کلمه: کامران آسا برادر شهید کیانوش اسا( از شهدای جنبش سبز در راهپیمایی مسالمت آمیز ۲۵ خرداد ) نیمه شب دوشنبه ۱۰ خرداد ، در راه بازگشت به خانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات کرمانشاه بازداشت شد.
به گزاش کلمه ،صبح روز بعد ۵ نفر از نیروهای اطلاعات به خانه مراجعه کرده و مقداری وسایل شخصی کامران را با خود بردند. این نیروها در زمان ورود به خانه ، هنگامی که با گریه های مادر کیانوش روبه رو شدند ، به جای ارائه توضیح خطاب به این مادر داغ دیده گفتند : همین گریه های شماست که کامران را تحریک می کند!! و در پاسخ به سوال های مکرر خانواده ، عنوان کردند کامران را میگیریم تا سرش به سنگ بخورد.
در حال حاضر خانواده و خصوصا مادر کامران و کیانوش در شرایط بسیار بدی به سر برده و شدیدا نگران وی هستند در حالی که هیچ اطلاعی از محل نگه داری او ندارند.
این دومین بار است که کامران بازداشت می شود. اولین بار در ۱۶آذر در دانشگاه علم و صنعت (مراسم بزرگداشت کیانوش، دانشجوی نخبه این دانشگاه ) دستگیر شد و پس از دوماه به قید کفالت ازاد شد،در حالیکه در این مدت مادر و خانواده داغ دیده وی در راه دادگاه و زندان رنج فراوان بردند.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران به مناسبت بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (س)بیانیه ای صادر کرد.
به گزارش امروز متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بیست و یک سال از ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(س) گذشت. شخصیت بزرگ و کم نظیری که با رهبری مردمی ترین انقلاب تاریخ معاصر، با همراهی ملت ایران، بساط حکومت سلطنتی را از این مرز و بوم برچید و همانگونه که در دوران مبارزه و رهبری جنبش، رهبری فرهمند و در اوج محبوبیت مردمی و توده ای بود، در پایان دوره یک دهه رهبری حکومت جایگزین رژیم ستم شاهی، همچنان در اوج ماند و با تکریم بی سابقه مردمی به جایگاه ابدی خود عظیمت کرد.
اما در حالی که در دوره حیات امام و در نزد نسلی از جامعه که او را از نزدیک درک کرده و با وی زیسته بود، دریافت زوایای شخصیت و سوگیری اندیشه و منش ایشان، کاری سهل و آسان می نمود، اینک در ابتدای سومین دهه از فقدان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، یکی از بحث انگیزترین و چالشی ترین مباحث در جامعه ما، چیستی ماهیت اندیشه و دیدگاه آن رهبر فقید، خصوصاً در باب ویژگی ها و چارجوب های اساسی حکومت مورد نظر ایشان است. روشن شدن این موضوع، زمانی ابعاد پیچیده تری می یابد که توجه شود؛ "تئوری حکومت جمهوری اسلامی" در طول تقریباً دو دهه آخر از حیات ایشان، به تدریج سیر تکاملی را طی نموده است. بر این اساس، عدم توجه به منظومه کامل و تکاملی اندیشه امام در این باب و فقدان دقت در محکمات و متشبهات و همچنین تقدم و تأخر زمانی بیانات و موضعگیری ها در این زمینه، و به تعبیری دیگر صرفاً داشتن نگاهی نقطه ای و برداشتی مقطعی از این سیر، موجب بیراهه رفتن در دست یابی به عمق و کنه اندیشه ها و باورهای حکومتی بنیانگذار انقلاب است.
در شرایط کنونی، در خصوص معرفی و تبیین ابعاد اندیشه امام، خصوصاً در زمینه چارچوب های حکومت مد نظرشان و شیوه مختار ایشان در حکومتداری و تعامل با منتقدان و مخالفان حکومت، مع الاسف دو جریان سیاسی کاملاً معارض در عرصه عمومی، در این زمینه به رفتار و اشتراک نظر عجیبی رسیده اند و با استخراج مواضع و اعمالی از امام که حاصل شرایط خاص کشور در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب بوده و نوعاً رفتاری عارضی و موردی به حساب می آیند، تلاش دارند تا برخلاف حقیقت، اثبات نمایند که حکومت مطلوب امام، حکومتی غیر منعطف و بدور از به رسمیت شناختن کوچکترین حقی برای مردم به شکل عام و مخالفین و منتقدین سیاسی به طور خاص بوده است. این دو گروه همچنین در معرفی سیره و روش ایشان در حکومتداری و مواجهه با منتقدین و مخالفین نیز سعی بلیغ خود را بر این قرار داده اند تا ثابت کنند، امام با تجویز برخورد قهرآمیز و پیش دستی در مخاصمه با مخالفین خود و حکومت، در زمره رهبرانی قرار داشته که هیچ نغمه ناهماهنگی را تحمل نمی نموده است. یکی از این دو جریان که در لایه هایی از حاکمیت رسوخ کرده است، در عین حال که بدترین دشنام ها و خشن ترین رفتار را نسبت به بیت، یاران دیرین و مواریث برجا مانده از امام روا می دارد، تصاحب غاصبانه و سوء استفاده تحریف گرانه از این سرمایه عظیم کشور و نظام را برای توجیه رفتارهای خشن، بی منطق و ناموجه صورت گرفته با مردم و استمرار بخشیدن به حاکمیت خود لازم می بیند. براین اساس، جریان مذکور خصوصاً طی یک سال گذشته ضمن همسویی عملی با جریان اپوزیسیون برانداری که از دیرباز تحقق هدف نامبارک خود را جز از طریق ملکوک ساختن اذهان نسبت به واقعیت وجودی بنیانگذار نظام شدنی نمی دیده است، با تبلیغات مخرب خود، شبهات، ابهامات و علامت سوالات فراوانی را در اذهان عمومی، خصوصاً نسل سوم انقلاب در مقابل شخصیت و اندیشه امام قرار داده است و متأسفانه علی رغم تذکرات متعدد دوستان و یاران انقلاب و امام، همچنان کم وبیش در همان طریق گام برمیدارد.
در این ارتباط و به بهانه سالگرد ارتحال آن رهبر فرزانه، فرصت مغتنمی است تا به بازخوانی گوشه ای از اندیشه حکومتی امام که این روزها بیشتر در معرض تحریف و سانسور قرار دارد، پرداخت. نگاهی گذرا به کلام و سیره عملی امام، به روشنی نشان می دهد که بدون تردید یکی از ارکان مهم و اساسی اندیشه حکومتی امام، توجه به این امر بود که حکومت بر پایه دیدگاههای اسلامی شکل گرفته، هیچیک از مناسبات و قوانین حاکم بر آن، مباینتی با اوامر قطعی شرع مقدس نداشته و این حکومت در نهایت، در پی اجرای احکام اسلام باشد. از آنجا که خداپرستی، توجه به معنویت و اعتقاد به آموزه های دین رحمانی، یکی از ویژگی های فرهنگی جامعه ایرانی محسوب می شود، صبغه مذکور از حکومت مد نظر امام، در اصل، هیچگونه تعارضی نیز با فرهنگ، سنن و باورهای جامعه ایرانی نداشت. اما آیا این ویژگی، تنها خصوصیت حکومت مد نظر امام در مرحله تأسیس و استقرار بود؟ کمی توجه به کلام و رفتار ایشان، پاسخ این سوال را روشن می نماید.
شاید مهمترین ویژگی حکومت مد نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی، در مرحله تأسیس، را بتوان اعتقاد راسخ به این موضوع دانست، که شکل و محتوای حکومت، باید به تأیید اکثریت ملت برسد و این شرط لازم برای استقرار آن به حساب می آمد. همانگونه که اشاره شد، تردیدی وجود ندارد که شکل ایده آل نزد ایشان، حکومت اسلامی بود، اما وی هیچگاه به خود اجازه نداد تا این تفکر را بدون تأیید ملت اجرایی کند. بر این اساس، اصل شکل حکومت جایگزین و قانون اساسی آن به رفراندوم عمومی گذاشته شد و از این طریق حاکمیت یافت. حتی علی رغم آنکه تئوری حکومتی اعلامی امام، "ولایت فقیه" بود و همگان به این امر وقوف داشتند، پیش نویس تنظیمی قانون اساسی که فارق از این اصل تنظیم شده بود، به تأیید ایشان رسید و برای بررسی به مجلس خبرگان قانون اساسی ارسال شد. نگاهی به مواضع امام در شش ماه منتهی به پیروزی انقلاب، حاوی نمونه های فراوانی از این نوع نگاه است که به گوشه هایی از آن اشارت می رود:
رژیم اسلامى و جمهورى اسلامى، یک رژیمى است متکى بر آراىعمومى و رفراندم عمومى و قانون اساسىاش قانون اسلام و باید منطبق بر قانون اسلام باشد. صحیفه نور، ج۳، ص: ۵۱۵
ما خواهان استقرار یک جمهورى اسلامى هستیم و آن حکومتى است متکى به آراى عمومى. شکل نهایى حکومت با توجه به شرایط و مقتضیات کنونى جامعه ما، توسط خود مردم تعیین خواهد شد. صحیفه نور، ج۴، ص: ۲۴۸
حکومت «جمهورى اسلامى» مورد نظر ما از رویه پیامبر اکرم (ص) و امام على- علیه السلام- الهام خواهد گرفت و متکى به آراى عمومى ملت خواهد بود و شکل حکومت با مراجعه به آراى ملت تعیین خواهد گردید. صحیفه نور، ج۴، ص: ۳۳۴
ماهیت جمهورى اسلامى این است که با شرایطى که اسلام براى حکومت قرار داده است، با اتکا به آراى عمومى ملت، حکومت تشکیل شده و مجرى احکام اسلام باشد. صحیفه نور، ج۴، ص: ۴۴۴
ما نظام جمهورى را به آراى عمومى مىگذاریم و ایران چون همهشان مسلمان هستند رأى به این قضیه خواهند داد. و بعد از رأى آنها حکومت جمهورى اسلامى تشکیل خواهد شد. صحیفه نور، ج۵، ص: ۱۴۳
امام خمینی، نه تنها در مرحله تأسیس، اعتقاد به لزوم رأی مردم داشت، بلکه برای استمرار حکومت نیز بر این اعتقاد بودند که مبنا خواسته مردم است. ایشان در نیمه دوم سال ۵۷، این نکته را بارها در سخنانشان مورد تأکید قرار داد که معروفترین آن در سخنرانی ۱۲ بهمن بهشت زهرا است آنجا که می گوید:
چه حقى داشتند ملت در آن زمان سرنوشت ما را در این زمان معین کنند؟ بنابراین سلطنت محمدرضا اولًا که چون سلطنت پدرش خلاف قانون بود و با زور و با سرنیزه تأسیس شده بود، مجلس غیرقانونى است، پس سلطنت محمدرضا هم غیرقانونى است. و اگر سلطنت رضا شاه فرض بکنیم که قانونى بوده، چه حقى آنها داشتند که براى ما سرنوشت معین کند؟ هر کسى سرنوشتش با خودش است. مگر پدرهاى ما ولىّ ما هستند؟ مگر آن اشخاصى که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، مىتوانند سرنوشت ملتى را که بعدها وجود پیدا مىکنند آنها تعیین بکنند؟ صحیفه نور، ج۶، ص: ۱۲
به غیر از ویژگی یاد شده، یکی دیگر از خصوصیات قابل توجه در این زمینه، ارائه قالب جمهوری، به همان مفهوم رایج آن در عالم، برای حکومت پیشنهادی است. امام در این زمینه و در همان بازه زمانی ذکر شده چنین می گویند:
حکومت جمهورى اسلامى هم یک جمهورى است مثل سایر جمهوریها ولکن قانونش قانون اسلامى است.
صحیفه نور، ج۵، ص: ۳۴۷
حکومت، جمهورى است مثل سایر جمهوریها؛ و احکام اسلام هم احکام مترقى و دموکراسى و پیشرفته و با همه مظاهر تمدن موافق
صحیفه نور، ج۵، ص: ۴۲۹
برخلاف کسانی که تحلیل می کنند شکل و قالب "جمهوری" نزد امام برتری ویژه ای نسبت به سایر اشکال حکومتی نداشته است، ایشان در آبان سال ۵۷ ضمن ارائه استدلالی عقلی در خصوص ارجحیت و برتری شکل حکومت جمهوری نسبت به حکومت های فردی و سلطنتی چنین می گویند:
باید مردم خودشان یک کسى را تعیین کنند. مثلًا- فرض کنید که- یک وکیلى را تعیین کنند برایشان کار بکند. باید مردم خودشان یکى را تعیین کنند که او دخالت کند در امورشان؛هر وقت او را نخواستند، بگویند برو گم شو! یک رژیمى که اینطور استقرار دارد اگر انسان فهمید به اینکه، هر آدمى بفهمد که هر کارى بکند دیگر از دست مردم خارج است که بگویند برو، دیگر هست او تا آخر. سلطنت اینطورى است که یک کسى که سلطان شد دیگر هست او، بیخ ریش مردم هست. یک همچو آدمى هر چه خلاف بخواهد بکند دستش باز است. خوف این را ندارد که عزلش بکنند؛ عزلى توى کار نیست! هست او تا آخر. همه هم شاه دوست! اما اگر بنا باشد که یک نفر آدم را پنج سال، ده سال، هشت سال بگویند که شما بیا در این مملکت رئیس جمهورْ- مثلًا- باش، کارهاى مملکت را اداره بکن، خود مردم آزاد یکى را تعیین بکنند، این آدم هر چه هم بد باشد فکر خودش هست لااقل؛ براى اینکه مىگوید خوب من پنج سال دیگر از رئیس جمهور [ى] افتادهام، وقتى افتادم پدر من را مردم درمى آورند؛ اگر به یک کسى ظلم کرده باشم، اینها پدر من را درمى آورند. حالا قدرت دست من است، بعد از پنج سال دیگر یک آدمى هستم عادى مثل سایر مردم. نمىکند قهراً. ۲۲/۸/۵۷- صحیفه نور، ج۴، ص: ۴۹۳
از سوی دیگر، ابتنای کلیه امور در حکومت جمهوری اسلامی بر اساس انتخابات آزاد و رأی و خواست مردم، یکی از ویژگی های قطعی و غیرقابل خدشه نزد رهبر کبیر انقلاب بود. ایشان قبل از پیروزی انقلاب بارها، از جمله در موارد زیر بر این موضوع تأکید داشت:
حکومت اسلامى حکومتىاست که اولًا صددرصد متکى به آراى ملت باشد؛ به شیوهاى که هر فرد ایرانى احساس کند که با رأى خود سرنوشت خود و کشور خود را مىسازد. و چون اکثریت قاطع این ملت مسلمانند بدیهى است که باید موازین و قواعد اسلامى در همه زمینهها رعایت شود. صحیفه نور، ج۵، ص: ۴۴۹
طرز حکومت، حکومت جمهورى است و تکیه به آراى ملت؛ و قانون، قوانین اسلام است. و احزاب آزادند که مخالفت با ما یا با هر چیزى بکنند، مادامى که اقداماتشان مضر به کشور نباشد. صحیفه نور، ج۵، ص: ۴۸۲
همچنین این اعتقاد راسخ امام، در سالهای پس از پیروزی انقلاب، در قالب، سخنان جاودانه ای چون "میزان رأی ملت است"، تا آخرین روزهای حیات ایشان استمرار یافت. امام تنها یک ماه قبل از ارتحال، در نامه ای در خصوص انتخاب رهبری به عنوان عالی ترین جایگاه در نظام جمهوری اسلامی، خطاب به ریاست شورای بازنگری قانون اساسی می نویسد:
اگر مردم به خبرگان رأى دادند تا مجتهد عادلى را براى رهبرى حکومتشان تعیین کنند، وقتى آنها هم فردى را تعیین کردند تا رهبرى را به عهده بگیرد، قهرى او مورد قبول مردم است. در این صورت او ولىّ منتخب مردم مىشود و حکمش نافذ است.
صحیفه نور ج۲۱ ۳۷۱
در منطق امام اساساً عنوان "حکومت استبدادی اسلامی" عنوانی جعلی و ناممکن است. همچنین حکومت مد نظر امام، حکومتی ضد استبدادی و معارض با دیکتاتوری بود. امام در این زمینه در ماههای منتهی به پیروزی انقلاب، این ویژگی حکومت را چنین توضیح می داد:
دولتهاى استبدادى را که وجود دارند نمىتوان حکومت اسلامى خواند تا شما بتوانید سلطنتى آن را با جمهورى آن مقایسه کنید. رژیم اسلامى با استبداد جمع نمىشود. آن رژیمهاى جمهورى هم که استبدادى هستند دراسم جمهورى هستند ودرمحتواسلطنتى.
صحیفه نور، ج۴، ص: ۱۴۷
شما اگر حکومت اسلامى را ببینید، خواهید دید که دیکتاتورى در اسلام اصلًا وجود ندارد. صحیفه نور، ج۵، ص: ۵۲۲
همچنین پس از پیروزی انقلاب و در جریان تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان، امام در مقابل مخالفان این اصل، چنین به دفاع برخواسته و آن را معرفی می کند:
اینها اصلًا اطلاعى ندارند که قضیه ولایت فقیه چى هست. اصلًا از ولایت فقیه سر درنمى آورند که اصلًا چه هست! در عین حالى که سر درنمى آورند، مىنشینند مىگویند اگر بنا باشد که ولایت فقیه بشود دیکتاتورى مىشود، کذا مىشود! مگر امیرالمؤمنین که ولىّ امور مردم بود- دیکتاتور بود؟ مگر خود پیغمبر که ولایت داشت دیکتاتور بود؟ مگر بگویند ولایت براى پیغمبر هم نیست؛ پیغمبر هم مثل سایر مردم! و از اینها بعید نیست این را بگویند. لکن جرأت نمىکنند بگویند. دیکتاتورى کدام است؟ در اسلام همچو چیزى مطرح نیست. اسلام دیکتاتور را محکوم مىکند. اسلام یک نفر فقیه را اگر بخواهد دیکتاتورى بکند از ولایت ساقطش مىکند. چه طور دیکتاتورى مىگویید مى کند اسلام، و این حرفها را مىزنید؟ صحیفه نور، ج۱۰، ص: ۴۱۱
جمهوری اسلامی مد نظر امام، حکومتی دموکراتیک است که در آن آزادی های گوناگون، در چارچوب قانون وجود دارد و حقوق بشر در آن رعایت می شود. امام جمهوری اسلامی را چنین معرفی می کند:
دولت اسلامى یک دولت دموکراتیک به معناى واقعى است و براى همه اقلیتهاى مذهبىآزادى به طور کامل هست و هرکس مىتواند اظهار عقیده خودش را بکند. و اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامى تمام منطقها را با منطق جواب خواهد داد صحیفه نور، ج۴، ص: ۴۱۱
برنامه سیاسى ما، ابتدا آزادى، دموکراسى حقیقى و استقلال به تمام معنى و قطع ایادى دولتهایى که تصرفاتى در داخل مملکت کردهاند. صحیفه نور، ج۴، ص: ۴۳۱
حکومت اسلامى مبنى بر حقوق بشر و ملاحظه آن است. هیچ سازمانى و حکومتى به اندازه اسلام ملاحظه حقوق بشر را نکرده است. آزادى و دموکراسى به تمام معنا در حکومت اسلامى است. شخص اول حکومت اسلامى با آخرین فرد مساوى است در امور.
صحیفه نور، ج۵، ص: ۷۰
حکومت ما جمهورى اسلامى است که متکى بر آیات قرآنى است و قانونش، قانون اسلام است و جناحهاى سیاسى در آنجا در اظهار عقاید خود آزادند. صحیفه نور، ج۵، ص: ۲۲۳
اسلام یک دین مترقى و دموکراسى به معناى واقعى است، و آن رژیمى که ما مىخواهیم تأسیس کنیم یک چنین رژیمى است.
صحیفه نور، ج۵، ص: ۳۵۳
احزاب آزادند که مخالفت با ما یا با هر چیزى بکنند، مادامى که اقداماتشان مضر به کشور نباشد. صحیفه نور، ج۵، ص: ۴۸۲
امام پس از پیروزی انقلاب نیز در خلال امر هدایت، حکومت کوشید تا عملاً فضای آزاد برای جناح های مختلف سیاسی، منتقدان ومخالفان حکومت حفظ شود. در این ارتباط توجه به موارد و مصدایق زیر می تواند روشنگر باشد. امام در زمان حیات خود، علی رغم اختلاف عمیق دیدگاهی با نهضت آزادی و فعال بودن این تشکل در شرایط جنگی، هیچگاه اجازه برخورد با آنان و دستگیری سرانشان را نداد، امام در ماجرای مخالفت عملی ۹۹ نماینده مجلس با نظر ایشان در مسئله نخست وزیری مهندس موسوی، نه تنها هیچگاه اجازه نداد تا با نمایندگان ملت برخوردی صورت بگیرد، بلکه خود در مقام دلجویی و احیای سیاسی آنان برآمد، امام افراد شاخص جناح های سیاسی کشور را در صورت حذف از جایگاهی، با عنوانی دیگر به کار می گرفت، امام در قبال روزنامه ای که علی رغم نظر ایشان، در شرایط جنگی کشور، مدام مشغول تضعیف دولت بود را هیچگاه تعطیل نکرد و تنها دستور توصیه کرد که در جبهه ها توضیع نشود، امام در برابر اعمال نظارت استصوابی و تلاش برای ابطال آرای واقعی مردم، با تدبیر ایستادگی کرد و …
مرز مورد نظر امام برای جلوگیری از فعالیت گروههای سیاسی و برخورد با آنان، قیام مسلحانه در برابر حکومت بود. در اردیبهشت ماه سال ۶۰ ، هنگامی که منافقین خود را آماده برخورد نظامی با نظام می کردند، امام در قبال نامه سرگشاده این گروه به ایشان که خواستار ملاقات با وی شده بودند چنین گفت:
شما الآن مىبینید که بعض احزابى که انحرافى هستند و ما آنها را جزء مسلمین هم حساب نمىکنیم، مع ذلک، چون بناى قیام مسلحانه ندارند و فقط صحبتهاى سیاسى دارند، هم آزادند و هم نشریه دارند بهطور آزاد. پس بدانید که اینطور نیست که ما با احزاب دیگرى، با گروههاى دیگرى، دشمنى داشته باشیم. ما البته میل داریم که همه گروهها و همه احزاب به اسلام برگردند و راه مستقیم اسلام را پیش بگیرند و همه مسلم بشوند. بر فرض اینکه نشدند، مادامى که آنها با ما جنگى ندارند و با کشور اسلامى جنگى ندارند و در مقابل اسلام قیام مسلحانه نکردهاند، بهطور آزاد دارند عمل مىکنند و بهطور آزاد حرفهاى خودشان را دارند مىزنند، لکن شما بناى بر این مطلب ندارید. و من اگر در هزار احتمال یک احتمال مىدادم که شما دست بردارید از آن کارهایى که مىخواهید انجام بدهید، حاضر بودم که با شما تفاهم کنم و من پیش شما بیایم؛ لازم هم نبود شما پیش من بیایید. و حالا هم به موجب احکام اسلام نصیحت به شما مىکنم؛ شما در مقابل این سیل خروشان ملت نمىتوانید کارى انجام بدهید. شما اگر یک وقت ملت قیام کند، مثل یک ذرهاى در مقابل این سیل خروشان هستید. صحیفه نور، ج۱۴، ص ۳۴۲
سرانجام پس از قیام مسلحانه آنان در خردادماه سال ۶۰ بود، که برمقابله قهرآمیز نظام با ایشان آغاز شد. این رویه در قبال حزب توده نیز که از اساس با اعتقاد اسلامی معارضه داشت رعایت شد و فعالیت آزادانه آنان تا سال ۶۱ و کشف توطئه نظامی این گروه ادامه یافت.
همچنین اعتقاد امام به قرائت و خوانشی از اندیشه های اسلامی که مبتنی بر رحمانیت الهی و حفظ کرامت انسانی بود، جلوه های را در شکل حکومتداری ایشان آشکار می کرد. شاید بتوان مهمترین نمومنه و مصداق در این زمینه را پیام ۸ ماده ای ایشان درباره لزوم رعایت حقوق مردم به حساب آورد. امام در قسمتی از این پیام با اشاره به اینکه "احدى حق ندارد با مردم رفتار غیر اسلامى داشته باشد" در بند ششم چنین می نویسند:
هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصى کسى بدون اذن صاحب آنها وارد شود یا کسى را جلب کند، یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه تعقیب و مراقبت نماید، و یا نسبت به فردى اهانت نموده و اعمال غیر انسانى- اسلامى مرتکب شود، یا به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگرى به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند، و یا براى کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسرارى که از غیر به او رسیده و لو براى یک نفر فاش کند. تمام اینها جرم [و] گناه است و بعضى از آنها چون اشاعه فحشا و گناهان از کبایر بسیار بزرگ است، و مرتکبین هر یک از امور فوق مجرم و مستحق تعزیر شرعى هستند و بعضى از آنها موجب حد شرعى مىباشد. صحیفه نور، ج۱۷، ص: ۱۴۱
اینها تنها گوشه ای از اندیشه و سیره امام راحل در باب چارچوب های حکومت جمهوری اسلامی و آزادی های سیاسی و اجتماعی بود که با کمال تأسف این روزها، تقریباً به طور کامل مورد فراموشی رسانه ملی قرار گرفته است.
ما معتقدیم ارائه چنین دورنمایی از جمهوری اسلامی بود که بر فراگیری پذیرش نسبت به این الگوی حکومتی، حتی از جانب اقشار کمتر مذهبی جامعه، نقشی به سزا ایفا کرد.
بدون تردید شکل گیری وحدت کلمه مردم ایران در پذیرش الگوی پیشنهادی جمهوری اسلامی از جانب رهبر کبیر انقلاب، در جریان قیام عظیم مردمی سال ۵۷ و رفراندوم های سال ۵۸ علاوه بر دین باوری تعداد کثیری از آنان، ریشه در همین ویژگی ها داشت. مردم به حکومت دینی معرفی شده از جانب امام، که سازگار با آزادی، مدافع استقلال، حافظ حقوق و کرامت انسانی، ضد استبداد و دیکتاتوری، تحقق بخش عدالت و احیاگر معنویت معرفی می شد دلبستند و رأی دادند. اینگونه بود که بیش از ۹۸% جامعه، فراتر از اقشار و افکار موجود در جامعه آن روز ایران، "جمهوری اسلامی" را به عنوان یک خواست فراگیر ملی، پذیرفتند.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، در سالگرد عروج آن رهبر عظیم الشأن، یاد و خاطره امام انقلاب را گرامی داشته و به روح بلند وی درود و سلام می فرستد، این ایام را به ملت قدر شناس ایران و بیت شریف امام، خاصه برادر گرامی، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تسلیت عرض می نماید.
ما به عنوان سازمانی که به اهداف اصیل انقلاب بهمن ۵۷ اعتقاد کامل داشته و همچنان بر این باور است که راه نجات کشور و نظام، در شرایط خطیر کنونی، پیگیری آرمانهای انقلاب، یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است، بدون آنکه قصد مطلق ساختن هیچ شخص یا اندیشه غیر معصوم را داشته باشد، با بانگ رسا همگان را به بازخوانی اجتهادی اندیشه های امام، به عنوان صحیفه انقلاب و سند میثاق رهبری انقلاب اسلامی با مردم، فرا می خواند و به دست اندرکاران دستگاههای رسمی تبلیغاتی کشور که میراث امام را به مسلخ تحریف و مصادره به مطلوب برده اند، توصیه می نماید موج مخرب ارائه تصویر مخدوش از امام را متوقف ساخته، باور داشته باشند، اندیشه های واقعی و راستین امام، شاخه تناوری است که تکیه گاه نظام و مسئولان آن به حساب آمده، هرگونه لطمه زدن به آن، فرجام بر شاخه نشستگان را تیره و تار خواهد ساخت.
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
۱۳/۳/۸۹
فخر السادات محتشمی پور: روز ولادت حضرت زهرا (س) که در تقویم ما، سال هاست به عنوان روز زن و روز مادر شناخته شده است، طی بیش از دو دهه مناسبتی برای پرداختن به مسائل زنان است و از آنجا که روز، روز فرخنده و مبارکی است، مهربانی ها، نرم خویی ها و گشاده دستی ها نسبت به زنان می شود و همه از خوبی ها و ارجمندی و جایگاه والای زن و مادر، در اسلام و ایران از دیروز تا امروز می گویند و می سرایند و می نویسند و تکرار می کنند. امروز قبل از این که به دیدار رئیس جمهور محبوب اصلاحات، خاتمی عزیز برویم و در پیاده روی صبحگاهی خود، مروری کوتاه داشتم بر این مناسبت طی ۸ سال اصلاحات. یادم آمد که ارتقاء دفتر امور زنان ریاست جمهوری به مرکز امور مشارکت زنان در سال ۷۶ در همان آغازین روزهای شور و شعور بیست میلیونی، درست در چنین روزی یعنی ولادت فرخنده اسوه عالمیان و نمونه کامل انسان، دردانه رسول اکرم (ص) فاطمه یگانه (س)، مقرر شد و حکم ریاستش برای هم نام مولود این روز، زهرای شجاعی نوشته شد و آن روز من در معیت ایشان در مراسم روز زن در استان گیلان به سر می بردم. مجموعه مراسمی که از شرکت در همایش بزرگ زنان استان و سخنرانی و اهداء هدایا، تا حضور در نشست های تخصصی کوچک و بزرگ و بالاخره کلنگ زنی مجموعه های چند منظوره ویژه زنان را شامل می شد و ما در طول مسیر بازگشت در اتومبیلی که ما را به مقصد می رساند به این موضوع فکر می کردیم "حالا که زنان و جوانان بیشترین نقش و سهم را در ریاست جمهوری کاندیدای محبوب خود داشته اند، باید این حضور و این نقش آفرینی دیده شود، قدر دانسته شود و برای بهره گیری از توان صاحبان این آراء تأثیرگذار و نیز رشد اجتماعی شان برنامه ریزی شود." آن روز برای من روز خاطره انگیزی بود و در عین حال تأمل برانگیز. سال های بعد در مرکز امور مشارکت زنان، هر سال روز زن برگزار می شد و هر سال تلاش می شد تا هیچ قشر و دسته و گروهی از زنان در برنامه ریزی ها نادیده گرفته نشوند از زنان دانشگاهی و متخصص و فرهنگیان و کارمندان و کارگران تا جوانان و سالمندان و روستائیان و زنان خانه دار و در این میان زنان آسیب دیده و در معرض آسیب نیز مورد توجه قرار می گرفتند و در مجموعه بازدیدهایی که صورت می گرفت بازدید از زندان ها و بند زنان نیز جای داشت که برای آنان که از بد حادثه گذارشان به ندامتگاه ها افتاده بود، حتی برای آنان که متهم به قتل و انواع بزه بودند، دل می سوزاندیم و ریشه یابی می کردیم و براساس آن برنامه ریزی های بعدی صورت می گرفت. درست چهار سال بعد، وقتی که من پست مشاور معاونت اجتماعی وزارت کشور را ناخواسته به سوی موقعیتی جدید، مشاور وزیر و مدیر کل امور زنان آن وزراتخانه ترک کردم تا بر کرسی پیشین معاونت اجتماعی جدید قرار گیرم، خاطره آن سفر استانی و تجربیات تازه ای که با شرکت در جمع زنانی که رشد اجتماعی را در حضور در جامعه تمرین می کردند با خود همراه آوردم، هنوز خوب در یاد داشتم و اولین چیزی که ذهنم را به خود مشغول داشت، شکستن کلیشه های رایج در حوزه زنان از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و چه بسا سال هایی پس از آن تا آن روز بود و شکستن سقف های شیشه ای خودساخته و دیگر ساخته. من طی این سال ها آموخته بودم که بیشترین تبعیض نسبت به زنان به دلیل محرومیت آنان از چهار عنصر گرانبهای قدرت، ثروت، منزلت و اطلاعات است و پس از پذیرفتن مسئولیت در حوزه زنان با خود عهد کردم آنچه در توان دارم برای رفع موانع رشد زنان و دسترسی آنان به عناصر چهارگانه فوق الذکر به کار گیرم و در این راه صعب و سخت که جز با مبارزه ای جانفرسا در عرصه فرهنگ و اندیشه و دست و پنجه نرم کردن با صاحبان قدرت که خود اسیر کلیشه های رایج زمان بودند، حرکت و پیشرفتی ممکن نبود، از یاوری همکارانی در سراسر کشور بهره بردم که بسیار بیش از وظیفه رسمی کارمندی خود و به دلیل انگیزه قوی و دغدغه های مشابه، توش و توان مصروف این مهم نمودند. فراموش نمی کنم که اولین مناسبت مرتبط با زن در دوره مسئولیت جدیدم، ولادت حضرت زینب (س) بود و برگزاری مراسمی به این مناسبت با حضور جمع کارکنان زن وزراتخانه و با سخنرانی استاد برجسته تاریخ اسلام دکتر آئینه وند، فرصت مناسبی شد برای سپردن امور زنان وزارتخانه به دست خودشان با پیشنهاد تشکیل انجمنی غیر دولتی و پرداختن به مسائلی فراتر از آن در سطح ملی با استقاده از تجارب پیشین و ایده های نو که از دل کارگروه های تخصصی و گروه های مشاوران و ایده پردازان و نتایج مطالعات علمی، بدست می آمد. روز زن آن سال به همکارانم پیشنهاد دادم که از پذیرش هدایای روز زن خودداری کنند و بجای آن حقوق برابر در کلیه زمینه ها را مطالبه کنند و در اولین دیدار مؤسسین انجمن کارکنان و بازنشستگان زن آن وزارتخانه با وزیر وقت این قول از ایشان گرفته شد که نسبت به رفع هر گونه تبعیض جنسیتی که توسط انجمن شناسایی و مطرح شود، سریعاً اقدام شود. از آن روز مبارک تا هم اینک از نظر اندیشه ورزان آینده نگر و ژرف اندیش، بهترین هدیه برای زنان این مرز و بوم به هر مناسبتی و بویژه به مناسبت روز زن، بر داشتن یک گام برای رفع تبعیض و دادن حقی از حقوق انسانی و مسلم اوست تا آن که سرانجام زنان بجای پشت سر مردان قرار گرفتن به هم دوشی و هم گامی با آنان که ریشه در سنت الهی دارد، نوید داده شوند.
اینک که بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، جای تأسف دارد که این نقش آفرینان حماسه ساز که طی این مدت، بی ادعا در همه میدان های مبارزه و دفاع مقدس و سازندگی و اصلاحات در حوزه های فرهنگ و اجتماع و سیاست و اقتصاد، تلاشی طاقت فرسا کرده اند، امروز با حاکمیت اقتدارگرایان خشونت طلب، متعجبانه شاهد سیر قهقرایی روند احقاق حقوق خود هستند.
امروز متولیان امور زنان که یا شناختی از جامعه زنان آگاه و فرهیخته کشورمان بویژه نسل جوان زن ایرانی و مطالبات آنان ندارند و یا دانسته هایشان را کتمان و انکار می کنند، گویی جز دو مسئله عفاف و حجاب و زنان سرپرست خانوار هیچ مسئله ای را قابل توجه و بررسی نمی دانند.
امروز به مناسبت فرخنده میلاد اسوه انسانیت، شجاعت، ظلم ستیزی و عدالت جویی، زهرای مرضیه (س) و روز زن باید از متولی امور زنان کشور اسلامیمان پرسید در ۶۵۱۵۵ برنامه فرهنگی – اجتماعی که با بودجه بیت المال به مناسبت روز زن تدارک دیده اید، آیا برنامه ای برای آزادسازی زنان زندانی سیاسی مظلوم و بی گناه، پیش بینی شده است تا از این «فرمول فطری تلفیق زن و خانواده» که آن را تدبیر دولت نهم دانسته اید!!! بی نصیب نمانند؟ و یا لااقل ملاقات با آنان در سلول های انفرادی شان و بندهای نسوان و متادون که می گویند وضعیت غیربهداشتی و ناامنی های آن ها سلامت عزیزان ما را به مخاطره انداخته است و رسیدگی به مشکلات آنان و نیز دیدار با خانواده شهداء آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات و دیدار با خانواده زندانیان سیاسی هم پیش بینی شده است؟
باید از ایشان پرسید آیا شما "ندا"ی ایران را می شناسید یا وجود او را هم مانند برخی نام های آشنای دیگر انکار می کنید؟ شما با مادر ندا، مادر سهراب، مادر اشکان، مادر سید علی و همسر او و مادران دیگر شهدا از جمله مادران شهدای کهریزک را می شناسید و با آنان دیدار کرده اید؟ راستی به احوال پرسی مادر محسن روح الامینی جوان مظلوم پرپر شده از خانواده ای ایثارگر رفته اید؟ از حال او و دیگر مادران عزیز از دست داده خبر دارید؟ از احوالات خانواده های معزز سرداران سفر کرده دفاع مقدس چطور؟ آنان که هر روز بهانه های تازه ای برای هتک حرمتشان و ترور شخصیتشان می تراشند چرا که همانند عزیزان با خدا معامله کرده شان، اهل تملق و ریا و دروغ و فریب نیستند و برای پاسداری از خون شهیدانشان بر سر اعتقاداتشان ایستاده اند.
سرکار خانم ولادت مادر بزرگوارم و روز زن را به شما تبریک می گویم و به عنوان همسر یک آزاده قهرمان که اجرت همه زحمات ارجمندش را برای دفاع از نظام مقدسی که خود نیز در شکل گیریش سهمی داشته است و برای مردمی که امام راحل ولینعمتشان می دانست و حالا خس و خاشاکشان می نامند، توسط کسانی که باید خدمتگزار، مردم باشند و طلب کار آنهایند، با حبس و فشار و تضیق در این دنیا دید و می بیند تا عاقبت به خیریش چشم حسودان خشونت طلب را کور کند و بیش از همیشه مایه افتخار من و خانواده و دوستان و دست دارانش باشد، اینک که خود نیز از همه حقوق فردی و اجتماعی ام محروم شده ام (و در جای خود به شرح آن خواهم پرداخت)، از شما سؤال می کنم در مجلس زنان جهان که قرار است در این هفته تشکیل دهید و شاید هم تشکیل داده اید و ما زنان از آن بی خبر مانده ایم در کنار از ما بهتران، چند کرسی برای اقلیتی که رأی سبزشان را به نخست وزیر امام و یا دیگر کاندیداهای اصلاح طلب داده اند و خوف از آنان، خواب را از چشم اقتدارگرایان گرفته و به هر اقدام ناشایستی برای سرکوب و خفه کردنشان دست می یازند، در نظر گرفته اید؟ برای مدیران زن سابق که در سطوح میانی انجام وظیفه کردند و هر روزشان تجربه تازه و با ارزشی برای جامعه زنان و کشورمان بود چند کرسی پیش بینی کرده اید؟ برای اساتید اخراجی و یا پیش از موعد بازنشسته شده زن، برای کارمندان زن نمونه ای که چون جای تملق گویان را تنگ کرده اند باید به خانه باز گردند، برای خبرنگاران و روزنامه نگاران زن مستقل، برای سازمان های غیردولتی مستقل زنان که دغدغه آسیب ها و مصائب اجتماعی خواب از چشمانشان ربوده و دل نگرانی از وضعیت آشفته اجتماعی و دردهای خانمانسوز و جراحت های عمیقی که دیگر پنهان نیستند، طاقت از کفشان ربوده، برای فعالان جنبش زنان و بالاخره برای زنان فرهیخته، معترض دربند و برای خانواده های آنان چه میزان کرسی تدارک دیده اید؟
خانم مشاور نکند مجلس شما همانند مرکزتان، مجلس هم سویان است و تحمل حتی یک کرسی برای مخالف را هم ندارید؟ یادش بخیر مجلسی که تنها چون مدرسی توانست یک تنه شجاعانه در برابر مصوبات غیر عادلانه بایستد.
یادش بخیر امام راحلمان که به ما یاد داد مخالفانش را محترم بشماریم و فریاد زد که مخالف من لزوماً مخالف اسلام و نظام نیست.
و یادش به خیر دوران اصلاحات که رئیس جمهورش ندای زنده باد مخالف من سر داد. و خوشا به حال شهروندان کشوری و نظامی که در آن حقوق اقلیت استیفاء می شود و نسل سوم انقلاب باید حسرت آن را بخورند و نسل اول و دوم شاهد همه انحرافات از راه امام و آرمان های انقلاب باشد و رنج بکشد و صبوری کند. از حقوق اقلیت گفتم هرچند شما و دوستانتان خوب می دانید که ما بی شماریم.
نوه بنیانگذار انقلاب گفت: جامعه امروز ما آمیخته با عصبانیتهایی است که زاییده ندیدن خداست. همه به هم بد میگوییم چون علیوار بلند نمیشویم تا نیتهای خود را پاک کنیم.
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق مسوولان و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی (ره)گفت: حسینیه جماران متعلق به امام(ره) است، روزگاری از این در و دیوارِ کاه گلی و از این فضای محقر، سخن انقلاب و ملت ایران به گوش جهانیان میرسید.
وی با گرامیداشت یاد امام، فرزندان امام و شهدای عظیم الشان انقلاب، به تشریح مبسوط حدیث ضریف « من کان لله و کان الله له » پرداخت و گفت: کسی که برای خداست خدا برای اوست. این عبارت دو فراز مهم دارد که در هرکدام از این دو فراز یک دریا سخن است. بزرگترین نمونه آن، عبارت وجود مبارک حضرت پیامبر(ص) و بعد از آن امیر المومنین(ع) و صدیقه زهرا(س) است.
سید حسن خمینی با طرح این سوال که " چگونه میشود برای خدا بود؟"گفت: شاید سادهترین جواب این باشد که انسان سعی کند به دستورات خدا عمل کند، محرمات را ترک گوید و واجبات را اجرا کند اما این تنها گام اول است و بیشتر از آن معامله گران است.
وی افزود: کسی که من کان لله است خودش و همه آنچه را که دارد وقف خدا میکند، قصد قربت میکند و بالاتر از خدا هیچ چیزی را در برابر آن نمیبیند. من کان لله یعنی کسی که خود را در تجلیات خداوند مستغرق میکند. «من» را نمیبیند از «من» میگذرد. یک قدم بر نفس خود نه، دیگری در کوی دوست.
نوه بنیانگذار انقلاب یادآور شد: من کانلله یعنی کسی که تنها خدا را میبیند یعنی زینب کبری، که وقتی از او پرسیدند؛ زمانی که خداوند سر برادرت را برید چه دیدی؟ گفت؛ مارایت الا جمیلا. چرا؟ چون همه چیز از آن خداست. من کانلله یعنی کسی که میگوید؛ « افوض امری الی الله » یعنی همه را به خدا تفویض میکند. من کانلله یعنی کسی که وقتی روی سینه عمرو بن عبدود مینشیند عمرو خدو میاندازد بر رویی که ماه سجده آرد پیش او در سجده گاه؛ و علی بلند میشود.
وی ادامه داد: کسی در جامعه ما نمی تواند درک درستی از رفتار عارفانه علی (ع) در جنگ خندق داشته باشد. جامعه امروز ما آمیخته با عصبانیتهایی است که زاییده ندیدن خداست. همه به هم بد میگوییم چون علی وار بلند نمیشویم تا نیتهای خود را پاک کنیم. من کان لله یعنی کسی که هرچه میبیند خداست و هرجا میرود به مدد خدا میرود و ماتشاء لمیشاءالله. اگر خدا را نخواهید هیچ نمیتوانید.
سیدحسن خمینی به مواعظ عارفانه امام در جماران اشاره کرد و گفت: این حسینیه شاهد است که زبان امام(ره) چه مقدار با مردم و جهان از خدا گفت. این در و دیوار شاهد است که چه مقدار خداوند بر امام(ره) تفضل کرد که از خدا بگوید. او از خدا گفت چون باتمام وجودش به او ایمان داشت. ما تنها تکرار میکنیم اگر ذرهای هم از دریای بیکران معرفت در جان ما باشد خدا را شاکریم.
وی به اهمیت تذکر اشاره و اظهار داشت: باید به هم تذکر بدهیم این تذکر دادنها باعث میشود که یادمان باشد جهان را خالقی است خدا نام.
نوه بنیانگذار انقلاب نمونه امروزین اولیاءالله را امام دانست و خاطرنشان کرد: امام(ره) آن روزی که بیرق برافراشت برای خدا بود، روزی که به حبس و تبعید رفت برای خدا بود و روزی که مورد اقبال مردم قرار گرفت به خاطر خدا بود. باز هم مقامات بالاتری وجود دارد برای کسی که تنها برای خداست. یکی از این مقامات در آیه کریمه « ان الذین آمنو و عملوالصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا » آمده است. خداوند در دل مومنان محبت مردان خدایی را قرار میدهد.
وی با اشاره به جایگاه عاشورا در جامعه اسلامی به طرح این سوال پرداخت که " شور حسینی جامعه ما از چیست؟" و اظهار داشت: هزار و سیصد و اندی گذشت اما شور عاشورا در کشور ما فروکش نکرد چون خداوند محبت حسین(ع) را در دل مردم جای داده است. هزار سال گذشت از حماسه مجنون، مردم هنوز سیاهپوشاند. علیرغم اینکه در دوران صدر اسلام مسائلی برای حضرت فاطمه(س) پیش آمد که همه میدانیم و همه میدانند، خداوند محبت او را چنان در دل مردم قرار داد که در همه گستره جهان اسلام فاطمه سیده نساء العالمین شد.
سید حسن خمینی وجود امام(ره) را لطف الهی دانست و خاطرنشان کرد: آیا جز اینست که خداوند به ملت ایران تفضل کرد تا نفس انقلابی امام(ره) را در جامعه بدمد؟ نفسی که انقلابی هم در ظاهر جامعه و هم در باطن آن پدید آورد. این تعبیر رهبر معظم انقلاب خیلی لطیف است که میگویند؛ اگر ما در دوره امام(ره) نبودیم و بعدها برای ما تعریف میکردند که همچون انسانی آمد و رفت، غبطه میخوردیم که چرا این انسان را ندیدیم همانطور که غبطه میخوریم که چرا وجود امیرالمومنین(ع) را ندیدیم.
وی در پایان گفت: به یقین آیندگان ما چقدر غبطه میخورند که نتوانستند درفضایی تنفس کنند که یکی از عبادالله المخلصین زندگی میکرد. این وظیفه ماست که آیندگان را به آنچه دیدهایم آگاه کنیم اما به هرحال آنها غبطه خواهند خورد که خداوند چه تفضل بزرگی کرد که این نسل چنین فضایی را درک کردند.
روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه سال جاری با حضور جمع کثیری از اصناف مختلف زنان و فعالان این حوزه ،جشن میلاد و گرامیداشت روز زن با حضور و سخنرانی دکتر زهرا رهنورد برگزار شد .
به گزارش سایت زنان مسلمان نو اندیش ایران، در این نشست نمایندگان احزاب و گروه های مختلف زنان ،سخنانی را پیرامون ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا (س) و ضرورت الگو گیری جامعه امروز از این شخصیت بزرگ مطرح کردند . آنگاه دکتر زهرا رهنورد سخنان خود را به شرح زیر ایراد کرد .
تولد حضرت زهرا (س)و روز زن را تبریک عرض می کنم . درواقع اگرچه ما امروزبه مناسبت تولد حضرت زهرا(س)اینجا جمع شده و خوشحالیم که به یاد ایشان شادمانی می کنیم اما غم های خودمان را و درواقع فستیوالی از غم و اندوه خود را در اینجا به ظهور می رسانیم . اگرچه تولد حضرت زهرا (س) است اما به تمام الگوهای بزرگ بشری، به تمام زنان برجسته جهان با هر آرمان وهر علاقه ای که دارند، احترام می گذاریم و نمی توانیم در باورهای خودمان الگویی همانند حضرت زهرا (س) را بر تارک برج آرمان ها و آرزوهایمان ننشانیم .
ما به حضرت زهرا (س) ارج می نهیم اما می دانیم که نگاه های متفاوتی نسبت به ایشان وجود دارد و با چند رویکرد مختلف به این بانوی بزرگ نگاه می کنند . یک رویکرد این است که این بانو، مثالی و دست نیافتنی است و چون مثالی و دست نیافتنی است پس ما باید به دنبال الگوی های دیگری برای خود باشیم .اما یک نظر دیگر و درواقع یک نگاه سنتی ، مدل و الگویی از طبقه بندی ارائه می دهد . در این مدل ، چهارچوب زندگی یک زن در دوره ای که با عصردیجیتال ماهواره ، اینترنت وکشف کرات به سر می بریم ارائه می شود که اگر چنین است با حضرت زهرایی که ۱۴۰۰ سال پیش زندگی می کرده ،چه کار می توانیم داشته باشیم ،که درواقع این نظر متفاوتی است که ارائه می شود . این نظر در واقع حضرت زهرا (س) را برای ۱۴۰۰ سال پیش خوب می داند و به دنبال الگو پذیری از حضرت زهرا نیست . اما نظر دیگری که درواقع در چهارچوب یک اتفاق بزرگتری در حال رخ دادن است ، آن چیزی است که یکی از فعالان امور زنان به آن اشاره کردند و آن این است که ما انقلاب بزرگی کردیم ولی به تدریج انحرافاتی در آن ایجاد شد از جمله در مورد فقدان آزادی و دموکراسی و نیز تبعیض شدید نسبت به زنان و سرکوبهایی که در یک ساله ی اخیر شاهدش بوده ایم و راه حل را تنها در نو اندیشی دینی و یک نگرش معاصر به دین اسلام و شخصیت حضرت زهرا می بینیم و در کنار آن قواعد مرتبط به دموکراسی و آزادیی.
بسیاری از کارهایی که در چهارچوب انقلاب اسلامی یا با نام انقلاب اسلامی انجام می شود و می دانیم که انقلاب نیست بلکه انحراف اسلامی است . سرکوب ها، دستگیری ها شکنجه ها، زندان بزرگ کردن کل کشور و زندان های کوچکتر که شامل رنج ها و دردها است. شاهد مادرانی هستیم که هاجروار خودشان را به درو دیوار می زنند تا فرزندانشان را ببینند . مادرانی که فستیوال عروسی فرزندانشان را بر سر گور فرزندانشان گرفتند . مادرانی که در زندان هستند و بچه هایشان در آرزوی دست نوازش آنها به سر می برند. مادرانی که در زندان هستند و بچه های کوچکشان معلوم نیست زیر دست چه کسانی بزرگ می شوند . همه اینها یا علی گویان یا زهرا گویان انجام می گیرد ، با یک چنین شرایطی که جوانان ما حتی به نماز و روزه خودشان بد بین هستند که این کار چه قدر می تواند درست باشد. در یک چنین شرایطی راه سلامتی رهیافت درست اسلامی ،یک نو اندیشی است . بار دیگر اسلام را بخوانیم و زبان و بیان آزادی خواهانه و زبان و بیان نوآورانه آن را درک بکنیم . اسلام دینی برای ابد است و وقتی می گوییم ابد نمی تواند در گذشته زندگی کند درواقع نمی تواند زمان پذیر باشد . اگر چنین است ، چطور می شود ابدی اش کرد ؟ما فکر می کنیم با یک نگاه نو اندیش که درآن " لا اکراه فی الدین " وجود دارد ،نگاهی که آنقدر مساوات در آن وجود دارد که می گوید زنان و مردان مومن نسبت به هم ولایت دارند . آنقدر آزادی طلبانه است که در هر نقطه ای ازوجود زن که مطرح می شود مرد را کنارش می بیند ، می توان اسلام را ابدی کرد .
من فقط یک قران پژوه کوچک هستم و بر اساس احادیث صحبت نمی کنم که امیدارم سوء تفاهم نشود. از این زاویه ای که نو اندیشانه ، نگاه می کنید حضرت زهرا(س)نماد دین اسلام است . حضرت زهرا همانند علی (ع) و پیامبر (س)است . پس ما با یک نگاه نو اندیشانه حضرت زهرا (ص)در شرایط فعلی می پذریم و وقتی که به زندگی ایشان نگاه می کنیم ، می بینیم که هرگوشه زندگی اجتماعی و سیاسی او از سه سالگی تا ۱۸ سالگی ، به غیر از جنبه های هستی شناسانه که در شکم مادر بوده ، پرمعنا بوده است . همیشه به او توسل می جوییم و نام اورا فراموش نمی کنیم . اما ما می خواهیم از سن ۳ تا ۱۸ سالگی ، یعنی ۱۵سالی که ایشان به خاک و خون افتادند و در کنار تمام ارمان های اسلام و پیامبر حضورو ظهور داشتند بپردازیم . یکی از ابعاد وجودحضرت زهرا (س)اندیشمندی، آزاد اندیشی و عدالت طلب، بود که شاگرد تربیت می کرد، یک دموکرات بود که بیعت می گرفت برای حضرت علی ، آزادی خواهی بود که سازماندهی اجتماعی سیاسی انصار و مهاجرین را به عهده داشت.
سیمایی که از زهرا می بینیم آینه ای است که دین اسلام رادر آن می بینیم . ما نمی توانیم در آینه زنگار گرفته چیزی راببینیم . اما در یک آینه شفاف که خرافات و زنگار گرفته گی از آن پاک شده و پرده های زمان از آن کنار زده شده باشد فقط با یک نو اندیشی می توانیم آن را بخوانیم و حضرت زهرا را در آن دوبار ه باز خوانی کنیم . در این باز سازی است که زهرا (س)می تواند برای مدرن ترین و پست مدرن ترین زن های جهان الگو باشد که البته من شخصا به الگو های متنوع معتقدم . می توان از هر گوشه جهان ،با هر آرمان ، نسل و در هر دوره فکری و اندیشه ای الگویی را پیدا کرد . اگر با این نگاه نو اندیشانه به حضرت زهرا فکر کنیم می توانیم با افتخار بگوییم که ما مدرن ترین و آزاده ترین انسان جهان هستیم . طرفدار حقوق بشر، روزنامه نگار ، زنان فعال ، آزادی خواه ، پیرو جنبش سبز ودر عین حال پیرو حضرت زهرا هستیم.
در پایان مراسم هدایایی معنوی همراه با لوح تقدیر و کارت تبریک (یا هو، یا بانو) اثر دکتر زهرا رهنورد که به این جمع پرشکوه تقدیم شده بود به خانواده های شهدا و زندانیان اهدا شد.
گروه های شرکت کننده در این نشست عبارتند از:
•ائتلاف اسلامی زنان
•جامعه زینب
•کمیسیون زنان جبهه مشارکت ایران اسلامی
•جمعیت زنان مسلمان نواندیش ایران
•مادران صلح
•مجمع زنان اصلاح طلب
•جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان
•خانواده های زندانیان سیاسی اخیر
•خانواده شهدای وقایع اخیر
خبرنگار بازداشت شده پارلماننیوز ساعتی پیش با خانواده خود تماس گرفت.
به گزارش پارلمان نیوز، برادر اعظم ویسمه با اعلام این خبر گفت:« خواهرم دارای روحیه بالایی بود و گفت که در زندان اوین و در انفرادی به سر میبرد.»
وی افزود:« خواهرم که با مادرم صحبت میکرد، روز مادر را تبریک گفت.»
به گفته او، اعظم ویسمه از شرایط نگهداری خود ابراز رضایت کرده است.
گفتنی است، اعظم ویسمه دو شب پیش در منزل خود با حکم دادستانی بازداشت شد.
رجانیوز، پایگاه اینترنتی حامی دولت احمدی نژاد در مطلبی که به خاطر دفاع از برنامه "دیروز،امروز،فردا" ی صدواسیما و مجری آن وحید پوریامین انتشار داد فاش کرد که در صندوق رای سیاری که روز ۲۲ خرداد برای گرفتن رای کارمندان صدا وسیما به این سازمان برده شوده بود، ۷۰۰ رای برای میرحسین موسوی و ۱۰۰ رای برای دیگر کاندیداها ریخته شده بود.
به گزارش کلمه "رجانیوز با استناد به همین رای بالای کارمندان صدا و سیما به موسوی نتیجه گرفته است که مدیران صدا و سیما تحت تاثیر جو خارج از صدا و سیما که بیشنر از ستادهای فتنه هماهنگ می شود در جهت سانسور یا قطع این برنامه "دیروز،امروز،فردا" پیش می روند."
در خبر رجانیوز آمده است که: اخبار رسیده از صدا و سیما حاکی از آن است که جو گیر شدن و فضا سازی برای صدا و سیما عاملی برای پایان برنامه دیروز امروز فردا است.
متأسفانه مدیران صدا و سیما نیز در این راه کمال هماهنگی را با کسانی که راهشان با این برنامه بر خلاف راه امام از آب در آمد را داشتند متأثر از جو خارج از صدا و سیما که بیشنر از ستادهای فتنه هماهنگ می شود در حال سانسور یا قطع این برنامه پیش می روند.
بهانه مخاطب کم و جذب کم مخاطب عاملی شد تا این روزها حمله به برنامه و مجری آن یعنی یامین پور دو چندان شده است و خود یامین پور بارها به صورت ضمنی پایان دیروز امروز فردا را پیش بینی کرده است.
رجانیوز همچنین نوشته است: "نگاهی به ایام انتخابات و بیرون آمدن ۷۰۰ رای به میرحسین از قریب به ۸۰۰ رای صدا و سیما مبین این است که فشارهای وارده از سوی سران فتنه به این سمت می رود که برنامه ای که تناقض رفتاری و عملی مسببین فتنه با امام را آشکار می کند سانسور شود."
علیرضا هاشمی ،دبیرکل سازمان معلمان ایران از بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرنگار کلمه علیرضا هاشمی ،اوایل اردبیشهت ماه امسال توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.همان روزدو نفر یگر از اعضای ارشد کانون صنفی معلمان ایران ,علی اکبرباغانی و محمد بهشتی لنگرودی نیز بازداشت شده بودند.
گفته می شود بازداشت هاشمی، باغانی و بهشتی لنگرودی به خاطر بیانیه ای بوده که شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان در اعتراض به صدور احکام سنگین حبس و اعدام برای معلمان زندانی صادرکرده بود.
مهدی محمودیان،روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت که از ۲۶ شهر یور ماه در بازداشت به سر می برد ، چند هفته پیش از زندان اوین به زندان کچویی کرج منتقل شده است .
به گزارش کلمه ،او که سه ماه از زندانش را با داوود سلیمانی از دیگر اعضای جبهه مشارکت گذرانده و خاطرات زیادی ازآن دوران دارد نامه ای به هم بندش نوشته است.
متن این نامه به شرح زیر است:
دکتر سلیمانی عزیز
سلام من را از زندان پردیس (کچویی) پذیرا باش . نمی دانم جای من در این زندان بهتر است و یا جای شما در زندان رجایی شهر . نمی دانم اما هر چه هست می دانم نزدیک به سه ماهی را که افتخار داشتم در کنار شما در زندان اوین زندگی کنم یکی از بهترین ایام زندگی سیاسی ام بوده است .در کنار دستان لرزان پر محبت شما ، کمبود محبت پدر را حس نکردم و تا زمانی که در بند ۳۵۰ در کنار شما بودم به گواه دیگر دوستان هم بند مان نفهمیدیم که در زندان هستیم .
روزها که به من درس حکومت دینی می گفتی و با این همه رنج که از این حکومت به اصطلاح دینی به تو تحمیل شده است، بعد از این همه عذابی که در بازجویی ها و بعد از آن دیده ای، باز هم این چنین از حکومت دینی و اصل ولایت فقیه دفاع می کردی بر خود می بالیدم و می بالم که در کنار بزرگمرد آزادی خواهی همچون تو چند ماهی زندگی کرده ام کسی که عقیده اش را از هر عقده ای مصون داشته است.
وقتی آن روز نام ما را می خواندند و بدون اینکه اجازه پوشیدن لباس مناسب به ما بدهند با آن وضعیت و با لباس های زیر و با دستبند و بدون هیچ توضیحی با آن همه اسکورت نظامی و امنیتی به مکانی نامعلوم می بردند با آنکه نگرانی از آینده آزارم می داد ،همین که شما در کنارم بودید و می دانستم که با شما هستم، درد دستبند را که از پشت به دستان مان زده بودند و با بالا و پایی رفتن ماشین دردش افزوده می شد فراموش می کردم . نگرانی ازآینده به امیدواری در کنار شما بودن تبدیل شده بود . اما زمانی که در زندان رجایی شهر از هم جدا شدیم گویی غم عالم بر پشتم نشست .درد دستهایم چند برابر شد .
این روزها با خودم می اندیشم ، که شاید برای شما زندان رجایی شهر بهتر باشد .
آنجا شاید دیگر زندانیانی نباشند که شما را به خاطر اعتقادتان به حکومت اسلامی تمسخر کنند . یا آنجا نیستند کسانی که در بازجویی ها شما را ضد انقلاب خطاب می کردند .
برای شما بهتر است .چون دور هستید از کسانی که در زندان شما و دوستانتان را باعث تقویت و تثبیت نظام جمهوری اسلامی می دانستند و به این بهانه شما را با زخم و نیش و کنایه آزار می دادند و دیگر کسانی را نمی بینید که شما را به ضد انقلاب بودن متهم می کنند.
نمی دانم در بازجویی ها چه گفته ای که این همه بر تو خشم گرفته اند و درحالی که همه اعضای حزب آزاد شده اند یا به مرخصی رفته اند ،همچنان نمی گذارند حداقل برای چند روز به نزد خانواده ات بروی . با این حال وقتی کینه اعضای مجاهدین خلق و سلطنت طلبان و دیگر گرو ه های این چنینی را نسبت به تو در زندان دیدم درک کردم چرا نهادهای امنیتی شما را به زندان رجایی شهر می فرستند .
دیر زمانی است اتحادی نامقدس برای تعطیلی اصلاحات و اصلاح گری در ایران شکل گرفته است .
در این مدت با چشمان بسته در ۲۰۹ و چشمان باز در بند ۳۵۰ کینه مخالفان اصلاحات را از اصلاح طلبی دیدم و چقدر شبیه بود حرف هایشان در تخریب تو و دیگر اصلاح طلبان
دکتر سلیمانی عزیز شاید دیوار های زیادی بین ما کشیده شده باشد اما از آنجا که خداوند وعده نصرت داده است اعتقادی راسخ به پیروزی نهایی دارم
به امید آن روز
مهدی محمودیان
زندان شهید کچویی
لولا داسیلوا رئیسجمهور برزیل گفت که با تحریم ایران مخالف هستیم اما به آن احترم میگذاریم.
به گزارش تابناک، البته مقامات برزیلی مشخص نکردند که منظورشان از احترام گذارن به تصویب تحریمهای احتمالی آیا به معنای پذیرش و تمکین کردن در چارچوب آن نیز خواهد بود یا خیر؟
رئیس جمهور و وزیر امورخارجه برزیل در اظهاراتی جداگانه اما هماهنگ ابراز داشتند: با تحریمهای جدید شورای امنیت مخالف هستند، اما در صورت تصویب به آن احترام میگذارند!
در حالی که برزیل به همراه ترکیه در ماه گذشته میلادی بیانیهای را
با ایران برای ارسال اورانیوم کمتر غنی شده اش به ترکیه امضا کردند و پس از آن نیز داسیلوا و اردوغان تلاش گسترده ای برای ترغیب کشورهای جهان برای احترام و توجه به این بیانیه انجام دادند، با این حال رئیس جمهور و وزیرخارجه برزیل اخیرا اعلام کردند که با تحریمهای جدید شورای امنیت مخالف هستند، اما در صورت تصویب به آن احترام می گذارند.
خبرگزاری "آسوشیتدپرس" با انتشار این خبر در ادامه نوشت: "سلسو آموریم"، وزیر امور خارجه برزیل که در سنای این کشور در رابطه با نقش برزیل در بیانیه هستهای تهران توضیح میداد افزود: اگر چه ملت برزیل نیز با این تحریمها مخالف هستند، اما اگر شورای امنیت این تحریمها را تصویب کند، برزیل به آن احترام خواهد گذاشت.
در همین حال، "لولا داسیلوا" رئیس جمهور این کشور نیز ضمن تایید این مطلب در جمع راهپیمایی اتحادیهها در سائوپولو افزود: وی و اردوغان طی ۱۸ ساعت مذاکره فشرده با مقامات ایرانی به توافقی دست یافتیم که آمریکا در چندین سال نتوانست به آن دست پیدا کند.
گفته می شود که فشارهای داخلی و فضاسازیهایی که مخالفان دولت علیه "داسیلوا" ایجاد می کنند، یکی از دلایل مهم موضع گیریهای اخیر رئیس جمهور برزیل درباره نحوه برخورد با تحریم ها علیه ایران است.
در حال حاضر "دیلما رواسف"، کاندیدای رقیب "داسیلوا" در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور ـ که حدود ۵ ماه دیگر برگزار خواهد شد ـ روند رو به رشدی در جلب نظر مردم این کشور داشته است و این موضوع سبب شده تا داسیلوا محتاطانه تر با موضوعات چالش برانگیز برخورد کند.
البته مقامات برزیلی مشخص نکردند که منظورشان از احترام گذارن به تصویب تحریم های احتمالی آیا به معنای پذیرش و تمکین کردن در چارچوب آن نیز خواهد بود یا خیر؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از خودرو مزدا سه و موتور ارتقا یافته وانت مزدا طی سخنانی ابراز امیدواری کرد که مسیری که گروه بهمن در حال طی کردن است، مسیر تعالی باشد.
به گزارش ایلنا، علی لاریجانی با تاکید بر اینکه ایران از نیروی متخصص برخوردار است، خاطرنشان کرد: شاید خودروسازی در ایران مقداری نادرست شروع شد و زمان را از دست دادیم؛ اما باید توجه کرد اگر بخواهیم به ترازی که سند چشم انداز برای ما ترسیم کرده است برسیم، باید جهش جدی داشته باشید.
به گفته رئیس قوه مقننه رشد صنعت در برنامه چهارم ۱۱٫۲ درصد پیشبینی شده بود که تنها ۷٫۸ درصد آن محقق شده است.
لاریجانی با بیان اینکه رتبه نخست سند چشمانداز در گرو جهش در صنعت است، تصریح کرد: صنعت بخش کانونی اقتصادی ما را جهت میدهد و اگر در برنامه چهارم به جای ۱۱٫۲ درصد ۷٫۸ درصد رشد داشتهایم باید در برنامه بعدی به ۱۳٫۵ درصد رشد صنعت فکر کنیم.
وی همچنین وجود نگاه برونگرا به صنعت را عقلایی توصیف کرد وگفت: در ترکیه وضعیتی ترسیم شده است که بیشتر به دنبال صادرات هستند و در نتیجه صنعت برونگرایی را دنبال میکنند. ما نیز به یک برنامهریزی بسیار دقیق نیازداریم و چنانچه بخواهیم از شعارها پرهیز کنیم باید تحقق توسعه را جدیتر بگیریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی صادرات صنعتی طی این سالها را با کمکهای جانبی دانست و گفت: اسم این کار صادرات نیست بلکه صادرات باید طبیعی باشد.
به گفته وی ایران در سال ۲۰۰۸ حدود ۱۱ میلیارد دلار صادرات صنعتی داشته که تنها ۱۰ درصد سهم صادرات کل کشور بوده است.
لاریجانی همچنین میزان واردات صنعتی در ایران را ۴۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ما ۴ برابر صادرات واردات داشتهایم که این یک عدم تعادل جدی است. این در حالی است که کره جنوبی حدود ۳۶۵ میلیارد دلار صادرات صنعتی داشته و ۸۶ درصد سهم صادرات کل آن را تشکیل میدهد.
همچنین ۲۳۱ میلیارد دلار واردات صنعتی نیز در کره جنوبی وجود داشته است که ۵۳ درصد واردات کل این کشور را شکل میدهد و این کشور را در مسیر پیشرفت درست قرار داده است.
نماینده قم همچنین میزان صادرات صنعتی کشور مالزی را ۱۲۹ میلیارد دلار عنوان کرد که ۶۵ درصد سهم کل صادرات این کشور را تشکیل میدهد. همچنین میزان واردات صنعتی مالزی ۱۱۴ میلیارد دلار بوده که رقم نزدیکی به یکدیگر است.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگر بخواهیم در میدان رقابت با کشورهایی که در قلمرو ما قرار دارند، قرار بگیریم و از منابع نفتی جدا شویم، باید استراتژی صنعتی برونگرا داشته باشیم. چرا که برونگرایی در بازار رقابت، کیفیت و خدمات پس از فروش دارد.
لاریجانی با اشاره به تحقیق و تفحص صورت گرفته در مورد خودروسازی در مجلس اظهار داشت: در این تفحص نتیجهگیری شد که علت اصلی بسیاری از مشکلاتی که در مورد کیفیت خودرو، مربوط به اعضای تولید خودرو است که موجب شده رقابت ایجاد نشود و از رانت دولتی استفاده کنند. در نتیجه باید فضای رقابتی در تولید خودرو ایجاد شود.
وی بااشاره به صنایع خودورسازی بهمن تاکید کرد: نمیتوان گفت گروه بهمن خیلی خصوصی و یا کاملاً دولتی است.
رئیس مجلس با بیان اینکه بر اساس اصل ۴۴ باید نهادهای دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، ادامه داد: اما این واگذار درست انجام نشده و ما تنها یک رقابت خفیف را شاهد بودیم. اگر بخواهیم این وضعیت درست شود باید به دنبال ایجاد یک رقابت شدید باشیم.
لاریجانی در مورد برخی تصورات در مورد اینکه ممکن است در روند واگذاریها سرمایهگذاران بیایند و مردم شرکت نداشته باشند، گفت: همه این موارد لحاظ شده است و کسانی که تصور میکنند با یک نگاه سوسیالیستی میتوان عدالت را ایجاد کرد، اشتباه میکنند.
رئیس قوه مقننه با اشاره به گزارشات رسیده در مورد اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: ۶۷ هزار میلیارد تومان واگذاری در اصل ۴۴ وجود داشته است که ۳۴ هزار میلیارد تومان آن سهام عدالت داده شده است و به بیان دیگر ۵۲ درصد واگذاریها سهام عدالت بوده قرار بود حداکثر ۴۰ درصد باشد تا وضعیت متعالی داشته باشیم.
نماینده قم تاکید کرد: ۱۱ میلیارد تومان نیز بابت دیون دولت به شرکتها پرداخت شده و ۲۱ هزار میلیارد تومان تنها از طریق بورس واگذاری صورت گرفته است.
لاریجانی با طرح این سوال که آیا این ۲۱ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی داده شده است یا نه؟،گفت: ۸ هزار میلیارد تومان بابت مخابرات بوده است که نمیتوان به آن بخش خصوصی به آن معنا گفت. البته من مخالف دادن این نهادها به بخشهای دیگری نیستم. ولی اگر تصور شود با این تغییر تابلوها کیفیت ایجاد میشود اشتباه است. چرا که جنس مدیران دولتی است و تنها ممکن است وضعیت کمی بهتر شود.
لاریجانی با بیان اینکه تنها ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان از کل رقم واگذاریها به بخش خصوصی واگذار شده است، اذعان داشت: ۳۷ درصد سهام خودروسازان در اختیار دولت است و شرکتهای همچون شستا و بانک ملی و شرکت "رنا" که هنوز مدیریت آن سیال است، این سهام را در اختیار دارند.
رئیس قوه مقننه به وزارت صنایع توصیه کرد: اگر صنعت خصوصی شود بهتر است و کسی که وزارتی را در دست دارد، نباید تصور کند که اگر همه جا زیر نظرخودش باشد بهتر است. چون هر چه فضای کسب و کار را متعادل کنیم این کمککننده است.
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با طرح این سوال که چرا با وجود نیروی کار ارزان محصولات ارزان نیستند؟، تصریح کرد: تکنولوژی کهنه و قوانین دست و پا گیر از عواملی است که موجب میشود محصولات ما ارزان از آب در نیاید. ما باید با یک استراتژی درست این فضا را درست کنیم.
رئیس قوه مقننه با اشاره به تعرفه واردات خودرو، تاکید کرد: در مجلس تصمیمی در مورد تعرفه خودرو در بحث قانون بودجه ۸۹ گرفته شد که به جای ۹۰ درصد این رقم ۷۰ درصد باشد. من به این شوکها اعتقاد نداشتم که البته مجلس این موضوع را اصلاح کرد. باید توجه شود که این افزایش تعرفه واردات خودرو، تنها برای شرایط فعلی است و قاعدتا باید در برنامه پنج ساله شیب آن را درست کنیم. اینکه تعرفه خودرو را بالا ببریم اما کیفیت خودرو داخلی را رها کنیم، درست نیست.
وی با بیان اینکه رویکرد مجلس داشتن یک استراتژی درست از صنعت داخل و صیانت از آن است، افزود: باید به بخش خصوصی اجازه دهیم تا در این زمینه فعال شود.
لاریجانی در پایان گفت: مجموعه صادرات صنعتی ما که باید به آن تکیه شود ۱۰ درصد صادرات ماست. باید در صنعت اقدامات متنوعی را سامان داد و من تصور میکنم که برنامه پنج ساله مجال مفیدی برای آن است.
فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس درباره اظهارات رئیس جمهور در جمع اعضای کمیسیون اصل نود و تکذیب این اظهارات با گذشت چند روز از انتشار آن اظهارداشت: رئیس جمهور موظف به اجرای قانون است اما در دولت نهم ودهم شاهد بودیم دولت قانون را که اجرا نمی کند خود نیز مانع تراشی می کند.
به گزارش آفتاب، وی ادامه داد: اگر بر فرض سخنان منتسب به رئیس جمهور درست نباشد چطور دفتر رئیس جمهوری در لحظه ای که این خبر منتشر شد متوجه این اشتباه نشد و پس از گذشت سه روز که همه هجمه ها به مجلس انجام شد و بی احترامی ها و توهین ها منتشر شد آنگاه این اظهارات تکذیب می شود!
نماینده خدابنده تصریح کرد: ایشان یکس
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر