۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


صعود شبکه‌های اجتماعی، سقوط وبلاگ‌نویسی

Posted: 11 Jun 2010 02:09 PM PDT

ماهنامه‌ی دنیای کامپیوتر و ارتباطات، محمد مهدی مولایی - نتیجه جدیدترین پژوهش درباره استفاده نوجوانان و بزرگسالان آمریکایی از رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نوع به‌کارگیری گونه‌های مختلف این رسانه‌ها در سال‌های اخیر با تغییراتی همراه بوده است. این پژوهش را مؤسسه تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) انجام داده و در آن ویژگی‌های شخصی کاربران اینترنتی، نوع دسترسی آنها به اینترنت و استفاده آنها از کتاب‌های الکترونیکی، موسیقی‌ آنلاین، بازی اینترنتی و انواع رسانه‌های اجتماعی مشخص شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد در بین گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، آمار وبلاگ‌نویسی در بین نوجوانان و جوانان در دو-سه سال اخیر کاهش پیدا کرده و در مقابل، کاربران‏‏‏ شکل‌های جدیدتر رسانه‌های اجتماعی، از جمله شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرده‌اند.

کاهش وبلاگ‌نویسی نوجوانان و جوانان

اقبال به وبلاگ‌نویسی در چند سال اخیر در بین جوانان و نوجوان با کاهش همراه بوده است. درصد نوجوانان زیر ۱۸ سال وبلاگ‌نویس، از ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. همچنین درصد نوجوانان عضو شبکه‌های اجتماعی که برای وبلاگ‌های دیگران کامنت می‌گذارند از ۷۶ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۵۲ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله نیز کمتر از قبل در فعالیت‌های آنلاین‌شان جایی برای وبلاگ‌نویسی در نظر می‌گیرند. اگر در سال ۲۰۰۷ تعداد ۲۷ درصد آنها وبلاگ‌نویس بودند، در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۱۵ درصد رسیده است.

رشد سایر شکل‌های تولید محتوا

حرکت وبلاگ‌نویسی روی سیر نزولی به‌ معنای کاهش تولید محتوا در اینترنت به‏ وسیله کاربران نیست. کاربران اینترنتی در سال‌های اخیر به شکل‌های دیگری از تولید محتوای آنلاین روی آورده‌اند تا کاهش استفاده از وبلاگ‌ها را جبران کنند. آمار وبلاگ‌نویسی در بین کاربران زیر ۱۸ سال، ۱۴ درصد و در بین کاربران بالای ۱۸ سال، ۱۱ درصد است. در مقابل بازتولید محتوا بین کاربران زیر ۱۸ سال، ۲۱ درصد و بین کاربران بالای ۱۸ سال ۱۵ درصد و اشتراک‌گذاری محتوا بین کاربران زیر ۱۸ سال، ۳۸ درصد و بین کاربران بالای ۱۸ سال، ۳۰ درصد است.

رشد استفاده از شبکه‌های اجتماعی

کاهش تعداد وبلاگ‌نویسان در مقابل با افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است. آمارها نشان می‌دهد در پایان سال ۲۰۰۹ حدود ۷۳ درصد کاربران زیر ۱۲ تا ۱۷ ساله، حدود ۷۲ درصد کاربران ۱۸ تا ۲۹ ساله و حدود ۴۰ درصد کاربران مسن‌تر، استفاده‌کنندگان از سایت‌های شبکه اجتماعی بوده‌اند. فیس‌بوک و مای‌اسپیس با ۷۳ و ۴۸ درصد استفاده، در صدر جدول شبکه‌های اجتماعی محبوب قرار دارند. همچنین آمار استفاده از چند شبکه اجتماعی متفاوت نیز با افزایش همراه بوده است. در سال ۲۰۰۸ تنها حدود ۲۹ درصد کاربران اینترنتی در دو سایت شبکه اجتماعی عضو بوده‌اند که این آمار در سال ۲۰۰۹ به ۳۶ درصد رسیده است. تعداد کاربران عضو در سه یا تعداد بیشتر شبکه اجتماعی نیز از ۱۳ به ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

شبکه‌های اجتماعی، کامل‌ترین رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به محبوب‌ترین نوع وب‌سایت‌های اینترنتی تبدیل شده‌اند و کاربران اینترنتی بخش قابل توجهی از زمان آنلاین‌شان را به این شبکه‌ها اختصاص می‌دهند. در بین انواع رسانه‌های اجتماعی اعم از وبلاگ‌ها، فروم‌ها، میکروبلاگ‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و غیره نیز، شبکه‌های اجتماعی کاربران بیشتر و پیگیرتری دارند. از جمله دلایل اقبال کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی این است که در این وب‌سایت‌ها علاوه بر قابلیت شبکه‌سازی مجازی، امکانات مختلف موجود در فضای اینترنت اعم از جست‌وجو، خواندن و به‌ اشتراک‌گذاری اخبار، آپلود عکس و فیلم، نوشتن یادداشت‌ها و یادداشتک‌ها و عضویت در گروه‌های مختلف فراهم شده است.

به ‌عبارتی اغلب امکانات گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، در سایت‌های شبکه اجتماعی وجود دارد. این ویژگی‌ در کنار قابلیت شبکه‌سازی از دوستان، همکاران، اعضای خانواده و سایر آشنایان است که باعث شده اقبال کاربران اینترنتی به شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر بیشتر شده و همچنان رو به افزایش باشد.

خبرنگاری شهروندی و دوربین نود

Posted: 11 Jun 2010 01:22 PM PDT

جام‌جم آنلاین، احسان رحیم‌زاده - در بین برنامه‌های گفتگو محور شبکه‌های مختلف صدا و سیما، برنامه نود تنها برنامه‌ای است که از پدیده‌ای به نام خبرنگاری شهروندی بهره می‌برد. مشتریان پروپا قرص نود‌ می‌دانند که در یکی از بخش‌های برنامه به نام دوربین نود‌ گزارش‌های تصویری مخاطبان از حوادث مربوط به فوتبال پخش می‌شود.

دوربین نود در حال حاضر به یکی از پربیننده ترین بخش‌های برنامه بدل شده است. جدا از کسانی که برای این برنامه فیلم و عکس می‌فرستند، سایر بینندگان نیز دوشنبه‌شب‌ها پای تلویزیون می‌نشینند تا ببینند این هفته هموطنانشان چه سوژه‌هایی را از اطراف ورزشگاه‌ها شکار کرده‌اند.

خبرنگاری شهروندی‌ فرآیندی است که طی آن شهروندان می‌توانند در چرخه جمع‌آوری، گزارشگری، تجزیه و تحلیل و انتشار اخبار و اطلاعات مشارکت داشته باشند. گاه این اطلاعات از طریق رسانه‌های شخصی مثل وبلاگ منتشر می‌شود و گاه رسانه‌های عمومی به کمک شهروندان می‌آیند تا اطلاعات دسته‌اول آنها را به مخاطبانشان ارائه کنند.

اگر به سایت برنامه نود‌ سر بزنید در بخش دوربین نود‌ با چنین عبارتی مواجه می‌شوید:‌ شما مخاطبان برنامه می‌توانید گزارش‌های تصویری (عکس و فیلم) و آثار هنری (موسیقی، گرافیک، انیمیشن و کاریکاتور) خود را از حوادث و رویدادهای جاری فوتبال با نگاهی طنزآمیز و نقادانه به این بخش ارسال کنید. همین یک جمله کافی بود تا سیلی از تصاویر و عکس‌های درجه یک ورزشی برای برنامه نود ارسال شود. این تولیدات هنری علاوه بر جنبه تفریحی، بعضا توانسته بار انتقادی برنامه را افزایش دهد.

تصاویر رسیده به برنامه را می‌توان در چند حوزه دسته‌بندی کرد؛ بخش اول تصاویری هستند که صرفا جنبه سرگرم‌کننده دارند. معمولا در این تصاویر فردی مشغول انجام حرکات عجیب و غریب ورزشی است.

پسربچه‌ای روی یخ روپایی می‌زند، خروسی توپ را شوت می‌کند، فردی با توپ ضربه سر می‌زند و از پله‌ها بالا می‌رود و.... این تصاویر بیشتر بر ارزش خبری استثنا تاکید دارند.

دسته دیگر عکس‌هایی هستند که اتفاقات روی سکوهای ورزشگاه را پوشش می‌دهند. این اتفاقات معمولا از دید خبرنگاران رسمی پنهان می‌مانند. خیلی از تصویربرداران و خبرنگاران حوصله ندارند سر بچرخانند و ببینند روی سکوها چه خبر است. اما تماشاگرانی که خود در قلب جمعیت نشسته‌اند، این سوژه‌ها را بخوبی شکار می‌کنند. در خیلی از بازی‌ها مشاهده می‌شود که تماشاگران علیه فردی شعار می‌دهند یا پلاکارد یا پرده‌ای به‌ دست گرفته‌اند که شعارهای نوشته شده روی آن جذاب و دیدنی است.

اما سهم زیادی از آثار دوربین نود را پیام‌ها و اطلاعات انتقادی تشکیل می‌دهند. این تصاویر بیشتر حالت هشدارآمیز دارند و فرستنده پیام قصد دارد وضعیت خطرناکی‌ را به تصویر بکشد و به مسوولان مربوطه هشدار دهد.

فردی چند دقیقه مانده به شروع مسابقه فوتبال مشغول چمن‌کاری است. مسوول برانکارد با دمپایی داخل زمین چمن آمده است. تعدادی از تماشاچیان روی اسکوربورد نشسته‌اند. زمین چمن به زمین خاکی بدل شده و در آن هیچ نقطه سبزرنگی دیده نمی‌شود و....جالب این که این تصاویر چندین بار مسوولان را مجبور به پاسخگویی کرده‌اند و توانسته‌اند در برنامه جریان انتقادی سازنده‌ای را به راه بیندازند. به عنوان مثال تصاویر مربوط به ورزشگاه‌های نیمه‌تمام‌ هنگامی که خلاف بودن ادعاهای مسوولان ورزشی را به اثبات رساندند‌ به یک موضوع مهم خبری بدل شدند. نکته مهم درباره این عکس‌ها این بود که نماهایی از ورزشگاه‌های نصفه نیمه دورافتاده‌ترین نقاط کشور را بازتاب می‌دادند؛ یعنی مکان‌های فراموش‌شده‌ای که پای هیچ خبرنگاری به آنجا نرسیده بود. اما به لطف پدیده خبرنگاری‌شهروندی این سوژه‌ها به چشم آمدند و دیده شدند.

در مواردی که عکس‌ها و تصاویر از ارزش خبری «شهرت» برخوردار بوده‌اند، توانسته‌اند به یک سوژه خبری داغ نیز بدل شوند؛ مثل تصویری که درگیری لفظی و فیزیکی یکی از بازیکنان مشهور با یکی از تماشاگران را نشان می‌داد.

خبرنگاری‌شهروندی‌ به عنوان یکی از مباحث جدی و اساسی استادان رشته ارتباطات مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این فرآیند می‌تواند انحصار رسانه‌های رسمی را بشکند و منجر به افزایش مشارکت شهروندان در جریان تولید و نشر خبر شود. در جریان حمله آمریکا به عراق، یکی از ساکنان بغداد اخبار لحظه به لحظه این جنگ را از طریق وبلاگش منتشر کرد که این حرکتش بسیار مورد توجه قرار گرفت.

از آنجا بود که خیلی‌ها به فکر فرو رفتند و درباره قدرت روزنامه‌نگاری‌شهروندی‌ مباحث علمی و عمیقی را مطرح کردند. برخی از سایت‌های خارجی این شیوه را آن قدر جدی گرفته‌اند که به شهروندان فرستنده محتوا دستمزدی هم پرداخت می‌کنند. در صورت عدم دقت فرستنده پیام یا صاحبان رسانه، خبرنگاری‌شهروندی‌ ممکن است منجر به تولید آثار‌های جنجالی، توهین‌آمیز و افشاگرانه شود.

اما مسلما این شیوه اطلاع‌رسانی‌ می‌تواند افراد بیشتری را درگیر جریان تولید و نشر خبر کند. پیام پنهان این فرآیند این است که نظر عامه مردم در رسانه‌ها لحاظ می‌شود و برنامه‌سازی مطابق با خواست و سلیقه آنها صورت می‌گیرد. بی‌جهت نیست که بخش دوربین نود‌ این همه طرفدار پیدا کرده است. یادمان باشد که خبرنگاری‌شهروندی فقط منحصر به یک برنامه ورزشی نیست. برنامه‌های خانوادگی، طنز، کودک و نوجوان، علمی، اقتصادی و... نیز می‌توانند مخاطبانشان را در تولید محتوا شریک کنند.

پروژه سینمایی «کوروش کبیر» را جعفری جوزانی و معلم می‌سازند

Posted: 11 Jun 2010 01:20 PM PDT

با امضای توافق‌نامه کارگردانی پروژه‌ی سینمایی کوروش کبیر توسط مسعود جعفری جوزانی، مرحله‌ی نخست کار بر روی این اثر بین‌المللی آغاز شد.

به گزارش فارس، با امضای توافق‌نامه کارگردانی پروژه‌ سینمایی کوروش کبیر توسط مسعود جعفری جوزانی، مرحله‌ نخست کار بر روی این اثر بین‌المللی آغاز شد.

علی معلم (تهیه‌کننده این پروژه) ضمن اعلام این خبر افزود: «شخصیت کوروش از جهت جایگاه تاریخی و ملی، پایه‌گذاری امپراتوری چندملیتی و بزرگ جهان، بنیانگذاری حقوق بشر و احترام به ادیان 600 سال پیش از میلاد (زمانه‌ای که هنوز در جهان بحث حقوق بشر حضور اولیه هم نداشت)، پذیرش این شخصیت تاریخی از جانب ادیان الهی (به خصوص ذکر این شخصیت در قرآن کریم با عنوان ذوالقرنین) در شرایط امروز جهان که قدرت‌های بزرگ و بی‌تاریخ درصدد نفی جایگاه ایران در معادلات جهانی هستند، بسیار حائز اهمیت است.

از این رو اقدام برای ساخت این پروژه‌ی ملی که از مرحله‌ی نخست به توان یکایک ایرانیان و دست‌اندرکاران و متخصصان شریف سینمای ایران متکی خواهد بود در دستور کار قرار گرفت.

مسعود جعفری جوزانی کارگردان ایرانی که در سالیان گذشته از ابتدای دهه‌ی 60 تا امروز جایگاه ویژه‌ای در آثار متعدد خود از جاده‌های سرد و شیر سنگی تا مجموعه‌ عظیم در چشم باد در سینمای ما داشته است، گزینه شایسته‌ رهبری هنری این پروژه‌ بزرگ است.»

معلم افزود: «به جهت حفظ اصالت این پروژه در مرحله‌ نخست قرار بر این شده که سرمایه‌گذاری روی این پروژه متکی به ایرانیان توانمند و فعال در حوزه‌ اقتصاد و دوستدار وطن انجام و مراحل سرمایه‌گذاری به صورت شفاف دنبال شود. از این رو با نظر به حجم بالای سرمایه‌ای این پروژه و لزوم وابستگی آن به سرمایه‌های خصوصی با اعلام عمومی پذیرش سرمایه‌گذاری از سوی ایرانیان پاک‌نهاد که در گوشه و کنار جهان و ایران بزرگ اسلامی علاقمند به حمایت از این اثر ملی هستند. از علاقمندان درخواست می‌کنیم با پست‌های الکترونیکی koroush@moallem.com یا ali_moallem@hotmail.com تماس گرفته و نحوه‌ی مشارکت خود را اعلام کنند.»

علی معلم افزود: «جزئیات بیشتر در مورد فیلم کوروش کبیر که متکی به متخصصان سینمای ایران خواهد بود و از بازیگران بین‌المللی و ایران و تکنولوژی‌های جدید در ساخت آن استفاده می‌شود در آینده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.»

قانون جامع رسانه‌ها به مراحل پایانی رسید

Posted: 11 Jun 2010 01:20 PM PDT

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان آخرین وضعیت قانون جامع رسانه گفت: این قانون مراحل پایانی تدوین را سپری می‌کند و برای اظهار نظر به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه شده است.

محمدعلی رامین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای تدوین قانون جامع رسانه با کارشناسان مختلف رایزنی شده است و به زودی پس از آماده شدن به طور کامل در هیات دولت مطرح و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی می‌رود.

وی با بیان این که قانون جامع رسانه قانونی کامل است افزود: برای تدوین قانون جامع رسانه قوانین موجود به اضافه قوانین مورد نیاز رسانه‌های جدیدی چون خبرگزاری‌ها و سایت‌ها که به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند را در کنار هم دیده و طراحی کرده‌ایم.

به گفته رامین در قانون جامع رسانه سعی شده است حقوق مولفان، صاحب‌نظران، شهروندان و مسوولیت‌ها و ماموریت‌های رسانه به نحوی منضبط و قانونمند به‌طور روشن و آشکار و بدون اعلام سلیقه و نفوذ و خواست‌های شخصی و گروهی باشد تا بتواند به مجموعه رسانه‌ها که از نظر ما رکن چهارم مردم سالاری دینی است، نظم دهد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرنگاران را آسیب‌پذیرترین قشر مجموعه رسانه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: در قانون جامع رسانه تعریف مشخصی از خبرنگار ارائه شده است، تا خلاء موجود در این حوزه را پر کند.

وی درباره تعلق سهام عدالت به خبرنگارانی که هنوز از این خدمت بهره‌مند نشده‌اند گفت: به ما سهم‌هایی از سوی ستاد سهام عدالت داده می‌شود و ما طبق آن خبرنگاران را گروه گروه معرفی می‌کنیم.

رامین تاکید کرد: نمی‌توان زمان مشخصی برای اعطای سهام عدالت به همه خبرنگارانی که از این خدمت بی‌بهره‌اند، اعلام کرد زیرا با توجه به سهمیه‌ای که برای ما در نظر گرفته می‌شود پیش می‌رویم.

خیز هکرها برای سوءاستفاده از تب جام‌جهانی

Posted: 11 Jun 2010 01:17 PM PDT

با آغاز رقابت های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، مجرمان آنلاین و هکرهایی که از هر فرصتی برای کسب درآمد استفاده می کنند، این بار قصد دارند از این فرصت برای فریب کاربران اینترنت استفاده کنند.

به گزارش فارس به نقل از آی تی پی، آلوده کردن موتورهای جستجو به لینک هایی به وب سایت های وابسته به کلاهبرداران اینترنتی از جمله این روش ها است.

هکرها با طراحی وب سایت هایی با موضوع جام جهانی تلاش می کنند تا کاربران را به هر نحو ممکن به بازدید از آنها ترغیب کنند. یکی از این روش ها فریب دادن موتورهای جستجو و بالابردن رنکینگ یا رتبه سایت های مذکور در آنها است تا کاربر در صورت جستجوی کلید واژه های مرتبط با جهام جهانی لینک این صفحات را حتماً در صفحه اول موتور جستجو مشاهده کند.

این سایت ها معمولاً یا آلوده به انواع بدافزار هستند یا در آنها برای فریب کاربران و دستیابی به اطلاعات شخصی آنها برنامه ریزی شده است. برخی از این سایت ها هم در زمینه فروش بلیط های تقلبی جام جهانی فعال هستند.

یکی دیگر از روش های مورد استفاده کلاهبرداران اینترنتی سوءاستفاده از سرویس های خرید الکترونیک شرکت های ارائه دهنده کارت های اعتباری است. برخی از این شرکت ها هم اکنون برای ترغیب دارندگان کارت اعتباری به خرید بیشتر مسابقه هایی را برگزار می کنند وبرندگان را به سفر جام جهانی می فرستند.

روش کار این است که هکرها ایمیل های تقلبی را برای کاربران می فرستند و وانمود می کنند این ایمیل ها از طرف شرکت های کارت اعتباری ارسال شده است. سپس از آنها می خواهند تا برای دریافت پول سفر به آفریقای جنوبی مشخصات محرمانه کارت اعتباریشان را وارد کنند. در نتیجه اطلاعات حساس کاربران در اختیار هکرها قرار گرفته و خالی کردن حساب های بانکی آنها ممکن خواهد شد.

کارشناسان امنیتی به کاربران اینترنت هشدار داده اند که با توجه به رشد فزاینده کلاهبرداری های آنلاین در این زمینه حساس باشند و دقت به خرج دهند.

ارسال ماهانه دو میلیارد پیام در توییتر

Posted: 11 Jun 2010 01:16 PM PDT

روزانه 65 میلیون پیام معروف به توییت در سرویس میکرووبلاگ‌نویسی توییتر ارسال می‌شود که برابر با 1.96 میلیارد پیام در ماه است.

به گزارش ایسنا، به گفته دیک کاستلو، مدیر عملیاتی شرکت توییتر، میزان پیام‌های ارسال شده در توییتر در پایان ماه گذشته به 15 میلیارد پیام رسید که آمار جدید سه ماه پس از شکسته شدن مرز 10 میلیارد پیام حاصل شده است.

کاستلو می‌گوید در این سرویس روزانه حدود 135 هزار کاربر جدید ثبت نام می‌کنند با این همه مشخص نیست چه تعدادی از آن‌ها اشخاص عادی و چه شماری شرکت‌های تجاری هستند.

از سوی دیگر توییتر با راه‌اندازی سرویس آزمایشی جدیدی به‌نام t.co که مخفف "تمامی لینک‌های اشتراک‌گذاری شده در سایت" است، عرضه خدمات کوتاه‌سازی آدرس URL مشابه Bit.ly را برای کاربرانش آغاز کرد.

هدف از این اقدام افزایش امنیت در این سایت و هم‌چنین عرضه تحلیل و خدمات مربوط به پلتفرم توییت‌های تبلیغی این شرکت برشمرده شده است.

توییتر با وجود رشد سریع هم‌چنان پس از سایت‌های اجتماعی رقیب مانند فیس‌بوک قرار دارد که کاربرانش هشت میلیارد دقیقه در روز این سایت سپری می‌کنند و یوتیوب که روزانه دو میلیارد ویدیو نمایش می‌دهد.

ممنوعیت سرویس‌های متعدد گوگل در ترکیه

Posted: 11 Jun 2010 01:16 PM PDT

ترکیه دسترسی به سرویس‌های متعدد گوگل از جمله ترجمه، گوگل داکس و گوگل بوکس را مسدود کرده است.

به گزارش ایسنا، این غول اینترنتی که معتقد است این ممنوعیت، تصادفی بوده و تاثیر جانبی ممنوعیت درازمدت برروی یوتیوب است، سرگرم مذاکره با دولت ترکیه برای برطرف کردن این مشکل است.

مقامات ترکیه از ماه می 2008 و پس از ارسال ویدیوهای توهین‌آمیز به بنیانگذار ترکیه لائیک در یوتیوب، این سایت اشتراک گذاری ویدیویی متعلق به گوگل را مسدود کردند.

طبق گزارش اینترنشنال بیزنیس تایمز، ریاست مخابرات ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بسیاری از آدرس‌های IP گوگل را مسدود کرده اما دلیلی برای این اقدام عنوان نکرد.

بر اساس این بیانیه، بسیاری از آدرس‌های گوگل کاملا غیرقابل دسترس شده‌اند در حالی که باقی آن‌ها به کندی بارگذاری می‌شوند.

طبق گزارش رجیستر، این مشکل برای سرویس‌های ترجمه، داکس، بوکس، AppEngine، فیدبرنر، AdWords و آنالیتیکس وجود دارد.

از سوی دیگر بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیر ارتباطات ترکیه گوگل را به ثبت نام به‌عنوان یک مالیات دهنده در این کشور فراخوانده و اظهار کرده است این اقدام رفع ممنوعیت یوتیوب را تسریع خواهد کرد.

طبق ارزیابی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE)، حدود 3700 وب سایت در ترکیه به دلایل سیاسی و حکم دادگاه ممنوع هستند.

شمار دامنه‌های اینترنتی از مرز ۱۹۳ میلیون گذشت

Posted: 11 Jun 2010 01:08 PM PDT

حجم ثبت نام‌های دامنه جدید در سه ماه نخست سال 2010، حدود شش درصد رشد داشت و یک میلیون نام دامنه جدید در این مدت اضافه شدند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام شرکت وری‌ ساین که کار مدیریت دامنه اینترنتی انجام می‌دهد، شمار نام‌های دامنه سطح بالای عمومی به ثبت رسیده تا پایان سه ماهه نخست سال 2010، به بیش از 193 میلیون رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شش درصد و نسبت به سه ماهه قبلی تقریبا یک درصد رشد کرده است.

در این مدت مجموع دامنه‌های com. و net. به 99.3 میلیون نام دامنه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال میلادی گذشته 7 درصد و نسبت به سه ماهه قبلی 2.7 درصد افزایش داشت.

در مجموع بر اساس برآورد وری ساین، این شرکت روزانه به‌طور متوسط به 54 میلیارد تقاضای سیستم نام دامنه (DNS) پاسخگویی می‌کند که 41 درصد نسبت به سال 2009 و چهار درصد نسبت به سه ماهه قبلی افزایش یافته است.

این شرکت هم‌چنین به بررسی بنیاد فن‌آوری اطلاعات و نوآوری اشاره کرده که طبق ارزیابی آن، ارزش تجارت آنلاین اکنون به 1.5 تریلیون دلار رسیده و تا سال 2020 ممکن است به 3.8 تریلیون دلار هم برسد.

لوگوی گوگل هم فوتبالی شد

Posted: 11 Jun 2010 01:08 PM PDT

لوگوی گوگل همزمان با شروع رقابتهای جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و تب فوتبال به شکل بازیکنان جام جهانی در آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رقابتهای جام جهانی فوتبال 2010 از امروز جمعه 11 ژوئن با حضور 32 تیم در شهرهای مختلف آفریقای جنوبی برگزار می شود به همین منظور لوگوهای مناسبتی بزرگترین موتور جتسجوی دنیا این بار به شکل فوتبال در آمده است.

رقابتهای جام جهانی فوتبال (Fifa World Cup) بزرگترین رقابت فوتبال مردان در دنیا به شمار می رود. این رقابت مهم که امروزه به یکی از داغ ترین مسابقات ورزشی تبدیل شده است در سال 1930 و با ایده یک مدیر ارشد ورزش فرانسوی به نام "ژول ریمه" ایجاد شد.

بررسی آمار سایت‌های شبکه اجتماعی در ایران و جهان

Posted: 11 Jun 2010 01:08 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - کارشناسان بر این عقیده‌اند که تحقق اهداف جامعه اطلاعاتی به سادگی به حقیقت می‌پیوندد و صاحب‌نظران این حوزه به سوی توسعه جامعه وب سایتی (جامعه مبتنی بر وب) رفته‌اند و جامعه وب سایتی را به عنوان شاه کلید دروازه جامعه اطلاعاتی مطرح می‌کنند در این میان شبکه‌های اجتماعی نوع جدیدی از ارتباطات اجتماعی را با استفاده از فن‌آوری اطلاعات در فضای سایبر رقم زده‌اند که این شبکه‌ها با سرعت چشمگیر در سراسر جهان در حال گسترش است.

بسیاری از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون که مهم‌ترین آن‌ها تجاری و تبلیغاتی است، به راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی دست زده یا درصدد خرید سهام مهمترین شبکه‌های اجتماعی دنیا هستند.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی به اعتقاد کارشناسان در جامعه وب سایتی باعث شکل‌گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبر شده است، مفاهیمی که در گذشته دستیابی و تحقق آن در حد یک رویا بود. بنابراین در عصر حاضر با گسترش شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی الکترونیک می‌تواند پاسخ تمامی مخاطبان یک سازمان هفت در بیست و چهار را در کمترین زمان ممکن و با ایجاد فضای تعاملی ارایه دهد.

جواد افتاده - مدیر وب سایت جامعه اطلاعاتی ایران - در مقاله‌ای با عنوان شبکه‌های اجتماعی یکپارچه‌سازی خدمات در روابط عمومی الکترونیک که در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارائه کرد و اطلاعات این گزارش از آن استخراج شده معتقد است: "در حال حاضر در کشور ما روابط عمومی‌های الکترونیک خدمات گوناگونی را نظیر ارسال و دریافت پیام، صوت، تصویر، عکس، ویدیو، امکان چت همزمان، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی، بلاگ، اشتراک‌گذاری منابع، نظرسنجی، نشر الکترونیک، روزنامه‌نگاری شهروندی، گروه‌های خبری و شخصی اطلاع‌رسانی و اطلاع یابی و... را از طریق وب سایت‌های مختلف عرضه می‌کنند که به راحتی طی این مقاله، پیش‌بینی شده است تا سال 2010 تعداد وب سایت‌های شبکه اجتماعی به 4 میلیون برسد.

در حال حاضر در سراسر جهان، جنبش شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است، یعنی بیش‌تر وب‌سایت‌ها امکانات و زیرساخت‌های شبکه اجتماعی را در خود جای داده‌اند. طبق آمارها هر کاربر اینترنتی فقط سه ثانیه را صرف بازدید از یک وب سایت می‌کند که وجود امکانات شبکه‌های اجتماعی باعث ماندگاری بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت‌ها می‌شود و در نهایت ارتباطی پویا و دایمی بین مخاطب و سرویس دهنده برقرار می‌کند.

امروز با گسترش وب سایت‌های شبکه‌های اجتماعی همانند فیس بوک، مای اسپیس، اورکات و ... تجهیزات وب سایت‌هایی مانند آمازون، ای بای و ... با امکانات شبکه‌های اجتماعی همه به این نتیجه رسیده‌اند که تمام خدماتی که روابط عمومی الکترونیک ارایه می‌دهد در قالب شبکه‌های اجتماعی نیز قابل عرضه است.

این شبکه‌های اجتماعی در عین حالی که فضاهایی جهت پیدا کردن دوستان جدید است افراد می‌توانند با دوستان قدیمی خود که در جریان تغییرات زندگی‌شان قرار داشته‌اند، ارتباط برقرار کنند. مکان‌هایی برای تبادل نظر هستند که در آن‌ها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می‌گذارند.

شبکه اجتماعی (social networking) چیست؟

یک شبکه‌ی اجتماعی یک ساختار اجتماعی است که از گروه‌هایی ـ که عموما فردی یا سازمانی هستند ـ تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع از وابستگی‌ها به هم متصل‌اند. شبکه‌های اجتماعی در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، کارکرد موثر شبکه (همگرایی) را تصویر می‌کند و با نگاهی دقیق‌تر، جامعه ترکیبی است از شبکه‌های متعدد: شبکه‌های میان سازمان‌ها، شبکه درون سازمانی، شبکه‌های شخصی، شبکه‌های رایانه‌یی و علاوه بر این‌ها شبکه‌های فرا مرزی و اطلاعات از طریق همین بزرگراه‌ها جاری می‌شود.

برخی از محققان، شبکه‌ها و شبکه‌سازی را عامل تحولات و تغییرات اجتماعی می‌دانند. دلیل موفقیت این شبکه‌ها داشتن رنگ و بوی اجتماعی آن‌هاست (چون انسان موجودی اجتماعی است). از همین رو، کاربران با حضور خود، صورتی جدید از تعاملات اجتماعی سنتی را به وجود می‌آورند که شاید تجربه کردن برخی از این تعاملات به دلیل هنجارهای جامعه کاربران غیرممکن باشد.

این امر به اعتقاد کارشناسان کاربران را تشویق می‌کند تا فارغ از هنجارهای حاکم بر جامعه پا به چنین جامعه‌های مجازی بگذارند. اما باید به خاطر داشت که همین کاربران با بنیان اخلاقی که در جامعه واقعی دارند وارد چنین محیط‌هایی می‌شوند و به تعامل با دیگران می‌پردازند.

به بیان دیگر یک شبکه اجتماعی، سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه‌مندی‌ها، افکار، فعالیت‌های خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند، این مکان را می‌دهد.

شبکه‌های اجتماعی، به خصوص آن‌هایی که کاربردهای معمولی و غیرتجاری دارند، مکان‌هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنند و ارکان برقراری ارتباط بین خود و هم فکرانشان را در زمینه‌های مختلف مورد علاقه فراهم می‌کنند.

استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی، روز به روز محبوبیت بیش‌تری پیدا می‌کند. هم اکنون سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، بعد از پرتال‌های بزرگی مثل یاهو یا ام‌اس‌ان موتورهای جست‌وجو مثل گوگل، تبدیل به پراستفاده‌ترین خدمات اینترنتی شده‌اند.

تاریخچه شبکه‌های اجتماعی

فضای مجازی امکان شکل‌گیری اجتماعات جدید را برای کابران فراهم می‌کند. از زمان تونیس (Toniest) و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی، یعنی «اجتماع» در مقابل «جامعه» گزلشافت و گمنشافت به بعد، همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی «رودر رو بودن»، «محدودیت تعداد» و «مبتنی بر روابط عاطفی و نه رابطه عقلانی» را از خصائص بنیانی «اجتماع» عنوان کرده‌اند.

در سال 1960 نخستین بار بحث شبکه‌های اجتماعی در دانشگاه ایلی نیوز در ایالت متحده آمریکا مطرح شد، پس از آن در 1997 نخستین سایت شبکه اجتماعی به آدرس اینترنتی SixDegress.com راه‌اندازی شد. اما بعد از سال 2002 انفجار تجارت در وب سایت‌های شبکه اجتماعی مانند Lindedin و Orkut و Friendestre و... باعث تحول عظیم در این عرصه و شکوفایی شبکه‌های اجتماعی شد.

در سال 2004 سایت‌های شبکه اجتماعی فرینداستر با 7 میلیون کاربر و مای اسپیس با 4 میلیون کاربر مقام‌های اول را داشتند.در این سال سایت فیس بوک نیز راه‌اندازی شد.

سال 2005، سال‌ ظهور قوانین، ‌برای شبکه‌های اجتماعی بود زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی افراد در اختیار این شبکه‌ها بود که قوانینی مشخص برای حفظ این اطلاعات و نوع ارتباطات ایجاد کردند. سرانجام سال 2006، سال گسترش روزافزون کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی و هم‌چنین سایر سایت‌های دیگر به شبکه‌ اجتماعی بود.

رشد شبکه‌های اجتماعی در جهان

اما در ماه آوریل سال 2008، فیس بوک با ایجاد صفحه‌های اصلی وب سایت خود به زبان‌های مختلف باعث شد که این وب سایت 153 درصد در سال گذشته رشد داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی محبوب‌تر از ای‌میل

جدیدترین آمار نیلسن نشان می‌دهد که 65.1 درصد از کاربران اینترنت از ای‌میل استفاده می‌کنند، در حالی که 66.8 درصد به سایت‌های شبکه اجتماعی روی آورده‌اند. در این بررسی که برمبنای بازدید معمولی کاربران از چنین سایت‌هایی صورت گرفته است، جست‌وجو با 85.9 درصد برترین بخش مورد بازدید کاربران بود.

ویژگی‌های انحصاری شبکه‌های اجتماعی

خرد جمعی در شبکه‌های اجتماعی، مطالعه خروجی شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین، کاربران گزینش گر، انتقال فرهنگ‌های مختلف، اعتماد و صداقت و صمیمیت از جمله ویژگی‌هایی هستند که شبکه‌های اجتماعی موجود در بستر اینترنت به‌طور انحصاری در اختیار دارند.

آمار سایت‌های شبکه اجتماعی

اما طبق آخرین آمار سایت الکسا (Alexa)، سایت‌های برتر جهان از نظر بازدیدکننده به شرح ذیل هستند:

1- یاهو، 2- گوگل 3- یوتیوب 4- فیس بوک 5- ویکیپدیا 6- بلاگر 7- مای اسپیس

از بین 9 سایت برتر جهان، چهار سایت شبکه اجتماعی است و سایت مای اسپیس 290 کاربر و سایت فیس بوک 175 میلیون کاربر دارد. ضمن اینکه یاهو هم بعد از راه‌اندازی نه چندان موفق «360 درجه» به دنبال راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی دیگر به اسم «مش» است.

ناسا شبکه اجتماعی مای ناسا و سونی نیز برای کنسول بازی پلی‌استیشن شبکه اجتماعی با نام Plyastation Home برای طراحی شخصیتی سه‌بعدی برای کاربران طراحی کرده است.

آمار وب سایت‌ها در ایران

طبق نظرسنجی‌ها، گوگل، یاهو، بلاگفا، فیس بوک، میهن بلاگ، یوتیوب، بلاگر، کلوب، پرشین بلاگ، ویکیپدیا سایت‌هایی هستند که بین ایرانیان به ترتیب با بیش‌ترین استقبال مواجه شده‌اند. در ایران نیز در بین 13 سایت برتر، چهار وب سایت مرتبط با شبکه اجتماعی است.

حدود چهار سال پیش، مفهوم شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده با حضور اورکات در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی آنقدر سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد. در همان زمان، شایعاتی هم رواج پیدا کرد که نسبت به عضویت در این انجمن هشدار داده و گفته شد که گوگل (گرداننده اورکات) از این طریق به اطلاعات شخصی، علایق و نظرات و ارتباطات خصوصی افراد دست یافته و ممکن است با این کار، امنیت شخصی افراد از بین برود.

این شایعات در حالی بود که چندی پیش، دادگاهی در برزیل از گوگل تقاضای اجرای محدودیت‌هایی در سرویس اورکات کرد تا گروه‌های نژادپرستانه از اورکات حذف شوند. البته گوگل از اجرای این تقاضا سرباز زد.

گوگل اعلام کرده چون سرورهای گوگل که مرتبط با اورکات هستند در آمریکا قرار دارند، کلیه امور مربوط به آن مطابق قوانین آمریکا بوده و نمی‌توان قوانین برزیل یا سایر دولت‌ها را در آن دخیل کرد اما گروه‌های خاصی را که برخلاف قوانین داخلی اورکات بوده‌اند، شناسایی و بسته است.

شبکه‌های اجتماعی و جذب سه‌چهارم کاربران اینترنت اروپا

طبق برخی آمارها در اروپا 7/282 میلیون کاربر اینترنتی، در خانه یا محل کار از ا ینترنت استفاده می‌کنند؛ در دسامبر 2008، 211 میلیون کاربر از شبکه‌های اجتماعی بازدید کردند. به بیان دیگر 74 درصد کاربران اروپا از سایت‌های شبکه اجتماعی بازدید می‌کنند.

سومین مقصد انگلیسی‌ها در تعطیلات کریسمس امسال، سایت یوتیوب بوده است که در مراحل بعدی هات میل قرار دارد.

حریم خصوصی و اسپم در شبکه‌های اجتماعی

طبق نظرسنجی انجام شده در 972 سایت شبکه اجتماعی از 66 درصد کاربران؛ اگر اسپم‌ها از طریق درخواست دوستی (دعوت نامه) پیام و پست مطلب باشند، احتمالا ناگزیر به سراغ سایت‌های شبکه اجتماعی دیگر می‌روند. در حال حاضر، سایت فیس بوک در حال ارایه قوانین جدیدی برای جلوگیری از اسپم‌های این چنین است".

تور سه‌بعدی گوگل برای بازدید از ورزشگاه‌های جام جهانی

Posted: 11 Jun 2010 01:08 PM PDT

شرکت گوگل برای کاربران علاقمند به فوتبال خود توری سه بعدی عرضه کرده که کاربران با کمک آن بتوانند در فضای مجازی گوگل ارث یا دیگر جهانهای مجازی گوگلی به دیدار ورزشگاههای برگزار کننده بازیهای جام جهانی بروند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اگر نمی توانید برای دیدن بازی های جام جهانی آفریقای جنوبی به این کشور سفر کنید چرا قبل از مشاهده سه بعدی بازی ها، سفری مجازی به ورزشگاههای میزبان نداشته باشید؟

گوگل توری سه بعدی را از 10 ورزشگاه میزبان جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و 9 شهر میزبان آفریقایی بر روی برنامه گوگل ارث یا Earth View ارائه کرده است که کاربران می توانند با استفاده از آن تصاویر هفت تا 10 ورزشگاهی که رقابتهای جام جهانی در آنها برگزار خواهد شد را از نزدیک مشاهده کنند.

در عین حال امکان مشاهده این ورزشگاهها در برنامه Street View نیز وجود دارد. کاربران می توانند ورزشگاههای Soccer City در ژوهانسبورگ، پیتر موگابه در پولوان و موسس مابیدا در دوربان را در جهان مجازی این برنامه از نزدیک ببینند.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، این تور سه بعدی تصاویری از هر یک از این ورزشگاهها را نمایش داده و کاربران می توانند بر فراز شهرهای میزبان بازی ها به پرواز درآیند.

لابی ۲۵۰ هزار دلاری صنعت روزنامه‌ی آمریکا برای حفاظت از افشای منابع خبرنگاران

Posted: 11 Jun 2010 01:08 PM PDT

انجمن روزنامه آمریکا در سه ماه اول 2010، هزینه‌ای بالغ بر 250 هزار دلار برای لابی با دولت فدرال درباره قانونی صرف کرد که خبرنگاران را در برخی موارد از اجبار برای افشای منابع محرمانه و مسائل دیگر حفاظت می‌کند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اسناد اعلام شده کنگره، این هزینه کم‌تر از 290 هزار دلاری است که این گروه در مدت مشابه در سال گذشته و 440 هزار دلاری که در سه ماهه پایانی 2009 صرف کرده بود.

این گروه که نماینده حدود دو هزار روزنامه در آمریکا است، با سنا و مجلس نمایندگان آمریکا برروی طرح پیشنهاد شده به نام قانون جریان آزاد اطلاعات، لابی کرده است.

این قانون از خبرنگاران در برابر فشار دادگاه برای افشای منابع محرمانه حمایت می‌کند که بنا بر استدلال این سازمان، گامی در جهت تشویق افشاگران برای افشای فساد است.

این انجمن هم‌چنین درباره قانون آزادی اطلاعات که مقامات را ملزم می‌کند بسیاری از اسناد دولتی را به‌صورت عمومی منتشر کنند، لابی کرده است. به‌علاوه این گروه درباره آینده پروژه رسانه کمیسیون ارتباطات فدرال که ابتکاری برای به‌سازی قوانین مربوط به دارندگی رسانه است، لابی کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر