۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: كلمه 05/16/2010




Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه- معصومه ابتکار: چند روز پیش باز هم خدمت خانم منیر گرجی بودیم، برای یاد قرآن و صفای دل و باز هم به آیاتی درباره انسان و اختیار و عقل و ایمان رسیدیم. در مورد آیات ۹۸ تا ۱۰۰ سوره یونس که خطاب به پیامبر اسلام است و در آن از حضرت یونس یاد شده بحث جالبی درگرفت. در این آیات می خوانیم:

فَلَوْلاَ کَانَتْ قَرْیَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِیمَانُهَا إِلاَّ قَوْمَ یُونُسَ لَمَّآ آمَنُواْ کَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الخِزْیِ فِی الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَمَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِینٍ ﴿۹۸﴾

چرا هیچ شهرى نبود که [اهل آن به موقع] ایمان بیاورد تا ایمانشان به حال آنان سود بخشد مگر قوم یونس که وقتى [در آخرین لحظه] ایمان آوردند عذاب خواری را در زندگى دنیا از آنان برطرف کردیم و تا چندى آنان را برخوردار ساختیم (۹۸)

وَلَوْ شَاء رَبُّکَ لآمَنَ مَن فِی الأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعًا أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُواْ مُؤْمِنِینَ ﴿۹۹﴾

و اگر پروردگار تو مى‏خواست قطعا هر که در زمین است یکسر ایمان مى‏آوردند، پس آیا تو مردم را مجبور مى‏کنى که ایمان بیاورند (۹۹)

وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَیَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ

و هیچ کسی جز به اذن خدا ایمان نمی آورد و [خدا] بر کسانى که تعقل نمی کنند پلیدى را قرار مى‏دهد (۱۰۰)

این آیات نشان می دهد که ایمان آوردن انسان ها و جوامع در دست کسی جز خدا نیست و خدا نیز اجباری در این امر قائل نشده است. همچنین در مثالی که (در مورد قوم یونس) می زند آشکارا بر لزوم رابطه ای دو طرفه میان خدا و انسان برای ایمان آوردن، تاکید می کند.

در آیه بعد خداوند به صراحت بیان می کند که اگر می خواست، همه انسان ها یکسره ایمان می آوردند و سپس خطاب به پیامبر می فرماید آیا می خواهی مردم را مجبور به ایمان آوردن کنی؟

موضوع عدم اجبار و اکراه در دین با کلام «لا اکراه فی الدین» که در سوره بقره آمده، مشهور است. ولی این آیات نشان از تکرار این مفهوم در قرآن کریم دارد که ایمان با جبر و زور سنخیتی ندارد.

در آیه ۱۰۰ نکته ظریف دیگری بر اهمیت موضوع می افزاید که عقل به عنوان سرمایه ای برای بشر قرار داده شده است و اگر انسان ها از عقل پیروی نکنند گرفتار ناپاکی خواهند شد.

تاریخ انبیاء حاکی از عدم اجبار در دین و شیوه آنها استوار بر تذکر و یادآوری بوده است. چرا که ایمان از سویی ریشه در فکر و اندیشه و از سوی دیگر قلب و روح دارد و هیچیک از اینها را به جهت فطری نمی توان تسلیم جبر و تحمیل کرد. ایمان آوردن امری اختیاری است و فرد باید با آزادی و اختیار کامل و براساس تعقل از بین گزینه های مختلف ایمان به خدا و دین را باور کند.

بر این اساس اگر در مواردی افراد بر اثر فشارهای اجتماعی یا اقتصادی و برای حفظ منافع خود نسبت به جریانی اظهار پای بندی کنند، این امر نمی تواند در مورد دین نیز صادق باشد. زیرا رفتن به سمت دین، ریشه در تعقل و انتخاب آگاهانه دارد. در آیه ۹۹ منظور از کلمه «تکره» به کار بردن اجبار و در واقع نفی آن در مورد انسان هاست. این آیه روش تربیتی اسلام را بیان می کند و ما هم اگر مدعی بسط و نشر دین اسلام هستیم باید بدانیم در آن زور و ارعاب و جبر نبوده بلکه تعقل و اندیشه مبنای ایمان است.

اما از لوازم تعقل و اندیشه، طرح آزادانه افکار و دیدگاههاست. اگر چه در کشوری که پایگاههای دینی در آن قویست می بایست تلاش فرهنگی برای شناخت صحیح دین و آسیب شناسی اجتماعی و دینی صورت گیرد تا افراد با تشخیص درست مسیر زندگی خود را برگزینند.


 


کلمه- مهرداد نصرتی( مهرشاعر ): جمعه شب است .ساعت از یازده شب گذشته است . روی صفحه مانیتورم منتظر جدا شدن آتلانتیس در آخرین سفرش به ایستگاه فضایی هستم . در گوشه دیگر مانیتور هم تلوزیون های الجزیره و فرانسه ۲۴ باز است .آتلانتیس از زمین جدا می شود و خبرنگاران از ایستگاه گزارش می دهند که همه چیز طبق برنامه است . فضانوردان اعلام می کنند که همگی خوب و شاد هستند.تلویزیون های دیگر هم چند دقیقه ای را به این اتفاق زیبا در تاریخ بشر اختصاص داده اند : باز بشر به فضا رفت.

دقایقی بعد اما ….. خبرها حکایتگر همان داستان های همیشگی هستند . بمبی در عراق منفجر شد .کشته شدگان همه شیعه هستند.در بانکوک دعواست . در قرقیزستان راهپیمایی و اعتراض است . در هند یک کامیون با شصت مسافر به ته دره سقوط کرد و….

اصلا یک نفر پیدا نمی شود به من بگوید در اینجا ، در آسیا چه خبر است؟! اصلا به جهنم که ما فضانوردانمان را نتوانسته ایم به ایستگاه فضایی بفرستیم .اصلا کراهت دارد.چه معنی دارد در یک فضای تنگ و بسته چند زن و مرد دور از چشم پلیس روزها با هم باشند. مشکل قبله در آن گوشه فضا هم بایست یک جور حل شود.اصلا نخواستیم . به درد سرش نمی ارزد.

ولی یکی به من بگوید اینجا ، در محله ما چرا این همه دعوا است ؟ بخصوص این گوشه محله یعنی خاور میانه ؟ راستی چرا در این گوشه از دنیا جنگ است؟گرسنگی است ؟ بمب گذاری است؟ ….. خبرنگار می گفت بمب گذار قبلی نیت اش از بمب گذاری را رفتن به بهشت اعلام کرده است.

اصلا همه شان دروغ می گویند . در این سوی دنیا مخصوصا در آسیا و افریقا نه جنگ است نه بمب گذاری نه گرسنگی و تشنگی کودکانی که استخواهای دنده شان را می شود با چشم بسته از روی لباس شان شمرد.( ببخشید یادم نبود که آنها اصلا لباس ندارند)

سری به کلمه و جرس می زنم ."کتابهای شهید بهشتی را از نمایشگاه جمع کرده اند".این می گوید خودشان نیامده اند. آن می گوید دروغ می گوید ، به ما غرفه نداده اند.مادران اعدامی های چند روز پیش هنوز جسد بچه هایشان را تحویل نگرفته اند . یک کارگردان وقت آمدن به زندان دوربینش را جا گذاشته است (عجب سوژه ای می شد!) مجسمه های تهران جنی شده اند …..

اصلا لعنت بر شیطان که تخم یاس و نا امیدی می کارد!

بیا فرض کنیم همه چیز خوب است . بیا خیال کنیم امسال معجزه می شود . بیا خیال کنیم که بی خیالی هم بد چیزی نیست . اصلا از اولش همه اش تقصیر تلویزیون ناسا بود که دل ما را آب می کرد وقتی از فضانوردشان می پرسید: " اوضاع چطور است؟" و آنها می گویند: " ما خوب و خوشحالیم" . تقصیر تلویزیون های بدخواه فرانسه ۲۴ و الجزیره است که دائم القاء می کنند در عراق هر روز یک عده مسلمان تکه تکه می شوند تا یک عده دیگر صاف بروند بهشت. تقصیر کلمه و جرس است که تیتر می کنند : "روزنامه نگاران اصلاح طلب در حسینیه زندان رجایی شهر؛نوبتی می خوابند ". مگر ممکن است وقتی آدم ها به فضا می روند و تازه روی زمین هم هنوز هزاران هزار کیلومتر سرزمین حاصلخیز بلا استفاده افتاده است روزنامه نگاران مجبور باشند اینقدر چسبیده به هم زندگی کنند. اصلا از این خبرها نیست آقای محترم !.

اینجا همه چیز خوب و عالی است .

راستی ! آهای فضانوردان آتلانتیس ! دلتان بسوزد ! ما از شما هم خوشحال تریم ! باورتان نمی شود ؟! کمی به من مهلت بدهید. تلاش خواهم کرد و به هر بدبختی باشد یک لبخند تحویل تان خواهم داد تا باور کنید اینجا همه چیز خوب است و ما هم خوشحالیم!

فقط یک زحمت بکشید!

می گویند خدا در آسمانهاست . وقتی به آسمانها رسیدید پیغام مرا به او برسانید . به او بگویید …..

۲۴اردیبهشت ۱۳۸۹

ساعت : چهل دقیق بعد از پرواز آتلانتیس


 


کلمه:پنج افغانی دستگیر شده در حوادث پس از انتخابات ، هم اکنون با حکم هایی بین یک تا سه سال مواجه اند و از یک سال پیش در زندان اوین نگه داری می شوند .

به گزارش خبرنگار کلمه ،پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران و حوادث پس از آن ، نیروهای امنیتی و انتظامی ایران بیش از ۲۰ افغانی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام ایران دستگیر و روانه زندان کردند .

این شهروندان افغانی پس از تحمل ماه ها زندان در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات ایران سرانجام در اختیار سازمان زندان ها قرار داده شدند . آنها را برای مدتی در میان زندانیان سیاسی ایران در بند ۳۵۰ نگه داری کردند و در نهایت پانزده نفر از آنها را رد مرز کردند . تنها اتهام آنها تماشای تظاهرات های مسالمت آمیز مردم در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

تمامی این افراد کارگر بوده و در بخش ساختمان سازی فعالیت داشتند . در روزهایی که خیابان های تهران شلوغ شده بود و مردم در اعتراض به تقلب در نتیجه انتخابات به خیابان ها آمده بودند ، این افغانی ها هم از روی کنجکاوی به حوادث خیابان های تهران توجه می کردند . اما یورش پلیس ایران به مردم معترض آنها را هم درگیر ماجرای انتخابات ایران کرد.

هم اکنون پنج نفر از این افغانی ها با اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران و تبلیغ علیه نظام به حبس هایی از یک سال تا سه سال محکوم شده اند . این افغانی ها هفته گذشته از بند ۳۵۰ زندان اوین به بندهای هفت و هشت منتقل شده اند .

در تمام این مدت ۹ ماهی که از بازداشت و زندانی شدن آنها می گذر آنها هیچ ملاقاتی نداشته و از نظر مالی به شدت در مضیقه هستند . آنها برای تامین نیازهای مالی خود مجبورند در زندان کارهای خدماتی زندانیان را انجام دهند تا هزینه های خود را تامین کنند .

پرس و جوی خبرنگاران ما نشان داده که تا کنون سفارت افغانستان در تهران کاری برای آنها نکرده و ترتیب ملاقاتی را با آنها نداده است . زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در دیدار با خانواده های خود می گویند : رفتار مقامات زندان هم با این افرا در مقایسه با دیگر خارجی هایی که به همین اتهام ها و یا اتهام هایی چون جاسوسی در زندان اوین هستند ، به مراتب بدتر است .

این در حالی است که دولت احمدی نژاد ادعای طرفداری از ملت های ضعیف و نانوان را ادارد . شرایط را برای ملاقات خانواده های زندانیان اروپایی و آمریکایی با سفرا ، نمایندگان آن کشورها و خانواده های شان فراهم می کند . اما کمترین توجهی به این افغانی ها ندارد .

در یک ماه گذشته تظاهرات متعددی در شهرهای افغانستان در اعتراض به رفتار دولت ایران با زندانیان افغانی صورت گرفته و آنها در برابر سفارت و کنسولگری های ایران خشم خود را از این رفتار دولت ایران نشان داده اند .

تعداد افغانستانی هایی که درحوادث پس از انتخابات بازداشت شده اند ،بیش از بیست نفر بوده که در هفته های اخیر پانزده نفرشان ازاد و از ایران اخراج شده اند اما همچنان حداقل پنج افغانی به چرم شرکت در تظاهرات در زندان به سر می برند


 


کلمه:‌دادگاه تجدید‌نظر، رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران مبنی بر محکومیت آذر منصوری به تحمل ۳ سال حبس تعزیری را تأیید کرد.

به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران محمد امین ولیان را به سه سال و نیم حبس تعریزی و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.

وی پیش از این به اتهام محاربه به اعدام و تحمل شش ماه حبس تعزیری و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود.

‌دادگاه تجدید‌نظر همچنین رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران مبنی بر محکومیت آذر منصوری به تحمل ۳ سال حبس تعزیری را تائید کرد.


 


کلمه: وحید طلایی عضو کمیته حقوقی ستاد میر حسین موسوی که دو هفته پیش باز داشت شده است در تماس تلفنی با همسرش خبر داد که در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

به گزارش کلمه، وی صبح روز ۱۴ اردی بهشت ماه به دلایل کاملا نامعلوم در خانه اش دستگیر شد.نیروهای امنیتی به بهانه شناسایی خودروی پارک شده مقابل منزل طلایی موفق به ورود به خانه او شدند و بعد از تفتیش منزل و بردن برخی از وسایل شخصی طلایی، او رادستگیر کردند.

نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت وی از اتهامات یا دلایل دستگیری وی خبر دقیقی ندادند و تنها گفتند که از نیروهای پلیس امنیت هستند این در حالی است که بعد از تماس تلفنی طلایی مشخص شده که وی توسط نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

وی اکنون در وضعیت کاملا نامشخصی به سر می برد و تاکنون وکلای او هم نتوانسته اند برایش اعلام وکالت کنند. این امکان نیز تا پایان مراحل بازجویی و ارجاع پرونده او به دادگاه وجود ندارد.

خانواده این فعال اجتماعی نسبت به وضعیت پرونده طلایی و دلیل دستگیری او اظهار نگرانی می کنند و از مسولان تقاضا دارند هر چه زودتر دلایل بازداشت وی را مشخص و شرایط آزادی اش را فراهم کنند.


 


کلمه:حضور شهید سهراب اعرابی در فعالیت های تبلیغاتی سال گذشته انتخابات ریاست جمهوری؛حامیان میر حسین موسوی در چند شهر بزرگ کشور زنجیره انسانی به نشانه حمایت از او تشکیل دادند.


 


کلمه:علی بهزادیان نژاد از زندانیان حوادث پس از انتخابات و عضو ستاد میر حسین موسوی با شش سال حبس تعزیری این روزها منتظر است که به زندان عادل آباد مشهد منتقل شود.

به گزارش کلمه، وی در روابط عمومی ستاد مرکزی میر حسین موسوی فعال بوده که در روزهای ابتدایی پس از انتخابات دستگیر و بلافاصله به شش سال حبس محکوم شد . این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تائید شد.

علی بهزادیان نژاد ، وبلاگ نویس و متخصص کامپیوتر ، که از ماهها پیش در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد ،به خاطر اقامت خانواده اش در مشهد ،به ندرت از امکان ملاقات استفاده کرده است.

این وبلاگ نویس پس از چندین ماه بلاتکلیفی و عدم داشتن ملاقات منظم با خانواده سرانجام تقاضای انتقال به زندان مشهد را داده که شنیده شده با تقاضای او موافقت شده است .

علی بهزادیان نژاد ، برادرزاده قربان بهزادیان نژاد رئیس ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی است .قربان بهزادیان نژاد هم اکنون در زندان اوین و در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگه داری می شود .


 


کلمه:یکی از مخاطبان سایت کلمه نامه ای  خطاب به صدرالدین بهشتی ، فرزند علیرضا بهشتی شیرازی از مشاوران در بند مهندس موسوی ارسال کرده و در آن تاکید کرده است:

اگر به ملاقات پدر گرامی ات رفتی سلام ما را به او برسان و بگو که نه عصبی باشد نه ناامید. و انتظار وفاداری به رسم و آیین مسلمانی و انسانی از کسی داشته باشد که برآن رسم زیسته است.

سید علیرضا بهشتی شیرازی از مشاوران ارشد مهندس موسوی است که از ۷ دی ماه سال گذشته بازداشت شده و بدون آنکه اتهام او مشخص شده باشد در بند است.در روزهای اخیر بهشتی شیرازی به خانواده خود گفته است که قرار بازداشتش برای دو ماه دیگر تمدید شده است.

متن این نامه که برای کلمه ارسال شده به شرح زیر است:

نامه ای به سید صدرالدین بهشتی شیرازی فرزند سید علیرضا بهشتی شیرازی

تقدیم به پرومته های دربند اوین

صدرالدین عزیز در خبرها خواندم که برای تظلم خواهی به دیدار علما رفته ای و از برخورد نامناسب زندانبانان با پدرت گلایه کرده ای …این خبر بهانه ای شد تا برایت چند کلمه بنویسم.

آیا تصادفی است که زندان اوین جایی در رشته کوه البرز ساخته شده است؟آیا از ماجرای کوه البرز چیزی خوانده یا شنیده ای؟

ای دماوند با ما سخن بگو …

ای دیو سپید پای در بند

ای گنبد گیتی ای دماوند

از سیم به سر یکی کله خود

زآهن به میان یکی کمربند

تا چشم بشر نبیندت روی

بنهفته به ابر چهر دلبند

ای کوه که بر بلندای البرز برآمده ای…

بگو که البرز کوه ،چه داستانها در سینه دارد و آتشفشان خاموش تو چه شعله ها در خود نشانده است…

برای صدرالدین و همه فرزندان آزادگان در بند تعریف کن که :

نام البرز تنها نام ساده ای برای شناساندن رشته کوهی در جغرافیای ایران نیست.این نام تاریخ و شناسنامه سرزمین ایران است و ایران خود تنها یک کشور نیست که نماد سرزمین همه آزادگان و پهلوانان و عاشقان و خردمندان است.

البرز تاریخ آزادگی ایرانیان است :

فریدون در دامان البرز پرورش یافت

-آشیانه سیمرغ بر این کوه است

-زال پدر رستم در همین کوه بزرگ شد

-و آرش آزمون سخت تعیین مرز ایرانیان را بر این کوه انجام رساند.

شرح هریک از این ماجراها که به اشاره ای از آنها میگذرم با تو و سینه صدرالدین های این ملک …

اما صدرالدین :

از زبان فردوسی حکیم بازمیگویم که مبادا این داستانها را دروغ و فسانه بدانی که سرگذشت ماست. سرگذشت همه قلب های روشنی است که تنها پرتوی از آن بر تمام پیکر تیره روزان لرزه می اندازد و آنها را وادار به دست یازیدن به هر خشونت و حماقتی می کند. غافل از اینکه عاقبت خود از اینهمه تیرگی و بدخویی فرسوده و خسته خواهند شد و چاره ای جز روشن شدن نخواهند داشت!

سخن هر چه گویم همه گفته‌اند

بر باغ دانش همه رفته‌اند

اگر بر درخت برومند جای

نیابم که از بر شدن نیست رای

کسی کو شود زیر نخل بلند

همان سایه زو بازدارد گزند

توانم مگر پایه‌ای ساختن

بر شاخ آن سرو سایه فکن

کزین نامور نامه‌ی شهریار

به گیتی بمانم یکی یادگار

تو این را دروغ و فسانه مدان

به رنگ فسون و بهانه مدان

*ازو** **هر** **چه** **اندر خورد** **با** **خرد** ***

*دگر بر ره رمز و معنی** **برد*

صدرالدین عزیز

اگر به ملاقات پدر گرامی ات رفتی سلام ما را به او برسان و بگو که نه عصبی باشد نه ناامید. و انتظار وفاداری به رسم و آیین مسلمانی و انسانی از کسی داشته باشد که برآن رسم زیسته است.

صدرالدین

آتشی که در دل این پرومته هاست با دم سرد بازجویانشان خاموش نخواهد شد …هرچند زنجیرها دست و پا و دل آنها را زخمی و رنجور کند

اینها چاره ای جز گسترانیدن نور و روشنی ندارند …زیرا که دیگر خود شعله ورند…و دم سرد اهریمن تاثیری جز شعله ورتر کردن آنها ندارد…

نام البرز را به خاطر بسپار و سرگذشت او را بخوان.سربلندی و افتخار از آن پدر تو و همه آزادگان دربند است.


 


کلمه: شهردار تهران گفت: تبدیل تهران به ۲۲ منطقه فرمانداری به نظر می‌رسد چنین بحث‌هایی انحرافی بوده و مشکلی را از تهران حل نمی‌کند باید تلاش کنیم هر کسی در جایگاه خود به آنچه که بر عهده قانون گذاشته شده به درستی انجام وظیفه کند.

به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف در حاشیه بهره‌برداری از ۱۰۸ پروژه عمرانی ـ خدماتی ـ ترافیکی در منطقه شش در رابطه با مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر اداره برخی مناطق تهران توسط فرمانداران افزود: به عنوان شهردار از این مصوبه اطلاعی ندارم و در حد رسانه‌ها و روزنامه از آن مطلع شده‌ام اما در این خصوص باید بگویم تاکنون مصوبه مکتوب که در آن مراجع قانونی اظهارنظر کرده باشند به دست من نرسیده است.

وی افزود: به هر صورت اقدام غیرحقوقی و قانونی نباید انجام شود و در حوزه اداره تهران و تقسیمات کشوری ضوابطی وجود دارد که باید به درستی اجرا شود. ما مشابه این بحث را در اداره مترو نیز داشتیم و بارها اعلام کرده‌ایم حمل‌ونقل بر عهده شهرداری تهران است و اگر اتفاقی قرار است بیفتد باید مسیرهای قانونی خود را طی کند.

شهردار تهران گفت: به نظر می‌رسد چنین بحث‌هایی انحرافی بوده و مشکلی را از تهران حل نمی‌کند باید تلاش کنیم هر کسی در جایگاه خود به آنچه که بر عهده قانون گذاشته شده به درستی انجام وظیفه کند.

وی در پاسخ به این سئوال که استاندار تهران اعلام کرده است که مجوز قانونی برای تبدیل ۲۲منطقه تهران به فرمانداری در اختیار دارد، گفت: زمانی در رابطه با موضوعی اطلاعی ندارم و مکتوب نیز نبوده نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم.

شهردار تهران در رابطه با فرونشست میدان منیریه گفت: در این محل ایستگاه مترو در حال احداث است و این مسئله یکی از مشکلات ماست که کانال تاسیساتی مناسب در شهر وجود ندارد در مشاهده این حفره ایجاد شده در منطقه می‌بینیم کابل‌های مخابرات، برق، آب و گاز به شکلی غیرمنطقی عبور کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حین احداث ایستگاه مترو در منیریه نشتی لوله آب باعث خوردگی و فرسودگی زمین شده است و حفره عظیم را ایجاد کرده است. حدود ساعت ۱۲ نیمه شب مطلع شدیم که البته این حادثه خسارت جانی نداشته است.

قالیباف گفت: به دلیل نشتی لوله آب متاسفانه شاهد ترکیدگی لوله گاز و آتش‌سوزی وسیع در منطقه بودیم که تا ساعت سه نیمه شب به کنترل کامل نیروهای شهرداری درآمد.

شهردار تهران گفت: به دلیل اینکه ایستگاه مترو قرار است در این منطقه ایجاد شود باید هر چه سریعتر مسیر ادامه راه‌اندازی باز شود و برای آینده نیز که مترو ایجاد می‌شود تمامی موارد ایمنی در این منطقه رعایت شود.

وی در پاسخ به این سئوال که گفته شده در گذشته نیز این منطقه ریزش‌هایی را داشته است، گفت: مکاتبات روشن است نشتی لوله آب وجود داشته اما بسیاری از لوله‌های شهر تهران نشتی دارند به طوری که همکاران در حوزه آب و فاضلاب اعلام کرده‌اند ۲۵درصد لوله‌ها در سطح شهر دچار نشتی هستند.

شهردار تهران گفت: نمی‌گویم کارهای مهندسی ما تاثیری بر این فرونشست نداشته است اما هنگامی که حفاری سنگینی رخ می‌دهد باید شرایط برای آن نیز فراهم شده باشد.


 


کلمه :شیوا نظرآهاری و تعدادی از همکارانش در وب سایت کمیته گزارشگرام حقوق بشر با انتشار بیانیه ای خطاب به مردم ایران ، ضمن مرور تاریخچه و اهداف این کمیته ،نسبت به مواضع غیرانسانی سازمان منافقین ابراز انزجار کردند و نوشتند که در همه این سالها نسبت به عملکرد غیرانسانی و غیر حقوق بشری این سازمان موضع داشته و آن را محکوم کرده اند چه پرونده تاریک این سازمان در نقض حقوق بشر سری دراز دارد که با آمال و اهداف کمیته گزارشگران حقوق بشر که در پی صلح و دوستی بود در تناقض آشکار به سر می برد.

شیوا نظراهاری و همراهانش در این نامه اظهار شگفتی کرده اند که سایت های حامی دولت اصرار دارند این فرزندان ملت را به سازمانی وصل کنند که از آن منزجرند.

نسخه ای از این نامه در اختیار سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی قرار گرفته است که می خوانید:

مردم منصف و حقیقت جوای ایران

این متن نامه سرگشاده ای است که از جانب شیوا نظرآهاری ، سعید کلانکی ، سعید جلالی فر ، مهرداد رحیمی و سعید حائری خطاب به ایران مردم تا بلکه بتواند مختصات کمیته گزارشگران حقوق بشر را از ابتدا تا به حال بازگوکند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر با نام اولیه کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر در سال ۱۳۸۵ توسط چهارتن تن از فعالین مدنی و حقوق بشری به نام های شیوا نظرآهاری ، سعید کلانکی ، نوشین جعفری و سپیده پورآقایی تاسیس و مشغول به فعالیت شد.این کمیته در تمام مراحل وجودی خود در پی اهداف حقوق بشری اقدام به تهیه گزارش و اخبار از موارد نقض حقوق بشر در ایران کرد و در این جهت مرزبندی خود را با تمامی احزاب و جریانات سیاسی داخل و خارج حفظ و سعی بر آن داشت تاهیچگاه به عنوان تریبون جریانی خاص شناخته نشود.نگاهی به مندرجات این سایت از ابتدا تا کنون و حیطه وسیع پوششی آن که ازمحیط زیست و آثار باستانی تا زندانیان سیاسی و عمومی و حقوق اقلیت ها را شامل می شود سند معتبریست مبنی بر نگاه همه جانبه و بیطرفانه این سایت در ارائه اخبار حقوق بشری که البته از میزان بازدیدکنندگان و اقبال عمومی آن هویدا ست.پایبندی به آرمان حقوق بشر شعار همیشگی این مجموعه بوده است که در سایه آن اعضای این سایت هیچگاه دست از رسالت خود برنداشته و مشفقانه مهر خود را بی منت به همه ابنای بشر ارزانی داشته اند.

در پی انتخابات خرداد ۸۸ و حوادث پس از آن ۹ تن از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر با سنگین ترین اتهامات بازداشت های طولانی مدتی را تجربه کردند کما اینکه شیوا نظرآهاری سردبیر سابق این سایت همچنان در بازداشت به سر می برد.اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به این افراد از آنرو با بحت و حیرت روبه رو شد که تک تک این افراد در تمام طول فعالیت سیاسی و اجتماعی خودنسبت به عملکرد غیرانسانی و غیر حقوق بشری این سازمان موضع داشته و آن را محکوم کرده اند چه پرونده تاریک این سازمان در نقض حقوق بشر سری دراز دارد که با آمال و اهداف کمیته گزارشگران حقوق بشر که در پی صلح و دوستی بود در تناقض آشکار به سر می برد.هرچند این کمیته در حمایت از زندانیان سازمان مجاهدین خلق همچون سایر زندانیان بر رعایت اصول انسانی و حقوق بشری تاکید داشت اما هیچگاه در پی پیشبرد اهداف این سازمان و یا هر مجموعه دیگری حرکت نکرده بود و بارها و بارها انتقادات جدی خود را از چهره نقاب زده افراد این سازمان در ارتباط گیری با فعالین مدنی و اجتماعی به شدت محکوم کرده بود.

پس از آزادی هفت نفر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر(سعید کلانکی ، سعید جلالی فر ، مهرداد رحیمی ، سعید حائری ،پریسا کاکایی ، علی کلایی و نوید خانجانی)از بندهای امنیتی ۲۰۹ و الف سپاه و حفاظت ارتش و اخذ آخرین دفاع از اکثر ایشان اتهام تبلیغ علیه نظام به دلیل فعالیت در سایت کمیته به ایشان تفهیم شد و این بار رسانه های حکومتی در هجمه ای بی سابقه علیه این افراد نانجام دادند.سایت گرداب به عنوان پایگاه خبری ارتش سایبری سپاه اقدام به انتشار گزارشی کرد که در آن کمیته گزارشگران حقوق بشر منتسب به سازمان مجاهدین خلق ایران گشته بود و در ادامه روزنامه های رسمی دولت از جمله وطن امروز و جوان و نهایتا سایت خبری رجا نیوز در اقداماتی مشابه این اتهام زنی ها را دامنه دار تر کردند و با مطرح کردن اتهامات واهی اقدام به عملی غیراخلاقی و غیر حرفه ای نمودند.ضمن آنکه اعضای این کمیته بر حق خود مبنی بر شکایت از این رسانه ها آگاه هستند ،سوال بزرگی که پیش آمده است رفتار دوگانه حاکمیت در برخورد با اعضای این کمیته است که از طرفی آنان را فرزندان این مرز و بوم می خواند و از سویی دیگر منافقین به این خاک و ملت.

شیوا نظرآهاری و چهار نفر از اعضای تازه آزاد شده کمیته گزارشگران حقوق بشر به نام های سعید کلانکی ، سعید جلالی فر، مهرداد رحیمی و سعید حائری اقدام به نوشتن نامه ای کردند تا در آن دیدگاه ها و مواضع خود را نسبت به سازمان مجاهدین خلق ایران بازگو نمکنند تا بل هم مرزهای خود را با این سازمان فرسوده پررنگ تر کنند و هم جوابیه ای باشد به تهمت های ناروای رسانه های حکومتی به ایشان . در این راستا اقدام به ثبت اطلاعیه ای با نام "حقوق بشر، حقوق بشر است" در سایت این کمیته کردند که در حرکتی ناجوانمردانه از سوی اعضای این کمیته که تاچندی پیش در ایران به سر می بردند و حال بنا بر اجبار به خارج از مرزهای کشور کوچ کرده اند از سایت حذف شد.در حالیکه هیچ جواب قانع کننده ای مبنی بر آنکه آیا شیوا نظرآهاری به عنوان سردبیر این سایت و ۴ تن از اعضای قدیمی آن حق ثبت اطلاعیه ای با امضای شخصی را ندارند؟ نفی حقوق فردی و عدم رعایت اصول کار تشکیلاتی از جانب دوستان کوچ کرده از این مرز و بوم ما را بر آن داشت تا درکمال تاسف اعلام استعفای خود را از این مجموعه اعلام کرده و علی القاعده ازین پس هیچگونه مسئولیتی را در قبال مندرجات آن به عهده نخواهیم گرفت.البته لازم به توضیح است که این اعلام استعفا به هیچ وجه به معنای توقف فعالیت های ما پنج نفر نیست و نخواهد بود که ما همچنان و مثل گذشته نسبت به موارد نقض حقوق بشر در این مرز و بوم حساس بوده و آن را بر نمی تابیم .امید است در آینده ای نزدیک در ایفای نقشمان فعال تر ظاهر شویم.

به امید روزهای بهتر

شیوا نظرآهاری

سعید کلانکی

سعید جلالی فر

مهرداد رحیمی

سعید حائری


 


کلمه:در ادامه انتشار کارنامه و خاطرات آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی؛ کتاب سیاست و دفاع، کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۶ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

این کتاب براساس سنتی که در جمع‌آوری کتب سال‌های گذشته نیز برقرار بود، توسط یکی از اعضای خانواده آیت ا… هاشمی و این‌بار توسط نوه ایشان علیرضا هاشمی(فرزند محسن هاشمی) جمع‌آوری و منتشر شد.

در این کتاب به مباحثی همچون قطنامه ۵۹۸، جزئیات عملیات‌های بیت‌المقدس ۲ و والفجر ۱۰، اعدام سیدمهدی هاشمی قه‌دریجانی و مسایل مربوط به بیت آیت‌ا… منتظری، جنگ کشتی‌ها در خلیج فارس و ورود مستقیم ایالات متحده به جنگ مستقیم با جمهوری اسلامی، سخنرانی آیت‌ا… خامنه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌وگوهای خصوصی آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی با خاویر پرز دکوئیار و … پرداخته شده است. ایلنا با علیرضا هاشمی، به بهانه انتشار کتاب دفاع و سیاست گفتگویی در نمایشگاه کتاب انجام داد.

* آیت‌… هاشمی را اگر آغازگر خاطره نویسی در ادبیات سیاسی انقلاب ندانیم، قطعا یکی از اولین‌هایی است که از ابتدای پیروزی انقلاب به این مهم مبادرت داشته است. این نوشته‌ها که امروز مورخان آن را یکی از بنیادهای ادبیات شفاهی انقلاب ایران می‌دانند، چگونه جمع‌آوری شده است. آیا آقای هاشمی؛ خلاصه اتفاقات روزانه خود را یادداشت کرده و سپس آن را برای کتاب شرح و بسط می‌دهند یا این خاطرات به صورت کامل از همان ابتدا شرح داده می‌شوند و در صورت ضرورت مطالبی به آنها اضافه می‌شود و اصولا روند پیاده‌سازی خاطرات برای چاپ به چه شکل صورت می‌گیرد؟

ــ آیت ا… هاشمی رفسنجانی، از اولین روز سال ۱۳۶۰ خاطرات روزانه خودشان را در یک سررسید یادداشت می‌کردند. این کار تا امروز هم ادامه یافته است. در این ۲۹ سال حتی یک روز هم این عادت ازسوی ایشان ترک نشده است.

هرچند نوشتن خاطرات روزانه؛ کار سختی است و نیاز به نظم و حوصله بسیار دارد‏ ولی ایشان باتوجه به اهمیت موضوع، این‌کار را بطور مستمر انجام داده‌اند.

جالب است به شما بگویم، کار خاطره‌نویسی در خانواده هاشمی، حالت اپیدمی و همه‌گیر پیدا کرده است و غیراز پدربزرگم، دیگر اعضای خانواده‌ نیز روزانه به این کار مبادرت می‌ورزند. ازجمله پدر من(محسن هاشمی) هم خاطرات خود را می‌نویسد.

اما در پاسخ به این سوال باید بگویم، آنچه اکنون منتشر می‌شود، همان نوشته‌های آیت ا… هاشمی در همان سال‌هاست و اینطور نیست که در آن موقع خلاصه اتفاقات را یادداشت کرده باشند و حالا به شرح و بسط آن بپردازند. بلکه عین دست‌نوشته‌های ایشان در سررسیدها، تنظیم و در مجموعه خاطرات ایشان چاپ می‌شود.

روند کار هم به این شکل است که دستنوشته‌ها تایپ و اصلاح می‌شوند. سپس مواردی که نیاز به توضیحات بیشتر دارند، معمولا‍ با نظر ایشان برای فهم بهتر مطالب توسط خواننده در پاورقی کتاب نوشته می‌شود. توضیحات و مستندات جمع‌آوری شده از قبیل مدارک، تصاویر، اسناد، نامه‌ها و… نیز در مراحل بعدی به آن افزوده می‌شوند.

پس از به پایان رسیدن این مراحل، کتاب آماده چاپ می‌شود و در ادامه مراحل فنی کار شامل صفحه آرایی و آماده سازی نهایی کتاب صورت می پذیرد. درواقع یک متن حدود ۲۶۰ صفحه‌ای با توضیحات و اسناد و تصاویر و نمایه‌ها به ۸۰۰ صفحه می‌رسد.

* کتاب‌های خاطره‌نویسی که امروز در گروه تاریخ شفاهی دسته‌بندی می‌شوند؛ نوعی از بازسازی تاریخی هستند که البته در کشور ما یک پدیده مدرن به شمار می‌آیند یعنی پس از انقلاب چه ازسوی انقلابیون و چه بازماندگان رژیم پهلوی آغاز شده است. این کتاب‌ها چه جایگاهی در بیان تاریخ انقلاب ایران داشته و دارند؟

ــ باید گفت خاطره‌نوشت‌های سیاستمداران، درواقع مواد خام تاریخ‌نویسی هستند و به تنهایی تاریخ، محسوب نمی‌شوند بلکه این مورخان هستند که با مطالعه و بررسی چنین متونی، به یک بینش کلی می‌رسند و با کنارهم نهادن، داده‌های مختلف تاریخی که یکی از آنها خاطرات سیاستمداران است، به تدوین تاریخ یک دوره می‌پردازند.

از طرفی مردم با مطالعه خاطرات این افراد و با درنظر گرفتن موقعیت و نقش‌آفرینی آنها در فعل و انفعالات حکومتی، به تکمیل یا اصلاح دیدگاه خود درباره این حوزه می‌پردازند. بنابراین جایگاه کتاب‌های این چنینی، بیشتر روشنگرانه است.

* طی این سال‌ها؛ خاطرات آقای رفسنجانی چه بازخوردهایی در جامعه داشته است و این آثار بیشتر توجه چه اقشاری از جامعه را جلب کرده و آیا استقبال از این آثار باتوجه به حساسیت‌های زمانی در دوره‌های مختلف، متغیر بوده است؟

ــ اولین کتاب کارنامه و خاطرات آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷ باعنوان "عبور از بحران" به چاپ رسید. پیش از آن کتاب "دوران مبارزه" انتشار یافته بود که به شرح زندگی ایشان از زمان تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پرداخت. ولی این کتاب‏، شامل خاطرات روز نوشت نبود و براساس مصاحبه‌های صورت گرفته و پرونده‌های ساواک از ایشان تنظیم شده بود.

جامعه کتابخوان کشور از کتاب "عبور از بحران" استقبال بسیار خوبی کردند، چراکه این خاطرات منحصربفرد بود و پیش از آن سابقه نداشت که فردی از افراد اصلی حاکمیت جمهوری اسلامی، در زمان حیات و مسئولیت خود، کتاب خاطراتش را منتشر کند.

این کتاب به چاپ نهم رسید و بازخوردهای جالب توجهی درمیان مردم و سیاسیون داشت. بخش‌های مختلف مردم استقبال بسیار خوبی از آن کردند و نقطه‌نظرات آنها نشان‌دهنده جذابیت فوق‌العاده خاطرات درمیان آنها بود.

درمیان سیاستمداران هم ما شاهد بازتاب این خاطرات در دو گروه بودیم: ۱گروه اول؛ مخالفان جمهوری اسلامی بودند که سعی کردند درجمله، جمله خاطرات، مطلبی پیدا کنند و از آن به‌عنوان سندی، برای اثبات ادعاهای خود بهره ببرند مثلا آقای بنی صدر(رییس جمهور مخلوع) سلسله مقالاتی را در روز نامه انقلاب اسلامی نوشت که حجم این مقالات تقریبا به اندازه خود خاطرات بود. گروه دوم؛ موافقان و هواداران نظام جمهوری اسلامی بودند که از انتشار خاطرات به‌عنوان سندی برای اثبات شفافیت و صداقت دولتمردان جمهوری اسلامی یاد کردند و اینکه آنچه در دوران اول انقلاب و دفاع مقدس انجام شده، همه قابل دفاع و با درایت بوده است.

* آیا آیت ا… هاشمی خاطره‌نوشت‌های سیاسیون خارجی را هم مطالعه می‌کند تا براساس آنها؛ شیوه نگارش خود را تغییراتی دهد؟

ــ همانگونه که در خاطرات ایشان آورده شده، بخش مهمی از اوقات روزانه ایشان صرف مطالعه می‌شود. حوزه مطالعاتی‌شان هم متنوع است. از کتابهای فقهی و اصولی گرفته، تا متون تاریخی و سیاسی. در این میان خاطرات سیاسیون خارجی هم برایشان قابل توجه است و آن‌ها را مطالعه می‌کنند اما در نوشتن تنها به روایت‌های تاریخی خود بسنده می‌کنند.

* به نظر شما آیا رواج یافتن این دست کتاب‌ها در سال‌های اخیر می‌تواند در بالا بردن ظرفیت‌های نقد سیاسی و ترویج آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی در کشورمان نقش موثری داشته باشد؟

ــ قطعا انتشار کتاب‌های کارنامه و خاطرات سیاستمدارن، روحیه پاسخگو بودن و ظرفیت نقد سیاسی را ارتقا می‌دهد و برای جامعه مفید است. در احادیث و سنت ائمه‌اطهار هم به این موضوع اشاره شده که مومنین باید در پایان هر روز به وقایع و عملکرد خود در طول آن روز فکر کنند.

* ضرورت اینکه هریک از کتاب‌ها به یکی از سال‌های پس از انقلاب اختصاص یافته و مسئولیت جمع‌آوری و انتشار آن به یکی از اعضای خانواده آیت‌ا… هاشمی سپرده می‌شود؛ چیست؟

ــ فرزندان آیت‌ا… به‌دلیل نزدیکی و دسترسی داشتن به ایشان، به‌صورت نوبتی هریک مسیولیت تدوین یک عنوان کتاب را عهده‌دار شده‌اند. اکنون بعداز فرزندان، نوبت به نوه‌ها رسیده است و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

* آیا آقای هاشمی؛ در بیان خاطرات سیاسی خود، مصلحت‌اندیش هم هستند. به‌عنوان مثال آیا پیش آمده که به دلایلی از قبیل پایین بودن ظرفیت‌های سیاسی در جامعه و … ازکنار برخی از رویدادها گذشته باشند؟

ــ ایشان خاطرات را براساس رویدادهای آن سال‌ها نوشته‌اند. طبیعتا موارد سری و طبقه‌بندی شده در خاطرات نوشته نشده است. اما به طور قطع نگارش خاطرات براساس آنچه به وقوع پیوسته؛ صورت گرفته است.

* باوجود اینکه مخاطبان زیادی به بازخوانی حقایق انقلاب کشورشان علاقه دارند، چرا روند نشر این آثار آهسته است؟(آخرین کتابی که امسال چاپ شد، مربوط به خاطرات سال ۶۶ است که تا سال ۸۹، حدود ۲۳ سال اختلاف زمانی دارد)

ــ به هر حال بین سال‌های خاطرات و سال انتشار، حداقل باید بیست سال فاصله باشد تا خواننده بتواند راجع به موضوعات قضاوت صحیحی داشته باشد. این مساله معمولا در انتشار خاطرات سیاستمداران رعایت می‌شود.

* در طی تدوین این کتاب(دفاع و سیاست) چه واقعه یا رویکردی بیشتر برایتان جالب بوده است؟

ــ در کتاب خاطرات سال ۶۶ آنچه برای من جالب بود، شیوه مدیریت مشارکتی نظام است. در جای جای خاطرات، شما ملاحظه می‌کنید که سران قوا، جلسات مستمری را چند روز یکبار برگزار می‌کنند و در بخشی از این جلسات امام(ره) هم شرکت می‌کردند. در این جلسات؛ مسایل کلان کشور مطرح و مدیریت می‌شد. ما چنین مدیریتی را در تاریخ صدر اسلام و حاکمیت حضرت پیامبراکرم(ص) و حضرت امیر(ع) هم ملاحظه می کنیم.

در آن سال‌ها؛ مشورت و تصمیم‌گیری در جلسات سران قوا و در موارد خاص با کسب نظر از امام (ره) انجام می‌شد. رییس جمهور، رییس مجلس، رییس قوه قضاییه، نخست وزیر و فرزند امام راحل، هفته‌ای دوبار کنارهم می‌نشستند و به مسائل حاکمیت می‌پرداختند.


 


کلمه:مسعود میرکاظمی وزیر نفت روز سه شنبه برای پاسخگویی به سئوالات ۶۷ نماینده درحوزه نفت وگاز کشور درکمیسیون انرژی مجلس حضور می یابد.

به گزارش مهر کمیسیون انرژی مجلس طبق برنامه ریزی انجام شده از ساعت ۱۳ تا ۱۸ روز سه شنبه میزبان وزیر نفت برای پاسخگویی به سئوال این نمایندگان است.

مسعود میرکاظمی وزیر نفت در این روز برای پاسخ به سئوال مشترک سید محمد مهدی فاطمی نماینده دشتی و تنگستان، غلامعلی میگی نژاد نماینده بوشهر، سئوال سید فاضل موسوی نماینده خدابنده به نمایندگی ۳۹ نفر از نمایندگان ، سئوال مشترک جواد جهانگیرزاده و سلیمان جعفرزاده نمایده ماکو و ارومیه به نمایندگی از ۵ نماینده، سئوال امین شعبانی نماینده سنندج، سئوال میرخلیلی نماینده میناب، سئوال امیدوار رضایی نماینده مسجد سلیمان، سئوال غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام، سئوال فخر الدین حیدری نماینده سقز و بانه، سئوال شاپور پولادی نماینده ایلام، سئوال عزت الله اکبری نماینده قائم شهر، سئوال سید یونس موسوی نماینده فیروزآباد، سئوال سید مهدی صادق نماینده آستانه اشرفیه، سئوال عسگر جلالیان نماینده دیر وکنگان، سئوال عبدالحسین ناصری نماینده گرگان، سئوال محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز، سئوال فرهاد تجری نماینده قصر شیرین، سئوال سیروس برنا نماینده بروجن، سئوال مجید نصیرپور نماینده سراب، سئوال الیاس نادران نماینده تهران و سئوال خلیل حیات مقدم نماینده ماهشهر در جلسه کمیسیون انرژی مجلس حضور می یابد.

میرکاظمی در همین روز با حضور در کمیسیون صنایع و معادن به سئوال مهدی عیسی زاده نماینده میاندوآب پاسخ می دهد.

سئوال ۴۰ نماینده درباره عقب ماندگی ایران دربرداشت از حوزه های مشترک

فاضل موسوی نماینده خدابنده که قرار است به نمایندگی از ۳۹ نماینده دیگر سئوالی از وزیر نفت در کمیسیون مطرح کند در گفتگو با  مهر، اظهارداشت: سئوال مطرح از سوی ما علت عدم برنامه ریزی صیحح وزارت نفت در برداشت به موقع از میادین نفتی مشترک نفت و گاز است.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد: ما در شرایطی قرار داریم که کشورهای همسایه چون عراق و قطر فعالیت زیادی در بهره برداری از میادین نفتی مشترک دارند و در واقع به طور جدی عقب مانده ایم و این کشور را با مشکلات عدیده ای در آینده مواجه می کند.

موسوی در پاسخ به این سئوال که آیا اظهارات میرکاظمی در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس پیرامون ارائه گزارش از وضعیت نفت و گاز کشور نتوانست نمایندگان را قانع کند که هم اکنون طرح سئوال را در دستور کار دارند، گفت: اظهارات آن روز وزیر بسیار کلی بود و صحبتی در این خصوص نشد اگر هم به موضوع میادین نفتی مشترک پرداخت استدلالهای وی بسیار ضعیف بود.

به گزارش همچنین میرکاظمی در این هفته برای پاسخ به سئوال سیروس سازدار نماینده مرند و جلفا در صحن علنی حضور می یابد.

براساس این گزارش، پس از فراخواندن وزیران کابینه به صحن مجلس و پاسخگویی آنان به سئوال نمایندگان، در صورت قانع نشدن نماینده سئوال کننده، مجلس طبق آئین نامه داخلی وارد رای گیری می شود. درصورتی که درخصوص توضیحات وزیران به مجلس، نمایندگان سه بار رای منفی دهند به منزله استیضاح وزیر تلقی خواهد شد .

میرکاظمی ۲۰ دی ماه سال ۸۸ در پاسخ به سئوال احمد توکلی درباره واردات بدون مجوز بنزین قانع نشد و نمایندگان مجلس نیز در رای گیری انجام شده برای این موضوع با ۱۱۸ رای مخالف، ۱۰۲ رای موافق و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر اعلام کردند از پاسخ وزیر قانع نشده اند.

میرکاظمی در هفته پیش رو، باید تمام تلاش خود را برای اقناع نمایندگان به کار ببرد در غیر این صورت ممکن است برای بار دوم مجلس توضیحات وی را قانع کننده نداند.

این درحالی است که وزیر نفت دو هفته گذشته نیز با ۱۴ سئوال نمایندگان در کمیسیون مواجه شد.

در ۱۵ اردیبهشت نیز ۱۲ نماینده مجلس که پیشتر سئوالات خود را از وزیر نفت به هیئت رئیسه ارائه کرده بودند با رایزنی های انجام شده از طرح سئوال خود انصراف دادند.

ماجرای میرکاظمی و استیضاح در مجلس هفتم

میرکاظمی در دولت دهم و در پست وزارت در وزارتخانه نفت مورد بیشترین سئوال از سوی نمایندگان مجلس قرار گرفته است. وی که در دولت نهم وزارت بازرگانی را مدیریت می کرد بارها با انتقاد نمایندگان مواجه شد تا آنجا که بارها برگه طرح استیضاح وی برای جمع آوری امضاء در دست نمایندگان چرخید اما با رایزنی های انجام شده بین وزارت بازرگانی و نمایندگان ارائه آن طرح ها متوقف می شد اما در آن دوره نیز در نهایت یکی از این طرح ها در اواسط اردیبهشت سال ۸۷ از سوی هیئت رئیسه مجلس برای بررسی ارائه شد.

این طرح استیضاح یکی از پرجنجال ترین طرح های استیضاحی بود که در مجلس هفتم مطرح شد و نهایتا پس از دوهفته در حالی که روز استیضاح نیز مشخص شده بود ، با رایزنی های گسترده برخی اعضای هیئت رئیسه و نامه ۱۲۴ نماینده به بهانه اینکه دووزارتخانه اقتصاد و کشور بدون وزیر مانده اند و استیضاح وزیر در روزهای پایانی کار مجلس هفتم به مصلحت نیست و بهتر است رسیدگی به وضع نابسامان بازرگانی به مجلس هشتم منتقل شود ، از دستور کار مجلس خارج شد.

در مجلس هشتم نیز معرفی وزیر بازرگانی دولت نهم به عنوان وزیر نفت دولت دهم انتقاد بسیاری از نمایندگان را به دنبال داشت با این حال وی توانست با ۱۴۷ رای از ۲۸۶ نماینده حاضر در مجلس یعنی با پایین ترین رای در میان سایر وزیران معرفی شده به مجلس به کابینه دهم راه یابد.

حال باید منتظر ماند و دید میرکاظمی این بار از زیر تیغ سئوالات یک چهارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی می رهد ؟


 


کلمه:دادستان انتظامی قضات گفت:‌پرونده قضات متخلف حوادث بعد از انتخابات مطرح و در دست رسیدگی است اما به مرحله تعلیق نرسیده است.

حجت الاسلام احمد شفیعی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های قضات متخلف حوادث بعد از انتخابات و اینکه آیا تعلیق شده‌اند،گفت:‌پرونده‌های این افراد در مرحله رسیدگی است اما هیچ کدام از آنها تعلیق نشده‌اند.

دادستان انتظامی قضات در پاسخ به این پرسش که باتوجه به مصونیت قضایی قضات،چگونه به تخلفات آنها رسیدگی خواهد شد،اظهارداشت: طبق قانون برای رسیدگی به اتهامات و تخلفات قضات،ابتدا آنها باید تعلیق شده و بعد بتوان به تخلفات آنان رسیدگی کرد.در خصوص قضات حوادث بعد از انتخابات نیز دلایل مطرح شده علیه آنها برای تعلیق کافی نبود.

شفیعی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه در گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات دادستان سابق تهران مقصر شناخته شده بود،آیا برای رسیدگی به این موضوع وی تعلیق شده است،گفت:‌امکان دارد که گزارشاتی برای تعلیق وجود داشته باشد اما تا زمانی که به اثبات نرسد،نمی توان در این‌باره سخنی گفت.

وی تاکید کرد: قطعا اگر تخلفات قضات محرز و تعلیق شوند،اطلاع رسانی از سوی دستگاه قضایی صورت خواهد گرفت.


 


کلمه:عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: همکاری و تعامل دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بر پایه اعتدال، لازمه عقل سیاسی است.

مجید انصاری در گفتگو با ایسنا، گفت: نزدیک شدن و همکاری نیروهای متعادل در دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در جهت منافع ملی عملا در دولت‌های گذشته‌ مطرح و در این راستا تعاملات خوبی نیز شکل گرفت.

انصاری محور اساسی اعتدال را مصالح عمومی و منافع ملی عنوان و خاطرنشان کرد: من در مقطع کنونی نزدیک شدن نیروهای متعادل دو جریان را ضروری‌تر از گذشته می‌دانم، چرا که درحال حاضر احساس می‌شود یک جریان به شدت افراطی و تخریبی برای کنار زدن همه تجربیات گذشته اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب که هماهنگ با تفکرات آنها نیستند، تلاش می‌کند.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در ادامه خاطرنشان کرد: اصولگرایان باید بیش از اصلاح‌طلبان از هویت و حیثیت خود در برابر این جریان از دید من مشکوک و خطرناک، دفاع کنند.

وی درعین حال گفت: البته ممکن است درون جبهه اصلاحات نیز افراطی‌گری و یا افراطیون باشند چنانچه در گذشته نیز بوده‌اند. بنابراین همکاری دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با محوریت اعتدال بر اساس منافع ملی ضرورت مقطع کنونی است.

انصاری همچنین تاکید کرد: البته نام این روند را نباید تشکیل جریان سوم دانست، من همکاری و تعامل دو جریان درون خانواده انقلاب که از اول بوده‌اند و هم‌اکنون نیز هستند، با محوریت اعتدال و مصالح و منافع ملی را مورد تاکید قرار می‌دهم.

وی افزود: در واقع جریان سومی که در این بین شکل گرفته، جریان افراطی‌گری است و باید آن را طرد و نفی کرد، والا همان دو جریان گذشته با همان حفظ دیدگاه‌ها و اختلاف نظر خودشان می‌توانند در صحنه باشند و با یکدیگر تعامل کنند و اگر رقابتی هم میان‌شان وجود دارد با در نظر گرفتن قواعد رقابت سالم و درجهت منافع جمعی و نه منافع شخصی مورد توجه گیرد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه ایجاد جریان سوم را غلط می‌دانم، گفت: من با جریان سومی که با افراط ‌گری درحال از بین بردن راه اعتدال دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا است، مخالف هستم.

وی در ادامه با بیان اینکه همکاری و تعامل دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بر پایه اعتدال لازمه عقل سیاسی است، ‌گفت: اگر نخواهیم به ارزش‌های دینی و انقلابی توجه کنیم که البته باید به آن توجه کرد،‌ از زوایه عقل سیاسی چنین تعاملی یک ضرورت است.

وی همچنین درمورد تاثیر این نوع تعامل در قطب‌بندی‌ها و رقابت‌های سیاسی گفت: باید دانست که همواره در غیاب عقل، عدل و اعتدال، افراط، تفریط و تندروی‌ها زمینه بروز پیدا می‌کند و در بستر چنین ناهنجاری سیاسی، فرصت‌طلبان و دشمن برای نفوذ مجال می‌یابند.

انصاری گفت: درحال حاضر به وضوح در حال دیدن سرپنجه جریان‌های انحرافی و حتی مشکوک نفوذگر خارجی هستیم و به هیچ وجه نمی‌شود پذیرفت جریان افراطی که به تخریب شخصیت‌هایی که هر کدام‌شان سرمایه انقلابی و رکن اعتماد عمومی مردم و‌ یاران انقلاب و امام بودند می‌پردازد، در بستر افراط به راه خود ادامه دهد.

وی افزود: امروز هم در حوزه اندیشه شاهد هستیم که این افراطی‌گری فرصتی را پیش آورده تا جریان‌های انحرافی که در گذشته در انزوا بودند، به وضوح اندیشه‌های غلط و مردم‌ستیز خود را مطرح می‌کنند و تفسیر وارونه‌ ای از امام،‌ اندیشه ایشان، ولایت فقیه، حوزه اختیارات و آزادی‌های مردم ارائه می‌دهند و نتیجه هم این می‌شود که از اسلام و حکومت دینی تصویری وحشتناک ارائه می‌شود.فوج فوج جوانان ما را با رفتار و گفتار افراط‌ گرایانه نسبت به اصل حکومت دینی و دخالت دین در قلمرو سیاست با سوال مواجه می‌کنند و می‌توان گفت اینها همه ثمرات تلخ میدان‌داری جریانات افراطی است.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه بخشی از اصلاح‌طلبان راغب هستند که با اصولگرایان معتدل درجهت حفظ منافع نظام نزدیک شوند، اظهارکرد: ‌به نظر من همه اصلاح‌طلبانی که ریشه و اساس انقلابی دارند و اکثریت هم هستند و به منافع ملی، ‌آینده کشور و اندیشه امام معتقد و پایبند هستند و به منافع مردم فکر می‌کنند، خوشحال خواهند شد که دو جریان درون نظام در عمل بتوانند برای خدمت به مردم به یکدیگر نزدیک شوند. البته چنین نزدیکی هرگز به معنی دست کشیدن این افراد از مبانی اندیشه‌ای خود نخواهد بود.


 


کلمه: جمعی از مدرسین و طلاب حوزه های علمیه بانوان صبح امروز در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با دکتر رهنورد ومهندس موسوی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، میرحسین موسوی در ابتدای این دیدار ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه(س)اعلام کرد که سخن گفتن درباره سیره حضرت فاطمه در تخصص خانم رهنورد است و وی تنها به نکاتی کوتاه درباره حضرت فاطمه(س) و شرایط فعلی جامعه اشاره می کند.

وی گفت: همیشه به دلیل نفوذ زندگی حضرت رسول (ص) و اهل بیت (ع) و حضرت زهرا(س) باید به این نکته دقت کنیم که غیر از آن جنبه های نورانی وجودی این بزرگواران ، خلقیات و رفتار اجتماعی آنها نیز سهم بسیار بالایی در گرایش مردم به اسلام داشته است و این محبتی که نسبت به این خانواده نورانی وجود دارد باب اصلی آن در همین رفتار اجتماعی است.

وی سپس افزود: اگر یک نظامی اسلامی و مدعی اطاعت از اهل بیت است باید به زندگانی و نحوه تعامل ائمه علیهم السلام با مردم توجه کند و آن رفتارها را اسوه قرار دهد.

آیا سیره صدیقه بودن با روش دولتمردانی که ادعای مسلمانی دارند و دروغ می گویند سازگاری دارد؟

موسوی با اشاره به سوالات مردم درباره نحوه پیروی از سیره حضرت فاطمه صدیقه (س) در جامعه کنونی و توسط حاکمان تصریح کرد: الان سوال مردم این است که آیا روش و سیره دولتمردانی که ادعای مسلمانی و اسلام دارند و دروغ می گویند با سیره فاطمه زهرا که یکی از القاب ایشان صدیقه است یعنی صداقت و دوری از کژی و دروغ کوچکترین سازگاری را داشته است؟

وی این سوال را نیز مطرح کرد که آیا پیامبری که ما می شناسیم حاضر بودند چنین زندان هایی در قلمرو حکومت اسلامی و دین داشته باشند؟

به اعتقاد موسوی، همه ملت ما به این خاندان و اولاد فاطمه زهرا (س) محبت دارند و هویت ملی ما عجین به این محبت است و نباید کارهایی در کشور به نام دین و اسلام صورت گیرد که خدای نکرده این اعتقاد و این دوستداری مورد تردید قرار گیرد که البته نمی گیرد و چون مردم حساب دین را با آنچه به نام دین صورت می گیرد جدا می کنند.

تا زمانی مردم به جنبش سبز اقبال دارند که…

وی درباره ماجرای انتخاب رنگ سبز برای فعالیت های انتخاباتی در سال گذشته گفت: رنگ سبز را در سفری که همراه با خانم رهنورد به مشهد داشتیم افرادی با نیت مذهبی این ایده را مطرح کردند که اتصال این جنبش را با سرسبزی و زیبایی و معنویتی که دین ما و اهل بیت دارد به خوبی نشان می دهد و ما هم این نکته را به فال نیک گرفتیم و به دلیل محبت مردم به این خاندان گرامی بود که این رنگ و موج سبز در مردم جا افتاد.

نخست وزیر امام (ره) در پایان افزود: در حال حاضر هم همین نکته صدق می کند. جنبش سبز ریشه در تفکرات مذهبی ما دارد و تا هنگامی که جنبش سبز در این مسیر قرار دارد مردم کشور ما به آن اقبال دارند.

بعد از این سخنان کوتاه موسوی خانم رهنورد در این جمع به ایراد سخن پرداخت. مشروح سخنان دکتر رهنورد به زودی منتشر می شود.


 


کلمه:عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود گذشت دو ماه از آغاز سال جاری، دولت هنوز قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور را به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نکرده است.

به گزارش خانه ملت موسی الرضا ثروتی ، با بیان این که قانون بودجه باید بلافاصله به دستگاههای اجرایی ابلاغ شود گفت: دولت تا هفته گذشته قانون بودجه را به دستگاهها و وزارتخانه ها ابلاغ نکرده و این موضوع باعث شده که در دستگاهها و وزارتخانه ها کار با تاخیر صورت گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه عدم ابلاغ قانون بودجه از سوی دولت به وزارتخانه‌ها خلاف قانون است گفت: ۲ ماه از شروع سال جدید گذشته و هنوز بودجه به دستگاهها ابلاغ نشده و به صورت قانونی حداکثر اردیبهشت ماه باید مبادله موافقتنامه ها صورت گیرد که البته این مساله با تاخیر انجام می گیرد.

نماینده بجنورد با اشاره به اینکه مبادله موافقتنامه‌ها در استان خراسان شمالی در سال ۸۸ در مهرماه صورت گرفته بود گفت: علت این امر در تاخیر ابلاغ بودجه از سوی دولت به دستگاهها و وزارتخانه ها است.

وی تاکید کرد: در اسفندماه سال ۸۸ برخی از پروژه ها موافقتنامه هایشان مبادله نشده بود و این موضوع باعث شد تا در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان از بودجه ابلاغ نشود.

ثروتی علت عدم ابلاغ ۲ هزار میلیارد تومان از بودجه را چنین بیان کرد: پس از پی گیری از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعلام کردند که در تاریخ ۲۸/۱۲/۸۸ به خزانه ابلاغ کردند و خزانه اعلام کرد که بودجه ای برای پرداخت وجود ندارد که این موضوع کاملا برخلاف قانون است.

وی با بیان این که دستگاهها موظفند تا پایان خردادماه تمام مبادلات توافقنامه ها را انجام دهند گفت: به دلیل اینکه این کار صورت نمی گیرد پروژه ها با تاخیر شروع و یا اصلا برخی از پروژه ها اجرایی نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه مربوط به راههای روستایی در سال گذشته بود که توزیع آن به عهده معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی بود که متاسفانه این اعتبار توزیع نشده است.

وی افزود: علاوه بر این مساله، بودجه تراز منطقه‌ای که هر ساله تاکید می شود که براساس شاخصهای استانها صورت گیرد؛ متاسفانه در سال گذشته بودجه توازن پرداخت نشده است. ثروتی با بیان اینکه بودجه توازن در سفرهای استانی رئیس دولت به استانهای مختلف ارائه می شد گفت: اگر در طی ۲ سال گذشته استانی مورد سفر رئیس دولت قرار نگرفته است گناهش چیست که از این اعتبار بی بهره باشد؟

وی تاکید کرد: اینگونه توزیع اعتبار بودجه توازن بین استانها خلاف نص صریح قانون بودجه است و بودجه توازن به همه استانها تعلق دارد.

نماینده بجنورد با انتقاد شدید از نحوه توزیع بودجه توازن بین استانها گفت: دولت براساس اصل (۴۸) قانون اساسی باید بودجه‌ها را براساس شاخصهای توسعه هر استان ارائه دهد و این موضوع را ۸ سال است که مرتبا به دولت تذکر می دهیم اما متاسفانه هیچ سالی از سوی دولت رعایت نشده است.

ثروتی با بیان اینکه از سوی دولت عنوان شده که بودجه را براساس شاخص توسعه استان تقسیم می کنند تصریح کرد: ما عملا چنین چیزی را ندیده ایم.

وی خاطرنشان ساخت: دولتی که شعار عدالت را سرلوحه فعالیت خود کرده است آیا این گونه اقدامات حرکت به سوی عدالت است.

ثروتی همچنین تصریح کرد: ما از این موضوع ناراضی هستیم و امیدواریم دولت به قانون توجه نماید.


 


کلمه:معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به جزئیات تغییرات آزمون دستیاری از سال جاری از تدوین آیین نامه اجرایی تحول در نظام پذیرش دستیار خبر داد و گفت: برای اولین بار کارنامه متفاوت برای هر رشته در اختیار داوطلبان آزمون دستیاری قرار می گیرد.

دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با مهر افزود: بازنگری در نحوه پذیرش دستیار با عنوان "تحول در نظام پذیرش دستیار در دوره های تخصصی، فوق تخصصی، فلوشیپ" مبتنی بر نیازسنجی بوده و در سه نشست متوالی شورای آموزش پزشکی با کارشناسی زیاد مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: آیین نامه اجرایی این موضوع تنظیم شده است و بر اساس آن بخشی از تغییراتی که اعمال می شود از دوره سی و هشتم خواهد بود و برخی دیگر از تغییرات نیز از دوره سی و نهم به بعد اعمال خواهد شد.

تغییرات اعمال شده از دوره سی و هشتم در سال ۸۹

محققی با اشاره به تغییراتی که از سال ۸۹ در آزمون دستیاری اعمال می شود اظهار داشت: در این گروه از تغییرات، چهار تغییر عمده اعمال می شود که از مهمترین آنها می توان به تاثیر نمره پیش کارورزی اشاره کرد:

تاثیر ۱۰ درصدی نمره پیش کارورزی در پذیرش دستیاری

وی اضافه کرد: استفاده از نمره پیش کارورزی دهک بندی شده افراد با ۱۰ درصد تاثیر در محاسبه نمره کل یکی از این تغییرات است که برای نحوه اعمال آن تمام جوانب نیز کارشناسی شده است.

استفاده از نمره پیش کارورزی در اولین دوره اختیاری و ترجیحی است

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به مهر گفت: پیشنهاد دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی این است که فرصت بیشتری به داوطلبان داده شود تا از این ظرفیت به نفع خودشان استفاده کنند و این موضوع در اولین دوره اختیاری و ترجیحی بوده و افرادی که وضعیت این نمره برای آنها مطلوب نیست در این دوره استثنائاً از روال سابق استفاده می کنند و آنهایی که نمرات خوبی دارند می توانند در این دوره از آن استفاده کنند.

محققی خاطرنشان کرد: استفاده از نمره کل دوره آموزش پزشکی بدون محاسبه نمره پیش کارورزی و نمره دوره کارورزی از دیگر موضوعاتی است که از سال جاری اعمال می شود.

وی با اشاره به علت انتخاب این نمره برای تاثیر در نحوه پذیرش دستیار یادآور شد: علت این است که برخی از کارورزان با مقررات جدید می توانند در آزمون شرکت کنند اما این در حالی است که هنوز بخشی از این افراد کار خود را به اتمام نرسانده اند. مقرر شد برای همه افراد نمرات پیش کارورزی و دوره کارورزی را حذف کنیم و بقیه معدل دوره را مورد محاسبه قرار دهیم که این معدل نیز ۱۰ درصد تاثیر خواهد داشت.

تغییرات کارنامه داوطلبان دستیاری از سال ۸۹

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تغییراتی که در کارنامه داوطلبان دستیاری از سال جاری اعمال می شود به مهر گفت: از سال ۸۹ کارنامه حاوی نمره و رتبه متفاوت بر اساس ضرایب برای پذیرش در هر رشته تخصصی ارائه می شود. این موجب می شود که افراد به سمت رشته های مورد نظر خود درست هدایت شوند.

وی اضافه کرد: این ضرایب کارشناسی شده اند و به موقع به داوطلبان اطلاع رسانی می شود. به عنوان مثال فردی که می خواهد به رشته تخصصی جراحی برود سئوالات دروس جراحی ضرایب بیشتری خواهد داشت.

تعدیل شرکت شاغلین به تحصیل در آزمون دستیاری</str


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر