۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۵, چهارشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: Kaleme 05/05/2010


Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: نخستین بزرگراه دو طبقه کشور در حالی در روز ۲۴ اسفند در اصفهان توسط رئیس دولت افتتاح شد که بعد از دو ماه از افتتاح این پروژه برخی از شهروندان اصفهانی با ارسال تصاویری به سایت «کلمه» از ترک خوردن پایه های این پروژه خبر دادند

به گزارش کلمه،برای ساخت این بزرگراه ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است و به گفته مسئولان، ساخت آن دو سال زودتر به بهره برداری رسیده است اما گویا موارد ایمنی در ساخت آن لحاظ نشده و امکان خطر برای شهروندان اصفهانی هر لحظه وجود دارد.


 


کلمه: در دوران حکومت استبدادی و جابر محمدرضا پهلوی، ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت کشور) در تمامی شئون زندگی ایرانیان دخالت می‌کرد. اولین رئیس ساواک سپهبد تیمور بختیار، فردی قلدر و روانپریش بود که دوران کودکی و نوجوانی سختی را گذرانده و به همین سبب مجموعه‌ای از عقده‌های روحی و روانی بود.

انتصاب وی به ریاست دستگاه سرکوب شاه به همین دلایل بود، زیرا مستشاران خارجی که ساواک را سازماندهی کرده بودند به خوبی می‌دانستند فردی که دارای عواطف انسانی و سلامت روح و روان باشد حتی نمی‌تواند به یک گنجشک و یا یک گربه آسیب برساند، چه برسد به آنکه دست و پای مردم را بشکند و آنها را روی تخت فلزی و چراغ پریموس زنده زنده بریان نماید! چنین فردی هم پر واضح است برای انتخاب همکارانش سراغ افرادی مردم‌آزار و دارای عقده‌های روحی و روانی می‌رود و آنها را در سمت‌های تعقیب و مراقبت و خبرچینی و بازجویی از دستگیرشدگان قرار می‌دهد.

ساواک (دستگاه سرکوب و پلیس خفیه شاه) تاب هیچ نوع مخالفت و اعتراضی را نداشت و نه تنها اعضای اپوزیسیون مسالمت‌جو نظیر اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی را دستگیر و به کمیته مشترک ضد خرابکاری (در پشت ساختمان مرکزی شهربانی) منتقل و تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار می‌داد، بلکه جوانان دانش‌آموز و دانشجو در سنین پایین را به خاطر داشتن یک جلد کتاب و خواندن یک جزوه به زندان اوین منتقل و به زندان‌های طویل‌المدت و سلول‌های انفرادی می‌انداخت.

در آن دوران سیاه که مردم بیگناه را شبانه در اوین به جوخه اعدام می‌سپردند و ساکنان ده اوین در نیمه‌های شب با صدای رگبار مسلسل عوامل رژیم از خواب شبانه می‌پریدند نام «زندان اوین» حتی بیشتر از نام «ساواک» لرزه بر اندام مردم می‌انداخت. بسیاری از دستگیری‌ها هم بی‌مورد و براساس پرونده‌سازی‌های واهی و کذب بود.

به دلیل فجایعی که در زندان اوین به‌وقوع پیوسته بود یکی از اولین مراکز سرکوب و اختناق رژیم که در جریان انقلاب مورد تهاجم مردم قرار گرفت مجموعه زندان اوین بود که بخش‌هایی از آن، از جمله بند معروف ۲۰۹ توسط اسرائیلی‌ها ساخته شده بود و هنوز هم به بند اسرائیلی‌‌ها معروف است. اینجانب در نخستین ساعات سقوط زندان اوین و تسخیر آن توسط مردم همراه با مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، شهید کچویی و پدر رضایی‌ها به بازدید از دژ فروریخته اوین رفتم و از سلول‌های انفرادی و بند زنان و بخش‌های مختلف زندان و اتاق‌های بازجویی و دیوارهایی که هنوز آغشته به خون زندانی‌ها و شکنجه‌شده‌ها بود بازدید کردم. شرح این بازدید را ۳۰ سال قبل در کتاب اسرار زندان اوین نوشته و منتشر کرده‌ام. همچنین در آن روز مصاحبه‌ای با مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی انجام دادم که در هفته اول پیروزی انقلاب در مجله اطلاعات هفتگی به چاپ رسید و در کتاب وزین دوجلدی زندگی آیت‌الله طالقانی (شرکت انتشار) نیز نقل گردیده است. همچنین در دو جلد کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله طالقانی» و «رحلت یا شهادت» آمده است. این روزها که به دلیل حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد مجددا نام زندان اوین بر سر زبان‌ها افتاده است، نقل بخش‌هایی از این مصاحبه تاریخی خالی از لطف نیست.

حضرت آیت‌الله طالقانی، در این لحظه که این کانون ظلم و ستم و مرکز شکنجه و قتل فرو ریخته است نظر شما در مورد زندان اوین چیست؟

واقعا لحظه‌ای تاریخی است. رژیم جبار و قلدر پهلوی هر ندای مخالفی را در گلو خفه می‌کرد و مردم را به کوچک‌ترین بهانه‌ای به اینجا منتقل می‌کرد و تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار می‌داد و چه بسیار جوانانی که روی پای خود وارد زندان می‌شدند و جنازه لت‌وپار شده آنها با اتومبیل نعش‌کش از این کانون ظلم و ستم خارج می‌شد. مردم باید ارزش این انقلاب عظیم را بدانند که یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌هایش که الان شاهدش هستیم فروپاشی زندان مخوف اوین است که در سلول‌های آن بسیاری از جوانان ما را به جرم آزاداندیشی و آزادیخواهی شکنجه و شهید کرده‌اند و اگر این دیوارها زبان داشتند چه فجایعی را برای ما تعریف می‌کردند. شاه و عوامل و اذنابش خود را صاحب مملکت و مالک‌الرقاب مردم و جان و مال و ناموس ملت می‌دانستند، در حالی‌که حکومتگران نوکر مردم و حقوق‌بگیر آنها و در واقع مستخدم آنها هستند و باید در خدمت منافع ملک و ملت باشند نه آنکه ملک و ملت را در خدمت منافع شخصی خود بگیرند. کسانی که در قدرت هستند اگر بر نفس خود مسلط نباشند قدرت چشم آنها را کور می‌کند و کم‌کم از حقیقت دور می‌شوند و آنطور که تاریخ نشان داده است همین اعمال زور و قدرت سرکوبگرانه در نهایت وسیله سقوط آنها می‌شود. در مورد شاه هم دیدیم که کم‌کم صف خود را از مردم جدا کرد و تصور کرد که ساواک و گارد شاهنشاهی و اطرافیانش قادر به حفظ قدرت و موقعیت او هستند. او مردم را به حساب نمی‌آورد و خودش را موجودی استثنایی و عقل کل می‌دانست که همگان باید از منویاتش پیروی کنند و تاب هیچ مخالفتی حتی مخالفت‌های غیرسیاسی را نداشت و من شخصا به خاطر دارم بعضی کارشناسان اقتصادی را هم چون نظری خلاف نظریات اقتصادی او داشتند دستگیر و شکنجه کرد.

به نظر شما آینده این زندان چه خواهد شد و آیا ما در نظام جدید هم چنین زندان‌هایی خواهیم داشت؟

همه کسانی که امروز در صف اول انقلاب هستند از رهبر انقلاب، حضرت امام امت تا دیگران و این طلبه حقیر شلاق ساواک و ظلم ساواک و طعم زندان‌های رژیم استبدادی را چشیده‌اند و بهتر از هر کسی می‌دانند چه ظلمی به مردم و به ویژه جوانان این مرز و بوم رفته است. اسلام برای آزادی مردم آمده است و ما در اسلام از این چیزها (شکنجه و سلول انفرادی) نداریم و اصلا در اسلام چیزی به نام زندان وجود ندارد. اگر کسی کاری خلاف قوانین مملکت و شرع انور اسلام انجام دهد مجازات آن معلوم است و در دادگاه عدل اسلام طبق قوانین اسلام که دارای روح عفو و بخشش است محاکمه و مجازات می‌شود. زندان از این نوع (زندان سیاسی) هم نخواهیم داشت زیرا در صورت استقرار اسلام ابراز عقیده و بیان آزاد است و مردم برای ابراز نظر و عقیده منعی ندارند. ما خواستار جامعه‌ای هستیم که حتی در آن اگر کسی طرفدار استقرار رژیم سلطنتی هم باشد بیاید و آزادانه حرفش را بزند. در هر جامعه‌ای که آزادی بیان و عقیده و امثالهم وجود داشته باشد مسلم است مخالفان به سوی خشونت هم نخواهند رفت و موردی پیش نخواهد آمد که دولت و مردم را در برابر هم قرار دهد. بنابراین جز موارد ضروری که باید متهمان جرائم بزرگ نظیر قتل تا قبل از برگزاری دادگاه مدتی را به اجبار در بازداشت باشند، که آن هم بسیار کوتاه خواهد بود. بازداشتگاهی نخواهیم داشت و با رسیدگی فوری در دادگاه عدل اسلامی زندان‌ها خالی خواهند شد و البته که از نوع زندان اوین (زندان سیاسی) نخواهیم داشت و انقلاب ما برای همین بود که فضای سیاسی باز شود و مردم بر سرنوشت خود حاکم باشند و در بیان عقاید خود آزاد باشند.

منبع:روزنامه اعتماد ملی-۱۱ مرداد ۱۳۸۸

گفتگوی اسکندر دلدم رئیس موسسه مطالعات تاریخی آسیاـ آفریقا  با آیت الله طالقانی


 


کلمه:فیض الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ساعتی پیش به مرخصی آمد.

به گزارش خبرنگار کلمه ساجده عرب سرخی یا تایید این خبر گفت که پدرم برای مرخصی ۵ روزه از زندان آزاد شده است.

فیض الله عرب سرخی ۱۶ فروردین ماه  پس از ۹ ماه بازداشت  به مرخصی ۵ روزه آمد که در پی عدم تمدید مرخصی  عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بعد  به زندان اوین بازگشت.

امروز عرب‌سرخی به مرخصی ۵ روزه آمد.


 


کلمه:معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران و مشاور سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات بازداشت مریم عباسی نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران بعد از اعتراض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران را محکوم کرد و گفت:« دانشگاه فضای بیان عقاید مختلف است و باید چند صدایی حاکم باشد.»

او عباسی نژاد را دانشجویی فعال و کوشا و با ایمان خواند که حضوری فعال در حوزه دانشگاه و تحصیل داشته و بازداشت او را محکوم کرد.

به گزارش  جرس، وی افزود:« دانشجویان و جوانان افرادی هستند که در سن حساسی به سر می برند و اعتراض و انتقاد حق طبیعی آنها ست. اینکه دختران جوان ما امروز در عرصه‌های فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی مطرح می‌شوند نشان دهنده عمق درک انقلاب اسلامی در اصل حمایت از حقوق زنان بوده و نباید اینطور با نسل جوان پویا و فعال برخورد شود.»

به دنبال اعتراضات گستردۀ دانشجویان دانشگاه تهران به حضورِ ناگهانی و سخنرانیِ محمود احمدی نژاد در آن دانشگاه، روز گذشته مریم عباسی نژاد از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران دستگیر شد.

عباسی نژاد ، یکشنبه شب (۱۲ اردیبهشت) و حوالی ساعت ده شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

هنوز از علت دقیق دستگیری، محل بازداشت و وضعیت جسمی و روحی وی و همچنین بازداشتهای احتمالیِ دیگر، خبری منتشر نشده و گزارشی مخابره نشده‌است.


 


کلمه:مهدی کروبی، با حضور در منزل پدری شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شد وابراز داشت «هر اقدامی که بتواند در این زمینه انجام خواهد داد.»

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر شیوا نظرآهاری، فعال برجسته حقوق بشر و دانشجوی ستاره دار از خردادماه سال گذشته نزدیک به ۲۲۰ روز را در بازداشت به سر برده که حدود ۱۰۰ روز آن در سلولهای انفرادی زندان اوین بوده است.

نظرآهاری، برای دومین بار در سال گذشته در ۲۹ آذرماه بازداشت شد. این درحالی است که در اول مهرماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

در حال حاضر کوهیار گودرزی و شیوا نظرآهاری دو عضو بازداشت شده کمیته گزارشگران حقوق بشر هستند.


 


کلمه:در پی بازداشت دکتر مریم عباسی نژاد، دبیر سیاسی سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با صدور اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه او هیچ نقشی در اعتراضات صورت گرفته به حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران نداشته است، خواستار آزادی فوری او شدند.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، متن این اطلاعیه بدین شرح است:

پس از حضور ناگهانی رئیس دولت  در دانشگاه علوم پزشکی تهران در یازدهم اردیبهشت ماه، برای ساعاتی در دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تجمعی شکل گرفت. در پی این واقعه، بر خلاف رویه معمول و سازوکارهای درونی دانشگاه، عده ای از دانشجویان توسط برخی از نهادهای امنیتی فراخوانده شدند و متاسفانه در این میان سرکار خانم دکتر مریم عباسی نژاد، که سابقه نزدیک به ۸ سال عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را دارا می باشند، احضار و پس از مراجعه اولیه، بازداشت و منزل ایشان مورد تفتیش قرار گرفت.

به شهادت دانشجویان،فعالین دانشجویی و مسئولین دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ایشان دانشجویی متعهد و معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی و رهرو راه خمینی کبیر(ره) بوده و در طول دوران فعالیت خود، همواره در چارچوب های قانونی حرکت نموده‌اند و ضمنا در تاریخ مذکور، به گواه حراست دانشگاه و شاهدان عینی، ایشان هیچگونه نقشی در تجمعات اعتراضی دانشگاه نداشته‌اند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ضمن محکومیت این واقعه خواستار توقف برخوردهای امنیتی با دانشگاه و آزادی هر چه سریعتر سرکار خانم دکتر عباسی نژاد می باشد و نسبت به فشارهای وارده بر دانشجویان در آستانه خردادماه هشدار می دهد. برخوردهای امنیتی با دانشجویان ملتهب شدن فضای دانشگاه را درپی خواهد داشت و می تواند منجر به تحریک احساسات دانشجویان دانشگاه و دور شدن از اعتدال و آرامش گردد.

از سویی به دانشجویان و هم کلاسی های عزیزمان نیز توصیه می کنیم تا در شرایط حساس کنونی، آرامش خود را حفظ نموده تا بهانه ای به دست آنان که به دنبال بحرانند، داده نشود و امکان پیگیری آگاهانه مسائل از طریق مراجع ذیصلاح فراهم گردد.

و من الله التوفیق

انجمن اسلامی دانشجویان

دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران


 


کلمه:در جلسه امروز شورای شهر تهران، احمد مسجدجامعی درباره ادامه سرقت تندیس‌ها به عنوان سرمایه‌های معنوی شهر هشدار داد و خواستار ارائه گزارش مقامات مسئول در مورد تندیس‌های ربوده شده به شورای شهر شد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، با بیان اینکه استمرار سرقت تندیس‌ها و سردیس‌های شهری نوعی لجبازی و بی‌اعتنایی به افکار عمومی، هنر، هنرمندان و مشاهیر ملی است و به اعتماد اجتماعی لطمه می‌زند تاکید کرد:« برخی از این تندیس‌ها آثار هنرمندان بزرگی همچون مرحوم استاد قهاری است که دیگر در قید حیات نیستند و از سوی دیگر اکثر این تندیس‌ها، تندیس مشاهیر ملی همچون ستارخان، باقرخان، استاد معین، شهریار و … است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات افزود:« سرقت این آثار از معابر شهری پرتردد، اماکنی همچون پارک ملت و مقابل بیمارستان، نه تنها از نوع سرقت‌های معمول آثار هنری نیست و تعجب برانگیز است بلکه نوعی بی‌نظمی و حس ناامنی را القا می‌کند.»

وی خطاب به چمران به برخورد توأم با عصبیت برخی مقامات انتظامی در مقام پاسخگوئی به پرسش‌های نمایندگان مردم اشاره کرد و از چمران خواست موضوع جدی تلقی شود و در جلسه آتی شورای شهر گزارش این موضوع به شورا ارائه شود.

مسجدجامعی در پایان با تأکید بر این که آثار هنری منحصر به فرد هستند و حتی در صورت جایگزینی وجبران این فقدان ساخت مجدد برخی از آثار به سرقت رفته امکان‌پذیر نیست و این تاسف برانگیز است، خواستار تسریع در جایگزین کردن آثار هنرمندانه دیگری با همان عنوان در محل‌های پیشین شد.

مهدی چمران ضمن تأیید ضرورت پیگیری این موضوع به مذاکره با سردار ساجدی‌نیا، قالیباف و مسئولان امنیتی اشاره کرد و از وعده آن‌ها برای رسیدگی جدی خبر داد.

در حاشیه توضیحات چمران، معصومه ابتکار با لبخند ابراز خرسندی کرد که تندیس اعضاء در جایی نصب نشده که به سرقت برود.

گفتنی است، در ابتدای این توضیحات، مسجدجامعی در پاسخ بیادی که از واژه مجسمه استفاده کرد گفت"«این آثار و سردیس بوده و مجسمه نیست و احکامش هم متفاوت است.»


 


کلمه: عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس با اشاره به توهین‌های مکرر سایت‌های حامی دولت به بیت امام راحل گفت:«امام تمام قوانین مجلس را دقت داشتند و توصیه می‌کردند ولی الان ما نمایندگان مجلس قانون تصویب می‌کنیم رئیس جمهور تشخیص می‌دهد ضرر دارد و اجرا نمی‌کنیم و این کجای خط امام و اتفاق به قانون است، اگر خط امام مورد توجه است، وزیر میلیاردی مال کدام دولت است، به کروبی گفته شد چرا ۳۰۰ میلیون از شهرام جزایری پول گرفت خوب علما پول می‌گیرند اما الآن بحث ۷ میلیارد تومان است.»

به گزارش فارس، مصطفی کواکبیان عصر دیروز در مناظره با محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد با موضوع «خط امام خمینی (ره)» که در سالن اجتماعت مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: امام (ره) شخصیتی بی‌بدیل و بی‌نظیر در تاریخ سیاسی معاصر بود و وجه تمایز ایشان با رهبران انقلاب‌های جهان غیر از اینکه ایشان یک انقلابی را رهبری کردند، استقرار نظامی در کشور بود که صاحب یک مکتب سیاسی است.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم خط امام (ره) را بهتر بشناسیم باید به این مکتب سیاسی به دقت توجه کنیم، خیلی از رهبران، انقلاب‌ می‌کردند ولی نمی‌شود گفت مکتب خاصی را داشتند، امام (ره) گنجینه‌ای از میراث فکری و فرهنگی برای ما باقی گذاشتند و امروز بیش از پیش نیازمند این اصول، شاخصه‌ها و گنجینه‌ها هستیم.

نماینده سمنان در مجلس اضافه کرد: ۱۰ شاخص برای خط امامی بودن وجود دارد که هر کس می‌خواهد ادعای خط امامی داشته باشد باید این شاخصه‌ها را داشته باشد و هر کس مدعی شود ولی در عمل رعایت نکند خط امامی نیست و تنها ادعا کرده است.

وی یادآور شد: در بحث اسلامیت نظام، جمهوری نظام و برخورد با مسائل سیاست خارجه و بین‌المللی نکاتی را امام خمینی (ره) به ارمغان گذاشتند که این مجموعه می‌تواند خط امام را شکل دهد.

مبلغان سکولاریسم خط امامی نیستند

کواکبیان توضیح داد: در بحث اسلامیت نظام قطع یقین کسانی که سکولاریسم را تبلیغ می‌کنند و مبلغ جدایی دین و سیاست باشند، خط امامی نیستند، زیرا امام به شدت طرفدار با هم بودن دین و سیاست بودند و این دو مقوله را تفکیک‌ناپذیر می‌دانستند و نکته دیگر اینکه، مقررات شرعی و الهی باید در حکومت دینی جاری و ساری باشد و تخلف از قوانین شرعیت می‌تواند تخلف از خط امام باشد، بنابراین باید به این امر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: درباره نظریه ولایت مطلقه فقیه، امام خمینی (ره) این نظریه را مطرح کردند و نظریه‌پردازی خاص امام (ره) است که سه تفسیر از این نظریه ولایت مطلقه فقیه وجود دارد که یک نظریه، نظریه انتصابیون است که به رأی مردم اعتقاد نداشته و مشروعیت بخش نظام نمی‌دانند، یک نظر مربوط به انتخابیون است که در نقطه مقابل انتصابیون است براساس این نظر تا مردم رأی ندهند کسی ولی‌فقیه نمی‌شود و نظر دیگر مشروعیت دوگانه است یعنی مشروعیت الهی و مشروعیت مردم است که اثبات می‌کنیم نظر امام مشروعیت الهی و مردمی است و تا مردم مصداق را تعیین نکنند نمی‌توانیم بگوییم دیدگاه امام را عمل کردیم.

نماینده سمنان در مجلس افزود: در بحث جمهوریت نظام، بحث آزادی از نکات محوری دیدگاه امام است، البته آزادی از همه شاخص‌های اجتماعی و فردی گرفته تا آزادی سیاسی است که سه شاخص معروف آن بیان و مطبوعات، احزاب و جمعیت‌ها و اجتماعات و میتینگ‌های سیاسی است که امام مطرح می‌کنند.

اعتقاد به ضدیت اسلام با دموکراسی بی‌اعتقادی به خط امام است

وی اعلام کرد: امام در بحث مردم‌سالاری ذره‌ای زاویه با مردم‌سالاری ندارد و مردم‌سالاری در چارچوب اسلامیت نظام، امام خمینی (ره) می‌فرمودند دموکراسی در ذات اسلامی مندرج است و دموکراسی ما بالاتر از غرب است و عده‌‌ای که امروزه اسلام را با ضدیت دموکراسی بدانند قطع یقین خط امامی نیستند، هر کسی می‌خواهد باشد.

کواکبیان بیان داشت: این دو مقوله با هم هستند، یک عده پشت ارزش‌های اسلامی به مردم حمله کرده و اینها به همان اندازه مقصر در تخطی از خط امام هستند که کسانی پشت آزادی سنگر گرفته و بخواهند به ارزش‌های دینی و اسلامی اهانت کنند.

وی تأکید کرد: اگر کسی بگوید اسلام با دموکراسی جور درنمی‌آید آنها منظورشان این است که اسلام مشکل دارد، امام این دو مقوله را جمع کردند و هنر امام این بود که ما دموکراسی دینی را بتوانیم تصور کنیم، در آن عدالت، آزادی، حقوق بشر، کرامت انسان و معنویت رعایت شود.

نماینده سمنان در مجلس خاطرنشان کرد: استقلال نکته دیگری بود که امام خمینی (ره) بر آن تکیه داشتند، مفهوم این بود هیچ قدرتی نمی‌تواند حق تعیین سرنوشت را از مردم بگیرد و بخواهد به آنها چیزی را تحمیل کند، این ملت‌ها هستند که باید سرنوشت خود را به دست بگیرند.

امام معتقد بودند حکومت را رضایت مردم شکل بگیرد

وی تأکید کرد: مفهوم سخن امام این نبود با همه کشورها قطع ارتباط کنیم و سر جنگ با همه قدرت‌ها داشته باشیم، بحث این بود مردم آزاد هستند تعیین سرنوشت کنند و حکومت با رضایت مردم شکل گیرد، البته استکبارستیزی نکته مهمی است که باید توجه کرد همانطور که ملت‌ها آزادند تعیین سرنوشت داشته باشند قدرت‌ها ظالم آزاد نیستند که بر ملت‌ها چیزی را تحمیل کنند و استکبارستیزی از نکات محوری دیدگاه امام است.

کواکبیان گفت: آن کسانی مصادق امور هستند با کسانی که خارج دولت هستند، تفاوت دارند، یعنی علاوه بر اینکه باید پاسداشت خط امام را داشته باشد باید در عمل رعایت کنند، مهم عمکردها است که چه قدر مطابق با خط امام است و روح امام را در این مسیر با عزت و احترام را حفظ و ادامه دادیم.

چرا سایت‌های حامی دولت این همه توهین به بیت امام می‌کنند؟

وی تصریح کرد: بعد از امام خمینی (ره) خیلی اتفاقات در کشور رخ داد که آدم احساس می‌کند بر خلاف نظر امام بوده، اکنون خط امام مظلومیت در کشور دارد، بیت امام مورد توهین و بی‌احترامی واقع می‌شود من از آقای صفار هرندی سؤال می‌کنم که آقای سیدحسن خمینی تولیت حرم امام و اکنون میراث‌دار اندیشه‌ها امام (ره) باید باشد، شما به سایت‌های طرفدار دولت نگاه کنید ببینید چه توهین‌هایی اینها نمی‌کنند در سایت رجا نیوز که متعلق به همسر وزیر دادگستری بود چه حرف‌هایی زده می‌شود مگر سید حسن آقا، کدیور است.

نماینده سمنان در مجلس ادامه داد: ما قبول داریم ملتزم به خط امام بودن برای ما مهم است، ولی تا مجلس خبرگان رهبری را انتخاب نکنند رهبر انتخاب نمی‌شود و تا مردم مجلس خبرگان را انتخاب نکنند مجلسی در کار نیست پس تا مردم انتخاب نکنند رهبری انتخاب نمی‌شود، پس انتخاب ولی فقیه در عصر غیبت منوط به رأی مردم است.

وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری استفتایی از امام در مورد ولایت کردند که ایشان گفتند، ولی فقیه در همه حال ولایت دارد اما در مسئله حکومت منوط به رأی اکثریت آرا ملت است که در صدر اسلام به بیعت تعبیر می‌شود و مصباح یزدی بگوید خبرگان رهبری ربطی به مردم ندارد و مشروعیت هیچگاه از ناحیه مردم نمی‌آید آیا این دیدگاه مناسبتی با خط امام دارد ما به عنوان شخصیت فلسفی برای ایشان احترام قائل هستیم، اما در زمان امام چه قدر دیدگاه امثال ایشان مطرح بود و اکنون چه قدر مطرح است.

اینکه رئیس‌جمهور تشخیص دهد قانون مصوب ضرر دارد کجای خط امام است؟

کواکبیان تصریح کرد: با صراحت می‌گویم هرکس در بحث مقابله ولی فقیه عمل کند قطع یقین خط امامی نیست اما این هم صحیح نیست که به نام رهبر و بحث ولایت هر کس حرفی زد سرکوب کنیم و بگوییم ضد خط امام است.

وی اظهار داشت: موسوی نخست وزیر بود و مجلس دوم می‌خواست به وی رأی دهد و برخی مخالف بودند امام نامه نوشتند که نمایندگان من صلاح نمی‌دانم وی تغییر کند و ۹۹ نفر از مجلسی‌ها در آن شرایط بر خلاف نظر امام رأی دادند آنها که معتقدند باید ذوب در ولایت بود، البته امام هم نفرمودند شما ضد ولایت هستید بلکه تقدیر کردند که با تشخیص خود عمل کردید و این خط امام است.

نماینده سمنان در مجلس با اشاره به تأکید امام بر عمل به قانون افزود: امام تمام قوانین مجلس را دقت داشتند و توصیه می‌کردند ولی الان ما نمایندگان مجلس قانون تصویب می‌کنیم رئیس جمهور تشخیص می‌دهد ضرر دارد و اجرا نمی‌کنیم و این کجای خط امام و اتفاق به قانون است.

تا بخواهید در انتخابات تخلف شد

کواکبیان در ادامه تأکید کرد: بحث شخم زدن به گذشته کار را حل نمی‌کند، ما اکنون شرایطی داریم که خط امام در مملکت رعایت نمی‌شود ما معتقد هستیم خط امام مشعل فروزانی فراروی ماست و الآن کسانی که از خط امام تخطی می‌کنند، از خط ولی فقیه هم تخطی می‌کنند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما اعتقادی به تقلب در انتخابات نداریم ولی تا بخواهید تخلف شده است دو شب مانده به رأی‌گیری سهام عدالت توزیع کردند.

این نماینده مجلس با اشاره به معرفی پرونده‌های مفاسد اقتصادی توضیح داد: اگر خط امام مورد توجه است، وزیر میلیاردی مال کدام دولت است، به کروبی گفته شد چرا ۳۰۰ میلیون از شهرام جزایری پول گرفت خوب علما پول می‌گیرند اما الآن بحث ۷ میلیارد تومان است اگر قرار است خط امام رعایت ‌شود باید کسانی که از بیت‌المال سو‌ء استفاده می‌کنند، معرفی شوند مگر آقای احمدی نژاد ده‌ها بار نگفتند که اسامی مفسدان اقتصادی را مطرح می‌کنند، گفته می‌شود ۱۰۰ بدهکار عمده بانکی داریم، اسامی را مشخص کنید.

نماینده سمنان در مجلس با اشاره به وعده رئیس جمهور در ایجاد اشتغال در سال جاری اضافه کرد: آقای احمدی‌نژاد گفتند که در کشور این مقدار شغل ایجاد می‌کنیم که مردم انتخاب کنند ولی این تحقق نمی‌یابد.

وی ادامه داد: مشروعیت نظام از رهبری است ولی مشروعیت رهبری از مردم است، یک ساعت بدون رضایت مردم بر مردم حکومت کردن از نظر شرع جایز نیست، مردم باید با نظام باشند بحث ما این است.

کواکبیان خاطرنشان کرد: کسانی که به اصل ولایت توهین کنند جزو ۴۰ میلیون نفری نبودند که رأی دادند آنها نظام را قبول ندارند.

آمریکا می‌خواهد سر به تن جمهوری اسلامی و راست و چپش نباشد

وی با اشاره به ارتباط با آمریکا ادامه داد: من حاضر هستم ثابت کنم چراغ سبزی که این دولت به آمریکا نشان داده بی‌سابقه است، حداقل سه نامه نوشته، نامه‌ای که جواب نمی‌دهند آنها می‌خواهند سر به تن جمهوری اسلامی نباشد چه چپ و چه راست باشد آنها هر کس دم از اسلام بزند با او مخالف هستند.

کواکبیان ادامه داد: باید ببینم آمریکا می‌خواهد نظام با پشتوانه عظیم مردم باشد یا فاصله با مردم داشته باشد؟ هرکس شکاف در بین مردم ایجاد می‌کند از آمریکاست فرقی نمی‌کند از اصلاح‌طلبان یا اصولگراها باشد.

وی یادآور شد: همه باید دست به دست هم دهیم و سازندگی کنیم تا وحدت کشور را حفظ کنیم و باید دموکراسی اسلامی را اجرا کنیم و مشکل این است که اجرا نمی‌شود.


 


کلمه:پس از آنکه دکتر معتمدی از اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزیر ارتباطات دولت خاتمی در اتاق شخصی خود در دانشگاه مورد حمله قرار گرفت، دانشجویان دانشگاه برق و سایر دانشجویان دانشگاه امیرکبیر دست به تحصن در مقابل دانشکده برق زده اند. و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به موضوع سوء قصد به جان دکتر معتمدی شده اند.

به گزارش دانشجو نیوز،دکتر معتمدی که از اساتید محبوب دانشگاه و مخصوصا دانشکده برق می باشد در حالی مورد این سوقصد قرار گرفت که هیچ کدام از پیشگیری های امنیتی که به گفته دانشگاه به منظور حفاظت دانشگاههیان انجام گرفته است نتوانسته است جلوی این حمله را بگیرد.

جالب اینجاست که در مواردی که برای دستگیری دانشجویان و جمله به ساحت دانشگاه نیازی به این موارد امنیتی باشد از ریز ترین دوربین ها و موارد امنیتی استفاده می شود اما در این مورد که با جان یکی از شخصیت های علمی کشور گره خورده است حراست و انتظامات دانشگاه به این گفته که ضارب یکی از دانشجویان قدیمی دکتر معتمد بوده است بسنده کرده اند، این گفته تا حدی مضحک بوده است که دکتر صراف از اساتید دیگر دانشکده برق برای روشن کردن این موضوع ضارب را فردی معرفی کرده است که در دوران وزارت دکتر معتمدی خط تلفن می خواسته است و موفق به دریافت آن نشده است! با ایجاد این فضا در دانشگاه با گزشت ساعتی از این فاجعه انتظامات و حراست دانشگاه گفته قبلی خود را تکذیب کرده و اطلاعات جدید را منوط به تحقیقات بیشتر کرده است.

شایان ذکر است که ضارب توسط اساتید دانشگاه در هنگام فرار دستگیر شده است.

در کنار این اخبار دانشجویان دانشگاه برق و سایر دانشجویان دانشگاه دست به تحصن در مقابل دانشکده برق کرده اند و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به این موضوع شده اند، مهمترین نکته ای که دانشجویان و دانشگاهیان بر آن تاکید دارند این است که چطور میشود برای بازداشت مجید توکلی تمام دوربین های دانشگاه در اختیار و فعال است و به ضرب الاجلی در اختیار نیروهای امنیتی قرار می گیرد اما در این مورد هیچ دوربینی و یا انتظاماتی وجود نداشته است.

با وجود این تناقضات دانشگاه، به گفته شاهدان عینی فرد ضارب حدودا ۴۰ ساله و دارای محاسن بوده است .

هم اکنون دکتر معتمدی در بیمارستان تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.


 


کلمه: محمدباقر قالیباف امروز در حاشیه دویست و هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر دزدیده شدن مجسمه‌های سطح شهر تهران، اظهار داشت: با آشنایی بنده در این زمینه باید بگویم، این اقدام کاری سازماندهی شده است و سارقان به صورت باندی عمل کرده‌اند.

وی افزود: نیروی انتظامی اطلاعات خوبی در این زمینه بدست آورده است وهمچنین شهرداری تهران نیز شکایت خود را در این زمینه ارائه کرده است.

قالیباف تصریح کرد: در بسیاری از دزدی‌ها مانند دزدیدن گاردریل‌های جنبه اقتصادی دارد؛ اما درباره دزدی مجسمه‌های شهر ممکن است جنبه اقتصادی مد نظر باشد و ممکن است موضوع عمیق‌تر از این حرف‌ها هم باشد.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که اقدام شهرداری تهران در این زمینه چیست؟ خاطرنشان کرد: بنا نیست شهرداری مسئولیت امنیت را نیز به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: نگهبان‌های پارک‌ها باید حساسیت بیشتری داشته باشند و این موضوع نیز در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مجسمه‌های دزدیده شده وزن بالایی دارند و با جرثقیل دزدیده شده‌اند، گفت: به همین دلیل است که می‌گویند روزهای عادی این کار را انجام نداده‌اند.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش پرسش دیگری درباره ضرورت داشتن شناسنامه فنی ساختمان‌ها تصریح کرد: هر ساختمانی با هر ابعادی که باشد باید برای آن شناسنامه فنی صادر شود چرا که این امر یک ضرورت است.

وی افزود: در چند سال اخیر شورای شهر و شهرداری تهران این دغدغه را داشته‌اند که این امر به سرعت محقق شود.

قالیباف خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی یک مجموعه صنفی با جمعی از مهندسان است که می‌تواند در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهد و در آن شکی نیست.


 


کلمه:مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی که در اولین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده است، می گوید نگران همسرش است که هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج در شرایطی بسیار سخت و در بازداشتگاهی که فاقد هرگونه طبقه بندی زندانیان است در میان مجرمان عادی و بعضا خطرناک نگهداری می شود. او می گوید با وجود سپردن سندهایی به مبلغ ۵۰۰ میلیون برای آزادی همسرش در حال حاضر هم خود آقای زیدآبادی و هم این مبلغ وثیقه در بازداشت هستند.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مهدیه محمدی آخرین وضعیت پرونده و شرایط زندان رجایی شهر کرج را تشریح کرده و گفت برای هر بار ملاقات کابینی به مدت ۱۵ دقیقه با سه فرزند خود مجبور است ساعت های زیادی وقت بگذارد: "آقای زیدآبادی در زندان رجایی شهر کرج دوران تبعید را می گذراند. او با زندانیان عادی که جرایم سنگین دارند مثل قاتلین و یا قاچاقچیان در یک جا نگهداری می شود و هیچ کدام از زندانیان سیاسی نزدیک او نیستند. حکم ایشان که تایید هم شده است شش سال حبس و پنج سال تبعید و محرومیت مادام العمر است. ملاقات ها بسیار سخت هستند. عملا یک هفته در میان می توانم به ملاقات بروم و هر بار رفت و برگشت حدود پنج ساعت طول می کشد چرا که تا کرج چهل کیلومتر مسافت است و آنجا هم برای یک ربع ملاقات کابینی مدت زیادی معطل می شویم. بچه ها هم هر سه ماه یا چهارماه یک بار می توانند به دیدن پدرشان بروند و عملا خیلی هم که بتوانم همان هفته ای که ملاقات خودم هست بروم ".

مهدیه محمدی به شرایط نامناسب احمد زیدآبادی در یک سال گذشته در بازجویی ها و دوران بازداشت اشاره کرد و گفت: "موارد نقض قانون در برخورد با پرونده ایشان بسیار زیاد است. از همان روز اول ساعت ۱۰ شب که ایشان را از در خانه ربودند (این اصطلاحی است که من همیشه استفاده می کنم) تا ۱۴۱ روز انفرادی و ضرب و شتمی که در زندان شدند و نیز بازجویی های غیرقانونی که ایشان گذراندند در موارد متعدد حقوق او نادیده انگاشته شده است. در بازجویی های دشوار ورقه ای جلوی او گذاشتند و گفتند که اتهامات خودت را بنویس، در صورتی که باید اول به ایشان تفهیم اتهام می شد که چرا ایشان بازداشت شده اند و بعد ثابت می شد که آیا درست هست یا خیر اما با خشونت تمام و کتک کاری ورقه ای را جلوی ایشان گذاشته و گفته اند اتهامات اخلاقی، اقتصادی و … خودت را بنویس و قصد داشته اند که همه این اتهامات را به زور به ایشان بقبولانند اما او قبول نکرده و گفته است که من یک روزنامه نگار هستم و کارم هم مشخص بوده و در نهایت با خشونت ورقه را از زیر دست او کشیده اند و یک تیر هم در داخل سلول شلیک کرده اند که آقای زیدآبادی می گفت احساس می کردم صورتم سر شده است. مدت ۱۴۱ روز ایشان را در انفرادی نگه داشتند و بعد به بند ۳۵۰ منتقل شده بود که در طی یک مدت بسیار کوتاه سایر فعالان سیاسی نیز با ایشان بوده اند و این اصل تفکیک جرایم به مدت کوتاهی رعایت شده بود اما ایشان را از تاریخ ۱۲ بهمن ماه به زندان رجایی شهر منتقل کردند که هم اکنون هم در همین زندان نگهداری می شوند".

همسر این روزنامه نگار در بند با تاکید عدم رعایت عدالت و قانون در مورد پرونده ی آقای زیدآبادی گفت در دادنامه ای که بر اساس آن برای آقای زیدآبادی چنین حکم سنگینی تعیین شده است به رعایت قانون از طرف آقای زیدآبادی چندین بار اشاره شده و گفته اند که او با رعایت قانون قصد داشته سر قانون کلاه بگذارد:"نوع برخوردی که با آقای زیدابادی شد نشان می دهد که اگر در ایران پشت ات به جایی گرم باشد می توانی قانون را کاملا لگدمال کنی درست مثل آقای مرتضوی که این همه موارد غیرقانونی تا حتا قتل را انجام داده است اما کاملا راحت و آزاد است. نکته ی جالب اینجاست که اگر شما دادنامه ای که برای آقای زیدآبادی صادره شده است را بخوانید سراسر آن نوشته شده که آقای زیدآبادی رفتارش کاملا قانونی بوده است و با استدلال و استفاده از رفتار قانونی قصد داشته است سر قانون کلاه بگذارد".

مهدیه محمدی شرایط نگهداری زندانیان از جمله آقای زیدآبادی در زندان رجایی شهر کرج را بسیار غیربهداشتی و غیراصولی دانست و ادامه داد: "شرایط بهداشتی زندان وضع خوبی ندارد. تا مدت ها آب زندان گل آلود و غیرقابل استفاده بود. البته روحیه ی خوبی که آقای زیدآبادی دارند طوری است که مسائل را آسیب شناسی هم می کنند و می گویند زندانیان هم رعایت نمی کنند. با آب زندان حمام هم نمی توانستند بروند. ظاهرا سالنی که آقای زیدآبادی در آن نگهداری می شود یک راهرو است که دوطرف آن اتاق هایی که پیش تر سلول انفرادی بوده است قرار دارد و درب این سلول ها را برداشته اند و در هر سلول سه نفر را جا می دهند.

غذای زندان خوب نیست و فروشگاهی که در زندان است به اندازه کافی مواد غذایی ندارد. در مورد بهداری زندان هم نگرانی های جدی در مورد بیماری هایی مثل ایدز وجود دارد و من به ایشان توصیه می کنم که تا جایی که امکان دارد به بهداری مراجعه نکنند چرا که اکثر زندانیان معتاد ایدزی هستند و ترس از این که با مراجعه به بهداری به این بیماری آلوده شوند وجود دارد".

احمد زیدآبادی در شرایطی در زندان رجایی شهر دوران محکومیت خود را طی می کند که شاهد اتفاقات و درگیری های متعدد بین زندانیان قتلی و قاچاقچیان و معتادین بوده و به گفته ی همسرش در یک مورد شاهد قتل یکی از زندانیان به دست هم بندان خود در نزاع جمعی بوده است. مهدیه محمدی با ابراز نگرانی از این که همسر او در زندانی فاقد هر گونه امنیت و اصل طبقه بندی نگهداری می شود به کمپین گفت: "زندانیان عادی خطرناکی در این بند هستند که به طور مثال یک «گل کوچک» که به زندان آورده شده است را دزدیده اند که با میله های آن قمه درست کنند و با کوچکترین مشکلی که با هم پیدا می کنند چاقو کشی هم می کنند. آقای زیدآبادی به دفعات شاهد این صحنه ها بوده است که زندانیان با چاقو همدیگر را مضروب کرده اند و یک بار یک نفر به هنگام چنین درگیری هایی کشته شده است. در این بند اکثر مواقع زندانیان مواد مخدری سر پول با هم درگیر می شوند. این که زندان شرایط وحشتناکی دارد و هیچ گونه اصول و موازین حقوق بشری در آن رعایت نمی شود به یک سو، اما جای آقای زیدآبادی در این زندان نیست. طبق اصل تفکیک جرایم هم که باشد ایشان که روزنامه نگار هستند نباید در چنین شرایطی در زندان نگهداری شوند".

به گفته ی مهدیه محمدی همسر آقای زیدآبادی قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، بارها برای آزادی این روزنامه نگار بهانه هانه های مختلفی آورده و با جود افزایش مکرر میزان وثیقه او و در حالی که به توصیه وکیل آقای زیدآبادی کلیه موارد قانونی از جمله تودیع وثیقه تعیین شده از سوی خانواده ی این روزنامه نگار رعایت شده است اما مقامات قضایی همچنان از آزادی زیدآبادی حتی برای مرخصی هم خودداری می کنند.

مهدیه محمدی اقدام مقامات قضایی را لگدمال کردن قانون خواند و گفت: " بعد از گذشت یک سال کم کم احساس می کنم از آزادی ایشان ناامید شده ام. ماه آبان یک بار ۲۵۰ میلیون تومان وثیقه تعیین کردند که ما ۱۵۰ میلیون تهیه کردیم و گفتند همین میزان کافی است. هر چه منتظر ماندیم ایشان آزاد نشدند. یک ماه بعد قاضی شعبه ۲۶ که پرونده آقای زیدآبادی زیر دست ایشان است گفتند که ما ۲۵۰ میلیون وثیقه خواسته بودیم که شما ۱۵۰ میلیون را تامین کرده اید و ۲۰۰ میلیون دیگر هم اضافه کنید. ما شروع به پیگیری کردیم که ۲۰۰ میلیون دیگر را تهیه کنیم که یک ساعت بعد مجددا تماس گرفتند و گفتند وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان است. ظرف یک ساعت وثیقه ایشان از ۳۵۰ میلیون به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

تلاش زیادی کردیم که مابقی میزان وثیقه را آماده کنیم و مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان وثیقه را به دادگاه ارائه کردیم اما به دلیل ۲۰ میلیون باقی مانده بهانه آوردند. در صورتی که اگر بخواهند کسی را آزاد کنند با مبالغ بیش از این هم کنار می آیند اما قاضی شعبه ۲۶ فقط به این دلیل که من در آن مدت در مصاحبه هایم در مورد شرایط آقای زیدآبادی اطلاع رسانی می کردم گفتند که باقی مانده وثیقه را هم باید تهیه کنیم.

ما به خاطر ۲۰ میلیون تومان باز یک سند دیگر به دادگاه ارائه دادیم. من راضی به این کار نبودم چون می دانستم دارند بهانه می گیرند اما وکیل ایشان توصیه کردند که ما اقدامات قانونی لازم را انجام بدهیم. در نهایت هم مبلغ ۵۰۰ میلیون وثیقه را به دادگاه ارائه کردیم اما ایشان را آزاد نکردند و این اقدام به نظر من چیزی نیست جز لگدمال کردن قانون.

وثیقه هم اکنون هم در اختیار دادگاه است و شاید اگر برویم بگویند که وثیقه را بردارید اما در این شرایط که خود آقای زیدآبادی زندانی است و من سه بچه دارم که باید مخارج زندگی را بچرخانم فقط یک میلیون تومان هزینه بابت کارشناسی سند پرداخت کرده ایم. نگرانیم از آن روست که اگر وثیقه را برداریم و بخواهند بار دیگر برای مرخصی وثیقه تعیین کنند مجددا باید همین هزینه را بپردازیم. برای همین وثیقه را خارج نکرده ایم و صاحبان سندها هم می گویند بگذاریم سندها بمانند و کنار آمده اند".


 


کلمه:رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه « تدوین و اعلام سیاست‌های کلی نظام در مورد انتخابات سبب دلگرمی و کاهش کدورت‌ها می‌شود»، اظهار داشت:« اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند، من مطمئن هستم که اگر قوه قضاییه دقیقا به وظایف خود عمل کند جای مدعیان و متهمان عوض خواهد شد.»

به گزارش وب سایت باران، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در دیدار با جمعی از نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه «دو قشر معلم و کارگر سرمایه های بزرگ یک کشور هستند»، گفت:« معلمان از شریف ترین، قانع‌ترین و فداکارترین بخش‌های جامعه بوده‌اند و اساس چرخ‌های رفاه و رونق و اقتصاد و زندگی یک جامعه کارگران هستند.»

وی افزود:« معلمان و کارگران در انقلاب و جبهه‌ها نقش مهمی داشته‌اند و امروز هم در جامعه جایگاه والایی دارند، ولی تاکنون آنگونه که شایسته آنان و مورد نظر جمهوری اسلامی بوده است مشکلات آنان حل نشده است؛ هرچند که در همه دوره ها رسیدگی به وضع این دو قشر مورد توجه بوده است.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« جهت گیری‌هائی که در سال‌های گذشته بوده است اگر تداوم می یافت قطعا به نتایج بهتری می رسیدیم.»

باید سئوال شود چرا برنامه چهارم اجرا نشد و برنامه جایگزین هم وجود نداشت؟

اگر کسانی به این روند اعتراض داشته باشند اینها را باید دلسوزانه تلقی کنیم نه افرادی که فتنه و تخریب می‌کنند

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه «اگر برنامه چهارم اقتصادی درست اجرا می‌شد یا در مسیر اهداف چشم انداز حرکت می‌کردیم، امروز در همه زمینه‌ها از جمله در مورد معلمان و کارگران وضع بهتری داشتیم»، اظهار داشت:«باید سئوال شود چرا برنامه چهارم اجرا نشد و برنامه جایگزین هم وجود نداشت؟اشکال مدیریت ما در کجا بود؟اگر کسانی به این روند اعتراض داشته باشند اینها را باید دلسوزان تلقی کنیم نه افرادی که فتنه و تخریب می‌کنند.»

مطهری از آزادی به عنوان پدیده بزرگ الهی دفاع می‌کرد

وی یادآور شد:« این روزها مزین به نام شهید آیت الله مطهری است، انسانی که نماینده عقلانیت اسلام رحمانی بود و کسی که همه وجودش را گذاشت برای حقیقتی که به آن اعتقاد داشت، او کسی بود که هیچ تعارضی بین عرفان و آزادی نمی‌دید و از آزادی به عنوان پدیده بزرگ الهی و از حرمت و حقوق و کرامت انسان دفاع می‌کرد.»

از دین، انقلاب، امام  و همچنین آیت الله مطهری در مسیر دیدگاههای خاص سوء استفاده می شود

خاتمی افزود:« نقشی که شهید مطهری برای طرح و پاسخگویی به پرسش‌های زمانه داشت شگفت انگیز بود، اما متاسفانه در کشورمان خیلی از سرمایه‌ها هدر می رود و بد از آنها استفاده می‌شود، همچنانی که از دین، انقلاب، امام راحل و همچنین آیت الله مطهری در مسیر دیدگاههای خاص سوء استفاده می شود.»

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« گاهی جریاناتی برای توجیه کارهای نادرست خود، سعی می کنند چهره‌ای از امام نشان بدهند که آن چهره هیچ مناسبتی با شخصیت ایشان ندارد و با این کار خدمتی به امام نمی‌شود بلکه موجب ایجاد بدبینی‌هایی نسبت به امام و نظام می‌شود، آیا واقعا رواست به خاطر توجیه بعضی سیاست‌ها و رفتارها چهره امام مخدوش شود در حالی که مدافعان از شخصیت واقعی ایشان صدایشان به جایی نمی‌رسد؟»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« ما از دو جهت مورد تهاجم قرار می‌گیریم، یکی از جانب دستگاه‌ها و امکانات تبلیغاتی که در اختیار جریانات خاص است و دیگر آنهایی که در خارج از کشورند و با اسلام و با امام و ایران میانه‌ای ندارند و خوشحال می‌شوند که امام و نظام لطمه ببینند.»

صدای ما و بسیاری از دلسوزان انقلاب و نظام به جایی نمی‌رسد

وی تاکید کرد:« در این موقعیت است که صدای ما و بسیاری از دلسوزان انقلاب و نظام به جایی نمی‌رسد و نسل جوان ما در موقعیتی قرار می‌گیرد که ازانقلاب و اسلام دورتر شود و این فاجعه بزرگی است که اگر جلوی ان گرفته نشود در آینده آثار بسیار بدی دارد.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها سپس اظهار داشت:« در مورد شخصیت شهید مطهری هم جفا شده است، آن طور که باید و شاید شخصیت ایشان تبیین و معرفی نشده است، یا کسانی سعی کرده‌اند با صداهای بلند به نام دفاع از اندیشه‌های مطهری، اندیشه‌های غلطی را عرضه کنند که دور از شان ایشان است در حالی که در بسیاری از موارد ایشان مبارزه کننده با چنین مسائلی بوده است.»

در محیط‌های استبدا زده متاسفانه شخصیت انسان‌ها هم لطمه می‌بیند

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استبداد زدگی ایرانیان گفت:« این استبدادزدگی جامعه را بر لبه طاس لغزنده ای قرار داده است که هر آن ممکن است افراد و بخصوص حاکمان به درون آن بلغزند و باید هوشیار بود.استبداد زدگی هم آثار اجتماعی و روانی بدی در جامعه داشته است، در محیط‌های استبدا زده متاسفانه شخصیت انسان‌ها هم لطمه می‌بیند و چون این مساله تاریخی است رسوباتی در ذهن‌های تاریخی ما می ماند و اگر برای زدوده شدن آن دقت، برنامه‌ریزی و تدبیر درستی صورت نگیرد ممکن است علی رغم خواست یک ملت برای رهایی از استبداد، دوباره آن رسوبات اثر منفی بگذارد.»

وی ادامه داد:« تردیدی در این نیست که ملت ایران، ملتی بزرگ وبا سابقه درخشان است که در عمق وجودش خواستار آزادی و سربلندی بوده است و درصد سال گذشته در کشورهای اسلامی و جهان سوم پیشتاز حرکت به سوی آزادی و رهایی از سلطه استبداد و استعمار بوده و در مبارزه برای حاکمیت بر سرنوشت زمینه سازی برای پیشرفت و استقرار نظامی که در آن حاکمیت با مردم باشد تلاش فراوان کرده است که از جمله انقلاب اسلامی اوج درخشانی در این زمینه است.»

حرکت‌ها هم باید در چارچوب قانون اساسی باشد

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« ما خواستار ایران سربلند، پیشرفته و البته محکوم به احکام اخلاقی و اسلامی و انسانی بوده و هستیم و روح اصلاحاتی که ما می‌گوییم همین بوده و معتقد بوده‌ایم که این حرکت‌ها هم باید در چارچوب قانون اساسی باشد.»

خاتمی تاکید کرد:« مظهر حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، نفی استبداد، زمینه‌ سازی برای پیشرفت کشور، بهره‌گیری از استعدادهای موجود در کشور و رعایت حق و حرمت مردم، انتخابات است.»

اگر امروز کسانی می گویند خواست ما انتخابات آزاد و سالم است، یقینا در مسیر این اصول و معیارها حرکت می‌کنند

وی ادامه داد:« اگر امروز کسانی می گویند خواست ما انتخابات آزاد و سالم است، یقینا در مسیر این اصول و معیارها حرکت می‌کنند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«وقتی می گوییم انتخابات آزاد و سالم و فراگیر باشد، مراد نفی نظارت نیست.نظارت لازم است،نهاد نظارت کننده هم معلوم است ولی نظارت اولا باید برای دفاع از حقوق مردم در برابر کسانی باشد که ممکن است این حقوق را نادیده بگیرند و بخصوص در مقابل آنهایی باشد که قدرت دارند و می‌توانند دخالت کنند به حقوق مردم لطمه بزنند و در اینجاست که ناظر باید مانع شود.»

شرط نظارت سالم  بر انتخابات این است که ناظران وابسته به یک جریان خاص نباشند

رئیس بنیاد باران افزود:« شرط نظارت سالم این است که نهاد نظارت کننده و ناظران وابسته به یک جریان و تحت تاثیر جریان خاص نباشند و بیطرفانه بتوانند کار کنند.»

نظارت غیر از قیمومیت است

خاتمی در توضیح دومین وظیفه ناظران گفت:« نظارت غیر از قیمومیت است، ساز و کارهایی که محدود کننده انتخاب کننده و انتخاب شونده باشد نظارت نیست، اینکه اگر با دیدگاه خاص ؛کسانی مورد پسند نیستند با بهانه‌های نا روا حذف شوند؛ نظارت نیست.»

وی تاکید کرد:« مردم قیمومیت نمی‌خواهند نظارتی می‌خواهند که از حقشان دفاع شود، منظور ما از انتخابات آزاد نفی نظارت نیست، بلکه این نظارت باید گونه‌ای باشد که با روح قانون اساسی سازگار باشد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «شرط انتخابات آزاد این است که فعالیت احزاب و گروهها در چارچوب قانون اساسی آزاد باشد »، اظهار داشت:« اگر کسانی پایبند به قانون اساسی که اساس نظم است باشند، نه تنها آزاد هستند که کار بکنند بلکه جامعه و حکومت موظف است از حقوق آنان دفاع کند وآن‌ها را تشویق کند.»

نه تنها فعالیت گروه‌ها و احزاب تایید نمی‌شود بلکه برایشان تنگنا ایجاد می‌شود

خاتمی تصریح کرد:« برای من تعجب‌آور است که نه تنها فعالیت گروه‌ها و احزاب تایید نمی‌شود بلکه برایشان تنگنا ایجاد می‌شود و اخیرا از انحلال احزاب و تشکل‌هایی سخن به میان می آید و یا مطبوعات سالم تعطیل می شوند؛این رفتارها و برخوردها با کدام معیار قانون اساسی و مصلحت جامعه سازگار است؟»

وی ادامه داد:« احزاب و گروه‌ها از مصالح بخش‌هایی از جامعه نمایندگی می‌کنند و باعث آگاهی، رونق و نشاط در جامعه می‌شوند و باید حضور داشته باشند، البته بعضی از احزاب منتقد وضعیت، حکومت، مدیریت و برنامه ها هستند و همین امر باعث رشد جامعه و پیشرفت کشور خواهد شد.»

انتخابات آزاد در صورتی خواهد بود که نهادهائی غیر سیاسی دخالت سازمان یافته در سیاست نکنند

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:«انتخابات آزاد و مطمئن در صورتی خواهد بود که نهادها و دستگاه‌هائی که وظایف مشخص غیر سیاسی دارند دخالت سازمان یافته در سیاست نکنند، برای هر جامعه‌ای تجمیع سلاح،اطلاعات، ثروت و سیاست مشکل آفرین است.»

ما خواستار انتخابات آزاد و سالم هستیم

خاتمی افزود:«به هر حال ما خواستار انتخابات آزاد و سالم هستیم تا با امیدواری به آینده و دلگرمی بیشتر همه بتوانند دین خود را به کشور و مردم ادا کنند و مطلوب این است سیاست های کلی نظام در این زمینه تدوین و اعلام شود تا هم پشتوانه قوی‌تر داشته باشد و هم سبب دلگرمی و کاهش کدورت ها گردد.»

ریس بنیاد باران با بیان اینکه «حکومت و دولت باید تابع قانون باشند و آن را درست اجرا کنند»، اظهار داشت:« بهترین شرط برای آنکه قدرت در چارچوب قانون و مصالح کشور عمل کند، آزادی بیان، اندیشه و مطبوعات آزاد و نیز آزادی احزاب، گروهها و تشکل‌ها است.»

حذف جریانات به معنی آن است که در کشور مشکل وجود دارد

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «حذف جریانات به معنی آن است که در کشور مشکل وجود دارد»، گفت:« امروز باید به سوی فضایی آرام‌تر و امن تر برویم، می‌توانیم با چشم انداز به آینده فضا را تلطیف کنیم و فضای تیره امنیتی که مع الاسف؛متکی بر توهمات نارواست به فضای زنده و با نشاط سیاسی اجتماعی مبدل کنیم.»

وی با یادآوری مجدد این نکته که «در فضای بسته ، سخت و سنگین دلسوزانی که می‌خواهند در چارچوب قانون فعالیت کنند محدود می‌شوند و با محدود شدن آن‌ها، دشمنان ایران و انقلاب تقویت خواهند شد»، تصریح کرد:« اعتراض‌های به حق، فتنه نیست، حق است و امام می‌فرمایند ما نباید تصور کنیم کسی به ما انتقاد نکند، انتقاد بلکه تخطئه موهبت الهی است.»

اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند

خاتمی افزود:« اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند، اگر این مسائل به اسم نظام و انقلاب و امام انجام شود اولین زیان و ضربه‌اش متوجه انقلاب نظام، امام و رهبری خواهد بود.من مطمئن هستم که اگر قوه قضاییه دقیقا به وظایف خود عمل کند جای مدعیان و متهمان عوض خواهد شد.»

با  جنگ روانی در تلاش برای ایجاد اختلاف توهمی میان شخصیت‌ها هستند

رئیس دولت اصلاحات در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت:« عده‌ای با ایجاد جنگ روانی در تلاش برای ایجاد اختلاف توهمی میان شخصیت‌ها، گروه‌ها و جریانات هستند، کجا اختلاف وجود دارد؟!، درست است که همه افکار دقیقا عین هم نیست اما واضح و مبرهن است که اهداف مشترک است و در مسائل اصولی و کلی اختلافی به خصوص در دفاع از حق و حرمت مردم وجود ندارد و نسبت‌های ناروایی که داده می‌شود اصلا وجود ندارد و دروغ است.»

وی با بیان اینکه « باید تلاش شود جلوی کسانی که در پی القای اختلاف بین افراد موثر در جامعه و جریانات هستند گرفته شود»، گفت:« نقد غیر از اهانت، دروغ و تهمت و تخریب است، این چه برنامه‌هایی است که رسانه ملی پخش می‌کند که در آن برنامه یک طرفه می‌آیند و در غیبت افراد هر چه می‌خواهند می‌گویند.»

دلمان برای اسلام و انقلاب می سوزد

اگر این فضای نادرست بهبود یابد و در چارچوب قانون  حرکت شود مشکلات حل  می شود

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« ما دلمان برای اسلام و انقلاب می سوزد و معتقدیم اگر این فضای نادرست بهبود یابد و در چارچوب قانون و مصالح حرکت شود مشکلات حل خواهد شد، وقتی دلها به هم نزدیک نیست و تنگناها ایجاد می‌شود ذهن‌ها از مسائل و مشکلات مهمی که در مملکت وجود دارد منحرف و متوجه مسائل دیگری می‌شود.»

وی ادامه داد:« مطمئنم می شود مملکت را به مسیری برد که بهتر و بیشتر بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم و امیدوارم شاهد تحولی در دیدگاه‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌ها باشیم که در نتیجه آن در مسیر اتحاد جامعه و نزدیکی دلها به همدیگر در کشور قرار بگیریم که اول و آخر تلاش‌ها و اهداف تامین حرمت ، کرامت، آزادی و حقوق مردم باشد.»

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:« باز هم تکرار می‌کنیم که گام مهم آزادی زندانیان، پرهیز از برخوردهای ناروا، بازشدن فضا طیق قانون اساسی و آزادی فعالیت سیاسی و اجتماعی و تامین آزادی اندیشه و بیان وحرکت به سوی انتخابات پر نشاط و صحیح و ارزش شناخته شدن نقد و اعتراض قانونی است و در راس همه دفاع از حرمت و کرامت و آزادی و حقوق اساسی جامعه و مردم است که تامین آن از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بوده است

پیش از سخنان خاتمی حاضران در باب لزوم پای بندی به قانون اساسی، اهتمام به حقوق اساسی مردم و انتخابات ازاد ، انتقاد از تهمت زنی‌ها و سند سازی‌ها و برخورد های ناروا با شخصیت‌ها و جریانات، زیان‌های فقدان رسانه برای اصلاحات و جنبش سبزو دلسوزان نظام و هوشیاری نسبت به اختلاف افکنی یا القاء اختلاف میان چهره‌های مورد توجه مردم و نیز برنامه روشن برای حرکت و نگرانی از وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی اجتماعی و بین المللی مطالبی را بیان داشتند بخصوص بر لزوم اتحاد و همبستگس تاکید کردند.


 


کلمه:برخلاف قانون، با آزادی مشروط و حتی مرخصی حسین نورانی نژاد، روزنامه نگار دربندی که در حال سپری کردن محکومیت قطعی است، همچنان مخالفت می شود.

به گزارش وب سایت تا آزادی روزنامه نگاران دربند،حسین نورانی نژاد دبیر کمیته رسانه جبهه مشارکت ، شهریور ماه سال گذشته دستگیر و روانه زندان اوین شد. با وجود گذشت هشت ماه از بازداشت این روزنامه نگار و با وجود صدور حکم قطعی اش،او همچنان امکان استفاده از مرخصی و خروج موقت از زندان را ندارد.

پرستو سرمدی،همسر این روزنامه نگار  می گوید:" بر اساس بخشنامه قوه قضاییه محکومانی که حکم قطعی دارند ،حق دارند از مرخصی نوروزی و ماهانه برخوردار شوند اما برخلاف قانون در تعطیلات نوروزی به او مرخصی داده نشد و تا کنون نیز حتی با چند روز مرخصی همسرم مخالفت شده است."

پرستو سرمدی می گوید: "از شهریورماه سال گذشته که حسین بازداشت شد ما هر چند وقت یک بار برای ملاقات او به اوین می رویم، تا کنون چهار فصل اوین را دیده ایم، اگر قرار بوده حسین هزینه اعتقادات خود را بپردازد فکر می کنم چهار فصل دربند بودن کافی باشد، اما ما هنوز حتی در مقابل تقاضای قانونی چند روز مرخصی با پاسخ منفی مواجه می شویم و راستش را بخواهید بعد از گذشت چهار فصل دیگر داریم به آزاد نشدن او عادت می کنیم. "

اتهامات این روزنامه نگار تبلیغ علیه نظام و تبانی علیه امنیت ملی عنوان شده است که این اتهامات مربوط به سایت خبری نوروز و برگزای مراسم های مذهبی در ماه رمضان است به همین دلیل در دادگاه بدوی ابتدا به سه سال حبس محکوم شد و دادگاه تجدید نظر این حکم را به یک سال کاهش داد .

همسر نورانی نزاد ادامه می دهد:" حسین تا کنون هشت ماه از یک سال را گذرانده است بنابراین چون بیش از نیمی از حکم را گذرانده است حق دارد از آزادی مشروط برخوردار شود اما مسولان با این حق حسین هم مخالفت می کنند بدون آنکه دلیلی ذکر کنند. "

حسین نورانی نژاد در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد و پرستو سرمدی به نامناسب بودن فضای این بند اشاره می کند: "این بند از نظر امکانات رفاهی و بهداشتی شرایط نامناسبی دارد، این شرایط در هفته های اخیر با اضافه شدن زندانیان این بند بدتر هم شده طوری که حسین و سایر زندانیان حتی جای مناسب برای خواب ندارند ، حسین شب ها در نمازخانه زندان می خوابد ، بیماری های مسری هم در این بند زیاد است ،آخرین بار که حسین را دیدم سرمای شدیدی خورده بود و ضعیف شده بود هنوز هم بهبود نیافته است.


 


کلمه: «ایجاد خانه های تیمی پر از اسلحه» ادعایی بود که بلافاصله بعد از انتخابات توسط برخی محافل وابسته به دولت به برخی از فعالان سیاسی از جمله مصطفی تاجزاده نسبت داده شد.ادعای دروغی که هیچ گاه ثابت نشد اما این محافل هنوز هم دنبال کشف این خانه ها می گردند.

به گزارش کلمه، در جدیدترین ادعا ، سایت «شبکه ایران» وابسته به موسسه دولتی ایران که از پول بیت المال اداره می شود نوشت:« هم اکنون بیمارستان محل بستری مصطفی تاجزاده به خانه تیمی آقایان تبدیل شده و تمامی قرارهای ملاقات در بیمارستان گذاشته می شود.»

این سایت ادامه داد: «یکی از متهمین کودتای مخملی که به خاطر بیماری در مرخصی به سر می‌برد، اقدام به تشکیل جلسات حزبی و محفلی در بیمارستان کرده است.»

محافل انحصار طلب درحالی این ادعاها را از طریق رسانه های خود مطرح می کنند که ادعا های پیشین آنها در هیچ دادگاهی ثابت نشد.

با مرور کوتاه اخبار مشاهده می شویم این محافل بلافاصله بعد از انتخابات هم با آب و تاب فراوان از این واژه های نخ نما برای تخریب فعالان سیاسی استفاده کردند که برخی از آنها به شرح زیر است:

« در پی بروز اغتشاشات اخیر، نیروی انتظامی در ردیابی کانون های بحران آفرینی و ایجاد اغتشاش چندین خانه تیمی را کشف و متلاشی کرده است. از این خانه های تیمی مقادیری سلاح سرد و تجهیزات فنی شنود کشف شده است.برپایه این گزارش، در جریان فروپاشی کانون های بحران آفرینی تعدادی از سران مشارکت ، ملی گرا و سازمان مجاهدین نیز بازداشت شده اند که تحقیقات از آنان ادامه دارد.»(فارس-۲۴ خرداد ۱۳۸۸)

« تاج زاده و رمضان زاده که در حال تدارک آشوب در ساختمانی مقابل وزارت کشور بودند، به همراه عده ای دیگر دستگیر شده اند.»( سایت انصار -۲۳ خرداد ۱۳۸۸)

«مرکز هدایت و پشتیبانی آشوبگری اراذل و اوباش در تهران شناسایی شد . گزارشهای دریافتی حاکی است مجموعه تحرکات آشوب طلبانه طی ۲۴ ساعت گذشته در تهران از یک مرکز درشمال پایتخت هدایت شده است .براساس این گزارش ها اتاق هدایت و حمایت آشوب طلبان از سوی مصطفی تاج زاده و محسن امین زاده اداره می شود .»(ایرنا- ۲۳ خرداد ۱۳۸۸)

«مصطفی تاج زاده و عبدالله رمضان زاده به همراه ۱۱ نفر از عواملی که قصد اغتشاش داشتند، بعد از ظهر دیروز توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند. مرجع قضایی برای برخی متهمان این پرونده حکم پیگرد صادر کرده و مکان مورد نظر نیز پلمب شده است.یک مقام آگاه با تایید این خبر به «ایران» گفت: متهمان در ساختمانی در محدوده قیطریه تهران در حال خبرسازی و تهیه فیلم برای شبکه‌های ماهواره‌ای بودند. وی افزود: از این مکان مقادیری سلاح سرد نیز کشف شده است.» (ایران – ۲۳ خرداد ۱۳۸۸)

اما هم اکنون همین محافل سیاسی که وابستگی آنها به دو لت مشخص شده است با بستری شدن تاجزاده در بیمارستان بی تاب بازگشت او به زندان هستند و با تمام امکاناتی که در اختیار دارند نسبت به تخریب این فعال سیاسی که تازه چند روزی است که از بیمارستان مرخص شده است اقدام می کنند. آنها ابتدا ادعا به تمارض


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر