نمی‌توانند این استعداد اجتماعی را بروز دهند. او در طول سفرهای روزانه‌اش در شیکاگو می‌‌دید: این موجودات بسیار اجتماعی هر بامداد که سوار قطار می‌شوند، خصلتی عمدتا ضداجتماعی پیدا می‌کنند...گویی که در کنار سنگ نشسته‌اند.

اپلی می‌گوید شاید مردم فکر می‌کنند که رابطه برقرار کردن با یک غریبه نسبت به در سکوت نشستن کمتر خوشایند است، و بنابراین گزینه دوم را انتخاب می‌کنند. اما شاید عقیده آنان درباره صحبت کردن با غریبه‌ها درست نباشد و این کار خیلی هم سرگرم‌کننده باشد.

ارتباط برقرار کنید

اپلی و همکارانش برای یافتن واقعیت قضیه، گروهی از مسافران را در ایستگاه‌های متروی شیکاگو برای بررسی‌شان به مشارکت گرفتند. آنان همچنین رشته‌ای از تجربیات را با مسافران اتوبوس‌ها انجام دادند.

آنان در برخی از این تجربیات به سادگی از افراد می‌خواستند تصور کنند که در اتوبوس یا قطار با فرد غریبه‌ای صحبت می‌کنند؛ و پرسش‌شان از این افراد این بود که آیا این کار برای‌شان خوشایند است؟ آیا پس از چنین کاری احساس شادی می‌کنند؟

عموما پاسخ افراد مورد آزمایش به این پرسش‌ها «نه» بود و معتقد بودند چنین کاری خوشایند نیست و چنین رابطه‌ای باعث شادتر شدن‌شان نمی‌شود. به علاوه این افراد عموما تصور می‌کردند که کمتر از ۵۰ درصد از افراد غریبه‌ علاقمند به گپ زدن با آنان باشند. به عبارت دیگر انتظار داشتند که با بی‌اعتنایی دیگران روبرو شوند.

این پژوهشگران در مراحل بعدی تجربیات‌شان از این مسافران خواستند در عالم واقعیت نیز به گپ زدن با غریبه‌ها بپردازند.

گروهی از افراد مشارکت‌کننده به طور تصادفی انتخاب شدند که باید هنگام مسافرت با وسائل نقلیه عمومی سر صجبت با غریبه‌ها را باز می‌کردند. از گروهی دیگر هم خواسته شد ساکت در جای خود بنشینند و به گروه سومی هم گفته شد همان عادات معمول‌شان هنگام سفر را داشته باشند (که این عادات ممکن بود برای برخی شامل ساکت نشستن یا صحبت کردن با دیگران باشد).

به این افراد پرسشنامه‌ها دربسته‌ای داده شده بود که پس از سفرشان باید پر می‌کردند و با پست به پژوهشگران برمی‌گرداندند.

اما نتایج چه بود؟

افراد هنگامی که طول سفرشان با یک غریبه صحبت کرده بودند نسبت به هنگامی که ساکت نشسته بودند، اوقات خوشایندتری را گذرانده بودند. این تفاوت حتی هنگامی که پژوهشگران این نتایج را بر حسب صفات شخصیتی مانند برون‌گرایی و درون‌گرایی کنترل کردند، به قوت خود باقی ماند.

اپلی می‌گوید: «به نظر می‌رسد همه افراد هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند نسبت به زمانی که تنها می‌نشینند، خوشحال‌تر و راضی‌تر هستند.»

نکته حتی جالب‌تر این بود که افرادی که طرف مکالمه افراد مورد بررسی بودند. نیز از برقراری ارتباط استقبال می‌کردند.

در یک بررسی دیگر، پژوهشگران برای اینکه بتوانند میزان خوشحالی افراد شروع‌کننده مکالمه و افراد طرف مکالمه را بسنجند، از افراد مشارکت‌کننده خواستند در یک اتاق انتظار بنشینند. بار دیگر نتایج حاکی از آن بود که همه افراد، حتی اشخاصی که مکالمه را شروع نکرده بود، پس از گپ‌زدن با یکدیگر خوشحال‌تر بودند. در ضمن جفت افراد ناآشنایی که حسابی گرم صحبت می‌شدند، گزارش می‌کردند که مدت انتظار برای‌شان کوتاه‌تر گذشته است.

پژوهش اپلی و همکارانش تنها پژوهش‌هایی نیستند که نشان داده‌اند که برقراری ارتباط با غریبه‌ها خلق و خو را بهتر می‌کند. نتایج یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۱۲ نشان داده که حتی لبخند زدن و سرتکان دادن به غریبه‌ها نیز باعث می‌شود افراد احساس پیوند بیشتری با دیگران کنند.

بخت مکالمه به خود بدهید

اپلی و همکارانش بر اساس یافته‌های‌شان که نشان می‌داد افراد انتظار دارند کمتر از نیمی از افراد غریبه‌ به صحبت کردن با آنان تمایل نشان دهند، این فرضیه را مطرح کردند سوءتفاهم بنیادی درباره علاقه دیگران به صحبت کردن ممکن است توضیح‌دهنده علت ساکت نشستن افراد - با وجودی که گپ زدن خوشحال‌ترشان می‌کند- باشد.

این پژوهشگران برای اینکه این فرضیه را به آزمون بگذارند، بررسی‌هایی بر روی افرادی از «فرودگاه میدوی شیکاگو» سوار تاکسی می‌شدند، انجام دادند. آنان از این مسافران پرسیدند که آیا به طور معمول در طول راه با راننده تاکسی صحبت می‌کنند. در دو بررسی ۵۶ و ۶۵ درصد این مسافران به این پرسش پاسخ مثبت دادند.

در مرحله بعد از دو گروه متضاد «گفتگوکنندگان» و «ساکت‌نشینان» خواسته شد که شیوه معمول‌شان را تغییر دهند،‌ یعنی آنانی که به طور معمول با راننده گفتگو می‌کردند، ساکت بنشینند و آنانی که به طور معمول ساکت می‌نشستند، با راننده صحبت کنند. بار دیگر نتایج نشان داد که افرادی که سر صحبت را باز می‌کنند، بدون توجه به شیوه معمول قبلی‌شان، تجربه بهتری را از مدت سفرشان با تاکسی را پیدا می‌کنند.

نکته جالب این بود که در پرسش‌های پیش از انجام این آزمون، «گفتگوکنندگان» اشاره کرده بودند که انتظار دارند صحبت با راننده تجربه بهتری برای‌شان به بار آورد و در مقابل، «ساکت‌نشینان» گفته بودند که انتظار دارند که صحبت کردن با راننده تاکسی نامطبوع باشد.

به گفته اپلی این پیشداوری متضاد بیانگر آن است که دلیل ساکت نشدن افراد فقدان تجربه است. «گفتگوکنندگان» گپ زدن با غریبه‌ها را امتحان کرده‌اند و آن را خوشایند یافته‌اند؛ بنابراین پیش‌بینی دقیق‌تری از تجربه‌شان دارند. در مقابل، «تنهانشینان» همیشه ساکت مانده‌اند، بنابراین پیش‌بینی بدبینانه‌ای دارند و فرصت مکالمه با دیگران را از خود دریغ می‌کنند.

این پژوهشگران در عین حال این فرضیه را به آزمون گذاشتند آیا افراد با انتظارات منفی نسبت به گفتگو با غریبه‌ها خاطرات قوی‌تر مکالمات ناخوشایند در گذشته دارند، اما شواهدی نیافتند که این پیشداوری ناشی از خاطرات بد باشد.

منبع: همشهری آنلاین

پولی که به جیب فیلترشکن فروشان می‌رود

Posted: 18 Mar 2014 03:08 PM PDT

هادی شریفی - فیلترینگ، نامی آشنا برای ایرانیان است، تاکنون هر کاربر ایرانی اینترنت بدون شک بارها و بارها به صفحه پیوندها هدایت شده است. این روزها اما، هر جا نام فیلترینگ برده می‌شود بی اختیار برخی کاربران به یاد فیس‌بوک می‌افتند و از فیس‌بوک بازی مسئولین ایرانی در حالی که این شبکه اجتماعی فیلتر است، تعجب می‌کنند.

فیس‌بوک مقامات ایرانی حتی باعث تعجب اروپایی‌ها نیز شده، یکی از وزرای خارجه اروپایی که اخیراً به ایران آمده بود، بعد از بازگشت نوشته: در ایران اتفاق شگفتی افتاده است، مسئولان ارشد کشور صفحه فیس‌بوک را غیرقانونی اعلام و فیلتر کرده‌اند، اما همان مسئولان خودشان با فیلتر شکن وارد فیس‌بوک شده‌اند و صفحه باز کرده‌اند و با مردمی که آن‌ها هم با فیلترشکن وارد فیس‌بوک می‌شوند، ارتباط برقرار می‌کنند!

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد یکی از مسئولین ایرانی است که صفحه فیس‌بوک دارد، وی در گفتگوی با شبکه الجزیره و در پاسخ به اینکه آیا شما با عضویت در فیس‌بوک و استفاده از آن قانون را نقض نکرده‌اید؟ آیا این کار غیرقانونی نیست؟ می‌گوید : در ایران برخی معتقدند که این نوعی قانون شکنی است چون فیس‌بوک در ایران فیلتر شده است. اما به هر حال ما سعی می‌کنیم که قانون را حفظ بکنیم . حیرت انگیز تر از این پاسخ تاکنون هیچ کس نشنیده است، آقای وزیر توضیح نداده که چگونه با قانون شکنی و گذر از فیلتر می‌خواهد قانون را حفظ کند.

علی جنتی در ادامه می‌گوید : بر اساس برخی آمارهایی که ما داریم الآن چهار میلیون نفر از ایرانی‌ها عضو فیس‌بوک هستند. اما این آمار وزیر ارشاد با دیگر آمارها در تضاد است، بنا بر آماری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیس‌بوک در خاورمیانه در حدود ۲۳ میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی ۴۶ درصد آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود ۱۱ میلیون نفر می‌شود.

همچنین بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، ۴۰ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۴۰ کاربر اینترنت در ایران وجود دارند که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در کشور، ضریب نفوذ اینترنت تا پایان نیمه اول امسال ۵۴.۱۸ درصد برآورد می‌شود؛ در همین حال تعداد مشترکان اینترنت در ایران نیز ۲۶ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۹۴۸ مشترک اعلام شده است. با این رقم، می‌توان گفت که کاربران ایرانی عضو فیس‌بوک بیش از ۴ میلیون نفر هستند.

فیلترینگ بی ضابطه که دایره آن حتی سایت‌های علمی را در برگرفته باعث شده بیشتر ایرانیان با استفاده از فیلترشکن هر روزه تمرین قانون شکنی کنند. نکته مهم این سوال است که این تمرین‌های قانون گریزی که مسئولان مسبب آنند چه بلایی بر سر جامعه می‌آورد؟ در اینجا قصد دفاع از رفع فیلتر فیس‌بوک نیست بلکه روی سخن در اینجا بر فیلترینگ بی ضابطه است.
محدوده فیلترینگ این روزها فراتر از اینترنت رفته و نرم افزارهای موبایل را نیز در بر گرفته است. بعد از فیلتر شدن وی چت، این روزها خبرها حکایت از فیلترینگ واتس آپ دارد و برخی رسانه‌ها همانند فراهم آوردن زمینه برای فیلترینگ وی چت، در حال آماده کردن اذهان برای فیلترینگ واتس آپ هستند. فیلتر شدن سایت اینترنتی اپلیکیشن واتس آپ، احتمال فیلتر شدن این اپلیکیشن موبایلی در روزهای آینده را تشدید کرده است.

باز هم تجربه فیلتر شدن وی چت پیش روی ماست، وزیر ارتباطات بعد از فیلترینگ وی چت توپ را به زمین شورای فیلترینگ انداخت و گفت: ما هیچ ارتباطی به فیلتر وی چت نداریم و فقط یک عضو از اعضای دوازده‌گانه هستیم، بعد از فیلتر شدن وی چت دولت‌مردان یکی پس از دیگری از وزیر ارشاد گرفته تا فرمانده نیروی انتظامی همگی مخالفت خود را با فیلتر کردن این اپلیکیشن اعلام کردند. اما نکته جالب اینکه در جلسه ای که در نهایت به فیلتر شدن وی چت ختم شد همین افراد و یا نماینده های آن‌ها به مسدود کردن این اپلیکیشن رای مثبت داده بودند.

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز در رابطه با علت فیلتر کردن وی چت اعلام کرد: نرم‌افزار وی‌چت به یک دلیل عمده یافتن مکان جغرافیایی افراد با امکان Nearby مسدود شد، این دلیل اما پذیرفتنی نیست چون ویژگی People Nearby می‌تواند توسط تنظیمات کاربر در بخش location Service برای نرم‌افزار وی‌چت غیرفعال کرد. با غیرفعال شدن این گزینه امکان ردیابی مختصات جغرافیایی لغو می‌شود که در نتیجه امکان shake و People Nearby غیر فعال خواهد شد. پس باید دنبال علت‌های دیگری بگردیم.

بنابر یک گزارش رسمی ۴۸ ساعت بعد از فیلتر کردن وی چت، ۴۱ درصد از ۴ و نیم میلیون نفر استفاده کننده از وی چت، روی گوشی موبایل خود فیلتر شکن نصب کردند. حال باید دید چه کسانی از فیلترینگ در محیط اینترنت و فیلتر اپلیکیشن های موبایلی منتفع می‌شود.

با از کار افتادن فیلترشکن رایگان سایفون، ایرانیان امروز برای دور زدن فیلترینگ باید یک وی پی ان خریداری کنند. در حال حاضر اشتراک یک ماهه ارزان‌ترین وی پی ان ۴ هزار تومان است که البته این فیلترشکن ارزان توانایی گذر از فیلتر فیس‌بوک و توییتر را ندارد و باید سرویس‌هایی مانند کریو، تونل پلاس و ... را خریداری کرد که به مراتب گران‌تر هستند.

اگر آمار وزیر فرهنگ را در ارتباط با ایرانیان عضو فیس‌بوک درست فرض کنیم و با توجه به قیمت ارزان‌ترین فیلتر شکن، در حال حاضر فقط کاربران ایرانی عضو فیس‌بوک ماهانه ۱۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ (شانزده میلیارد تومان) ناقابل به جیب فروشندگان فیلترشکن می‌ریزند. اما اگر تعداد کاربران ایرانی فیس‌بوک را ۱۱ میلیون نفر در نظر بگیریم، این رقم به ماهانه ۴۴ میلیارد تومان می‌رسد. نکته قابل توجه اینکه این ارقام فقط برای کاربران فیس‌بوک است.

اما با این فیلترینگ گسترده کنونی که حتی سایت‌های علمی را نیز در برگرفته، اگر بگوییم نصف کاربران اینترنت در ایران از فیلترشکن استفاده می‌کنند، مبلغی که ماهانه نیمی از کاربران ایرانی اینترنت بابت گذر از فیلترینگ می‌پردازند، چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد ۴۸ ساعت بعد از فیلتر کردن وی چت، ۴۱ درصد از ۴ و نیم میلیون نفر استفاده کننده از وی چت یعنی یک میلیون و ۸۴۵ هزار نفر، روی گوشی موبایل خود فیلتر شکن نصب کردند. در حال حاضر میانگین قیمتی فیلترشکن های سرویس موبایل چیزی حدود ۶ هزار تومان است، با این حساب فقط در ۴۸ ساعت اولیه ۱۱ میلیارد و هفتاد میلیون تومان توسط کاربران اپلیکیشن موبایلی وی چت فیلتر شکن خریداری شده است.

با این حساب گروه اولی که از فیلترینگ چه در اینترنت و چه موبایل سود می‌برند، فیلترشکن فروشان هستند. این سؤال اینجا مطرح می‌شود که اساساً این فیلتر شکن فروشان چه کسانی هستند که نه تنها سایت‌هایشان فیلتر نیست، بلکه برای خود حساب بانکی دارند و فروش آنلاین انجام می دهند؟ آیا شناسایی این افراد توسط پلیس سخت است یا اراده و قصدی برای شناخت و برخورد با آن‌ها نیست؟

گروه دیگری که از فیلترینگ و به خصوص مسدود شدن اپلیکیشن های موبایلی منتفع می‌شوند، اپراتورهای تلفن همراه هستند. طبیعتاً با فراگیر شدن استفاده از این اپلیکیشن های موبایلی، برقراری ارتباط که تنها هزینه اندک اینترنت را برای کاربر در پی دارد، میزان استفاده مردم از پالس‌های گران قیمت خطوط تلفن همراه به شکل گسترده‌ای کاسته می‌شود؛ امری که در ماه‌های اخیر مشهود بود و به سرعت نیز در حال توسعه نفر به نفر است و طبیعتاً بخشی از هزینه های زندگی مردم و البته عدد بسیار بزرگی از درآمد اپراتورهای تلفن همراه را کاهش می‌دهد.

محدود ساختن اینترنت و استفاده از اپلیکیشن های موبایلی برای اقلیتی خوشحالی به بار می‌آورد و برای اکثریت، نارضایتی. نکته دیگر توجیه این فیلترینگ تحت عنوان حریم خصوصی و مسائل شرعی، قطعاً توجیه نادرستی است. به طور مثال اگر فیلترکنندگان نگران حریم خصوصی و اطلاعات مردم هستند در وهله اول باید نگران اطلاعات خود باشند، چون طبق گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، میزبانی ۴۰ درصد سایت‌های دولتی در خارج از کشور است. حال باید دید اطلاعات چند دانشجو و دوست مهم‌تر است یا اطلاعات دولتی؟

قطعاً اغلب ایرانیان از فیلترینگ سایت‌های غیر اخلاقی و ضد انقلاب استقبال و حمایت می‌کنند، اما دایره فیلترینگ روز به روز بزرگ‌تر می‌شود. توجیه فیلترینگ تحت عنوان مسائل شرعی ماحصلی جز دین گریزی ندارد.

منبع: وب‌سایت الف

عینک گوگل به فروشگاه های تهران رسید

Posted: 18 Mar 2014 03:08 PM PDT

روی جعبه‌ سفید یک‌ دست به نوشتن یک کلمه بسنده شده است؛ GLASS XE.

به گزارش فارس، این روزها پای محصول شیشه‌ای گوگل به چند فروشگاه تهران باز شده است.

عینک گوگل یا گلس، تجربه‌ جدیدی از فناوری‌های پوشیدنی است که رویای آنها در آینده‌ای نه چندان دور به زندگی انسان‌ گره‌ خواهد خورد.

این گزارش تجربه‌ چند ساعته خبرنگار فارس از کار با گوگل گلس است.

گوگل گلس Explorer

عینک در جعبه‌ای سفید یک‌دست قرار دارد. روی جعبه تنها کلمه GLASS و در ضلع پایینی آن حرف XE مختصر شده Explorer Edition به چشم می‌خورد. به همراه جعبه عینک، جعبه کوچکتری حاوی شیشه دودی قابل نصب روی گلس نیز وجود داشت.

همچنین در جعبه هدست کوچکی نیز وجود دارد که در صورت تمایل می‌تواند به گلس متصل شود.

در بسته بندی پاکت کوچکی نیز حاوی توضیحاتی از شیوه‌های انتقال تجربه شما از گلس به گوگل قرار داده شده است.

از نخستین برخورد با گوگل گلس، سبکی محصول جلب توجه می‌کند. وزن گوگل گلس حدود 50 گرم است.

دسته راست عینک به دلیل قرارگیری پنل تاچ، پردازنده اصلی و پورت‌ها بزرگتر از دسته چپ است که احساس نامتقارن بودن را انتقال می‌دهد که پس از قرار گرفتن روی چشم این حس فراموش می‌شود.

منشوری مقابل چشم راست قرار می‌گیرد. پس از فشردن دکمه On/Off روی دسته، تصویری روی منشور نمایش داده می‌شود. برای رویت واضح تصویر در منشور باید دسته منشور را با چند حرکت دست روی چشم تنظیم کنید تا تصویر واضح شود.

تصویری که نخستین بار در منشور نمایش داده می‌شود، نمایی زنده از دوربین نصب شده روی گلس است به همراه پیغامی با این مضمون که: «قبل از هر چیز به صفحه رسمی گوگل برای گلس مراجعه کنید.»

طبق اطلاعات مندرج در سایت گوگل بخش گلس، اتصال گلس از طریق چند روش از جمله اتصال مستقیم به WiFi و اتصال به Bluetooth گوشی اندروید، امکان‌پذیر است تا قابلیت‌های گلس را در اختیارمان قرار دهد.

برای آزمایش پس از نصب برنامه my glass روی یک گوشی Galaxy Grand، گلس را با این گوشی اندرویدی سامسونگ Pair کردیم. پس از اتصال به اینترنت نخستین تصویر از منو مشاهده می‌شود.


با توجه به کوچکی منشور و از آنجا که راهی برای نشان دادن تصاویر در حال نمایش در منشور نیافتیم، ناچار از برای رساندن مفهوم از ارتباط گلس و گوشی بهره بردیم. یکی از گزینه‌ها در منوی گلس، نمایش تصویر گلس روی گوشی است که از طریق برنامه my glass، تمام اتفاقات در حال وقوع روی منشور در این برنامه روی گوشی قابل نمایش است.

تصویر آنچه در منشور گوگل مشاهده می‌شود، تصویری است کمی کم‌رنگ‌تر که خط بالا و پایین‌ نوشته‌ها کمی به محوی رفته است؛ همراه با این حس که به دلیل ریزی تصویر، برای خواندن و دیدن باید کمی چشم‌ها را تنگ و کمی به سمت بالا نگاه کرد.


گلس مجهز به فرمان گیر صوتی است با فرمان صوتی OK glass منوی دوم باز می‌شود.


گفته شده گوگل گلس مجهر به تکنولوژی القای استخوانی در پشت گوش است و آنچه بین کاربر و عینک می‌گذرد قابل شنیدن توسط اطرافیان نیست.

در ادامه بررسی این ابزار‌، با گفتن take a picture، نت کوتاهی به نشانه تشخیص فرمان پخش و سپس نمای دوربین ظاهر شد.

عمل پلک زدن فرمان ثبت عکس را صادر می‌کند و صدای کلیک مبنی بر گرفتن تصویر شنیده می‌شود.

انتقال تصویر به کامپیوتر نشان داد که کیفیت عکس دوربین 5 مگاپیکسلی گلس در مقابل دوربین‌های امروزی 8 تا 13 مگاپیکسلی گوشی‌های هوشمند چندان تعریفی ندارد.

بلافاصله پس از ثبت عکس دستورات share و delete را مشاهده کردیم و با تلفظ دستور share کلمات following و friends نمایش داده شد. سپس با صدور دستور فرمان صوتی share تصویر روی صفحه گوگل پلاس کاربر به اشتراک گذاشته شد.

همچنین در تست ویدئوی گوگل گلس، با انتخاب Record a video در منوی اول، گلس شروع به فیلمبرداری کرد و پس از پایان ضبط، با گفتن Play فیلم پخش شد. کیفیت فیلم ضبط شده نیز 720p و در حد متوسط بود.

منبع: خبرگزاری فارس

گرداب سرمایه‌گذاری با بیت‌کوین و سارقانی که قابل ردگیری نیستند

Posted: 18 Mar 2014 02:34 PM PDT

با افزایش استفاده از بیت کوین به عنوان واحد پولی فضای مجازی در جامعه بین‌الملل و با توجه به نبود ضریب امنیت مناسب در سطح فضای مجازی کشور، لزوم بازنگری در استفاده از آن در مبادلات تجاری داخلی و خارجی بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش فارس، هم اکنون با وجود امنیت داده در فضای مجازی بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه طی ماه‌های گذشته مورد حملات سایبری قرار گرفته و حجم قابل توجهی از سرمایه‌های خود را از دست داده اند.

بنا به اعلام پی سی ورلد، بسیاری از این شرکت‌ها از جمله فلکس‌کوین که خود را از جمله شرکت های پیشگام در زمینه استفاده از این واحد پولی عنوان می کردند، به گونه ای که همین شرکت خود را اولین بانک بیت کوین معرفی می‌کرد و تا دیروز نیز به موفقیت خود امیدوار بود، اما با حمله مهاجمان و به سرقت رفتن سرمایه‌های مجازی این شرکت که 896 بیت کوین بوده است از تصمیم خود برای بستن این بانک و از دست رفتن تمام سرمایه در گردش خود خبر داد.

هفته گذشته نیز شرکت Mt. Gox یکی از شرکت های شاخص فعال در زمینه بیت کوین در ژاپن به علت هک شدن و از دست رفتن سرمایه‌های خود و عدم توانایی در جبران آنها اعلام ورشکستگی کرد.

همزمان با این حمله به شرکت ژاپنی، فلکس کوین از امن بودن سرمایه های خود خبرداده بود و گفته بود که با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد، اما با این حمله این شرکت نیز اقدام به تعطیلی فعالیت‌های خود کرده است.

به نظر می رسد بیت کوین به گردابی برای سرمایه گذاری در فضای مجازی تبدیل شده است، به گونه‌ای که به علت امنیت ضعیف فضای مجازی و یا افزایش قدرت نفوذ مهاجمان سایبری، این خطر وجود دارد که سرمایه دارانی که تا دیروز رویای سود بیشتر و گسترش فعالیت‌های تجاری مجازی را در ذهن خود می پرورادند به یک باره و با یک حمله شبانه در این گرداب غرق شده و باید با کابوس ورشکستگی و از دست رفتن تمام سرمایه خود دست پنجه نرم کنند.

فلکس‌کوین اعلام کرده است که با مقامات امنیتی در حال پیگیری این حمله و سرقت مجازی است و این بدین معناست که برخلاف بسیاری از فعالیت‌های مجرمانه مجازی که قابل پیگیری است، رد یابی منشاء این حملات دشوار بنظر می رسد.

گزارش ساندی تایمز از خرید و فروش کلیه در فیس‌بوک

Posted: 18 Mar 2014 02:29 PM PDT

روزنامه ساندی پست خبر از فروش کلیه در وب‌سایت فیس‌بوک توسط مردم نیازمند از جمله انگلیسی‌ها داده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین، تحقیقات این روزنامه نشان می‌دهد مردم نیازمند، کلیه خود را با قیمت‌هایی تا ۳۰ هزار پوند در فیس‌بوک به فروش می‌گذارند. تبلیغ و خرید و فروش اعضا در انگلیس جرم محسوب می‌شود.

خبرنگار ساندی تایمز که خود را به جای یک خریدار کلیه جا زده‌است در یک هفته ۱۱ پیشنهاد فروش کلیه دریافت می‌کند که دو نفر از این افراد انگلیسی هستند. در بین این افراد پدر یک خانواده با سه فرزند و یک جوان ۲۲ ساله به چشم می‌خورد که کلیه‌های خود را با قیمت‌های چند ده هزار پوندی برای فروش گذاشته‌اند.

افرادی که بر سر قیمت اعضا به توافق می‌رسند به علت قوانین سختگیرانه پیوند عضو در انگلیس، به کشورهایی نظیر هند، پاکستان یا چین سفر می‌کنند. گفتنی‌است انگلیس از سال ۲۰۰۹ تاکنون با نرخ بیکاری بالای ۷ درصد و کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو بوده‌است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: بیمه شدن خبرنگاران توسط دولت نوعی صدقه دادن است

Posted: 18 Mar 2014 02:29 PM PDT

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه دولت نه صلاحیت دارد و نه مصلحت است که برای خبرنگاران پروانه حرفه‌ای صادر کند، گفت:‌ صدور پروانه حرفه خبرنگاری یک ایده بود که متوقف شد.

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، حسین انتظامی امروز در جلسه نقد سیاست‌های معاونت مطبوعاتی ارشاد در دولت یازدهم که در محل فرهنگسرای رسانه و با حضور برخی از اعضای انجمن صنفی خبرنگاران و هم‌چنین برخی از فعالان عرصه رسانه کشور برگزار شد، اظهار داشت: معاونت مطبوعاتی مربوط به رسانه‌ها می‌شود و عدم سخنرانی در بیستمین جشنواره‌ مطبوعات نیز به این دلیل است که جشنواره‌ها محل خودنمایی مسئولان نیستند و نباید درباره آنها برداشت تشریفاتی شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد افزود: زمانی که وزیر ارشاد در جشنواره حضور دارد نباید انسان خودش را نمایش دهد و بنده نیز عدم سخنرانی در بیستمین جشنواره مطبوعات خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری را حرکتی نمادین دانستم.

وی با بیان اینکه سلاح یا ابزار خبرنگاران و مسئولان قلم است گفت: چه اشکالی دارد که مسئولان به جای مصاحبه یادداشت بنویسند چراکه در یادداشت خبر و تحلیل را باهم می‌توان یافت.

وی با بیان اینکه یک سوءتفاهم درباره پاسخگویی مسئولان وجود دارد، ادامه داد: خبرنگاران زمانی که مسئولی آمادگی و وقت پاسخگویی را ندارد از آن تعبیر به عدم پاسخگویی می‌کنند و گمان می‌کنند که برخی از مسئولان از پاسخگویی فرار می‌کنند.

انتظامی در واکنش به عدم حضور برخی از اعضای انجمن روزنامه‌نگاران به دلیل واهمه داشتن از وجاهت بخشیدن به این انجمن، گفت: این کم‌لطفی است چرا که نهادسازی با همین انجمن‌ها آغاز می‌شود.

به گفته وی البته تلقی غلط از نهادسازی در کشور وجود دارد به همین دلیل ما در کشور شاهد شکل‌گیری احزاب‌های گوناگون هستیم.

معاون مطبوعاتی ارشاد با بیان اینکه یکی از پایه‌های نهادسازی تاسیس است، بیان داشت: هر تشکلی که از من دعوت کند بدون شک در جمع آنها حضور پیدا می‌کنم چراکه در این تشکل‌ها علاوه بر ارائه راهکار می‌توان به خودکامگی رسید.

انتظامی با تاکید بر اینکه باید نگرش تحول‌گرایانه داشته باشیم، گفت: باید از نهادها و انجمن‌های صنفی حمایت شود.

وی در باره طرح صدور پروانه حرفه‌ای خبرنگاری، اظهار داشت: حدود سه ماه گذشته در یکی از یادداشت‌های خود به این موضوع مفصلا اشاره کردم که در نهایت اعلام شد که دولت نه صلاحیت دارد و نه مصلحت است در این موضوع ورود پیدا کند و برای خبرنگاران پروانه حرفه‌ای صادر کند.

وی با بیان اینکه این امر و مسئولیت باید بر عهده بنگاه‌های مطبوعاتی باشد، افزود: در این باره باید یک سازمان صنفی قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی تاسیس شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد متذکر شد: صدور پروانه حرفه‌ای خبرنگاری فقط به عنوان یک ایده بود که متوقف شد.

وی یادآور شد: در این مورد اجماع جمعی وجود داشت و مضمون آن در توقف صدور پروانه خبرنگاری بود.

انتظامی در ادامه درباره به اشتراک گذاشتن نشریه‌ها، گفت: در این باره فرد متقاضی اشتراک، 50 درصد هزینه‌ها را به صاحب موسسه نشرآوران واریز می‌کند و 50 درصد باقیمانده را وزارت ارشاد به اضافه هزینه‌های ارسال متقبل می‌شود.

وی یادآور شد: 100در صد هزینه پشت جلد نشریه به حساب صاحب نشریه واریز می‌شود البته این مبلغ به یک باره در وجه صاحب امتیاز واریز نخواهد شد. بر همین اساس نقدینگی از نشریه خارج نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نوع نقدها در این جلسه مؤدبانه بود،‌ گفت: نقد باید روش‌مند باشد حتی اگر منتقد کینه‌ای به دل داشته باشد.

به گفته انتظامی در آموزه‌های دینی و اجتماعی نیز بر تاثیرگذاری نقد بدون داشتن کینه‌ای در دل تاکید شده است.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در سخنان خود در بیستمین جشنواره مطبوعات نگاه راهبردی داشته است، اضافه کرد: موضوع توقیف مطبوعات می‌تواند علت‌العلل چند موضوع دیگر باشد.

معاون مطبوعاتی ارشاد، ابراز داشت: دغدغه‌های خبرنگاران با دغدغه‌های صاحب امتیاز متفاوت است.

وی متذکر شد: در تعریف معاون مطبوعاتی اصرار داریم که معاون مطبوعاتی مطالبات مطبوعاتی‌ها را پیگیری می‌کند. البته سایت‌های خبری نیز در این زمره قرار می‌گیرد.

انتظامی با بیان اینکه بنده مدافع توسعه تشکل‌های صنفی هستم، اضافه کرد: اگر انجمن روزنامه‌نگاران غیردولتی دارای 10 عضو باشد هیچ گاه مشروعیت نخواهد یافت. بر همین اساس توصیه می‌کنم که انجمن‌ها در رابطه با عضوگیری، توسعه را مدنظر قرار دهند.

معاون مطبوعاتی ارشاد با بیان اینکه لازم است سایر حوزه‌ها نیز دارای انجمن خبرنگاران باشند، اضافه کرد: باید به سمت تخصصی‌تر کردن حرفه و حوزه خبرنگاری باشیم.

وی با انتقاد از ضبط صدای مسئولان توسط خبرنگاران، اضافه کرد: ضبط کردن صدا و ارائه فایل صوتی بدون کسب اجازه از مسئولان اقدامی بسیار غیرحرفه‌ای است.

انتظامی با بیان اینکه بنده با مصاحبه سرپایی مخالف هستم، درباره سازمان نظام صنفی رسانه بیان داشت: در این باره در تلاش هستیم تا این موضوع پخته‌تر شود و نباید عجولانه درباره آن قضاوتی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه خود انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی هستند که برای خود مشروعیت ایجاد می‌کنند، اظهار داشت: نظام مردم سالاری آمادگی دارد مرتبا برای خود آزمون سازی کنند و این باید الگویی برای انجمن‌های صنفی باشد.

وی یادآور شد: هم اکنون در حال پیگیری برای تاسیس سازمان نظام صنفی رسانه‌ای متکی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی هستیم.

انتظامی درباره بیمه خبرنگاران ادامه داد: مخالف هستیم که دولت خبرنگاران را بیمه کند چرا که این امر نوعی صدقه دادن است و مغایر با استقلال حرفه‌ای خبرنگاران است.

وی ابراز داشت: مطابق قانون مطبوعات، صاحبان امتیاز مکلف‌ هستند تا خبرنگاران را بیمه کنند و البته باید مشوق‌هایی برای این امر در نظر گرفته شود.

معاون مطبوعاتی ارشاد درباره توقیف برخی روزنامه‌ها در ماه‌های اخیر با بیان اینکه توقیف باید آخرین راه حل باشد، اظهار داشت: در این باره ایجاد روابط اجتماعی، صنفی و هیأت نظارت می‌تواند مورد تاکید قرار گیرد. اما لازم به نظر می‌رسد که درابتدا تذکر و اخطار داده شود و بر اساس ماده 14 قانون مطبوعات مجازات متوجه مدیر مسئول رسانه شود.

انتظامی خاطرنشان کرد: هم اکنون عمر مطبوعات در کشورهای غربی و شرقی زیاد است و علت آن را می‌توان در نگاه بنگاهی در عرصه رسانه در این کشورها عنوان کرد.

وی با اشاره به سرعت صدور مجوز، اظهار داشت: طی یک سال گذشته، سرعت صدور مجوز در هیئت نظارت بر مطبوعات بیشتر شده است و این روند نیز در سال آینده به‌صورت الکترونیکی به سبب آن افراد بدون مراجعه به معاونت مطبوعاتی به‌صورت غیرحضوری درخواست‌های خود را ثبت کنند.

مقررات پول بیت‌کوین در ایران تدوین می‌شود

Posted: 18 Mar 2014 02:29 PM PDT

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از تدوین مقررات پول بیت‌کوین در سال ۹۳ خبر داد. بیت‌کوین یک پول‌ دیجیتالی است که از روش‌هایی از جمله خرید با ارز از صرافی‌ها و درآمد قطره‌ای در ازای مشاهده تبلیغات حاصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، بیت کوین یکی از پول‌های دیجیتالی است که به سرعت در فضای مجازی فراگیر شده‌اند و توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود.

بیت‌کوین به کاربران امکان می دهد بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول غیر قابل بازگشت انجام دهند.

تراکنش فوری و بدون واسطه، پرداخت جهانی، کارمزد بسیار پایین و بی‌تاثیری تحریم بر بازکردن حساب بیت کوین، از ویژگی‌های این پول است.

همچنین بیت‌کوین از روش‌هایی از جمله exchange (خرید بیت کوین با سایر ارزها از صرافی‌ها) و درآمد قطره‌ای در ازای مشاهده تبلیغات حاصل می‌شود.

وب سایت‌هایی نیز وجود دارند که به اعضای خود بیت‌کوین رایگان می‌دهند. عملکرد این وب سایت‌ها عموما مبتنی بر بخت آزمایی است.

سپس بیت‌کوین می‌تواند با تبدیل به سایر ارزها یا خرید از درگاه بیت کوین فروشگاه‌ها به فضای فیزیکی ورود پیدا ‌کند.

اکنون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید: تدوین قوانین بیت‌کوین در دستور کار معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در سال 93 قرار دارد.

سعید مهدیون در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ مقررات پول فیزیکی بر بیت‌کوین رایج نیست؛ به راحتی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و تمام نظام‌های مالی دنیا را دور می‌زند و به این ترتیب به یک دغدغه برای اقتصاد دنیا تبدیل شده است.

وی گفت: این سرمایه مجازی هر روز افزایش می‌یابد و بخواهیم یا نخواهیم دنیا به سمت آن حرکت خواهد کرد. بنابراین باید با تدوین مقررات لازم، از آثار منفی این پدیده در جامعه بکاهیم و از مزایای آن بهره‌ ببریم.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در این رابطه دستگاه‌های متعدی از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درگیر هستند که باید نقش و مسئولیت‌ آنها مورد بررسی قرار گیرد.

جاسوسی از شهروندان به اقتصاد آمریکا و اینترنت لطمه می‌زند

Posted: 18 Mar 2014 02:29 PM PDT

ادوراد اسنودن طی سخنانی در نمایشگاه SXSW، اقدامات سازمان‌های جاسوسی ایالات متحده را بی‌نتیجه و مخرب اقتصاد آمریکا و کلیت اینترنت دانست.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از ثرت پست، ادوارد اسنودن، افشاگر سازمان امنیت ملی ایالات متحده، طی سخنرانی خود در نمایشگاه SXSW که از روسیه بصورت آنلاین در این نمایشگاه پخش می شد اعلام کرد در حال حاضر درصد بسیار بالایی از مکالمات اکثر شهروندان آمریکایی توسط سازمان امنیت ملی این کشور شنود و ضبط می شود.

این مکالمات برای مدت 5 سال در این سازمان ذخیره سازی شده و با هدف استفاده از آنها علیه شهروندان نگهداری می‌شوند.

ادوارد اسنودن با اشاره به این نکته که فعالیت‌های مشابهی نیز توسط این سازمان‌ها در سطح اینترنت انجام می‌شود اینگونه اقدامات را باعث از بین رفتن امنیت و کارایی این شبکه دانست و گفت: در حال حاضر اینترنت به میدان جنگ دولت‌ها تبدیل شده است.

وی اما اینگونه اقدامات دولت ایالات متحده را بی‌نتیجه دانست و ضبط مکالمات افراد را بیهوده عنوان کرد.

وی که پیشتر اعلام کرده بود که بسیاری از افرادی که مکالمات آنها شنود می‌شود حتی یک بار هم مورد سوءظن سازمان های امنیتی قرار نگرفته‌اند ضبط این مکالمات را با این حجم گسترده برای دولت ایالات متحده بی فایده دانست و گفت که ما باید به این مسئله بپردازیم که در حال حاضر ما با این منابع بزرگ ذخیره شده مکالمات چه هدفی را دنبال می کنیم.

وی افزود پس از حادثه 11 سپتامبر، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور اقدامات خصمانه‌ای را در برابر شهروندان و حریم خصوصی آنها اتخاذ کرده‌اند و شهروندان هیچگونه توانایی دفاع در برابر این حملات را ندارند، وی در این سخنرانی بر این نکته تأکید کرد که ما باید نسبت به ارتباطات خود احساس امنیت کنیم و بدون این حس اقتصاد نیز پیشرفت نخواهد کرد.

ادوارد اسنودن کارمند یک شرکت پیمانکاری سازمان امنیت ملی ایالات متحده بوده است که طی ماه‌های گذشته با سرقت تعداد بیشماری از اسناد و اطلاعات سری از این سازمان به روسیه گریخته و هر چند روز یک بار تعدادی از این اسناد را منتشر میکند.

طی روزهای گذشته نیز در خواست دولت ایالات متحده برای افزایش زمان 5 ساله نگهداری از مکالمات ضبط شده شهروندان آمریکایی برای استفاده در پرونده‌های خصوصی با مخالفت دادگاه نظارت اطلاعاتی خارجی آمریکا روبرو شد.

ارائه ریزمکالمات تلفنی به صورت اینترنتی ممکن شد

Posted: 18 Mar 2014 02:22 PM PDT

شركت مخابرات استان تهران به منظور تسریع در امر اطلاع رسانی، تسهیلات اینترنتی و الكترونیكی برای مشتركان تلفن ثابت استان تهران فراهم كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مشتركین تلفن ثابت می توانند جهت استفاده از خدمات اینترنتی به پایگاه الكترونیكی شركت مخابرات استان تهران www.tct.ir مراجعه و فرم عضویت در این سایت را تكمیل کنند.

خدمات قابل ارائه از سوی این شركت بر دو بخش تقسیم می شود که بخش اول شامل ثبت نام اینترنتی، پیگیری ثبت نام تلفن ثابت، صدور قبض المثنی و فروش و پیگیری كارت های اعتباری (IN) است كه نیازی به عضویت در سایت ندارد و تنها با انتخاب گزینه خدمات اینترنتی قابل دسترسی است.

مشتركین برای دسترسی به بخش دوم خدمات باید عضو سایت شده تا بتوانند از خدمات آن كه شامل بررسی امكانات تغییر مكان، تعویض شماره، قطع و وصل تلفن، برقراری و قطع سرویس های ویژه مخابراتی، اعلام شماره تلفن به سیستم 118 و یا انصراف از آن استفاده كنند.

همچنین این بخش خدماتی چون كشف مزاحم تلفنی، باز كردن و بستن صفر دوم تلفن، اصلاح آدرس محل نصب تلفن، دریافت ریزمكالمات تلفن (استان تهران و البرز)، ریزمكالمات سرویس های هوشمند، دریافت رمز 1818، صدور قبض المثنی دوره را ارائه می كند.

نخستین رادیویی که با خزه کار می‌کند

Posted: 18 Mar 2014 02:22 PM PDT

محققان نخستین رادیوی FM جهان را ساخته اند که برق مورد نیاز خود را از گیاه تامین می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این رادیو که Moss FM ( اف ام خزه ای) نام دارد، توسط پائولو بومبلی زیست شیمیدان دانشگاه کمبریج و فابیان فلدر، طراح این محصول ساخته شده است.

همانطور که پانل های خورشیدی انرژی را از نور خورشید گرفته و انرژی برق تولید می کنند، رادیوی Moss FM نیز با استفاده از مواد زیستی انرژی الکتریکی تولید می کند.

این رادیو همچنین نخستین دستگاهی تلقی می شود که با خزه کار می کند. این رادیو بیش از یک نمایشگر کریستال مایع به برق نیاز دارد.

برای ساخت این رادیو، از مجموعه ای از 10 گلدان خزه استفاده شده است که برای شکل دهی یک پیل سوختی فوتومیکروبی به هم متصل شده اند.

این فرایند زیست شیمیایی در پیل سوختی الکترون و پروتون های تولید شده توسط گیاهان فوتوسنتز کننده را مهار، و آنها به یک جریان الکتریکی تبدیل می کند.

در حال حاضر گلدانهای خزه قابلیت تولید بیش از 4.5 ولت برق را دارند.

در آزمایش نخست، این رادیو به مدت یک دقیقه و 20 ثانیه کار کرد.

به گفته بومبلی جلبک و گیاهان دیگر می تواند برای این منظور به کار گرفته شوند.

این دانشمندان اکنون به منظور افزایش مدت زمان فعالیت این رادیو در تلاش برای بهبود فرایند تولید انرژی آن هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر