MediaNews.ir |
- ۱۱ درصد نشریات کشور توسط زنان منتشر میشود
- تماشای فوتبال در بی.بی.سی بدون ووووزلا
- انتشار نسخهی جدید گوگل ارث برای ورزشکاران
- امضای تفاهمنامه جهت افزایش تسهیلات فعالان آی.تی و رسانههای دیجیتال
- زندگی آنلاین کودکان در معرض مفاهیم نامناسب
- درآمد روزنامهها تا پیش از سال ۲۰۱۲ افزایش نمییابد
- اینترنت ۱۰۰ مگابیتی یک سال دیگر در اروپا
- روزنامههای آمریکایی بزرگترین بازنده جهان صنعتی / اروپاییها در بحران بهتر مقاومت کردهاند
- همکاری یوتیوب و موزهی گوگنهایم برای انتخاب خلاقترین ویدئوهای آنلاین
- نانومدیا، فرارسانهای با اثرات چشمگیر
- از کار افتادن توییتر پس از معرفی امکانات جدید
- روزنامهنگاری در فرهنگسرای رسانه آموزش داده میشود
- پخش مسابقات جامجهانی برای بیاباننشینهای افریقا با انرژی خورشید
- اماراتیها مسابقات جامجهانی را سهبعدی میبینند
۱۱ درصد نشریات کشور توسط زنان منتشر میشود Posted: 16 Jun 2010 12:08 PM PDT خبرگزاری فارس - از مجموع نشریات منتشره در سطح کشور، 369 نشریه یعنی 11 درصد آنها توسط زنان منتشر میشود همچنین تعداد زنان صاحبامتیاز و مدیرمسئول که طی سالهای 83 تا 86 موفق به اخذ مجوز نشریه شدهاند 249 نفر بوده است که این رقم 10 درصد کل صاحبان نشریات است و طی دو دهه اخیر بیش از 15 برابر شده است. عامه زنان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بی سواد یا کمسواد بودند. به طوریکه طبق آمار در سال 1355، تنها 48/35 درصد زنان کشور، باسواد بودند و 83/37 درصد دانشآموزان کشور و 8/29 درصد دانشجویان کشور را دختران همچنین 2/47 درصد کارکنان آموزش و پرورش و 7/14 درصد اساتید کشور را زنان تشکیل میدادند. پس از انقلاب تحول عظیمی در زنان ایجاد شده است؛ این تحول به ویژه در زمینه سوادآموزی، تحصیلات عمومی و تحصیلات عالیه به قدری چشمگیر بوده است که توجه همه ناظران داخلی و بینالمللی را به خود معطوف داشته است. زنان کشور با عزمی محکم، همتی والا و پیروی از آموزههای معمار انقلاب که اقدام در عرصه تحصیل را مجاهده قلمداد میفرمود، طی این سه دهه در این عرصه رشد چشمگیری داشتهاند به طوریکه امروزه 34/80 درصد زنان بالای 6 سال کشور باسواد هستند که این رقم طی این سه دهه بیش از 126 درصد افزایش داشته است. در سال 1385، نرخ باسوادی زنان 6 تا 29 ساله، 16/95 درصد برآورده شده است که این رقم در همین سال برای مردان 48/96 درصد است. همچنین بر اساس آمار سال 1387 تعداد دختران دانشآموز 6 میلیون و 791 هزار نفر گزارش شده است که این رقم 6/48 درصد کل دانشآموزان کشور را تشکیل میدهد و نسبت به سه دهه گذشته 144 درصد افزایش داشته است همچنین بر اساس آمار سال 87 ـ 1386 حدود 63 درصد دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی را دختران تشکیل میدهند. با مقایسه رقم 49 درصدی جمعیت زنان کشور با رقم 6/48 درصدی دانشآموزان دختر میتوان اذعان کرد که امروزه قریب به اتفاق دختران واجبالتعلیم به مدرسه رفته و باسواد میشوند و میتوان گفت بیسوادی در جمهوری اسلامی ایران در حال ریشه کن شدن است. مشارکت و نقشآفرینی زنان در عرصههای فرهنگی اگرچه آماری از نقشآفرینی زنان در حوزههای فرهنگی قبل از انقلاب در دسترس نیست ولی با توجه به اسناد و شواهد پراکندهای که موجود است، میتوان اعتراف کرد که در آن سالها تعداد زنان نویسنده، شاعر، ناشر و روزنامهنگار به تعداد انگشتان دست هم نمیرسید و تنها به نام هنر و در واقع ابتذال، در حوزههای سینما، تئاتر، رقص و آواز، از زنان استفاده ابزاری میشد. حضور زنان در عرصههای فرهنگی نیز در سالهای بعد از انقلاب افزایش و رشد چشمگیری داشته است و با استناد به آمار واصله از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتوان به خوبی نقش برجسته و بارز زنان در عرصههای فرهنگی را مشاهده کرد. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموع 3 هزار و 420 نشریه منتشر شده طی 30 سال گذشته 143 نشریه با موضوعیت زنان و خانواده بوده است که این رقم 4 درصد کل نشریات را شامل میشود. از مجموع نشریات منتشره در سطح کشور 369 نشریه یعنی 11 درصد آنها توسط زنان منتشر میشود؛ تعداد زنان صاحبامتیاز و مدیرمسئول که طی سالهای 1383 الی 1386 موفق به اخذ مجوز نشریه شدهاند 249 نفر بوده است که این رقم 10 درصد کل صاحبان نشریات است و طی دو دهه اخیر بیش از 15 برابر شده است. تعداد کتابهای منتشر شده با موضوع زنان و خانواده در سال 1386، 407 نسخه بوده است که این رقم نسبت به 10 سال پیش 7/180 درصد افزایش داشته است. تعداد کتابهای منتشر شده توسط زنان نویسنده در سال 1386، 5 هزار و 378 نسخه بوده است که این رقم 24/23 درصد کل کتابهای منتشر شده در این سال بوده و نسبت به 10 سال پیش، بیش از 5 برابر شده است. تعداد زنان مؤلف در سال 1386، 3 هزار و 643 نفر گزارش شده که این رقم 6/16 درصد کل مؤلفان کشور در این سال بوده و نسبت به 10 سال پیش نزدیک به 5 برابر شده است. تعداد زنان مترجم در سال 1386، یک هزار و 365 نفر گزارش شده که این رقم 7/23 درصد کل مترجمان در این سال بوده و نسبت به 10 سال پیش، بیش از 250 درصد افزایش داشته است. تعداد زنان صاحب اثر برگزیده در سال 1386، 6 نفر گزارش شده که این رقم نسبت به سالهای قبل 6 برابر افزایش داشته است. تعداد زنان قاری و همچنین حافظ قرآن در سطح مسابقات ملی تا سال 1386، 40 نفر گزارش شده که تعدادی از آنها به مسابقات بین المللی قرآنی راه یافتهاند.تعداد زنان داور مسابقات قرآنی 15 نفر بوده است که این رقم 50 درصد کل داوران مسابقات قرآنی کشور است. تعداد تئاترهای اجرا شده با موضوع زنان و خانواده 10 مورد بوده است که نسبت به سالهای قبل، 67/66 درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد تئاترهای اجرا شده توسط کارگردانان زن، در سال 1386، 12 مورد بوده است که این رقم 4/44 درصدکل تئاترهای اجرا شده در این سال است و نسبت به سالهای قبل 140 درصد افزایش داشته است. تعداد آثار نمایشگاههای هنرهای تجسمی با موضوع زنان و خانواده در سال 1386، 500 اثر بوده که نسبت به سالهای قبل بیش از 3 برابر شده است؛ تعداد نمایشگاههای هنرهای تجسمی برگزار شده توسط زنان در سال 1386، 6 نمایشگاه بوده که این رقم 30 درصد کل نمایشگاههای هنرهای تجسمی در این سال بوده و نسبت به سالهای قبل 20 درصد کل نمایشگاههای هنرهای تجسمی در این سال بوده و نسبت به سالهای قبل 20 درصد افزایش داشته است. طبق گزارش مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان، تعداد آثار برگزیده زنان در جشنوارههای داخلی هنرهای تجسمی در سال 1386، 30 اثر بوده که این رقم بیش از 2 برابر آثار مردان در این سال است و نسبت به سالهای قبل 200 درصد افزایش داشته و تعداد کل زنان عضو خانه سینما تا سال 1386، 664 نفر بوده که بیشترین گروه آنان شامل انجمن بازیگران، انجمن چهرهپردازان و انجمن منتقدان است. |
تماشای فوتبال در بی.بی.سی بدون ووووزلا Posted: 16 Jun 2010 12:08 PM PDT در پی شکایتهای مکرر بینندگان بی.بی.سی، این شبکه صدای شیپورهای ووووزلا را از پخش تلویزیونی مسابقات جام جهانی حذف میکند. ![]() به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی بی.بی.سی اعلام در روزهای آتی از نوعی نرمافزار ویژه استفاده خواهد کرد که با استفاده از آن میتوان سروصدای گوشخراش شیپورهای ووووزلا را از صداهای موجود در ورزشگاهها، حذف کرد تا بینندگان تلویزیونی با آرامش به تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال بنشینند. به گزارش گاردین، در روزهای اخیر، بسیاری از بینندگان شبکه تلویزیونی بی.بی.سی از صداهای شیپورهای ووووزلا شکایت کرده و آن را به صدای هزاران زنبور وحشی تشبیه کردهاند. این درحالی است که کارشناسان نیز اعلام کردند که مجموع شیپورهای ووووزلا در هر ورزشگاه فوتبال صدایی معادل بلندشدن یک هواپیمای جت ایجاد کند که میتواند به گوش انسان صدمات زیادی وارد کند. با این وجود، روز گذشته، سپبلاتر رییس فیفا، سروصدای گوشخراش ووووزلا را یکی از خصوصیات کشور آفریقای جنوبی دانست و گفت: هیچ دلیلی نمیبینم که استفاده از این شیپورها را در ورزشگاهها ممنوع کنم. بلاتر در ادامه افزود: پیش از این هم گفته بودم که جام جهانی در آفریقای جنوبی رنگ و بوی دیگری خواهد داشت. ما نمیتوانیم با فرهنگ و سنت هواداران یک کشور مقابله کنیم و اصلا دلیلی هم برای انجام این کار وجود ندارد. در طول روزهای برگزاری جام جهانی انتقادهای فراوانی نسبت به سروصدای گوشخراش این شیپورها از سوی بازیکنان و مربیان تیمهای حاضر در جام جهانی صورت گرفته است. بسیاری از خبرنگاران هم با شکایت از این مسئله گفته بودند با وجود این شیپورها نمیتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند و باید هرچه سریعتر جلوی ورود این شیپورها به ورزشگاه گرفته شود. در مقابل تعدادی از هواداران در حمایت از شیپورهای عجیب و غریب جام جهانی به خبرنگاران گفتند: "مگر جام جهانی چند بار قرار است در کشور ما برگزار شود؟ اگر بخواهیم ساکت باشیم به خانه میرویم و بازی را بدون صدا از تلویزیون دنبال میکنیم." داوید ویا مهاجم تیم ملی اسپانیا که در جام کنفدراسیونها درسال 2009 برای کشورش به میدان رفت سابقه این سروصداها را دارد. ویا گفت: "بازی کردن تحت این شرایط بسیار دشوار است. معمولا بازیکنان درزمین یکدیگر را صدا میزنند و با هم صحبت میکنند. با وجود این سروصداها حتی از فاصله چند متری هم نمیتوان چیزی شنید. داویدویا در ادامه گفت: "حتی بعضی وقتها صدای سوت داور هم شنیده نمیشود، البته هیاهوی هواداران جزیی از فوتبال بوده است، اما نه به این صورت که تمام بازیکنان عصبی بازی را دنبال کنند." اما فیفا نظر دیگری در این باره دارد. به گفته فیفا بازیکنان باید تمام توجهشان را معطوف بازی کنند و به مسایل خارج از زمین کاری نداشته باشند. فیفا پیش از این اعلام کرده بود تنها در صورتی که استفاده از این شیپورها خللی در روند بازی ایجاد کند با آن برخورد خواهد کرد. سپبلاتر قبل از آغاز جام جهانی وعده داده بود تیمها خودشان را برای رویارویی با پدیده جدیدی به نام ووووزلا آماده کنند. البته بلاتر گفته بود در صورتی که حتی یک شیپور به زمین مسابقه پرتاب شود استفاده از آن تا پایان جام جهانی ممنوع خواهد شد. |
انتشار نسخهی جدید گوگل ارث برای ورزشکاران Posted: 16 Jun 2010 12:08 PM PDT گوگل با انجام تغییراتی در برنامه دسکتاپ Google Earth، افزوده شدن جزییات GPS جدید را به برنامه نقشه ماهوارهیی خود امکانپذیر کرد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام گوگل نسخه 5.2 برنامه Google Earth که برنامه محبوب راهپیماها، دوندگان و دوچرخهسواران خواهد بود، برای عموم کاربران آماده است. این نسخه همانند Google Earth 5.0 یک ارتقای عمده محسوب نمیشود اما این برنامه رایگان برای دانلود دارای امکانات جدیدی برای علاقهمندان جغرافیاست. مسافران با انتشار نسخه پنجم Google Earth میتوانستند دستگاههای GPS خود را برای مشاهده اطلاعات سفر به این برنامه متصل کنند اما اکنون میتوانند تغییرات ارتفاع و متوسط سرعت در سفرشان را در نمودارهای نمایش داده شده در کنار مسیر، مشاهده کنند و درصورتی که اطلاعات قبلی را فراموش کرده باشند، میتوانند ویدیویی از مسیر را نیز ایجاد کنند. شاید نکته جالب افزوده شدن مرورگر توکار در این برنامه باشد که بین Google Earth و مرورگر معمولی کاربر سوئیچ میکند اما کاربران گوگل مجبور به خارج شدن از این برنامه نخواهند بود و میتوانند برروی لینکی در داخل Google Earth کلیک کنند. |
امضای تفاهمنامه جهت افزایش تسهیلات فعالان آی.تی و رسانههای دیجیتال Posted: 16 Jun 2010 12:08 PM PDT در نشست مشترک میان اعضای هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک وزارت صنایع و رئیس مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تفاهمنامهای در راستای گسترش فعالیتهای تحقیق و توسعه در حوزه IT و رسانههای دیجیتال بهمنظور دستیابی کشور به فنآوریهای پیشرفته ارتباطات و اطلاعات به امضاء طرفین رسید. ایجاد بستر مناسب جهت تجاریسازی دستاوردهای تحقیق و توسعه در حوزه فنآوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه بهرهگیری از فنآوری پیشرفته اطلاعات، توسعه بنگاههای تولید و عرضه محصولات و ارتقای کمی و کیفی تولید و ارائه محصولات دیجیتال و توسعه صادرات رسانههای دیجیتال از مهمترین اهداف امضای تفاهمنام مذکور توسط رئیس مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد و مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک است. بنابراین گزارش براساس تفاهم نامه مذکور، متقاضیانی که توسط مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه الکترونیک معرفی شوند، از تسهیلات و حمایتهای مالی بهرهمند خواهند شد. مختاری - مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک - در این نشست تصریح کرد: وظیفه وزارت صنایع و معادن که این صندوق نیز زیرمجموعه آن محسوب میگردد، تلاش برای تکمیل چرخه تحقیق، تولید و فروش بوده و بر همین اساس صندوق مذکور طرحهای ارائه شده توسط مرکز توسعه فنآوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد را برای دریافت تسهیلات در کمیته فنی مورد بررسی قرار داده و از طریق حمایتهای مالی و اعتباری از این طرحها حمایت خواهد کرد. |
زندگی آنلاین کودکان در معرض مفاهیم نامناسب Posted: 16 Jun 2010 12:03 PM PDT تحقیقات سالانه "گزارش خانوادگی نورتون" که توسط شرکت ایمنی نورتون انجام می گیرد نشان می دهد کودکان و نوجوانان در جهان مجازی اینترنت به شدت در معرض مفاهیم غیر اخلاقی، خشن و ناخوشایند قرار دارند. به گزارش خبرگزاری مهر، این تحقیقات بر روی عادات و رفتارهای آنلاین دو هزار و 800 کودک و بیش از هفت هزار نوجوان در سرتاسر جهان انجام گرفته و نشان می دهد از هر 10 کودک 6 کودک در زندگی آنلاین خود تجربیات ناخوشایندی را تجربه کرده است. در این مطالعه مشخص شد کودکان به صورت میانگین در هفته 24 ساعت را در اینترنت به سر می برند در حالیکه بیش از نیمی از کودکان مورد مطالعه اعلام کرده اند در حین جستجو در اینترنت در معرض مفاهیم نامناسب قرار گرفته اند و یا برای ملاقات با فردی از فضای مجازی در زندگی واقعی ترغیب شده اند. یک پنجم کودکان از انجام یکی از کارهایی که به صورت آنلاین انجام داده اند اعلام پشیمانی کردند در حالی که 39 درصد از نوجوانان می گویند تجربیات منفی در اینترنت آنها را خشمگین می کند. در حدود دو سوم نیز از این تجربیات احساس بدی داشته و نگران، هراسیده و ناراحت شده اند. همچنین این مطالعات نشان داده اند 45 درصد از خانواده ها به دلیل اینکه کودکانشان خواستار مداخله پدر و مادر در زندگی آنلاین آنها شده اند از قرارگیری فرزندانشان در معرض مفاهیم نامناسب آگاه بوده اند. به گفته "آن کولیر" مدیر سازمان ایمنی شبکه ConnectSafely که در انجام این مطالعات با شرکت نورتون همکاری داشته است این گزارش نگاهی گذرا بر زندگی آنلاین جوانان و نوجوانان کشورهای مختلف به زبان خود آنها است. وی می گوید: "این گزارش نه تنها نشان می دهد موضوعات ایمنی و امنیتی برای والدین سرتاسر جهان وجود دارد بلکه می تواند دیدگاهها و اطلاعات مفیدی را برای بهبود دادن توانایی خانواده ها در کمک به استفاده ایمن فرزندانشان از اینترنت و حفظ ارتباط خانواده ها با اینترنت و تکنولوژیهای روز را فراهم آورد." |
درآمد روزنامهها تا پیش از سال ۲۰۱۲ افزایش نمییابد Posted: 16 Jun 2010 12:02 PM PDT بر اساس پیشبینی جدید پرایس واترز هاوس کوپرز، درآمد تبلیغات و اشتراک روزنامه در آمریکای شمالی تا سال 2012 همچنان کاهش خواهد داشت. به گزارش ایسنا، طبق گزارش این شرکت خدماتدهنده، روزنامهها پس از پشت سر گذاشتن دو سال کاهش هزینه شدید برای برابری با منابع درآمد تقلیل یافته، همچنان زمان سختی را پیش رو دارند. با اینکه روزنامهها از فروش تبلیغات در اینترنت درآمد کسب میکنند این تبلیغات همچنان کمتر از تبلیغات چاپی هستند. گزارش انتشاریافته پرایس واترز هاوس کوپرز نشان میدهد که درآمد تبلیغات چاپی برای روزنامهها در آمریکای شمالی از سال 2005 تا 2009 حدود 47 درصد کاهش یافته و از 49.7 میلیارد دلار به 26.4 میلیارد دلار رسیده است. طی همین مدت مشابه درآمد تبلیغات دیجیتالی تا 33 درصد کاهش یافت اما تا سال گذشته تنها به 2.7 میلیارد دلار بالغ شد. این شرکت انتظار ندارد این تصویر تا آیندهای نزدیک چندان بهبود یابد و 19 درصد کاهش در درآمد تبلیغات چاپی و 9 درصد کاهش در درآمد تیراژ را تا سال 2012 و پیش از اینکه یک اقتصاد سالمتر این صنعت را باثبات کند، پیشبینی میکند. در حالی که انتظار میرود درآمد تبلیغ دیجیتالی سریعتر به وضع اولیه بازگشته و بهبود یابد، بنا بر پیشبینی این شرکت، این درآمد بین سال 2009 تا 2011 حدود هشت درصد کاهش یافته و در سال 2012 شروع به بالا رفتن میکند اما تا سال 2014 تنها حدود 11 درصد از کل درآمد روزنامهها را تشکیل خواهد داد. البته روزنامهها در برخی از نقاط خارج از آمریکای شمالی که دسترسی به اینترنت پرسرعت چندان گسترده نیست، رونق دارند؛ به عنوان مثال در آمریکای لاتین درآمد تبلیغ چاپی به طور مداوم از سال 2005 رشد کرده است، در حالی که در آمریکا تاثیر وب مخرب بوده است. بر اساس برآورد جامعه آمریکایی دبیران خبری، روزنامهها در آمریکا از سال 2001 حدود یک چهارم از کارکنان اتاق خبری خود را کاهش داده و مجموع آنها را به 41 هزار و 500 نفر رساندهاند. |
اینترنت ۱۰۰ مگابیتی یک سال دیگر در اروپا Posted: 16 Jun 2010 12:02 PM PDT تعدادی از شرکت های مخابراتی از برنامه ریزی های گسترده خود برای ارائه سرویس ها و خدمات فوق سریع اینترنت برای عموم شهروندان و صاحبان مشاغل خبر داده اند. به گزارش فارس به نقل از اینفوورلد، از جمله این شرکت ها BT در انگلیس است که قول داده تا بهار سال 2011 خدمات اینترنت با سرعت 100 مگابیت در ثانیه را در لندن ارائه کند. BTبه غیر از سرویس های 100 مگابیتی سرویس هایی با سرعت های پایین تر و از جمله 40 مگابیت در ثانیه هم ارائه می کند. انتظار می رود ظرف چند ماه آینده 87 درصد از لندن تحت پوشش سرویس های 40 مگابیتی قرار گیرد. این شرکت مخابراتی اعلام کرده که در این زمینه بیش از 2.5 میلیارد پوند سرمایه گذاری کرده است. در کنار BT چند شرکت مخابراتی بزرگ دیگر در کشورهای اروپای غربی هم از اجرای برنامه های مشابهی خبر داده اند. |
روزنامههای آمریکایی بزرگترین بازنده جهان صنعتی / اروپاییها در بحران بهتر مقاومت کردهاند Posted: 16 Jun 2010 12:02 PM PDT بر اساس یک گزارش جدید، روزنامههای آمریکایی بزرگترین بازنده در میان روزنامههای کشورهای صنعتی جهان هستند. به گزارش ایسنا، گزارش منتشره از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نشان میدهد نشریههای اروپایی بهتر از همتایان آمریکاییشان بحران را تحمل کردند و روزنامههای آمریکایی باید برای تحمل بحران در حال ادامه در رسانههای چاپی، از آنها الگو بگیرند. این گزارش نشان میدهد نشریهها در اروپا نیز از بحران اقتصادی، افت خوانندگی و تبلیغات و رقابت شدید از سوی اینترنت لطمه دیدند اما در کل نسبت به همتایانشان در آمریکا متحمل صدمه کمتری شدهاند. بازار نشر روزنامه آمریکا بین سال 2007 تا 2009 حدود 30 درصد کاهش یافت؛ انگلیس با کاهش 21 درصدی با فاصله نه چندان زیادی پس از آمریکا قرار گرفت، در حالیکه بازارهای یونان و اسپانیا به ترتیب 20 و 16 درصد کاهش یافتند. با این همه بیشتر کشورهای اروپایی وضعیت بهتری داشتند و همین بازار در طی مدت مشابه در آلمان 9 درصد، در پرتغال، سوئد و فنلاند هفت درصد، در فرانسه چهار درصد و در اتریش تنها دو درصد کاهش یافت. یکی از دلایل احتمالی انعطافپذیری نسبی اروپا، اتکای کمتر این قاره به درآمدهای تبلیغاتی عنوان شده است. در نشریههای آمریکایی تبلیغات حدود 87 درصد از درآمد در سال 2008 را تشکیل داد در حالی که در آلمان، اسپانیا و سوئد با توازن حاصل از فروش نسخههای روزنامه، این نسبت 57 درصد بود. با کشانده شدن خوانندگان به روزنامههای رایگان و رسانههای آنلاین، تیراژ نشریههای سنتی به طور مداوم در سالهای اخیر در تمامی 31 کشور توسعهیافته مورد بررسی OECD کاهش یافته اما وضعیت هنوز تیره و تار نیست. بنا بر این گزارش، روزنامهها با اینکه با کاهش خوانندگی و درآمدهای تبلیغی مواجه هستند اما به سوی فراموشی پیش نمیروند و اگرچه صنعت جهانی روزنامه به سختی لطمه دیده اما در حال یافتن منابع درآمد جدید بوده و در مورد کشورهای در حال توسعه در واقع خوانندگی کسب میکند. رشد علاقه به مطبوعات در بازارهای نوظهور به بالا رفتن تیراژ جهانی آنها کمک کرده است و تیراژ روزنامهها در کشورهایی مانند برزیل، هند، اندونزی، چین و آفریقای جنوبی به رشد مداوم ادامه داده و بهطور متوسط 35 درصد افزایش یافته است. |
همکاری یوتیوب و موزهی گوگنهایم برای انتخاب خلاقترین ویدئوهای آنلاین Posted: 16 Jun 2010 12:02 PM PDT موزه گوگنهایم در نیویورک در اقدامی که نشانه جدی گرفته شدن یوتیوب و ویدیوهای غیرحرفهیی آن در دنیای هنر است، با همکاری این سایت، رقابتی را برای جستوجوی خلاقترین ویدیوهای آنلاین آغاز کرد. به گزارش ایسنا، این پروژه که "اجرای یوتیوب؛ دو سالانه ویدیوی خلاق" نام دارد، شامل ویدیوهای کاربران در ژانرهای مختلف خواهد بود. از میان 200 فینالیست که در youtube.com/play نشان داده میشوند، 20 ویدیو توسط هیات داورانی متشکل از هنرمندان، فیلمسازان، طراحان و آهنگسازان انتخاب میشوند و ویدیوهای منتخب از این اجتماع اینترنتی در 21 ماه اکتبر، همزمان در موزه گوگنهایم در نیویورک و در مراکز موزه دیگر در برلین، بیلبائو و ونیز نمایش داده میشوند. شرکت در این رقابت برای همه از افراد حرفهیی خلاق تا آماتورها آزاد بوده و کاربران تا پایان ماه ژوییه مهلت دارند تا پیش از آغاز نمایش ویدیوهای منتخب، آثار خود را برای برگزیده شدن ارسال کنند. |
نانومدیا، فرارسانهای با اثرات چشمگیر Posted: 16 Jun 2010 11:51 AM PDT ایسنا - نانو تکنولوژی در عرصههای گوناگون موجب تحولات چشمگیر شده است که عرصههای ارتباطی و اطلاعاتی نیز بیبهره نماندهاند به طوریکه نقش این دانش در بالا بردن حجم و گنجایش اطلاعات و افزایش سرعت پردازش و تحلیل دادهها و افزایش کیفیت و توانمندیهای رسانههای ارتباطی، رسانهیی تحت عنوان نانو مدیا را مطرح میکند. نسیم مجیدی قهرودی - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی - در گفتوگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: رشد و توسعه فنآوری و تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی به سبب ظریفسازی و کوچکسازی، پیشرفتهای قابل ملاحظهای را در سرعت و حجم رایانهها موجب شده است و در این بین تراشههای رایانهیی همه جزء نانو مدیا هستند. او با بیان اینکه نانو مدیا اکنون در ابزار رسانهیی، رایانهیی، بانکداری الکترونیکی و روابط عمومی الکترونیکی کاربرد دارد، گفت: با استفاده از نانو مدیا دیگر لازم نیست ساعتها منتظر پردازش اطلاعات و یا جستوجوهای اطلاعاتی ماند. بهطور مثال پس از برداشت پول به وسیله کارت الکترونیکی از یک خودپرداز در ثانیههایی بعد پیامکی مبنی بر برداشت وجه از حساب شما دریافت میکنید که این بیانگر ذخیره حجم زیاد اطلاعات و تبادل و پردازش آنها، به روز کردن فرد استفاده کننده از آن، یادآوری موعدهای مقرر، ارسال پیامهای مختلف و ارتباط برقرار کردن با مشتری به عنوان بخشی از خدماتی است که نانو مدیا میتواند ارائه دهد. وی یادآور شد: پیش از ورود رایانههای شخصی و اینترنت، که نانو مدیا کم کم جای خود را در ارتباطات باز کرد، تنها نانو مدیا از بعد سختافزاری مطرح بود اما اکنون این فرارسانه میتواند حجم بزرگی از اطلاعات را در فضایی کم، فشرده کرده و انتقال دهد. او با بیان اینکه جهان امروز جهان رقابت است و ما در این عرصه رقابت به سرعت نیاز داریم تا بتوانیم وارد جهان جدیدتری شویم، تصریح کرد: روابط عمومی مجازی با استفاده از نانو مدیا هماکنون در مراکز امنیتی آمریکا و اروپا راهاندازی شده است اما در ایران به دلیل نبود زیرساختهای لازم، راهاندازی روابط عمومی مجازی با استفاده از نانو مدیا حدود 10 سال طول میکشد. او خاطر نشان کرد: روابط عمومی مجازی برای ارتقاء کیفیت خود و سازمان خود از نانو مدیا استفاده میکند تا بتواند در جهان رسانههای نوین در ثانیههای کمتری اطلاعات را پردازش کند. وی ادامه داد: چه کسی 50 سال پیش باور میکرد، نوع اطلاعاتی را که ما هماکنون میتوانیم روی یک لوح فشرده با حافظه فقط خواندنی در چند سال اخیر جمعآوری و ضبط کنیم؟ برخی از نویسندگان صفحههای سنگین بسیار بزرگی را که در دهه 1970 برای ذخیرهی یک مگابایت از اطلاعات به کار میرفتند، هنوز به یاد میآورند. وی افزود: در آن زمان 650 مگابایت، میتوانست آزمایشگاهی را به خوبی پر کند و اگر برحسب کاغذ این همه را بخواهیم بیان کنیم، میتوانستند ساختمانی را پر کنند. کوچکسازی و ظریفسازیدادهها از طریق رایانهها سبب برپایی انقلاب اطلاعاتی شد. هیچ شکی وجود ندارد که در آینده زمانی وجود خواهد داشت که در طی آن ما خواهیم توانست هر فردی را با همه دانش موجود در دنیا تجهیز کنیم. به گفته این استاد دانشگاه این تلاش و مبارزه بیامان همچنان دانش موجود و قابل دسترس را به روز خواهد کرد و این مطابق با آخرین دستاوردهای علمی است که با سرعت تمام در حال پیشرفت و توسعه میباشد. او تاکید کرد: آسانترین راه، این خواهد بود که اطلاعات به لحاظ بیولوژیکی مستقیما به مغز متصل شوند. نوعی از اتصال آرشیو اطلاعاتی که با بعضی از منابع قابل دسترس از راه دور، به روز شده باشند. وی ادامه داد: این مسیر، شبیه به روز شدن خودکار اطلاعات است، همانند اطلاعات ویروسی که ما هم اکنون از راه دور از طریق اینترنت، روی رایانه خودمان انجام میدهیم، ممکن است در برابر پذیرش نظریه یک تراشه ارتباطی کاشته شده در مغز که میتوان از آن برای به روز کردن دادههای رایانهیی استفاده کرد. قهرودی خاطر نشان کرد: بعضی از افراد مقاومت از خودشان نشان داده و آن را نمیپذیرند. اما مردم هجوم آوردهاند تا هر وسیله قابل حمل خارجی تازه را برای مقاصد و اهداف مشابه خریداری کنند. نظریه کامپیوترهای قابل حمل و تلفنهای همراه. او معتقد است: استفاده از پایگاههای اطلاعاتی گسترده مشتمل بر اطلاعات موجود به هر چیزی از ضربان قلب شما گرفته تا انتخاب کالاهای مصرفی، را برای هر کسی میسر و قابل ساخت خواهد کرد. ماشینهایی که میتوانند به تفکر یا اندیشیدن شما کمک کنند، به طوری که این پرسش در ذهن شما نقش خواهد بست که آیا من میتوانم یک آزمون نانو تکنولوژی را در دانشگاه با موفقیت بگذرانم؟ تحقق این امر واقعا از یک ماشین حساب بعید نخواهد بود. وی گفت: ناگزیر این تحولات در عرصه تکنولوژی اطلاعاتی اثرات چشمگیری در عرصههای گوناگون اجتماعی، اقتصادی و کسب و کار خواهد داشت. |
از کار افتادن توییتر پس از معرفی امکانات جدید Posted: 16 Jun 2010 11:51 AM PDT بهروزرسانی ناموفق در توییتر موجب شد کاربران بهدنبال از کار افتادن این سایت، تا ساعتهای متوالی نتوانند به اشتراک هایشان در این سرویس میکرووبلاگنویسی دسترسی یابند. به گزارش ایسنا، توییتر ویژگی جدیدی به نام پشتیبانی مکان برای محل جغرافیایی را معرفی کرده بود که به کاربران امکان میداد مکان دقیقشان را برروی پیامشان بهصورت برچسب نشان دهند. چند ساعت پس از معرفی این ویژگی، این سایت دچار ظرفیت بیش از اندازه شده و برای مدتی غیرقابل دسترس شد در حالی که مهندسان تلاش کردند مشکل مربوط به "ارتقای ناموفق" در این سایت را برطرف کنند. وبلاگ وضعیت توییتر مدعی شد این سایت به دلیل انجام تعمیرات برنامهریزی شده غیرقابل دسترس بوده اما مدتی بعد اعلام کرد این اتفاق حاصل ارتقای ناموفق شیوه جدید در Timeline Caching بوده است. بهروزرسانی بعدی هشدار داد که این سایت ممکن است به مدت چندین ساعت غیرقابل دسترس بماند. این سایت پس از این که به فعالیت بازگشت، همچنان مشکل داشت زیرا فیدهای شخصی کاربران قابل دسترس نبودند. کاربران همچنین دریافتند که پیامهای آنها چندین بار ارسال شدهاند. |
روزنامهنگاری در فرهنگسرای رسانه آموزش داده میشود Posted: 16 Jun 2010 11:51 AM PDT دورههای آموزشی"روزنامه نگاری و خبرنگاری"، "هنر و رسانه" و " فناوری اطلاعات" در فرهنگسرای رسانه برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، در این دورههای آموزشی که با حضور استادان دانشگاه برپا میشود آموزشهای روزنامهنگاری و خبرنگاری در دو سطح مقدماتی و پیشرفته در قالب کارگاههای آموزشی همچون مبانی رسانهای، مبانی ارتباطات جمعی در رسانه، مصاحبه، خبر نویسی، گزارش، صفحه بندی گرافیکی، عکاسیخبری و مقاله نویسی تدریس خواهد شد. در همین راستا دورههای آموزشی هنر و رسانه نظیر طراحی ( بهصورت ترمیک)، رنگ روغن، گرافیک و کاریکاتور، طراحی با آبرنگ، مینیاتور، خوشنویسی و همچنین دورههای فناوری اطلاعات مانند دوره های icdl ، اینترنت، فتوشاپ، گرافیک رایانهای، وبلاگ نویسی مقدماتی و پیشرفته، فلش و اتوکد برگزار خواهد شد. دورههای آموزشی فن بیان و گویندگی، عکاسی خبری، ویراستاری، کارگردانی و بازیگری از دیگر دورههایی هستند که در فرهنگسرا و در تمام ردههای سنی برپا میشود. علاقمندان میتوانند برای ثبتنام و یا کسب اطلاعت بیشتر از ساعت 8 تا 18 به فرهنگسرای رسانه به نشانی میدان ولیعصر (عج)، ابتدای بلوار کشاورز، نرسیده به تقاطع فلسطین، پلاک 28 مراجعه کنند. |
پخش مسابقات جامجهانی برای بیاباننشینهای افریقا با انرژی خورشید Posted: 16 Jun 2010 11:51 AM PDT ساکنان منطقه کیبرا در کشور کنیا که بزرگترین منطقه مسکونی در صحرای آفریقا محسوب میشود و مردم آن بسیار فقیر هستند، به کمک فناوریهای نوین خورشیدی میتوانند مسابقات جام جهانی فوتبال 2010 را به صورت مستقیم مشاهده کنند. به گزارش فارس به نقل از پیسیورلد، جوانان این منطقه فقیرنشین با کمکهای فنی شرکت غیردولتی سوئدی Solafrica.ch موفق به ساخت فناوری جدیدی شدهاند که میتواند انرژی خورشیدی را در جریان پخش مسابقات جام جهانی فوتبال که در کشور آفریقای جنوبی برگزار میشود، به کار گیرد. کیبرا که در منطقه نایروبی واقع شده است، حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد. با توجه به اینکه ساکنان منطقه کیبرا به جریان الکتریسیته، گیرنده تلویزیونی و پول برای خرید آبونمان شبکههای تلویزیونی دسترسی ندارد، تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال برای آنها غیرممکن بوده است. "جاشیا راموگی" مدیر شرکت Solafrica در خصوص این فناوری جدید توضیح داد: جوانان آفریقایی به روش نوینی دست یافتهاند که انرژی خورشیدی را در زندگی روزمره به کار گیرند. ما میخواهیم به ساکنان این منطقه فقیرنشین آفریقایی مزایای فناوریهای خورشیدی را نشان دهیم و آنها را متقاعد کنیم تا فناوری خورشیدی LED را که برای آنها و فرزندانشان مزایای فراوانی دارد، به کار برند. شرکت Solafrica.ch در این پروژه با مراکز Greenpeace و KCYP همکاری کرده تا بر اساس آن 28 جوان ساکن منطقه فقیر نشین صحرای آفریقا آموزش لازم برای استفاده از انرژی خورشیدی و به کارگیری آن در لامپهای LED را ببینند. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز UN-Habitat وابسته به سازمان ملل متحد، در حال حاضر 580 میلیون نفر بدون دسترسی به انرژی الکتریسیته در صحرای آفریقا زندگی میکنند که انرژی خورشیدی میتواند مزایای فراوانی را برای آنها به همراه داشته باشد. |
اماراتیها مسابقات جامجهانی را سهبعدی میبینند Posted: 16 Jun 2010 11:51 AM PDT اپراتور اماراتی du شبکهای راه اندازی کرده که مسابقات جامجهانی را به شکل سه بعدی پخش میکند. به گزارش اخبار خارجی موبنا به نقل از عربین بیزینس، اپراتور مخابراتی du اعلام کرده کاربرانی که قصد دارند از سرویس AED299 World Cup استفاده کنند می توانند کانال سه بعدی ورزش را بدون پرداخت هزینه اضافی به روز رسانی کنند. بر اساس اعلام شرکت du، این کانال، "کانال ورزشی سه بعدی الجزیره" نامیده می شود و قرار است 25 مسابقه را در طول برگزاری مسابقات در فرمت سه بعدی به نمایش در آورد. به گفته فرید فریدونی، مدیر مالی شرکت du، برای تماشای این برنامه کاربران به تلویزیونی که قدرت نمایش سه بعدی را داشته باشد و نیز عینک مخصوص نیاز دارند. شرکت du این برنامه ها را در پنج کانال Al Jazeera Sports +9, Al Jazeera Sports +10, World Cup Channel, Al Jazeera Sports HD و Al Jazeera Sports 3D نمایش می دهد. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر