۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نظرسنجی صداوسیما: پارسال ۳۵ درصد تهرانی‌ها از ماهواره استفاده می‌کردند، امسال ۴۵ درصد

Posted: 14 Jun 2010 12:56 PM PDT

خبرآنلاین - نظرسنجی جدید صدا و سیما نشان می دهد که مخاطبان ماهواره در تهران طی یک سال گذشته افزایش معناداری پیدا کرده اند.

45.4 درصد از مردم تهران بیننده ماهواره هستند که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد پیدا کرده اند.

از این مقدار 40.9 درصد بیننده شبکه های فارسی زبان هستند و 14 درصد فقط شبکه خارجی می بینند.

میانگین زمان تماشای ماهواره 2 ساعت و 5 دقیقه است.

48.9درصد از بینندگان ماهواره فارسی وان می بینند. همچنین از وقتی شبکه فارسی وان آمده است، مخاطب بی بی سی 30 درصد کاهش داشته است.

46.2 درصد از کسانی که فارسی وان می بینند، جذابیت را عامل اصلی برای مراجعه به این شبکه دانستند.

مطابق این نظرسنجی 48 درصد مخاطبان ماهواره، متنقاضی فیلم و سریال هستند.13 درصد دیدن شو، 6.6 درصد ورزش، 6.5 درصد هنر و 3.8 درصد برنامه های علمی را دلیل تماشای ماهواره ذکر کرده اند.

50.6 درصد از پرسش شوندگان گفتند که ماهواره با فرهنگ ما سازگاری ندارد و 34.8 درصد مخالفت کردند و گفتند که ماهواره منطبق با فرهنگ ما است.

داوری آنلاین سومین جشنواره وب‌سایت‌های ایران آغاز شد

Posted: 14 Jun 2010 12:56 PM PDT

وبنا - نرم افزار داوری آنلاین سومین جشنواره وب سایت های ایران تکمیل شده است و داوری سایت ها از هفته آینده شروع خواهد شد. این نرم افزار تحت وب است و توسط صالح سوزنچی طراحی شده است.

در این سیستم داوران پس از ورود می توانند با مراجعه به گروه ها، سایت های ثبت نام شده در آن گروه را مشاهده کرده و به سایت ها امتیاز بدهند. امتیاز دهی از 10 تا 0 است و در مجموع سایت هایی که بیشترین امتیاز را داشته باشند به عنوان سایت برتر معرفی می شوند.

برای مشاهده سایت جشنواره به آدرس http://www.webaward.ir مراجعه کنید.

۱۰ هدف روزانه هکرها را بشناسید

Posted: 14 Jun 2010 12:56 PM PDT

نشریه ABC در گزارشی 10 گزینه آسیب پذیر را که روزانه در معرض حمله هکرهای قرار داشته و هکرها به راحتی توانایی نفوذ به آنها را دارند، معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، درست در زمانی که فکر می کنید برای استفاده از رایانه از امنیت کافی برخوردارید، هکرها می دانند چگونه به هر یک از ابزار رایانه الکترونیکی مورد استفاده شما، تلفن همراه، چاپگر و حتی دستگاه مخلوط کن آشپزخانه خانه شما حمله کنند. هکرها این توانایی را دارند تا به هر ابزار الکترونیکی حمله کرده و از آنها علیه شما استفاده کنند.

در آینده ای نه چندان دور، زمانی که علم پزشکی در استفاده از تجهیزات واسط ماشینها و انسانها پیشرفت کند، هکرها حتی قادر خواهد بود بدن و مغز شما را در معرض خطر قرار دهند. در ادامه 10 گزینه معمولی که به صورت روزانه در معرض خطر حمله هکرها قرار داشته و هدفی آسان برای آنها به شمار می آید معرفی خواهند شد:

خودرو: خودرویی مانند مرسدس S550 با استفاده از اتصال به تلفن همراه امکان باز کردن یا قفل کردن درها از راه دور را به وجود خواهد آورد. خودروی "گراند کاروان" کرایسلر نیز از اتصال وای-فای به اینترنت برخوردار است و خودروهای جنرال موتورز از سیستم OnStar برای ارتباط با جهان اطراف استفاده می کنند و در عین حال برای زمانی که خودرو دزدیده شده کلیدی برای غیر فعال کردن آن از راه دور در این خودروها تعبیه شده است.

"دیوید پری" (David Perry) متخصص ویروس شرکت Trend Micro معتقد است بیشتر خودروها از رایانه های متعدد و شبکه ای از ابزار ارتباطاتی از قبیل GPS، وای-فای و بلوتوث برخوردارند که "هکرهای کلاه سفید" - متخصصانی که تنها به منظور مشخص کردن نقصهای ایمنی سیستمهای مختلف به درون آنها نفوذ می کنند - بارها نشان داده اند چنین ابزارهایی خودروها را در برابر حمله های هکرهای تبهکار آسیب پذیر خواهد کرد. به گفته پری در آینده ماشین دزدی دیجیتال خواهد شد. وی می گوید: "در آینده هکرها قادر خواهند بود برای به وجود آوردن ترافیکهای سنگین با استفاده از هک کردن بلوتوث، خودروها را از حرکت بازدارند."

GPS: دستگاه های GPS از ماهواره های مدارگرد استفاده می کند تا مسیر خلوت را در میان ترافیکهای بزرگ به کاربر خود نشان دهد. به گفته "رابرت سیسیلیانو" مدیر شرکت ID TheftSecurity شاید هکرها برای اختلال در این ماهواره ها با مشکلات زیادی مواجه باشند اما دسترسی به دستگاه های GPS در هنگامی که دستگاه درحال بارگذاری اطلاعات جدید از اینترنت است به هیچ وجه کار سختی نخواهد بود. به این شکل هکرها می توانند کنترل از راه دوری را بر روی دستگاه نصب کرده و مسیر کاربران را ردیابی کنند. به گفته پری تبهکارانی که به دستگاه GPS شما وارد می شوند می توانند شما را به منطقه ای دور افتاده برای مثال انباری متروکه هدایت کرده و سپس به شما حمله کنند. استفاده از مختل کننده های GPS شیوه ای دیگر است که هکرها برای اخلال در دستگاه ها و ایجاد ترافیکهای بزرگ از آن استفاده می کنند.

تلفنهای همراه: تلفنهای همراه برای هکرها اهدافی کاملا قابل دسترسی به شمار می روند و به گفته سیسیلیانو نرم افزارهای جاسوسی برای نفوذ به تلفنهای همراه امروزه در اینترنت در دسترس همه قرار دارد. ابتدا پیامکی حامل لینک اینترنتی خدمات رایگان را دریافت خواهید کرد و به محض وارد شدن به این لینک هکرها به تلفن همراه شما نفوذ کرده اند. از شیوه های بسیار خطرناک هک که بیشتر در ژاپن رایج است نیز نفوذ هکرها به سیستم تماس های تلفن اضطراری و غیر فعال کردن این خدمات حیاتی است.

سیستم ایمنی خانه: درها را قفل می کنید، دوربین مدار بسته در جلوی ورودی منزل کار می گذارید و سیستم دزدگیر را در منزل نصب می کنید اما با این همه هکرها همچنان می توانند وارد خانه شما شوند! تکنیکی به نام Lock Bumping که شاه کلید هکرها برای باز کردن در خانه ها به شمار می رود. این شاه کلید که در واقع یک سیگنال ویدیویی است. در صورتی که بر روی سیگنال محافظت نشده وای-فای ارسال شود می تواند دستکاری و اخلال در آن را تسهیل کند. همچنین استفاده از ابزار واسط قدرتمند الکترومکانیکی نیز می تواند برخی از سیستمهای دزدگیر را غیر فعال کند. به گفته پری سیستمهای خودکار امنیتی که برای محافظت از خانه ها طراحی می شوند در واقع درهای ورودی را برای هکرها آسیب پذیر می کنند و در صورتی که هکرها بتوانند تلفن همراه مالک را نیز بربایند امکان کنترل تمامی تجهیزات ایمنی خانه را نیز به دست خواهند آورد.

دستگاه مخلوط کن: درست است! مخلوط کن خانه شما نیز در خطر هک قرار دارد! سیسیلیانو می گوید بسیاری از سیستمهای امنیتی در خانه های مسکونی با تجهیزات الکترونیکی مصرفی از قبیل مخلوط کن و قهوه ساز در ارتباط بوده و چنین شبکه الکترونیکی خانگی می تواند برای ساکنان منزل مزاحمتهایی را به وجود آورد. برای مثال هکرها می توانند با روشن کردن ناگهانی دستگاه مخلوط کن در حالی که پشت پنجره اتاق خانه پنهان شده اند باعث تفریح خود و مزاحم شما شوند.

چاپگر: مدل چاپگرهایی که از سیستم وای-فای برای دریافت فایلهای تصویری استفاده می کند به راحتی در معرض حملات هکرها قرار دارد. سیگنالهای سرگردان در هوای چنین ابزاری به اندازه اتصالات میان رایانه ای، حفاظت شده نیستند و از این رو هکرها می توانند با نفوذ به این دستگاه آنچه کاربر قصد چاپ کردن آنها را دارد ببینند یا بخوانند. حتی از طریق این نوع از چاپگرها امکان نفوذ به داخل ریانه های کاربران نیز وجود خواهد داشت.

دوربین دیجیتال: هر نوع سخت افزاری که از ذخیره ساز داخلی برخوردار است از قبیل دوربینهای تصویربرداری و عکاسی می توانند به ویروسهای مختلف آلوده شوند. زمانی که دوربین به رایانه اتصال داده شود ویروس بلافاصله دستگاه را آلوده کرده و یا امکان کنترل از راه دور را بر روی رایانه به وجود می آورد. حتی ویروسهایی شناسایی شده اند که می توانند با قرار گرفتن بر روی وب کم لپ تاپها با دوربینهای ویدیویی تمامی فعالیتهای روزانه افراد را تحت نظر بگیرند.

پریزهای برق: کشورهای که حرکت به سوی شبکه هوشمند انرژی را آغاز کرده اند، بیشتر در معرض حملات پریزی هکرها قرار خواهند گرفت. شبکه هایی که به مصرف کنندگان امکان می دهد کنترل میزان مصرف انرژی خود را به عهده گیرند. به گفته پری خطر زمانی آغاز خواهد شد که هکرها روش ربودن انرژی از خانه های مسکونی را بیابند و همه چیز را به گونه ای نشان دهند که برق ربوده شده توسط شما مصرف شده است. همچنین هکرها می توانند برق منزل یا محل کار افراد را قطع کرده و یا با دستکاری کنتورها تعداد صفرهای قبض مصرف برق شما را افزایش دهند.

بدن انسان: به دلیل فاصله زمانی بزرگی که میان تمدن بشر تا دستگاه های واسط ماشین و انسان وجود دارد هکرها در حال حاضر برای بدن انسان خطری ندارند اما با پیشرفت دانشمندان در ابداع ابزارهای رایانه ای که می توانند به معلولان در راه رفتن یا انجام بازی های ویدیویی کمک کنند، نقاط ضعفی نیز برای نفوذ هکرها به بدن انسان به وجود می آید. پری امکان هک کردن دستگاه تنظیم ضربان قلب را امری واقعی می داند زیرا به تازگی برخی از این دستگاه ها برای کنترل راحتتر از اتصال بلوتوث استفاده می کنند. به گفته وی بررسی های متعدد نشان داده است هک کردن دستگاه تنظیم ضربان قلب به شکلی دردناک آسان است و این نیت شوم می تواند نمونه ای مناسب از قتل سایبری انسانها باشد.

مغز انسان: نهایت پیشرفت در تکنیکهای هک، ورود به ذهن انسان و ربودن مستقیم اطلاعات از مغز است. دانشمندان تا کنون توانسته اند امکان ورود به مغز و کنترل موتورهای حرکتی برای حرکت دادن بازوها و یا چشمک زدن را به اثبات برسانند. کنترل تبهکارانه مغز بیشتر به داستان فیلمهای علمی تخیلی شباهت دارد اما برخی از محققان اصرار دارند که امکان هک کردن هر چیزی در این جهان وجود دارد. پری می گوید هکرها تا کنون توانسته اند با استفاده از فرایندی به نام مهندسی اجتماعی بر روی مغز انسانها تاثیر بگذارند. در این شیوه هکرها افرد را ترغیب می کنند رمز عبور فیس بوک خود را اعلام کنند یا اطلاعات خصوصی آنها را از طریق تحقیقات تلفنی تقلبی به دست می آورند.

هدف اردن: تبدیل شدن به شعبه دوم «دره سیلیکون»

Posted: 14 Jun 2010 12:56 PM PDT

در سال 1999 میلادی پادشاه اردن هدف اصلی خود را تبدیل اردن به یک کشور فوق پیشرفته و قطب فناوری خاورمیانه قرار داد و یک منطقه‌ای را مانند "دره سیلیکون " آمریکا در این کشور احداث کرد.

به گزارش فارس، کشور اردن که منطقه خاورمیانه واقع شده، از کشورهای عربی محسوب می‌شود که جمعیت آن تا پایان سال 2009 میلادی 6 میلیون و 300 هزار نفر بوده است و طی سال‌های اخیر موفق شده بازارهای اقتصادی خود را رونق بخشد.

این کشور که هم‌اکنون یکی از اولویت‌های اصلی خود برای توسعه را بخش ارتباطات و مخابرات می‌داند، سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در این زمینه انجام داده است و با تعریف برنامه‌ها و پروژه‌های کوتاه‌ و بلندمدت می‌کوشد خدمات گسترده‌تری را در اختیار ساکنان خود بگذارد.

کشور اردن هم‌اکنون یکی از پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های ارتباطی منطقه را در اختیار دارد و صنعت مخابرات آن با سرعت بسیار قابل ملاحظه در حال رشد است و نسبت به بسیاری از کشورهای خاورمیانه کیفیت بسیار بالاتری دارد. کارشناسان بر پایه آخرین بررسی‌های خود اعلام کرده‌اند که صنعت مخابرات اردن پویا‌ترین و رقابتی‌ترین بازار در منطقه را شامل می‌شود. سیستم ارتباطی کشور اردن هم‌اکنون بر پایه انواع رسانه‌ها شامل تلفن‌های ثابت و همراه، رادیو، تلویزیون و اینترنت دنبال می‌شود.

طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت این کشور، در حال حاضر 96 درصد خانواده‌های اردنی دست‌کم یک خط تلفن ثابت در منزل خود دارند و 86 درصد ساکنان این کشور از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند که در این میان، 10 درصد مردم اردن بیش از یک خط تلفن‌همراه دارند. در گزارش دولت اردن اعلام شده است که 40 درصد خانواده‌های این کشور صاحب رایانه‌ شخصی هستند و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با دنبال کردن طرح جدید دولت اردن برای کاهش مالیات و هزینه‌های مربوطه، تعداد رایانه‌های شخصی این کشور در آینده نزدیک رشد چشمگیری داشته باشد.

دولت اردن هم‌اکنون طرحی را دنبال می‌کند که به موجب آن تمام دانشجویان این کشور صاحب رایانه قابل حمل می‌شوند که این طرح با همکاری بخش خصوصی دنبال می‌شود. هم‌اکنون تمام مدارس و دانشگاه‌های اردن به اینترنت متصل هستند و مراکز دولتی علاوه بر رایانه‌های پیشرفته، نسل جدید محصولات آموزشی الکترونیکی را در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان می‌گذارند.

در کنار رشد و توسعه خدمات فناوری در اردن، دولت این کشور یکی از اولویت‌های اصلی خود را افزایش دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت ارزان قرار داده است. دولت اردن سال گذشته اعلام کرده بود که تا پایان مارس 2009 ضریب نفوذ اینترنت در این کشور 36 درصد بوده که این رقم برای یک کشور توسعه نیافته عربی بسیار قابل ملاحظه است. بین سال‌های 2007 تا 2009 میلادی میزان استفاده از اینترنت در کشور اردن رشد دو برابری داشته است و پیش‌بینی می‌شود که این رشد با سرعت بیشتر در سال‌های آتی ادامه پیدا کند.

دولت اردن بر پایه سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های خود امیدوار است که ضریب نفوذ اینترنت در این کشور تا سال 2011 میلادی به 50 درصد برسد. در حال حاضر تعداد شرکت‌های عرضه کننده خدمات اینترنتی در اردن از تمام کشورهای خاورمیانه بیشتر است. دولت این کشور به تازگی اعلام کرده است که با حذف هزینه‌ مالیات از خدمات اینترنتی، سعی می‌کند که انگیزه مردم به استفاده از خدمات اینترنتی را افزایش دهد و بستر لازم برای رشد و توسعه صنعت ICT خود را فراهم کند.

گفته می‌شود که تا پایان سال 2004 میلادی 3160 شرکت خدمات اینترنتی را در اختیار ساکنان کشور می‌گذاشته‌اند.

بسیاری از کارشناسان آغاز توسعه فناوری در کشور اردن را مربوط به یک دهه گذشته می‌دانند. زمانی "شاه عبدالله دوم " در سال 1999 میلادی به پادشاهی رسید، هدف اصلی خود را تبدیل اردن به یک کشور فوق پیشرفته و قطب فناوری خاورمیانه قرار داد و یک منطقه‌ای را مانند "دره سیلیکون " آمریکا در این کشور احداث کرد.

شاه عبدالله در سال‌های نخست پادشاهی خود تمام مدارس و دانشگاه‌های اردن را به اینترنت متصل کرد و آخرین سیستم‌های آموزشی الکترونیکی را به کار گرفت. این جریان موجب شد تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انگیزه بیشتری برای تربیت نیروی متخصص در زمینه فناوری پیدا کنند؛ به‌نحوی که هم‌اکنون سالانه 15 هزار کارشناس فناوری ارتباطات و اطلاعات در این کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند.

از دیگر اقدامات قابل ملاحظه شاه عبدالله دوم راه‌اندازی مراکز دسترسی به اطلاعات بود که به موجب آن کلیه مناطق روستایی این کشور پادشاهی موفق شدند به اینترنت دسترسی پیدا کنند. دولت اردن هم‌اکنون پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال 2011 میلادی ضریب نفوذ این کشور به 50 درصد می‌رسد، 35 هزار نفر در واحد‌های مربوط به صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات اردن مشغول به کار می‌شوند و درآمد سالانه صنعت ICT این کشور به 3 میلیارد دلار می‌رسد.

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز بین‌المللی InternetWorldStats، تا پایان سال 2009 میلادی یک میلیون 595 هزار و 200 اردنی از جمعیت 3/6 میلیونی این کشور به اینترنت متصل بوده‌اند و به عبارت دیگر، 4/25 مردم اینترنت در دنیای آنلاین حضور داشته‌اند.

به هر حال باید به این نکته توجه داشت که اگر چه بخش اعظم ساکنان کشور اردن به رایانه‌های شخصی دسترسی دارند، اما میزان استفاده از اینترنت در خانه‌های این کشور همچنان پایین است. گزارش رسمی منتشر شده از سوی دولت اردن نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت در این کشور در سال جاری میلادی 40 درصد است که این رقم برای سال گذشته 36 درصد گزارش شده بود.

طبق آمارهای موجود، در سال جاری 15 درصد خانه‌های اردن به اینترنت پرسرعت ASSL دسترسی دارند که این رقم نیز 4 درصد نسبت به سال 2009 افزایش یافته است. آمارها همچنین حاکی از آن است که 52 درصد اردنی‌های 15 سال به بالا هم‌اکنون رایانه شخصی دارند و 15 درصد خانواده‌های این کشور از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند.

برای سال 2009 اعلام شده بود که 55 درصد مردم این کشور صاحب رایانه شخصی و 14 درصد آن‌ها صاحب لپ‌تاپ هستند.

تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به چهار روزنامه و یک هفته‌نامه

Posted: 14 Jun 2010 12:48 PM PDT

هیات نظارت بر مطبوعات به چهار روزنامه و یک هفته‌نامه تذکر داد.

محمدعلی رامین - دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات - گفت: این هیات در جلسه روز دوشنبه 24 خردادماه 89، موضوع تخلفات نشریات زیر را مطرح و به این شرح تصمیم‌گیری کرد:

الف- روزنامه "آفتاب یزد" به‌دلیل انتشار مطلب مغایر با اصول و احکام شرعی به استناد بند 7 ماده 6 قانون مطبوعات تذکر گرفت و پرونده آن جهت پیگرد قانونی به مرجع قضایی ارسال شد.

ب- روزنامه "وطن امروز" بدلیل به‌کارگیری الفاظ توهین‌آمیز نسبت به اشخاص که موجب تقویت مرزبندی‌های کاذب و تفرقه‌انگیز بین اقشار مختلف جامعه می‌شود به استناد بند ج ماده 2 قانون مطبوعات تذکر گرفت.

ج- روزنامه "جمهوری اسلامی" به‌دلیل درج مطلب خلاف واقع به استناد بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات تذکر گرفت.

د- روزنامه"پول" به‌دلیل درج مطالب خلاف واقع و افترا به مقامات کشور به استناد بند 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات تذکر گرفت.

ه- هفته نامه "بصیرت جوانان" به دلیل عدم پایبندی به رسالت مطبوعاتی به استناد ماده 2 قانون مطبوعات تذکر گرفت.

آی.پد زبان دلفین‌ها را کشف می‌کند!

Posted: 14 Jun 2010 12:48 PM PDT

محققان آمریکایی امیدوارند با استفاده از محصول جنجالی و پرطرفدار شرکت اپل و کمک گرفتن از دلفینی به نام مرلین بتوانند راز چگونگی برقراری ارتباط میان دلفینها را دریابند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید استیو جابز در هنگام عرضه آی - پد اپل به جهان رایانه هرگز به دلفینها فکر نکرده باشد اما مرکز تحقیقات دلفینها در مکزیک از محصول پیشرفته شرکت اپل برای انجام تحقیقاتی شگفت انگیز در رابطه با چگونگی برقراری ارتباط میان این جانداران مورد استفاده قرار گرفته است.

دانشمندان در این مرکز از آی - پدی ضد آب برای برقراری ارتباط با دلفینی به نام مرلین استفاده می کنند. "جک کاسویتز" محققی که در جستجوی روشهایی است تا دلفینها با کمک آنها بتوانند احساسات خود را به بهترین شکل برای انسانها تشریح کنند می گوید: "مرلین بسیار باهوش است، درست مانند بقیه دلفینها و برای استفاده از آی-پد از خود تمایل زیادی نشان می دهد."

مرلین دو ساله می تواند بر روی نشانه هایی بر روی نمایشگر آی-پد ضد آب ضربه بزند و کاسویتز معتقد است مرلین به زودی قادر خواهد بود نسبت به طیف گسترده تری از نشانه ها عکس العمل نشان دهد.

به گفته کاسویتز استفاده از آی - پد بخشی از تحقیقات مداوم آنها برای یافتن تکنولوژی لمسی مناسبی است که دلفینها بتوانند آن را با کمک پوزه خود فعال کنند. پس از بررسی های گسترده و بازبینی محصولات مختلف به نظر می رسد انتخاب نهایی از میان Toughbook پاناسونیک و آی-پد اپل باشد.

تمرین دادن مرلین بخشی از مطالعات طولانی مدتی است که بر روی هوش دلفینها در حال انجام است. دلفینها در حفظ ارتباطات پیچیده در میان یک گروه اجتماعی بزرگ شهرت داشته و از سیستم موثر ارتباطاتی متشکل از اصوات کلیک مانند یا سوت مانند برای برقراری ارتباط با یکدیگر برخوردارند. اما تا کنون شواهدی از آنچه بتوان آن را زبان ویژه دلفینها خطاب کرد به دست نیامده است.

بر اساس گزارش لایو ساینس، کاسویتز در حال حاضر برای نسلهای بعدی لوح رایانه ها پیشنهاداتی دارد که می توانند به مطالعات وی کمک کنند. به گفته وی ضد آب بودن، پر سرعت بودن پردازشگر، حساسیت لمسی بالا، نمایشگر ضد انعکاس و برنامه های دوستدار دلفینها ویژگی هایی هستند که برای لوح رایانه های نسل بعدی حیاتی خواهند بود.

وی می گوید: "ما به تکنولوژی های پر سرعتی نیاز داریم که بتوانند در واکنش نشان دادن مناسب و سریع نسبت به دلفینها به ما کمک کنند."

دومین نشست «شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها» برگزار شد

Posted: 14 Jun 2010 12:48 PM PDT

ایسنا - دومین نشست شبکه‌های اجتماعی؛ فرصت‌ها و تهدیدها با هدف آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی و با حضور مسوولان و صاحبنظران حوزه اینترنت و رسانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست که با حضور مهدی صرامی - معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال -، دکتر حسن نجفی سولاری - مدیرکل تولید و فنی سازمان صدا و سیما -، محمدصادق افراسیابی - مشاور مرکز رسانه‌های دیجیتال - و نمایندگان بسیج جامعه زنان کشور برگزار شد، حاضران به بیان دیدگاه‌های خود در باره تعریف شبکه‌های اجتماعی و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی این شبکه‌ها پرداختند.

دکتر نجفی سولاری در ابتدای نشست گفت: هر چند شبکه‌های اجتماعی صرفاً مربوط به فضای سایبر نبوده و نیست، اما در حال حاضر بحث مربوط به شبکه‌هایی مانند فیس بوک و تویتر است که بستری را برای جنگ نرم فراهم کرده‌اند.

وی افزود: ظاهرا شبکه‌هایی مانند فیس بوک و تویتر تنها زیرساختی فنی هستند اما در حقیقت بنیان‌گذاران این مجموعه‌ها قطعا اهدافی سیاسی و فرهنگی را دنبال می‌کنند. به همین دلیل تشکیل شبکه‌هایی اجتماعی در راستای اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بسیج مستضعفان با هدف تبلیغ نرم، آرام و موثر فرهنگ اجتماعی سیاسی اسلام ضرورت دارد.

در ادامه مهدی صرامی به بیان فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی شبکه‌های اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: یکی از چالش های مربوط به شبکه‌های اجتماعی این است که ما هنوز فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان را در این فضا بازتولید نکرده‌ایم و باید قبل از هر اقدامی پیشینه فرهنگیمان را که مقام معظم رهبری از آن با عنوان فرهنگ اسلامی - ایرانی یاد کرده‌اند ، در فضای مجازی بازتولید کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از تهدیدهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی عدم احساس امنیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر ایران اسلامی در فضای مجازی است.

معاون مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در ادامه خاطر نشان کرد: در برابر تهدیدهایی که در فضای مجازی با آن مواجه هستیم، فرصت‌هایی نیز وجود دارد که نباید از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

وی برخورداری کشور از محتوای ارزشمند و فاخر را از جمله مهمترین فرصت‌ها برشمرد و تصریح کرد: کشورمان از محتوای بسیار مناسبی در حوزه‌های فرهنگی البته در قالب کتاب برخوردار است که با تبدیل آن در قالب دیجیتال می‌توان از این فرصت به نحو شایسته استفاده کرد.

صرامی یکی دیگر از فرصت‌های مربوط به فضای مجازی کم هزینه بودن عنوان کرد و گفت: در زمانی که ایجاد ظرفیت‌های رسانه‌یی و ماهواره‌یی به سرمایه‌های هنگفت نیاز دارد، جوانان با انگیزه کشورمان با هزینه‌های بسیار کم می‌توانند در فضای مجازی حضوری موثر و فعال داشته باشند.

محمدصادق افراسیابی نیز شناخت محدود اقشار مذهبی جامعه نسبت به فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی برای گسترش دینداری را یکی دیگر از چالش‌های مربوط به جامعه مجازی ایرانیان عنوان و خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که مراکز فرهنگی و رسانه‌یی نظام باید انجام دهند بالا بردن سطح شناخت قشر مذهبی جامعه و مسوولان نظام نسبت به قابلیت‌های شبکه های اجتماعی برای ترویج فرهنگ دینی در سطح جهان است.

وی با اشاره به خبری که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شد افزود: هر چند آمریکا و انگلیس با فشار بر شورای امنیت سازمان ملل موفق به گرفتن قطعنامه علیه ایران شدند، اما اگر در سخنان نظریه‌پردازان فرهنگی غرب دقت کنیم، می‌بینم که خود می‌دانند که تحریم ایران بیش‌تر به ضرر آن‌ها است تا ما و تنها راهی که برای مقابله جدی با جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده‌اند تقویت سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی در ایران است.

افراسیابی با تبیین شرایط موجود، حضور گسترده و خودجوش نیروهای مذهبی در فضای سایبر و تشکیل شبکه‌های اجتماعی توسط نهادهای مردمی را تنها راه پیروزی در جنگ نرم خواند و تصریح کرد: بسیج میلیونی باید در فضای سایبر بازتولید شود تا این بار نیز صهیونیسم در رسیدن به اهداف شیطانی خود ناکام گردد.

انتشار شماره ۵۹ فصلنامه ‌پژوهش‌های ارتباطی

Posted: 14 Jun 2010 12:48 PM PDT

پنجاهمین شماره فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی با مطالب متنوع و تخصصی حوزه ارتباطات بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این شماره که نخستین شماره ویژه «فناوری‌‌های نوین ارتباطی»‌است مطالب زیر آمده است.

«شناخت مؤلفه‌های پنهان در پیش‌بینی وضعیت نظارت الکترونیکی‌در 20 سال آینده جامعه اطلاعاتی ایران» نوشته‌ امیدعلی مسعودی.

«تلویزیون تعاملی و موانع راه‌اندازی آن در ایران» نوشته سیدجمال‌الدین اکبرزاده جهرمی
«ظهور رادیو دیجیتال در ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدها» نوشته‌ محمد حسینی، سید وحید عقیلی، و سید محمد مهدی‌زاده.

«بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای پادکستینگ برای رادیو در ایران از دیدگاه کارشناسان و کارگزاران ارتباطات» نوشته،: مریم اکبری آزاد، عبدالله گیویان، محمد میناوند
«آی پی تی وی، تلویزیون‌های اینترنتی و فنّاوری‌های انتشار فیلم در فضای سایبر ایرانی» نوشته، حمید ضیایی پرور

«استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی در حوزه تبلیغات گردشگری (مطالعه موردی منطقه آزاد کیش از سال 1382 تا 1387)»نوشته فرناز سعادت ،افسانه مظفری

نگاهی به کتاب «فرهنگ‌های دیجیتالی: فهم رسانه‌های جدید » اثرگلن کریبر و روی استن مارتین به کوشش مهدی نجف زاده

نشریه پژوهش‌های ارتباطی در بیش از 200 صفحه به قیمت 1000 تومان عرضه عمومی شده است

روزنامه‌نگاری آی.تی و معضلات پیش روی آن

Posted: 14 Jun 2010 12:48 PM PDT

مجله‌ی دنیای کامپیوتر و ارتباطات، نویسنده: جان سی دِووراک، مترجم: قارن گودرزی - این روزها بسیاری نگران تعداد اندک مجلات رایانه در بازار چاپ و نشر مجلات تخصصی هستند. این گونه نشریات در دکّه‌هایی که با روزنامه‌های گوناگون پر شده‌اند، جای بسیار کمی را به خود اختصاص داده‌اند. مملو شدن شبکه‌ اینترنت با مقالات بی‌شمار از نویسندگان غیر حرفه‌ای و عموماً تازه‌کار ــ کسانی که صرفاً به آخرین اخبار و مشخصات جدیدترین محصولات دسترسی دارند ــ نقش قابل ملاحظه‌ای در این غیبت نامیمون دارد. با این حال من فکر می‌کنم متهم اصلی این پرونده، نبودِ حمایت و پشتیبانی مناسب است. می‌خواهم بگویم بدون حمایت و توجه دست اندرکاران آی.تی و حوزه‌های مرتبط با آن، مجلات رایانه‌ای یک ستاره در حال اُفول به حساب می‌آیند و به مرور جذابیت خود را از دست خواهند داد. در صورت ادامه‌ این روند، بیشتر صاحب امتیازان، احتمالاً زمینه‌ کاری دیگری را برای ادامه حیات مجله‌شان انتخاب خواهند کرد.

تجربه تلخ رادیو

پژوهش درباره‌ رایانه یک فراز و فرود ویژه را در منحنی محبوبیت عمومی نشان می‌دهد؛ همان سیری که رادیو در این نمودار پیمود. در اوایل قرن بیستم قبل از اینکه ایستگاه‌های رادیویی تبدیل به بنگاه‌های سخن‌پراکنی شوند، رادیو در اوج شهرت بود. این تجربه نوپا در منازل مشتاقانش پذیرفته شد و فرستنده‌های خصوصی با هم طبع‌آزمایی می‌کردند. در آن سال‌ها تعداد کثیری از مجلات با موضوعیت رادیو پا به عرصه گذاشتند که اخبار مجذوب‌کننده‌ای برای علاقه‌مندان در صفحات خود داشتند. اما ورود رادیوهای تجاری، ریشه‌ فرستنده‌های شخصی را زد. (این مانند یک پیشگویی در مورد رایانه‌های شخصی است!) در حقیقت، باور همگانی در مورد این پدیده‌ نوظهور به عنوان برترین دستاورد بشر که دنیا را دچار تغییر می‌کند و شگفتی‌های آن را در خود محو خواهد کرد، آرام آرام رنگ باخت. به زودی انبوه مجلات مرتبط با رادیو به صرفاً چند نمونه‌ خوب تنزل پیدا کرد و در نهایت به عدد صفر رسید؛ مگر چند ژورنال بازرگانی که وابسته به صنایع حامی خود بودند.

جادوی مجلات ماشین

یک مقایسه بین مجلات رایانه‌ای و همتایانش در زمینه‌ خودرو که همگام با این صنعت رشد یافته بودند، نشان می‌دهد که بر اثر تجاری شدن و نهادینه‌سازی صنایع خودروسازی این نشریات وابسته به این صنعت، محبوبیت عمومی خود را از دست دادند. با این حال، هنوز به پیشرفت ادامه می‌دهند و بازارشان رونق دارد. پی بردن به راز این پایداری چندان دشوار نیست. تفاوت اساسی بین رادیو، رایانه و مانند آنها با خودرو وجود دارد. تقریباً تمامی جنبه‌های تغییرات فناوری در جهت جلب رضایت مشتری، یکدیگر را از میدان بدر می‌کنند و به‌اصطلاح تاریخ مصرف دارند.

اما با سرویس‌دهی بهنگام می‌توان بیشتر خودروها را برای سال‌های متمادی مورد استفاده قرار داد. هر کسی می‌تواند رایانه‌ کهنه‌اش را سرویس و راه‌اندازی کند و درباره محسنات آن نیز قلم‌فرسایی کند. ولی چه فایده؟ آیا کسی آن را می‌پسندد؟ اصلاً تا به حال شده که ملاقات یک رایانه‌ سن‌وسال‌دار شما را شگفت‌زده کند و مثلاً آن را یک اثر کلاسیک قلمداد کنید؟! یک خودرو سالم در هر سن‌وسالی که باشد، به‌دردبخور است و کار را راه می‌‌اندازد و از بخت خوشش، از بعضی جهات اثر هنری نیز ارزیابی می‌شود. بنابراین مجموعه‌دارها نیز احترام خاصی برای آن قائلند. ولی در دنیای رایانه فقط ممکن است رایانه‌های عهد عتیق APPLE 1 یا IBM PC به درد مجموعه‌داری بخورند!

آینده نشریات کامپیوتری

حقیقت این است که امروزه برخلاف رادیو و خودرو، اطلاعات رایانه‌ای بیش از پیش مورد نیاز است. اما خبری درست و حسابی درباره طراحی‌های تراشه‌های جدید اینتل (Intel) به ما نمی‌رسد. از خطرات ناشناخته اسب‌های تروا هم چندان هشداری دریافت نمی‌شود. حاضرم شرط ببندم نیمی از کسانی که در مورد رایانه دست به قلم می‌برند، در کامپیوترشان تروجان وجود دارد! تکه‌تکه شدن اینترنت به دست لشکر دات‌کام مخاطبین را هم به گروه‌های مختلف تجزیه کرده است. این باعث شده که ناشران و صاحبان امتیاز مجلات در سرتاسر دنیا، با اضطراب به دنبال منابع کسب درآمد بیشتر باشند. تدریجاً اعتبار مالی، شرط اساسی عضویت در برخی گروه‌ها گردید.

جالب‌ترین کار احمقانه‌ای که در تمام دوران زندگی‌ام دیده‌ام کاری بوده که در رسانه سابق زاک‌دیویس (که سال‌ها مدیریت آن را بر عهده داشت) انجام شده است. زاک دیویسِ دانشمند، مجله‌ای موفق با سود خوب (البته نه چندان عالی) به نام PC/Compoting را خرید. سپس با تصمیمی ناگهانی زمینه‌ کاری آن را به تجارت هوشمند تغییر داد؛ البته با همان کادر نویسندگان قبلی! به ناگهان افرادی که دانش زیادی درباره رایانه داشتند، شروع به نوشتن مطلب در مورد راه‌اندازی مشاغل و ایجاد و کسب‌وکار کردند! این نمونه‌ای بود از آنچه بر سر مجله‌های رایانه‌ای آمد. تجارت هوشمند تنها باعث و بانی فروپاشی مجلات رایانه‌ای نبود.

بسیاری از مجلات، به سمت پایگاه‌هایی تغییر مسیر دادند که فعالیت‌هایی در حد e-commerce و یا فهرست‌های Collect and Store داشتند. اندکی بعد، حجم مطالب تلنبار شده به حد انفجار رسید. تأسف‌بارتر اینکه هیچ‌کدام چنگی به دل نمی‌زد. مشکل اصلی مجلات رایانه‌ای این است که هر کدام به تنهایی قدرت جذب گروه اندکی را دارند؛ مثلاً مشتاقان صرف بخش سرگرمی‌های رایانه‌ای، کاربران تازه‌کار و طرفداران سخت‌افزارهای جدید.

در اینترنت، از خانم‌های خانه‌دار که تصادفاً مجله‌ای را برای سرگرمی انتخاب می‌کنند، خبری نیست. اما می‌توان اوضاع را از آن طرف هم نگاه کرد و کمی خوشبین بود. خبر خوش اینکه پایگاه‌های مقاله‌های اینترنتی و خوانندگان آن جای خود را در اینترنت پیدا کرده‌اند؛ آن هم نه به عنوان یک کتابچه‌ رایانه‌ای، بلکه به عنوان یک سامانه تحویل کتاب، روزنامه و مجله. و این هم محمل دیگری است برای تداوم بقای مجلاتی از این دست.

منبع: نشریه پی.سی.مگزین، مارس 2010

جاسوسی تصادفی گوگل؛ عبور از مرزهای اخلاق یا قانون؟

Posted: 14 Jun 2010 12:40 PM PDT

گوگل برای جمع‌آوری تصادفی اطلاعات وای فای در هنگام تهیه عکس‌های سرویس نقشه خود توسط خودروهای عکس‌برداری ویژه، در سراسر جهان به زیر ذره‌بین رفته است.

به گزارش ایسنا، غول اینترنتی گوگل به‌دنبال پافشاری مقامات آلمانی برای نظارت بر اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این شرکت، فاش کرد که خودروهای دید خیابانی که در بیش از 30 کشور در حال فعالیت‌اند، از سال 2006 به‌طور غیرعمد قسمت‌هایی از اطلاعات شخصی ارسال شده در شبکه‌های وای فای بدون حفاظت را جمع‌آوری کرده‌اند، در حالی که منتقدان بر این باورند که تصادفی در کار نبوده است.

دید خیابانی به‌عنوان بخشی از برنامه Google Maps، سرویسی است که به کاربران امکان می‌دهد با مشاهده تصاویر 360 درجه از سطح خیابان یک شهر یا منطقه، به گردش مجازی در آن بپردازند.

گوگل در پی اذعان به این عمل وعده داد به جمع‌آوری اطلاعات از شبکه‌های وای فای توسط خودروهای دید خیابانی که در 30 کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند، پایان می‌دهد.

گوگل هم‌چنین اقداماتی را برای از بین بردن این اطلاعات که با گردش این خودروها به‌منظور گرفتن عکس از مکان‌های عمومی جمع شده‌اند، در پیش می‌گیرد اما مقامات حریم خصوصی کشورهای مختلف تحقیقات خود را درباره احتمال نقض قانون از سوی این شرکت آغاز کرده‌اند.

در دادگاه عقیده عمومی، عمل گوگل از مرزهای اخلاقی عبور می‌کند اما قانونی یا غیرقانونی بودن آن به قوانین قضایی بستگی دارد.

شرکت‌ها در آمریکا باید بدانند که شاید رهگیری اطلاعات عمومی که از امواج هوایی منتقل می‌شوند غیرقانونی نباشد اما واقعیت این است که شبکه‌های بی‌سیم موجود، در محدوده خاکستری قانون قرار دارند که به خوبی تعریف نشده است. بدین سان گوگل چیزی به سرقت نبرده و حتی از انتظارات حریم خصوصی تخطی نکرده است.

اما درسی که شرکت‌ها و مدیران IT باید بگیرند این است که تلاش‌هایشان را افزایش دهند تا دست کم نشان دهند مایلند اطلاعات، خصوصی بماند تا هرگونه انتظار طبیعی حریم خصوصی نیز وجود داشته باشد.

از این رو مسوولیت تشخیص اینکه قرار بوده اطلاعاتی که کاربران آزادانه و بدون حفاظت ارسال کرده‌اند، به اشترک گذاشته شود و یا برای مخاطبان خاصی بوده است، نباید به عهده گوگل یا عموم مردم گذاشته شود.

مورد گوگل مانند این بود که شرکت‌ها دارایی خود را برداشته و در وسط خیابان قرار دهند. درحقیقت ممکن است حتی جلوی شرکت و یا در همان خیابان نبوده باشد زیرا امواج وای فای از یک روتر بی‌سیم برای مسافت مشخصی در تمامی مسیرها پخش می‌شوند و گرفتن آن‌ها داخل شدن در حریم کسی یا سرقت نبوده بلکه تنها یک کشف تصادفی بوده است.

از سوی دیگر گوگل حتی به شبکه‌های باز دسترسی نیافته و تنها اطلاعات بدون حفاظتی را که در هوا منتشر می‌شده، جمع آوری کرده است. این اطلاعات در فضا رها شده و گوگل آن‌ها را در روند تهیه عکس‌های نقشه خود جمع‌آوری کرده بود.

ممکن است در این ماجرا مسائل حقوقی تازه شروع شوند؛ برخی از کشورها مانند آلمان نظر متفاوتی درباره حریم خصوصی و قوانین مختلف موجود دارند و حتی در آمریکا نیز راه‌های قانونی برای پیگرد گوگل وجود دارد اما اگر گوگل اطلاعاتی را جمع کرده که به صورت عمومی وجود داشته و حتی به آن‌ها دسترسی نیافته و یا استفاده نکرده است، به نظر نمی‌آید اشتباهی انجام داده باشد.

ایجاد شبکه اجتماعی اینترنتی برای دانشجویان

Posted: 14 Jun 2010 12:40 PM PDT

مدیرکل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: شبکه اجتماعی اینترنتی برای ایجاد ارتباط میان دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارجی و دانشجویان بورسیه که عازم دانشگاه های خارج از کشور هستند به زودی راه اندازی می شود.

حسن مسلمی نایینی در گفت و گو با ایرنا افزود: بسیاری از دانشجویان بورسیه سابقه زندگی و حضور در کشورهای خارجی را ندارند و از همین رو ممکن است در بدو ورود به این کشورها با مشکلات زیادی روبه رو شوند.

به اعتقاد وی ایجاد ارتباط میان دانشجویان ایرانی ساکن کشورهای خارجی با دانشجویان تازه وارد می تواند در رویارویی و حل مشکلات احتمالی این دسته از دانشجویان موثر واقع شود.

مسلمی اظهار داشت: با ایجاد شبکه اجتماعی اینترنتی، دانشجویان می توانند به راحتی و سرعت و بدون درنظر گرفتن بعد مسافت، به تبادل تجربه بپردازند و اطلاعات مفیدی درمورد وضعیت و شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقلیمی و علمی کشورهای مختلف دراختیار هم قرار دهند.

وی از برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه دانشجویان بورسیه خارج در آینده نزدیک از سوی وزارت علوم خبر داد و گفت: سعی خواهیم کرد در برگزاری این کارگاه ها از همکاری و مشارکت دانش آموختگان ایرانی دانشگاه های کشورهای مختلف بهره مند شویم و اطلاعات و نکات آموزشی مرتبط با این حوزه در قالب جزوه و کتابچه دراختیار دانشجویان قرار گیرد.

مدیرکل بورس وزارت علوم برگزاری اردوها و سمینارهای آموزشی برای دانشجویان بورسیه داخل را نیز از دیگر برنامه های در دست اقدام این وزارتخانه برشمرد و گفت: برگزاری یک اردوی سه روزه برای دانشجویان بورسیه دانشگاه های داخل به همراه خانواده هایشان، یکی از برنامه های آینده اداره کل بورس است تا دانشجویان در جریان این برنامه ، ضمن ارتباط رو در رو با استادان حوزه های تخصصی و همچنین صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت با روش های جدید تدریس در عرصه آموزش عالی آشنا شوند.

وی از دانشجویان خواست نظرات و پیشنهادات خود را برای برگزاری بهتر برنامه ها و طرح های اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج از طریق پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل به نشانی http://www.iranscholarship.msrt.ir مطرح کنند.

ممنوعیت استفاده از لغت «توییت» در نیویورک تایمز

Posted: 14 Jun 2010 12:40 PM PDT

ایتنا – یکی از مسئولان روزنامه نیویورک تایمز استفاده از لغت tweet را در صفحات این نشریه ممنوع اعلام کرده است و بر این اساس مقاله‌نویسان و خبرنگاران این روزنامه پرآوازه باید راه دیگری برای اشاره به این لغت بیابند.

به گزارش 3news.co.nz بنا به استانداردی که اخیراً آقای فیل کوربت (Phil Corbett) تعریف کرده است، کلمه توییت، به معنای ارسال یک مطلب در سایت شبکه اجتماعی توییتر، انگلیسی استاندارد نبوده و استفاده از آن در نیویورک تایمز مناسب نیست.

آقای کوربت با اذعان به اینکه ممکن است برخی هواداران سایت‌های اجتماعی با این پیشنهاد من موافق نباشند، خاطرنشان کرده که tweet کلمه‌ای است که به علم پرنده‌شناسی ارتباط دارد.

گفتنی است توییت در اصل به معنی صدای جیک جیک گنجشک و پرندگان کوچک است.

آقای کوربت با بیان اینکه به عقیده وی این کلمه جایگاهی در انگلیسی استاندارد ندارد، می گوید زبان انگلیسی استاندارد همان چیزی است که آنها باید در مقالات و اخبار خود ملزم به رعایت آن هستند.

بر اساس این گزارش وی معتقد است که به جای عباراتی همچون استفاده از سایت توییتر، ارسال مطلب به توییتر، نوشتن در توییتر، یک پست توییتر و مانند اینها، به سادگی می‌توان از «گفتن» یا «نوشتن» استفاده کرد.

در ماه گذشته کلمه tweet هجده بار در روزنامه به کار رفته است ولی آقای کوربت معتقد است که خوانندگان روزنامه نمی‌دانند tweet یعنی چه!

سخنان این مسئول روزنامه نیویورک تایمز با انتقاداتی همراه بوده است. از جمله جیمز موری سرویراستار سایت 3news.co.nz معتقد است که آقای کوربت خوانندگان روزنامه خود را دست کم گرفته است.

وی با اشاره به اینکه انگلیسی، زبانی قدرتمند و پرکاربر است این امر را ناشی از توانایی آن در تغییر دادن کلمات و زایش لغات جدید قلمداد می‌نماید.

جیمز موری می‌گوید: ایراد دیگر پیشنهاد آقای کوربت این است که بنا به نظر وی باید به جای کلمه tweet از چهار یا پنج لغت استفاده کرد در حالی که ایجاز و کوتاه‌نویسی، یکی از کلیدهای روزنامه‌نگاری خوب و موفق به‌شمار می‌رود.

مدیرمسئول روزنامه‌ فرهنگ آشتی مجرم شناخته نشد

Posted: 14 Jun 2010 12:40 PM PDT

هیئت منصفه مطبوعات، مدیرمسئول روزنامه‌ فرهنگ آشتی را در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع مجرم ندانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه رسیدگی به اتهامات ناصر امامی مدیر مسئول وقت روزنامه فرهنگ آشتی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران 2 خرداد ماه سال جاری با حضور هیئت منصفه مطبوعات به ریاست قاضی مدیر خراسانی برگزار شد.

پس از شور، هیئت منصفه مطبوعات مدیرمسئول روزنامه‌ فرهنگ آشتی را در مورد اتهام نشر مطالب خلاف واقع مجرم ندانست و قاضی سیامک مدیرخراسانی وی را تبرئه کرد.

ارسال ماهانه 20 میلیون ویدیو به فیس‌بوک

Posted: 14 Jun 2010 12:40 PM PDT

طبق اعلام فیس‌بوک، ماهانه حدود 20 میلیون ویدیو به این سایت شبکه اجتماعی ارسال می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در حقیقت شمار ویدیوهایی که به این سرویس ارسال می‌شوند، از زمانی که فیس بوک به کاربران امکان داده از طریق ای‌میل و هم‌چنین از طریق آیفونشان ویدیوها را به این سایت ارسال کنند، دو برابر شده است.

اما تنها ویژگی ارسال ویدیو نیست که توجه کاربران این سرویس را جلب کرده زیرا حدود نیم میلیارد کاربر جهانی این شبکه اجتماعی، در ماه تقریبا دو میلیارد ویدیو تماشا می‌کنند.

در حالیکه این آمار قابل ملاحظه به نظر می‌رسد با این همه در مقایسه با عادت‌های تماشا در میان کاربران اینترنت آمریکا چندان بالا به شمار نمی‌رود.

طبق آمار کام اسکار، کاربران اینترنت آمریکایی در ماه آوریل حدود 30.3 میلیارد ویدیو تماشا کردند و سایت‌های گوگل با پخش حدود 13 میلیارد کلیپ ویدیویی، 43.2 درصد از این بازار را به دست آوردند.

فیس بوک نیز در فهرست 10 سایت ویدیویی برتر کام اسکار از نظر شمار بازدیدکنندگان منحصر وجود دارد و طبق گزارش این شرکت پژوهش اینترنت، 41.3 میلیون کاربر آمریکایی فیس‌بوک در ماه آوریل ویدیو مشاهده کردند. همچنین کاربران فیس بوک در این مدت به طور متوسط 5.6 ویدیو مشاهده کردند.

بر اساس این گزارش در مقابل سایت‌های ویدیویی گوگل 136.2 میلیون بازدیدکننده منحصر داشتند که به‌طور متوسط 96 ویدیو در ماه مشاهده کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر