۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

Our Iran آخرین صحبتهای مهم آقایان موسوی و کروبی

 
 
 
 
 
 

مهدی کروبی: از همه ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی استفاده شود

همزمان با تاکید میرحسین موسوی بر اهمیت تلاش حامیان جنبش سبز در ایران بر اطلاع‌رسانی و آگاه کردن اقشار مختلف جامعه، مهدی کروبی، دیگر رهبر اصلاح‌طلب ایران نیز با بیان این که وظیفه تک‌تک مردم اطلاع‌رسانی است، تاکید کرده است، ایستادگی در برابر قانون شکنی پیروزی را نصیب ملت خواهد ساخت.

به نوشته پایگاه اینترنتی سحام‌نیوز، مهدی کروبی روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه در سخنانی یک بار دیکر بر ضرورت تلاش حامیان جنبش سبز در ایران برای اطلاع‌رسانی در میان مردم تاکید کرده است.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در دیدار با شماری از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، اظهار داشت، افراطیون از آگاهی ملت می‌هراسند و سعی دارند مردم را در انزوای خبری قرار دهند..
آقای کروبی افزود: «بنابراین وظیفه مهم تک تک ما در این شرایط اطلاع رسانی است و در این راه از تمامی ظرفیت‌های موجود می‌بایست استفاده کرد.»

میرحسین موسوی، دیگر نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری نیز روز یکشنبه در سخنانی با تاکید بر لزوم ادامه مبارزه مسالمت‌آمیز، از حامیان جنبش سبز در ایران خواسته بود، از طریق اطلاع‌رسانی سینه به سینه با اقشار مختلف جامعه به ویژه روستاییان، کارگران و کشاورزان ارتباط برقرار کرده و آنها را نسبت به حقوق خود آگاه سازند.

در این میان مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود حامیان دولت را به دنبال کردن جنگ‌ روانی علیه معترضان متهم کرده و گفته است: « افراطیون در تلاش هستند که با راه اندازای جنگ روانی و افزایش فشارهای امنیتی، فضا را به نحوی جلوه دهند که حتی افراد از دیدار یکدیگر نیز بهراسند.»

اشاره رییس پیشین مجلس ایران به واکنش تند برخی از نمایندگان و رسانه‌های حامی دولت در ایران به دیدارهای نوروزی نمایندگان اصلاح‌‌طلب مجلس با میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی است.

مهدی کروبی در این باره گفته است: «البته انتشار اخبار دیدارهای پی در پی نشان از شکست این جنگ روانی است، ولی نباید آن‌ را ساده انگاشت چرا که شواهد حاکی از شروع جدید موج جنگ روانی است.»

وی همچنین در ادامه با اشاره به فشارهای وارده از سوی حکومت به معترضان و به ویژه رهبران جنبش سبز اظهار داشت: «آگاه نیستند که هر چقدر فشارها را بیشتر کنند و به روند کنونی تداوم بخشند ما نیز بیشتر مقاومت کرده و انسجام بیشتری خواهیم یافت و مصمم‌تر از قبل ایستادگی خواهیم کرد.»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات که در ماه‌های خود و اعضای خانواده‌اش از سوی گروه‌های فشار حامی دولت بارها مورد تعرض قرار گرفته‌اند، همچنین افزود: «بدانید ایستادگی در برابر قانون‌شکنی و تلاش در جهت بازگشت کشور به قانون اساسی، بی شک آنها را به زانو در خواهد آورد و پیروزی را نصیب ملت خواهد ساخت.»

مهدی کروبی چند روز پیش نیز در گفت و گو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل با تکرار دیدگاه‌های خود درباره انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته در ایران اعلام کرده بود، با وجود تمام سرکوب‌ها معترضان قصد دارند در سالگرد برگزاری این انتخابات یک بار دیگر در خیابان‌ها دست به تظاهرات بزنند.



وی برخورد با مجلس و نمایندگان آن را به منزله نادیده گرفتن و سبک شمردن رای ملت دانست و گفت: «متحیر و متعجب و متاسفم از آنکه شان نمایندگان مجلس را اینگونه پائین می‌آورند که حق دیدارهای معمولی نمایندگان را از آنان سلب کنند... البته با وجود نمایندگانی محترم و شجاع که به سختی و همت توانسته‌اند از فیلترهای بسیاری همچون شورای نگهبان عبور کرده و آرای مردم را کسب کنند، این خیال باطل را با خود به گور خواهند برد.»

وی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «مردم آگاهند و هوشیاری لازم را دارند... ولو اینکه شما عده ای را تهدید و عده‌ای را ردصلاحیت کنید و یا حتی اقدام به ابطال نتایج انتخابات مجلس در برخی از حوزه‌ها دست یازید، در این صورت تنها صورت مساله را پاک کرده و مسائل به قوت خویش باقی است.»

آقای کروبی با بیان این که «تنگ‌نظری‌های اعمال شده در مجلس‌های چهارم و پنجم» به شکل‌گیری دوم خرداد سال ۷۶ منجر شد، نتیجه گیری کرده است: «امروز نیز تداوم همان دگم‌اندیشی‌ها در انتخابات مجلس هفتم و هشتم و ریاست جمهوری نهم و دهم، انفجار میلیونی و حوادث تلخ و پرخاشگری‌های اخیر را موجب گردیده است. اینکه با خود بیاندیشید، با فضاسازی و ایجاد ارعاب می‌توان مجلس را فرمایشی کرده و کشور را مدیریت نمود، نشان از عقب افتادگی سیاسی و آشفتگی ذهنی و ناتوانی شما در مدیریت یک کشور است.»
 
رادیو فردا
 
 
===============================
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
میرحسین موسوی: به جنبش سبز تهمت وابستگی می زنند و خود دنبال نامه نگاری و جلب توجه هستند
 

جمعی از ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با نخست وزیر امام (ره) دیدار کردند . در این دیدار مهندس موسوی سخنان مهمی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار "کلمه"، میرحسین موسوی در ابتدای این دیدار ضمن تشکّر از ایثارگران گفت: شما افراد ارزشی هستید و برای حل مشکلات کشور دلی سوخته دارید، نه دنبال پست و مقامید و نه دنبال نفع شخصی و نه می خواهید چیزی از اوضاع برای خود برداشت کنید. به همین دلیل سخنان و نظرات شما مهم است خصوصا که ریشه در انقلاب دارید و دلتان برای آن فضای نورانی و معنوی که انقلاب اسلامی بشارت آن را داد تنگ شده است و دنبال آن فضایید.

با گذشت زمان ارتباطمان را با مردم از دست دادیم

موسوی با ابراز دلتنگی نسبت به زمان نورانی از دست رفته اظهار داشت: ما متأسفانه با گذشت زمان ارتباط خودمان را با این مردم از دست دادیم و فکر کردیم که بیشتر از آنها می دانیم و می توانیم به آنها هر چه خواستیم بگوییم و مردم هم باید اطاعت کنند . از عقل جمعی استفاده نکردیم. موقعیت ها و مقام ها و ساخت قدرتی که بر پایه ی منافع و فساد در بعضی ها شکل گرفت موجب شد رجوعمان به توده و اکثریت مردم کاهش پیدا کند و کم کم آن را از دست دادیم و در این زمینه متأسفانه ضعیف شدیم، و فقط پوسته ی اسلامی را نگه داشتیم.

با این شیوه ناکارآمدی و هر مشکل را به نام اسلام تمام می کنند

نخست وزیر امام تصریح کرد: ای کاش این تغییر به نام اسلام نبود و این قدر خسارت نمی داشتیم، چرا باید امروز هر کاری که انجام می شود و هر ناکارآمدی و هر مشکلی که وجود دارد به نام اسلام تمام شود؟ مخصوصاً که با اغراق از اسلام نام می بریم و مدام در اشارات خود از آیات و روایات دم می زنیم حتی در مورد زلزله تهران که امکان وقوع آن وجود دارد و ما هم قبول داریم اما دولت که نباید در این خصوص از اسلام خرج کند. ما همیشه باید فکر کنیم که تهران در خطر زلزله است و برایش همواره راه حل داشته باشیم.

وقتی جوان از ما روی برمی گرداند باید مشکل را در خودمان بیابیم

موسوی با اشاره به خیل عظیم جوانان و دانشجویان کشور گفت :جوانی را ببینید که در دانشگاه، خودش و یا دوستانش را کتک می زنند، به نام اسلام افراد را بازداشت می کنند ، به نام اسلام جلوی فعالیت احزاب را می گیرند، به نام اسلام رسانه ها را توقیف می کنند ، صنعت کشور هم که در حال متلاشی شدن است و وضع کارگران و کارآفرینان هم تعریفی ندارد. همه اینها به نام اسلام صورت می گیرد بعد هم اگر فسادی مطرح شد همه می گویند این فساد! و نامه می نویسند، یک دفعه می بینیم که تمام بحث راجع به فساد محدود شد به اسلام. این موارد روی جوان مملکت چه تاثیری می گذارد؟

وی افزود: وقتی جوان از ما روی برمی گرداند باید مشکل را در خودمان بیابیم. مگر جوان چقدر تحلیل دارد؟ و چقدر می تواند موضوعات را برای خودش توجیه کند؟ باید این نکته را به وضوح روشن کنیم که مشکلاتی داریم ولی ربطی به اسلام ندارد.

وی این سوالات را مطرح کرد که آیا اسلام دنبال فساد است یا دنبال از بین بردن صنعت؟ ما که می گوییم راهی برای تسلط کفار بر خود قرار ندهید نه به این معنا که به طور مثال تجارت خارجی را قبول نداشته باشیم و یا نباید با جهان ارتباط داشته باشیم، اما چرا اجرای ناقص این کار آن هم به قیمت نابودی محصولات داخلی؟ باز گذاشتن دروازه ها به روی اجناس بنجل خارجی کجایش اسلامی است؟ این موضوع با آموزه های اسلامی در تضاد است.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وقایع بعد از انتخابات گفت: مردم برادران و خواهران هم هستند. صحنه های زدن، کشتن یا خبرهایی که درباره ی زندان ها هست و توقیف روزنامه ها روی آنان تاثیر بد می گذارد. بنده اصلا به این روزنامه یا آن روزنامه متمایل نیستم ولی مگر چکار کردند که آنها را قیچی کردید و بستید؟

این اسلام نیست…

موسوی افزود:اسلام، کسی را نمی زند، کسی را نمی گیرد، تهمت نمی زند، کسی را در زندان نگه نمی دارد و محدودیت ایجاد نمی کند، اسلام یقیناً مدافع نیرومند اقتصاد ملی و عظمت و استقلال کشور است، این وظیفه ی فوق العاده مهمی است که در رفتار و کردارمان نشان بدهیم که این اسلام مدافع استقلال ماست و حاضر نیست یک ذره از استقلال ما از دست برود. منتها ما که در حکومت نیستیم در کنار حکومتیم.

می گویند از کشتی نظام پیاده شده اید…

وی خاطر نشان کرد : می گویند شما از کشتی(نظام) پیاده شده اید از کشتی مسلمانی که پیاده نشده ایم. به عنوان یک مسلمان می خواهیم طوری رفتار کنیم که جوانها را مأیوس نکنیم و حداقل بگوییم اسلامی که می شناسیم این نیست، اسلامی که می شناسیم رحمت دارد، رئوف است، سعه صدر دارد، همه را می پذیرد. با زبان استدلال با افراد روبه رو می شود. اسلام دینی است که می تواند با پیشرفت های جامعه بشری همسو و پیشتاز شود.

به جنبش سبز تهمت وابستگی می زنند و خود دنبال نامه نگاری و جلب توجه هستند

وی این موضوع را دارای اهمیت بسیار عنوان کرد و افزود: همین موضوع هویت اسلامی ما را نگه می دارد. ما واقعا نیازمند آن هستیم که اسلام را خوب معرفی کنیم تا جوان ها و ملت خودمان را نجات بدهیم وگر نه دلیلی ندارد که گرایش ضد دینی گسترده ای را خدای ناکرده در جامعه شاهد باشیم.

موسوی درباره استقلال جنبش سبز گفت: این حرکت(جنبش سبز) صد در صد یک حرکت مستقل است ولی مخالفان به جنبش سبز نسبت ناروا می دهند و آن را به سلطنت طلبها، منافقین، آمریکا و اسراییل منتسب می کنند. در حالی که آنها خودشان با یک حالت زیگزاگی که بیشتر به سیاست خارجی ما لطمه می زند نامه نگاری هایی با سرکرده های قدرت های جهانی دارند. از یک طرف فحش می دهند و از طرف دیگر دنبال جلب نظر چین، روسیه و یا دیگری هستند. آنگاه ما را به رابطه خارجی متهم می کنند. این به این دلیل است که استقلال یک ارزش جاافتاده ای در میان ملت ماست. ملت ما نسبت به این مسئله حساسیت دارد و اگر یک حرکتی را به خارجی ها منتسب کنند طبیعی است که آن حرکت لطمه می خورد و چهره اش مکدر می شود.

آنچه اعتقادات مردم را قربانی می کند

وی افزود: وقتی حکومت می آید روزنامه ها، سخنرانی ها، هیئت ها و احزاب را می بندد و حتی یک کانال نمی توانیم داشته باشیم و یا یک مناظره نمی توانیم انجام بدهیم و … در چنین حالتی است که صدای بیگانه در کشور بزرگ می شود. از یک طرف دولت و از طرف دیگر آنها، سرانجام این وسط چیزی که در دو لبه قیچی از بین می رود همان اعتقادات اصیل است که به نظر من در بدنه اصلی جنبش سبز وجود دارد. ما فکر می کنیم چیزی که در این جنبش مهم است تجربیات خوب سی ساله انقلاب است که باید تلاش کنیم جمع بشود. سپس یک حرکت جمعی داشته باشیم. این فضای پیرامونی ماست که ترسیم کردم، فضایی که هر روز با یک مشکلی روبرو هستیم.

آنها می خواهند جمعیت ما متفرق شود و مردم باید مراقب هم باشند

شمشیر نمی کشیم تنها عنصر پیش برنده ما آگاهی است

موسوی گفت: امروز یکی از نشریات سپاه را خواندم که نوشته باید امتیاز فعالیت مجمع روحانیون مبارز را هم لغو کرد. آنها نگاهشان اینطوری ست، می خواهند تمام تشکل ها را از بین ببرند و یقیناً بعد به حساب بقیه ی تشکل ها و گروه ها خواهند رسید. در چنین حالتی شبکه ها و هیئت ها اهمیت فوق العاده ای پیدا می کنند. مواظب خود بودن، مواظب خانواده بودن، مواظب محله بودن، مواظب جامعه و هر چه پیرامون ما هست بودن، اهمیت زیادی پیدا می کند. ما در این مصاف ، نمی خواهیم که شمشیر بکشیم و با یک حالت رزمی به میدان برویم. ما تنها عنصری که داریم و قدرتش از همه اینها بیشتر است ایمان و آگاهی است. باید این دو را تقویت کنیم. ایمان به یک دین رئوف و دینی که امام مطرح کرد :پیشتاز و روشن، که بتواند در سطح جهانی و در سطح داخل پاسخگوی مشکلات باشد. از طرف دیگر آگاهی نسبت به حقوق اساسی مردم. مردم باید بدانند که حقوقی دارند و حقوق آنها دارد ضایع می شود.

در انتخابات حکومکت نباید برای مردم تصمیم بگیرد

اینگونه نمی شود کشور را اداره کرد…

وی یکی از حقوق مردم را برگزاری انتخابات آزاد عنوان کردو گفت: نباید حکومت برای مردم تصمیم بگیرد. وقتی از دور نگاه می کنیم به زشتی این کار پی می بریم که مثلا چهار پنج نفر که به فرض خیلی آدم های عالی که تمام حسن های جهان در آنها جمع شده باشد، بنشینند یک عده ای را کنار بزنند، عده ای را انتخاب کنند و بعد به یک ملت هفتاد و پنج ملیونی بگویند از داخل اینهایی که ما انتخاب کردیم انتخاب کنید. این بدترین حالت برخورد با یک ملت است. زشتی این کار را نمی-فهمیم ، چون داخل آن هستیم و لمس نمی کنیم. بله وقتی که یک نماینده ای خائن از آب درآمد با او باید با شدت و غلظت برخورد کرد و او را بیرون کرد. از گذشته هم برای این کار راه داشتیم اما حالا انتخابات را به این شکل انجام می دهیم که مدام گزینش انجام دهیم، تمام دهان ها را ببندیم، تمام مراکز اطلاع رسانی را توقیف کنیم تا آن کسی که ما می خواهیم، رأی بیاورد و بعد صندوق ها را هزار جور دستکاری بکنیم و تخلفات عجیب و غریب انجام بدهیم. اینطور که نمی شود کشور را اداره کرد(دراینصورت) کشور به اینجا میرسد که الان تهدیدات خارجی پشت دروازه کشور ماست و از لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی تهدیدات داخلی بیشتر است.

وی در فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل اقتصادی کشور گفت: یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی، میزان سرمایه گذاری است که الان پنج،شش درصد است در حالی که باید بین دوازده تا چهارده درصد باشد. این کاهش به معنای ، بیکاری، فقر، فساد، فشار آمدن روی طبقات حقوق بگیر و امثالهم است. یا مثلا گفته شد رشد اقتصادی کشور امسال صفر خواهد شد.البته اطلاعات شفاف وجود ندارد، یک دفعه عده ای می نشینند تصمیم می گیرند و تمام اطلاعات مربوط به فساد و نیز اطلاعات راجع به لایحه ی هدفمند کردن یارانه ها قطع می شود. افرادی به دنبال آمار و اطلاعات هستند تا برای آینده کشور پیش بینی داشته باشند، عوض اینکه این افراد فرصت شمرده شوند به عنوان تهدید مطرح می شوند. سعی می شود که تمام اطلاعات قیچی شود و نتیجه این می شود که شرایط بسیار وخیمی داشته باشیم.

گسترش آگاهی مهمترین زمینه تغییر به نفع اسلام

وی افزود: کار ما آگاهی دادن به مردم نسبت به این مشکلات و بسط و گسترش آن است. حقوقی که مردم دارند گسترش این آگاهی ها و اطلاع از حقوق خود یعنی همان اصلی ترین و مهم ترین عنصری است که می تواند زمینه تغییر را به نفع اسلام و انقلاب و آتیه ی کشور ایجاد کند به شرطی که حالت اجماع نسبت به این مسأله بوجود بیاید. من فکر می کنم بعد از انتخابات در این زمینه پیشرفت کرده ایم.

میزانی برای سنجش موفقیت جنبش سبز

وی میزان حضور مردم در تجمع های خیابانی را معیار درست برای سنجیدن جایگاه جنبش سبز عنوان نکرد و گفت : ما نباید بگوییم که خیابان ها زمانی از جمعیت زیاد و در زمانی کم بود و بر این اساس بسنجیم که جنبش سبز در کدام نقطه ایستاده است. باید شاخص و اطلاعاتی داشته باشیم که ببینیم آگاهی از این حقوق چقدر است تا اینکه بدانیم در آینده چگونه باید کشور اداره شود؟ آیا این آگاهی در سطح جامع گسترده تر شده یا کم کم دارد دایره اش تنگ تر می شود. اگر ما نسبت به این موضوع پیشرفت داشتیم زمینه ی تغییر جدی را در کشور ایجاد کرده ایم.

آنچه جریان حاکم را به رسانه ها حساس کرده است…

موسوی تاکید کرد دلیل حساسیت جریانی که برسر کار است نسبت به رسانه ها همین است و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هیچ بحرانی نداشتیم که روزنامه ای مانند بهاربسته نمی شد و یا یکی دو مناظره ای که بیشتر نگذاشتند پا بگیرد و برنامه قطع یا یکطرفه شد. تمام این ها نشانگر اهمیت این مطلب است که قدیم می گفتند پاشنه آشیل و یا چشم اسفندیار.

دامنه آگاهی را به روستائیان و کارگران و کشاورزان بکشانیم

همه باید در صدا و سیما تریبون داشته باشند

وی آگاهی را مهمترین مسئله عنوان کرد و گفت: باید آگاهی را گسترش دهیم، باید دامنه آگاهی را به روستاییان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و معلمان بکشانیم به آنها بگوییم این زندگی، شایسته شما نیست. شما حق دارید که یک نماینده بفرستید.شما حق دارید که صنعت مستقل داشته باشید، اقتصاد ملی خوبی داشته باشید. از چنین حقوقی برخوردارید. شما حق دارید در جامعه صحبت و نظر خودتان را اعلام بکنید و به نظر شما باید اهمیت داده شود این صدا و سیما از پول جیبی شما اداره می شود. شما باید پشت این تریبون ها باشید.

وی با اشاره به خاطره ای از حضرت امام (ره) گفت: یادم هست که حضرت امام رحمه الله علیه میگفتند چرا اینقدر عکس من در روزنامه ها چاپ می شود . اصلاً غدغن کردند. در یک جلسه خصوصی به آقای محمد هاشمی رئیس وقت صدا و سیما از بابت زیاد نشان دادن تصویر ایشان گلایه و ابراز ناراحتی زیاد کردند. خود بنده از میدان امام مقابل ساختمان مخابرات رد می شدم دیدم شیشه هایش از بالا تا پایین عکس امام را زده اند، ناراحت شدم زیرا آن حالت اغراق آمیز، وضعیت آن اداره را به هم می زد و با اعتقادات ما هم ناسازگار بود. نمی دانم نبوی یا غرضی وزیر مخابرات بود، تماس گرفتم و گفتم جمع شود و جمع شد. خیلی طول نکشید حاج احمد آقا با من تماس گرفت و از قول امام از من تشکر کرد و خب این وضعیت آن موقع امام بود.

با این انتخابات واتفاقات بعد از آن ، ایده برگشت به حقوق اساسی متولد شد

وی خاطرنشان ساخت: باید به مردم اینها را انتقال بدهیم و اینکه حکومت دینی و جمهوری اسلامی به معنای باز شدن تمام راه ها برای ابراز نظر و خلاقیت آنها و بودن آنها در صحنه واقعی است نه اینکه آنها نتوانند از این صدا و سیما و امکانات عادی هم استفاده کنند.برداشت من این است با این انتخابات واتفاقات بعد از آن یک ایده ای در داخل کشور مبنی بر برگشت به حقوق اساسی متولد شد که برگشت ناپذیر است. کافیست که از این، مثل یک گیاه و گل پاسداری کنیم وبگذاریم تناور وگسترده شود. در قرآن آمده است که خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان تغییر دهند. این آگاهی زمینه تغییرات وسیعی را در جامعه و حکومت ایجاد خواهد کرد.

جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانیم

موسوی تاکید کرد، باید برای راهمان برنامه داشته باشیم و بیش از همیشه باید به این مسئله معطوف شویم که این جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت برسانیم و با گسترش آگاهی ارتباط به روزی با آنها داشته باشیم و به آنها بگوئیم وضعیت کارگری و اقتصادی و… موقعی خوب می شود که نمایندگان واقعی شان در مجلس باشند ونمایندگان مردم هم بتوانند در صدا و سیما نظرات آنها را نقل کنند و مردم هم بتوانند مواظب فساد باشند.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به دوران ابتدایی پیروزی انقلاب گفت: در ابتدای این انقلاب اینجور نبود که بگویند شما چرا ریخت و پاش کردید؟ بلکه همه مراقب یکدیگر بودند. آن ایمان و اعتقاد گسترده باعث می شد مراقب خویش باشند. کافی بود در اداره ای کسی کمی پایش را از گلیم اش جلوتر بگذارد خود کارمندان بر خورد می کردند و خود جامعه این حالت را داشت. جدا شدن شما از این نوع نظارت ها یقینا باعث فساد می شود که البته این به منشوری نیاز دارد که تهیه شود.

سینه به سینه و با خلاقیت انتقال اطلاعات کنیم

وی موضوع مهم دیگر را در ارتباط با فعالیت های رسانه ای برشمرد و گفت: ما باید روش هایمان را به روزتر کنیم. حالا که روزنامه نداریم باید راه های تازه ای پیدا کنیم ضمن آنکه دنبال روزنامه هستیم تا از طریق قانونی رسانه داشته باشیم اما از طریق رسانه های مجازی که یقیناً جزء حقوق ماست از طریق هیأت ها از طریق خانواده و سینه به سینه باید اطلاع رسانی کنیم. این اطلاع رسانی هم باید حول مسئله ای که در آن اجماع داریم با روش های جدیدی که در حین کار به دست می آوریم انجام دهیم .دائم باید فکرهای نویی ارائه دهیم که یک جمع خلاق را داشته باشیم و روش های نو برای جامعه مان داشته باشیم.

وی با ذکر مثال از یک تئوری که در هنر مطرح هست گفت : در نظریات فلسفی هنری بحثی است مبنی بر این که یک طیفی از هنرمندان نگارگر وقتی می خواهند نقاشی کنند اول می نشینند راجع به آن فکر می کنند ،اجزاء، حجم و رنگ را در ذهن می آورند در ذهن که تکمیل شد هنرمند در جلوی بوم قرار میگیرد و شروع به نقاشی کردن می کند. یک طیف دیگر هستند که می گویند، با احساس زیبا شناسی و با تناسب رنگها کار را آغاز می کنیم اما از اول حاصل کار را تعریف نمی کنند .در نظریات سیاسی مشابه این دو را می توانید پیدا کنید.قبل از انقلاب مارکسیست ها خیلی فعال بودند. دلیل انشقاق آنها این بود که سعی می کردند یک حکومت بی طبقه ای را با تمام ابعاد و ویژگی هایش ترسیم بکنند و به طرف آن حرکت کنند. برای همین طرح چینی استالینی داشتیم که متمایل به آلبانی انورخوجه و یا حکومت از نوع کاسترو و امثال اینها بود.در گروههای اسلامی هم همینطور بود آنها هم ترسیم کاملی از حکومت داشتند که در نتیجه یک نوع جدایی و انشقاق و یک دید افراطی در اینها ایجاد کرده بود.

وی تصریح کرد: اگر ده سال قبل از انقلاب به حضرت امام (ره) می گفتند حکومت شاه که سرنگون شد ابعاد حکومت شما چیست؟ ایشان مثل کمونیست ها و مارکسیست ها نظر مشخص نمی دادند مبنی بر اینکه ابعادش، مشخصاتش این باشد مجلسش این باشد، بعد براساس آن باید حرکت بکنیم.

زندانیان گمنام …

به راحتی انگ محارب می زنند

وی با اشاره به زندانیان گمنام گفت: الان در زندان متأسفانه غیر از افرادی که شناخته شده اند زندانی های عجیب و غریبی می بینید که پنج سال – شش سال به دلیل اینکه در ۲۵خرداد در راهپیمایی شرکت کرده اند محکوم شده اند. ما می گوییم این را دین نمی پذیرد، اسلام نمی پذیرد،این با هیچ مبنای دینی که ما می شناسیم سازگاری ندارد. بیایید ثابت کنید که دین اسلام چنین است. تا یکی کوچکترین تکانی می خورد زود یک مارک محارب میزنند. الان زندانیانی هستند که ناشناس هستند، پرونده بعضی شان اصلا گم می شود ،برخی هستند ماهها اصلا کسی سراغشان نمی رود. آنکه مشهور است به او می رسند چون بالاخره اسمش در سایت ها مطرح است. افرادی هستند که تکلیفشان واقعاً روشن نیست، ما می گوییم اسلام با این مسئله سازگاری ندارد.

موسوی افزود: می گوییم مرّ اسلام را بگویید، آیا مرّ اسلام با اینها سازگار است. ما چنین چیزهایی نداریم.این حرف ها را مردم می پسندند دلیلش این است که با فطرت آنها و اعتقادات دینی آنها و با تجربه روزانه آنها سازگار است. در خصوص مسائل سیاسی اقتصادی هم همین طور است. کجای اسلام گفته شما دائم در تمام دنیا بگردید و برای خودتان دشمن ایجاد بکنید. در دنیا در سطح بین الملل تقریباً هیچ کشوری نیست که در داخل یک بلوک رسمی نداشته باشند تا درآن جمع، تصمیم گیری جمعی بکنند. درآمریکا که ابرقدرت است و نیروی نظامی، بمب اتم، رسانه و سرمایه وسیعی دارد که در تمام دنیا در گردش است به عنوان یک قدرت بزرگ در رابطه با مسئله هسته ای با ما مشکل دارد ببینید با این مشکل چگونه مواجه می شود.یعنی کشوری که یقینا از لحاظ قدرت مادی، استغنایش از ما بیشتر است. او سعی میکند بین متحدینش وفاق ایجاد کند حتی رقبایش چین و روسیه را راضی کند تا درباره پرونده هسته ای ایران به یک اجماع حداکثری برسد.حال، ما که به این روش¬ها توجهی نداریم هیچ، کارمان این شده است که دشمن گیری کنیم.

از حقوق اساسی ملت نباید بگذریم

مهندس موسوی تصریح کرد: از حقوق اساسی خودمان نباید بگذریم اما ضعف و ناتوانی و عدم تدبیرمان را هم نباید به اسلام نسبت بدهیم. این اصلاً ربطی به اسلام ندارد ما می توانیم کشوری اسلامی و بهترین موقعیت و دوستان را در جهان داشته باشیم و از طرق سیاسی در جاهایی که لازم است از خودمان دفاع کنیم .چنانچه ملت ما در دفاع مقدس نشان دادند بر سر ارزش ها حاضرند تا آخرین قطره خون بایستند. با این که به طور قطع بهترین فرصت های توسعه کشور را با افزایش قیمت نفت از دست دادیم و درآمدهای عظیمی که در چهار پنج سال اخیر به دست آوردیم همه را به باد فنا دادیم و متأسفانه برعکس موقعیت کشور را به سمت بدتر شدن با بد استفاده کردن از درآمدها بردیم. من میگویم اینها باید شناخته شود و دوستان، آنهایی که در زمینه اقتصاد نظریه پردازند به یک شکل، آنهایی که از نظر فرهنگی صاحب نظرند به شکل دیگر، این آیتم ها را به اطلاع مردم برسانند تا زمینه دگرگونی در این وضع ایجاد شود.

مشفقانه حاکمان را نصیحت کنیم

کم هزینه ترین راه برای نجات کشور از مشکلات…

راه حلها را با قید اینکه دنبال قدرت و منفعت نیستیم دائم باید اعلام بکنیم

موسوی خاطرنشان کرد :از طرف هم باید دلسوز باشیم و مشفقانه حاکمان را نصیحت کنیم و بگوییم راهی که شما می روید بیراهه است. در اطلاعیه شمارۀ هفده یک موضوع اساسی را طرح کردیم که خیلی توجه نشد، گفتیم شما فکر نکنید وقتی با کسی قرارداد می بندید اصلاً جنبش سبز وجود ندارد. شما همین چهار پنج تا کار را بکنید خواهید دید این آب گل آلود کشور و این وضعیت بحرانی کشور به سمت بهبود خواهد رفت. ما راه حل ها را با قید اینکه دنبال قدرت و منفعت دیگری نیستیم دائم باید اعلام بکنیم. بگوییم که کم هزینه ترین راه برای اینکه کشور از این مشکلات نجات پیدا کند این است که شما در رویه تان تغییراتی ایجاد کنید.

هر کس که بر خلافشان حرف بزند را صهیونیست و منافق می نامند

وی این موضوع را مطرح کرد که در سیاست خارجی وقتی یک رویه مهم در یک کشور می خواهد اتفاق بیفتد و می خواهند تصمیم بگیرند حتی درآن کشورها سعی میکنند نظر اپوزسیون را هم جلب کنند. لااقل از دشمنان تان درس بگیرید که هیات دولتش در کنار حزب رقیب می نشینند و در مورد یک موضوع بزرگ بحث می کنند . این جلسات هر سال بک بار دو بار در سال پیش می آید و در همه دنیا این وجود دارد.

خشونت هرگز؛ راه حل ها فقط مسالمت آمیز باشد

موسوی اظهار امیدواری کرد تا راه حل های اسلامی مسالمت آمیز خدای نکرده در این جریانات فراموش نشود و جوانان هرگز به راه حل های خشن روی نیاورند. چون با این همه دستگیری و سرکوب و زدن و گرفتن به جامعه نمی توان مطمئن بود. در آینده حرکت¬های خشن و تند یقیناً به ضرر ملت ماست و به ضرر جنبش سبز است که باید مراقب باشیم این اتفاق نیفتد .

وی در پایان با یاد دوباره روزهای جبهه و جنگ گفت: ملت کم قربانی نداده است و بنده در انتها باز هم برمی گردم به صحنه های جبهه ها. من همیشه غبطه می خوردم به آن فضاهای نورانی، طوری نشود که از آن فضاهای روحانی نتوانیم به راحتی در جامعه صحبت کنیم. زیرا الان چنین حالتی بوجود آمده که کم کم این ارزش ها هم دارد زیر سؤال می رود.

میرحسین موسوی دعا کرد تا انشاالله خداوند این بحران را در نهایت به نفع ملت و انقلاب ختم کند تا ما شرمنده ی خون شهدا نباشیم.

 

ندای سبز آزادی

توتال در صورت تحریم آمریکا، فروش بنزین به ایران را قطع می‌کند
 
شرکت فرانسوی توتال می‌گوید در صورتی تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌های سوختی به تهران توسط ایالات متحده، این شرکت از ادامه فروش بنزین به ایران صرف نظر خواهد کرد
 
کریستوف دو مارژری، مدیر عامل شرکت عظیم نفتی توتال، در حاشیه یک کنفرانس صنعتی با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت که صادرات سوخت کنونی این شرکت به ایران اندک است.

شرکت توتال پیشتر در گزارش سالانه خود با هشدار نسبت به اعمال تحريم‌های جديد از سوی ايالات متحده عليه ايران، اعلام كرده بود که این تحریم‌ها می‌تواند این شرکت را به لحاظ مالی متضرر کند.

ایالات متحده و همپیمانان غربی‌اش از جمله فرانسه با هدف بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات هسته‌ای  در تلاش هستند تا تحریم‌های گسترده‌تری را بر ایران تحمیل کنند و به همین دلیل داد و ستدهای نفتی با ایران را که از لحاظ میزان ذخایر نفت و گاز مقام دوم را در جهان دارد، به شدت تحت نظر دارند.

به رغم تمام این فشار‌ها، توتال فعالیت‌های خود در ایران را متوقف نکرده است و بنا بر گزارش سالانه ۲۰۰۹ شرکت توتال، این شرکت در سال گذشته مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرده و همچنین مبلغ ۲۷.۴ میلیون یورو فرآورده نفتی به ایران فروخته است.

مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده در سال گذشته هر یک طرح‌هایی را درباره تحریم ایران به تصویب رساندند که به ویژه بنزین وارداتی ایران را هدف قرار می‌داد.

در همین زمینه هفته گذشته استنی هویر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که مجلس نمایندگان هیئت ویژه‌ای را انتخاب خواهد کرد که در نشست مشترک با هیئت ویژه سنا، به یک طرح واحد برسند.

آقای هویر اضافه کرد که کنگره احتمالاً تا چند هفته آینده، طرح نهایی تحریم ایران را برای باراک اوباما تا پس از تأیید وی اجرایی شود.


ایران به رغم آنکه از کشورهای عمده صادرکننده نفت است، از سال‌ها پیش نیازمند واردات بنزین از کشورهاى دیگر است و حدود ۴۰ درصد نیاز خود به این فرآورده نفتى را از محل واردات تأمین مى‌کند.

گرچه دولت ایران با اتخاذ تدابیری در زمینه سهمیه‌بندی بنزین و دوگانه‌سوز کردن خودروها، سعی دارد که از میزان وابستگی کشور به واردات بنزین بکاهد.

احتمال قطع فروش بنزین از سوی شرکت فرانسوی توتال به ایران در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر برخی از شرکت‌های نفتی از جمله شرکت سوئیسى «گلینکور اینترنشنال» که یکى از بزرگترین تأمین‌کنندگان بنزین جمهورى اسلامى به شمار مى‌آمد، صادرات بنزین به ایران را متوقف کرده است.

«لوک اويل»، دومين شرکت بزرگ نفتی در روسيه، نیز به دلیل تشدید فشار آمریکا برای تحریم علیه جمهوری اسلامی به تازگی اعلام کرد که تصمیم گرفته است فروش بنزین به ایران را متوقف کند.

در هفته‌های گذشته همچنین اخباری مبنی بر توقف فروش بنزین از سوی شرکت پتروناس مالزی به ایران مطرح شد گرچه نخست‌وزیر این کشور این اخبار را این گونه تصحیح کرد که طرف ایرانی از ماه مارس درخواستی برای خرید بنزین عرضه نکرده است.

غول نفتى «بریتیش پترولیوم» نیز از ماه‌ها پیش صادرات بنزین و سایر فرآورده‌هاى نفتى به ایران را متوقف کرده است، گرچه ایران در مقابل نیاز خود به بنزین را از طریق عرضه‌کنندگان دیگرى مانند شرکت‌هاى چینى تأمین مى‌کند
 
رادیو فردا
 
 
===============
 
 
 
 
 
 
 
 
عمادالدین باقی و مجازات برای نوشتن کتابی در دو دهه پیش
 
 
عمادالدین باقی روزنامه نگار، نویسنده و رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان که به خاطر انجام مصاحبه با آیت الله حسینعلی منتظری، چهار ماه پیش دستگیر شد و همه این مدت را تا امروز در سلول های انفرادی یا بسته به سر برده ، حالا و در روزهایی که خانواده اش در انتظار رهایی او بودند، با اتهام تازه ای روبه‌رو شده است: نگارش کتاب «واقعیت ها و قضاوت ها»، در دفاع از آیت الله منتظری.

این واقعه شاید با توجه به نوع زندگی و سوابق آقای باقی چندان تازه و غافلگیر کننده به نظر نرسد؛ اما آنچه که این بار عجیب به نظر می آید این است که این کتاب – اگر نوشتنش هم قرار است جرمی به حساب آید- نه در این روزها و ماه های اخیر بلکه ۱۸ سال پیش تالیف و دوازده سال قبل با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده است.

با این حال چنین رفتارهایی با عمادالدین باقی پیش از این هم رخ داده ؛ او سال ۱۳۷۹ برای نخستین بار به دلیل مقالات و کتاب هایش دستگیر شد. سه سال در زندان بود و سال ۸۱ آزاد شد.

کوتاه زمانی پس از آزادی ، انجمنی به نام «دفاع از حقوق زندانیان» را با اهدافی چون «لغو اعدام» به راه انداخت که دردسرهای تازه ای برایش داشت؛ مثلا روزنامه"جمهوریت" را که سال ۱۳۸۳ و پس از شش ماه تدارکات سنگین راه اندازی کرده بود، تنها یک هفته پس از انتشار ،با حکم قاضی مرتضوی بستند.

عمادالدین باقی در پایان سال ۱۳۸۴ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نهم بود که در مصاحبه ای با رادیو فردا وضعیت سیاسی آینده ایران را این گونه پیش بینی کرد: «نقض حقوق بشر در ایران تشدید خواهد شد. چون هر نیرویی که به صورت غیر دموکراتیک قدرت را به دست بگیرد، طبعا نمی تواند به صورت دموکراتیک به حکومت خودش و موقعیتی که به دست آورده است ادامه بدهد.

به ناچار در سیکلی از روند نقض حقوق بشر خواهد افتاد. و این طور است که نقض حقوق بشری را که تا کنون بوده تشدید خواهد کرد. در نتیجه از آن سو ممکن است مواضع اصلاح طلبانی که از حکومت بیرون آمده اند رادیکال تر شود. شکاف ها و برخوردها عمیق تر خواهد شد و آنها هم ناچارند برای مهار کردن اوضاع، فشارها را تشدید کنند.

من تصور می کنم فشارهای بین المللی هم بر ایران افزایش پیدا خواهد کرد وحتی به نقاط بسیار خطرناکی برای نظام جمهوری اسلامی خواهد رسید. شاید خود همین هم تبدیل به یکی از عواملی شود که در درون جناح راست، شکاف های نهفته را فعال کند و تضادها شکل بگیرد.»

به نظر می رسد حوادث پس از انتخابات ، صحت آن پیش بینی ها را در سپهر سیاسی ایران اثبات کرد
 
عمادالدین باقی اما همچنان در چارچوب انجمن دفاع از حقوق زندانیان به فعالیت های حقوق بشری خود ادامه داد که اگر چه در سطح بین المللی جوایزحقوق بشری متعددی را برایش به ارمغان آورد اما در سطح داخلی، پیامدش بازداشت دوباره او در سال ۱۳۸۶ بود و حکم سه سال زندان مجدد.

کارش که با وثیقه قرار بود حل شود، قاضی مرتضوی بلافاصله به یادش آورد که یک سال حبس تعلیقی از سال ها قبل در پرونده داشته که «معطل» مانده است، پس به رغم بیماری های شدید جسمانی، بار دیگر ماندگار سلول های اوین شد.

همان زمان عده ای از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در انجمن صنفی گرد آمدند و به این رفتار به گفته آنها«سراسر بی عدالتی» اعتراض کردند. یکی از آنها سیامک طاهری، روزنامه نگار در تهران بود که درباره اهداف این گردهمایی معترضانه اهل قلم و سیاست در انجمن صنفی روزنامه نگاران، به رادیو فردا گفت : از این که بی خود و بی جهت پیش از زمان فرا رسیدن آزادی آقای باقی، ایشان را به بند ۲۰۹ منتقل کرده اند، اظهار تاسف کردند و همگان آرزو کردند که ایشان هر چه زودتر آزاد بشود.

هر چند که بعید نیست که کمی پیش از آزادی ایشان، پرونده دیگری برایشان باز کنند. واقعا علت واقعی این اعمال چیست؟ چون مسائلی که به آقای باقی نسبت می دهند مسائل آن چنان جدی نیست که چنین حکم های پی در پی و آزار و اذیت ایشان را در پی داشته باشد. بیش از ۵۰ بارایشان را برای بازجویی یا برای زندان فرا خوانده اند."

پس از گذراندن دو ماه از حکم یک ساله که به دلیل بیماری های شدید آزاد شد،  شروع کرد به مصاحبه هایی با آیت الله حسینعلی منتظری که از این رهگذر چهره تازه ای را از این آیت الله "خانه نشین شده" به نسل جوانتر شناساند.

نمونه اش گفت و گویی بود که برای بی بی سی با آیت الله انجام داد و دربخشی از آن، این دیالوگ ها رد و بدل می شود:


آیت الله منتظری:امروز دنیا به هم مربوط است. اگر یک دانشجو را شما بازداشت کنید فردا فلان رادیو گفته. الان به دنیا می گویند "دهکده جهانی". بایستی دولت اگر می خواهد نظام برقرار باشد ، یک کاری بکند که آرامش در کشور حکمفرما شود.
شما برای یک امر واهی افراد را ۸۰ روز، ۱۰۰ روز، سه ماه ، چهار ماه یا سه سال زندان می کنید. این جمهوری اسلامی نیست خلاصه.

عمادالدین باقی: هفته پیش من رفته بودم بازپرسی. گفتم شما اگر در انجمن(دفاع از حقوق زندانیان) را ببندید  باری از روی دوش من برداشته اید. اما این به نفع کشور نیست. به ضرر مردم و جمهوری اسلامی است. گفتند نه . اصلا به ضرر ما نیست. برای اینکه این روزنامه های دوم خردادی را که هر روز نگاه می کردیم اعصابمان خرد می شد. وقتی همه اش را بستیم یک نفس راحتی کشیدیم. گفتم ، خوب. اینکه الان شما می بینید در رسانه های بین المللی و سازمان های حقوق بشری وقتی گزارش می دهند از دیکتاتورهای دنیا و مثلا می گویند چند دیکتاتور در دنیا هست که یکی بن لادن است ،یکی معمر قذافی،دیگری بشار اسداست و یکی هم سید علی خامنه ای.... این نتیجه همین بستن روزنامه ها و انجمن هاست.

آیت الله منتظری: بله دنیا به هم مربوط است. امروزه یک قضیه کوچک در دنیا منعکس می شود...

حاکمیت سیاسی در ایران که ظاهرا تاب تحمل این نیش و کنایه ها را نداشت، او را چهار ماه پیش برای سومین بار دستگیر و روانه اوین کرد. این بار آیا عمادالدین باقی، نویسنده چهل و نه ساله بیش از ۲۰ کتاب، صدها مقاله و یادداشت و فعال حقوق زندانیان در ایران، قرار است تا چه هنگام و با چه حکم تازه ای در اوین ماندگار شود؟

=================
 
 
 
 
 
 
سوررئالیسم حرام است
 

سید ابراهیم نبوی

 

 

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به رواج تقلید لهجه‌ اقوام ایرانی از سوی برخی، لیکن تاکید کرد چنانچه این کار از باب تمسخر باشد، " حرام" است. وی گفت: " غالب شهرهایی که لهجه‌های آنها تقلید می‌شود شهرهایی هستند که مردم غیرتمند آنها در حوادث مهم 100 سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستاده‌اند و این عمل تصادفی نیست. این تقلید هم سابقه ندارد؛ یعنی توی هیچ یک از این کتاب‌های ادبی و طنز و غیره، ما ندیدیم که یک حرفی باشد که نشان دهنده‌ تقلید لهجه باشد. این مالِ همین اواخر است؛ یعنی مثلاً از 100 سال پیش به این طرف؛ یعنی از وقتی که کشور ما در مواجهه‌ با این دشمنی‌ها قرار گرفته. یکی از مناطقی که ایستادگی سرسخت کرده، مناطق شمال است، منطقه‌ گیلان؛ یکی از مناطق، منطقه‌ خراسان است؛ یکی از مناطق، مناطق آذربایجان است."

 

سخنان آیت الله خامنه ای اگرچه از نظر علمی و ادبی هیچ مبنای درستی ندارد، اما نشان می دهد که وقایع یک سال گذشته که باعث شد همزمان با جنبش سبز، بسیاری از کسانی که جوک ها و لطیفه هایی علیه اقوام مختلف می ساختند، از این رویکرد منصرف شوند و برای همبستگی بیشتر میان همه ایرانیان، دست از این عادت نادرست بردارند، بر رهبری نیز اثر گذاشته و وی نیز چنین حکمی صادر کند. اما و هزار اما که بدون توضیح این حکم صادراتی، جوانب امر روشن نمی شود و بهتر آن است که توضیحاتی در این مورد بدهیم.

 

اول، اینکه آیت الله خامنه ای دقیقا از سال 1388 به فکر ملاقات با دانشمندان و نوابغ افتاده و با هنرمندان دیدار می کند و سعی می کند چهره ای مهربان و معتقد به آزادی و فرهنگ از خود نشان دهد، محل اعتناست. به نظر می رسد بنیادهای مشروعیت نظام و پشتوانه های اجتماعی آن چنان سست شده است که به حکم غریقی که به هر پاره چوبی چنگ می زند، ایشان نیز از هر وسیله ای برای تبدیل از یک شخصیت مستبد به یک رهبر فرزانه، استفاده می کند. از یاد نمی بریم که از میان تمام برنامه های رادیویی و تلویزیونی، در سی سال گذشته تنها برنامه ای که مورد تقدیر آیت الله خامنه ای قرار گرفت، برنامه " صبح جمعه با شما" بود که در آن تقلید صدا به قصد تمسخر موضوع اصلی برنامه بود. شخصیت " یهودی اصفهانی" و " مرد گیلک" و تقلید صدای لری جزو لاینفک آن برنامه بود. طبیعتا کسی نخواهد گفت که تقلید صدای یهودیان اصفهان جائز است، چون صهیونیست ها دشمن اسلام هستند، چون بر ما معلوم و مشخص است که یهودیان اسرائیل در هر حال با گویش اصفهانی حرف نمی زنند. البته ما این تغییر رویکرد آیت الله خامنه ای را نشانه ای از رشد وی می دانیم و امیدواریم همانطور که با تقلید صدای اقلیت های زبانی مخالفت می کنند، حکم اعدام بسیاری از کردها را لغو کنند.

 

دوم، ایشان گفته اند که تقلید لهجه تا قبل از یکصد سال قبل سابقه نداشته است، و لابد باید فرض کنیم که اگر هم تقلید لهجه سابقه نداشته، به این خاطر است که صدایی از گذشته نمانده است. وگرنه شوخی با لهجه های مختلف، بخصوص اصفهانی، ترک و بسیاری دیگر از عبید زاکانی در قرن هشتم ریشه دارد و شوخی با قومیت های مختلف همواره وجود داشته است. اتفاقا دلیل این شوخی ها هم نه بخاطر سلحشوری آن اقوام، بلکه بخاطر حمله اقوام بیگانه بوده است. بسیاری از شوخی های عبید علیه اشغالگرانی است که ایران را اشغال کرده بودند. البته انتظار می رود، آیت الله خامنه ای از دوستان شاعر خود حداقل سووالی می کرد تا آنان می گفتند که شوخی با " خراسانی" و " ترک" و " همدانی" و " قزوینی" حداقل در ایران پانصد سالی سابقه دارد. و نکته این که در سالهای اخیر این شوخی ها اگر کمتر نشده باشد، قطعا بیشتر شده است.

 

سوم، این اندیشه که شوخی های قومی بخاطر مبارزات گیلک ها و ترک ها و خراسانی ها با حکومت بوده است، نیز محلی از واقعیت ندارد. چرا که تقریبا گیلک ها و ترک ها همواره در همه حکومت های ایران نقش داشته اند و قدرت در دست آنان بوده است. تقریبا همه حاکمان، وزرا، روسای مجلس، جزو همین اقوام بوده اند. مبارزات سلحشورانه خراسانی ها نیز متاسفانه ثبت تاریخی نشده و هرگز سابقه ندارد که در یکصد سال اخیر یک جنبش یا یک اعتراض در ناحیه خراسان علیه حکومت صورت گرفته باشد، مضاف بر اینکه اصولا هیچ جوکی در تمسخر خراسانی ها به صورت پدیده ملی درنیامده است. اگر هم جوک علیه خراسانی ها ساخته شده، در محدوده خراسان بوده است. بسیاری از جوک های ساخته شده در مورد آبادانی ها، شیرازی ها، قزوینی ها و شهرهایی از این دست است که اگرچه مردمان آن نواحی بسیار مردم مبارز و سلحشوری بودند، اما هرگز به این نام شهره نشدند. می توانم نتیجه بگیرم که نه کسانی که علیه شان جوک ساخته شده با حکومت ها مبارزه می کردند، نه کسانی که با حکومت ها مبارزه می کردند، علیه شان جوک ساخته شده. کل این افسانه دروغ است. شوخی با ترک ها و گیلک ها صرفا ریشه در ترجمه برخی جوک ها در عصر توفیق دارد و اتفاقا مخالفان حکومت این جوک ها را می ساختند.

 

چهارم، اگر بناست که ما به تمسخر نژادها و اقوام نپردازیم، که قطعا امری پسندیده و کاری نکوست و من نیز حاضرم در این مورد پیشقدم شوم، یادمان باید باشد که حداقل در بادی امر به مسوول امور حقوق بشر ایران یعنی آقای دکتر لاریجانی بگوئیم که مسخره کردن سیاهان با واژه " نگرو"( کاکاسیاه) یکی از نژادی ترین برخوردهای غیرانسانی با یک نژاد است که حداقل اسلام و انقلاب ایران به آن احترام گذاشته. در جریان اشغال سفارت آمریکا دو گروهی از اسرای آزاد شده که به آمریکا برگشتند، سیاهان و زنان بودند. اگر چنین حرمتی را روا می داریم معنی ندارد که آقای لاریجانی یک سیاستمدار دموکرات و باشعور مثل اوباما را کاکاسیاه صدا کند.

 

پنجم، جوک های قومی ریشه جهانی دارد و در تمام فرهنگ ها وجود دارد، آمریکایی ها علیه لهستانی ها، یهودی ها، هندی ها، یونانی ها و سیاهان جوک ساخته اند، فرانسوی ها علیه مردم بلژیک و مارسی جوک می سازند، مردم ایتالیا علیه سیسیلی ها و مردم توسکانی جوک می سازند و این ماجرا همیشه بوده و خواهد بود. طبیعی است که انسان هر چه پیشتر می رود، سعی می کند تا دایره احترام خود را برای دیگر اقلیت ها یا کلا دیگران گسترش دهد، ولی حکومتی که مخالفانش را بزغاله و گوساله، رقبای انتخاباتی اش را خس و خاشاک و آشغال، همه آنگلوساکسون ها را فاسد، همه مسیحیان و یهودیان را حیواناتی که روی زمین می چرند، نام می برد، حق ندارد حکم حرمتی چنین صادر کند.

 

ششم، از همه اینها گذشته، انگار آیت الله خامنه ای دچار عقده خود مرجع تقلید بینی شده است و به همین دلیل دائما سعی می کند احکام عجیب و غریبی صادر کند. دیری نخواهد گذشت که ایشان " شعر نو" را مکروه و " سوررئالیسم" را حرام و " امپرسیونیسم" را مستحب موکد بداند. به نظرم مشکل جای دیگری است، وقتی یک مجتهد که جای بزرگتر از خودش نشسته است، درس خودش را بلد نیست، دائما سعی می کند همان حرف هایی را که بلد است، بگوید و فقط به آنها شکل شرعی بدهد. به نظر می رسد چیز جدی در سخنان ایشان نیست. وقت تان را تلف نکنید.

 

***************************

این ایمیل را برای دوستان خود نیز ارسال کنید. رسانه شمایید

جهت عضو شدن در گروه ايران ما. كافي است كه به آدرس زير يك ايميل ارسال کنید. لازم نيست كه هيچ چيزي در ايميل بنويسيد. سپس یک ایمیل از جانب گروه دریافت خواهید کرد و باید روی لینک داده شده در ایمیل کلیک کرده و درخواست خود را تایید نمایید.
OUR_IRAN+subscribe@googlegroups.com

چنانچه مایل به دریافت این ایمیلها نیستید برای لغو عضویت خود به آدرس زیر یک ایمیل ارسال کنید و لازم نیست که در ایمیل چیزی بنویسید:
OUR_IRAN-unsubscribe@googlegroups.com

--
---------------------------------------------------------------------------------------------------
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "OurIran" group.
To post to this group, send email to OUR_IRAN@googlegroups.com
 
To unsubscribe from this group, send email to OUR_IRAN-unsubscribe@googlegroups.com
 
To subscribe to this group, send and email to OUR_IRAN+subscribe@googlegroups.com
 
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/OUR_IRAN?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر