۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

Our Iran در مبارزه با ولایت جائر راهی دراز در پیش داریم

 
 
 
 
 
 
 
 
 

محافظان و دوستان مجتبی خامنه‌ای در پس پرده حمله‌ به سيدحسن خمينی و بيت امام، بيت آيت الله منتظری و آيت الله صانعی، ندای سبز آزادی
 
ندای سبز آزادی: حادثه چهارده خرداد و هتک حرمت يادگار امام در سالروز رحلت امام ادامه پروژه ای است که ياران و خاندان امام را نشانه گرفته است. واکنش‌های به هتک حرمت سيدحسن خمينی آنچنان گسترده و فراگير بود که آشوب طلبان و آنانکه سيدحسن خمينی را برای خود خطری می‌دانستند و از نقش کليدی وی در آينده و همچنين همراهی و همدلی او و خاندان امام با جنبش سبز هراسناک بودند در نهايت عصبانيت آنان را به جايی رساند که دست به اشتباهی ديگر زدند و اينبار به هتک حرمت بيوت دو مرجع عاليقدر تقليد دست زدند
 

در اولين صحنه‌های منتشر شده از تجمع گروههای فشار در مقابل درب منزل مراجع فيلمی منتشر شد که نشان از آمادگی برای حمله اوباش به بيت آيت الله العظمی صانعی و مرحوم آيت الله العظمی منتظری دارد. در اين فيلم شخصی در حال سخنرانی ات که در ميان هياهوی ايجاد شده مدام به يادگار امام حمله و توهين می‌کند به مراجع اولتيماتوم می‌دهد و وی را نانجيب می‌خواند و به حوزه علميه قم اخطار می‌دهد که جلوی برگزاری کلاس‌های درس وی را بگيرند و حتی تهديد می‌کند که اگر مقامات قضايی و نظامی دخالت نکنند ايشان خود دست به کار می‌شوند!

از حادثه ۱۴ خرداد امسال که اغتشاش‌گران با ايجاد بلوا مانع از سخنرانی سيدحسن خمينی شدند همگان اذعان کردند که حمله به يادگار و بيت امام بدون داشتن پشتوانه‌ای امکان پذير نمی‌باشد و بر همين اساس نيز اتفاق رخ داده در چهارده‌ام خرداد ماه نميتوانست بدون برنامه‌ريزی و خود جوش انجام پذيرفته باشد، اتفاقات روزهای اخير در شهر قم نيز همين جنس هستند و قطعاً بدون پشتوانه و هماهنگی نبوده است، عدم برخورد پليس با کسانی که نظم عمومی را به هم ريخته و به بيوت مراجع تقليد حمله ور شدند خود نشان دهنده دستان پر قدرتيست که در پشت اين جريانات نقش آفرينی ميکند.

براساس اطلاعات رسيده از شهر قم فردی که در مقابل بيت آيت الله العظمی صانعی مشغول سخنرانی و تحريک همراهانش برای تعرض به بيت اين مرجع بود، يکی از اعضاء تيم حفاظتی مجتبی خامنه ای است و دو روحانی که در خلال صحبت‌ها در کنار وی ايستاده بودند و او را همراهی می‌کردند نيز از دوستان نزديک و شاگردان مجتبی خامنه‌ای هستند که در کلاس های درس وی در فيضيه نيز حاضر می‌شوند، حضور نزديکان مجتبی خامنه ای و اهانت‌های سريالی آنان به سيد حسن خمينی نمی‌تواند اتفاقی و بدون برنامه ريزی صورت گرفته باشد، می‌توان حدس زد که مجتبی خامنه ای که بی‌شک در نقشه‌ای که سودای رهبری نظام را در سر می‌پروراند در خيال خود سيدحسن خمينی را رقيبی جدی پيش روی خود ديده است، رقيبی که هم در حوزه مقبوليت دارد و هم در ميان مردم محبوبيت و نزديکان وی قصد دارند با اينگونه تحرکات او را از صحنه رقابت حذف کنند.

لازم به ذکر است در خبرهای منتشر شده آمده بود که پيش از همه اين تحرکات رهبری نيز سفری به شهر قم داشته و بفاصله چند روز پس از آن قم شاهد چنين رويدادهايی بوده است.

جهت مشخص شدن بيشتر موضوع در اينجا متن سخنان محافظ سيدمجتبی خامنه‌ای در مقابل منزل آيت الله العظمی صانعی در خصوص سيد حسن خمينی که دقيقاً يک روز پيش از حمله به دفتر آيت الله صانعی اعلام می‌دارد که آنان فردا دست به کار خواهند شد را می‌آوريم:

ما از مسئولين قم ميخواهيم تکليف اين خانه ها را مشخص کنند و بيت اين نا نجيب و اين مرجع آمريکائی را تخته بکنند.
فرزند نا خلف حاج احمد خمينی که خوب ملت حقش رو کف دستش گذاشتند متاسفانه فر فره ای شده بود که آقايون روش فر بخورند برای انتخابات سه سال آينده
حرف ما قمی ها اينه اينها چون طلبه هستند حرفشون با ماست ما با رفتن سر درسشون اينها رو بزرگ کرديم خودمون هم بايد کوچيکش کنيم ، نه از اطلاعات و نه از انتظامی انتظار نداريم به شرطی که مسئولين ما هم بدونند ، ما اجازه نميديم ايشون از مهر ماه اينجا درس داشته باشند فيضيه جای بچه های سيد علی خامنه ايست.
ما اجازه نميديم و کار خودمونو ميکنيم بچه های اطلاعاتی و امنيتی و نظامی بدونند فردا اتفاقی افتاد چيزی نگندها ، ما از اول مهر ماه اين فرزند نا خلف را در فيضيه نخواهيم داشت.
برای سلامتی امام خامنه ای صلوات.....
ما از ايشون ميخواهيم آدم بشند و برگردند ، خوب نيست برای هيکلشون خوب نيست برند سمت ضد انقلاب آقای هاشمی هم بايد برگردند و گرنه خيلی راحت حذفشون ميکنيم...

 http://news.gooya.com/politics/archives/2010/06/106270.php

==================================
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹
ابراهیم نبوی

گدایان تهران و گدایان نیویورک

در راستای اینکه ما هنوز از مصاحبه تلویزیونی الفنون گیج هستیم و نمی دانیم که این آدم چقدر ظرفیت بالایی در گفتن چیزهای نامربوط دارد و به همین دلیل هم چیزهای مربوط به آن را یکی دو روز بعد منتشر می کنیم. و ضمن اعلام برائت از کلیه مواضع مخالف جنبش سبز ملت ایران که در روزآنلاین اعلام شده و اینجانب کلیه روابط خود را با آن تکذیب می کنم و همچنان در خدمت این جنبش می باشم، سووالات این هفته را که عمدتا مربوط به مصاحبه الفنون و غیرعمدتا مربوط به حوادث قم می باشد، جهت اطلاع به عرض می رسانم. پرسش ها را با دقت پاسخ بدهید و سعی کنید که اگر یک روزی در زندگی مارمولکی تمساحی شیری گرگی ببری شما را خورد، مثل آقای پرورش عاقبت بخیر شوید، نه اینکه مثل بنده خدا درخشان بروید یک جایی که هر چه هم سعی می کنیم در موردش چیزی بنویسیم، فایده ندارد. شما هم دل به کار بده و نقاشی بکن و اینقدر با خاک و خل بازی نکن.

سووال  اول: احمدی نژاد گفت " 22 خرداد سالگرد شرکت چهل میلیون انسان در آزادترین انتخابات است" از کجا می فهمیم انتخابات آزاد است؟

گزینه اول: باید حداقل صد نفر کشته شوند.

گزینه دوم: باید حداقل پنج هزار نفر زندانی شوند.

گزینه سوم: تا یک سال مردم از خوشحالی فریاد می زنند مرگ بر دیکتاتور.

گزینه چهارم: اینقدر آزاد است که دولت اجازه می دهد مردم سالگرد آن را برگزار کنند.

سووال دوم: با توجه به اینکه ما برای یک رای مخالف 200 قرارداد با برزیل بستیم و به اندازه ده درصد بودجه کشور را به ترکیه دادیم تا یک رای مخالف بگیریم ، اما احمدی نژاد گفت " آمریکا، با گدایی و التماس در شورای امنیت علیه ایران رای جمع کرد." ضرب المثل مناسب چیست؟

گزینه اول: اگه بیل زنی برو بوشهر بیل بزن که هم پول دادی روسیه هم رای نداد.

گزینه دوم: هر کسی تصویر خود بیند در آب، گاه در هاله گهی هم در سراب

گزینه سوم: تو که به چینی ها ندادی، بگو دیوار بره عقب.

گزینه چهارم: اون داد و گرفت، من دادم و نگرفتم.

 

سووال سوم: با توجه به اینکه احمدی نژاد گفت " ما این مورد را توهین می دانیم که از یک زن و مرد در خیابان سووال شود چه نسبتی با هم دارند." اما معاون وزیر هم گفت که " همین طرح حجاب را احمدی نژاد به وزیر اعلام کرد." به چنین آدمی چه می گویند؟

گزینه اول: مرتیکه حقه باز 

گزینه دوم: دروغگوی شصت و سه درصدی

گزینه سوم: رئیس جمهور منتخب رهبر

گزینه چهارم: همان اسم محمود احمدی نژاد شامل کلیه موارد فوق می شود

 

سووال چهارم: عده ای می خواهند بطور سازمان یافته مشکلات اخلاقی را در جامعه گسترش دهند که ما هرگز از آنها چشم پوشی نمی کنیم. با شنیدن چه جمله ای می فهمیم که مشکلات سازمان دهی شده اخلاقی ایجاد کردیم؟

گزینه اول: اگه زنته پس چرا ماتیک زده؟

گزینه دوم: ها کن ببینم مرگ بر دیکتاتور نگفتی! 

گزینه سوم: واسه چی لنز نزدی ولی چشمات سبزه؟

گزینه چهارم: شکر خوردی عینک آفتابی زدی و خوشگل شدی!

 

سووال چهارم: با توجه به گفته های آقای احمدی نژاد که " ارزش های انسانی تنها با محبت منتقل می شود." یک محل مناسب از انتقال ارزش های انسانی و وسیله محبت آمیز آن را نشان بدهید.

گزینه اول: بطری، کهریزک

گزینه دوم: گاز اشک آور، میدان انقلاب

گزینه سوم: لنگه کفش، بازجویی زهرا کاظمی

گزینه چهارم: باتوم، میدان ولی عصر

 

سووال پنجم: الفنون گفت " هیچ کس نباید بدون حکم قاضی کسی را محاکمه کند." این جمله ما را یاد چه چیزی می اندازد؟

گزینه اول: به حضرت عباس هیچی!

گزینه دوم: یاد چیزی نمی افتیم، دستگیر شده های پارسال هم اهل این محل نبودند.

گزینه سوم: استالین بود که مرد، بقیه شو یادمون نیست.

گزینه چهارم: من کسی به اسم مرتضوی نمی شناسم.

 

سووال ششم: با توجه به اینکه آقای " بهمن قشقاوی" که خودش به دلیل اینکه اعضای خانواده اش به دلایل واهی دستگیر شده بودند، برکنار شد، گفته است " 63 ایرانی به علل واهی در آمریکا زندانی هستند." و سردار رادان گفت " تعدادی اندکی افراد گول خورده دستگیر شدند." و فرمانده ناجا گفت " 91 مظنون در روز گذشته دستگیر شدند" خبر فردا را حدس بزنید.

گزینه اول: 261 نفر به اتهام اینکه شاکی نبودند دستگیر شدند.

گزینه دوم: تعدادی افراد که ممکن بود بروند خارج و فاسد بشوند دستگیر شدند.

گزینه سوم: 476 نفر از کسانی که هنوز دستگیر نشده بودند، دستگیر شدند.

گزینه چهارم: در اثر وزش شدید باد، 659 نفر افتادند توی ماشین پلیس و بازداشت شدند.

 

سووال هفتم: چرا دفتر آیت الله منتظری که چند ماه قبل مرحوم شد، پلمب شد؟

گزینه اول: بخاطر نمایش اقتدار بسیج هفتصد میلیونی

گزینه دوم: بخاطر اینکه روح آن مرحوم احساس نکند چیزی عوض شده.

گزینه سوم: برای عبرت گرفتن درهای خانه سایر مراجع

گزینه چهارم: برای اینکه در دیگری برای پلمب کردن در آن اطراف نبود.

 

سووال هشتم: بهترین پاسخ به جمله علی اکبر پرورش که گفت " موسوی از اول مصدقی بود." چیست؟

گزینه اول: ای قربون دهنت، تو بلد بودی حرف بزنی و بیست سال حرف نمی زدی.

گزینه دوم: حرف راست رو باید از دایناسور شنفت.

گزینه سوم: نمرد و یک حرف درست هم زد.

گزینه چهارم: گفتی و عاقبت بخیر رفتی.

 

سووال نهم: با توجه به جمله آقای جوادی آملی که " برخورد با حسن خمینی ظلم آشکار بود." این ظلم آشکار را چه کسی انجام داده است؟

گزینه اول: معمولا خودش این کارها را می کند.

گزینه دوم: ممکن است خودش تصمیم گرفته باشد، ولی یکی دیگر انجام داده باشد.

گزینه سوم: فکر نکنم این کارهای ابلهانه را کسی دیگر هم بکند.

گزینه چهارم: هر سه گزینه فوق صحیح است

 

====================
 
 
 
 
 
 
 
 
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹
پدر محمد کامرانی در مصاحبه با روز:

در دادگاه فهمیدیم چه جنایتی کرده اند


پدر محمد کامرانی، نوجوانی که در بازداشتگاه کهریزک به شهادت رسید، در مصاحبه با "روز" خواهان برگزاری دادگاه آمران جنایات کهریزک شد.او که گریه دائما کلامش را می برد، می گوید: "زمانی که از زبان بچه ها و سایر کسانی که شاکی بودند و در دادگاه می گفتند چه بلاهایی سرشان آورده اند می شنیدیم تازه فهمیدیم که چه جنایت هایی شده و انگار تازه از خواب بیدار شدیم. خدا ازشان نگذرد. امیدوارم زنده باشم و مجازات تمام کسانی را که در این جنایت ها دست داشتند و آمر بودند ببینم."

محمد کامرانی، جوان 18 ساله ای بود که در جریان اعتراضات 18 تیر سال گذشته بازداشت و در حالیکه خود را برای کنکور پزشکی آماده میکرد به دلیل شکنجه و جراحات شدید، در بیمارستان مهر جان باخت.

علی کامرانی، پدر محمد کامرانی در مصاحبه با "روز" در حالی از دادگاه کهریزک و شهادت فرزندش سخن گفته که بر اساس اعلام معاون قضايي و حقوقي سازمان قضايي نيروهاي مسلح كشور قرار است حکم دادگاه کهریزک تا چند روز دیگر اعلام شود.

این مصاحبه یکی از دردناکترین و تلخ ترین مصاحبه هایی است که تاکنون انجام داده ام. آقای کامرانی تمام طول مصاحبه را به شدت متاثر بود و گریه میکرد و...

 

آقای کامرانی، براساس اعلام مسئولان قرار است ظرف چند روز آینده حکم دادگاه کهریزک منتشر شود. روند برگزاری این دادگاه چگونه بود و آیا از روند برگزاری دادگاه راضی هستید؟

قاضی پرونده را تا جایی که تشخیص داده ایم فرد مثبتی است و ما هم خدا میداند و خدا میداند و خدا میداند که نمی خواهیم هیچ کسی به اندازه سرسوزنی فراتر از آنچه که در این جریان مقصر است مجازات شود. حالا دیگر رای دادگاه بستگی به نظر و وجدان قاضی دارد که با توجه به مستنداتی که در پرونده وجود دارد چگونه رای را صادر کند.

 

آیا متهمان پرونده، اتهامات خود را پذیرفته اند؟

عده زیادی از متهمین مسائل را انکار میکردند و می گفتند که در آن مواقع حالمان خوب نبوده و حواسمان نبوده و بهانه های مختلف می آوردند در حالیکه مستندات کامل وجود دارد و از جریانات فیلمبرداری شده بود و فیلم های این جریانات از بازداشتگاه کهریزک موجود است. در عین حال من شخصا آمران را مقصر میدانم نه عاملان را و انتظارم این است که ای کاش به آمران بیشتر توجه میکردند تا عاملان و توقع من این است که آمران هر چه سریع تر محاکمه شوند.

 

منظورتان از آمران، قضاتی است که دستور انتقال بازداشت شدگان به کهریزک را داده اند؟

مسئولان قضایی که دستورات رادر این زمینه داده اند باید محاکمه شوند و پرونده قضایی در دادگاه دیگری در حال پی گیری است و امیدوارم به زودی برگزار شود. اما من شخصا اداره کنندگان امور کشور را مسئول می دانم و کسانی که چنین شرایطی را ایجاد کردند.  بر اساس گفته های متهمان در دادگاه، این نابسامانی ها به قوه قضائیه و مسئولین وقت قوه قضائیه برمیگردد و امیدوارم دادگاه آنها برگزار شود و این رااز مسئولین نظام هم که در راس امور هستند میخواهم. ایشان به من قول داده اند که حتما آمران به مجازات خواهند رسید. توقع به جای ما از مسئولان نظام این است که با توجه به اظهارات متهمان، حداقل برای اصلاح رویه و تکرار نشدن جرم  و مستندات و ادله، حداقل برای اصلاح رویه و تکرار نشدن این جرم و جنایات، اقدام کنند و دادخواهی ما را انجام دهند شاید درصدی روح و روان ما را التیام بخشند.  چرا باید چنین مکانی دایر شود؟ چه کسی باید جوابگوی چراهای ما باشد؟ بچه های ما را ناجوانمردانه به شهادت رساندند؛ چه کسی باید به داد ما برسد؟ خدای بزرگ باید به فریاد ما برسد و آمران و عاملان را به سزای اعمالشان برساند.

 

تا جایی که میدانم شما و خانواده های جوادی فر و روح الامینی نسبت به بخشی از کیفرخواست و نبودن اسامی برخی افراد در کیفرخواست اعتراض کرده بودید و برای همین روند برگزاری دادگاه متوقف شده بود. ممکن است بفرمایید در آخرین جلسه دادگاه به این اعتراضات ترتیب اثری داده شده بود؟

بخشی از اعتراضات ما را وارد دانستند و بخشی را رد کردند و من فعلا نمی توانم در این زمینه توضیحی بدهم. ما اکنون منتظر اعلام حکم دادگاه هستیم و امیدوارم همه آمران و عاملان به سزای خود برسند. 

 

آقای کامرانی امکان دارد برگردیم به حدود یکسال پیش و بفرمایید که چگونه از شهادت محمد مطلع شدید؟

18 تیر سال گذشته من و همسرم رفته بودیم شهرستان برای فاتحه اهل قبور و درگذشتگان خود و همسرم.مدتها بود نرفته بودیم. ما اهل اردستان اصفهان هستیم. دو روز قبل پسر دیگرم، معین گفت که چون امتحان کنکور غیر پزشکی دارد نمی تواند بیاید و محمد هم کنکور داشت. آنها ماندند و ما رفتیم جمکران؛ حرم حضرت معصومه بودیم که محمد تماس گرفت. این آخرین تماس و صحبت ما با محمد بود. صحبت کردیم و گفتیم می رویم اردستان و فردا برمیگردیم. روز بعد که برگشتیم سرکار بودم که پسر خاله محمد آمد و گفت محمد را گرفته اند. شروع کردیم به پی گیری. خیلی ها گفتند پی گیر هستند اما کاری نکردند. همه جا سر زدیم. رفتم پلیس امنیت. لیست بچه ها انجا بود اما به ما نمی گفتند که بچه ها کجا هستند. از طریق یکی از دوستان دوران نوجوانی خودم، توانستم حکم و دستور آزادی محمد را بگیرم.گفتند بروید زندان اوین و پسرتان را تحویل بگیرید. روز 24 تیر بود که رفتیم اوین. گفتند اینجا نیست. بعد گفتند بروید بیمارستان لقمان و با مامور رفتیم بیمارستان و دیدیم محمد در کما است. تب به شدت بالایی داشت. پزشکانی که از آشنایان و دوستان با ما بودند متوجه شدند که کار محمد تمام است و... اعتراض کردیم و با اصرار فراوان او را به بیمارستان مهر منتقل کردیم اما بعد از دو سه ساعت جان به جان آفرین تسلیم کرد و...

 

برای تحویل پیکر محمد و مراسم تشییع و ختم مشکلی پیش نیامد؟

نگذاشتند محمد را از بهشت زهرا به منزل بیاوریم و تشییع کنیم؛ غیر از این مشکلی پیش نیامد. مراسم هم گرفتیم و برای سالگرد هم انشاالله مراسمی کامل خواهیم گرفت.

 

آقای کامرانی شما بلافاصله شکایت کردید و....

بله روز دوم یا سوم بود که شکوائیه ای به مقام رهبری نوشتم و اعلام کردم که کلیه کسانی که در قتل محمد دست داشتند باید به  اشد مجازات برسند و همین نامه باعث شد که انفجار خبری شود. پیکرهای امیر و محسن را بعد از محمد تحویل داده بودند. محسن را یک هفته بعد و امیر را 14 روز بعد تحویل داده بودند و... تا زمانی که دادگاه برگزار نشده بود از خیلی چیزها آگاه نبودیم. زمانی که از زبان بچه ها و سایر کسانی که شاکی بودند و در دادگاه می گفتند چه بلاهایی سرشان آورده اند می شنیدیم تازه فهمیدیم که چه جنایت هایی شده؛ انگار تازه از خواب بیدار شدیم که چه جنایت هایی شده. خدا ازشان نگذرد. امیدوارم زنده باشم و مجازات تمام کسانی راکه در این جنایت ها دست داشتند و آمر بودند ببینم.

 

آقای کامرانی، میدانم بازگویی این تلخی ها بسیار سخت است و...

عزیر ترین کسم را، جگرگوشه ام را، بدون هیچ دلیل و توجیهی به بدترین شکل ممکن از من گرفته اند. بزرگترین سرمایه زندگی ام را گرفته اند. من تا آخر عمر، یک زنده متحرک هستم و اگر به خاطر سه فرزند دیگرم نبود زندگی را رها میکردم و می رفتم گوشه ای و...  به چه دلیل فرزند من را در خیابان که حق دارد تردد کند و حقوق شهروندی خود را مطالبه کند می برند ضرب و شتم میکنند و می فرستند به مکانی بدون هیچ گونه امکانات و بدون بهداشت و بدون آب و غذا با آن شرایطی که... ای کاش یک روز پرونده دادگاه کهریزک را به دنیا نشان دهند تا همه بدانند چه به سر بچه ها آمده است...  بنویسید فریاد ما را و بگویید که ما حرف بی حساب نمی زنیم و باید پاسخگوی ما باشند. به امید روزی که حکومت عدل، بر دنیا حالم شود و همه ظالمان را به سزای اعمالشان برساند. زبان من قاصر است برای تشکر از مردم؛ از همه کسانی که نمی شناسیم و همه جوره با ما همدلی و همدردی کردند و...

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article////107/-9eef796762.html

==================
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتقاد خاتمی از رفتارهای فاشیستی بنام اسلام و انقلاب
 
جرس: سید محمد خاتمی، توهین صورت گرفته به حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی و حمله به دفتر آیت‌الله صانعی را محکوم کرد و گفت: بنده متهم می‌شوم به طرفداری از لیبرالیسم و از آن طرف یک نوع رفتارهای فاشیستی در کشور وجود دارد که به نام اسلام و انقلاب می‌خواهند آن را در کشور جا بیندازند. نمی‌توانیم با حربه فاشیسم به جنگ لیبرالیسم برویم، هم فاشیسم و هم لیبرالیسم قابل نقد است البته فاشیسم از لیبرالیسم بسیار بدتر و خطرناکتر است.

به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، رییس بنیاد باران در دیدار روز گذشته خو با اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتماد ملی، با بیان اینکه وعده دیدار ما پیش از این بود ولی اینکه تصادفا در 25روز خرداد صورت گرفت، اظهار داشت: 25خرداد روز بزرگی است چرا که این روز نسبتی با انتخاب و انتخابات دارد.

 

رئیس بنیاد باران با اشاره به اهمیت جایگاه انتخابات در یک نظام مردمسالاری افزود: در انقلاب ما مساله حاکمیت بر سرنوشت امری است اساسی که از ده‌ها سال قبل مورد اهتمام مردم ما بوده است و به‌خصوص رهبر والاقدر، بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی، روی مساله انتخابات و حضور مردم و به خصوص جمله طلایی "میزان رای ملت است " تکیه زیادی داشتند بنابر این انتخابات بسیار مهم است و 25 خرداد هم به هر حال نسبتی با انتخابات و مردم دارد.

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: اگر اعتراضی وجود دارد ناشی از دغدغه مردم نسبت به حاکمیت بر سرنوشت است. صرف‌نظر از درستی یا نادرستی اعتراض؛ اصل دغدغه بسیار با اهمیت است.

 

وی ادامه داد: 25 خرداد یکی از روزهای با شکوه حضور خود جوش انبوه مردم در عرصه، با مدنی‌ترین شیوه‌ای که ما بتوانیم آن را تصور کنیم است و نشانه رشد کشور ماست که با کمال آرامش و بدون تنشی، بدون سازماندهی این جمعیت به صحنه آمد و حضور رشیدانه خود را اعلام کرد.

 

خاتمی تاکید کرد: 25 خرداد می‌توانست و هنوز هم می‌تواند مبنایی باشد برای یک نوع انسجام جهت‌دار در راستای اهدافی که انقلاب اسلامی ما داشت،یعنی حاکمیت مردم بر سرنوشت.

 

رئیس موسسه بین‌المللی گفت‌و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بیان اینکه آزادی بیان و تشکیل اجتماعات و در عین حال همبستگی ملی نسبت به مصالح و منافع ملی برای همه ما مهم است، اظهار داشت: در روز 25 خرداد می‌شد از این موقعیت استفاده کرد و ایران و جمهوری اسلامی را وارد فضای تازه‌ای کرد که با حضور و محوریت مردم و اعتماد به آنها بتوانیم به سوی قله‌های پیشرفت حرکت بکنبم که متاسفانه اینگونه نشد و برخوردهای نامناسبی صورت گرفت که ما هنوز هم ما داریم تاوان این مساله را می‌دهیم.

 

وی افزود: امروز هم تعداد زیادی از برادران و خواهران و جوانان ما در زندان هستند، برخوردها درست نبوده، هزینه‌های فراوان انسانی و مالی در این زمینه داده‌ایم و بدتر از همه اینکه اعتمادها بهم خورده و کسانی متاسفانه سبب شده‌اند نسل جوان ما کم کم تردیدهایش نسبت به حادثه معمولی موجود در جامعه را سرایت به اصل نظام بکند و و همین مساله زمینه‌ساز سوء استفاده کسانی شود که اصل انقلاب و نظام و ایران را نمی‌خواهند.

 

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد: وقتی حزب اعتماد ملی تشکیل شد گرچه دلخوری‌هایی بین کسانی‌که هدف مشترک داشتند وجود داشت، اما بسیار جای خوشبختی بود که ما راه خودمان را با ایجاد تشکل‌های مردمی و مردم بنیاد می‌خواهیم ادامه دهیم و این تشکل هم به تشکل‌های دیگر اضافه شد.

 

وی ادامه داد: این تشکیلات با محوریت جناب آقای کروبی که سوابق روشنی چه قبل و چه بعد از انقلاب داشته‌اند و نه حول قدرت که دقیقا از پایین و برای ایجاد تشکلی که بتواند اهداف و برنامه‌های خود را اجرا کند و حتی بتواند دولت ساز باشد نه دولت ساخته شکل گرفت و موثر هم بود.

 

خاتمی تاکید کرد: بسیار متاثرم که امروز حتی تحمل وجود حزب اعتماد ملی هم در جامعه ما نمی‌شود و حتی با عنوان‌های مختلف، شخص جناب آقای کروبی و اعضاء این حزب مورد جفا قرار می‌گیرند و به جای نقد صحیح، شاهد تخریب‌ها و توهین‌های یکطرفه و جفاها هستیم.

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: ما افتخار این را داریم که انقلاب ما عرضه کننده یک نظام مردم‌سالار وفادار به معیارهای اسلامی و دینی در جامعه بوده و هست و این جمع بین مردم‌سالاری و دین داری از ابتکارات نظام ما بود و حاصل آن هم جمهوری اسلامی بود.

 

وی با تاکید بر اینکه مردم سالاری جز با حضور مردم و تشکل‌های برآمده از مردم و اراده و خواست و نیازهای مردم تحقق پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: این شوخی است که بگوییم مردم‌سالاری هست ولی تشکل‌هایی که از سلایق و دیدگاه‌های مختلف در جامعه نمایندگی می‌کنند و اینکه بتوانند با مرکزیت دادن به این دیدگاه‌ها جامعه را هدایت کرده و باعث رشد جامعه شوند محدود شوند.

 

خاتمی تاکید کرد: «در دنیای امروز بدون تشکل اصلا اداره یک کشور غیر ممکن است، اگر تشکل‌های مردمی باشند، اگر آزادی بیان، اندیشه و اجتماعات وجود داشته باشد به‌صورت طبیعی، مردم‌سالاری مسیر خود را طی می‌کند و در غیر اینصورت تشکل‌هایی به‌وجود می‌آیند که نسبتی با مردم ندارند و گاهی هم فراگیر می‌شوند که اجازه حضور و بروز هیچ تشکلی را نمی‌دهند گرچه خود آنها نمایندگی از کل افکار عمومی نکنند.

 

وی یادآور شد: بدون تشکل‌ها، حتی نیروها و سازمان‌هایی که مسئولیت غیر سیاسی دارند عهده‌دار امور جامعه می‌شوند یعنی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی محوریت پیدا می کنند و با تشکل ویژه راه را ادامه می دهند و این خود زمینه‌ساز دفع مردم و جدا شدن مردم از صحنه می‌شود و برای جامعه مشکل پیدا می‌شود.

 

به عقیده رئیس دولت اصلاحات در حال حاضر در جامعه شاهد وضعیتی هستیم که یک جریانی و طرز تفکری خودش را محور و اساس انقلاب می‌داند و متاسفانه حاضر است برای دفع آنهایی که به عنوان رقیب خود می‌شناسد و برای تثبیت حاکمیت خود از همه چیز سوء استفاده کند.

 

وی افزود: این جریان خیلی ساده همه ارزش‌ها و سرمایه‌ها، امام، انقلاب و رهبری را در مسیر هدف خاص بکار می‌گیرد و طوری وانمود می کند که انها تجسم امام، رهبری و اصل انقلاب هستند و هر کس با سلایق آن‌ها مخالف باشد او ضد انقلاب و نظام و مخالف مصالح کشور است و بعد در سطح وسیع شروع به تبلیغات گسترده‌ای می‌شود برای بدنام کردن و تهمت زدن به گروه‌ها و جریانات و افراد.

 

سیدمحمد خاتمی تاکید کرد: ببینید تعبیرهایی که در مورد شخصیت‌های برجسته‌ای که در انقلاب ما بودند چقدر نارواست؛ چقدر گشاددستانه هر نسبتی بخواهند به آنها می‌دهند و هر برخوردی با آنها می‌کنند متاسفانه اسم آن را هم می گذارند دفاع از اسلام و انقلاب و امام و حتی چهره امام را هم حاضرند طور دیگری نشان دهند.

 

رئیس جمهور سابق کشورمان یادآور شد: حالا اگر فقط صرف تبلیغات بود این خیلی بد بود، اما بدتر آن است که انسان احساس می‌کند این روال و رویه اساس یک استراتژی و سیاستی می‌شود که در برخوردهای سیاسی، امنیتی و قضائی با افراد و جریانات اجرا می‌شود.

 

وی افزود: ما می‌بینیم آن نهادهایی که باید صلاحیت‌ها را مشخص بکنند می‌آیند با همین معیارها به‌صورت انبوه انسان‌های شایسته را رد می کنند و قدرت انتخاب مردم را محدود می‌کنند که این لطمه به انقلاب و روح نظامی است که امام آنرا بنیان نهاد، یا در برخوردهای قضایی و امنیتی که در جامعه هست، ما می‌بینیم همین طرز تفکروجود دارد؛ در تبلیغات،صدا و سیما و بولتن ها و در اجرا و عمل هم این مسائل وجود دارد که بسیار خطرناک است.

 

رئیس بنیاد باران تصریح کرد: متاسفانه ما می‌بینیم جنبه‌های تبلیغی و عملی یکسان است، یعنی فقط در مقام تبلیغ نیست که فردی را متهم به همه اتهامات می‌کنند، دروغ و ناسزا و نسبت‌های ناروایی که هر کدام از آن‌ها جرم‌های بزرگی است و با کمال امنیت این اتهام ها را می‌زنند، برخوردها را می‌کنند و تخریب‌ها را انجام می دهند در عمل هم می بینیم حذف و طرد را وجهه همت قرار می‌دهند.

 

خاتمی یادآور شد: شما دیدید با بسیاری از جلسات عادی که جریاناتی آن را نمی‌پسندند چگونه برخورد کردند، شما دیدید در 14 خرداد نسبت به بیت امام و حجت الاسلام والمسلمین حاج حسن آقا و شخص امام چه جسارت‌هایی شد و نیز همین روزهای قبل نسبت به جناب کروبی و بیت مرجعیت شیعه چه برخوردی انجام دادند.

 

وی افزود: سابقه حضرت آیت‌الله صانعی روشن است و تاییدی که امام از ایشان کردند، ایشان از شاگردان خوب امام بودند، مسئولیت‌های بسیارمهمی داشتند و امروز تعداد زیادی مقلد دارند، وقتی این طور با بیت ایشان برخورد کنند باید نگران بود. نمی توانیم بگوییم اینها خودسر هستند که با آزادی و امنیت کامل هرگونه توهین و اهانت را انجام می‌دهند، اصول اخلاقی و اسلامی و قانون اساسی را زیر پا می‌گذارند و هیچ کس با آن‌ها برخورد نمی‌کند. آن‌ها مجهز به تجهیزاتی هستند که در اختیار افراد عادی قرار نمی‌گیرد، اینها مساله ساده‌ای نیست.

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه اینها روش‌هایی نیست که امام می‌خواست، تاکید کرد: این روشی نیست که قانون اساسی ما ان را قبول داشته باشد، بنده مطمئنم رهبری و رده‌های بالای مملکت هم این روش‌ها را نمی‌پسندند و متاسفانه اینها را به نام اسلام و امام و رهبری تمام کردن ظلم مضاعف است، علاوه بر اینکه در جامعه شکاف ایجاد می‌کند، نیروهایی که باید در خدمت مردم کشور و نظام قرار بگیرند از کاری که باید انجام دهند محروم می‌شوند، چهره امام و انقلاب لطمه می‌بیند و باید فکر اساسی‌تری کرد.

 

رئیس موسسه بین‌المللی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تصریح کرد: امروز فشاری که روی ایران است و بسیار زیاد است، قطعنامه‌ای که در شورای امنیت صادر شد چندمین قطعنامه‌ای است که علیه کشور صادر شده و این در حالی است که در برابر جنایات اسرائیل نه تنها اقدامی نمی‌شود بلکه حمایت هم می‌کنند.

 

وی یادآور شد: اینها دشمنی علیه ایران است و دودش به چشم مردم می‌رود و هیچ‌کس نمی‌تواند روش‌های دشمنانه علیه ملت ایران و انقلاب را قبول کند.

 

خاتمی ادامه داد: ایران که می‌خواهد طبق ظوابطی که هست برخوردار از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای باشد، این طور مورد فشار قرار می‌گیرد، در حالیکه دیگرانی که سلاح‌های مخرب و زرادخانه‌های بزرگ اتمی دارند نه تنها مورد فشار قرار نمی‌گیرند مورد حمایت هم قرار می‌گیرند.

 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: این دشمنی‌هایی است که علیه ما می‌شود و در اینجاست که ما باید وحدت داشته باشیم و در کنار هم قرار بگیریم، با کدام نیرو می خواهیم در مقابل دشمنی‌های دیگران بایستیم؟ و این در حالی است که در داخل شاهد سیاست‌هائی هستیم که به انفکاک و جدائی‌ها و تقویت دشمنی‌ها می انجامد.

 

وی افزود: البته ما باید سیاست‌هایی که ما را به آنجا کشاند ارزیابی کنیم که درست بوده یا به آنها کمک کرده‌ایم که بتوانند این طور به ما لطمه بزنند؟ اینها باید ارزیابی شود.

 

سیدمحمد خاتمی تصریح کرد: الان زمانی است که ما باید اتحاد داشته باشیم و در کنار هم قرار بگیریم، نباید جریاناتی بیایند و همه نیروهای انقلاب را مورد اتهام قرار دهند با جوانان برخوردهای خشن کنند و حتی افراد اجازه نداشته باشند جلسه عادی بگیرند وحرف‌های در چارچوب قانون بر فرض اعتراض هم باشد بزنند چرا که نتیجه کار این است که نسل جوان ما با این کارها از اسلام وانقلاب دور خواهد شد.

 

وی ادامه داد: اگر کسانی مخالف مدیریت موجود در کشور هستند و می‌گویند این مدیریت با معیارهای انقلاب اسلامی و خط امام (ره)سازگار نیست و با مصالح کشور نمی‌خواند اینها خیرخواه مملکت هستند.اگر آنها گفتند در یک فضای آزاد مردم تصمیم بگیرند و مدیریتی که متناسب با شان انقلاب و ایران اسلامی است باشد اینها دوستداران انقلاب هستند.

 

رئیس دولت اصلاحات یادآور شد: باید در یک فضای آزاد وضعیت اقتصادی کشور و مدیریتی، دانشگاهی و روابط خارجی نسبت به سال‌های قبل مورد بررسی قرار گیرد و مورد نقد قرار بگیرد و به مردم هم اطلاع درست داد تا بتوانند تصمیم بگیرند.

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود: بزرگان کشور و مملکت که دلشان برای امام و انقلاب و خط امام می‌سوزد باید توجه داشته باشند که زیان بزرگ آنجایی متوجه نظام و امام و کشور است که اگر کسی دلش می‌سوزد باید متهم بشود به همه اتهامات، دروغ و تهمت! آزادانه نسبت‌های عجیب و غریب به چهره‌هایی می‌دهند که سر تا پای زندگیشان علاقه‌مندی به انقلاب و ایران و امام بوده است. دغدغه آنها قانون اساسی بوده و هست.

 

وی هشدار داد: نتیجه این روش که از یک طرف در عرصه‌های سیاسی همه راهها را می‌بندند که فقط یک جریان خاص بتواند در عرصه حضور داشته باشد، درعرصه اجتماع عرصه را تنگ ‌کنند و با روش‌های ضداخلاقی، البته سازمان‌دهی شده همه نیروها را در تنگنا قرار ‌دهند، نارضایتی‌هایی است که در اقشار مختلف مردم وجود دارد.

سیدمحمد خاتمی تصریح کرد: کجاست عدالت؟ آیا امروز زندگی مردم آسان‌تر شده یا مشکل‌تر؟ کسانی‌که مخالف این روش‌ها هستند خیرخواه انقلاب و جامعه هستند نه کسانی‌که می‌کوشند حتی چهره امام و نظام را بد جلوه دهند.

 

رئیس جمهور سابق کشورمان تاکید کرد: همه باید دست‌ به دست هم دهند و به فکر چاره باشند چون این رفتار و روش‌ها درست نیست باید جلوی تهمت زنندگان، تخریب کنندگان و کسانیکه روش‌های خشن دارند را گرفت.

 

وی یادآور شد: بنده در حد توان به غرب و لیبرالیسم نقد داشته‌ام و کرده‌ام. کتاب از دنیای شهر تا شهر دنیا را بخوانید فصل آخر آن نقد لیبرالیسم است. بنده متهم می‌شوم به طرفداری از لیبرالیسم و از آن طرف یک نوع رفتارهای فاشیستی در کشور وجود دارد که به نام اسلام و انقلاب می‌خواهند آن را در کشور جا بیندازند.

 

رئیس بنیاد باران تاکید کرد: ما نمی‌توانیم با حربه فاشیسم به جنگ لیبرالیسم برویم، هم فاشیسم و هم لیبرالیسم قابل نقد است البته فاشیسم از لیبرالیسم بسیار بدتر و خطرناک‌تر است.

 

وی ادامه داد: ما مردم سالاری را با همه وجود قبول داریم و معتقدیم که اسلامی که امام نماینده آن بود با مردم سالاری سازگار بود، آزادی بیان آزادی اندیشه و آزادی اجتماعات، انتخابات آزاد شرایطی است که در مردم‌سالاری باید وجود داشته باشد و واقعا اگر این طور بود ما می‌توانیم در مسیر اهداف انقلاب حرکت کنیم و جلو برویم.

 سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد: راه‌کار این است همه با هم با داوری قاتون اساسی و معیارهایی که امام گفت نه با تفسیرهای نا به جا کار را انجام دهیم، متاسفانه بعد از امام جای قواعد و استثناها عوض شد.

 در ابتدای این دیدار سید باقر اسکوئی رئیس سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتماد ملی ضمن تبریک روز باشکوه 25خرداد 88 و حضور حماسی ملت بزرگ ایران در پاسداشت اهداف اصیل انقلاب و نظام با اشاره به فشارها و تهدیدات روز افزون داخلی و خارجی به بیان دغدغه های فعالان سیاسی و دلسوزان نظام پرداختند.

 وی خاطر نشان کرد:«جناب آقای خاتمی امروز بیش از پیش یک سرمایه ملی و بین‌المللی در عرصه کشور است و انتظار ما این است که جنابعالی با توجه به اشرافی که به مسائل دارید و مقبولیت مردمی فراگیرتان در خروج از بحران کنونی که آینده کشور و نظام را به مخاطره انداختند نقش پر رنگ تری ایفا نموده و همچون گذشته این برهه حساس در کنار مردم ایران بمانید.
 

جرس
 
=============================
 
 
 
 
 
 
 
 
در مبارزه با ولایت جائر راهی دراز در پیش داریم
 
جرس: محسن کدیور با ارسال نامه ای به سید حسن خمینی، ضمن ابراز تاسف از وقایع 14 و 23 خرداد تهران و قم، مسائلی را در مورد ولایت فقیه با وی مطرح کرد و تصریح نمود که ولایت شرعی فقیه بر مردم فاقد مستند معتبر عقلی و نقلی است.


به گزارش جرس، این روشنفکر دینی، در بخشی از نامه خود از نوه آیت االله خمینی پرسیده است: اگر اراده ملی (یا نظر اکثریت مردم) بر خلاف رأی ولی فقیه بود، آیا باز هم میزان رأی ملت است؟ اگر ولی امر دیکتاتوری کرد، در حالی که شرعا از ولایت ساقط شده است، اگر با زور مردم را سرکوب کند و با تهدید یا تطمیع مجلس خبرگان را ساکت کند و به قوای نظامی و امنیتی برای بقای قدرتش متوسل شود، چه باید کرد؟ به کدام دلیل شرعی یا عقلی حکومت مادام العمر فقیه به دیکتاتوری منجر نمی شود؟ (مادام الشرائط که با پرسش قبلی تعارفی بیش نیست). بالاخره پرسش نهایی این است با توجه به تجربه عملی دو دهه اخیر ایران، آیا تصور ولایت مطلقه فقیه باعث تصدیق به بطلانش نمی شود؟

 

وی در ادامه با اشاره به نظریات رهبر انقلاب ایران در مورد اصل نظریه و مصداق کنونی ولایت فقیه و همچنین مقدم دانستن حقیقت بر مصلحت، آورده است: از آنجا که اصل ولایت فقیه و مصداق فعلی آن (بنا به شهادت مرحوم پدر شما و سه نفر دیگر از سران نظام در آن زمان) مورد رضایت آیت الله خمینی بوده است، آیا علاوه بر براهین نظری، ارزیابی منصفانه دو دهه اخیر بالاترین دلیل بر بی اعتباری این نظریه نیست؟ پرسش جدی این است: خط امام این "خطای فاحش" را چگونه می خواهد اصلاح کند؟

 

کدیور در پایان این نامه که خود آن را "بحث طلبگی" دانسته، نوشته است: امیدوارم شما نیز در تحقیقاتتان به این نتیجه برسید که ولایت شرعی فقیه بر مردم فاقد مستند معتبر عقلی و نقلی است، و ولایت مردم بر خودشان تنها طریقی است که عقل و نقل به صحت آن شهادت می دهد.

 

متن کامل این نامه به این شرح است:

 

باسمه تعالی

 

برادر گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی

 

سلام علیکم

 

وقایع 14 و 23 خرداد تهران و قم زنگ خطری بود که خبر از سقوط ارزشهای اخلاقی و موازین اسلامی در ایران آن هم در حق بازماندگان و بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی می داد. کارگردانان این نمایشهای رسوا پیش بینی نمی کردند که اقدام شنیعشان با اعتراض بسیاری از فقها و مراجع از یک سو و اکثر ملت ایران از سوی دیگر مواجه شود. موقع را مغتنم شمرده به عنوان یک دوست مشفق ضمن ابراز تاسف فراوان از ظلمی که ارباب قدرت در حق شما روا داشتند، با شما برادرانه درد دل می کنم و بحثی طلبگی در میان می گذارم:

 

اول. شما در قبال ظلمی که بر ملت ایران می رود، از چند جهت مسئولید: اول، به مثابه یک شهروند ایرانی در مطالبه حقوق قانونی؛ دوم، به مثابه یک مسلمان در امر بمعروف و نهی از منکر و نصیحت به ائمه مسلمین؛ سوم، به عنوان یک عالم دین در وفا به عهدی که خداوند با عالمان بسته است که در قبال ظلم و بدعت و مشوه کردن سیمای دین و مذهب ساکت ننشینند؛ و بالاخره چهارم، به عنوان نواده مرحوم آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی در قبال تحریف راه و مدرسه اش و بدنام کردن میراث معنویش جمهوری اسلامی. اگرچه این جهات متداخلند، اما هر یک در جای خود اهمیت دارند. بحث من در جهت چهارم است.

 

دوم. جدّ شما مرحوم آیت الله خمینی در فقه سیاسی صاحب مکتب است. این مکتب مفاهیم و اصول تازه ای را وارد فضای اندیشه اسلام شیعی کرد، از قبیل: وظیفه بالمباشره فقیهان در مخالفت علنی با ظالمین و تاسیس حکومت؛ ولایت انتصابی مطلقه فقیه؛ نقش مقتضیات زمان و مکان در اجتهاد؛ اولویت مصلحت نظام بر کلیه احکام اولی شرع؛ حقوق دولت. مکتب سیاسی آیت الله خمینی رقیب قدری بنام مکتب سیاسی آخوند خراسانی دارد، با اصولی از این قبیل: انحصار ولایت مطلقه در ذات ربوبی و انکار ولایت مطلقه بشری؛ امتناع تحقق حکومت مشروعه در زمان غیبت؛ نفی مطلق ولایت فقیه و نفی تقدم فقیه در امور حسبیه و به رسمیت شناختن حق جمهور مردم، عقلای مسلمین و ثقات مومنین در امور حسبیه (به معنای موسعش شامل حوزه عمومی). در مقابل این دو مکتبِ اسلام سیاسی، فقیهان ساکت قرار دارند که نظرا و عملا با سیاست کاری ندارند.

 

سوم. آیت الله خمینی مؤثرترین شخصیت در ایران و خاورمیانه و در زمره یکی از تاریخ سازان جهان در سده اخیر بوده است. او نظام شاهنشاهی 2500 ساله ایران را با یک انقلاب مردمی سرنگون کرد، نظام تازه ای بنام جمهوری اسلامی پایه ریزی کرد و خود ده سال با اقتدار حکومت کرد. کارنامه ایشان دربردارنده خدمات بزرگی به اسلام و تشیع و ایران و نیز چند خطای نه چندان کوچک است. استقلال ایران، قطع ایادی بیگانگان و احیای فرهنگ اسلامی در زمره خدمات ایشان است. سیاستهای آیت الله خمینی تا به آخر از جانب اکثر ایرانیان حمایت می شد. او با استقبالی تاریخی از تبعید به ایران بازگشت و بر دستان مردم قدرشناس ایران در تشییع جنازه ای میلیونی به خاک سپرده شد.

 

چهارم. بیست و یک سال پس از درگذشت آیت الله خمینی بزرگترین میراثش در چه وضعیتی است؟ دو دیدگاه کاملا متفاوت بلکه متضاد وجود دارد. ارباب قدرت معتقدند راه خمینی با صلابت ادامه یافته و جمهوری اسلامیِ واقعا موجود تجسم عملی خط امام خمینی است. دیدگاه دوم بر این باور است که جمهوری اسلامی سالهاست از خط امام منحرف شده است. آیت الله خمینی هرگز مقابل مردم نایستاد و اکثریت مردم ایران تا به آخر به عدالت، صداقت و امانتداریش باور داشتند و او را فوق گرایشهای سیاسی موجود می دانستند.

 

پنجم. به لحاظ نظری نیز خط امام به دو شیوه مختلف تفسیر شده است. ارباب قدرت تصویری مهیب و خشن و زورمدارانه از آن ارائه می کنند، همانکه اسلام ستیزان لائیک و بیگانگان مستکبر از وی ترسیم کرده اند. از این تلقی می توان به اسلام استبدادی، اقتدارگرا و تمامیت خواه تعبیر کرد. صدا و سیمای حکومتی و رسانه های دولتی مروج این تلقی از خط امامند. در همان روزی که به شما اهانت شد، خط امام را در این راستا تفسیر می کردند. در مقابل، اکثر مؤسسان نظام جمهوری اسلامی تصویری دیگر از خط امام ارائه می کنند که در آن: "میزان رأی مردم است" و "اسلام دیکتاتوری را محکوم می کند. اسلام یک نفر فقیه اگر بخواهد دیکتاتوری کند از ولایت ساقطش می کند". و هر نسلی حق دارد برای خودش قانون اساسی بنویسد. این تلقیِ اسلام رحمانی و انسانی از خط امام است.

 

ششم. در اعتراض اخیرِ بخش بزرگی از ملت ایران به تقلب نهادینه در انتخابات ریاست جمهوری که بواسط سوء تدبیر آشکار مقام رهبری به سرعت به جنبشی ضد دیکتاتوری تبدیل شد، و بنام جنبش سبز شناخته شد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، سید محمد خاتمی و نیز اکبر هاشمی رفسنجانی از حقوق ملت دفاع کردند و از موضع خط امام کوشیدند انحراف نظام را بر مبنای قانون اساسی آن اصلاح کنند. خوشبختانه بیت آیت الله خمینی و شخص شما روح جدّتان را شاد کردید و طرف ملت را گرفتید و حاضر نشدید از ظلم حمایت کنید. شما بواسطه این انتخاب خداپسندانه تان محبوب حق طلبان سبزید، و در مقابل، سیاه دلان مستبد از شما خشمگین اند.

 

هفتم. بیشک شما به عنوان یکی از نوادگان فاضل مرحوم آیت الله خمینی بیش از دیگران برای پاسخگویی به ابهاماتی که درباره مکتب سیاسی آیت الله خمینی مطرح است احساس مسئولیت می کنید و خواهید کرد. پرسشهای ستبری که فراروی این مکتب قرار دارد این است که در حوزه عمومی اگر اراده ملی (یا نظر اکثریت مردم) بر خلاف رأی ولی فقیه بود، آیا باز هم میزان رأی ملت است؟ اگر ولی امر دیکتاتوری کرد، در حالی که شرعا از ولایت ساقط شده است، اگر با زور مردم را سرکوب کند و با تهدید یا تطمیع مجلس خبرگان را ساکت کند و به قوای نظامی و امنیتی برای بقای قدرتش متوسل شود، چه باید کرد؟ به کدام دلیل شرعی یا عقلی حکومت مادام العمر فقیه به دیکتاتوری منجر نمی شود؟ (مادام الشرائط که با پرسش قبلی تعارفی بیش نیست). بالاخره پرسش نهائی این است با توجه به تجربه عملی دو دهه اخیر ایران، آیا تصور ولایت مطلقه فقیه باعث تصدیق به بطلانش نمی شود؟

 

هشتم. از آنجا که اصل ولایت فقیه و مصداق فعلی آن (بنا به شهادت مرحوم پدر شما و سه نفر دیگر از سران نظام در آن زمان) مورد رضایت آیت الله خمینی بوده است، آیا علاوه بر براهین نظری، ارزیابی منصفانه دو دهه اخیر بالاترین دلیل بر بی اعتباری این نظریه نیست؟ پرسش جدی این است: خط امام این "خطای فاحش" را چگونه می خواهد اصلاح کند؟ چه بسا گفته شود الآن وقت این حرفها نیست. با توجه به تجربه تلخی که نظریه ولایت فقیه در ایران بجا گذاشته و امروز به سد و مانع اصلی حرکت حق طلبانه مردم تبدیل شده است، اجازه دهید حقیقت را بر مصلحت مقدم کرده، تصریح کنیم تکلیف آینده ایران را "رفراندم" تعیین خواهد کرد (همان قاعده ای که جد بزرگوارتان در نخستین خطابه تاریخیش در بدو ورود به وطن در بهشت زهرا بنا نهاد و ما را شیفته خود کرد). امیدوارم شما نیز در تحقیقاتتان به این نتیجه برسید که ولایت شرعی فقیه بر مردم فاقد مستند معتبر عقلی و نقلی است، و "ولایت الأمّة علی نفسها" (ولایت مردم بر خودشان) تنها طریقی است که عقل و نقل به صحت آن شهادت می دهد.

 

جنبش سبز در مبارزه مسالمت آمیز خود با استبداد دینی و ولایت جائر راهی دراز در پیش دارد و یاری نظری و عملی شما را سخت مغتنم می شمارد. امیدوارم خمینی جوان در آینده ای نه چندان دور از استوانه های حوزه علمیه قم باشد. دعای خیر ما بدرقه راهتان.

 

إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّـهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ

 

برادر شما

 

محسن کدیور

 

26 خرداد 1389، سوم رجب 1431

جرس

http://www.rahesabz.net/story/17584/
--
***************************

این ایمیل را برای دوستان خود نیز ارسال کنید. رسانه شمایید

جهت عضو شدن در گروه ايران ما. كافي است كه به آدرس زير يك ايميل ارسال کنید. لازم نيست كه هيچ چيزي در ايميل بنويسيد. سپس یک ایمیل از جانب گروه دریافت خواهید کرد و باید روی لینک داده شده در ایمیل کلیک کرده و درخواست خود را تایید نمایید.
OUR_IRAN+subscribe@googlegroups.com

چنانچه مایل به دریافت این ایمیلها نیستید برای لغو عضویت خود به آدرس زیر یک ایمیل ارسال کنید و لازم نیست که در ایمیل چیزی بنویسید:
OUR_IRAN-unsubscribe@googlegroups.com

--
---------------------------------------------------------------------------------------------------
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "OurIran" group.
To post to this group, send email to OUR_IRAN@googlegroups.com
 
To unsubscribe from this group, send email to OUR_IRAN-unsubscribe@googlegroups.com
 
To subscribe to this group, send and email to OUR_IRAN+subscribe@googlegroups.com
 
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/OUR_IRAN?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر