۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


حسن نمک‌دوست: برخورداری از آزادی رسانه‌ای در دسترسی به اطلاعات نهفته است

Posted: 03 May 2010 07:02 AM PDT

مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری گفت: برخورداری از آزادی رسانه‌ای در دسترسی به اطلاعات نهفته است و این موضوع نیاز ضروری شغل روزنامه‌نگاری است.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن نمک‌دوست تهرانی در میزگرد روز جهانی آزادی مطبوعات که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد، درباره تحول در مفهوم رسانه و کارکردهای آن اظهار کرد: معمولا در ایران موضوع بسیار مهمی در قلمرو رسانه فراموش شده است و آن نسبت رسانه با تحولات جامعه است. متاسفانه در جامعه ما این نسبت درست فهم نمی‌شود.

وی افزود: رسانه‌ها تعامل و نسبت یک به یک با جامعه دارند، اگر از این منظر نگاه کنیم روزنامه در ایران متولد مفروض جامعه ایران است.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری با بیان این‌که در غرب بخش قابل ملاحظه‌ای از روزنامه‌ها را بخش خصوصی خلق کرد، گفت: در ایران روزنامه را دولت خلق کرد و این تفاوت مهمی است . عین همین اتفاق در مورد تلگراف ، تلفن ، عکاسی و سینما هم وجود دارد رادیو و تلویزیون ما هم به جز یک دوره کوتاه که شبیه شبه خصوصی بود در بقیه مراحل در اختیار دولت قرار داشت.

نمک‌دوست با تاکید بر نسبت فناوری و مناسبات اجتماعی اظهار کرد: اگر همین نسبت را در اتفاقات 20 ،30 سال گذشته بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اینترنت ابتدا بنا بریک مقصد نظامی پدید آمد و خیلی زود دانشگاهی و عمومی شد. اگر بخواهیم اینترنت را بررسی کنیم و به فهم مناسبات اجتماعی برسیم یا برعکس به این نتیجه می‌رسیم که اینترنت فناوری ارتباطی انسان ربع آخر قرن بیستم است.

وی درباره خصوصیات انسان ربع آخر قرن بیستم گفت: مختصات این انسان پشت‌سر گذاشتن دو جنگ جهانی ، جنگ سرد ، تجربه بسیاری از انقلاب‌ها و غیره است. این انسان برای خود یک معنای جهانی می‌یابد و علاقه‌ اش به حقوق بشر افزایش یافته این انسان که اکنون فکرمی‌کند مسائل‌اش را باید جهانی حل کند به رسانه جهانی نیز نیاز دارد.

نمک‌دوست با بیان این‌که اینترنت موجب تعریف مجدد میان روابط انسان‌ ها در سطح کره زمین می‌شود، ادامه داد: مصرف‌کنندگان رسانه علاقه می‌یابند که خود تولیدکننده محتوای رسانه شوند. واکنش نسبت به تحولات، به خاصیت تعاملی اینترنت هماهنگ است. اینکه از هرجا بتوان تولیدکننده اطلاعات بود، بی‌زمان شدن، بی‌مکان شدن و همگانی شدن محتوا درخواست‌هایی بود که جامعه بشری داشته تا به اطلاعات دسترسی داشته باشد. این رسانه‌ها کاملا با نیازهای انسانی که در این شرایط زندگی می‌کند، جفت و جور است به همین دلیل اینترنت به سرعت توسعه یافت زیرا فرزند زمان خود بود.

وی با بیان این‌که اینترنت در ابتدا شکل سازمانی داشت اما به مرور زمان عمومی شد، افزود: وبلاگ‌ها اولین اتفاقی بود که افتاد. پس از مدتی این کفایت نکرد و همه سراغ رسانه‌های اجتماعی که مصداق آن یوتویوب بود، رفتند تا بتوان موضوعات را در تمام گستره جهانی سهیم شد. اما فراتر از آن شبکه‌های اجتماعی وجود داشتند که با طول موج انسان امروزی جهان می‌خواند. بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر جلوی رسانه‌ای گرفته شود قضیه تمام می‌شود ولی متوجه نیستند که چه درخواست‌هایی وجود دارد.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری با بیان اینکه وبلاگ‌ها امکان روزنامه‌نگاری شهروندی را فراهم کردند که نقش نظارتی و افشاگری شهروندان را بسیار بالا برد، گفت: این وبلاگ‌ها روی ما روزنامه‌نگاران هم تاثیر جدی گذاشت. اگر رازی برملا نشود روزنامه نگار هم این توجیه را دارد که فعلا حرفی نزند ولی وقتی افشا شد دیگر روزنامه‌نگار نمی‌تواند شانه خالی کند و اگر بکند متهم به عدول از وظیفه اطلاع رسانی خود است.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری در ادامه گفت: مدیریت رسانه‌ای ما متوجه نیست اگر من روزنامه‌نگار از اسرار "مگو" صحبت می‌کنم به دلیل این است که فیلم‌ها و بحث‌های متعددی در جامعه صورت گرفته و من اگر این کار را نکنم مضحکه می‌شوم.

وی افزود: آدم امروزی آدم 10، 20 سال پیش نیست او رسانه خود را پیدا کرده و خلق می‌کند و با رسانه‌های قبل هم بده، بستان دارد اگر این کار درست صورت گیرد وضعیت به سامان است و اگر درست صورت نگیرد رسانه‌های رسمی ما از حیز انتفاع خارج می‌شود. موقعیت رسانه‌ای رسانه‌های رسمی بسیار خطیرتر از قبل است اگر دیروز وظیفه اطلاع رسانی بر عهده داشت امروز این وظیفه صد برابر بیشتر شده است. اگر نظاره‌گر بوده الان بیشتر شده مگر نه بلافاصله عرصه را بر رسانه‌های اجتماعی خواهد باخت.

نمک‌دوست با بیان این‌که اینترنت مهمترین عرصه‌ای است که این اتفاقات در آن جلوه کرده است اما تنها عرصه نیست، اظهار کرد: در اینترنت تعاملی بودن به اوج خود می‌رسد اما این اتفاق زیر پوست کل رسانه‌های ما جریان دارد.

وی نکته دیگر را افزایش قابلیت‌های دسترسی به پیام دانست و گفت: فیلم‌های دی‌وی‌دی، سینمای خانگی، سبک شدن وسایلی مانند آی‌پد و ام‌پی‌تری محتوایی تولید می‌کنند که خورند همدیگر است و حتی موبایل که آینده رسانه‌ها را رقم می‌زند قابل خورند بودن از ویژگی‌های قابل توجه آن است در واقع جهان رسانه‌ای ما تغییر کرده است.

نمک‌دوست ادامه داد: ما یک جریان رسمی پیدا کرده‌ایم که قبلا بود ولی به این وسعت نبود. مثلا در مقطع انقلاب بازار را کتاب‌های جلد سفید که ادبیات زیرزمینی بودند گرفت و شاهد اعلامیه‌ها بودیم که اینها یکدفعه به یک صنعت غیرفعال تبدیل شد. بعدها ویدئوفروشان به عنوان یک صنعت پیدا شدند و بعد از آن هم نصاب‌های دیش‌ها هستند.

وی در ادامه گفت: معنایی که انسان امروز برای خود تعریف می‌کند با گذشته فرق کرده است او می‌داند مشارکت بدون ‌آگاهی امکان‌پذیر نیست. او انسانی است که می‌خواهد در تولید محتوا سهیم باشد و مادامی که این اتفاق توسط مدیریت‌کنندگان جامعه ما فهم نشود هیچ ‌وقت مسائل حل نمی‌شود.

نمک‌دوست درباره نقش رسانه‌ها در تحکیم توسعه اظهار کرد: برای توسعه تعاریف مختلفی وجود دارد اما تعریف ساده آ‌ن افزایش فرصت انتخاب است. اساسا توسعه در آزاد بودن انتخاب نهفته است. اگر منظور سوال این است که مطبوعات در این فرآیند چه می‌خواهند بکنند باید رسانه‌ها آنقدر متکثر باشند که فرصت انتخاب در آن نهفته باشد.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری تاکید کرد: یک معضل جدی در کشور ما این است که فرصت انتخاب رسانه‌های زیادی را نداریم به همین دلیل رسانه‌های ما توسعه نیافته‌اند پس چگونه می‌توانند به توسعه کمک کنند؟

وی با اشاره به انحصار دولتی رادیو و تلویزیون در ایران این مشکل را متوجه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نیز دانست و عنوان کرد: چگالی اصلی رسانه‌های ما در حقیقت دولتی است پس متکثر نیست. آنچه شرط بقای رسانه‌ها است، آگهی‌ها هستند و عمده‌ترین آگهی‌دهنده ما دولتی است. همچنین مهم‌ترین آگهی‌گیرنده ما دولتی است. این سوال وقتی منصفانه است که ما رسانه‌های توسعه یافته یا در جهت توسعه داشته باشیم که چنین رسانه‌هایی نداریم.

وی ادامه داد:‌اگر بخواهیم مسوولیتی به رسانه بار کنیم به کدام رسانه بار کنیم؟ وقتی تمام ساختارهای رسانه‌ای در اختیار حکومت است چه چیزی در ته آن باقی می‌ماند؟ مردم چقدر می‌توانند رسانه را انتخاب کنند؟

نمک‌ دوست با اشاره به مواردی از سانسور قبل از انتشار خاطرنشان کرد: این ها مسائلی است که از تاریخ رسانه‌ای دنیا محو شده است. وقتی رسانه‌های مورد توجه مردم زده می‌شود، کانال ارتباط حاکمیت با مردم بسته می‌شود. حتی اگر نگران حکومت باشیم باید نگران آزادی مطبوعات باشیم.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش همشهری با بیان اینکه رسانه‌ها کلیت یکپارچه نیستند، درباره مفهوم آزادی رسانه گفت: یک سطح این مساله مدیران مطبوعات هستند .اولین آزادی که یک مدیر روزنامه می‌خواهد این است که فعالیت رسانه‌ای بدون گرفتن مجوز امکان‌پذیر باشد دومین مساله موانع اقتصادی نامرتبطی است که بر او تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد : در سطح دوم که سطح تولید است ما روزنامه‌نگاران قرار داریم از جمله آزادی‌هایی که یک روزنامه‌نگار می‌خواهد این است که عوامل برون از مقتضیات حرفه‌ای بر روی محتوا تاثیر نگذارد از جمله مالک رسانه و تمنیات او در این زمینه مطرح است. دومین عامل دولت است که به عنوان مهمترین عامل بیرونی در کار رسانه دخالت می‌کند و سومین عامل گروه‌های فشار هستند چهارمین عامل نیز به صاحبان آگهی بر می‌گردد که در مجموع می‌توان استقلال تحریریه بر آن نام نهاد.

نمک‌دوست با بیان اینکه استقلال از جمله عواملی است که می‌تواند روی محتوای رسانه خارج از روند حرفه‌ای کار تاثیر بگذارد، افزود: برخورداری از آزادی رسانه‌ای در دسترسی به اطلاعات نهفته است یعنی همه شهروندان به اطلاعاتی که در اختیار حکومت است دسترسی داشته باشند و این موضوع نیاز ضروری شغل روزنامه‌نگاری است.

وی سومین سطح آزادی رسانه‌ای را مردم یعنی مصرف‌کنندگان دانست و گفت:مردم سوگیری در اخبار را دوست ندارند باید تلاش کرد مردم بدون سوگیری به خبر دست یابند.همچنین انحصار منابع خبری چیزی است که مردم نمی‌پسندند. مردم می‌خواهند صدای خودشان طنین‌انداز شود همچنین بتوانند صداهای متکثری را بشنوند.

وی در ادامه گفت: اگر تا مدتی قبل می‌گفتیم وضعیت رسانه‌های ما به خاطر این متغیرها بد بوده الان با قاطعیت می‌توان گفت بسیار بد است و وضعیت رسانه‌های ما به قدری وخیم است که فقط باید مراقب بود این موجود نمیرد.

وی به روحیه تحریریه‌های حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: روحیه تحریریه‌های حرفه‌ای بسیار پایین است که این موضوع در رفتار همکاران،‌دست‌کشیدن از روزنامه‌نگاری، صف کشیدن برای استخدام در رسانه‌های خارجی به چشم می‌خورد اگر گوش شنوا و چشم بینایی وجود داشته باشد باید تکان بخورد و به نظر من این بارزترین جلوه تهاجم فرهنگی است که به عرصه رسانه‌ای کشور صورت گرفته است.

افزایش قتل خبرنگاران در سال ۲۰۱۰

Posted: 03 May 2010 07:02 AM PDT

بر اساس گزارش یک گروه رسانه‌یی، دست کم 42 خبرنگار از آغاز سال 2010 تاکنون در جهان کشته شده‌اند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش موسسه ایمنی خبر بین‌المللی (INSI)، ماه آوریل خونین‌ترین ماه برای رسانه‌ها در پنج سال گذشته بود که طی آن 17 خبرنگار جانشان را از دست دادند که دو مرگ در هر سه روز محسوب می‌شود.

این گروه مستقر در لندن از دولت‌ها خواست به حمایت از خبرنگاران مبادرت کرده و قاتلان آنان را به پای میز محاکمه بکشانند.

در گزارش این گروه خاطرنشان شده است که از 10 پرونده قتل در سال‌های اخیر در هشت مورد هیچ‌کس برای مرگ خبرنگاران محاکمه نشده است.

مدیر INSI که کلاس‌های ایمنی را در سراسر جهان اداره می‌کند و تحت پشتیبانی سازمان‌های خبری بزرگ قرار دارد، اظهار می‌کند که این یادآور بهایی است که ما برای اخبارمان در سراسر جهان می‌پردازیم. آمار مرگ تکان‌دهنده در ماه آوریل این مساله را حتی مورد توجه دقیق‌تری قرار داده و هر یک از این موارد مرگ نیاز به اقدام هم در کشورهای مربوط و هم در سطح جهانی را نشان می‌دهد.

در تاریخ اخیر بدترین سال‌ها برای رسانه‌ها سال 2007 و 2006 بود که به ترتیب 172 و 168 خبرنگار در این سال‌ها کشته شدند و مرگ بسیاری از آنان در عراق روی داد که درگیر خشونت شدیدی شده بود.

اما در حالی که بسیاری از خبرنگاران خارجی در زمان تهاجم نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 و پس از آن کشته شدند اکنون بیش‌تر مرگ‌ها به خبرنگاران محلی مربوط است که گزارش‌های حساسی مانند جنایت و فساد را برای رسانه‌های ملی پوشش می‌دهند.

بر اساس این گزارش، در سال جاری تاکنون هفت خبرنگار در هندوراس، شش نفر در مکزیک و چهار نفر در پاکستان، سه نفر در کلمبیا و نیجریه و در هر یک از کشورهای نپال، ونزوئلا، قبرس، روسیه، اکوادور و ترکیه یک نفر کشته شده‌اند و دست کم در 27 مورد اثبات شده که مرگ خبرنگار با کارش در ارتباط بوده است.

موسسه INSI این آمار را به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر کرده که همه ساله از سوی یونسکو - نهاد علمی فرهنگی آموزشی سازمان ملل - در سوم ماه می گرامی داشته می‌شود.

یونسکو که در پاریس مستقر است تمامی اتاق‌های خبری در سراسر جهان را برای گرامیداشت بیش از 1500 نفر از کارکنان رسانه‌یی که طی 14 سال گذشته کشته شده‌اند، به یک دقیقه سکوت فراخوانده است.

نویسندگان نیوزلندی با اینترنت نزد دانش‌آموزان می‌آیند

Posted: 03 May 2010 06:57 AM PDT

دانش‌آموزان نیوزلندی با استفاده از فناوری آنلاین که از 10 مه (20 اردیبهشت) همزمان با جایزه "کتاب پست نیوزلند" راه اندازی می‌شود می‌توانند با نویسندگان این کشور گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت وکسی، این شیوه که به "بوک تاکس" معروف شده است از سوی مرکز تحقیق و توسعه حرفه‌ای سازمان آموزش و پرورش نیوزلند راه اندازی می‌شود و از طریق آن خوانندگان آثار نویسنده می‌توانند با استفاده از سیستم اینترنت- ویدیو و شبکه اسکایپ به بحث با نویسندگان و تصویرگران کتابهای مورد علاقه خود بپردازند.

در این طرح که در ابتدا برای دانش‌آموزان مدارس تدارک دیده شده است تا کنون 30 نویسنده برجسته اعلام آمادگی کرده‌‌اند که از میان آنها می‌توان به مارگارت‌می نویسنده بین‌المللی اشاره کرد.

با استفاده از وب‌سایت BookTalks.org.nz مدارس قادر خواهند بود به صورت آنلاین با انتخاب و هماهنگی با نویسنده مورد نظر با صرف هزینه‌ای اندک با آنها ارتباط برقرار کنند.

کریگ اسمیت نویسنده کتاب "الاغ بی‌حال" با ابراز خوشحالی از این طرح می‌گوید: اینکه بچه‌ها می‌توانند با نویسنده مورد نظرشان رودررو صحبت کنند حتماً برایشان جالب خواهد بود.

مدیر مدرسه گِرگ کارول نیز درباره بوک‌تاکس عنوان می‌کند: به وسیله این پدیده بچه‌ها می‌توانند از نویسنده سوالاتی درباره داستان و اینکه مثلاً چه مدت طول کشیده آن را نوشته و یا درباره دیگر داستانهای او حتی تلفظ بعضی کلمات سوال کنند.

وی ادامه می‌دهد: این فرصت خوبی است که بچه‌ها با نویسنده به صورت واقعی مواجه شوند. تعامل و گفتگو درباره کتاب و روند آفرینش آن واقعاً برای بچه‌ها جذاب خواهد بود. این کار می‌تواند نقش مثبتی بر نسل بعد در زمینه سواد ادبی ایفا کند و مدل موثری در ارتباط آنلاین در آموزش و پرورش باشد.

هم‌اکنون برپا کنندگان این طرح در پی گسترش و دعوت از نویسندگان بیشتر برای ارتقای کیفی و کمی آن هستند.

آزادی مطبوعات در سطح جهان محدودتر می‌شود؟

Posted: 03 May 2010 06:57 AM PDT

روز سوم ماه می - مصادف با 13 اردیبهشت‌ماه - روز جهانی آزادی مطبوعات است که از زمان اعلام این روز به این نام در سال 1993 توسط مجمع عمومی سازمان ملل، ازسوی سازمان‌های دولتی، غیردولتی و رسانه‌یی مختلف در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

به گزارش ایسنا، موضوع امسال "آزادی اطلاعات: حق دانستن"، تبادل آزاد اخبار دقیق و متوازن در میان ملت‌ها و حق مردم برای مطلع شدن از دقت و روشنی فیلترینگ اطلاعات در سراسر جهان را ترویج می‌کند. این رویداد بهترین فرصت برای پرداختن به خبرنگاران و گزارشگرانی است که در راه انتشار اخبار و اطلاعات، زندگی خود را از دست داده‌اند.

بان کی مون - دبیر کل سازمان ملل - در پیامی به ‌مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات امسال با محکومیت کشته شدن خبرنگاران، از دولت‌ها خواسته از کسانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند، حمایت کرده و تحقیق و مجازات کسانی که مرتکب جنایت علیه خبرنگاران می‌شوند را شامل این حمایت کنند.

از آنجا که کار خبرنگاران برای آزادی مطبوعات بسیار اساسی است، همه ساله از کسانی که زندگی‌شان را در این راه از دست داده‌اند یا در راه دفاع از حق مطلع شدن متحمل مرارت‌های دیگری شده‌اند، تقدیر می‌شود.

یونسکو هم که نهاد علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل است، جایزه‌ای را در سال 1997 و به یادبود گیلرمو کانوایساسا، دبیر روزنامه ال اسپکتادور کلمبیا ایجاد کرد.

کانو که به مبارزه علیه قاچاقچیان مواد مخدر برخاسته بود، در سال 1986کشته شد و عاملان قتل وی هرگز مجازات نشدند. جایزه آزادی مطبوعات گیلرموکانوی امسال به مانیکا گونزالس، خبرنگاری از کشور شیلی رسید.

این جایزه به شخص، سازمان یا موسسه‌ای داده می‌شود که مشارکت قابل توجهی برای ترویج یا دفاع از آزادی مطبوعات داشته است.

اما بررسی گزارش‌های سازمان‌های رسانه‌یی متعددی همچون کمیته پشتیبانی از خبرنگاران، انجمن جهانی روزنامه و ناشران خبری، خبرنگاران بدون مرز و سازمان‌های دیگر نشان می‌دهد که خبرنگاران برای پوشش خبر حتی در زمان صلح با خطر مرگ روبه‌رو هستند و دشمنان مطبوعات هیچ تردیدی در استفاده از خشونت برای خاموش کردن خبرنگاران ندارند.

در حالیکه فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران (IFJ) در گزارشی سال 2007 را که در آن 171 خبرنگار و کارکنان رسانه‌یی در جریان ناآرامی‌های سیاسی، جنگ و حمله به آزادی مطبوعات در سراسر جهان کشته شدند، سال تراژدی انسانی بی‌حد و حصر نامید، سال بعد آمار سازمان خبرنگاران بدون مرز که شامل شمار خبرنگاران و کارکنان رسانه‌یی کشته شده به هنگام انجام وظیفه است، نشان داد که شمار خبرنگاران کشته شده در سال 2008 با رسیدن به 60 نفر به کم‌ترین میزان در پنج سال گذشته رسیده است. اما گزارشی که همین سازمان برای سال 2009 منتشر کرد نشان داد 76 خبرنگار در سال 2009 در جهان کشته شدند که در مقایسه با آمار سال 2008 تلفات آن‌ها افزایش یافته است.

البته در گزارش خبرنگاران بدون مرز خاطرنشان شده که کاهش شمار خبرنگاران وابسته به رسانه‌های سنتی که در سال 2008 کشته یا دستگیر شدند به معنی بهبود وضعیت آزادی مطبوعات نبوده بلکه با تحول رسانه‌های مکتوب و تصویری در سال 2008 و تبدیل شدن بلاگ اسفر به پدیده جهانی، هجوم به رسانه‌ها به طور فزاینده برروی اینترنت تمرکز یافت.

در این سال فضای اینترنت شاهد کشته شدن یک وبلاگ‌نویس، دستگیری 59 نفر و حمله فیزیکی به 45 نفر بود و 1740 وب‌سایت مسدود یا تعطیل شدند.

همچنین بر اساس آمارهای جهانی در سال 2009 هزار و 456 خبرنگار نیز مورد حمله فیزیکی قرار گرفتند، در حالی که آمار ثبت شده در سال قبل آن 929 مورد بود. از سوی دیگر در حدود 157 خبرنگار از ترس کشته یا زندانی شدن تحت شرایط خطرناک، از کشور محل زندگیشان گریختند.

در حالیکه در سال‌های گذشته عراق و مکزیک خونبارترین کشورها برای خبرنگاران بودند، در سال 2009 یکی از بدترین حوادث ثبت شده توسط خبرنگاران بدون مرز در فیلیپین روی داد که طی آن حدود 30 خبرنگار در یک روز کشته شدند. در آفریقا نیز بالاترین شمار خبرنگاران کشته شده در یک کشور با 9 نفر به نام سومالی به ثبت رسید.

بنا بر گزارش سازمان دیده‌بان مطبوعات، جنگ‌ها و انتخابات مورد اختلاف از جمله گزارش‌های خطرناکی بودند که خبرنگاران در سراسر جهان پوشش دادند. همچنین سرکوبی در اینترنت افزایش یافت و شمار کشورهایی که سانسور در آن‌ها وجود دارد از 37 کشور در سال 2008 تقریبا دو برابر شده و به 60 کشور در سال 2009 رسید.

عرضه‌ی کی‌بورد مجازی چندزبانه در گوگل

Posted: 03 May 2010 06:57 AM PDT

گوگل برای آن دسته از کاربرانی که به زبان دیگری جز انگلیسی در اینترنت جست‌وجو می‌کنند و کی‌بورد زبان مورد نظرشان را در اختیار ندارند، کی‌بورد مجازی به 35 زبان از جمله فارسی عرضه کرد.

به گزارش ایسنا، این کی‌بورد که به‌صورت آن‌اسکرین است، به 35 زبان موجود است و به کاربران این موتور جست‌وجو امکان می‌دهد که بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار اضافی حروف زبان محلی خود را وارد کادر گوگل کنند.

طبق اعلام وبلاگ رسمی گوگل، این کی‌بوردهای آن‌اسکرین، از طریق آیکون‌های کی‌بورد کوچک که در کنار نوار جست‌وجو قرار دارند و به‌صورت خودکار در هر زبانی که دارای این قابلیت است، ظاهر می‌شوند، قابل دسترس است.

واژه‌های جست‌وجو می‌توانند از طریق کی‌بورد آن‌اسکرین یا کلیدهای ویژه در کی‌بورد کاربر وارد شوند و زبان فعلی که شامل زبان‌ها و حروف غیرلاتین هستند کاملا از انگلیسی متفاوتند.

گوگل سال گذشته برای راحت‌تر شدن وارد کردن حروف غیرانگلیسی برای کاربران جهانی یک رابط کاربری برنامه‌نویسی برای کی‌بورد مجازی را به طراحان عرضه کرد اما اکنون با عرضه این کی‌بورد مجازی در کنار کادر جست‌وجوی صفحه خانگی‌اش گامی فراتر گذاشت.

هرزنامه ۳۲ ساله شد

Posted: 03 May 2010 06:57 AM PDT

حتما تاکنون به نامه‌های الکترونیکی ناخواسته در ای‌میل خود برخورد کرده‌اید که شامل مسایل مختلف خبری، سیاسی، تبلیغات و غیره هستند و هرگاه توسط کاربر ناخواسته تلقی شوند، به هرزنامه تعبیر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، 32 سال پیش در چنین روزی، بازاریاب یک شرکت رایانه‌یی آمریکایی ای‌میلی را به 393 نفر از کاربران آرپانت - شبکه‌ی رایانه‌یی تحت اداره‌ دولت آمریکا که سرانجام به اینترنت تبدیل شد - ارسال کرد که این ای‌میل نخستین هرزنامه‌ تاریخ اینترنت به شمار می‌رود.

این پیام تجاری که سوم ماه می ‌سال 1978 ارسال شد، واکنش سریع و منفی دریافت‌کنندگان را برانگیخت و آن‌ها مستقیما از گری توارک که هیچ تلاشی برای پنهان کردن هویت خود نکرده بود، شکایت کردند و شرکت دیجیتال اکیپمنت کورپوریشن نیز توسط مدیران آرپانت مجازات شد.

این ای‌میل نشانه‌ اتفاق‌های در حال وقوع بود؛ امروزه هرزنامه بیش از 90 درصد از تمامی ‌ای‌میل‌های ارسال شده که در حدود 120 میلیارد پیام در روز محسوب می‌شوند را تشکیل می‌دهد و یک صنعت چند میلیارد دلاری به شمار می‌آید.

هرزنامه‌نویسان در عصر حاضر نه تنها ای‌میل بلکه وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه را نیز هدف قرار می‌دهند و با وجودی که مبارزه‌کنندگان با هرزنامه تلاش می‌کنند این نامه‌های ناخواسته را از ارتباطات مفید دور نگه دارند، گویا هیچ پایانی برای آن وجود ندارد.

با این که بیل گیتس در سال 2004 وعده داد که جهان در سال 2006 بدون هرزنامه خواهد بود، به نظر می‌رسد هرزنامه‌نویسان و ضد هرزنامه‌نویسان در یک نبرد گرفتارند و هیچ‌کس انتظار ندارد که نبرد علیه هرزنامه به این زودی به پایان برسد.

کنگره‌ آمریکا در سال 2003 قانون CAN- SPAM را به تصویب رساند که رسما صنعت خارج از کنترل هرزنامه را کنترل می‌کرد و بر اساس آن اشخاص و شرکت‌ها قبل از ارسال حجم انبوه ای‌میل، مقررات خاصی را باید رعایت کنند و برای کاربران گزینه عدم دریافت ای‌میل‌های انبوه را فراهم کنند.

به گفته یک پیشگام اینترنت که اکنون رییس بنیاد مرز الکترونیکی است، نخستین پیام هرزنامه محصول دوره سالم‌تری بود و ارسال‌کننده، تبلیغات برای یک مدل رایانه‌یی جدید را از ‌آدرس ای‌میل خود ارسال و تمامی ‌آدرس‌ها را با دست تایپ کرده بود.

هرزنامه توجه عمومی را در سال 1994 و هنگامی ‌که دو وکیل آمریکایی یک هرزنامه تجاری را به شش هزار کاربر گروه‌های گفت‌و‌گوی اینترنتی ارسال و خدمات خود را به‌عنوان وکلای مهاجرت تبلیغ کردند، برانگیخت.

این دو وکیل کتاب‌هایی را درباره نحوه ارسال هرزنامه نوشتند و به دیگران کمک کردند ارسال هرزنامه را آغاز کنند. کتاب این دو وکیل همچنین به توسعه‌ نخستین نرم‌افزار با هدف شناسایی و حذف پیام‌های هرزنامه منتهی شد.

نخستین موج هرزنامه‌نویسان شاهد لبریز شدن صندوق‌های ای‌میل خود از پاسخ‌های خشمگین بودند و اغلب اشتراک آن‌ها توسط ISP آن‌ها بسته می‌شد. هنگامی‌ که افراد به سرعت یاد گرفتند هویت و محل خود را پنهان کنند، هرزنامه‌نویسی یک فعالیت زیرزمینی شد.

سازمان‌هایی مانند Spamhaust Project فهرستی از آدرس‌های IP تولیدکننده هرزنامه‌ی شناخته شده را منتشر و ISPها نیز از این اطلاعات برای مسدود کردن ارسال ای‌میل به کاربرانشان از این آدرس‌ها استفاده کردند.

جدیدترین فیلترهای هرزنامه از فیلترهایی استفاده می‌کنند که با استفاده از محتوای ای‌میل‌ها، تشخیص هرزنامه‌ها را فرامی‌گیرند یا سیستم‌هایی که هرزنامه‌های جدید را از طریق اثرانگشت دیجیتالی شناسایی می‌کنند.

هرزنامه‌نویسان با ترفندهای خود علیه این تدابیر می‌جنگند و برای اجتناب از ردگیری شدن، شبکه‌یی از رایانه‌های تحت کنترل ایجاد کرده‌اند که بدون اطلاع صاحبانشان، تحت کنترل آن‌ها هستند.

این شبکه‌ها که به بات‌نت‌ معروفند، برای ارسال حجم بزرگی از هرزنامه که شناسایی و مسدود کردن آن‌ها به علت غیرمتمرکز بودنشان دشوار است، استفاده می‌شوند.

هرزنامه‌نویسان هم‌چنین محتوای هرزنامه‌هایشان را پیچیده می‌کنند تا تکنیک‌های فیلترینگ را مغلوب سازند. بسیاری از هرزنامه‌ها حاوی کلماتی هستند که از کتاب‌های آنلاین رایگان گردآوری شده‌اند تا پیام‌های هرزنامه‌یی را استتار کنند.

به گفته‌ی محقق یک شرکت ضدهرزنامه، یکی از دلایل ارسال زیاد هرزنامه این است که نسبت کوچکی از آن‌ها از سیستم دفاعی ISP می‌گذرند و به صندوق ای‌میل کاربران راه می‌یابند.

متداول‌ترین استفاده از هرزنامه به‌منظور فروش یا تبلیغ یک محصول است به امید این که برخی از مردم با خواندن آن جلب شوند. هزینه ارسال یک میلیون ای‌میل جزئی است و بازگشت احتمالی آن حتی اگر یک درصد نیز باشد برای هرزنامه‌نویسان جالب توجه است.

هرزنامه‌نویسان مجبورند هرزنامه‌های بیش‌تری بفرستند تا مطمئن شوند برخی از آن‌ها به مقصد می‌رسند اما در حالی که هزینه‌ ارسال آن‌ها برای هرزنامه‌نویسان پایین باقی می‌ماند، ISPها و مشترکانشان به دلیل اتلاف پهنای باند و هزینه فن‌آوری فیلترینگ، متحمل هزینه‌های بالاتری می‌شوند.

در این بین، هرزنامه‌نویسان به عرصه‌هایی فراتر از ای‌میل حرکت کرده‌اند؛ در آسیا که دسترسی به تلفن همراه بیش‌تر فراگیر است هرزنامه تلفن همراه در حال متداول شدن است.

در وب نرم‌افزار خودکار، وبلاگ‌های هرزنامه یا Splogs را ایجاد می‌کند که کاملا برای میزبانی تبلیغات وجود دارند. در سایت‌های شبکه اجتماعی مانند فیس‌ بوک یا مای اسپیس، هرزنامه‌نویسان درخواست‌های دوستی قلابی ارسال می‌کنند تا بتوانند سیل هرزنامه را به کاربران جدید ارسال کنند.

متاسفانه هیچ‌کس فکر نمی‌کند هرزنامه به این زودی از میان برداشته شود و راه‌های جدید ارتباطات همواره به شکل‌گیری انواع جدیدی از هرزنامه منتهی می‌شود اما خوشبختانه پیش‌بینی‌های اولیه مبنی بر این که هرزنامه، اینترنت را کند می‌کند، هنوز به وقوع نپیوسته‌ است.

برگزاری نشست علمی رسانه‌ها و مدیریت بحران

Posted: 03 May 2010 06:52 AM PDT

نشست علمی "رسانه‌ها و مدیریت بحران (پیش‌بینی، پیشگیری، آمادگی) توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌شود.

در این نشست که از سوی گروه مطالعات سینما و تلویزیون پژوهشکده مطالعات هنر و رسانه پژوهشگاه برگزار می‌شود، دکتر طاهر روشندل اربطانی، دکتر غلامرضا گودرزی، سیاوش صلواتیان سخنرانی خواهند کرد.

بنا بر اعلام، محورهای مورد بحث شامل بررسی نقش پیش‌بینانه رسانه‌ها و مدیریت بحران، تبیین نقش پیشگیرانه رسانه‌ها در مدیریت بحران، تبیین نقش آماده‌سازانه رسانه‌ها در مدیریت بحران و بررسی الزامات رسانه‌یی، مدیریت موثر بحران‌ها خواهد بود.

زمان برگزاری این نشست روز سه‌شنبه، 14 اردیبهشت‌ماه 1389 از ساعت 14 تا 16 و محل آن در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واقع در پایین‌تر از میدان ولیعصر(عج)، خیابان دمشق، شماره 9 است.

بیل گیتس بالاخره آی.پد را تائید کرد

Posted: 03 May 2010 06:52 AM PDT

بیل گیتس که پیش از عرضه "آی- پد" اظهار داشته بود که این لوح- رایانه حسادتش را تحریک نکرده اکنون اعلام کرده است که این محصول جدید اپل خوب است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بنیانگذار مایکروسافت مدتی پیش از عرضه "آی- پد" اظهار داشته بود: "آی- پد دستگاه زیبایی است اما نسبت به طراحی آن حسودی نمی کنم و به نظرم این سخت افزار برای رسیدن به موفقیت باید دوباره طراحی شود. واضح است که آی- فن نسبت به ویندوز موبایل یک گام رو به جلو بود اما آی- پد دستگاهی نیست که بخواهیم به اندازه کافی درباره آن حرف بزنیم."

اکنون به نظر می رسد که نظر ثروتمندترین مرد دنیا درباره محصول جدید اپل تغییر کرده است به طوری که وی در تازه ترین مصاحبه ای که انجام داده "آی- پد" را تائید کرده است.

وی بدون اغراق زیاد و اینکه این دستگاه را به عنوان بهترین نمونه محصولات شرکت استیو جابز معرفی کند گفت: "سناریو زیاد واضح نیست اما ظاهر خوبی دارد و استیو جابز آن را به خوبی طراحی کرده است. آی- پد کاملا یک نمونه خوب است. به نظر من ok است."

براساس گزارش iMAC، بیل گیتس اولین کسی است که مفهوم "لوح- رایانه" (Tablet PC) را از سال 2002 در دنیا مطرح و ایجاد اولین نسخه لوح- رایانه سازگار با ویندوز ایکس- پی را امکانپذیر کرد. این مفهوم بعدها بر روی ویندوز ویستا اثر گذاشت و این سیستم عامل را مستقیما با لوح- رایانه ها سازگار کرد.

۴۷ میلیون دلار حقوق و مزایای رئیس یاهو در سال گذشته

Posted: 03 May 2010 06:52 AM PDT

کارول بارتز رئیس شرکت یاهو سال گذشته در مجموع 47 میلیون دلار معادل 31 میلیون پوند حقوق و مزایا دریافت کرده است.

به گزارش فارس به نقل از اینفوورلد، بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه از سوی کمیسیون Securities and Exchange آمریکا، حقوق سالانه وی در سال 2009 در حدود یک میلیون دلار بوده ‌اما وی در حدود 29 میلیون دلار هم از محل افزایش ارزش سهام یاهو درآمد داشته است.

بارتز علاوه بر این 13 میلیون دلار نیز پاداش جانبی دریافت کرده است.

بارتز در ژانویه سال 2009 به یاهو پیوست و تلاش کرد تا این شرکت را از وضعیت نسبتاً بحرانی که در آن به سر می برد نجات دهد. تلاش های بارتز در سال 2009 نسبتا موفق بود و همکاری کاری یاهو و مایکروسافت وضعیت این شرکت را تا حدی بهتر کرد.

دیگر مدیران موفق یاهو نیز پاداش های خوبی دریافت کردند و از جمله تیموتی مورس 6 میلیون دلار و آری بالوق 5.5 میلیون دلار پاداش گرفته اند.

سال 2009 برای سهامداران یاهو نیز سال کم و بیش خوبی بوده است.

ابتکاری‌ترین شرکت‌های جهان به انتخاب نیوزویک

Posted: 03 May 2010 06:52 AM PDT

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، ندا لهردی - در سال‌های اخیر با رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و در مقابل رکود شرکت‌های معتبر در کشورهای توسعه یافته، شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری در کشورهای آسیایی بیش از پیش مطرح شده‌اند. در حقیقت این شرکت‌ها راه خودشان را به بازار جهانی باز و پیدا کرده‌اند.

مجله معتبر نیوزویک از سال 2005 هر سال به بررسی ابتکاری‌ترین شرکت‌های جهان می‌پردازد و 50 شرکت برتر در این زمینه را معرفی می‌کند. امسال اما این مجله برای اولین بار 25 شرکت برتر از نظر نوآوری را برخلاف هر سال از کشورهایی خارج از ایالات متحده آمریکا انتخاب کرده است. دلیل این است: رهبران جدید جهان از آسیا بیرون می‌آیند.

در دهه گذشته همزمان با اینکه ایالات متحده در حدود 4/2 میلیون شغل کارخانه‌ای را از دست داده و به چین واگذار کرد، موسسه سیاست‌گذاری اقتصادی و دیگر سازمان‌های تحقیقاتی درباره این خطر هشدار دادند. کارخانه‌ها و مراکز تولید کره جنوبی، تایوان و چین حالا به تدریج توانسته‌اند راهی برای حضور در زنجیره اقتصادی جهان پیدا کنند. آنها حالا دیگر به جای تولید کفش‌های کتانی، اسباب‌بازی و تی‌شرت، به طراحی و تولید کامپیوترهای شخصی، لوازم مصرفی الکترونیک، لوازم خانگی و حتی خودرو روی آورده‌اند. این در حالی است که از نظر غرب و کشورهای توسعه‌یافته همچنان محصولات‌ های‌تک آسیایی به عنوان محصولات نامرغوب و درجه دوم محصولاتی محسوب می‌شوند که در آمریکا تولید می‌شود.

نبرد آسیایی برای حاکمیت اقتصادی جهان

با تمام اینها، اما گویا چین و تولیداتش یک خطر و نگرانی جدی برای تولیدکنندگان غربی محسوب می‌شود. حالا شرکت‌های تولیدکننده آسیایی خیلی خوب متوجه شده‌اند که علاوه بر همراه شدن با طراحی مدرن روز بهتر است بخش‌های ویژه توسعه و تحقیقات را در کنار بخش‌های تولیدی راه‌اندازی کرده و با تولید محصولاتی باکیفیت، اما ارزان قیمت بازار را در دست بگیرند. درست به همین دلیل هم هست که این شرکت‌های تولیدکننده حالا در جایگاهی قرار گرفته‌اند که خودشان را جهت نبرد برای حاکمیت اقتصاد جهانی آماده می‌کنند.

به این ترتیب است که این نبرد کلید خورده است و نتایج آن را به خوبی می‌توان در فهرست جدید ابتکاری‌ترین شرکت‌های جهان منتشر شده در مجله نیوزویک مشاهده کرد. در واقع از میان 50 شرکت برتر امسال، 15 شرکت آسیایی هستند. این در حالی است که تعداد شرکت‌های برتر آسیایی در سال 2006 تنها به 5 شرکت می‌رسیده است. درست به همین دلیل هم هست از میان 25 شرکت برتر امسال بیشترین تعداد به شرکت‌های خارج از ایالات متحده اختصاص دارد.

با این اوصاف است که حالا دیگر نام و نمایندگی‌های شرکت‌های بزرگ آسیایی در کشورها و شهرهای مختلف جهان به چشم می‌خورد. حالا دیگر به مدد راه‌های ارتباطی مختلف و مدرن که با تکنولوژی پیش می‌روند، محصولات این شرکت‌های آسیایی حتی قرار است راه کشورهای غربی را در پیش گرفته و به این کشورها صادر شوند.

سال گذشته چین تنها با یک شرکت تولید کننده کامپیوترهای شخصی Lenovo در این فهرست قرار داشت و امسال این کشور چهار شرکت دیگر را هم به این فهرست اضافه کرده تا مجموع شرکت‌های چینی حاضر در جمع ابتکاری‌ترین شرکت‌های جهان به 5 شرکت برسد که در این میان نام شرکت‌هایی مانند China Mobile و HTC برای اغلب مردم جهان آشنا و شناخته شده‌اند.

حضور پر رنگ تکنولوژی

در میان این 50 شرکت برتر جهان، بیشترین نام‌ها به شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی اختصاص دارد. هر چه باشد همراهی این شرکت‌ها با تکنولوژی روز آنها را در جایگاه بهتری نسبت به دیگر شرکت‌ها قرار داده است. با این حال آنچه در این بین اهمیت دارد، در حقیقت پذیرش تکنولوژی به عنوان کلید پیشرفت و راه توسعه اقتصادی است که باعث می‌شود جایگاه فناوری‌های نوین بیش از پیش در جهان تثبیت شود. جالب آنکه بزرگ‌ترین پدیده فهرست امسال؛ یعنی چین و شرکت‌هایش، بیشتر به اتکای شرکت‌های فعال در تکنولوژی یعنی شرکت‌هایی مانند Lenovo، HTC، China Mobile و شرکت تولیدکننده لوازم الکترونیکی Haier در این فهرست مطرح شده‌اند.

این در حالی است که برترین رتبه‌ها در این میان همچنان در اختیار بزرگ‌ترین و مشهورترین شرکت‌های مطرح در حوزه تکنولوژی هستند. به این ترتیب شرکت‌هایی مانند Apple، Google، Microsoft و IBM در جایگاه‌های اول تا چهارم این فهرست را به خودشان اختصاص داده‌اند. روند رشد و توسعه این شرکت‌ها در طول سال‌های اخیر برای اغلب افراد جهان مشخص و ملموس است. در حقیقت محصولات متنوع آنها و محبوبیت این محصولات در میان افراد متفاوت در کشورهای مختلف جهان گواه خوبی برای موفقیت این شرکت‌ها می‌تواند باشد. شاید بهتر باشد به این موفقیت صف‌های طولانی برای خرید این محصولات، پیش‌خرید آنها و دقیق‌تر از همه درآمد و سود خالص سالانه این شرکت‌ها را هم اضافه کرد تا بتوان به دید وسیع‌تری از رشد آنها رسید.

این در حالی است که به جز Apple و Google که جایگاه خودشان را از سال قبل حفظ کرده‌اند، Microsoft و IBM به ترتیب در سال گذشته رتبه‌های چهارم و ششم را در اختیار داشته‌اند.

علاوه بر این شرکت‌ها بسیاری دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی در سال جدید جایگاه خودشان را در این فهرست ارتقا داده‌اند. شرکت Amazon یکی از این شرکت‌ها است که در سال 2009 رتبه یازدهم را داشته و امسال به جایگاه ششم صعود کرده است. به همین ترتیب LG از جایگاه بیست و هفتم به هفتم، General Electric از جایگاه هفدهم به نهم، Sony از چهاردهم به دهم، Samsung از شانزدهم به یازدهم، Intel از سی و سوم به دوازدهم و Lenovo از چهل و ششم به سی‌ام ارتقا پیدا کرده‌اند.

این در حالی است که در مقابل بعضی از شرکت‌های دیگر این عرصه روندی معکوس را طی کرده و از جایگاه قبلی خود در سال گذشته در فهرست امسال به رتبه‌های پایین‌تری سقوط کرده‌اند. شش شرکت معروف و شناخته شده Research In Motion، HPو، Nintendo، Nokia، Vodafone و Verizon Communication از این دسته هستند که به ترتیب از جایگاه هشت به چهارده، از هفتم به شانزدهم، از پنجم به بیستم، از نهم به بیست و سوم، از بیست‌وپنجم به سی‌و‌هشتم و بالاخره از سی‌ام به پنجاهم نزول کرده‌اند.

پدیده‌های نوظهور

مهم‌ترین پدیده‌های فهرست امسال شرکت‌های تازه‌وارد چینی هستند که برای اولین بار در این فهرست قرار گرفته و حتی بعضی از آنها جایگاه‌های بالای فهرست را به خودشان اختصاص داده‌اند.

شرکت BYD یکی از این شرکت‌ها است که شاید نام آن هم برای بسیاری هنوز ناآشنا باشد. این شرکت، اما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری برای موبایل‌های هوشمند و خودروهای سبز و البته تولید پنل‌های خورشیدی است که توانسته است تا پایان سال 2009 سودی برابر 5/555 میلیون دلاری را به دست بیاورد.

شرکت China Mobile هم یکی دیگر از این تازه‌واردان است که بیشترین کاربران موبایل در سرتاسر دنیا را به خودش اختصاص داده است. همین تعداد کاربران می‌تواند درآمد و سود قابل توجهی را نصیب این شرکت کند. با این حال اما این شرکت به دنبال آن است تا با ارائه خدمات متنوع و به روز رضایت کاربرانش را جلب کرده و حتی در آینده‌ای نزدیک خدماتش را از طریق نمایندگی‌های خارجی در کشورهای دیگر هم عرضه کند.

شرکت تولید کننده گوشی‌های موبایل HTC هم یک تازه وارد آشنا برای همه مردم جهان است. این شرکت که با تولید اولین گوشی موبایل مبتنی بر سیستم عامل Android شرکت Google با پشتیبانی شرکت بزرگ T-Mobile را به بازار عرضه کرد تا توجه همه را به خودش جلب کند. «پیتر چو»، مدیر عامل این شرکت حالا با تنها هشت هزار نیروی کار متخصص معتقد است که: «ما به هر امکانی به دید یک فرصت می‌نگریم و سپس آن فرصت را به یک منبع تبدیل می‌کنیم».

جمعیت آنلاین چین از مرز ۴۰۰ میلیون نفر گذشت

Posted: 03 May 2010 06:47 AM PDT

شمار کاربران اینترنت در چین که در حال حاضر بزرگ‌ترین در جهان به شمار می‌رود، از 400 میلیون نفر گذشت و به حدود یک‌سوم جمعیت این کشور رسید.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش خبرگزاری شین‌هوا به نقل از اداره اطلاعات شورای دولت، جمعیت آنلاین در پرجمعیت‌ترین کشور جهان به 404 میلیون نفر رسیده است و طبق آمارهای قبلی، تا پایان سال 2009 کاربران اینترنت این کشور 384 میلیون نفر بودند.

بر اساس این گزارش، کاربرانی که با تلفن همراه به اینترنت دسترسی می‌یابند، 233 میلیون نفر و شمار کاربران اینترنت پرسرعت به 346 میلیون نفر رسیده است.

رشد قوی و تاثیر جمعیت آنلاین موجب شده این کشور در سال‌های اخیر مراقبت‌هایش را افزایش داده و از سیستم فیلترینگ پیشرفته معروف به «دیوار آتش بزرگ چین» برای مسدود کردن محتوای سیاسی مخالف و مطالب خلاف شئونات اخلاقی استفاده کند.

یکپارچه شدن شبکه‌های اجتماعی در کتابخوان کیندل

Posted: 03 May 2010 06:47 AM PDT

ارتقاء نرم‌افزاری که به‌زودی از سوی آمازون برای کتابخوان کیندل عرضه می‌شود، لینک‌های مستقیم به شبکه اجتماعی فیس بوک و توییتر را در این دستگاه فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، این فروشنده آنلاینی که با عرضه کیندل، بازار کتاب الکترونیکی را به‌وجود آورد، توزیع به‌روزرسانی 2.5 را برای شمار محدودی از کاربران دستگاه‌های کیندل و کیندل دی ایکس آغاز کرده اما انتشار بی‌سیم و خودکار این به‌روزرسانی برای تمامی کاربران برای اواخر ماه می برنامه‌ریزی شده است.

با این به‌روزرسانی کاربران کیندل می‌توانند متن‌های کتاب‌ها را با دوستان و هوادارانشان در فیس بوک و توییتر به اشتراک بگذارند. هم‌چنین این به‌روزرسانی به کاربران امکان می‌دهد قطعاتی را که در اجتماع کیندل به‌عنوان جالب‌ترین بخش کتاب موردنظرشان رتبه‌بندی شده، مشاهده کنند.

فونت بزرگ‌تر و واضح‌تر، حفاظت با کلمه عبور و قابلیت سازماندهی کتاب‌ها و اسناد در مجموعه‌های مختلف از دیگر امکانات جدید در این دستگاه خواهد بود.

این به‌روزرسانی‌های شبکه اجتماعی ممکن است نشانه‌ای از تلاش آمازون برای گسترده کردن جذابیت و استفاده از کیندل در برابر رقابت دستگاه‌های سونی، بارنس اند نوبل و احتمالا آی‌پد اپل باشد.

روزنامه‌ی واشنگتن پست به فروش گذاشته شد

Posted: 03 May 2010 06:47 AM PDT

مدیران واشنگتن پست در حال بررسی فروش این روزنامه‌اند که در ماه‌های اخیر برای کاهش هزینه‌ها کارمندانش را تعدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، این روزنامه که در سال 1982 توسط سان میونگ مون، بنیانگذار کلیسای اتحاد، راه‌اندازی شد، برای خرید این نشریه یا شریک شدن در آن سرگرم مذاکره با شماری از اشخاص علاقه‌مند است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از اعضای هیات مدیره دو نفره‌ی واشنگتن پست، تایید کرد که این روزنامه به فروش گذاشته شده اما سخنگوی واشنگتن پست حاضر به اظهارنظر در این مورد نشده است.

واشنگتن پست در اواخر سال گذشته به‌منظور کاستن ضرر ناشی از کاهش درآمدهای تبلیغاتی و کم شدن خوانندگی که همه صنعت روزنامه را گرفتار کرده است، در بخشی از کاهش 40 درصدی کارمندانش بخش ورزش این روزنامه را حذف کرد.

غنا شبکه تلویزیونی محیط‌ زیست راه‌اندازی کرد

Posted: 03 May 2010 06:47 AM PDT

غنا با هدف حفاظت از محیط‌زیست، یک شبکه‌ی تلویزیونی برای پوشش اخبار و گزارش‌های محیط زیست راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایسنا، دولت غنا در راستای معرفی جاذبه‌های طبیعی این کشور و فرهنگ‌سازی برای حفاظت از آنها شبکه تلویزیونی با نام «شبکه محیط‌زیست» راه‌اندازی کرد.

به گزارش آفریکانیوز، برنامه‌های این شبکه شامل نحوه‌ی حفاظت از محیط‌زیست، راهکارهای استفاده از مواد اولیه قابل بازیافت سازگار با طبیعت در صنایع به‌ویژه ساخت خانه و صدماتی که زباله به‌ویژه زباله‌های پلاستیکی به طبیعت وارد می‌کنند، است.

مروری بر اخبار فیلترینگی از سطح جهان

Posted: 03 May 2010 06:42 AM PDT

چندی پیش در خبرها آمد که بیش از 500 وب‌سایت استرالیایی در اعتراض علیه فیلتر اینترنت پیشنهاد شده توسط دولت فدرال، صفحه وبشان را به رنگ سیاه درآورند.

به گزارش ایسنا، وب‌سایتی به‌نام internetblackout ویژه این اعتراض یک هفته‌ای که «قطعی اینترنت بزرگ استرالیایی» نام گرفته، ایجاد شده است.

دولت فدرال استرالیا خواهان تصویب قوانینی به‌منظور وادار کردن فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی برای فیلتر مطالب ممنوع میزبانی شده در وب‌سایت‌های خارج از این کشور است اما تصمیماتش برای اجباری کردن فیلترینگ اینترنت مورد انتقاد گروه‌های لابی قرار گرفته است.

استفن کانروی، وزیر ارتباطات این کشور عنوان کرده است که قانونی را در نیمه نخست سال 2010 معرفی خواهد کرد و فیلتر در این کشور جزء شماری از تدابیر جدید برای تقویت محافظت آنلاین برای خانواده‌ها بوده و مسدود کردن مطالبی مانند هرزه‌نگاری کودکان، خشونت، تجاوز و محتواهای مشابه را به همراه دستورالعمل‌های مشروحی درباره ارتکاب جرائم یا استفاده از مواد مخدرغیرقانونی مدنظر دارد.

انتشار چنین مطالبی در سایت‌های استرالیایی ممنوع است اما دولت در حال حاضر هیچ کنترلی برروی وب‌سایت‌های مورد دسترسی یا سرورهای خارج از این کشور ندارد.

از سوی دیگر به گفته مخالفان، مطالبی مانند هرزه‌نگاری کودکان اغلب در شبکه‌های نقطه به نقطه یا چت‌ها مبادله می‌شود که تحت پوشش فیلتر قرار نمی‌گیرند. شرکت‌های اینترنتی شرکت‌کننده در طرح آزمایشی فیلترینگ نیز اجرای آن را دشوار خوانده‌اند.

سیستم فیلترینگ جدید برای مقابله با حملات داس

سیستم فیلترینگ جدیدی برای مقابله با حملات داس علیه شبکه‌های رایانه‌یی در دانشگاه آبرن در آلاباما طراحی شده که گفته می‌شود امنیت سیستم‌های دولتی، تجاری و آموزشی را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

حملات داس یا انکار سرویس به حمله‌ای اطلاق می‌شود که در آن تقاضاهای متعدد از سوی ده‌ها هزار رایانه برای دسترسی به وب‌سایت ارسال می‌شود که درنتیجه موجب از کار افتادن سرورها و قطع دسترسی به وب‌سایت هدف گرفته شده می‌شود.

راه‌هایی برای تنظیم یک شبکه به‌منظور فیلتر حمله داس و تشخیص برخی از الگوهای ترافیکی مربوط به آن وجود دارد. با این همه این فیلترها برای تشخیص واقعی یا غیرواقعی بودن درخواست‌های اطلاعات دریافت شده معمولا به رایانه‌ای که هدف حمله قرار می‌گیرد متکی هستند. این امر موجب مصرف منابع شده و درصورت بروز حمله داس گسترده، مشکل را پیچیده می‌کند.

فیلتر جدید از طریق پروتکل جدید در انتهای اتصال کاربر و منبع از این مشکل ممانعت می‌کند. این پروتکل که به اختصار IPACF نام دارد تهدیدهای متوجه سرورهای تایید هویت را مسدود کرده و همزمان به کاربران مجاز با کلمه عبور معتبر اجازه می‌دهد به منابع خصوصی دسترسی یابند.

رایانه کاربر باید کلمه عبور و همچنین شناسه کاربری یک‌بار مصرفی را به سرور برای بررسی سریع معرفی کند. به گفته محققان، هکرها نمی‌توانند هیچ یک از این دو را به درستی کپی کنند و در نتیجه بسته حمله فیلتر می‌شود.

یکی از معایب این لایه امنیتی افزوده شده افزایش منابع مورد نیاز برای سرور است با این همه محققان با اجرای حملات شبیه سازی شده اقدام به آزمایش IPACF کرده و این فیلتر موفق شد در ظرف چند دهم ثانیه بسته اطلاعاتی غیرواقعی را رد کند.

اعتراض برزیل به فهرست سانسور گوگل

دادستان‌های برزیلی بر این باورند ابزار جدید گوگل که تقاضای دولت‌ها برای دریافت اطلاعات کاربران یا برداشتن محتوا از سرویس‌های این شرکت را نشان می‌دهد، انتقاد غیرموجه از کشورشان است.

گوگل هفته گذشته ابزار آنلاینی را منتشر کرد که نشان می‌دهد این شرکت در کدام یک از کشورهای جهان با فشار دولت‌ها برای حذف محتوا یا ارایه اطلاعات شخصی درباره کاربران مواجه است.

برزیل تقریبا در میان صد کشور جهان با 291 تقاضا برای برداشتن اطلاعات و سه هزار و 663 تقاضا برای دریافت اطلاعات کاربران در طی شش ماه دوم سال 2009 درصدر قرار گرفت.

این آمار شامل چین نیست زیرا تقاضاهای سانسوری که گوگل به هنگام فعالیت در سرزمین اصلی چین دریافت کرده، به دلیل طبقه‌بندی شدن این اطلاعات به‌عنوان اسرار دولتی، منتشر نشده‌اند.

یکی از دادستان‌های برزیلی که بر گروه تحقیقات موارد هرزه‌نگاری کودکان و نژادپرستی در اینترنت ریاست می‌کند، اظهار کرد بیش‌تر تقاضاهای برزیل به چنین مواردی مربوط بوده است.

به گفته وی، دولت برزیل هیچ نوع سانسوری اعمال نکرده و از نظر قانونی ناچار است موارد هرزه‌نگاری کودکان و نژادپرستی را بررسی کند و به اطلاعات عاملان این جرائم نیاز دارد.

استرالیا از فیلتر اینترنت اجباری دفاع کرد

به‌دنبال قرار گرفته شدن استرالیا در فهرست دشمنان اینترنت یک گروه مدافع رسانه، دولت استرالیا از طرح خود برای مسدود کردن برخی از محتوای اینترنتی مانند سوءاستفاده از کودکان یا تبلیغ تروریسم دفاع کرد.

خبرنگاران بدون مرز به تازگی در گزارش "دشمنان اینترنت" این سازمان، استرالیا را در فهرست دشمنان اینترنت در کنار کشورهایی مانند کره شمالی، ترکیه و روسیه قرار داد.

طبق اعلام این گروه مدافع مطبوعات، در حالی که استرالیا در زمینه سانسور در ردیف این کشورها قرار نمی‌گیرد اما پیشنهادش برای به‌کارگیری فیلتر اجباری در اینترنت برای حذف مطالب غیرقانونی و افراطی نگرانی‌هایی را برانگیخته است.

استفان کانروی، وزیر ارتباطات استرالیا، خواهان فیلتر وب توسط فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی است تا دنیای آنلاین نیز با استانداردهای سانسور به‌کارگرفته شده برای مطالبی مانند فیلم‌ها، کتاب‌ها و DVD مطابق شود.

به گفته سخنگوی این وزارتخانه، دولت استرالیا از قرارگیری محتوای رتبه‌بندی شده تحت درجه RC در اینترنت پشتیبانی نمی‌کند؛ این محتوا شامل تصاویر سوءاستفاده از کودکان، خشونت، دستورالعمل‌های مفصل برای انجام اعمال تروریستی یا استفاده از مواد مخدر و مطالب حمایت‌کننده از اعمال تروریستی می‌شوند.

تحت قوانین طبقه‌بندی شده استرالیا، این مطالب در نشریه‌های خبری یا کتابخانه‌ها موجود نبوده و در سینما یا تلویزیون مشاهده نمی‌شوند و برروی وب سایت‌های تحت میزبانی استرالیا قابل دسترس نیستند.

اما طبق پیشنهاد دولت این کشور، با الزام خدمات‌دهندگان برای مسدود کردن محتوای اینترنتی میزبانی شده در خارج از این کشور که مطالب آن‌ها به عنوان RC شناخته شده، این نوع مطالب سازماندهی می‌شوند.

با این همه گروه مدافع آنلاین Electronic Frontiers استرالیا اعلام کرده این فیلتر همچنان ایده خوبی نیست و بر این باور است که به‌کارگیری چنین سیستمی راه را برای سانسور گسترده‌تر در آینده هموار می‌کند.

هشدار چین به گوگل برای ادامه‌ی فیلتر اینترنت

چندی قبل در خبرها آمده بود که چین به‌دنبال تهدید گوگل برای ترک این کشور به دلیل حملات اینترنتی و سانسور اینترنت، به این شرکت آمریکایی هشدار داد درصورت توقف فیلتر نتایج جست‌وجو با تبعاتی روبه‌رو خواهد شد.

این اظهارات از سوی وزیر صنعت و فن‌آوری اطلاعات چین در واکنش به تهدید غول اینترنتی گوگل عنوان شد که اعلام کرده درصورت اصرار پکن برای ادامه سانسور جست‌وجوهای اینترنتی، آماده ترک این کشور شده است.

وی اعلام کرد این کشور از توسعه کسب و کار و سهم بازار گوگل در چین پشتیبانی می‌کند اما درصورتی که این شرکت از قوانین چین تخطی کند، غیردوستانه و غیرمسوولانه بوده و بدون شک با پیامدهایی روبه‌رو می‌شود.

چین در سیستم فیلترینگ وسیعی که اداره می‌کند و "دیوار آتش بزرگ چین" نام دارد، اطلاعاتی را که مضر به نظر می‌رسند از جمله هرزه‌نگاری و خشونت و همچنین مطالب مخالف سیاسی را حذف می‌کند.

گوگل در ماه ژانویه تهدید کرد به فعالیت موتور جست‌وجوی چینی زبانش خاتمه داده و ممکن است چین را به‌دلیل حملات اینترنتی که از این کشور علیه شبکه‌اش انجام گرفته و هدف آن دسترسی به اشتراک‌های فعالان حقوق بشر چینی در سراسر جهان بوده، ترک کند.

این شرکت از آن زمان به فیلتر نتایج جست‌وجو در Google.cn ادامه داده و تبلیغاتی را نمایش می‌دهد که معرف ده‌ها موضوع مختلف در چین است.

گوگل هم اعلام کرده که اخیرا با دولت چین در مورد آینده‌اش در این کشور سرگرم گفت‌وگو بوده است؛ این شرکت هیچ برنامه زمانی را برای پایان دادن به فیلترش مشخص نکرده است.

بینگ جست‌وجوهای مستهجن در خاورمیانه را فیلتر می‌کند

بررسی جدید نشان داد که موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت در سانسور محتوای هرزه‌نگاری در خاورمیانه محتاط‌تر از دولت‌های این منطقه عمل می‌کند.

بررسی انجام گرفته از نسخه اختصاص‌یافته بینگ مایکروسافت برای کاربران در کشورهای عربی توسط گروه Open Net Initiative نشان داد که این موتور جست‌وجو کلمات عربی و انگلیسی مربوط به محتوای مستهجن را فیلتر می‌کند.

بر اساس گزارش ONI، کاربرانی که از این کلیدواژه‌ها استفاده کنند با پیام "کشور یا منطقه شما تنظیمات SafeSearch بینگ را ملزم می‌کند که نتایج نمایش‌دهنده محتوای بزرگسالان را فیلتر می‌کند" مواجه می‌شوند.

طبق این گزارش، با توجه به این که با وجود سانسور سیاسی گسترده، تمامی کشورهای این منطقه فیلتر مطالب مستهجن را اجباری نکرده‌اند این پیام عجیب به‌نظر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، نویسندگان این گزارش با اشاره به ابراز تمایل مایکروسافت برای بودن در خط مقدم دفاع از آزادی بیان در سراسر جهان، پیوند دادن این موضع را با استانداردهای فیلتر فعلی مایکروسافت دشوار دانسته‌اند.

البته در این گزارش خاطرنشان شده که بینگ تنظیمات جست‌وجو را برمبنای آدرس IP که نشان می‌دهد کاربر در چه نقطه‌ای قرار دارد، تحمیل نمی‌کند بنابراین کاربران می‌توانند با انتخاب نسخه‌های ایجاد شده بینگ برای کشورهای دیگر، از فیلترها عبور کنند.

فیلتر سایت‌های اینترنتی در افغانستان

افغانستان سایت‌های اینترنتی دارنده مضامین مستهجن یا خشونت‌آمیز را مسدود خواهد کرد و سیدمخدوم رهین - وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان - اعلام کرده که ممنوعیت اینترنتی جدید ارتباطی با مسئله آزادی رسانه‌ها ندارد.

به گفته وی، سایت‌هایی که مطالب مستهجن، محتوای مربوط به قاچاق و پرورش مواد مخدر و خشونت مانند ساختن بمب و شرطبندی را منتشر می‌کنند، باید ممنوع شوند.

به گفته یکی از مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، وزارت ارتباطات در حال کار با فراهم‌کنندگان خدمات اینترنتی برای وضع این ممنوعیت است.

فیلتر سایت‌های مرتبط با گروه‌های ترور در کویت

کویت شماری از وبلاگ‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های مرتبط با گروه‌های ترور را مسدود کرده است.

به گفته معاون وزارت ارتباطات کویت، این وزارتخانه شماری از وبلاگ‌ها را که برای ارتباط با گروه‌های تروریستی و افراط‌ گرا مورد استفاده بودند، مسدود کرده است.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه قانون را اجرا می‌کند و هدف آن حفظ ارزش‌های اسلامی است، افزود: این وزارتخانه همچنین سایت‌های موهن به خداوند، امیر کویت و مروج هرزه‌نگاری بوده و وحدت ملی را به خطر می‌اندازند فیلتر کرده است.

اما شماری از نمایندگان پارلمان کویت کنترل وبلاگ‌ها توسط این وزارتخانه را نقض قانون اساسی توصیف کرده و تهدید کرده‌اند وزیر ارتباطات را در پارلمان مورد پرسش قرار می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر