ه‍.ش. ۱۳۹۳ بهمن ۱۱, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


کمپین دیپلماسی رسانه‏‏ ای

Posted: 31 Jan 2015 07:05 AM PST

کتاب کمپین دیپلماسی رسانه ای نوشته رها خرازی توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایرنا، نویسنده در این کتاب، کمپین دیپلماسی رسانه ای را تکرار بی پایان بازبینی، بازاریابی، بازطراحی و اجرای آن بخش از دیپلماسی می داند که امکان راهیابی به فضای رسانه ها را می یابد.

در بخش نخست کتاب، دیپلماسی رسانه ای به مثابه کاربری رسانه ها از سوی رهبران و دیپلمات ها به منظور تحلیل و پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی توصیف شده که به طور ویژه امتداد دیپلماسی و سیاست خارجی هر کشور با هر نظام رسانه ای و در هر نظام سیاسی ـ حاکمیتی است.

در یک نگاه اجمالی، کمپین دیپلماسی رسانه ای تابع مدلی شبکه ای و غیرسلسله مراتبی است که همه بازیگران دیپلماتیک رسمی و غیررسمی را در راستای دیپلماسی مذاکرات و حل تعارضات، در چارچوب ارتباطات استراتژیک کشور به خدمت می گیرد.

کمپین دیپلماسی رسانه ای برخلاقیت و نوآوری فکری و طرح های ابتکاری استوار است؛ البته خلاقیت ها و ابتکارات دیپلماسی رسانه ای، نه به معنای دستیابی و انتقال سریع اطلاعات به روز دیپلماسی و سیاست خارجی، که در پرداخت رسانه ای خلاقانه، مبتکرانه و تأثیرگذار به آنهاست.

این کتاب در 6 بخش با موضوعات بخش اول کمپین دیپلماسی رسانه ای هوشمند عطف به ارتباطات استراتژیک و بخش دوم کمپین دیپلماسی رسانه ای مذاکرات به بازار کتاب آمد.

در بخش سوم کتاب عنوان «رسانه ها؛ بازیگران نوین دیپلماتیک» بررسی موضوعاتی چون «رسانه ها؛ بازیگران نوین دیپلماتیک، رسانه ها؛ بازیگران کمپین دیپلماسی رسانه ای هوشمند» بررسی شده است.

در بخش چهارم کتاب نیز موضوع گفتمان سازی دیپلماتیک رسانه ای به چشم می خورد که به تحلیل گفتمان دیپلماسی رسانه ای، گفتمان سازی دیپلماتیک رسانه ای، کمپین دیپلماسی رسانه ای، می پردازد.

بخش پنجم این کتاب نیز «کمپین دیپلماسی رسانه ای عطف به وب هوشمند» نام دارد و از زوایای مختلف کمپین دیپلماسی رسانه ای عطف به وب هوشمند را مورد بررسی قرار می دهد.

در بخش ششم این کتاب نیز موضوع برندینگ کشوری؛ آرمان ـ طرح ارتباطات استراتژیک کشور به چشم می خورد که با پرداختن به مباحثی چون: ظرفیت های نخبگان سیاسی، تعامل رسانه ها، انعکاس منافع ملی و برندینگ منفی کشوری مورد واکاوی قرار می دهد.

نکته هایی برای ایمن‌ماندن در شبکه‌های عمومی وای.فای

Posted: 31 Jan 2015 07:05 AM PST

بانک به‌منظور بررسی پاره‌ای از موارد با شما تماس می‌گیرد و از شما می‌خواهد به‌صورت حضوری در یک‌روز معین در بانک حاضر شوید. شما به برگزاری مسابقه‌ای غیرقانونی متهم می‌شوید که منجر به دستبرد به حساب بانکی تعدادی از مشتریان شده است. شما سعی می‌کنید کمی فکر کنید که چه اتفاقی رخ داده؛ از سایه خودپرداز ATM تا مواردی که به‌حساب بانکی شما مربوط است، اما هیچ‌چیز به ذهنتان نمی‌آید؛ هیچ‌چیز، به‌جز خرید آنلاین شما در زمانی که در حال استفاده از اینترنت در کافی‌شاپ محله خود بوده‌اید. تعداد وسایلی که از طریق بی‌سیم و شبکه‌های «وای-فای» ارتباط می‌گیرند، در حال رشد است، نوت‌بوک‌ها، تبلت‌ها یا گوشی‌های هوشمند و... همگی دارای تنظیمات پیش‌فرض و فایروال هستند که به اندازه کافی به شما در حفظ امنیت کمک نخواهند کرد. اگر می‌خواهید اطلاعات و فایل‌های خود را امن نگه دارید، خواندن مطالب زیر، به شما برای حفاظت از خود در زمانی که به‌صورت بی‌سیم به اینترنت متصل هستید، کمک خواهد کرد.

١-خاموش‌کردن منابع به اشتراک‌گذاری‌شده

شما نباید بدون‌آگاهی کتابخانه موسیقی، پرینتر یا فایل‌های خود را به اشتراک بگذارید یا حتی اجازه ورود به سیستم از راه دور از کامپیوتر خود را به دیگر شبکه‌های «وای-فای»که در مجاورت شما هستند، بدهید در این صورت کسی که در مجاورت شماست، ممکن است قادر به نفوذ به سیستم شما باشد.

اگر شما با استفاده از یک کامپیوتر ویندوز، به محیط اینترنت وارد می‌شوید، ابتدا از منوی Control Panel\Network and Internet\Network and Sharing Center\Advanced sharing settings به قسمت Home or Work بروید در این قسمت شما قابلیت تغییر به اشتراک‌گذاری printer و یا «File«ها را دارید در صورتی که گزینه Turn on file and print sharing را انتخاب کنید، تمامی فایل‌ها و پرینتر شما به اشتراک گذاشته خواهد شد و در صورتی که گزینه Turn off file and print sharing را انتخاب کنید، فایل‌ها و پرینتر شما به اشتراک گذاشته نمی‌شود. در قسمت‌های دیگر نیز مواردی اینچنین به شما قابلیت محدودکردن در شبکه‌های بی‌سیم و شبکه‌های سیمی را نیز خواهند داد.

٢- دریافت «وی‌پی‌ان» قانونی

امن‌ترین راه برای تبادل اطلاعات در یک شبکه عمومی استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی به نام «وی‌پی‌ان» است. مسیرهای شبکه اختصاصی مجازی ترافیک خود را از طریق یک شبکه امن حتی در «وای-فای» عمومی را ممکن می‌کنند.

٣- اجتناب از حالت اتصال خودکار به شبکه «وای-فای»

گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها به شما امکان اتصال به طور خودکار را در هر محیط «وای-فای» می‌دهند، این محیط قادر است به‌طور جدی به حریم خصوصی شما آسیب برساند. در اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن، این گزینه به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است، اما همیشه اینچنین نیست. در محیط‌های عمومی رستوران‌ها، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و... «وای-فای» به صورت رایگان ارایه می‌شود، اما آیا این محیط‌ها همگی مورد اطمینان است یا خیر!!!

٤- استفاده از HTTPS

اکثر وب‌سایت‌ها از طریق پروتکل HTTP به انتقال محتوا می‌پردازند. این مورد خود باعث بروز بسیاری از حملات خواهد شد. به این منظور استفاده از پروتکل جایگزین تحت‌عنوان HTTPS جهت انتقال داده‌ها استفاده می‌شود. پروتکل HTTPS که خلاصه‌شده Hypertext Transfer Protocol Secure به معنای پروتکل امن انتقال ابرمتن است، در واقع یک‌پروتکل برای برقراری ارتباط‌های ایمن است. در مورد استفاده از «وای-فای»‌های رایگان به یاد داشته باشید اگر تصمیم گرفتید از اینترنت جایی که با آنجا آشنایی کافی ندارید استفاده کنید، بهتر است حتی‌المقدور از ارتباط‌های امن استفاده کنید. این پروتکل یک راه‌حل جهت ارتباط امن است.

٥- استفاده از احراز هویت ٢عاملی

احراز هویت دوعاملی به این معناست که شما نیاز به دوقطعه از اطلاعات برای ورود به حساب دارید: یکی چیزی است که شما می‌دانید و دیگری چیزی است که به شما داده می‌شود. در اکثر هتل‌ها و مراکزی که به‌صورت رایگان اینترنت ارایه می‌شود، از این مورد جهت امنیت بیشتر استفاده می‌شود. در این مورد پس از ثبت‌نام به صورت حضوری یا غیرحضوری رمزدوم برای شما یا به تلفن‌همراه شما از طریق پیامک ارسال یا به‌صورت یک متن روی کاغذ ارایه می‌شود. بسیاری از وب‌سایت‌ها از این نوع احراز هویت استفاده می‌کنند. این یعنی حتی اگر کسی قادر به دریافت رمزعبور به‌دلیل حفره امنیتی در یک شبکه «وای-فای» عمومی است، قادر نخواهد بود به‌حساب کاربری اصلی نفوذ پیدا کند مگر اینکه شما به‌عنوان مدیریت به کاربر این امکان را بدهید.

٦- تکرار نام شبکه Wi-Fi

گاهی اوقات هکرها با راه‌اندازی یک شبکه «وای-فای» جعلی برای جذب کاربران بی‌خبر از «وای-فای» عمومی از نام مشابه روی شبکه «وای-فای» استفاده می‌کنند. در این نکته مهاجم سعی می‌کند با اسمی مشابه اسم SSID شما اقدام به تکرار نام کند.

٧- حفاظت از کلمات عبور شما

عدم‌استفاده از اعداد جهت رمز عبور؛کاربران جهت اتصال به شبکه‌های «وای-فای» خانگی کلمات عبور بسیار ساده استفاده می‌کنند که این عامل باعث رخنه حفاظتی می‌شود. بنابراین استفاده از کلمات بدون معنی و ترکیبی از حروف و اعداد و به‌کاربردن علایم توصیه می‌شود.

٨- روشن‌بودن فایروال شما

در اکثر سیستم‌عامل‌ها فایروال ساخته شده است، کار فایروال نظارت بر اتصالات ورودی و خروجی است. اگرچه فایروال‌ها حفاظت کامل را فراهم نمی‌آورند، اما گزینه‌ای است که از حملات سطح پایین جلوگیری می‌کند.

ابتدا به کنترل پنل رفته و سپس فایروال ویندوز را انتخاب کنید. سپس از ستون سمت چپ Turn Windows Firewall on or off را انتخاب کنید. در پنجره بازشده جدید گزینه‌های Turn on Windows Firewall را انتخاب و سپس OK را در پایین پنجره انتخاب کنید.

نکته: هنگامی که به اینترنت وصل می‌شوید اگر از شما سوالی در مورد نحوی اتصال پرسید که آیا نوع اتصال Home or Work privateیا Public Network است، گزینه Public Network را انتخاب کنید. انتخاب این گزینه باعث می‌شود جلو برخی از روش‌های هک ویندوز شما گرفته شود.

٩- اجرای نرم‌افزار آنتی‌ویروس

همان‌طور که برای هرمحصولی (چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری) آزمون‌هایی وجود دارد که کیفیت و شایستگی آن را تعیین می‌کند، چنین سنجش‌هایی برای یک‌نرم‌افزار ضدویروس هم وجود دارد. یکی از آزمون‌ها با نام آزمون DURCH شناخته می‌شود که نام آن سرواژه‌ای است که از حروف ابتدایی بخش‌های پنجگانه این آزمون تشکیل شده‌اند. بنابر آزمون DURCH یک نرم‌افزار ضدویروس مناسب باید بتواند به نیازهای زیر پاسخ دهد:
الف- آزمون درخواست (Demand): باید بتواند هنگامی که می‌خواهید به یک پرونده یا صفحه اینترنتی دسترسی یابید، آن را بررسی کند.

ب‌-آزمون به‌روزرسانی (Update): به این معنی که نرم‌افزار باید بتواند در بازه‌های زمانی مشخص بانک اطلاعاتی خود که شامل امضای ویروس‌هاست را به‌روز کند.

ج‌- آزمون واکنش (Respond): اینکه نرم‌افزار بتواند تمامی رفتارهای منطقی در برخورد با یک ویروس را از خود نشان دهد. پرونده آلوده را دوباره‌سازی و تمیز یا آن را حذف کند.
د‌- آزمون وارسی (Check): باید بتواند تمام فایل‌ها از نوع مختلف که می‌توانند محلی برای پنهان‌شدن ویروس باشند را کنترل کند.

هـ - آزمون اکتشاف (Heuristics): به این معنی که نرم‌افزار باید با وجود نداشتن الگوی همه ویروس‌ها، بتواند خطر و احتمال وجود ویروس را تشخیص دهد. این رفتار نیازمند هوشمندی نسبی نرم‌افزار و استفاده آن از روش‌های اکتشافی است.

*کارشناسی‌ارشد فناوری اطلاعات ارتباطات- مخابرات امن

منبع: روزنامه شرق

کتاب: کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن منتشر شد

Posted: 31 Jan 2015 07:03 AM PST

کتاب «کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن» شامل پنج مقاله است که هر یک بخشی از جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل تلفن همراه به یک رسانه قابل حمل و متحرک را بررسی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن، اثر«ویرپی آکسمن» و «سانتو تیوونن»، با ترجمه‌ای از «احسان موحدیان» و «احمدرضا شاه‌علی» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

کتاب حاضر با توجه به رویکرد جدید دفتر مطالعات به نقش و اهمیت فناوری‌های نوین ارتباطی و پیدایش اشکال جدید ابزارهای رسانه‌ای منتشر شده است. تلفن همراه به عنوان یک ابزار رسانه‌ای منحصر به‌فرد و متنوع، انواع مختلفی از محتوا،کارکردها و فناوری‌ها را در خود جای داده و به یکی از محبوب‌ترین وسایل رسانه‌ای در سراسر جهان مبدل شده است. امروزه می‌توان تلفن همراه را ابزار رسانه‌ای اصلی در دستان مردم دانست که اخبار را در اختیارشان می‌گذارد، دسترسی به اطلاعات را ممکن می‌کند و برای استفاده از آن به هیچ موقعیت یا دلیل خاصی نیاز نیست. در دوران اخیر عرضه تلفن‌های هوشمند، پیامدهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای را به دنبال داشته که منحصر به جوامع توسعه یافته و پیشرو در زمینه استفاده از تلفن همراه نبوده و با گسترش دسترسی به استانداردهای پیشرفته ارتباطی و مخابراتی میلیاردها نفر در سراسر جهان از آن بهره‌مند شده‌اند.

این کتاب شامل پنج مقاله بلند و متوسط است که هر یک بخشی از جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل تلفن همراه به یک رسانه قابل حمل و متحرک را بررسی کرده‌اند. بدین منظور از پژوهش‌های میدانی گسترده و مصاحبه‌های متعدد استفاده شده که با توجه به فنلاندی بودن اکثر نویسندگان و محققان مقالات مذکور، بخش اعظم آن‌ها در فنلاند صورت گرفته است.

هر یک از مقالات کتاب علاوه بر دسته بندی موضوعات، دارای چکیده، مقدمه، نتیجه‌گیری، و پی‌نوشت‌هایی است که به منظور راهنمایی خوانندگان در هر بخش ارائه شده است.

مقاله اول با نام تلفن همراه: یک ابزار رسانه‌ای کامل؛ نوشتة "ویرپی آکسمن" فارغ‌التحصیل رشته دکترای روزنامه‌نگاری و ارتباطات دانشگاه "تمپری" فنلاند است که به بررسی کارکرد و نحوه حضور تلفن همراه در زندگی روزمره و تبدیل آن به یک ابزار ارتباطی و رسانه می‌پردازد.

کارکرد‌های تلفن همراه به عنوان یک ابزار فراگیر چند رسانه‌ای و رابطه آن با دیگر رسانه‌هایی که دائم در حال تحول هستند، موضوع دیگر این مقاله ‌است. محور اصلی مورد تأکید نویسنده در این مقاله آن است که تلفن همراه خود یک ابزار رسانه‌ای مستقل، با ویژگی‌ها و کارکردهای خاص خودش است که این ویژگی‌ها با توجه به شرایط و فرهنگ فرد مورد استفاده تغییر می‌کند.

تأثیر تلفن همراه بر نحوه تعامل انسان‌ها، جامعه اطلاعاتی همراه، تلفن همراه ابزاری برای فعالیت‌های عمومی و مدنی، فرهنگ مخاطب مشارکت‌جو و تلفن همراه، تلفن همراه و فردی کردن استفاده از رسانه، از موضوعات دیگر مورد اشاره در این مقاله هستند.

مقاله دوم از همین نویسنده، ویدئوی همراه ـ مقایسه کاربرد از سوی فرد، اجتماع و رسانه‌های گروهی؛ نام دارد. موضوع اصلی این مقاله، خدمات ویدئوی همراه است که یکی از کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه هوشمند محسوب می‌شود. از آنجایی که تلفن همراه توانایی مدیریت مجموعه متنوعی از محتوای رسانه‌ای متفاوت را پیدا کرده، به ابزار رسانه‌ای مبدل شده که برای برقراری اشکال متنوعی از ارتباطات شخصی در داخل یک اجتماع و همین‌طور برقراری ارتباطات جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله به بررسی نحوه توزیع و اهمیت محتوای ویدئویی همراه و همین‌طور خدمات تلویزیون همراه در شرایط زندگی روزمره کاربران نهایی می‌پردازد. داده‌های این تحقیق بر مبنای دو طرح تحقیقاتی تجربی تهیه شده است که از طریق آزمایش‌های میدانی در مورد خدمات دیداری همراه، به خصوص تماس‌های ویدئویی و خدمات تلویزیون همراه در فنلاند از سال 2005 تا 2007 به‌دست آمده‌اند.

این مقاله به مهم‌ترین موضوعات در زمینه رسانه‌ای شدن تلفن همراه، ویدئوی همراه و سیستم‌های حضور از راه دور، تماس‌های ویدئویی: دوستان و خانواده می‌پردازد.

موضوع مقاله سوم با نام تأثیرات ارتباطات سیار؛ بررسی تاثیرات ناشی از کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه بر زندگی شخصی و حرفه‌ای اقشار گوناگون جامعه و بخصوص اعضای نوجوان خانواده است. "اسکات دبلیو"، "کمبل" و "ریچ لینگ"، نویسندگان این مقاله معتقدند در چند حوزه مهم، تحولات اجتماعی رخ داده که حاصل نفوذ و استفاده از تلفن همراه است و از جمله آن‌ها می‌توان به تحول در چگونگی هماهنگی امور روزمره زندگی، نحوه تحقق روابط اجتماعی، استفاده خصوصی از فضای عمومی اشاره کرد.

اشکال جدید ارتباطات خویشاوندی، رهایی اجتماعی جوانان، تبادل پیامک و تعامل اجتماعی، تحول در فضای اجتماعی، از عمومی به خصوصی؛ ارتباطات سیار و سرمایه اجتماعی مهم‌ترین موضوعات این مقاله را تشکیل می‌دهند.

تأثیر کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه بر نوجوانان و کودکان به طور خاص، موضوع مقاله چهارم با نام کودکان، نوجوانان و ارتباطات سیار؛ نوشته "ریچ لینگ"، استاد دانشگاه میشیگان است. وی با انجام بررسی‌های مفصل به این پرسش که تلفن همراه چه تأثیری بر ارتباطات نوجوانان گذاشته است، پاسخ‌های متعددی می‌دهد. به اعتقاد وی استفاده از پیامک به نوجوانان امکان می‌دهد بر محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی غلبه کرده و محدودیت‌های تحمیل شده توسط والدین و حضور در مدرسه را از بین ببرند.

نوجوانان و فراز و فرود همبستگی اجتماعی، کارکرد رهایی‌بخش تلفن همراه، و تأثیر تلفن همراه بر ارتباطات، مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

در مقاله پنجم با نام وب در حال حرکت، چشم‌انداز رسانه‌های اجتماعی همراه؛ نوشته "سانتو تیوونن"، متخصص خدمات و فناوری اطلاعات در حوزه وب و خدمات همراه است. این مطلب به بررسی تأثیر محتوای چند رسانه‌ای تولید شده توسط تلفن‌های همراه بر رسانه‌های اجتماعی می‌پردازد. هدف این گزارش بررسی اجمالی این مسئله است که چگونه قابلیت تحرک‌پذیری و در کنار آن، مسئله مهم آگاهی از شرایط بر رسانه‌های اجتماعی تأثیر داشته است. علاوه بر این در این مقاله، فرصت‌های تجاری بالقوه موجود برای کاربران رسانه‌های اجتماعی همراه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به همین علت بررسی تأثیرات اقتصادی و شغلی ناشی از کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه از جمله مباحث محوری این مقاله است.

رسانه‌های اجتماعی در محیط همراه، فرصت‌هایی برای خلق محتوای همراه توسط کاربران، جنبه‌های مرتبط با گروه‌های اجتماعی در رسانه‌های اجتماعی همراه، خدمات همراه فراهم شده توسط کاربران، و محتوا در برابر تامین خدمات از دیگر موضوعات این مقاله هستند.

کتاب کارکردهای رسانه‌ای تلفن همراه و پیامدهای آن، برای بار نخست، دی‌ماه سال 1393، در قطع وزیری، در 256 صفحه، و شمارگان 1000 نسخه توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و عرضه شد.

استفاده از چهره‌ها در تبلیغات مجاز شد

Posted: 31 Jan 2015 06:55 AM PST

با تغییر و بازنگری ضوابط مربوط به تبلیغات، حضور چهره‌های هنری - ورزشی در تبلیغ صنایع و تولیدات داخلی، مجاز شد تا با استفاده از این ظرفیت به توسعه بازار صنایع ملی کمک شود.

به گزارش ایسنا، حسین انتظامی - معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - گفت: روح حاکم بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، توجه، باور و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی است. این نگاه درون‌زا علاوه بر جنبه‌های ملی، خودباورانه و استحکام اقتصاد کشور به اشتغال‌زایی نیز کمک می‌کند.

وی افزود: هر بخشی از مدیریت کشور باید ببیند در جهت هم‌افزایی با این سیاست کلّی چه سیاست‌ها یا اقداماتی باید انجام دهد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود را در حوزه‌های فرهنگ سازی برای این رویکرد، مسئول می‌داند. مطابق بسته حمایتی که ابتدای امسال اعلام شد، رسانه‌هایی که موضوع آنان و حجم اکثر خروجی آنان تقویت‌کننده هر یک از محورهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی باشد یارانه سه برابری می‌گیرند.

انتظامی در همین زمینه توضیح داد: دوره‌های آموزشی فشرده برای سردبیران و دبیران اقتصادی رسانه‌های اصلی کشور هم با همین هدف صورت گرفت تا مفاهیم و پایه‌های این رویکرد، ابتدا برای خود رسانه‌ها روشن شود تا بتوانند با اثربخشی بیشتری حرکت کنند.

معاون وزیر ارشاد با اشاره به بازنگری در قانون تبلیغات گفت: قبلاً حضور چهره‌های ورزشی و هنری در انواع تبلیغات، ممنوع بود. اخیراً این ضوابط مورد بازنگری قرار گرفت و حضور این چهره‌ها در تبلیغ «صنایع و تولیدات داخلی»، مجاز شد تا با استفاده از این ظرفیت به توسعه بازار این صنایع کمک کند.

انتظامی ادامه داد: البته طبیعی است که سایر ضوابط از جمله معارض نبودن با فرهنگ اسلامی و ایرانی برای همه نوع تبلیغات و از جمله این نوع تبلیغات، جاری است و نظارت خواهد شد. به علاوه در ضوابط جدید و با توجه به ضرورت رعایت حقوق کودکان، از این نوع تبلیغات برای محصولاتی که مصرف‌کننده آن عمدتاً کودکان هستند نمی‌توان استفاده کرد.

اجرای فاز دوم: ورود فیلترینگ هوشمند به سایت‌های دیگر

Posted: 31 Jan 2015 06:55 AM PST

پس از گذشت بیش از شش ماه از طرح بحث فیلترینگ هوشمند در دولت یازدهم و اجرای آن از دیماه امسال، دیگر نام این طرح برای هرکسی که در ایران وارد شبکه اینترنت شده باشد آشناست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، روش قدیمی فیلترینگ یعنی محدود کردن کامل دسترسی به یک سایت که بخشی از آن شامل مصادیق مجرمانه سایبری می‌شود، طی سالهای گذشته اصلی‌ترین روش برای کنترل محتوای اینترنتی بوده و همواره منتقدان زیادی نیز داشته است.

اما سوالی طی ماه‌های اخیر همواره از سوی کاربران مطح بود که آیا اجرای فیلترینگ هوشمند همانطور که پیش‌بینی شده بود باعث این کاهش سرعت شده است؟

شرکت ارتباطات زیرساخت که وظیفه پیاده‌سازی فیلترینگ هوشمند را بر درگاه‌های اینترنتی و پهنای باند دارد به ارائه توضیحاتی درباره تاثیر احتمالی فیلترینگ هوشمند در کاهش سرعت اینترنت در روز‌های گذشته به خبرنگار ایسنا پرداخت.

بر اساس این توضیحات، طرح فیلترینگ هوشمند در ایران در مرحله مطالعاتی و فاز مقدماتی قرار دارد و بنابراین نمی‌تواند در کاهش سرعت اینترنت در کشور چندان تاثیری داشته باشد.

همچنین این شرکت که تنها پیاده‌ساز و اجرا کننده سیاست‌های فیلترینگ هوشمند است تنها این پروتکل را در مورد برنامه شبکه اجتماعی اینستاگرام به کار گرفته است و بنابراین امکان کاهش سرعت اینترنت در سایر سایت‌های اینترنتی وجود ندارد.

میزان کارآمدی فیلترینگ تا موفقیت فیلترینگ هوشمند

از سوی دیگر فیلترشکن طیفی از برنامه‌های مختلف و متنوع را شامل می‌شود که نام آنها همزمان با فیلترینگ مطرح بوده است. در این زمینه یک متخصص حوزه IT در تحلیل میزان موفقیت فیلترینگ به شیوه قدیمی تاکنون در ایران اظهار کرد: در حال حاضر برخی سایتهایی که در رنکینگ الکسا از جمله سایتهای پربازدید در ایران هستند در حالی که است جزو سایتهای فیلتر شده‌اند و این نشان می‌دهد که گاهی فیلترینگ نیز نمی‌تواند از دسترسی داخلی به برخی شبکه‌ها جلوگیری کند.

غنیمتی‌فرد در این باره تصریح کرد: علاوه بر آن باید توجه داشت که سایت‌های معروف برای تصاویر و مطالب مستهجن خود فیلتر‌هایی را اعمال می‌کنند.

همچنین یک متخصص امنیت شبکه نیز با اشاره به عواقب فیلتر کردن برخی سایتها و شبکه‌ها به شیوه قدیمی گفت: فیلتر کردن برخی از شبکه‌های اجتماعی در فرصتی کوتاه باعث صدمه به بخش‌های متکی به ICT می‌شود.

پورآذین با اشاره به این‌که متخصصانی که پروتکل‌های شبکه‌های اینترنتی را طراحی می‌کنند از فناوری خاصی بهره‌مند می‌شوند که این شبکه‌ها قابل شناسایی و فیلتر‌ شدن نباشد، اظهار کرد: برای مثال یکی از این برنامه‌ها از سوی شخصی طراحی شده است که در زمینه‌ی مخفی‌ کردن اطلاعات اینترنتی صاحب‌نام است؛ بنابراین فیلتر‌ کردن شبکه‌هایی از این دست نیازمند سیستم‌های تخصصی و فرآیند دشواری است.

این کارشناس گفت: با توجه به این‌که برای بسیاری از شبکه‌های اینترنتی پروتکل‌های پیچیده‌ای نوشته شده است، فیلتر‌ کردن آنها باعث می‌شود اطلاعاتی که قرار نیست فیلتر‌ شوند نیز قابل دسترسی نباشند.

وی افزود: به دلیل سختی فیلتر‌ کردن اینگونه شبکه‌ها، چاره‌ای جز این وجود ندارد که با مسدود‌ کردن محتوا در آنها اطلاعاتی را که مشکوک نیز هست غیرقابل دسترسی کنیم که این امر در نهایت به نارضایتی کاربران منجر می‌شود.

اما رویکرد دولت جدید نسبت به این بخش از محتوای به اصطلاح مجرمانه یا غیراخلاقی روی شبکه اینترنت متفاوت بود. این دولت تصمیم داشت به گردش آزادانه اطلاعات کمک بیشتری کند بنابراین راه دیگری را برای اعمال کنترل و نظار بر محتوای اینترنتی در نظر گرفت و آن طرح دوباره بحث فیلتریگ هوشمند و ادامه پروژه ناتمام این نوع فیلترینگ بود.

روی کار آمدن دولت یازدهم هم زمان شد با گسترش بیش از پیش نقش شبکه‌های اجتماعی نوظهور و اپلیکیشن‌های موبایلی مانند وایبر و واتس آپ و اینستاگرام، برنامه‌هایی که دلواپسی برخی از کاربران و مسئولان را در پی داشت و پخش شدن برخی از مفاهیم از طریق آنها در نهایت منجر به اعتراض و اخطار قوه قضاییه به دولت و به ویژه وزارت ارتباطات شد.

دولت مصمم بود که راهی متفاوت از گذشته را در پیش گرفته و پروژه فیلترینگ هوشمند را اجرا کند تا از پیوستن نام این شبکه‌ها به لیست فیلترینگ جلوگیری شود.

فیلترینگ هوشمند طبق تعریف وزارت ارتباطات نوعی از فیلترینگ است که به مسدود شدن یک سایت به طور کامل نمی‌انجامد بلکه تنها بخشی از یک سایت را از دسترس خارج می کند که طبق قانون به انتشار مفاهیم مجرمانه پرداخته است.

با نگاهی به نحوه تبادل اطلاعات از طریق پهنای باند و اینترنت می‌توان به نحوه عملکرد این سیستم پی برد. این نوع فیلترینگ در واقع سیستمی است که گلوگاهی را روی پهنای باند ایجاد می‌کند تا از طریق آن محتوای سایتهای مختلف را بررسی کند. پیش‌بینی برخی از افراد از عواقب اجرای فیلترینگ هوشمند درنهایت کم تر شدن سرعت اینترنت نسبت به وضعیت فعلی بود.

در هر حال به گفته وزیر دولت از ابتدا این را وظیفه خود می‌دانست که با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند در زمینه پاک‌سازی سایتها از محتوای مجرمانه تلاش کند.

وی افزود: در این زمینه تا به حال تلاش گسترده‌ای انجام شده است و همان طور که متخصصان در همه جای دنیا در بحث محتوای اینترنتی فعالیت می‌کنند در ایران نیز فعالیتهایی صورت می گیرد.

به گفته او این امر در واقع یک جنگ نرم است که با تمام وجود تلاش می‌کنیم که اهداف کشور در راستای ارائه اینترنت قابل استفاده و پاک محقق شود.

واعظی خاطرنشان کرد: فضای مجازی نیز ممکن است مانند فضای واقعی کشور آلودگیهایی را داشته باشد. فیلترینگ هوشمند در سه مرحله یک ماه، سه ماه و شش ماه اجرا می‌شود که مرحله اول آن سپری شده است و ما در حال ورود به مرحله بعد هستیم.

* موفقیت 83 درصدی اجرای فیلترینگ در اینستاگرام

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به این‌که فیلترینگ هوشمند در حال حاضر از طریق یک نرم افزار در کشور اجرا می شود‌، اظهار کرد:‌ مرحله اول فیلترینگ هوشمند از طریق یک نرم افزار و برروی یک شبکه اجتماعی اجرا شد که طبق گزارش این اجرا 83 درصد موفق بوده است.

وی افزود: بنابراین وزارت ارتباطات تصمیم دارد مرحله دوم اجرای فیلترینگ هوشمند را توسعه داده و با استفاده از دو نرم افزار آن را در سایتهای دیگر نیز پیاده سازی کند.

واعظی همچنین با اشاره به این‌که سیاست وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ این است که مردم از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده کنند گفت: میزبانی این شبکه‌ها در داخل کشور است و چون مردم هنوز به خوبی فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ندارند ممکن است اطلاعات و عکسهای شخصی خود را منتشر کنند و این اطلاعات از طریق کشورهای میزبانی شبکه‌های اجتماعی خارجی را دارند ممکن است مورد سو استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ حریم شخصی مردم تصریح کرد: به همین دلیل وزارت ارتباطات از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل کشور برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی حمایت کرده و امکانات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار میدهد.

فیس بوک لایک‌ها را هم تفسیر می‌کند

Posted: 31 Jan 2015 06:55 AM PST

اگر فکر می‌کنید تنها برخی دوستان نزدیک و اعضای خانواده شناخت خوبی از شما دارند، سخت در اشتباهید، زیرا فیس‌بوک شما را بهتر از همه این افراد می‌شناسد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، محققان مدلی رایانه‌ای طراحی کرده اند که می تواند در مورد ویژگی های شخصیتی افراد بهتر از دوستان و اعضای خانواده قضاوت کند. این مدل برای جمع آوری اطلاعات در مورد افراد از داده های موجود در نمایه آنان در فیس بوک استفاده می کند.

محققان دانشگاه کمبریج و استنفورد الگوریتم رایانه ای خود را بر روی بیش از 17 هزار کاربر فیس بوک آزمایش کرده‌اند. آنان یک تست شخصیت برای این افراد ارسال کرده‌اند که بر مبنای لایک های کاربران طراحی شده است. در عین حال بسیاری از دوستان، همکاران و اعضای خانواده این افراد هم تحقیق مشابهی را برای توصیف ویژگی های افراد تکمیل کرده اند.

در این تحقیق پنج ویژگی شخصیتی مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از میزان گشاده رویی و برخورد باز در برابر دیگران، برونگرایی، وجدان، سازگاری و میزان احساسات منفی. محققان نتایج حاصل از فعالیت کاربران در فیس بوک بر مبنای لایک های آنها را با روندهای شخصیتی به دست آمده از ارسال پرسش نامه برای دوستان و آشنایان مقایسه کرده و به این نتیجه رسیدند که اطلاعات به دست آمده از طریق فیس بوک از دقت بیشتری برای توصیف ویژگی های شخصیتی افراد برخوردار است.

بر این اساس با بررسی 10 لایک می توان به شناختی در حد یک همکار رسید و بررسی 70 و 150 لایک شناختی در حد یک هم اتاقی و والدین را به ارمغان می‌آورد. همچنین با بررسی 300 لایک شناختی به اندازه همسر به دست می آید. بررسی یاد شده تردیدی به جای نمی گذارد که تحلیل شخصیت افراد با استفاده از داده های رایانه‌ای به دقت خوبی ممکن است.

پنج سال زندان برای سخنگوی هکرهای ناشناس آمریکایی

Posted: 31 Jan 2015 06:55 AM PST

یک فعال مدنی و نویسنده مرتبط با گروه هکری ناشناس یا Anonymous روز پنجشنبه به پنج سال زندان محکوم شد.

به گزارش فارس به نقل از کرون، اتهام اصلی وی تهدید یک مامور پلیس فدرال آمریکا – اف بی آی – و کمک برای به اشتراک گذاری اطلاعات مسروقه است. صدور حکم مذکور از سوی برخی فعالان مدنی و مدافعان آزادی بیان در غرب با انتقادهای شدیدی مواجه شده است.

فرد محکوم شده که برت لنکستر براون نام دارد و به نوعی سخنگوی گروه هکری ناشناس هم محسوب می شد، در ابتدا با اتهاماتی مواجه شده بود که می توانست به صدور حکم 100 سال زندان برای وی منجر شود. اما اعتراف وی به برخی اقداماتش در سال گذشته باعث کاهش اتهامات وارده شد.

آقای براون از دو سال قبل در زندان به سر می برد و بنابراین باید سه سال دیگر را نیز در زندان بماند. وی پس از به اشتراک گذاری اطلاعات هک شده متعلق به یک شرکت پیمانکار دفاعی ارتش آمریکا موسوم به Stratfor تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

وی با فعالیت گسترده در توییتر و انتشار ویدیوهایی در سایت یوتیوب در حمایت از فعالیت‌های هکری گروه ناشناس توجه افکار عمومی و همین طور پلیس آمریکا را به خود جلب کرد. وی مدت کوتاهی قبل از دستگیری هدف از اقدامات قانون شکنانه خود را افشاگری در مورد فعالیت های غیرقانونی دولت آمریکا که بدون مجازات مانده، عنوان کرد.

تبلیغات تلویزیونی سال آینده افزایش می‌یابد؟

Posted: 31 Jan 2015 06:48 AM PST

صداوسیما با ارائه‌ی گزارشی درباره‌ی میزان بودجه اختصاص یافته به این سازمان در سال‌های 93 و 94، تاکید کرده است که لایحه بودجه سال 94، صداوسیما را به درآمدزایی بیشتر مکلف کرده که این به‌ معنای لزوم افزایش حجم آگهی‌ها و نرخ آن در رسانه ملّی است.

به گزارش ایسنا، در این گزارش تاکید شده است که برای مقایسه بودجه‌ی صداوسیما در سال‌های 93 و 94، باید این ارقام یا بدون بودجه عمرانی و یا با احتساب آن مورد مقایسه قرار گیرد.

روابط عمومی صداوسیما توضیح داده است که بر اساس قانون بودجه سال 1393، بودجه جاری 872 میلیارد تومان پیش بینی شده بود که در لایحه بودجه سال 94 این رقم 932 میلیارد تومان محاسبه شده و رشد 8/6% را نشان می‌دهد.

همچنین بودجه جاری و عمرانی بر اساس قانون بودجه سال 1393، 967 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با رقم 1068 میلیارد تومان لایحه بودجه سال 94 قرار می‌گیرد و رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنین آمده است، مقایسه بودجه جاری دو سال (بدون احتساب بودجه عمرانی) بیانگر نکات مهمتری است. بودجه جاری سال 94 به میزان 932 میلیارد است که درمقایسه با 872 میلیارد بودجه جاری سال 93، تنها 8/6 درصد رشد را نشان می‌دهد که با توجه به 14 درصد پیش بینی افزایش حقوق کارکنان برای سال آینده، در حقیقت بودجه جاری سازمان 2/7 درصد کاهش یافته است.

در بندی از این گزارش یادآوری شده:

«لایحه دولت در سال 93، برای صداوسیما 890 میلیارد درآمدزایی را تکلیف کرده بود و این میزان در سال 94 به 1200 میلیارد افزایش یافته که به‌معنای رشد 8/34 درصدی است. که این به‌ معنای لزوم افزایش حجم آگهی‌ها و نرخ آن در رسانه ملّی است.»

روابط عمومی صداوسیما در این گزارش آورده است که «رییس صداوسیما و همه کارکنان رسانه ملی از تحمیل این بار مالی غیرفرهنگی که بر میزان مخاطب و اعتبار رسانه لطمه وارد خواهد کرد ناراضی‌اند و این برنامه با تدبیر و سیاست رسانه ملّی و ریاست جدید این سازمان مبنی بر کاهش حجم آگهی و تبلیغات مغایرت کامل دارد؛ لذا به انحاء مختلف، مراتب اعتراض و نگرانی خود را از تحمیل چنین تکلیفی که ماهیّت و رسالت فرهنگی و هنری رسانه ملّی را تحت‌الشعاع قرار داده و به آن لطمه می‌زند اعلام کرده و از دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس به‌ویژه کمیسیون فرهنگی، انتظار عنایت ویژه و عزم جدّی در مقام طرح و لایحه بودجه و اصلاح اساسی آن دارند. شایسته نیست که دولت چنین باری را بر دوش رسانه ملّی گذاشته و حامیان دولت در مقام منتقد بنشینند. متأسّفانه رویه مذکور که نشانه‌ای از اعتدال در آن به چشم نمی‌خورد هم در برخورد با آمار و ارقام و هم در نقد غیرمنصفانه به تکلیف درآمدزایی سازمان که با عبارتی همچون "آنتن فروشی" از آن یاد می‌کند، نادرست است و دولت بدون اخذ نظر سازمان و بدون تشکیل جلسه به صورت یک‌طرفه افزایش درآمدها را مصوّب کرده و به تبعات فرهنگی آن توجّه لازم نداشته است.»

در بخشی از این مطلب هم آمده است: «مقایسه میزان رشد اعتبارات دیگر سازمان‌های فرهنگی همچون سازمان میراث فرهنگی (29 درصد)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (21 درصد)، وزارت ورزش و جوانان (48 درصد) و... در مقایسه با رشد 10 درصدی این سازمان، خود بیانگر کمترین میزان رشد است که جای تأمّل و تأسّف بسیار دارد.

در سی.ان.ان پهپادها خبرنگار می‌شوند

Posted: 31 Jan 2015 06:48 AM PST

استفاده از پهبادها روز به روز متنوع تر می شود. در تازه ترین ابتکار صورت گرفته در این عرصه پهپادها برای تهیه گزارش های خبری راهی آسمانها می شوند، آن هم با صرف هزینه ای اندک.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری CNN طی توافقی با سازمان هوانوردی فدرال آمریکا این مجوز را دریافت کرده است که از پهپادها برای تهیه گزارش های خبری استفاده کند. این شبکه خبری در نخستین فاز از این پروژه در نظر دارد گزارش های ویدئویی تهیه و برای مخاطبانش پخش کند.

سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با قبول درخواست این شبکه خبری اعلام کرده که این موافقت با هدف توسعه کاربردهای این فناوری نوظهور و کم هزینه در بخش های مختلف اجتماعی و صنعتی صورت گرفته است.

مایکل هرتا رئیس این سازمان می گوید: پهپادها فرصت بسیار مناسبی را جهت توسعه برنامه های خبری در اختیار رسانه ها قرار می دهند و ما امیدواریم که سایر رسانه ها نیز به استفاده از این فناوری روی بیاورند.

این درحالی است که پیش از این و در سال 2011 کمیته ای موسوم به "کمیته حرفه ای روزنامه نگاران پهپادی" راه اندازی شده است. در چارچوب برنامه کاری این انجمن استفاده از پهپادها در تهیه خبر و گزارش از رویدادهایی نظیر وقوع سیل و زمین لرزه و حتی برگزاری جام جهانی فوتبال در برزیل قانونمند شده بود اما مشکل اینجاست که اینگونه استفاده از پهپادها با هزینه های زیادی همراه است.

اما در قالب توافقی که سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با شبکه خبری CNN انجام داده است، تهیه گزارش های خبری با صرف هزینه ای اندک صورت می گیرد.

شهری که بزرگترین شبکه وای.فای سیار جهان است

Posted: 31 Jan 2015 06:48 AM PST

600 اتوبوس و تاکسی، شهر پورتو در پرتغال را به بزرگترین و پیچیده ترین شبکه وای- فای مبتنی بر وسایل نقلیه در جهان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پورتوی پرتغال که پس از لیسبون دومین شهر بزرگ این کشور به حساب می آید اتوبوس ها و تاکسی ها به روترهای (routers) مخصوص اینترنت مجهز هستند که در واقع در نقش هات اسپات (hot spots) شبکه وای – فای عمل می کنند. بدین ترتیب ده ها هزار شهروند این شهر و گردشگرانی که همه روزه به نقاط مختلف شهر سرک می کشند همواره به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

از آن گذشته این روترها داده هایی را از وسایل نقلیه عمومی جمع آوری کرده و با تلفیق اطلاعات به دست آمده از حسگرهای نصب شده در سطح زباله های سراسر شهر، مجموعه اطلاعات ارزشمندی را در اختیار طراحان شهری قرار می دهند.

این شبکه عظیم سیار وای – فای می تواند مدلی ایده آل برای بسیاری از شهرهای جهان باشد.

این ابتکارعمل که بزرگترین و پیچیده ترین شبکه وای- فای مبتنی بر وسایل نقلیه در جهان به شمار می آید، توسط شرکتی دانش بنیان به نام Veniam از دانشگاه پورتو ارایه شده است.

در عین حال حسگرهای تعلیقی نصب شده در اتوبوس ها به گونه ای عمل می کنند که به محض حرکت غیرعادی اتوبوس نظیر تکان های ناشی از حرکت چرخها در گودال یا ترک خیابان، اطلاعاتی را تولید و ذخیره می کنند که در ادامه طراحان و مهندسان شهری با استفاده از آنها به ترمیم آسفالت آسیب دیده می پردازند.

اینترنت اشیا بلای جان سرویس‌های کلود

Posted: 31 Jan 2015 06:40 AM PST

خدمات تحت وب شرکت آمازون اگر چه در میان کاربران اینترنت بسیار محبوب است، اما با از راه رسیدن اینترنت اشیا خطر مختل شدن آن به طور جدی وجود دارد.

به گزارش فارس به نقل از تک تایمز، همه گیر شدن نسل جدید اینترنت به معنای اتصال میلیاردها وسیله جدید به دنیای سایبر است و این امر موجب انفجار اطلاعات و به راه افتادن سونامی داده خواهد شد که مدیریت آن توسط قدرتمندترین سرویس‌های کلود فعلی کار دشواری است.

در این میان هم شرکت‌های تجاری بر حجم داده های تولید شده خود می‌افزایند و هم افراد عادی با استفاده از دهها وسیله مجهز به حسگر و متصل به فضای مجازی به طور مرتب به تولید اطلاعات می پردازند و نتیجه این امر رقم خوردن شرایط کاملا متفاوتی است.

در این میان سوال اساسی این است که آیا شرکت های بزرگی همچون آمازون از آمادگی لازم برای بازتعریف استراتژی های حرفه ای خود و سازگار شدن با اینترنت اشیا برخوردارند یا خیر.

بررسی های جدید کنسرسیوم اینترنت اشیا نشان می دهد که تقریبا 65 درصد از مصرف کنندگان آمریکایی در حد متوسط و بسیار زیاد آمادگی انطباق با فناوری منازل هوشمند را دارند که مهم ترین ویژگی آن اتصال همه لوازم خانگی به اینترنت است.

انتظار می‌رود در سال 2015 تعداد وسایل و ابزار مختلف متصل به اینترنت به 25 میلیارد عدد برسد که حجم اطلاعات تولید شده توسط این تعداد ابزار مافوق تصور خواهد بود.

برخی کارشناسان معتقدند که زیرساخت های کلود آمازون قادر به مدیریت این حجم از اطلاعات و ذخیره سازی آنها نخواهد بود و این شرکت و دیگر مجموعه های رقیب باید در این زمینه فکری اساسی بیندیشند.

ماجرای وب‏سایتی که چند هفته بعد از راه اندازی به قیمت 85 هزار دلار فروخته شد

Posted: 31 Jan 2015 06:40 AM PST

یک مرد استرالیایی توانسته بابت فروش وب سایتی که تنها چند هفته از راه اندازی آن می گذرد 85 هزار دلار درآمد کسب کند.

به گزارش فارس به نقل از رجیستر، این سایت به کاربرانش امکان می دهد برای افرادی که با آنها دشمنی دارند پاکت‌هایی حاوی مواد براق و درخشنده ارسال کنند.

سایت یادشده به نشانی ShipYourEnemiesGlitter.com توسط جوانی 22 ساله توسط متیو کارپینتر راه اندازی شده و نام فرد خریدار آن اعلام نشده است.

کارشناسان از اینکه فردی حاضر شده برای خرید سایتی که تنها یک کارکرد ساده دارد – ارسال خرده کاغذهای براق برای انتقام گیری به قصد شوخی و تفریح – متحیر شده اند. روش کار این سایت بدین شکل است که فرد خریدار هزینه اندکی برای ارسال یک پاکت پر از مواد براق می پردازد و همراه با آن یادداشتی را هم ارسال می کند تا برای گیرنده آن مشکل ایجاد کند.

طراح این سایت می گوید آن را برای تفریح و خنده طراحی کرده، ولی توانسته طی چند هفته بابت ارائه همین خدمات ساده به علاقمندان بیش از 20 هزار دلار درآمد کسب کند. به گفته وی میزان تقاضا برای دسترسی به این خدمات تا بدان حد افزایش یافت که وی مجبور شد ارائه خدمات خود را به حالت تعلیق درآورد. سایت ShipYourEnemiesGlitter.com تنها در عرض چهار روز بیش از 2.5 میلیون بازدیدکننده داشته است.

متیو کارپینتر که دیگر قادر به ارائه سایت خود نبود، آن را برای فروش عرضه کرد و با 343 پیشنهاد مواجه شد. وی در نهایت با پیشنهادی برای فروش سایت یاد شده به قیمت 85 هزار دلار موافقت کرد. خریدار این سایت باید با چند سایت رقیب که به تقلید از آن خدمات مشابهی ارائه می دهند رقابت کند.

رقابت بر سر اینترنت اشیا

Posted: 31 Jan 2015 06:40 AM PST

مدت کوتاهی پس از آنکه سامسونگ از راه اندازی پلاتفورمی آزاد برای همه گیر کردن اینترنت اشیا خبر داد، فیس بوک هم از عرضه برخی ابزار اختصاصی هوش مصنوعی خود خبر داد.

به گزارش فارس به نقل از فست کمپانی، فیس‌بوک می‌گوید ابزار یاد شده یادگیری عمیق را ممکن می‌کند و هر فرد علاقمندی می‌توان از ابزار مذکور به خوبی استفاده کنند.

یادگیری عمیقی یکی از حوزه‌های هیجان انگیز و پرطرفدار هوش مصنوعی است و با گسترش آن می‌توان امیدوار به توسعه آموزش ماشینی و کاهش نیروی انسانی به منظور یادگیری و آموزش بود. در قالب این روش از مغزهای مصنوعی بازسازی شده موسوم به شبکه‌های عصبی به منظور ارتقای اموری همچون شناسایی صوت انسان‌ها، دید رایانه‌ای، پردازش زبان‌های طبیعی و ... استفاده می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های فناوری در سال‌های اخیر به دنبال توسعه دانش یادگیری عمیق بوده‌اند تا بتوانند خدمات گسترده‌تری را به کاربران ارائه دهند. رایانه‌های پیشرفته مجهز به این فناوری‌ها قادر به تشخیص تفاوت‌های دو تصویر بوده و می‌توانند تا حدی توانایی‌های مغز را در این زمینه مورد تقلید قرار دهند.

آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی فیس‌بوک الگوریتم‌های موجود برای یادگیری عمیق را ارتقا بخشیده تا آنها سرعت و کارآیی بیشتری داشته باشند. قرار است جزییات بیشتر در این زمینه در آینده نزدیک اعلام شود.

بازگشت قدرتمندانه مای اسپیس به دنیای شبکه‌های اجتماعی

Posted: 31 Jan 2015 06:40 AM PST

شبکه اجتماعی قدیمی مای اسپیس که مدتی است چندان مورد توجه کاربران و علاقمندان قرار ندارد، این روزها توانسته مجددا علاقه کاربران 17 تا 25 ساله را به خود جلب کند.

به گزارش فارس به نقل از تک اسپات، MySpace در نوامبر گذشته توانست رکورد 50.6 میلیون نفر بازدیدکننده را به خود اختصاص دهد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 575 درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت Specific Media در سال 2011 سایت مای اسپیس را با پرداخت 35 میلون دلار از News Corp خریداری و از آن زمان تلاش های فراوانی را برای احیای آن به عمل آورده است.

این تلاش‌ها از سال 2013 کم کم به نتیجه رسید و مای اسپیس با تمرکز بر روی موسیقی و امور تفریحی توانست یک بار دیگر توجه علاقمندان را به خود جلب کند. همچنین بسیاری از جوانان علاقمند به موسیقی با انتشار محتوای تازه بر روی مای اسپیس موجب افزایش ترافیک سایت شده است.

ادامه این وضعیت موجب فعال شدن برخی نمایه های کاربری قدیمی در مای اسپیس و همین طور بازگشت هزاران نفر به این سایت شده است. حضور این افراد در کنار کاربران جدید و تازه کار در سایت یاد شده شرایط را در مای اسپیس متفاوت کرده و آن را به رقیبی جدید برای توییتر، فیس بوک و اینستگرام مبدل کرده است.

ادامه افشاگری‌های اسنودن در مورد تلاش آمریکا برای کنترل اینترنت

Posted: 31 Jan 2015 06:40 AM PST

گروهی 9 نفره از روزنامه‌نگاران مجموعه تازه‌ای از اسناد متعلق به ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را افشا کرده اند که حاوی جزییات تکان دهنده‌ای است.

به گزارش فارس به نقل از دیلی تایمز، این اسناد که اولین بار در نشریه آلمانی اشپیگل به چاپ رسیده نشان می دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر نهادهای جاسوسی متحد آن به شکلی روشمند در حال کسب آمادگی به منظور انجام نبردهای آتی در اینترنت هستند.

بر اساس اسناد مذکور نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در تلاش برای کسب آمادگی گسترده به منظور نفوذ به شبکه‌های رایانه ای و از کار انداختن آنها هستند. آنها با این کار می‌توانند زیرساخت های حیاتی رایانه‌ای را در کشورهای مختلف از کار بیندازند. آژانس امنیت ملی آمریکا و ستاد ارتباطات دولت انگلیس از این بابت بسیار خرسند بوده و حتی بقیه سازمان ها و کشورها را مورد تمسخر قرار می‌دهند.

طرحی که اسنودن به این منظور به اجرا گذارده، Politerain نام دارد و در قالب عملیات دسترسی یکپارچه به اجرا گذارده می شود. آژانس امنیت ملی آمریکا برای پیشبرد این برنامه دست به استخدام گسترده افرادی زده که می توانند به رایانه ها، روترها، سرورها و دیگر ابزار متصل به شبکه های دشمنان حمله کرده و آنها را از کار بیندازند.

جاسوسان برنامه Politerain از برنامه های مختلفی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند. یکی از این برنامه ها Passionatepolka نام دارد که برای نفوذ به شبکه های رایانه ای قابل استفاده است. Berserkr برنامه دیگری است که برای ایجاد جای پا یا backdoor برای تسهیل نفوذهای بعدی به کار می رود. Barnfire نیز برای پاک کردن بایوس رایانه در رایانه های سرور مختلف و به خصوص رایانه های سرور دولتی به کار می‌رود.

اسناد مذکور ثابت می کنند که کنترل اینترنت تنها مرحله صفر در استراتژی آمریکا برای جنگ دیجیتال محسوب می‌شود. هدف اصلی از این کار شناسایی آسیب پذیری های سیستم های دشمن است که پیش نیاز انجام اقدامات بعدی محسوب می شود.

بعد از شناسایی این ضعف‌ها، بدافزارهایی به طور مخفیانه در سیستم‌های دشمن نصب می شود که دسترسی دائمی به آنها را ممکن می کند. بعد از این کار جاسوسان آژانس امنیت ملی قادر به کنترل و نابودی تمامی شبکه‌ها و سیستم های حیاتی دشمن در حوزه های انرژی، ارتباطات و حمل و نقل خواهند بود. نتیجه این کار تشدید کنترل های آنی بر روی اینترنت است.

در این سند تصریح شده که اگر تا به حال به سه سلاح اتمی، بیولوژیک و شیمیایی اشاره می‌شد(ABC weapons) از این پس شاهد پیدایش سلاح D یا همان سلاح دیجیتال هم هستیم.

در یکی از این اسناد آمده است که منازعه مهم بعدی در فضای سایبر رخ خواهد داد و به همین علت دولت آمریکا در حال حاضر در حال تلاش های گسترده ای برای تجهیز خود به تسلیحات دیجیتال برای انجام نبردهای شبکه ای است.

آژانس امنیت ملی آمریکا برای تحقق این هدف در سال 2013 برای خود یک میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته و از این طریق توان حمله به شبکه های رایانه ای را افزایش داده است. همچنین 32 میلیون دلار بودجه اضافی هم برای حل مشکلات نامتعارف در نظر گرفته شده است.

در این اسناد اظهار امیدواری شده که از این طریق از شبکه‌های رایانه‌ای برای فلج کردن زیرساخت های مهم و از جمله شبکه های انتقال برق و آب، کارخانه ها، فرودگاه ها و جریان گردش پول استفاده شود.

در میان سلاح های دیجیتال طراحی شده از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا و چهار متحدش شامل انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند می توان به استاکس‌نت اشاره کرد که برای حمله به تاسیسات هسته ای صلح آمیز ایران مورد استفاده قرار گرفت. نمونه دیگر جاسوس افزار Regin است که از طریق حافظه های فلاش و پرت یو اس بی منتقل می‌شود و به منظور جاسوسی از آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان به کار گرفته شد.

این اسناد تکان دهنده ثابت می کند که از نظر آژانس امنیت ملی تفاوتی میان افراد عادی و سربازان و نظامیان وجود ندارد و در صورت حمله آژانس ممکن است به هر رایانه‌ای و هر داده ای آسیب وارد شود. به عنوان مثال اگر از بدافزار Barnfire برای نابودی مرکز کنتزل یک بیمارستان استفاده شود، افرادی که حتی تلفن همراه ندارند نیز ممکن است دچار مشکل شوند. همچنین تلاش شده این حملات به گونه ای برنامه ریزی شوند که شناسایی منبع حمله غیرممکن شود.

کارشناسان معتقدند این رفتارهای افسارگسیخته کاخ سفید و متحدان غربی‌اش دنیای مجازی را به دنیایی بی قانون مبدل می کند که در آن ابرقدرت ها و سرویس های مخفی وابسته به آنها تنها بر اساس منافع خود عمل کرده و به هیچ عنوان مسئولیت اقداماتشان را نمی پذیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر