۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: Kaleme 05/04/2010


Latest News from Kaleme for 05/04/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: اعتصاب دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به طرح دانشگاه مبنی بر نقدی کردن یارانه غذای دانشجویی با شعار هایی مانند «تا حذف یارانه ها اعتصاب اعتصاب»،« مشکل ما صنفیه نیروی حراست چیه؟» و «ریاست دانشگاه خجالت خجالت» وارد دومین روز خود شد.

بنا به گزارش های رسیده به «کلمه»،امروز طبق وعده ای که مسئولان در پی تجمع دیروز به دانشجویان داده بودند قرار بود «فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه شخصا در بین معترضین حاضر شده و به مساله رسیدگی کند اما به جای رئیس دانشگاه یکی از معاونان او به نام «یادگاری» سعی کرد با جمع کردن دانشجویان معترض در سالن کنفرانس دانشگاه به توجیه طرح مذکور بپردازد اما دانشجویان با اعتراض به بی تفاوتی فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه نسبت به اعتراض انها سالن را ترک کرده و با شعار های« یادگاری حیا کن دانشگاه رو رها کن» و «دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد» بار دیگر در مقابل سلف دانشگاه تجمع کرده و با خواندن ممتد سرود یار دبستانی اعتراض خود را بار دیگر به گوش رئیس دانشگاه رساندند.

در ادامه دانشجویان با گرفتن غذا این بار ظرف ها را از مقابل سلف تا اتاق کنفرانسی که دکتر یادگاری در آن مشغول سخنرانی بود چیده و ظرف ها به میز سخنرانی یادگاری نیز رسید!

دانشجویان تربیت مدرس که از روحیه خودکامگی روسای دانشگاه آزرده شده اند می گویند تا لغو قانون پرداخت نقدی غذای دانشجویی دست از اعتراض بر نمی دارند.

به نظر می رسد اعتراض های دانشجویی در روز های آینده نیز ادامه یابد.

طبق طرح پرداخت نقدی یارانه غذا ۲۰۰ تومان برای صبحانه و ۸۰۰ تومان برای ناهار به دانشجویان پرداخت می شود که دانشجویان این اعتراض را دارند با هزار تومان چگونه می توانند دو وعده غذا بخورند.


 


کلمه: حسین سبحانی‌نیا نایب‌رئیس این کمیسیون، با تاکید بر اینکه نظر دو وزارتخانه اطلاعات و امور خارجه به شکل رسمی به کمیسیون امنیت ملی ارائه نشده است، گفت: وزارتخانه‌های اطلاعات و امور خارجه در کلیات موافق کاهش رابطه ایران با انگلیس بوده‌اند.

به گزارش ایلنا، وی به استدلالات این دو وزارتخانه در بحث کاهش رابطه تجاری، اقتصادی، صنعتی و علمی با انگلیس اشاره کرد و گفت: تقریبا وزارت اطلاعات و خارجه در کاهش رابطه در این سطوح موافق بوده‌اند.

به گفته وی وزارت خارجه و اطلاعات در موضوع کاهش رابطه سیاسی ایران و انگلیس ملاحظاتی داشته‌اند.

سبحانی‌نیا در تشریح این ملاحظات سیاسی، از پرداختن به جزئیات خودداری کرد و گفت: در مجموع به نظر می‌رسید که وزارت اطلاعات و امور خارجه در کاهش سطح رابطه سیاسی با انگلیس از سطح سفیر به کاردار موافق هستند.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی فراخواندن صفری سفیر ایران در انگلیس و اعزام وی به چین را نشان‌دهنده موافقت وزارت امور خارجه در این بحث دانست.

عضو هیات‌رئیسه مجلس در واکنش به تذکر روز گذشته نماینده خمینی‌شهر که نسبت به کاهش رابطه علمی با انگلیس معترض بود گفت: هنوز در زمینه کاهش رابطه در این سطح از سوی ایران اقدامی نشده است البته در مجموع شاهدیم که اعزام دانشجو از ایران به انگلیس طی سال‌های گذشته کاهش یافته است.

سبحانی‌نیا در پاسخ به سوالی که به عدم صدور روادید از سوی انگلیس برای مسافران ایرانی اشاره داشت، گفت: پیش از این مطالبی در این زمینه به کمیسیون امنیت ملی اعلام شده بود اما در حال حاضر اطلاعی از اینکه این مساله رفع شده است یا نه نداریم.

به گفته وی احتمال دارد که کمیسیون امنیت ملی بحث صدور روادید انگلیس برای ایران را بررسی کند.


 


کلمه: سومین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) صبح امروز با حضور محمد علی انصاری دبیر این ستاد، برخی مسئولین دفتر مقام معظم رهبری، سردار پاسدار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین و نمایندگان مسئولان دستگاه های اجرایی و فرهنگی در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا،محمدعلی انصاری در این نشست که برنامه‌های کمیته‌های فرهنگی،اجرایی،امنیت و حمل ونقل ستاد سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بررسی و مصوب شد،گفت: مراسم سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در چهارده خرداد باید نمایش اقتدار و وفاق ملی حول محور امام باشد و قطعا هم همین طور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مراسم روز چهارده خرداد مراسم ملی، ممتاز و استثنایی و به تعبیر مقام معظم رهبری بی نظیر است، اظهار داشت: نیاز امروز نظام، کشور و مردم و خواسته همیشگی امام، اتحاد و وحدت میان ملت است.

انصاری افزود: در مراسم روز چهارده خرداد باید وفاق و اقتدار ملی را در عرصه ملی فرهنگی، سیاسی و جهانی به نمایش بگذاریم که این مهم تنها با محوریت قرار گرفتن راه و هدف و اندیشه والای امام و ولایت امکان پذیر خواهد بود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشت: تمام برنامه‌های مراسم بیست و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)باید حول محور وفاق و وحدت ملی و با این جهت‌گیری که همه ملت زیر چتر آرمان و هدف مکتب سیاسی امام خواهند بود، صورت گیرد.

انصاری با یاد آوری برخی مسائل سیاسی داخلی و خارجی، به بعضی تحلیل‌ها و پیش داوری‌ها در خصوص مراسم روز ۱۴ خرداد اشاره کرد و گفت: در روز ۱۴ خرداد هیچ اتفاق خاصی جز تاکید بر پیمودن راه واندیشه امام و پیروی از دستاوردهای بزرگ و والای امام و ولایت نخواهد افتاد.

وی همچنین تاکید کرد: باید فضایی مناسب برای حضور پرشمار خبرنگاران داخلی و خارجی جهت انعکاس وفاق ملی در مراسم روز ۱۴ خرداد فراهم شود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها نشان می دهد بیش از دو میلیون نفر در مراسم روز ۱۴ خرداد در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گرد هم می‌آیند، اصافه کرد:تمام برنامه‌ریزی‌ها باید در شان امام و در جهت حرمت و خدمتگذاری به مردم صورت بگیرد.

وی گفت: با حضور نمایندگان تام‌الاختیار وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های مختلف مشکلی برای اجرای برنامه وجود ندارد، اما تاکید و اصرار ما بخاطر اهمیتی است که به این مراسم تا کنون داده شده است.

انصاری در ادامه نشست، توصیه‌ها و رهنمودهایی در خصوص امور فرهنگی، امنیتی، اجرایی و نحوه انتقال زائران از سراسر کشور به حرم مطهر و شهروندان تهرانی از طریق حمل و نقل شهری و همچنین حل و فصل مسائل ترافیک، بهداشت، آبرسانی، ایستگاه‌های خدماتی و صلواتی، نحوه و مکان استقرار و حضور زائران و شرکت کنندگان در مراسم سالگرد بیان کرد.

در این جلسه رؤسای کمیته‌های فرهنگی و جوانان و دانشجویان ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) نیز گزارشی از برنامه‌های این دو کمیته در ایام بیست و یکمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ارائه کردند.

در ادامه جلسه سردار علی فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج که مسئولیت هماهنگی اعزام زائران حرم مطهر حضرت امام خمینی(س) از شهرستان‌ها را بر عهده دارد، گزارشی از آمادگی و برنامه‌های حضور میلیونی علاقمندان به امام راحل در مراسم روز چهارده خرداد ارائه کرد.

در این جلسه که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید، حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی نیز گزارشی از اقدامات امنیتی و حفاظتی ستاد برگزاری بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) ارائه کرد.

همچنین مهندس باقری نماینده وی‍‍‍‍‍‍ژه وزیر کشور، حجت‌الاسلام و المسلمین شیرمردی مسئول ستاد نماز جمعه تهران، مسئولان و نمایندگان ویژه وزارت اطلاعات،وزارت کشور،نیروی انتظامی، سپاه ولی امر، راهنمایی و رانندگی در خصوص مسائل امنیتی و حمل و نقل و ترافیک و نمایندگان وزارتخانه های راه وترابری، بهداشت و درمان، شهرداری تهران، شرکت راه آهن شهری تهران، هلال احمر و سازمان بهشت زهرا در خصوص مسائل اجرایی، برنامه ها و پیشنهاد های خود را ارائه کردند.


 


کلمه: خبرگزاری فارس به نقل از یک کارشناس ارشد میراث فرهنگی نوشت : در پشت پرده سرقت سریالی مجسمه‌ای تهران دست‌های پنهان انگلیس قرار دارد.

حسن محمّدی کارشناس ارشد میراث فرهنگی با اشاره به اجرای سناریوی سرقت‌های سریالی مجسمه‌های تهران گفت: باتوجه به سوابق کشور انگلستان در سرقت آثار تاریخی و اشیاء نفیس ملت ها ازجمله سابقه دیرینه این کشور در غارت آثار ملّی و مذهبی کشورمان در طول ۲۰۰ سال اخیر ، این گمانه قوی بوجود آمده است که کارشناسان و دلالان انگلیسی که معمولاً در امر جمع‌آوری و سرقت اشیاء نفیس تاریخی نقش دارند در قضیه مجسمه‌های به سرقت رفته از میادین تهران هم نقش اصلی را بر عهده دارند.

وی اشاره کرد: معمولاً در اینگونه سرقت ها باندهای عمل کننده چند لایه عمل می کنند ، لذا باتوجه به اینکه سرقت مجسمه‌هایی که در منظر دید عموم مردم قرار دارد اگرچه در ابتدا امر ساده‌ای بنظر می‌رسد ولی بدلیل حجم و دشواری های مربوط به سرقت و انتقال اینگونه اشیاء ، نیازمند یک اتاق فکر و سازماندهی ویژه‌ای است تا بتوان از این مجسمه‌ها بهره‌برداری بهینه‌ای بعمل آورد.

محمّدی افزود: در اینگونه موارد کشور انگلستان در همراهی و مساعدت و خرید اشیاء تاریخی قاچاق شده گوی سبقت را از سایر کشورهای اروپایی ربوده است و معمولاً این اشیاء پس از یک صد سال بعنوان آثار تاریخی در موزه‌های ان کشور خودنمایی می کند.

این کارشناس میراث فرهنگی پیش‌بینی کرد که در صورتی که ثابت شود مجسمه‌های به سرقت رفته به کشور انگلستان حمل شده است باید از این کشور به یونسکو و دیگر مراکز فرهنگی بین‌المللی شکایت کرد.

این کارشناس ارشد میراث فرهنگی یادآور شد: چپاول میراث فرهنگی ملت‌ها بویژه کشورهای اسلامی همواره در دستور کار دولت‌های اروپایی بوپژه انگلستان بوده است. از این رو هوشیاری مضاعف دستگاه های حافظ منافع فرهنگی کشور و شهرداری‌ها اجتناب ناپذیر است.


 


کلمه: محمود دولت‌آبادی از اصلاحیه مجدد رمان کلنل خبر داد.

دولت‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: نزدیک به دو سال است که این رمان در اداره ارشاد است. بار نخست این رمان، ۴۳ اصلاحیه خورد که بعداز انجام تمام تصحیحات، کتاب را دوباره به ارشاد فرستادند و حالا با ۲۱ اصلاحیه جدید مواجه شده است. امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اجازه دهد تا اسکلت این رمان به فارسی و در تهران منتشر شود.

دولت‌آبادی حاضر نشد درباره این اصلاحیه‌ها توضیح دهد و گفت: پرداختن به آنها اذیتم می‌کند.

ترجمه آلمانی این رمان سال پیش درحالی منتشر شد که نزدیک به یک سال از ارسال نسخه فارسی به ارشاد آن برای کسب مجوز انتشار می‌گذشت.

رمان «کلنل» توسط بهمن نیرومند به آلمانی ترجمه شد. این رمان به نخستین شخصیت نظامی مدرن ایران، افسر خلبان کلنل محمدتقی‌خان پسیان می‌پردازد و یاد او؛ بخش وسیعی از خطوط سپید این کتاب را پر می‌کند.

پیش از این دولت‌آبادی درباره این کتاب گفته بود: رمان «کلنل» از ویژگی‌های تاریخی و اقلیمی بهره‌مند است، این کتاب در حدود ۲۶ـ۲۵ سال پیش بین سال‌های ۱۳۶۲ تا ۶۴ نوشته شده است. این زمان درست قبل از «روزگار سپری شده مردمان سال‌خورده» و سلوک است. شاید بهتر باشد بگویم؛ بیشتر قسمت‌های این رمان را در خواب دیده‌ام. این کتاب، ظرف دو سال بی‌درنگ نوشته شده است.


 


کلمه: فرزند وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات که صبح امروز دوشنبه در دانشگاه امیرکبیر توسط فرد ناشناسی مورد حمله قرار گرفت در مورد وضعیت جسمانی پدرش گفت: با تلاش تیم پزشکی بیمارستان مشکل به وجود آمده برطرف شده اما همچنان مداوا ادامه دارد.

محمدرضا معتمدی در گفتگو با مهر گفت: طبق گفته پزشکان معالج پدرم خطر رفع شده است و آنها موفق به جلوگیری از خونریزی شده اند اما همچنان مداوا ادامه دارد.

وی درباره حادثه رخ داده شده در صبح امروز دوشنبه گفت: ضارب فرد ناشناسی بوده که با ضربه چاقو پدرم را از ناحیه شکم مورد اصابت قرار داده است اما در آخرین صحبتی که با پدرم در هنگام انتقال به اتاق عمل داشتم وی اعلام کرد که شخص ضارب را به هیچ عنوان نمی شناخته است.

فرزند وزیر ارتباطات دولت هشتم ادامه داد: تا کنون فرد ضارب انگیزه خود را اعلام نکرده است.

بهبود حال عمومی احمد معتمدی

از سوی دیگر قائم مقام بیمارستان مهر از بهبود حال عمومی احمد معتمدی، وزیر اسبق علوم، فن‌آوری و ارتباطات دولت اصلاحات خبر داد.

هادی منافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با تشریح آخرین وضعیت معتمدی، افزود: احمد معتمدی که صبح امروز از ناحیه سمت راست شکم دچار پارگی به وسیله چاقو شده بود، در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار است و خونریزی ناشی از این جراحت کاملا کنترل شده است.

احمد معتمدی صبح امروز که بر اثر ضربه چاقو به بیمارستان مهر منتقل شده بود، تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

به گفته منافی علت اصلی خونریزی معتمدی پاره شدن رگ اصلی بین کبد و کلیه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر معتمدی که از ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح تحت عمل جراحی قرار گرفته است، آخرین مراحل جراحی را تا چهار ساعت دیگر پشت سر می‌گذارد و از اتاق عمل خارج خواهد شد.

قائم‌ مقام بیمارستان مهر با اعلام این‌که تاکنون هشت واحد خون به معتمدی تزریق شده است، گفت: خطر کاملا رفع شده و مصدوم می‌تواند تا ساعات دیگر به بخش عمومی بیمارستان منتقل شود.

بنا بر این گزارش، احمد معتمدی صبح دوشنبه ‌ـامروزـ در محل دانشگاه از سوی فردی که خود را از مدعوین وی معرفی کرده بود، مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت.

براساس اظهارات مسولان دانشگاه امیرکبیر، ضارب وی فردی مسن و حدود ۴۵ ساله است که از خارج از دانشگاه وارد شده بوده و پس از مضروب کردن معتمدی توسط نیروهای حراست دانشگاه دستگیر شده است.

بنا به اظهار مسولان دانشگاه مراجعه کننده بعدی پس از ورود به اتاق دکتر معتمدی متوجه حادثه شده است که بلافاصله معتمدی را به بیمارستان منتقل کردند.

در این خصوص زهرا بختیاری مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره وضعیت دکتر معتمدی و پیگیری دانشگاه گفت: فرد مذکور به عنوان مراجعه کننده وارد دانشگاه شده و کارت شناسایی خود را نیز در نگهبانی قرار داده و درخواست ملاقات با دکتر معتمدی داشته است.

بختیاری اظهارداشت: پس از این اتفاق موضوع بلافاصله از سوی هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیگیری شد و به سرعت دکتر معتمدی به بیمارستان منتقل شد و هم اکنون نیز مدیر بهداشت و هیئت رئیسه دانشگاه امیرکبیر در بیمارستان حضور دارند.


 


کلمه: مازیار خسروی، سردبیر سایت هم میهن که بر اساس شکایت معاونت حقوقی دانشگاه تهران در رابطه با انتشار گزارشی در مورد حمله خرداد ماه سال گذشته به کوی دانشگاه تهران به نشر اکاذیب متهم شده بود ظهر روز یک شنبه ۱۲ اردیبهشت به زندان اوین منتقل شد.

به گزارش سایت تا آزادی خبرنگاران زندانی ، مازیار خسروی سردبیر سابق سایت آفتاب و دبیر گروه دیپلماسی روزنامه های مردم سالاری و بهار بوده و با بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب همکاری نزدیک داشته است.


 


کلمه: چند روز پس از برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری، کوی دانشگاه تهران مورد حمله قرار گرفت و شماری از دانشجویان ساکن کوی آسیب دیده و قسمت عمده‌ای از ساختمان‌های آن تخریب شد.در پی این حادثه به‌دستور علی لاریجانی کمیته‌ای در مجلس به ریاست ابوترابی‌فرد جهت تحقیق در این زمینه تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، نخستین گزارش این کمیته درحالی از سوی ابوترابی در جلسه‌ای غیر علنی قرائت شد که انتقادات نمایندگان حامی دولت را برانگیخت و حتی به گفته برخی نمایندگان منجر به قطع تریبون نایب رئیس مجلس از سوی یکی از این نمایندگان شد. بخش دوم این گزارش نیز از سوی علیرضا زاکانی در جلسه غیرعلنی دیگری در همان روز قرائت شد.

پس از آن اعلام شد که گزارش دوم کمیته حقیقت‌یاب از سوی الیاس نادران در جلسه غیرعلنی دیگری قرائت می‌شود و طی آن به شناسایی عوامل حمله کننده نیز اشاره خواهد شد. اما هرگز چنین جلسه‌ای برگزار نشد و حتی نمایندگانی همچون حمیدرضا کاتوزیان، علی عباسپور و کاظم جلالی که عضو این کمیته بوده و اغلب از پیگیری‌های آن اطلاع رسانی می‌کردند؛ به تدریج در لاک سکوتی فرو رفته و پاسخ به همه سوالات را به ابوترابی‌فرد رئیس این کمیته محول کردند.

تا اینکه هفته گذسته جمشید انصاری عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس در مناظره‌ای با مصباحی‌مقدم در دانشگاه تهران در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان اعلام کرد که اساسا کمیته‌ای برای رسیدگی به این مسأله تشکیل نشده که بخواهید از نتیجه عملکرد آن مطلع شوید.

اما پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در کمیته ویژه تحقیق بازداشتگاه کهریزک عضویت داشته است، در این خصوص اظهار داشت: بنده در کمیته مذکور عضویت ندارم اما اطلاع دارم که اقدامات وسیعی در خصوص حادثه کوی دانشگاه انجام شده است. زیرا از طرف رئیس مجلس ماموریت داشته است. بر این اساس اظهارات انصاری را تائید نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه پس از جلسه اول کمیته مذکور به کمیته مربوط به بازداشتگاه کهریزک رفته است، افزود: پاسخ سوالاتتان را باید از ابوترابی بگیرید.

کاظم جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم، با تاکید بر تشکیل کمیته مربوط به کوی دانشگاه، یادآور شد: ابوترابی رئیس کمیته مزبور است و حکم لاریجانی به وی هم همچنان قابل دسترسی است. از این رو هر سوالی دارید از ایشان بپرسید.

در نهایت، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: این کمیته به ریاست ابوترابی تشکیل شده بود که در فعالیت‌هایش تاثیرگذار بود و در نتیجه تعداد زیادی از دانشجویان به دنبال اقدامات‌ آن آزاد شدند.

وی نیز بر مستقل بودن کمیته پیگیری حادثه کوی دانشگاه از کمیته‌های دیگری که برای بررسی حوادث بعد از انتخابات تشکیل شده بود را تاکید کرد.

با توجه به اظهارات سه نماینده فوق، هنوز مشخص نیست که نتیجه پیگیری این حادثه و عوامل مهاجم به دانشجویان چیست. از سوی دیگر، محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس هم در دسترس خبرنگاران نبود تا در این مورد پاسخگو باشد.


 


کلمه:عمادالدین باقی برغم صدور دومین قرار وثیقه هنوز در زندان است و اتهام تازه ای به او تفهیم شده است. وی که از چهار ماه و ده روز گذشته در زندان بسر می برد قرار بود که با صدور قرار وثیقه در پایان ماه دوم قرار بود آزاد شود؛ اما دو ماه گذشته را نیز با قرار وثیقه در زندان و در سلول بسته بند ۲۴۰ و در شرایط سخت و بدون هر نوع امکانات معمول در زندان ماند در حالی که بدون قرار بازداشت نگه داشتن او در زندان حتی برای یک ساعت خلاف قانون و جرم بود.

همسرباقی  به جرس گفت:" این بار مبلغ وثیقه ۲۰۰ میلیون تومان است واین وثیقه برای اتهام دیگری است که طرح آن تعجب برانگیز است. اتهام اولیه باقی، تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با آیت الله منتظری بوده و اتهام دیگر او سخنرانی ۵ دقیقه ای در قبل از برگزاری انتخابات در پارک ملت در جمع هواداران آقای کروبی عنوان شده است. این سخنرانی کوتاه پیش از انتخابات و در زمان فرصت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ایراد شده و معلوم نیست به چه دلیل امنیت ملی را به خطر انداخته است. در این صحبت کوتاه باقی از ضرورت رعایت ادب و اخلاق در تبلیغات انتخاباتی سخن گفته بود و نیز اعلام کرده بود اگر در انتخابات رای هم نیاوریم پیروزیم چون توانسته ایم ادبیات حقوق بشری را وارد گفتمان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نماییم. جالب است که این سخنرانی آن هم در پیش از انتخابات، به مصداقی برای اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنیت کشور تبدیل شده است."

فاطمه کمالی همسر باقی می گوید: با وجود آن که به قول آقای باقی این مبلغ وثیقه معادل دیه قتل چند انسان است اما به باقی ابلاغ شده و به امضاء او رسیده است و در حالی که ما آمادگی تودیع وثیقه را داریم هنوز به خانواده اطلاعی داده نشده است و باقی را پس از حدود ۱۳۰ روز بازداشت همچنان در شرایط نامناسب و بلاتکلیف رها کرده اند و با پیگیری هایی که تاکنون داشته ایم نتیجه ای نگرفتیم.

کمالی با انتقاد از اینکه همسرش از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری محروم است گفت:" در ملاقات کابینی که با باقی داشتیم او یادآور شد بازپرس پرونده هنگام ابلاغ قرار به او گفته است که دستور انتقال به بند عمومی را داده است اما معلوم نیست چرا پس از گذشت ۱۳۰ روز او باید در سلول بسته و بدون هرگونه امکانات که حتی آیین نامه سازمان زندان ها به رسمیت شناخته است باشد.از جمله کتاب،مجله و روزنامه و قلم و خودکار که بخصوص محرومیت آنها برای یک نویسنده شکنجه مضاعف است."

همسر باقی افزود:" بلاتکلیفی و وضع بد نگهداری کسی که با قرار وثیقه در زندان است و هیچ قرار بازداشتی به او ابلاغ نشده نه تنها غیر قانونی که غیر اخلاقی هم هست و نشان دهنده تلاش برخی افراد برای اعمال فشار های غیر قانونی بر باقی است. " اوادامه داد :" اگر یک روز در یک حمام در بسته محبوس شویم عذاب آور است ، اکنون حدود چهار ماه واندی است که باقی را در یک محیط بسته نگه داشته و حتی حاضر نیستند یک جلد کتاب برای دادن به او را بپذیرند و این معنایی جز اعمال فشار غیر قانونی ندارد."


 


کلمه: عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از پیگیری کمیسیون متبوعش برای ایجاد بانک اطلاعاتی سوابق،‌ توانمندی‌ها و مسائل دیگر مربوط به همه مدیران کشور خبر داد.

سید فاضل موسوی در گفتگو با فارس با اشاره به جلسه عصر روز گذشته کمیسیون متبوعش گفت: در این جلسه موضوع سامانه نظارت الکترونیکی و یا دولت الکترونیک را پیگیری کردیم که در صورت ایجاد چنیین سیستمی موضوع یکپارچگی بانک‌ها محقق خواهد شد.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس افزود: بر این اساس اگر این سیستم اجرا شود بانک‌ها به راحتی می‌توانند در موضوع وام‌دهی عمل کنند البته این سیستم مربوط به موارد دیگری از جمله دیوان محاسبات می‌شود به نحوی که در زمان ورود بودجه در بخش‌های مختلف در صورت بروز مشکل، مسئولان دیوان محاسبات می‌توانند بخش مشکل‌ساز را پیدا کند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه با ایجاد سامانه نظارت الکترونیکی از بروز مشکلات در بخش‌های مختلف پیشگیری خواهد شد، تصریح کرد: کمیسیون پیگیر این مسئله است که نظام، بانک اطلاعاتی بوجود بیاورد که سوابق، توانمندی‌ها و مسائل دیگر مربوط به همه مدیران کشور در آن ذخیره و در صورت لزوم از آنها استفاده شود.

موسوی با اشاره به پرونده‌ آزمون دستیاری تاکید کرد: پرونده آزمون دستیاری و چند پرونده بزرگ مفاسد اقتصادی هم اکنون در کمیسیون در حال پیگیری است که رسیدگی به این پرونده‌ها زمان‌بر است.


 


کلمه:مهدی کروبی در پاسخ به هتاکیِ لباس شخصی های معترض به وی در جریان مراسم ختم پدر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به آنها خاطرنشان کرد "ظاهرا مشکل اشتغال شما به همین صورت حل شده است؛ چون همه آنانی که کاری دارند، در حال بازگشت به محل کارشان هستند، اما پیداست کار شما همین است!"

به گزارش  جرس، مهدی کروبی که روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ در مراسم ختم پدر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کرده بود، هنگامی که از مجلس ختم بیرون می آمد، ابتدائا با عده ای از لباس شخصی ها که رو به او فریاد می زدند "مرگ بر منافق" روبرو شد که در واکنش به آنها، با آرامش و تبسم نگاه کرده و پیرامون عملکردشان و ارتباط آن با مسئله اشتغال سخن گفت.

این گزارش خاطرنشان کرد به منظور جلوگیری از هرگونه رخدادِ غیرمنتظره، محافظان کروبی قصد داشتند وی را زودتر از معرکه بیرون ببرند؛ اما وی ایستاده بود و خطاب به لباس شخصی های شعار دهنده با صدای بلند سخن می گفت.

لازم به ذکر است مهدی کروبی در مراسم فوق با تعدادی از مسئولان از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت، روبرو شده و با آنها سلام و احوالپرسی کرده بود.

طی ماههای اخیر مهدی کروبی، خانواده وی و حتی منزل و فرزندانِ آنها، بارها مورد حمله، تجمع، هتاکی و تهدیدِ لباس شخصی های حامیِ دولت  بوده اند.

لباس شخصی ها در نمایشگاه مطبوعات، یک مراسم مذهبی در قزوین، تظاهرات ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن، کروبی را مورد تهاجم فیزیکی نیز قرار داده بودند.


 


کلمه: بنا به گزارش های رسیده به جرس، به دنبال اعتراضات گستردۀ دانشجویان دانشگاه تهران به حضورِ ناگهانی و سخنرانیِ محمود احمدی نژاد در آن دانشگاه، روز گذشته مریم عباسی نژاد از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران دستگیر شد.

بنا به گزارش های واصله، شنبه ۱۱ اردیبهشت (برابر با اول ماه مه و روز جهانی کارگر) محمود احمدی نژاد برای شرکت در همایشی به دانشگاه تهران رفته بود تا همزمان برای بزرگداشت آیت الله شهید مرتضی مطهری، در سالن ابن سینای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران سخنرانی کند که به دنبال این حضور از پیش اعلام نشده، دانشجویان در تجمعی بزرگ و با شعار های "دولت …نمی خواهیم نمی خواهیم"، "نصرمن الله و فتح قریب، "موسوی زنده باد، کروبی پاینده باد"، "… حیا کن، دانشگاه و رها کن"، "یا مرگ یا آزادی" و "موسوی زنده باد، کروبی پاینده باد" شعار داده و به تظاهرات پرداختند.

گزارش شده  مریم عباسی نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی، شامگاهِ یکشنبه شب (۱۲ اردیبهشت) و حوالی ساعت ده شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

هنوز از علت دقیق دستگیری، محل بازداشت و وضعیت جسمی و روحی وی و همچنین بازداشتهای احتمالیِ دیگر، خبری منتشر نشده و گزارشی مخابره نگردیده است.


 


کلمه: در پی انتشار خبری مبنی بر شکایت سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین کشورمان بابت موضوع لغو سفر خود به ژاپن، به کمیسیون اصل نود مجلس و ماموریت یافتن مجید انصاری برای انجام این کار، دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، یک سایت خبری بر اساس شنیده‌ها در گزارشی نوشت:« ماجرای لغو سفر خاتمی به ژاپن برای شرکت در یک همایش مربوط به سلاح‌های هسته‌ای، که در ابتدا از آن به ممنوع الخروج شدن وی تعبیرشد، از این قرار بوده که یکی از مراکز در خصوص سفر خاتمی به این جمع‌بندی رسیده است که با توجه به شرایط حساس کشور و موقعیت شخص سید محمد خاتمی، بهتر است این سفر انجام نشود.»

این سایت خبری ادامه داد:«در حالی که این نظر مشورتی به هیچ وجه به معنی ممنوع الخروج شدن رئیس جمهور پیشین کشورمان نبوده، مقرر می‌گردد تا نماینده‌ای از این نهاد به دیدار خاتمی رفته و این پیشنهاد را به وی ابلاغ کند.اما شنیده‌ها حاکی است که این نماینده بر اساس ذهنیت خود، رفتار تندی با خاتمی داشته و به تندی با او صحبت کرده است.»

گرچه در این گزارش عنوان شده بود مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز از طرف سید محمد خاتمی ماموریت یافته تا شکایت خاتمی به کمیسیون اصل نود مجلس را به علی لاریجانی اطلاع داده و با او نیز مشورت کند اما انصاری در گفتگو با خبرنگار «پارلمان‌نیوز»، گفت:« هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم.»


 


کلمه:جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با حضور در منزل دکتر سید علیرضا بهشتی، روز معلم را به وی تبریک گفتند.

به گزارش خبرنگار کلمه در این جمع صمیمی، دکتر بهشتی با اشاره به خدماتی که گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در طول سال‌های پس از انقلاب به جامعه علمی کشور داشته است و تربیت پژوهشگران و اساتید برجسته‌ای که در حال حاضر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر مشغول به فعالیت هستند، نسبت به برخوردهایی که با اعضای هیات علمی این گروه صورت می‌گیرد ابراز تعجب و نگرانی کرد و متذکر شد:ادامه چنین روندی می‌تواند خطراتی را برای کل جامعه دانشگاهی کشور به همراه داشته باشد. هرچند چنین اقداماتی نمی‌تواند دلسوزان نظام دانشگاهی کشور را از ادامه راه خویش منصرف نماید.

وی با توصیه به دانشجویان برای گسترش فضای نقد و گفتگو، تاکید نمود: تنها با پذیرش اندیشه‌های مخالف و بهره‌گیری از تفاوت‌های فکری است که می‌توان به شکل‌گیری فضایی پویا و مترقی در کشور امید بست و این وظیفه‌ای است که مسئولیت آن بیش از همه بر عهده دانشجویان و پژوهشگرانی است که دغدغه آبادانی و سعادت ایران را دارند.

دانشجویان نیز با تاکید بر اینکه آنچه اساتیدی چون دکتر بهشتی را به مقام معلمی رسانده است نه حکم مدیران سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها که سلوک معلمی و تعهد به تعلیم و تربیت انسان‌ها است، خطاب به وی گفتند: با صدور احکامی چون تعلیق فعالیت دانشگاهی و امثال آن، آنچه ما در مباحث علمی و اصول اخلاقی از شما آموخته‌ایم را نمی‌توانند از ما بازستانند و پیمودن چنین راهی هرگز متصدیان آن را به مقصود نخواهد رساند.

آنها با اشاره به فشارهای فراوانی که در طول چند سال اخیر بر گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس وارد شده است و تحدید فعالیت اساتید دیگری چون دکتر شکوری و مهندس موسوی، این امر را نشانه موفقیت گروه در تربیت نسلی از پژوهشگران دانستند که در مقابل کژی‌ها و آلودگی‌ها تاب سکوت ندارند و این گنجینه ارزشمند همواره به مثابه ثمره تلاش‌ها و مجاهدت‌های اساتید این گروه باقی خواهد ماند.


 


کلمه:دکتر احمد معتمدی در دانشگاه امیرکبیر مضروب شد.

به گزارش "تابناک" دکتر احمد معتمدی وزیر ارتباطات در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیش از ظهر امروز در دانشگاه امیرکبیر با ضربات چاقو مضروب شد.

بنابر این گزارش ضربات چاقو از پشت و به کمر وی اصابت کرده و هم اکنون در بیمارستان مهر تهران واقع در خیابان زرتشت زیر عمل جراحی قرار گرفته است.

گفتنی است ضارب وی فردی مسن می باشد که از خارج از دانشگاه وارد شده بوده و هم اکنون توسط حراست دانشگاه دستگیر شده است.


 


کلمه: سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس خواستار بررسی اخبار مربوط به فعالیت مجدد بازداشتگاه کهریزک با نام جدید سروش ۱۱۱ شد.

در پی انتشار نامه سرگشاده مهدی خزعلی به رییس قوه قضائیه درباره بکارگیری مجدد بازداشتگاه کهریزک با نام جدید به «پارلمان‌نیوز»، گفت:« هنوز اطلاعاتی در این خصوص به مجلس و نمایندگان نرسیده اما باید هر چه سریعتر صحت و سقم این مساله روشن شود.»

وی ادامه داد:« اگر این خبر صحت داشته باشد، بازگشایی بازداشتگاهی که به دستور صریح رهبری تعطیل شده جای سئوال دارد.»

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام تصریح کرد:« باید دید اگر این اتفاق افتاده باشد چه کسانی احساس چنین قدرتی را دارند که بر خلاف نظر رهبری و با توجه به اقدامات خلاف قانون و بی‌اخلاقی‌هایی که در آنجا صورت گرفت باز چنین بازداشتگاهی را بازگشایی و بکار گرفته‌اند.»

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) خاطرنشان کرد:« در صورت فعالیت مجدد این بازداشتگاه باید با متخلفان و کسانی که برخلاف نظر مسئولین عمل کرده‌اند با شدت و قاطعانه برخورد شود.»

قنبری همچنین خواستار تحقیق و پیگیری مجلس در زمینه صحت و سقم این خبر شد.


 


کلمه: خانواده کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر از تعیین قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی برای وی خبر دادند.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در ابتدا وثیقه تعیین شده برای این فعال مدنی ۲۰۰ میلیون تومان بود که به ۷۰ میلیون کاهش پیدا کرد. کوهیار گودرزی، بیش از ۱۳۰ روز است که در زندان اوین به سر می‌برد و در این مدت تحت فشار و بازجویی‌های طولانی‌مدت قرار داشته است.

این فعال حقوق بشر، پیش از این در آبان ماه با فشار نیروهای امنیتی از دانشگاه صنعتی شریف اخراج شد. هم‌اکنون، وی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد.

در حال حاضر، کوهیار گودرزی، به همراه شیوا نظرآهاری و نوید خانجانی، اعضای دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر هستند.


 


کلمه: عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه رهبری به جریان اصلاح‌طلب بی‌اعتماد نیست اظهار داشت:« پروژه تبلیغ علیه پیروان خط امام و جریان علاقمند به امام سال‌هاست که آغاز شده و عده‌ای به دنبال ریشه کن کردن اندیشه و افکار امام و انتقام جویی از امام (ره) و انقلاب هستند»، او همچنین تاکید کرد که انجمن حجتیه در بنیاد الغدیر لانه کرده است.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، سید علی اکبر محشتمی‌پور در دیدار با سازمان جوانان و دانشجویان مجمع نیروهای خط امام(ره) که عصر روز گذشته برگزار شد، در پاسخ به این سئوال که به نظر می‌رسد بخشی از جریان اصولگرا به دنبال تبیین این هستند که حاکمیت نسبت به اصلاح‌طلبان و کسانیکه با آنها همفکر نیستند بی‌اعتماد است و آیا به نظر شما حاکمیت و ساختار سیاسی‌اش نسبت به اصلاح‌طلبان بی‌اعتماد شده‌اند و یا فقط فضای رسانه‌ای به دنبال القاء این فکر است؟ گفت:« اگر منظور از حاکمیت مقام معظم رهبری است نظر ایشان نسبت به همه جریان‌های سیاسی یکسان است، مگر اشخاص ویژه‌ای که زمینه بی‌اعتمادی را نسبت به خودشان فراهم آورده‌اند.»

وی ادامه داد:«در هر طیف و جریان سیاسی هم افراد مورد اعتماد وجود دارد و هم افرادی که از آنها سلب اعتماد شده است و اینگونه نیست که رهبری نسبت به یک مجموعه به طور کامل بی‌اعتماد شده باشند و به جریانی دیگر کاملاً اعتماد کرده باشند.»

وزیر اسبق کشور با بیان اینکه سپردن مسوولیت به افراد بیانگر اعتماد کامل رهبری به یک جریان خاص نیست، تاکید کرد:«در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا افرادی هستند که مقام معظم رهبری به آنها مسئولیت‌هایی که سپرده است و به آنها اعتماد دارد و چه سیاست برخی از اشخاصی در جریان حاکم نظر مساعدی برای سپردن مسئولیت به آنها در دولت و دستگاه‌های مدیریتی نداشته است.»

محتشمی‌پور با بیان اینکه در طول تاریخ ثابت شده که هیچ وقت شرایط سیاسی فرهنگی و اجتماعی و امنیتی به صورت مستمر بر وقف مراد یک جریان باقی نمی‌مانده و همواره در کش و قوس و تغییر بوده است، گفت:«قدرت همیشه میان افراد و جریان‌های گوناگون در حال چرخش بوده و دست به دست چرخیده است و جریان حاکم بداند اگر قدرت دائمی و برای یک نفر بود هرگز قدرت به شما نمی‌رسید.»

وی با بیان اینکه قدرت پایدار نیست و تنها حاکمیت و قدرت برای ذات مقدس‌ الله است که ابدی و ذاتی است و قدرت‌های دیگر همه فانی هستند، تصریح کرد:«اگر به این مساله معتقد باشیم نه کسانی که در راس حاکمیت قرار گرفته‌اند به موقعیت و پست و مقام خود مغرور می‌شوند و هر کاری که دلشان خواست می‌کنند و نه کسانی که عمرشان را برای پیروزی و سربلندی نظام سرمایه کرده‌اند و حالا دستشان از قدرت کوتاه است ناامید می‌شوند و دست از اصلاح امور و امر معروف و نهی از منکر که وظیفه شرعی و قانونی اشان است بر می‌دارند.»

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه همه جریان‌های سیاسی در مقطع خاصی می‌توانند تاثیر گذار باشند و این تاثیرگذاری و یا سرنوشت‌سازی ما برای خودمان جامعه و کشور معلول تلاشی هست که در سال‌های گذشته انجام داده ایم اظهار داشت:«در زمان برگزاری انتخابات تبلیغات انتخاباتی ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد که این مدت زمان اوج تلاش جریان‌های سیاسی برای جذب رای مردم است در صورتی که اگر واقعا بخواهیم موثر باشیم باید از ۴ سال قبل تلاش کرده باشیم چرا که این مدت دو سه ماه زمان برداشت محصولی است که طی ۴ سال گذشته کاشته‌ایم و اگر عملکرد ما طی ۴ سال گذشته مثبت نبوده باشد نباید انتظار داشته باشیم که نتیجه مطلوبی را بدست بیاوریم.»

محتشمی‌پور ادامه داد:«جریان‌های سیاسی درون نظام باید از زمانی که در اختیار دارند برای ایجاد پیش زمینه‌های مثبت در جامعه به نفع خودشان استفاده کنند اما زمانی که انتخابات تمام شد و جریانی نتوانست پیروز انتخابات باشد اینکه بخواهد جنگ و دعوا را ادامه بدهد فایده‌ای ندارد و یک سیاست مدار عاقل برای موفقیت در آینده برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند و اگر بخواهیم یک جریان سیاسی موفق باشیم باید با کار و تلاش شبانه روزی با یک اراده قوی وارد عرصه بشویم.»

وی در ادامه در پاسخ به ابراز نگرانی یکی از اعضای مجمع مبنی بر فضای یاس و ناامیدی در جامعه نیست به ادامه فعالیت اصلاح‌طلبان و انحلال احزاب اصلاح‌طلب و پایبند نبودن جریان مقابل به اصول و قواعد دمکراسی وقواعد اخلاقی رقابت سیاسی و اینکه با وجود این فضا آیا امید به انجام فعالیت انتخاباتی برای جوانان وجود دارد؟؛ گفت:«در جریان انتخابات مجلس چهارم فضای سیاسی کشور به مراتب تیره‌تر و تاریک‌تر از وضعیت فعلی بود به طوری از لیستی که جریان خط امام برای شرکت در انتخابات ارائه داده بود به دلیل فضای مسموم تبلیغاتی که علیه جریان خط امام به راه انداخته بودند، حتی یک نفر از این لیست رای نیاورد ولی ما کوتاه نیامدیم و عقب نشستیم و لذا در سال۷۶ ورق برگشت و مردم که از عملکرد جریان مقابل ناراضی بودند وارد صحنه شدند و طور دیگری رای دادند.»

وزیر اسبق کشور با بیان اینکه پروژه تبلیغ علیه جریان علاقمند به امام و مجمع روحانیون مبارز و گروه‌هایی که در خط امام بودند سال‌هاست که کلید خورده و لذا ناامیدی و خالی کردن عرصه مفهومی ندارد تصریح کرد:«جریانی در مملکت پشت پرده است که به دنبال انتقام جویی از امام و انقلاب است. »

محتشمی‌پور با اشاره به انجمن حجتیه بنیاد الغدیر اظهار داشت:« بنیاد الغدیر با آن اسم زیبا برای ضربه زدن به اندیشه‌ها و افکار امام فعالیت می‌کند و انجمن حجتیه در آنجا لانه کرده است و بسیاری از نقشه‌ها علیه اندیشه‌های امام، بیت امام و دفتر نشر آثار امام از آنجا طراحی می‌شود.»

وی ادامه داد:«فکر می‌کنم فرقه مصباحیه که من چند سال است روی آن تاکید می‌کنیم، بی‌کار ننشسته است اینها جریانی بسیار خطرناک و خشن هستند که به هیچ کس رحم نمی‌کننند و نه امام را قبول داشته و دارند نه حتی آیت‌ الله خامنه‌ای را و از ایشان پلی ساخته‌اند برای رسیدن به اهدافشان و وقتی اهدافشان رسیدند ریشه رهبری را هم می‌زنند.»

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد:« من یقین دارم که آقای مصباح یزدی اعتقادی به رهبری ندارد، آقای مصباح که به امام اعتقادی نداشته و بعد از پیروزی انقلاب نه در جنگ و نه در جبهه و نه در مسئولیت‌هایی که امام واگذار می‌کردند حاضر نشده کمک کند چطور فکر می‌کنید اعتقاد به آیت الله خامنه‌ای دارد؟»

وی با بیان اینکه این جریانات برای ضربه زدن و نابود کردن اندیشه و تفکر امام و همه کسانی که با اعتقاد برای اجرای اندیشه‌های امام کار کرده‌اند تلاش می‌کند تاکید کرد:« این جریان برای ریشه کن کردن طرفداران واقعی امام و انقلاب گرفته و وقتی ریشه اینها را زدند به سراغ خود حضرت آیت الله خامنه‌ای می‌روند.»

محتشمی پور خاطرنشان کرد:« آقای مصباح یزدی و جریان انجمن حجتیه که در مدیریت‌های کلیدی مهم و مکان کشور نقش دارند به دنبال رسیدن به اهداف و برنامه‌های خودشان هستند و براین اساس نیروهای جوان و پیرو خط امام باید ببینند امام به دنبال چه بوده و با بررسی افکار و اندیشه‌های امام در جهت بست و گسترش آن تلاش کنند.»


 


کلمه:این روزها سرقت مجسمه‌های تهران به موضوع مهمی تبدیل شده‌اند. برای اولین‌بار است که نه تنها اهالی این حوزه بلکه مسئولان و شهروندان نیز به نوعی نسبت به مجسمه و آثار تجسمی شهرشان دغدغه پیدا کردند.

به گزارش مهر، هر چند باید این دغدغه خیلی زودتر از اینکه ۹ مجسمه برنزی از مشاهیر و مفاخر تهران ربوده شوند اتفاق می‌افتاد اما در تازه‌ترین واکنشها سردار ساجدی نیا، رئیس پلیس نیروی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه تیمی ویژه در آگاهی تهران بزرگ تشکیل شده تا پرونده سرقت مجسمه‌های تهران را پیگیری کند گفته است که به زودی نتایج تحقیقات پلیس در مورد این سرقتها اعلام می‌شود.

این در حالی است که محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگویی اختصاصی با مهر از ضبط فیلم سرقت یکی از مجسمه‌های ربوده شده شهرداری توسط دوربینهای مرکز کنترل ترافیک خبر داده و گفته است: شکایت شهرداری در مورد این موضوع تنظیم شده و همراه با مستندات از طریق اداره حقوقی در حال پیگیری و تحویل به نیروی انتظامی است.

جعفر نجیبی، یکی از مجسمه‌سازانی است که کمتر از یکماه قبل تندیس محمد معین ساخته وی در بلوار استاد معین نصب شد و چهارشنبه شب هشتم اردیبهشت به عنوان آخرین مجسمه‌ای که تا به حال ربوده شده است به سرقت رفت. وی در مورد نحوه پیگیریهایی که تا کنون انجام داده است به خبرنگار مهر گفت: صبح نهم اردیبهشت با من تماس گرفتند و خبر ربوده شدن مجسمه را گفتند. منهم با مسئولان زیباسازی منطقه ۹ تماس گرفتم و از آنها علت را پرسیدم و بعد از آن به سازمان زیباسازی مرکزی تماس گرفتم.

وی ادامه داد: مسئولان سازمان زیباسازی پاسخ دادند از طریق نیروی انتظامی در حال پیگیری این مسئله هستند. این در حالی است که مجسمه تازه نصب شده بود و حتی هنوز شناسنامه کار روی آن نصب نشده بود.

نجیبی در مورد نصب تندیس استاد معین که به سرقت رفته ابراز داشت: ۱۰۰ هزار تومان بابت حمل مجسمه از طریق جرثقیل هزینه کردم و میلگردی به ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر در داخل پایه کار گذاشته بودم تا مجسمه بسیار محکم باشد.بنابراین سرقت آن کار آسانی نبوده است.

وی در مورد برداشت خود از سرقتهای سریالی مجمسه‌های برنزی تهران عنوان کرد: از دو دیدگاه می‌توان به این جریان نگاه کرد. از طرفی می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که افراد سارق مخالف مجسمه‌سازی هستند و جریانی پشت پرده‌ وجود دارد که با زیباسازی شهری از طریق آثار تجسمی مخالف است.

این مجمسه‌ساز افزود: از نگاهی دیگر می‌توان اینطور فکر کرد که مجسمه‌ها، تنها به خاطر برنزشان دزیده شده‌اند چون تمام مجسمه‌های به سرقت رفته از جنس برنز بوده‌اند. بنابراین اگر باز هم تندیسهایی که ربوده شوند از این جنس باشد این فرضیه می‌‌تواند درست باشد.

نجیبی سپس در مورد ارزش مادی مجسمه‌های برنزی گفت: سازمان زیباسازی ارزش مجسمه استاد معین را پنج میلیون تومان ارزیابی کرده بود اما گذشته از ارزش هنری و معنوی که برای خودم داشت اگر سارقان با انگیزه استفاده از برنز مجسمه‌ها را ربوده باشند مبلغ زیادی عاید آنها نمی‌شود.

وی مورد مجسمه ربوده شده خود اشاره کرد: مجسمه استاد معین ۱۴۰ کیلو وزن داشت. الان برنز دست دوم حدود کیلویی دو تا چهار هزار تومان در بازار قیمت دارد. با توجه به وزن این اثر اگر در بازار فروخته شود، حدود ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. حال بگذریم که ۱۰۰ هزار تومان هزینه جرثقیل می‌شود پس در نهایت مبلغی عاید سارقان نمی‌شود. برای همین فکر نمی‌کنم تنها انگیزه آنها استفاده از برنز باشد.

طه بهبهانی نیز به عنوان مجسمه سازی که در زمینه برنز فعالیت کرده است در مود انگیزه سارقان عنوان کرد: من این موضوع را به عنوان سرقت قبول ندارم و فکر می‌کنم یک جریان است چون محال است افراد عادی مجسمه‌های ۲۰۰ کیلویی را بتوانند بدون هیچ برنامه‌ریزی بدزدند. تازه حتی اگر فکر چنین کاری را هم داشته باشند، چطور می‌توانند آن را بفروشند و اساسا چطور می‌تواند جرثقیلی را وارد پارک یا محیط‌های شهری ببرند که مجسمه را حمل کند.

وی اظهار داشت: متاسفانه این کار یک جریان ناخوشایند است که من نام آن را جامعه آزاری می‌گذارم. چرا وقتی تصویر شهرمان توسط مجسمه‌ها و فعالیتهای دیگری که شاهد هستیم کمی در حال سامان گرفتن است یک دفعه می‌بینیم مجسمه‌هایی که در معابر و مکانهای عمومی نصب شده بودند سرقت می‌شوند و به نوعی زیبایی شهر تخریب شود.

هر چند مسئولان از تلاش برای معرفی سارقان این مجسمه‌ها در چند روز آینده خبر داده‌اند اما حتی اگر این مجسمه‌ها پیدا و در جایگاه خود قرار بگیرند به نظر می‌رسد اعتماد جامعه هنری برای خلق آثاری که مناسب فضاهای شهری هستند خدشه دار شده است. بنابراین باید قانونی مدون برای حفاظت و مراقبت از آثار هنری که برای زیبایی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند تنظیم شود.


 


کلمه: فقرا و افراد بی خانمان در با حمله به مجتمع های مسکونی ساخته شده بدست ایران در ونزوئلا آن را به تصرف خود در آوردند.

به گزارش آخرین نیوز، شماری از مردم در یک اقدام ضربتی و با حمله شبانه در شهر سان کارلوس در ایالت کوخه دس ونزوئلا به طور غیر قانونی نهصد واحد از آپارتمان های ساخته شده توسط شرکت ایرانی را اشغال کردند .این مجتمع مسکونی حدود دو هزار و چهارصد واحد آپارتمان دارد که از اواخر هفته گذشته به آن حمله و نهصد واحد از آن اشغال شده است .قرار بود این واحدها توسط وزارت مسکن ونزوئلا به افراد واجد شرایط واگذار شود.

معاون وزیر مسکن ونزوئلا با غیرقانونی خواندن این اشغال تصریح کرد، مقامات محلی با کمک پلیس این افراد را از مجتمع ها بیرون خواهند کرد و بر اساس اولویت این آپارتمان ها را به ساکنان این منطقه تحویل خواهند داد.


 
برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر